bite schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:25:
[...]
Is 550,- hra niet best veel voor een modaal salaris? is toch 30 of nu 32k jr?
Die hra is meer dan ik aan rente betaal, kom op ongeveer 180,- hra met iets boven de 500,- aan rente voor de hypotheek. betrekkelijk goedkoop wonen nog in oud vrijstaand huisje in het westen friesland.
Ja nou ja iets boven modaal en een vrouw die ook net iets boven modaal zit.
We werken samen...
Maar daarom verdienen we toch gewoon modaal?
Maar goed het huishouden natuurlijk wel meer...
2200 is best veel

Maar jij houdt daar 1100 netto aan over? Hoge rente dan zeker?
Bartjuh schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:20:
[...]
Als verhuizen je niets kost (behalve misschien de verhuiswagen etc), dan kan je ook verhuizen als je toekomst onzeker is, dat maakt dan geen drol uit.
Starters die blijven idd vaak wel wachten door de onzekere toekomst.
Bovendien zei ik geleidelijk aan afbouwen HRA en OB, ik zei nergens iets over abrupt.
Voor starters is het een goed alternatief inderdaad. Maar ik meende te herinneren dat je ze tegen elkaar wegstreepte, ik heb er dan denk ik overheen gelezen dat je dat geleidelijk wilde doen...
In de USA is natuurlijk iets heel anders aan de hand, dat komt door de manier waarop huizen worden gefinancieerd door banken aldaar. Hier leen je in feite een bedrag van de bank, en je koopt je huis (huis als onderpand). Je schuld aan de bank is echter het bedrag dat je geleend hebt. Als je de hypotheek niet meer kunt betalen, wordt je huis verkocht door de bank, en als er een resterend bedrag openstaat, behoud je dat als schulden bij de bank.
In de USA werkt dit echter anders, als je de hypotheek niet meer kunt betalen, dan kan je de sleutel van je huis bij de bank inleveren, de bank bezit je huis, maar je bent direct ook van schulden verlost.
Wat deden veel mensen in een benarde financiële situatie dus bij de dalende huizenprijzen..; sleutel inleveren -> van de schuldenlast af. En als het kon een goedkoper huis weer kopen. Ondanks de negatieve rating die ze dan vaak krijgen.
Hier kan dat niet, mensen houden dezelfde schuld bij de bank. Het is dus absoluut niet vergelijkbaar.
Nee maar hier krijg wel degelijk hetzelfde effect zodra de prijzen zakken (afschaffen HRA) in combinatie met veel gedwongen verkopen. Dan komen steeds meer mensen in de problemen en krijgt je economie een enorme klap.
Is niet zo moeilijk te bedenken; bijvoorbeeld via loonbelasting.
Dus die HRA van 53%? van de Nederlanders moet gaan terugvloeien naar heel de bevolking?
Dat zal alsnog een aardige lastenverzwaring voor deze groep teweeg brengen.
Hier vitten veel mensen op de HRA, wat ik begrijp, maar ik wil er natuurlijk ook niet op achteruit gaan.
Hoeveel mensen zitten hier in de sociale huur die dat naar hun huidige inkomen niet horen te zitten? Als jullie eruit moeten betekent dat een forse lasten verzwaring, gaan jullie daarmee instemmen?
Hoeveel mensen ontvangen hier huursubsidie? Als dat verloren gaat, gaan jullie daarmee instemmen?
Zoek eerder alle "weggegooid geld" regelingen op en schaf die per direct af. Belangrijke: Kinderbijslag over kinderen in het buitenland ontvangen. Dat geld gooi je direct uit NL, terwijl dat geld ook in de Nederlandse economie rond kan gaan en zou moeten gaan. Dat soort regelingen kun je op de korte termijn per direct opdoeken. Ik snap ook niet dat er wordt gesproken over inperken van de regeling, moet gewoon afgeschaft worden.
Volgens mij zijn er ook zat onzinnige subsidies waar niemand iets aan heeft.
Gemeenten mogen ook wel gekort worden op het budget. Nu moet er vaak nog even wat budget "opgemaakt" worden, omdat anders het volgende jaar minder verkregen wordt. Daar missen de gemeenten een soort van verantwoordelijkheidsgevoel.
Mensen moeten niet kosten wat het kost aan het werk gehouden worden. Als er geen werk is in een bepaalde branche heeft dat en reden: Verminderde vraag. Vraag creëren heeft niet altijd zin en is zeer tijdelijk. Mensen omscholen is dan een beter alternatief.
(Bouwsector) Tegen willens
Bovendien is daarmee een ander groot probleem vermindert; de armoedeval, en is er meer incentive voor ww-ers om te gaan werken.
Initiatief begrijp ik en is goed, maar het gaat om de uitwerking. Natuurlijk is WW vervelend om in te zitten en controle erop is lastig (vind diegene het wel prima erin te zitten?) Daarom vind ik dat WW-ers best 4 uur per dag (bijvoorbeeld), verplicht moeten kunnen werken.
Stond het woordje 'relatief' voor. In vergelijking met de OB en HRA is de maatregel klein, desalniettemin een goede maatregel (eerder gaf ik ook aan dat ik het een goede maatregel vond).
Verkeerd begrepen

offtopic;
Kinderwens in de ijskast is voor de kwaliteit van het leven op aarde op de lange termijn alleen maar goed. Maar goed, dan bekijk je het wel op een hele grote schaal. Uiteindelijk MOET er een 1 of 2 kindbeleid (a la China) over de hele wereld ingevoerd worden, anders doet moeder natuur dat wel op een minder leuke manier (niet dat de wereld dan nog leuk is om op te leven). En het leuke houdt op lang voordat wij de carrying capacity in de logistische vergelijking van de aardse populatie bereiken.
Het grote dilemma is; meer kinderen kweken om de oudere generatie te kunnen onderhouden, dat een grotere druk op onze eindige grondstoffen (dat weer direct in verband staat met eten) en de natuur impliceert VERSUS minder kinderen kweken om onze eindige voorraad grondstoffen/goedkope energie en natuur iets te ontzien, maar minder geld overhouden om onze ouderen te onderhouden.
In mijn mening zorgt de ongebreidelde groei van de populatie volgens de exponentiële functie voor problemen die de AOW-problemen ver overstijgt.
Ik denk niet dat wij hierin het braafste jongetje van de klas moeten spelen. Zolang landen als India gigantische aantallen mensen erbij krijgen de komende tijd, moeten wij niet moeilijk gaan doen om een paar ton in 20 jaar tijd...
Snap je wat ik bedoel?