MBV schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:05:
Als starter met een universitaire- of HBO-opleiding kan je amper een huis kopen buiten een achterstandswijk, met €150k houd het budget wel op. Dan kan 25% het verschil zijn tussen wel en niet mogelijk. Of het verschil tussen wel of niet willen kopen, want ik ga geen €150k uitgeven voor een oud krot waar ik een half jaar aan moet verbouwen.
Als starter met een universitaire of HBO opleiding moet je dus in één keer in een eengezinswoning kunnen gaan wonen? Dat is volgens jou dus een criterium?
Je hebt voor een dergelijk bedrag namelijk al hele mooie appartementen (en minder geld ook).
Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg, dus we krijgen dat eenpersoonshuishoudens ook in eengezinswoningen gaan wonen ipv appartementen...
Even afgezien van het feit, of dit een goede ontwikkeling is. Dit zorgt ervoor dat minder mensen meer ruimte in gaan nemen in de toekomst...
@Neo: je kan bijna overal genoeg bouwen, al zijn er wat uitzonderingen. Maar iedereen wil aan de rand van die ene grote stad, pak-em-beet Amsterdam, wonen. Je kan dan wel zeggen dat alle grond daar bebouwd mag worden, maar dan is de stad groter geworden, en willen mensen daar ineens niet meer wonen omdat het middenin de stad ligt. Anderen willen juist in het hartje van de stad wonen, omdat 'het' daar gebeurt en ze dicht bij hun werk zitten. Daar heb je ook niets aan meer bouwgrond: dat is al bebouwd. Kortom: je kan niet allemaal op hetzelfde stukje grond wonen, die meest gewilde plekjes worden duurder.
Dat is nu inderdaad ook al zo.
De meest effectieve manier om de prijzen in zijn algemeenheid te verlagen is zorgen dat huizen minder betaalbaar worden, oftewel: de HRA afschaffen. Zolang ik een huis van €150k kan betalen, zal ik in zo'n huis gaan wonen. Het wordt hooguit iets mooier bij minder marktvraag.
En wat veranderd het afschaffen van HRA daaraan?
Ja een huis wordt goedkoper, maar nee hij wordt niet betaalbaarder, dus je schiet er netto niets mee op.
Behalve dat de vastgoedmagnaten weer leuke kansjes krijgen doordat ze vanwege hun grote vermogen in 1 klap direct veel meer kunnen kopen om daarna tegen relatief hoge prijzen te verhuren. Juist die mensen profiteren. Waarom?
Omdat die nu voor een huis van 3 ton geen HRA ontvangen en straks ook niet, maar is dat huis in 1 klap 2 ton waard (voorbeeld).
Geloof me, daar gaan jij en ik echt niet van profiteren. Je krijgt eerder dat het gevoelsmatig heel goedkoop is voor een huis en daardoor met eventueel wel hogere maandelijkse hypotheeklasten uiteindelijk netto per maand meer kwijt bent.
Oh ja, vergeet de fijne fijnstofregeling etc niet. En vergeet ook niet dat zo ongeveer alle nieuwbouwprojecten momenteel worden afgelast bij 'gebrek aan belangstelling' (tegen die achterlijke prijzen, vind je het gek

)
Dat er geen belangstelling is, is niet waar en dat komt ook niet door de prijs. Dus een jaar geleden vond iedereen 2 ton nog acceptabel voor een woning en nu opeens niet meer?
Nee nu kopen is voor veel mensen eng, door de onzekerheid op werk bijvoorbeeld...
Vergeet niet dat er heel veel te koop staat en dat wij niet in een land wonen waar mensen meerdere huizen hebben. Dus iedere verkoper is ook een potentiële koper, vergeet dat niet!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:45:
Tja, het is maar hoe je het bekijkt. Ik spaar nu bijna 60-70% van m'n inkomen en dat levert op een termijn van 3 jaar toch ruim 40K op (op basis van m'n huidige HBO-startersloon, dat gaat ook nog omhoog als het goed is). Combineer dat met die paar modale loonsverhogingen en voila. Dan is het binnen een paar jaar toch opeens mogelijk om een flinke hoekwoning van een 220-250K te kunnen kopen.

Ja klopt, tuurlijk is sparen lekker, maar dat kan je ook met een koopwoning hoor.
Ik spaar ook en dan misschien geen 40k in 3 jaar, maar als we echt willen moet 10k per jaar best kunnen, maar waarom? Buiten het feit dat sparen in NL gestraft wordt door vermogensbelasting. We willen gewoon leuke dingen doen.
Je leeft één keer en je bent één keer jong....
Maarja, dat geduld kan niet iedereen opbrengen, laat staan dat ze het geld op een rekening kunnen laten staan. Ik werk nu in een bedrijf met veel starters en er zijn er maar weinig die het op kunnen brengen

Die Iphone, een leuke vakantie, vaak uit eten en nieuwe hardware zijn dan toch wel vaak erg verleidelijk.
Dat is leuk dat je nu spaart en die iphone en vakanties links laat liggen. Maar je verdient wel geld om te leven en niet andersom. Vergeet niet dat je nu lekker op vakantie kan. Als je straks kinderen hebt etc... Dan zit je met een aantal afhankelijkheden en doe je bepaalde vakanties niet meer zo snel.
Sparen kan hoe dan ook nooit kwaad voor je positie. Ik ben in mijn geval bijzonder blij met m'n vrijheid die die spaarpot me geeft

En wat vind je dan van de vrijheid die je huis je eigen huisje je geeft? Geld is niet alles, alleen makkelijk, meer niet!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:59:
Het een sluit het ander niet uit? Je inkomen kan die 6K stijgen, maar je hebt toch die halve ton op de plank liggen. Beiden vergroten je besteedbare budget voor het huis aanzienlijk. 50K is het verschil tussen een tussenwoningen een flinke hoekwoning, de extra hypotheek kan de springplank naar de twee-onder-een-kap zijn.
Ja en dan moet je dus 6-10 jaar thuis blijven wonen en daarnaast alles laten wat je eigenlijk wil doen...
Zonde!
Leuk als je 1000 jaar op aarde blijft oid, maar hoe oud worden we hier nu echt gemiddeld en hoe veel van die tijd heb je de vrijheid om verre reizen te maken bijvoorbeeld?
[
Voor 27% gewijzigd door
BlakHawk op 21-08-2009 14:58
]