Tsja, nadat ik de woning had bekeken (die bijna te mooi om waar te zijn was.. helemaal gerenoveerd, 80m2 en kostte maar 64k ofzo), vertrouwde ik de boel niet en heb ik een wandeling door de wijk gedaan. Eenmaal aangekomen bij de Lidl werd ik meteen door een paar gasten bij een BMW aangesproken die aan het blowen waren. Dit gaf mij een al een vervelend gevoel.. op de terugweg kwam ik weer op de straat uit van de woning (Van Lennepstraat) en toen stonden er een paar gasten aan een auto te sleutelen midden op de straat.. met muziek keihard aan erbij. Toen viel mij ook meteen op dat er op bepaalde hoeken van de straat iemand stond te wachten.
Afijn, toen ben ik om een uur of 11 's avonds nog een keer door de wijk gereden met mijn auto en toen zag ik dus weer elke keer op een hoek van de straat iemand staan. Het regende keihard en nog steeds stonden er van die gasten op de hoek van de straat. Elke keer 1.
Mijn vermoeden was drugs iig.. en ik was er toen wel klaar mee.
Ik ben uiteindelijk in Oud-mathenesse gaan wonen. Ook een volksbuurt, maar het voelde destijds minder erg aan dan Spangen.
Voor een vrouw is het echt geen pretje als er een groep van 10-15 sissende en spugende Marokkaantjes of Antilliaantjes in je weg staat
Die hebben we in mijn wijk helaas ook.
De laatste jaren is er een enorme toename van Polen en Bulgaren in mijn wijk. Het effect daarvan is twijfelachtig. Aan de ene kant geven ze overlast (veel zuipen, feesten, op straat hangen, etc), aan de andere kant pikken ze het gedrag van Marokkanen en Antillianen niet. Als zo'n figuur rare opmerkingen naar een Poolse maakt, dan staan er binnen no time een paar van die Poolse gasten bij.. echt bizar
Ik heb ook al voor de deur een vechtpartij gezien hier tussen Bulgaren en Marokkanen. Politiebusjes erbij etc, nou dat is dan mijn wijk geworden. In de tijd dat ik hier woon, zijn er ook al meerdere schietpartijen geweest met dodelijke afloop. 1 keer heb ik gezien dat ze bij een cafe aan het ruzieen waren toen ik mijn hond uitliet om half 2 's nachts (ik kwam laat terug van een concert) en toen las ik de volgende dag op nu.nl dat er iemand bij dat cafe doodgeschoten is

Wat mij betreft blijft spreiding dan ook mooi achterwege. Tuig heeft de neiging naar elkaar toe te trekken, en dat worden dan probleem- of Vogelaarwijken: jammer voor de oorspronkelijke bewoners, maar zo'n wijk is gewoon "opgegeven". Kun je niks meer aan doen.
Daar ben ik ook wel bang voor.
Zodra ik het financiele plaatje rond heb, ben ik dan ook zo snel mogelijk weg hier. Na 7 jaar tussen de tokkies wonen heb ik het wel gehad.
Wat dacht je van Tarwewijk, Hillesluis, wat zeg ik, eigenlijk heel Rotterdam-Zuid.
Zuid is inderdaad een puinhoop. Ik kom er liever helemaal niet. Het hele gebied rondom Zuidplein was niet voor niets een pilot voor preventief fouilleren.. (een ex collega van mij kwam niets vermoedend van de roltrap op live tv toen een reporter van de nos daar stond toen het net ingevoerd was

)
Dat is moeilijk om te verteren voor de grenzeloos optimistische wereldverbeteraars, die vaak vanuit een studeerkamer in een rustige buitenwijk bedenken dat we allemaal aardig moeten zijn tegen elkaar, en dat "spreiding" ervoor zorgt dat iedereen er beter van wordt. Zo werkt het dus niet. Iedereen die zegt dat het anders is, nodig ik graag uit om een paar weken in 010 te verblijven in de wijken waar we het hier over hebben. Liefst met vrouw, kinderen en huisdieren. Want we hebben het hier niet over de "gezellige volkswijk" met een gemengde samenstelling, leuke bakkertjes en winkeltjes, en plaats voor iedereen. We hebben het hier over bijna on-Nederlandse ghettovorming.
Daar heb je inderdaad een punt. De mensen die het hardst roepen dat we allemaal lief voor elkaar moeten zijn, hebben nooit tussen de ellende gewoond.
Zodra er mensen doodgeschoten worden, winkels overdag overvallen worden en mensen lastiggevallen worden door dronken zwervers ("hey vriend!"), vechtpartijen tussen groepen ontstaan .. allemaal in jouw straat, dan piep je wel anders.
Maar goed.. als ik mijn flat te koop zet, zal ik ook wel schrijven dat het een gezellige winkelstraat is
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.