eggda schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:25:
Het is evident dat afschaf HRA samen moet gaan met herziening belasting tarieven. Zeker als dit kan leiden tot een vereenvoudiging van de regels. Minder afhankelijkheid van rente fluctuaties voorkomt ook nare verassingen in de overheidsfinanciën.
Dan is het dus geen bezuiniging, waarom zou je het dan doen!?
Cocytus schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 16:26:
Kinderen hebben ook zorg nodig, dus laten we het houden op €450 per Nederlander per maand. Maar dat terzijde. Je bedrag slaat hoe dan ook helemaal nergens op. Je kunt niet het gemiddelde per maand pakken en dan zeggen dat het
dus zoveel kost om een maand langer te leven.
Kinderen zijn in Nederland uitgesloten van zorgpremies, dus die kun je tot 18 natuurlijk niet meerekenen...
Anders kom je in situaties waarbij een bijstandsmoeder met 2 kinderen 1500 euro aan zorg zou moeten betalen per maand... Dat kan natuurlijk niet.
Vanaf 18 jaar ben je er zelf verantwoordelijk voor, dus de beroepsbevolking moet de kosten kunnen dekken.
Vanaf 18 ben je ook verplicht zorgpremie af te dragen.
Anders worden kinderen nog duurder dan ze nu al zijn en denken mensen wel 2 keer na, waardoor jij straks 0,0 AOW nog kunt ontvangen. Niet handig...
Een spaarhypotheek is ook een vorm van aflossen m.i.
Over de looptijd los je wel degelijk een substantieel deel af.
Of moeten we de 2/3 van onze totale hypotheeksom maar even achterwege laten!?
Iedereen klaagt wel dat mensen de HRA misbruiken door aflossingsvrije spaarproducten te nemen, maar met het alternatief word je gepakt voor je aflossingsdriften. Die regeling snap ik nog steeds niet, want de effecten zijn nu pas merkbaar.
Misbruiken? Wij hebben een test moeten afleggen over risico, die vanuit de overheid verplicht is gesteld. Ben je je bewust van het risico van de lening?
Dat speelde namelijk in 2008! Het ging niet over wel of niet HRA, nee het ging over beleggen of aflossingsvrij met een risico, omdat het bedrag niet gegarandeerd is.
Na de test overal te antwoorden met een extreem veilig of mist mogelijk risico. Kwam daar spaarhypotheek uit. De gelijkblijvende maandelijkse lasten waren voor mij voornaamste reden om een spaarhypotheek te kiezen.
Kun je het misbruik noemen, maar dat gaat mij te ver. De overheid stuurde zelf aan op deze hypotheken, doordat daar minder risico aan verbonden is dan aan beleggen bijvoorbeeld.
Huh, ik reageer op je opmerking over discussie en mening en jij begin over invloed op een situatie
Ik ben je kwijt...
Ik geef hier mijn mening, daar is commentaar op, omdat mijn argumentatie te vast is.
Prima, maar ik pas mijn mening niet aan en opeens gaat het over invloed!?
Daarnaast heb ik het er zeker mee te doen, maar je onderbouwd hier exact mijn stelling, dat inhoudelijk discussiëren met je zinloos is. Het enige wat je inbrengt is een persoonlijke mening, gebaseerd op een niet controleerbare vooronderstelling dat je failliet zou gaan (niet geloofwaardig overigens). Een discussie is het spreken van stellingen gebaseerd op argumenten en onderbouwing. Een discussie van mening is weinig interessant en zeker als als het mening zijn van mensen die er niet toe doen. En lullig voor je, zolang je geen bekend politicus bent (en zelfs dat is dubieus) of een hoogleraar in een relevant vakgebied doe je er niet toe. (overigens onderbouwd die hoogleraar meestal zijn meningen).
Het staat je vrij om mijn mening hier links te laten liggen, dat jij hem niet valide vindt is niet mijn probleem.
Ik ben geenszins bereid mijn mening aan te passen.
Daarbij geef ik al diverse malen aan dit ik best bereid ben een deel van de HRA in te leveren over langere tijd, maar niet volledig... Dat is mijn mening...
En je mening is genoeg bekend en het wordt echt geen argument of stelling door hem 100x te herhalen. Zie ook de reactie:
Dit hele topic bestaat uit duizenden herhalingen...
En dan hebben we geen discussie, maar slechts een lijstje van meningen zonder gewicht.
Maar je pakt enkel de zaken eruit wat mijn mening is... Over het terugdringen van HRA naar 33%, zodat echt iedereen gelijke aftrek heeft ongeacht salaris, daar reageer je niet op, terwijl ik dat ook al meermaals heb neergezet...
Jij bent toch ondertussen papa of niet?? Bij welk bedrag mogen wij jou kind laten sterven??
Voor mij natuurlijk tegen ieder bedrag, maar of je het nu leuk vindt of niet, voor verzekeraars en ziekenhuizen hangt er echt wel een bedrag tegen een mensenleven... Op een gegeven moment worden er ook door artsen keuzes gemaakt op basis van kans en kosten, al dan niet opgelegd door verzekeraars.
Een oud collega had een zoon die maandelijks voor ongeveer 4000 euro aan medicatie nodig had. Als dat jou kind is, laat jij hem dan inslapen?? Kortom wordt eens concreet! vanaf welk bedrag mag jou kind dood? Of je vrouw?
Voor mij niet, voor niemand niet natuurlijk. Maar dat is ook afhankelijk van de frequentie van de van de diagnose. Hoe vaak komt die ziekte voor? Als de frequentie laag is, is het betaalbaar en kunnen we dat als samenleving makkelijk dragen. Maar als 75% van de mensen deze behandeling nodig heeft, is het niet op te brengen en zullen er noodgedwongen vervelende beslissingen gemaakt moeten worden...
Feit is dat de groei van kosten niet door kan blijven stijgen... Onmogelijk...
Want de grootste sprongen in levensverwachting zit in het terugdringen van sterfte op jongere leeftijd, niet bij de bejaarden. Was het maar zo simpel dat je 100 euro minder exact ... jaar van je leven afhaalt.
Uiteindelijk zijn het bij bejaarden wel de meeste investeringen met een hoger risico op een desinvestering.
Een kind heeft nog een heel leven voor zich. Een bejaarde waar je 2 ton aan euro's inpompt en volgende week alsnog overlijdt, is dat een verkeerde keuze geweest? Of is die 2 ton de week aan extra leven waard?
Ik begrijp donders goed dat het vervelende beslissingen zijn en ik wil ze ook helemaal niet maken. MAar het kan zo niet doorgaan.
De overheid help ook niet echt mee. De bewaartermijn van data wordt alleen maar vergoot. Moesten beelden vroeger 3 jaar bewaard worden, is dat nu al 15 jaar en praat men over 30... Een beeld uit een CT-scan is makkelijk 5GB groot. Als we dan de bewaartermijn sterk vergroten, maar ook steeds meer mensen eronder gooien, just in case... Tja, is dat wel handig? Moeten we steeds betere apparaten die (hypothetisch) 2% meer zien, maar 50% meer kosten!? Moet het per se het beste van het beste zijn?
Natuurlijk is een M5 sneller en beter op het circuit, maar een 535 is ook al snel en kost minder dan de helft. Is dat niet voldoende?