Tsja, zo makkelijk is het ook niet gedaan met vaste lasten. Ik heb redelijk serieus gekeken naar het verschil tussen huur en koop, en elk kleine voordeeltje dat de een over de ander kan hebben wordt direct de kop ingedrukt door:
- Wonen in de verkeerde gemeente (hoge gemeentelijke lasten)
- Veranderende rentelasten (2% verschil in de afgelopen 5 jaar, op een huis van 200k is dat 4000 euro per jaar
verschil)
- Vermogensbelasting (voorlopig gelijkgebleven @1.2%), OZB (+0.05%) en EWF (+iets)
- VVE-kosten (ohja, dakrand moet geverfd worden, 500 euro asjeblieft?)
- Reparaties (in het afgelopen jaar alleen al: 2 lekkages, plotseling kapotgaande keukendeurtjes, lekkende CV, etc., alle reparaties waren >1000 euro) (ok, toegegeven, meeste waren verzekerd)
Nou ben ik zelf een ontzettende klusser en zou ik het geen minuut uithouden in een huurwoning

maar dat huren duurder zou zijn is ontzettend afhankelijk van het geluk van de eigenaar en de lokale markt.
Ik denk dat een deel van het misverstand, of in ieder geval de gedachte achter 'huur is duur', komt van het idee dat een verhuurder probeert om in de buurt van het fictief vermogensrendement (4%) te komen, en dat je dus altijd 4% per jaar 'teveel' betaalt. Echter, ik heb in mijn buurt, op basis van de kosten die ik heb meegemaakt, eens berekend hoeveel rendement de particuliere verhuurders zouden moeten maken, en dat komt echt niet in de buurt van 4%. De duurste verhuurders zouden zelfs zonder enige uitgaven aan reparaties etc. net niet aan de 3% jaarrendement zitten.