Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:46:
Even los van het wel of niet afschaffen van de HRA, ik blijf erbij dat de "reken je rijk" mentaliteit van de average dutchie bijna misselijkmakend aan het worden is.
Heeft IMO ook niets te maken met "beloont krijgen als je werkt"...blegh.
Zeker wel... Ik vind het juist misselijkmakend dat we met z'n alleen de ww uitkeringen omlaag willen, want mensen in de ww zijn evil ofzo? Dan vergeten we even voor het gemak dat mensen in de WW druk bezig zijn met solliciteren en proberen weer te werken, wat ze altijd gedaan hebben. Desondanks is de max intussen een jaar, of was men er druk mee bezig.
Aan de andere kant heb je de bijstand en aow waar je hoe dan ook recht op hebt door alleen maar in Nederland te wonen
Ik vind dat krom ja... Maar goed, mijn mening.
Stel een deel van die aow maar afhankelijk van premies die betaald worden uit belastingen uit inkomsten. Dus mensen die werken hebben recht op meer aow, dat ook betaald wordt door de werkenden. Zo wordt je ook minder afhankelijk van vergrijzingen etc.
Als je echt niet anders kan, soit. Maar niet kunnen en denken niet te kunnen liggen vaak dichter bij elkaar dan gedacht.
Mijn prachtige koopappartement staat overigens in één van de (zogenaamd) slechtste wijken van NL. Mijn straatje staat vol met dikke BWM's, mercedessen etc. Sommige mensen hechten meer waarde aan het hebben van een dikke auto en nemen genoegen met een vervallen huurwoning...mogen ze lekker zelf weten wat mij betreft. Allochtoon of white thrash (zit nederland vol mee namelijk, white thrash) , I do not care!
Tokkies zijn net zo erg idd. Maar sociale huur/uitkering en een dikke BMW moet niet kunnen. Dan is de uitkering blijkbaar te hoog...
Draag toch eens de consequenties voor de keuzes waar je zelf voor een groot gedeelte debet aan bent. If this, than that.
Ik heb niet gekozen voor het huidige stelsel met sociale huur etc.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:51:
Hier moet je erg voor oppassen, het is moeilijk hier conclusies aan te verbinden zonder dat je alles weet. Misschien hebben ze wel geleend voor die auto, gaan ze wel niet op vakantie, heeft ie al 3 ton gelopen, is het een lease constructie waardoor ze bijna niks overhouden. Vergis je niet dat er mensen zijn die een dikke bak voor de deur zetten en vervolgens geen boter op hun brood kunnen smeren omdat die auto teveel kost. Staar je niet blind op die dingen.
Heb je je wel eens verdiept in de kosten (vaste lasten) van een Jaguar S-type bijvoorbeeld? Dan kan dat ding 3 jaar oud zijn, maar de verzekering/wegenbelasting wordt al niet minder en dat ding kost sowieso veel geld.
Bovendien ben ik het wel eens met wat nare man zegt, iemand die 2x modaal verdient heeft echt geen reden om jaloers te zijn op iemand die uit noodzaak in de sociale huur zit, echt no-way! Jij hebt financiële zekerheid, een eigen vermogen aan het opbouwen, hebt een potje voor als het tegenzit en je mag een muurtje eruit slopen als je dat wil en hebt de (beperkte) vrijheid om ergens anders iets te kopen.
Het gaat er ook helemaal niet om dat ik jaloers ben op de situatie, maar dan moet men niet gaan zeuren bij huidige kopers dat ze maar in een appartement hadden moeten gaan wonen... Dat stoort mij ja.
Ik werk en draag daarbij automatisch bij aan de samenleving. Mensen die dit niet kunnen moeten ondersteund worden, maar waarom in dure huizen die naar mening van velen hier in het topic blijkbaar te hoog gegrepen zijn voor werkenden...
Paul schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 10:09:
Dat laatste is het nu juist, als zij dat zelf mogen weten, dan mag dfrenner dat ook! Maar die mag geen vervallen huurwoning huren, die verdient te veel. Als de mensen in die vervallen huurwoning zo weinig verdienen, waar komt dan die auto vandaan?
Kijk, iemand die het snapt
Er wordt iedere keer met twee maten gemeten...
Zielige mensen en mensen die zelf maar verantwoording moeten dragen. Terwijl ze dat al lang doen.
[/quote]
Er zijn meer dan genoeg woningen die niet een appartement zijn; het staat dfrenner helemaal vrij te wachten tot er iets aangeboden wordt (huur/koop) waar hij recht op heeft (Als je lang genoeg ingeschreven staat krijg je meer rechten op hetgeen aangeboden wordt dan iemand die minder lang ingeschreven staat) of wat hij kan betalen. Dat wil (inderdaad) niet zeggen dat dfrenner het recht heeft op een ruime eensgezinswoning, maar hij heeft net zo min de plicht tot het nemen van een appartement?
[/quote]
Die eengezinswoning was via de sociale huur destijds nooit een optie geweest. Want dan moest ik 3 kinderen hebben. We hebben 4 jaar ingeschreven gestaan en in die 4 jaar zijn er enkel appartementen voorbij gekomen. Doordat we met z'n tweeën zijn. Dus al had ik 40 jaar ingeschreven gestaan, het had niet mogen baten...
Een fatsoenlijke woning willen (en dat is voor iedereen anders, de ene gruwelt van een appartement, voor de ander is het het Walhalla) is niet echt 'jezelf rijk rekenen', dat is streven naar een fatsoenlijke levensstandaard. Enige is dat je daarbij realistisch blijft, maar de 'eis' 'geen appartement' is niet zo'n vreemde lijkt me

Ik merk die tendens wel vaker op GOT. Blijkbaar is een eengezinswoning willen wonen gelijk aan "jezelf rijk rekenen", "boven je standaard leven" etc.
Kom op mensen geen villa, geen 2 onder één kap.
Het feit dat het ene misbruik is en het andere een verlaging van je belastbare inkomen, is voor mij genoeg reden om het ene hard aan te pakken en het andere niet.
Nee, wat je probeert te zeggen is dat de ene persoon het moet verdienen en de andere persoon heeft het recht erop...
Het gebruik van de formulering 'recht hebben op' is ook erg verwarrend: een recht hebben impliceert namelijk een plicht van de ander, dus als je zegt dat iemand recht heeft op een ruime ééngezinswoning, dan heeft dus iemand anders de plicht dat te verschaffen. Die 'ander' is dan meestal de overheid, maar de overheid heeft natuurlijk niet de 'plicht' om iedereen met voldoende inkomen een ruime ééngezinswoning te verschaffen.
Nee die hebben de plicht middels sociale huur overgedragen aan de coöperaties. Maar die hoeven zeker niet voldoende inkomen te hebben...
Percentages klinken leuk, maar de absolute aantallen liggen erg laag...