ze zijn nu gelukkig iets strenger (al overdrijven ze het soms wel). maar een aantal jaar geleden was niks te gek. Er kon zoveel en niks was te gek. Nu slaan ze meteen weer helemaal door naar de andere kant, terwijl wat mij betreft er ook een middenweg is.....
Kijk ook eens naar de bedragen in dat artikel:
400 miljoen
gemiddeld 31k uitgekeerd.
Dat zijn dus bijna 13.000 woningen! Oftewel 5% van Funda, oftewel 1 op 20 conform mijn eigen sommetje. Volgens mij is dat bedrag in dat fonds een papieren bedrag. De gemeentes zullen dat al wel weer uitgegeven hebben en zullen moeten storten op het moment dat er aanspraak op gemaakt wordt. De overheid duldt hier geen potjes.
NHG premies zijn ook de laatste jaren gestegen en ondanks de verhoging zijn de normen vrij streng voordat je erin komt.
Edit
Eigenlijk is het weer een achtervang voor de banken. Zij zien hun hoofdsom terug en hebben ondertussen ook rente ontvangen. Bizar... eigenlijk zou een NHG hypotheek rentevrij moeten zijn, immers loopt de bank geen risico.
400 miljoen
gemiddeld 31k uitgekeerd.
Dat zijn dus bijna 13.000 woningen! Oftewel 5% van Funda, oftewel 1 op 20 conform mijn eigen sommetje. Volgens mij is dat bedrag in dat fonds een papieren bedrag. De gemeentes zullen dat al wel weer uitgegeven hebben en zullen moeten storten op het moment dat er aanspraak op gemaakt wordt. De overheid duldt hier geen potjes.
NHG premies zijn ook de laatste jaren gestegen en ondanks de verhoging zijn de normen vrij streng voordat je erin komt.
Edit
Eigenlijk is het weer een achtervang voor de banken. Zij zien hun hoofdsom terug en hebben ondertussen ook rente ontvangen. Bizar... eigenlijk zou een NHG hypotheek rentevrij moeten zijn, immers loopt de bank geen risico.
[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 04-01-2012 12:29 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Waarom heb je in vredesnaam een keuken prive betaald? Dat is toch de verantwoordelijkheid voor de verhuurder?assje schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:22:
[...]
Ik betaal nu €700 huur en spaar (of betaal keuken af) €500 per maand. Dat kan ik dus blijkbaar missen, met die maandlasten zou ik een hypotheek van ongeveer €350.000 kunnen hebben.
Met mijn salaris mag ik alleen maar ongeveer €200.000 lenen, dat is niet zonder reden, je gaat een overeenkomst aan voor 30 jaar in plaats van lasten die je zo weer kunt wijzigen.
Mensen zelf laten bepalen wat ze kunnen missen lijkt me dus ook geen goede oplossing. Probleem is gewoon dat de aanschafprijs al gauw geen probleem lijkt als je hem deelt door 30 en door 12
XXXVI
Ligt eraan wat er in de overeenkomst staat. En een verhuurder vervangt per ~15 jaar.ephymerous schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:28:
[...]
Waarom heb je in vredesnaam een keuken prive betaald? Dat is toch de verantwoordelijkheid voor de verhuurder?
Als er een keuken in zat en je wilt wat anders zal je wel moeten een verhuurder gaat echt niet betalen omdat jij een andere kleur klastjes wilt.ephymerous schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:28:
[...]
Waarom heb je in vredesnaam een keuken prive betaald? Dat is toch de verantwoordelijkheid voor de verhuurder?
Mits al die wanbetalers NHG hebben... Dat hoeft niet zo te zijn, want risicovolle hypotheken zijn lastiger met NHG af te sluiten.RemcoDelft schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:26:
[...]
Deze fout komt vaker langs: de NHG-pot bevat zo'n 0,7 miljard euro, en staat garant voor zo'n 200 miljard euro... Dus ja, als de banken ook maar beginnen met het executeren van (de woningen van) wanbetalers, is dat potje leeg en mag de belastingdienst bijspringen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
+1 onderbuik reactieRemcoDelft schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:26:
[...]
Deze fout komt vaker langs: de NHG-pot bevat zo'n 0,7 miljard euro, en staat garant voor zo'n 200 miljard euro... Dus ja, als de banken ook maar beginnen met het executeren van (de woningen van) wanbetalers, is dat potje leeg en mag de belastingdienst bijspringen.
Want weet jij hoeveel wanbetalers er precies zijn dan? Volgens mij valt dat nog steeds reuze mee.
[ Voor 18% gewijzigd door Slasher op 04-01-2012 12:58 ]
Elect a clown, expect a circus.
Over risicovol gesproken. Als je nou voldoende geld hebt en zeker weet er jaaaaren te huren... maar om er dan ook nog eens geld voor te lenen vind ik vreemd.Shadowhawk00 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:34:
[...]
Als er een keuken in zat en je wilt wat anders zal je wel moeten een verhuurder gaat echt niet betalen omdat jij een andere kleur klastjes wilt.
XXXVI
Ik ben het met je eens, voor de duidelijkheid: ik vind een huis kopen geen recht. Onderdak is een recht.RM-rf schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:38:
niks makkelijk, maar gewoon eigen verantworodelijkheid..
walles wat je noemt is gewoon een persoonlijke keuze..
prima verder, amar op financieel gebied moet je daar zélf verantwoordelijkheid voor nemen en niet denken dat de Overheid jouw financiele risico's wel afdekt.
Ik ben groot voorstander van eigen geld meenemen en zelf sparen ipv de hypotheekbubbel nog iets verder opblazen maar het ouderinfuus is om heel veel redenen geen realistische optie voor heel veel mensen. Eerst huren en langer sparen is voor de meeste mensen veel realistischer.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ik zou rentevrij lenen van mijn ouders nou niet perse risicovol willen noemen. Bovendien hou ik gewoon voldoende geld over om te sparen. Alternatief was dus geweest om de standaard keuken er in te laten zetten, een jaar te sparen en dan vervolgens alsnog de keuken te vervangen. Sorry maar dan doe ik het toch liever zoals ik het nu gedaan heb.ephymerous schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:57:
[...]
Over risicovol gesproken. Als je nou voldoende geld hebt en zeker weet er jaaaaren te huren... maar om er dan ook nog eens geld voor te lenen vind ik vreemd.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Verwijderd
De term wanbetaler impliceert intentie, en vind ik dan ook niet correct in dezen. Eveneens ben je namelijk wanbetaler als je besluit dat het doen van boodschappen deze maand even belangrijker is dan het betalen van je zorgpremie; soms kan je gewoon niet anders doordat je financiële situatie krapper is geworden. Om diezelfde reden zouden 300.000 huiseigenaren straks hun hypotheek niet meer kunnen betalen:Slasher schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:51:
[...]
+1 onderbuik reactie
Want weet jij hoeveel wanbetalers er precies zijn dan? Volgens mij valt dat nog steeds reuze mee.
Bron: ElsevierEen groep van zo'n 300.000 huiseigenaren in Nederland loopt de kans volgend jaar de hypotheek niet meer te kunnen betalen. Dan loopt hun huidige, gunstige rente af en worden bezuinigingen doorgevoerd.
Honderdduizenden Nederlanders dreigen hun hypotheek niet meer te kunnen betalen
Het kabinet heeft het advies van Klaas Knot, de nieuwe directeur van De Nederlandsche Bank (DNB), om de aftrek van hypotheekrente snel te beperken terecht naast zich neergelegd.
Dat meldt Het Financieele Dagblad op basis van onderzoek van Dynamic Credit.
Het gaat om een groep Nederlanders die tussen 2005 en 2007, toen de huizenmarkt zich op een hoogtepunt bevond, een hypotheek heeft afgesloten. Ze hebben een hoge schuld in vergelijking met het inkomen, een aflossingsvrije lening en een huis dat niet in waarde is toegenomen. 'Bij deze groep is vrijwel geen rek mogelijk,' zegt het bureau.
De hypotheekrente is op dit moment ongeveer 1 procent hoger dan in 2005.
Dus het valt niet "reuze mee". Als de NHG pot leeg is, mag de belastingbetaler wel degelijk (vet) bijspringen. En wederom om de banken tegemoet te komen.
Kan ik me goed voorstellen. Ik ga waarschijnlijk hetzelfde doen in mijn huurwoning. Die sub-standaard meuk die verhuurders erin zetten mogen ze echt houden.assje schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:03:
[...]
Ik zou rentevrij lenen van mijn ouders nou niet perse risicovol willen noemen. Bovendien hou ik gewoon voldoende geld over om te sparen. Alternatief was dus geweest om de standaard keuken er in te laten zetten, een jaar te sparen en dan vervolgens alsnog de keuken te vervangen. Sorry maar dan doe ik het toch liever zoals ik het nu gedaan heb.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 13:21 ]
Die cijfers van de Elsevier lijken mij nogal een leuk staaltje statistiek met daaraan gekoppeld een pakkende titel. De koopkracht daalt ik 2012 zeker, gemiddeld wellicht 1,5 tot 2%. Dus een netto inkomen van 2000 EUR zal 40 EUR aan 'kracht' verliezen.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:18:
[...]
De term wanbetaler impliceert intentie, en vind ik dan ook niet correct in dezen. Eveneens ben je namelijk wanbetaler als je besluit dat het doen van boodschappen deze maand even belangrijker is dan het betalen van je zorgpremie; soms kan je gewoon niet anders doordat je financiële situatie krapper is geworden. Om diezelfde reden zouden 300.000 huiseigenaren straks hun hypotheek niet meer kunnen betalen:
[...]
Bron: Elsevier
Dus het valt niet "reuze mee". Als de NHG pot leeg is, mag de belastingbetaler wel degelijk (vet) bijspringen. En wederom om de banken tegemoet te komen.
[...]
Kan ik me goed voorstellen. Ik ga waarschijnlijk hetzelfde doen in mijn huurwoning. Die sub-standaard meuk die verhuurders erin zetten mogen ze echt houden.
Als men een hypotheek heeft van 200.000 EUR, en vanaf 2012 een 1% meer rente betalen - dan zal men bruto 2000/12 = 166,67 EUR meer moeten betalen. Dat is netto 166,67 * 0.58 = 96,67 EUR
Dus heb je een koopkracht verlies van een kleine 140,00 EUR. Dit is zeker niet leuk, maar nog zeker een bedrag wat je kunt opvangen door besparingen en eventueel minder sparen.
Er worden nogal sterke paniek verhalen verspreid, wat niet echt een constructieve bijdrage levert aan de gehele discussie over de huizenmarkt en de betaalbaarheid van onderdak.
Powered by KPN
Alsof men in de 5-7 jaar tijd geen enkele loonsverhoging heeft gehad... Ze doen nu net of alle kopers van toen, nu aan de bedelstaf zitten.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:18:
[...]
De term wanbetaler impliceert intentie, en vind ik dan ook niet correct in dezen. Eveneens ben je namelijk wanbetaler als je besluit dat het doen van boodschappen deze maand even belangrijker is dan het betalen van je zorgpremie; soms kan je gewoon niet anders doordat je financiële situatie krapper is geworden. Om diezelfde reden zouden 300.000 huiseigenaren straks hun hypotheek niet meer kunnen betalen:
[...]
Bron: Elsevier
[...]
Kan ik me goed voorstellen. Ik ga waarschijnlijk hetzelfde doen in mijn huurwoning. Die sub-standaard meuk die verhuurders erin zetten mogen ze echt houden.
Waarom rentevrij?assje schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:03:
[...]
Ik zou rentevrij lenen van mijn ouders nou niet perse risicovol willen noemen. Bovendien hou ik gewoon voldoende geld over om te sparen. Alternatief was dus geweest om de standaard keuken er in te laten zetten, een jaar te sparen en dan vervolgens alsnog de keuken te vervangen. Sorry maar dan doe ik het toch liever zoals ik het nu gedaan heb.
Juist het belaten van rente aan je ouders is geld verdienen.
1) Je betaald wel rente (marktconform)
2) Je hebt een schuld op papier, en kan je dus aftrekken van de belasting
3) Ouders mogen elk kind 5.030 per jaar belanstingvrij schenken.
Iets uitgebreider: http://financieel.infonu....deren-de-familiebank.html
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Moet je dan aan alles (zelfs een klein bedrag lenen van pa en ma) tegenwoordig verdienen?

Als dit een geldige, door de belastingdienst goedgekeurde manier is om wat te verdienen, waarom niet? Dat dit eigenlijk niet de bedoeling is, en wederom een manier om 'misbruik' van HRA te maken, is noujuist kern van de discussie. Ondernemers doen dit ook met hypothecaire leningen vanuit hun BV naar zichzelf.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:59:
Moet je dan aan alles (zelfs een klein bedrag lenen van pa en ma) tegenwoordig verdienen?
Door van dit soort mogelijkheden geen gebruik te maken, verhoog je de belastingdruk op jezelf. Waarom zou je dat willen?
[ Voor 10% gewijzigd door Bonsaiboom op 04-01-2012 14:04 ]
Moeten? nee. Maar waarom zou je een belastingvoordeel laten liggen?
Een schuld is aftrekbaar, de rente die je betaald krijg je als schenken weer terug. Je verdient niet aan pa en ma, maar aan het belastingvoordeel. Openstaande schuld wordt ook nog van je eigen vermogen afgetrokken. Dus dat mes snijd aan 2 kanten. Pa en ma merken enkel een stroom inkomsten in rente extra, die niet onderhevig is aan de belasting, en geven die weer fijn terug.
Het mag, het kan, dus waarom zou je het niet doen?
Een schuld is aftrekbaar, de rente die je betaald krijg je als schenken weer terug. Je verdient niet aan pa en ma, maar aan het belastingvoordeel. Openstaande schuld wordt ook nog van je eigen vermogen afgetrokken. Dus dat mes snijd aan 2 kanten. Pa en ma merken enkel een stroom inkomsten in rente extra, die niet onderhevig is aan de belasting, en geven die weer fijn terug.
Ey!! Macarena \o/
Verwijderd
Schulden zijn echt niet 1-op-1 aftrekbaar hoor, dat geldt dus alleen voor je hypotheekschuld. Correctie, voor dat deel van je hypotheekschuld dat betrekking heeft op het verwerven en eventueel verbeteren van je huis . Daar gaat nu net die hele HRA-discussie om.RaZ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:05:
Ook bij HRA krijg je trouwens niet de rente terug maar wordt je belastbaar inkomen verminderd met de rente die je betaalt. Daardoor wordt je inkomen voor de belastingdienst lager, hetgeen je dus af te dragen inkomstenbelasting scheelt. In het gunstigste geval krijg je dus 52% van je rentebetalingen 'terug'.
Dat je het van je eigen vermogen mag aftrekken klopt inderdaad wel als je het zo doet, als je een vermogen >21K hebt kan dat zinvol zijn om VRH te voorkomen. Maar als hij zo'n vermogen heeft hoeft hij ook die 6000 van zijn ouders niet te lenen dus ik gok zomaar dat dat ook niet speelt.
Rentevrij lenen (onder de tafel) kost je niet, je wint ook niets.
Door wel met rente te lenen bij je ouders, heb je het belastingvoordeel van een schuld, en de rente krijg je terug van je ouders dmv een schenking. Daar hou je netto dus geld aan over, vanwege het belastingvoordeel.
Die constructie staat helemaal los van de HRA zo ver ik weet. Werkt ook prima voor een auto.
Door wel met rente te lenen bij je ouders, heb je het belastingvoordeel van een schuld, en de rente krijg je terug van je ouders dmv een schenking. Daar hou je netto dus geld aan over, vanwege het belastingvoordeel.
Die constructie staat helemaal los van de HRA zo ver ik weet. Werkt ook prima voor een auto.
Ey!! Macarena \o/
Het klopt dat je er een box 3 voordeel uit kan halen als je anders boven de vermogensgrens uit zou komen. Het is zo dat dat wat je koopt voor het bedrag dat je leent, waarschijnlijk niet als vermogen in box 3 wordt aangemerkt (zoals een auto). Maar dan moet je dus al wel bij box 3 boven de 20k komen voor dat dat interessant wordt (en dan levert het dus 1,2% op)RaZ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:40:
Verwijderd
Ja maar je krijgt helemaal geen belastingvoordeel bij dit soort schulden, die komen allemaal in box 3 en mag je dus niet aftrekken van je inkomen.RaZ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:40:
Behalve dus met de hypotheekschuld
Voordeel is er natuurlijk wel als je, zoals Bonsaiboom ook al aangeeft, boven de grens van VRH komt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 14:54 . Reden: Kleine toevoeging ]
Verder alles goed? Zeg dan niets

Recent werd er gesproken over 30.000 wanbetalers en potentieel 10 keer zo veel. Uitgaande van een verlies van slechts 25k euro per persoon (voor de 30.000) is het NHG-budget al op.Want weet jij hoeveel wanbetalers er precies zijn dan? Volgens mij valt dat nog steeds reuze mee.
Verwijderd
RaZ schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:05:
offtopic:
Waarom is er überhaupt een fiscaal voordeel voor het hebben van een lening? Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan jouw persoonlijke lening? Waarom hebben we wel dat soort (krankzinnige) regelingen, maar moeten we elk jaar weer het onderwijs en de gezondheidszorg helemaal naar de kl*te bezuinigen?
/rant
Waarom is er überhaupt een fiscaal voordeel voor het hebben van een lening? Waarom moet de belastingbetaler meebetalen aan jouw persoonlijke lening? Waarom hebben we wel dat soort (krankzinnige) regelingen, maar moeten we elk jaar weer het onderwijs en de gezondheidszorg helemaal naar de kl*te bezuinigen?
/rant
Doordat (je zegt het zelf) iedereen gebruik maakt van dergelijke regelingen, verhoog je uiteindelijk niet aleen de belastingdruk op jezelf, maar op iedereen. Dat geld moet _ergens_ vandaan komen. Wat een prachtige ironie.Bonsaiboom schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 14:03:
Door van dit soort mogelijkheden geen gebruik te maken, verhoog je de belastingdruk op jezelf. Waarom zou je dat willen?
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 15:29 ]
Helemaal mee eens. De media klopt zulke verhalen altijd graag op, en berichten graag over geruchten die ze het liefst als waarheid presenteren.Packardhell schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:40:
[...]
Die cijfers van de Elsevier lijken mij nogal een leuk staaltje statistiek met daaraan gekoppeld een pakkende titel. De koopkracht daalt ik 2012 zeker, gemiddeld wellicht 1,5 tot 2%. Dus een netto inkomen van 2000 EUR zal 40 EUR aan 'kracht' verliezen.
Als men een hypotheek heeft van 200.000 EUR, en vanaf 2012 een 1% meer rente betalen - dan zal men bruto 2000/12 = 166,67 EUR meer moeten betalen. Dat is netto 166,67 * 0.58 = 96,67 EUR
Dus heb je een koopkracht verlies van een kleine 140,00 EUR. Dit is zeker niet leuk, maar nog zeker een bedrag wat je kunt opvangen door besparingen en eventueel minder sparen.
Er worden nogal sterke paniek verhalen verspreid, wat niet echt een constructieve bijdrage levert aan de gehele discussie over de huizenmarkt en de betaalbaarheid van onderdak.
Klopt. Ik heb in die periode ook een huis gekocht en zit alles behalve aan de bedelstafSenor Sjon schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:49:
Alsof men in de 5-7 jaar tijd geen enkele loonsverhoging heeft gehad... Ze doen nu net of alle kopers van toen, nu aan de bedelstaf zitten.
Als ik hier de verhalen lees over spaargeld die mensen gemiddeld als buffer (niet eens) hebben, vraag ik mezelf af wat ik goed gedaan heb met een bruto jaarsalaris als buffer.
[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 04-01-2012 15:53 ]
Elect a clown, expect a circus.
Verwijderd
We gaan het zien, aangezien 2012 net begonnen is.Slasher schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:43:
[...]
Helemaal mee eens. De media klopt zulke verhalen altijd graag op, en berichten graag over geruchten die ze het liefst als waarheid presenteren.
Gevalletje een betere wereld begint bij jezelf. Puur financieel gezien ben je hier echter beter af als je uitgaand van het principe 'een betere wereld eindigt bij jezelf'.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:28:
Doordat (je zegt het zelf) iedereen gebruik maakt van dergelijke regelingen, verhoog je uiteindelijk niet aleen de belastingdruk op jezelf, maar op iedereen. Dat geld moet _ergens_ vandaan komen. Wat een prachtige ironie.
Het niet gebruik maken van een dergelijke regeling zogt alleen voor een gelijke situatie als niemand meer ervan gebruik maakt.
Dit gaat in feite op voor alle belastingvoordelen. De belasting maakt geen geld dus een voordeel is dan ten alle tijde een sigaar uit eigen doos. Enig verschil is dat als we niet allemaal gelijk van bepaalde voordelen (kunnen) profiteren, de voordelen een sigaar uit de de doos van de niet-profiterenden is.
Verwijderd
Zie mijn reacties eerder, je betaalt helemaal niet mee aan zijn persoonlijke lening....Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:28:
[...]
offtopic:
/rant
ik zou nu natuurlijk ook een rant kunnen afsteken over waarom boos mensen zich zo boos kunnen maken over zaken waar ze te weinig van af weten maar dat laat ik maar achterwege...
Verwijderd
Goed, de schuld kan je niet aftrekken van je inkomen (box 1) maar wel van je vermogen (box 3). I stand corrected. Dan heb je alsnog een belastingvoordeel van 1,2% als je zonder schuld boven de 20k uit zou komen. Minder voordeel, maar nog steeds voordeel ten koste van de belastingbetaler over iets wat gewoon geld mag kosten. Dat vind ik raar, zeker als we als Nederland anderzijds nog niet eens geld hebben om bijvoorbeeld genoeg leraren te blijven betalen. Dus fiscale cadeautjes kan wel, maar de belangrijke dingen die er daadwerkelijk toe doen worden steeds kariger of worden wegbezuinigd. Het is de enorm slechte verdeling van geld waar ik me zo enorm aan erger. Het is namelijk niet alsof we weinig belasting betalen in Nederland; het komt allemaal gewoon niet op de juiste plekken terecht.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:08:
[...]
Zie mijn reacties eerder, je betaalt helemaal niet mee aan zijn persoonlijke lening....
ik zou nu natuurlijk ook een rant kunnen afsteken over waarom boos mensen zich zo boos kunnen maken over zaken waar ze te weinig van af weten maar dat laat ik maar achterwege...
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Aangezien het een mentaliteitskwestie betreft ("Als je geld ziet liggen, pak je het toch ook op!?!?!") zit er maar één ding op. En dat is dergelijke regelingen gewoon afschaffen.-db- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:54:
[...]
Gevalletje een betere wereld begint bij jezelf. Puur financieel gezien ben je hier echter beter af als je uitgaand van het principe 'een betere wereld eindigt bij jezelf'.
Het niet gebruik maken van een dergelijke regeling zogt alleen voor een gelijke situatie als niemand meer ervan gebruik maakt.
Dit gaat in feite op voor alle belastingvoordelen. De belasting maakt geen geld dus een voordeel is dan ten alle tijde een sigaar uit eigen doos. Enig verschil is dat als we niet allemaal gelijk van bepaalde voordelen (kunnen) profiteren, de voordelen een sigaar uit de de doos van de niet-profiterenden is.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 16:32 ]
Ik ben het met je eens dat dit een vreemde regeling is. We hebben het daar in dit topic ook al vaker over gehad. Ik ben geen altruist, dus als er ergens een voordeel te halen is, en dit compleet legaal is, dan ben ik een dief van mijn eigen portomonnee als ik dat niet doe. Nu is het zo, zoals anderen zeggen, dat niet iedereen gebruik maakt van die regelingen. Overigens doe ik dit nu niet, want ik bezit geen huis.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:28:
[...]
offtopic:
/rant
[...]
Doordat (je zegt het zelf) iedereen gebruik maakt van dergelijke regelingen, verhoog je uiteindelijk niet aleen de belastingdruk op jezelf, maar op iedereen. Dat geld moet _ergens_ vandaan komen. Wat een prachtige ironie.
Overigens, de reden dat je in box 3 1,2% voordeel haalt, is omdat dat wat je koopt, als waarde 0 gewaardeerd wordt in je belastingaangifte. Ik weet ook niet of je bijvoorbeeld een nieuwe auto van 50k ook als waarde 0 zou moeten waarderen hierop. Als je gewoon 20k leent, en op de bank zet, heb je simpelweg geen enkel voordeel in box 3. Zo makkelijk haal je er dus nog niet voordeel uit in box 3
[ Voor 15% gewijzigd door Bonsaiboom op 04-01-2012 16:34 ]
Dat wordt bepaald door de burger. Degenen die onderwijs en zorg belangrijker vinden dan het in stand hoden van HRA hebben dan ook anders gestemd.Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:29:
...Dat vind ik raar, zeker als we als Nederland anderzijds nog niet eens geld hebben om bijvoorbeeld genoeg leraren te blijven betalen. Dus fiscale cadeautjes kan wel, maar de belangrijke dingen die er daadwerkelijk toe doen worden steeds kariger of worden wegbezuinigd...
Die verdeling van geld is een hele andere discussie. Die voert verder dan het woningdossier. Daarbij komt dat jouw 'eerlijke' idee van herverdeling voor een ander een gruwel is....Het is de enorm slechte verdeling van geld waar ik me zo enorm aan erger. Het is namelijk niet alsof we weinig belasting betalen in Nederland; het komt allemaal gewoon niet op de juiste plekken terecht...
Helemaal mee eens!...Daar geef ik je helemaal gelijk in. Aangezien het een mentaliteitskwestie betreft ("Als je geld ziet liggen, pak je het toch ook op!?!?!") zit er maar één ding op. En dat is dergelijke regelingen gewoon afschaffen.
Lenen binnen de familiekring moet juist wel fiscaal gestimuleerd worden. Op die manier blijft het geld immers binnen de reële economie en stroomt het niet weg in het financiële complex, ook wel banking sector genoemd. Die laatste groep levert juist geen enkele positieve bijdrage aan de reële economie, maar zuigt slechts systematisch het leven eruit.
Dat is een oversimplificatie die de waarheid geweld aan doet. Je kunt 1x per 4 jaar kiezen uit een stuk of 15 kwaden waar je de minst kwade uit haalt en hoopt dat ze niet glashard aan het liegen zijn...Roenie schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:39:
Dat wordt bepaald door de burger. Degenen die onderwijs en zorg belangrijker vinden dan het in stand hoden van HRA hebben dan ook anders gestemd.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Niets let je zelf een politieke partij op te richten.Paul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:47:
[...]
Dat is een oversimplificatie die de waarheid geweld aan doet. Je kunt 1x per 4 jaar kiezen uit een stuk of 15 kwaden waar je de minst kwade uit haalt en hoopt dat ze niet glashard aan het liegen zijn...
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.
Vrijwel alles hier is een simplificatie. De regels zitten inmiddels zo ingewikkeld in elkaar dat elke wijziging mensen treft die het niet hoort te treffen en ook mensen bevoordeeld waard dit niet nodig zou zijn.
Wat de HRA specifiek betreft vind ik de grootste fout dat het relatieve voordeel gekoppeld is aan het absolute salaris.En dan wel zo dat dat een hoog salaris resulteerd in een hoog relatief voordeel.
Iemand met een laag salaris krijgt namelijk maar 33,1% 'korting' op de hypotheekrente en iemand met een hoog salaris 52%.
Dit gaat lijnrecht in tegen het basisbeginsel van ons belastingstelsel, namelijk dat hogere inkomens relatief zwaarder belast worden.
Een betere oplossing zou zijn om de HRA in huidige vorm af te schaffen en een nieuw voordeel mogelijk te maken waarbij het aftrekbaar percentage voor iedereen gelijk wordt of zelfs lager wordt naarmate het salaris hoger is. Ter compensatie kan dan het belastingspercentage voor de hoge inkomens iets verlaagd worden.
Dat levert onder de streep misschien hetzelfde op maar creeert wel een logischere situatie waarbij de verkeerde niet wordt geraakt als de regering met percentages gaat schuiven.
Wat de HRA specifiek betreft vind ik de grootste fout dat het relatieve voordeel gekoppeld is aan het absolute salaris.En dan wel zo dat dat een hoog salaris resulteerd in een hoog relatief voordeel.
Iemand met een laag salaris krijgt namelijk maar 33,1% 'korting' op de hypotheekrente en iemand met een hoog salaris 52%.
Dit gaat lijnrecht in tegen het basisbeginsel van ons belastingstelsel, namelijk dat hogere inkomens relatief zwaarder belast worden.
Een betere oplossing zou zijn om de HRA in huidige vorm af te schaffen en een nieuw voordeel mogelijk te maken waarbij het aftrekbaar percentage voor iedereen gelijk wordt of zelfs lager wordt naarmate het salaris hoger is. Ter compensatie kan dan het belastingspercentage voor de hoge inkomens iets verlaagd worden.
Dat levert onder de streep misschien hetzelfde op maar creeert wel een logischere situatie waarbij de verkeerde niet wordt geraakt als de regering met percentages gaat schuiven.
Iemand die maar 33% terugkrijgt betaalt procentueel nog steeds minde belasting dan iemand die 52% terugkrijgt.
Oplossing: iedereen betaalt 33% belasting. Iedereen blij.TrailBlazer schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:45:
Iemand die maar 33% terugkrijgt betaalt procentueel nog steeds minde belasting dan iemand die 52% terugkrijgt.
1) Ik reageerder op het 'stemmen'nare man schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:09:
Niets let je zelf een politieke partij op te richten.
2) Dat is een oversimplificatie die de waarheid geweld aan doet
Er zijn heel veel redenen om het niet te doen, en dat let mij... Je bedoelt wellicht dat er geen instanties, regels of wetten zijn die het mij verbieden, maar dat is maar een zeer beperkt deel van de vergelijking.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb een oom die graag investeert in vastgoed. Als ik over 3 jaar een huis ga kopen, heb ik ruwweg 2 keuzes: ik ga naar de Rabo, betaal daar X% rente, als ze me dat geld al willen lenen. Ik kan ook naar mijn oom stappen, en vragen of hij een hypotheek wil nemen voor X%. Hij blij, ik blij. Waarom zou je dat willen verbieden?Verwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:29:
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Aangezien het een mentaliteitskwestie betreft ("Als je geld ziet liggen, pak je het toch ook op!?!?!") zit er maar één ding op. En dat is dergelijke regelingen gewoon afschaffen.
Maximized vindt dat de prioriteiten verkeerd liggen. Dan kun je individuen aanspreken op hun geweten, maar dat is pas simpel gedacht. Want in het stemhokje kiest het merendeel van de burgers met de portemonnee en met de onderbuik. Heel jammer, maar zo werkt het tegenwoordig.Paul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:47:
[...]
Dat is een oversimplificatie die de waarheid geweld aan doet. Je kunt 1x per 4 jaar kiezen uit een stuk of 15 kwaden waar je de minst kwade uit haalt en hoopt dat ze niet glashard aan het liegen zijn...
Misschien is dat basisbeginsel aan verandering toe. Maar nogmaals, dat is een hele andere discussie en voert denk ik te ver in een draad over het woondossier.-db- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:19:
...Dit gaat lijnrecht in tegen het basisbeginsel van ons belastingstelsel, namelijk dat hogere inkomens relatief zwaarder belast worden...
Inderdaad schaf de drie schijven maar af en maak er eentje van.Baldertt schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:06:
[...]
Oplossing: iedereen betaalt 33% belasting. Iedereen blij.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Vlaktaks, een goed idee?Cobb schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:44:
[...]
Inderdaad schaf de drie schijven maar af en maak er eentje van.
Als we allemaal maar 33% aan belasting betalen, dan moet er nog erg veel gebeuren wil de overheid enigszins zoveel binnen krijgen als nu.
Dat de rijken meer betalen dan de minder rijken, lijkt mij nog steeds een prima systeem. Ik betaal graag veel belasting, want dat betekent dat ik ook veel binnen krijgen.
Maar goed laten we het houden bij de woningmarkt, dat als al een flink onderwerp
Dat de rijken meer betalen dan de minder rijken, lijkt mij nog steeds een prima systeem. Ik betaal graag veel belasting, want dat betekent dat ik ook veel binnen krijgen.
Maar goed laten we het houden bij de woningmarkt, dat als al een flink onderwerp
Powered by KPN
Je krijgt helemaal geen korting op je hypotheekrente! Je mag je hypotheekrente aftrekken van je belastbaar inkomen.-db- schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:19:
Dat is nog steeds het geval. Je krijgt enkel korting op het onderdeel dat jij in een bepaalde schijf zit.Dit gaat lijnrecht in tegen het basisbeginsel van ons belastingstelsel, namelijk dat hogere inkomens relatief zwaarder belast worden.
Als jij voor 10 euro in schijf 52% zit, dan kun je enkel voor die 10 euro 52% aftrekken van je belastbaar inkomen. De rest valt gewoon in 42% en dat betekend automatisch, dat je ook nog steeds meer belasting betaald
Verwijderd
Met een inkomen van 65.000 betaal je 26.547 aan belasting. Daar gaat 3.561 aan heffings en arbeidskorting af waardoor je 22.986 aan belasting betaald zonder andere aftrekposten en kom je op 34.6%. Met wat hypotheekrente aftrek kom je dan al snel onder de 33%. Dus dat valt nog best mee.
Bij 100.000 is het 41.190 dus 41.19% maar met hyptheekrente aftrek van +- 17.500 (5% van 350.000) gaat je belasting 7.500 naar beneden op en kom je op 33.69%.
Denk dat effectief 33% belasting nog op hetzelfde uitkomt als nu voor de hogere inkomens.
Bij 100.000 is het 41.190 dus 41.19% maar met hyptheekrente aftrek van +- 17.500 (5% van 350.000) gaat je belasting 7.500 naar beneden op en kom je op 33.69%.
Denk dat effectief 33% belasting nog op hetzelfde uitkomt als nu voor de hogere inkomens.
Ik las ergens dat het optimum voor de huidige situatie ergens rond de 35% lag. Je kan natuurlijke de belastingvrije voet handhaven voor lage inkomens, maar ik ben een voorstander. Ook in relatie tot de HRA wordt de maximale aftrek met 17% verlaagd.
Helaas hebben we politici... zij kunnen zich bij een vlaktax regime niet onderscheiden. Immers, middels allerlei aftrekposten en regelingen kunnen zij hun doelgroep bedienen.
Helaas hebben we politici... zij kunnen zich bij een vlaktax regime niet onderscheiden. Immers, middels allerlei aftrekposten en regelingen kunnen zij hun doelgroep bedienen.
De hypotheekrenteaftrek: onmisbaar in ons financieringssysteem
Als de hypotheekrenteaftrek alleen maar een voordeel zou zijn waar vooral hogere inkomens van profiteren, dan zou hij allang niet meer in de huidige vorm bestaan. Daar ben ik van overtuigd. Er is meer aan de hand. Meer dan menigeen in de gaten heeft. De hypotheekrenteaftrek is onderdeel van een financieringssysteem. Met dit systeem is decennialang onze kwalitatief zeer goede woningmarkt gefinancierd en is veel welvaart en welzijn gecreëerd. Zoals zo vaak, vertelt het spoor van het geld hoe het precies zit...
http://www.spacemakers.nl...ons-financieringssysteem/
Tja, wat moet je hier nu weer mee?
Als de hypotheekrenteaftrek alleen maar een voordeel zou zijn waar vooral hogere inkomens van profiteren, dan zou hij allang niet meer in de huidige vorm bestaan. Daar ben ik van overtuigd. Er is meer aan de hand. Meer dan menigeen in de gaten heeft. De hypotheekrenteaftrek is onderdeel van een financieringssysteem. Met dit systeem is decennialang onze kwalitatief zeer goede woningmarkt gefinancierd en is veel welvaart en welzijn gecreëerd. Zoals zo vaak, vertelt het spoor van het geld hoe het precies zit...
Het is inderdaad niet als korting gespecificeerd. (Vandaar ook de aanhalingstekens in mijn eerdere stuk)dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 09:28:
[...]
Je krijgt helemaal geen korting op je hypotheekrente! Je mag je hypotheekrente aftrekken van je belastbaar inkomen.
Effectief komt het er op neer dat je met de HRA als hypotheekhouder minder belasting betaald dan zonder HRA. Dat noem ik dan, voor het gemak, een 'korting'.
Het verschil zit erin, dat als de aftrek geheel binnen het 52% gedeelte valt, je 52% 'korting' krijgt op de hypotheekrente.
Als je aftrek geheel binnen de 33% valt, krijg je maar 33% 'korting' op de hypotheekrente.
Alles ertussen krijgt effectieve 'kortingpercentages' die hier ook weer tussen liggen.
Mijn punt eerder was dat ik niet inzie waarom deze percentages afhankelijk moeten zijn van je salarishoogte.
Als men een andere constructie zou opzetten waarbij het effectieve kortingspercentage op de rente (betaald door de belasing) voor iedereen met een hypotheek gelijk zou zijn, dan zou men het verschil in belasting tussen hoge en lage salarissen zuiver kunnen uitdrukken in de belastingschijven. Kortom een veel helderdere situatie.
Dat je met een hypotheek door de HRA minder kosten maakt dan iemand met lager bruto salaris zonder hypotheek is inderdaad onmogelijk.[...]
Dat is nog steeds het geval. Je krijgt enkel korting op het onderdeel dat jij in een bepaalde schijf zit.
Als jij voor 10 euro in schijf 52% zit, dan kun je enkel voor die 10 euro 52% aftrekken van je belastbaar inkomen. De rest valt gewoon in 42% en dat betekend automatisch, dat je ook nog steeds meer belasting betaald
Is wat mij betreft ook niet direct gerelateerd aan het punt dat ik probeerde te maken.
Het is in principe wel mogelijk om minder belasting te betalen. Door de HRA zou het namelijk zomaar kunnen zijn dat het belastbaar inkomen lager uitvalt dan van iemand met lager bruto loon zonder hypotheek.
Lagere kosten heb je niet, want je betaald uiteraard wel het resterende deel van de rente, dit gaat alleen naar de hypotheekverstrekker, en niet direct naar de belasting.
Wij van wceend...mark de man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:15:
De hypotheekrenteaftrek: onmisbaar in ons financieringssysteem
Onzinartikel verder, de "voordelen" die hij noemt zijn er ook zonder de HRA. Deze zijn meer verbonden aan eigenhuis bezit en niet aan de HRA.
[ Voor 7% gewijzigd door NiaX op 05-01-2012 12:25 ]
Het verhaal klopt anders wel. Ik heb jarenlang bij een ontwikkelaar gewerkt en wij moesten ook bv. 30% sociale woningen ontwikkelen voor max 130k V.O.N. in projecten. Ik kan je verklappen dat dat niet uitkomt en er dus duurdere woningen nodig zijn om die verliezen op te vangen. Verkoop je de dure woningen niet zoals nu gebeurt, dan kan je de goedkope op een gegeven moment ook wel vergeten.NiaX schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:24:
[...]
Wij van wceend...
Onzinartikel verder, de "voordelen" die hij noemt zijn er ook zonder de HRA. Deze zijn meer verbonden aan eigenhuis bezit en niet aan de HRA.
Op die goedkope woning zit nog steeds o.a. het volgende:
- 19% BTW (dus 109k excl BTW),
- aansluitkosten nuts en riool (stadsverwarming rustig 5k, gemeenteriool in de regel rond de 750, CAI 150, KPN ook zoiets, water ~450; allemaal excl BTW, water is de enige met 6%, rest 19%),
- grondkosten,
- notaris/jurist, kosten voor het opmaken van de aktes en transport van de koop- aanneemovereenkomst,
- makelaar,
- kadaster (compenseert mindere verkopen ook daar halfjaarlijks scherp met tarieven te stijgen),
- architect,
- constructeur,
- projectleider,
- kopersbegeleiding,
- rentekosten tijdens ontwikkeling,
- verkoopbrochures/advertenties,
- kantoorkosten,
- GIW/Woningborg/SWK garanties,
- etc,
- owja, ook nog een aannemer die het moet bouwen... Voor de effectieve bouwkosten blijft dan gewoon te weinig over.
Met die redenatie komt er ook weer wat HRA terug (wel beetje scheef, maar dat is meer het effect van de woningmarkt).
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 05-01-2012 12:37 ]
Ok, dus HRA is een vergoeding omdat je bij de aankoop van een huis hebt meebetaald aan sociale huurwoningen? Beetje krom lijkt me? Wie betaalt er uiteindelijk dan wél voor die woningen?Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:36:
[...]
Het verhaal klopt anders wel. Ik heb jarenlang bij een ontwikkelaar gewerkt en wij moesten ook bv. 30% sociale woningen ontwikkelen voor max 130k V.O.N. in projecten. Ik kan je verklappen dat dat niet uitkomt en er dus duurdere woningen nodig zijn om die verliezen op te vangen. Verkoop je de dure woningen niet zoals nu gebeurt, dan kan je de goedkope op een gegeven moment ook wel vergeten.
Op die goedkope woning zit nog steeds o.a. het volgende:
- 19% BTW (dus 109k excl BTW),
- aansluitkosten nuts en riool (stadsverwarming rustig 5k, gemeenteriool in de regel rond de 750, CAI 150, KPN ook zoiets, water ~450; allemaal excl BTW, water is de enige met 6%, rest 19%),
- grondkosten,
- notaris/jurist, kosten voor het opmaken van de aktes en transport van de koop- aanneemovereenkomst,
- makelaar,
- kadaster (compenseert mindere verkopen ook daar halfjaarlijks scherp met tarieven te stijgen),
- architect,
- constructeur,
- projectleider,
- kopersbegeleiding,
- rentekosten tijdens ontwikkeling,
- verkoopbrochures/advertenties,
- kantoorkosten,
- GIW/Woningborg/SWK garanties,
- etc,
- owja, ook nog een aannemer die het moet bouwen... Voor de effectieve bouwkosten blijft dan gewoon te weinig over.
Met die redenatie komt er ook weer wat HRA terug (wel beetje scheef, maar dat is meer het effect van de woningmarkt).
Die regel slaat dan ook werkelijk nergens op waarom moet je verlies gaan nemen op woningen. Dat is weer overheidsbemoeienis die juist de woningen duurder maakt. Want ja een woning van 130k die hetzelfde is als die van 170k wordt door de eerste eigenaar ook voor 170k verkocht natuurlijk. Kan je beter alle huizen op 150k hebben dan een deel 130k en de rest op 170k.Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:36:
[...]
Het verhaal klopt anders wel. Ik heb jarenlang bij een ontwikkelaar gewerkt en wij moesten ook bv. 30% sociale woningen ontwikkelen voor max 130k V.O.N. in projecten. Ik kan je verklappen dat dat niet uitkomt en er dus duurdere woningen nodig zijn om die verliezen op te vangen. Verkoop je de dure woningen niet zoals nu gebeurt, dan kan je de goedkope op een gegeven moment ook wel vergeten.
Niet alleen de prijs is anders, het zijn gewoon andere woningen (groter, luxueuzer).Shadowhawk00 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:12:
Die regel slaat dan ook werkelijk nergens op waarom moet je verlies gaan nemen op woningen. Dat is weer overheidsbemoeienis die juist de woningen duurder maakt. Want ja een woning van 130k die hetzelfde is als die van 170k wordt door de eerste eigenaar ook voor 170k verkocht natuurlijk. Kan je beter alle huizen op 150k hebben dan een deel 130k en de rest op 170k.
Dat zeg ik niet, dat zegt VEH, zelf vind ik het ook wat vergezocht.NiaX schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:48:
[...]
Ok, dus HRA is een vergoeding omdat je bij de aankoop van een huis hebt meebetaald aan sociale huurwoningen? Beetje krom lijkt me? Wie betaalt er uiteindelijk dan wél voor die woningen?
De duurdere huizenkoper boven de 'sociale' grens betaalt die woningen. Daarom hebben veel corporaties gemengde projecten om meer goedkope woningen mogelijk te maken.
EDIT
Lang niet altijd hoor, komt vaak genoeg voor dat exact dezelfde woning om die reden een andere prijs hebben. Je ziet het vaak dat hoekwoningen daardoor relatief veel duurder zijn, omdat die makkelijker te verkopen zijn en dus uit het sociale segment gehouden worden.Roenie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:14:
[...]
Niet alleen de prijs is anders, het zijn gewoon andere woningen (groter, luxueuzer).
[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 05-01-2012 13:33 ]
Pardon... Dat is hier echt onzin...Roenie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:14:
Niet alleen de prijs is anders, het zijn gewoon andere woningen (groter, luxueuzer).
Wij hebben een eengezinswoning met 130m2 en aan de overkant heb je exact dezelfde woningen, met het verschil dat ze voor 500 euro verhuurd worden!
Dat wil ik ook wel... Het mag helaas niet....
Mag hoor, gewoon veel minder gaan verdienendfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:19:
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Jouw kwalificatie '1x per 4 jaar kiezen uit een stuk of 15 kwaden waar je de minst kwade uit haalt en hoopt dat ze niet glashard aan het liegen zijn' is ook een oversimplificatie, of tenminste een karikatuur, van de werkelijkheidPaul schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 19:37:
[...]
1) Ik reageerder op het 'stemmen'
2) Dat is een oversimplificatie die de waarheid geweld aan doet
Er zijn heel veel redenen om het niet te doen, en dat let mij... Je bedoelt wellicht dat er geen instanties, regels of wetten zijn die het mij verbieden, maar dat is maar een zeer beperkt deel van de vergelijking.
En de wachtlijst maar even achterwege laten?
Vaak kom je alleen maar in een dergelijk huis met 3 kinderen en urgentie...
Ik heb vroeger jaren ingeschreven gestaan, maar wij hebben in al die tijd alleen maar appartementen voorbij zien komen...
Dus nee, dan is het alsnog geen optie, wij mogen niet...
Als dat toch eens kon... Bij werkeloosheid of een overstap het huidige huis verkopen. Over naar sociale huur en in hetzelfde huis type huis als nu zitten voor 1/3 van de kosten nu!
Zo lang dat niet kan, ben ik voorstander van HRA
Zelfs met HRA kost dit nog steeds 2 keer zo veel als de sociale huur...
Dus jij wilt zeggen dat het huis aan de overkant bij de oplevering goedkoper verkocht is dan het huis waar jij in woont? En dat huis en de grond hebben dezelfde maten?dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:19:
[...]
Pardon... Dat is hier echt onzin...
Wij hebben een eengezinswoning met 130m2 en aan de overkant heb je exact dezelfde woningen, met het verschil dat ze voor 500 euro verhuurd worden!
Dat is dus de trade-off. Je kunt best voor 500 euro in de maand een huis huren waar anderen 250k voor betalen, maar dan moet je wel zielig zijn en urgentie hebben. Zoniet dan kun je het shaken.dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:45:
[...]
En de wachtlijst maar even achterwege laten?
Vaak kom je alleen maar in een dergelijk huis met 3 kinderen en urgentie...
Luxeprobleem. In een appartement kun je net zo prima wonen en kinderen opvoeden als in een ééngezinswoning, deden onze ouders ook massaal.Ik heb vroeger jaren ingeschreven gestaan, maar wij hebben in al die tijd alleen maar appartementen voorbij zien komen...
Dus nee, dan is het alsnog geen optie, wij mogen niet...
Lekker op de onderbuik weer. Mensen die voor 1/3e van de kosten in zo'n huis wonen, wonen daar echt niet omdat ze het zo goed getroffen hebben.Als dat toch eens kon... Bij werkeloosheid of een overstap het huidige huis verkopen. Over naar sociale huur en in hetzelfde huis type huis als nu zitten voor 1/3 van de kosten nu!
Point being?Zo lang dat niet kan, ben ik voorstander van HRA![]()
Zelfs met HRA kost dit nog steeds 2 keer zo veel als de sociale huur...
Ik word altijd zo kribbig van die typisch Nederlandse, rancuneuze mentaliteit: 'ik krijg het niet, dan krijg jij het ook niet'. Laat mensen toch in hun waarde en probeer te snappen wat de ratio van sociale woningbouw is. Je kunt niet serieus menen dat je, vanuit jouw situatie, jaloers bent op mensen die werkloos, gescheiden en zielig zijn.
Ideale wereld zou dan zijn dat anderen werkloos, gescheiden en zielig zijn terwijl ze drie keer zoveel aan hypotheek betalennare man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:35:
...Je kunt niet serieus menen dat je, vanuit jouw situatie, jaloers bent op mensen die werkloos, gescheiden en zielig zijn.
De HRA levert jou geen voordeel op. De bank geeft jou ~1/3 meer geld omdat ze weten dat je een deel van de rente daarover terug krijgt. Zonder HRA zou je dus hetzelfde aan rente kwijt zijn. Aangezien er zonder HRA er ook minder geld beschikbaar is, zullen de huizenprijzen dalen.dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:45:
[...]
Zo lang dat niet kan, ben ik voorstander van HRA
Alleen tijdens de overgangsperiode ga je er als huizenbezitter op achteruit. De HRA doet dus twee dingen:
1. Het subsidieert banken
2. Het maakt kopen t.o.v. vrijesector huur aantrekkelijker.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Geeft vrij aardig aan hoe het financieringssysteem mis zit, enkel de conclusie is fout. Neem vooral ook de originele versie met comments.mark de man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 12:15:
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Als ze de HRA afschaffen en dan gelijk de rente met 40% verlagen... 5% rente wordt dan 3% rente. Banken maken er dan nog steeds winst op, HRA is weg, eigenaren betalen ~evenveel als voorheen. Dat zou een mooie teruggaafactie zijn i.v.m. alle bankbailouts. Griekenland is ook een bail-out voor banken, overheden zitten er steeds dieper in en banken worden gered.pingkiller schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:43:
[...]
De HRA levert jou geen voordeel op. De bank geeft jou ~1/3 meer geld omdat ze weten dat je een deel van de rente daarover terug krijgt. Zonder HRA zou je dus hetzelfde aan rente kwijt zijn. Aangezien er zonder HRA er ook minder geld beschikbaar is, zullen de huizenprijzen dalen.
Alleen tijdens de overgangsperiode ga je er als huizenbezitter op achteruit. De HRA doet dus twee dingen:
Hoezo zouden banken nog winst maken als ze 40% van hun inkomsten erop verliezen. Dat geld is ook niet gratis. Bovendien, het rentepercentage hoort ook het onderliggende risico enigszins te dekken.
Welke risico's? In de meeste gevallen valt het weer in een NHG potje o.i.d. en komen de banken er met weinig kleerscheuren af.Bonsaiboom schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:10:
Hoezo zouden banken nog winst maken als ze 40% van hun inkomsten erop verliezen. Dat geld is ook niet gratis. Bovendien, het rentepercentage hoort ook het onderliggende risico enigszins te dekken.
Een bank haalt voor 1% geld op en leent het uit voor 5%. Door nieuwe regels is overcreditering bijna niet meer mogelijk. Ze halen dus 4% winst op. Boze tongen zeggen ook dat ze hier veel meer rente rekenen omdat met de HRA dit toch vergoed wordt. Dus twee vliegen in één klap. Een normale rente en een afgeschafte HRA.
Dus als ik voor 1% geld koop en het voor 5% uitleen is het verschil winstSenor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:13:
[...]
Welke risico's? In de meeste gevallen valt het weer in een NHG potje o.i.d. en komen de banken er met weinig kleerscheuren af.
Een bank haalt voor 1% geld op en leent het uit voor 5%. Door nieuwe regels is overcreditering bijna niet meer mogelijk. Ze halen dus 4% winst op. Boze tongen zeggen ook dat ze hier veel meer rente rekenen omdat met de HRA dit toch vergoed wordt. Dus twee vliegen in één klap. Een normale rente en een afgeschafte HRA.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Geldscheppende instellingen zoals banken kunnen toch meer uitlenen tegen 5% dan dat ze lenen tegen 1%?Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
[...]
Dus als ik voor 1% geld koop en het voor 5% uitleen is het verschil winst![]()
Niet alle banken zijn geldscheppende instellingen. Maar dan nog is het verschil niet de winst.Roenie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:34:
[...]
Geldscheppende instellingen zoals banken kunnen toch meer uitlenen tegen 5% dan dat ze lenen tegen 1%?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
De afsluitkosten betaal je al als provisie... en vaak zitten de vaste kosten verrekend in het bijbehorende product van de hypotheek. Trouwens van 4% over 3 ton heb je als bank 12.000 euro bovenop je eigen leenkosten. Keer veel woningen, dan moet daar wel een apparaat voor te onderhouden zijn. Dat geld wordt ook weer elders gebruikt om nog meer rendement te maken. Als ik zie hoe warmpjes banken erbij zitten, dan maken ze wel meer winst.Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
[...]

Stuntrentes van 4% in de huidige markt zijn leuk, maar hier zitten veel 'enge' zaken in zoals boeterentes bij verkoop binnen de rentevast periode, verplichte koppeling met overlijdensrisico of erger nog arbeidsongeschiktheid. Wil je dat allemaal niet, dan betaal je zomaar 0,5-1,0% meer rente.
Wie heeft het over afsluitkosten.Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:42:
[...]
De afsluitkosten betaal je al als provisie... en vaak zitten de vaste kosten verrekend in het bijbehorende product van de hypotheek. Trouwens van 4% over 3 ton heb je als bank 12.000 euro bovenop je eigen leenkosten. Keer veel woningen, dan moet daar wel een apparaat voor te onderhouden zijn. Dat geld wordt ook weer elders gebruikt om nog meer rendement te maken. Als ik zie hoe warmpjes banken erbij zitten, dan maken ze wel meer winst.Ze zijn een eigen economie gestart, die los staat van de reële economie. Daar plukken we nu de vruchten van.
Je doet allerlei aannames welke je als feiten brengt en zegt dingen die aantoonbaar fout zijn.
PC Specs
Ik snap dat het geen winst is, maar ik wilde aangeven dat de marge meer dan 4% is in het voorbeeld. Daarbij bestaat de top 3 van hypotheekverstrekkers uit primaire banken (Rabo, ING, ABN). Helaas kon ik nergens vinden wat hun gezamenlijke marktaandeel is. De Rabo is goed voor zo'n 27% (zonder Obvion).Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:39:
Niet alle banken zijn geldscheppende instellingen. Maar dan nog is het verschil niet de winst.
dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:19:
[...]
Pardon... Dat is hier echt onzin...
En alsnog, als jij daar 30 jaar blijft wonen heb je per maand minder netto rente betaald dan die €500/ maand dus woon je eigenlijk alsnog goedkoper. (tot ongeveer €150/maand rentekosten bij de juistehypotheekvorm, uiteraard heb je nog bijkomende kosten maar even alleen de echte "huur" die je voor je koophuis betaald)nare man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:35:
[...]
Dat is dus de trade-off. Je kunt best voor 500 euro in de maand een huis huren waar anderen 250k voor betalen, maar dan moet je wel zielig zijn en urgentie hebben. Zoniet dan kun je het shaken.
[...]
[ Voor 36% gewijzigd door assje op 05-01-2012 16:03 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Goh, alsof het ooit serieus gedaan zou worden.Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:57:
[...]
Wie heeft het over afsluitkosten.![]()
Je doet allerlei aannames welke je als feiten brengt en zegt dingen die aantoonbaar fout zijn.
Wat wel klopt is dat de rentes hier gewoon hoger liggen en dat die rente ook afhankelijk is van hoever je wilt gaan in de mogelijkheden van je hypotheek. Je zegt aantoonbaar fout? Waarom staat dan de Zuidas vol met allerlei prestige-bankgebouwen? Niet omdat ze mean & lean opereren, maar omdat ze heel goed weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen. In Zwolle kom je ook weer een bups van die kantoren tegen en zo zijn er wel meer plekken.

En trouwens, dat 4% verschil is dan bij wijze van spreke de omzet. Ik kan niet zelf bij de ECB aankloppen voor 1% leningen, buiten de banken kan niemand dat. Overheden betalen zelfs stukken meer.
Dat is ook precies de reden dat heel veel bankiers vele miljoenen (en in totaal tientallen miljarden als ik de VS meetel) bonussen kregen. Ze verdienen met zo weinig werk zo enorm veel geld!Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:42:
[...]
De afsluitkosten betaal je al als provisie... en vaak zitten de vaste kosten verrekend in het bijbehorende product van de hypotheek. Trouwens van 4% over 3 ton heb je als bank 12.000 euro bovenop je eigen leenkosten. Keer veel woningen, dan moet daar wel een apparaat voor te onderhouden zijn.
Eigenlijk zou het goed zijn om de komende 10 jaar banken te verplichten hun winst te sparen: niet uitkeren aan aandeelhouders, niet uitkeren aan de directie, maar gewoon bewaren voor als ze weer in de problemen komen.
Goh, we zijn het eens.RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:08:
[...]
Dat is ook precies de reden dat heel veel bankiers vele miljoenen (en in totaal tientallen miljarden als ik de VS meetel) bonussen kregen. Ze verdienen met zo weinig werk zo enorm veel geld!
Eigenlijk zou het goed zijn om de komende 10 jaar banken te verplichten hun winst te sparen: niet uitkeren aan aandeelhouders, niet uitkeren aan de directie, maar gewoon bewaren voor als ze weer in de problemen komen.
Ik zou zelfs nog liever zien dat er een betaalinfrastructuur is zonder winst, dan kan een bank ook gewoon ploffen. Gevoelsmatig zijn ze op dit moment onsterfelijk en zo werken ze ook. Het is toch bizar dat er zoveel bonussen en premies in omgaan, terwijl ze handelen met andermans geld. Ook na alle bail-outs van een paar jaar terug, gaan ze onverdroten voort alsof ze niets geleerd hebben. Nou ja, ze weten nu dat er een achtervang is en dat het bijna allemaal niet uitmaakt wat ze doen.
Het geeft ook weer mogelijkheden, ik hoor dat steeds meer bedrijven aankloppen bij (private) investeerders omdat banken niets willen. Dat geld is namelijk niet makkelijk genoeg.
Edit
Spuit 323: http://www.telegraaf.nl/d...p_in_schuld__.html?sn=dft
Het verdienmodel moet beter, maar je wilt nog meer geld bij consumenten weghalen... way to go! De binnenlandse consumptie moet mijns inziens op niveau komen. Jarenlange loonmatiging en stijgende vaste lasten (zorg, energie) hebben de interne markt redelijk uitgehold op dat vlak.do 05 jan 2012, 16:06
Topambtenaar: huishoudens te diep in schuld
DEN HAAG (AFN) - Het wordt hoog tijd dat de Nederlanders hun torenhoge hypotheekschulden gaan aflossen en het kabinet moet hen daartoe stimuleren. Dat zegt de hoogste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken, Chris Buijink, in het traditionele nieuwjaarsartikel van het economenblad ESB.
,,De hoge schuld van huishoudens belemmert een efficiënte werking van de Nederlandse economie'', aldus Buijink. Hij wijst erop dat de woningmarkt helemaal op slot zit en dat mensen daardoor niet geneigd zijn te verhuizen voor een nieuwe baan waarin ze productiever zijn. Bovendien lenen banken zo veel geld uit aan huishoudens dat het verlenen van krediet aan bedrijven in het gedrang komt.
Buijink wil dat de tijdelijke verlaging van de overdrachtsbelasting, die betaald moet worden bij de koop van een huis, blijvend wordt. Volgens het Centraal Planbureau (CPB) zal het aantal huizenverkopen toenemen met 30 procent door de verlaging van het tarief van 6 procent naar 2 procent. Een gewone werknemer die verhuist voor een betere baan, hoeft dan niet 9 jaar te werken om met de loonsverhoging de overdrachtsbelasting ,,terug te verdienen'', maar 3 jaar, aldus Buijink.
Kwetsbaar
De secretaris-generaal van het ministerie van EL&I wijst erop dat Nederland financieel kwetsbaar is door de internationaal gezien hoge schuld van de huishoudens. Ook stelt hij vast dat ,,huiseigenaren worden aangezet om de schuld te maximaliseren en de aflossing uit te stellen tot aan het einde van de looptijd van de lening''. Buijink schrijft niet dat de aftrek van de hypotheekrente moet worden afgeschaft, maar dringt wel aan op een pakket van maatregelen om de woningmarkt te verbeteren: ,,Huishoudens moeten worden gestimuleerd om af te lossen gedurende de looptijd''.
Het jaar 2012 wordt een jaar van extra bezuinigingen en Buijink erkent dat die de neergang van de economie kunnen versterken. Hij pleit daarom voor maatregelen die niet alleen op korte termijn geld opleveren voor de schatkist, maar die ook het ,,verdienvermogen'' van onze economie op langere termijn versterken. Buijink noemt onder meer een ,,stapsgewijze verlaging van de WW-uitkering'' om mensen meer achter de broek te zitten bij het zoeken naar een nieuwe baan. Ook wil hij de uitgaven van de overheid aan de zorg beperken door mensen meer zelf te laten betalen.
[ Voor 53% gewijzigd door Señor Sjon op 05-01-2012 16:24 ]
Juist, ik neem het ze niet kwalijk. Misschien zou ik het zelf ook doen. Weet ik veel wat moral hazard met me zou doen.Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:16:
Ook na alle bail-outs van een paar jaar terug, gaan ze onverdroten voort alsof ze niets geleerd hebben. Nou ja, ze weten nu dat er een achtervang is en dat het bijna allemaal niet uitmaakt wat ze doen.
De autoriteiten neem ik het kwalijk, zowel nationaal als internationaal. Wat is er nu structureel veranderd sinds 2008? Een paar tier 1-eisen zijn wat opgeschroefd en er is (wordt?) een leverage ratio ingevoerd. En dan ook nog een leverage ratio waarmee je als normaal bedrijf de bank wordt uitgelachen.
Voor de rest zijn het losse eindjes waar de bankenlobby al hard op het inbeuken is.
Ik had bankier moeten worden
Nota bene: ik ben een kapitalist en liberaal in hart en nieren. Maar de perversie die het financiële systeem is heeft daar niets mee te maken. Om te beginnen met de twee basisprincipes van het marktmechanisme: goed gedrag belonen en slecht gedrag afstraffen. Nou, dat laatste gebeurt bij de banken

/rant
Mensen die 16 uur in de week gaan werken omdat ze dan maximale subsidie krijgen vervolgens in een sociale huurwoning zitten met vette subsidie die ook nog eens deels gefinancierd is door de koophuizen in de buurt is blijkbaar geen enkel probleem.nare man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:35:
Ik word altijd zo kribbig van die typisch Nederlandse, rancuneuze mentaliteit: 'ik krijg het niet, dan krijg jij het ook niet'. Laat mensen toch in hun waarde en probeer te snappen wat de ratio van sociale woningbouw is. Je kunt niet serieus menen dat je, vanuit jouw situatie, jaloers bent op mensen die werkloos, gescheiden en zielig zijn.
Maar als je wel goed gespaart hebt en een van die koophuizen gekocht hebt en een klein beetje extra krijgt in de vorm van HRA dat kan dan ineens niet.
Kijk zo kan je zijn post natuurlijk ook opvatten he.
Als ze de HRA willen afschaffen dan ook de mensen met een koophuis een vergoeding geven omdat ze meebetaald hebben aan de sociale huurwoningen, kunnen die weer met hun verkoopprijs zakken, en stop dan met dat verplichte laten bijbetalen voor andermans woning in die projecten.
En niet wel mensen laten meebetalen aan de kostprijs van de sociale huurwoningen maar ze geen extra gunnen want dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Zou je echt willen ruilen? Ik denk het niet. Zij blijven op één niveau en zullen niet stijgen. Jij kan nog groeien en zal eventueel verhuizen naar een andere grotere woning bv. Over 30 jaar zitten zij daar nog en heb jij het beter voor elkaar.
Edit:
Dan zitten zij in een 'kansenwijk'
Edit:
Dan zitten zij in een 'kansenwijk'
[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 05-01-2012 16:32 ]
Lange leve de onderbuik.Shadowhawk00 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:28:
[...]
Mensen die 16 uur in de week gaan werken omdat ze dan maximale subsidie krijgen vervolgens in een sociale huurwoning zitten met vette subsidie die ook nog eens deels gefinancierd is door de koophuizen in de buurt is blijkbaar geen enkel probleem.
Maar als je wel goed gespaart hebt en een van die koophuizen gekocht hebt en een klein beetje extra krijgt in de vorm van HRA dat kan dan ineens niet.
Kijk zo kan je zijn post natuurlijk ook opvatten he.
Als ze de HRA willen afschaffen dan ook de mensen met een koophuis een vergoeding geven omdat ze meebetaald hebben aan de sociale huurwoningen, kunnen die weer met hun verkoopprijs zakken, en stop dan met dat verplichte laten bijbetalen voor andermans woning in die projecten.
En niet wel mensen laten meebetalen aan de kostprijs van de sociale huurwoningen maar ze geen extra gunnen want dat slaat natuurlijk ook nergens op.
Hoeveel mensen maken op de jou beschreven manier misbruik van sociale woningen?
Hoeveel wordt er bijbetaald door woningenbezitters aan goedkope woningen?
Daarnaast, zoals al meerdere malen uitgelegd, levert de HRA voor huizenbezitters niks op. Alleen de overgangsperiode van wel HRA naar niet HRA kost de huizenbezitter geld.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Deze groep maakt simpelweg gebruik van haar rechten, net zoals woningeigenaren dat doen die HRA krijgen terwijl ze het niet nodig hebben. Als je dat wilt veranderen dien je de wet aan te passen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:28:
Mensen die 16 uur in de week gaan werken omdat ze dan maximale subsidie krijgen vervolgens in een sociale huurwoning zitten met vette subsidie die ook nog eens deels gefinancierd is door de koophuizen in de buurt is blijkbaar geen enkel probleem...
Persoonlijk vind ik het minder netjes om geld te krijgen waar ik nooit wat voor heb gedaan dan om geld terug te krijgen over een deel wat ik zelf bij elkaar gewerkt heb. Ik ben ondanks mijn HRA nog steeds een netto belastingbetaler terwijl die persoon die minimaal werkt dat nooit zal worden.
Ik snap wat je bedoelt maar is de huurtoeslag niet een gevolg van de HRA? ik geloof dat we eens zijn dat de HRA voor hogere huizenprijzen zorgt. huiseigenaren krijgen dat deel weer terug via de HRA. De hogere huizenprijzen heeft als gevolg dat de huren van huurwoningen ook hoger zijn en dat wordt weer gecompenseerd met de huurtoeslag.TrailBlazer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:43:
Persoonlijk vind ik het minder netjes om geld te krijgen waar ik nooit wat voor heb gedaan dan om geld terug te krijgen over een deel wat ik zelf bij elkaar gewerkt heb. Ik ben ondanks mijn HRA nog steeds een netto belastingbetaler terwijl die persoon die minimaal werkt dat nooit zal worden.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
ja dat klopt het hele systeem is gewoon een gedrocht geworden van subsidietjes voor elke groep om het netjes te houden. Gevolg is iedereen ziet wat de andere groep krijgt en vindt dat onterecht.
Met dien verschil dat jij daarin een keuze hebt, de ander waarschijnljk niet.TrailBlazer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 17:43:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
ik heb inderdaad weinig inzicht hoeveel mensen terecht in de bijstand zitten en hoeveel niet.
zelfs in ons financiele systeem zijn we meester in het polderen "het rondpompen van geld" waarbij iederren een hapje neemt. ik heb een huis in 2003 gekocht en 2004 opgeleverd. ik zou de hra zelf weg willen hebben. maar wel op een verantwoorde manier. geleidelijk. op welke manier is om het even. ik hoef niet te verdienen aan mijn woning. ik zie t als "gebruiksvoorwerp". dat naarmate t "verslijt" waarde verliest.TrailBlazer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:41:
ja dat klopt het hele systeem is gewoon een gedrocht geworden van subsidietjes voor elke groep om het netjes te houden. Gevolg is iedereen ziet wat de andere groep krijgt en vindt dat onterecht.
hele probleem bij vastgoed is dat er zoveel partijen "mee-eten". het is nietzozeer de kosten die je de aannemer moet betalen. arbeid en materiaal zijn niet zo enorm gestegen. de kwaliteit van woning is er ook op vooruit gegaan en dat zit ook in de kostenverhoging van de aanneemsom. ( hogere plafond hoogte, isolatie, etc) het zit m vooral in de grond waar mee is gespeculeerd.
dat is in duitsland idd beter geregeld. daar worden de grondprijzen per regio vastgesteld om speculatie tegen te gaan. een betaalbare woning wordt daar als recht gezien. er zijn natuurlijk uitzondering in dichtbevolte en populaire gebieden waar men tegen elkaar op biedt.
ik zou graag een politucus met visie willen zien en geen brandweerman
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Klopt. Door dit alles is er zo'n 15-20 miljard euro per jaar aan subsidie nodig, op vele manieren.Zuluman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:33:
[...]
Ik snap wat je bedoelt maar is de huurtoeslag niet een gevolg van de HRA? ik geloof dat we eens zijn dat de HRA voor hogere huizenprijzen zorgt. huiseigenaren krijgen dat deel weer terug via de HRA. De hogere huizenprijzen heeft als gevolg dat de huren van huurwoningen ook hoger zijn en dat wordt weer gecompenseerd met de huurtoeslag.
Terwijl ik er van overtuigd ben dat zonder subsidie "de markt" dit veel beter zou oplossen: nieuwbouw in onbeperkte hoeveelheid beschikbaar voor wie er geld heeft, en naarmate huizen ouder worden, daalt de waarde. Zo is er voor elk budget een woning, zonder subsidie. En ja, arme sloebers wonen dan in gammele huizen. Net zoals ze nu in gammele auto's rijden, precies omdat er voor elk budget een auto te koop is.
Tot mijn verbazing las ik pas dat "betaalbare woonruimte" ook een van de doelstellingen van gemeenten is. Ook in Nederland zou dit gewoon een grondrecht moeten zijn.Zuluman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:56:
[...]
dat is in duitsland idd beter geregeld. daar worden de grondprijzen per regio vastgesteld om speculatie tegen te gaan. een betaalbare woning wordt daar als recht gezien. er zijn natuurlijk uitzondering in dichtbevolte en populaire gebieden waar men tegen elkaar op biedt.
De kwaliteit van het huis is niet de enige factor die de prijs bepaald. Of dacht dat het centrum van Amsterdam zo mooi was omdat er allemaal nieuwe huizen staan?RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:21:
[...]
Klopt. Door dit alles is er zo'n 15-20 miljard euro per jaar aan subsidie nodig, op vele manieren.
Terwijl ik er van overtuigd ben dat zonder subsidie "de markt" dit veel beter zou oplossen: nieuwbouw in onbeperkte hoeveelheid beschikbaar voor wie er geld heeft, en naarmate huizen ouder worden, daalt de waarde. Zo is er voor elk budget een woning, zonder subsidie. En ja, arme sloebers wonen dan in gammele huizen. Net zoals ze nu in gammele auto's rijden, precies omdat er voor elk budget een auto te koop is.
Almere en Lelystad staan vol met betaalbare woningen als wil daar niemand wonen. Bijbouwen heeft dus niet altijd zijn.
Locatie is dus heel belangrijk. De subsidie voor de minder beteelden is er dus om ze een mooi huis te geven maar om ghetto vorming tegen te gaan. Als je eenmaal ghetto's hebt zoals in de VS, heb je een groot probleem. Het is namelijk erg lastig om uit zo'n ghetto te komen.
Klopt...nare man schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:35:
Dat is dus de trade-off. Je kunt best voor 500 euro in de maand een huis huren waar anderen 250k voor betalen, maar dan moet je wel zielig zijn en urgentie hebben. Zoniet dan kun je het shaken.
Dat begrijp ik niet helemaal...Luxeprobleem. In een appartement kun je net zo prima wonen en kinderen opvoeden als in een ééngezinswoning, deden onze ouders ook massaal.
Waarom moet ik in een appartement wonen? Dat wil ik helemaal niet. Ik wil juist dat mijn zoon in een eengezinswoning opgroeit en niet in 70m2...
Plus dat je bij een tweede kind vaak wel over moet en dan zeker de overheid opnieuw sponsoren met de (toendertijd) 6% overdrachtsbelasting + overige 4% aan kosten dubbel maken.
En wat je hier eigenlijk zegt is het volgende:
Iemand in de sociale huur heeft recht op een eengezinswoning, maar als jij hard werkt (en toevallig geen advocaat bent
Dat is niet het idee wat ik erbij heb. Je moet mensen die werken belonen. Maar als dat de trend is waar het heen gaat met Nederland, dan ben ik weg als ik genoeg ga verdienen in de toekomst. Ik wil niet dat mijn belastinggeld zo besteed wordt. Kijken hoe Nederland het dan nog gaat redden, als steeds meer werkenden wegtrekken! Blijf de mensen die niets uitvoeren maar lekker voortrekken!
Het blijkt ook al jaren uit de cijfers van het NiDi. Mensen die emigreren (130.000 per jaar) zijn vaak zelfstandigen en mensen met een hoger inkomen. En die wil je volgens mij nu net niet kwijt...
De meeste niet nee... Maar een aanzienlijk aantal kan in ieder geval al een auto rijden die ik nooit kan betalenLekker op de onderbuik weer. Mensen die voor 1/3e van de kosten in zo'n huis wonen, wonen daar echt niet omdat ze het zo goed getroffen hebben.
Dus in een tijdsbestek van een jaar of 7 zijn er een aanzienlijk aantal gaan scheefhuren (ervan uitgaande dat er geen illegale zaken bij betrokken zijn) Want van die uitkering of dat enkele salaris kun je geen s type, x5, of een standaard bmw 5 kopen van een paar jaar oud. Toch?
En al de blokken aan de overkant bij ons zijn sociale huur, dus ja, allemaal voor die spotgoedkope huurprijs...
Het gaat niet om jaloers zijn, ik snap niet dat er voor zulke prijzen deze woningen verhuurd kunnen worden. Het staat niet in verhouding wat je ervoor moet neertellen als je koopt.Ik word altijd zo kribbig van die typisch Nederlandse, rancuneuze mentaliteit: 'ik krijg het niet, dan krijg jij het ook niet'. Laat mensen toch in hun waarde en probeer te snappen wat de ratio van sociale woningbouw is. Je kunt niet serieus menen dat je, vanuit jouw situatie, jaloers bent op mensen die werkloos, gescheiden en zielig zijn.
Waarom kan het inderdaad niet allemaal niet iets minder zijn? Ik vind er helemaal niets mis mee, dat de sociale huur woningen net iets kleiner zijn... Of is tegenwoordig 130m2 een ondergrens voor een leefbare woning? Dat lijkt me niet.
En ik zeg toch dat ik graag met de woning en het huurbedrag zou willen ruilen, niet met de situatie waar deze mensen zich in verkeren...
Of gaat de volgende stap worden dat er binnen elk segment sociale huur beschikbaar moet zijn? Dus ook die villa wijk, daar moet toch 30% sociale huur zijn. Die mensen moeten toch ook in een villa kunnen wonen?
Nu wonen wij niet in een villa en dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, maar we hebben zeker niet de goedkoopste eengezinswoningen uitgekozen in de stad.
Want de restschuld na het afschaffen wordt kwijtgescholden!?pingkiller schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:43:
De HRA levert jou geen voordeel op. De bank geeft jou ~1/3 meer geld omdat ze weten dat je een deel van de rente daarover terug krijgt. Zonder HRA zou je dus hetzelfde aan rente kwijt zijn. Aangezien er zonder HRA er ook minder geld beschikbaar is, zullen de huizenprijzen dalen.
En kopen is nu ook al aantrekkelijker dan huren in de vrije sector...
Nee maar je hoeft er heel weinig voor te doen. Het overgrote deel van de mensen heeft gewoon een automatische incasso en dat gaat altijd goed. Ik denk dat de appie heijn jaloers is op het bedrag dat ik iedere maand bij de bank stort voor de hypotheek. En je gaat moet niet wijsmaken dat de bank er meer werk aan heeft dan de albert heijn heeft voor mijn 400-500 euro per maand die ik daar wegbreng... Dat terwijl de bank toch een veelvoud krijgt van het bedrag dat de AH krijgt...Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
Maar vertel eens wat voor een kosten ze hebben aan mijn automatische incasso die iedere maand enkel geïncasseerd wordt? Wat moeten ze daarvoor doen?Help!!!! schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:57:
Wie heeft het over afsluitkosten.![]()
Nogmaals, bij wie kan ik de restschuld neerleggen dan?pingkiller schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:37:
Daarnaast, zoals al meerdere malen uitgelegd, levert de HRA voor huizenbezitters niks op. Alleen de overgangsperiode van wel HRA naar niet HRA kost de huizenbezitter geld.
Stel mijn huis daalt in waarde en de overige woningen ook, maar ik mag daarna ook minder lenen. Dat is leuk voor starters, maar ik zit vast... Ik zal nooit kunnen verhuizen... Nooit kunnen oversluiten.
Stel ik heb nu 200.000 geleend voor mijn huis van 200.000. En ik mocht daar van de bank ook 200.000 voor lenen. Nu zakt de waarde naar 120.000 en alle andere woningen ook. Maar nu mag je ook nog maar 120.000 lenen voor dit huis.
Ik kan de hypotheek van 200.000 nooit oversluiten, want geen bank wil 200.000 op een huis van 120.000 financieren. Dus mijn huis is de komende 27 jaar niet meer te koop, ik zal hier moeten blijven wonen.
Het probleem is dus die 80.000 in dit fictieve geval die juist na de overgang "over" is...
Dat is nogal een aanname die je daar doet...Roenie schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:40:
Deze groep maakt simpelweg gebruik van haar rechten, net zoals woningeigenaren dat doen die HRA krijgen terwijl ze het niet nodig hebben. Als je dat wilt veranderen dien je de wet aan te passen.
Je kan gewoon niet enkel één systeem aanpassen, maar dan moet het allemaal.TrailBlazer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:41:
Het is gewoon altijd erg makkelijk om te zeiken op HRA... Maar goed dat ben ik wel gewend van Nederland.
Een klein probleempje is natuurlijk wel, dat het een stuk rendabeler wordt om net als bij studentenwoningen huisjes te gaan melken. Nu is dat niet rendabel, want als ik een huis koop, ben ik goedkoper uit door HRA dan huren. Doordat dit zo is, gaan mensen niet in grote getale woningen kopen om te gaan verhuren. Indien dit wel rendabel wordt, wordt het opkopen van woningen opeens wel een leuke business...RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:21:
Klopt. Door dit alles is er zo'n 15-20 miljard euro per jaar aan subsidie nodig, op vele manieren.
[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 06-01-2012 08:44 ]
Hoezo een aanname? In deze draad zijn er bijvoorbeeld al een paar openlijk voor uitgekomen. Zelf ben ik er ook zo ééndfrenner schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:36:
[...]...Dat is nogal een aanname die je daar doet...
[ Voor 22% gewijzigd door Roenie op 06-01-2012 09:20 ]
Wederom: luxeprobleem. Je bent - met alle respect overigens - een lichtend voorbeeld van de moderne mens, die meent dat hij zonder meer 'recht' heeft op een ruime ééngezinswoning, zodat hij zijn kinderen niet de gruwelijke ervaring hoeft aan te doen van met zijn tweeën op één kamer slapen. Het enkele feit dat jij wilt dat je kinderen opgroeien in een ééngezinswoning schept dus geen enkel recht.dfrenner schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:36:
[...]
Dat begrijp ik niet helemaal...
Waarom moet ik in een appartement wonen? Dat wil ik helemaal niet. Ik wil juist dat mijn zoon in een eengezinswoning opgroeit en niet in 70m2...
Plus dat je bij een tweede kind vaak wel over moet en dan zeker de overheid opnieuw sponsoren met de (toendertijd) 6% overdrachtsbelasting + overige 4% aan kosten dubbel maken.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat mensen die urgentie hebben omdat, een bepaalde dringende behoefte hebben. Anders krijgen ze geen urgentie. Het gaat om 'zielige' gevallen. Daar is de grondslag in gelegen van het feit dat zulke mensen voor veel minder geld in een vergelijkbaar huis kunnen wonen. Jij bent geen probleemgeval, kunt sociaal en financieel prima op eigen benen staan, en daarom betaal jij meer voor diezelfde woning.En wat je hier eigenlijk zegt is het volgende:
Iemand in de sociale huur heeft recht op een eengezinswoning, maar als jij hard werkt (en toevallig geen advocaat bent) en met z'n tweeën werkt voor een 2x modaal gezinsinkomen, dan moet je maar in een flat gaan zitten.
Want mensen die werken in Nederland hebben het ook zo vreselijk moeilijk...mensen die met een uitkering met urgentie in de sociale woningbouw terechtkomen, dát zijn de mensen waar we werkelijk jaloers op moeten zijn.Dat is niet het idee wat ik erbij heb. Je moet mensen die werken belonen.

Zoals in diverse topics op GoT al tientallen malen aan de orde is gekomen: in het buitenland is de belastingdruk soms wel lager, maar krijg je er legio andere problemen voor terug.Maar als dat de trend is waar het heen gaat met Nederland, dan ben ik weg als ik genoeg ga verdienen in de toekomst. Ik wil niet dat mijn belastinggeld zo besteed wordt. Kijken hoe Nederland het dan nog gaat redden, als steeds meer werkenden wegtrekken! Blijf de mensen die niets uitvoeren maar lekker voortrekken!
Het blijkt ook al jaren uit de cijfers van het NiDi. Mensen die emigreren (130.000 per jaar) zijn vaak zelfstandigen en mensen met een hoger inkomen. En die wil je volgens mij nu net niet kwijt...
Komt jouw frustratie eigenlijk niet gewoon doordat je een beetje een fout hebt gemaakt door een koophuis te kopen tegenover een blok sociale woningbouw met daarin allochtonen met grote Mercedessen? Je moet wel goed opletten als je ergens gaat wonen hèDe meeste niet nee... Maar een aanzienlijk aantal kan in ieder geval al een auto rijden die ik nooit kan betalen![]()
(...)
En al de blokken aan de overkant bij ons zijn sociale huur, dus ja, allemaal voor die spotgoedkope huurprijs...
(...)
[ Voor 11% gewijzigd door nare man op 06-01-2012 09:31 ]
Doorbouwend op de NHG
http://www.nu.nl/economie...ntie-fors-toegenomen.html
Er heerst volgens mij een angst in dit land om de potjes voor noodvoorzieningen te gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn. Ze proberen altijd een dekkingsniveau te handhaven ver boven de risico's.
Bv provincies e.d. hebben bakken met geld. Gisteren een waterschap op het nieuws dat een nieuw gemaal wilde van het Rijk. Maar waarvoor innen ze zelf geld dan? Scholen hetzelfde. Ze sparen voor een nieuw gebouw, maar zodra het gebouwd moet worden, willen ze het van de gemeente krijgen. Anders worden hun reserves aangetast. Waarvoor zijn al die reserves als ze niet gebruikt worden?! Er staan hopeloos veel kapitalen te verstoffen bij overheden die uit de economie gehaald zijn door allerhande belastingen, bijdragen etc.
Edit:
We gaan nu meerdere keren per dag los op de hypotheekmarkt:
http://www.telegraaf.nl/d...et_naar_90_procent__.html
Even terugkomend op mijn bankenverhaal:
http://www.ing.nl/particu...0216_Jaarcijfers_ING.aspx
Ondertussen is de planning om in mei 2012 de laatste miljarden naar de overheid over te maken. Niet slecht om dik 10 miljard in ~3,5 jaar te lappen en daarbij ook nog winsten te schrijven.
Mag ik eerlijk zeggen dat dit mij allemaal meevalt? 2.000 huishoudens is op het totaal niet veel, waarvan 1.000 door scheidingen en 400 door werkloosheid. Scheidingen zijn niet leuk, maar imo te voorkomen garantiestellingen. De opgebrachte premie door 136.500 huishoudens is vele malen hoger dan de uitkering. En dan te bedenken dat dit relatief slechte tijden zijn.ZOETERMEER - Het beroep op de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is vorig jaar fors toegenomen.
Foto: Thinkstock
Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde cijfers van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW).
In totaal deden ongeveer 2000 huishoudens een beroep op de NHG na een gedwongen verkoop met verlies, tegen 1331 huishoudens in 2010. In 50 procent van de gevallen was echtscheiding de oorzaak van de gedwongen verkoop en in 20 procent werkloosheid.
''Gezien de omvang van de kredietcrisis valt het aantal aanspraken dat momenteel op NHG wordt gedaan mij erg mee", zei algemeen directeur Karel Schiffer van de NHG.
''Naarmate de werkloosheid toeneemt en de prijzen van woningen dalen, zijn meer huishoudens genoodzaakt een beroep op NHG te doen.
Het belang van NHG als vangnet voor de financiële risico's van het eigenwoningbezit is op dit moment groter dan ooit."
In totaal hebben 136.500 huishoudens de aankoop of verbetering van hun woning in 2011 gefinancierd met NHG. Dat is sinds de introductie van de hypotheekgarantie in 1995 het hoogste aantal garanties in 1 jaar.
Er heerst volgens mij een angst in dit land om de potjes voor noodvoorzieningen te gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn. Ze proberen altijd een dekkingsniveau te handhaven ver boven de risico's.
Bv provincies e.d. hebben bakken met geld. Gisteren een waterschap op het nieuws dat een nieuw gemaal wilde van het Rijk. Maar waarvoor innen ze zelf geld dan? Scholen hetzelfde. Ze sparen voor een nieuw gebouw, maar zodra het gebouwd moet worden, willen ze het van de gemeente krijgen. Anders worden hun reserves aangetast. Waarvoor zijn al die reserves als ze niet gebruikt worden?! Er staan hopeloos veel kapitalen te verstoffen bij overheden die uit de economie gehaald zijn door allerhande belastingen, bijdragen etc.
Edit:
We gaan nu meerdere keren per dag los op de hypotheekmarkt:
http://www.telegraaf.nl/d...et_naar_90_procent__.html
Grappig, de stappen van 125>110>106 zijn zo'n beetje binnen een jaar genomen.Knot: hypotheekschuld moet naar 90 procent
AMSTERDAM - Huizenbezitters zouden in de toekomst niet meer dan 90 procent van de waarde van hun huis van de bank mogen lenen. Dat vindt president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank. In een uitzending van het nieuwsprogramma Nieuwsuur toonde hij zich opnieuw een voorstander van het afbouwen van de hypotheekschuld in Nederland. Hij gaf toe dat premier Mark Rutte en minister Jan Kees de Jager zijn standpunt daarover niet delen.
Het afbouwen van de schuld kan alleen zeer geleidelijk gebeuren, zei Knot. Er moeten fiscale prikkels komen om mensen minder te laten lenen. Maar het kan ook via de wetgeving worden geregeld.
Nu is het zo dat mensen 106 procent van de waarde van hun huis aan hypotheek kunnen krijgen. Volgens Knot zou het mooi zijn als mensen straks 10 procent in eigen geld meebrengen. „Een buffertje dat stabiliteit brengt op de huizenmarkt”. Deze afbouw van 106 naar 90 procent kan alleen „in kleine stapjes” plaatsvinden. „Het kan jaren duren, zo niet decennia”, zei Knot.
Volgens Knot brengt de hoge hypotheekschuld de bankbalansen van Nederlandse banken uit het lood. Banken in Nederland hebben beperkt toegang tot spaargeld omdat pensioenen niet via banken maar via pensioenfondsen worden gespaard. Deze twee dingen samen leiden er toe dat er sprake is van een „groter financieringsgat” dan bij banken in andere landen. Volgens Knot is dit een van de oorzaken dat banken in Nederland bij de financiële crisis in 2008 en 2009 relatief hard werden getroffen.
Even terugkomend op mijn bankenverhaal:
http://www.ing.nl/particu...0216_Jaarcijfers_ING.aspx
Als voorbeeld ING. De Nederlandse tak schrijft met gouden griffel zijn cijfers. In 2009 775 miljoen en in 2010 1,26 miljard.ING Groep: onderliggende nettowinst verviervoudigd over 2010
De onderliggende nettowinst van NG Groep is over 2010 verviervoudigd tot EUR 3.893 miljoen tegen EUR 974 miljoen over 2009. Over geheel 2010 boekte ING Groep een nettoresultaat van EUR 3.220 miljoen inclusief desinvesteringen en bijzondere posten. Het nettoresultaat in het vierde kwartaal bedroeg EUR 433 miljoen, tegen EUR 712 miljoen nettoverlies in het vierde kwartaal van 2009. De onderliggende nettowinst van ING Groep was in het vierde kwartaal EUR 644 miljoen tegen EUR 90 miljoen in het vierde kwartaal van 2009.
Klik hier voor de Nederlandse samenvatting van de resultaten van ING Groep (PDF)
Positief jaarresultaat van EUR 1.260 miljoen voor Nederlands bankbedrijf
Over geheel 2010 heeft ING Domestic Banking Nederland (exclusief Corporate Clients Nederland en Westland Utrecht Bank) een positief onderliggend resultaat voor belastingen geboekt van EUR 1.260 miljoen. Dat is 62% hoger dan het resultaat over 2009, toen een resultaat werd behaald van EUR 775 miljoen.
Het Nederlandse bankbedrijf van ING heeft over het vierde kwartaal van 2010 een onderliggend resultaat gerealiseerd van EUR 284 miljoen. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekent dit een stijging van het resultaat met 16%. Zowel het spaarobligo als de hypotheekportefeuille lieten een stijging zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Ondertussen is de planning om in mei 2012 de laatste miljarden naar de overheid over te maken. Niet slecht om dik 10 miljard in ~3,5 jaar te lappen en daarbij ook nog winsten te schrijven.
[ Voor 45% gewijzigd door Señor Sjon op 06-01-2012 09:48 . Reden: DNB + bank ]
Alleen de potjes die niet bij Icesave zijn gestaldSenor Sjon schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:31:
...Er staan hopeloos veel kapitalen te verstoffen bij overheden die uit de economie gehaald zijn door allerhande belastingen, bijdragen etc.
Verwijderd
Een hele grote +1!
Even los van het wel of niet afschaffen van de HRA, ik blijf erbij dat de "reken je rijk" mentaliteit van de average dutchie bijna misselijkmakend aan het worden is.
Heeft IMO ook niets te maken met "beloont krijgen als je werkt"...blegh.
Mijn prachtige koopappartement staat overigens in één van de (zogenaamd) slechtste wijken van NL. Mijn straatje staat vol met dikke BWM's, mercedessen etc. Sommige mensen hechten meer waarde aan het hebben van een dikke auto en nemen genoegen met een vervallen huurwoning...mogen ze lekker zelf weten wat mij betreft. Allochtoon of white thrash (zit nederland vol mee namelijk, white thrash) , I do not care!
En met een beetje geluk is deze "krachtwijk" over een paar jaren een "prachtwijk", doet de stijging van de waarde van mijn huis ook goed..!
Draag toch eens de consequenties voor de keuzes waar je zelf voor een groot gedeelte debet aan bent. If this, than that.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2012 09:50 ]
Hier moet je erg voor oppassen, het is moeilijk hier conclusies aan te verbinden zonder dat je alles weet. Misschien hebben ze wel geleend voor die auto, gaan ze wel niet op vakantie, heeft ie al 3 ton gelopen, is het een lease constructie waardoor ze bijna niks overhouden. Vergis je niet dat er mensen zijn die een dikke bak voor de deur zetten en vervolgens geen boter op hun brood kunnen smeren omdat die auto teveel kost. Staar je niet blind op die dingen.dfrenner schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:36:
Dus in een tijdsbestek van een jaar of 7 zijn er een aanzienlijk aantal gaan scheefhuren (ervan uitgaande dat er geen illegale zaken bij betrokken zijn) Want van die uitkering of dat enkele salaris kun je geen s type, x5, of een standaard bmw 5 kopen van een paar jaar oud. Toch?
Bovendien ben ik het wel eens met wat nare man zegt, iemand die 2x modaal verdient heeft echt geen reden om jaloers te zijn op iemand die uit noodzaak in de sociale huur zit, echt no-way! Jij hebt financiële zekerheid, een eigen vermogen aan het opbouwen, hebt een potje voor als het tegenzit en je mag een muurtje eruit slopen als je dat wil en hebt de (beperkte) vrijheid om ergens anders iets te kopen.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Jammer dat grond er niet in onbeperkte mate beschikbaar is en dat verhuren in nederland aan zoveel regels gebonden is dat het meer lijkt op gokken dan op verhuren. Als ik jou een auto verhuur voor 3 maanden krijg ik die na 3 maanden terug. Als ik jou een huis verhuur voor 3 maanden dan krijg ik die misschien pas over 2 jaar terug. Als jij niet betaald krijg ik mijn auto direct terug maar bij een huis mag jij er gewoon blijven wonen.RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 19:21:
[...]
Terwijl ik er van overtuigd ben dat zonder subsidie "de markt" dit veel beter zou oplossen: nieuwbouw in onbeperkte hoeveelheid beschikbaar voor wie er geld heeft, en naarmate huizen ouder worden, daalt de waarde.
Tot mijn verbazing las ik pas dat "betaalbare woonruimte" ook een van de doelstellingen van gemeenten is. Ook in Nederland zou dit gewoon een grondrecht moeten zijn.
Tja dat soort risico's moeten ook afgedekt worden.
De prijzen worden gewoon bepaald voor vraag en aanbod of je dat nou leuk vind of niet. Er is gewoon maar een beperkte hoeveelheid grond die voor een X% voor huizen is, de rest heeft andere bestemmingen. Als jij een huis wilt hebben op een gewilde plaats betaal jij daar meer voor in een minder gewilde plaats betaal je minder. Je kan best een vila kopen voor 300k alleen niet in de randstad. Dus dat lijkt me een zeer betaalbare woning. Hoewel betaalbaar natuurlijk subjectief is als je voor 10k iets wilt kopen kom je niet veel verder dan een garagebox maar voor 150k of 200k kan je redelijk wat kopen ( rijtjeshuis, appartement, 2onder1kap ) Alleen is het weer waar je wilt wonen de woningen zijn er wel maar niet waar jij het wilt of niet voor de prijs die jij wilt betalen.
En ja ik ken mensen die 16 uur in de week werken en niet meer willen werken ( kregen mogelijkheid maar wilden niet ) alleen zodat ze maximaal profiteren van alle subsidies. Laat ze eerst eens de extremen gaan aanpakken ( huizen van >800k, en mensen die niet willen werken ) en dan gaan kijken of de HRA misschien algemeen aangepakt moet worden.
Je walst over het staartrisico heen.Een factor 10 meer uitkeringen en NHG is instantaan failliet. (Eenvoudig te bereiken door een iets verdere daling van huizenprijzen (10% daling kan al voor 100% stijging van de restschuld leiden), aantal beroepen op NHG (als economie tegenzit kan dit makkelijk met factor 2 omhoog), eventueel in combinatie met het aanhouden gedurende een aantal jaar).Senor Sjon schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:31:
Doorbouwend op de NHG
[...]
Mag ik eerlijk zeggen dat dit mij allemaal meevalt? 2.000 huishoudens is op het totaal niet veel, waarvan 1.000 door scheidingen en 400 door werkloosheid. Scheidingen zijn niet leuk, maar imo te voorkomen garantiestellingen. De opgebrachte premie door 136.500 huishoudens is vele malen hoger dan de uitkering. En dan te bedenken dat dit relatief slechte tijden zijn.
Dit is alleen nog maar een matig dalende huizenmarkt! Echte risico's kan NHG niet afdekken.
Het is bovendien slecht gebruik om huidige premieinkomsten tegenover aangegane verplichtingen met bijbehorende risico's uit het verleden te plaatsen. Zo werkt een verzekering niet.
Een boude stelling als de risico's zwaar gecorreleerd zijn en vrijwel niet af te schatten buiten het normale bereik.Er heerst volgens mij een angst in dit land om de potjes voor noodvoorzieningen te gebruiken waarvoor ze bedoelt zijn. Ze proberen altijd een dekkingsniveau te handhaven ver boven de risico's.
Dat geld wordt gewoon elders gebruikt via bijvoorbeeld de Bank Nederlandse Gemeenten.Bv provincies e.d. hebben bakken met geld. Gisteren een waterschap op het nieuws dat een nieuw gemaal wilde van het Rijk. Maar waarvoor innen ze zelf geld dan? Scholen hetzelfde. Ze sparen voor een nieuw gebouw, maar zodra het gebouwd moet worden, willen ze het van de gemeente krijgen. Anders worden hun reserves aangetast. Waarvoor zijn al die reserves als ze niet gebruikt worden?! Er staan hopeloos veel kapitalen te verstoffen bij overheden die uit de economie gehaald zijn door allerhande belastingen, bijdragen etc.
Met scholen zit je fout aangezien het de taak van gemeenten is om in huisvesting te voorzien.
Beetje aanmatigend dit. Waar heb je dan wel "recht" op ? Wanneer is het goed genoeg zonder dat je "teveel" eisen stelt ? Onder een hunnebed lig je ook droog.nare man schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:30:
[...]
Wederom: luxeprobleem. Je bent - met alle respect overigens - een lichtend voorbeeld van de moderne mens, die meent dat hij zonder meer 'recht' heeft op een ruime ééngezinswoning, zodat hij zijn kinderen niet de gruwelijke ervaring hoeft aan te doen van met zijn tweeën op één kamer slapen. Het enkele feit dat jij wilt dat je kinderen opgroeien in een ééngezinswoning schept dus geen enkel recht.
Wat mag iemand aan woonruimte verwachten in een extreem rijk land als nederland?
Jij doet alsof een ruime eensgezinswoning een enorme luxe is die lang niet iedereen verdient.
Nederland is extreem rijk maar door verkeerd beleid moet zowat iedereen in te kleine, te dure en/of lelijke (vinex)woningen wonen met weinig grond erom heen. Hudje mudje bovenop elkaar.
Hoe je woont is imho 1 vd belangrijkste bepalers voor hoe prettig je leven is en in NL is dat afgezet tegen de rijkdom, mogelijkheden en ruimte momenteel simpelweg RUK geregeld.
PC Specs
Dat laatste is het nu juist, als zij dat zelf mogen weten, dan mag dfrenner dat ook! Maar die mag geen vervallen huurwoning huren, die verdient te veel. Als de mensen in die vervallen huurwoning zo weinig verdienen, waar komt dan die auto vandaan?Verwijderd schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:46:
Mijn straatje staat vol met dikke BWM's, mercedessen etc. Sommige mensen hechten meer waarde aan het hebben van een dikke auto en nemen genoegen met een vervallen huurwoning...mogen ze lekker zelf weten wat mij betreft.
Niet dat je daar veel aan af kunt leiden (zoals MrFloppy ook zegt) maar het je moet niet iedere opmerking die je leest door je eigen bril bezien.
Nare man: Ik lees geen luxeprobleem bij dfrenner, ik lees eerder dat jij hem (onder de noemer luxeprobleem) wil 'verplichten' een appartement te nemen? Waarom moet het een appartement zijn? Omdat onze ouders het er ook in konden?
Er zijn meer dan genoeg woningen die niet een appartement zijn; het staat dfrenner helemaal vrij te wachten tot er iets aangeboden wordt (huur/koop) waar hij recht op heeft (Als je lang genoeg ingeschreven staat krijg je meer rechten op hetgeen aangeboden wordt dan iemand die minder lang ingeschreven staat) of wat hij kan betalen. Dat wil (inderdaad) niet zeggen dat dfrenner het recht heeft op een ruime eensgezinswoning, maar hij heeft net zo min de plicht tot het nemen van een appartement?
Een fatsoenlijke woning willen (en dat is voor iedereen anders, de ene gruwelt van een appartement, voor de ander is het het Walhalla) is niet echt 'jezelf rijk rekenen', dat is streven naar een fatsoenlijke levensstandaard. Enige is dat je daarbij realistisch blijft, maar de 'eis' 'geen appartement' is niet zo'n vreemde lijkt me
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hoeveel mensen maken op deze manier misbruik van het systeem?Shadowhawk00 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:55:
[...]
En ja ik ken mensen die 16 uur in de week werken en niet meer willen werken ( kregen mogelijkheid maar wilden niet ) alleen zodat ze maximaal profiteren van alle subsidies. Laat ze eerst eens de extremen gaan aanpakken ( huizen van >800k, en mensen die niet willen werken ) en dan gaan kijken of de HRA misschien algemeen aangepakt moet worden.
Ik heb sterk het vermoeden dat de totale 'schade' hiervan veel minder is dan de 14 miljard van de HRA.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.
Dit topic gaat over het klappen van de huizenbubbel. Andere onderwerpen zoals de pensioengerechtigde leeftijd, parkeergarages en de spoorwegstations zijn in dit topic off-topic.
Off-topic posts zullen in de trashcan verdwijnen.