Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2011 @ 13:40:
[...]
Of
kunnen niet zakken, zoals al vaker aangegeven in dit topic. Ik ken helaas genoeg stellen die een huis hebben gekocht dat ze op 2 inkomens goed konden betalen. Nu zijn er kinderen bij gekomen en wordt er minder gewerkt en hangen de vaste lasten als een molensteen om hun nek. Het is allemaal net betaalbaar maar leuk is anders. Helaas kunnen ze ook het waardeverlies niet ophoesten. Dus verhuizen zit er ook niet. Ergo. Zitten blijven en wachten op betere tijden..
Niet kunnen zakken betekent gewoon dat dat het dan is. Dat is dan het huis waar je moet blijven wonen. Hopelijk is het een huis dat groot genoeg is om kinderen in te krijgen
Wie vooral problemen gaan ondervinden, zijn de starters die de afgelopen 3 tot 5 jaar een appartement hebben gekocht dat geschikt is voor één persoon, maar dat volstrekt niet geschikt is om in samen te wonen of zelfs kinderen in te krijgen, en die nu willen verkopen om groter te gaan wonen. Die kunnen dus gewoon niet verhuizen, terwijl zij huizen 'bezetten' die eigenlijk zouden moeten worden doorgegeven aan de volgende generatie starters.
De doorstroming is volledig zoek. De enigen die nu zonder problemen kunnen verhuizen, zijn de babyboomers die hun inmiddels te grote 'empty nest' willen verruilen voor een leuk, gelijkvloers appartementje. Die kunnen door de daling hooguit minder winst slaan uit hun overwaarde. Echter, de huizen die zij op de markt brengen, zijn vaak te groot en te duur voor starters. Ook daar sluiten vraag en aanbod dus niet op elkaar aan.
Je kunt een verlies niet zomaar 'nemen'. Als jij je huis alleen kwijt kunt voor 50k onder de openstaande hoofdsom, denk je dan dat de bank staat te springen om jouw volgende koophuis plus 50k lucht te financieren? Natuurlijk niet. Kijk, een verlies van 10 of 15k kun je nog 'nemen'. Daar kun je afspraken over maken, dat kun je eventueel bij familieleden lenen, of je kunt er iets anders voor verzinnen. Maar 40 of 50k, dat komen mensen niet meer te boven. Die mensen blijven dus gewoon zitten. Niks doorstroming.
Daarom vind ik dat gejuich 'laat de prijzen maar kelderen, laat mensen maar op de blaren zitten' ook zo dom. Dat is puur ingegeven door rancune. Zoals ik zei, als er een bubble is, kun je die niet laten klappen en de lucht zomaar laten wegstromen. Mensen hebben betaald voor die lucht, mensen die we allemaal in onze omgeving hebben. De gewone man en vrouw, Henk en Ingrid, hebben betaald voor die lucht. Er is dus niks 'leuks' aan een keldering van de huizenprijzen. Zoals ik zei, we zitten allemaal in de shit, en we gaan het allemaal voelen als het klapt. Daar ontkom je echt niet aan omdat je toevallig een HBO'tje hebt en iets meer verdient dan het klootjesvolk.
[
Voor 29% gewijzigd door
nare man op 07-10-2011 14:28
]
After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.