Canon EF-S 55-250mm F/4.0-5.6 iS
Canon EF 70-300 IS USM
Wat zijn nou de fundamentele verschillen tussen deze 2? En in welke situatie gebruik je ze?
Het prijs verschil is behoorlijk. Komt dit doordat de 70-300 een wat nieuwere lens is? Of ligt dat ergens anders aan.
De 70-300 is toch juist ouder?low_n_slow schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:40:
Hmz deze discussie heeft mij weer tot nadenken gebracht. Want ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Mijn keuze is inmiddels wel beperkt tot:
Canon EF 70-300 IS USM
Wat zijn nou de fundamentele verschillen tussen deze 2? En in welke situatie gebruik je ze?
Het prijs verschil is behoorlijk. Komt dit doordat de 70-300 een wat nieuwere lens is? Of ligt dat ergens anders aan.
De 70-300 heeft een UD element en is geschikt voor full-frame camera's.
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
ik weet dat ook niet zeker.. ben nieuw in dit segment
en dat is?De 70-300 heeft een UD element en is geschikt voor full-frame camera's.
Speciaal stuk glas.low_n_slow schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:52:
[...]
ik weet dat ook niet zeker.. ben nieuw in dit segment
[...]
en dat is?
Van de Canon site:
... normal optical glass can only be corrected for two primary spectral colors. An exception to this limitation is Fluorite, an ideal material. Fluorite, which is crystalline, has abnormally low refraction and dispersion characteristics, which optical glass cannot achieve. It also has anomalous dispersion from the green to blue wavelengths. Canon developed production technologies to manufacture fluorite. By incorporating Fluorite in lenses, the points of focus of the three primary spectral colors of red, green and blue all meet at one point for ideal correction of chromatic aberration. There is also UD-glass, which is a special type of optical glass whose properties nearly match those of Fluorite. The effect of two UD-glass elements gives almost the same effect as one Fluorite element. And one super-UD-glass element gives almost the same effect as one Fluorite element
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
70-300 is er met en zonder UD element, welke behoorlijk van prijs verschillen (factor 2).Kanarie schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:43:
[...]
De 70-300 is toch juist ouder?
De 70-300 heeft een UD element en is geschikt voor full-frame camera's.
Daarnaast zijn het beide EF lenzen en dus geschikt voor full frame.
De 75-300 is de oude
ok... dat UD valt dus af vanwege de prijs...bartbh schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:24:
[...]
70-300 is er met en zonder UD element, welke behoorlijk van prijs verschillen (factor 2).
Daarnaast zijn het beide EF lenzen en dus geschikt voor full frame.
De 75-300 is de oude
Welke lens is dan de betere keus?
Gewoon de B+W 67 MRC nemen, de slim-versies zijn voor lenzen die effectief onder de 20 mm duiken (zoals de 10-22 die effectief 16-35 word). Het nadeel van de slim's is ook dat je de brakke lensdop van B+W moet gebruiken die er bij elke scheet die je laat eraf vliegt (want de lensdop van Canon zelf past niet op een B+W slim-filter). De B+W MRC lijn zijn volgens velen de beste filters die geld kopen kunnen..
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Verwijderd
De 55-250 is nieuw, de 70-300 gaat al iets langer mee, maar is ook een recente lens. De 55-250 heeft een goedkoper IS systeem dan de 70-300, maar de IS van beiden is ongeveer even goed. (3-4 stops als ik me niet vergis). Wat verder verschilt is gewoon de beeldkwaliteit. De beeldkwaliteit van de 70-300 is zeer goed. (ik heb hem thuis ooklow_n_slow schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 18:40:
Hmz deze discussie heeft mij weer tot nadenken gebracht. Want ik heb nog steeds geen keuze gemaakt. Mijn keuze is inmiddels wel beperkt tot:
Canon EF 70-300 IS USM
Voor het geld dat ze kosten zijn het beide zeer goede lenzen, de keuze hangt af van hoeveel je er voor over hebt. Ik zou ze in ieder geval altijd prefereren boven de goedkopere maar veel mindere Sigma en Tamron alternatieven.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 23:20 ]
ik meende dat de 55-250 geen is had voor in 1 richting (hoe heet dat ? is voor met pannen oid ? knopje op twee dusVerwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:12:
[...]
De 55-250 is nieuw, de 70-300 gaat al iets langer mee, maar is ook een recente lens. De 55-250 heeft een goedkoper IS systeem dan de 70-300, maar de IS van beiden is ongeveer even goed. (3-4 stops als ik me niet vergis). Wat verder verschilt is gewoon de beeldkwaliteit. De beeldkwaliteit van de 70-300 is zeer goed. (ik heb hem thuis ook) Hij presteert qua scherpte net zo goed als veel duurdere telelenzen. De 55-250 heb ik zelf nooit geprobeerd, schijnt ook best goed te zijn, maar duidelijk minder. Bouwkwalitiet van beiden is een beetje plastic, die 70-300 voelt echt niet aan als een apparaat van 500 euro vind ik. EDIT: en de 70-300 is iets meer tele natuurlijk, en ook nog heel scherp op 300mm.
Voor het geld dat ze kosten zijn het beide zeer goede lenzen, de keuze hangt af van hoeveel je er voor over hebt. Ik zou ze in ieder geval altijd prefereren boven de goedkopere maar veel mindere Sigma en Tamron alternatieven.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Wat een héérlijke uitspraken doe je over scherpteVerwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:12:
[...]
De 55-250 is nieuw, de 70-300 gaat al iets langer mee, maar is ook een recente lens. De 55-250 heeft een goedkoper IS systeem dan de 70-300, maar de IS van beiden is ongeveer even goed. (3-4 stops als ik me niet vergis). Wat verder verschilt is gewoon de beeldkwaliteit. De beeldkwaliteit van de 70-300 is zeer goed. (ik heb hem thuis ook) Hij presteert qua scherpte net zo goed als veel duurdere telelenzen. De 55-250 heb ik zelf nooit geprobeerd, schijnt ook best goed te zijn, maar duidelijk minder. Bouwkwalitiet van beiden is een beetje plastic, die 70-300 voelt echt niet aan als een apparaat van 500 euro vind ik. EDIT: en de 70-300 is iets meer tele natuurlijk, en ook nog heel scherp op 300mm.
Canon 70-300/4.0-5.6IS USM MTF's:

Canon 55-250/4.0-5.6IS MTF's:

Dat ontloopt elkaar dus _niets_
Let er ook wel op dat scherpte nog steeds geen drol zegt over de uiteindelijke beeldkwaliteit, het is maar één van de aspecten, dat is de reden dat ook die veel duurdere lenzen nog verkocht worden
Bwah, als budget écht een probleem is, zou ik even kijken naar een tamron 70-300, maar anders zijn deze lenzen warm aan te raden ja.Voor het geld dat ze kosten zijn het beide zeer goede lenzen, de keuze hangt af van hoeveel je er voor over hebt. Ik zou ze in ieder geval altijd prefereren boven de goedkopere maar veel mindere Sigma en Tamron alternatieven.
[ Voor 11% gewijzigd door Henk op 13-06-2008 08:46 ]
Volgens mij is de 10-22 een hele populaire lens, ik begrijp daarom niet dat er zulke problemen op kunnen treden.
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
De prijs van de lens valt over het algemeen nog wel mee, dus daar zal ik hem zeker niet voor laten liggen.
Ik heb een berg foto's gemaakt met deze lens online staan, wanneer gewenst kan ik wel een linkje vermelden.
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
Ik zou graag wat foto's zienCalitomnication schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 11:27:
Om me maar even in de discussie te mengen. Ik gebruik zelf met veel plezier de Canon 55-250IS. Soms merk je wel dat de lens zoekende is, maar over het algemeen is deze lens vlot met scherpstellen, scherp in kwaliteit en geeft zeer prettige foto's. Ik heb deze lens veelal bij voetbalwedstrijden gebruikt. De IS werkt prettig en zorgt ervoor dat je een beeld vast kunt houden en op het juiste moment de foto maakt. (bijv, corners, vrije trappen etc)
De prijs van de lens valt over het algemeen nog wel mee, dus daar zal ik hem zeker niet voor laten liggen.
Ik heb een berg foto's gemaakt met deze lens online staan, wanneer gewenst kan ik wel een linkje vermelden.
Knopje IS is enkel aan of uit. Dus geen 2 standen IS als je dat bedoeld.polthemol schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:28:
[...]
ik meende dat de 55-250 geen is had voor in 1 richting (hoe heet dat ? is voor met pannen oid ? knopje op twee dus).
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Niet alle foto's op deze site zijn met deze camera + lens gemaakt. Sommige met behulp van een Canon A710IS (vooral uitwedstrijden). Andere weer met een Nikon icm met een 40-150 lens.
Deze zijn wel met de 55-250 geschoten.

Warming up

Niet speciaal, maar erbij gezet zodat je de scherpte/diepte goed kunt zien

Snel shot buitenspel. Zoomen, focussen en knippen.

Foto van achterlijn tot achterlijn, maximale zoom.
Voor wie het nog niet op is gevallen, de foto's zijn van vorig seizoen VVV-Venlo
[ Voor 5% gewijzigd door Calitomnication op 13-06-2008 12:29 ]
Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York
* weebl duikt de pricewatch in
Maar eigenlijk blijf ik nog steeds met mn vraag zitten.. welke lens past het beste bij mij
Ik neem sowieso een canon en het prijs verschil maakt mij niet uit. Waar het mij om gaat is dat ik eigenlijk niet zovaak van lens wil of hoef te wisselen. Ik heb de standaard 18-55 kitlens.
Dus welke sluit daar dan het best op aan? En hoeveel zoom/tele(?) lever ik in met die 50mm? Of win ik dan weer op het 55-70 gebied?
Lastig ff hoor...
Ik ben echt super tevreden over deze lens. Als ik m'n best doe maakt ie echt superscherpe plaatjes. Alleen de AF is soms net niet helemaal top, soms iets te traag.
[ Voor 4% gewijzigd door Den_S85 op 13-06-2008 13:50 ]
hier een deel die ik afgelopen weekend geschoten had, ook met 70-300 + macrolensje + 400D (zijn redelijk onbewerkt allemaal, niet gecropt).
Ik mis persoonlijk het 56-69 stukje absoluut niet en als ik het onbewust toch eens nodig heb: kwestie van een pasje vooruit of achteruit zetten, niet bijster spectaculair imo.
@madmaus: ok, dus geen IS met panning op de 55-250
[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 13-06-2008 14:12 . Reden: dus zeg ik dus dubbel dus ]
Ik twijfel dus tussen een wideangle uitbreiding of een vervanging van deze comfort range (~30-200/250).
De keuze voor een Wideangle is redelijk eenvoudig: Canon EF 10-22 of de Sigma 10-20 objectief
De keuze voor de vervanging van de comfort range is wat lastiger. In 2x hakken of een superzoomlens.
- Zuperzoom: Canon EF 55-250? of Sigma 18-200 +Stabilisatie in de <500EUR range
- Zoom laag HQ: Sigma 24-70mm F/2.8, EF-S 24-105L, welke duurder is; Maar.. is dit het ook waard?
- Zoom hoog: iets 70-200 of 70-300 maar niet op korte termijn nodig.
Ik hou van buitenfotografie. Landschap, natuur, industrie, architectuur. Vogeltjes op takjes ben ik niet van.
Verwijderd
Wide-angle is leuk, maar je moet er gebruik voor hebben. Kom je nu tekort aan de 28mm op je 450D? Indien dit het geval is, zou je 10mm echt nodig hebben of volstaat een lens vanaf 17-18mm ook? In die range heb je aardig wat keuze van goedkoop (18-55) tot duur (17-55 IS).
Je oppert twee lenzen vanaf 24-28mm, je moet zeker van jezelf zijn dat je daar niet door beperkt wordt. Veel fotografen met een 1.6x crop-body kiezen een lens vanaf 17-18mm omdat ze 24mm als storend krap ervaren. Mocht je een wideangle kopen, dan is het probleem dat je wellicht vaak moet wisselen.
De 24-105 IS is zeker beter dan de 24-70 van Sigma, of hij de meerprijs waard is moet jij beslissen: ikzelf zou beide lenzen zeker testen om dit helder te krijgen.
Qua telezoom is er ook erg veel op de markt, van een goedkope 70-300 van Sigma, een 55-250 IS van Canon tot een top-of-the-line 70-200 f/2.8 IS. Ook hier: kijk wat je nodig hebt. Ikzelf gebruik het telebereik minder dan mijn standaardzoom: logischerwijs gaat het grootste deel van het budget dan naar de meest gebruikte range.
Ik heb de indruk dat het hele lenzenarsenaal nog vrij nieuw voor je is, maak eerst een inschatting van je totaalbudget, dan een verdeling van € per 'range' en wellicht is dan een middagje KE een optie. Lekker testen en selecteren.
@yjanse bedankt voor je gebruikservaringen. Inderdaad heb ik ook de kitlens voor de onderkant. Deze geupdate versie (met IS) is optisch beter als de oudere volgens de reviews. Ik zit erg te neigen (zeker met Henkert's opmerkingen in het achterhoofd) om de stap te wagen naar EF 24-205L (ind geen EF-S! foutje).
Meer opmerkingen altijd welkom.
[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 13-06-2008 23:03 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Het is een gevoelsargument, maar ga eens kijken naar samples van de Tamron en de Sigma.zonoskar schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:56:
Mijn moeder wil morgen een objectief kopen in de 18-50 range voor haar EOS 10D. Ik heb haar geadviseerd een Tamron 17-50 te kopen, maar die is niet op voorraad. Is de Sigma 18-50 f2.8 macro een goed alternatief
Ik heb een voorkeur voor de Tamron op basis wat ik aan voorbeelden kan vinden, maar dat kan ook gewoon een betere fotograaf/photoshopper als reden hebben
Verwijderd
Hmm, het verschil is inderdaad marginaal, I stand corrected.Henk schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 08:46:
[...]
Wat een héérlijke uitspraken doe je over scherpte
Verwijderd
De Sigma schijnt ook iets sneller te focussen dan de Tamron las ik gister op het DPreview forum. Voor de rest ontlopen ze elkaar weinig. De Tamron is idd fractioneel scherper (vooral merkbaar in de hoeken). Maar de Tamron heeft bijvoorbeeld weer een gebogen scherpvlak (voor uitleg zie photozone.de). De Sigma is iets degelijker (en mooier om te zien vind ikzonoskar schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:56:
Mijn moeder wil morgen een objectief kopen in de 18-50 range voor haar EOS 10D. Ik heb haar geadviseerd een Tamron 17-50 te kopen, maar die is niet op voorraad. Is de Sigma 18-50 f2.8 macro een goed alternatief, of ga je later wensen dat je toch de Tamron gekocht hebt? Mij lijkt van niet, de scherpte van de Sigma is volgens photozone best ok, marginaal minder dan de Tamron. Voordeel van de Sigma is minder CA en zit wat beter inelkaar.
Ik heb zelf toevallig de Sigma, en ben er erg tevreden over. Let wel op dat je echt de MACRO versie neemt, die is aanzienlijk beter dan de non-macro, vooral wat betreft CA.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik wil denk ik wel een filter voor m'n 10-22. Zonnekap bestel ik sowieso, dus UV filter zal ik niet kopen. Maar ik wil wel een Polarizer denk ik. Maar die zijn echt godsgruwelijk duur.
==> www.hvstar.com Goede ervaringen + goede prijs.RBH schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:51:
Goed, geslaagd voor m'n Havo, dus ik mag van mezelf (en een beetje van mijn ouders; financiële steun) een nieuwe lens. Mijn keus is gevallen op de 10-22. Dat wordt 'em sowieso, weet ook al waar ik heb ga bestellen e.d. Maar...
Ik wil denk ik wel een filter voor m'n 10-22. Zonnekap bestel ik sowieso, dus UV filter zal ik niet kopen. Maar ik wil wel een Polarizer denk ik. Maar die zijn echt godsgruwelijk duur.Liefst heb ik B+W, maar dat is me echt te duur (+/- 100€ voor een pola, daahaaag!), iemand tips voor een ander goed, maar goedkoper merk? (Of een goedkope dealer/shop ook welkom. Wel gewoon goede ervaringen dan aub)
@RBH: ik zou die 10-22 nog maar ff overwegen
[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 14-06-2008 21:08 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Nadeel: zijn duurder en hebben meestal geen front schroef, je kan dus je lensdop niet erop zetten.
Ik heb zelf de Hoya Pro1 Slim, deze heeft weer wel front schroefdraad.
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
{signature}
Mogelijke kandidaten lijken me:
* Sigma Bigma (50~500)
* Sigma 150-500 OS
Waarbij me in het bereik OS geen overbodige luxe lijkt, heeft iemand al ervaring met de 150-500 aangezien het zo'n nieuw ding is is er verder nog niet heeeeel veel van te vinden.
Moet ook nog maar ff een goeie rugzak gaan scoren om m'n shizzle mee te slepen
[ Voor 8% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 15-06-2008 11:22 ]
Deze maakt van je 70-200 een 140-400 f5.6, dat is lichtsterker en goedkoper dan de bigma.
En als je 'm dan toch nog wat afstopt moeten daar toch ook wel goede plaatjes uitkomen, of is de bigma echt zo goed?
Verwijderd
Ik overweeg de aanschaf van een Canon telelens (70-200), waarbij mijn oog gevallen is op de 70-200 IS. Is deze lens ook in combinatie met een extender te gebruiken, en zo ja: hoe presteert de lens dan nog in de praktijk? Eventueel extra bereik altijd mooi, maar denk met de 200 mm voldoende uit de voeten te kunnen gezien mijn ervaring met de 70-300.
Gezien mijn huidige telelens niet erg veel gebruik en graag niet met te zware lenzen wil lopen, valt voor mij de 70-200 2.8 in principe af. De DOF daarentegen spreekt mij wel erg aan van deze lens!
Advies, tips?
(En ja het is mijn eigenlijk schuld, ben uitgegleden met camera, statief en alles. Mijn zonnekap zat ineens aan de verkeerde kant van de lens en mijn statief snelkoppeling is kapot)
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
als ie niet meer in garantie is zou ik zeggen, breng em naar rofa. ik heb in het service center topic niet zo aardige dingen gelezen over etbass...
Hm er zit nog garantie op (gekocht in BE dus 2 jaar garantie)Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:18:
daar kunnen lenzen nu eenmaal niet zo goed tegen
als ie niet meer in garantie is zou ik zeggen, breng em naar rofa. ik heb in het service center topic niet zo aardige dingen gelezen over etbass...
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Verwijderd
dus het wordt zowiezo een rondje op eigen kosten.
buiten dat de service van rofa beter is, zijn ze er ook nog is (volgens neo) de helft goedkoper dan etbass..
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2008 21:27 ]
Nou ja, success ermee en laat ff weten hoe het is verlopen.
idd !Oxi schreef op zondag 15 juni 2008 @ 10:43:
Niet nodig, een normaal filter vignet ook niet.
Ik snap sowieso waar dat vandaan komt dat je op de 10-22 slim filters zou moeten gebruiken. Ik heb het voor de zekerheid nog opgezocht voordat ik hem kocht en nergens stond er iets over, maargoed mijn Hoya SHMC werkt dus prima op 10mm zonder vinget
Goeie zaak dat hvstar, en die Hoya ookRBH schreef op zondag 15 juni 2008 @ 14:58:
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik idd voor een Hoya pro1 ga. En ik ga eens kijken bij hvstar. Merci!
[...]
Die heb ik overwogen hoor, daarom koop ik hem ook.
Nou van die 10-22 ga je sowieso geen spijt krijgen hoor, scherp, mooie kleurtjes en heel erg contrast vast in verschillende soorten licht, erug stil en wijd
Niet de meest briljante bouw maar stevig genoeg, tenzij je em met statief en al laat flikkeren *kuch* qless *kuch*
@qless: Balen man, zonde van de lens
Voordat je je lens naar etbas brengt zou ik zoals al gezegd even naar Rofa mailen, misschien kunnen ze een kosten indicatie ed maken voor je.
Edit: Trouwens, balen van je lens!
@Sapphire: Denk ook dat ik er veel plezier van ga beleven, die Hoya komt er trouwens (nog) niet. Heeft toch nog best een stevige prijs (ook bij hvStar
En ach.. Niet de briljanste bouw.. Ik ben de kitlens gewend.. (OK, en de 70-200 L, maar wist toch wel dat hij daar niet aan kon tippen.
[ Voor 12% gewijzigd door RBH op 16-06-2008 09:50 ]
Nou moet ik nog even kijken of dit komt omdat wat dat betreft verwent ben met de 17-55 f/2.8 en 70-200 f/2.8 IS of dat dit exemplaar een uitzondering is.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Scherpte van mijn 10-22 bij onderwerpen die niet heel ver weg zijn, (max 10 meter zeg maar) doet hij niet onder voor scherpte van 70-200 zowat.Magic schreef op maandag 16 juni 2008 @ 10:38:
Ikzelf ben nog niet helemaal te spreken over de scherpte van mijn 10-22, contrast en kleuren zijn super, maar ik heb het gevoel dat hij in scherpte wat achterblijft, zelfs op f/8 en f/11 vind ik hem tegenvallen.
Nou moet ik nog even kijken of dit komt omdat wat dat betreft verwent ben met de 17-55 f/2.8 en 70-200 f/2.8 IS of dat dit exemplaar een uitzondering is.
Als je een landschap fotografeert op 100meter afstand, dan is je scherpte op 100% altijd iets minder. Komt door de heiige lucht ertussen bijvoorbeeld, etc etc.
Heb je ook op de site van Hoya zelf gekeken ?sapphire schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:51:
[...]
idd !
Ik snap sowieso waar dat vandaan komt dat je op de 10-22 slim filters zou moeten gebruiken. Ik heb het voor de zekerheid nog opgezocht voordat ik hem kocht en nergens stond er iets over, maargoed mijn Hoya SHMC werkt dus prima op 10mm zonder vinget
Nou heb ik zowel een Hoya Pro1 LPF als een B+W MRC en ik zie meteen een verschil in dikte als ik ze naast elkaar leg.
Ultra thin filter frames to help avoid vignetting on super wide angle lenses
Maar ik moet wel erbij zeggen dat ik nog niet heb geprobeerd om mijn B+W op mijn 10-22 te schroeven.
(Duh!, waarom zou ik als toch beide heb, ik gebruik mijn B+W voor mijn 17-55
Toch doet mij simpele Hoya shmc'tje het gewoon zonder vinget....dus waarom moeilijk doen.
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en dat moet jij zeker ook doen.
Je gaf alleen aan dat je het nergens kon vinden, maar als ik google naar slim thin polarization filter kom ik al heel wat tegen. Dus ik vroeg mij alleen af hoe jij dan hebt gezocht.
[ Voor 7% gewijzigd door GoT op 16-06-2008 20:25 ]

Ik denk dat je kan stellen dat mijn exemplaren ongeveer even scherp zijn (op 200mm, that is)
Er zat een minuutje tussen de 2 opnames, en 't licht was niet helemaal regelmatig. Sue me.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ook hier wordt dat bevestigd vind ik.
* Oemfoefoe is nog steeds bezig om een knoop door te hakken voor een bereik rond de 400mm
Verwijderd
Ik zou denk ik voor de 300 f4 gaan met een 1,4x teleconverter zoals ook al reeds aangegeven wordt in het topic. prachtige resultaten met de TC en ook nog eens een schitterende 300mm prime..
Tis geen zoomlens, maar dat compenseer je met je 70-200. eens daarboven zijn primes zowiezo the way to go
Verwijderd
kritisch waarover?GoT schreef op maandag 16 juni 2008 @ 20:19:
tja, de een is nu eenmaal kritischer dan de ander. (met een kitlens kan je ook mooie foto's maken.)
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen en dat moet jij zeker ook doen.
Je gaf alleen aan dat je het nergens kon vinden, maar als ik google naar slim thin polarization filter kom ik al heel wat tegen. Dus ik vroeg mij alleen af hoe jij dan hebt gezocht.
Het ging erover of je nu wel of geen slim filters ed moet gebruiken op een UWA ivm emt vigettering. Nou daar heb ik naar gezocht en er word idd geroepen van wel door sommige mensen maar uitendelijk heb je dus geen slim filter nodig aangezien je met een normaal filter ook nergens last van hebt op 10mm.
Nou kan ik wel super kritisch gaan kijken naar dit punt, maar er zit gewoon geen vigettering dus er valt niet kritisch over te doen
Beetje lomp om dan dat van die kitlens te gaan roepen aangezien dat er totaal niets mee te maken heeft.
Ik gaf alleen aan dat Ik het vreemd vond dat je niks hebt kunnen vinden, maar je hebt dus wel iets kunnen vinden. Wat ik dan nog vreemder vind is als je dus wel iets hebt gevonden en mensen hebben gezegd dat het wel vigneteert, waarom je dan toch voor een non-slim hebt gekozen
Auto focus is zeer traag en bij wat minder licht (binnenshuis) zal je nooit kunnen scherpstellen. Ik zie de AF de hele range afgaan en dan gewoon stoppen. Als ik een flitser gebruik om AF te helpen is alles prima.
Mijn vraag is: is dat het normale gedrag van deze lens of heb ik een maandagmorgen exemplaar. Ik denk er sterk overna om de lens terug te sturen.
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Verwijderd
Dit is mijn eerste ervaring met Macro lenzen, mischien moet ik nog wat wennen. Maar als ik echt de flitser nodig heb om scherp te stellen dan gaat de lens terug.
Verwijderd
Ik vrees dat dit toch gewoon aan het gebrek aan ervaring ligt: dit is normaal gedrag... Je koopt een macrolens met de daarbij behorende voor- en nadelenTwisted schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:09:
Dit is mijn eerste ervaring met Macro lenzen, mischien moet ik nog wat wennen. Maar als ik echt de flitser nodig heb om scherp te stellen dan gaat de lens terug.
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/
De conclusie zegt eigenlijk genoeg:
Maar dan gaan ze verderThe SP AF 70-200mm F2.8 Di LD (IF) Macro is certainly a very creditable effort by Tamron to produce a high quality, yet affordable fast telephoto zoom. Indeed if we look solely at the studio optical tests, it is a resounding success, as the technical quality of the images this lens can produce is superb throughout most of the range, matching or even outperforming the much more expensive Canon 70-200mm F2.8 L IS USM.
Laat tamron eens heel snel een USM-concurrent makenThe big problem with this lens, however, lies in the focusing systems. The autofocus motor is relatively slow and noisy, which puts it at a major disadvantage compared to its ultrasonic motor-equipped competitors, simply because AF performance impacts strongly on many of the typical uses for a fast telezoom lens. The slow speed of the motor means focus tracking simply isn't fast enough for sports or action, or even children running around playing; it's also a distinct problem in low light or with low-contrast subjects, where the lens can take what feels like an eternity to achieve focus. This is compounded by the noise the motor makes, which could be a real problem in situations such as wedding or event photography for which the user wishes to remain unobtrusive; discrete it is not. Also the Tamron lacks a focus limiter switch, so has a tendency to hunt back and forwards through its entire range when it fails to lock focus first time. But perhaps the biggest problem we encountered was a tendency for the lens to mis-focus, seemingly at random and disturbingly frequently, such that F2.8 shots in particular were often not critically sharp (although it must be pointed out that this may be specific to either our test sample, or the Canon mount version).
[ Voor 81% gewijzigd door Henk op 17-06-2008 11:47 ]
Wat voor camera heb je?Twisted schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 08:49:
Auto focus is zeer traag en bij wat minder licht (binnenshuis) zal je nooit kunnen scherpstellen. Ik zie de AF de hele range afgaan en dan gewoon stoppen. Als ik een flitser gebruik om AF te helpen is alles prima.
En heeft deze lens geen focus limiter voor normaal (= niet-macro ) gebruik?
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Maargoed, in 't macro bereik is 't altijd lastig scherpstellen, want hoe meer vergroting je hebt, hoe minder licht er op de sensor valt. Dus zorgen voor voldoende licht.
Photozone.de vind 'm trouwens juist snel, weet je zeker dat je de nieuwere USM variant hebt?
The AF speed is blazingly fast (another unique point) but Canon still provided a focus limiter in order to avoid any AF hunting into the extreme macro range when operating the lens at normal focus distances.
Veel beter dan dat wordt het macro'en écht niet...
En wat kost ie daar, die Tamron 70-200 2.8?Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:47:
Hij voelt ook best redelijk, de MediaMarkt Arnhem heeft hem liggen
Zelfs na het lezen van die testresultaten ben je nog geinteresseerd?sanderander schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:41:
[...]
En wat kost ie daar, die Tamron 70-200 2.8?
Hier kost ie iig 700: http://kamera-express.nl/...age=product&product=24459
[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 17-06-2008 13:43 ]
Dat weet ikHenk schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:41:
[...]
Veel beter dan dat wordt het macro'en écht niet...
Omdat ik 0 ervaring had (en heb) met macro fotografie was niet zeker of het trage focussen een onderdeel was van deze lens of dat de lens die ik gekregen heb een mankament heeft.
[ Voor 30% gewijzigd door Twisted op 17-06-2008 13:43 ]
Nee, gewoon benieuwd...ik zou dan toch de Canon EF 70-200mm f/4L USM of de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, veel goedkoper, USM, prachige kwaliteit. Dan maar een paar stops inleveren op DOF en lichtsterkte.Henk schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:42:
[...]
Zelfs na het lezen van die testresultaten ben je nog geinteresseerd?
Hier kost ie iig 700: http://kamera-express.nl/...age=product&product=24459
Of denken julie daar anders over?
Neuh, ik zou idd voor de F/4 gaan, of die paar honderd bijleggen voor de merk-eigen F/2.8sanderander schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:50:
[...]
Nee, gewoon benieuwd...ik zou dan toch de Canon EF 70-200mm f/4L USM of de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM, veel goedkoper, USM, prachige kwaliteit. Dan maar een paar stops inleveren op DOF en lichtsterkte.
Of denken julie daar anders over?
Verwijderd
Niet naar gekeken, sorrysanderander schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:41:
[...]
En wat kost ie daar, die Tamron 70-200 2.8?
Maar het zal wel tussen de 500 en 750 zweven (?)
Ik meot zometeen toch naar de MM hier in Den Haag, ik zal wel even kijken of ze toevallig de tamron hebben, gok van niet maartoch...
- rond de 70-200 mm
- er moet een circulair polarisatiefilter op kunnen
- USM of iets vergelijkbaars bij andere merken (iig snelle AF)
[ Voor 15% gewijzigd door JanvD op 17-06-2008 17:41 ]
www.janvandoornik.nl
[ Voor 29% gewijzigd door ajhaverkamp op 17-06-2008 17:02 ]
This footer is intentionally left blank
die heb ik idd bekeken, maar frontelement draait mee...ajhaverkamp schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:00:
EF-S 55-250? Mag je zelf uitzoeken of het front-element meedraait. En heeft geen USM
die zou dan idd mijn eerste keuze zijn geweest!
www.janvandoornik.nl
is niet mogelijk bij windsurfen of andere sportenpolthemol schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 17:47:
als je voor je polafilter je camera instelt op oneshot focus, scherpstellen en dan je pola bijdraaien, dan is het doenbaar. Zo doe ik het tenminste altijd
www.janvandoornik.nl
* sapphire momelt iets over dubbeltje en eerste rang zitten
Focus issues liggen niet alleen aan de lens, ook aan de camera die er aan hangt.Henk schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:45:
Hehe, Dpreview heeft de Tamron 70-200/2.8 getest, en op de focusmotor (en de AF-performance in zijn algemeen) na, presteert dat gekke ding bést goed
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron_70-200_2p8_c16/
De conclusie zegt eigenlijk genoeg:
[...]
Maar dan gaan ze verder
[...]
Laat tamron eens heel snel een USM-concurrent maken
canon 70-210 usm f/3.5-4.5 ? 2e hands goed te verkrijgen, snelle autofocusmotor, optisch in de buurt van de 70-200 f/4L alleen de bouw is niet van L-klasse. (maar wel stukken beter dan die 55-250IS) 't is wel een oudje dus ik weet niet of er veel reviews en aanbod van is.JaapJanWillem schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 16:56:
ik ben op zoek naar een lens richting de 70-200. Ik heb gekeken naar een 2e hands 70-200L f4, maar ik vind € 400,- toch wel heel veel geld. Is er een lens aan te raden voor zeg tussen de € 250,- en € 300,- met de volgende eisen:misschien is dit een optie 100-300 USM?
- rond de 70-200 mm
- er moet een circulair polarisatiefilter op kunnen
- USM of iets vergelijkbaars bij andere merken (iig snelle AF)
Verwijderd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2008 19:33 ]
Je hebt ze dan op iets van 30 meter afstand vol in beeld en mijn ervaring met windsurfers is toch dat ze bijna altijd een stukje verder weg zijn.
[ Voor 63% gewijzigd door -DG- op 17-06-2008 19:43 ]
Dit topic is gesloten.
![]()