Philip Ross schreef op maandag 29 juli 2019 @ 09:30:
[...]
Maar die eigen verantwoordelijkheid nemen moet beginnen bij die rijken. Want de wereld kan makkelijk 20 miljard mensen aan die leven zoals in de armste landen maar niet 2 miljard die leven zoals wij.
Waarom zouden die (om maar even jouw voorbeeld te nemen) babyboomers niet nu moeten compenseren voor wat ze gedaan hebben? Waarom mogen ze ongestoord door gaan met de wereld kapotmaken met hun eindeloze reisjes en weigering om huizen te verduurzamen want "ze leven er toch niet lang meer"?
De rijken verantwoordelijk houden is juist een eis om te zorgen dat die rijken hun eigen verantwoordelijk eindelijk eens gaan nemen.
[...]
En zo lang wij onze manier van leven niet aanpassen heeft elke beperking van bevolkingsgroei geen enkele zin.
Bevolkingsgroei neemt af naarmate welvaart toe neemt. Wat er moet gebeuren is dat wij hier een manier van welvaart zoeken die niet zo belastend is voor de wereld zodat de hele wereld op ons welvaartniveau kan komen zonder het klimaat kapot te maken.
Goed, maar aangezien wij (Nederland, dus jij én ik) volgens het IMF bij de rijkste op deze aardkloot komen, laat dan vooral een ieder beginnen. Punt is dat Nederland als land (noch de EU als bundeling) voldoende druk op het punt legt.
Hoe wou je de babyboomers laten compenseren? Ze zijn op sterven na dood (ommenabij de 70) en krijgen dankzij een speciaal voor hen opgerichte partij (50plus) hoe langer hoe meer het idee dat zij de benadeelde generatie zijn. Ik ben voorstander, begrijp me niet verkeerd, maar hoe vul je het praktisch in?
Ik zie ook niet goed de bevolkingsgroei afnemen ten gevolge van de welvaart. Ja in Nederland zien we dat (heel licht), maar globaal gezien veranderd er (te) weinig. Bevolkingsgroei stijgt exponentieel en het blijft ook zo dat een wereldbevolking van 4 miljard bewoners aanzienlijk minder druk legt op het klimaat dan de huidige (bijna) 8 miljard and counting...
burne schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:37:
[...]
En dus? Ga je nu suggereren dat India alsnog de grootste boosdoener is vanwege alle scheten latende koeien in het land? En Rusland staat vanwege z'n bonen- en koolconsumptie op de tweede plaats?
Leuk, die rare beweringen van je, maar ze ontstijgen het (methaan- en CO2-rijke) onderbuikgeborrel niet.
Laten we het niet persoonlijk maken: jij kan mijn beweringen raar vinden, ik pluk ze niet uit de lucht, oké?
India is misschien de grootste boosdoener, maar wel een grote (China is de grootste).
Verder zijn data net zo betrouwbaar als zij die ze invoeren. Alleen al door even te googlen kan je zien dat de landen met hoogste emissie in broeikasgassen extreem variëren.
Ik baseer me zeker niet op ruftende koeien in India (wel op industrie zonder of met beperkt toezicht op milieunormen, o.a. de farmaceutische- en textielindustrie, sterk geconcentreerde verstedelijking met dito problematiek) of kooletende Russen (Rusland is nog altijd grootste gasproducent ter wereld, maakt enorme transportvervuiling door de omvang en zeer vermoedelijk niet zo transparant in het aanleveren van data)
Salvatron schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:58:
[...]
Het is echter wel waar.
[...]
Het heeft niks te maken met bashen. Het is gewoon een feit, en uit dat feit volgt dat het verkleinen van de bevolking niet zal helpen, tenzij je het rijke deel van de bevolking verkleint.
Volgens dat Oxfam-onderzoek zou 10% (dus 700 miljoen mensen) 50% van de leef-CO2 uitstoot veroorzaken. Terwijl de armste 3,5 miljard mensen slechts 10 % zouden uitstoten. Dus zelfs als je de helft van de wereldbevolking weghaalt, dan nog blijft de CO2 uitstoot vrijwel gelijk als je het armste deel weghaalt.
Het lijkt dan ook flauwekul dat overbevolking de oorzaak is van CO2.
Maar de gedachte dat de rijken verantwoordelijk zijn voor de meeste CO2 uitstoot zal wel tegen het zere been zijn van de rijken zelf, de kapitalisten en de gelovers in de vrije markteconomie, dus die zullen het wel gaan liggen te ontkennen.
Iedereen kijkt met zijn of haar persoonlijke bril naar de wereld en is overtuigd dat hetgeen zij zien de waarheid is.
Dat om te beginnen...
Als je om het even welk deel van de wereldbevolking het is, de groei terugbrengt zal het wel degelijk uitmaken. Minder energiebehoefte, minder transport, minder voedsel. Je komt weer terug met de argumentatie van het Oxfam-onderzoek dat behalve door de Guardian door niemand over is genomen. In mijn optiek omdat het gekleurd is en vermoedelijk ook omdat Oxfam nog wat reputatieschade heeft weg te werken.
Zoals ik net ook al aanhaalde: Nederland behoort bij de 15 rijkste landen ter wereld en verrassend genoeg zitten er bij die top 15 zitten op zijn minst evenveel vervuilers als er ontbreken. Oftewel: ja, de VS en enkele Europese landen zitten er in, maar China en India niet.
Nog los daarvan: iedereen is het erover eens dat de huidige klimaatverandering gestopt moet worden (behalve een paar hardgrondige ontkenners uiteraard). Terugkijken heeft geen zin want zij die het (mede)veroorzaakt hebben zijn óf dood en begraven óf niet kapitaalkrachtig genoeg om het te compenseren. Punt waar het over zou moeten gaan is dus: hoe gaan we dit met zijn allen vanaf
nu fixen?
Energie is grootste bron van uitstoot (transport inbegrepen) dus de elektronische vrachtwagen, vliegtuigen en alternatieven voor fossiele brandstoffen (water-, wind en zon + kernenergie) zijn er. Het tweede is het werken aan toekomstige reductie van CO
2 en andere broeikasgassen. Daarbij kunnen we een deel van onze hoop vestigen op de kunstmatige fotosynthese (waar o.a. Nederland, Zweden en de VS al miljoenen in hebben gepompt). Ik sluit niet uit dat dit er nog eerder is dan een kernfusiecentrale of omgebouwde thorium-redactoren. En wie hebben dat financieel mogelijk gemaakt? Juist...