Is het niet mogelijk om daarvoor een mosfet te gebruiken, die dingen zijn een stuk geschikter voor het schakelen van vermogens dan transistors.
mosfets, hmm ik ga weer even googlenZjosh schreef op donderdag 24 april 2008 @ 13:45:
Is het niet mogelijk om daarvoor een mosfet te gebruiken, die dingen zijn een stuk geschikter voor het schakelen van vermogens dan transistors.
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Mosfet is ideaal ja, gewoon een hele grote nemen, deze hebben een hele lage Rdson (tientallen milliohms) dus heel weinig warmte dissipatie. Nadeel is wel dat je een relatief hoge stuurspanning nodig hebt, ik weet niet of dat een probleem is?
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Hij moet sturen vanaf maximaal 7 volt (lagere spanning is natuurlijk te fixen met zeners)lemming_nl schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:15:
Mosfet is ideaal ja, gewoon een hele grote nemen, deze hebben een hele lage Rdson (tientallen milliohms) dus heel weinig warmte dissipatie. Nadeel is wel dat je een relatief hoge stuurspanning nodig hebt, ik weet niet of dat een probleem is?
hij moet uitvallen bij 2volt of minder (maar met een zener van 3.1 laat hij als het goed is niets door als de spanning onder de 3 volt komt, of niet?)
Is het mogelijk om vanuit Vista x64 AVR's te proggen? Ik heb wat gerommeld met een Arduino-bordje en wil nu eens een programmaatje in C gaan schrijven. Nou heb ik nog geen programmer gebouwd, maar iets zegt mij dat niet elke programmer/software zomaar gaat werken onder Vista x64. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en mij een schema voor een programmer kunnen aanraden?
Als alternatief zou ik ook nog mijn server kunnen misbruiken, die draait FreeBSD. Kan ik avrdude icm een simpele 'draadjes-met-weerstandjes' programmer gebruiken.
Als alternatief zou ik ook nog mijn server kunnen misbruiken, die draait FreeBSD. Kan ik avrdude icm een simpele 'draadjes-met-weerstandjes' programmer gebruiken.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
m'n compile knop werkt 

Het ding is verbonden aan F12, kan 'm dus gewoon als hotkey gebruiken

Haha heldt 
Wat voor hardware zit erin? Is dat de elektronica van het keyboard zelf?
Wat voor hardware zit erin? Is dat de elektronica van het keyboard zelf?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Zo aan het formaat van het IC zal het wel een standaard keyboard IC zijn.
* _ferry_ rant op breadbordjes.
Ik maar klooien met m'n arduino, blijken de draadjes af en toe een beetje gaar contact te maken in de pinheaders. Nu dus mar even een verloopje arduino -> 4x20 LCD solderen, is wel makkelijker ook
* _ferry_ rant op breadbordjes.
Ik maar klooien met m'n arduino, blijken de draadjes af en toe een beetje gaar contact te maken in de pinheaders. Nu dus mar even een verloopje arduino -> 4x20 LCD solderen, is wel makkelijker ook
Ik heb eigenlijk nooit contactproblemen met breadboards?
Gewoon niet te lompe dingen erin rossen enzo...
Gewoon niet te lompe dingen erin rossen enzo...
Ik gebruik de myAVR en kan vanuit Vista x64 mijn AVR's vanuit AVR Studio programmeren.Demoniac schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:52:
Is het mogelijk om vanuit Vista x64 AVR's te proggen? Ik heb wat gerommeld met een Arduino-bordje en wil nu eens een programmaatje in C gaan schrijven. Nou heb ik nog geen programmer gebouwd, maar iets zegt mij dat niet elke programmer/software zomaar gaat werken onder Vista x64. Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en mij een schema voor een programmer kunnen aanraden?
In het begin wel wat gedoe gehad met de compiler en zo, maar met de laatste versie van WinAvr werkt alles naar behoren.
Je hebt dan een logic-level fet nodig, hoewel een grote normale fet bij 7V ook goed open kan gaan. Daarvoor moet je wat datasheets doorlezen. De gate is een condensator dus je zener truc werkt niet. Je zou voor een comparator/schmitt trigger kunnen gaan om je gate op 0 of 7V te krijgen?alexandersamson schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:29:
[...]
Hij moet sturen vanaf maximaal 7 volt (lagere spanning is natuurlijk te fixen met zeners)
hij moet uitvallen bij 2volt of minder (maar met een zener van 3.1 laat hij als het goed is niets door als de spanning onder de 3 volt komt, of niet?)
Heb zelf Vista 32 en daar werkt het al een tijdje goed maar heb in het begin van Vista zelf nog de compiler moeten patchen (een bug die overigens niet aan vista lag). Weet niet hoe het zit met de allernieuwste versie van WinAVR maar voor zover ik weet geeft make nog fork errors op vista 64-bits. Oplossing is op m'n site te vinden: www.madwizard.org/electronics/articles/winavrvista
Misschien dat dit met de allernieuwste versie niet meer nodig is, al denk ik het wel.
Misschien dat dit met de allernieuwste versie niet meer nodig is, al denk ik het wel.
Het leuke is dus dat die uitgangsspanning dus comparatorgestuurd is (zie die dit topic (motor links en rechtsom met zelfde stroombron) http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1288090)lemming_nl schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 09:55:
[...]
Je hebt dan een logic-level fet nodig, hoewel een grote normale fet bij 7V ook goed open kan gaan. Daarvoor moet je wat datasheets doorlezen. De gate is een condensator dus je zener truc werkt niet. Je zou voor een comparator/schmitt trigger kunnen gaan om je gate op 0 of 7V te krijgen?
Maar als de comparator dus laag is, blijft hij nog 2 volt afgeven, met blijkbaar nog genoeg stroom, waarbij zowat elke door mij geteste npn BC transistor toch gewoon basisstroom lekt zelfs bij een extra weerstand van 1M tussen de uitput van comparator en basis van de tor. Ik had ook een 126 transistor geprobeerd, voor iets meer vermogen, die blokkeerd beter, maar stuurt ook slechter uit als de uitgang van de comparator hoog is.... zucht
Hoe briljant!Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:28:
m'n compile knop werkt
[afbeelding]
[afbeelding]
Kan lastig worden met een mosfet want die vereist dat de gatespanning toch ruim onder de 1V zit. Je kan een darlington NPN transistor nemen? Deze kunnen de stroom aan en hebben een hoge versterking. Ze hebben een 1.4V spanningsval over de basis-emitter dus met een extra diode in serie doen ze niets meer onder de 2V.
Dit ga ik s proberen, bedankt voor de tip.lemming_nl schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 13:46:
Kan lastig worden met een mosfet want die vereist dat de gatespanning toch ruim onder de 1V zit. Je kan een darlington NPN transistor nemen? Deze kunnen de stroom aan en hebben een hoge versterking. Ze hebben een 1.4V spanningsval over de basis-emitter dus met een extra diode in serie doen ze niets meer onder de 2V.
Het is vaak nogal lastig je boor precies uit te lijnen op de pads van je printje, zeker bij kleine gaten van 0,5mm met weinig pad eromheen (zoals via's). Daarom gisteren de volgende experimentele opstelling gemaakt met een webcam onder een boormachine zodat je goed kunt zien waar je je gaatjes zit te boren.
Je koopt de goedkoopste webcam die je kunt vinden (€ 7,49, dynabyte):

Die ziet er dan zo uit:
Je sloopt alle overbodige troep eraf. stelt de focus in op "macro stand" en haalt dan de plastic voorkant die op de lens zit eraf, vervolgens het ding wrappen in huishoudfolie (tegen het stof):

Vastplakken op een ondergrond (plakplastic is hier handig voor):
Paar kartonnetjes (of iets anders) eromheen:

Je boormachine erboven op zetten:

Vervolgens even snel een flash filmpje gemaakt met het webcambeeld en een versleepbaar rood kruis voor de uitlijning. Simpel en effectief. De webcam ziet dan zoiets:
Blaadje papier strak onder de boor leggen en goed vasthouden:
Boor even door het papier laten gaan:
En de marker in het midden van het gat zetten:
Printje eronder en je pad uitlijnen op de plus:
En boren maar!

Bovenstaand gat is heel goed gelukt maar dat waren ze niet allemaal. Probleem is nu voornamelijk nog dat de boor gaat wandelen op het karton door de trillingen, dat moet dus allemaal wat beter vast gezet worden anders heb je er nog niets aan. Ik had nog geen tijd verbeteringen te testen maar het leek me leuk het idee hier alvast te delen
Je koopt de goedkoopste webcam die je kunt vinden (€ 7,49, dynabyte):

Die ziet er dan zo uit:

Je sloopt alle overbodige troep eraf. stelt de focus in op "macro stand" en haalt dan de plastic voorkant die op de lens zit eraf, vervolgens het ding wrappen in huishoudfolie (tegen het stof):

Vastplakken op een ondergrond (plakplastic is hier handig voor):

Paar kartonnetjes (of iets anders) eromheen:

Je boormachine erboven op zetten:

Vervolgens even snel een flash filmpje gemaakt met het webcambeeld en een versleepbaar rood kruis voor de uitlijning. Simpel en effectief. De webcam ziet dan zoiets:

Blaadje papier strak onder de boor leggen en goed vasthouden:

Boor even door het papier laten gaan:

En de marker in het midden van het gat zetten:

Printje eronder en je pad uitlijnen op de plus:

En boren maar!

Bovenstaand gat is heel goed gelukt maar dat waren ze niet allemaal. Probleem is nu voornamelijk nog dat de boor gaat wandelen op het karton door de trillingen, dat moet dus allemaal wat beter vast gezet worden anders heb je er nog niets aan. Ik had nog geen tijd verbeteringen te testen maar het leek me leuk het idee hier alvast te delen
Heldt
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
mooi verzonnen IDD 
Vandaag ook aan het knutselen geweest, m'n 1e arduino projectje. Geinspireerd op dit topic: Elektronica in high speed fotografie Maar dan wat eenvoudiger

freeduino+LCD, start/stop schakelaar, potmeter om verstraging in te stellen, en 2 FET's op de uitgangen uitgangen voor camera en flitser. En het geheel wordt getriggerd door een laser+fotodiode.
En dan kun je leuke foto's maken
Via de pot (meerslagen) kan ik een vertraging van 0-1024ms instellen. Bovenop de sluitervertraging van zo'n 250ms. Zodra ik de waarde heb ingesteld schakel ik om naar het 2e deel van het programma waar hij dus gaat wachten op een onderbreking van de laserstraal.

Had even geen beter achtergrond en schoon schoteltje voor handen, maar dat regel ik van de week wel, ben al lang blij dat ie het doet, na uren klooien met de software.
Vandaag ook aan het knutselen geweest, m'n 1e arduino projectje. Geinspireerd op dit topic: Elektronica in high speed fotografie Maar dan wat eenvoudiger

freeduino+LCD, start/stop schakelaar, potmeter om verstraging in te stellen, en 2 FET's op de uitgangen uitgangen voor camera en flitser. En het geheel wordt getriggerd door een laser+fotodiode.
En dan kun je leuke foto's maken
Via de pot (meerslagen) kan ik een vertraging van 0-1024ms instellen. Bovenop de sluitervertraging van zo'n 250ms. Zodra ik de waarde heb ingesteld schakel ik om naar het 2e deel van het programma waar hij dus gaat wachten op een onderbreking van de laserstraal.

Had even geen beter achtergrond en schoon schoteltje voor handen, maar dat regel ik van de week wel, ben al lang blij dat ie het doet, na uren klooien met de software.
Wow, zonder de naam te zien dacht ik dat het een nieuwe creatie van fotoopa was
Mooi werk!
Ik zag je Whiteboard ding op hackaday Sprite!
Heb al wat gespamd.
Heb al wat gespamd.
* Drawer schopt zichzelf.
Had bij een Samenkopen-actie 5mm RVS ledhouders gekocht + RGBleds, common +, omdat m'n nog binnen te komen controller dat nodig had. Allemaal goed en oke, dacht ik.
Maar wist ik veel dat superflux-leds geen gewone 5mm leds waren.
Dus die komen er nu nog achteraan als 't goed is, eens kijken waar ik deze paar superfluxjes voor ga gebruiken. Ach, licht geven ze in ieder geval wel.
Had bij een Samenkopen-actie 5mm RVS ledhouders gekocht + RGBleds, common +, omdat m'n nog binnen te komen controller dat nodig had. Allemaal goed en oke, dacht ik.
Maar wist ik veel dat superflux-leds geen gewone 5mm leds waren.
Dus die komen er nu nog achteraan als 't goed is, eens kijken waar ik deze paar superfluxjes voor ga gebruiken. Ach, licht geven ze in ieder geval wel.
Woei, toen ik thuiskwam was mijn bestelde el-cheapo (E40) chinese mp3/camera/mp4/game-unit binnen. Nja, ff kijken of 'ie werkt en openslopen maar
Lang verhaal kort: na een avondje werk heb ik de seriele poort al weten te vinden en meteen een test-progje gemaakt wat 'Hello world!' eroverheen uitspuugt. Puntje twee: met de rest van de hardware interfacen, maar ik heb ergens het idee dat dat nu wel komt. Er zit iig een ARM9 in, da's dus niet al te lastig met assembly enzo, en hij schijnt ook nog wel enigszins powered te zijn (tegen de 200MHz aan) dus er is vaaaaast wel Doom naar te porten
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Wat een gaaf ding! Ik zie dat hij ook een line-in heeft, weet je ook of het ding in redelijke kwaliteit geluid op kan nemen?
Als het ding een beetje geheugen heeft kan er misschien wel linux op draaien
Als het ding een beetje geheugen heeft kan er misschien wel linux op draaien
[ Voor 25% gewijzigd door bobo1on1 op 08-05-2008 13:36 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Zit daar nu daadwerkelijk een 640x480 scherm in ? Dat is wel vet 
Misschien valt er Rockbox naar te poorten
Weet je toevallig of het 'os' op iets herschrijfbaars staat ?
Misschien valt er Rockbox naar te poorten
Weet je toevallig of het 'os' op iets herschrijfbaars staat ?
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Het scherm is 320x240. Rockbox moet er wel naar te porten zijn, net zoals Linux: het grootste probleem is dat van de chipset niet meer bekend is dan dat er een ARM926 (iirc) inzit; alle peripherials zullen dus ge-reverse-engineerd moeten worden. Er zit iig wel een bootloader in het ROM van de chip gebouwd zodat je ten alle tijden het flash waar het OS zelf opstaat, kan vervangen: als er iets geport moet worden scheelt dat dus een hoop gehannes met JTAG enzo. Ik zal es kijken naar het RAM, maar het zou me niets verbazen als ze er gewoon een 32MByte-chip ingeknald hebben; ik kan je al wel nav de game-layout verzekeren dat er >=16MByte inzit.
Dat komt qua specs dus gewoon bij de GP2X in de buurt.
Leuk apparaatje dan
Leuk apparaatje dan
Jah, maar die word vaak niet gebruikt. Hij haalt namelijk de effectiviteit van de main proc best wel omlaag als 'ie op de een of andere manier access tot het hoofdgeheugen nodig heeft. De meeste code moet dus in de cache van de 2e proc passen, dan pas kan je er efficient gebruik van maken; een heleboel programma's doen dat echter gewoon niet en laten de 2e proc voor wat 'ie is.
Iemand ervaring met deze laptop voeding voor in de auto?
http://www.conrad.nl/goto/?product=510516
Ik zag ook een 70 Watt versie staan, maar die is te zwak voor mijn laptop (Thinkpad T40), die heeft namelijk 16 Volt bij 4,5Ampere nodig.
Die 70 Watt kan maar 3,5A aan, en ik heb met een multimeter gemeten dat m'n laptop bij volle belasting (accu opladen, CPU 100%, defrag etc etc) ruim 4A gebruikt.
Ik zag ook een 70 Watt versie staan, maar die is te zwak voor mijn laptop (Thinkpad T40), die heeft namelijk 16 Volt bij 4,5Ampere nodig.
Die 70 Watt kan maar 3,5A aan, en ik heb met een multimeter gemeten dat m'n laptop bij volle belasting (accu opladen, CPU 100%, defrag etc etc) ruim 4A gebruikt.
M'n pa heeft onlangs voor 30 euro een 150W 12V->230V omvormer bij een lokale autoonderdelentent gekocht. Daar prik je dan gewoon de laptopvoeding in. Het zal minder efficient zijn, meer kabels, maar wel flexibeler in te zetten...ThinkPadd schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 22:47:
Iemand ervaring met deze laptop voeding voor in de auto?
Mja, zon ding heb ik nu ook (zie Tip! Goedkope auto omvormer voor laptop bij Action )
Maar die doet het niet zo lekker (m'n adapter gaat brommen, en hij geeft maar 1 sec stroom aan m'n laptop ) Vandaar dat ik een goede oplossing wil, want met een lege laptopaccu achterin zitten tijdens een lange reis is erg vervelend.
Maar die doet het niet zo lekker (m'n adapter gaat brommen, en hij geeft maar 1 sec stroom aan m'n laptop ) Vandaar dat ik een goede oplossing wil, want met een lege laptopaccu achterin zitten tijdens een lange reis is erg vervelend.
Heeft iemand ervaring met SED1335-based LCDs? Mijn atmega88 wil er geen tekst op toveren... [maw code-plagiaat request]
[ Voor 45% gewijzigd door mux op 10-05-2008 09:08 ]
Dan moet je er eentje kopen die 12v omvormt naar de spanning die je laptop nodig heeft. Uit de 12->230v-omvormers die in de normale handel verkrijgbaar zijn komt doorgaans een gemodificeerde blokgolf, omdat het vrij duur is om een goede sinus te maken.ThinkPadd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:11:
Mja, zon ding heb ik nu ook (zie Tip! Goedkope auto omvormer voor laptop bij Action )
Een geschaelde voeding reageert erg slecht op zo'n blokgolf, en in het slechtste geval blaas je 'm ermee op. Ik heb ook een auto-omvormer specifiek voor mijn laptop, en die bevalt prima.
Die wou ik ook gaan kopen, zie ThinkPadd in "De EL-kroeg deel 2" )
Ik vraag me alleen af of er mensen zijn die ervaring hebben met die adapter, zodat ik niet weer een miskoop heb.
Ik vraag me vooral af, of hij goed werkt, en of er ook een plugje bij zit, die in een IBM ThinkPad T40 past.
Ik vraag me alleen af of er mensen zijn die ervaring hebben met die adapter, zodat ik niet weer een miskoop heb.
Ik vraag me vooral af, of hij goed werkt, en of er ook een plugje bij zit, die in een IBM ThinkPad T40 past.
Verwijderd
Niet helemaal EL, maar toch.
Wat doe je als je een goedkoop helicoptertje gekocht hebt en je niet geheel tevreden bent over de performance?

Dan tweak je de body eraf
De infrarood ontvanger dient als houdertje voor de lipo cel.
Nu vliegt hij zelfs met een bijna lege accu
Next up, betere lipo cel en kogellagers voor de hoofdrotor.
Wat doe je als je een goedkoop helicoptertje gekocht hebt en je niet geheel tevreden bent over de performance?

Dan tweak je de body eraf
Het ding van m'n pa levert een 'gemodificeerde sinus', wat dat ook moge inhouden. Iemand een idee? Ik zou eens kunnen kijken met scope, maar die is hier en de omvormer niet... Werkt overigens zonder merkbare problemen icm een laptop. Het ding noemt laptops en opladers expliciet op de verpakking. Sowieso redelijk nieuwerwets, met 5V USB uitgang.Kaj. schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 10:56:
[...]
Dan moet je er eentje kopen die 12v omvormt naar de spanning die je laptop nodig heeft. Uit de 12->230v-omvormers die in de normale handel verkrijgbaar zijn komt doorgaans een gemodificeerde blokgolf, omdat het vrij duur is om een goede sinus te maken.
Een geschaelde voeding reageert erg slecht op zo'n blokgolf, en in het slechtste geval blaas je 'm ermee op. Ik heb ook een auto-omvormer specifiek voor mijn laptop, en die bevalt prima.
ik weet niet waarin je progt, maar als het gcc is, heb ik misschien wel wat handigs voor je:ssj3gohan schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 08:58:
Heeft iemand ervaring met SED1335-based LCDs? Mijn atmega88 wil er geen tekst op toveren... [maw code-plagiaat request]
http://www.avrfreaks.net/..._id=214&item_type=project
dit is een library voor de sed1335 (onder andere), met kant en klare commands om het scherm van inhoud te voorzien
je moet waarschijnlijk wel ff aanmelden om die link te openen
edit:
oh k*t, hij schijnt alleen op een mega128 te draaien (zoals ie nu is).
misschien kan je met wat code aanpassingen de boel ook op de 88 draaiend krijgen, zal wel pittig worden denk ik
oh k*t, hij schijnt alleen op een mega128 te draaien (zoals ie nu is).
misschien kan je met wat code aanpassingen de boel ook op de 88 draaiend krijgen, zal wel pittig worden denk ik
[ Voor 14% gewijzigd door nick_haak op 12-05-2008 08:00 ]
Dank je, ik had al gcc-code gevonden op andere pagina's maar dat wilde niet werken. Ik zal eens proberen of dit wel werkt. Ombouwen naar atmega88 zal niet zon gigantisch probleem zijn gok ik trouwens.
@fuzzillogic: bedoel je niet een gemoduleerde blokgolf? Gemodificeerd klinkt als nog zo'n lege term die alles kan betekenen. Meestal zit er gewoon een 4-bits of 5-bits blokgolf die een sinus nadoet in. Beetje inductie erachter en voilà, je hebt een sinus.
@fuzzillogic: bedoel je niet een gemoduleerde blokgolf? Gemodificeerd klinkt als nog zo'n lege term die alles kan betekenen. Meestal zit er gewoon een 4-bits of 5-bits blokgolf die een sinus nadoet in. Beetje inductie erachter en voilà, je hebt een sinus.
[ Voor 39% gewijzigd door mux op 12-05-2008 13:47 ]
gemodificeerde sinus, een loze term dus, ze bedoelen iig dat er geen full sinus uit komt
Je weet hopelijk dat het heel slecht en zelfs gevaarlijk is om een LIPO te ver ontladen en daarna via een goedkope lader te laden?Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 12:42:
Niet helemaal EL, maar toch.
[afbeelding]
Dan tweak je de body erafDe infrarood ontvanger dient als houdertje voor de lipo cel.
Die dingen kunnen namelijk ontploffen en dat is niet cool.
Nee ik quote de verpakking. Maar hoe erg is het als er geen mooie sinus uit komt rollen? Alsof een stopcontact dat wel levert... Bovendien, de schakelende voedingen tegenwoordig lijken zo ongeveer alles te vreten qua spanning en frequentie.ssj3gohan schreef op maandag 12 mei 2008 @ 13:45:
Mijn IBM oplader dus niet 
Mijn omvormer is ook een gemodificeerde sinus volgens de verpakking.
Maargoed voor de volgende vakantie heb ik dus die ene van Conrad al op het oog.
Mijn omvormer is ook een gemodificeerde sinus volgens de verpakking.
Maargoed voor de volgende vakantie heb ik dus die ene van Conrad al op het oog.
[ Voor 73% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2008 15:49 ]
Verwijderd
Dat weet ik ja. De fabrikant van dat ding ook, want er zit een lipo saver ingebouwd. Ergens rond de 3.7V celspanning werkt hij gewoon niet meer. Dat is ook 't probleem niet, wat er gebeurde was dat bij +/- 50% lading de spanning te laag was voor het motortje om genoeg lift te genereren.kippy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:09:
[...]
Je weet hopelijk dat het heel slecht en zelfs gevaarlijk is om een LIPO te ver ontladen en daarna via een goedkope lader te laden?
edit:
stuk lager dan 3.7V natuurlijk. Kan 't alleen niet echt goed meten, heb geen zin in kortsluiting
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 23:48 ]
Onverminderd waar. Met een schakelende voeding heb je weinig risico voor de achterliggende elektronica als je troepstroom binnenkrijgt, het enige wat er evt. onder te lijden heeft is PFC en conversie-efficientie. Maar omdat in de EL-kroeg te zeggen is gelijk aan being Captain Obvious.Fuzzillogic schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:40:
[...]
Nee ik quote de verpakking. Maar hoe erg is het als er geen mooie sinus uit komt rollen? Alsof een stopcontact dat wel levert... Bovendien, de schakelende voedingen tegenwoordig lijken zo ongeveer alles te vreten qua spanning en frequentie.
Verwijderd
Ik heb net mijn pic programmer afgerond.
Hij is nu compleet gesoldeerd.
Weet nou niet of dat ding goed werkt, er zitten ook geen led's e.d. op.
Hoe kan ik meten en weten ?
Andere tips zijn ook welkom.
Heb de volgende schema gebruikt.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111
Hij is nu compleet gesoldeerd.
Weet nou niet of dat ding goed werkt, er zitten ook geen led's e.d. op.
Hoe kan ik meten en weten ?
Andere tips zijn ook welkom.
Heb de volgende schema gebruikt.
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111
Eeh, door er een pic mee te programeren?, als de pic doet wat je wilt, werk 'ie blijkbaar, en anders niet
Verwijderd
Ja dat lukte dus niet.stereohead schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 13:31:
Eeh, door er een pic mee te programeren?, als de pic doet wat je wilt, werk 'ie blijkbaar, en anders niet
Ik kreeg een fout melding.
Probleem is al opgelost. Moest nog een driver downloaden van ic-prog.
Nou nu ga ik verder met de behuizing
Hier mijn zelfbouw USB Pic programmer, die werkt.

Helaaaas
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2008 22:28 ]
ik vrees, beste kippy, dat ik het hier heel erg met je oneens ga moeten zijnkippy schreef op maandag 12 mei 2008 @ 15:09:
[...]
Je weet hopelijk dat het heel slecht en zelfs gevaarlijk is om een LIPO te ver ontladen en daarna via een goedkope lader te laden?
wel onder de juiste omstandigheden, natuurlijk
afgezien daarvan, die 'coptertjes worden vanuit de RC unit geladen, daar zit de benodigde electronica wel (min of meer
@Inanc: Wat voor een USB > RS-232 converter heb je gebruikt, meestal werken zulke programmers toch niet met een converter?
Ken je mij van CO?
Verwijderd
Hij werkt dus (nog) niet helemaal. Ik ga het schema even helemaal doorlopen. Ik gebruik deze converter http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5859 Heeft tot nu toe met alles gewerkt wat ik heb getest. (o.a. Data kabel naar FON router & infrarood ontvanger)Gevallen schreef op dinsdag 13 mei 2008 @ 18:50:
@Inanc: Wat voor een USB > RS-232 converter heb je gebruikt, meestal werken zulke programmers toch niet met een converter?
Is gebasseerd op de Prolific PL2303 chipset
Ok, maar ik bedoelde dat je met zo´n converter meestal de RTS & CTS lijnen niet kunt gebruiken, die zulke programmers wel gebruiken. (Voor o.a. clock geloof ik.) Maar als je wel kunt uitlezen is dat het probleem niet... MCLR spanning hoog genoeg? (Die moet 13V zijn, weet niet meer op welke pin, moet je even opzoeken. Het probleem is namelijk dat daar de spanning op de seriële poort voor ge/misbruikt wordt, en bij veel laptops converters is die spanning niet zo hoog en werkt het dus niet.) Op CO staat ook een progger met externe voeding, die heeft dat probleem niet.
Of natuurlijk gewoon een (galva-)wisp kopen of bouwen
(Niet dat ik een wisp heb hoor, ik blijf bij mijn simpele RCD programmer, lijkt op jouw programmer.)
Of natuurlijk gewoon een (galva-)wisp kopen of bouwen
(Niet dat ik een wisp heb hoor, ik blijf bij mijn simpele RCD programmer, lijkt op jouw programmer.)
[ Voor 12% gewijzigd door Gevallen op 13-05-2008 22:56 ]
Ken je mij van CO?
Ik heb een zelfbouw galva wisp en een JDM van olimex, en beide werken niet goed op een USB-RS232 unit. De JDM lijkt wel op jouw progger.
Verwijderd
Het zegt me bijna niks allemaal, ik haal vanmiddag even een multimeter ergens. Heb er geen een meer. Moet ook een nieuwe soldeerbout hebben
Heb hier wat vaags, de ene speaker van mijn stereo klinkt af en toe zachter dan de andere. Opzich niet zo vreemd als het zo'n oldschool potmeter is, maar het is een marantz sr4300 receiver, en voor zover ik weet is het gewoon een rotary encoder, omdat hij ook een volume aanduiding op het display geeft.
Komt sporadisch voor, en even het volume omlaag draaien en dan is het weer in orde.
Komt sporadisch voor, en even het volume omlaag draaien en dan is het weer in orde.
Mijn SED1335 heeft moeite met het uitlezen van bytes. Heeft iemand anders hier ook problemen mee gehad/weet een oplossing?
dit is geen reden dat het een rotary encoder zou moeten zijn hoor, aangezien een simpele microcontroller vrij moeiteloos spanning kan meten (0 tot 5volt bijvoorbeeld), en aan de hand daarvan iets kan doen (omgerekende waarde op het scherm weergeven bijvoorbeeld)._ferry_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 17:55:
Heb hier wat vaags, de ene speaker van mijn stereo klinkt af en toe zachter dan de andere. Opzich niet zo vreemd als het zo'n oldschool potmeter is, maar het is een marantz sr4300 receiver, en voor zover ik weet is het gewoon een rotary encoder, omdat hij ook een volume aanduiding op het display geeft.
als het inderdaad een potmeter is, kan deze best versleten zijn.
Heb ik ook gehad, mijn koptelefoonuitgang kraakte vaak, en hij was af en toe ook een stuk zachter, als ik dan de volumeknop zo rond 1 uur draaide en weer terug ging het weer een tijdje over._ferry_ schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 17:55:
Dit probleem was echter niet aanwezig op de notmale uitgang.
De koptelefoonuitgang zit vaak via een paar weerstanden op de eindtorren. Dan zitten er een paar relaisjes tussen die de speakeruitgang uitschakelen en de koptelefoonuitgang inschakelen, en andersom natuurlijk, dat is ook de klik die je vaak hoort bij versterkers als je de koptelefoon erin stopt.
Nu was bij mij het koptelefoonrelais vies/kapot, en die heb ik vervangen, toen was het probleem opgelost.
Nee, het hoeft idd niet, zo deed ik ook een potmeter op mijn arduino gebruiken om een waarde in te lezen.nick_haak schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 19:35:
[...]
dit is geen reden dat het een rotary encoder zou moeten zijn hoor, aangezien een simpele microcontroller vrij moeiteloos spanning kan meten (0 tot 5volt bijvoorbeeld), en aan de hand daarvan iets kan doen (omgerekende waarde op het scherm weergeven bijvoorbeeld).
als het inderdaad een potmeter is, kan deze best versleten zijn.
Maar het leek me wel het meest logische, want je kan hem oneindig doordraaien, en met het juiste tempo springt hij dan telkens van -70dB naar oneindig, wat dus duid op een wisseling van de waarde/ingang. Je moet hem ook echt weer naar oneindig draaien om het verschil in volume er uit te krijgen geloof ik, dus mogelijk zitten er 2 circuitjes achter waarvan 1 niet altijd goed de pulsen uitleest.
Nouja, ik kijk het wel ff aan, anders gaat ie open voor nader onderzoek
Ik zit nu in Proteus/ISIS al wat te pielen met een schemaatje voor wat LEDjes, maar nu kan ik bij de LED's een aantal properties invullen. De standaard-properties lukken wel, maar die 'advanced properties'...
Het gaan om deze LED's: eBay
- Breakdown Voltage: Is dit die 'reverse voltage' van 5V?
- Series resistance: ?
- Off resistance: ?
- Minimum time to light: de tijd die de LED nodig heeft om op te lichten?
Het probleem zit 'm dus in die weerstanden. Nu zie ik in de specificaties wel dat de LED (blauw) een spanningsval van 3,6V heeft, wat bij een stroom van 20mA een weerstand oplevert van 180ohm.
Als ik deze bij de 'series resistance' invul, moet ik bij die 'off resistance' ook iets invullen, maar wat? Doordat ik iets moet invullen, meet ik een stroom van 19,9mA in plaats van 20mA.
Het probleem zit 'm dus in die weerstanden. Nu zie ik in de specificaties wel dat de LED (blauw) een spanningsval van 3,6V heeft, wat bij een stroom van 20mA een weerstand oplevert van 180ohm.
Als ik deze bij de 'series resistance' invul, moet ik bij die 'off resistance' ook iets invullen, maar wat? Doordat ik iets moet invullen, meet ik een stroom van 19,9mA in plaats van 20mA.
Verwijderd
ik heb een paar vraagjes waar jullie vast het antwoord op weten. Ik wil wat met home automation gaan spelen, dus in eerste instantie wat simpele dingen programmeren tot het (uiteindelijk) aansturen van allerlei apparaten via eigen elektronica. Elektro kennis is niet aanwezig (ben programmeur) maar dit deel is ruim voldoende aanwezig bij mijn vader die mij met dat soort dingen kan helpen
.
Mijn vragen.
- Ik ben C aan het aanleren (programmeer nu professioneel C#, ASP.Net en Java) is dit handig voor dit soort projectjes
- Is bijv. een AVR een microcontroller die dit soort dingen kan (dit is de aanleiding dat ik C ben gaan leren omdat ik denk dat dat daarmee kan).
- Als dat niet zo is, wat voor microcontrollers moet ik dan naar kijken?
- Nog goede bookmarks om me op weg te helpen?
mijn dank is groot
Mijn vragen.
- Ik ben C aan het aanleren (programmeer nu professioneel C#, ASP.Net en Java) is dit handig voor dit soort projectjes
- Is bijv. een AVR een microcontroller die dit soort dingen kan (dit is de aanleiding dat ik C ben gaan leren omdat ik denk dat dat daarmee kan).
mijn dank is groot
AVR's zijn ontwikkeld om in C te programmeren, maar je kunt in principe elke compiler welke geschikt is voor jouw type AVR gebruiken. Meestgebruikt is volgens mij wel C of Basic, die-hards kloppen waarschijnlijk assembly maar dat gaat mij te ver.
Enkele voorbeelden van compilers:
- AVR GCC /WinAVR (gratis, tip!), te combineren met Atmel's AVR Studio. (C)
- Imagecraft AVR (C)
- IAR for AVR (C)
- Codevision AVR (C)
- Bascom AVR (BASIC)
Een aantal interessante links:
Avrfreaks.net, een grote AVR community met een uitgebreid forum
Avrbeginners.net, een site voor beginners.
Aavrs.nl, een webshop met AVR-gerelateerde producten. Tip is de MyAVR-programmer. De "MySmartUSB programmer" i.c.m. het "MyMultiProg USB" adapterboard vormt een mooie combi om mee te beginnen. Als je alles in-system gaat programmeren dan heb je het MyMultiProg bordje niet nodig, ik vind het wel handig om even snel een controller te kunnen programmeren door de AVR uit zijn voetje te halen en los van de schakeling te programmeren.
Verder kan het Arduino-boardje interessant zijn als je qua elektronica zo-zo bent, met dat bordje heb ik zelf echter geen ervaring. Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als een Arduino-bordje al een programmer/bootloader onboard heeft, waardoor je voorlopig zonder programmer uit de voeten zou kunnen. Wellicht kan _ferry_ daar wat meer over vertellen...
Enkele voorbeelden van compilers:
- AVR GCC /WinAVR (gratis, tip!), te combineren met Atmel's AVR Studio. (C)
- Imagecraft AVR (C)
- IAR for AVR (C)
- Codevision AVR (C)
- Bascom AVR (BASIC)
Een aantal interessante links:
Avrfreaks.net, een grote AVR community met een uitgebreid forum
Avrbeginners.net, een site voor beginners.
Aavrs.nl, een webshop met AVR-gerelateerde producten. Tip is de MyAVR-programmer. De "MySmartUSB programmer" i.c.m. het "MyMultiProg USB" adapterboard vormt een mooie combi om mee te beginnen. Als je alles in-system gaat programmeren dan heb je het MyMultiProg bordje niet nodig, ik vind het wel handig om even snel een controller te kunnen programmeren door de AVR uit zijn voetje te halen en los van de schakeling te programmeren.
Verder kan het Arduino-boardje interessant zijn als je qua elektronica zo-zo bent, met dat bordje heb ik zelf echter geen ervaring. Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als een Arduino-bordje al een programmer/bootloader onboard heeft, waardoor je voorlopig zonder programmer uit de voeten zou kunnen. Wellicht kan _ferry_ daar wat meer over vertellen...
[ Voor 7% gewijzigd door Buzz-01 op 15-05-2008 22:21 ]
Ik kan Arduino wel aanraden, zowel de hardware als software. Zachte leercurve, maar onder water gebruikt het de GCC AVR-compiler, het is dus zelfs wel geschikt voor het zwaardere werk, of iig een opstapje naar AVR Studio. Het Arduino-bordje komt met boatloader en USB-aansluiting, je hoeft letterlijk paar 3 regels te tikken om een LED aan te zetten. En het is cross-platform.Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 22:05:
ik heb een paar vraagjes waar jullie vast het antwoord op weten. Ik wil wat met home automation gaan spelen, dus in eerste instantie wat simpele dingen programmeren tot het (uiteindelijk) aansturen van allerlei apparaten via eigen elektronica. Elektro kennis is niet aanwezig (ben programmeur) maar dit deel is ruim voldoende aanwezig bij mijn vader die mij met dat soort dingen kan helpen.
Mijn vragen.
mijn dank is groot
De uitspraak dat de AVR ontwikkeld is voor C vind ik wat dubieus. AVR heeft een Harvard architectuur, terwijl C echt van een von Neumann architectuur uitgaat. Je moet dan ook wat fratsen uithalen in C om om dat verschil heen te werken.
Van iemand op school een toffe link gekregen:
Op de universiteit in twente (utwente dus
) hebben ze wat tof ineengestoken: SDR radio gekoppeld aan java applicatie. Daardoor is het mogelijk om via hun site met verschillende gebruikers terzelfder tijd amateurradio te ontvangen.
Link naar de site
(klik voor grotere figuur)
Op de universiteit in twente (utwente dus
Link naar de site

(klik voor grotere figuur)
[ Voor 18% gewijzigd door flux_w42 op 15-05-2008 23:42 ]
Mooi soldeerwerk
Dat noem ik nou een "plank onder je bed". 
(Maar dan niet onder je bed.)
(Maar dan niet onder je bed.)
Als je zelf al wat geavanceerder met solderen en programmeren bent is WinAVR gewoon niet moeilijk. In combinatie met een parallelle-poort-programmer en standaard isp-headertjes op je projectjes werkt het zonder uitzondering perfect.
Verwijderd
Ik wil het per definitie platform onafhankelijk hebben
(draai Ubuntu
)
bedankt voor de tips!
bedankt voor de tips!
Verwijderd
WinAVR is niets anders dan een verzameling opensource tools. Is gewoon de gcc compiler voor avr, avr-libc, avrdude om te flashen en wat andere tools. En hij past automatisch de PATH variabele aan.
In Ubuntu zit alles gewoon in de repositories.
In Ubuntu zit alles gewoon in de repositories.
Verwijderd
Weet iemand of er een webshop is waar ik alle onderdelen van dit schematje kan kopen. Maar tegen normale prijzen. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111
Conrad en farnell vind je te duur?Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:25:
Weet iemand of er een webshop is waar ik alle onderdelen van dit schematje kan kopen. Maar tegen normale prijzen. http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111
Verwijderd
ja die vind ik te duur en veels te commercieel en onduidelijk:P(vooral dat laatste en het eerste)
www.elektronica-onderdelen.nl misschien?
Verwijderd
Bij conrad krijg je zo'n mooie toeslag voor bestellingen <20 euro en Farnell doet moeilijk voor consumenten.
Kijk eens bij www.elektronica-online.nl of www.voti.nl.
Ik heb overigens weer wat gaars, heb een pci kaart met parallelle poort, maar hij zit op het verkeerde adres voor avrdude om te kunnen programmeren

Verwijderd
Ja maar ik kan nergens deze condensatoren vinden:
# 1x 100µF condensator (40v)
# 1x 22µF condensator (16v)
Verwijderd
De exacte spanning maakt niet echt uit, hij moet 16V of hoger zijn.Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:23:
das logisch dat zijn ook geen gewone condensatoren meer maar elco's of polaire condensators. ik denk dat ze onder die naam wel te vinden zijn.Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:23:
en wat die meneer boven mij zegt klopt
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Ik bestel heel vaak opVerwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 19:25:
www.dickbest.nl
Farnell (wel >50E bestellen) of Conrad kan ook natuurlijk.
Bij baco hebben ze vaak veel spullen in de dump, maar ze hebben lang niet alles (doh, het is een dump).
Bij baco hebben ze vaak veel spullen in de dump, maar ze hebben lang niet alles (doh, het is een dump).
Of je gaat naar de electronicaboer op de hoek (elke stad heeft er wel 1) en je legt de figuur achter de balie het schema voor?
Niemand die mij hier meer over kan vertellen?maikel schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 00:16:
Ik zit nu in Proteus/ISIS al wat te pielen met een schemaatje voor wat LEDjes, maar nu kan ik bij de LED's een aantal properties invullen. De standaard-properties lukken wel, maar die 'advanced properties'...
Vaak is die shit helemaal niet zo belangrijk als je gewoon een ledje wil laten oplichten. Ik zou 't gewoon op default values laten staan. 'Series resistance' is waarschijnlijk de interne, parasitaire serieweerstand van de led, en die is vaak zo dicht bij 0 dat je 'm kan negeren. De serieweerstand waar jij op doelt moet je er extern aanknopen, als een apart onderdeel.
Nu heb ik het compile-button-idee volledig kansloos gejat van real_Firefly. Iemand nog suggesties voor andere sneltoetsen die ik écht standaard in mijn bureau moet bouwen?
[ Voor 9% gewijzigd door mux op 19-05-2008 20:23 ]
Ctrl-Alt-Del natuurlijkssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:23:
Nu heb ik het compile-button-idee volledig kansloos gejat van real_Firefly. Iemand nog suggesties voor andere sneltoetsen die ik écht standaard in mijn bureau moet bouwen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zitten hier nog mensen met kennis van arm assembly, zin in puzzelen en wat tijd over? Ik heb laatst namelijk deze unit gekocht:

Kost omgerekend maar 36 euro (inc shipping) bij DealExtreme. Er zit een Sunplus-chip in (SPMP-3052) waarvan bekend is dat het een ARM9 op 180MHz (oid) is. Leuk en niet duur speelgoed dus
Wat verder interessant is is dat je er '32-bit games' op kan zetten, wat feitelijk gewoon ARM binaries zijn die dmv een bepaalde OS-API de hardware kunnen aansturen.
Het jammere van de chip en het OS is nu dat er dus compleet niets van bekend is. Zowel de hardware als de API is proprietary en info erover is compleet onvindbaar. Jammer, het is een goedkoop platform om leuke dingen te doen: een schermpje plus flinke processor plus 2-mega-pixel-camera zoals er in deze unit zitten zou erg gaaf zijn om bijvoorbeeld standalone vision-dingen mee te maken.
Anyway, ik post deze info niet voor niets
en ik heb al flink zitten te hacken. Ik heb een debugging-serial-port gevonden, een script gemaakt waarmee ik C-programmaatjes kan compileren naar iets wat de speler als spelletje snapt, en ik heb de API al zover ontcijferd dat ik wavjes kan afspelen en de toetsen kan uitlezen.
Blijft over: de beeld-api. Da's best een lastig stukkie interface, en ik bijt er mijn tanden al een tijdje op vast. De vraag is dus: zouden er mensen zijn die ook niet wars zijn van het decompileren van een stukkie arm-binary, en me zouden willen helpen om dit ultra-cheape stukkie electronica ook voor den hobbyist programmeerbaar te maken?

Kost omgerekend maar 36 euro (inc shipping) bij DealExtreme. Er zit een Sunplus-chip in (SPMP-3052) waarvan bekend is dat het een ARM9 op 180MHz (oid) is. Leuk en niet duur speelgoed dus
Het jammere van de chip en het OS is nu dat er dus compleet niets van bekend is. Zowel de hardware als de API is proprietary en info erover is compleet onvindbaar. Jammer, het is een goedkoop platform om leuke dingen te doen: een schermpje plus flinke processor plus 2-mega-pixel-camera zoals er in deze unit zitten zou erg gaaf zijn om bijvoorbeeld standalone vision-dingen mee te maken.
Anyway, ik post deze info niet voor niets
Blijft over: de beeld-api. Da's best een lastig stukkie interface, en ik bijt er mijn tanden al een tijdje op vast. De vraag is dus: zouden er mensen zijn die ook niet wars zijn van het decompileren van een stukkie arm-binary, en me zouden willen helpen om dit ultra-cheape stukkie electronica ook voor den hobbyist programmeerbaar te maken?
Sprite, wat vind je ervan om in de zomervakantie een samenzijn te organiseren waar we allerlei van dit soort obscure elektronica gaan maken tot de meest geweldige en wereldvernietigende zooi?
Dit is toch te geweldig? Kost maar een half chinees leven en je hebt voor werkelijk geen enkel geld een apparaat waar je een week zoet mee bent
Dit is toch te geweldig? Kost maar een half chinees leven en je hebt voor werkelijk geen enkel geld een apparaat waar je een week zoet mee bent
Lol
Klinkt iig wel als een idee, met allerlei hardware-hackers samenzijn en ideeen uitwisselen. Ik zie dit echter meer als een soort puzzel, en ik werk er ook eigenlijk vooral aan op de manier waarop andere mensen een game of een kruiswoordpuzzel erbij pakken: als ik er zin in heb, es vrolijk aan werken. Probleem is bij deze echter dat je bij een kruiswoordpuzzel, als je er niet uitkomt, de oplossing kan opzoeken. Dat word hierbij wat lastiger, dus ik heb ff hulp nodig, misschien dat iemand anders weet wat er in 20 horizontaal moet staan
Ctrl-F, Alt-F4, Alt-Tab, Ctrl-S, Crtl-C, Crtl-V, Ctrl-Zssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:23:
En natuurlijk F1
Trouwens die bijeenkomst zou een geweldig idee zijn, zoals ssj3gohan wss weet komt er altijd een oneindige hoeveelheid ideeën uit mijn hoofd maar gebeurd er nooit iets

Jammer genoeg heb ik ook niet bepaald ARM ASM skills om sprite te helpen
Ik heb overigens wel een AVR werkend gekregen op mn eigengebouwde devboard met extern kristal

Het PWMT
Bovenkant:

Onderkant:

[ Voor 43% gewijzigd door DaWaN op 19-05-2008 23:32 ]
Even iets stoms;
Ik heb 2 ringkern trafo's, elke levert een negatieve en een positieve rail.
Nu ga ik per trafo 2x een LM3886T eraan hangen.
De LM3886T is V- to case, dus V- aan de heatsink als je geen isolatie gebruikt.
2 lm's op dezelfde trafo geen probleem dus, maar wat nu als ik aan de andere trafo ook 2 lm's hang en ook geen isolatie gebruik?
Dan wordt dus de V- van 2 trafo's verbonden, en dat is dan de enigste verbinding.
Kan dit kwaad?
Kortsluiting zou je zeggen, maar aan de andere kant moet er voor kortsluiting wel stroom kunnen lopen...
2 lm's op dezelfde trafo geen probleem dus, maar wat nu als ik aan de andere trafo ook 2 lm's hang en ook geen isolatie gebruik?
Dan wordt dus de V- van 2 trafo's verbonden, en dat is dan de enigste verbinding.
Kan dit kwaad?
Kortsluiting zou je zeggen, maar aan de andere kant moet er voor kortsluiting wel stroom kunnen lopen...
Ik krijg altijd spontaan kriebel van dat soort creaties met draadjes over de onderkantDaWaN schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:21:
[...]
Ctrl-F, Alt-F4, Alt-Tab, Ctrl-S, Crtl-C, Crtl-V, Ctrl-Z
En natuurlijk F1
Trouwens die bijeenkomst zou een geweldig idee zijn, zoals ssj3gohan wss weet komt er altijd een oneindige hoeveelheid ideeën uit mijn hoofd maar gebeurd er nooit iets
Jammer genoeg heb ik ook niet bepaald ARM ASM skills om sprite te helpen
Ik heb overigens wel een AVR werkend gekregen op mn eigengebouwde devboard met extern kristal
[afbeelding]
Het PWMT
Bovenkant:
[afbeelding]
Onderkant:
[afbeelding]
Inmiddels trek ik gewoon baantjes van soldeer, stuk makkelijker debugbaar en een stuk duurzamer
Kost wel ontzettend veel tin en de draadjesdichtheid van DaWaN haal je niet op die manier. t is dat het etsten van een print zoveel tijd kost, ander deed ik het voor elk ding dat ik maakte. Of stel nu dat je voor 3 euro een printje kan laten maken dat je dan morgen of overmorgen in huis hebt... Ik zie een gat in de markt! Hoewel ik me afvraag of het haalbaar is voor zo'n prijs...
Jawel, lage kwaliteit moet prima mogelijk zijn. Misschien iets voor zoiemand als Dick Best
Verwijderd
Zelfs bij de Chinees kost het al 20 euro minimaal en de kwaliteit schijnt matig te zijn (makepcb, zelf nog nooit wat besteld). Kan me niet voorstellen dat het in Nederland goedkoper kan, Chinese kinderen zijn een stuk goedkoper dan een werknemer hier.
Tenzij je de audio ingang galvanisch gaat scheiden met een transformator krijg je een hoop problemen als je de negatieve rail aan de kast hangt.LiquidSmoke schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 11:36:
Even iets stoms;
Kan dit kwaad?
Gnd raakt ook altijd op de een of andere manier verbonden via apparatuur, koppel je nu de negatieve uitgangen aan elkaar dan krijg je een flink aardlus.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Valt wel mee toch?Springuin schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 13:36:
t is dat het etsten van een print zoveel tijd kost, ander deed ik het voor elk ding dat ik maakte.
Even ontwerpen in eagle, printen, strijken, poetsen, in de etsbak, poetsen met aceton en boren. Kan je in een uurtje doen als 't een simpel printje is.
[ Voor 1% gewijzigd door Xiphalon op 21-05-2008 15:28 . Reden: boren is wel handig met een nieuw printje :+ ]
Dat is waar ja; het gaat niet zozeer om sluiting maar om een aardlus.bobo1on1 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:09:
[...]
Tenzij je de audio ingang galvanisch gaat scheiden met een transformator krijg je een hoop problemen als je de negatieve rail aan de kast hangt.
Gnd raakt ook altijd op de een of andere manier verbonden via apparatuur, koppel je nu de negatieve uitgangen aan elkaar dan krijg je een flink aardlus.
Ik heb nog wat mica en koelpasta liggen, moet goed komen
Er mist hier een berichtje waarin ik het oneens was met real_Firefly en vond dat het best goedkoop kan als je het kleinschalig en zonder fancy dingen als zeefdruk, volautomatisch en soldeermasker doet.
Ik wil via mijn telefoon iets schakelen,, dus met het trilmotertje. Deze levert dacht maar een spanning van rond de 1.6 volt. De stroom zou wel bar laag zijn.
Hiermee wil ik dadenlijk met een digitale schakeling ook mijn gordijnen laten openen. Dus het makenlijkst is dan voor mij nog om deze aan een relais te hangen. Hoe krijg ik dit voor elkaar? want alle relais die ik heb zijn 12vDC
Dit moet dan waarschijnlijk met een transistor? wie kan me evt. helpen.
Hiermee wil ik dadenlijk met een digitale schakeling ook mijn gordijnen laten openen. Dus het makenlijkst is dan voor mij nog om deze aan een relais te hangen. Hoe krijg ik dit voor elkaar? want alle relais die ik heb zijn 12vDC
Dit moet dan waarschijnlijk met een transistor? wie kan me evt. helpen.
Zijn een paar problemen met op grotere schaal printjes maken:
- Afvoeren van de afvalstroffen (kca is niet meer van toepassing als je met een paar kilo afval per maand komt)
- Milieuwetging daaromheen.
- En het kost misschien een uurtje, maar daar komt nog een hoop tijd bij aan klantcommunicatie enzo.
En als je zoiets op wil zetten moet je toch wel 15-20 euro per uur gaan rekenen om uit de kosten te zijn, dan zit je zonder materiaal al ruim boven de prijs van makepcb.
- Afvoeren van de afvalstroffen (kca is niet meer van toepassing als je met een paar kilo afval per maand komt)
- Milieuwetging daaromheen.
- En het kost misschien een uurtje, maar daar komt nog een hoop tijd bij aan klantcommunicatie enzo.
En als je zoiets op wil zetten moet je toch wel 15-20 euro per uur gaan rekenen om uit de kosten te zijn, dan zit je zonder materiaal al ruim boven de prijs van makepcb.
Dit topic is gesloten.