Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ik denk dat die potmeter is om af te stemmen op een bepaalde frequentie?Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden).
We zijn allemaal via de topiclisting van het EL-subforum hier gekomen, we zien je topic zo ook wel.
alvast bedankt
[ Voor 40% gewijzigd door Sprite_tm op 07-04-2008 17:29 ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.
Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Je hebt het toch over die printjes van Niels? Ik kan geen potmeter vinden op die dingen hoorAtlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 17:06:
Ok het lijkt idd op ruis. Wat is de beste manier om dit eruit te filteren? Direct in de microcontroller of zijn er truukjes voor om dit er eerder uit te filteren. En weet iemand waar die pot-meter o phet printje voor dient? (ik kan geen datasheet van dat ding vinden).

En als je erg veel last van storing hebt is het misschien slim om een crc check te gebruiken.
Verwijderd
Ik verstuur alles in een pakketje, dat werkt wel betrouwbaar. Gewoon 2 startbytes, lengte byte, payload en een simpele checksum byte. Daarvoor stuur ik nog een paar keer 10101010. In je microcontroller filter je dan die pakketjes eruit. Zo heb ik een draadloze vispieper gemaakt, het ding haalt ruim 100 meter (vrijwel open zicht).
Hier is de zender

links zender, rechts ontvanger

Heb geen foto's van de ontvanger aan de binnenkant. Dat wil je ook niet zien
Als antenne zit er een stuk opgerold wikkeldraad aan (ik geloof 1/2 golflengte, weet het niet zeker meer). De antenne's op de foto is een expirimentje met een stuk mantel van een remkabel van een fiets. Opzich werkt 't prima, maar ze waren toch een beetje onhandig groot.
Wat ik wel raar vind aan die dingen is dat het bereik groter is als ik er een inverted signaal in duw (ttl serieel dus). Probleem is dan wel dat het zendertje constant staat uit te zenden, daarom gebruik ik een FET om hem uit te zetten als hij niets hoeft te verzenden.
Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.eXcyle schreef op maandag 07 april 2008 @ 18:34:
Ik probeer met behulp va de volgende site ( http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Interface/irext5.htm ) een IR-extender te maken, echter kan ik de IR leds niet krijgen bij de locale electroboer.
En ik heb helaas niet voldoende verstand van dit soort dingen om te kunnen bepalen welke vervangende led's ik daar voor kan gebruiken.
Het gaat om de SFH2030 (IR1) en TIL38 (IR2 en IR3).
Iemand suggesties wat ik daar voor vervangende leds voor kan gebruiken ?
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Verwijderd
ik heb dit dus net geprobeert, alleen hij geeft geen kick?Sprite_tm schreef op maandag 07 april 2008 @ 13:55:
Als ik het goed begrijp moet je de plus van je 12V-adapter op blauw/3 hangen, de aarde van je adapter en je videosignaal samen aan zwart (8) en je videosignaal zelf op grijs (2).
ik heb alleen de voeding er op aangesloten. zou die videokabel ook moeten om stroom te krijgen?
Pim
Okaphone (enige electroshop die ik in de buurt van Groningen ken) lijkt de tsus5402 ook niet te hebben, maar wel een LD274-3 welke ook op 950nm werkt, dus die zou in principe moeten werken dan toch?bobo1on1 schreef op maandag 07 april 2008 @ 20:51:
[...]
Een tsus5402 moet wel werken als vervanger voor de TIL38 maar elke andere IR led die kunt vinden met een golflengte van rond de 950 nm voldoet ook.
En kan in in plaats van de SFH2030(F) bijvoorbeeld een SFH3100F-1-Z pakken?
[ Voor 5% gewijzigd door eXcyle op 07-04-2008 23:40 ]
De SFH3100F is een fototransistor terwijl een SFH2030 een fotodiode is, dat is een heel ander ding.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Ghehe, wat heb jij toch altijd mooie projectjes...Sprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
Fun met de resten van 2 scanners, wat electronica en een whiteboard:
[video]
Waar haal je de tijd toch vandaan?
Hmmz, hier komt dus m'n sig
Dat muziekje
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Maar echt, hoe kom je er op
Etch A SketchHammerT schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 11:50:
LoL, doet me een beetje denken aan zo'n bordje met 2 van die draaiknopjes waar je dan een tekening mee kan maken. Weet de naam niet maar dat ding hebben ze ook in friends aan de deur hangen
Maar echt, hoe kom je er op
NiceSprite_tm schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:12:
Fun met de resten van 2 scanners, wat electronica en een whiteboard:
**filmpje**
Nu de precisie ietwat opdrijven en dan op naar dit resultaat: Zotte 'Etch A Sketch'jes
Gelukkig is hij qua pinout compatible met een standaard hd4470 LCD maar toch, redelijk verbaasd
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.
Het gaat dus om zo iets:

Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw.
Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.
Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?maikel schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:17:
Niet echt elektronica, maar dit forum komt toch het meest in de buurt.
Weet iemand toevallig waar ik een spindel zou kunnen krijgen?
Het is geen materiaal wat ze bij een Gamma of Praxis hebben en op eBay is het ook moeilijk te vinden.
Het gaat dus om zo iets:
[afbeelding]
Ik heb het bedrijf die dit plaatje op de site hebben, al gemaild maar nog geen reactie ontvangen. Bovendien verwacht ik dat het ook vrij prijzig wordt, aangezien het meestal gaat om professionele producten voor machinebouw.
Ah, kijk. Ik dacht dat de engelse benaming gewoon 'spindle' was en kwam daarmee ook al wel een en ander tegen. Ik zal eens op 'lead screw' gaan zoeken.bas wensveen schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:08:
[...]
Dit wordt ook wel een leadscrew genoemd. Ik heb er ook wel eens één nodig gehad voor een schoolproject, maar kan mij niet meer de naam van het bedrijf herinneren waar we hem vandaan hadden. Schoefdraad, lagers en speciale moeren kosten toen bij elkaar iets van 70 euro, maar dan hadden we ook wel het goedkoopste wat bruikbaar was voor ons project.
Via google heb ik wel een ander bedrijf gevonden.
Overigens is een Nederlands bedrijf natuurlijk wel wat praktischer. Aangezien die dingen vrij lang zijn en niet echt licht, zijn de verzendkosten vanuit het buitenland vrij hoog.
Dat zou wellicht kunnen, maar gewone moertjes en bijvoorbeeld draadeind, zijn meer gemaakt om iets vast te maken en hebben dus de eigenschap te gaan klemmen/wringen als er kracht op komt te staan. Een lead-screw (net geleerdmace schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 15:12:
[...]
Kan je niet iets verzinnen met moertjes en karosserieringen ofzo?
[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 11-04-2008 16:00 ]

Transistor is een TIP120, uit een apparaat gesloopt.
Ik ben niet zo'n superheld wat betreft de LPT poort, en transistors enzo (ik ben meer van het klooien met accu's, en andere shit)
[ Voor 32% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2008 18:15 ]
Atlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 15:12:
Even eeeeen heeeeeeeeele domme vraag die ik nergens kan vinden maar waarvan ik weet dat mensen het hier wel weten.
Uit de IA van niels: wat is de ontvanger en wat is de verzender?![]()
[afbeelding]
Heb die ookAtlas schreef op maandag 07 april 2008 @ 16:32:
Ha ik krijg nu zooi binnen op mijn com-poort, thnx
Wat is die 433 Mhz band vervuild zeg, hoop dat ik daar nog tussen kom met mijn projectje, of zou ik alleen maar ruis zitten te meten als ik dit soort dingen binnenkrijg:
[...]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Op dit moment met Realterm (zie sourceforgeRaven schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 18:18:
[...]
[...]
Heb die ookWil icm een cp2102 die zender aan de pc hangen. Hoe/waarmee lees jij uit of er wat binnenkomt?
Ow en woei: mijn LCD werkt in 1 keer (ok 1.5 keer) aan de Atmega32 \o/
Heb hier trouwens nog een projectje met een 8515 liggen... zou daar nog leuke dingen mee te doen zijn icm die 433MHz zender/ontvangers?
Pics komen er zo aan
Zie hier: Indien het een beetje stoffig lijkt.... ding heeft paar jaar onder m'n nest gelegen
Complete project:
De AtMega 8515:
Die ene kabel linksboven is een RS232 voor directe, met 8-bits getallen, aansturing van het projectje.
Lpt-dongle, via dat blauwe blokje, voor programmeren.
Alleen geen pc met RS232 en Lpt (meer) bij de hand voor het programmeren

USB->RS232 is er, maar USB->LPT geschikt voor dongle's niet
Deze dongel trouwens
I/O-printje:
Voeding:
Relaiskaart:
Ledjes:
Geen commentaar over de "niet al te nette" afwerking graag
[ Voor 91% gewijzigd door Raven op 11-04-2008 21:42 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nu nog een ruitenwisser van een auto erop, om het bord af en toe schoon te vegenSprite_tm schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 21:05:
* Sprite_tm heeft z'n whiteboard-plotter ook een intrekbare kop gegevenZie sig voor pics
Met dat in-circuit-programmen heb ik per ongeluk 3,3V van mijn voeding aan de 5V van de USB programmer gelegd en dat vond die laatste niet zo leuk
Als ik die krengen binnen heb zal ik er wel een EiP van maken.
[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 14-04-2008 20:29 ]
De vorige keer dat ik er wat bestelde duurde het wel even.Zjosh schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 18:31:
Ik ben benieuwd wanneer ze binnen komen, hoop dat de beste man het spul een beetje snel verstuurd, hoe eerder het binnen is hoe beterHier zal wel weer een dagje of wat van afstuderen aan verspild worden
Het is echter wel een top-shop, leuke spullen voor weinig geld.
'k heb blijkbaar niet goed gelezen wat er in de "bestelinformatiepagina" stond:Sprite_tm schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 13:17:
Moet je die gast even een mailtje sturen, waarschijnlijk doet 'ie het wel maar staat het niet als zodanig op de site.
Orders from abroad, please mail for shipping details!
Snel eens een mailtje sturen
Iets anders:
Ik heb hier nog een t6963c-based display liggen, eentje van 240x128.
Nu weet ik niet zoveel van dit soort LCD's, ik ben meer thuis in de HD44780's
Is er een mogelijkheid om via een PIC dit ding te laten werken op USB i.c.m de bekende programma's als powerLCD ofzo?
Ik heb nog ergens een CP2102 breakout board van sparkfun dus die kan ik mooi gebruiken als USB-UART converter.
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 15-04-2008 21:45 ]
Verwijderd
http://blip.tv/file/821819
Een demo met een FPGA
http://blip.tv/file/821758
Jeri
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 16-04-2008 11:57 ]
Verwijderd
http://www.circuitsonline.net/forum/view/60243/2
http://www.youtube.com/watch?v=fXs0Mtu-6Eg

Edit: Woei, het heeft 3 uur geduurd maar ik heb 't tot complete tevredenheid werkend.
Het geheel is aangestuurd door een ATMega88 op 20MHz die z'n pootjes uit het lijf rent om 5-bit grijstinten te simuleren. Daarbovenop is een plaatje wat dmv the Gimp in pgm omgezet is en vanuit daar met een shelscript naar C is geconverteerd geplakt, samen met de plasma-routine die ik nog had liggen van de HD44780-demo.
Als iemand de code wil hebben, geef een gil en ik schoon het op en post het.
[ Voor 65% gewijzigd door Sprite_tm op 16-04-2008 16:07 ]
Ikzelf denk aan om per scherm een pic 16f628A te gebruiken, aangezien ik er nog een stuk of 6 van heb. En dan kan ik met een CP2102 een USB aansluiting eraan maken.
[ Voor 11% gewijzigd door mace op 17-04-2008 09:13 ]
Eerst til ik een baantje op bij het desolderen van de draadjes van een PLED display.

Het spoortje verdwijnt onder een berg epoxy, dus repareer ik dat door het baantje blank te krabben en er 30AWG kynar draad aan te solderen. (wire wrap draad FTW!)

Mooi denk ik, klaar....
Niet dus, want ik heb de pinheader aan de verkeerde kant zitten solderen.

De oplossing:
Pinheader er bovenop solderen, back to back....

Wat denk je dat er gebeurt? Gaat dat kleine @!$#@ draadje los.
Dus, nieuw draadje gesoldeerd.

En de pinheader aan de bovenkant zat in de weg, dus die knippen we er af:

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 18-04-2008 13:07 ]
Ja, ik heb er al wat hot-glue over gedaan.Sprite_tm schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:21:
Hint: Gooi altijd een drup superlijm over je wire-wrap-draadjes heen als ze aan niet daarvoor bedoelde contactpuntjes (zoals een blankgemaakt spoortje) zitten. Wel nadat je het getest hebt natuurlijkHet is misschien net iets meer moeite, maar je bespaart er gevloek door losgetrokken draden mee.
Plus dat er aan een pic nog wat meer nadelen kleven waardoor het verschil uiteindelijk op een factor 6 uit kan komen bij dezelfde C-code. Dat komt met name omdat de pic slecht om kan gaan met datatypen anders dan 8-bits. Ter vergelijking, een MSP430 (16 bits ipv 8 bits) komt op 1,7 keer sneller dan een avr voor hetzelfde aantal MIPS. ('k ben bezig met het afstuderen op ongeveer dit vraagstuk.)Sprite_tm schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:36:
Geloof me, om een beetje nette framerate te halen met 5bpp, moet je toch echt wel de 20mips bereiken. Da's een AVR op 20MHz, maar een PIC heeft 4 klokcycli per instructie nodig en het zou me niets verbazen als je daarvoor een PIC met een core op 80MHz nodig hebt.
Is dat dat geval wat op een PDP-11 lijkt?Springuin schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 13:30:
[...]
Plus dat er aan een pic nog wat meer nadelen kleven waardoor het verschil uiteindelijk op een factor 6 uit kan komen bij dezelfde C-code. Dat komt met name omdat de pic slecht om kan gaan met datatypen anders dan 8-bits. Ter vergelijking, een MSP430 (16 bits ipv 8 bits) komt op 1,7 keer sneller dan een avr voor hetzelfde aantal MIPS. ('k ben bezig met het afstuderen op ongeveer dit vraagstuk.)
Edit: volgens wikipedia wel dus.
Edit2, ik heb dat draadje nu wat korter zodat dat overbodige lusje er uit is.
[ Voor 11% gewijzigd door mace op 18-04-2008 14:26 ]
Tot hoeveel volt mag je een gelaccu (zo'n typische 12V 7Ah model uit een UPS) ontladen?
11,8 volt toch? Als je daaronder gaat > accu kapot?
Maar heb een vraagje, zou het genoeg zijn om de spanning/stroom van de accu te matchen, ik denk van wel.
Het is een 7.2V 1150mAh accu, als ik dan een 7.2V regulator erop bouw die ongeveer een ampere kan trekken (ding doet met gemak een dag op de accu) of moet ik ook andere dingen doen?
Volgens mij niet, maar heb liever ff een second opinion voor ik een dure digicam eraan hang.
In eerste instantie zat ik te denken aan I2C, maar dat is blijkbaar niet geschikt voor grotere afstanden.
Nu heb ik wat rond zitten zoeken en kwam tot de conclusie dat RS-485 de voorkeur heeft voor de communicatie. Ook omdat ik waarschijnlijk in de toekomst meer zaken wil gaan aansluiten/aansturen, lijkt me dit het meest praktisch.
Echter, wordt vrij vaak gesproken over aansluiting op de RS232-poort. Met het oog op de toekomst, lijkt het me handiger om het geheel aan USB te hangen. Mijn vraag is nu op welke manier ik dat het best kan doen. Er zijn wel wat standaard producten te koop, maar volgens mij moet het ook wel zelf te bouwen zijn.
Kan iemand me een duwtje in de juiste richting geven?
[ Voor 6% gewijzigd door maikel op 21-04-2008 10:58 ]
Je hebt voorbeeld code van atmel voor USB naar RS232, dus dan moet USB naar RS485 wel goed te doen zijn
Edit: Dan is het ook makkelijk om nog eens van communicatie protocol te veranderen.
[ Voor 21% gewijzigd door HammerT op 21-04-2008 10:59 ]
Verwijderd
FTDI chipjes worden veel gebruikt. Er zijn wel goedkopere te krijgen, maar ze zijn niet allemaal even goed.
datasheet
Moet je even kiezen welke je nodig hebt, er zijn er een paar met half- of full-duplex en verschillende datarates und so weiter.
[ Voor 39% gewijzigd door mace op 21-04-2008 11:07 ]
In principe gaat het nu om enkele meters, maar misschien dat ik in de toekomst wel vanalles in het hele huis wil gaan aansturen. Dan zit je al gauw aan die 20 meter.Springuin schreef op maandag 21 april 2008 @ 11:09:
Hoe lang is lang? Met een beetje fatsoenlijke kabel kun je 10 tot 20 meter wel halen met rs-232 voor dit soort toepassingen. Dan heb je geen RS485 nodig.
Overigens is het verschil tussen RS232 en RS485 mij nog niet helemaal duidelijk: beide zijn serieel, maar de communicatie verloopt anders. Toch?
Kan ik dan niet gewoon een USB->RS232-converter kopen en daar RS485-communicatie overheen sturen? Waarschijnlijk niet, maar dat is me dus nog niet helemaal duidelijk.
Verwijderd
http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-485.html
Converter (zelfbouw):
http://www.sixca.com/eng/articles/rs485/index.html
Hierdoor kan de storing voor een heel groot gedeelte eruit gefilterd worden.
Je hebt rs232 naar rs485 convertors, maar die zijn best duur, een max485 is een stuk goedkoper.
Misschien is het dan beter om CAN te gebruiken. Een nadeel van RS485 is dat de master constant alle slaves afloopt, dit maakt het al snel wat langzamer. Daarnaast is CAN een stuk minder foutgevoelig dan RS485 (net zoals RS232). Bij RS485 kan je zowel hardware (denk aan LPF, choke, TVS) en software (denk aan CRC) beveiligen, maar dat moet je dan wel zelf maken en dan is het netwerk nog steeds foutgevoeliger dan CAN. Bij CAN is het ook aan te raden om extra hardware beveiliging toe te voegen bij hoge snelheden over lange afstanden of bij omgevingen waarin veel storingsbronnen voorkomen. Atmel heeft microcontrollers met geïntegreerde CAN hardware. Microchip ook en verkopen tevens losse CAN chips met SPI interface. De CAN transceivers van microchip zijn ook erg handig, hiermee kunnen de hogere harmonische ietwat uit het signaal worden gefilterd.maikel schreef op maandag 21 april 2008 @ 12:11:
[...]
In principe gaat het nu om enkele meters, maar misschien dat ik in de toekomst wel vanalles in het hele huis wil gaan aansturen. Dan zit je al gauw aan die 20 meter.
[ Voor 0% gewijzigd door bas wensveen op 21-04-2008 15:56 . Reden: I2C moets SPI zijn ]
Alsof dat nog niet genoeg is kun je die data via de ingebakken (hardware) USART van je atmel ic naar buiten gooien en versturen via RS-485 (maar RS232 is gemakkelijker en volgens mij ook goed te doen over de lange afstand, misschien is het wel nodig om een max232 te gebruiken voor hogere spanningen(= minder storing))
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
Ik heb pinb.0 als input geconfigged, portd.5 als output; hiermee wil ik een backlight gaan schakelen
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Config Portd.5 = Output Config Portb.0 = Input Set portd.5 Do If portb.0 = 1 then toggle portd.5 Waitms 250 End if Loop |
Backlight gaat aan, maar als ik portb.0 via een 10k pullup aan ground knoop gebeurd er niks...
Wanneer ik if portb.0 = 0 gebruik dan knippert het backlight. Dat is goed dus.
Iemand een idee.........
met portb op een input klooi je met de pullup weerstand...
UberFail;
Ik heb portb.0 staan ipv pinb.0...
Roger me senseless with a vampire connector...
Tijd om te douchen en de boel te laten bezinken dus...
Nog ff de debounce toevoegen en klaar is /me

Tevens weer eens de moed verzameld en een oud segment displaytje (tijdje geleden in de afvalbak op de universiteit gevonden) werkend gekregen. Kwam er na lang zoeken achter dat ie toch een flinke spanning nodig had, maar uiteindelijk werkte het.

Ik heb een stroomregulator nodig voor het opladen van condensatoren. De regulator moet ongeveer 0.5-1A kunnen leveren. Daar heb ik het volgende schematje voor ontworpen:

Dit ontwerp lijkt mij onafhankelijk van voedingsspanning en belasting werken (zolang er maar genoeg spanning over de regelaar valt), klopt dit? Andere op/aanmerkingen?
[ Voor 227% gewijzigd door lemming_nl op 22-04-2008 18:54 ]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
http://www.dumo-technics.com
16v klapt minder snel dan 10, bedoel ik
[ Voor 27% gewijzigd door AlexanderB op 22-04-2008 20:49 ]
4x20 LCD er aan geknoopt, en ik zit nu een beetje van "wat ga ik er mee doen"
Wil uiteindelijk bijv. een CNC freesje ermee aansturen via de PC, maar eer dat mij dat lukt ben ik wel een flinke tijd verder.
Dus denk dat ik eerst maar een hi-speed fotografie opstellingkje ermee ga maken, dus op het LCD schermpje+knopjes instellen wat voor delay er aangehouden moet worden na het maken van een contact, waarna hij de camera+flitser aanstuurt. En dan bijv. foto's maken van waterdruppels.
Makkelijker mee te werken denk ik, minder losse draadjes op je breadbord.sebastius schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:31:
Wat is nou de lol van Arduino boven een losse Atmel?
[ Voor 3% gewijzigd door mace op 22-04-2008 22:35 ]
Euh kijk even naar de bovenkant van de diverse condensators in het apparaat: aan het patroon (die groeven die ze er in geponst hebben waarover de behuizing kan scheuren zodat ie niet te hard ontploft) kan je herkennen welke van dezelfde fabrikant komt (ondanks afwijkende namen op de kouspcfreaky1991 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:48:
oke. dan zal ik ze vervangen met 16V 1500µF.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 22-04-2008 22:38 ]
Zo is dat bij mij precies hetzelfde._ferry_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:37:
Jah, sowieso niet eerder met atmel gewerkt, alleen PIC (16f628), dus wat dat betreft heb ik nu heel wat meer mogelijkheden (6xPWM, 6xA/D), en er is een hoop te vinden aan standaard software, wat mij ook wel bevalt
Heb eigenlijk alleen met PIC16F628 en PIC18F452 gewerkt. (ook leuk toen d'r tijd
Maar sinds de Arduino gaat er weer een andere wereld open
Wat een mogelijkheden!! En hoe makkelijk te gebruiken.
Die library wat Fuzzillogic bijvoorbeeld gemaakt heeft om KlikAanKlikUit te bedienen is gewoon grandioos!! En dan natuurlijk nog al die dingen op de Arduino site zelf.
[offtopic]
Leuk dat je trouwens mod geworden bent Ferry
De oude condensators hadden een kruisje aan de bovenkant zitten, de nieuwe een soort K vorm.. Hoe bedoel je ze allemaal vervangen? ook de kleintjes dan ?base_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 22:37:
[...]
Euh kijk even naar de bovenkant van de diverse condensators in het apparaat: aan het patroon (die groeven die ze er in geponst hebben waarover de behuizing kan scheuren zodat ie niet te hard ontploft) kan je herkennen welke van dezelfde fabrikant komt (ondanks afwijkende namen op de kous), je mag er gerust van uit gaan dat alle condensators van dezelfde fabrikant uit dezelfde tijd hetzelfde probleem krijgen dus die moet je meestal allemaal vervangen.
Ik heb ook best interesse in die library. Zou je misschien kunnen aangeven waar wij hem kunnen vinden.atmoz schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:22:
...
Wat een mogelijkheden!! En hoe makkelijk te gebruiken.
Die library wat Fuzzillogic bijvoorbeeld gemaakt heeft om KlikAanKlikUit te bedienen is gewoon grandioos!! En dan natuurlijk nog al die dingen op de Arduino site zelf.
...
Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1268154//Tim_bots schreef op woensdag 23 april 2008 @ 18:38:
[...]
Ik heb ook best interesse in die library. Zou je misschien kunnen aangeven waar wij hem kunnen vinden.
*Minder*? Je zou juist denken dat door de grotere buffer-ruimte hij storingen ook beter onderschept en uitvlakt?_ferry_ schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 20:43:
Hogere uF waardes filteren minder storing, het beste kun je dus 1500uF zien te vinden. En uiteraard low ESR.
Je kent de vergelijking elco-wateropslagbekken? Dan is de ESR te vergelijken met de dikte van de toe/afvoerbuizen naar het opslagbekken. Je mag nog zoveel capaciteit hebben als je wil, je moet die voldoende snel kunnen leveren.Osiris schreef op woensdag 23 april 2008 @ 19:32:
[...]
*Minder*? Je zou juist denken dat door de grotere buffer-ruimte hij storingen ook beter onderschept en uitvlakt?
Hoe groter de capaciteit van een elco (van hetzelfde type), hoe hoger de ESR, zo simpel is het. Een groot element daarin is de parasitaire inductiviteit, het spoeleffect door de folie die gewikkeld is in de elco. Je ziet dan ook dat low-ESR elco's altijd een smalle diameter hebben (maar grotere hoogte), om dit spoeleffect zoveel mogelijk te vermijden (verklaart ook de hogere prijs voor low-ESR, je folie wat langer laten wikkelen is goedkoper dan een bredere folie, bijstellen van de machine,...).
[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 23-04-2008 19:40 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
Ik had een oud toetsenbord gesloopt, maar 't printje was te groot. Heb dus lekker alles overgebouwd op een kleinere print (tobo uit 1800 vC ofzo, grote 8049 als controller, alles through-hole), maar nu werkt hij niet meer
never mind, hij werkt al. pootje van C'tje van de oscillator zat niet helemaal goed door 't gaatjesbord

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 13:31 ]
Hij moet dus echt een beetje schakelen en niet het zachtere dimmen/versterken. Dus een beetje een relaisidee.
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Dit topic is gesloten.