De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.617 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje me druk bezig gehouden te hebben met studie/werken/studentenleven, ga ik binnenkort weer eens een electronicaprojectje oppaken. Mijn plan is om met iets makkelijks te beginnen, en dat wordt in ieder geval iets met een set 3W RGB leds die ik nog heb liggen :).

Nu kwam ik na wat gegoogle langs dit, en vooral de led driver die hier gebruikt wordt (ZSLD1350) lijkt me erg interessant (bij goede aansturing zo'n 90% efficiente led driver voor max. 8W aan leds). Nog interessanter is dat 2k1.co.uk dit onderdeel kennelijk onder de groothandelsprijs van 0.74$ verkoopt (namelijk voor £ 0,34). Het enige nadeel zijn de shipping costs van £15. Iemand die wil delen ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Kun je niet proberen Niels op samenkopen.net ervan te overtuigen het in zn assortiment op te nemen, als je dan erg veel gewicht te bestellen hebt (of juist weinig) waardoor de verzendkosten vervelend worden wil ik altijd wel meebestellen en kosten delen. Ik en een stuk of 2-3 TU-vrienden willen altijd wel meuk van niels.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

oude telefoonaccu begint de lipo cel van op te zwellen,
voor 2.50 een immitatie (ze zweren dat ie echt is, maar dat kan gewoon niet voor die prijs) accu gekocht op ebay...

mag je raden, accu beveiliging, niet opladen dus.
ff beide de sticker af gepeld, bij de originele zit een volle print met micro smd ic'tjes en dingetjes, bij de immitatie een lege pcb met leliijke soldeervlekken... zie je wel...

nja, pcb wisselen dan maar, alleen gok ik dat ie ook beveiligd is tegen het eraf halen van de spanning, dus moet et lekker omslachtig gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Welk merk is dat, dat er een beveiliging op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Arg ik ga langzaam gek :/

Ik ben bezig met mijn 18F4550, maar portB wil niet meewerken. RB2 blijft de hele tijd uit en RB5 blijft alleen maar aan. Iemand misschien een idee wat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
HammerT: Alternative poortfuncties? RB2 dient ook als VMO voor USB en RB5 wordt gebruikt als PGM als low-voltage-programming aan staat. Zie datasheet pagina 115 (117 in acrobat reader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Dat was het niet. Ik had ook met een 18F4680 geprobeerd namelijk, en die heeft geen usb. Het bleek uiteindelijk de ICSP debugger te zijn. Toen ik las dat je die niet uit kan zetten dacht ik dus hele vervelende dingen :P

Maar het is dus gewoon de LVP fuse O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:44

klown

geek

Ik zit te prutsen met mijn ATtiny2313, maar ik kom er niet echt uit (maar misschien komt dat ook een beetje omdat ik niet weet wat ik wil :+ )

Ik heb een RGB-power-led voor de sfeerverlichting in m'n kamer. Zit een mooie seriele poort op voor besturing door de computer, allemaal mooi en prachtig...

Echter, wil ik niet altijd aansturingssoftware op de computer hoeven draaien, dus ik wil een soort random-iets maken, waardoor verschillende kleuren langskomen.
Ik zat te denken om de least significant bit van de interne ADC te gebruiken, maar die bleek er niet op te zitten :+

Andere suggesties?
Ik kan altijd nog een soort 'blok van ruis' in het geheugen zetten en dat als input gebruiken 8)

Maar wat ik wil is het volgende:
ik heb 3 kanalen:
- Rood
- Groen
- Blauw

kunnen elk een waarde van 0 - 255 hebben qua intensiteit.

ik wil geen disco, dus ik wil de waarde per kanaal met 1 decreasen of increasen, dus ik heb 3 registers nodig: voor elk kanaal 1

maar hoe ga ik een beetje min-of-meer random regelen dat ik wel langs alle kleuren kom?
(ja als het echt nodig is kan ik altijd nog een externe ADC aansluiten, maar ik hoop niet dat dat nodig is..)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

AlexanderB schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:54:
oude telefoonaccu begint de lipo cel van op te zwellen,
voor 2.50 een immitatie (ze zweren dat ie echt is, maar dat kan gewoon niet voor die prijs) accu gekocht op ebay...

mag je raden, accu beveiliging, niet opladen dus.
ff beide de sticker af gepeld, bij de originele zit een volle print met micro smd ic'tjes en dingetjes, bij de immitatie een lege pcb met leliijke soldeervlekken... zie je wel...

nja, pcb wisselen dan maar, alleen gok ik dat ie ook beveiligd is tegen het eraf halen van de spanning, dus moet et lekker omslachtig gebeuren..
Zou ik gewoon wegflikkeren. Als 'ie opzwelt betekent het dat het binnenste stuk is. Als dan de twee electroden intern door het stukke gedeelte bijelkaar komen, en die kans is nu veel groter dan bij een OK'e accu, heb je vuurwerk, en als je 'm dan net aan je oor hebt.... brrrr.

Klown: Ik zou gewoon een standaard random generator pakken. Dat je 'm niet voed met entropie (nja, misschien alleen als je een knoppie indrukt of er via de PC hets heenstuurt) boeit niet zolang je rng maar genoeg verschillende 'standen' heeft, zo goed is den mensch namelijk niet in het opmerken van patronen in huge-ass blokken random data.

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 18-03-2008 21:52 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 16:07:
Samtec is lief O+
Mijn 2x10 0.8mm Pitch headers zijn binnen, per UPS express _o-. Moest zelfs voor getekend worden :D

* Atlas gaat solderen :P
Hehe, ik heb ze ook gekregen :) Via de "Sudden Sample" functie op hun site. Echt een gigantische supersterke envelop voor een lullige connector 8)7
Ik hoor alleen niks meer van die shop... Heb jij wel een bevestiging oid van je bestelling gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

@ThinkPad mootorola razr
Sprite_tm schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:45:
Zou ik gewoon wegflikkeren. Als 'ie opzwelt betekent het dat het binnenste stuk is. Als dan de twee electroden intern door het stukke gedeelte bijelkaar komen, en die kans is nu veel groter dan bij een OK'e accu, heb je vuurwerk, en als je 'm dan net aan je oor hebt.... brrrr.
daarom ;) heb een nieuwe gekocht, maar daarvan is het printje niet goed nagemaakt, de cel is wel goed, dus wil ik de opzwellende cel en het fake printje wegdoen, en het echte printje aan de nieuwe cel hangen.
ontploffende telefoonaccu's zijn overladen, dan werkte het printje dus niet goed, en komt eigenlijk alleen voor bij fakes, en daar is mijn telefoon tegen beschermd... bij fakes is de cel goed, maar de celbeveiliging niet, en in dit geval vraagt mn telefoon de celbeveiliging om zich te identificeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Sprite_tm, leeft je compu alweer? Dan kan ik mijn laserjet-toner-transfer-strijkijzer-vervanger afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:02
Zat me zo even af te vragen. Bij bijvoorbeeld een Samsung F700 (phone met touchscreen) is het hele front een geheel. Waar laten ze in zo'n geval het touchscreen? Capacitaire touchscreen of toch gewoon een resistive? Waar laten ze dan de connectie met het mainboard?

[ Voor 11% gewijzigd door 0fbe op 19-03-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Springuin: Errm, er staat me in de verte ergens iets bij dat ik je idd iets beloofd had. Care to remind me wat precies? PC leeft weer dus ik kan het je prolly wel geven.

AlexanderB: Ah, prima :) Bang voor printjes die het niet meer snappen als ze stroomloos zijn hoef je trouwens niet echt te wezen; in batterijen voor mobieltjes zit er vaal alleen een stroom- spannings- en diepontladingsbeveiliging in, en die gaat het even goed doen als 'ie even van de power af is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Dit ding: Sprite_tm in "De EL-kroeg" Printje en uC code om als thermostaat en stappenmotor aansturing te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Sprite_tm schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:41:
Springuin: Errm, er staat me in de verte ergens iets bij dat ik je idd iets beloofd had. Care to remind me wat precies? PC leeft weer dus ik kan het je prolly wel geven.

AlexanderB: Ah, prima :) Bang voor printjes die het niet meer snappen als ze stroomloos zijn hoef je trouwens niet echt te wezen; in batterijen voor mobieltjes zit er vaal alleen een stroom- spannings- en diepontladingsbeveiliging in, en die gaat het even goed doen als 'ie even van de power af is geweest.
nee, maar dan is diepontladen tot 0v toch juist ook een trigger?

nja, het is gelukt, eerst werkte het niet, en ineens begon de boel spontaan te werken. :D
heb de oude accucel weggegooid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jongens, ik heb een idee :$

Ik wil iets maken, wat lijkt op het volgende : http://www.logitech.com/i...ms/devices/881&cl=roeu,en

Er is al een howto geweest over wireless usb lcd, alleen wil ik nu ook een mogelijk om naar het volgende of vorige nummer te gaan.

Het volgende heb ik al:
- Karakter lcd (16x2 wit op blauw) op paralelle poort, deze word omgebouwd naar de usb/draadloze variant.
- Infrarood ontvanger voor op de com poort, deze wil ik ook gebruiken. (voor de afstandsbediening)

Ik ga vanavond even goed kijken wat ik nodig heb/kan gebruiken.

Iemand een aanvullend idee ?

[Edit]
Wat ik nu 123 bedenk, er bestaat ondertussen wireless USB. Iemand ervaring met een lcd erop ?
Laat maar wireless usb is nog veelste duur (> €100) voor een set.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
timcooijmans schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 12:35:
Zat me zo even af te vragen. Bij bijvoorbeeld een Samsung F700 (phone met touchscreen) is het hele front een geheel. Waar laten ze in zo'n geval het touchscreen? Capacitaire touchscreen of toch gewoon een resistive? Waar laten ze dan de connectie met het mainboard?
Men gebruikt capacitieve touchscreen, dat is een array van losse plaatjes naast elkaar (tweede plaat, nodig om condensator te vormen is je vinger), of een matrix (laag horizontale en laag verticale geleiders, elk kruispunt is een condensator). Door je vingers in de buurt te brengen, verandert de capaciteit en zo kan men meten waar je vinger is (nadeel: moeilijker aansturing, duurder, EMI, ... ; voordeel: multi-touch, stevig, ...)
Bovenop de capacitieve touchscreen kan men het doorzichtig plastic frontje plakken, waardoor je bovenaan niets merk van de touchscreen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
naftebakje schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:06:
[...]
Men gebruikt capacitieve touchscreen, dat is een array van losse plaatjes naast elkaar (tweede plaat, nodig om condensator te vormen is je vinger), of een matrix (laag horizontale en laag verticale geleiders, elk kruispunt is een condensator). Door je vingers in de buurt te brengen, verandert de capaciteit en zo kan men meten waar je vinger is (nadeel: moeilijker aansturing, duurder, EMI, ... ; voordeel: multi-touch, stevig, ...)
Bovenop de capacitieve touchscreen kan men het doorzichtig plastic frontje plakken, waardoor je bovenaan niets merk van de touchscreen.
Ow? Ik heb altijd gedacht dat Capacitieve touchscreens anders werken (de niet multi-touch versies dan)
Afbeeldingslocatie: http://multimedia.mmm.com/mws/mediawebserver.dyn?6666660Zjcf6lVs6EVs66SFtmCOrrrrQ-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Werkt zo'n capacitive trouwens eigenlijk nog als er een glasplaat tussen zit?

Ben bezig met een concept waarvan het scherm tegen water/(agressief) schoonmaakmiddel enzo moet kunnen, en wil een glasplaat in een rvs behuizing zetten, maar zou erg zijn zijn als dat touchscreen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
SA007 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:37:

Ben bezig met een concept waarvan het scherm tegen water/(agressief) schoonmaakmiddel enzo moet kunnen, en wil een glasplaat in een rvs behuizing zetten, maar zou erg zijn zijn als dat touchscreen zou kunnen.
Zou gewoon moeten werken, al hangt het natuurlijk wel van de dikte van het glas af...
Werkt dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
De "klassieke" capacitieve TS werkt zoals het plaatje van timcooimans, maar die heeft elektrische geleiding naar je vinger nodig, daar kan je dus geen extra glas/plastic plaat voor zetten, beeldkwaliteit vermindert (bolletjesgrid, reflectie, mindere lichtopbrengst) en is niet zo robuust.
Voor in een GSM zou die "klassieke" TS niet goed werken, het is ook niet in te bouwen (je hebt een rand met de aansluiting, beeld moet je dus verzonken steken), vandaar dat die een "nieuwe" techniek gebruiken.

@SA007: de "klassieke" resistieve en capacitieve TS (op basis van folies) kan je niet achter een glasplaat steken, wel kan je deze (in tegenstelling tot SAW en IR) afdichten met silicone waardoor je het scherm waterdicht kan afwerken, en de bestendigheid tegen agressieve zaken enkel afhangt van de toplaag van de TS (daarvoor kan je best eens informeren bij de fabrikant, denk aan tshark, ELOtouch, gunze, 3M).

Ik heb nog kennis van een andere technologie waarbij men bezig is deze geschikt te maken voor jou toepassingen, maar ik ben niet zeker dat dat openbaar gemaakt mag worden.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 19-03-2008 20:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
HammerT schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:14:
Arg ik ga langzaam gek :/

Ik ben bezig met mijn 18F4550, maar portB wil niet meewerken. RB2 blijft de hele tijd uit en RB5 blijft alleen maar aan. Iemand misschien een idee wat dit kan veroorzaken?
In C18 heb ik #pragma config LVP = OFF moeten doen om RB5 aan de gang te krijgen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
SA007 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 20:37:

Deze werken wel door glas. Is volgens mij ook capacitive,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 14:25
Klein schoolprojectje dat uit de hand gelopen is:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/mhijong19/pictures/IMG_4171.jpg
Via een ARM7TDMI een VGA monitor aangestuurd. Heb gebruikt gemaakt van de Fast I/O pinnen en de FIQ :) Strakke H-sync puls van 31.5kHz en V-sync van 60Hz. Hiermee genereer ik een resolutie van 640 * 480 maar in werkelijkheid maak ik 64 x 64 pixels (3 bits kleuren).. Dit gaat natuurlijk nog wat meer worden, maar dan moet ik ff de ASM nog wat tunen :)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Doet me denken aan iets wat ik ooit voor een EL-demo gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3721.jpg

De hardware:
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc3/tmb-hpim3722.jpg
Da's een LPC2103 onder de 2 dioden; ik neem aan dat jij ook zoiets gebruikt?

Which reminds me: dat demo-contest was eigenlijk wel enorm veel fun... Misschien es een mini-demo-contest opzetten? En dan wat beperkter dan wat in het verleden gebeurd is: naar mijn ervaring zorgt dat iig voor snellere demo's omdat mensen niet meer everything but the kitchen sink erin willen gooien, en bovendien is het makkelijker te jureren omdat je geen appels met peren meer hoeft te vergelijken.

Zou er bijvoorbeeld iemand mee willen doen met een contestje om uit te vogelen wie de mooiste effecten of het mooiste verhaal of whatever kan vertellen mbv een random (single-chip) uC, een HD44780-uC en een speakertje?

[ Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 20-03-2008 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sprite_tm schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 21:42:
Doet me denken aan iets wat ik ooit voor een EL-demo gemaakt heb:
[afbeelding]

De hardware:
[afbeelding]
Da's een LPC2103 onder de 2 dioden; ik neem aan dat jij ook zoiets gebruikt?
Gebruikt een LPC2148 middels de fast i/o pinnen, waarop middels een paar weerstandjes gewoon bot het signaal op de VGA pinnen aangesloten wordt. VGA is immers een analoog signaal, maar ik gooi gewoon 3.3V via een 270r weerstand op de pootjes.
Timer1 draait via de FIQ op de H-sync time (31.5kHz) en die genereert netjes de H-sync puls en elke 60Hz komt er ook nog es een V-sync bij. ARM draait overigens op 60MHz instruction CCLK en de PCLK op 30MHz. Ik kan het beeld denk ik nog wel 2x of 3x zo groot krijgen, of iig "faken".
Verder is een mogelijkheid om meer pinnen te gebruiken voor het uitsturen en zo 6 bits kleuren te maken :>
Zat er eerst aan de denken om gewoon de UART te gebruiken om tekst naar het beeld te schrijven, maar ik moet eerst eens even gaan kijken hoeveel resources de CPU nu gebruikt om het VGA beeld weg te schrijven. Als mijn interrupt te lang duurt, en ik dus te weinig tijd heb voor andere zaken dat gaat het niet lukken. Dan moet ik mijn beeldformaat verkleinen om zo meer tijd over te houden voor andere zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hint: Duik goed in den ARM assembly, en onderschat geintjes als flags conditioneel setten en instructies conditional kunnen maken absoluut niet: iirc kan je bijvoorbeeld beter een 6-tal instructies conditioneel maken dan eroverheenspringen ivm pipelining-issues. Combineer dat met goed gebruik van de barrel-shifter en je kan je code erg compact maken, maar let dus wel goed op: als je de arm gaat behandelen als een pic, avr of x86-processor gaat je code 2x zo groot worden.

Ow, en om die extra procent snelheid eruit te trekken: Schop je FIQ-code naar RAM toe. NXP/Philips is erg goed geweest in het een rot-eind versnellen van het flash, maar ram is nog steeds sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sprite_tm schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:02:
Hint: Duik goed in den ARM assembly, en onderschat geintjes als flags conditioneel setten en instructies conditional kunnen maken absoluut niet: iirc kan je bijvoorbeeld beter een 6-tal instructies conditioneel maken dan eroverheenspringen ivm pipelining-issues. Combineer dat met goed gebruik van de barrel-shifter en je kan je code erg compact maken, maar let dus wel goed op: als je de arm gaat behandelen als een pic, avr of x86-processor gaat je code 2x zo groot worden.

Ow, en om die extra procent snelheid eruit te trekken: Schop je FIQ-code naar RAM toe. NXP/Philips is erg goed geweest in het een rot-eind versnellen van het flash, maar ram is nog steeds sneller.
Ik gebruik de onchip static RAM en het linkerscript wat aangepast zodat ik een bak "video" geheugen over heb. Ik kan denk ik nog wel wat aan de FIQ code doen, en ik denk ook nog dat ik die moet remappen nu ik het zo even bekijk. Heb al wel de MAM anders ingesteld maar wellicht valt daar nog wat te halen.
Wat betreft de pipeline issue's, heb je helemaal gelijk in. Als ie zijn instructies netjes gaat fetchen, decoden en executen en je gaat netjes je pipeline volstampen, en je hebt dan ineens een conditionele instructie dan moet mag je je pipeline gaan legen voordat verder kan. Nu scheelt het dat de ARM7 een 3-stage pipeline heeft (meen ik) maar het kost je inderdaad veel nutteloze tijd. Soms ontkom je er helaas niet aan
Ik heb een speciaal boek over de ARM opbouw en de instructieset etc, genaamd "ARM System-on-chip architecture" van Steve Furber. Enorme aanrader wanneer je bezig bent met deze processor.
Heb zelfs al wat leuke instructies gevonden waarmee je de CPSR en LR kan terug zetten, doormiddel van zo'n ldmfd met de PC en een leuk dakje :)

[ Voor 4% gewijzigd door IJnte op 20-03-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

IJnte schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:34:
[...]
Wat betreft de pipeline issue's, heb je helemaal gelijk in. Als ie zijn instructies netjes gaat fetchen, decoden en executen en je gaat netjes je pipeline volstampen, en je hebt dan ineens een conditionele instructie dan moet mag je je pipeline gaan legen voordat verder kan.
Even voor de volledigheid: ik neem aan dat je 'branch' ipv 'conditionele instructie' bedoelt?
En arm is mijn favo soort assembly. Tis net perl: het is redelijk doordacht en snel maar je kan zo enorm veel functionaliteit in een instructie stoppen... tis bijna een spelletje om de meest doordachte assembly mogelijk te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Heh, met al die schermen hier moet ik ook even :P
Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/thumb/IMG_2527.JPG

Maar de hardware is waarschijnlijk iets te heftig voor het meedoen van een demo contest :/

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
wacco schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 00:27:
Heh, met al die schermen hier moet ik ook even :P
[afbeelding]

Maar de hardware is waarschijnlijk iets te heftig voor het meedoen van een demo contest :/
FPGA oid :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Zie de link in m'n signature. Een flinke FPGA plus een lading chips eromheen ja :p

Als we weer zo'n '250 punten' limiet doen ben ik er al doorheen met alleen de fpga :X

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
wacco schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:10:
Zie de link in m'n signature. Een flinke FPGA plus een lading chips eromheen ja :p

Als we weer zo'n '250 punten' limiet doen ben ik er al doorheen met alleen de fpga :X
Owja daar heb ik wat van meegekregen ja :D Idd, dan is je limiet al verpeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Sprite_tm schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 23:18:
[...]

Even voor de volledigheid: ik neem aan dat je 'branch' ipv 'conditionele instructie' bedoelt?
En arm is mijn favo soort assembly. Tis net perl: het is redelijk doordacht en snel maar je kan zo enorm veel functionaliteit in een instructie stoppen... tis bijna een spelletje om de meest doordachte assembly mogelijk te bedenken.
Ja, branch instructies legen, en vullen vervolgens weer de hele pipeline. Dit kost je dus extra clockslagen (3) wat niet altijd wenselijk is maar waar ook niet altijd onderuit te komen is. Met conditionele instructies is het ook mogelijk dat je je pipeline omzeep helpt omdat hij al de volgende instructie fetched en vervolgens niet tot uitvoeren komt omdat de conditie niet klopt. Dan zal de PC vehoogt moeten worden en daarna kan de pipeline verder met fetch, decode execute.

Maar idd de ARM assembly is erg goed te begrijpen en extreem krachtig. Er komen soms hele mooie instructies voorbij die gewoon in 1 cclk kunnen worden afgehandeld. Mooie code b.v. is
GAS:
1
orr r9, r9, r10, LSL #6

Vindt het wel lache dat je dat allemaal in 1 regel kan gooien
of code besparing:
GAS:
1
2
ldrb    r10, [r9]
add r9, r9, #1

Wordt gewoon
GAS:
1
ldrb    r10, [r9], #1

Welke overigens (als ik het goed heb) niet in 1 maar gewoon in 2 instructies uitgevoerd wordt.
Maar juist vanwege de krachtige instructieset is het gewoon een krachtige processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 17:22
Ik ben de laatste tijd weer wat meer bezig met microcontrollers en heb nu bij futurlec.com twee pic bordjes besteld (pic16F877a en pic18f8720) welke ik via de paralele poort programeer. Met het pic 16F877a bordje gaat dit perfect, maar de pic18f8720 heeft er heel wat meer moeite mee. Dit begint al met herkennen van de pic vanuit de programeersoftware (WinPic800), maar ook als hij hem eindelijk herkent bij het laden van het programma. Ik heb zelf het idee dat dit kan liggen aan de zwevende poorten die nu van alles opvangen en zo de uC in de war gooien. Nou kan ik aan alle poorten pulldown weerstanden zetten, maar dat is een flink karwei. Kan ik dit ook anders oplossen (heb al iets gelezen dat je alle poorten als uitgang moet programeren, maar dan moet je wel eerst iets kunnen programeren) en hoe doen jullie dit met jullie dev-bordjes.

Het gaat overigens om dit bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Hallo allemaal,

ik ben een pulsgenerator aan het maken met een atmega8.
het bereik moet 100 hz tot 100Khz zijn, met 50% duty cycle.

de basis heb ik werkend, met timer1 in CTC mode.

het frequentiebereik is meer dan genoeg, gaat makkelijk over de 100Khz heen, maar ik heb een probleem met het regelen van de frequentie.

als ik hem op 100hz laat lopen, kan ik zonder problemen in stappen van 1hz verhogen of verlagen.
zodra de timer op 100Khz loopt, zijn die stappen gigantisch (als ik de frequentie in stappen van 1Khz laat zakken, gebeurt er de eerste paar keer niets, om vervolgens naar 90Khz te zakken)

iemand een idee hoe ik de frequentie met een beetje constante stapgrootte kan regelen?

mijn code is het volgende (GCC)

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#define F_CPU 8000000UL
#include <avr/io.h>

int main (void)
{

uint32_t freq;
freq = 50000;

DDRB |= (1 << 1); // Set LED as output

TCCR1B |= (1 << WGM12); // Configure timer 1 for CTC mode

TCCR1A |= (1 << COM1A0); // Enable timer 1 Compare Output channel A in toggle mode

OCR1A   = (8000000 / freq -1) / 2; // Set CTC compare value to clockspeed / frequency /2 (50% dutycycle)

TCCR1B |= (1 << CS10); // Start timer

for (;;)
   {

}

}

de code om de frequentie te verhogen of verlagen staat er niet bij, dat bestaat uit een paar IF statements in de for loop, die kijken of een knop is ingedrukt, en daarna de frequentie verhogen / verlagen

alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Invisible_man schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:37:
Ik ben de laatste tijd weer wat meer bezig met microcontrollers en heb nu bij futurlec.com twee pic bordjes besteld (pic16F877a en pic18f8720) welke ik via de paralele poort programeer. Met het pic 16F877a bordje gaat dit perfect, maar de pic18f8720 heeft er heel wat meer moeite mee. Dit begint al met herkennen van de pic vanuit de programeersoftware (WinPic800), maar ook als hij hem eindelijk herkent bij het laden van het programma. Ik heb zelf het idee dat dit kan liggen aan de zwevende poorten die nu van alles opvangen en zo de uC in de war gooien. Nou kan ik aan alle poorten pulldown weerstanden zetten, maar dat is een flink karwei. Kan ik dit ook anders oplossen (heb al iets gelezen dat je alle poorten als uitgang moet programeren, maar dan moet je wel eerst iets kunnen programeren) en hoe doen jullie dit met jullie dev-bordjes.

Het gaat overigens om dit bordje.
Heb gisteren op alle vrije poorten pulldown weerstanden gezet (4k7 naar gnd), maar is nog steeds het zelfde, af en toe pakt hij hem wel, maar is bij lange na niet stabiel. Een maat van mij heeft het zelfde probleem met het zelfde bordje. Iemand nog andere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zwevende ground?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Volgens mij niet (zit overal aan elkaar genkoopt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Mijn PIC had last van het feit dat ik LVP perongeluk nog aan had staan. Dit gaf echt de meest vreemde symptomen en de brut viel om de haverklap uit enzo. Misschien dat eens aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Zjosh schreef op zondag 23 maart 2008 @ 18:32:
Mijn PIC had last van het feit dat ik LVP perongeluk nog aan had staan. Dit gaf echt de meest vreemde symptomen en de brut viel om de haverklap uit enzo. Misschien dat eens aanpassen.
Heb het even geprobeerd op HVP, maar volgens de handleiding die bij het bordje zit moet het juist met LVP.

Iemand mischien nog tips voor een programmer voor linux die via de parallele poort kan programeren?

Edit: Heb nu tussen het programeer printje en het pic18F8720 bordje een korter kabeltje gezet (15cm) ipv de meegeleverde kabel van een meter, maar ook dat lost niets op. Knap irritant wordt dit :'( .

[ Voor 16% gewijzigd door Invisible_man op 24-03-2008 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
nick_haak schreef op zondag 23 maart 2008 @ 08:07:
Hallo allemaal,

ik ben een pulsgenerator aan het maken met een atmega8.
het bereik moet 100 hz tot 100Khz zijn, met 50% duty cycle.

de basis heb ik werkend, met timer1 in CTC mode.

het frequentiebereik is meer dan genoeg, gaat makkelijk over de 100Khz heen, maar ik heb een probleem met het regelen van de frequentie.

als ik hem op 100hz laat lopen, kan ik zonder problemen in stappen van 1hz verhogen of verlagen.
zodra de timer op 100Khz loopt, zijn die stappen gigantisch (als ik de frequentie in stappen van 1Khz laat zakken, gebeurt er de eerste paar keer niets, om vervolgens naar 90Khz te zakken)

iemand een idee hoe ik de frequentie met een beetje constante stapgrootte kan regelen?

mijn code is als volgt:
[knip]

de code om de frequentie te verhogen of verlagen staat er niet bij, dat bestaat uit een paar IF statements in de for loop, die kijken of een knop is ingedrukt, en daarna de frequentie verhogen / verlagen

alvast bedankt :)
iemand nog een idee? zit zelf al dagen te zoeken, maar kom er niet meer uit :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Het heeft er denk ik mee te maken dat het verschil tussen 100KHz en 90KHz maar een stapje is voor je atmega. Ik neem aan dat je een formule gebruikt om uit te rekenen wat je in je timercontrolregisters schrijft. Reken die formule eens met de hand na voor verschillende waarden, dan zul je zien dat er het een en ander afgerond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
nick_haak schreef op maandag 24 maart 2008 @ 08:33:
[...]

iemand nog een idee? zit zelf al dagen te zoeken, maar kom er niet meer uit :(
Wellicht kan die timer maar alleen "even" waarden gebruiken, of wellicht alleen maar waarden waarvan de basis 2x is. Anders kan de processor wellicht de deling niet uitvoeren. Je zou eens moeten kijken hoe de timer is opgebouwd. Telt de timer gewoon door met stapjes van 1 totdat de waarde is bereikt, en geeft ie dan een match :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
Springuin schreef op maandag 24 maart 2008 @ 09:25:
Het heeft er denk ik mee te maken dat het verschil tussen 100KHz en 90KHz maar een stapje is voor je atmega. Ik neem aan dat je een formule gebruikt om uit te rekenen wat je in je timercontrolregisters schrijft. Reken die formule eens met de hand na voor verschillende waarden, dan zul je zien dat er het een en ander afgerond wordt.
voor 100khz geeft deze formule 39,5
voor 90khz is het 43,9444444444444
ik denk inderdaad dat je gelijk hebt, het verschil tussen 100khz en 99khz bijvoorbeeld is erg klein.

99khz geeft 39,904040404

nu eens kijken of ik het op kan lossen, lijkt best lastig te zijn zeg :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-09 14:23
Ik denk dat je de oplossing voor het probleem moet zoeken in het maken van een heel veel bits timer, die je dan met een lage prescaler laat draaien. Zo kan je ook op de hoge frequenties een goede resolutie halen. Je kan bijvoorbeeld met een 16 bit timer + wat code een 24 bit timer maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
hmm, klinkt goed, kijken of ik daar meer over kan vinden :)

thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Weten jullie of het mogelijk is om in een Atmel 128 een 40-bits type te declareren? Ik wil namelijk een struct van 5 bytes in 1 keer schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HammerT schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 13:25:
Ik wil namelijk een struct van 5 bytes in 1 keer schrijven.
In 1 keer schrijven als in:

in C lijkt het alsof het in 1 keer geschreven wordt

-of-

de controller moet in 1 klok cycle die struct weg schrijven?

Dat eerst gaat wel lukken (gewoon ansi C) dat 2de gaat niet lukken omdat je maar 1 byte per instructie kan weg schrijven (op een 8 bit microcontroller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Nou ik wil bitjes in een "5byte" schuiven. Maar omdat ik er niet uit kom hoe ik een variabele maak die 5 bytes groot is heb nu een hele ranzige functie gemaakt :P

Ik weet wel dat me micro het maar per 8bits verwerkt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
typedef struct{
    unsigned char A;
    unsigned char B;
    unsigned char C;
    unsigned char D;
    unsigned char E;
}fByte;

en dan fByte |= (1<<i); zegmaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
iets als:
C:
1
2
3
4
5
char bytenummer = i >> 4;
char * byte_in_fbyte = (char *) &fByte;
byte_in_fbyte += bytenummer;
char bit_in_fbyte = i mod 8;
*byte_in_fbyte |= i<<bit_in_fbyte;

samen te vatten tot:
C:
1
*(((char*) &fByte) + (i>>4)) |= (1<<(i mod 8));

Disclaimer: niet getest, dus je moet even kijken of er geen fouten in zitten en in theorie is het compiler dependent of het goed gaat of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kan ik met een laptopvoeding van 15V DC, 3A, en een PB137 + wat elco's een gel accu lader maken?

(om een accu van 12V 7Ah vol te laden, en eentje van 12V 24Ah)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 20:45:
Kan ik met een laptopvoeding van 15V DC, 3A, en een PB137 + wat elco's een gel accu lader maken?

(om een accu van 12V 7Ah vol te laden, en eentje van 12V 24Ah)
15V is net te weinig voor dat ding, dat ding heeft minimaal 16V nodig (hij heeft ongeveer 2 volt dropout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zener iemand?

moet je wel langzaam laden of hele dikke zeners pakken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dan gebruik ik de trafo wel die origineel in de acculader zat. Die levert onbelast wel iets van 17V o.i.d.

De originele gelijkrichter (oud gaar selenium ding) is niet helemaal goed meer.

Kan ik zelf gewoon een nieuwe gelijkrichter maken met normale standaard diodes die 2A kunnen hebben (zoveel trekt die PB137 toch maximaal?)

Of moet dat ook weer een speciaal type diode zijn? Zener, of schotky ofzo? Of voor een bepaalde spanning.

Ik weet best wel veel van elektronica af, maar dit gaat me net iets boven m'n pet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 13:12

T1psY

Dumo-Technics

ik wou volgende schakeling nabouwen als AtTiny2313-programmer. (http://expand.xs4all.nl/avr/programmer.html) Op de site vond ik dat je de AtTiny moet voeden met 5V. Meer onderaan de pagina staat dat de schakeling minimaal 100mA trekt. Kan ik dus de voeding van een USB poort gebruiken als spanning?

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat hangt er om, USB geeft standaard 100mA, en als het USB apparaat een request doet kan dat tot 500mA gaan, maar dat is hier niet van toepassing.
Het is IIG te proberen, desnoods pak je eerst een losse voeding en meet je het stroomverbruik. 100mA is het minimale verbruik, dus dan zal het gemiddelde er wel boven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gaat gewoon prima hoor, die attiny trekt echt geen 100mA. Eerder 5 ofzo :P
Ik gebruik hier ook gewoon usb poorten om kleine schakelingen te voeden, werkt prima, ook >100mA (zelfs een modelbouw servo werkte prima). Als je meer dan 500mA trekt krijg je zo'n surge melding en gaat de stroom eraf, doe je dat te vaak dan moet je rebooten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Ja maar dat is ook een beetje moederboord afhankelijk hoor. Sommige mobo's willen wel wat meer leveren, en andere zijn weer heel strikt.

Maar ff wat anders, ik ben bezig met een mmc kaartje te schrijven en lezen via SPI. Maar hij blijft maar hangen in de init. Reset werkt goed, maar daarna blijft hij hangen (krijgt geen 0x00 van MMC). Ik heb al geprobeerd om de mmc kaart helemaal 0 te schrijven met winhex.

Me micro draait gewoon op 5V en ik heb de SPIDO, SPICLK en SPICS (outputs) gewoon via een weerstand deling aangesloten en de SPIDO (input) zit gewoon direct aangesloten (volgens de specs ziet hij 3V nog gewoon als hoog, en dat doet hij ook anders zou hij niet blijven hangen in de init)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

onderaan die pagina die ik gaf stond iets over zelf een voeding bouwen. Daar stond bij dat je ervoor moet zorgen dat je voeding minimaal 100 mA moet kunnen leveren. USB kan maar 100 mA leveren, tenzij er 'gevraagd' wordt om meer. Dat is bij mij helemaal niet van toepassing. Maar als het volgens jullie kan zal ik het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:55
Even snel een vraagje tussendoor.
Ik heb dit schema.
Iemand enig idee of het nog werkt als ik de 2 33pF condensatoren vervang door 2 stuks van 39pF? (Ik heb er geen meer liggen van 33 :'( )
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11:
Oh jahoor zal wel werken, zo snel is 8 mhz nog dat het erg kritisch zal worden
Dankje, even testen :)

[ Voor 40% gewijzigd door NjitsSs op 28-03-2008 23:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

weet hier iemand hoe je kabels kunt verbinden met zo van die dingen als vaak in rekenmachines wordt gebruikt voor de toetsen (plastiek folie met daarop baantjes getekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Druppeltje zilverlijm en dan maar bidden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Met zo'n connectortje die je dichtknijpt toch, ik heb alleen geen idee hoe die heten.

Afbeeldingslocatie: http://aycu21.webshots.com/image/29020/2004233580835956388_rs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
NjitsSs schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 22:46:
Even snel een vraagje tussendoor.
Ik heb dit schema.
Iemand enig idee of het nog werkt als ik de 2 33pF condensatoren vervang door 2 stuks van 39pF? (Ik heb er geen meer liggen van 33 :'( )

[...]

Dankje, even testen :)
In de datasheet wordt een waarde van 18 tot 33 pF aanbevolen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:10
HammerT schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 00:27:
Met zo'n connectortje die je dichtknijpt toch, ik heb alleen geen idee hoe die heten.

[afbeelding]
Die kabels heten flex foil. Als je daarop zoekt kan je ook de connectoren wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
IJnte schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:43:
Klein schoolprojectje dat uit de hand gelopen is:
[afbeelding]
Via een ARM7TDMI een VGA monitor aangestuurd. Heb gebruikt gemaakt van de Fast I/O pinnen en de FIQ :) Strakke H-sync puls van 31.5kHz en V-sync van 60Hz. Hiermee genereer ik een resolutie van 640 * 480 maar in werkelijkheid maak ik 64 x 64 pixels (3 bits kleuren).. Dit gaat natuurlijk nog wat meer worden, maar dan moet ik ff de ASM nog wat tunen :)
Hehe, laat me raden....

Hogeschool Utrecht, Oudenoord 300, ergens op de 2e verdieping ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

pcfreaky1991 schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:31:
weet hier iemand hoe je kabels kunt verbinden met zo van die dingen als vaak in rekenmachines wordt gebruikt voor de toetsen (plastiek folie met daarop baantjes getekend)
Als ze qua aansluiting 1 op 1 op elkaar passen, kun je ze denk ik op elkaar leggen, en met een gelijkmatige druk tegen elkaar duwen (klem met wat schuim er tussen). En anders IDD met bovengenoemde opties. Afhankelijk van jouw toepassing natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:55
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 23:11:
Mja, het werkt dus met 39pF, maar met 27pF draait ie stabieler. Als ik er condensatoren van 39pF in stop, wilt ie de waarde 255 in een DMX kanaal niet meer herkennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
HammerT schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 12:34:
Maar ff wat anders, ik ben bezig met een mmc kaartje te schrijven en lezen via SPI. Maar hij blijft maar hangen in de init. Reset werkt goed, maar daarna blijft hij hangen (krijgt geen 0x00 van MMC). Ik heb al geprobeerd om de mmc kaart helemaal 0 te schrijven met winhex.

Me micro draait gewoon op 5V en ik heb de SPIDO, SPICLK en SPICS (outputs) gewoon via een weerstand deling aangesloten en de SPIDO (input) zit gewoon direct aangesloten (volgens de specs ziet hij 3V nog gewoon als hoog, en dat doet hij ook anders zou hij niet blijven hangen in de init)
Dit was misschien een erg open vraag :P

Maar het lijkt er op dat wanneer ik de 80 clockpulsen heb gegeven de voeding inzakt. Ik heb hem gewoon aan een LM7803 hangen en de MISO (master in slave out) heeft een pull up weerstand naar de 3V. Wat voor reden zou dat kunnen hebben?
Okee dat is het dus ook niet, voeding blijft nu gewoon 3.3V :X

Edit:
MMC kaartjes zijn gewoon ruk :P heb een SD kaartje gehaald en die werkte gelijk :X

[ Voor 7% gewijzigd door HammerT op 01-04-2008 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Nog een keer, digitale sleutelhanger bij Halfords kost nu maar een tientje vanwege hun 35 jarig jubileum.
Dat is laagste tot nu toe in normale winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hoe geweldig is dit: ik doe geen elektrotechniek maar heb wel hoopjes interesse in elektronica, maar dan mis ik dus allerlei leuke proefjes die je bij elektrotechniek schijnt te doen. Zo hoorde ik gisteravond van twee vrienden die wél EL aan de TU doen dat een paar profs een audioversterker aan een hdd-arm hebben gehangen zodat hij geluid maakte.

En het is gewoon waar! Het werkt best goed als speakertje! Wordt na een paar minuutjes wel warm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Ik ga wat bestellen bij Sure Electronics (ik heb geen zin in een hele IA met te veel mensen en veel geregel) dus mensen die wat mee willen bestellen kunnen even dm-en en mailen (en NIET hier reply-en want IA's mogen hier niet :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:55
ssj3gohan schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:15:
Hoe geweldig is dit: ik doe geen elektrotechniek maar heb wel hoopjes interesse in elektronica, maar dan mis ik dus allerlei leuke proefjes die je bij elektrotechniek schijnt te doen. Zo hoorde ik gisteravond van twee vrienden die wél EL aan de TU doen dat een paar profs een audioversterker aan een hdd-arm hebben gehangen zodat hij geluid maakte.

En het is gewoon waar! Het werkt best goed als speakertje! Wordt na een paar minuutjes wel warm...
Ik heb het thuis ook wel is gedaan met een oude kapotte WD van 20GB. Heel simpel te doen, ik doe nog VWO en niet eens ET dus als je wilt kun jij het ook best proberen >:)

Edit: HD Speaker

[ Voor 10% gewijzigd door peeter123 op 02-04-2008 15:41 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Ik ben even aan het nakijken of het inderdaad om 220V type PIR melder is, en dat bruine draad de schakeldraad is. De bruine loopt naar wat op een triac lijkt.
Blauw loopt naar de diode wat dus me doet denken aan gelijkricht gedeelte stabilisator voor de schakeling. De zwarte is algemene draad. Dus blauw+zwart is permanente voeding en bruin is voor schakelen.

Ik moet ook weten of het in staat is om 3x 60W lampen + 1 220V fan in te schakelen. Zoniet, dan heb ik speciale 220V overgangsrelais nodig. Anders moet ik simpele schakeling maken met kleine 12V stabilisator erin om relais te kunnen schakelen.

Hier 2 foto's
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/sensor-front.jpg
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/sensor-back.jpg

Als je denkt dat het inderdaad klopt wat ik zeg, dan kan ik verdergaan met experiment.
De ic rechtsboven is S6716A
En welke potmeter waarden zou ik op On-Time en Sensitivity rechts erop doen? Denk aan 1 MOhm weerstand.

[ Voor 6% gewijzigd door MrDummy op 02-04-2008 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

peeter123 schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:38:
[...]

Ik heb het thuis ook wel is gedaan met een oude kapotte WD van 20GB. Heel simpel te doen, ik doe nog VWO en niet eens ET dus als je wilt kun jij het ook best proberen >:)

Edit: HD Speaker
Ik had dus net voor ik die post maakte drie harddisks aan mn versterker gehangen. Inmiddels heb ik met hot glue wat provisorische stops gemaakt zodat de arm boven de magneet blijft zweven en niet de hele tijd tegen de magneetstops en/of spindle tikt, dus nu geeft het 'zuiver' geluid. Werkelijk geniaal, ik denk dat ik hd's ga verzamelen en een muur van hd-speakers bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Ik krijg eerder argwaan dat bovenstaande PIR op 220V zou werken. Want er zijn geen dikkere elco's te zien op printplaat voor stabilisatie en ik heb niets kunnen terugvinden in Conrad, alleen maar 12V versies. De printplaat is te beperkt voor 220V versie. Niets wijst duidelijk op stabilisatie.
Dan moet ik even uitzoeken waar plus en min is. Ik denk dat blauw min is (op voorwaarde dat diode dient tegen verkeerd aansluiten) en zwart plus voeding is. Bruin is dan schakeldeel bij detectie. Dat klopt meer omdat zwart bijna direct via transistor naar bruin loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:55
ssj3gohan schreef op donderdag 03 april 2008 @ 00:32:
[...]

Ik had dus net voor ik die post maakte drie harddisks aan mn versterker gehangen. Inmiddels heb ik met hot glue wat provisorische stops gemaakt zodat de arm boven de magneet blijft zweven en niet de hele tijd tegen de magneetstops en/of spindle tikt, dus nu geeft het 'zuiver' geluid. Werkelijk geniaal, ik denk dat ik hd's ga verzamelen en een muur van hd-speakers bouw.
Lekker inefficiënt >:) Maar je moet idd het magneetje vervangen door een ander stopblokje anders blijft hij daar de hele tijd op hangen.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik denbk toch echt dat de PIR wel op 12V oid werkt. Het geheel D1/R1/R2/ZD lijkt, mits ZD staat voor ZenerDiode, verrekte veel op een niet-galvanisch-gescheiden 220V->12V (of whatever die zener ook moge wezen) schakelingetje. De condo's zitten dan denk ik onder de kunststoffen overkapping, zie ook de plusjes bij enkele through-hole-componenten op de achterkant. Onderdeel Q is trouwens je schakelende dingf, waarschijnlijk een triac; als je daar specs van kan vinden weet je hoeveel de module kan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

In de elektrotechniek is het volgende gebruikelijk:
- fase = bruin.
- nul = blauw
- zwart = schakeldraad.

Suc6
Sprite_tm schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:41:
Ik denbk toch echt dat de PIR wel op 12V oid werkt. Het geheel D1/R1/R2/ZD lijkt, mits ZD staat voor ZenerDiode, verrekte veel op een niet-galvanisch-gescheiden 220V->12V (of whatever die zener ook moge wezen) schakelingetje. De condo's zitten dan denk ik onder de kunststoffen overkapping, zie ook de plusjes bij enkele through-hole-componenten op de achterkant. Onderdeel Q is trouwens je schakelende dingf, waarschijnlijk een triac; als je daar specs van kan vinden weet je hoeveel de module kan schakelen.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

peeter123 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:21:
[...]

Lekker inefficiënt >:) Maar je moet idd het magneetje vervangen door een ander stopblokje anders blijft hij daar de hele tijd op hangen.
Zo is-ie wel 8 ohm, het hangt aan de brakst mogelijke trust versterker met een opamp die bijzonder weinig kan hebben, dus als ik hem kan helpen doe ik dat. Vandaag hang ik hem aan een +-50V versterkertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Kan je iig wel zeggen dat je HD-geluid hebt bij al je films :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

http://linux-adm5120.sourceforge.net/lpc2103/

Een 320x240 LCD inclusief controller en prima-gedocumenteerde ARM-processor. * Sprite_tm wants! Als dat kreng nou ook nog een beetje goedkoop naar Nederland te trekken zou wezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

keur0000 schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:47:
In de elektrotechniek is het volgende gebruikelijk:
- fase = bruin.
- nul = blauw
- zwart = schakeldraad.

Suc6
[...]
De kabels zijn nogal dik voor 12V versie, en er is nergens [+] of [-] opgedrukt. Dus 220V lijkt ook meer op. Goed, dan zal ik uitgaan van de draadkleuren. :) De tekens bij aansluitingen zijn kennelijk japans.

Bij 12V zijn kabels vaak dunner en zal rood = plus worden. Er is echter geen rode draad. Nog een reden dat het geen 12V is.

[ Voor 12% gewijzigd door MrDummy op 03-04-2008 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Sprite_tm schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:03:

Een 320x240 LCD inclusief controller en prima-gedocumenteerde ARM-processor. * Sprite_tm wants! Als dat kreng nou ook nog een beetje goedkoop naar Nederland te trekken zou wezen...
Eerst begin je met kleine hangertje, nu wil je grote dingen hacken :)
Grote fotoviewers hebben meestal grotere processor zodat kans bestaat dat je linux erop kan draaien.
Of als output monitor over USB zodat je statistieken van pc kan lezen. (casemod feature) Als het kan voor weinig geld!

Edit: na korte blik op Ebay zie ik dat er al 7 inch fotoframe bestaat voor nog geen 40 Euro. (normaal minstens 70 Euro) (verzendkosten zijn niet zo leuk vanuit Engeland en Hong Kong)
2,4 inch kost rond 20 Euro (normaal 46 Euro)
3.5 inch kost rond 35 Euro

[ Voor 15% gewijzigd door MrDummy op 03-04-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Sprite_tm schreef op donderdag 03 april 2008 @ 11:03:

Mijn aanbod van dat S3C2440 ding geld nog steeds... (datasheet is ook goed op internet te vinden maar documentatie is wel iets minder...) Ding is wel wat duurder maar heeft ook meer features...

[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 03-04-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

timcooijmans: Nog steeds dank voor het aanbod, maar ik heb eerst een stel andere S3C2440s die ik wil hacken...

mrdummy: Het voodeel van die 3.5"-dingen van de link is dat er gewoon een goede controller met een processor waarvoor veel ondersteuning is, inzit. Vele van die 7"-dingen zijn namelijk PAL/NTSC-schermpjes met een opgevoerde DVD-speler-processor als brein. Ten eerste geeft dat vaak een flikkerend schijtbeeld, en ten tweede is het maar de vraag of je ook maar iets over de chips die erinzitten kan uitvogelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Sprite_tm schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:46:
Vele van die 7"-dingen zijn namelijk PAL/NTSC-schermpjes met een opgevoerde DVD-speler-processor als brein. Ten eerste geeft dat vaak een flikkerend schijtbeeld, en ten tweede is het maar de vraag of je ook maar iets over de chips die erinzitten kan uitvogelen.
Op mijn werk verkopen we wat digitale fotolijsten. Daar kan ik wel even in peeken wat er voor zut in zit :)
Apart dat er weinig 3,5 inch lijsten bestaan op Ebay. Maar in elk geval zoek je dus naar deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

MrDummy schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 00:22:
[...]

Op mijn werk verkopen we wat digitale fotolijsten. Daar kan ik wel even in peeken wat er voor zut in zit :)
Apart dat er weinig 3,5 inch lijsten bestaan op Ebay. Maar in elk geval zoek je dus naar deze dingen.
Nja, als er nog andere lijsten zijn met een LPC2103 of een andere goed gedocumenteerde chip is, ben ik natuurlijk ook geinteresseerd. Ik wil echter gewoon niet tegen een of andere ongedocumenteerde ESS of Zoran of whatever aanlopen. En ik kan iig aan de featureset van de meeste 3.5"-units wel zien wat er ongeveer inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi ik heb ff vlug een vraagje
ik heb een schermpje gekocht voor zon portable dvd speler zonder bekabeling.
het is een 8 pins din connector en volgens iemand die al een andere kabel er voor gemaakt heeft is dit de pinout:

Afbeeldingslocatie: http://pinouts.ru/connectors/minidin8cf.gif

1 geel
2 grijs dun midden tv
3 blauw +12v
4 groen links geluid
5 rood
8 zwart dik en omhulsing grond
6 zwart dun
7 wit rechts geluid

ik ben geen held in electronica, ik kan wel solderen maar ik snap hier geen moer van.
de stroom loopt via die connector, dit wou ik gaan doen met gewoon een 12v adaptertje.
op welke pin moet ik nu de + en de - aansluiten? hoef alleen stroom en video te hebben meer niet.. geen geluid enzo.
hoe moet ik het nou precies aansluiten? ik zou graag even wat advies willen voordat ik alles verkeerd doet.

bvd,

Pim

De jongen die dit heeft gescherven die kan ik niet te pakken krijgen, nergens een email adres te vinden en zijn pm is uitgeschakelt dus dat gaat niet werken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als ik het goed begrijp moet je de plus van je 12V-adapter op blauw/3 hangen, de aarde van je adapter en je videosignaal samen aan zwart (8) en je videosignaal zelf op grijs (2).

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 07-04-2008 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke, maar als je compositie neemt he, dan heb je toch maar 1 kabeltje? of zit er aan zon geel compositie kabeltje meer draadjes?

En nog een vraagje zou je dat videosignaal direct aan een svideo kabel kunnen solderen? zoja aan welk pinnetje?

Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Even eeeeen heeeeeeeeele domme vraag die ik nergens kan vinden maar waarvan ik weet dat mensen het hier wel weten.

Uit de IA van niels: wat is de ontvanger en wat is de verzender? :+
Afbeeldingslocatie: http://pic19.picturetrail.com/VOL1054/6191091/12062399/275613779.jpg

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Links is de zender, rechts de ontvanger :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.futurlec.com/Radio.shtml

Hier kun je zien dat de persoon boven mij gelijk heeft (vergelijk jouw plaatje met de fotos op die website )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ha ik krijg nu zooi binnen op mijn com-poort, thnx :)
Wat is die 433 Mhz band vervuild zeg, hoop dat ik daar nog tussen kom met mijn projectje, of zou ik alleen maar ruis zitten te meten als ik dit soort dingen binnenkrijg:
FC F8 FC FE FC FC F8 FE FC FC FC FC FE FC FC FA FC FC FC FE FC FC 7E FC
FA FC FE FC FC FC FC FC FA FC FC F8 FE FC F8 FE FE FA FC FE FC FE F8 F8
FC FC FC FC FC FC FC FC F8 FC F8 FC FC FE FC FE FC FC FC F8 F8 FC FC F8
FE FC FC FC FE FC F8 FC FE FC FE F8 FC FC F8 FC F8 FC F8 FE FE F8 FE FC
FC FC FC FC F8 F8 FE FA FE FC FE FA FC FC F8 FA FC FC FE FA FC F8 FA FC
FE F8 FC FC F8 FE F8 FC FC FE FE FC FC F8 FE FA FC F2 FC F8 FC FE 7E FC
FC F8 FC FC FC F8 FC FC FC FC FC FA FC FC FC F8 FC FE FE FC FE FE FC FE
FC FC F8 FE FC FE FC FC FE FC FC FE FE FC FC FC FC FC FC FC FE FA F8 FC
FE FE FA FE FE FA FC FC FC FA FC FA FE F8 FC FE FA FA FA FE FC FC FE FC
FC FE FC F8 F8 FC FC FC FC FC FE FE FE FC FE FC F8 F8 FC FC F8 FA FE FE
FE FC FC FC FC 7C FA FC FE FE FC FE FC FC FA FC FE F8 FE FC FC FE FE FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik denk dat je alleen ruis zit te meten. In z'n algemeenheid zijn er wel redelijk apparaten die op de 433MHz werken, maar die zijn vaak 99% van de tijd stil (kaku, radiografische weerstationnen, ...) en reiken zowiezo niet zo ver.

Je zou het signaal es aan een scoop kunnen hangen, kijken wat je ziet.

Pagina: 1 2 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.