Vandaag een klein projectje. Soms heb je gewoon geen zin om netjes een printje te ontwerpen met mooie SMD componenten. Tijd voor een dead-bug poject.
Er was eens een ATtiny2313 die graag op een voetje wou:
Helaas, het mocht niet zo zijn:

(de oplettende kijker ziet dat dit stiekem een andere is

)
Behalve de twee buitenste rijen alle pootjes naar boven gebogen en gekromd:
De bovenkant met alleen VCC en GND nog normaal. Reset en de pin schuin aan de andere kant van de chip zijn naar beneden:
Pin 10 is geamputeerd:
Reset is omgebogen naar de andere kant maar steekt niet omhoog:
De andere ingredienten: een 78L05, 2 100nF's en een 3.3V zener die later onnodig bleek.
Oja en wat draad:
Wonderbaarlijk genoeg past het IC nu precies op een 2x8 aansluiting op een PLED scherm:
De 78L05 erop:
De reset pin zit aan een doorgemetalliseerd boorgat vast gesoldeerd. De AVR is van tevoren op debugWire mode gezet, waarbij je de AVR via 1 pin (+GND en VCC) kunt programmeren. Dit kan heel makkelijk door een krokodillebek klemmetje op het boorgat te klemmen en die op de reset aansluiting te zetten van een debugWire programmer (AVR dragon of JTAGICE mkII).
De zener was bedoeld voor het contrast, ik dacht dat dit 3.0V moest zijn bij PLED en had gehoopt dat in combinatie met de interne pull-up van de AVR de zener dit wel ongeveer zou regelen. Helaas bleek de interne pull-up te zwak, maar ook 3.0V te weinig. De zener is er later weer afgehaald om de pin op 5V te kunnen zetten. De 3.0V bleek over een interne aansluiting op de PLED te gaan, contrast is alleen in verhouding daarmee.
Twee 100nF caps mogen ook niet ontbreken:
Voedingsdraden eraan vast
De voedingsdraden zitten geknoopt om de boorgaten en dienen ook meteen als draad om het PLED ergens aan op te hangen.
Beetje programmeren en het werkt :)!
(Dat wil zeggen, het werkte de tweede keer dat ik dit allemaal bouwde en ik niet de ingang en uitgang van de 78L05 verwisseld had.. 8V op de AVR? hmmm...)