De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.167 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 15:29

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/tmp/elkroeg.jpg
Heuh, wat is dit dan?
Het komt vaak genoeg voor dan mensen een slimme constructie gebouwd hebben om iets gedaan te krijgen, even snel willen weten welke tor nou beter werkt voor een bepaald iets, truukjes willen uitwisselen om een soldeerpunt schoon te krijgen, noem maar op. In EL is daar normaliter niet echt plek voor, vandaar dat we dit maar eens proberen: een topic waar de ELlers informeel kunnen kletsen over wat ze bezighoudt.
Ok, dus...
Nou, pak een pilsje en gooi die geniale truuks, irritante hebbelijkheden of leuke features van chippies op tafel, of begin te klagen over de brandblaren aan je vingers als je nog niet zo ver bent.
En als laatste:
Dit is een experimentje geinspireerd door de NOS-kroeg. Ik hoop dat jullie het kunnen waarderen en het gezellig kunnen houden, zodat er nog vele delen kunnen volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 09-03-2008 21:52 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
En dan zal ik het meteen aftrappen: Als er hier mensen zijn die custom printjes maken door de laserprinter-fotopapier-strijkbout toner-transfer-manier: Trek ergens een oude LaserJet 3 ofzo van de straat en ga dit bouwen! Je krijgt er echt geintjes tot aan spoortjes voor TSOP-behuizingen echt zonder enige noemenswaardige problemen mee getransferred.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Leuk idee zo'n topic! Die pcb-printer ziet er grappig uit maar was laser toner niet behoorlijk ongezond? Lijkt me niet zo heel goed dan om zoiets open te hebben.

Verder nog even geen inspiratie voor dit topic maar wel even een tip voor de mensen die circuitsonline en samenkopen niet volgen: Er loop momenteel een actie voor Rigol oscilloscopen, de DS1000 serie.
(foto). Dit zijn geen lullige scopes van Velleman maar hele degelijke apparaten, ze worden ook door Rigol voor Agilent gemaakt met iets andere software en logo erop maar verder hetzelfde. Ze zijn te krijgen in 25, 40, 60 en 100MHz bandbreedte, optioneel met 16-channel logic analyzer en allemaal zijn ze 400Msamples/s.

Het is ontstaan op circuitsonline in dit topic waar bij diverse leveranciers gekeken werd of ze goedkoper te krijgen zijn. Er is toen een actie van LEDsee opgezet die ze wel uit China kon leveren, maar vlak daarna melde iemand op circuitsonline een Nederlandse leverancier gevonden te hebben met 3 jaar garantie ipv 1. Iets duurder maar wel makkelijker gezien de lastig te bepalen BTW- en invoerkosten uit China.

Kosten bij de Nederlandse leverancier zijn momenteel 850 euro inclusief verzending, voor de 40MHz versie met logic analyzer. Een flink bedrag maar voor zo'n apparaat is het zeker een goede prijs. Er zijn maar weinig leveranciers maar de meeste zitten minstens op 1000 euro. Misschien niet voor de beginner maar voor de serieuze elektronica fanaat het overwegen waard.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Hmm.. Ik heb net een oude HP Laserjet 4L weggedonderd.. Maar ach, printjes ets ik wel op school :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Sprite_tm schreef op maandag 04 juni 2007 @ 20:43:
En dan zal ik het meteen aftrappen: Als er hier mensen zijn die custom printjes maken door de laserprinter-fotopapier-strijkbout toner-transfer-manier: Trek ergens een oude LaserJet 3 ofzo van de straat en ga dit bouwen! Je krijgt er echt geintjes tot aan spoortjes voor TSOP-behuizingen echt zonder enige noemenswaardige problemen mee getransferred.
Wat is de laserprinter-fotopapier-strijkbout toner-transfer-manier :?
Ik gebruik altijd gewoon direct transparanten in de laserprinter: printen-belichten-ontwikkelen-etsen-klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik ben zelf al een tijdje bezig met dat toner transfer gebeuren, maar wil hier maar niet lukken.

Heb aldi-fotopapier geprobeerd, maar dit smelt in de printer al, en tijdens de transfer helemaal.
HP fotopapier luk ook niet zo super.
Heb nu een A4 telfon folie, maar zelfs daar lukt het niet mee.

Iemand een idee voor temperatuur etc van het tranferen, heb een 1000W strijkbout met regelaar, maar geen idee op wat voor stand hij moet. Linnnen? Denim? Zijde? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Madwizard: Het daadwerkelijke printen doe je op een wel-werkende printer, daar komt dus nauwelijks toner bij vrij. De gesloopte printer heeft alleen de fuser en de motor nog over, dat levert dus geen chemisch gevaar meer op.

Bootstrap: Zie oa hier voor oa de beschrijving van de direct-transfer-methode. Basically is het voordeel dat je de belichten-ontwikkelen-stap weghaalt, wat snellere printen en minder chemische troep oplevert.

SA007: Ik heb zelf es via een IA die press-n-peel-sheets zoals in de url beschreven gehaald; die waren echter vrij prijzig en ik weet niet of ik er nog een keer aan kan komen. Mocht je dus in Nederland iets nuttigs vinden, graag een gil. Ik meen me nog te herinneren dat het spul met een strijkbout op een katoenstand moest, maar as I said: het resultaat haalt het niet bij mijn huidige gesloopte-laserprinter-manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zijn die press-n-peel dingen recyclebaar?
Heb nu een vel teflon folie, volgens mij is dat prima recyclebaar.

Blijkbaar deed ik het voornamelijk veel te kort, lees op die url een paar minuten, ik deed 10-20 sec..

* SA007 gaat het nog 's proberen, ff iets vinden om op te transferen.

Edit:
Toch geen tijd voor vandaag, wordt woensdag dan denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 04-06-2007 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:D Die "direct transfer" methode is wat ik vroeger inderdaad deed met viltstift direct op de print! Ik geef zelf tegenwoordig de voorkeur aan het gebruik van transparante film. Ik kan printen maken met normale huis-tuin -en-keuken spullen (zoek alleen nog een oude scanner om tot UV-lichtbak om te bouwen).

Overigens gebruik ik een oude Ultimate (versie 5.72 uit 2000 :X ) voor m'n ontwerpen. Op zich werkt die voor mij redelijk prettig maar ik vroeg mij af of jullie wellicht wat modernere (en gratis of heeele goedkoope) alternatieven kennen en/of aan kunnen raden. Waar ik af en toe tegenaan loop is dat componenten toevoegen in Ulticap/Ultiboard niet echt lekker gaat en bovendien lijkt m'n dongle af en toe kuren te krijgen en als die kapot gaat kan ik m'n programma niet meer gebruiken.

@hieronder
Ik heb Eagle even bekeken maar een halve euroformaat vind ik toch best beperkt, zeker als je bekijkt wat Ultimate kan (ze hadden toen een "home" versie die "gelimiteerd" is tot printen van een 1/2 m2 en 32 layers of zo, alsof ik thuis ooit meer dan dubbelzijdig nodig heb 8)7, en het aantal pinnen is ook nog beperkt geloof ik ), en een beetje leuk werkbare versie kost ook al gauw weer 4-600 $$. Lijkt me niet echt een optie.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 04-06-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132776

Anoniem: 35978 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:48:
:D Die "direct transfer" methode is wat ik vroeger inderdaad deed met viltstift direct op de print! Ik geef zelf tegenwoordig de voorkeur aan het gebruik van transparante film. Ik kan printen maken met normale huis-tuin -en-keuken spullen (zoek alleen nog een oude scanner om tot UV-lichtbak om te bouwen).

Overigens gebruik ik een oude Ultimate (versie 5.72 uit 2000 :X ) voor m'n ontwerpen. Op zich werkt die voor mij redelijk prettig maar ik vroeg mij af of jullie wellicht wat modernere (en gratis of heeele goedkoope) alternatieven kennen en/of aan kunnen raden. Waar ik af en toe tegenaan loop is dat componenten toevoegen in Ulticap/Ultiboard niet echt lekker gaat en bovendien lijkt m'n dongle af en toe kuren te krijgen en als die kapot gaat kan ik m'n programma niet meer gebruiken.
Ik heb altijd Eagle gebruikt. Het programma is redelijk onlogisch qua structuur, maar eenmaal je ermee werkt, leer je het wel appreciëren. Let wel op, de gratis versie kan maar printplaten van een halve euro-print maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Anoniem: 35978 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:48:

Ik heb op school moeten werken met Ultiboard 2001 (versie 8 geloof ik), maar als het aan mij ligt pak ik gewoon 5.72 erbij. Die vind ik persoonlijk toch het fijnst werken. Eagle ook wel eens geprobeerd, maar als je UB gewend bent is dat echt een ramp.. Ook de MultiSim die bij de nieuwe ultiboard versies zit is niet zo fijn als de UltiCap bij de oudere versies..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:07:
maar als het aan mij ligt pak ik gewoon 5.72 erbij.
En ik dacht de enige te zijn met vintage ontwerpsoftware :o

edit: stiekum vind ik het ook best wel een fijn programma, maar nieuwere libjes zijn er niet en de meegeleverde libedit is ook maar een draak. Maar overall werkt het inderdaad erg fijn als je er aan gewend bent :)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 04-06-2007 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Die scopes op SamenKopen zien er inderdaad wel goed uit, maar het blijft toch een berg centen.

En het vrouwtje was alweer bezig: "Waar moet dat dan weer komen te staan? Moeten we maar verhuizen zodat je de woonkamer niet meer als werkplaats hoeft te gebruiken?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:13:
Die scopes op SamenKopen zien er inderdaad wel goed uit, maar het blijft toch een berg centen.

En het vrouwtje was alweer bezig: "Waar moet dat dan weer komen te staan? Moeten we maar verhuizen zodat je de woonkamer niet meer als werkplaats hoeft te gebruiken?" :+
Als je voor weinig centen een leuke scoop wilt hebben kun je eens op MP rondkijken, tijdje geleden zag ik daar een Philips PM3055 :9~ voor €75. Ding had wel een defect aan de autosetting maar toch, lijkt leuke deal. Ik heb in m'n Philips tijd veel met die dingen gewerkt en zou er graag één hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Ik ets m'n printen altijd op school. (via belichting, en dan in zuur en zo) Ik wil graag ook thuis printen kunnen maken, maar ik weet niet goed waar ik de chemicaliën haal die we op school gebruiken.

Het zuur zelf is een mengeling van Zoutzuur (HCl) en waterstofperoxide (H2O2). Zoutzuur is geen probleem, dat vind je zelfs in een supermarkt of in een doe-het-zelf-er, maar waar haal ik die H2O2?

Als ontwikkelaar heb ik al opgevangen dat je één of ander ontstop middel kan gebruiken.
Ik weet dat je gewoon 'korrels' kan halen bji de elo-winkel maar dat gaat zo traag :) Met dat goedje van op school is je printje binnen de 2 minuten volledig geëtst.

[ Voor 14% gewijzigd door flux_w42 op 04-06-2007 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Bootstrap:

Mwah ik heb al een oud scopje, maar die heeft zo z'n eigenaardigheden en ook maar beperkte bandbreedte waardoor ie toch steeds minder bruikbaar wordt.

Een nieuwe staat al een tijdje op de verlanglijst en dit is echt een goede deal voor een goed ding, maar het blijft een bak centen. Afgelopen maand is m'n auto stuque gegaan en dat kostte ook al redelijk wat centen om te fixen dus ik ben bang dat het er niet in zit.

Hopelijk komt er nog een keer zo'n actie, de organisator is een vaste op SK geloof ik dus dat komt wel goed dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flux_w42 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:20:
Ik ets m'n printen altijd op school. (via belichting, en dan in zuur en zo) Ik wil graag ook thuis printen kunnen maken, maar ik weet niet goed waar ik de chemicaliën haal die we op school gebruiken.

Het zuur zelf is een mengeling van Zoutzuur (HCl) en waterstofperoxide (H2O2). Zoutzuur is geen probleem, dat vind je zelfs in een supermarkt of in een doe-het-zelf-er, maar waar haal ik die H2O2?

Als ontwikkelaar heb ik al opgevangen dat je één of ander ontstop middel kan gebruiken.
Je kunt ammoniumpersulfaat als etsmiddel gebruiken, is wat gebruiksvriendelijker dan HCL/H2O2. In de handel heet het fijnetskristal of zo. Ontwikkelaar is natronloog ofwel caustic soda. Dat is inderdaad gootsteenontstopper (Crofty) maar je kunt ook ontwikkelaar bij de electronicaboer kopen. Is hetzelfde spul maar veel duurder. Als je Crofty gebruikt let dan op dat daar ook aluminiumballetjes inzitten en die moet je er uit vissen en niet gebruiken. Gebruik ongeveer 2 vingerhoedjes caustic soda op een halve liter water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
flux_w42 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:20:
...
Ik weet dat je gewoon 'korrels' kan halen bji de elo-winkel maar dat gaat zo traag :) Met dat goedje van op school is je printje binnen de 2 minuten volledig geëtst.
Op je school gebruiken ze wellicht gewone gootsteenontstopper (korrels, oplossen in water), dat gaat inderdaad erg snel (afhankelijk van de concentratie).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Mag je hier ook je domme vraagjes 'dumpen'? :)
Of snap ik het doel van het topic dan echt niet? :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Leuk idee, ik heb nog niet echt toevoegingen, behalve iets wat misschien de meeste wel weten ook.

Bij het desolderen van div. onderdelen gewoon veel soldeer toevoegen, alles lekker heet stoken en vervolgens komen alle pinnetjes vanzelf los. Zo hoef je niet heel snel met je soldeerbout heen en weer te gaan, of het onderdeel langzaam er uit werken.

Met het solderen van kleine smd behuizingen is het ook mogelijk om er een flinke laag soldeer op aan te brengen. Vervolgens kun je dat dan afzuigen, en zodoende blijven de pootjes gesoldeerd en hoef je niet heel voorzichtig soldeer te gaan toevoegen wat dan vervolgens toch weer net teveel is en je dus weer moet gaan afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:14
Atlas schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:33:
Mag je hier ook je domme vraagjes 'dumpen'? :)
Of snap ik het doel van het topic dan echt niet? :P
Uiteraard niet. We willen "informeel kunnen kletsen over wat ons bezighoudt", simpele FAQ-vraagjes dumpen is dus niet de bedoeling.
Wat wel kan, wordt wellicht eventjes aftasten, maar een vraagje dat niet direct door de FAQ en google op te lossen is, maar wel vlotjes en zonder al teveel moeite door ervaren elektronicussen (de users hier dus :> ) kan beantwoord worden, dat is hier wel op zijn plaats.

Ik neem aan dat het nuanceverschil zo wel duidelijk is, de vragen tussen de FAQ-vraagjes en deze die een eigen topic verdienen kunnen hier terecht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44
Anoniem: 178962 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:21:
@Bootstrap:

Mwah ik heb al een oud scopje, maar die heeft zo z'n eigenaardigheden en ook maar beperkte bandbreedte waardoor ie toch steeds minder bruikbaar wordt.

Een nieuwe staat al een tijdje op de verlanglijst en dit is echt een goede deal voor een goed ding, maar het blijft een bak centen. Afgelopen maand is m'n auto stuque gegaan en dat kostte ook al redelijk wat centen om te fixen dus ik ben bang dat het er niet in zit.

Hopelijk komt er nog een keer zo'n actie, de organisator is een vaste op SK geloof ik dus dat komt wel goed dan.
Ziet er inderdaad goed uit die scopes, maar ik ben al de gelukkige eigenaar van drie Hameg 408's met elk zo zijn eigen defectje :') van de zomer eens zien te fixxen :9

Dus als iemand een bedrijf weet dat niet zo moeilijk doet over een paar onderdeeltjes leveren aan een particulier (denk aan de plastic verbinding stukjes tussen de assen van de draaiknopjes en de potmeters die er achter zitten), ik hou me aanbevolen ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-03 14:33
Ah gezellig, een EL-kroeg :)

Ik zal hier binnenkort eens een korte review schrijven over de Rigol DS1022CD scope die in de inkoopactie zit waar Madwizard het over had. Die heb ik een maandje of 2 geleden aangeschaft via Ebay (uiteindelijk was het met douane- en verzend kosten erbij even duur als in de winkel, maargoed.) Voor de mensen die niet op mijn review willen wachten, maar twijfelen over de aanschaf van een Rigol: ik zou zeggen gewoon doen! Ik werkte hiervoor met de Tektronix TDS-1000 series, en de Rigol scoort echt op elk vlak beter, voor een lagere prijs.

Goed, me biertje is op, ik gaat me bedje maar eens opzoeken, morgen weer gezellig de hele dag code kloppen voor me ARM ontwikkel bordje :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van de week ook gelachen trouwens, ik bestel al m'n ledjes altijd via internet (en dan vaak via sites als SamenKopen) dus mooie ledjes in zakjes van 10 stuks voor net een paar euro.

Nu had m'n broertje ook wat ledjes nodig voor een project waar ie mee bezig is dus ik zeg tegen em: "Moet je op SamenKopen bestellen". Maar dat vond ie allemaal te lang duren en onbetrouwbaar enzo dus hij zou wel eens ff naar de lokale electroboer gaan.

Zo gezegd zo gedaan, komt ie daar bij de boer, had ie wonderbaarlijk ook nog eens de juiste ledjes. Die gast achter de counter: Deze zijn E 3,95, m'n broertje zo: "Per 10? Das wel erg prijzig". Die gast achter de counter: "Nee meneer, per stuk". M'n broertje: " :| Laat maar zitten dan"

_/-\o_

Lokale boeren zijn handig als je snel iets nodig hebt, maar als je kunt wachten, gewoon lekker wachten en op internet bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Leuk idee dit topic.
Dat 'testje: ' kan wel weer uit de titel :)

Over ontwerp programma's, ik kwam laatst een link naar het open source KiCad tegen, dat is ook een schema/layout programma. Ik heb in de tussentijd alleen niets te ontwerpen gehad, dus ik heb het nog niet serieus geprobeerd.

edit:
Hier kwam ik die link tegen:
Gluggie in "Open Source Lasergame/Laser Tag"

[ Voor 16% gewijzigd door Anthor op 05-06-2007 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik vind het fijn dat ik mensen kan inspireren met mijn topic-ideeen! :*)

En nu ik hier toch even ben binnen gewandeld, lust ik wel een biertje en wacht ik op mijn gemakje op de mooie EL-verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Laatst online: 17-04 16:09
Misschien voor diegene die opzoek zijn naar een design programma misschien is CADstar van Zuken iets.

Er is een vrij te downloaden versie met de beperkingen van maximaal 50 componenten of 300 pinnen en er zijn weinig lybraries meegeleverd maar ja daar in tegen is het wel een gratis versie ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 22:11

klown

geek

Zelf gebruik ik Kicad, is gratis en open source en bevalt me prima

zowel onder linux als windows te draaien 8)

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 17:32
Waar ik nu een hekel aan heb is dat je van Sure Electronics spullen nodig hebt in redelijk snelle tijd, en dat deze vervolgens 5 dagen niet via ebay of e-mail reageerd op een mailtje met de vraag om een offerte terwijl hij wel op vragen van andere reageert :| :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Spamilter vind je niet aardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik vind 'pcb' onder Linux nog altijd erg fijn werken. Is een PCB-maak-progsel, dus geen geintegreerd pakket, maar je kan er wel een aantal formate ern instoppen. En hij is gratis.

Damn, waarom zijn niet gewoon vrolijk net zoals bij PNP- en NPN-BJTs, P-channel en N-channel mosfets even gangbaar? Ik wil een simpel fancontrollertje maken die reageert op smart-data van mijn harde schijven, maar nou moet ik een relais oid pakken om de spanningen tussen 12V en 5V te wisselen. Ja, of ergens een spanning >12V genereren, maar daar heb ik al helemaal geen zin in.

Edit: Hmmm, ik kan natuurlijk ook gewoon aan de bovenkant, dus tussen 0V, 7V en 12V gaan schakelen. Probleem opgelost :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sprite_tm op 05-06-2007 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
SA007 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 20:40:
Spamilter vind je niet aardig :)
Lijkt me niet, 3 e-mailadressen geprobeerd (gmail, hotmail, en eigen prive domein) via Ebay contact gemaakt (die komen via het e-mailadres van Ebay en neem aan dat een beetje verkoper daarmee wel rekening houd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03:21
brainstorm-ideetje mag hier ook wel gok ik?

de planning is om een muziekkar/buggy te bouwen. Simpelweg een soort kinderwagen(3wielen dus) met zoveel mogelijk boxen. Natuurlijk goede remmen. het geheel gaat voortgeduwd worden op skates.

versterker maak ik zelf wel ik ga voor de TDA2003 daarmee creeer ik een mono 18watt versterker. Lijkt mij wel genoeg(?ofniet?). Nu het probleem van de batterij. Ik heb een gelaccu nodig ofniet? loodaccu's moet je rechtophouden en vinden schokken niet al te prettig.

In een later stadium zal er nog meer zooi bijkomen(led-bars en dergelijke) Maar een 7,2Ah accu van baco lijkt mij wel genoeg. Dan zou ik toch wel 3 uur muziek moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Och, een auto-accu zit ook echt niet shockproof ingebouwd hoor :) Maar ik zou zelf idd voor die 12V/7,2Ah-ups-accu'tjes gaan, zo duur zijn ze niet. Verder wil je misschien eens naar een klasse-D-versterker kijken als je aan stroombesparing wilt doen. Ik weet dat Maxim ze iig heeft tot een paar watt, geen idee of ze ook tot 18 watt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
18W op een 7.2A accu zal wel een uur of 5 werken. Helemaal als je 'm niet voluit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pak eventueel een droge accu, dus zonder troep. Duurder maar scheelt gezeik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Vandaag een klein projectje. Soms heb je gewoon geen zin om netjes een printje te ontwerpen met mooie SMD componenten. Tijd voor een dead-bug poject.

Er was eens een ATtiny2313 die graag op een voetje wou:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/01_avr.jpg

Helaas, het mocht niet zo zijn:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/02_avr.jpg
(de oplettende kijker ziet dat dit stiekem een andere is ;))

Behalve de twee buitenste rijen alle pootjes naar boven gebogen en gekromd:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/03_avr.jpg

De bovenkant met alleen VCC en GND nog normaal. Reset en de pin schuin aan de andere kant van de chip zijn naar beneden:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/04_avr.jpg

Pin 10 is geamputeerd:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/05_avr.jpg

Reset is omgebogen naar de andere kant maar steekt niet omhoog:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/06_avr.jpg

De andere ingredienten: een 78L05, 2 100nF's en een 3.3V zener die later onnodig bleek.
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/07_comp.jpg

Oja en wat draad:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/08_wire.jpg

Wonderbaarlijk genoeg past het IC nu precies op een 2x8 aansluiting op een PLED scherm:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/09_solder.jpg

De 78L05 erop:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/10_power.jpg

De reset pin zit aan een doorgemetalliseerd boorgat vast gesoldeerd. De AVR is van tevoren op debugWire mode gezet, waarbij je de AVR via 1 pin (+GND en VCC) kunt programmeren. Dit kan heel makkelijk door een krokodillebek klemmetje op het boorgat te klemmen en die op de reset aansluiting te zetten van een debugWire programmer (AVR dragon of JTAGICE mkII).
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/11_reset.jpg

De zener was bedoeld voor het contrast, ik dacht dat dit 3.0V moest zijn bij PLED en had gehoopt dat in combinatie met de interne pull-up van de AVR de zener dit wel ongeveer zou regelen. Helaas bleek de interne pull-up te zwak, maar ook 3.0V te weinig. De zener is er later weer afgehaald om de pin op 5V te kunnen zetten. De 3.0V bleek over een interne aansluiting op de PLED te gaan, contrast is alleen in verhouding daarmee.
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/12_zener.jpg

Twee 100nF caps mogen ook niet ontbreken:
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/13_caps.jpg

Voedingsdraden eraan vast
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/14_wires.jpg

De voedingsdraden zitten geknoopt om de boorgaten en dienen ook meteen als draad om het PLED ergens aan op te hangen.
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/15_overview.jpg

Beetje programmeren en het werkt :)!
Afbeeldingslocatie: http://www.madwizard.org/extern/co/bugpled/16_dark.jpg

(Dat wil zeggen, het werkte de tweede keer dat ik dit allemaal bouwde en ik niet de ingang en uitgang van de 78L05 verwisseld had.. 8V op de AVR? hmmm...)

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik wil al een tijdje beginnen met AVR, afgezien dat ik niet super veel tijd heb, zit ik een beetje te kijken wat ik moet hebben. Ik heb componenten en een LCD schermpje, maar ik moet dus een programmer en een breedboard hebben om het makkelijk te houden denk ik. Het gare is dat ik alleen een laptop heb, dus alleen USB, ik heb al wat rond gezocht, maar misschien heeft iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-04 20:55
op de een of andere manier vind ik het er zo goedkoop uitzien
k vind gewoon een printje er zoveel beter uit zien he

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
En hoe stuur je nou tekst naar het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Megamind schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:06:
Ik wil al een tijdje beginnen met AVR, afgezien dat ik niet super veel tijd heb, zit ik een beetje te kijken wat ik moet hebben. Ik heb componenten en een LCD schermpje, maar ik moet dus een programmer en een breedboard hebben om het makkelijk te houden denk ik. Het gare is dat ik alleen een laptop heb, dus alleen USB, ik heb al wat rond gezocht, maar misschien heeft iemand een goede tip?
Ik geloof dat er wel goede ervaringen met MySmartUSB zijn (http://www.aavrs.nl/index.php?p=1012). Ook zijn er wel zelfbouw USB programmers maar als je weinig tijd hebt is het voor 28 euro goed te doen. Er zijn op circuitsonline ook wel wat topics te vinden over beginnen met AVRs en de programmers daarvoor, je kunt daar ook even zoeken.
roelke schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:09:
op de een of andere manier vind ik het er zo goedkoop uitzien
k vind gewoon een printje er zoveel beter uit zien he
Helemaal gelijk in, maar het is wel grappig om een keer te doen :)
SA007 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:14:
En hoe stuur je nou tekst naar het ding?
De tekst zit gewoon in de AVR, gewoon voor gedefinieerd. Maar dankzij de debugWire aansluiting is ie wel weer opnieuw te programmeren met 1 klemmetje op het boorgat, en GND doorverbonden vanuit de voeding.

[ Voor 13% gewijzigd door madwizard op 06-06-2007 20:17 ]

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, misschien is het een idee om zoiets te maken, alleen dan met de 5v regulator aan de andere kant eraan en dan te klooien met de brownout om data over te sturen :P

Of een weerstandsbrug naar pin 10 ofzo en daar seriele data over gooien en de 75l05 via een diode te gooien en iets grotere cap. (vcc dus aan/uit zetten met seriele data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12-2024

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik heb een paralelle progger en een AVR dragon. de paralelle progger heb ik zelf gemaakt. de dragon laatst via school gekocht € 25, deze schijnt normaal € 50 te kosten.

voordeel van de dragon is dat het USB is en je kan er mee debuggen. Je hebt buiten avr studio geen software nodig.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Tis echt zo jammer dat Atmel compleet niets over die DebugWire-interface op z'n site heeft staan... ik zou daar eigenlijk toch best wel graag eigen software tegenaangooien, ik heb niet zo'n zin in het kopen van dure pruttel (programeerdevices) als ik het equivalent waarschijnlijk met spul wat ik hier in de la heb liggen plus wat intelligent programmeerwerk zelf kan maken; bovendien weet ik dan ook zeker dat het onder Linux werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

SA007 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 20:20:
Of een weerstandsbrug naar pin 10 ofzo en daar seriele data over gooien en de 75l05 via een diode te gooien en iets grotere cap. (vcc dus aan/uit zetten met seriele data)
Ja die pin is nog gewoon over inderdaad, ik heb hem eraf gehaald omdat ik hem niet nodig had.
virus.elektro schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:07:
voordeel van de dragon is dat het USB is en je kan er mee debuggen. Je hebt buiten avr studio geen software nodig.
Dragon is nog wel redelijk betaalbaar, zijn geloof ik voor 40 euro te krijgen. Maar jtag/debugwire kan maar tot 32KB AVR's.
Sprite_tm schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 21:11:
Tis echt zo jammer dat Atmel compleet niets over die DebugWire-interface op z'n site heeft staan... ik zou daar eigenlijk toch best wel graag eigen software tegenaangooien, ik heb niet zo'n zin in het kopen van dure pruttel (programeerdevices) als ik het equivalent waarschijnlijk met spul wat ik hier in de la heb liggen plus wat intelligent programmeerwerk zelf kan maken; bovendien weet ik dan ook zeker dat het onder Linux werkt.
Ja dat is wel jammer inderdaad. Ik weet niet of er al pogingen zijn het te reverse engineeren, vast al wel.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102358

Ik heb ook nog een leuk idee'tje voor sfeerverlichting op mijn kamer. Alleen moet ik me wat meer gaan verdiepen in AVR/PIC, omdat daar mijn idee makkelijker mee te construeren is (kost anders allemaal weer zoveel ic'tjes >:) ).

Wat ik wil maken is een soort van moodlight maar dan met een regelkastje en dan met zo'n "ipodwieltje" erin waar je de snelheid van kleurwisseling, de felheid kan regelen en eventueel handmatig van kleur kan veranderen. Dat zijn nogal wat functies om alleen op te bouwen uit 4000 en 74xxx IC'tjes. Dus dit idee zal pas echt realiteit worden als ik meer met AVR/PIC ga werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Waar werken jullie het liefst mee? PIC of AVR? Ik merk dat Sprite_tm en madwizard vooral met AVR werken. Zelf heb ik géén ervaring met AVR, 'k wil daar wel eens mee leren werken, maar momenteel heb ik geen tijd :( . Ik gebruik al een tijdje PIC's van Microchip (gratis te samplen :) ) en 'k moet zeggen dat daar al veel mee te doen is.

m'n concrete vraag is dus: Zijn hier mensen die ervaring hebben met beide µC? Zo ja, naar welke gaat jou voorkeur uit en waarom :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke microcontrollers worden eigenlijk aanbevolen voor mensen zonder noemenswaardige programmeerervaring? Ik ben zelf ook wel geïnteresseerd, vaak inderdaad om onderdelen uit te sparen. Zo heb ik wel eens een electronische clignateur voor mijn motor ontworpen maar dat ding vereiste zoveel IC's dat het praktisch gewoon niet klein genoeg te maken was om op mijn HD te bouwen(*). Samen met een maat van mij (die ik inmiddels uit het oog ben verloren) wel eens een proto mbv een PIC gemaakt en dat paste ruimschoots in formaat luciferdoosje. Mijn programmeerervaring beperkt zich tot prehistorisch BASIC. Ik heb wel gezien dat er wat BASIC compilers zijn voor diverse microprocessors maar is bijv C niet uiteindelijk sneller/efficiënter? En hoe lastig (of juist niet) is C nu eigenlijk onder de knie te krijgen (voor relatief simpele projectjes om mee te beginnen zoals genoemde clignateur)? Overigens heb ik pakweg 15 jaar geleden MTS afgerond en de laatste 8 jaar of zo ben ik niet meer in het "vak" werkzaam (om ff idee van het kennisniveau te geven)

(*) de clignateur in kwestie betrof niet alleen het bedienen van de knipperlichten dmv drukknoppen op het stuur maar ook voorzieningen voor alarmknipperlichten, running lights en remlichten op de achterste knipperlichten.

Leuke kroeg trouwens, lekker korenwijntje erbij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Als je een goede basis in BASIC (of gelijk welke programeertaal eigenlijk) hebt, ben je wel redelijk vlug mee met een andere programeertaal. Van C/C++ heb je zooo veel tutorials :)
Voor envoudige projecten (lees kleiner dan 2kB) programeer ik normaal in ASM. Voor de grotere projecten een combinatie van C en ASM.

Pic's kan je gemakkelijk in basic programeren. Ik heb vroeger nog gewerkt met Proton PICBasic, en nog één waar ik niet direct kan opkomen ... ik dacht microBasic of zo, maar 'k ben niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Hm, valt me nu pas op :-) Ben toch de amateur-EL'er hier :-)

Waarom heeft niemand die foto's gehuldigd? Man, waarom schijnen tweakers stuk voor stuk geld te hebben voor fatsoenlijke fotocamera's... Nou ja, SA007 uitgezonderd ;-)

We hebben op delft eindelijk onze PC/104 binnen! Pentium III 800, dimmslotje waar ik zeer zeker minstens 512 MB in ga proppen, cf-kaartje om van te booten en voilà, een volledige computer in 12x17cm! Shockproof en bestemd om (jawel) in een futuristische waterstofkart te worden gebruikt. Nu eerst eens kijken hoe het fucking ding geprogrammeerd gaat worden.

Ik kan namelijk wel overweg met die dingen (je reinste ITX systeem) maar het team bestaat voornamelijk uit mensen die heel erg TU Delft zijn, dus veel theorie, weinig praktijk. Dus, is hier toevallig iemand die ik informeel kan aanspreken over PC/104 bus-gebaseerde systemen (dus gewoon computers met een PC/104 interface)?

(welk team? wat bedoel je? wanneer hoe waar wat? Team Forze! Sorry, die naam heb ik niet bedacht. Formula Zero dus, als in, Formula one maar dan met een auto met zero emissions. Whatever.)

En ja, ik moet nog steeds die mosfet in m'n monitor bouwen. Nu eerst nog gokken welke pin waar moet...

[ Voor 9% gewijzigd door mux op 06-06-2007 23:03 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@flux_w42: ASM als in assembler, machinetaal?? Brr, heb ik voor het laatst op een microprofessor gedaan (Z80) en vond ik weinig inspirerend. Ik prog liever in iets wat nog een soort van klein beetje leesbaar geheel oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op SamenKopen hadden ze nu geloof ik ook een actie om te starten met microcontrollers, alleen ging het daar om PIC en niet om AVR, maar als je toch nog moet beginnen boeit dat natuurlijk niets.

Gevonden:

http://www.samenkopen.net/action_products/852526

Overigens kun je AVR's en PIC's ook prima programmeren in C of BASIC, als je maar de juiste compiler hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 06-06-2007 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, pics zijn idd best prima ;) Ik kan het ook wel maar ben meestal te l4m3 om een goede uitlichting te verzorgen. Toch maar eens een TL of PL ofzo op een flexibele arm aanschaffen... Verder kan je met de meeste camera's wel OK'e pics nemen, zolang je maar de macrostand gebruikt en het geheel dus goed belicht: mijn ervaring is dat als je macro + flitser doet, het bij veel cams al snel overbelicht word. Verder heb ik zelf nog een vergrootglas (nja, een grote lens uit een filmcamera) liggen: als ik die voor mijn cam houdt kan ik ineens van veel dichterbij nog scherpe pics nemen.

Voorbeeldjes (klik = hoe ze uit de cam kwamen rollen, ja, een aantal pics zijn ondersteboven genomen omdat ik anders handen te kort had)
Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2106.jpg
Macro-stand, met flits

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2105.jpg
Macrostand zonder flits, zwak halogeenspotje

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2104.jpg
Macrostand met extra lens ervoor, bijgelicht met Maglite

Alles is gemaakt met de Powershot S50 die ik een jaar ofzo terug tweedehands voor E200 gekocht heb. Is op zich wel een leuke cam, maar dus niet heel duur ofzo, en zeker geen DSLR met macro-glas. Met een TL-balk of overdag moet het trouwens zeker qua kleur nog veel beter kunnen, maar jah, de zon is onder :)

Op zich is het trouwens al heel wat als je het macro-knopje weet te vinden. Ik heb zat topics gezien met 'Mijn apparaat is stuk. [insert pic van een wazige groene blob] Dit is de printplaat, kan iemand zien wat er stuk is?'

En qua AVRs en PICs: Naar mijn persoonlijke mening kan je beter beginnen met AVRs: de krengen kosten bijna niets (E1,50 voor een kleine, maar ze zijn zelfs, net zoals pics btw, in kleine aantallen gratis te samplen), als je een parallele poort hebt is de programmeur een kwestie van 7 onderdelen van een paar cent, en als je daar nog een paar ledjes bijkoopt en een 2-tal penlites pakt als voeding kan je al beginnen. Als programmeertaal heb je assembler, wat imo door de overkill aan registers (32 ipv de ene in PICs) makkelijker werkt, maar je kan ook beginnen met C: de gratis/open compiler gcc is ernaar geport en word zelfs ondersteund door de officieele AVR-IDE, en er zijn genoeg tutorials voor. Ik heb het idee dat dat soort ondersteuning er voor PICs ook wel is, maar vaak veel gefragmenteerder en minder vaak gratis. Maar wat ik al zei: dit allemaal is uit de mond van iemand die zo ongeveer van AVRs proggen een reflex gemaakt heeft ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Sprite_tm op 06-06-2007 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:07:
@flux_w42: ASM als in assembler, machinetaal?? Brr, heb ik voor het laatst op een microprofessor gedaan (Z80) en vond ik weinig inspirerend. Ik prog liever in iets wat nog een soort van klein beetje leesbaar geheel oplevert.
Bwa dat valt eigenlijk nog mee hoor. Als je je µC goed kent en je gebruikt specifieke functies vind ik het soms zelfs gemakkelijker en directer om in ASM te werken. ASM is meestal sneller, C is daarentegen gemakkelijker om if ( ) .., for( ), ... en andere structuren te maken. De combinatie van de 2, daar zit de meeste kracht in ;)

Een microprofessor?? Grappig :) De drank van de elo-kroeg begint z'n werk te doen :D _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door flux_w42 op 06-06-2007 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
En ik ben met flux: Zeker op AVRs is assembly best leuk om in te werken: de instructieset is veel orthogonaler en heeft veel meer registers dan bijvoorbeeld de Z80. Verder is het wel erg practisch om timed loops te kunnen maken die precies die timings hebben die jij wilt; van C is het altijd maar de vraag hoeveel instructies je uC over dat ene commando gaat doen. Voor ARMs geld dat trouwens nog erger: die instructieset is zo ziek orthogonaal en heeft zoveel modifiers dat je een asm-routine die je dacht goed geschreven te hebben, vaak door echt flink na te denken nog twee keer zo snel kan maken.

En die microprofessor hoeft trouwens geen typo te zijn: klik.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 06-06-2007 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was net eens op zoek naar wat (zelfbouw) pic programmers die via USB werken en tijdens die zoektocht kwam ik dit tegen. Is eigenlijk een programmer met ontwikkelbordje erbij voor 65 euro. Tja, niet echt goedkoop maar lijkt erop dat je wel direct aan de gang kunt onder weer eerst een programmer in elkaar te moeten klussen (zo'n ding moet toch lekker degelijk zijn). Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.
flux_w42 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:28:
[...]
Een microprofessor?? Grappig :) _/-\o_ _/-\o_
Het was serieus bedoeld hoor: Microprofessor ;)

@^ lol, zelfde link, eerste tweede hit op Google!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 06-06-2007 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

owla mijn excuses :) ik dacht echt dat het een typfout was.De f ligt trouwens vlak bij de c ... vandaar.

Die Z80, zit die ook niet in oudere gameboys? 'k dacht daar ooit eens iets over in elektuur gelezen te hebben :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:42:
Ik was net eens op zoek naar wat (zelfbouw) pic programmers die via USB werken en tijdens die zoektocht kwam ik dit. Is eigenlijk een programmer met ontwikkelbordje erbij voor 65 euro. Tja, niet echt goedkoop maar lijkt erop dat je wel direct aan de gang kunt onder weer eerst een programmer in elkaar te moeten klussen (zo'n ding moet toch lekker degelijk zijn). Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.

[...]

Het was serieus bedoeld hoor: Microprofessor ;)

@^ lol, zelfde link, eerste tweede hit op Google!
'k zie vanalles, maar geen pic programmer :?

bedoelde je soms deze?

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 06-06-2007 23:51 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mjah ik heb zelf niet zoveel ervaring met AVR maar juist weer meer met PIC.

Ik heb nooit de indruk gekregen dat PICjes duur zijn, in ieder geval niet duurder dan AVR ofzo.

Aan de andere kant voel ik mij het meeste thuis op een 8051 systeem, daar heb ik het op geleerd en jaren lang professioneel mee gewerkt. Helaas is het geheel ter ziele voor zo ver ik weet, bijna niemand maakt nog de micocontrollertjes en de Keil omgeving heeft zich nu al een tijdje meer gericht op andere platformen.

Maar op SK is dus die actie, een perfecte start voor iemand die wil beginnen met PICjes. Misschien komt er ook nog wel een actie voor AVR, zou je daar moeten vragen ofzo

(Startboardje en programmer zijn wel goedkoop daar, de programmer is vrij universeel voor alle PICjes dus zeker in de toekomst ook nog bruikbaar).

Edit:

En natuurlijk ook op de Z80 in ASM geprogrammeerd, op de MSX ;)

Het klopt dat die ook in de oude GameBoy zat, het is een geweldige CPU.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 06-06-2007 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bartgrefte schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48:
[...]

'k zie vanalles, maar geen pic programmer :?
Mja, ik had gewoon de link uit de adresbalk gekopieërd zonder er naar te kijken |:( .

Deze dus: http://www.voti.nl/winkel/p/DEV-PICkit2-Starterkit.html

edit:
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48: ...Z80 ...

... is een geweldige CPU.
Het is een briljante CPU. Hij is voor het eerst geleverd in 1976 en hij wordt nog steeds gebruikt én geleverd door Zilog. Hij gaat dus al 31 jaar mee en dat is best een hele indrukwekkende prestatie.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 35978 op 06-06-2007 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:48:
Aan de andere kant voel ik mij het meeste thuis op een 8051 systeem, daar heb ik het op geleerd en jaren lang professioneel mee gewerkt. Helaas is het geheel ter ziele voor zo ver ik weet, bijna niemand maakt nog de micocontrollertjes en de Keil omgeving heeft zich nu al een tijdje meer gericht op andere platformen.
Dacht je dat? Moet je eens een gok wagen wat er in yer olde mp3-spelers (ok, da's vaak wel Z80 trouwens), USB-cartreaders en andere USB-shit zit. Dat zijn vaak goedkope Chinese chips, en om de datastromen de goede kanten op te leiden, moet er vaak een processor-core'tje in. Die lui kijken dus wat voor ontwerpen er te krijgen zijn, en ze komen dan heeeel vaak op een 8051 uit, vaak omdat 'ie gewoon gratis in je ASIC te copypeesten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Z80:
Inderdaad het is echt een veelzijdige chip, je kunt er alle kanten mee op. Hij is lekker snel, stevig en goedkoop. _/-\o_

8051:
Inderdaad mooi spul en zal vast nog wel gebruikt worden, maar niet in de richting waarin ik werk ;)

Je ziet inderdaad wel heel vaak dat ze FPGA systemen gebruiken om eea te programmeren, een 8051 CPU'tje en chipjes er omheen bijvoorbeeld als DSP systeem.

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 07-06-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Anoniem: 102358 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 22:11:
Wat ik wil maken is een soort van moodlight maar dan met een regelkastje en dan met zo'n "ipodwieltje" erin waar je de snelheid van kleurwisseling, de felheid kan regelen en eventueel handmatig van kleur kan veranderen. Dat zijn nogal wat functies om alleen op te bouwen uit 4000 en 74xxx IC'tjes. Dus dit idee zal pas echt realiteit worden als ik meer met AVR/PIC ga werken.
Dit idee had ik ook al een hele tijd, heb al tijden zo'n ipod-wiel chipje liggen (qt510) en ook een ikea mat-glas lamp ervoor. Maar nooit gemaakt. Ik geloof dat die philips living colors ook precies zo werkt.

PIC vs AVR is een eindeloze discussie, zelf werk ik inderdaad altijd met AVR's en ik heb nog nooit iets van een PIC gezien wat me over zou kunnen overhalen. Met name de instructieset vind ik veel logischer en krachtiger.

Voor C zijn AVR's wat geschikter denk ik, de instructieset is ontwikkeld in samenwerking met C mensen en GCC is gratis beschikbaar voor de AVR.
Anoniem: 35978 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:07:
Het ene assembler is het andere niet. Bovendien kan je er wel enigszins structuur in aanbrengen door constanten te gebruiken en defines voor de registers. Sommige mensen zetten gewoon over hardcoded waardes in en copy-pasten alles in plaats van loops te maken. Je kunt echt vreselijk onleesbare code maken, maar op zich geldt dat wel voor elke taal. Vooral als je geen programmeer ervaring hebt en met assembler begint - waar geen structuur afgedwongen wordt - is dit vaak een probleem.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL, PIC vs AVR.

Beide kanten zeggen hetzelfde:

- Het is waar ik altijd al mee werk
- Die andere is duurder
- Ik heb nog nooit iets gezien waarom ik zou willen overstappen

Het maakt niet zoveel uit welke je gebruikt, ze voldoen allebei altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Sprite_tm schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:25:
Mja, pics zijn idd best prima ;) Ik kan het ook wel maar ben meestal te l4m3 om een goede uitlichting te verzorgen. Toch maar eens een TL of PL ofzo op een flexibele arm aanschaffen... Verder kan je met de meeste camera's wel OK'e pics nemen, zolang je maar de macrostand gebruikt en het geheel dus goed belicht: mijn ervaring is dat als je macro + flitser doet, het bij veel cams al snel overbelicht word. Verder heb ik zelf nog een vergrootglas (nja, een grote lens uit een filmcamera) liggen: als ik die voor mijn cam houdt kan ik ineens van veel dichterbij nog scherpe pics nemen.

Voorbeeldjes (klik = hoe ze uit de cam kwamen rollen, ja, een aantal pics zijn ondersteboven genomen omdat ik anders handen te kort had)
[afbeelding]
Macro-stand, met flits

[afbeelding]
Macrostand zonder flits, zwak halogeenspotje

[afbeelding]
Macrostand met extra lens ervoor, bijgelicht met Maglite

Alles is gemaakt met de Powershot S50 die ik een jaar ofzo terug tweedehands voor E200 gekocht heb. Is op zich wel een leuke cam, maar dus niet heel duur ofzo, en zeker geen DSLR met macro-glas. Met een TL-balk of overdag moet het trouwens zeker qua kleur nog veel beter kunnen, maar jah, de zon is onder :)
Post-it note (of ander stuk papier) over de flitser doen en dan custom white balance instellen (als hij dat heeft). Bij m'n antieke Powershot A60 kan het iig. Enige wat je blijft houden is de schaduw, omdat de flitser dicht op de lens zit.
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ftdi.jpg
note: er zit een plakbandje overheen
Voor "productfoto's" is 't niet echt mooi, maar om bijv. het opschrift op een chip te lezen werkt het prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:01:
Z80:
Inderdaad het is echt een veelzijdige chip, je kunt er alle kanten mee op. Hij is lekker snel, stevig en goedkoop. _/-\o_
Wat je stevig noemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
real_Firefly: Heej, die truuk kende ik nog niet :) Bedankt.

TRRoads: Ik zal het gaan merken. Ik zit als AVR-figuur als developer bij OpenLaserFrag (zie ander topic in EL) terwijl de rest allemaal PICs gebruik. Ik ga mijn code zo schrijven dat porten basically betekent dat je net even wat andere hardware-hooks moet gaan schrijven voor een andere proc en dat er een standaard C-compiler voor moet wezen. We zien wel of de PIC-mensen er dan mee weg komen ;) maar ik verwacht geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb geprobeerd om met PIC's te gaan werken, maar heb nooit de programmer werkend gekregen, bij AVR werkte ie in 1x. Werk eigenlijk alleen met atmels, en ze zijn echt wel goedkoper dan PIC's.

En idd, in c kan je code vaak semi-makkelijk porteren.
Vind het werken in c met de avr ook wel makkelijk, PIN/PORT/DDR registers maken het best handig om met i/o te klooien.

Over foto's maken, dins ik mijn medion digitale cam zo heb gemod dat er een externe ontspanner op zit heb ik 'm gewoon op een statiefje staan en er komen echt scherpe foto's uit.
Voorbeeldje: http://images.sa007.nl/cammod/after.jpg (Note: 1.4MB)

Ik doe zelf ook nog wel eens een spiegeltje voor de flits en dan hier op zolder (witte schuine wanden) fotograveren, heel netjes indirect licht zonder geklooi. kleinere zut heb ik hier een paar ikea buiglampen voor liggen. (zoiezo een aanrader, erg handige dingen)

@real_Firefly:
Afbeeldingslocatie: http://fotos.sa007.nl/atmel_rail/thumb_m5110009.jpg
Dubbel klikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 07-06-2007 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:14:
TRRoads: Ik zal het gaan merken. Ik zit als AVR-figuur als developer bij OpenLaserFrag (zie ander topic in EL) terwijl de rest allemaal PICs gebruik. Ik ga mijn code zo schrijven dat porten basically betekent dat je net even wat andere hardware-hooks moet gaan schrijven voor een andere proc en dat er een standaard C-compiler voor moet wezen. We zien wel of de PIC-mensen er dan mee weg komen ;) maar ik verwacht geen problemen.
Is ook niet helemaal eerlijk he? De normale mens VS Sprite_tm ;)

Gelukkig heb ik hier voor mezelf wel nog een stevige supply aan 8051 spul dus dat zit wel goed. Maar misschien toch wel eens leuk om wat met FPGA te gaan spelen zodat ik ook zonder de fysieke hardware ermee verder kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102358

Die antieke camara's allemaal :P. Tegenwoordig kan je met een canon Sony digitale camara, de cybershot om precies te zijn (daar heb ik ervaring mee) , hele scherpe foto's maken. Automatische scherpstelling enz. Dus geen geklooi met macrolenzen, flits en witbalanstruukjes. Dat lost de canon zelf wel op :)

EDIT: merk omgewisseld 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 102358 op 07-06-2007 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Anoniem: 102358 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 08:37:
Die antieke camara's allemaal :P. Tegenwoordig kan je met een canon digitale camara, de cybershot om precies te zijn (daar heb ik ervaring mee) , hele scherpe foto's maken. Automatische scherpstelling enz. Dus geen geklooi met macrolenzen, flits en witbalanstruukjes. Dat lost de canon zelf wel op :)
Alles gaat ook vanzelf hoor :? Alleen moet je 'm soms helpen. Als je een stuk papier over de flitser doet (zeker zo'n gele post-it), is de witbalans gewoon verrot, altijd. Macrofoto's zijn met elke camera vrijwel onmogelijk met flits, omdat de flitser te sterk is. Scherpstellen kan je niet eens handmatig doen (ja de functie zit erop, maar je kan totaal niet zien of je foto scherp is of niet).

Beste oplossing is een (mini-)statief, dan kan je gewoon zonder flits macro's schieten. Canon heeft iig een optie om 2 of 10 sec. vertraging in te stellen, zodat je cam niet beweegt als je de knop indrukt. Anders moet je een remote shutter gebruiken, zoals 007 hierboven ;)

Overigens is Cybershot van Sony, dat is de naam die Sony aan elke digitale compactcam geeft (dat is dus niet het typenummer). Bij Canon heet zo'n soort camera Powershot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167155

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:42:
Zelfbouw USB programmers kwam ik niet tegen trouwens.
Tijd voor een brilletje?

http://www.icd2clone.com (klik op de tekst boven de plaatjes dan kun je het ontwerp downloaden, die Potyo 2, onderste plaatje, werkt voor mij prima werkt samen met MPlab en dus programeert het alle PICs die door MPLAB ondersteund worden)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 167155 op 07-06-2007 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Anoniem: 178962 schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:10:
[...]

Op SamenKopen hadden ze nu geloof ik ook een actie om te starten met microcontrollers, alleen ging het daar om PIC en niet om AVR, maar als je toch nog moet beginnen boeit dat natuurlijk niets.

Gevonden:

http://www.samenkopen.net/action_products/852526

Overigens kun je AVR's en PIC's ook prima programmeren in C of BASIC, als je maar de juiste compiler hebt.
Klopt, hierdoor is mijn interesse weer een beetje opgekomen, leuke dingetjes, maar ik wil graag een voor gesoldeerde, ik ben meer de programmeer man dan de soldeer man :P En deze zijn geen USB :(

Op samenkopen.nl hebebn ze ook een andere leuke IA staan voor geïnteresseerde:
http://www.samenkopen.net/action/883357
FPGA bordjes, volgens mij kan je daar wel leuke dingen mee doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Damn, FPGA's voor E16,15 :9~ Tis zo jammer dat ik er gemiddeld te weinig mee doe: ik grijp voor veel problemen standaard naar een uC omdat ik veel sneller software daarvoor ontwikkeld heb dan dat ik m'n VHDL weer opgehaald heb, alle software geinstalleerd heb, debugging-kabels weer boven water heb, enzovoort. Als ze nou FPGA's met genoeg cellen om een 8-bitter in te stoppen in een DIP-behuizing goedkoop zouden verkopen... maar dat doen ze dan weer niet.

Edit: Damn, ik zit wel te kwijlen over die Rigol 40MHz scope + logic analyzer... 't nadeel is dat de prijs inclusief verzending waarschijnlijk vrolijk over de E700 gaat worden... toch maar es navraag gaan doen naar of en wanneer ik vakantiegeld krijg.

[ Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 07-06-2007 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:39:
Edit: Damn, ik zit wel te kwijlen over die Rigol 40MHz scope + logic analyzer... 't nadeel is dat de prijs inclusief verzending waarschijnlijk vrolijk over de E700 gaat worden... toch maar es navraag gaan doen naar of en wanneer ik vakantiegeld krijg.
Gewoon kopen die handel :9~ , ik heb ook lang genoeg nagedacht. Doe het maar via Jeroen (zie topic op CO), dan weet je meteen waar je aan toe bent: 850 euro inclusief BTW en verzenden en 3 jaar garantie van de Nederlandse importeur. Wel NU doorgeven via mail aan hem, dan kun je nog mee liften met dit voordeel! Die van SK.net gaat waarschijnlijk niet door, was een minimale afname voor nodig, waar we met de CO'ers eerst wel aan kwamen, maar iedereen gaat nu voor de aanbieding via Jeroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard

madwizard

Je moet wel heel snel beslissen inderdaad, de boel wordt waarschijnlijk maandag al besteld. Maar het is zeker een goede aanbieding.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hmm, ik wil wel maar ik ben nu niet thuis, dus ik kan niet nakijken of een uitgave van E850,- betekent dat ik tot mijn vakantiegeld toch maar niet moet gaan eten. Ik zal 'm iig een mailtje sturen.

Edit: Ahrg, die figuur heeft z'n mailadres niet openbaar :/ Iemand die me even zijn adres kan mailen/DMmen/...?

[ Voor 22% gewijzigd door Sprite_tm op 07-06-2007 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Idd, erg goedkoop die FPGA's, ware het niet dat ik op het moment geen cent heb en ik nog > 800 euro krijg van mijn stagebedrijf...
Als ik geld had had ik er zoiezo een gekocht... Nah er is nog hoop, stagebegeleider zegt morgen te weten waneer er betaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:38:
Hmm, ik wil wel maar ik ben nu niet thuis, dus ik kan niet nakijken of een uitgave van E850,- betekent dat ik tot mijn vakantiegeld toch maar niet moet gaan eten. Ik zal 'm iig een mailtje sturen.

Edit: Ahrg, die figuur heeft z'n mailadres niet openbaar :/ Iemand die me even zijn adres kan mailen/DMmen/...?
Moet je hier kijken: http://www.samenkopen.net/action_organisor/837479

Van organisatoren is volgens mij het e-mail adres altijd wel te zien bij de actie.

SamenKopen is een evil website, er komen zoveel leuke dingen voorbij dat vind de bankrekening niet grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sprite_tm schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 23:38:
Zeker op AVRs is assembly best leuk om in te werken: de instructieset is veel orthogonaler en heeft veel meer registers dan bijvoorbeeld de Z80.
:?

In de wiskunde zegt men van twee objecten dat zij orthogonaal, van het Griekse: oρθός (orthos), recht en γωνια (gonia), hoek, zijn, als zij ten opzicht van elkaar een rechte hoek vormen of anders gezegd loodrecht op elkaar staan

IN welke context moet ik dat orthogonaal zien dan :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online
Nee nee nee, het gaat niet (meer) via samenkopen. Zie mijn vorige post.

@sprite_tm: ik mail je zijn adres wel even. Staat wel openbaar, maar je moet als CO-member zijn ingelogd om dit te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom regel je niet ff met die organisator van SK dan? Misschien kunnen jullie de boel combineren en daarmee een nog betere prijs regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:09:
[...]

:?

In de wiskunde zegt men van twee objecten dat zij orthogonaal, van het Griekse: oρθός (orthos), recht en γωνια (gonia), hoek, zijn, als zij ten opzicht van elkaar een rechte hoek vormen of anders gezegd loodrecht op elkaar staan

IN welke context moet ik dat orthogonaal zien dan :?
An instruction set is said to be orthogonal if any instruction can use any register in any addressing mode. This terminology results from considering an instruction as a vector whose components are the instruction fields. One field identifies the registers to be operated upon, and another specifies the addressing mode. An orthogonal instruction set uniquely encodes all combinations of registers and addressing modes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthogonality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
heuveltje: Basically geeft dat aan dat je adressingmodes etc op elk register los kan laten, niet zoals bij de Z80 bijvoorbeeld slechts op HL of BC ofzo. Klik!
Edit: Hmm, gaat snel en GMTA enzo :)

TRRoads: Die scoop van de SK komen uit China, en de meeste mensen vinden dat niet zo'n fijn idee qua grantie. Die kan je bij dat CO-verhaal namelijk gewoon in .nl claimen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 07-06-2007 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem_
  • Niet online

@sprite_tm: mijn mail gehad?
Anoniem: 178962 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:19:
Waarom regel je niet ff met die organisator van SK dan? Misschien kunnen jullie de boel combineren en daarmee een nog betere prijs regelen?
Nou, even snel dan, maar voor meer info moet je de 18 pagina's in het circuitsonline-topic maar lezen:

Prijs van NL importeur was redelijk gunstig. 850 alles inclusief (btw, verzending, etc).
IA vanuit china was 645, maar daar kwam 66 euro verzending bij, en dan nog de BTW bij de douane (ook over de verzendkosten! -> 711 * 1.19 = 846). Vervolgens nog inklaringskosten (15-25 euro) en dan nog hopen dat ze begrijpen dat er over die oscilloscoop geen extra invoerrechten betaald hoeven te worden, anders daar nog over soebatten.

Inkoper (LedSee/Niels) had wel aangegeven dat de prijs misschien nog naar 620 kon, verzendkosten terug bij eventuele garantie waren dan wel voor jezelf. Zelfs bij die prijs blijft 850 maar een klein beetje meer over het totaal gezien. Als je de voordelen daar tegenover zet (met name NL importeur en garantie), dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap em, het topic op CircuitsOnline is inderdaad echt huge :P

Maar dan nog misschien handiger om de actie op SK om te zetten naar de Nederlandse leverancier zodat meer mensen mee kunnen doen (en niet 18 pagina's op CO hoeven door te lezen) en wellicht de prijs nog wat te drukken.

Weet niet of zoiets mogelijk is, maar was een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Volgens mij is dit wel een leuk kroegverhaal:

SA007 komt morgen gezellig bij mij kroegen :) Een andere bijna-tweaker (wel nerd, geen tweakers.net lid) komt er ook gezellig bij. Nog meer animo om eens de fysieke wereld in te stappen met echte EL-gezelligheid?

Haha, ik neem het hele kroeggebeuren wel erg letterlijk ;) Gaan jullie maar weer fijn over PIC vs AVR oid praten. Ik ben weer stil :#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

'k heb daarjuist een handige site gevonden voor wie wil beginnen met PIC's in C te proggen.

http://www.microchipc.com/

Bootloader staat goed uitgelegd, en er is zeer veel voorbeeldcode (in C uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45091

ssj3gohan schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 20:20:
Volgens mij is dit wel een leuk kroegverhaal:

SA007 komt morgen gezellig bij mij kroegen :) Een andere bijna-tweaker (wel nerd, geen tweakers.net lid) komt er ook gezellig bij. Nog meer animo om eens de fysieke wereld in te stappen met echte EL-gezelligheid?

Haha, ik neem het hele kroeggebeuren wel erg letterlijk ;) Gaan jullie maar weer fijn over PIC vs AVR oid praten. Ik ben weer stil :#
hmmm.. fysieke wereld-kroeg..
da's nog niet eens zo'n slecht idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-04 17:11

StapelPanda

PB0MV

Anoniem: 178962 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 00:06:
LOL, PIC vs AVR.

Beide kanten zeggen hetzelfde:

- Het is waar ik altijd al mee werk
- Die andere is duurder
- Ik heb nog nooit iets gezien waarom ik zou willen overstappen

Het maakt niet zoveel uit welke je gebruikt, ze voldoen allebei altijd wel.
GoogleFight: http://www.googlefight.co...en_GB&word1=PIC&word2=AVR
En ja ik neig zelf naar de pic's toe, omdat ik me daar al in verdiept heb, en avr's niet. Misschien iets voor in de toekomst O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
32 registers, wat heb je nog meer nodig :9

Heb persoonlijk alleen ervaring met atmel assembly programmeren. Geen ervaring met de pic, dus kan niet vergelijken. Maar wat me vooral opvalt is hoe makkelijk het is. Stuk makkelijker imo dan C++ ofzo. Binnen een uur had ik het redelijk te pakken, en daarna staat alles wat je wilt weten in 1 datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Update real-life EL Kroeg: ssj3gohan+sa007+jeroen+julian [niet-tweaker]

Bevindingen:

Leuk! Moeten we nog eens doen! Wie komt mee? Misschien trakteer ik dan wel weer op een ijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb de discussie over het EL-contest afgesplitst: ik denk dat het op die manier wat meer input krijgt dan alleen in de EL-kroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sprite_tm schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:58:
Ik heb de discussie over het EL-contest afgesplitst: ik denk dat het op die manier wat meer input krijgt dan alleen in de EL-kroeg.
Lekkere kroeg is dat hier zeg :/

Zit je lekker te kleppen komt er een grote mod met een stofzuiger, die slurpt ons allemaal weg en propt ons ergens anders om daar verder te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Ik zie hier wel eens wat leuke FPGA dingen voorbij komen maar hoe doen jullie dat met de voeding?
Bijv. een Cyclone III moet 1,2V op Internal Logic, 3,3 op Output Buffers en 2,5 op PPL regulators hebben. Dan heb je dus 3 voltage regulators nodig of is er een of andere 3 in 1 chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zitten die regelaars niet al op het bord, dat je alleen 5V hoeft te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
furby-killer schreef op zondag 10 juni 2007 @ 15:21:
Zitten die regelaars niet al op het bord, dat je alleen 5V hoeft te geven?
Ik heb het nu even over de chip zelf niet over een of ander Proto Bordje :) Vraag me af wat ze daarvoor gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon een labvoeding met 3 regelbare uitgangen?

Zijn vrij standaard geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klown
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 22:11

klown

geek

precies, zo doet mijn labvoeding dat ook.

Maar 3 spanningsregelaars werkt ook wel, volgens mij zijn er ook wel exotische spanningsregelaarchips die meerdere uitgangsspanningen genereren

MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.