Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
[ Voor 8% gewijzigd door jerbro op 11-06-2007 18:42 ]
Heb hier een oude scope staan welke gister tijdens testen van een reparatie aan een ander deel opeens 'ontplofde'.
Een 250V elco knalde met veel rook als gevolg.
Maar na metingen lijkt de gelijkrichtbrug nog volledig intact te zijn...
Kan het zijn dat dit echt het enigste falende component is, er lijkt verder niks aan de hand te zijn...
Thnx voor de info btw jebro.
Ik programmeerde altijd mijn AVR's met ponyprog onder windows, maar ik heb geen windows meer en wil weer AVR's programmeren...
Het hele internet staat vol met avr-gcc, maar ik gebruik assembly als programmeertaal...
Ik heb al "avra" als assember gevonden, en o.a. avrdude als program-programma.....
Maar wat gebruikt de linux-tweaker voor programma voor het maken van de .hex-files en waarmee programmeert hij zijn avr? (ik heb zo'n 4-weerstanden-programmer
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp
Anoniem: 83328
ik heb nog een nokia3510i liggen hier=kleurenscherm. Noem maar een leuk bedrag, een ruilhandeltje is ook geen probleem stuur maar even een mailtje.Sprite_tm schreef op maandag 11 juni 2007 @ 17:44:
* Sprite_tm doet kroeg weer omhoog schoppen... Iemand enig idee waar je goedkoop van die Nokia kleuren-displays vandaan kan halen? Ik vind 30 euro voor zo'n kreng eigenlijk iets te veel...
mail ook gelijk even wat je allemaal wil hebben, ik dacht erover om het laadgedeelte+accu van die telefoon nog te gebruiken. Maar als het goed is heb ik zelfs nog een tweede nokia3510i in de aanbieding daarvan is de antenne stuk
Bazzzzzz: Ik zal je even DMmen mailen.
Alle oude elco's moet je langzaam op laden als ze heel lang (vele jaren) niet gebruikt zijn.klown schreef op maandag 11 juni 2007 @ 19:05:
Het schijnt dat je elco's uit oude scopes langzaam moet opladen, als ze lang niet gebruikt zijn, heb ik wel eens gehoord...denk dat het daardoor komt....
...
Dit kun je doen door er bv 1M ohm in serie te zetten en hem dan een paar uur tot rustig op te laden.
Maar dan moet je hem wel eerst los halen.
Toch 's verder zoeken dan...
Dan moeten er aan de primaire kant heel veel windingen kortgesloten zijnSA007 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:29:
Mm, volgens mij is het toch de trafo, 265VAC eruit... == 371VDC, condo is 250VDC...
Toch 's verder zoeken dan...

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
maar dat heb ik hierboven ook al genoemd
MSI K7T266 Pro2|AMD Athlon XP 1800+|512 MB DDR|Leadtek Geforce 2 Ti 64 MB DDR|LG 16x DVD|IBM 60 GB 7200 rpm HD|Creative soundworks DTT3500 speakers|IIyama A902MT|Wacom Graphire 2|Logitech Mouseman Dual optical & MX500|Creative soundbl. Audigy|Trust sp

De mogelijkheden zijn enorm, het kost dan ook veel te veel geld om als particulier te gebruiken, maar professioneel wordt het erg veel gebruikt.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Alleen die prijs is een beetje heel hoog ja. 11.000 dollar

Ik dacht dat Protel was overgegaan in Altium Designer?naftebakje schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:15:
Ik heb voor mijn eindwerk protel (nu heet het DXP) leren kennen, en OMG dat is een geflipt programma.
Al ben ik er nog niet uit of het probleem zit in de trafo of in de aansluiting daarvan. (is een trafo met 110..240v windingen.)
Ook al is hij verkeerd aangesloten dan nog hoort er 2x uitgangs spanning uit te komen en geen 265V (tenzij dat de bedoeling is voor bijv hoogspanning voor beeldbuis?).SA007 schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:54:
lemming_nl: hij knettert wel, klinkt niet helemaal gezond.
Al ben ik er nog niet uit of het probleem zit in de trafo of in de aansluiting daarvan. (is een trafo met 110..240v windingen.)
De kroeg leek mij wel de goede plek om even wat frustratie te uiten. Ten eerst omdat ik deze post voor de 2e keer typ (sloot per ongeluk firefox af) en ten tweede omdat ik dacht dat ik wel even mijn scoop kon repareren. Op de bovenste foto staat de bovenkant van de scoop met heel veel draadjes erop gesoldeerd. Op de foto daaronder de onderkant waar alle draadjes aan vast zitten. Hij kan dus niet uit elkaar zonder dat ik alles los soldeer maar daar ben ik een beetje bang voor omdat het moeilijk is alles weer goed terug te krijgen.

Als 2e heb ik tijdens wat verveling een 800A zekering open gehaald. Normaal is hij gevuld met zand maar dat loopt er nou eenmaal uit als je hem open maakt.

En als laatste een sneak previewtje van mijn nieuwe coilgun:

Helaas niets groters omdat camera niet meewerkt en op grotere fotos niet meer te zien is.
Klopt en als je nu snel besteld krijg je de nanoboard 2 er voor de prijs van een nanoboard 1 bij (nou dat laat toch niemand schietentimcooijmans schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:36:
[...]
Ik dacht dat Protel was overgegaan in Altium Designer?
Alles is terug te redeneren naar 4
Hier kan je verschillende filmpjes zien met de mogelijkheden. Echt verbazend wat dat programma kan.
Anoniem: 178962
OMG hoe meer ik ervan zie hoe meer ik onder de indruk ben...
Weet er iemand trouwens een goede bron waarbij componenten worden opgebroken in logische componenten (dus and, or, xor, not)? Ik wil mijn neefje eea uitleggen over logische componenten, maar lijkt me dat daar een goede site over is dan hoef ik niet zelf plaatjes te maken.
[ Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 12-06-2007 17:26 ]
Ik heb er even naar gekeken maar het valt me op dat hij heel erg gericht is op FPGA's. Een redelijk standaard LM78xx kon ik dan ook niet in de library vinden (overigens is deze wel zelf aan te maken)flux_w42 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:48:
Altium Designer ziet er idd zalig uit
Hier kan je verschillende filmpjes zien met de mogelijkheden. Echt verbazend wat dat programma kan.
Edit: ow hij ondersteund alleen hele part namen
[ Voor 4% gewijzigd door 0fbe op 12-06-2007 17:15 ]
Zoals ik het begrijp zakt de voedingsspanning dan te ver. maar wat gebeurt er met de variabelen en de positie in de code als dat gebeurt?
Ik ben nogsteeds bezig met mijn EIP klok, maar ik heb een probleem dat de klok soms ongeveer een seconde stopt met lopen. En ik bedacht me gisteren pas dat ik de display ook kan gebruiken voor debug informatie

Nu zie ik dat het lijkt alsof de timer opeens geen overflows meer geeft (moeten er 128 per seconde zijn). Ik heb rekening gehouden met die async timer errata (80223B), en dat zou denk ik ook een ander probleem opleveren.
Ik begin me nu dus af te vragen of er niet een hardware probleempje is.
Wanneer is "binnenkort" ?LeonM schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:15:
Ah gezellig, een EL-kroeg![]()
Ik zal hier binnenkort eens een korte review schrijven over de Rigol DS1022CD scope die in de inkoopactie zit waar Madwizard het over had. Die heb ik een maandje of 2 geleden aangeschaft

Anyway, op CO ging het erover of die scope ook seriële data kon ontleden. Op een vraag richting leverancier kwam het subtiele antwoord dat de Rigol dat niet kon, maar dat ze wel een ander ding hadden wat dat kon.. voor 6300 euro ex BTW.
Toen werd dus het plan opgevat om zelf maar SPI, I2C etc decoders te maken. Dan hebben we eigenlijk wel een dump nodig (als dat uberhaupt al kan, die LA lijkt een ondergeschoven kindje/een verkoopargument te zijn als je de handleiding er bij pakt) van de data die uit de LA komt.
Ik zou je dus willen vragen of je voor ons zou willen kijken of de LA-data te dumpen valt en of je ons dan een dump kunt bezorgen?
Anthor: Een brown-out is inderdaad een inzakkende voedingspanning. Dat kan van alles doen, waarvan EEPROM corrumperen nog het ergste is.
Als de BOD (brown out detector) aanstaat zal deze je PIC resetten. Ik weet zo niet of je een PIC een BOD-resetvector op kunt geven, ws valt na een reset sowieso uit te lezen wat de source van de reset was.
[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 12-06-2007 18:12 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhà shan - Aditu Sunlock
Verkeerd gelezen, maar je kan wellicht met systematic het eea duidenlijk makenAnoniem: 178962 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 17:04:
Mooi programma
OMG hoe meer ik ervan zie hoe meer ik onder de indruk ben...
Weet er iemand trouwens een goede bron waarbij componenten worden opgebroken in logische componenten (dus and, or, xor, not)? Ik wil mijn neefje eea uitleggen over logische componenten, maar lijkt me dat daar een goede site over is dan hoef ik niet zelf plaatjes te maken.
[ Voor 10% gewijzigd door StapelPanda op 12-06-2007 18:39 ]
Ik heb bijvoorbeeld uitgelegd bij een flip-flop mbv het plaatje van Wikipedia:

Maar om nou voor ieder basis onderdeel zo'n plaatje te zoeken...
Ik dacht dat iemand misschien wel een website zou weten waar dat soort dingen op staan voor mensen om te leren.
Aan de andere kant moet ik misschien niet zo lui zijn.
Ik weet ook dat ik ergens een boek heb waar eea in staat, maar ik heb nog niet echt gezocht tussen de stapels boeken
Anoniem: 131162
Volgens mij wel, en dat zou dus betekenen dat de voltageselectie van dit ding verkeerd gelabeld is, en de 240V stand 125V betekend....
Zou wel de 370V verklaren op een plek waar maar een 250V elco zit.
Ik gebruik/ misbruik het op mijn werk vooral om netjes schematjes te bouwen, het die hard werk moet ik nog steeds eens uitvinden
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Helaas heb ik voor me bedrijf by-far niet de inkomsten om dat te betalen, zegmaar duurder dan me jaaromzet
Ik geef u: De UltraPhone 9000!

* Uebersimpele user-interface: geen knoppen met nummertjes die allemaal onthouden moeten worden!
* Nooit meer rennen om de telefoon op te nemen: na 5 keer overgaan word de telefoon automatisch opgenomen!
* Kostenbesparend: door afwezigheid van uitgaande-telefoontjes-functionaliteit gaat uw beltegoed nooit op!
* Minimaal 150 uur standby-tijd!
* Waait niet weg, zoals andere telefoons, door de bijna gepatenteerde LoodAccuWeight-technologie!
* Met hardware aan/uit-schakelaar: Uit is ook echt uit!
Echt geweldig gemaakt, dat je al dat spul zo hebt liggen is al een uitzondering voor veel mensen
Ga je nog iets met de GPS doen?
En ik ga Vast Wel Eens iets met het GPS doen. Ik heb hier echter nog een module liggen waarvan ik zo 123 nog niet weet wat ik ermee ga doen... maar die krengen zijn te handig om te verkopen of weg te geven.
Ja, dat zou dan inderdaad in die volgorde moeten zijn. Wat dan wel appart is, als hij verkeerd gelabled is, hoe heeft hij dan ooit kunnen werken?SA007 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:31:
Mm, als je een spoel met 4 aftakkingen hebt: 16,18,49 en 56 ohm, en je weet dat het 110 125 220 en 240V moet zijn, is het dan ook die volgorde?
Volgens mij wel, en dat zou dus betekenen dat de voltageselectie van dit ding verkeerd gelabeld is, en de 240V stand 125V betekend....
Zou wel de 370V verklaren op een plek waar maar een 250V elco zit.

Anoniem: 103563
Voor de basis en de werking kan je hier van start gaan:Anoniem: 178962 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:42:
Systeembord heb ik, maar ik wil em wat componenten laten zien.
Ik heb bijvoorbeeld uitgelegd bij een flip-flop mbv het plaatje van Wikipedia:
[afbeelding]
Maar om nou voor ieder basis onderdeel zo'n plaatje te zoeken...
Ik dacht dat iemand misschien wel een website zou weten waar dat soort dingen op staan voor mensen om te leren.
Aan de andere kant moet ik misschien niet zo lui zijn.
Ik weet ook dat ik ergens een boek heb waar eea in staat, maar ik heb nog niet echt gezocht tussen de stapels boeken
http://www.technopolis.be...php?n=4&e=48&s=202&exp=82
(dit is op "kleine neefjes niveau" )
@lemming_nl, eigenlijk zitten er 2 aanduidingen op, 1tje vana de fabriek, en 1 is er ingekrast, die lijkt wel te kloppen.
Maar die kras had ook door lelijk vervoeren kunnen komen.
Bedankt iig voor je bevestiging, ga 't maar 's proberen, wish me luck
Hoop echt dat die trafo nog wel goed werkt, moet er niet aan denken daarvan een deel opnieuw te moeten winden... (is een trafo met 8 secundaire windingen die allemaal om de primaire lijken te zitten
Ik heb btw ook nog een leuk schermpje liggen, een 240x320 tft uit een smartphone (met defecte touch, maar die heb ik al eraf gesloopt).
Daar maar 's een datasheet van zien te vinden.
Goeie site, maar hij is niet echt heel klein hoor, 11 jaarAnoniem: 103563 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:27:
[...]
Voor de basis en de werking kan je hier van start gaan:
http://www.technopolis.be...php?n=4&e=48&s=202&exp=82
(dit is op "kleine neefjes niveau" )
Maar dat soort dingetjes kan ik wel uitleggen met het systeembord, wat ik wil laten zien is veel voorkomende logische onderdelen opgesplitst in losse poorten.
Ik ben zelf al een eindje gekomen door verschillende bronnen op internet te combineren, jammer dat er niet 1 site bestaat waar heel veel van die dingen staan, had mij tijd gescheeld.
Anoniem: 84209
Hier ook hoopvol aan het wachten op eens wa testresultaten, want online zijn er bijna geen reviews van scoops laat staat dan de meer low-cost ones.LeonM schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:15:
Ah gezellig, een EL-kroeg![]()
Ik zal hier binnenkort eens een korte review schrijven over de Rigol DS1022CD scope
Ik dacht dat je waterstofperoxide (triviale naam: Zuurstofwater) kunt verkrijgen in de apotheek. Wordt gebruik als reigeningsmiddel voor schaafwonden.flux_w42 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:20:
Het zuur zelf is een mengeling van Zoutzuur (HCl) en waterstofperoxide (H2O2). Zoutzuur is geen probleem, dat vind je zelfs in een supermarkt of in een doe-het-zelf-er, maar waar haal ik die H2O2?
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 84209 op 13-06-2007 21:24 ]
je hebt ook waterstof-peroxiden die je daarvoor kunt krijgen.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ik heb de mijne bij Digikey vandaan. Ik heb hem nog niet gebruikt (heb hem ook pas een week ofzo), maar meer dan een PCB in een doosje krijg je niet, zelfs geen handleiding.Anoniem: 37450 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:43:
weet iemand toevallig waar ik het beste aan een AVR dragon bordje kan komen?
De pagina van Atmel blinkt ook al zo uit in duidelijkheid. Fijn die specs, maar ik heb hem al gekocht! Stop met het reclamepraatje en vertel me hoe ik het ding gebruik
- Kan de dragon mijn target van prik voorzien?
- Moet de dragon mijn target van prik voorzien?
- Moet de bestaande voeding van het target uitgezet worden
- Mag dat juist niet?
Bij JTAG staat dat VTG alleen gebruikt wordt voor de level converters en ik denk ik dat ik dus dus iig de JTAG veilig kan gebruiken op een self-powered print (galvanisch gescheiden van het net dmv trafo). Voor ISP heb ik al een andere progger, die tenminste wel een 10polige connector heeft
Rhà shan - Aditu Sunlock

Het word een aanstuurprintje voor dat Nokia LCD'tje; deze komt achterop dat display te hangen (past precies
SA007: Transfer. Ik heb van die blauwe press'n'peel-folie en het fusergedeelte van een LJ3; ik kan dus dit soort geintjes zonder al te veel bijwerken maken.
En veel success met dat display: als je de specs al kan vinden, is het maken van een controller ook niet iets wat nou heel makkelijk is.
Ik gebruikte trouwens vroegah altijd EEPROM's ed, maar dat was altijd relatief prijzig (2 euro voor 128k bijvoorbeeld). Tegenwoordig gebruik ik el-cheapo 128MB MMC kaartjes, mega easy om aan te sturen, een enorme bak aan opslagruimte en via een (aangepaste) cardreader kun je er op de PC makkelijk mee werken.
Echt een aanrader (voor zo ver mensen hier dat niet al deden), zo'n kaartje kost ook ongeveer 2 euro (zeker als je er 10 tegelijk koopt) en zijn zelfs inzetbaar bij meerdere projecten doordat je zo enorm veel space hebt.
Hey SennyAnoniem: 84209 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:21:Ik dacht dat je waterstofperoxide (triviale naam: Zuurstofwater) kunt verkrijgen in de apotheek. Wordt gebruik als reigeningsmiddel voor schaafwonden.
Zuurstofwater van bij de apotheek is veel te sterk verdund. Logisch, want zuivere waterstofperoxide zou ik niet graag op een wond wrijven hoor
Ondertussen heb ik al een oplossing gevonden hoor. Iemand die ik ken kan aan bussen van 5 liter redelijk zuiver H2O2 raken bij een verfwinkel of zoiets. Die gebruiken dat blijkbaar om verf af te vreten van meubelen.
MMC'tjes zijn idd via SPI vrij makkelijk aan te sturen; het leuke is dat dat ook met SD's gaat, dus ook als je >2G nodig hebt, kan dat gewoon fijn. Hoezo moet je je cartreader aanpassen btw? Het blijven toch gewoon MMC's?
En ik heb 'm toch eens getest. Wat blijkt nu: de CPU zit er 90 graden gedraaid op

Mem kaartjes zijn inderdaad erg goedkoop. Heb alleen zelf over het algemeen genoeg aan het mem in de µC zelf. Al zit je daar met een schermpje vrij snel aan.
@Sprite, weet ook niet of ik de schermpje ooit aangestuurd krijg, maar eerst maar 's een datasheet tevoorschijn toveren.
[ Voor 21% gewijzigd door SA007 op 13-06-2007 23:24 ]
Jup met SD gaat het net zo makkelijk inderdaad via SPI.Sprite_tm schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:18:
Nope, da's 128MB aan NAND-flashIk heb er hier zat van liggen, en ik wilde er ook wel es mee kloten in een embedded toestand, vandaar.
MMC'tjes zijn idd via SPI vrij makkelijk aan te sturen; het leuke is dat dat ook met SD's gaat, dus ook als je >2G nodig hebt, kan dat gewoon fijn. Hoezo moet je je cartreader aanpassen btw? Het blijven toch gewoon MMC's?
Ik haal de kaartjes zelf uit het plastic houdertje zodat ik de boel direct aan m'n printjes kan solderen met minimale ruimte (vaak valt er nog veel van het plastic weg te halen), daardoor maakt ie geen goed contact meer in de cardreader (het is te dun). Dus heb ik een 4 euro Aldi cardreader gemod (iets dunner gemaakt bij de aansluitingen), nu kunnen de losse MMC kaartjes van amper een halve mm dik er met gemak in.
Vaak heb je inderdaad in de uC genoeg ruimte, maar soms is het wel eens prettig om gewoon zoveel ruimte te hebben als je ooit maar kan wensen en met de prijzen van MMC kaartjes tegenwoordig is het voor mij een makkelijke keuze.
In de uC zelf kun je dan een kleine bootloader zetten en hoef je er verder niet meer naar om te kijken, eventueel ook een progje erop om nieuwe data op de kaart te zetten via serial, maar aangezien je em in no time in je PC stopt is dat niet echt heel hard nodig.
Anoniem: 84209
Je kan ook wel je H2O2 wat uitkoken ;-) zo is hij wat straffer...flux_w42 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:06:
[...]
Hey SennyIk wist niet dat je ook op GoT zat.
Zuurstofwater van bij de apotheek is veel te sterk verdund. Logisch, want zuivere waterstofperoxide zou ik niet graag op een wond wrijven hoor
yup wel nu GoT opnieuw gevonden omdat ik aan het uitkijken ben voor een scoop zodoende..
Anyway, wou gewoon es weten wat die Rigol in de praktijk ervan terecht brengt, hint hint

of zou je soms weten wat een mooie hobby scoop zou zijn... Ik zou zelf wel denken met 25MHz BW genoeg te hebben.
Alles is terug te redeneren naar 4
De 1e & 2e regel werken normaal maar de 3e & 4e regel moeten iets anders aangesproken worden. namelijk zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Main: print at 1, 1, "Hallo A 1" delayms 500 print at 2, 1, "Hallo B 2" delayms 500 print at 3, -3, "Hallo C 3" <<-- delayms 500 print at 4, -3, "Hallo D 4" <<-- delayms 1000 print at 1, 1, " " print at 2, 1, " " print at 3, -3, " " <<-- print at 4, -3, " " <<-- delayms 1000 goto main |
Zoals aan de code te zien is begin ik met schrijven zo op het eerste gezicht niet op het eerste karakter maar op -3 ??
Lcd is trouwens volgens de picbasic manier aangesloten wel op een andere poort ... maar dat mag in principe geen problemen geven
Dit in ieder geval als tip voor de mensen die deze Displaytjes hebben gekocht. Als iemand trouwens weet wat ik verkeerd doe mag dat ook gezegd worden
Het komt ook regelmatig voor dat langere display's hun regels in 2 splitsen, dat je het volgende hebt:
1
2
| regel 1 regel 3 regel 2 regel 4 |
Anoniem: 83328
Weet iemand toevallig of dit schema uberhaupt werkt
Ik heb 'm opgebouwd, maar hij doet niet veel. Ik hoor wel de muziek, maar met een hoop ruis erdoor en niet echt lowpass gefilterd.
De versterker werkt, het probleem moet dus echt in het schema zitten.
Probeer is om een Letter op regel 3 karakter 16 te krijgen en dan te kijken waar de letter uitkomt, misschien loopt het op de een of andere manier door..Jan_Fernhout schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:05:toon volledige bericht
Net vandaag m'n LC-Displaytjes van marktplaats binnen gekregen. K'heb er inmiddels eentje werkend i.c.m. PicBasic, maar wel op een wat vreemde manier ...
De 1e & 2e regel werken normaal maar de 3e & 4e regel moeten iets anders aangesproken worden. namelijk zo
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Main: print at 1, 1, "Hallo A 1" delayms 500 print at 2, 1, "Hallo B 2" delayms 500 print at 3, -3, "Hallo C 3" <<-- delayms 500 print at 4, -3, "Hallo D 4" <<-- delayms 1000 print at 1, 1, " " print at 2, 1, " " print at 3, -3, " " <<-- print at 4, -3, " " <<-- delayms 1000 goto main
Zoals aan de code te zien is begin ik met schrijven zo op het eerste gezicht niet op het eerste karakter maar op -3 ??Als ik namelijk karakter 1 neerzet begint ie op het 5e karakter pas met schrijven ..
Lcd is trouwens volgens de picbasic manier aangesloten wel op een andere poort ... maar dat mag in principe geen problemen geven
Dit in ieder geval als tip voor de mensen die deze Displaytjes hebben gekocht. Als iemand trouwens weet wat ik verkeerd doe mag dat ook gezegd worden

Ach, tis beter te solderen dan die 6100-displays, en het kost geen tiet. Moet d'r maar mee doorkunnen.
Ow, en dat display hangt natuurlijk niet slechts aan de paar draadjes ernaast: het printje van me wat even hierboven staat zit er als backplate tegenaan. Kostte me wel ff wat moeite om alles werkend te krijgen, maar op de flash-chip (niet getest) na lijkt alles te werken.
[ Voor 28% gewijzigd door Sprite_tm op 15-06-2007 00:15 ]
Ziet er verder wel goed uit, ik neem aan dat je via serial of usb foto's oid overpompt naar het flash geheugen om die vervolgens te tonen? Of gaat er nog meer achter zitten, een hele UI ofzo? Je hebt er een mooie microcontroller op zitten, dus ik neem aan dat het meer gaat doen als enkel foto's.

Surge_me: Zoiets ben ik van plan... maar dan met een twist
Madwizard: Ik heb daar al es mee geprutst, heel veel effect had het niet. Misschien dat dit display gewoon brak is; als dat zo is kom ik er snel genoeg achter, ik heb via eBay nog wat van die displays weten te bemachtigen en die zullen hier volgende week wel aankomen. En de backlight zit bij dit display apart. Dank voor het meedenken tho'.
Barman, doe mij maar een frisje, want LeonM moet straks aan het werk

Sprite_tm schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:22:
TRRoads: Nee, dat zijn de kleuren. Ik probeer een gradient te displayen

Het lijkt me niet in orde inderdaad, als je zo'n telefoon zou hebben gooi je em meteen in de prullenbak. Werkte ie in de telefoon zelf nog wel goed (of heb je dat niet getest)?
Ahrg, da's het enige nadeel aan die arms: ze zijn zo uitgebreid dat de toolchains nog wel es vage bugs willen bevatten. Nja, op naar gcc 4.5 dan maar... * Sprite_tm zet crosstool aan en gaat tijdens het downloaden/compilen maar es middageten fixen...
Straks maar meteen eens kijken of het flash werkt. Ik ben benieuwd of ik er een animatie'tje in kan dumpen...
[ Voor 38% gewijzigd door Sprite_tm op 15-06-2007 13:09 ]
Anoniem: 100445
Ik heb hier een TakeMS MEM3-Flash-MP3 speler. Gewoon zo'n standaard ding waar een SD kaartje in gaat, AAA batterij en spelen maar. Ik wil dat ding echter voeden vanuit de USB-poort, zodat dat ding geen batterij nodig heeft. (Het ding komt in de meterkast te hangen voor wachtmuziek telefooncentrale)
Vervelende: er zit een Samsung S5L840 chip in die alles regelt... Ik kom er echter niet achter welke pin wordt gebruikt voor switchen naar USB-modus. Datasheet is onvindbaar op internet. Zodra de 5V spanning aanwezig is op de usb-aansluiting springt het ding dus op Connection mode en wil ie niet spelen.
Nou weet ik dat mensen zullen zeggen: LM317 gebruiken voor 1,5V voeding... Echter werkt de MP3 speler niet meer op de 1,5V aansluiting (step up converter dood?) en wel op usb-spanning.
Vraag dus: Wie heeft de datasheet liggen of weet een ander trucje...
Anoniem: 103563
een custom made usb kabelke met een schakelaartje op de datalijnen?Anoniem: 100445 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:01:
Vraag dus: Wie heeft de datasheet liggen of weet een ander trucje...
zo krijgt ie spanning, maar geen data van de usb poort waar ie op aangesloten is.
Anoniem: 100445

MindWipe: Zitten er nog meer ICs op? Als je daar de voedingslijnen van kan opzoeken of gokken (hint: ontstoorcondo's) kan je er misschien direct 3.3V ofzo opzetten.
[ Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 15-06-2007 18:01 ]
Heb via marktplaats 2 defecte schermen gekocht, zelfde type (Compaq TFT5030).
Beide ander defect (ene heeft kapotte controller, andere barst in de tft)
Intern zijn ze COMPLEET anders...????
- Ander tft (ene heeft een A versie, welke connectors iets anders geplaatst heeft)
- Andere controller (ene is een PW112 andere een PW114)
- Andere hoeveelheid ccfl's (ene 4 andere 6)
- Andere voedingscomponenten
- Ene heeft een losse invertor, andere zit het op hetzelfde bord
Enigste overeenkomsten:
- Zelfde behuizing
- Zelfde connectors extern
- Zelfde typenummer...
WTF is het doel van een typenummer nog als er totaal andere producten uitgegeven worden met hetzelfde typenummer?
Jah ok, andere revisie, maar dat zijn dingen als een andere maat schroef of een andere package voor een chipje, geen compleet andere inhoud.
</afzeiken op compraq modus>
Handleiding voor de dragon zit in AVR studio zelf. Nieuwste versie is gratis te downloaden bij Amel.
Ja, alleen niet zoals bij de STK500 door de ISP connector. Bij de dragon zit een speciale "prik" header, met 3x VCC en 3x GND. De VTG van de ISP conn die kijkt alleen maar naar je VCC voltage, waardoor hij weet op welk voltage hij de MOSI, MISO en SCK moet aansturen.- Kan de dragon mijn target van prik voorzien?
Nee, dit is niet nodig, het kan dus wel, alleen via die speciale header. Dacht dat die header iets in de 300mA kon leveren.- Moet de dragon mijn target van prik voorzien?
Als je hem via de dragon van VCC voorziet wel lijkt me. Het is trouwens zo dat de dragon het niet doet als VTG niet is aangesloten. (opzich wel logisch)- Moet de bestaande voeding van het target uitgezet worden
Je schakeling moet natuurlijk spanning hebben- Mag dat juist niet?
[ Voor 3% gewijzigd door BJD op 16-06-2007 10:47 ]
BJD schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 10:44:
Handleiding voor de dragon zit in AVR studio zelf.
Dank je voor alle antwoorden
Rhà shan - Aditu Sunlock
Waarom pak je niet een kleine microcontroller dan ? Is dat geen optie? Waar heb je het voor nodig dan ?lemming_nl schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:21:
Even een kort vraagje, ik ben op zoek naar een component wat na een klokpuls willekeurig een 0 of een 1 uitpoept. Hoeft niet precies 50/50 te zijn. Bestaat zoiets en zo ja, hoe heet het? Als ik google zoek naar iets van random number component of iets dergelijks krijg ik allemaal programmeer oplossingen maar daar heb ik niets aan. Ik zoek een component welke dit kan.
Kan haast niet geloven dat iemand zo een component zou maken ..
[ Voor 6% gewijzigd door Emiel1984 op 16-06-2007 19:26 ]
[LTS][MTS][HTS]
Hoeft ook niet per se speciaal daarvoor gemaakt worden maar misschien dat een of ander component daarvoor te misbruiken? Zo heeft een flipflop bij het aanzetten toch een willekeurige waarde maar ik verwacht dat die een duidelijke voorkeur heeft voor een van de 2 waardes. Kleine microcontroller kan maar die moet weer geprogrammeerd worden (het programma in de uc zetten, het programma zelf is het probleem niet zo), dan is een enkel component toch makkelijker.Emiel1984 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:25:
[...]
Waarom pak je niet een kleine microcontroller dan ? Is dat geen optie? Waar heb je het voor nodig dan ?
Kan haast niet geloven dat iemand zo een component zou maken ..
Volgens mij is daar onlangs een topic over geweest. Ik kan het wel niet terugvinden, maar 't was iemand die een random generator nodig had voor een algoritme op een server of zoiets.lemming_nl schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:21:
Even een kort vraagje, ik ben op zoek naar een component wat na een klokpuls willekeurig een 0 of een 1 uitpoept. Hoeft niet precies 50/50 te zijn. Bestaat zoiets en zo ja, hoe heet het? Als ik google zoek naar iets van random number component of iets dergelijks krijg ik allemaal programmeer oplossingen maar daar heb ik niets aan. Ik zoek een component welke dit kan.
edit: Gevonden -> Topic: Hardware RNG in elkaar zetten
Zet achter deze schakeling een datalatch, en je kan een random bit uitlezen na een klokpuls

[ Voor 8% gewijzigd door flux_w42 op 16-06-2007 19:37 ]
Ik heb hetzelfde PLED schermpje liggen, maar bij mij doet Ãe bijzonder weinigmadwizard schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 19:59:
Vandaag een klein projectje. Soms heb je gewoon geen zin om netjes een printje te ontwerpen met mooie SMD componenten. Tijd voor een dead-bug poject.
Hoe init het scherm bij jou? net als bij een 'gewoon' LCD door de bovenste rij te vullen met blokjes?
Als ik namelijk alleen de Vss en Vcc aansluit (5 volt) en 3 volt op de brightness adjust zet met een potmetertje zie ik heel even op de 1e rij bij elk blokje de pixel rechtsbovenin oplichten, en that's it.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Ik meen ooit gelezen te hebben dat die pled's niet zo initen als lcd'sEthnocentrix schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:42:
[...]
Ik heb hetzelfde PLED schermpje liggen, maar bij mij doet Ãe bijzonder weinig
Hoe init het scherm bij jou? net als bij een 'gewoon' LCD door de bovenste rij te vullen met blokjes?
Als ik namelijk alleen de Vss en Vcc aansluit (5 volt) en 3 volt op de brightness adjust zet met een potmetertje zie ik heel even op de 1e rij bij elk blokje de pixel rechtsbovenin oplichten, en that's it.
Casemod: Cubeleon
70MHz arms en RGB-display'tjes ftw
Dat je de tijd hebt voor dat soort dingen
Maar wat is nu het doel van het geheel? Ga je een eigen MP3/MP4 speler maken?
Voor zo ver ik kan zien op het filmpje lijkt de responsetijd van het schermpje nog best wel in orde eigenlijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 16-06-2007 23:13 ]
Dit gaat puur en alleen een laat-gave-effectjes-zien-op-een-Nokia-LCD-om-te-laten-zien-hoe-gaaf-ik-wel-niet-net-kan-doen- *hijg* -alsof-ik-heel-hip-dsp-algoritmes-kan-implementeren-in-een-arm-unit-unit worden
Nou je bent de man hoor
Wel erg mooi gemaakt, ook zo'n super mooie duct tape behuizing enzo

Edit: Er zit ook wel ducktape op het display zelf, maar da's alleen ter afscherming van de controllerchip tegen de flitser van mijn cam en ter afscherming van mijn ogen tegen de ultra-felle backlight-ledjes
[ Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 16-06-2007 23:23 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 16-06-2007 23:33 ]
Inmiddels doet 'ie hetEthnocentrix schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:42:
Ik heb hetzelfde PLED schermpje liggen, maar bij mij doet Ãe bijzonder weinig
Het schermpje was gewoon goed, alleen lijkt de lcd library van bascom niet lekker samen te werken met dit scherm. Een testprogramma in C werkte direct goed.
Wel irritant dat PLED's bij het initialiseren geen blokken op het scherm laten zien zoals gewone LCD's dat doen. Ik dacht dat het schermpje stuk was

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Zelfde hier. Ik heb een mooie tft uit een oude thinkpad, maar het enige dat ik er waarschijnlijk 'makkelijk' mee zou kunnen is hem aan vafc hangen. Ik zou heel graag willen weten hoe je hem aan d-sub of dvi zou kunnen hangen, maar sprite_tm weet ook dat je daarvoor op de één of andere manier een instelbaar kristal moet hebben dat elke hsynch deelt door [horizontale resolutie] om je pixel clock te krijgen. Grrr...Gieltjev schreef op zondag 17 juni 2007 @ 15:27:
Ik had een idee, een lcd van een laptop aan een pic hangen, alle pinnen enzovoorts opgezocht, ik alles eraanhangen, backlight aan, nu het programmeren nog. Kijk ik nog een keer in de datasheet: Clock 54 Mhzdat is dus allemaal voor niets geweest
Ik wil het wel proberen, maar zonder enigszins professionele hulp gaat het me zelf nooit lukken. En PICs zijn te langzaam, en een ARM is snel genoeg maar WTF?! Ik kan net een mosfetje succesvol solderen!
't enige jammer is dat er niet veel info over te vinden is. De enige datasheet die ik gevonden heb is deze hier uit de jaren stillekes.
Als ik wat meer tijd (en zin) heb, dan ga ik dat eens in gang proberen krijgen. De backlight heb ik al snel kunnen testen. Die heeft dus 100V ~ nodig hé
100V ~ dat haal je niet zomaar uit het stopcontact of uit een batterijtje, maar als je bij een klein transfotje (230V -> 12V) 12V ~ op de secundaire aansluit, komt er (door de verliezen binnenin) ongeveer 105V weer uit aan de primaire.
De rest heb ik (nog) geen tijd voor.

[ Voor 12% gewijzigd door flux_w42 op 17-06-2007 16:14 ]
Dit topic is gesloten.