De EL-kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste
Acties:
  • 66.434 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

100 volt voor de backlight??? WTF???

Verder is het een gruwelijk proces van opzoeken van datasheets, uitproberen en soms doodlopen.

@Flux:

De chipjes van OKI zijn alleen row en column drivers en dus geen controllers, de controller zit prolly aan de andere kant van de printplaat :X

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al een half jaar bezig met het ontwerpen van een eigen processor. Het begon voor de lol om te kijken of ik een chaotic processor kon ontwerpen maar nu is hij op papier klaar is (Ik heb er zelfs al een emulgator en assembler voor geschreven) leek het me leuk om hem in het echt in elkaar te gaan knutselen.

Nu heb ik hier een enorme berg logic-gate IC liggen maar heb ik niet echt verstand van electronika. Kan ik die dingen gewoon volgens mijn schema achter elkaar solderen, of komen er dingen bij kijken als stroomverlies, zodat ik om de zoveel transistoren moet zorgen voor een verse stroom toevoer?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je wilt met transistoren en wat gates een processor bouwen? Succes met fouten zoeken als ie klaar is :P

Je transistoren zullen of aan voeding of aan aarde zijn aangesloten, ics aan beide. Daar haalt hij gewoon zijn stroom vandaan. Wat voor een kloksnelheid wil je werken? Wat condensatoren kan handig zijn om de pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou je dat schema willen delen met ons? Lijkt me echt geweldig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tussen de voedingspinnen van elk IC moet je een 100nF condensator plaatsen. Verder moet je hopen dat je geen soldeerfouten maakt of er een fout in de printplayout terecht komt.
Ik weet niet hoeveel IC's je nodig hebt, maar mss kun je beter met VHDL gaan werken. Dat is een taal, waarmee je hardware (logica) mee kunt beschrijven. Je kunt zelfs een schema tekenen met logische poorten en daaruit VHDL code generen. Deze code kun je in een FPGA zetten (een chip met programeerbare logica). Voordelen zijn de omvang en je kunt geen soldeerfouten maken.

[ Voor 10% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 17-06-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:56

StapelPanda

PB0MV

flux_w42 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:10:
Ik heb hier ook nog een LCD scherm liggen, zwartwit, maar wel 640 x 400 pixeltjes :)
't enige jammer is dat er niet veel info over te vinden is. De enige datasheet die ik gevonden heb is deze hier uit de jaren stillekes.
Als ik wat meer tijd (en zin) heb, dan ga ik dat eens in gang proberen krijgen. De backlight heb ik al snel kunnen testen. Die heeft dus 100V ~ nodig hé :s

100V ~ dat haal je niet zomaar uit het stopcontact of uit een batterijtje, maar als je bij een klein transfotje (230V -> 12V) 12V ~ op de secundaire aansluit, komt er (door de verliezen binnenin) ongeveer 105V weer uit aan de primaire. :)

De rest heb ik (nog) geen tijd voor.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hmm, op pagina 5 staat wel het eea.
Als ik trouwens de datasheet van mijn display open, dan zegt acrobat na 4 pagina's Module Update verwijderd oid, dat is matenloos irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Gieltjev schreef op zondag 17 juni 2007 @ 17:11:
[...]

Hmm, op pagina 5 staat wel het eea.
Als ik trouwens de datasheet van mijn display open, dan zegt acrobat na 4 pagina's Module Update verwijderd oid, dat is matenloos irritant.
idd. Via de datasheet zou het moeten lukken om iets te maken met deze LCD. 't grootste probleem zal de snelheid zijn waarmee de data moet geschreven worden :/ om een deftige refreshrate te hebben. Een flikkerend scherm is ook niet tof hé

@TRRoads: Die OKI chips zijn de enige die er op zitten, op 2 chips na: TA75902F (= 4 x OPAMP) & 50003ELA. Op de achterzijde van de print (tussen de print en het glas van het LCD dus) zit niets :). Met een extra DRAM en een snellere µC moet het wel te doen zijn daar zelf een driver voor te maken. VHDL zou eventueel ook een mooie oplossing zijn (lekker snel _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:13:
Ik ben nu al een half jaar bezig met het ontwerpen van een eigen processor. Het begon voor de lol om te kijken of ik een chaotic processor kon ontwerpen maar nu is hij op papier klaar is (Ik heb er zelfs al een emulgator en assembler voor geschreven) leek het me leuk om hem in het echt in elkaar te gaan knutselen.
Heb je wel eeens op opencores gekeken? (http://www.opencores.org)

Daar kun je kant en klaren processoren (ala PIC/atmel) beschreven in Verilog/VHDL van daan halen.
Deze kun je simuleren met modelsim van mentor graphics, http://www.mentor.com (kijken of i doet wat jij wilt dat i doet)

Dan kun je beslissen in wat voor een FPGA je je processor wilt bouwen (FPGA= blokkendoos vol met 7400 chipjes, die je kunt programern van af je computer, zie ook hier )

Er zijn verschillende fabrikanten maar voor de hobiest zijn er maar twee die echt interessant zijn: ALTERA en Xilinx

De eerste heeft een goede (gratis) ontwikkel omgeving (ik heb er ervaring mee en ik vind het heerlijk werken, klikerdeklik en je ontwerp zit inelkaar), de laatste heeft ook goede software maar mensen zijn er minder over te spreken dacht ik (ik heb geen ervaring met Xilinx).

Laat maar eens weten als je iets werkends hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

furby-killer schreef op zondag 17 juni 2007 @ 16:56:
Je wilt met transistoren en wat gates een processor bouwen? Succes met fouten zoeken als ie klaar is :P

Je transistoren zullen of aan voeding of aan aarde zijn aangesloten, ics aan beide. Daar haalt hij gewoon zijn stroom vandaan. Wat voor een kloksnelheid wil je werken? Wat condensatoren kan handig zijn om de pieken op te vangen.
Mijn orginele intentie was om een enorme berg van die IC's met zo'n 6 gates per stuk achter elkaar te solderen. Om de door jou goed aangehaalde problemen m.b.t. fouten te voorkomen was ik van plan het om te bouwen uit modules die ik apart kon testen.

Het idee van mijn processor is dat hij geen klok snelheid heeft, hij de volgende opdracht uit het geheugen als hij klaar is met het vorige. Dit is een logistieke nachtmerrie maar op papier heb ik het eindelijk voor elkaar, het zou in de praktijk ook moeten werken.

Voor de comunicatie met het geheugen heb ik echter wel een klok nodig, ik ga uitzoeken hoe een condensator me hier bij kan helpen ('k heb wel een klein idee)...Bedankt!
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:57:
[...]

Heb je wel eeens op opencores gekeken? (http://www.opencores.org)

Daar kun je kant en klaren processoren (ala PIC/atmel) beschreven in Verilog/VHDL van daan halen.
Deze kun je simuleren met modelsim van mentor graphics, http://www.mentor.com (kijken of i doet wat jij wilt dat i doet)

Dan kun je beslissen in wat voor een FPGA je je processor wilt bouwen (FPGA= blokkendoos vol met 7400 chipjes, die je kunt programern van af je computer, zie ook hier )

Er zijn verschillende fabrikanten maar voor de hobiest zijn er maar twee die echt interessant zijn: ALTERA en Xilinx

De eerste heeft een goede (gratis) ontwikkel omgeving (ik heb er ervaring mee en ik vind het heerlijk werken, klikerdeklik en je ontwerp zit inelkaar), de laatste heeft ook goede software maar mensen zijn er minder over te spreken dacht ik (ik heb geen ervaring met Xilinx).

Laat maar eens weten als je iets werkends hebt :)
Ik dank je voor de links,

Een FPGA lijkt me precies wat ik nodig heb, ik heb er weleens iets van gelezen maar had altijd gedacht dat die dingen miljoenen kosten (Ik weet niet hoe ik hier bij kwam :) ) Zelf chips bakken lag financieel ook niet in de mogelijk heden ;) Daarom dacht ik dat de enige manier die een amateur had om processors te maken gate-tjes achter elkaar solderen was.

De computer die ik wilde maken met mijn processor veranderd in mijn gedachte nu van de computer alla de film Pi naar een dood gewone kast die op mijn bureau past ;)

Ik ga er vandaag nog alles over opzoeken, dit klinkt als een erg praktische manier om bij tot voorkort overambitieus plan leven te kunnen geven. Is zal je laten weten als ik wat klaar heb. Bedankt

Edit: foutje

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2007 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 18:57:

Ik al met ALTERA gewerkt en met Xilinx. ALTERA is OK en redelijk eenvoudig in gebruik. Mijn eerste VHDL kennismaking was met het ALTERA UP2 bordje.

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/altera_up2_s.jpg

Ik heb wel nog niet echt zware dingen gedaan met ALTERA alleen wat looplichtjes, UART, matrix toetsenbord uitlezen, IO's sturen, ... gewoon de basic digitale elektronica.

Vorige maand heb ik m'n eindwerk gemaakt op een Virtex 2 Pro van Xilinx. Echt ongelofelijk wat je daar mee kan doen. _/-\o_ De Xilinx software is ook goed, alhoewel dat oudere versies van de EDK wel bug's bevatten. Ik heb met versie 8.2 gewerkt en daar kon je moeiteloos in een halfuurtje (compileren inbegrepen) een PowerPC met GPIO, 512Mb RAM, XSGA, AC97 (geluidskaart), UART, ...mee in elkaar stomen :) Ik heb er zelfs al gezien op internet die daar een linux op kunnen draaien :9

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~jm080124/xupv2p_s.jpg

Ik heb wel alleen nog maar met kant en klare ontwikkel bordjes (zoals bovenstaande) gewerkt. Ik zou dus niet weten hoe je FPGA van ALTERA, Xilinx, Latice of whatever programmeert en wat ze nodig hebben in een gewone self made schakeling. (welke klokk(en)? voedingsspanning(en)?) Heeft daar al iemand ervaring mee? En hoeveel betalen jullie voor een (eenvoudige) FPGA?

[ Voor 10% gewijzigd door flux_w42 op 17-06-2007 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FPGA: http://www.samenkopen.net/action_products/883357

Alleen is de actie net afgelopen, maar er komt nog een vervolg volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
@Gieltjev: Hoe je een LCD scherm aanstuurt, das eigenlijk niet zo enorm moeilijk. Je kan een DVI transmitter chip gebruiken, die geef je voeding en 3* 16 bits aan kleur (RGB, even en oneven elk 8 bits) en natuurlijk de synchronisatiesignalen, en de transmitter chip handelt de LVDS transmissie voor jou af.
Uiteraard moet je wel de signalen en frequentie's juist insturen, zie datasheet van het LCD scherm voor wat deze ondersteunt, als je op verkeerde frequentie's/resolitie's zit dan ga je op een of andere manier moeten omschalen (dat gebeurt met een FPGA en wat buffering).
Hoe je aan je 3 keer 16 bits kleurinformatie komt, dat hangt van je bron af, ADC indien analoge signalen, DVI receiver indien via DVI. Probeer het niet van een videorecorder/TV-signalen ofzo te doen, want dat maakt het nog eens zoveel moeilijker (videorecorder geeft variabele frequentie, moet je hersynchroniseren en variabel gaan bufferen, TV signalen moet je deinterliniëring doen).

@FPGA gebruiken: doorgaans ga je met JTAG programmeren, je moet bij een FPGA wel telkens de voeding is weggevallen opnieuw programmeren, dat voorkom je door ofwel een CPLD te gebruiken (die onthoud intern zijn programmatie), of door een chipje bij je FPGA te zetten die het programma telkens opnieuw inschrijft (zie datasheet van je FPGA voor typenummers van zo'n chipje).
Het kristal dat je bij een FPGA gebruikt maakt niet zoveel uit, handig is om em flink hoog te nemen (60MHz bijvoorbeeld), je schrijft snel een klokdelertje in VHDL.
Het is wel enorm belangerijk om goed synchroon (met de klok dus) te werken, vertrouwen op de looptijden van signalen is miserie zoeken.
Voedingsspanningen kan het zijn dat je met 3,3V toekomt, 2,4V en 1,2V voor I/O en interne voeding komt ook vaak voor. Let bij het maken van een voeding op dat je voldoende piekstroom kan leveren, bij het opstarten/programmeren van een FPGA worden er flinke stromen getrokken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

Ibex

^^ met stom.

* Ibex neemt een barkruk, zet zich aan de bar en besteld een frisse pint :w.

Ik ben de laatste tijd ook weer bezig met electronica na een jaar van stilte. Binnenkort komt er een berg onderdeeltjes toe om mijn verzameling terug op peil te zetten, waarna ik weer lekker aan de slag kan met microcontrollers.

Overigens wil ik eens _goed_ met microcontrollers leren werken, en wat meer uit de dingetjes persen. Het is altijd zo zonde om maar een enorm klein deel van een microcontroller te gebruiken imho.

Ook heb ik een 128x128 lcd schermpje besteld, dus ik kan binnekort aan de slag met wat grafisch geplingel :p. Hoewel het al een prestatie op zich zal zijn als ik iets op het scherm krijg :p.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Zie ook Sprite's kickass dsp-op-een-telefoon-tft'tje mod. Wow jongen, hoe doe je het toch...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Sprite is daar niet helemaal eerlijk hoor, met een arm processor eraan...
No offence, maar ik vind die knock-to-open mod vetter ;) A/D op een microcontroller zonder ADC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Tsss, valt best mee hoor: elk pinnetje van je uC is feitenlijk een 1-bit ADC :P En ook een DAC trouwens; het leuke is dat je die zo kan aansturen dat je compenseert voor het feit dat je daadwerkelijke hardware maar 1-bit is en zo meer dan 1 bit aan output-resolutie kan krijgen. Kijk maar es naar sigma-delta-modulatie.

En inderdaad, het is best een simpele oplossing zo met die ARM, maar desalniettemin was het wat proppen: ik heb maar 8KB en daar moet de 6.5K aan display RAM (heb ik nu nog niet nodig, maar voor geavanceerdere effecten wel) plus de 2K aan sample-ruimte in. Dat past inderdaad niet :P dus daarvoor moesten er ff wat vieze hacks gezet worden.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjah dan zul je moeten swappen naar het flash geheugen he? ;)

(Of misschien iets praktischer, gewoon 8k geheugen bijzetten die je ergens uit een oud apparaat haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

Ik denk niet dat dit geld voor een Laptop LCD, deze werkt zowizo met 3.3V LVDS, wat ik van het beeldscherm heb begrepen dat je 3 datalijnen hebt, en 1 clocklijn. En dat je hierover 6/8 bits per kleur moet versturen.
Ik kijk wel wat het beeldscherm voor een effecten geeft als ik met een stukje asm een klokpulsje , en op die ander iets ander leuks verstuur >:).
En dan heb ik nog een touchpad, daarover ga k nog met Synaptics mailen.
Tot zo ver de laptop.

[ Voor 62% gewijzigd door StapelPanda op 18-06-2007 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Als de touchpad 4 draden heeft -> ps2
Vind de ground, hang die aan ground, dan hou je nog 6 combo's over.
Die gewoon 1 voor 1 proberen, je kan 'm niet slopen, alles is 0-5v dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Iemand trouwens nog een idee of er ergens makkelijk aan DC-DC-convertertjes te komen is die uit een penlite (dus max 1.2V voor een NiCd) 3.3V kunnen maken? Maxim heeft ze wel, maar die zijn, op samplen na, niet echt makkelijk verkrijgbaar geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:47:
Iemand trouwens nog een idee of er ergens makkelijk aan DC-DC-convertertjes te komen is die uit een penlite (dus max 1.2V voor een NiCd) 3.3V kunnen maken? Maxim heeft ze wel, maar die zijn, op samplen na, niet echt makkelijk verkrijgbaar geloof ik...
Ik dacht spontaan hier aan:
http://www.emanator.demon.co.uk/bigclive/joule.htm

Door het aantal toertjes te wijzigen en een diode gelijkrichterbrugje + cap erachter te hangen kan je uitkomen op 3.3V. Niet zo elegant als een IC oplossing.

edit: wat alternatieve topologieen: http://www.powerdesigners...cles/DC-DC/converter.shtm

Ik kijk nog even verder naar IC oplossingen ook ;)

edit2: ook texas instruments heeft "Inductorless DC/DC Regulators (Charge Pumps)". Neem maar even een kijkje op hun site. De beschikbaarheid in "normale" shops is me evenwel niet bekend.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Joule thief is niet verkeerd, simpele onderdelen die ongeveer iedereen zo heeft liggen en je kunt ongeveer iedere bron gebruiken die je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46
Dit zal ook wel voldoen:
http://www.national.com/pf//LM/LM2623.html
Te samplen, maar ook via farnell verkrijgbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door jeronimo op 18-06-2007 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeronimo2003 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:20:
Dit zal ook wel voldoen:
http://www.national.com/pf//LM/LM2623.html
Te samplen, maar ook via farnell verkrijgbaar.
Mjah 1.1v startup voltage, dan moet je goede batterijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:18
(jarig!)
* peeter123 komt hier ook maar eens een biertje drinken :P

Ik had eigenlijk een vraagje, ik heb 3 simpele zonne cellen die parallel 1A op 1V en in serie 300 mA op 3.2 V leveren. Mijn doel is om zo snel mogelijk een 3 V accutje op te laden om een 100 mA motortje zo lang mogelijk te laten lopen. Ik heb al wat mogelijke snellaad oplossingen gezien in de elektuur maar die werken allemaal op 12 V. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peeter123 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:43:
* peeter123 komt hier ook maar eens een biertje drinken :P

Ik had eigenlijk een vraagje, ik heb 3 simpele zonne cellen die parallel 1A op 1V en in serie 300 mA op 3.2 V leveren. Mijn doel is om zo snel mogelijk een 3 V accutje op te laden om een 100 mA motortje zo lang mogelijk te laten lopen. Ik heb al wat mogelijke snellaad oplossingen gezien in de elektuur maar die werken allemaal op 12 V. Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen realiseren.
Afbeeldingslocatie: http://homes.esat.kuleuven.be/~wvanderk/got/batterijladeropzonnecel.JPG
Dit zal werken omdat het een zelfregulerend systeem is. De diode die in serie staat verhindert dat de batterij ontlaadt in de zonnecellen wanneer er niet genoeg licht invalt op je zonnecellen.

edit: uiteraard moet je er wel rekening mee houden welke laadstroom de batterij kan verdragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda

StapelPanda

PB0MV

SA007 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:45:
Als de touchpad 4 draden heeft -> ps2
Vind de ground, hang die aan ground, dan hou je nog 6 combo's over.
Die gewoon 1 voor 1 proberen, je kan 'm niet slopen, alles is 0-5v dus.
hmm 12 pins word toch wat minder, heb al 2 grounds ontdekt, pin 5 en 6
ojah, een datahseet van het lcd: http://www.beyondinfinite...y/Hannstar/HSD150PX14.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door StapelPanda op 18-06-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flux_w42 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:27:
Ik heb wel alleen nog maar met kant en klare ontwikkel bordjes (zoals bovenstaande) gewerkt. Ik zou dus niet weten hoe je FPGA van ALTERA, Xilinx, Latice of whatever programmeert en wat ze nodig hebben in een gewone self made schakeling. (welke klokk(en)? voedingsspanning(en)?) Heeft daar al iemand ervaring mee? En hoeveel betalen jullie voor een (eenvoudige) FPGA?
Hier voor mijn project een CPLD van de MAX 7000 reeks (Altera), uiteindelijk dan wel gebruik gemaakt van een low-cost CPLD van Atmel => 128 macrocells = 6 euro

De programmer is eenvoudig, google eens naar 'byteblaster' of iets gelijkaardig.
Op de print zelf voorzie je dan gewoon 4 pull-up weerstanden op de 4 programmeer lijnen en klaar ben je...

Dit is dan natuurlijk wel het voordeel van een CPLD (non-volatile memory), met een FPGA moet je extern geheugen voorzien natuurlijk !
Als klok voorzien we een oscillator van nu 8MHz (Dit voor de devider naar UART klein te houden, want dat vreet cell's ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, je kan 'm iig niet aan je vesa feature prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2007 @ 17:36:
[...]

Mjah 1.1v startup voltage, dan moet je goede batterijen...
Valt wel mee, na het opstarten mag de spanning inzakkken tot 0.8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hmmm, allemaal dus niet geniaal qua verkrijgbaarheid... Nja, optie 2 is dmv de al aanwezige uC zelf vrolijk een boostconvertertje bouwen... met een tweede probleem: hoe bootstrap je zo'n kreng? Ik kan best zelf 3.3V maken zodra mijn uC is opgestart, maar jah, daar heb ik 3.3V voor nodig ;) Hmmm, misschien toch maar de guts van zo'n joule thief gebruiken voor de opstartspanning, en daarna de uC het over laten nemen. Leuk, een uC die dan straks z'n eigen voedingsspanning mag gaan bijregelen ;)

En omdat het basically tijdens het bootstrappen een enkel torretje is, moet alles vrolijk vanaf 0.7V kunnen gaan werken. Ik ga maar es prutsen denk ik ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 18-06-2007 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Zooo ik ga ook maar weer eens beginnen met een EL projectje :)

Ik ben al tijden op zoek naar een leuke labvoeding, en hee die is ook best zelf te maken :P
Ik wilde het geheel eigenlijk om een Atmega32 klussen, zodat ik makkelijk een LCD oid kan aansturen.

Aantal eisen aan de voeding:
• Regelbaar met 0.1 Volt stapjes van 0 tot 20, iets van 3A oid
• Stroombegrensd
• Realtime de spanning kunnen aflezen
• Kortsluitvast
• Stabiele 12 en 5 volt standaard 2 ampere oid :)

Ik ben nog niet echt in de documentatie gedoken, maar ik dacht van ik post het hier alvast. Misschien dat jullie nog geniale ideeen hebben ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:39:
Leuk, een uC die dan straks z'n eigen voedingsspanning mag gaan bijregelen ;)
hehe, hou dat maar in de gaten want voor je 't weet zit je met een zelfde kettingreactie zoals ze daar gehad hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Atlas, meeste atmels hebben 10-bits adc, dan een /4 spanningsbrug eromheen (2 weerstanden) dan heeft hij 0-20V op zijn ingang wat hij kan uitlezen.
Kan je 2 dingen doen: PWM uit, of met een DAC een switching regulator aansturen.
1e heeft minder componenten, simpeler hardwarematig, maar een klein foutje in je software zorgt voor lompe spanningsschommelingen.
2e heeft meer componenten nodig (een DAC en een switching regulator) maar is een stuk robuuster.

Als je 8 bit output gebruikt kan je 0-20V in 256 stappen wat dus neerkomt op 0.078V/stap.
Misschien kan je dan beter 0-25.6V regelen, dan heb je 0.1V per stap, is ook wat makkelijker in je software.

Stroom uitlezen kan je ook doen, als je een er kleine weerstand (0.01Ohm) in serie gooit met de output (wel rekening mee houden in je regelcircuit!) en je hangt dat aan een ADC van je microcontroller kan je prima de stroom meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Och, het zou niet de eerste keer zijn dat ik een smokable dc/dc-converter inelkaargezet heb. En ook niet de eerste keer dat ik er eentje opgeblazen heb. En dan krijg je echt een kettingreactie. Ter indicatie: ik had zoiets gebouwd:
Afbeeldingslocatie: http://www.powerdesigners.com/InfoWeb/design_center/articles/DC-DC/dc_f11.gif
Met als aansturing van de tor een PWM-output van een uC, die z'n duty cycle bijregelde door aan de uitgangsspanning van het geheel te meten. Wat gebeurde er nou? Er zat een bug in de bijregeling, waardoor de uitsturing van de PWM op een gegeven moment naar z'n max toe ging en daarop bleef hangen. Er ging dus meer en meer spanning over de cap staan, tot op een gegeven moment de diode de 50V aan sperspanning niet meer aan besloot te kunnen. Diode gaat op altijd-geleiden staan en de cap ontlaadt zich vrolijk verder over de tor, die ook stukgaat in altijd-geleiden-mode, waardoor de spoel over de voedingsspanning stond en ook vrolijk begon te roken. Hoezo kettingreactie? En dat dus allemaal door een softwarebug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
^^ nog net geen 16V elco? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft er iemand hier verstand van rotary encoders? Ik zit al 2 dagen te prutsen met zo'n ding ,maar ik krijg er niets zinnigs uit. :/

Het gaat hier om een relatieve rotary encoder van voti.nl (datasheet), die met een poot (kanaal A) aan een extern interrupt (int0) van een atmega88 hangt, met een poot(kanaal B) aan poot PD3 van de avr, en met kanaal C aan ground.Vervolgens gebruik ik deze code:

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#define F_CPU 1000000UL

#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>
#include <avr/interrupt.h>
#include <stdlib.h>
#include "lcd.h"

#define DIR_LEFT 1
#define DIR_RIGHT 2

volatile unsigned char dir = 0;

ISR(INT0_vect)
{
    if (bit_is_set(PORTD, PD3)) dir = DIR_LEFT;
    if (bit_is_clear(PORTD, PD3)) dir = DIR_RIGHT;
    _delay_ms(3);
}

int main()
{
    char buffer[2];
    // config rotary encoder port (input, pullup resistors on, source current)
    PORTD |= 0b00001100;

// configure rotary encoder interrupts
    EICRA |= (1 << ISC01) | (1 << ISC00); // rising edge
    EIMSK |= (1 << INT0); // enable external interrupt 0
    sei(); // enable global interrupts

for (;;)
    {
        lcd_home();
        lcd_puts(itoa(dir, buffer, 10));
    }
    return 0;
}

Als ik nu aan de encoder draai, krijg ik alleen maar '1'tjes op m'n lcd, ook als ik verschillende richtingen op draai.
Ik heb ook al geprobeerd om de A en B kanalen om te wisselen, maar dan verandert er niets.

Iemand een idee? ik krijg zo het vermoeden dat die rotary encoder gewoon kaport is ofzo :(

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
debounce?
Gooi die delay is voor je bit is set/clear.

Kan je een linkje naar die lcd prut erbij gooien, dan test ik het hier ff.
En de lcd connecties.

[ Voor 48% gewijzigd door SA007 op 18-06-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Standaard-fout: PortD is je output; als je je input wilt hebben moet je PinD pakken.
code:
1
2
    if (bit_is_set(PIND, PD3)) dir = DIR_LEFT;
    if (bit_is_clear(PIND, PD3)) dir = DIR_RIGHT;

dusch.

En SA007: Nope, het was een 63V-elko. Die heb ik wat later ook op wezen te blazen, btw ;)

Die suggestie van die joule-jattert lijkt te werken btw; ik krijg hier nu uit 1 AA'tje met een minimum aan onderdelen 6V over mijn elco te staan. Ik kan er atm maar 10mA uittrekken, maar dat moet genoeg wezen om de shizzle te bootstrappen.

[ Voor 87% gewijzigd door Sprite_tm op 18-06-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik heb ook een klein vraagje; en daar vind ik dit topic wel voor kwalificeren :). Ik heb hier nu een stuk of 10 3x 1W RGB led units liggen, en ik vraag me af wat nu de beste en meeste energiezuinige manier is om een aantal van die units tegelijk in PWM aan te sturen.

/me gelooft dat zn homecontrol project ooit nog eens af gaat komen ;-).

Overigens, nice shit hoor Sprite en wat anderen hier boven me :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruik eens PIND ipv PORTD :P
edit:
snelle lui hierboven :>

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2007 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 10:29

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

koekje Biertje voor Sprite_tm en real_FireFly :P

nu werkt 'ie wel :D

[ Voor 10% gewijzigd door Ethnocentrix op 18-06-2007 21:39 . Reden: Het is natuurlijk de EL-KROEG ;) ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
* Sprite_tm drinkt z'n biertje op en bestelt er meteen een voor mooseman007. Die joule-jattert (heej, op z'n nederlands klinkt het veel beter ;) ) weet perfect de spanning te fixen om een uC te bootstrappen: ik heb nu 2.8V over mijn test-AVR staan. Puntje 2: de AVR de ongeregelde oscillatie uit laten zetten en vrolijk zelf laten PWM'men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Is zo'n step-up convertor een beetje zuinig?

Wil er eigenlijk 1 naar 12V bouwen, maar batterijtijd is daarbij nogal belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Volgens mij haal je zo 90% rendement met zo'n ding

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:56:Hoezo kettingreactie? En dat dus allemaal door een softwarebug.
Hmm lees dit boek es:

http://www.amazon.com/Onl...-Phone-Fire/dp/0750682183

De titel leek me wel op jouw schakelingetje slaan :-) (en op veel andere embedded projectjes die in rook opgaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

SA007 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 19:55:
Atlas, meeste atmels hebben 10-bits adc, dan een /4 spanningsbrug eromheen (2 weerstanden) dan heeft hij 0-20V op zijn ingang wat hij kan uitlezen.
Kan je 2 dingen doen: PWM uit, of met een DAC een switching regulator aansturen.
1e heeft minder componenten, simpeler hardwarematig, maar een klein foutje in je software zorgt voor lompe spanningsschommelingen.
2e heeft meer componenten nodig (een DAC en een switching regulator) maar is een stuk robuuster.

Als je 8 bit output gebruikt kan je 0-20V in 256 stappen wat dus neerkomt op 0.078V/stap.
Misschien kan je dan beter 0-25.6V regelen, dan heb je 0.1V per stap, is ook wat makkelijker in je software.

Stroom uitlezen kan je ook doen, als je een er kleine weerstand (0.01Ohm) in serie gooit met de output (wel rekening mee houden in je regelcircuit!) en je hangt dat aan een ADC van je microcontroller kan je prima de stroom meten.
Cool thnx ik ga hier eens mee aan de slag :)

Ik heb al een mooie spoel gevonden: 2x 15Volt 4 Amperen secundair.
Nu vroeg ik mij af of ik die 2x 15 volt in serie zou kunnen zetten zodat ik 30 volt 50 hz 4 Ampere krijg?

En klopt het dat ik dan na de diode brug (30-2.8) / ((Wortel 2) /2) = 38.46 Volt DC 4A overhoud? Dan zou ik namelijk lekker de 40 Volt 100000 uF Elco's kunnen gebruiken :)

Is mijn denkwijze correct?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op maandag 18 juni 2007 @ 21:41:
* Sprite_tm drinkt z'n biertje op en bestelt er meteen een voor mooseman007. Die joule-jattert (heej, op z'n nederlands klinkt het veel beter ;) ) weet perfect de spanning te fixen om een uC te bootstrappen: ik heb nu 2.8V over mijn test-AVR staan. Puntje 2: de AVR de ongeregelde oscillatie uit laten zetten en vrolijk zelf laten PWM'men.
Schol! ;) Mijn devies is "keep it simple", en die joule jattert past daar goed bij. Ik ben blij dat het werkt!

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 15:40 . Reden: edit: in t vlaams zouden we eerder joulepikker zeggen:p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Atlas schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 00:57:
[...]

Cool thnx ik ga hier eens mee aan de slag :)

Ik heb al een mooie spoel gevonden: 2x 15Volt 4 Amperen secundair.
Nu vroeg ik mij af of ik die 2x 15 volt in serie zou kunnen zetten zodat ik 30 volt 50 hz 4 Ampere krijg?

En klopt het dat ik dan na de diode brug (30-2.8) / ((Wortel 2) /2) = 38.46 Volt DC 4A overhoud? Dan zou ik namelijk lekker de 40 Volt 100000 uF Elco's kunnen gebruiken :)

Is mijn denkwijze correct?
Je denkwijze is inderdaad correct, alleen zou ik voor de elco's een wat grotere marge aanhouden. Als er een keer een spanningspiek op het net verschijnt zit je zo ineens over die 40 Volt heen. Met alle (mogelijke) gevolgen van dien.

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
die 2x15V kan je prima in serie zetten, houd er alleen rekening mee dat als je ze verkeerd in serie zet je (bijna) 0V krijgt, dan moet je 1 spoel ff omdraaien. (gaat niks kapot ofzo)

Mm, je diodebrug heeft wel veel spanningval, maar inderdaad je denkt wel goed.

Al is 40V misschien wel beetje aan de lage kant dan. (beetje piek en je zit eroverheen -> boem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
<graaf>
SA007 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:50:
Ik ben zelf al een tijdje bezig met dat toner transfer gebeuren, maar wil hier maar niet lukken.

Heb aldi-fotopapier geprobeerd, maar dit smelt in de printer al, en tijdens de transfer helemaal.
HP fotopapier luk ook niet zo super.
Heb nu een A4 telfon folie, maar zelfs daar lukt het niet mee.

Iemand een idee voor temperatuur etc van het tranferen, heb een 1000W strijkbout met regelaar, maar geen idee op wat voor stand hij moet. Linnnen? Denim? Zijde? :P
En ik heb een hint voor je: Ga Een Laserjet 3 Slopen! Waarom?

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2173.jpg
HP Premium Glossy Photo Paper, 230g/m2, in een tray van de LaserJet4 van een flatgenoot.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2176.jpg
En dit rolt eruit.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2179.jpg
Deze twee gaan in de fuser van de eerder aangehaalde LJ3.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2180.jpg
En nog een keer, 180 graden gedraaid, zodat ook de meuk op het laatste randje goed eropkomt...

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2181.jpg
En dit komt er uiteindelijk uit. Tadaa! Magische overspringing van toner! :)

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2190.jpg
En zo ziet het er na even etsen (en een klein IC'tje er enigszins op vastzetten) uit.

Afbeeldingslocatie: http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2191.jpg
En je mag het nakijken: geen haarscheurtjes, slechts 1 brug tussen 2 pootjes (die met wat onderetsen ook wel zou verdwijnen, maar ik zag 'm al zitten tijdens het etsen en hij is onschadelijk.)

Mocht je het na willen bouwen: ik heb wel een speciaal printje inelkaargefietst om de stappenmotor aan te sturen en om als thermostaat te dienen, met een uC en firmware. Geef maar een gil als je die wilt hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 19-06-2007 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
Wow, dat ziet er wel heel strak uit.. Heel wat strakker en netter dan ik op school voor elkaar krijg.. Misschien moet ik hier thuis ook maar eens een doe-het-zelf opstelling bouwen.. :)

www.teamgenie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga zsm een laser slopen en hiervoor misbruiken. Wow, sprite, je bent aanbidbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:48

Rmg

http://forum.videohelp.com/topic177053.html zo'n printer ombouwen en dan ets bestendige inkt erin zoals hier http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/c84-st.htm lijkt me een ook wel een mooi idee. geen belichting meer nodig goedkopere pcb's ( geen lichtgevoelige meer ) geen gekloot met fotopapier en strijkijzers of lichtbakken :) en een mogenlijkheid voor een 'silkscreen' op je pcb :D

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 20-06-2007 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
flux_w42 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:34:
[...]

Volgens mij is daar onlangs een topic over geweest. Ik kan het wel niet terugvinden, maar 't was iemand die een random generator nodig had voor een algoritme op een server of zoiets.

edit: Gevonden -> Topic: Hardware RNG in elkaar zetten

Zet achter deze schakeling een datalatch, en je kan een random bit uitlezen na een klokpuls :)
Afbeeldingslocatie: http://willware.net/rng-circuit.gif
Ik heb even naar dit circuit zitten kijken en ik snap waarom hij werkt. Het enige wat ik niet snap is waar die 18V voor nodig is? Wat veranderd er als ik daar 5 van maak? Houd ik dan niet genoeg signaal over om te versterken?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ras: Je zou eigenlijk meteen etsmiddel in je inkjetkop moeten gooien en je PCB negatief uitprinten :) Heeft wat practische problemen zoals te weinig etskracht per druppel en het snel wegrotten van je kop, maar het idee is koel :P

Lemming_nl: Als ik her goed heb moet je een bepaalde grens overschrijden voordat een tor echt goed gaat ruisen; daar zal die 18V wel voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:35:
Ras: Je zou eigenlijk meteen etsmiddel in je inkjetkop moeten gooien en je PCB negatief uitprinten :) Heeft wat practische problemen zoals te weinig etskracht per druppel en het snel wegrotten van je kop, maar het idee is koel :P
Of een CNC die zo precies is dat ie alleen het koper eraf kan halen. Dan kan ie gelijk de gaatjes voor je boren en is het helemaal een stoer systeem.

In theorie heel leuk, in de praktijk niet echt haalbaar (zeker niet DIY).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42

flux_w42

lemming_nl schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:08:
[...]
Het enige wat ik niet snap is waar die 18V voor nodig is? Wat veranderd er als ik daar 5 van maak? Houd ik dan niet genoeg signaal over om te versterken?
Een transistor gaat pas goed ruisen als ie verkeerd gepolariseerd is (linker transistor) én als de spanning hoger is dan de Emitter-Base Breakdown Voltage ( = V(BR)EBO ).
Volgens de datasheet is die 6V bij IE = 10 μA, IC = 0 µA
't is misschien het proberen waard om eens te kijken vanaf welke spanning de schakeling nog deftig werkt :)

[ Voor 22% gewijzigd door flux_w42 op 20-06-2007 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-08 00:01
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:08:
[...]

Of een CNC die zo precies is dat ie alleen het koper eraf kan halen. Dan kan ie gelijk de gaatjes voor je boren en is het helemaal een stoer systeem.

Volgens mij kan deze dat wel. Beetje duur alleen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:08:
[...]

Nou, ik denk dat het best wel mogelijk is om een paar hele stijve (printer-)staven te nemen, een beetje precieze stappenmotoren, tandheugels, dremel en flink harde freesjes + graveernaald en dan heb je een cnc. Microcontroller erop, usb-interface, software schrijven (ja, dat zal wel verdomde moeilijk zijn, maar je kunt wel misschien proberen een makkelijk lijnenscript te schrijven dat heel inefficient maar wel effectief over je bordje rastert). Wie doet er mee?

Lijkt me wel een leuke voor een werktuigbouwkundige contest ;)

edit: spuit 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe precies is die dan? Dat staat er niet bij.

Lijkt me niet dat die zo precies is dat ie zo'n printplaat als sprite liet zien kan frezen.
ssj3gohan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:27:
[...]

Nou, ik denk dat het best wel mogelijk is om een paar hele stijve (printer-)staven te nemen, een beetje precieze stappenmotoren, tandheugels, dremel en flink harde freesjes + graveernaald en dan heb je een cnc. Microcontroller erop, usb-interface, software schrijven (ja, dat zal wel verdomde moeilijk zijn, maar je kunt wel misschien proberen een makkelijk lijnenscript te schrijven dat heel inefficient maar wel effectief over je bordje rastert). Wie doet er mee?

Lijkt me wel een leuke voor een werktuigbouwkundige contest ;)

edit: spuit 11.
Lijkt me inderdaad een leuke contest, maar zou er iemand zijn die het zo precies kan krijgen om zulke printplaten te frezen?

Moeilijk is het sowieso en ook zeker wel te doen, maar waarschijnlijk kost het je zoveel tijd en zoveel geld dat je op de ouderwetse manier al 100000 printplaten had kunnen maken :+

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
flux_w42 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:15:
[...]

Een transistor gaat pas goed ruisen als ie verkeerd gepolariseerd is (linker transistor) én als de spanning hoger is dan de Emitter-Base Breakdown Voltage ( = V(BR)EBO ).
Volgens de datasheet is die 6V bij IE = 10 μA, IC = 0 µA
't is misschien het proberen waard om eens te kijken vanaf welke spanning de schakeling nog deftig werkt :)
Ik heb het met een bc547 geprobeerd (die is volgens mijn bijna identiek). Pas bij 9V gaat hij ruisen, spanning vervolgens verhogen heeft geen zin, ruist even hard. Weet ik dat ook weer :) Bedankt voor de uitleg (en jij ook natuurlijk Sprite_tm ;) ).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:27:
[...]

Hoe precies is die dan? Dat staat er niet bij.

Lijkt me niet dat die zo precies is dat ie zo'n printplaat als sprite liet zien kan frezen.
Op internet kon ik niet zo gauw specificaties van het apparaat vinden maar hier is wel een filmpje waarin ze een printje frezen. Er zal inderdaad speling in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
hansmbakker schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:23:
[...]

Op internet kon ik niet zo gauw specificaties van het apparaat vinden maar hier is wel een filmpje waarin ze een printje frezen. Er zal inderdaad speling in zitten.
Deze firma verkoopt dit soort pcb freesbanken al vele jaren.
En ja ook zo'n print als die van Sprite kan hierop gefreesd worden.
http://www.colinbus.be/Nederlands/Productenvl.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeronimo2003 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:30:
[...]

Deze firma verkoopt dit soort pcb freesbanken al vele jaren.
En ja ook zo'n print als die van Sprite kan hierop gefreesd worden.
http://www.colinbus.be/Nederlands/Productenvl.htm
Welke prijsrange moeten we denken voor de goedkoopste machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Elektuur hebben ze op dit moment een bouwpakket: http://www.elektuur.nl/default.lynkx?pointer=1-2-16038-49522. Toch nog een boel centjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hmmm, voor dat geld moet je alsnog zelf je boortjes verwisselen en duurt het alsnog een halve eeuwigheid voordat je printje af is... ik denk dat ik met 80 cent per velletje fotopapier, plus wat voor het etsmiddel en toner, ik per PCB nog steeds goedkoper uitben dan na aanschaf van die freesunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wind-rider
Sprite_tm schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:55:
Hmmm, voor dat geld moet je alsnog zelf je boortjes verwisselen en duurt het alsnog een halve eeuwigheid voordat je printje af is... ik denk dat ik met 80 cent per velletje fotopapier, plus wat voor het etsmiddel en toner, ik per PCB nog steeds goedkoper uitben dan na aanschaf van die freesunit.
Daar heb je wel een punt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Nah, ben weer 's bezig geweest

Helaas word de teflonfolie niks, heeft een lichte structuur, en die kwam heel netjes terug op het eindresultaat :(
En gladde teflonfolie heb ik niet kunnen vinden.

Heb het Aldi fotopapier nog een kans gegeven, ging een stuk beter dan de vorige keer, kwam heel netjes de laserprinter uit, en toen ik het verwarmde werd het een soortvan hotglue...
mijn proefplaatje metaal en de strijkijzer zaten netjes aan elkaar met een velletje papier ertussen,
Toner is wel netjes overgezet, maar omdat het papier vastplakt aan het oppervlak trek je stukje toner mee. Waardoor je dus een slecht eindresultaat krijgt.
Edit: Nog het aldi-papier 's getest, temp langzaam opvoeren, papier ging smelten, en de toner nog niet. Waardeloos voor dit doel dus, iemand nog ~85 vel aldi fotopapier :)

Morgen neemt een vriend van mij uit nijmegen speciaal een pak HP Premium Fotopapier mee, en dan nog 's proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 20-06-2007 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Tip: Hema Glossy fotopapier, 25 vel voor 5 euro (geel pak).

Na veel gepruts met HP Premium Plus en Canon foto papier heb ik een pak Hema Glossy fotopapier gehaald. Voordeel van het Hema papier is dat de glossy laag bros is terwijl dat van HP en Canon en soort plastic laagje is wat te vast smelt aan de toner en dan in zijn geheel los komt van de het papier. Vooral als de pcb grote koper oppervlakten heeft en dicht op elkaar liggende banen.

De Hema glossy laag laat alleen los op de plaatsen waar de toner zit. De rest blijft gewoon op het papier zitten. Bijkomend voordeel is dat de glossy laag op de toner het koper extra isoleert bij het etsen. De banen drogen dan ook wit op en eventuele losse glossy kan je met de een naald verwijderen.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb ook nog een tip, kwam ik achter toen ik die resten van het aldi fotopapier van mijn testplaatje af probeerde te halen.
Met thinner kan je heel erg netjes en snel toner van metaal af krijgen. En op de expoxy van een print heeft het helemaal geen effect. En het droog op zonder residu. Klein beetje op een tissue ofzo, haal erlangs en brandschoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik vraag me al tijden af of dat gladde papier waar stickers op bewaard worden geschikt is om de toner over te brengen, je kunt er prima op printen en de toner komt er vrij makkelijk vanaf.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ik heb het daar vroegah wel eens mee geprobeerd, maar iirc was het te glad; als je ook maar een beetje onvoorzichtig was, lag je spoortje compleet op een andere plek op het papier dan dat je 'm geprint had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Arg, het wil maar niet lukken hier.

Heb nu HP Premium Fotopapier, maar heb op 20x 1x een hlf succes gehad wat me inet meer gelukt is om te herhalen.

Erg frustrerend.

Edit: Het lag dus aan me testplaatje, als ik het op een echte print doe gaat het opeens echt 20x zo goed.
Hele toner die eraf komt ipv de helft, alleen nog oefenen met gelijkmatig een stuk verwarmen met mijn strijkbout die werkenlijk geeneen vlak stuk heeft op de onderkant na :P

[ Voor 45% gewijzigd door SA007 op 21-06-2007 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Mja, vettigheid en shit op je PCB kan het flink verkloten idd. Ik neem mijn printplaten altijd eerst af met spiritus en als er dan nog oxide opzit, leg ik ze een tiental seconden in de (koude) ets-oplossing, dan worden ze weer mooi blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
(brand)spititus laat afaik een waas achter hoor.

* SA007 gebruikt 96% alcohol, werkt best aardig.

Alleen het verwarmen consistent krijgen is erg lastig, toch maar 's een lasterprinter ergens vandaan vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je met een lamineermachien hetzelfde effect bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

Ibex

^^ met stom.

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 13:40:
Volgens mij kan je met een lamineermachien hetzelfde effect bereiken.
Wellicht wel, plus dat deze ervoor gemaakt zijn om iets door te schuiven zonder te plooien. Ik vraag me enkel af of een printplaatje niet te dik is hiervoor.
Iemand met een lamineermachine die dat kan proberen?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een fuser niet bedoel je :D
Printpapier mag dus wel plooien :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 14:59:
Een fuser niet bedoel je :D
Printpapier mag dus wel plooien :P?
Nee, een fuser heeft vaak binnenin de printer zo'n locatie en bouwwerk erom dat het papier er netjes wordt ingefeed en daardoor niet gaat plooien.

Een lamineermachien is meer het idee van proppen maar en het komt er netjes uit.

Daarnaast is een lamineermachien voor een paar tientjes kant en klaar te koop en hoef je er waarschijnlijk niets aan aan te passen. Ik vraag me alleen af of het heet genoeg wordt, maar dat zou iemand dus even moeten testen. (En of een run of the mill lamineerding wel zoiets diks kan hebben)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:14
Wat ik me afvraag, bij die verwarm methode, verplaats je dan alleen de toner naar de printplaat of ook iets van het foto papier? Anders zou het namelijk goed mogelijk zijn om direct op PCB te printen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timcooijmans schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:15:
Wat ik me afvraag, bij die verwarm methode, verplaats je dan alleen de toner naar de printplaat of ook iets van het foto papier? Anders zou het namelijk goed mogelijk zijn om direct op PCB te printen...
Heb jij een printer waar harde rechte dingen doorheen kunnen?

Ik in ieder geval niet, de maximale dikte is een lege envelop, als ik er iets dikkers in stop dan loopt ie vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 15:30:
[...]

Heb jij een printer waar harde rechte dingen doorheen kunnen?

Ik in ieder geval niet, de maximale dikte is een lege envelop, als ik er iets dikkers in stop dan loopt ie vast.
Dat is wel te modificieren, de vraag is alleen of de toner blijft hechten aan het PCB (en dus niet op de drum blijft zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is inderdaad de vraag, maar lijkt me op zich wel, waarom zou dat niet het geval zijn?

Alleen ik denk niet dat je een laserprinter op die manier gemodificeerd krijgt, een inktjet misschien wel, maar een laser niet. (Natuurlijk zou het super zijn als je het gaat proberen :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Heb in V&A al een vraag voor een laser(sl\j)et gezet. Eens kijken of ik zo'n dingetje ergens voor een prikkie kan aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Volgens mij is een drum te star om rechtstreeks op je PCB te printen: bij de minste ongelijkheid maakt het geen contact meer en heb je een 'gat' in je spoortjes zitten. Komt bij dat de toner-overdracht iirc gebeurt door het papier electrostatisch te laden, volgens mij gaat dat met het koper van een PCB ook niet goed. Ten derde is de laag op de drum erg gevoelig: zaag een pcb es perongeluk verkeerd af en je hebt krassen op je drum die later weer tot haarscheurtjes in al je printen gaan leiden.

Door de fuser zelf kan je trouwens best dikke dingen gooien; de twee rollers zitten verend tov elkaar en de onderste is ook nog es voorzien van een zachte, rubberachtige laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat een laserprinter z'n drum elektrostatisch laadt, dan met de laser de plekjes waar geen inkt moet komen weer ontlaadt, vervolgens door de toner gaat (die aan de drum blijft plakken doordat ie elektrostatisch geladen is op bepaalde plaatsen) om vervolgens de inkt te deponeren op het papier (wat de boel ontlaadt doordat het zelf geen lading heeft / ontladen is).

Maar kan me vergissen.

Op zich denk ik dat je eerder inderdaad de drum krast doordat die niet gemaakt is om harde dikke dingen door te voeren, maar enkel dun relatief zacht papier.

Edit:

Hmmm, het kan zo werken zoals Sprite zei of zoals ik zei, bij het ene geval is het papier geladen en gaat de toner daarom van de drum naar het papier en bij het andere geval wordt het papier juist ontladen en gebeurt hetzelfde.

Welke printer het op welke manier doet zou ik niet weten, maar kan me voorstellen dan het geven van een lading aan een PCB erg lastig is, het ontladen van een PCB aan de andere kant moet iets eenvoudiger zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2007 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
Ik heb een dun metaal plaatje hier door de laserprinter gedaan en je hebt inderdaad gelijk Sprite_tm de toner organiseert zich niet naar de geladen plekken en gaat strepen (heb 15 a4tjes moeten printen voordat het er weer uit was |:( ) Dan maar op Sprite_tm's manier...

Weet iemand trouwens een adresje voor een stapel PCB's zonder lichtgevoelige laag?

[ Voor 20% gewijzigd door 0fbe op 21-06-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

De drum wordt statisch geladen, niet het papier. Het papier wordt alleen maar gefuset. Dat komt omdat je anders dingen als fotopapier niet kunt gebruiken, die hebben een hele andere elektrostatische constante (sorry, ik heb geen flauw idee wat dat moet zijn, ik typ maar mn computerbijbel over) dan normaal 80grams papier dus dan zou je inconsistente kwaliteit krijgen op verschillende papiersoorten.

In principe zou het dus mogelijk moeten zijn met lichte modificatie (iets zachtere drum?) om direct op je pcb te printen, maar dan moet je voor de zekerheid wel meermalen eroverheen gaan zodat je geen, zoals eerder gezegd, haarscheurtjes in je print krijgt.

Zodra het droog is jat ik een weggegooide laser mee van de universiteit en ga ik ermee experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 18:43:
De drum wordt statisch geladen, niet het papier. Het papier wordt alleen maar gefuset. Dat komt omdat je anders dingen als fotopapier niet kunt gebruiken, die hebben een hele andere elektrostatische constante (sorry, ik heb geen flauw idee wat dat moet zijn, ik typ maar mn computerbijbel over) dan normaal 80grams papier dus dan zou je inconsistente kwaliteit krijgen op verschillende papiersoorten.
Er zijn dus ook printers die het andersom doen, moet je maar ff bij howstuffworks kijken, daar staat het redelijk goed uitgelegd.

En er zijn inderdaad laserprinters waar je heel expliciet moet aangeven wat voor papier je erin propt voordat ie er fatsoenlijk op print. (Maar moderne printers zullen dat gewoon zelf meten lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
timcooijmans schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:23:
Ik heb een dun metaal plaatje hier door de laserprinter gedaan en je hebt inderdaad gelijk Sprite_tm de toner organiseert zich niet naar de geladen plekken en gaat strepen (heb 15 a4tjes moeten printen voordat het er weer uit was |:( ) Dan maar op Sprite_tm's manier...

Weet iemand trouwens een adresje voor een stapel PCB's zonder lichtgevoelige laag?
Dil, Rotterdam
Farnell
Of als je een echt veel nodig hebt: http://www.isola.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:30:
[...]

Er zijn dus ook printers die het andersom doen, moet je maar ff bij howstuffworks kijken, daar staat het redelijk goed uitgelegd.

En er zijn inderdaad laserprinters waar je heel expliciet moet aangeven wat voor papier je erin propt voordat ie er fatsoenlijk op print. (Maar moderne printers zullen dat gewoon zelf meten lijkt me).
aaaaah... cool! Maar das toch heel onhandig, of ligt dat aan mij...

Naja ik dacht, die nerd van Upgrading and Repairing PC's zou het wel moeten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Mm, gisteravond is mijn tv onder hevig geknetter overleden, is een ITT Digivision van nu een goed 20 jaar oud.
Heb wel de volledige schema's van het ding, alleen nog geen tijd om 'm open te maken.

Het geurtje viel me vooral op, heb al veel kapotte electronica geroken, maar nog niks wat dezelfde geur geeft als een klappertjespistool.
Iemand een idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verbrande stofnesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

timcooijmans schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 17:23:
Als je alleen in eurokaart formaat nodig hebt kun je hier http://www.elektronica-on....nl/?page=product&id=1135 eens kijken

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even mijn vreugde en plezier delen ;)

Eindelijk ben ik het "hello world"-stadium voor pic-programmeren voorbij. *O*
Effie verder blokken om mijn (aller)laatste examen (ooit) af te leggen en dan full speed de pic-mogelijkheden verder uitdiepen, zodat ik rond 1 juli een gedacht heb van wat ik ga doen voor de EL-contest.

Olé!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Woei, ik heb een fusermodule :)

Uit een HP Color Laserprinter bakbeest.
Maar 's ff gaan kijken hoe je die aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Zo, bezig mijn laptop te underclocken. Waarom post ik dat hier? Nou, tis een P3M, en die moet nog dmv een weerstandsbruggetje bijgesteld worden. Komt bij dat het een Toughbook is, waarvan de mobo's dus typisch nauwelijks gedocumenteerd zijn qua ondervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2007 @ 19:30:
[...]

Sterker nog, de meeste printers doen beide ...

via een 'corona wire' wordt de drum geladen, tonderdeeltjes op de dum worden door een geladen rol onder het papier naar het papier toe getrokken.

Er worden in die printers twee of drie hoge spanningen opgewekt ( meestal rond de 3 a 4 kV )

De drum zef raakt het papier NIET.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, daar ging het ook niet om.

Het ging erom dat de ene printer de drum een positieve lading geeft en het papier een negatieve lading en de andere printer de drum een negatieve lading geeft en het papier een positieve lading.

Tenminste, dat staat er op howstuffworks en klopt ook wel met hoe ik het begrepen heb.

Je zult sowieso ze beiden een lading moeten geven anders gebeurt er dus helemaal niets met de toner.
Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.