De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.686 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

erikvanhoutert schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 19:38:
Ik wil via mijn telefoon iets schakelen,, dus met het trilmotertje. Deze levert dacht maar een spanning van rond de 1.6 volt. De stroom zou wel bar laag zijn.

Hiermee wil ik dadenlijk met een digitale schakeling ook mijn gordijnen laten openen. Dus het makenlijkst is dan voor mij nog om deze aan een relais te hangen. Hoe krijg ik dit voor elkaar? want alle relais die ik heb zijn 12vDC
Dit moet dan waarschijnlijk met een transistor? wie kan me evt. helpen.
Transistor schakeling IDD, maar bedenk wel dat je trilmotortje vaak niet constant trilt maar met pulsen. Wil je dat je gordijnen met pulsen open gaat?
Moet de tijd die hij je gordijnen open stuurt instelbaar/een bepaalde tijd duren?
En wil je dan elke ochtend je gordijnen gaan open bellen:?
Da's een week leuk, maar daarna ben je het wel zat denk (vertraging tussen bellen en overgaan etc.)
Je kan ook een Fotodiode gebruiken die het licht registreert van je display welke verlicht wordt zodra hij gebeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:56

mace

Sapere Aude

Als je nou 2 555's achter elkaar gebruikt dan kan je een soort flip flop maken, maar dan na de 1e puls dat hij de input verder negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikvanhoutert
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-05 17:10
_ferry_ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:45:
[...]

Transistor schakeling IDD, maar bedenk wel dat je trilmotortje vaak niet constant trilt maar met pulsen. Wil je dat je gordijnen met pulsen open gaat?
Moet de tijd die hij je gordijnen open stuurt instelbaar/een bepaalde tijd duren?
En wil je dan elke ochtend je gordijnen gaan open bellen:?
Da's een week leuk, maar daarna ben je het wel zat denk (vertraging tussen bellen en overgaan etc.)
Je kan ook een Fotodiode gebruiken die het licht registreert van je display welke verlicht wordt zodra hij gebeld wordt.
Nee, er komen dadenlijk 2 klokje's op.
1 voor smorgens..
1 voor savonds...

Het gordijn duurt denk met vertraging 40sec.
maar nu wil ik voor de gein dadenlijk ook b.v met een een x bellen hem open laten gaan/ dicht.
het is toch voldoende als hij eenmaal een puls geeft? b.v met een overname contact, of iets met de digtitale techniek.
maar hoe krijg ik vanaf 1V b.v een 12V relais? Maar mischien wil ik dan met die bel fuctie wel iets anders laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-10 16:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Weet iemand waar je voor een schappelijke prijs een touch-screen folie kunt bestellen? Sparkfun heeft iets wat me wel geschikt lijkt, maar die kost 23 dollar plus nog eens verzendkosten, evt btw e.d.

Eventueel zou een touch pad module die de absolute positie uitgeeft ook wel interessant zijn. Ik wil iets proberen wat lijkt op de Kaossilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Die resistieve schermen zijn ondanks ongetwijfeld gigantische volumes waarin ze nu gevraagd worden nog steeds erg duur, ook de LCDs met touchscreen van niels1 op samenkopen zijn nog steeds drie tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Cassettebandje schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:09:
Weet iemand waar je voor een schappelijke prijs een touch-screen folie kunt bestellen? Sparkfun heeft iets wat me wel geschikt lijkt, maar die kost 23 dollar plus nog eens verzendkosten, evt btw e.d.

Eventueel zou een touch pad module die de absolute positie uitgeeft ook wel interessant zijn. Ik wil iets proberen wat lijkt op de Kaossilator
Dealextreme heeft een 7" modeletje, ook zo rond die prijs geloof ik, maar dan inclusief shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dit modelletje is ongeveer even groot als een touchpad van een laptop, en kost 7$ + verzending (moet wel bij een van de distributors dichtbij te krijgen zijn): linkje ==> in frankrijk te krijgen aan 8€ + verzending.

[ Voor 23% gewijzigd door naftebakje op 22-05-2008 19:29 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zou die data van een muis/trouchpad een beetje makkelijk uit te lezen zijn? (en er wat verstaanbaars van te maken zijn) Heb het eigenlijk nooit getest, en heb ook geen rs232 muis hier, anders kon ik hem nog via terminal emulatie uitlezen. Stel dat het gewoon up/down tellers zijn voor de X en Y as, kun je er makkelijk effecten mee maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Een PS2 muis zend de beweging van de muis door in 3 bytes: De eerste byte bevat informatie over welke knoppen je indrukt, de richting van de beweging en overflow bits (als je héééél snel met je muis beweegt). De tweede en derde byte is dan de afstand van de beweging (X & Y richting).

Als je zo'n dingen wil weten is google altijd je beste vriend :P

[ Voor 3% gewijzigd door flux_w42 op 22-05-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ah, zat al helemaal verkeerd te denken tussen rs232 en ps/2. |:(

"The mouse interface is somewhat different from RS-232 (which was generally used for mice on PCs without PS/2 ports) but nonetheless many mice were made that could operate on both with a simple wiring adapter."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Laatst online: 27-10 16:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Mensen, bedankt, ik heb er eentje bij Dealextreme besteld ($6,16=+-4 euro inclusief verzenden, waar doen ze het van?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Weer wat geleerd over ledjes:

Afbeeldingslocatie: http://webshop.meetthefuture.be/images/technology/Classic_LED_Cross-section.jpg

Het verschilt per ledje wat de Anode of de Kathode is. Je kan er dus niet vanuit gaan dat het uitstekende ding altijd de Anode (of Kathode :+) is :P
Daar gaan weer 15 min van mijn leven aan debuggen ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
Kleine pieletje binnenin de led is de +
grote pieletje is de -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

ThinkPadd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:29:
Kleine pieletje binnenin de led is de +
grote pieletje is de -
Dat is dus niet altijd zo :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:15
Ik dacht dat je het over de pootjes van de LED had :P

Haaa zo wordt het voor mij ook lekker verwarrend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Nee over die interne dingen :P

Pootjes kloppen idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-10 18:31

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Voor zover ik weet is de makkelijkste manier om de cathode van een standaard ledje te vinden kijken waar de platte kant aan de plastic behuizing zit. Of dat een officiële manier is weet ik niet, maar ik heb het nog niet andersom gezien. :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat de afgeplatte kant - is, en de langste poot + (let wel op dat er nog niet geknipt is aan de pootjes), is gestandaardiseerd.

De beste test is echter om je multimeter op de diodestand te zetten, in doorlaat aangesloten zal ie een klein beetje oplichten. Bij SMD leds kan je niet anders, daar is het vaak niet te zien wat waar zit.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 25-05-2008 21:53 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:51
Ezelsbrug voor de Korte poot heeft een Kenmerk, en is de Kathode. En omdat bij elco's de kenmerk aan de minkant zit, is de kathode de min :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

KNAP => Kathode Negatief, Anode Positief :)

[ Voor 12% gewijzigd door Atlas op 25-05-2008 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-10 21:31
Ik heb een SD kaartje waar ik simpel bytes op aan het schrijven ben, dat werkt allemaal netjes. Alleen wanneer ik sector 32 (512bytes per sector) en verder wil gaan schrijven geeft hij schrijf fouten. Zou dat iets met het bestandsformaat te maken kunnen hebben ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Atlas schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:06:
In 't geval van een stroom-verbruikend apparaat/onderdeel ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
naftebakje schreef op zondag 25 mei 2008 @ 21:52:
Dat de afgeplatte kant - is, en de langste poot + (let wel op dat er nog niet geknipt is aan de pootjes), is gestandaardiseerd.
Helaas zijn er ook weer ledjes zonder platte kant.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 14:42
bobo1on1 schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:22:
[...]

Helaas zijn er ook weer ledjes zonder platte kant.
En niet elke fabrikant vind dat plat negatief moet zijn, vooral bij speciale bestellingen wordt er e.a. door elkaar gehusseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
Ik wil een dezer dagen dan toch eindelijk eens een AVR gaan aansturen via de USB-poort. Ik heb al besloten dat ik hiervoor RS-485 ga gebruiken (ik wil later nog meer gaan aansturen).

Nu heb ik een USB -> RS-232 kabel en inmiddels twee MAX485-chips liggen. Op Internet heb ik al diverse schema's gevonden van schema's om van USB naar RS-485 te gaan waaronder deze:
Afbeeldingslocatie: http://aquaticus.info/system/files/pictures/RS485+to+RS232+Converter+Schematic.png

Dit schema ziet er vrij eenvoudig uit, in tegenstelling tot al die andere schema's. Aangezien het USB -> RS-232-stuk al in de kabel zit, heb ik alleen het linkse gedeelte van het schema nodig, toch?
In de andere schema's werden veel meer componenten gebruikt (weerstanden, condensatoren, etc.), dus ik vraag me ook af of het inderdaad zo simpel kan.

Daarnaast vraag ik me nog af wat het extra schakelingetje is dat onderaan staat. Is dat enkel een voeding voor de schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dat is helemaal geen schema om van RS-485 naar USB te gaan, het is een schema om van RS-485 naar RS-232 te gaan! Kijk maar rechtsonder.

En het onderste is de voeding idd.

Maar het is een beetje onzin IMO want als je dat schema van hierboven maakt en met zo'n USB -> RS-232 kabel aansluit ga je van RS-485 naar TTL naar RS-232 naar TTL naar USB. Beetje onzin dus.

Je kan beter die MAX485 direct aansluiten op een FT232 ofzo, dan ben je meteen klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door mace op 30-05-2008 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:48:
[...]

Dat is helemaal geen schema om van RS-485 naar USB te gaan, het is een schema om van RS-485 naar RS-232 te gaan! Kijk maar rechtsonder.
Maar met z'n USB naar RS232 kabel is dit dus wel het schema wat hij nodig heeft :)
En het onderste is de voeding idd.
En om even aan te vullen, ontstoringscondensatoren zitten er ook bij dus als je je voeding ergens anders vandaan haalt, laat niet al die condensatoren weg. Zorg er voor dat je in ieder geval een 100nF condensator bij elk IC hebt zitten.
Maar het is een beetje onzin IMO want als je dat schema van hierboven maakt en met zo'n USB -> RS-232 kabel aansluit ga je van RS-485 naar TTL naar RS-232 naar TTL naar USB. Beetje onzin dus.
Niet waar, je gaat met de kabel van USB naar RS232, en dan met dit schema van RS232 naar TTL en daarna direct door naar RS485. Het is niet perfect nee, maar ook weer niet zo omslachtig als je het nu beschrijft. Ja, die laatste TTL stap zit waarschijnlijk wel in de USB kabel maar daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Als je zo'n kabel hebt liggen kan je 'em net zo goed gebruiken. :)
Je kan beter die MAX485 direct aansluiten op een FT232 ofzo, dan ben je meteen klaar.
Ok, maar dan krijg je dus meer componenten want een FT232 heeft ook een kristal nodig, etc etc. Ik denk dat het gegeven schema ongeveer het makkelijkst is voor wat maikel wilt.

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
wacco schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:26:
[...]
Ok, maar dan krijg je dus meer componenten want een FT232 heeft ook een kristal nodig, etc etc. Ik denk dat het gegeven schema ongeveer het makkelijkst is voor wat maikel wilt.
Spiekend naar de arduino naast me lijkt dat wel mee te vallen. Er zit een kristal op uiteraard, maar da's voor de AVR. Een paar weerstand en een condensator of 2, dat lijkt alles te zijn voor de FT232.

Speaking of Arduino, het schema daarvan is open source, daar kun je meteen zien hoe ze de AVR via een FT232 aan de USB-poort hebben hangen. Ok, daarmee heb je geen RS485, maar dat zou dan niet eens zo moeilijk zijn om die erbij te knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

wacco schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 15:26:
Maar met z'n USB naar RS232 kabel is dit dus wel het schema wat hij nodig heeft :)
Ja klopt, maar ik wilde het wel even duidelijk maken aangezien hij vroeg of er componenten weggelaten konden worden, en dat is dus niet zo in dat geval. :)
Niet waar, je gaat met de kabel van USB naar RS232, en dan met dit schema van RS232 naar TTL en daarna direct door naar RS485. Het is niet perfect nee, maar ook weer niet zo omslachtig als je het nu beschrijft. Ja, die laatste TTL stap zit waarschijnlijk wel in de USB kabel maar daar hoef je je echt geen zorgen over te maken. Als je zo'n kabel hebt liggen kan je 'em net zo goed gebruiken. :)
Ik telde alle tussenstappen mee idd.
Valt reuze mee, zoals hierboven ook al gezegd.

Misschien kan hij zijn USB-RS232 kabel wel hacken dat hij daar de UART aftapt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 14:50
Hmm, dus als ik het goed begrijp heb ik ook nog een MAX232 nodig. Dat had ik eigenlijk ook wel kunnen bedenken, aangezien het van RS232 naar RS485 gaat en ik USB -> RS232 heb.

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in al die termen. TTL, UART, etc.
Wat het betekent, weet ik wel/is snel opgezocht, maar de onderlinge samenhang....

[ Voor 30% gewijzigd door maikel op 30-05-2008 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

maikel schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:51:
Hmm, dus als ik het goed begrijp heb ik ook nog een MAX232 nodig. Dat had ik eigenlijk ook wel kunnen bedenken, aangezien het van RS232 naar RS485 gaat en ik USB -> RS232 heb.

Ik zal me ook eens gaan verdiepen in al die termen. TTL, UART, etc.
Wat het betekent, weet ik wel/is snel opgezocht, maar de onderlinge samenhang....
Mja, je zou het zo kunnen zien:

UART is het protocol waarover de communicatie verloopt, dit is gewoon eentjes en nulletjes verpakt in een bepaalde taal, een UART transceiver werkt met TTL

Het verschil tussen de verschillende standaarden is de manier van signalling.

RS 232 gebruikt hogere voltages voor nullen en enen, bijvoorbeeld -12v = 0 en +12v = 1
TTL= Transistor Transistor Logic en betekent dat 5v =1 en 0v = 0

RS-485 gebruikt volgens mij differential signalling, ik ga er nu eventjes niet verder op in maar het is ook weer een andere manier, en vooral geschikt om storingen tegen te gaan bij lange afstanden, RS-485 kan ook meerdere apparaten op 1 bus aangesloten hebben.

Het enige wat die chipjes dus doen, is de spanningsniveaus aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 30-05-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:13:
[...]
RS 232 gebruikt hogere voltages voor nullen en enen, bijvoorbeeld -12v = 0 en +12v = 1
TTL= Transistor Transistor Logic en betekent dat 5v =1 en 0v = 0
Bij RS232 is een 1 negatief en een 0 positief, ik heb al enkele malen een npn torretje en 2 weerstanden gebruikt om rs232 te ontvangen, dat gaat perfect.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

bobo1on1 schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:47:
[...]

Bij RS232 is een 1 negatief en een 0 positief, ik heb al enkele malen een npn torretje en 2 weerstanden gebruikt om rs232 te ontvangen, dat gaat perfect.
Je hebt gelijk, vergissinkje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 02:05
Atlas schreef op zondag 25 mei 2008 @ 22:06:
Of: Korte is Negatief Andere is Positief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke zelfbouw pic programmer raden jullie aan ?
Heb zo een JDM geval gemaakt, zie paar pagina's terug. Die doet het niet 100%.

Wil graag gebruiken met een usb<>rs232 adapter. Dus moet wel met externe mclr voeding heb ik begrepen.

Misschien deze ? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 22:51:
Welke zelfbouw pic programmer raden jullie aan ?
Heb zo een JDM geval gemaakt, zie paar pagina's terug. Die doet het niet 100%.

Wil graag gebruiken met een usb<>rs232 adapter. Dus moet wel met externe mclr voeding heb ik begrepen.

Misschien deze ? http://www.circuitsonline.net/circuits/view/142
Misschien kun je net zo goed gewoon een programmer kopen:
http://cgi.ebay.nl/Clone-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Weet je tenminste 100% zeker dat het gaat werken, die USB converters lijken nogal roet in het eten te gooien..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Wens mij maar succes, morgen moet er een spoel gewikkeld worden van 1M lang en 20CM in doorsnee. En dat met 0.5 MM draad :X

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Bezig met een tesla coil ofzo? Zo nee, waar de ahum heb je zo'n absurde spoel voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Jupz, hier komen de pics als je intresse hebt Het Grote Teslacoil Topic

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaWaN schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 23:29:
[...]

Misschien kun je net zo goed gewoon een programmer kopen:
http://cgi.ebay.nl/Clone-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Weet je tenminste 100% zeker dat het gaat werken, die USB converters lijken nogal roet in het eten te gooien..
Oke, die hou ik even in me achterhoofd. Tja, 22 euro. Toch maar gewoon besteld.

Ik heb nog een Pentium 3 pc van Dell staan. Optiplex GX100, deze heeft 2 com-poorten.
Stel ik wil een zelfbouw programmer die het zeker daar op gaat doen, voor wat kan ik dan kiezen ?

Net even met me mini zonnepaneel gespeeld en draadloze usb lcd.
Lcd is een karakter met 16x2 met blauwe backlight.
Lamp is 40Watt. Ik hoop echt dat die met een dag deel licht genoeg kan opladen om de hele nacht aan te staan. Alleen de backlicht van de lcd staat op het paneel aangesloten. De rest is nog niet klaar.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=Mx28LWVZPxI

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2008 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 16:11:
[...]

Valt reuze mee, zoals hierboven ook al gezegd.
Zou kunnen hoor. Ik heb alleen ervaring met de FT2232 en die heeft niet een interne oscillator enzo, waardoor je redelijk wat componenten nodig hebt. :)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
De FT232RL is de meest geavanceerde uit de FT232xx serie, en heeft geloof ik amper nog randcomponenten nodig. Zal de data sheet er eens op naslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:21
Ik zit met het volgende probleem,
Uit mijn dreambox 500 sat decoder is een SMD mosfet kapot: type NDS352AP. Nu is dat ding natuurlijk nergens te krijgen, behalve bij farnell. Ik heb op het moment echter verder niets te bestellen, en als particulier moet je boven de 50 euro zitten. Dus, is er nog iemand die binnenkort een bestelling plaatst bij farnell en mij aan dit onderdeel kan helpen! Dat zou zeer gewaardeerd worden... :>

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

er zou een site moeten komen waarbij allerlei mensen samen met mensen die fysiek dichtbij wonen gezamenlijke bestellingen kunnen doen vanuit china, farnell, digikey, etc. Projectje voor in de vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 13:21

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:01:
er zou een site moeten komen waarbij allerlei mensen samen met mensen die fysiek dichtbij wonen gezamenlijke bestellingen kunnen doen vanuit china, farnell, digikey, etc. Projectje voor in de vakantie?
Dat zou zeer welkom zijn ja.
Iemand met teveel tijd en goede PHP kennis hier? O-)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe eens een suggestie bij samenkopen.net, zou niet al te moeilijk moeten zijn om in te bouwen. Een regiokoopactie :P
Nu kan 't in principe ook al, gewoon een eigen verzendmethode toevoegen. Er zou dan eigenlijk alleen een aparte categorie voor moeten zijn, beetje jammer als je net allemaal dingen besteld en het blijkt dat je het af moet komen halen ergens in een gat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Speedsmile schreef op maandag 02 juni 2008 @ 14:49:
Ik zit met het volgende probleem,
Uit mijn dreambox 500 sat decoder is een SMD mosfet kapot: type NDS352AP. Nu is dat ding natuurlijk nergens te krijgen, behalve bij farnell. Ik heb op het moment echter verder niets te bestellen, en als particulier moet je boven de 50 euro zitten. Dus, is er nog iemand die binnenkort een bestelling plaatst bij farnell en mij aan dit onderdeel kan helpen! Dat zou zeer gewaardeerd worden... :>
Ik heb er een account, maar ik weet alleen niet of ik binnenkort iets moet bestellen. Dat weet ik pas als ik iets sloop of ga maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Weet je ook waar die fet voor wordt gebruikt? Zo'n apart ding is het nou ook weer niet, misschien kan er wel een andere fet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dat dacht ik dus ook al, en de fabrikant geeft zelf ook al een vervanger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedsmile
  • Laatst online: 15:21
bobo1on1 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:28:
Weet je ook waar die fet voor wordt gebruikt? Zo'n apart ding is het nou ook weer niet, misschien kan er wel een andere fet in.
In de dreambox heeft ie als functie het circuit wat de LNB voeding voorziet (18 of 14 V afhankelijk van polarisatie) van stroom te voorzien. Dus kapot-->no LNB spanning->no signal! :(
Dit is een wat bekender probleem in het ontwerp, voor de geinteresseerden zie:
http://www.austech.info/dreambox/871-dreambox-lnb-fix.html
Zoals ook in dat forum staat heb ik dat ding ook kortgesloten, en inderdaad, dan weer spanning op de LNB. Dus ik weet met 90% zekerheid dat ik door vervanging kan fixen.

Het schema waarin die wordt gebruikt is hier te vinden, (Q72)
http://img229.imageshack.us/img229/1085/lnbpowerrs4.jpg
Het zou dus inderdaad kunnen dat een andere fet makkelijk kan, zo ver ik kan zien (geen expert) heeft dat ding hier puur als functie de +12V door te schakelen naar de L11xxx chip. Ik heb echter geen idee hoe het zou zitten met max stromen enz.

EDIT: Ik zie ineens dat in het schema een andere wordt genoemd, FDN358, die op volgens de specs 1.5A aankan. In de box zelf zit toch echt een 352...
mace schreef op maandag 02 juni 2008 @ 16:32:
Dat dacht ik dus ook al, en de fabrikant geeft zelf ook al een vervanger aan.
Maar dan zit ik nog steeds met het probleem, waar moet ik dat ding vanaf halen als ik er maar een klein aantal wil hebben? De gemiddelde elektronica boer op de hoek zal er geen in voorraad hebben, en bij bauer in Venlo konden ze er ook niet aankomen 8)7 O-) . Digikey kan hem bv ook leveren, maar $18 vezendkosten voor een bestelling van $2.50 ofzo vind ik wat jammer.
ssj3gohan schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:01:
Dat zou inderdaad de uitkomst zijn voor veel hobbyisten, om de 2 weken ofzo een bestelling, in 2 weken moet hobbiend electro nederland toch wel een bestelling bij elkaar kunnen krijgen :>.

[ Voor 18% gewijzigd door Speedsmile op 02-06-2008 17:24 ]

If good's on the left, then I'm sticking to the right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Aan het schema te zien kun je daar zo'n beetje elke P-channel mosfet in stoppen, zolang hij de spanning en stroom aan kan en genoeg stroom doorlaat bij 5,5 volt Ugs.

Het mooiste is natuurlijk een fet met een lagere rdson, dan wordt hij minder warm en gaat hij niet zo snel stuk.

[ Voor 60% gewijzigd door bobo1on1 op 02-06-2008 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je stroom maakt meer uit dan rdson, een warmteprobleem zul je sneller oplossen door meer fetjes te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 02 juni 2008 @ 15:31:
doe eens een suggestie bij samenkopen.net, zou niet al te moeilijk moeten zijn om in te bouwen. Een regiokoopactie :P
Nu kan 't in principe ook al, gewoon een eigen verzendmethode toevoegen. Er zou dan eigenlijk alleen een aparte categorie voor moeten zijn, beetje jammer als je net allemaal dingen besteld en het blijkt dat je het af moet komen halen ergens in een gat :P
Behalve als iemand anders mij voor gaat zijn maak ik me wel sterk voor zon site. Het probleem zal hem niet zitten in het programmeren (dat kan ik makkelijk, en hoopjes andere mensen met mij), maar het vinden van hosting voor zon site die mij niks gaat kosten/sponsoring.

edit: kortetermijngeheugen... dubbelpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-10 21:43

T1psY

Dumo-Technics

hosting voor de site is nou ook weer niet zo een groot probleem lijkt me, voor een php scriptje en een mysql database. ik zal ze bij mijn site op de host plaatsen anders.

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb in gedachten (jezus, nu kan iemand wel heel makkelijk copycatten...) om zoals zo populair is een postcode-lookup met kaartje te genereren zodat je kunt zien wie in de buurt waar wil bestellen/gaat bestellen. Verder zal het wel efficient en compact geprogrammeerd worden (ik ben nogal minimalistisch daarin) maar een plaatjesscript en postcode-lookup die 100 keer per minuut wordt geraadpleegd kan best wel gaan inhakken op je cputijd, misschien ook wel bandbreedte.

Voorlopig heb ik bij mijn webdesign-werkgever (naja, ik werk freelance...) nog wel wat capaciteit, te weten ~400 GB/mnd en oneindig opslag, maar dat is niet permanent. Als het echt iets wordt in de zomervakantie kom ik misschien nog wel terug op aanbiedingen zoals van pcfreaky1991 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 21:48
Zo mooi, en dan werkt het niet :'(
Afbeeldingslocatie: http://xs128.xs.to/xs128/08231/imgp1391539.jpg

Links boven zie je de ACG Multi ISO RFID Reader, middenbovenin de Maxim MAX232 en voor de rest wat elco's en twee LEDjes. Dit geheel is niet zichtbaar aangesloten op een seriële poort connector die het aan de computer knoopt.

Een klein prototype dat we hadden gemaakt voor bij ons onderzoek voor mijn studie. Ik vrees dat het niet veel wordt dit, hij geeft niet eens antwoord op een privegesprekje met de hyperterminal.

Ik hoop eigenlijk dat het de MAX232 is, want daar heb ik er nog drie van. En die ander kan ik gewoon niet gesloopt hebben, want daar is niets aan gesoldeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Een veel gemaakte fout: Tx en Rx lijnen omgewisseld? Ik zit ook altijd weer ff op mijn hoofd te krabben als ik ze aan moet sluiten...

BTW: Weet iemand een leuke toepassing voor een 72x24xRGB LED matrix? Heb er hier een liggen...

[ Voor 26% gewijzigd door TommyboyNL op 02-06-2008 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-10 21:48
Daar zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken. Ik ben meer van het wat grote spul, en niet zo van de micro controllers, dus met testen daarvan heb ik nog niet zo veel ervaring.

Overigens als ik het aan de praat krijg zou het erg mooi zijn, maar het belangrijkste, de antenne, is er ook niet. Combinatie van gebrekkige documentatie en een leverancier die er nagenoeg niets over kwijt wilt.

Maar ach, het gaat een leuk projectje worden voor de zomervakantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-10 17:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Een thinclient aansluiten op de netspanning als je niet doorhebt dat je hand op de voedingsprint hangt is NIET HANDIG :X :( |:(
* Demo heeft nu een mooie bobbelige streep op zijn hand :/ En m'n pa maar lachen 8)7 (aantal keren dat die aan de netspanning heeft gehangen is al niet meer op 2 handen te tellen, volgens mij)
Die thinclient die lag dus open, aangezien de CF-kaart met het besturingssysteem er steeds uit moet..

[ Voor 14% gewijzigd door Demo op 03-06-2008 00:35 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Tja, op die manier heb ik eens op afstand de aardlekschakelaar omgezet, dat was niet zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Laatst online: 01-07 22:34
bobo1on1 schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 01:07:
Tja, op die manier heb ik eens op afstand de aardlekschakelaar omgezet, dat was niet zo fijn.
Ik zou zeggen dat het juist erg fijn was dat-ie schakelde, vergeleken met de optie dat-ie niet schakelde :+

* Fuzzillogic heeft 230V nooit gevoeld. 220V daarentegen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Bij oude computervoedingen, kon je een snelle 'er-is-geen-volt-meter-in-de-buurt-spannings-check' doen door je vingers hard op de +12V en -12V lijnen te drukken. Je voelt de 24v dan lichtjes tintelen. Had ik nu per ongeluk toch wel de 230V uitgang vast zeker O-) 8)7

Ik voelde het ook tintelen, maar net iets harder dan verwacht :)

[ Voor 11% gewijzigd door flux_w42 op 03-06-2008 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Zoiets had ik eens gehad toen ik 8 jaar was. Toen had ik een beltrafo die ik moest aansluiten maar had dus geen 230V kabel met stekker. Dus snel maar ff een stekkerdoos uit elkaar slopen. Je raad het al die stekkerdoos was nog ingestoken |:( Heb nog een hele dag met een lamme arm rondgelopen. Uiteindelijk heb ik er gelukkig niks aan over gehouden. Ben tevens ook een heel stuk voorzichtiger geworden sindsdien ;)

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TommyboyNL schreef op maandag 02 juni 2008 @ 23:45:
Een veel gemaakte fout: Tx en Rx lijnen omgewisseld? Ik zit ook altijd weer ff op mijn hoofd te krabben als ik ze aan moet sluiten...

BTW: Weet iemand een leuke toepassing voor een 72x24xRGB LED matrix? Heb er hier een liggen...
Aan mij geven, wil nog eens een rgb bannertje maken van dat type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Demoniac schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 00:35:
Een thinclient aansluiten op de netspanning als je niet doorhebt dat je hand op de voedingsprint hangt is NIET HANDIG :X :( |:(
* Atlas heeft nu een mooie bobbelige streep op zijn hand :/ En m'n pa maar lachen 8)7 (aantal keren dat die aan de netspanning heeft gehangen is al niet meer op 2 handen te tellen, volgens mij)
Die thinclient die lag dus open, aangezien de CF-kaart met het besturingssysteem er steeds uit moet..
Zijn dat die Neoware ThinClients? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-10 17:23

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Atlas schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:12:
[...]

Zijn dat die Neoware ThinClients? :P
Nee, dit was een Thintune, uit een IA.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 11:04:
[...]

Aan mij geven, wil nog eens een rgb bannertje maken van dat type.
Gewoon lekker ebay afspeuren zou ik zeggen, ze staan nog af en toe te koop. Ik heb er iets van 175 dollar voor betaald in totaal. Best een nette prijs voor iets van 1700 RGB LEDs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, m'n picooz cloon heeft een 60mA fullriver lipo cel :) en:
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ballb.jpg
mini kogellagers :) buitendiameter 3mm :D asje is een 1mm carbon staafje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:19
Hee, dat is toevallig, ik heb net ook een picooz gekregen. Ik ben wel benieuwd wat het oplevert om die lagers te vervangen door betere types, en natuurlijk een betere lipo ben ik ook wel beniuewd naar. Laat de bevindingen maar eens weten! (waar heb je de materialen gekocht trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het spul hier gekocht: indoorflyer.co.uk
Wel snel zijn, want ze gaan helaas stoppen.

Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt. De 60mA cel houdt iets beter zijn spanning vast tijdens belasting wat iets meer lift zou moeten geven, maar de lagertjes en de grotere cel maken hem natuurlijk wel iets zwaarder.
Pas overigens echt goed op waar je 'm open maakt, als je per ongeluk in de lipo cel prikt kan hij in de fik vliegen :P

Veel grotere cellen zou ik er overigens niet in zetten, behalve liftproblemen moet je ook heel erg oppassen met crashes. Voor grotere cellen moet je het schuim uitsnijden om plaats te maken, maar dat maakt het ook veel zwakker. Die lipo wil je echt niet beschadigen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2008 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 13:28

Tarin

Just plain weird.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ac8jltmhK7keuKxseU0SDle3/full.jpg

Best leuke dingen, die 8*8 LED arrays, maar het geeft wel een hoop kabelzooi. Hoewel ik nu weet dat het werkt zoals ik wil, dus ik kan ze op een stukje print solderen :).

Ik stuur er 4 aan met 4 shiftregistertjes, nu maar eens met interrupts gaan klooien. Is weer eens wat anders als een LED-kubus (die er vast ook aan gaat komen).

[ Voor 25% gewijzigd door Tarin op 04-06-2008 21:30 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kolommen via de schuifregisters, en dan de rijen met 8 outputs activeren? Daarvoor kun je ook een 4017 gebruiken mocht je extra pinnen (van de arduino?) over willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 13:28

Tarin

Just plain weird.

Nee, rijen en kolommen met schuifregisters: 2 voor X en 2 voor Y, dus totaal 3 pinnen, leek me vrij redelijk ;). Heb nu een vrij eenvoudige shiftPixel die leuk werkt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
void shiftPixel(int x, int y) {
  int i;
  digitalWrite(lP, 0);
  digitalWrite(dP, 0);
  digitalWrite(cP, 0);
  for(i=16;i>=1;i--) { //xjes
    digitalWrite(cP, 0);
    if (x==i) {
      digitalWrite(dP, 0);
      digitalWrite(cP, 1);
      digitalWrite(dP, 0);
    }
    else {
      digitalWrite(dP, 1);
      digitalWrite(cP, 1);
      digitalWrite(dP, 0);
    }
  }
  for(i=16;i>=1;i--) { //ytjes
    digitalWrite(cP, 0);
    if (y==i) {
      digitalWrite(dP, 1);
      digitalWrite(cP, 1);
      digitalWrite(dP, 0);
    }
    else {
      digitalWrite(dP, 0);
      digitalWrite(cP, 1);
      digitalWrite(dP, 0);
    }
  }
  //latch!
  digitalWrite(cP, 0);
  digitalWrite(lP, 1);
}

Weet niet wat een 4017 doet, heb net een datasheet gevonden, ik gebruik wat ik aan beperkte kennis op heb gedaan vanuit tutorials en voorbeeldprojectjes :). M'n code kan ongetwijfeld ook veel mooier.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

4017 is gewoon een tellertje, dus dan kan je gaan multiplexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:19
Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 11:11:
Ik heb het spul hier gekocht: indoorflyer.co.uk
Wel snel zijn, want ze gaan helaas stoppen.

Ik verwacht niet dat het veel uitmaakt. De 60mA cel houdt iets beter zijn spanning vast tijdens belasting wat iets meer lift zou moeten geven, maar de lagertjes en de grotere cel maken hem natuurlijk wel iets zwaarder.
Pas overigens echt goed op waar je 'm open maakt, als je per ongeluk in de lipo cel prikt kan hij in de fik vliegen :P

Veel grotere cellen zou ik er overigens niet in zetten, behalve liftproblemen moet je ook heel erg oppassen met crashes. Voor grotere cellen moet je het schuim uitsnijden om plaats te maken, maar dat maakt het ook veel zwakker. Die lipo wil je echt niet beschadigen.
Lipo's heb ik inmiddels wel het enige aan ervaring mee opgedaan, 8A lipo's wel te verstaan, ongelofelijk hoeveel energie er uit zo'n licht pakketje kan komen! Ik ben wel benieuwd naar een filmpje van je gemodde picooz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aan 't vliegen valt niet echt veel te zien, is niet echt anders dan normaal (behalve dan dat het asje van de rotor geen speling meer heeft en daardoor iets minder trilt).

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/heli_inside.jpg
Heb een klein beetje schuim weggesneden bij de neus en aan de bovenkant, zo past het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-10 03:34

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb nog een leuk raadseltje voor jullie; kijken of jullie het juiste antwoord kunnen vinden.

Ik heb al sinds jaar en dag halogeenverlichting op mijn kamer. Die verlichting bestaat uit een tweetal staalkabels die diagonaal over het plafond van mijn kamer hangen, over een afstand van een meter of 4. Deze kabels zijn via een mosfet verbonden aan een oude ATX-voeding. De mosfet hangt aan een uC, zodat ik met behulp van PWM de lampen kan dimmen. Deze mosfet werkt verder gewoon als ge-PWM-de schakelaar: de lampen worden dus via de kabels altijd gevoed met hetzij 0, hetzij 12V; de duty cycle is echter afhankelijk van de ingestelde intensiteit van het PWM-systeem.

Nu heb ik recentelijk een strip RGB-leds gekocht. Deze hebben een ingebouwde voorschakelweerstand en de R, G en B-strengen kunnen vrolijk aan 12V geknoopt worden. Ik heb deze strip om 'm te testen met alle 3 de strengen in het midden van mijn kamer tussen de halogeenlampjes aan de staaldraden gehangen. Op 12V geeft de balk een redelijk goede approximatie van wit licht.

En dan nu het raadsel: Als ik de PWM-waarde van het systeem omlaagschroef (in normale mensentaal: als ik de lampen dim) verkleurt de kleur uit de RGB-balk, voornamelijk naar rood toe. Op 1% is het licht uit de balk zelfs helemaal rood. Ra ra, hoe kan dat?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Twee mogelijkheden:

GB leds krijgen een andere dutycycle waardoor ze minder fel branden (onmogelijk)
Spanning over de leds zakt tot onder de 3.5V waardoor de GB leds geen licht meer geven (lijkt mij redelijk)

Dat laatste is alleen mogelijk als de PWM afgevlakt wordt. Dit lijkt me dan weer alleen mogelijk wanneer er ergens een condensator/spoel in het systeem zit welke een significante invloed heeft. Zitten er op de led strips condensatoren?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Laatst online: 25-10 18:24
Blijven alleen de rode leds branden? Werken de nog aangesloten halogeenlampen misschien niet als spoel, waardoor bij het schakelen van 12 naar 0 volt er een piek ontstaat? Of is dat te vergezocht ;) (groene leds worden ook rood bij een te hoge spanning/stroom >:) blauwe geen idee, nooit geprobeerd eigenlijk :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Er zit geen afvlak-condo of spoel in het systeem, en de PWM-frequentie is iets van 100Hz ofzo, te laag om de spoelwerking van de halogeenlampjes invloed te laten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-10 21:31
Als je een rode groene en blauwe led met dezelfde weerstand laat branden zal je altijd meer rood licht hebben. Rode led branden feller bij een lager vemogen (geen idee hoe dat kan btw :P ) Dus de weerstanden in je led bar zijn wel goed gekozen in je led bar, maar bij erg lage vermogens zie je toch het verschil (dus rood).

gokje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Spanning over de LEDs is (nagenoeg) constant, de voorschakelweerstanden zijn berekend op een vaste voedingsspanning en ook al zijn de stromen in dat geval gelijk, bij dalende voeding veranderen de spanningsverhoudingen tussen de weerstanden per kleur doordat de LED spanningsval per kleur verschilt en vast ligt. Dus de stroom wordt verschillend en dus de lichtopbrengst per kleur.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Jullie hebben het eerste gedeelte goed: de enige reden waarom de balk rood kan worden is dat de spanning inzakt. De vraag is alleen waarom zakt de spanning dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Misschien heeft de lage duty cycle invloed op de regeling van de ATX voeding? Als zou ik de spanning dan eerder zien stijgen dan dalen.

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
De spanning die door je mosfet naar de lampen wordt gestuurd zal niet oneindig steile flanken hebben (liefst niet, stoort wat teveel), en die flanken hebben dezelfde steilheid, of je nu op 99 of 1% geregeld zit.
Aangezien de rode led echter bij een lagere spanning inschakelt, en bij een lagere spanning weer uitschakelt, zal hij een groter stuk van de duty-cycle kunnen gebruiken om op te lichten; en die invloed wordt uiteraard groter bij een lagere duty-cycle.
Maar of dat het is, hangt af van hoeveel hitte je in de mosfet toelaat.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 08-06-2008 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope. Flanken doen misschien ook wel iets, maar de bulk van het effect zit 'm in iets veel banalers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Temperatuur? Gloeilampen hebben een veel lagere weerstand als de gloeidraad niet op temperatuur is, waardoor je de voeding veel grotere stroompieken moet leveren (en dit dan niet zo goed aankan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Het is een ATX-voeding; hetgeen wat daaruitkomt is 12V of helemaal niets; een tussenweg is er niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Geen belasting aan de ATX voeding? Zodat hij raar gaat doen wanneer de mosfet dicht staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope. Ga er maar vanuit dat de ATX-voeding een ideale 12V-spanningsbron is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De GND nabij de led's op het PCB wordt even iets hoger door de kabelweerstand richting de GND van de voeding. Waardoor de spanningsval over de led's minder groot kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 27-10 19:05

SA007

Moderator Tweaking
Je hebt er ergens een grote elco zitten zodat je halogeen minder knippert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Die elco was uitgesloten meen ik. Of zei sprite alleen maar wat over inductie?

En sprite zei ook dat het simpel moest worden gezocht (nou ja, banaal). Dus ferry kan ook niet gelijk hebben....

Enigma! Zijn het echte RGB-sterretjes of losse r, g en b leds?

edit: oh wacht, dit moet natuurlijk te maken hebben met de manier waarop je uC schakelt. Kunnen we wat meer te weten krijgen over je uC, gebruik je een dedicated pwm uitgang of misbruik je een digitale i/o? misschien dat dat type brak schakelt op 100 Hz [lijkt me idd sterk...]

[ Voor 34% gewijzigd door mux op 08-06-2008 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

SA007: Nope, dat had ik al uitgesloten. Een condo of inductie zit niet in stiekem nog ergens in het systeem. (Een afvlakcondo zou trouwens ook het hele idee van PWM verneuken, maar dat as an aside.)

_ferry_: Waardoor zou zoiets moeten komen?

ssj3gohan: Losse leds. Maakt dat dan wat uit? De uC spuugt gewoon een standaard pwm-signaal uit, het zou wel erg flauw zijn om als het daaraan zou liggen, het niet te vermelden. Ow, ik heb trouwens nooit gezegd dat de oplossing an sich enorm simpel zou zijn, je moet het alleen niet in specialistische effecten als AC-flank-effecten zoeken, dat bedoel ik met 'banaal'.

Ik heb trouwens op dit moment alle elementen van de oplossing langs zien komen, er is alleen nog niemand die ze op de juiste manier samengevoegd heeft tot het complete verhaal. Als niemand er voor die tijd uit is zal ik de oplossing posten.

[ Voor 212% gewijzigd door Sprite_tm op 08-06-2008 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Om het even samen te vatten:

De ATX voeding heeft geen problemen, levert dus altijd 12V.
De mosfet schakelt zo'n beetje ideaal dus daar zit het hem ook niet in.
Er is geen sprake van invloedrijke inductie/capaciteit.

De spanning vlakt echter toch af. Het moet dan na de mosfet zitten. Daar zitten alleen halogeen lampen en de ledstrips. De leds lijken mij niet de oorzaak. Halogeen lampen dan? Hebben die een of andere eigenschap die de spanning/stroom afvlakt?

-edit-
Hebben ze een lage weerstand zodra je er stroom instopt waardoor de spanning over de lampen (en dus de leds) inzakt? (lijkt mij sterk, maar iets beters kan ik niet bedenken)

[ Voor 16% gewijzigd door lemming_nl op 08-06-2008 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:42:
....Hebben ze een lage weerstand zodra je er stroom instopt waardoor de spanning over de lampen (en dus de leds) inzakt? (lijkt mij sterk, maar iets beters kan ik niet bedenken)
naftebakje schreef op zondag 08 juni 2008 @ 10:58:
Temperatuur? Gloeilampen hebben een veel lagere weerstand als de gloeidraad niet op temperatuur is, waardoor je de voeding veel grotere stroompieken moet leveren (en dit dan niet zo goed aankan)?
Dit was het niet, en ik schat een staaldraad wel zo in dat die geen significante spanningsval zal geven bij enkele halogeenlampjes, en Sprite_TM zegt dat het niet aan de mosfet of voeding ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je hebt 2x4m staalkabel. Wat is de capaciteit van die kabel? Volgens mij hangt er equivalent aan een afvlak-elco aan je PWM-signaal :)

Edit: een paar uur wachten tussen topic openen en replyen is niet altijd even slim :X Oeps.

[ Voor 26% gewijzigd door Paul op 08-06-2008 14:52 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zie het dan echt niet. Het systeem bestaat uit een ATX voeding, een mosfet (met aansturing die er verder niet toe doet), halogeen lampen en ledjes. Het is niet de voeding, niet de mosfet, niet de lampen en volgens mij ook niet de ledjes. En toch zijn alle elementen van de oplossing genoemd... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door lemming_nl op 08-06-2008 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

naftebakje schreef op zondag 08 juni 2008 @ 14:46:
[...]

[...]
Dit was het niet, en ik schat een staaldraad wel zo in dat die geen significante spanningsval zal geven bij enkele halogeenlampjes, en Sprite_TM zegt dat het niet aan de mosfet of voeding ligt...
Ik denk dat je daar een inschattingsfout maakt :P Koper geleid vele, vele malen beter dan staaldraad. Verder is het misschien nuttig om te vermelden dat ik er in totaal een watt of 100 aan lampjes aan heb hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Dan weet ik hem wel :)
In de dode tijd koelen je halogeentjes enorm af, waardoor die opnieuw op moeten warmen. Dit gaat gepaard met een hoge stroomconsumptie, waardoor er een aanzienelijke spanning valt over je staalkabel.
Door deze spanningsval is er wel genoeg spanning voor je rode LEDs (met een spanningsval van ongeveer 1,6V per stuk), maar niet genoeg voor je groene en blauwe LEDs (met een spanningsval van ongeveer 3,5V per stuk).

Met een hogere PWM frequentie heb je hier waarschijnlijk minder last van, omdat je halogeentjes minder tijd krijgen om af te koelen.

[ Voor 13% gewijzigd door TommyboyNL op 08-06-2008 15:48 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.