De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.646 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

We hebben een winnaar! Da's idd hetgeen wat gebeurt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:07

SA007

Moderator Tweaking
^^ en hoelang duurde het voor je er zelf achterkwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar dat is toch hetzelfde als wat naftebakje zei?
naftebakje in "De EL-kroeg deel 2"
enig vesrchil is dat de ene het had over een voeding die inzakt, en de andere over kabelweerstand. Bijna hetzelfde, een ideale voeding heeft ook geen kabelweerstand O-)

[ Voor 42% gewijzigd door _ferry_ op 08-06-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Klopt. Ik heb echter gezegd dat het een ATX-voeding is, en den gemiddelden ATX-voeding knalt in de beveiliging ipv minder stroom te leveren. Bovendien heb ik nooit gezegd dat de kabels ideaal waren :P

[ Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 08-06-2008 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Heb je geen last van een piepende voeding? Dat had ik wel met halogeen op een atx voeding die met zo'n 80 hertz werd gepwmd.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-08 08:10
Om nog maar even door te gaan met LEDjes:
Ik heb een lamp met een TL-balkje erin. De accu is echter te oud geworden om dit TL-balkje te ontsteken (ding heeft ongeveer 7 volt nodig maar de accu kan nog maar 6 volt leveren).

Omdat ik de lamp graag nog wat langer wil bewaren ben ik van plan om de TL-balk te vervangen door 2 "warm white" led's met een vermogen van 1W.

Omdat ik de led's ook nog graag wil gaan dimmen heb ik al besloten om hiervoor een ATtiny2313 te gaan gebruiken (i.c.m. 3V3 regulator (high efficiency) of een weerstand zodat er geen 6V op komt ;) )
Voor dit ding ben ik alleen nog op zoek maar een stroombron zodat ik de led's ten volle kan benutten. De stroombron heb ik wel gevonden maar omdat dit bij farnell is en je als particulier voor minimaal 50 euro moet bestellen schiet dat niet echt op.

Ik ben dus voornamelijk op zoek naar een stroombron die met PWM aan te sturen is en met 6V tot bijna 0V aan kan. Maar als jullie een manier weten waarmee de stroombron niet nodig is en ik de ATtiny2313 kan (mis)bruiken vind ik het ook goed.

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 17:07

SA007

Moderator Tweaking
nieuwe accu is geen optie?

Lijkt me dat ie ook met leds niet zo jofel meer is als ie al dermate versleten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je zou kunnen doen is een buck- of boostconverter (afhankelijk van de drempelspanning van je leds) kunnen maken van een mosfet, shottky-diode en een spoel. Normaliter regel je van zo'n kreng de output bij op de gemeten uitgangsspanning, maar als je een shunt tussen de leds zet en je avr vertelt dat 'ie daarop moet bijregelen, heb je in principe een stroombron. Kan je trouwens wel beter een AVR met A/D-converter voor pakken btw.

En idd, ik zou er ook eerder een nieuwe akku aanklussen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sprite_tm op 09-06-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Is dit niet wat? Volgens de foto's zit daar een PT4105 op, die werkt al vanaf 5 volt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
De (vervangbare) accu die in de lamp zit is een 6V, 4Ah type van 2 a 3 jaar oud (waarschijnlijk is het een lood accu of iets in die richting). Dus ik vraag mijzelf af hoe "gaar" deze accu is.
bobo1on1 schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:45:
Is dit niet wat? Volgens de foto's zit daar een PT4105 op, die werkt al vanaf 5 volt.
Is op zich een leuk ic'tje maar ik vraag mijzelf af hoe ik aan dat ding moet komen.

Wat een betere optie is is dat ik ga kijken naar een andere atmel (met DAC) en mijzelf maar eens ga verdiepen in DIY buck-boost converters om op die manier mijn led aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Tim_bots schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 19:10:
Is op zich een leuk ic'tje maar ik vraag mijzelf af hoe ik aan dat ding moet komen.
Wat dacht je van daar kopen? Je kunt betalen via paypal en ze sturen het gratis op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens mij wil tim alleen het ICtje. Ikzelf zou ook voor de complete regelaar gaan, voor dat bedrag kan je het bijna niet zelf maken, op dat formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
TommyboyNL schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 20:40:
Volgens mij wil tim alleen het ICtje. Ikzelf zou ook voor de complete regelaar gaan, voor dat bedrag kan je het bijna niet zelf maken, op dat formaat.
Inderdaad, ik ben alleen op zoek naar een ic'tje. Als ik nu een paypal account zou hebben en mijn voeding zou 12-15V zijn dan zou ik wel gaan kijken naar de mogelijkheden. Ik verwacht namelijk dat er nog een paar beschermingen (weerstanden, diodes) in die module zitten waardoor je die module pas nuttig kunt gebruiken vanaf 12V.

Mocht er nog iemand zijn die een ander ic'tje weet te vinden houdt ik mijn eigen aanbevolen, anders ga ik het toch maar zoeken is de DIY buck boost converters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Je kan altijd zo'n module bestellen (via iemand anders' paypal, zoals ik), en daar het IC vanaf solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben momenteel bezig om een gitaar-effect te maken, welke het signaal steeds aan- of uitschakelt op een bepaalde frequentie (0,5-5 Hz), een soort tremolo dus maar dan met een blokgolf in plaats van een sinus geschakelt. Het schakelen hiervan gebeurt met een FET (T2) wiens gate aangesloten zit op een 555 (de bekende knipperlichtschakeling).

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/bloktremolo.JPG

Het linkerdeel is vrij simpel, gewoon een versterkerschakelingetje met een lage versterking. Na de versterking wordt tussen de transistor en de ontkoppelcondensator het signaal geswitcht door de FET (aangezien deze alleen DC kan schakelen kon hij niet na de condensator).

Nou werkt het wel zoals ik verwachtte, alleen zorgt die ontkoppelcondensator (geen elco btw) voor een tik die je steeds hoort als er geschakelt wordt, die C loopt immers leeg.

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/bloktremolo2.JPG

Links is hoe het zou moeten zijn, rechts is zoals het is, telkens met een piek van +/- 9V.

Als ik nu tussen de FET en de C een weerstand naar aarde aansluit (R5), dan loopt die C leeg over de weerstand waardoor de piek wel veel korter wordt, maar hij is er nog steeds.

Enig idee hoe ik van die piek verlost kan raken? Als je hem namelijk zo aansluit klinkt het met distortion net als een tweetaktmotor oid :P

Ik weet dat er elektronische audioschakel-IC'tjes zijn maar ik hou liever de FET, omdat ik die later ook met andere signalen (sinus, driehoek, zaagtand) aan kan gaan sturen... Verder heb ik er ook aan lopen denken om de schakeling symmetrisch te voeden zodat die C's niet nodig zijn, maar ik weet niet of die FET het dan kan schakelen (heb nog heel weinig kaas gegeten van FET's). Bovendien zijn gitaareffecten altijd standaard gevoed met een een enkele voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:32
Het probleem is idd dat het DC stuk in je audio-signaal door de FET in- en uitgeschakeld wordt, waardoor je een AC component hebt (blokgolf is AC) die door de condensator doorgelaten wordt.
Als je nu kan zorgen dat de condensator voorgeladen wordt op de DC component die in je audio-signaal gesuperponeerd zit (na de versterker), zal je er voor de eindcondensator enkel AC zijn veroorzaakt door de audio, en niet meer door de blokgolf.

Hoe kan dat voorladen gebeuren: spanningsdelertje uit de +9V, dus R5 mag blijven staan, je voegt er echter nog een weerstand aan toe naar de +9V. Kies de waarde zo dat je dezelfde DC waarde krijgt als de DC die je meet op de collector van T1 (zonder ingangssignaal).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:25

mace

Sapere Aude

Ik heb nog wel een vraag.

Ik zit op zo'n forum waar interesse is in oude geluidskaarten en zulke meuk.

Nu is er op een bepaald model soundblaster de mogelijkheid om CMS chips toe te voegen zodat je Game Blaster compatibiliteit krijgt, klinkt nergens naar maar sommige mensen zijn zo nostalgisch. :P

Nu heeft creative dus ooit een upgradekit gemaakt waar dus 2 van die CMS chips inzaten (Philips SAA1099) en een PAL chip. Een AMD PAL16L8.
De CMS chips zijn nog wel verkrijgbaar, maar die PAL chip dus niet.

Ikzelf heb die chip niet in mijn bezit, maar ik zou er aan kunnen komen, een geprogrammeerde.

Nu wil ik graag weten of er voor die chips een simpele homebrew programmer voor gemaakt kan worden die de chip kan uitlezen en nieuwe chips kan proggen. (eventueel in een GAL omdat die makkelijker te krijgen zijn.)

Als het uitlezen niet lukt doordat de beveiligingsfuses er op zitten wil ik graag een waarheidstabel maken van de in- en uitgangen door een soort van bruteforce. Aangezien een 16L8 geen flipflops zou bevatten i.t.t. een R-versie zou een vroegere staat van de PAL niet uit moeten maken voor de toekomstige staat van dat ding, pure AND logica alleen dus.

Het ding doet waarschijnlijk adress-decoding op de ISA bus.
Stel dat een game blaster zo werkt:

220 - Voices 1-6 Data Port
221 - Voices 1-6 Register Port
222 - Voices 7-12 Data Port
223 - Voices 7-12 Register Port

Dus als er een write voorbijkomt op poort 220 trekt hij de A0, WR en CS lijn hoog op de 1e CMS chip en stuurt de data dan door naar de CMS. De A0, WR en CS van de 2e chip blijven laag.
Bij een write op 221 op de isa bus trekt hij de A0 laag en de WR en CS hoog dan wordt de data in het register geschreven. Bij poort 222 en 223 gebeurt hetzelfde maar dan op de 2e CMS chip.

Zoiets moet er gebeuren, misschien ook nog een clock-divide maar dat weet ik niet zeker.

Nu kan die logica makkelijk in een kleine PLD maar dan moet men wel weten hoe precies.

Iemand een idee hoe dit efficient en vooral niet te duur opgelost kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 12-06-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Is een microcontroller er snel genoeg voor, de kosten zijn er dan zo goed als niet.

Sorry ik moet voortaan maar wat beter lezen...

Hier staat iig de datasheet van die PAL:
http://www.datasheet4u.com/download.php?id=586650

Hmm die PAL uitvogelen moet niet zo moeilijk zijn hoor, kun je niet gewoon meten aan de pinnen of ze op ingang of uitgang staan ?

Vervolgens is een kwestie van een waarheidstabel maken (en hopen dat niet alle ingangen daadwerkelijk gebruikt worden)

[ Voor 81% gewijzigd door DaWaN op 12-06-2008 23:33 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

DaWaN schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:18:
Is een microcontroller er snel genoeg voor, de kosten zijn er dan zo goed als niet.
Misschien, maar ik moet dat ding zien uit te lezen, dat is het grootste probleem nu.
Dat soort proggers zijn duur geloof ik.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 13-06-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:01:
Het probleem is idd dat het DC stuk in je audio-signaal door de FET in- en uitgeschakeld wordt, waardoor je een AC component hebt (blokgolf is AC) die door de condensator doorgelaten wordt.
Als je nu kan zorgen dat de condensator voorgeladen wordt op de DC component die in je audio-signaal gesuperponeerd zit (na de versterker), zal je er voor de eindcondensator enkel AC zijn veroorzaakt door de audio, en niet meer door de blokgolf.

Hoe kan dat voorladen gebeuren: spanningsdelertje uit de +9V, dus R5 mag blijven staan, je voegt er echter nog een weerstand aan toe naar de +9V. Kies de waarde zo dat je dezelfde DC waarde krijgt als de DC die je meet op de collector van T1 (zonder ingangssignaal).
Ik heb het nu iets anders aangepakt, die versterkerschakeling eruit gegooid (was toch niet nodig) en het zo gedaan, dus ook met voorlaad-spanningsdelertje zoals je aangaf:

Afbeeldingslocatie: http://pics.jer00n.nl/tremolo2.JPG

Alleen komt er nog steeds DC doorheen. :( Wel minder (hoeveel het precies is kan ik niet echt goed zien, ik denk evenveel als wat er tussen R1 en R2 staat) maar nog steeds duidelijk hoorbaar. Tussen R1 en R2 staat dezelfde spanning als tussen R3 en R4, namelijk zo'n 0,7 V.

Ik snap er niks van, tussen de FET en de uitgang zou altijd 0,7 V moeten staan maar als ik m'n scoop daar in prik zie ik toch nog een blokgolf van +/- 100 mVpp boven op de DC (0,7 V) zitten. Uiteraard staan R1 en R3, en R2 en R4 wel parallel als de FET geleidt, maar dan nog, de spanning wordt bepaald door de verhouding van die weerstanden (die dus niet verandert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Niemand hier ervaringen met PALs?

Geen oude rotten die me kunnen helpen? (Of jonge rotten?) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Hoeveel afwijking hebben de weerstanden? Misschien moet je er een vervangen door een multiturn potmeter zodat je het verschil weg kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37
@mace
Waarschijnlijk zijn de security fuses opgeblazen, waardoor uitlezen met een programmer niet mogelijk is. Brute forcen van de inhoud lijkt me dan ook de aangewezen manier. Het zou helpen als je aan een werkende kaart kunt komen, je zou dan na kunnen gaan of de 6 i/o lijnen alleen als uitgang gebruikt worden.

Voor het uitlezen zou ik op zoek gaan naar een i/o kaartje op basis van een 82C55 (oldskool isa). Hiermee heb je 3x8 bits poorten waar je, met wat soldeerwerk, meteen een socket aan kunt hangen. Een simpel progje kan dan alle lijnen aansturen en uitlezen. Afhankelijk van wat de inhoud is kun je na gaan denken of dit weer in een pal wilt stoppen (de TIBPAL16L8 van TI is nog gewoon leverbaar) of in een moderner device (wat dan bijv. via JTAG te programmeren is).
Wat ik er van kon vinden was dat de protocollen en algoritmes voor het programmeren van de TI pal op aanvraag (en reken maar op het ondertekenen van een NDA) beschikbaar gesteld worden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

jeronimo schreef op zondag 15 juni 2008 @ 23:30:
@mace
Waarschijnlijk zijn de security fuses opgeblazen, waardoor uitlezen met een programmer niet mogelijk is. Brute forcen van de inhoud lijkt me dan ook de aangewezen manier. Het zou helpen als je aan een werkende kaart kunt komen, je zou dan na kunnen gaan of de 6 i/o lijnen alleen als uitgang gebruikt worden.

Voor het uitlezen zou ik op zoek gaan naar een i/o kaartje op basis van een 82C55 (oldskool isa). Hiermee heb je 3x8 bits poorten waar je, met wat soldeerwerk, meteen een socket aan kunt hangen. Een simpel progje kan dan alle lijnen aansturen en uitlezen. Afhankelijk van wat de inhoud is kun je na gaan denken of dit weer in een pal wilt stoppen (de TIBPAL16L8 van TI is nog gewoon leverbaar) of in een moderner device (wat dan bijv. via JTAG te programmeren is).
Wat ik er van kon vinden was dat de protocollen en algoritmes voor het programmeren van de TI pal op aanvraag (en reken maar op het ondertekenen van een NDA) beschikbaar gesteld worden. :(
Zoiets dacht ik al ja.

Een ISA systeem moet geen probleem zijn, het betreft immers een ISA geluidskaart. :P
Dus dan moet ik zo'n kaart zien te vinden en dan kan ik die gebruiken om een waarheidstabel te maken.

Als ik die chip kan bruteforcen en er een stukkie code uit kan brouwen dan kan ik ook een GAL pakken in de plaats van de PAL, daar is namelijk een DIY progger voor. (galblast)
PAL code kan je zo omzetten naar GAL met een proggie.

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 16-06-2008 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
bobo1on1 schreef op zondag 15 juni 2008 @ 21:47:
[...]

Hoeveel afwijking hebben de weerstanden? Misschien moet je er een vervangen door een multiturn potmeter zodat je het verschil weg kunt regelen.
Daar had ik ook aan gedacht, dat die spanning kwam door een verschil tussen de weerstanden. Maar zelfs met een potmeter ertussen, zodat ik de spanning aan beide kanten hetzelfde kon maken (op een paar millivolts na) was het probleem niet verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit weekend mijn eerste print ontworpen.

Is nog best lastig, wordt een complete ECC86 buizenhoofdtelefoonversterker (scrabble!!!).
Voeding is klaar en 1 van de 2 kanalen (ja, copy-paste, maar moet de aarde goed zien te krijgen).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Boudewijn schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:08:
Dit weekend mijn eerste print ontworpen.

Is nog best lastig, wordt een complete ECC86 buizenhoofdtelefoonversterker (scrabble!!!).
Voeding is klaar en 1 van de 2 kanalen (ja, copy-paste, maar moet de aarde goed zien te krijgen).
Een buizenbak op een print? Vloeken in de kerk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

mace schreef op maandag 16 juni 2008 @ 01:20:
[...]

Een buizenbak op een print? Vloeken in de kerk. :+
Wil jij zo'n ding dan met losse draadboompjes in elkaar prutsen? Zal een lekker gedoe worden...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Ooit eens een buizenbak van binnen gezien?

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

dalus schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:22:
Ligt eraan of het een oude of een nieuwe is ;)... ik heb ook buizenbakken gezien die op een print gebouwd zijn, hoor. Ik kan niet begrijpen wat daar verkeerd aan hoort te zijn (afgezien van een mogelijk gevoel van nostalgie). Ik betwijfel namelijk of het iets zal uitmaken aan de geluidskwaliteit dan wel de betrouwbaarheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Stoney3K schreef op maandag 16 juni 2008 @ 16:04:
[...]

Ligt eraan of het een oude of een nieuwe is ;)... ik heb ook buizenbakken gezien die op een print gebouwd zijn, hoor. Ik kan niet begrijpen wat daar verkeerd aan hoort te zijn (afgezien van een mogelijk gevoel van nostalgie). Ik betwijfel namelijk of het iets zal uitmaken aan de geluidskwaliteit dan wel de betrouwbaarheid ;)
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit een gezien met alles op een pcb opgebouwd. Nu dat ik er aan denk is mijn scope en signaal generator wel met de buizen op een print gebouwd :P

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
dalus schreef op maandag 16 juni 2008 @ 17:16:
[...]
Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit een gezien met alles op een pcb opgebouwd. Nu dat ik er aan denk is mijn scope en signaal generator wel met de buizen op een print gebouwd :P
Een redelijk populaire buizen amp van velleman is volledig opgebouwd op print. Maar de meest buize amps die printen gebruiken hebben de ingangs buizen op print en de eind buizen bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
Ik heb hier 4 gelaccu's in serie, om een LED lamp te laten branden die ik uit een 230V armatuur heb gesloopt.

Is het gevaarlijk als ik nu de uiterste polen vastpak? (48V DC dus)

De accu's zijn 12V 7Ah

Wil namelijk wel weten waar ik aan toe ben als ik dat perongeluk vastpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dat hangt erg af van omgevingseigenschappen, onder water bijvoorbeeld kan 12V dodelijk zijn.
Een 48V voedingsrail vind je regelmatig in toepassingen waar elk onderdeel (print) zijn eigen voeding heeft, zoals in de schermen op mijn werk, en in droge omstandigheden zit ik er niet mee in die aan te raken. Als je nu echter met een zweterige vinger drukt op de print, en je drukt op een via met +48V en een met massa zal je dat flink voelen tintelen... meer hoef je niet te verwachten als je je accupolen aanraakt.

Ik neem aan dat je best doet zoals ik: probeer het aanraken van spanningen boven de 30V zoveel mogelijk te vermijden. Het is dan wel niet zo gevaarlijk als netspanning maar gezien de vermogens die meestal achter dergerlijke spanningen zitten wil je echt niet dichtbij zijn met je vingers als er iets misgaat (kortsluiting door een metaalsplintertje of je schroevendraaier, oververhit component wat zijn laatste adem uitblaast,...).

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 16-06-2008 21:59 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

dalus schreef op maandag 16 juni 2008 @ 15:22:
Ik heb er zelf een gebouwd, dus ik weet wel enigzins waar ik het over heb. ;)
Stoney3K schreef op maandag 16 juni 2008 @ 12:48:
Wil jij zo'n ding dan met losse draadboompjes in elkaar prutsen? Zal een lekker gedoe worden...
Ja, veel buizenbakken zijn hardwired.

Ik maakte ook maar een grapje hoor, ik denk dat boudewijn hem wel snapt.

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 16-06-2008 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

kippy schreef op maandag 16 juni 2008 @ 19:32:
[...]

Een redelijk populaire buizen amp van velleman is volledig opgebouwd op print. Maar de meest buize amps die printen gebruiken hebben de ingangs buizen op print en de eind buizen bekabeld.
Dat is ook redelijk logisch, sinds je in de vermogenstrap met grote stromen te maken krijgt, en je anders absurd brede printsporen moet trekken. Een kabeltje van 2,5 kwadraat leggen is in zo'n geval veel handiger ;)

Overigens is dat verre van uniek aan buizenbakken. De zwaardere transistor-amps zijn in de vermogenstrap ook bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 11:39
mace schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:48:
[...]

Dat is helemaal geen schema om van RS-485 naar USB te gaan, het is een schema om van RS-485 naar RS-232 te gaan! Kijk maar rechtsonder.

En het onderste is de voeding idd.

Maar het is een beetje onzin IMO want als je dat schema van hierboven maakt en met zo'n USB -> RS-232 kabel aansluit ga je van RS-485 naar TTL naar RS-232 naar TTL naar USB. Beetje onzin dus.

Je kan beter die MAX485 direct aansluiten op een FT232 ofzo, dan ben je meteen klaar.
En als ik nu eens een FT232RL gebruik (ik zie net een inkoopactie)?
Dan zou ik dus aan het schema op pagina 24 genoeg hebben? En waar die SP481 staat, zou dan in mijn geval de MAX485 staan?
Of zie ik het weer eens verkeerd? 8)7

Dan zit ik alleen nog met die 'ferrite bead'. Die zijn ook de koop via dezelfde inkoopactie:
- Current: 600mA
- Impedance: 40 Ohm
- frequency: 100MHz

Is dat voldoende of is het echt heel erg afhankelijk van de toepassing en stromen die mijn schakeling trekt?

[ Voor 3% gewijzigd door maikel op 18-06-2008 10:52 . Reden: Even de onzin gecorrigeerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Laatst online: 10:48

Tarin

Just plain weird.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3PumFmsJlcbEeERj1ffwc2CY/full.jpg

Toch beter dan die spaghetti van de vorige pagina.. alle kabeltjes zitten onder de grids (tot zover een middag solderen :P) Ik stuur de boel momenteel aan met een attiny2313, misbruik een minipov3 als dasa-programmer:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EehHUpdnVrqhr2KSq4RnRbhB/full.jpg

Helaas had ik de weerstandjes wat te ruim genomen (zelfs voor de 5V van de Arduino), dus op 3V is het beeld niet heel erg helder, en ik ga nou maar eens uitvogelen hoe ik het beeld in een interrupt kan stoppen.
Wat gebeurt er eigenlijk als de berekeningen in een interrupt te lang duren (waardoor die opnieuw gestart zou moeten worden terwijl hij nog niet klaar is)?

[ Voor 19% gewijzigd door Tarin op 18-06-2008 10:38 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

maikel schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:39:
[...]

En als ik nu eens een FT232RL gebruik (ik zie net een inkoopactie)?
Dan zou ik dus aan het schema op pagina 24 genoeg hebben? En waar die SP481 staat, zou dan in mijn geval de MAX485 staan?
Of zie ik het weer eens verkeerd? 8)7

Dan zit ik alleen nog met die 'ferrite bead'. Die zijn ook de koop via dezelfde inkoopactie:
- Current: 600mA
- Impedance: 40 Ohm
- frequency: 100MHz

Is dat voldoende of is het echt heel erg afhankelijk van de toepassing en stromen die mijn schakeling trekt?
Volgens mij moet dat gaan lukken zoals je het nu beschrijft.
Een ferrietkraaltje is niet zo kritiek, die van de SK zijn gelook ik SMD, niks mis mee natuurlijk, maar je kan ook gewoon naar de elektronicaboer gaan en een gewone kopen, dat soldeert makkelijker, en kan meer stroom aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Tarin schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 10:21:
Wat gebeurt er eigenlijk als de berekeningen in een interrupt te lang duren (waardoor die opnieuw gestart zou moeten worden terwijl hij nog niet klaar is)?
In dat geval verdwijnt die interrupt gewoon alsof hij er nooit geweest was. ATmega128 datasheet:
When an interrupt occurs, the Global Interrupt Enable I-bit is cleared and all interrupts
are disabled. The user software can write logic one to the I-bit to enable nested interrupts.
All enabled interrupts can then interrupt the current interrupt routine. The I-bit is
automatically set when a Return from Interrupt instruction – RETI – is executed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je voor het opladen van een Li-ion cellen/accu een aparte bijzondere lader nodig?

Want, ik wil iets gaan bouwen met behulp van een zonnepaneeltje, en een handjevol batterijen. Li-ion is niet forever werkzaam, dat ben ik me bewust, maar is prima om mee te beginnen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pYZ9HT4VLPFHIoVcOVCNznYZ/thumb.jpg
Dat was even een situatieschets maar een 12V/220V omvormer gaat toch niet werken op een handjevol Li-ion cellen. :P Met een kleiner voltage zoals 12V kan je prima een ventilator of een ledje op laten branden, kosteloos.

Een zonnepaneel heb je overigens al los op ebay vanaf 15 euro / 12V / 50 ~ 200Ma, is wederom ook niet genoeg maar het moet iig een kleine basis zijn. Wat vinden jullie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ja! Als je je niet specifiek aan de grenzen houdt, kan je LiIon best enthousiast ontploffen. Ik zou zeggen: Google es op laadcurves van LiIon-spul en je kan erg veel vinden, en iirc hebben Maxim en Atmel er application notes over. Gooi er iig niet random spanningen op, da's best gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat er eerst een post boven mij stond die nu weg is 8)7

Ik had al op Conrad gekeken, een beetje lader kost al gauw 150+ euro. Kan je deze dingen ook zelf in elkaar solderen bijv met een fixed laadwaarde? Daar heb ik meer aan als een apparaat dat universeel is.... Natuurlijk ga ik niet zomaar voedingen op die batterijen zetten, kijk wel uit :P

Overigens als het teveel kosten gaat dan stap ik wel over naar een normale accu. Heb zelfs nog 8x AA-herlaadbaar liggen, of desnoods kleinere accu's van motoren (250cc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat je nodig hebt is een bron die je zowel kan limiteren op stroom als spanning, en die niet aangaat als de spanning over de LiIon kleiner dan een bepaalde spanning is. Je kan daar handmatig iets voor inelkaarzetten als je dat kan, of je kan even op bijvoorbeeld de website van Maxim kijken: daar staan een aantal LiIon-ICs op die zonder veel moeite om te bouwen zijn tot een lader, that is, als je SMD kan solderen. Als je verder niet verrekte veel soldeert enzo, kan ik je echter aanraden om gewoon geen LiIons te gebruiken: as I said: een fout kan iig in theorie tot een flinke explosie leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle gevolgen vandien. Waar deponeer ik eigenlijk zo'n 'pack' ?

Ik denk dat ik toch maar voor de gewone accu ga. Een druppellader kost niet zoveel en zo'n accu gaat vaak nog langer mee dan een Li-ion.

Overigens, als ik dus een zonnepaneel heb + accu, dan is zo'n kastje toch gebruikelijk?

Afbeeldingslocatie: http://www.soltronik.de/ebaygfx/solarregler-scd10.jpg

click Mijn duits is matig maar ik neem aan dat dit het kastje is wat je tussen je zonnepaneel & accu plaatst, en als laatst je uitgangsbron, toch? Alleen heeft deze een veels te hoge specificatie als dat ik zelf in gedachten had (12W paneel om mee te beginnen) Gaat dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Als je een stabiele referentie en zuinige microcontroller hebt kun je prima zelf een lader programmeren. Het hoeft niet duur te zijn, zolang je maar precies weet wat je doet. Zoals gezegd: stroom- en spanningsafhankelijk spul, dus niet zomaar wat mee klooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Game of Life \o/.

mijn excuses voor de overstuurde Threshold op de achtergrond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Tarin schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:27:
[video]

Game of Life \o/.

mijn excuses voor de overstuurde Threshold op de achtergrond
Leuk, maar ik vind wel beetje schokkerig lopen, en niet echt soepel lopend als een lichtkrant :)

Hoe komt dat het niet soepel loopt in hogere fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Komt waarschijnlijk door de verversingsfrequentie van m'n webcam.. die gaf ook al vage effecten toen ik een foto wilde maken van die smiley eerder. In het echt is elke tik wel even lang, maar ik kan de berekening voor de volgende generatie natuurlijk in de tweede interrupt gooien.

En een hogere fps zou best kunnen als ik _delay_ms(250); tussen de generaties (lompe oplossing, ik weet het) vervang door iets anders, maar ik vond de snelheid zo wel leuk eigenlijk.

[ Voor 56% gewijzigd door Tarin op 18-06-2008 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik ben ook opzoek naar een laadschema. Er zijn er inderdaad heel veel te vinden. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden:
  • Spanning onder de 3V per cel => max laden met C/10 (dus als je een 1300mAh accu hebt met 130mA laden)
  • Spanning boven de 3V per cel => max laden met C (dus 1300mA bij 1300mAh lader)
  • Laden met max 4,2V per cel!
  • Na het laden spanning meten. Is deze 4,2V dan zit je accu vol, is deze lager kun je nog doorladen.
  • Ontladen met max xC (x staat vaak bij de accu aangegeven). Zo kun je een 8C 1300mAh accu met 8*1300 mA ontladen, dus 10.4 A
Als je met deze dingen rekening houd komt het wel goed :)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tarin, meer info over die Game of Life graag! :D Ik heb hier ook van die LED-matrixen en wat stuurelektronica liggen en GoL lijkt me een erg leuk projectje om eens te maken :) Heb je de code zelf geschreven of van het interweb getrokken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

DaNiEl KuNsT schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:31:
[...]

Ik ben ook opzoek naar een laadschema. Er zijn er inderdaad heel veel te vinden. Waar je in ieder geval rekening mee moet houden:
  • Spanning onder de 3V per cel => max laden met C/10 (dus als je een 1300mAh accu hebt met 130mA laden)
  • Spanning boven de 3V per cel => max laden met C (dus 1300mA bij 1300mAh lader)
  • Laden met max 4,2V per cel!
  • Na het laden spanning meten. Is deze 4,2V dan zit je accu vol, is deze lager kun je nog doorladen.
  • Ontladen met max xC (x staat vaak bij de accu aangegeven). Zo kun je een 8C 1300mAh accu met 8*1300 mA ontladen, dus 10.4 A
Als je met deze dingen rekening houd komt het wel goed :)
Echt goede cellen (denk ik, misschien ook wel gewoon erg populaire cellen...) hebben datasheets met hun (geextrapoleerde) S-N curves. Daarop kun je zien hoeveel laadbeurten je kunt halen met welke ontlaadsnelheid en -diepte. Dit helpt echt heel erg met het bouwen van een goede lader, want bijvoorbeeld lithium-ion oudere technologie batterijen zijn heel gevoelig voor ontlaadsnelheid en alle diepe ontlading (>50% ontladen als vuistregel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Nog iemand die toevallig 1 van de volgende kristallen heeft liggen (of meerdere, dag mag ook :P ) ?

33.66250 Mhz
33.66875 Mhz
33.67500 Mhz
33.68125 Mhz
33.68750 Mhz
33.69375 Mhz
33.70000 Mhz
33.70625 Mhz
33.71250 Mhz
33.71875 Mhz

Heb een aantal Bosch KF162 mobilofoons op de kop kunnen tikken en wil deze ombouwen naar de 2 meter amateur band, echter zijn de kristallen wel erg duur bij klove (11,50 per stuk)...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vanavond kijken ga in m'n oude hardwaredoos. :+
Waarschijnlijk kom ik toch alleen de 11xMhz enzo tegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede avond heren,

Ik heb een nieuwe scherpe soldeer punt voor mijn ""Weller Magnastat lötkolben TCP" (ik gok 20 a 30 jaar oud) nodig. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zijn voor zo'n soldeer punt. Het liefst wil ik een zo scherp mogelijke punt. Bij mij in de buurt zit geen elektronica zaakje anders had ik het daar wel gevraagd. Misschien dat hier iemand weet waar ik op moet zoeken, of waar ik zo'n punt kan kopen?

Het lijkt er op dat deze dezelfde soldeer punt gebruikt.. http://www.soselectronic.com/novinky/obr/obr563_uvod.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:16:
Goede avond heren,

Ik heb een nieuwe scherpe soldeer punt voor mijn ""Weller Magnastat lötkolben TCP" (ik gok 20 a 30 jaar oud) nodig. Ik heb alleen geen idee waar ik moet zijn voor zo'n soldeer punt. Het liefst wil ik een zo scherp mogelijke punt. Bij mij in de buurt zit geen elektronica zaakje anders had ik het daar wel gevraagd. Misschien dat hier iemand weet waar ik op moet zoeken, of waar ik zo'n punt kan kopen?

Het lijkt er op dat deze dezelfde soldeer punt gebruikt.. http://www.soselectronic.com/novinky/obr/obr563_uvod.jpg
Gewoon een (jawel) Weller Magnastat punt :+ Om precies te zijn, de Weller PT serie punten. Op www.weller.nl kan je een mooie uitzoeken. Conrad heeft ze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Woei mijn 433 Mhz communicatie werkt \o/
Probleem bleek te zitten in het bagger-signaal. De oplossing: 'TTL' van de 433 mhz ontvanger omezetten naar CMOS via een max232, en via diezelfde 232 het weer omzetten aar echte TTL :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Atlas schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:33:
Probleem bleek te zitten in het bagger-signaal. De oplossing: 'TTL' van de 433 mhz ontvanger omezetten naar CMOS via een max232, en via diezelfde 232 het weer omzetten aar echte TTL :+
Uit mijn ding komt 4,5V rollen (5V voeding), en de flanken zijn niet bepaald recht en hoekig te noemen :+ Maar KaKu-signalen e.d. ontvangen met microcontroller gaat toch prima...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeer bedankt Real_FireFly, ik heb nu een lijstje van 3 punten die om precies te zijn de scherpste punt uit de serie hebben. Namelijk.

Weller soldeerstift PT-K6 (br 1.2/D 0.4/ 310°C)
Weller soldeerstift PT-K7 (br 1.2/D 0.4/ 370°C)
Weller soldeerstift PT-K8 (br 1.2/D 0.4/ 425°C)

Ik vraag me alleen af welke temperatuur ik zal nemen.. Ik ga een 44pin TQFP atmega128 solderen. Die mag ik natuurlijk niet te warm stoken...

Ik heb eigenlijk ook zeker nog soldeer vloeimiddel nodig. Weet iemand een goed merk voor fijn elektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Demoniac schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:17:
Tarin, meer info over die Game of Life graag! :D Ik heb hier ook van die LED-matrixen en wat stuurelektronica liggen en GoL lijkt me een erg leuk projectje om eens te maken :) Heb je de code zelf geschreven of van het interweb getrokken?
Code is zelfgeschreven, maar niet bijzonder ingewikkeld (of doordacht, het kan vast 100 keer simpeler ;)).

De grids zijn zo aan elkaar geknoopt dat de pinnen voor de kolommen en die voor de rijen doorverbonden zijn. Als je daarna dus een '1' op de pin van rij (x) zet, en een '0' op de pin van kolom (y), licht pixel (x,y) op.
De 16 pinnen voor de kolommen zitten vervolgens aan 2 shiftregisters, en die voor de 16 rijen aan 2 aparte registers. De latch- en clock-pinnen van de 4 registers zitten aan elkaar vast, dus er zijn 4 pinnen op je processor nodig: data kolommen, data rijen, clock en latch.
De data wordt per kolom op het grid gezet, dus hij hoeft maar 16 lijnen per beeldje te tekenen.

Volgens mij is de werking redelijk vergelijkbaar met de LED-cubes die hier rondslingeren.

Als je de code echt graag wil hebben kan ik je hem DMmen, maar het is niet echt kwalitatief hoogstaand ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-09 14:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mwah, de aansturing van de LED's op zich lukt me wel, het is vooral het Game of Life algoritme waar ik interesse in heb :) Als je het wil DMen, dan graag!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msicaron
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 19:08
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 08:50:
Zeer bedankt Real_FireFly, ik heb nu een lijstje van 3 punten die om precies te zijn de scherpste punt uit de serie hebben. Namelijk.

Weller soldeerstift PT-K6 (br 1.2/D 0.4/ 310°C)
Weller soldeerstift PT-K7 (br 1.2/D 0.4/ 370°C)
Weller soldeerstift PT-K8 (br 1.2/D 0.4/ 425°C)

Ik vraag me alleen af welke temperatuur ik zal nemen.. Ik ga een 44pin TQFP atmega128 solderen. Die mag ik natuurlijk niet te warm stoken...

Ik heb eigenlijk ook zeker nog soldeer vloeimiddel nodig. Weet iemand een goed merk voor fijn elektronica?
425° lijkt me heel warm. Die zou ik niet nemen. (is ook niet nodig)

Ga je loodvrij solderen of 60/40? Vloeimiddel is niet echt nodig. Je neemt best tin met harskern. Heb er zelf ook wat over opgezocht ik denk dat er op GoT ergens een topic is waar hierover raad gegeven is maar mss kan hier ook iemand je helpen. Ofwel je vraag in het topic over soldeerbouten is stellen ;)

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik soldeer met tin waar idd lood in zit, ik weet alleen de verhouding niet. Ik heb de verpakking niet meer... Ik heb wel een harskern in mijn tin, dat weet ik zeker. ik zal voor de zekerheid mijn vraag ook eens stellen in dat soldeerbouten topic..

Thanks!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2008 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:08:
Ik soldeer met tin waar idd lood in zit, ik weet alleen de verhouding niet. Ik heb de verpakking niet meer... Ik heb wel een harskern in mijn tin, dat weet ik zeker. ik zal voor de zekerheid mijn vraag ook eens stellen in dat soldeerbouten topic..

Thanks!
Is meestal zoniet altijd wel 60/40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf de PT H7, dat is een 370 graden tip. Dat is ruim voldoende voor printplaatwerk. Voor grote grondvlakken heb ik nog een grotere tip (PT B7), maar die heb ik nog nauwelijks gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Atlas schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 23:33:
Was een simpel buffertrapje in zo'n geval niet handiger geweest? Had je weer een MAX232 gescheeld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Een beetje extra flux bij die smd dingen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Stoney3K schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 14:05:
[...]

Was een simpel buffertrapje in zo'n geval niet handiger geweest? Had je weer een MAX232 gescheeld. ;)
Die snap ik niet en de MAX232 was makkelijk te gebruiken nu :P
(lees: het geheel ligt over mijn bureau verspreid :X)

Maar er komt een uiteindelijk bordje met een atmel162 erop, dus ik heb zowieso een max232 nodig voor de seriele communicatie, en dat ding heeft toch 2 kanalen dus kan ik hem net zo goed daarvoor misbruiken ;)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mace schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 12:14:
[...]

Is meestal zoniet altijd wel 60/40
Ik denk dat ik dan voor de PTK7 ga, die lijkt me wel goed, en is eigenlijk toch de kleinste die er is voor mijn soldeerbout. Hier een afbeelding, ziet er wel scherp uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.piekarz.pl/images/offer/e6621a873b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dus laatst een Pickit2 cloon besteld op ebay.
Die is binnen, kan ook niet programmeren :( ik word er een beetje ziek van.
Er komt 4.4volt uit als ik meet bij pin 2 en 3. Volgens de handleiding moet er 5v uit komen. Ik kan hem niet hoger kalibreren. Kan ik niet iets hardwarematigs aan passen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

klinkt als dat hij vanaf 5V loopt en met een bipolaire transistor schakelt, waardoor er een diode af wordt geknipt. Toch dacht ik dat programmeren met 4.4V zou moeten kunnen? Trek eens na in de datasheet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 11:55:
klinkt als dat hij vanaf 5V loopt en met een bipolaire transistor schakelt, waardoor er een diode af wordt geknipt. Toch dacht ik dat programmeren met 4.4V zou moeten kunnen? Trek eens na in de datasheet...
Vanaf 4,5volt geeft het programma een melding van te laag. Heb al geprobeerd om externe VDD te gebruiken. Alleen die helpt niet altijd :S heel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maikel
  • Laatst online: 19-09 11:39
Hoeveel stroom kan een RJ11-kabel eigenlijk hebben? Ik wilde zo'n kabel gebruiken om 30 RGB-LEDs aan te sluiten, had me al bedacht dat er per kleur 0,6A loopt (wat volgens mij wel moet kunnen), maar bedenk me net pas dat de 'common anode' dus 1,8A krijgt te verduren. :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik zou het niet over RJ11 proberen. Je kan waarschijnlijk rekenen op een leuke spanningsval, waardoor je LEDs mogelijk niet meer aan gaan. Je kan het uiteraard altijd proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb nu iets leuks. :X

Mijn zus heeft een of andere aiwa-miniset gekregen, compleet met kermisattractie!
Er zit zo'n demo op die niet uit kan (kan wel, maar gaat na een tijdje weer aan). :X
Er zit een fruitmachine op. :X
Er zitten 2 knopjes op die een bassdrum en een hihat laten horen. :X
Er zit een knopje op waardoor je atari-achtige geluidjes krijgt. :X
Allemaal erg nuttig dus...... not. :P Maarja, gegeven paard hé? ;)

Maar het probleem waar ik dus even hulp bij nodig heb is dit:

De volume knop werkt niet goed, hij kan alleen maar harder. 8)7
Het maakt niet uit welke kant ik hem opdraai, hij gaat alleen maar harder.
Soms springt hij 1 tikje terug om meteen weer harder te gaan.

Enig idee? Defecte rotary-encoder misschien?

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 25-06-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Laatst online: 10:29

_AvA_

en dat ben zo.

Ik wil goedkoop een versterkertje bouwen.

Het hoeft niet veel vermogen te leveren.
Ik heb hier een woofer en twee tweeters (zijn eigenlijk all round speakers maar vandaag zijn ze even mid en hoge tonen :P)

Wat dus de bedoeling is: dat ik makkelijk mijn MP3 speler aan kan sluiten en muziek kan luisteren.

Ik heb hier nog wel wat electronische zooi liggen, en ben zeker wel geïnteresseerd, maar ik ken al die kleurtjes nog niet van de weerstanden enzo. Verder weet ik gelukkig wel wat een weerstand is, en een elco ken ik ook nog wel, maar met cijfertjes alleen kom ik niet ver. Ik moet wel weten welke kleurtjes ik moet pakken voor welke waarden :P

Ik heb al geprobeerd om een versterkertje uit een setje actieve pc speakers te slopen, met als enig resultaat dat ik er achter kwam dat dat versterkertje een vreselijke brom had, en te weinig vermogen had.

De speakertjes zijn allemaal 8Ohm, de tweeters zijn 6 of 8 Watt (kan de uitgelopen inkt niet goed lezen) en de woofer is niet bekend. Het is een Visaton woofertje met een doorsnede van ongeveer 15cm.

Ik heb wel eerder zelf speakers gebouwd, en het aansluitverhaal ken ik inmiddels, maar een versterker zelf bouwen heb ik nog nooit gedaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

_AvA_ schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 17:59:
Ik wil goedkoop een versterkertje bouwen.

-knip-

Alvast bedankt voor de hulp.
Kijk hier eens: http://www.circuitsonline.net/circuits/cat/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
mace schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 12:17:
...
De volume knop werkt niet goed, hij kan alleen maar harder. 8)7
...
Enig idee? Defecte rotary-encoder misschien?
Daar lijkt het heel erg op ja. Als een van de 2 draden van de rotary-encoder niet verbonden is, kan je zo'n gedrag verwachten (simpelste manier om een rotary-encoder uit te lezen is naar de flanken kijken op de ene pin, draairichting bepaal je door te kijken of de andere pin gelijk of tegengesteld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 15-09 20:09
Work in Progress:
Afbeeldingslocatie: http://home.orange.nl/mhijong19/pictures/IMG_4409k640.jpg
Neem aan dat jullie wel kunnen raden wat het moet gaan voorstellen ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou eigenlijk niet. Ik zie 4 BNC aansluitingen met, naar ik vermoed bijbehorende DA's en opamps, maar wat het doet... Geen idee. Video is 5 signalen (RGB, H, V). Dus die valt af tenzij je composite sync gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
sebastius schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:48:
Nou eigenlijk niet. Ik zie 4 BNC aansluitingen met, naar ik vermoed bijbehorende DA's en opamps, maar wat het doet... Geen idee. Video is 5 signalen (RGB, H, V). Dus die valt af tenzij je composite sync gebruikt.
Ok true... Het is een 2 kanaals scoop, met externe trigger en een functiegenerator. Input bereik van zo'n 20mV tot 20V en alles wordt via USB gevoed. Ook communicatie met PC (voor de grafische interface) gebeurd via USB.
Vandaag is zijn de 2 oscilloscoop kanalen getest, en ook is de externe trigger getest. Dit werkt als een zonnetje :) Functiegenerator spuugt de data uit die wordt ingesampeld op ch1 op dit moment.
Zoals ik zei WIP :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Doe je dit met maxim's snelle scopechippies? Ik zit er ook al naar te kijken om zoiets te bouwen, maar dan simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 21:23:
Doe je dit met maxim's snelle scopechippies? Ik zit er ook al naar te kijken om zoiets te bouwen, maar dan simpeler.
Euhh neej 8) De oplettende kijker heeft het mogelijk al gezien, maar er is een Xilinx FPGA op het PCB'tje aanwezig (grote chip rechts). Deze FPGA bevat een softcore (zelf geprogged in VHDL) en die leest de ADC's uit en gooit het via de USB over naar de computer. Ook het triggeren regelt de FPGA. Op het printje bevinden zich verder namelijk nog meer interface's (VGA/ PS2/ Buttons/ LEDS/ 7Seg Display) welke door de FPGA bestuurd of uitgelezen kunnen worden.
Doel van het printje/project is dat studenten (ja ben ik zelf ook nog O-) ) thuis of elders meting kunnen verrichten aan eenvoudige analoge of digitale schakelingen.
Het is dus ook geen superscoop, met dus ook geen superspecs maar met een gespecificeerd bereik van 1Hz - 20kHz dekt het wel de lading van eenvoudige labmetingen. In de praktijk kan de scoop echter tot ongeveer 250kHz maar dat terzijde :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ja, natuurlijk had ik de fpga wel gezien, maar ik zou eigenlijk gegokt hebben dat je iets anders achter de ingang had gezet om de capacitantie en inductiviteit van je ingang ultiem laag te houden...

Ik dacht dat het een scope tot een paar MHz was, dus vandaar dat gevoelsmatig het idee dat simpele adctjes of alleen de fpga werd gebruikt meteen afviel. En ik heb niet zo lang geleden de application notes van Maxim binnen gekregen waarin ze adc's voor scope-toepassingen van 2400 MS/s hadden (en als je het ook betaalbaar wilt hebben: tot 60 MS/s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ok :) Vandaar. Één van de eisen aan het project was dat het zo goedkoop mogelijk moest zijn (iig betaalbaar voor student). Als we speciale chips aan hadden moeten schaffen dan was het wellicht een stuk duurder uitgevallen allemaal. Omdat de specificaties van tevoren bekend waren hebben we op een zo'n eenvoudig mogelijke manier een oscilloscoop gebouwd welke voldoet aan de specificaties zoals die opgegeven zijn.
De ADC's zjn gespecificeerd tot 500kHz samplefreq dus verder dan maximaal 250kHz kunnen we echt niet gaan. Uiterraard als we alleen een oscilloscoop hadden moeten realiseren dan kun je er voor kiezen om speciale IC's te gaan gebruiken welke met 60MS/s of meer gaan insampelen. Vraag 2 is dan hoe je al die data zo snel mogelijk naar de PC krijgt en fatsoenlijk weer kan geven.
Zoals aangegeven, het is geen superscoop maar wat hij doet gaat prima :)
Belangrijk onderdeel ook in het geheel is de softcore die vanaf scratch in VHDL is opgebouwd. Deze regelt alle communicatie en verzorgt ook het insampelen, triggeren en opslaan van data. Ook heeft deze softcore nog veel meer bijtaken zoals het aansturen van ledjes, display's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Iemand nog een idee waar je goedkoop experimenteer-print kan krijgen met vierkante eilandjes? :) (Niels heeft ze alleen met ronde eilandjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Atlas schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 23:15:
Iemand nog een idee waar je goedkoop experimenteer-print kan krijgen met vierkante eilandjes? :) (Niels heeft ze alleen met ronde eilandjes).
De hoge kwaliteit doorgemetalliseerde van Niels heeft vierkante eilandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.eleshop.nl verkoopt ook bordjes met vierkantjes :)
Iets sneller dan Niels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die bordjes ken ik, en ze zijn ruk, eilandjes springen heel makkelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je tegelijk 4 accu's parallel en in serie schakelen?

Ik wil dit doen met 4 accus van 12V, 7Ah om 24V 14Ah te krijgen.

Ik had zonet even een klein schetsje gemaakt met de batterijpolen, en doorverbindingen, en schematisch lijkt het wel te lukken, maar gaat dit in het echt ook werken?

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/accu%20serie%20parallel.jpg

Ze komen dan in een UPS, als vervanging van 2x 12V 17Ah in serie. Het laden gebeurt dus door de UPS.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

ThinkPadd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 00:36:
Kun je tegelijk 4 accu's parallel en in serie schakelen?

Ik wil dit doen met 4 accus van 12V, 7Ah om 24V 14Ah te krijgen.

Ik had zonet even een klein schetsje gemaakt met de batterijpolen, en doorverbindingen, en schematisch lijkt het wel te lukken, maar gaat dit in het echt ook werken?
Misschien met wat diodes ertussen zodat ze elkaar niet kunnen gaan opladen als er verschillen optreden? Volgens mij gaat het wel, maar je kan ze niet samen laden dacht ik.

* mace is accu n00b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee!! Laad accu's asjeblieft niet in serie op. Doe het niet! Het is dé oorzaak van kapotgaande accu's in UPSen (ervaring met tientallen stuks), oude laptopbatterijen en brakke kwaliteit nikkelchemie-laders. Zorg dat als je ze in serie oplaadt, je goede load balancing doet. En dan is het eigenlijk al veel makkelijker om ze parallel op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:40:
Nee!! Laad accu's asjeblieft niet in serie op. Doe het niet! Het is dé oorzaak van kapotgaande accu's in UPSen (ervaring met tientallen stuks), oude laptopbatterijen en brakke kwaliteit nikkelchemie-laders. Zorg dat als je ze in serie oplaadt, je goede load balancing doet. En dan is het eigenlijk al veel makkelijker om ze parallel op te laden.
De meeste loodaccu's zijn intern toch ook 6 in serie staande cellen ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke, dus het is verstandiger (kijkend naar de levensduur van de accu's) om ze buiten de UPS op te laden (1 voor 1 met een druppellader in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 14:00:
[...]

Vanaf 4,5volt geeft het programma een melding van te laag. Heb al geprobeerd om externe VDD te gebruiken. Alleen die helpt niet altijd :S heel vaag.
Ik quote me zelf even nog. Het lukt nog steeds niet om te programmeren.

Dit gebeurt er precies:
Begin met laden van HEX. 1ste lampje brand altijd. 2de lampje brand als die bezig is. 3de lampje brand als die aan het programmeren is. Maar halverwege valt die in een keer uit en begint die te knipperen. op het moment dat die begint met knipperen komt er ook geen 5v meer uit. Dit veranderd als ik extern 5v op het circuit zet. Dan loopt het iets langer door.
Ik gebruik PICkit2 programmer software met /mclr & on aan. En op 5V. VDD source geprobeerd op target, PICkit2 en auto.

Gebruik een laptop met USB 2.0, PICkit2 clone van Sure Electronics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 09:40:
Kun je hier eens dieper op ingaan? Mijn online UPS gebruikt 8 stuks 12v 7Ah accu's om op de 96 volt te komen die de UPS van z'n accu's vraagt. Geen idee wat de UPS destijds gekost heeft, maar je zou toch mogen verwachten dat een leverancier er dan een speciale accu voor beschikbaar heeft, en dan nog...
Ik ken zo uit mijn hoofd geen combinatie van dielectricum en elektroden die zonder blikken of blozen in een keer die 96 volt levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

nou, er zijn ook stroombronnen die heel hoog kunnen opzwepen maar dat zijn technisch gezien inderdaad geen elektrochemische batterijen meer te noemen

Klopt, zijn een hoop batterijen in serie. Die worden dus ook allemaal in serie opgeladen. Geen enkele batterij is hetzelfde en zoals mijn grote vriend DaWaN ook al zei zijn batterijen zelf intern ook al een paar cellen (gezien één lood-zinkcel 1.2V levert). Als één batterij stukgaat gaat de rest van de string ook zwaarder belast worden (meestal wordt er bij failure een goed geleidende loodbrug geslagen waardoor de interne weerstand van een loodcel veel lager wordt) en zal de rest sneller stukgaan, en dat is exact wat er gebeurt. Ik heb dus een hoop UPSen mogen disassembleren, ook 2U en 4U rackmodellen die op 96 of 120V lopen en je ziet dat als één batterij kapotgaat, de rest snel zal volgen. Bijna nooit is één batterij nog goed, het zijn altijd alle batterijen goed of alle batterijen slecht. Ik heb ook nog wat directer bewijs maar mail me daarvoor maar ofzo, heb even geen tijd om al mn kennis erover te spuien (en is ook totaaaal niet interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort vraagje:
Weet iemand waar ik bij een nederlandse (web)Shop een Cp2101 of Cp2102 Breakoutboard kan kopen?
Zoeits bedoel ik http://www.sparkfun.com/c..._info.php?products_id=198

Tnx in advance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Die kan je alleen daar kopen. ;)

Je kan nu wel bij een SK een FTDI breakout board kopen.
klik

(vergeet niet om ook de chip erbij te bestellen (FT232RL) en eventueel de soldeeroptie.)

[ Voor 23% gewijzigd door mace op 27-06-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nevermind :)

[ Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2008 15:30 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.