Dat kan prima, ik gebruik er alleen altijd siliconenkit voor.
ik heb et ook zo gedaan, tot nu toe werkt het gewoon prima. (wel vantevoren 1x opgeladen met druppellader tot allemaal hetzelfde niveau, daarna zo geschakeld en ingebouwd, een jaar later draait het nogsteeds, dus zal wel goed gaan..ThinkPadd schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 00:36:
Kun je tegelijk 4 accu's parallel en in serie schakelen?
Ik wil dit doen met 4 accus van 12V, 7Ah om 24V 14Ah te krijgen.
Ik had zonet even een klein schetsje gemaakt met de batterijpolen, en doorverbindingen, en schematisch lijkt het wel te lukken, maar gaat dit in het echt ook werken?
[afbeelding]
Ze komen dan in een UPS, als vervanging van 2x 12V 17Ah in serie. Het laden gebeurt dus door de UPS.
Oke, dankje Alexander.
Heeft iemand een pinout voor een RS232 (COM) kabel voor PC > UPS ?
Ik heb net deze gemaakt:
http://pinouts.ru/DevicesCables/apc_smart_cable_pinout.shtml maar zodra ik de kabel in de UPS prik, gaat hij uit ?
(Ik heb dit
Het gaat om deze UPS:
Ik heb net deze gemaakt:
http://pinouts.ru/DevicesCables/apc_smart_cable_pinout.shtml maar zodra ik de kabel in de UPS prik, gaat hij uit ?
(Ik heb dit
niet gedaan trouwens )At the PC end: pins 1,4 (DCD, DTR) shorted; pins 7,8 (RTS, CTS) shorted
Het gaat om deze UPS:

Ehm, misschien een stomme suggestie maar:ThinkPadd schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:00:
Oke, dankje Alexander.
Ik heb net deze gemaakt:
Wel doen?(Ik heb dit
[...]
niet gedaan trouwens )
Verwijderd

Deze moet werken.
Edit: is dezelfde kabel
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2008 18:25 ]
Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van de open dmx interface van enttec?
Zou ik in dit schema J4 (CON6) weg kunnen laten?
Het lijkt alsof het gewoon een connector voor het een of ander is, maar ik kan nergens vinden wat er dan op aangesloten zou moeten worden.
Het lijkt alsof het gewoon een connector voor het een of ander is, maar ik kan nergens vinden wat er dan op aangesloten zou moeten worden.
Wegblijven kan vast wel, als er niets op aangesloten zit zal hij er geen last van hebben. Best kans dat het is om dat ding via rs232 aan te sturen ofzo.
Kabeltje werkt, thanks jongens 
Edit: Nog 1 vraagje:
Met de nieuwste versie van APC Powerchute (v2.0 Personal edition) krijg ik bij het installeren melding dat er geen UPS kon worden gevonden (USB). Dat klopt want hij zit ook niet op USB.
Welke versie van PowerChute kan ik wel gebruiken?
Edit: Nog 1 vraagje:
Met de nieuwste versie van APC Powerchute (v2.0 Personal edition) krijg ik bij het installeren melding dat er geen UPS kon worden gevonden (USB). Dat klopt want hij zit ook niet op USB.
Welke versie van PowerChute kan ik wel gebruiken?
[ Voor 80% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2008 19:56 ]
Vandaag eindelijk voor het eerst een eigen printje gemaakt
Eerst heb ik een paar keer lopen kloten met een strijkbout. Na 5 keer proberen ging het eindelijk goed, maar toen verklote ik het etsen
Daarna lukte het niet meer en had ik het een beetje opgegeven.
Het idee was op een laser printer op de kop te tikken en dit te doen, maar het kwam er niet van. Toen zag ik deze hack-a-day post en deze aanbieding bij de Lidl.
Dus heb em gekocht. Printje 20 keer er doorheen waarna het fotopapier direct los liet en alle toner perfect was overgebracht. Daarna geetst (deze keer wel goed
) en toen was dit het resultaat:

Best aardig gelukt al zeg ik het zelf
Dus, koop een lamineerapparaat van de Lidl
Het idee was op een laser printer op de kop te tikken en dit te doen, maar het kwam er niet van. Toen zag ik deze hack-a-day post en deze aanbieding bij de Lidl.
Dus heb em gekocht. Printje 20 keer er doorheen waarna het fotopapier direct los liet en alle toner perfect was overgebracht. Daarna geetst (deze keer wel goed
Best aardig gelukt al zeg ik het zelf
5 mins ofzo, kopje koffie erbij en 20 keer door dat ding gooienSpringuin schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 21:30:
20 keer? Hoe lang doe je daar over?
Hmm etsen is wel tof, dat wil ik ook nog steeds een keer gaan doen (lees: leren en tijd voor zoeken
)
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Je kunt het natuurlijk ook een stel chinezen op makepcb voor je laten doenAtlas schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 23:46:
Hmm etsen is wel tof, dat wil ik ook nog steeds een keer gaan doen (lees: leren en tijd voor zoeken)
Misschien is het een goed idee om af en toe eens een 25x25cm (oid) printplaat te bestellen bij makepcb en die in stukken te zagen zodat ieder af en toe goedkope printjes kan bestellen
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Rustig, DaWan, nog een weekje en dan zet ik m'n samen-bestellen-we-goedkoper-site op
oeh!ssj3gohan schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:06:
Rustig, DaWan, nog een weekje en dan zet ik m'n samen-bestellen-we-goedkoper-site op
dibs on forummodje.
OK, maar dat is in principe oud nieuws (ik dacht eigenlijk dat er nog iets anders zou zijn, gezien de toon van je eerdere post) en een ingecalculeerd risico, aangezien het vrijwel altijd jarenlang goed gaat.ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 13:42:
nou, er zijn ook stroombronnen die heel hoog kunnen opzwepen maar dat zijn technisch gezien inderdaad geen elektrochemische batterijen meer te noemen
Klopt, zijn een hoop batterijen in serie. Die worden dus ook allemaal in serie opgeladen. Geen enkele batterij is hetzelfde en zoals mijn grote vriend DaWaN ook al zei zijn batterijen zelf intern ook al een paar cellen (gezien één lood-zinkcel 1.2V levert). Als één batterij stukgaat gaat de rest van de string ook zwaarder belast worden (meestal wordt er bij failure een goed geleidende loodbrug geslagen waardoor de interne weerstand van een loodcel veel lager wordt) en zal de rest sneller stukgaan, en dat is exact wat er gebeurt. Ik heb dus een hoop UPSen mogen disassembleren, ook 2U en 4U rackmodellen die op 96 of 120V lopen en je ziet dat als één batterij kapotgaat, de rest snel zal volgen. Bijna nooit is één batterij nog goed, het zijn altijd alle batterijen goed of alle batterijen slecht. Ik heb ook nog wat directer bewijs maar mail me daarvoor maar ofzo, heb even geen tijd om al mn kennis erover te spuien (en is ook totaaaal niet interessant)
Een andere oplossing die kosteneffectief is, is er niet, dus...
J4 is inderdaad een connector om uitbreidingkjes te bouwen, je kunt bijvoorbeeld met een extra SP485 de interface voorzien van DMX-in (waarbij full-duplex helaas nog niet mogelijk is).Anthor schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 18:59:
Heeft er iemand ervaring met het zelf maken van de open dmx interface van enttec?
Ik heb een voorgebouwde OpenDMX USB gekocht en daar is J4 er ook niet opgesoldeerd (die zit bij mij verstopt onder de 5-pin XLR). Je kunt hem dus zonder problemen weglaten.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Niet helemaal waar, een UPS ontlaadt/laadt maar een paar keer en de kans dat mijn verhaaltje gebeurt is extreem groot bij veel laadbeurten (zeg >O(10), als je Landau aardig vindt). Een setje lithiumcellen die je vaak wilt gebruiken o.i.d. zullen bijzonder snel affikken als je niet netjes aan load balancing doet.Kaj. schreef op zondag 29 juni 2008 @ 09:10:
[...]
OK, maar dat is in principe oud nieuws (ik dacht eigenlijk dat er nog iets anders zou zijn, gezien de toon van je eerdere post) en een ingecalculeerd risico, aangezien het vrijwel altijd jarenlang goed gaat.
Een andere oplossing die kosteneffectief is, is er niet, dus...
Ik heb een aantal (losse) schema's en boards voor Eagle. Deze wil ik in een project zetten zodat ze nog net wat netter gegroepeerd staan; Ik kan alleen nergens de optie vinden om bestaande items aan een project toe te voegen, alleen om nieuwe te maken.
Iemand een idee?
Iemand een idee?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
je kan ze gewoon slepen hoor
als ze al in eagle staan, kan je ze oppakken en zo het project in slepen wat je wilt.
staan ze niet in eagle, moet je even je project map zoeken, en ze daarin zetten.
klaar
staan ze niet in eagle, moet je even je project map zoeken, en ze daarin zetten.
klaar
Ja ok, maar dan vind Eagle nog steeds dat het een Emtpy project is 
Ik ben er ook nog niet helemaal achter wat het voordeel van een project boven een directory is in Eagle, maar ik dacht, laat ik het eens officieel doen
Ik ben er ook nog niet helemaal achter wat het voordeel van een project boven een directory is in Eagle, maar ik dacht, laat ik het eens officieel doen
Rhàshan - Aditu Sunlock
Kan je dan nog steeds lamineren?I schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:11:
Vandaag eindelijk voor het eerst een eigen printje gemaaktEerst heb ik een paar keer lopen kloten met een strijkbout. Na 5 keer proberen ging het eindelijk goed, maar toen verklote ik het etsen
Dus heb em gekocht. Printje 20 keer er doorheen waarna het fotopapier direct los liet en alle toner perfect was overgebracht. Daarna geetst (deze keer wel goed) en toen was dit het resultaat:
Best aardig gelukt al zeg ik het zelfDus, koop een lamineerapparaat van de Lidl
Wat ben je in totaal kwijt voor al die spullen?
pcb
chemicalien
toner-transfer dinges
Nog meer?
Of kan je beter via zo'n website ding gaan. Mijn probleem is dat ik meer meestal 1 ding nodig heb.
Ok bedankt, ik hoop dat dat mijn 'kip of het ei' probleem oplost.Stoney3K schreef op zondag 29 juni 2008 @ 14:34:
[...]
J4 is inderdaad een connector om uitbreidingkjes te bouwen, je kunt bijvoorbeeld met een extra SP485 de interface voorzien van DMX-in (waarbij full-duplex helaas nog niet mogelijk is).
Ik heb een voorgebouwde OpenDMX USB gekocht en daar is J4 er ook niet opgesoldeerd (die zit bij mij verstopt onder de 5-pin XLR). Je kunt hem dus zonder problemen weglaten.
Ik wil een eigen dmx controller + ontvangers combo maken voor rgb verlichting, maar ik kan geen ontvanger bouwen en testen zonder een controller te hebben en vice versa.
Als ik de openDMX aan de praat krijg dan kan ik aan de ontvangers gaan werken. daarna kan ik de controller gaan maken
Netjes gedaan.I schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 20:11:
Vandaag eindelijk voor het eerst een eigen printje gemaaktEerst heb ik een paar keer lopen kloten met een strijkbout. Na 5 keer proberen ging het eindelijk goed, maar toen verklote ik het etsen
Dus heb em gekocht. Printje 20 keer er doorheen waarna het fotopapier direct los liet en alle toner perfect was overgebracht. Daarna geetst (deze keer wel goed) en toen was dit het resultaat:
[afbeelding]
Best aardig gelukt al zeg ik het zelfDus, koop een lamineerapparaat van de Lidl
Ik heb nog een tip voor je, als je in het ontwerp een gnd plane maakt dan scheelt dat een heleboel etsmiddel.
Dat had in dit geval misschien wel 80% gescheeld.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Ik heb ook maar een lamineerapparaat gehaald en getest: lamineren werkt, en een printje waarschijnlijk ook wel. Ik heb een keer geprobeerd een printje er door te krijgen en dat ging wel goed als ik hem in het begin even een duwtje gaf. Als het apparaat eenmaal pakt gaat de rest prima.
Sowieso zou ik voor het zelf etsen zoveel mogelijk kopervlakken maken, wegetsen kan altijd nog, het etsen kost je alleen maar geld.bobo1on1 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:22:
[...]
Netjes gedaan.
Ik heb nog een tip voor je, als je in het ontwerp een gnd plane maakt dan scheelt dat een heleboel etsmiddel.
ik weet niet precies hoe zo'n lamineer geval werkt, maar kan je niet eert printen en dat het lamineer velletje er op lamineren?
Verwijderd
Heb hier een gps module (Leadtek gps 9543LP) met een 2x10 .8mm pitch header liggen. Heeft iemand een idee of er verloopstekkertjes of kabels naar een 2.54mm pitch zijn? Of mensen die ervaring hebben met zo'n kleine headers en die een andere oplossing hebben, zijn natuurlijk altijd welkom
Heb zitten zoeken op de site van Samtec, maar daar vond ik niet wat ik zocht..
Tsja, er zijn headertjes die je daarop kunt prikken, die kun je dan laten verlopen naar een plugje 2.54mm pitch en op je print prikken.
Verwijderd
Je kan die 0.8mm headertjes gewoon bij Samtec halen. Solderen mag geen probleem zijn, je hebt niet alle pinnen nodig en de pinnen die je nodig hebt zitten redelijk ver uit elkaar. De pinnen die je niet nodig hebt kan je er desnoods gewoon afknippen.
Nu we het er toch over hebben.ssj3gohan schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:06:
Weet iemand een leuke plek om de noval printvoetjes te krijgen? Waarbij ze overeenkomen met die in eagle (of er los eagle bestand voor is) . Wel through hole trouwens.
Verder: ik ben dus 2 prinst aan het designen geweest. Ik wil er 10 vanlaten maken (aantal is niet zo relevant, maar rond die koers). En het is 2x8cm, single sided.
Weet iemand een tent die goedkoper is dan makepcb? en hoe is hun kwaliteit?
Er zijn toch geen verschillen tussen de HIN232, de ADM232 en de MAX232 qua werking? De datasheets lijken hetzelfde maar toch *lijken* mijn soldeersels anders te reargeren.....
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Ook al kun je ze voor dezelfde doeleinden gebruiken, ze zijn wel degelijk verschillend. Er zijn bijvoorbeeld afwijkingen in de snelheid, impedantie, spanning en hysterese.
Ook als je twee ic's hebt uit dezelfde serie zitten er nog kleine verschillen in.
Daar merk je normaal niets van, tenzij je het ding een zeer slecht signaal aanbiedt of gebruikt op een manier waar hij niet voor bedoeld is.
Vergelijk het met twee weerstanden, die hebben nooit precies dezelfde waarde en meestal maakt dat ook niets uit, maar in sommige schakelingen wel, zoals een dac met een r2r ladder.
Ook als je twee ic's hebt uit dezelfde serie zitten er nog kleine verschillen in.
Daar merk je normaal niets van, tenzij je het ding een zeer slecht signaal aanbiedt of gebruikt op een manier waar hij niet voor bedoeld is.
Vergelijk het met twee weerstanden, die hebben nooit precies dezelfde waarde en meestal maakt dat ook niets uit, maar in sommige schakelingen wel, zoals een dac met een r2r ladder.
[ Voor 13% gewijzigd door bobo1on1 op 01-07-2008 15:10 ]
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Even een kleine update wat dit betreft, ik had eigenlijk besloten om het via digikey te bestellen, tot ik er op het laatste moment achterkwam dat het nu 18 euro verzendkosten is, ipv 18 dollar, dat verhaal gaat dus ook niet door...dan wordt het weer net te duur.Speedsmile schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:12:
[...]
In de dreambox heeft ie als functie het circuit wat de LNB voeding voorziet (18 of 14 V afhankelijk van polarisatie) van stroom te voorzien. Dus kapot-->no LNB spanning->no signal!![]()
Dit is een wat bekender probleem in het ontwerp, voor de geinteresseerden zie:
http://www.austech.info/dreambox/871-dreambox-lnb-fix.html
Zoals ook in dat forum staat heb ik dat ding ook kortgesloten, en inderdaad, dan weer spanning op de LNB. Dus ik weet met 90% zekerheid dat ik door vervanging kan fixen.
Het schema waarin die wordt gebruikt is hier te vinden, (Q72)
http://img229.imageshack.us/img229/1085/lnbpowerrs4.jpg
Het zou dus inderdaad kunnen dat een andere fet makkelijk kan, zo ver ik kan zien (geen expert) heeft dat ding hier puur als functie de +12V door te schakelen naar de L11xxx chip. Ik heb echter geen idee hoe het zou zitten met max stromen enz.
EDIT: Ik zie ineens dat in het schema een andere wordt genoemd, FDN358, die op volgens de specs 1.5A aankan. In de box zelf zit toch echt een 352...
[...]
Maar dan zit ik nog steeds met het probleem, waar moet ik dat ding vanaf halen als ik er maar een klein aantal wil hebben? De gemiddelde elektronica boer op de hoek zal er geen in voorraad hebben, en bij bauer in Venlo konden ze er ook niet aankomen![]()
. Digikey kan hem bv ook leveren, maar $18 vezendkosten voor een bestelling van $2.50 ofzo vind ik wat jammer.
[...]
Dat zou inderdaad de uitkomst zijn voor veel hobbyisten, om de 2 weken ofzo een bestelling, in 2 weken moet hobbiend electro nederland toch wel een bestelling bij elkaar kunnen krijgen.
Omdat hier dus schijnbaar zowat elke mosfet in kan zit ik er aan te denken om er met draad bruggen een niet SOT-23 p-channel aan te hangen die wel gewoon goed verkijgbaar is, Iemand die enige suggesties heeft of problemen voorziet?
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Heb je al op Farnell gekeken of een vervanger verkrijgbaar is? Er zijn genoeg tweakers hier die regelmatig daar bestellen, kun je misschien meeliften om de verzendkosten te drukken.
Bij farnell is die inderdaad verkrijgbaar, ik heb twee weken terug dan ook geinformeerd of iemand daar een komende bestelling had. Bij deze nog maar eens, misschien dat met de komst zomervakantie weer wat meer mensen aan projecten beginnen.ssj3gohan schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 20:14:
Heb je al op Farnell gekeken of een vervanger verkrijgbaar is? Er zijn genoeg tweakers hier die regelmatig daar bestellen, kun je misschien meeliften om de verzendkosten te drukken.
If good's on the left, then I'm sticking to the right.
Eh, ok, DM me anders even, misschien valt er wat te regelen.
Hmpf, ik kom er niet meer uit met mijn draadloze project, ik blijf bagger binnenkrijgen via de microcontrollers en ik snap niet waar dit aan ligt. De opstelling heb ik ooit werkende gehad 
Signaal van de 433 Mhz ontvanger gaat de TTL kant van de max232 in, komt eruit aan de Rs232 kant van de chip, deze is verbonden met de rs232 ingang van de max232 en deze zet hem dus om naar TTL niveau, welke ik weer de microcontroller instuur. Lijkt me dat je dan een redelijk zuiver TTL signaal hebt?
Edit: en toen snapte ik er helemaal geen zak meer van. Na hem half opnieuw gesoldeerd te hebben omdat ik hem afgebroken had doet ie het wel...
Schiet mij maar lek

Signaal van de 433 Mhz ontvanger gaat de TTL kant van de max232 in, komt eruit aan de Rs232 kant van de chip, deze is verbonden met de rs232 ingang van de max232 en deze zet hem dus om naar TTL niveau, welke ik weer de microcontroller instuur. Lijkt me dat je dan een redelijk zuiver TTL signaal hebt?
Edit: en toen snapte ik er helemaal geen zak meer van. Na hem half opnieuw gesoldeerd te hebben omdat ik hem afgebroken had doet ie het wel...
Schiet mij maar lek
[ Voor 14% gewijzigd door Atlas op 02-07-2008 14:13 ]
^beter solderen 
Een slechte soldeerverbinding kan je soms visueel totaal niet herkennen, ook met je multimeter zal je de verbinding er meestal niet uithalen (als je meet op het pootje, duwt je meetpen zo dat er wel goed contact is, loslaten en je hebt weer slecht contact
).
Als een schakeling raar reageert, en "het kan niet", ga dan met je warme soldeerbout even alle contactjes aanstippen (of als je de oorzaak exact wil weten, duw je met een naaldje even tegen alle pootjes van alle IC's en componenten).

Een slechte soldeerverbinding kan je soms visueel totaal niet herkennen, ook met je multimeter zal je de verbinding er meestal niet uithalen (als je meet op het pootje, duwt je meetpen zo dat er wel goed contact is, loslaten en je hebt weer slecht contact

Als een schakeling raar reageert, en "het kan niet", ga dan met je warme soldeerbout even alle contactjes aanstippen (of als je de oorzaak exact wil weten, duw je met een naaldje even tegen alle pootjes van alle IC's en componenten).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Denk dat het lamineren nog wel werkt ja, niet geprobeerd verder. Maar denk dat het niet super goed voor het apparaat is. Zal niet zo snel stuk gaan maar tochit0 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:56:
[...]
Kan je dan nog steeds lamineren?
Wat ben je in totaal kwijt voor al die spullen?
pcb
chemicalien
toner-transfer dinges
Nog meer?
Of kan je beter via zo'n website ding gaan. Mijn probleem is dat ik meer meestal 1 ding nodig heb.
Heb een stuk PCB van 20x10 en chemicalien voor 15e gekocht bij de lokale electroboer.
Toner-transfer dinges = foto papier. Had ik nog een stapel van liggen
Voor het etsen heb je ook nog wat bakje, tangen, etc. nodig. Ik heb deze guide gevolgd.
Als je altijd maar 1 ding nodig hebt is zelf maken denk ik goedkoper. Je moet eerst wat spulletjes kopen alleen.
Het idee om gezamelijk pcbs te laten maken op 1 grote lijkt me ook wel een goed idee. Maar voor simpele dingen zou ik dat alsnog nooit doen denk ik
Heb ondertussen mn print geboord en gesoldeerd (klikbaar):
Het is een 5 volt voedings printje welke ik makkelijk op een breadboard kan zetten
Ben nu bezig met een RS232 converter printje ook voor op breadboard. Nu heb ik het vorige bordje opgebouwd zoals ik het zou doen op een gaatjes print. Maar als ik dat vroeger met een rs232 chip deed dan gebruikte ik altijd draadbruggen enzo. Zijn er hier mensen die tips hebben over het opbouwen van een PCB?
Heb nu dit (klikbaar):

Zijn er nu mensen snel weg klikken omdat ik het helemaal fout doe?
Dat is idd wel slim, is uitzoeken hoe dat werkt in Eagle.bobo1on1 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:22:
[...]
Netjes gedaan.
Als ik het me goed herinner moet je een polygon tekenen die je hele print bedekt en vervolgens dat ding hernoemen naar gnd.
Misschien dat de pads voor de condensatoren wat klein zijn, je hebt kans dat je die dingen helemaal wegboort.
Misschien dat de pads voor de condensatoren wat klein zijn, je hebt kans dat je die dingen helemaal wegboort.
[ Voor 31% gewijzigd door bobo1on1 op 02-07-2008 19:09 ]
Verwijderd
Zo bedreven in printjes maken ben ik niet, maar ik zie in ieder geval een paar 90 graden hoeken, en dat is not done. Een 90 graden hoek kun je het beste maken door dus twee maal een hoek van 45 graden te maken. Verder is het handig om, als je van de press'n'peel methode gebruik maakt geen baantjes tussen de pads van je ic door te leggen, en wat dikkere banen te nemen. Ook is er niks aangesloten op J2, maar misschien moet je dit nog tekenenI schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 18:48:
[...]
Denk dat het lamineren nog wel werkt ja, niet geprobeerd verder. Maar denk dat het niet super goed voor het apparaat is. Zal niet zo snel stuk gaan maar toch
Heb een stuk PCB van 20x10 en chemicalien voor 15e gekocht bij de lokale electroboer.
Toner-transfer dinges = foto papier. Had ik nog een stapel van liggen
Voor het etsen heb je ook nog wat bakje, tangen, etc. nodig. Ik heb deze guide gevolgd.
Als je altijd maar 1 ding nodig hebt is zelf maken denk ik goedkoper. Je moet eerst wat spulletjes kopen alleen.
Het idee om gezamelijk pcbs te laten maken op 1 grote lijkt me ook wel een goed idee. Maar voor simpele dingen zou ik dat alsnog nooit doen denk ik
Heb ondertussen mn print geboord en gesoldeerd (klikbaar):
[afbeelding]
Het is een 5 volt voedings printje welke ik makkelijk op een breadboard kan zetten
Ben nu bezig met een RS232 converter printje ook voor op breadboard. Nu heb ik het vorige bordje opgebouwd zoals ik het zou doen op een gaatjes print. Maar als ik dat vroeger met een rs232 chip deed dan gebruikte ik altijd draadbruggen enzo. Zijn er hier mensen die tips hebben over het opbouwen van een PCB?
Heb nu dit (klikbaar):
[afbeelding]
Zijn er nu mensen snel weg klikken omdat ik het helemaal fout doe?
[...]
Dat is idd wel slim, is uitzoeken hoe dat werkt in Eagle.
Ground plane scheelt je inderdaad etsmiddel, handige info staat oa hier: http://www.instructables....GLE-schematic-into-a-PCB/
Ik dacht: laat ik eens een ~200kHz zaagtand generator maken (om misschien later in een nog te ontwerpen klasse d versterker toe te passen). dat ging niet zomaar..
schema (klikbaar):

opgebouwd:

het probleem: (zaagtand is gemeten op punt 1, rimpel is op punt 2)

de oplossing:

resultaat:

die bolling in plaats van de scherpe punt komt door de beperkte stijgtijd van vooral de schmitt-trigger (rechtse opamp, datasheet). dat is hier te zien:

de vraag is nu of het zin heeft om ook de tweede opamp te verdubbelen? Dat kan ik nu niet proberen, omdat ik maar 3 van die opamps had. Die ene die nu extra in deze schakeling zit was al bedoeld als comparator, om een pwm signaal te maken van het audio ingangssignaal. Misschien moet ik het nog maar eens opbouwen met snellere opamps. (of gewoon old skool met transistors als dat werkt)
schema (klikbaar):

opgebouwd:

het probleem: (zaagtand is gemeten op punt 1, rimpel is op punt 2)

de oplossing:

resultaat:

die bolling in plaats van de scherpe punt komt door de beperkte stijgtijd van vooral de schmitt-trigger (rechtse opamp, datasheet). dat is hier te zien:

de vraag is nu of het zin heeft om ook de tweede opamp te verdubbelen? Dat kan ik nu niet proberen, omdat ik maar 3 van die opamps had. Die ene die nu extra in deze schakeling zit was al bedoeld als comparator, om een pwm signaal te maken van het audio ingangssignaal. Misschien moet ik het nog maar eens opbouwen met snellere opamps. (of gewoon old skool met transistors als dat werkt)
alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen
Daar ben ik weer met m'n UPS 
Het ding bromde eerst (behuizing van trafo'tje zat los) nu piept ie met een heel hoge vervelende piep.
Waar kan dit door komen? Spoelen o.i.d. ? Het is trouwens als hij gewoon met netspanning (idle dus) draait.
Ik maak morgen wel even foto's. Ik heb ook al geprobeerd te luisteren waar het vandaan kwam (toen ik de print voor me had liggen) maar ik kon het niet echt duidelijk vinden.
Het ding bromde eerst (behuizing van trafo'tje zat los) nu piept ie met een heel hoge vervelende piep.
Waar kan dit door komen? Spoelen o.i.d. ? Het is trouwens als hij gewoon met netspanning (idle dus) draait.
Ik maak morgen wel even foto's. Ik heb ook al geprobeerd te luisteren waar het vandaan kwam (toen ik de print voor me had liggen) maar ik kon het niet echt duidelijk vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 04-07-2008 00:50 ]
Waarschijnlijk zijn het toch de spoel(tjes) die zo'n vervelende piep maken. Ik heb het zelf al een paar keer megemaakt in ATX voedingen.ThinkPadd schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 00:50:
Daar ben ik weer met m'n UPS
Spoeltjes ingesmeerd met lijm uit t lijmpistool en toen was de piep verdwenen. (Mss niet de beste manier maargoed, t werkte wel
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Je ziet vaak dat ze spoeltjes met siliconenkit vastmaken, dat komt erg vaak voor in SMPS voedingen. 
offtopic:
Beetje dubbelop natuurlijk, SMPS voeding.
Beetje dubbelop natuurlijk, SMPS voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 04-07-2008 10:55 ]
Damn. Mooi VGA->LVDS-convertertje van eBay gehaald, blijkt het een controllerprint voor een 40" TFT-scherm te zijn die dus ook VGA->LVDS kan doen. Punt is: hoe config ik dat ding? Ik heb d'r een zipje bijgekregen met allerhande bestanden die lang niet allemaal op dit ding lijken te slaan...
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Welke heb je gekocht ? Meestal zit er op die dingen een Flash chippie met alle instellingen.Sprite_tm schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 10:58:
Damn. Mooi VGA->LVDS-convertertje van eBay gehaald, blijkt het een controllerprint voor een 40" TFT-scherm te zijn die dus ook VGA->LVDS kan doen. Punt is: hoe config ik dat ding? Ik heb d'r een zipje bijgekregen met allerhande bestanden die lang niet allemaal op dit ding lijken te slaan...
Feit is dan nog steeds dat je waarschijnlijk nog steeds geen idee hebt wat je in de flashchip moet duwen, zou je die ZIP eens willen uploaden, wil wel eens weten wat erin zit.
Als je zoiets werkend krijgt heb ik evt ook nog interesse, ik heb hier nog een mooi LCD paneel staan zonder controller...
Ik had even een simpel vraagje over (glas)zekeringen. Onze magnetron was 'ineens' kapot, dus even opengemaakt en het bleek dus gewoon een zekeringetje te zijn die doorgebrand is. Alleen is dit er zo een die wit is (een beetje papier-achtige structuur heeft het ook, dus geen glas) ipv doorzichtig zoals je meestal ziet. Is hier eigenlijk verschil tussen? Ik heb ze ook wel eens gezien van glas, maar dan met een soort grof wit poeder erin. Traag/snel maakt niet uit, dit was een snelle, en een andere zekering die ook snel was was wel gewoon doorzichtig...
Wellicht heb je ergens een download-jumper en kan je dan seriëel een van de hex-files inladen?
Wat wil je trouwens doen met de LVDS signalen, zelf een panel aansturen, of denk je er een VGA-DVI convertor mee te kunnen maken?
Wat wil je trouwens doen met de LVDS signalen, zelf een panel aansturen, of denk je er een VGA-DVI convertor mee te kunnen maken?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Het gaat om deze unit, en het zipje wat ik erbijkreeg is deze. Er zit naast de AD-, LVDS- en TDMS-converters en de FLI2300 en de jagASM-de-interlacer e.d. ook een N80C251 op, waar een stukkie flash aanhangt. De enige plekken waar ik verder flash oid zie, is naast de teletext-decoder (SDA555), bij de DVI-poort (zal wel DDC zijn) en nog eentje onder de 80c251 (instellingen?).
Jumpers zijn er niet; er is wel een serieele aansluiting te vinden bij de 80C251 maar die zou volgens de docs pas enabled worden zodra je daar dmv de afstandsbediening (die ik niet heb) de juiste instelling op het scherm (die ik er niet aan kan hangen) geselecteerd heb.
Edit: Hmm, misschien kan ik er op een gehackede manier wat mee... De JagASM lijkt een GM1601 te wezen, waarvan je de instellingen serieel of dmv een 2-wire protocol (wat ze volgens mij alleen om trademark-redenen geen i2c noemen) door kan sturen. Als ik uit kan vogelen wat die instellingen zijn, kan ik ze wel dmv een avr oid bitbangen... of desnoods de parallele poort.
Jumpers zijn er niet; er is wel een serieele aansluiting te vinden bij de 80C251 maar die zou volgens de docs pas enabled worden zodra je daar dmv de afstandsbediening (die ik niet heb) de juiste instelling op het scherm (die ik er niet aan kan hangen) geselecteerd heb.
Edit: Hmm, misschien kan ik er op een gehackede manier wat mee... De JagASM lijkt een GM1601 te wezen, waarvan je de instellingen serieel of dmv een 2-wire protocol (wat ze volgens mij alleen om trademark-redenen geen i2c noemen) door kan sturen. Als ik uit kan vogelen wat die instellingen zijn, kan ik ze wel dmv een avr oid bitbangen... of desnoods de parallele poort.
[ Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 04-07-2008 19:29 ]
Het is klote dat die Genesis chips geen openbare datasheets lijken te hebben, dat zou het veel leuker maken.
Swieso is die verkoper wel een enorme prutser zeg
In die ZIP file zitten b.v. files van een AGP kaart met een Mobility Radeon met LVDS erop, ik bedoel WTF heeft dat met dat ding te maken 
Ik vraag me ook af waarom er nog een externe uC op dat bordje zit, in principe zit er al een processor met wat GPIO's in de Genesis chip ingebouwd
Swieso is die verkoper wel een enorme prutser zeg

Ik vraag me ook af waarom er nog een externe uC op dat bordje zit, in principe zit er al een processor met wat GPIO's in de Genesis chip ingebouwd
[ Voor 19% gewijzigd door DaWaN op 04-07-2008 21:18 ]
Zo, vanavond eens bezig geweest om te kijken of het mogelijk is om met 1 pin van een standaard PIC (dus zonder DA-converter) een sinus te maken, en het is gelukt. Ter leering ende vermaeck

De PIC poept gewoon een PWM-signaal uit met een steeds varierende dutycycle, waardoor de output min of meer sinusvormig wordt. Op dezelfde manier dus zoals DC-AC inverters werken. Daarna gaat het door een laagdoorlaatfilter om de PWM-frequentie eruit te halen en om het signaal wat meer richting een sinus te trekken. Daarna nog door een ontkoppelcondensator om de gelijkspanning te verwijderen en voila een sinus
Meer op m'n site: http://www.jer00n.nl/electronics/pic-based-sine-generator/

De PIC poept gewoon een PWM-signaal uit met een steeds varierende dutycycle, waardoor de output min of meer sinusvormig wordt. Op dezelfde manier dus zoals DC-AC inverters werken. Daarna gaat het door een laagdoorlaatfilter om de PWM-frequentie eruit te halen en om het signaal wat meer richting een sinus te trekken. Daarna nog door een ontkoppelcondensator om de gelijkspanning te verwijderen en voila een sinus
offtopic:
heeft iederéén nou een domeinnaam van z'n nick tegenwoordig?
* SA007 is nog aan het sparen voor een eigen tld maar dat is nogal prijzig dus houdt het nog ff bij een domein...
ssj3gohan schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 22:58:
offtopic:
offtopic:
Is daar wat mis mee?
Is daar wat mis mee?
Ik ben nog op zoek naar DIP adapters, ik heb hier nog wat SMD ic's die ik even makkelijk op standaard 2,54mm rommel print wil duwen.
Nu heb ik wel e.e.a. gevonden maar vanuit Amerika heb je bizarre verzendkosten + grotere kans dat je import heffing moet betalen.
Weet iemand een goede toko (buitenland is geen probleem) waar je die dingen voor een redelijke prijs kunt krijgen ?
Nu heb ik wel e.e.a. gevonden maar vanuit Amerika heb je bizarre verzendkosten + grotere kans dat je import heffing moet betalen.
Weet iemand een goede toko (buitenland is geen probleem) waar je die dingen voor een redelijke prijs kunt krijgen ?
hier dan naar pcb's en daar staan zeDaWaN schreef op donderdag 10 juli 2008 @ 10:22:
Ik ben nog op zoek naar DIP adapters, ik heb hier nog wat SMD ic's die ik even makkelijk op standaard 2,54mm rommel print wil duwen.
High Powered Madness
Ik heb 8 pins MSOP naar DIP nodig, VOTI heeft die helaas niet
Jaaaaaaaaaaa ik heb weer een coole 
Mijn 433 Mhz verzender doet vaag totdat ik eraan rommel. Dwz: ik krijg crap op mijn compoort als ik er met mijn vingers vanaf blijf, als ik eraan rommel krijg ik wel de goede waardes. Nu ben ik erachter dat als ik mijn vinger op de behuizing van mijn oscillator leg dat het dan goed gaat. Hoe los ik dit op? Ik heb geen condensatoren op de print zitten. Is het verstandig deze toe te voegen als ontkoppel condensatoren? En zo ja: waar/ hoe dan en welke waardes?
Ik heb een Atmega8 en dat 433 Mhz ding erop zitten als enige 2 boeiende IC's
Mijn 433 Mhz verzender doet vaag totdat ik eraan rommel. Dwz: ik krijg crap op mijn compoort als ik er met mijn vingers vanaf blijf, als ik eraan rommel krijg ik wel de goede waardes. Nu ben ik erachter dat als ik mijn vinger op de behuizing van mijn oscillator leg dat het dan goed gaat. Hoe los ik dit op? Ik heb geen condensatoren op de print zitten. Is het verstandig deze toe te voegen als ontkoppel condensatoren? En zo ja: waar/ hoe dan en welke waardes?
Ik heb een Atmega8 en dat 433 Mhz ding erop zitten als enige 2 boeiende IC's
een atmega moet naar mijn weten altijd ontkoppeld worden, dit doe ik altijd als volgt:
100nF tussen vcc en gnd, zo dicht mogelijk bij de vcc pen.
100nF tussen Avcc en Agnd, zo dicht mogelijk bij de avcc pen
aangezien ik avcc en vcc aan elkaar knoop, en gnd Agnd ook, weet ik niet of dit extra helpt, maar kwaad kan het ook niet
daarnaast zet ik bij het kristal (mits van toepassing) 22pF vanaf beide pinnen naar de gnd.
100nF tussen vcc en gnd, zo dicht mogelijk bij de vcc pen.
100nF tussen Avcc en Agnd, zo dicht mogelijk bij de avcc pen
aangezien ik avcc en vcc aan elkaar knoop, en gnd Agnd ook, weet ik niet of dit extra helpt, maar kwaad kan het ook niet
daarnaast zet ik bij het kristal (mits van toepassing) 22pF vanaf beide pinnen naar de gnd.
Verwijderd
Heb je een wel een antenne aangesloten? Maakt alles wel goed contact? Ground goed aangesloten?
Antenna is goed aangesloten, alles maakt goed contact en ground is ook goed.
Ik ga die ontkoppel c-tjes eens proberen, thnx
Avcc en Agnd heb ik nog nooit aangesloten, dit is toch alleen voor de comperator en ADC?
Ik ga die ontkoppel c-tjes eens proberen, thnx
Avcc en Agnd heb ik nog nooit aangesloten, dit is toch alleen voor de comperator en ADC?
Das ook de bedoeling, dat je massa's (en vaak ook voedingsspanningen) aan elkaar hangen, maar dan wel op een specifiek punt, zodat je een "vuile" en "propere" voeding/massa hebt op hetzelfde potentiaal, maar je wel storingen en rommel uit de "vuile" kan weren van de "propere".nick_haak schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 19:06:
...
...
Massa's hangen vaak via een weerstandje aan elkaar (of gewoon een smal baantje), terwijl voedingen doorgaans via een onstoringsspoeltje (of uitgebreider filter) worden gekoppeld.
Heel interessant voor die zaken, als je erin geïnteresseerd bent, zijn datasheets van IC's waar gevoelige analoge signalen en digitale signalen samenkomen, bijvoorbeeld in ADC's en DAC's, of DVI receivers/transmitters. Daar zie je ook de correcte plaatsing van onstoringscondensatoren, zo dicht mogelijk bij de voedingspin, en tussen de te voeden IC en de voeding (nooit de voeding laten toekomen tussen de onstoringscondensator en de voedingspin van de IC).
Voor een simpele µC zal het vaak wel los lopen, maar je krijgt wel weer wat meer inzicht door.
[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 11-07-2008 20:48 ]
Ok nu snap ik er echt geen zak meer van 

Dit is het ding in kwestie. Op de plaats rechtsonder zit normaal een DS1820.
• Als ik de DS1820 eruit sloop krijg ik netjes data op mijn draadloze ontvang station.
• Als de DS1820 erin zit en ik leg mijn vinger op de oscillator dan krijg ik netjes data
• Als de DS1820 erin zit en ik hou hem vast aan zijn zwarte behuizing dan krijg ik ook netjes data.
En toen snapte ik er vrij weinig meer van
Voor welke componenten kan ik nu het beste een 100nF condensator zetten tussen de GND en VCC? Voor zowel de Atmel, de DS1820 en de 433 Mhz verzend-module, of aleen bij de Atmel?
Hee vet, als ik de 2 voedingskabels vastpak dan heb ik opeens ook goeie ontvangst

• Als ik de DS1820 eruit sloop krijg ik netjes data op mijn draadloze ontvang station.
• Als de DS1820 erin zit en ik leg mijn vinger op de oscillator dan krijg ik netjes data
• Als de DS1820 erin zit en ik hou hem vast aan zijn zwarte behuizing dan krijg ik ook netjes data.
Voor welke componenten kan ik nu het beste een 100nF condensator zetten tussen de GND en VCC? Voor zowel de Atmel, de DS1820 en de 433 Mhz verzend-module, of aleen bij de Atmel?
Hee vet, als ik de 2 voedingskabels vastpak dan heb ik opeens ook goeie ontvangst

[ Voor 5% gewijzigd door Atlas op 12-07-2008 14:12 ]
Begin eens met eentje bij die Atmel te zetten, zo dicht mogelijk bij de voedingsaansluiting (vaak zie je deze dan ook onder het IC-voetje). Bij PIC's kan je ook problemen krijgen als je de reset niet goed hebt aangesloten (moet een 10K tussen), controleer de datasheet van jou Atmel of zoek eens hoe anderen het aansluiten.
Heb je trouwens de condensatortjes van xx pF niet vergeten aan de 2 pinnen van het kristal?
Edit:
(maar helaas is de waarde niet echt stabiel, en werk je ook als antenne)
Heb je trouwens de condensatortjes van xx pF niet vergeten aan de 2 pinnen van het kristal?
Edit:
Zo heb je ook weeral geleerd dat je een condensator bentAtlas schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:02:
...Hee vet, als ik de 2 voedingskabels vastpak dan heb ik opeens ook goeie ontvangst
[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 12-07-2008 14:17 ]
• Reset heb ik niet aangesloten. Is zover ik weet niet nodig bij Atmega's
• Er zit onder aan de print direct op de 2 pootjes van de atmel een 0u1 condensator.
• Dit is toch geen kristal maar een oscillator blok waarbij de 2 condensatoren van 22 pF niet nodig zijn?
Ik heb er nu ook 1 direct tussen VCC en GND gezet bij het blokjes linksboven, maar dit hielp ook niet.
Ik snap er echt geen zak meer van
• Er zit onder aan de print direct op de 2 pootjes van de atmel een 0u1 condensator.
• Dit is toch geen kristal maar een oscillator blok waarbij de 2 condensatoren van 22 pF niet nodig zijn?
Ik heb er nu ook 1 direct tussen VCC en GND gezet bij het blokjes linksboven, maar dit hielp ook niet.
Ik snap er echt geen zak meer van

Verwijderd
Loopt je atmega wel z'n programma door? Hoe staan je fuses (met name startup time)? Werkt het wel met de interne oscillator (die is ook 8MHz)? Alle solderingen al nagelopen? Werkt het wel met een draadje ipv 433 zender?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2008 15:10 ]
In AVR042 staan de Hardware Design Considerations van de Atmel. Mogelijk stoort het geheel op de resetlijn?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Knoop die resetlijn iig es hard aan de +, weet je iig 100% zeker dat je daar geen problemen mee hebt. Verder: heb je dat oscillatording wel vastgeknoopt aan het juiste xtal-pootje, en de fuses ingesteld voor een externe klokbron?
Ik ben btw ook vrolijk met Atmels bezig: ik heb besloten dat ik mijn Xbox-controller (geen 360 dus) fantastisch vind, maar de drivers ervoor zuigen. Dingetje opengesloopt, originele controller (een ST-ding met mask-ROM erin
) eruit, ATMega88 erin en na een hoop info over HID-devices gelezen te hebben, een nette driver geschreven. Kreng is <4K, dus ik heb besloten dat er ook wel een bootloader bijkan zodat ik de gamepad dicht kan schroeven en toch kan herprogrammeren door de 'back'-knop in te drukken terwijl ik 'm aansluit. Punt is alleen dat de bootloader niet mee wil werken
Nja, ik krijg 'm nog wel klein
Ik ben btw ook vrolijk met Atmels bezig: ik heb besloten dat ik mijn Xbox-controller (geen 360 dus) fantastisch vind, maar de drivers ervoor zuigen. Dingetje opengesloopt, originele controller (een ST-ding met mask-ROM erin

Heeft iemand vakken in control theory/engineering gevolgd voor elektrodynamische systemen? Een paar steekwoorden: transfer function, eigenmodes, bode plot, nyquist diagram, zeroes, poles. Raadt iemand mij daar goede (evt. online beschikbare) boeken/dissertaties over aan? Ik heb al vakken gehad in control engineering in aerospace applications.
(deze theorie heb ik hard nodig om een kernbomdc/dc converter te ontwerpen.)
Ik neem dan aan dat je een buck of boost converter gaat bouwen? Daarvoor zijn verschillende interessante websites te vinden, ik heb voor school een MPPT gebouwd, wat feitelijk een buck converter + speciale regel elektronica is. Zo te zien gaat het jou vooral om de regel kant van het verhaal... waar ik geen informatie over heb gevonden op internet. MPPT's zijn dan ook geen normale DCDC converters, maar DCDC converters om zonnepanelen op een accu aan te sluiten, en zo veel mogelijk vermogen uit de panelen te halen. Aangezien zonnepanelen zulke eigenaardige beestjes zijn, is er niemand die informatie verschaft over algoritmes enz enz. dus daar zit een eigen bedacht stukje control software in.ssj3gohan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:57:
Heeft iemand vakken in control theory/engineering gevolgd voor elektrodynamische systemen? Een paar steekwoorden: transfer function, eigenmodes, bode plot, nyquist diagram, zeroes, poles. Raadt iemand mij daar goede (evt. online beschikbare) boeken/dissertaties over aan? Ik heb al vakken gehad in control engineering in aerospace applications.
Deze website hebben we gebruikt voor de benodigde achtergrond informatie en theorie. http://powerelectronics.c...erter_design_demystified/
Kan ik een auto accu laden met een LM317 ? Ik heb namelijk een print uit een alarminstallatie gesloopt, die gebaseerd is op een LM317 om een gelaccu vol te pompen. Hij kan max 1.5A leveren.
Heeft er iemand al es met avr-usb gewerkt, en dan met name het HID-gedeelte? Ik zit te worstelen met de nieuwe controller voor die xbox-gamepad, wat dus een ATMega88 is. Onder Linux werkt 'ie als een zonnetje, plug-en-play-erder kan 't niet. Onder Windows plug ik 'm in en niets als problemen: het beste wat ik gekregen heb is dat de device descriptor wel gelezen word, maar de report descriptor gewoon weigert gelezen te worden.
Edit: Hmm, Windows lijkt een stuk picky'er te zijn op z'n HID descriptors dan Linux... en mijn lieve gamepad-descriptor kan 'ie dus niet grokken. Fijn. Zul je zien dat er verder ook geen enleke docs zijn over hoe je wel een descriptor kan bakken die onder Windows werkt...
Edit: Hmm, Windows lijkt een stuk picky'er te zijn op z'n HID descriptors dan Linux... en mijn lieve gamepad-descriptor kan 'ie dus niet grokken. Fijn. Zul je zien dat er verder ook geen enleke docs zijn over hoe je wel een descriptor kan bakken die onder Windows werkt...
[ Voor 24% gewijzigd door Sprite_tm op 13-07-2008 15:40 ]
Ik wil eigenlijk from scratch zowel analytisch als met een numerieke simulatie als gewoon door te klooien een hoogvermogen dc/dc converter met een afwijkende topologie maken (ik zit nu te kijken naar sine amplitude converter-topologieën maar daar is bedroevend weinig over te vinden). Om daarin te identificeren wat je design drivers zijn moet ik het dynamisch modelleren en tunen, en daarvoor is control engineering nodig. Maar erg bedankt voor je site, want uiteindeiljk gaat het om een hoogvermogen superefficiente dc/dc converter te maken, en dat addresseert die site ookZjosh schreef op zondag 13 juli 2008 @ 10:04:
[...]
Ik neem dan aan dat je een buck of boost converter gaat bouwen? Daarvoor zijn verschillende interessante websites te vinden, ik heb voor school een MPPT gebouwd, wat feitelijk een buck converter + speciale regel elektronica is. Zo te zien gaat het jou vooral om de regel kant van het verhaal... waar ik geen informatie over heb gevonden op internet. MPPT's zijn dan ook geen normale DCDC converters, maar DCDC converters om zonnepanelen op een accu aan te sluiten, en zo veel mogelijk vermogen uit de panelen te halen. Aangezien zonnepanelen zulke eigenaardige beestjes zijn, is er niemand die informatie verschaft over algoritmes enz enz. dus daar zit een eigen bedacht stukje control software in.
Deze website hebben we gebruikt voor de benodigde achtergrond informatie en theorie. http://powerelectronics.c...erter_design_demystified/
Die sine amplitude converter ziet er behoorlijk complex uit... Het schema wat ik op deze site :ssj3gohan schreef op zondag 13 juli 2008 @ 15:42:
[...]
Ik wil eigenlijk from scratch zowel analytisch als met een numerieke simulatie als gewoon door te klooien een hoogvermogen dc/dc converter met een afwijkende topologie maken (ik zit nu te kijken naar sine amplitude converter-topologieën maar daar is bedroevend weinig over te vinden). Om daarin te identificeren wat je design drivers zijn moet ik het dynamisch modelleren en tunen, en daarvoor is control engineering nodig. Maar erg bedankt voor je site, want uiteindeiljk gaat het om een hoogvermogen superefficiente dc/dc converter te maken, en dat addresseert die site ook
http://electronicdesign.com/Files/29/5948/Figure_01.gif ziet er behoorlijk ingewikkeld uit. Zowiso denk ik dat je met een buck converter ook al behoorlijk efficient kan gaan, die van ons was 97.6 % efficient, en daarbij hebben we vooral veel aandacht besteed aan de hoogvermogens componenten. De laagvermogens componenten, als controle electronica hebben we niet geoptimaliseerd. Daar viel zowiso nog wel 1 procent punt te halen.
Ja, het is inderdaad behoorlijk ingewikkeld maar wiskundig gezien valt het best aardig te simuleren denk ik. Het is namelijk niet heel veel ingewikkelder dan de vliegtuigmodellen die we in Simulink hebben gezet (hoewel ik een dramatisch slechte matlab/simulink-persoon ben). Ik denk dus wel dat ik met al mn vrije tijd in deze vakantie iets van een SAC kan maken. Het punt zit hem er vooral in dat ik een hele hoge power-to-volume ratio wil behalen, en dat schijnt mogelijk te zijn met een SAC...
Ik denk ook wel dat ik een orde van grootte hoger zit met het vermogen dat ik wil gaan transformeren: 1-10 kW typisch. Oh, en het moet buck-boost zijn (hoewel dat niet heel veel verschillend is van de rekenregels voor buck-only).
Ik denk ook wel dat ik een orde van grootte hoger zit met het vermogen dat ik wil gaan transformeren: 1-10 kW typisch. Oh, en het moet buck-boost zijn (hoewel dat niet heel veel verschillend is van de rekenregels voor buck-only).
1 tot 10 kw... dan praten we over vermogens idd... dan kom je bij een buck, en buck boost converter uit op behoorlijk grote componenten, afhankelijk van je rimpel spanning ofcource. Ik ben dan ook wel benieuwd naar het resultaat wat je gaat halen, en natuurlijk, waar je het voor gaat gebruiken!
Ik ben ook erg sceptisch over of het iets gaat worden. Met rekenregels alleen (wat ik eerst dacht) gaat het écht niet lukken. En de diepere theorie is niet persé heel moeilijk, maar zonder prof om je te vertellen wat je allemaal fout doet in je berekeningen is het toch een damn stuk moeilijker om echt substantieel, geverifieerd resultaat uit je modellen te halen.
offtopic:
Er is echt iets mis met het universiteitsmodel in Nederland wat dat betreft
Er is echt iets mis met het universiteitsmodel in Nederland wat dat betreft
Misschien is dit wel een leuke boost convertor om na te bouwen.
High Powered Madness
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een vervanger voor de BD679A, zie http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/BD675-D.PDF Ik heb dit onderdeeltje nodig voor het maken van dit schema. http://cyberdyne.hopto.org/br6104/H-bridge%20Dual.pdf
Het is een motorcontroller die ik ga aansturen met een AVR. Ik zoek eigenlijk een vervanger van het onderdeel wat ik hierboven vermeld. Ik heb hier eigenlijk niet zo'n ervaring mee, misschien zijn er wel 1000 vervangers voor?? Waar moet ik op letten als ik andere datasheets ga vergelijken met die van de BD679A? En wat is de naam van zo'n type onderdeel, ik ken het alleen als een 'transistor'..?
Het is een motorcontroller die ik ga aansturen met een AVR. Ik zoek eigenlijk een vervanger van het onderdeel wat ik hierboven vermeld. Ik heb hier eigenlijk niet zo'n ervaring mee, misschien zijn er wel 1000 vervangers voor?? Waar moet ik op letten als ik andere datasheets ga vergelijken met die van de BD679A? En wat is de naam van zo'n type onderdeel, ik ken het alleen als een 'transistor'..?
Dick Best heeft de BD679, zonder A.Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:22:
Ik ben op zoek naar een vervanger voor de BD679A, zie http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/BD675-D.PDF Ik heb dit onderdeeltje nodig voor het maken van dit schema. http://cyberdyne.hopto.org/br6104/H-bridge%20Dual.pdf
Lijkt me ook wel goed.
Overigens heeft een datasheet van motorola het volgende erover te zeggen:
BD 677, 677A, 679, 679A are equivalent to MJE 800, 801, 802, 803
[ Voor 12% gewijzigd door mace op 16-07-2008 15:29 ]
Geweldig, das een leuke step-up...dalus schreef op zondag 13 juli 2008 @ 18:38:
Misschien is dit wel een leuke boost convertor om na te bouwen.
Dat klinkt als een slechte ontkoppeling naar aarde. Een paar condensatoren van 100n of 1uF van de voeding naar aarde moeten al een hoop schelen, en ik denk dat je ontvangst ook beter zal worden als je het geheel opbouwt op een print met groundplane of een metalen kastje. Een quick-and-dirty oplossing is een blanco koperprint gebruiken, die aan GND knopen en met een aantal 1u condensatoren met VCC verbinden. Zo zaten de HF-breadboardjes bij ons op school ook in elkaar.Atlas schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:02:
(verhaal)
Mensen, Sprite staat weer een op hackaday.
http://www.hackaday.com/2...-controller-usb-labotomy/
Woei met een Ground-plane werkt het geheel prima, kan ik lekker verdergaan met klojo-enAtlas schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 14:02:
Ok nu snap ik er echt geen zak meer van
[afbeelding]
Wat ik wel merk is dat het zendertje warm wordt (niet heet maar gewoon warm), is dat normaal?
't Is een versterker, versterkers zijn inefficient.
Een redelijk standaardboek op dat gebied is Feedback control of Dynamic systems, geschreven door Powell, maar als je controlvakken aan de TU hebt gevolgd heb je die wellicht al eens gezien. Een redelijk goed boek over power converters dat je wellicht kan gebruiken is Power Electronics van Mohan undeland en Robbins. Staan heel veel architecturen voor (dc/dc) power convertors in, gecombineerd met basis control theory.ssj3gohan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:57:
Assumption is the mother of all fuck-ups.
that's exactly what I needed. Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd dat je dit weet?
Ik zeg: Technische Universiteit, opleiding Elektrotechniek (in mijn geval TU/e). Basisstof bachelorfase, boeken voor respectievelijk Regeltechniek en Moderne Vermogensconversie 2. Ik weet overigens niet of die vakken in het (alweer) vernieuwde curriculum nog steeds zo heten, net zo min of ik weet of de TUT en TUD dezelfde boeken gebruiken.ssj3gohan schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:07:
that's exactly what I needed. Mag ik vragen wat je hebt gestudeerd dat je dit weet?
Aan die steekwoorden te zien hoef je in ieder geval geen boek aan te schaffen. Het opstellen van transfer functions, tekenen van bode/nyquist/nichols etc is vrij eenvoudig en goed op internet te vinden. Overigens is het Feedback boek dat wordt aangeraden zeer goed en wordt ook door ons gebruikt op de TUd. (System & Controls) Het gehele boek wordt odersteund door elektro(mechanische) voorbeelden. . Anders zou je evenueel naar Nise. kunnen kijken. Maar Powell vind ik persoonlijk de beste en biedt een goede basis.ssj3gohan schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:57:
[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 23-07-2008 01:57 ]
Ik ben nu bezig met de Bachalor Elektrotechniek aan de TU Delft.ssj3gohan schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:07:
Assumption is the mother of all fuck-ups.
hey jongens mag ik jullie iets vragen,
ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk is zelf een buizen versterker voor mijn gitaar te knutselen, en ik vond het volgende bouwpakket.

Nu vragen ze me daar toch een hoop geld voor...!!!!
Ik had eigenlijk gehoopt dat jullie mij konden vertellen voor hoeveel geld hier aan onderdelen licht áls je het allemaal los zou kopen.
puur een indicatie van hoeveel jij denkt dat de spullen op de foto waard zijn... Excl dat houten kastje...
Want stel dat dit heel veel scheelt, dan zoek ik liever verder naar een schema, met componenten lijst, en dan schaf ik het zelf aan. (maakt het ook iets leuker, maar wel moeilijker)
ik ben aan het uitzoeken of het mogelijk is zelf een buizen versterker voor mijn gitaar te knutselen, en ik vond het volgende bouwpakket.

Nu vragen ze me daar toch een hoop geld voor...!!!!

Ik had eigenlijk gehoopt dat jullie mij konden vertellen voor hoeveel geld hier aan onderdelen licht áls je het allemaal los zou kopen.
puur een indicatie van hoeveel jij denkt dat de spullen op de foto waard zijn... Excl dat houten kastje...
Want stel dat dit heel veel scheelt, dan zoek ik liever verder naar een schema, met componenten lijst, en dan schaf ik het zelf aan. (maakt het ook iets leuker, maar wel moeilijker)
FreeReef.nl
De voedings trafo kost al snel 150 euro. De uitgangs trafo kost zo'n 100 euro en een choke of smoorspoel is ook snel 75 euro.Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:44:
hey jongens mag ik jullie iets vragen,
[afbeelding]
Nu vragen ze me daar toch een hoop geld voor...!!!!![]()
De buisjes zullen zo'n 75~100 euro totaal kosten.
De elco's zullen ook al snel 60 euro kosten, beetje afhankelijk van het merk.
De condensatoren zullen ook snel tegen de 100 euro aan zitten, maar dat is ook afhankelijk van het merk.
En dan nog zo'n 30 euro aan weerstanden, potemeters en andere onderdelen.
Zoizo ben je voor een beetje zelfbouw buizen versterker zo 500 euro of meer kweit, kast niet mee gerekend.
[ Voor 4% gewijzigd door kippy op 23-07-2008 15:15 ]
Ik heb niet echt een idee wat buizen kosten, maar ik schat zo een euro of 50 waarbij je het meeste kwijt bent aan connectors en potmeters.
Edit: nu ik die reply van kippy zie weet ik het ook niet precies meer, maar ik denk dat kippy wat aan de hoge kant zit.
Edit: nu ik die reply van kippy zie weet ik het ook niet precies meer, maar ik denk dat kippy wat aan de hoge kant zit.
[ Voor 30% gewijzigd door Springuin op 23-07-2008 15:14 ]
dat zou inderdaad een hoop verklaren... Ze vragen er 650 euro voor... incl schemakippy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:13:
[...]
De voedings trafo kost al snel 150 euro. De uitgangs trafo kost zo'n 100 euro en een choke of smoorspoel is ook snel 75 euro.
De buisjes zullen zo'n 75~100 euro totaal kosten.
De elco's zullen ook al snel 60 euro kosten, beetje afhankelijk van het merk.
De condensatoren zullen ook snel tegen de 100 euro aan zitten, maar dat is ook afhankelijk van het merk.
En dan nog zo'n 30 euro aan weerstanden, potemeters en andere onderdelen.
Zoizo ben je voor een beetje zelfbouw buizen versterker zo 500 euro of meer kweit, kast niet mee gerekend.
FreeReef.nl
Dat is een best nette prijs. Het probleem is dat de voedings trafo's verschrikkelijk duur zijn. En 400V elco's en condensatoren van een beetje merk zijn al snel meer dan 10 euro per stuk.Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:16:
[...]
dat zou inderdaad een hoop verklaren... Ze vragen er 650 euro voor... incl schema
De buizen zelf zijn meestal in verhouding nog het goedkoopst, rond de 15 euro per stuk.
Dit topic is gesloten.