De EL-kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste
Acties:
  • 127.644 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

kippy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:19:
[...]

Dat is een best nette prijs. Het probleem is dat de voedings trafo's verschrikkelijk duur zijn. En 400V elco's en condensatoren van een beetje merk zijn al snel meer dan 10 euro per stuk.
De buizen zelf zijn meestal in verhouding nog het goedkoopst, rond de 15 euro per stuk.
Ik denk ook dat ik hier niet verder over na denk, en het gewoon ga proberen. Is ook weer een hoop risico minder dan zelf samenstellen

[flauwe modus]
Ik heb nog wel een trein trafotje :)

[/flauwe modus]

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 23-07-2008 15:24 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:14
Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:23:
[...]
Ik denk ook dat ik hier niet verder over na denk, en het gewoon ga proberen. Is ook weer een hoop risico minder dan zelf samenstellen

[flauwe modus]
Ik heb nog wel een trein trafotje :)

[/flauwe modus]
Met trein trafotje kom je wel een eind ja. Zit je maar een factor 20 aan spanning te laag :P

Je kan wel op e-bay zoeken naar kitjes. Zeker de chineese kit's zijn zeer goedkoop en hebben een redelijke kwalitiet. Die kun je later voor 50 euro ook weer upgreaden door de elco's te vervangen of een betere potmeter er in te zetten. De chineese kit's zijn meestal zo'n 100~150 euro incluzief verzendkosten. Wel goed kijken dat het een compleete kit incluzief trafo's is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

kippy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:28:
[...]

Met trein trafotje kom je wel een eind ja. Zit je maar een factor 20 aan spanning te laag :P

Je kan wel op e-bay zoeken naar kitjes. Zeker de chineese kit's zijn zeer goedkoop en hebben een redelijke kwalitiet. Die kun je later voor 50 euro ook weer upgreaden door de elco's te vervangen of een betere potmeter er in te zetten. De chineese kit's zijn meestal zo'n 100~150 euro incluzief verzendkosten. Wel goed kijken dat het een compleete kit incluzief trafo's is.
goeie tip. vooral het later upgraden. Ik ben nu zo'n 1.5 jaar bezig met gitaar spelen, en dit word mijn eerste "serieuzere" amp. Hiervoor had ik een echt oefen ampje, 5" 10 wat....

als ik dan over een jaar weer wat onderdelen verbeter.. blijf ik bezig. En dat is dus goed :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:14
Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:32:
[...]
goeie tip. vooral het later upgraden. Ik ben nu zo'n 1.5 jaar bezig met gitaar spelen, en dit word mijn eerste "serieuzere" amp. Hiervoor had ik een echt oefen ampje, 5" 10 wat....

als ik dan over een jaar weer wat onderdelen verbeter.. blijf ik bezig. En dat is dus goed :)
Denk er wel aan dat het upgreaden niets over het vollume van het geluid zecht, maar alleen over de kwalitiet. En met upgreaden moet je heel goed uitkijken met hoge spanningen want 400V op je vingers is niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

kippy schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:39:
[...]

Denk er wel aan dat het upgreaden niets over het vollume van het geluid zecht, maar alleen over de kwalitiet. En met upgreaden moet je heel goed uitkijken met hoge spanningen want 400V op je vingers is niet prettig.
Uiteraard.

Volume vind ik niet zo heel belangrijk... ik ben meer van de kwaliteit. Dus dat zal wel los lopen.
Mijn speel stijl vraagt ook niet veel volume...

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook niet als je in een bandje gaat repeteren, dan is het toch erg fijn om de andere bandleden bij te kunnen houden qua volume :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ontploft.jpg
Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ontploft2.jpg

M'n APC Smart-UPS 3000VA :'(

Hopelijk zijn alleen de FET's ontploft, verder zie ik iig geen kapotte elektronica. Op netspanning werkte hij iig nog, er is nog hoop :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-09 15:25

mace

Sapere Aude

Succes!

Je kan er misschien nog wel een topic over openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Decon Frost schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 14:44:

puur een indicatie van hoeveel jij denkt dat de spullen op de foto waard zijn... Excl dat houten kastje...
Want stel dat dit heel veel scheelt, dan zoek ik liever verder naar een schema, met componenten lijst, en dan schaf ik het zelf aan. (maakt het ook iets leuker, maar wel moeilijker)
Geen flauw idee wat die dingen op de foto kosten :-)

Maar ik heb ooit een versterkertje gemaakt met een paar ecc82 (hoop dat ik het goed heb)
Het is een hoofdtelefoonversterker en ik was er ongeveer iets van 50 euro voor kwijt.
Maar dit kwam doordat er goedkope 230V transformatoren worden gebruikt.

Dus ik kan mij voorstellen dat als je een zware gitaar versterker wilt maken en je wilt ook nette transformatoren gebruiken dan zit je wel op een 10 voud.

Dingetje werkte in 1 keer en geeft best wel goed geluid, het is alleen zo'n gevaarte dus vandaar dat ik hem niet echt meer gebruik...
Afbeeldingslocatie: http://keyser-industries.net/got/buis.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 12:35:
[afbeelding]
[afbeelding]

M'n APC Smart-UPS 3000VA :'(

Hopelijk zijn alleen de FET's ontploft, verder zie ik iig geen kapotte elektronica. Op netspanning werkte hij iig nog, er is nog hoop :X
Ik heb het hele zware vermoeden dat ik evt. wel kan helpen door referenties aan een werkende 3000VA te geven. Ziet er intern identiek uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 19:44:
[...]

Ik heb het hele zware vermoeden dat ik evt. wel kan helpen door referenties aan een werkende 3000VA te geven. Ziet er intern identiek uit.
Het is een SU3000RMI 3U rack model :) Geen idee hoe oud, staat er niet op. Ik schat een jaar of 5.

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ontploft3.jpg
Alle rood gemarkeerde onderdelen zijn kapot ;( Die weerstandjes zijn 20 Ohm, de C'tjes 0.22uf 100V (als ik het opschrift goed begrijp). Hopelijk is de rest achter die weerstandjes niet verrot, ik zie iig niks.

Aan die bovenste 2 reeksen is niets te zien en alle weerstandjes zijn ook nog heel, ben er nog niet over uit of ik die ook gelijk mee vervang. Mijn ervaring met FET's is eigenlijk dat ze of goed zijn (mits ze geen esd opdonder hebben gehad), of finaal ontploft zijn :+

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2008 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Heb je er toevallig gigantische accu's aanhangen waardoor de UPS langer blijft draaien dan normaal?

Het zou kunnen dat ze oververhit zijn geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Laat maar.

[ Voor 94% gewijzigd door mace op 26-07-2008 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij heeft 8 uur aan gestaan, gebruik hem als 230 voorziening op de boot :+ Maar totaal niet belast, een draagbare tv en een laptop. Die FET's mogen 175 graden worden, dat mag dus niet echt een probleem zijn. Ik denk dat het ding nat is geweest en kortsluiting heeft gemaakt, de output connector heeft wat vage kleuren en een smeltplek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik dacht laat ik eens gek doen en deze howto volgen: http://eegeek.net/content/view/13/32/
Ik heb de laatste versie van het usb framework van microchip gedownload en met de bootloader kan ik er de .hex van de CDC serial emulator in zetten, die werkt prima.

Het stomme is, als ik die hex van source compile met mplab en ik zet hem in de microcontroller, dan doet hij helemaal niets :(

edit:
C:
1
2
    //#define PROGRAMMABLE_WITH_USB_MCHPUSB_BOOTLOADER  //Uncomment this to make the output HEX of this project work with the MCHPUSB Bootloader
    #define PROGRAMMABLE_WITH_USB_HID_BOOTLOADER        //Uncomment this to make the output HEX of this project work with the HID Bootloader

Niet goed gekeken :X

[ Voor 29% gewijzigd door bobo1on1 op 27-07-2008 20:52 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 20:55:
Hij heeft 8 uur aan gestaan, gebruik hem als 230 voorziening op de boot :+ Maar totaal niet belast, een draagbare tv en een laptop. Die FET's mogen 175 graden worden, dat mag dus niet echt een probleem zijn. Ik denk dat het ding nat is geweest en kortsluiting heeft gemaakt, de output connector heeft wat vage kleuren en een smeltplek :X
Het is een vrij 'normaal' ziektebeeld dat fet-gates falen in ups'jes hoor, daar hoef je geen hogere oorzaak achter te zoeken. Ze moeten nogal heftig schakelen, de grote heatsink verklapt al dat het niet al te zuinig is, dus zodra een fet gaat laggen achter de rest heb je best een kans dat er opeens een hele hoop stroom door één fet moet en hij faalt.

Om een verdere diagnose te kunnen stellen: er zitten c's en r's achter, dat betekent waarschijnlijk dat ze er geen mosfet driver aan hebben gehangen. Kun je dit bevestigen, want dan zul je zeker nog even verder moeten zoeken of niks stuk is gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 19:02

SA007

Moderator Tweaking
Damn, ik denk ga ff een testsetupje bouwen om wat lui @werk nou het verschil tussen oled/lcd en vfd te laten zien.
Heb 1 VFD, die werkt prima.
LCD's genoeg, en die ik gepakt had werkt ook prima.
Heb 1 OLED 2x16, maar die wil het opeens niet meer doen...

Sinds waneer gaat dat kapot van 2 maanden stilliggen? Heb er niks mee gedaan dan alleen aan de kant gelegd...
Nogal WTF toen ik geen beeld kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik ga binnenkort beginnen met zelf printjes etsen. Ik moet nu alleen nog een geschikte UV(A) lamp hebben. Heeft er iemand nog een tip bij welke winkels ik een geschikte lamp kan vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oude gezichtsbruiner halen bij de kringloopwinkel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anthor schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:11:
Ik ga binnenkort beginnen met zelf printjes etsen. Ik moet nu alleen nog een geschikte UV(A) lamp hebben. Heeft er iemand nog een tip bij welke winkels ik een geschikte lamp kan vinden?
Onlangs voor 3 euro gezichtsbruiner voor exact dat doel gekocht. Heeft iemand een richttijd voor de belichting? 45sec? wat is safe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
@school stond dat ding op 170 seconden volgens mij

Maar dat hangt natuurlijk af van alles...

Leeftijd van je lichtgevoelige print, soort lichtgevoelige laag, hoe je ontwikkelt, kracht van je lampen.

Denk dat het toch een flink portie trial@error is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/ontploft4.jpg
Look what i found... :(
Condensator met bolle wangen, torretje met een gezwel en een paar weerstanden die licht hebben gegeven :( Helaas dus meer verrot dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Iemand enig idee waar je numerieke lcd's kan bestellen met eventueel een custom layout? Ik ben op zoek naar een 5 getallen scherm met een RPM en temp. (C) aanduiding erop namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 28-07-2008 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Geen idee waar je die kan krijgen, maar een custom layout zit er 99% zeker niet in, tenzij je er 10.000 wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:48
Voldoet een standaard karakter-LCD schermpje niet, als je gebruik maakt van de custom karakters (als ik me niet vergis zit het ° symbooltje al in de karakterset).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zit met een vriend te praten over het loggen van data uit een meter van hem, die 0-10mV als output heeft.
Hij wil die samplen op zijn pc, weet iemand een leuk (geen smd...) AD convertertje dat nog een resolutie van een stap of 100 op die range haalt?
Of zitten we dan aan een AVR of een versterkertje vast?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Boudewijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:05:
Ik zit met een vriend te praten over het loggen van data uit een meter van hem, die 0-10mV als output heeft.
Hij wil die samplen op zijn pc, weet iemand een leuk (geen smd...) AD convertertje dat nog een resolutie van een stap of 100 op die range haalt?
Of zitten we dan aan een AVR of een versterkertje vast?
Je geluidskaart gebruiken met een stukje software. Presteert verschrikkelijk goed voor het geld. ;)
naftebakje schreef op maandag 28 juli 2008 @ 23:26:
Voldoet een standaard karakter-LCD schermpje niet, als je gebruik maakt van de custom karakters (als ik me niet vergis zit het ° symbooltje al in de karakterset).
Ik heb stiekem een hekel aan karakterschermpjes. Het maakt het hobbyisten gehalte erg hoog en daarbij zijn ze vrij traag. :)

[ Voor 31% gewijzigd door Oyster op 30-07-2008 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Xander2000 schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:08:
[...]

Je geluidskaart gebruiken met een stukje software. Presteert verschrikkelijk goed voor het geld. ;)
True, maar 10mV in 100 stapjes is 0.0001V per stap. Lijkt me niet haalbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Boudewijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 19:12:
[...]

True, maar 10mV in 100 stapjes is 0.0001V per stap. Lijkt me niet haalbaar...
'k mag hopen van wel... Een 16-bits soundcard heeft al 65536 codes... 5Vpp inputrange / 65536 stapjes = 76uV resolutie. En volgens mij zijn de meeste soundcards tegenwoordig al 24 bits, dus kun je nog VEEL dieper kijken (5/2^24 =0.30uV resolutie).

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Krijg je dan geen issues omdat je er doodleuk DC op zet?

Verder: het is een giga antieke laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

wat voor issues zijn er als je dc op een analoge ingang zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Met een geluidskaart kun je geen DC meten, die dingen hebben altijd een condensator in serie.
Je kunt natuurlijk wel een goedkope usb geluidskaart kopen en de condensator doorverbinden.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De mic ingang zal wel dc ontkoppeld zijn. Je moet dus even het c'tje in serie met de ingang zoeken en doorverbinden, anders kan je geen dc signaal meten. Misschien wat veiliger om dat met een goedkoop usb geluidskaartje te doen ;)

edit: damn you :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2008 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik gok dat ik voor een avr ga met adc'tje erin, aan de laptop.
Even wat dingen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Boudewijn schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 23:37:
ik gok dat ik voor een avr ga met adc'tje erin, aan de laptop.
Even wat dingen bedenken.
Wel even een opampje ervoor denk ik? Die AVR's hebben dacht ik meestal een 10-bit ADC, dus dan heb je maar 1024 stappen op bijv. een 4.096V range = 4mV/code.
Als je die 0..10mV bijv. 100x tot 400x versterkt, heb je weer een fatsoenlijk ingangssignaal voor je ADC.

Ik neem aan en hoop voor je dat je vooral trage signalen wilt meten, want bij zo'n hoge versterking wil je een zo laag mogelijke bandbreedte (dmv. filtering!), om de ruis niet te veel terug te zien.

[ Voor 30% gewijzigd door Gwannoes op 31-07-2008 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:17

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Gwannoes schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:03:
[...]

Wel even een opampje ervoor denk ik? Die AVR's hebben dacht ik meestal een 10-bit ADC, dus dan heb je maar 1024 stappen op bijv. een 4.096V range = 4mV/code.
Als je die 0..10mV bijv. 100x tot 400x versterkt, heb je weer een fatsoenlijk ingangssignaal voor je ADC.

Ik neem aan en hoop voor je dat je vooral trage signalen wilt meten, want bij zo'n hoge versterking wil je een zo laag mogelijke bandbreedte (dmv. filtering!), om de ruis niet te veel terug te zien.
hoeft niet perse, er zit een opamp in als je differentieel meet en anders kan je een andere referentie spanning pakken, 2,56v of 1,00v of zelf maken

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga voor een opamp met een 5k en een 10R weerstandje, waardoor die 500x versterkt.
Afbeeldingslocatie: http://boudewijn.su/opamp.png
Lijkt me prima ?

Traag: geen probleem. 1 sample per seconde is al genoeg :).

pin 3 is in, 6 is out (doh).
Kun je die uitleggen? :).

[ Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 01-08-2008 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^je pikt altijd wat ruis op, en die wordt mee versterkt. Als je bijvoorbeeld op je ingangssignaal wat AC oppikt met 0.01V amplitude, komt dat op de uitgang als een signaal van 5V amplitude, wat je niet wil.
Door nu filter(s) toe te voegen kun je het versterkertje heel wat storingsongevoeliger krijgen, hoe meer je de bandbreedte beperkt hoe minder last hij heeft van storingen.
RCtje aan de ingang (gekende beperking van ingangssignaal, aangezien je maar 1x per seconde meet wil je wellicht toch een gemiddelde waarde meten) en een parallelcondensator aan R2 (hogere frequenties zullen minder teruggekoppeld worden, dus minder versterking ==> beperkte bandbreedte).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

^idd dat bedoelde ik. Overigens heb je niet alleen last van stoorsignalen, maar ook thermische ruis van weerstanden en opamp gaat bij zulke versterking al meespelen. Maar inderdaad is de kans dat je een stoorsignaal oppikt (bijv. 50Hz, of overspraak uit je digitale schakeling) vrij groot, en dan is ruis niet je grootste probleem. Ik denk dat vooral 50Hz je grootste vijand wordt, maar met een 4.7uF condensator over 5K kom je al een heel end (7Hz kantelpunt LowPassFilter).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
                 ___ 5k       |\
              o-|___|---+-----|+\
                        |     |  >-----+--o
                       ---  .-|-/      |
                       ---  | |/       |
                  4.7uF |   |  ___ 5k  |
                        |   +-|___|----+
                       ===  |          |
                       GND  |   ||     |
                            |---||-----'
                           .-.  || 4.7uF
                           | |
                        10r| |
                           '-'
                            |
                            |
                           ===
                           GND
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
Let even op het spanningsbereik van de opamp, deze gaat bij normale opamps (zoals de 741) zeker niet van 0V tot de voedingsspanning, daarvoor heb je zgn rail to rail opamps ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

naftebakje schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 09:36:
^je pikt altijd wat ruis op, en die wordt mee versterkt. Als je bijvoorbeeld op je ingangssignaal wat AC oppikt met 0.01V amplitude, komt dat op de uitgang als een signaal van 5V amplitude, wat je niet wil.
Door nu filter(s) toe te voegen kun je het versterkertje heel wat storingsongevoeliger krijgen, hoe meer je de bandbreedte beperkt hoe minder last hij heeft van storingen.
RCtje aan de ingang (gekende beperking van ingangssignaal, aangezien je maar 1x per seconde meet wil je wellicht toch een gemiddelde waarde meten) en een parallelcondensator aan R2 (hogere frequenties zullen minder teruggekoppeld worden, dus minder versterking ==> beperkte bandbreedte).
Cool, ik had zelf het eerste deel al beredeneerd vanochtend, maar hardstikke bedankt voor de uitleg :).

@base_: Klopt, maar we pakken dan gewoon een ander IC uit de 78xx serie, en dan is het probleem opgelost :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Wat voor ding is het eigenlijk dat er maar 10 mV uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een spectrofotometer :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:36:
Oude gezichtsbruiner halen bij de kringloopwinkel. :)
Ik ben bij twee kringloop winkels geweest, maar daar hadden ze ze niet meer. (je wordt overigens best vreemd aangekeken als je naar gezichtbruiners vraagt terwijl het buiten 30 graden is :+ )
Op marktplaats staat het helemaal vol met die dingen, dus ik heb er daar vandaan een gekocht en meteen in een scanner gebouwd.

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t_lichtbak_binnen.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t_lichtbak.jpg

edit:
verkeerde quote

[ Voor 14% gewijzigd door Anthor op 04-08-2008 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga morgen een pcb proberen te fixen met en gezichtsbruiner en meuk van dick best. Net heb ik ook al m'n sample van maxim binnen :) een max1186. Kan ik ook meteen beginnen aan het ontwerp voor een avr-operated scope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Mijn eerste geslaagde print Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/gojerry.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t_dmx_transmitter_ets.jpg
Wat het is post ik in het moodlight topic

Maar deze vind ik ook wel intressant. Niet omdat de print is gelukt, maar omdat het een voorbeeld lijkt van veel verschillende dingen die tegelijk zijn fout gegaan :).
Afbeeldingslocatie: http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t_testets.jpg

Dit maak ik er van:
- Grote vlak rechts: Onderbelicht (ik had de print precies op de stuk plaat gelegd waar de koppen van de tl buizen onder het glas zitten |:()
- Links onder: karteltjes door grof zaagwerk en daarna 'belicht'
- Links zijkant: Kan dit komen doordat ik de print daar heb vast gepakt voor het ontwikkelen of etsen? 'licht vervuiling' zoals die zaag hoekjes zou ik raar vinden omdat ik de print daar niet gezaagd heb, en ik heb niks vreemds gezien aan de folie.
- Deze print heeft een behoorlijke tijd in het etsbad gelegen (op 50 graden), maar de boorgaten zijn nog niet helemaal goed. is dat ook onderbelichting of heb ik niet lang genoeg geetst?

Ik ben ook nog niet helemaal te vreden over mijn lichtbak. De buizen liggen denk ik te hoog. Ik heb meerdere printjes belicht en bij sommigen leek het alsof er vlakken op zaten die veel meer licht kregen dan andere delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dan lijkt de buizen me eerder te laag ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2008 22:46 . Reden: onzin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 13:23
@anthor: langs de rtand van een print blijft idd meestal wel wat koper zitten als je hem inklemt of vastplakt en daardoor de stroming daar wat minder is. Als je echter wilt weten of iets door onderetsen of onderbelichten/ontwikkelen komt: zodra je een print die belicht en ontwikkeld is in de etsbak hangt verkleurt het koper, behalve waar nog lak aanwezig is. Als je dan dus buiten de sporen koper ziet dat niet verkleurt en dus ook niet wegetst dan zit daar nog een dun laagje lak en is de print dus onderbelicht en/of onderontwikkeld. Zo'n print is bijna onbruikbaar dus je kunt beter iets te lang belichten en/of ontwikkelen als te kort. Wel kan je als je de print na het belichten niet al te lang in het licht hebt laten liggen nog snel even wat doorontwikkelen als je er bij het etsen achter komt dat dit nodig is. Als je niet goed ziet waar het koper verkleurt moet je de print even uit het etsmiddel halen en even aan de lucht laten roesten ofzo ;)

oh eh btw ik heb een lichtbak die toch wel 4x hoger is als een scanner, met de buizen dus veeel verder van de glasplaat) zorg iig voor een goeie matte witte binnenkant (witte achtergrond schijnt meer te reflecteren als een zilveren :S , bij gebruik van alufolie: gebruik iig de matte kant voor reflectie, belichting duurt bij mij tussen de 50 en 120 seconden)

[ Voor 15% gewijzigd door base_ op 07-08-2008 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als ik het goed zie dan heb je ook in het midden nog stukken koper die niet weggeëtst zijn. En dat terwijl de gelakte stukken nog nergens aangetast zijn.
Wellicht had een 30-tal seconden langer etsen een perfect resultaat gegeven in het midden van je testprint, je kan dit ook versneller door voorzichtig te wrijven met je vinger over de stukken waar nog wat weggeëtst moet worden, op die manier versnel je plaatselijk het proces sterk (de linkerrand krijg je met wat wrijven vaak helemaal weg, ook al is de rest van de print al helemaal goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Even een newbie vraag. Een Atmega16 mag max 200mA@ 5V input hebben.
Als je USB pakt dan krijg ik 450mA@ 5V.
Dus ik moet er 250 mA afsnoepen., dus als ik alles goed begrijp moet ik dan tussen V en GND een weerstand van 20 Ohm plaatsen om de atmega niet te overbelasten? Want 5V/250mA= 20 Ohm?

Volgens de docs beschadig je de Atmega als je dit voor langere duur doet, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee.
Die atmega zal maar 200mA trekken :). Gaat prima dus, hij zal zelf niet meer dan die 200mA laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

it0 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 00:24:
Even een newbie vraag. Een Atmega16 mag max 200mA@ 5V input hebben.
Als je USB pakt dan krijg ik 450mA@ 5V.
Dus ik moet er 250 mA afsnoepen., dus als ik alles goed begrijp moet ik dan tussen V en GND een weerstand van 20 Ohm plaatsen om de atmega niet te overbelasten? Want 5V/250mA= 20 Ohm?

Volgens de docs beschadig je de Atmega als je dit voor langere duur doet, klopt dat?
Euh. Nee. Een apparaat gebruikt zoveel stroom als hij "nodig" heeft. Zou wat wezen zeg, als elk apparaat 230V 16A zou trekken 8)7
Wat daarmee bedoelt wordt is dat de stroom die de Atmega nodig heeft (+/- 15mA ofzo) + de stroom die je uit de I/O pinnen trekt niet groter mag zijn dan 200mA. Dus niet 30 LED's direct aan de Atmega hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nee... de atmega zal maximaal 200 mA *vragen*, en usb heeft maximaal 500 beschikbaar, en zal alles tussen de 0 en 500 afgeven, gewoon wat er van gevraagd word, niet meer, niet minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Usb doet anders ook prima 900 mA hoor, al zakt de spanning dan wel een paar honderd mV in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:54
bobo1on1 schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 00:55:
Usb doet anders ook prima 900 mA hoor, al zakt de spanning dan wel een paar honderd mV in.
Sja, totdat je even geen goede beveiliging heb en je usb poort stuk trekt door een piekbelasting..

Die van mij laat als het goed is maar 100mA toe totdat device zich heeft bekend gemaakt en kan je tot de 500mA.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet de 1e nog tegenkomen die zich volledig aan de USB specs houdt. De meeste poorten schakelen uit bij iets meer dan 500mA (krijg je zo'n USB overcurrent melding), maar ik heb ook poorten gezien die gewoon heel grof de hele pc uitzetten of gewoon helemaal geen beveiliging hebben (USB hub met 5V lijn direct aan de adapter) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 00:58:
[...]

Sja, totdat je even geen goede beveiliging heb en je usb poort stuk trekt door een piekbelasting..

Die van mij laat als het goed is maar 100mA toe totdat device zich heeft bekend gemaakt en kan je tot de 500mA.
Dit is het voorgeschreven gedrag volgens de USB 2.0 r1 standaard. Je moet negotiaten voor >100 mA en piek mag je 999 mA trekken oid. Om gezeik met popups in windhoos te voorkomen slaan alle fabrikanten dit uiteraard in de wind, zo erg dat mijn laptop als hij UIT staat zomaar 1,5A kan trekken op elke USB-poort door een proprietair knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:45:
Ook niet als je in een bandje gaat repeteren, dan is het toch erg fijn om de andere bandleden bij te kunnen houden qua volume :)
Daar heb je een PA met monitoren voor. :)

Als je alleen om de klankkleur een buizenbak wil hebben, ga dan voor een lager vermogen (goedkoper!) en sluit het ding als je op gaat treden met de line out aan op de PA waar je optreedt. De dienstdoende soundtech zal echt niet te verlegen zijn om jou wat meer gitaar op je monitoren te geven. ;)

Thuis heeft zo'n grote kast evenmin zin, want de enige mensen die er "profijt" van hebben zullen je buren zijn.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb net aan mijn cd-speler een par dagen (MHZS-CD33) en sindsdien valt deze uit als ik mijn (ook net nieuwe) WSD81 uitzet.

Je hoort het relais dan schakelen.
Dit zou wel eens een spanningsdip kunnen zijn ja (de rest van de geluidssetup hangt er ook aan), maar hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Boudewijn schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 21:42:
Ik heb net aan mijn cd-speler een par dagen (MHZS-CD33) en sindsdien valt deze uit als ik mijn (ook net nieuwe) WSD81 uitzet.

Je hoort het relais dan schakelen.
Dit zou wel eens een spanningsdip kunnen zijn ja (de rest van de geluidssetup hangt er ook aan), maar hoe werkt dat?
Hoe zitten ze aangesloten ? En zet je hem uit met je afstandsbediening ?

Mijn broer's Technics setje had een hele slimme afstandsbedining, wanneer je reciever op CD stond en je zette je reciever uit dan ging automatisch ook je CD speler uit, misschien zit die functie ook op jouw setje.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Samen op 1 stekkerdoos.
Nee mijn WSD81 (soldeerstation!) zet ik neit uit met een afstandsbediening. Lijkt me ook nutteloos concept.

Versterker:
Je hoort het uitgangsrelais schakelen en et display gaat gewoon terug naar de beginstand van je statemachine. Is daar ook niet meer uit te krijgen.
Herstarten van die doos (via powerknop) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Ik wil een draaiplateautje maken met een antieke platendraaier, om een boek op te showen. De motor is een servomotor, die echter niet meer goed werkt (soms wel, dan opeens weer niet). Ik heb de elektronica eraf gesloopt, en zit nu met een DC motortje.
Servo moest met 12V gevoed worden, nu lever ik het motortje 3V en nog draait het plateau veel te hard, vertraging tussen steken is niet echt mogelijk, dus ik denk aan PWM. Zou het nodig/nuttig zijn om het toerental te meten (handigst lijkt me dan om de opgewekte spanning van de motor in vrijloop te meten, zo deed de servo-elektronica het ook), iemand ervaring met zo'n motortjes erg traag laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Een motor erg traag laten draaien met belasting moet sowieso met pwm, als je de spanning omlaag gooit houdt ie er gewoon mee op, verder moet je met je pwm natuurlijk rekening houden met hoge inschakelpieken...

Is het niet simpeler een vertanding of iets met een bandvertraging te doen. Motors gaan toch moeilijk doen op lage toerentallen.
O.A. dat je in het begin eerst volledig moet sturen en daarna het toerental in de gaten houden want als ie stopt moet je weer een piek geven. Daardoor gaat de motor toch wat schokken enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met deze motorregeling kon ik een boormachinemotor wel bijzonder langzaam laten draaien. Probleem is wel dat hij dan nauwelijks koppel meer heeft en alles behalve soepel loopt. Je tafel werkt wel als vliegwiel, dus wellicht merk je niks van dat houterig lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
Even een klein vraagje. Ik wil een contrastspanning opwekken voor mij PLED. Daarvoor wil ik een zenerdiode tussen de +5V en de contrastpin maken. Moet er dan nog een weerstand tussen? De zenerdiode is er eentje van 4,7V. Het is een kleintje, maar als het goed is moet er niet veel stroom gaan lopen toch?

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wat moet die contrastspanning wezen, en hoe had je gedacht die zener in je schema te hangen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Die contrastspanning mag flink richting de 5V gaan, daarom had ik die 4,7V in gedachten (en omdat ik die toevallig had liggen). Ik heb geen datasheet van dat ding, maar iemand zei op een forum dat het goed ging met 3,5-4,5V. Gisteren had ik er een potmeter tussen zitten en het contrast was ook goed als ik hem helemaal open zette. De zener wilde ik in sperrichting tussen de 5V en de contrastpin hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik zit weer ff in Japan, en ze hebben hier hele leuke winkeltjes voor elektronicafans zoals wij; niet persé de goedkoopste spullen, maar wel zo'n beetje alles off the shelf.
5 stuks SSOP28/SOIC28 (de ene of de andere kant) voor een euro of vier; de wereld aan doorgemetalliseerde en niet doorgemetalliseerde experimenteerprints, beginnend bij 60 eurocent; een verscheidenheid aan LEDs, displays en LEDbars voor weinig; de wereld aan behuizinkjes, bouwpakketjes, montagemateriaal, schakelaars, stekers en andere meuk; alles zo voor het grijpen.

Ben naar huis gegaan met een aantal experimenteerprintjes, een 4x20 characterLCD (ondersteunt ook katakana), een PIC-experimenteerprint en wat losse zooi voor ongeveer 30 euro.
Heb me echt in moeten houden, en moest op een gegeven moment weg omdat ze gingen sluiten en ik door moest naar de bioscoop voor de late voorstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Dat klinkt als de knutselhemel idd ;)

Ik heb mijn PLED weer aan de praat gekregen door de zenerdiode te vervangen door een spanningsdeler. Nu staat er dus gewoon een spanning op de contrastpin, in plaats van dat er stroom moest lopen zoals met de zener. Ik dacht dat het makkelijk kon, maar ik had blijkbaar toch iets te gemakkelijk gedacht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wat is er eigenlijk mis met een potmeter of simpelweg kortsluiten met 5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Een potmeter had ik al geprobeerd om de spanning te bepalen, maar die laat ik liever weg vanwege de grootte. Of ik hem mag kortsluiten met de 5V weet ik niet, in de originele datasheet zou 2-3V gestaan hebben, maar iemand anders was er al achter gekomen dat dat niet werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Een instelpotje is toch niet zo groot? Minder dan een halve kubieke centimeter.
Je kan eventueel ook een spanningsdeler bakken uit twee gewone weerstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

TommyboyNL schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 22:54:
Je kan eventueel ook een spanningsdeler bakken uit twee gewone weerstanden.
Wat zei hij nou zelf een postje of 2 terug? 8)7
brinkdinges schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 17:38:
Ik heb mijn PLED weer aan de praat gekregen door de zenerdiode te vervangen door een spanningsdeler.
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Sorry, had last van een cafeïne onderdosis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nou, ik ga maar weer es aan de PICs. Ik heb net mijn pasgekochte Logitech Harmony 525 opengesloopt, en daar zit dus een PIC18LF4550 in. Die Harmony moet straks iets compleet anders doen dan wat 'ie nu doet :) dus ik ben van plan de firmware ground-up weer op te bouwen tot wat ik ermee wil.

Zijn er eigenlijk nog een beetje OK'e PIC-compilers voor linux te krijgen? Ik meen dat die Microchip-shit Windows-specifiek is, en ik wil eigenlijk gewoon een standaard commandline-tooltje hebben.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squantmuts
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-01 13:04
Sprite_tm schreef op woensdag 13 augustus 2008 @ 11:06:
Nou, ik ga maar weer es aan de PICs. Ik heb net mijn pasgekochte Logitech Harmony 525 opengesloopt, en daar zit dus een PIC18LF4550 in. Die Harmony moet straks iets compleet anders doen dan wat 'ie nu doet :) dus ik ben van plan de firmware ground-up weer op te bouwen tot wat ik ermee wil.

Zijn er eigenlijk nog een beetje OK'e PIC-compilers voor linux te krijgen? Ik meen dat die Microchip-shit Windows-specifiek is, en ik wil eigenlijk gewoon een standaard commandline-tooltje hebben.
Is SDCC misschien niet iets? Helaas is PIC18 support een work in progress...

Entropy is not what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:11
ben benieuwd wat hier weer voor mooi project uit komt rollen, keer op keer blijf ik me verbazen over die sprite :)

zag net dat terw_dan trouwens concurrentie heeft:P
http://www.hackaday.com/2008/08/13/motherboard-walls/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-09 13:28
Er zijn zowiso linux compilers te vinden voor pic's... ik zal eens een klasgenoot vragen wat hij altijd gebruikt... Ik heb echter geen idee of hij werkt met de 18f4550 ( wat overigens een heerlijke µC is :) )

Edit: Klasgenoot gebruikt SDCC en dat werkt prima met 18f's heb ik mij laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Ik gebruik gewoon de C18 compiler met piklab, die draait dat vanzelf onder wine, werkt prima.
Het voordeel is dat je de frameworks van microchip zonder gezeik kunt gebruiken.

Verwijderd

Is er toevallig iemand die binnenkort bij Digikey of Farnell gaat bestellen? Ik heb nog steeds die FET's nodig voor m'n UPS, maar heb geen creditcard.
Futurlec kan ze helaas ook niet leveren, wel de rest.

• mux

mux

99% efficient!

Farnell kan toch op factuur leveren?

• dalus
  • Laatst online: 29-07 07:21

dalus

Firing Sparks

Kan iemand mij de pinout geven van de interfacekabel voor een compaq R3000XR ups.

High Powered Madness

Verwijderd

ssj3gohan schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 20:26:
Farnell kan toch op factuur leveren?
Je moet voor minimaal 50 euro ex btw bestellen, daar zit ik lang niet aan. Die dingen kosten nog geen euro per stuk en ik heb er 20 nodig.

• mace

mace

Sapere Aude

Wat zijn dat voor FET's? Misschien kan je ze ergens anders kopen?

Verwijderd

mace schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:13:
Wat zijn dat voor FET's? Misschien kan je ze ergens anders kopen?
Fairchild RFP40N10.
Het probleem is juist dat ze alleen te krijgen zijn bij zaken die alleen een creditcard accepteren. In Nederland lijkt alleen Farnell ze te hebben en die doet weer moeilijk om aan consumenten te leveren.
Allemaal zaakjes mailen om te vragen of ze ze kunnen bestellen heb ik ook geen zin in, dat maakt het alleen maar onnodig duurder. Ik wil er niet teveel aan kwijt zijn, die UPS was gratis en ik weet niet eens of het ding nog werkt.
Digikey heeft ze ook, maar daar kan je dus alleen met CC betalen. Fairchild zelf idem. Futurlec kan er niet aankomen. Bij de plaatselijke elektroboer wil ik niet eens weten hoe duur het is.

• mux

mux

99% efficient!

Het was m'n bedoeling om vrij snel een lpc2368 en wat dure low-rdson-nfets met drivers te kopen, maar ik kan je niet beloven dat dat binnen een week is. Dat gaat zeker bij farnell gebeuren.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 23:46:
[...]

Fairchild RFP40N10.
Het probleem is juist dat ze alleen te krijgen zijn bij zaken die alleen een creditcard accepteren. In Nederland lijkt alleen Farnell ze te hebben en die doet weer moeilijk om aan consumenten te leveren.
Allemaal zaakjes mailen om te vragen of ze ze kunnen bestellen heb ik ook geen zin in, dat maakt het alleen maar onnodig duurder. Ik wil er niet teveel aan kwijt zijn, die UPS was gratis en ik weet niet eens of het ding nog werkt.
Digikey heeft ze ook, maar daar kan je dus alleen met CC betalen. Fairchild zelf idem. Futurlec kan er niet aankomen. Bij de plaatselijke elektroboer wil ik niet eens weten hoe duur het is.
Zo te zien heeft nedis ze, misschien kan ik ze voor je bestellen via mijn werk.

Ik heb geen inlogcodes bij de hand dus ik kan de prijs niet nakijken, maar morgen kan dat weer.
(tenminste, als het internet het morgen weer doet, had geen internet op het werk vandaag.)

De IRF13010N lijkt me een goede vervanger overigens.
De RFP40N10 is 40A 100V 0.040 Ohm
En de IRF13010N is 42A 100V 0,036 Ohm
Iets betere specs nog dus.
Die IRF is makkelijker te krijgen, bij dickbest

Voor 95 cent per stuk kan je nog wel een keertje gokken, niet?

[ Voor 18% gewijzigd door mace op 15-08-2008 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die IRF13010N ziet er idd redelijk compatible uit. Ik had al naar vervangers gezocht, maar de meeste types die ik kon vinden waren trager dan die rfp40n10.
't is alleen wel zo dat er nog 16 rfp40n10's op de print zitten die niet kapot lijken te zijn. Ik weet niet of 't zo verstandig is om 2 types door elkaar te gebruiken, 't zijn geen lullige vermogens die er doorheen gaan.
Het heeft overigens geen haast, ik kan alleen geen koffie meer zetten op de boot :P Trekt m'n andere UPS net niet (Exide NetUPS, 650W model oid) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
dalus schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 22:29:
Kan iemand mij de pinout geven van de interfacekabel voor een compaq R3000XR ups.
pinouts.ru ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Ik kan de originele RFP40N10 via mijn werk bestellen, kosten denk ik rond 1,- per stuk, maar dat moet ik nog ff overleggen met de baas. Interesse? DM me maar. Geen verzendkosten vanaf mijn leverancier, alleen vanaf mij, dus envelopje. :)

[ Voor 21% gewijzigd door mace op 15-08-2008 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Staan helaas geen compaq ups kabels op. Het is een oude rackmount ups die weinig mensen hebben en dus ook weinig over te vinden is.

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er niet op wat de echte fabrikant is? Compaq plakt er alleen stickers op, het vorige model was iig een model van Exide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 13:48:
Staat er niet op wat de echte fabrikant is? Compaq plakt er alleen stickers op, het vorige model was iig een model van Exide.
Geen stikkers anders dan passed blabla en safety gezeik. Heb de invertor ook al opengehad om de laadelectronica te fixen. Maar daar is ook weinig info over te vinden. Kan er niet eens een service manual over vinden :S

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Dit is het HP compaq part nummer van die kabel: 204508-001

kost wel rond de 60 euro. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

mace schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 15:13:
Dit is het HP compaq part nummer van die kabel: 204508-001

kost wel rond de 60 euro. :/
Dat is nu net het probleem |:( Ik kan wel gaan aankloten en proberen, maar dan ben ik weer een hele tijd verder. Of de invertor module openmaken en gaan reverse engineren, ook veel werk :S

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heet de software die erbij hoort toevallig LANSAFE? Ik vermoed dat 't een Powerware (was Exide) 5125 RM is met een iets ander frontje (knopjes zijn gespiegeld). Die heeft ook een modulaire opbouw met uitneembare elektronica.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:07:
Heet de software die erbij hoort toevallig LANSAFE? Ik vermoed dat 't een Powerware (was Exide) 5125 RM is met een iets ander frontje (knopjes zijn gespiegeld). Die heeft ook een modulaire opbouw met uitneembare elektronica.
Het is deze ups Die kan idd overweg met lansafe. Dat ding heeft een 10 accu's met 2 groepen van 5 in serie per connector. Was leuk om die extern op te laden :S

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de manual van die Powerware, dat ding ziet er wel verdacht hetzelfde uit :+ De pinout van de seriele poort staat er ook in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus

dalus

Firing Sparks

Verwijderd schreef op vrijdag 15 augustus 2008 @ 16:41:
Dit is de manual van die Powerware, dat ding ziet er wel verdacht hetzelfde uit :+ De pinout van de seriele poort staat er ook in.
Nice, morgen ff een kabel bouwen :) Wel raar dat die pinout nie in de compaq datasheet staat :( Maar thnx voor de info :)

High Powered Madness

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste

Dit topic is gesloten.