Zie hier een paint-schema.
Dit systeem werkt goed, de stroombron is eenaccupakje van 2 Nimh cellen, de cellen worden opgeladen door 2 zonnepanneeltjes die er parallel over staan met daar tussen een germaniumdiode.
Wat er dus gebeurd is dat wanneer er geen licht op de sensor valt, dat de basistroom weer toeneemt en de motor gaat draaien ten gevolge van de emitterstroom. Wanneer er wel licht op de ldr valt, dan kaapt deze ldr alle stroom weg van de basis, zodat de tor niet schakeld en de motor afslaat. Logisch.
Nu probeer ik dus iets te maken met 2 ldr's eentje links en eentje rechts. onder een hoek van 30graden . Als de linker ldr ruim minder licht vangt dan de andere, dan draait de motor linksom. Als de rechter ruim minder licht vangt, dan draait de motor rechtsom. Door de LDR's zo te plaatsen dat de linker ldr aan de linkerkant van het zonnepaneel zit en de rechter ldr aan de rechterkant en dat de motor het hele zaakje inclusief batterijen op een plateautje staat zodat deze alles links of rechtsom kan draaien, kan ik een lichtzoekende installatie maken. Probleem nu is: hoe laat ik die moter of linksom of rechtsom draaien met de zelfde spanningsbron, zonder:
-Dat deze motor zowieso gaat draaien
-Kortsluiting
Het is gewoon een gelijkstroommotortje die als je die ompoolt gewoon de andere kant opdraaid, simpel, komt uit een casettespeler van 19nogwat.
Is dit mogelijk zonder ingewikkelde IC's? (geen vereiste, maar wel graag, want ik wil het simpel houden)
Ik ben zelf ook bezig het een en ander aant uitzoeken maar ik kom niet op een oplossing zonder directe kortsluiting of dat de motor zowiezo draait, ongeacht de invloeden van de LDR's.
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl