themeparktommy schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:07:
Ik ben op zoek naar mede-eigenaren van een nieuwe 208 Hybrid en eigenlijk benieuwd naar hun ervaring met het elektromotor gedeelte.
Er zou een start-stop functie op moeten zitten, dat wanneer je voor het stoplicht staat de motor uit zou gaan. Bij mij doet hij dat sporadisch, maar als ik langer dan 15 seconden stil sta schiet de benzinemotor toch weer aan.
Ook heb ik het idee dat de efficiëntie van de elektromotor niet echt naar wens is. Er zijn in totaal 8 streepjes batterij en de auto houdt hem graag op 4 om altijd stroom te hebben. Maar ik heb ook het idee dat wanneer hij elektrisch aan het rijden is, hij maar tot de 4e streep wil gebruiken. Hij duikt eigenlijk bijna nooit onder die 4 strepen, wat mij heel inefficiënt lijkt, vooral tijdens filerijden.
Hoe is de ervaring van anderen hiermee?
Hier sinds afgelopen woensdag eigenaar (bestuurder) van een 208 hybrid (136).
Ik ben zeer tevreden over het start-stop systeem. Al helemaal als ik het moet vergelijken met de eTSI van een Golf 8.
Als ik een verkeerslicht nader, dan probeer ik met zo min mogelijk remmen bij het verkeerslicht aan te komen (van +/- 10 naar 0 km/h moet je altijd zelf remmen) Op moment dat ik het gaspedaal een beetje omhoog laat komen, wordt de motor vaak al uitgeschakeld en wordt er tot nu toe altijd regeneratief geremd.
De motor blijft uit als ik stil sta. Bij rustig optrekken start de motor pas bij +/- 30 km/h. Om bij 50 km/h weer uit te schakelen wanneer ik op een constante snelheid blijf rijden.
Ik moet er wel bij zeggen dat op woensdag, toen het 30+ graden buiten was, de motor wel veel vaker aansloeg dan gisteren, ook bij het verkeerslicht en in de file. Maar dat lijkt mij wel logisch door het intensieve gebruik van de airco. De motor sloeg zelfs zo vaak aan en af, dat ik start-stop toen maar heb uitgeschakeld.
Gisteren haalde ik mijn echtgenote op van werk, een ritje van 5km binnen de bebouwde kom en zag ik bij aankomst dat ik 92% elektrisch had gereden. De airco stond uit en ik was ook echt bewust bezig een zo hoog mogelijke percentage te behalen. Het optrekken ging best langzaam, maar ik reed wel 50 km/h.
Eenmaal aangekomen op het parkeerterrein had ik 0 strepen (ik had niet opgelet hoeveel strepen ik bij vertrek had). Ik was wel even benieuwd hoeveel ik nog verder kon rijden, dus ik begon rondjes te rijden op het (vrijwel lege) parkeerterrein. Het kostte mij echt heel veel moeite om de motor uitgeschakeld te houden. Ik kon max. 20 km/h rijden en bij de minste beweging van het gaspedaal begon de motor te draaien. Na 5 rondje van 100 meter, heb ik de auto geparkeerd (waarschijnlijk had ik nog wel meer rondjes kunnen maken, maar ik werd al raar aangekeken door het beveiligingsbedrijf, die mij waarschijnlijk niet had herkend in de nieuwe auto). Ik heb ruim 5 minuten stil gestaan en de motor was in de tussentijd niet aangeslagen.
Ik ben het met je eens dat het lijkt alsof de accu vaak rond de 4 streepjes zit. Dat ik gisteren echter naar 0 kon gaan verbaasde mij wel een beetje. De Toyota Yaris die ik een paar maanden als leenauto had, is meer hybride dan de 208, maar die zou gisteren allang geweigerd hebben om elektrisch te rijden. En bij de Yaris bleef het aantal streepjes altijd rond de helft hangen.
Ik wil echt wel even mijn complimenten uitspreken over deze aandrijflijn. Je voelt en merkt echt helemaal niks van het schakelen en het aan- en af slaan van de motor. Er komt bij het rijden in de stad zo weinig motorgeluid de cabine in, waardoor ik alleen aan de rpm meter kan zien of de motor draait of niet (ook bij 130 km/h hoor je opvallend weinig motorgeluid). Zelfs als ik stilsta met een draaiende motor, voel ik de 3-cilinders amper.
En wat een power zit erin. Ik heb de auto nog niet helemaal op z’n staart getrapt, maar ik voel nu al dat deze sneller reageert en accelereert en veel verfijnder schakelt dan de 150pk eTSI met DSG uit de golf.
Laat het maar weten als er nog vragen zijn of als je (jullie) ervaringen willen delen. Mijn vergelijkingsmateriaal is de Golf 8 met 150 pk eTSI DSG en de Toyota Yaris hybrid 100 pk met CVT.