CriticalHit_NL schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:12:
[...]
Even een vervolg gebaseerd op deze post:
CriticalHit_NL in "Het grote Peugeot topic - deel 2"
Heb de radio nu inmiddels geïnstalleerd met enige hulp bij de garage.
Ik heb geen plak-antenne gebruikt en ik heb geen actieve DAB+/FM splitter toegepast.
Om even samen te vatten wat ik heb gekocht:[list][/list]De
9706.86 stroom verloopkabel wel gekocht maar dus niet nodig gehad want de stuurwielbedieningsinterface verzorgt alles al op de juiste manier.
Stappenplan:- Accu eraf.
- Fabrieksradio ontkoppelt.
- FM ISO naar DIN adapter op de bestaande antenne kabel geplaatst.
- Stekkerblok van de nieuwe radio op de nieuwe radio gezet.
- Stekkerblok van de stuurwielinterface op het stekkerblok van de radio gekoppeld.
- Stuurwieladapter ingeplugd en de Kenwood/JVC leadkabel op de draad van de stuurbediening aangesloten die aan het stekkerblok van de nieuwe radio zit.
- Stuurwielinterface stekkerblok op de stekkers van de auto aangesloten.
- Passieve DAB+/FM splitter tussen de antennekabel en de DAB+/FM aansluitingen op de radio aangesloten.
- Accu erop & radio getest.
- Accu eraf.
- Anti-diefstal behuizing gemonteerd en kabels erdoorheen gehaald.
- Radio erin geklikt.
- Accu erop.
En alles werkt, perfect signaal op DAB+ ondanks het gebruik van een passieve DAB+/FM splitter, FM werkt ook prima, onderweg tot dusver geen signaal uitval gehad. CD met .WAV speelt hij prima af ondanks dat ik .WAV niet als formaat zag staan bij de nieuwe radio dus alleen maar beter zo.
Scheelt een hoop onhandige en lelijke inbouw van een matige DAB+ plakantenne en ook de kosten voor een actieve splitter + antennespriet, die ook veel korter zijn dan mijn fabrieksantenne die pakweg 80 centimeter meet... Had je denk ik bij nieuwere auto's waarbij kortere antennes opzitten of sharkfins denk ik niet hoeven te flikken...
Stuurwielinterface doet het ook prima, zit wel een seconde vertraging in maar biept verder niet als je wat indrukt wat sommigen wel doen, het was letterlijk plug & play en nergens omkijken naar.
Radio gaat ook netjes uit als ik het contact uitzet, en ook weer netjes aan als ik het contact erop zet, zoals het hoort. Tevens speelt hij prima af met enkel de accessoires stand ingeschakeld totdat de eco-modus van de auto de stroom eraf mietert, dus ook dat werkt.
Auto display op het dashboard doet gewoon zijn werk, scheelt dat bij deze auto er fysieke knoppen voor de bediening opzitten en deze werken gewoon, display doet wat hij moet doen voor de reguliere auto-functies, maar uiteraard niet meer dat er de radio informatie op getoond wordt.
[
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Auto is een uitvoering zonder JBL maar wel 2 tweeters en 4 speakers, deze werken allemaal perfect.
Al met al een pijnloze inbouw geweest zonder geklooi, enkel behoorlijk wat uitzoekwerk en voorbereiding vooraf, wel wat hulp gehad van de garage maar die hadden dergelijke inbouw nog nooit gedaan dus dit was nieuw voor hun. Ze zeiden zelfs als ze het in de toekomst weer moeten doen ze mij bellen.

Ze stonden ervan versteld hoe goed het functioneerde.
Enkel de microfoon niet aangesloten, maar dat heb ik niet nodig, enige wat misschien niet werkt is het automatisch het volume aanpassen aan de hand van de snelheid zoals de originele unit dat wel kon maar dat is eerlijkgezegd niet iets waar ik me aan stoor.
Dus kortom, ben er blij mee, kan ik ook weer
SlamFM luisteren.

Verdere foto's zijn hier te vinden:
https://imgur.com/a/kFJi3Au