kaasaanfiets schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 17:04:
[...]
Even een vraagje over die 1.2 puretech motor want ik ben ook aan het oriënteren naar eventueel een 308sw.
(Maar een 206 en 207sw vind ik ook leuke autos.)
Heb je het dan over de distributieriem ? Of is dit een andere aandrijfriem?
Heeft deze motor geen distributieketting?
Hoe controleren ze die verstopping dan en kan je dat ook zelf controleren ?
Als men elke beurt doorvoor het halve motorblok moeten openschroeven kost dit alsnog behoorlijk wat geld.
Of is het net zoals bij deze Citroen dat de slijtagestukjes van het rubber zich verzamelen voor het oliefilter?
YouTube: Poröse Öl-Zahnriemen sorgen für irre Schäden! 😡 | E-FUELS-Besuch aus...
Dan zou je in principe elk halfjaar uit voorzorg je oliefilter kunnen (laten) vervangen om problemen te voorkomen?
Crap ik zie dat dit meer lijkt op een oil pickup vanuit het carter. Dus dan zou elke keer de hele carterpan eronder weg moeten en dat wordt wel elke keer een duur grapje..
Prijstechnisch valt de 308SW 1e generatie nog een stuk beter maar ik begrijp dat die 1.6 THP motoren al helemaal een drama zijn.
Zijn de 1.4 en 1.6 VTI beter?
Maw welke motor is het best/meest betrouwbaar voor de 1e generatie 308sw ? (benzine)
Er is bij PureTech een soort dopje meen ik boven de distributie die je eraf kan draaien.
Daarmee kan je op je distributieriem kijken (geen ketting inderdaad). Hiermee kan je zien of hij uit elkaar valt/nog in goede conditie is.
Het gaat inderdaad om de olie pickup zeef in je carter. Daar verzamelen zich de stukjes rubber van je distributie dan en verstopt die pickup = geen olie circulatie meer = boem. stop. hoo.
1ste generatie THP (zoals op de 207 en 308 1st gen) staan bekend als probleem blokken ja met voornamelijk een fout in de kettingspanner en de HPFP (hoge druk brandstof pomp).
Ik zeg wel altijd: die problemen zijn al jaaaaren bekend dus als je een auto koopt waar die 2 problemen nog niet opgelost zijn, koop je een slecht onderhouden auto. Moet na zoveel jaar gewoon allang gedaan zijn.
Indien je die 2 punten aanpakt is er vrij weinig verschil met de e-THP (euro6/opvolger).
Vervuiling van de inlaat kleppen ga je altijd houden en overigens niet alleen bij THP. Pak bijvoorbeeld eens een VAG TFSI blokje....
Voor de overige blokken bij de 1st gen 308SW is de 1.6 HDI 8-klepper de meest betrouwbare inderdaad maar niemand koopt nu nog een diesel in NL natuurlijk.
VTI heeft ook zo zijn nukken en staan ook zeer zeker niet bekend als snelle/vlotte torretjes.
Ze zitten ook in de 1st gen 208 en dan lachen ze je bijna uit als je met een VTI rijdt

.
207SW zit een beetje met hetzelfde gamma aan motoren.
206SW beginnen wel oude stokbroden te worden. Inmiddels 15-20jaar oud. De 206 heeft daarentegen wel nog de oude TU motoren en die zijn echt bombproof!
1.4/1.6/2.0 allemaal prima betrouwbare motoren. De 1.6 en de 2.0 zie je heel veel en de 2.0 zat o.a. in de 206 GTI/RC.
TU motoren zijn altijd turbo loze atmosferische blokken dus makkelijk en goedkoop sleutelen en geen ingewikkelde en dure onderdelen. rechttoe rechtaan dingen.
Ik meen dat vroege TU blokken zelfs al in de Citroën AX en P205 zaten dus techniek van eind jaren '80 in de basis.
Ga je toch voor een recentere auto dus 308 met THP bijv, Kijk gewoon goed naar de onderhoudshistorie.
Vervuilde inlaatkleppen merk je gelijk met proefrijden. Rijdt dan wat stroperig en met volgas voelt het alsof hij stottert/inhoudt.
Ik zou persoonlijk weg blijven van de PureTech al geldt daar ook hetzelfde: prima mits goed onderhouden.
Liever zou ik dan gewoon een THP pakken.
'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie