Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Hier ook erg stil. Gele e-208 GT besteld begin Maart 2022. In de app van de dealer staat als verwachtte leverdatum al heel lang 15 april maar voor zover ik weet is er nog geen chassis nummer bekend dus ik vermoed dat die datum niet zal worden gehaald.M@cer schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:44:
Hier nog steeds opvallend stil vanuit de dealer... Blauwe e-208 GT Line, besteld in maart 2022.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
:strip_exif()/f/image/G1GJUU1EmlZCMr53IBeTOHnL.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste 250km er al mee gereden, rijdt fijn! Alleen de hulpsystemen zijn wel erg voorzichtig valt mij op, maar dat kan gelukkig ook uit.
Nu nog opzoek naar een goede obd dongle voor abrp en dan kunnen de lange ritten ook beginnen!
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Veel plezier er mee!Destynx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:49:
Gisteren opgehaald bij van Mossel in Zaandam:
[Afbeelding]
Eerste 250km er al mee gereden, rijdt fijn! Alleen de hulpsystemen zijn wel erg voorzichtig valt mij op, maar dat kan gelukkig ook uit.
Nu nog opzoek naar een goede obd dongle voor abrp en dan kunnen de lange ritten ook beginnen!
Op die dongle ben ik een beetje vastgelopen. Gedeeltelijk omdat ik er niet vreselijk veel kennis van heb en gedeeltelijk luiheid. Voor de vakantieritten door Europa neem ik nu tijdelijk een abonnement op Tronity en koppel dat aan ABRP. Maar als jij een goede dongle weet dan hoor ik er graag meer van
Nice! De 136 PK (GT362) nog neem ik aan?Destynx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:49:
[Afbeelding]
Signature van nature
En dan?Sircuri schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:24:
Zou je kenteken even blurren.... weet niet of dat echt noodzakelijk is, maar kan zomaar tot aan je voordeur te herleiden zijn door iemand.
Gaaf! Die gele versie blijft toch wel bijzonderDestynx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 11:49:
[Afbeelding]
Je hebt geen dongle nodig voor ABRP of PUMP. Je hebt alleen je Peugeot account gegevens nodig. Ik gebruik momenteel PUMP icm. mijn Peugeot account en het werkt echt top.
Werkt dat nu ook met ABRP? Vorig jaar nog niet, toen had je een ODB Dongle nodig of Tronity. Ga ik gelijk naar kijken! Pump ben ik aan het testen en die koppeling werkt super maar het is me nog niet duidelijk of die app ook de live status van laadpalen bijhoudt. ABRP heeft me wel eens last minuten omgeleid in Frankrijk omdat het betreffende Ionitystation compleet bezet was. Die info vind ik erg belangrijk en het is ook fijn dat je de bezetting van het volgende laadstation in je navigatie ziet.dkln schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
[...]
Gaaf! Die gele versie blijft toch wel bijzonder
Je hebt geen dongle nodig voor ABRP of PUMP. Je hebt alleen je Peugeot account gegevens nodig. Ik gebruik momenteel PUMP icm. mijn Peugeot account en het werkt echt top.
Jep de bezetting wordt realtime weergegeven. Ik weet niet of PUMP ook re-route als de laadpalen vol zijn. Nog niet meegemaakt eigenlijkSilvin schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:36:
[...]
Werkt dat nu ook met ABRP? Vorig jaar nog niet, toen had je een ODB Dongle nodig of Tronity. Ga ik gelijk naar kijken! Pump ben ik aan het testen en die koppeling werkt super maar het is me nog niet duidelijk of die app ook de live status van laadpalen bijhoudt. ABRP heeft me wel eens last minuten omgeleid in Frankrijk omdat het betreffende Ionitystation compleet bezet was. Die info vind ik erg belangrijk en het is ook fijn dat je de bezetting van het volgende laadstation in je navigatie ziet.
Klopt, netjes volgens bestelling geleverd. Enige wat mij opviel is dat ik ook elektrische ramen achter heb. Dat zit niet op alle Active modellen als ik zo even op Marktplaats kijk. Dat viel mij mee in positieve zin.
EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Bedankt voor de tip, maar het maakt mij niet zoveel uit als iemand via mijn auto dit account naar mijn huisadres kan herleiden. Als je via V&A op een advertentie van mij reageert krijg je die ook, dus als iemand het echt wil lukt het toch wel.Sircuri schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:24:
Zou je kenteken even blurren.... weet niet of dat echt noodzakelijk is, maar kan zomaar tot aan je voordeur te herleiden zijn door iemand.
Voor ABRP kan ik geen optie vinden om via mijn Peugeot account in te loggen. PUMP wel gedownload en gekoppeld. Zaterdag een retourtje Groningen dus mooie gelegenheid om het uit te proberen!dkln schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:04:
[...]
Gaaf! Die gele versie blijft toch wel bijzonder
Ik geloof dat ABRP met Tronity werkt en dat je voor Tronity geen dongle meer nodig hebt als ik mij niet vergis? Maar misschien ben ik de weg nu een beetje kwijt haha. Ik ben so far wel tevreden met PUMP. Binnen Nederland gebruik ik het niet eens omdat er zoveel snelladers zijn.Destynx schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:49:
[...]
Voor ABRP kan ik geen optie vinden om via mijn Peugeot account in te loggen. PUMP wel gedownload en gekoppeld. Zaterdag een retourtje Groningen dus mooie gelegenheid om het uit te proberen!
[ Voor 16% gewijzigd door dkln op 16-03-2023 14:28 ]
RDW loopt soms wat achter.Destynx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:42:
Misschien dat iemand hier het weet, volgens het RDW is de Peugeot op dit moment niet verzekerd. Wij leasen de Peugeot van PSA zelf via Private Lease. Zij zouden dus de verzekering moeten regelen. Moet ik daar nog iets voor doen?
Auto is gewoon verzekerd , heb dit ook gehad met mijn private lease peugeot.
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Ook aan je schadevrije jaren gedacht mocht je ooit weer een auto willen kopen?Destynx schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:42:
Misschien dat iemand hier het weet, volgens het RDW is de Peugeot op dit moment niet verzekerd. Wij leasen de Peugeot van PSA zelf via Private Lease. Zij zouden dus de verzekering moeten regelen. Moet ik daar nog iets voor doen?
Zeker, we hebben nog een Citroen C-Zero en als hobby een Megane RS staan, beide met een verzekering. Dus de jaren lopen netjes door.MarkHero schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 18:13:
[...]
Ook aan je schadevrije jaren gedacht mocht je ooit weer een auto willen kopen?
Dus nu aan het testen met PUMP. Die kan direct gekoppeld worden aan het Peugeot account en lijkt tijdens het rijden met CarPlay constant het accupercentage up te daten. Buiten het rijden om lijken de updates alleen te komen bij als de auto een rit heeft gemaakt. Navigatie lijkt op het eerste gezicht wel op orde met duidelijke instructies op het scherm en goede zoom op het moment dat je ergens af moet slaan.
Het updaten van het accupercentage gaat in ieder geval een stuk beter dan in de app van Peugeot zelf. Wat een drama is dat af en toe zeg.
Update van de dealer gehad. Chassis nummer is bekend en de auto wordt begin april bij hen verwacht dus de leverdatum van 15 april zou haalbaar moeten zijn.AtlAntA schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:12:
[...]
Hier ook erg stil. Gele e-208 GT besteld begin Maart 2022. In de app van de dealer staat als verwachtte leverdatum al heel lang 15 april maar voor zover ik weet is er nog geen chassis nummer bekend dus ik vermoed dat die datum niet zal worden gehaald.

Alhoewel het een lucky guess kan zijn is het toch knap dat de dealer de door hun voorspelde leverdatum gewoon haalt. Deze datum stond vorig jaar zomer al in hun app.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
Hier ging het over de problemen met de distributieriem van de 1.2 Puretech motor die in diverse Peugeot modellen zit.
Nu zijn wij op zoek naar een opvolger van onze Peugeot 308SW uit 2011 en zitten te denken aan een jong gebruikte 308SW (2020-2021) met weinig km's op de teller (max 40.000).
Wat zij jullie meningen over deze motor?
Is met regelmatig en goed onderhoud probleemloos met deze auto te rijden?
Of raden jullie deze motor af?
Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT
Wat ik niet uit de uitzending van Kassa kan halen is of onderhoud nu adequaat en jaarlijks is uitgevoerd bij de gevallen in de uitzending. En geen van hen spreekt over een situatie van onderhoud bij een dealer garage.
Rij nu een 208 met een 1.2 VTi motor 82pk uit 2014 (Hopelijk heeft deze motor niet het probleem). Volgens het onderhoudsrapport wordt de staat van de distributieriem jaarlijks met onderhoud bij de dealer gecontroleerd.
Wat ik wel heel slecht vind is dat de fabrikant van de motor zomaar de levensduur van de riem (kan en mag) aanpassen zonder dat hier voor hun consequenties aan zit. Maar ik verwacht zomaar dat dit geen uitzondering is.
Ik kan het specifieke artikel zelf niet zosnel terugvinden, maar de ANWB raad aan extra kosten voor vervroegd vervangen, dus niet bij 175.000KM, maar bij 100.000KM bij de dealer neer te leggen.
Edit: Toch gevonden: https://www.anwb.nl/exper...iem-peugeot-308-sw-12-thp
Nu heeft een collega van mij recentelijk een Peageot 308SW van 2019 gekocht met een 1.2 blokje, nu schijnen deze nieuwere blokjes beter te zijn, maar wat blijft gelden is goed onderhouden op de juiste momenten. Ik denk dat, dat enigszins inherrent is aan dergelijke lichte blokjes, aangezien andere merken hetzelfde fenomeen wel kennen.
[ Voor 16% gewijzigd door _Dune_ op 20-03-2023 22:02 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Dat is inderdaad hoe de auto werkt. Enkel bij gebruik en laden van de auto zal deze met regelmaat zijn status doorgeven aan Peugeot (PSA group). De Peugeot app heeft ook een feature om de auto bewust wakker te maken en zich te laten melden.Silvin schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 21:04:
Heb nog wat uitgezocht en ABRP kan inderdaad nog niet zonder dongle óf Tronity.
Dus nu aan het testen met PUMP. Die kan direct gekoppeld worden aan het Peugeot account en lijkt tijdens het rijden met CarPlay constant het accupercentage up te daten. Buiten het rijden om lijken de updates alleen te komen bij als de auto een rit heeft gemaakt. Navigatie lijkt op het eerste gezicht wel op orde met duidelijke instructies op het scherm en goede zoom op het moment dat je ergens af moet slaan.
Het updaten van het accupercentage gaat in ieder geval een stuk beter dan in de app van Peugeot zelf. Wat een drama is dat af en toe zeg.
Signature van nature
Daarvoor de huidige private lease (andere maatschappij) dan maar verlengd. Want die liep in januari 2023 af.
6 Maanden langer tegen zelfde tarief.
Belt vorige week de Peugeot dealer. Uw auto kan volgende week al geleverd worden. Dat is dik 3 maanden eerder dan voorzien. Vrijdag staat die E208 hier voor de deur.
Die andere private lease eindigt nu alsnog a.s. maandag zonder bijkomende kosten. Prima service!
Jaren terug had ik een Citroën Berlingo, ok, ik weet dat dit het Peugeot topic is maar we weten allemaal dat PSA één groep is.GAIAjohan schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:58:
[...]
Het antwoord is de BPGA-module. Geen goedkoop ding. Verder was laatst de accu ook al vervangen.
Verder vandaag apk en beurt gehad. Prima door de nieuwe deeltjestellertest heen. Nieuwe remblokjes achter, en een adblue injector.
En is er eigenlijk een nieuwe distributie riem nodig vanwege kmstand.
Al met al betekent dit: [Afbeelding]
Weet niet meer exact welk bouwjaar en heb even geen zin om het op te zoeken, was het model nét voor ze begonnen waren met de LED DRL's
Wagen was nieuw gekocht stond 'snachts buiten en hebben hier geen last van marters in de buurt, maar op een dag toch ook exact diezelfde melding gehad; 'storing elektrisch cirquit'
Eerst niks van gemaakt, uitlezen, weg...
2 weken later kwam storing terug... uitlezen, weg...
paar dagen later terug, nu met extra storingen, bvb. 'storing remsysteem', 'storing ABS', storing dit, storing dat. Toen begon hij ook andere falingen te krijgen, luid gepiep van het storings-waarschuw signaal tijdens het rijden, plots snelheidsmeter op 0km/u terwijl ik weldegelijk aan het rijden was...
...maar ook bij stilstand; contact af, auto vergrendeld en sleutels in mijn broekzak, gingen plots lampen aan/uit/aan/uit... en ruitenwissers op snelste stand en terwijl claxxon... niet uit te schakelen, auto wou ook niet starten.... enige oplossing: accu ontkoppelen, even wachten, terug aankoppelen, linea recta naar garage.
Garantieperiode was uiteraard voorbij, en bij Citroën vonden ze het probleem niet meteen, opties volgens hen waren vocht/kortsluiting in zekeringenkast of ergens in bekabeling, ABS systeem, (maar dat verklaarde dan weer niet de andere storingen)... ging een werk worden van één voor één onderdelen of modules vervangen, uittesten of storingen al-dan-niet wegbleven, indien nodig verder zoeken, ging sowieso in de duizenden euro's lopen.
Lang verhaal kort- heb m'n verlies genomen en wagen met nogal groot verlies verkocht aan opkoper.
[ Voor 28% gewijzigd door PinusRigida op 23-03-2023 17:09 ]
Oja, en gisteren klapte er een fietser tegen onze geparkeerde e208 aan. Nog geen maand in bezit, kan ik 'm al uit laten deuken...

Ik heb zelf geen terugroepactie in de app en ook bij het RDW kan ik niks vinden over een terugroepactie.D_V schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:14:
Meer mensen die ook een terugroepactie hebben gekregen in de app? Ik las op het peugeot forum dat het iets met de batterij te maken heeft en dat je auto eventueel kan stilvallen tijdens het rijden. Toch maar even contact opnemen met de leasemaatschappij.
Oja, en gisteren klapte er een fietser tegen onze geparkeerde e208 aan. Nog geen maand in bezit, kan ik 'm al uit laten deuken...
![]()
[Afbeelding][Afbeelding]
Erg vervelend dat jouw Peugeot nu al zijn eerste schadegeval heeft! Hopelijk kan je alles via de verzekering laten doen.
Bij de beurt van mijn e208, ergens halverwege februari, hebben ze iets met de 12v accu gedaan, vervangen volgens mij, in verband met een terugroepactie vanuit Peugeot.D_V schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:14:
Meer mensen die ook een terugroepactie hebben gekregen in de app? Ik las op het peugeot forum dat het iets met de batterij te maken heeft en dat je auto eventueel kan stilvallen tijdens het rijden. Toch maar even contact opnemen met de leasemaatschappij.
![]()
[Afbeelding][Afbeelding]
Aan alles komt een eind.
Geïnstalleerd. Ik zie geen veranderingen en ik kan ook nergens een changelog vinden, dus het is gissen wat er gefixt is.dkln schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 12:13:
Voor de liefhebbers: er is een firmware update beschikbaar voor de Peugeots met Wave 4 (de e208 heeft dat onder andere). Je kan met de Peugeot Update tool de boel voorzien van de laatste firmware.
Ik hoop dat de willekeurige Bluetooth disconnects opgelost zijn. Gebeurt gelukkig niet vaak, maar is wel een irritante bug.
Waar kan ik die update tool ergens vinden?FreddyFish schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:50:
[...]
Geïnstalleerd. Ik zie geen veranderingen en ik kan ook nergens een changelog vinden, dus het is gissen wat er gefixt is.
Ik hoop dat de willekeurige Bluetooth disconnects opgelost zijn. Gebeurt gelukkig niet vaak, maar is wel een irritante bug.
Ik heb alle informatie hier gevonden: https://peugeot-meeting.n...2ca3eb92e782d91a48b34602a
De downloadlink voor WAVE 4 doet het niet, daarom heb ik de update tool gebruikt. Linkje naar de update tool staat er ook bij, voor Mac en PC. Via die tool kon ik de firmwareupdate en de nieuwste kaarten probleemloos downloaden en op USB-stick zetten.
Check ook de handleidingen en dan is het een fluitje van een cent. De firmwareupdate in de auto duurde 20 a 30 minuten. De kaartenupdate duurde langer, ondanks dat ik enkel NL, BE en DE heb geïnstalleerd (die keuze krijg je tijdens installatie). Trek er dus voldoende tijd voor uit, zéker als je alle landen wil installeren.
[ Voor 10% gewijzigd door FreddyFish op 26-03-2023 21:09 ]
Hoe lang duurde dit voor deze 3 landen? Dit wou ik ook testen omdat vorige keer alle landen 77 minuten duurde.FreddyFish schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:07:
[...]
Ik heb alle informatie hier gevonden: https://peugeot-meeting.n...2ca3eb92e782d91a48b34602a
De downloadlink voor WAVE 4 doet het niet, daarom heb ik de update tool gebruikt. Linkje naar de update tool staat er ook bij, voor Mac en PC. Via die tool kon ik de firmwareupdate en de nieuwste kaarten probleemloos downloaden en op USB-stick zetten.
Check ook de handleidingen en dan is het een fluitje van een cent. De firmwareupdate in de auto duurde 20 a 30 minuten. De kaartenupdate duurde langer, ondanks dat ik enkel NL, BE en DE heb geïnstalleerd (die keuze krijg je tijdens installatie). Trek er dus voldoende tijd voor uit, zéker als je alle landen wil installeren.
Voor mijn gevoel ruim een half uur, maar ik heb het niet getimed.jan390 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 21:17:
[...]
Hoe lang duurde dit voor deze 3 landen? Dit wou ik ook testen omdat vorige keer alle landen 77 minuten duurde.
De update voor de navigatie-software (waarbij je niet mag rijden) duurde ook een eeuwigheid. Die voortgangsbalk kruipt echt vooruit. Heb een half uur voor de deur in de auto gezeten.
Bij Opel mag jegewoon rijden hoor. Lijkt me bij peugeot ook? Navigatie heeft verder niks met de hardware te maken. Laatst gewoon op een maandag ochtend naar werk gereden en de hele kaart geüpdate. Staat ook zo in de handleidingD_V schreef op maandag 27 maart 2023 @ 03:43:
Bij mij duurde het 31 minuten (ook NE, BE en DE). Ik kon alleen even niet snel genoeg op "ja" drukken, toen gaf hij aan "update mislukt", kon ik weer opnieuw beginnen.
De update voor de navigatie-software (waarbij je niet mag rijden) duurde ook een eeuwigheid. Die voortgangsbalk kruipt echt vooruit. Heb een half uur voor de deur in de auto gezeten.
:strip_exif()/f/image/gRnGARKrRhk98dSHDMfPf5sh.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijdens het uitvoeren van de update kreeg ik ook verschillende waarschuwingen dat de dodehoek detectie niet werkte.
De volledige update van de kaart duurde bij mij ook meer dan een uur.
Deze kan je wel uitvoeren als de je auto aan een laadpaal hebt hangen maar je moet wel op tijd zijn om aan het eind van de update op Ja de drukken ander kan je weer opnieuw beginnen.
Ik snap alleen niet hoe ze zo'n update procedure kunnen bedenken.
Ze willen dat je meer dan een uur in de auto gaat zitten met draaiende motor.
Het is ook niet mogelijk om de auto te verlaten en met de losse sleutel op slot te maken.
Aan alles komt een eind.
Oh, ik heb de E208 wel gewoon aangelaten en ben naar binnen gelopen voor beide updates.Jaapio_B schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
Het is ook niet mogelijk om de auto te verlaten en met de losse sleutel op slot te maken.
Nu weet ik alleen niet meer zeker of ik hem open gelaten heb met de sleutel in de auto of dat ik de auto afgesloten had.
De auto onbeheerd met draaiende motor en sleutel er in achterlaten vindt de verzekering niet zo leuk als ie ineens is verdwenen.
Aan alles komt een eind.
Update proces is inderdaad bizar en eigenwijs als ik ben heb ik de afgelopen 5 jaar alle updates rijdend uitgevoerd.(Vorige auto benzine, huidige een hybride). Geen enkel probleem.Jaapio_B schreef op maandag 27 maart 2023 @ 10:30:
Bij de firmware update wordt geadviseerd om niet te rijden.
Tijdens het uitvoeren van de update kreeg ik ook verschillende waarschuwingen dat de dodehoek detectie niet werkte.
De volledige update van de kaart duurde bij mij ook meer dan een uur.
Deze kan je wel uitvoeren als de je auto aan een laadpaal hebt hangen maar je moet wel op tijd zijn om aan het eind van de update op Ja de drukken ander kan je weer opnieuw beginnen.
Tijdens de update van de kaarten mag je rijden ja. Tijdens update van de software mag je niet rijden.MisterX schreef op maandag 27 maart 2023 @ 04:25:
[...]
Bij Opel mag jegewoon rijden hoor. Lijkt me bij peugeot ook? Navigatie heeft verder niks met de hardware te maken. Laatst gewoon op een maandag ochtend naar werk gereden en de hele kaart geüpdate. Staat ook zo in de handleiding
Ik weet wat er in de handleiding staat. Ik geef alleen maar aan dat ik dat al 5 jaar (probleemloos) doe.D_V schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:06:
[...]
Tijdens de update van de kaarten mag je rijden ja. Tijdens update van de software mag je niet rijden.
en ja, hier kun je geen rechten aan ontlenen, eigen verantwoordelijkheid, eigen risico, enz,enz
[ Voor 13% gewijzigd door jan390 op 27-03-2023 16:12 ]
Haha, Ik weet dus niet wat er in de handleiding staat.Jaapio_B schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:14:
In de handleiding voor het installeren van de softwareupdate staat dat er wel kan worden gereden met de auto.
Het wordt alleen afgeraden.
[Afbeelding]
jan390 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:09:
[...]
Ik weet wat er in de handleiding staat. Ik geef alleen maar aan dat ik dat al 5 jaar (probleemloos) doe.
en ja, hier kun je geen rechten aan ontlenen, eigen verantwoordelijkheid, eigen risico, enz,enz
Ik had het over de Peugeot, daar krijg je op het display zo'n beetje een "hel en verdoemenis" waarschuwing dat je vooral niet moet gaan rijden onder de update omdat sommige functies uitvallen.
Voor de firmware-update geldt dat er wordt geadviseerd niet te rijden. Het kan echter wel, maar er zijn behoorlijk wat functies die dan niet werken. Dat je de navigatie en radio niet kunt bedienen is logisch, maar dat geldt dus ook voor de verwarming. Parkeren wordt weer ouderwets handwerk, want je hebt geen beeld van je camera en de parkeersensoren doen het ook niet.
Punctuality is the politeness of kings
[ Voor 2% gewijzigd door CriticalHit_NL op 29-09-2023 23:48 . Reden: Plaatjes fixen. ]
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Snap ik maar al tegoed!VeermanCharon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:54:
Een korte tussentijdse update over de levertijd van de door ons eind maart '22 bestelde e-208 Active: de levering is opnieuw uitgesteld. Dit keer tot eind juni. Dat zou dus een levertijd van 15 maanden betekenen. We worden er langzaam wat moedeloos van...
Na bemoedigende berichten op peugeot forum te hebben gelezen, dat ze behoorlijk aan het inlopen zijn met de levertijden (nu bestellen zou Q3 rijden zijn) zelf een belletje gedaan en status opgevraagd bij de leverancier.
e-208 GT400 besteld 3 januari 2023, originele levertijd eind februari 2024
Nog niet ingeboekt voor productie, geen nieuwe officiële levertijd maar schatting november/december 202 omdat de GT400 lijn sneller schijnt te zijn dan de GT350 lijn.
Dus ik snap niet dat er mensen zijn op de verschillende forums die levertijden te horen krijgen van deze zomer rijden als ze rond de jaarwisseling besteld hebben...
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Als ik je één tip mag geven: het gaat nog een eeuwigheid duren, dus laat het de komende zes maanden gewoon lekker los. Over levertijden is echt helemaal niets te zeggen. En tegenover positieve berichten online staan net zoveel vertragingen. Niet gaan zoeken, niet met de dealer gaan bellen (die weet toch niks) en je energie aan andere dingen besteden.Dreanor schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:16:
e-208 GT400 besteld 3 januari 2023, originele levertijd eind februari 2024
Nog niet ingeboekt voor productie, geen nieuwe officiële levertijd maar schatting november/december 202 omdat de GT400 lijn sneller schijnt te zijn dan de GT350 lijn.
Met @VeermanCharon heb ik dan wel weer medelijden... Er zijn mensen die in maart 2022 hebben besteld en in augustus al een auto hadden. Ik had de mijne (ook maart '22) begin februari. Dan nu nog te horen krijgen dat het weer drie maanden later wordt, dat is wel erg zuur...
Queeste 1
Proberen de WLTP range te halen op mijn woon/werk route. Dat is 68km, 95% snelweg. De voorwaarde is wel dat ik 'normaal' rijd, dus minimaal vrachtwagensnelheid, veilig en voorspelbaar. Vandaag was echt bijna een perfect storm, maar dan dus met goed weer. Zonnetje, bijna windstil, 15 graden (climate control hoeft bijna niets te doen maar staat wel aan) en geen file. Paar graadjes warmer was voor de accu nog iets gunstiger denk ik. Ik heb het overgrote deel zo'n 88-89 km/h gereden achter vrachtwagens, maar wel op veilige afstand en dus niet op 2 meter klevend. Cruise control aan, auto op eco (elk procentje helpt), remmen bijna geheel op de B stand.
Dit heeft m'n beste score tot nu toe opgeleverd:
:strip_exif()/f/image/imwdMr2hnp1BsVHeeHP6EJAM.jpg?f=fotoalbum_large)
Vermoedelijk ga ik die WLTP nooit halen maar omgerekend is dit een maximaal bereik van 346 kilometer. Toch niet slecht. Niet dat ik dat kan halen want de accudegradatie zit inmiddels op 5,6% maar het geeft wel aan hoe extreem veel invloed je rijstijl en het weer hebben op de range.Je moet er wel zin in hebben natuurlijk maar hee, reistijd is mijn tijd, ik geniet van m'n podcasts ondertussen en het is een beetje een uitdaging geworden op de dagen dat ik de tijd heb.
Queeste 2.
De optimale navigatie voor tijdens lange Europese reizen. Over een paar weken gaan we met de E208 naar Spanje dus ik vermaak me prima met optimale routes en navigatie testen.PUMP werkt goed gekoppeld aan het Stellantis account maar die stem... die vreselijke begeleidingsstem. Dat was geen succes dus toch maar weer spelen met ABRP.
ABRP gekoppeld aan Tronity werkt prima maar dat is een betaalde dienst. Dus ik ben op zoek gegaan naar een OBD dongle en heb uiteindelijk de Vgate iCar Pro gekocht voor 3 tientjes. Klein apparaatje, geschikt voor de pin layout van elektrische Stellantis voertuigen (daar zit een verschil in) en kan vast in de OBD poort blijven met de klep ervoor. Dus je ziet of voelt er niets van.
Koppelen met de iPhone lukt in eerste instantie niet, maar ná gekoppeld te hebben met een Android telefoon kon de iPhone wel koppelen (?). Anyway, eind goed al goed en ABRP maakt automatisch verbinding bij het starten en leest alles uit.
Maar nu, en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, ondanks dat ABRP aangeeft verbinding te hebben lijkt de iPhone te stoppen met op de achtergrond syncen met de OBD dongle als ik wat langer Apple Carplay gebruikt. Ondertussen lijkt ABRP dan verder te rekenen met het doorgegeven verbruik van de eerste minuten van je reis, wat door stadsverkeer veel hoger is. Aan het einde van de 68km lange rit had de auto 51% accu, maar ABRP dacht 28%. Bij opnieuw koppelen van Carplay wordt dit gelijk weer hersteld. Ik ga het volgende week ook nog testen met Android Auto.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het voelt als een beperking die Apple ergens in de synchronisatie heeft zitten in combinatie met Carplay maar ben niet zeker.
En de 18 maanden voor de subsidie beginnen steeds dichterbij te komen.. Kan je vervolgens nog even lekker van alles gaan regelen om verlenging te krijgen met alle mogelijke problemen daarbij..VeermanCharon schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 11:54:
Een korte tussentijdse update over de levertijd van de door ons eind maart '22 bestelde e-208 Active: de levering is opnieuw uitgesteld. Dit keer tot eind juni. Dat zou dus een levertijd van 15 maanden betekenen. We worden er langzaam wat moedeloos van...
Hier in hetzelfde schuitje... En de grootste ellende is dat je er ook helemaal niet mee of aan kan doen.. Opzeggen is ook geen enkele optie, want vind maar eens een vergelijkbare deal.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Vraagje, is dat verbruiksmenu ook te zien als je niet voor de navigatieoptie gekozen hebt? Ik gebruik alleen Carplay dus voor mij had het geen toegevoegd waarde, maar ik kan nu dus alleen in de trip mijn verbruik in zien, niet via het centrale display.Silvin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:06:
Ik ben bezig met 2 queesten in de E208.
Queeste 1
Proberen de WLTP range te halen op mijn woon/werk route. Dat is 68km, 95% snelweg. De voorwaarde is wel dat ik 'normaal' rijd, dus minimaal vrachtwagensnelheid, veilig en voorspelbaar. Vandaag was echt bijna een perfect storm, maar dan dus met goed weer. Zonnetje, bijna windstil, 15 graden (climate control hoeft bijna niets te doen maar staat wel aan) en geen file. Paar graadjes warmer was voor de accu nog iets gunstiger denk ik. Ik heb het overgrote deel zo'n 88-89 km/h gereden achter vrachtwagens, maar wel op veilige afstand en dus niet op 2 meter klevend. Cruise control aan, auto op eco (elk procentje helpt), remmen bijna geheel op de B stand.
Dit heeft m'n beste score tot nu toe opgeleverd:
[Afbeelding]
Vermoedelijk ga ik die WLTP nooit halen maar omgerekend is dit een maximaal bereik van 346 kilometer. Toch niet slecht. Niet dat ik dat kan halen want de accudegradatie zit inmiddels op 5,6% maar het geeft wel aan hoe extreem veel invloed je rijstijl en het weer hebben op de range.Je moet er wel zin in hebben natuurlijk maar hee, reistijd is mijn tijd, ik geniet van m'n podcasts ondertussen en het is een beetje een uitdaging geworden op de dagen dat ik de tijd heb.
Queeste 2.
De optimale navigatie voor tijdens lange Europese reizen. Over een paar weken gaan we met de E208 naar Spanje dus ik vermaak me prima met optimale routes en navigatie testen.PUMP werkt goed gekoppeld aan het Stellantis account maar die stem... die vreselijke begeleidingsstem. Dat was geen succes dus toch maar weer spelen met ABRP.
ABRP gekoppeld aan Tronity werkt prima maar dat is een betaalde dienst. Dus ik ben op zoek gegaan naar een OBD dongle en heb uiteindelijk de Vgate iCar Pro gekocht voor 3 tientjes. Klein apparaatje, geschikt voor de pin layout van elektrische Stellantis voertuigen (daar zit een verschil in) en kan vast in de OBD poort blijven met de klep ervoor. Dus je ziet of voelt er niets van.
Koppelen met de iPhone lukt in eerste instantie niet, maar ná gekoppeld te hebben met een Android telefoon kon de iPhone wel koppelen (?). Anyway, eind goed al goed en ABRP maakt automatisch verbinding bij het starten en leest alles uit.
Maar nu, en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft, ondanks dat ABRP aangeeft verbinding te hebben lijkt de iPhone te stoppen met op de achtergrond syncen met de OBD dongle als ik wat langer Apple Carplay gebruikt. Ondertussen lijkt ABRP dan verder te rekenen met het doorgegeven verbruik van de eerste minuten van je reis, wat door stadsverkeer veel hoger is. Aan het einde van de 68km lange rit had de auto 51% accu, maar ABRP dacht 28%. Bij opnieuw koppelen van Carplay wordt dit gelijk weer hersteld. Ik ga het volgende week ook nog testen met Android Auto.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het voelt als een beperking die Apple ergens in de synchronisatie heeft zitten in combinatie met Carplay maar ben niet zeker.
Volgens mij wel want het zit niet in de navigatie opties.Destynx schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 13:45:
[...]
Vraagje, is dat verbruiksmenu ook te zien als je niet voor de navigatieoptie gekozen hebt? Ik gebruik alleen Carplay dus voor mij had het geen toegevoegd waarde, maar ik kan nu dus alleen in de trip mijn verbruik in zien, niet via het centrale display.
Even uit m’n hoofd; het zit onder apps (waar ook CarPlay zit), onderin tabje ‘voertuigapps’, energie en dan het 2e tabblad.
Ik vroeg ook niet om medelijden hoor, meer ter info dat de levertijden dus nog steeds lang zijn in tegenstelling tot (extreem) positieve berichten die je hier en daar begint te lezen. En dat loslaten is ook exact het plandreamscape schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Als ik je één tip mag geven: het gaat nog een eeuwigheid duren, dus laat het de komende zes maanden gewoon lekker los. Over levertijden is echt helemaal niets te zeggen. En tegenover positieve berichten online staan net zoveel vertragingen. Niet gaan zoeken, niet met de dealer gaan bellen (die weet toch niks) en je energie aan andere dingen besteden.
Met @VeermanCharon heb ik dan wel weer medelijden... Er zijn mensen die in maart 2022 hebben besteld en in augustus al een auto hadden. Ik had de mijne (ook maart '22) begin februari. Dan nu nog te horen krijgen dat het weer drie maanden later wordt, dat is wel erg zuur...
PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman
Bizar het verschil in levertijden ! De E-208 Active Pack van mijn vrouw is eerste week Jan 2023 besteld via Justlease. Verwachte levering was toen september/ oktober. Zijn gisteren gebeld, word donderdag 13 April afgeleverd .dreamscape schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 12:43:
[...]
Als ik je één tip mag geven: het gaat nog een eeuwigheid duren, dus laat het de komende zes maanden gewoon lekker los. Over levertijden is echt helemaal niets te zeggen. En tegenover positieve berichten online staan net zoveel vertragingen. Niet gaan zoeken, niet met de dealer gaan bellen (die weet toch niks) en je energie aan andere dingen besteden.
De stabalisator stang kogel(?) rechts rammelt bij lage snelheden en het knoppen paneel voor de spiegels/ramen wordt in zijn geheel vervangen. De knopjes voor het verstellen van de spiegels werkte namelijk niet altijd goed.
Iemand anders ook al zo snel defecten aan zijn/haar e208?
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Bij de mijne liet het klemmetje van de linker zonneklep een paar dagen geleden los. Na twee maanden (4500 km), dus dat is vrij snel, ja. De zonneklep zit ook wel erg strak klem en je moet er behoorlijk kracht op zetten. Ik denk dat het ding in de fabriek al niet goed gemonteerd is geweest, want hij kwam met metalen beugeltje en al los.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:00:
Schroef losgedraaid, beugeltje in het dak geklemd en daarna het ding weer netjes vastgeschroefd. Had geen zin om voor zo'n klusje naar de dealer te gaan...
Het zou me niet verbazen als iemand het lange wachten beu is geweest en een order geannuleerd heeft die exact overen komt met die van je vrouw. En zoiets is dan weer heel sneu voor mensen die een eeuwigheid zitten te wachten, zoals @M@cer...Mardijk schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:16:
Bizar het verschil in levertijden ! De E-208 Active Pack van mijn vrouw is eerste week Jan 2023 besteld via Justlease. Verwachte levering was toen september/ oktober. Zijn gisteren gebeld, word donderdag 13 April afgeleverd .
[ Voor 31% gewijzigd door dreamscape op 06-04-2023 12:19 ]
Ik had een vloeistof lekkage bij de warmtepomp bleek een lekkende sensor te zijn.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:00:
Verder nergens last van gehad in de 24 maanden dat ik hem had.
[ Voor 36% gewijzigd door FNale op 06-04-2023 12:21 ]
Stabilisatorstangetjes zijn slijtagedelen. Zouden wel wat langer mee moeten gaan dan 2,5 jaar, maar ik verbaas me er niet over.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:00:
Bizar. Mijn e208 heeft nu na amper 2,5 jaar al 2 kleine defecten (die onder coulance gerepareerd worden en netjes door dealer zijn opgepakt).
De stabalisator stang kogel(?) rechts rammelt bij lage snelheden en het knoppen paneel voor de spiegels/ramen wordt in zijn geheel vervangen. De knopjes voor het verstellen van de spiegels werkte namelijk niet altijd goed.
Die knopjes is dan weer typisch Peugeot, dat speelt al sinds de 206, misschien daarvoor ook al.
Met 26.000km zijn ze dan wel echt snel versleten. Peugeot dacht daar blijkbaar ook zo over en betalen iig 75% van de kosten._JGC_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:42:
[...]
Stabilisatorstangetjes zijn slijtagedelen. Zouden wel wat langer mee moeten gaan dan 2,5 jaar, maar ik verbaas me er niet over.
Die knopjes is dan weer typisch Peugeot, dat speelt al sinds de 206, misschien daarvoor ook al.
Die stangetjes kosten 12 euro excl BTW per stuk. Vervang ze zelf altijd meteen aan beide kanten. Kan ik in een halfuurtje op de oprit, een monteur met brug kan het sneller.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 13:12:
[...]
Met 26.000km zijn ze dan wel echt snel versleten. Peugeot dacht daar blijkbaar ook zo over en betalen iig 75% van de kosten.
Maargoed, dealerprijs onderdeel *3 en uurtarief van 100 euro inmiddels, dan snap ik dat je 75% coulance wilt.
Voor de dealer zelf zijn het de kosten niet iig.
dreamscape schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:15:
[...]
Bij de mijne liet het klemmetje van de linker zonneklep een paar dagen geleden los. Na twee maanden (4500 km), dus dat is vrij snel, ja. De zonneklep zit ook wel erg strak klem en je moet er behoorlijk kracht op zetten. Ik denk dat het ding in de fabriek al niet goed gemonteerd is geweest, want hij kwam met metalen beugeltje en al los.
Schroef losgedraaid, beugeltje in het dak geklemd en daarna het ding weer netjes vastgeschroefd. Had geen zin om voor zo'n klusje naar de dealer te gaan...
[...]
Het zou me niet verbazen als iemand het lange wachten beu is geweest en een order geannuleerd heeft die exact overen komt met die van je vrouw. En zoiets is dan weer heel sneu voor mensen die een eeuwigheid zitten te wachten, zoals @M@cer...
[ Voor 9% gewijzigd door Mardijk op 06-04-2023 14:11 . Reden: Reply op verkeerde post ]
Zou natuurlijk kunnen idd. Auto heeft iig wel dezelfde opties naast Active Pack ( lichtmetalen velgen en stoelverwarming ). Linksom of rechtsom, mijn vrouw is er blij meedreamscape schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:15:
[...]
Bij de mijne liet het klemmetje van de linker zonneklep een paar dagen geleden los. Na twee maanden (4500 km), dus dat is vrij snel, ja. De zonneklep zit ook wel erg strak klem en je moet er behoorlijk kracht op zetten. Ik denk dat het ding in de fabriek al niet goed gemonteerd is geweest, want hij kwam met metalen beugeltje en al los.
[...]
Het zou me niet verbazen als iemand het lange wachten beu is geweest en een order geannuleerd heeft die exact overen komt met die van je vrouw. En zoiets is dan weer heel sneu voor mensen die een eeuwigheid zitten te wachten, zoals @M@cer...
Ik ben ooit begonnen met het rijden van 206-jes (meerdere nieuw gehad), meer dan eens na een paar jaar stabbilisatie stangen laten vervangen, klinkt mij als een issue bij de kleinere modellen wat nogsteeds bestaat. Overigens zit er op een nieuwe auto over het algemeen 3 tot 5 jaar garantie.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:00:
Bizar. Mijn e208 heeft nu na amper 2,5 jaar al 2 kleine defecten (die onder coulance gerepareerd worden en netjes door dealer zijn opgepakt).
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Niet bij Peugeot. De fabrieksgarantie is 2 jaar. Na die periode wordt er een coulance regeling getroffen. Erg karig als je het mij vraagt maar het is niet anders :-P_Dune_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:01:
[...]
Ik ben ooit begonnen met het rijden van 206-jes (meerdere nieuw gehad), meer dan eens na een paar jaar stabbilisatie stangen laten vervangen, klinkt mij als een issue bij de kleinere modellen wat nogsteeds bestaat. Overigens zit er op een nieuwe auto over het algemeen 3 tot 5 jaar garantie.
Ik weet toch zeker dat het bij mijn huidige 308SW (2018) tenminste 3 jaar was.dkln schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:36:
[...]
Niet bij Peugeot. De fabrieksgarantie is 2 jaar. Na die periode wordt er een coulance regeling getroffen. Erg karig als je het mij vraagt maar het is niet anders :-P
De eerste 208 werd dan ook geleverd met dezelfde stabilisatorstangetjes als de 206_Dune_ schreef op donderdag 6 april 2023 @ 16:01:
[...]
Ik ben ooit begonnen met het rijden van 206-jes (meerdere nieuw gehad), meer dan eens na een paar jaar stabbilisatie stangen laten vervangen, klinkt mij als een issue bij de kleinere modellen wat nogsteeds bestaat. Overigens zit er op een nieuwe auto over het algemeen 3 tot 5 jaar garantie.
Heb ze bij mijn 207 destijds ook vervangen, wat een rust gaf dat. Vorig jaar de voorophanging van de 206 gedaan, niet eens gekeken of ze moesten, gewoon vervangen die troep. Kosten mij voor een 206 maar 8 euro per kant.
Heb overigens nog wel een bijgeluidje in de 206 bij het nemen van klinkers of drempels. Draagarmen, schokdempers, veren, veerpootlagers, veerschotels, stabilisatorstokjes, alles nieuw. Ik vermoed dat de stabilisatorstangrubbers na 17 jaar wel een keer op zijn.
Mijn 208 BPS is meermaals uitgelijnd en elke keer weer iets niet goed.. De ene keer stuur scheef, andere keer trekt hij alsnog naar links etc etc. Waarschijnlijk ook mede door incompetente monteurs.
Nu bij een andere garage laten uitlijnen. Die kwamen erachter dat de achteras 0.2graden uit het lood staat.
Blijkbaar weer typisch Frans ontwerp want die achteras valt amper tot niks aan te stellen bij een 208.
Auto gaat nu voor het eerst wel eindelijk rechtuit en stuur staat recht gelukkig..
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Maar met de levertijden die ik afgelopen tijd hier lees vraag ik mij af of ik onderhand nu al niet moet gaan orienteren
Wat adviseren jullie?
Ik zit te denken aan een 308(SW) of 208. Liefst volledig elektrisch.
Persoonlijk zou ik dan 308 pakken als het budget past.PdeBie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:59:
Oktober 2024 loopt mijn lease contract (Tesla Model 3) af. Ik neig ernaar om hierna een Peugeot te kiezen, want dat heb ik jaren gereden en is altijd goed bevallen.
Maar met de levertijden die ik afgelopen tijd hier lees vraag ik mij af of ik onderhand nu al niet moet gaan orienteren
Wat adviseren jullie?
Net wat meer ruimte en je kan van die shortcut toetsen naar wens aanmaken onder je touchscreen voor airco etc.
Dit heeft de 208 niet en wat mij betreft een van de grootste minpunten aangezien alles in dat touchscreen gestopt zit tegenwoordig.
Ik heb ze alle 2 gereden en vond qua rij ervaring dat er eigenlijk geen verschil in zit.
edit: 308 die ik gereden heb was wel PHEV moet ik erbij zeggen. de e-308 is er nog niet
[ Voor 5% gewijzigd door Csotranme op 07-04-2023 12:24 ]
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Heen en terug 100km/h op de cruise control , Eco mode aan en verwarming op 20 graden.
Uiteindelijk 274km (plus 3km, heb de trip net na vertrek gereset) afgelegd met een gemiddeld verbruik van 14,0 kWh/100km.
Nog 44km actieradius over. Zonder extreem zuinig te moeten rijden is 300km dus haalbaar op een droge dag met weinig wind. Buitentemperatuur was een graad of 8.
:strip_exif()/f/image/bP37N0szvviEmxk1zCVZmwZE.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 308SW Hybrid (bestaat inderdaad nog niet elektrisch) is eind augustus vorig jaar besteld, toen was de inschatting begin dit jaar leveren. Dat werd toen juni en is intussen reeds november geworden...PdeBie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:59:

Bij de 206 een probleem, de 308 staat er bekend om, blijkbaar ook de 208. Peugeot en starre achteras, het is af fabriek krom en Peugeot hanteert grote toleranties.Csotranme schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:50:
Meer mensen met een (oude type) 208 die uitlijn problemen hebben of gehad hebben?
Mijn 208 BPS is meermaals uitgelijnd en elke keer weer iets niet goed.. De ene keer stuur scheef, andere keer trekt hij alsnog naar links etc etc. Waarschijnlijk ook mede door incompetente monteurs.
Nu bij een andere garage laten uitlijnen. Die kwamen erachter dat de achteras 0.2graden uit het lood staat.
Blijkbaar weer typisch Frans ontwerp want die achteras valt amper tot niks aan te stellen bij een 208.
Auto gaat nu voor het eerst wel eindelijk rechtuit en stuur staat recht gelukkig..
Enige wat je kan is de as recht laten trekken.
Hmm dus toch... was er al bang voor._JGC_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:28:
[...]
Bij de 206 een probleem, de 308 staat er bekend om, blijkbaar ook de 208. Peugeot en starre achteras, het is af fabriek krom en Peugeot hanteert grote toleranties.
Enige wat je kan is de as recht laten trekken.
Garage zegt nu gewoon proberen. Is het acceptabel, niks aan doen.
Anders adviseren ze de hele as er onderuit te halen/los halen en terug monteren in de hoop dat hij dan wel recht zit.
Je gaat dan alleen richting een x aantal uur werk dus honderden euro's.
Ik laat het zo denk ik ff....
Volgende maand al APK, remmen (die schijfjes voor BPS zijn 320eur per 2 ex btw...), vliegwiel a 500 ex en koppeling a 420 ex... en dan de rest nog aan olie en rotzooi.
Niet echt grappig meer zo
Edit: het is dat die BPS (en zeker in mijn lak, 3 in NL) zeldzaam is en ik mezelf beloofd heb hem nooit meer weg te doen aangezien dit samen met de 308 GTI272 de laatste GTI en snelste non-elektra Pug is...
Gelukkig rij ik er niet zoveel meer mee, anders was hij toch echt de deur uit gegaan denk ik...
Het is nu echt hobby en liefde voor het merk/type en hopelijk zelfde cult status als een 205 GTI in de toekomst.
[ Voor 19% gewijzigd door Csotranme op 07-04-2023 21:52 ]
Maargoed, misschien zijn je achterasrubbers inmiddels krokant en gaar geworden, die zijn bij de meeste 206'jes wel in die staat.
Heb in november een gereviseerde as met nieuwe achterasrubbers laten plaatsen voor 350 euro (speling op draagarm rechts, links bout die de torsiestaaf met plaatje borgt gebroken). Montage valt mee, uurtje had ie de hele zooi eraf en er weer op. Is bij de 206 waarschijnlijk makkelijker en sneller dan modernere auto's omdat een torsie as lekker compact is.
Bij 206 inderdaad waar en die staan bekend om achteras problemen maar dit betreft een 2016 208 (GTI By Peugeot Sport)_JGC_ schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 22:04:
@Csotranme Als de as er scheef onder zit zouden beide wielen moeten wijken, ene naar binnen en andere naar buiten.
Maargoed, misschien zijn je achterasrubbers inmiddels krokant en gaar geworden, die zijn bij de meeste 206'jes wel in die staat.
Heb in november een gereviseerde as met nieuwe achterasrubbers laten plaatsen voor 350 euro (speling op draagarm rechts, links bout die de torsiestaaf met plaatje borgt gebroken). Montage valt mee, uurtje had ie de hele zooi eraf en er weer op. Is bij de 206 waarschijnlijk makkelijker en sneller dan modernere auto's omdat een torsie as lekker compact is.
Wel bijna 100k gelopen maar zou echt geen euvel mogen zijn...
Is gewoon in de fabriek in Poissy met die halve gare Fransen al mis gegaan op mijn auto gok ik....
Dat is mijn ervaring ook. Het is niet zoveel anders dan met een ICE, hoe je rijdt is enorm van invloed. Wij hebben een oud model Mitsubishi Space Star met full size 1.6 liter 4 cilinder als 2e auto en waar mijn vrouw max 1op14 rijdt haal ik daar ook makkelijk 1op18. 300 kilometer is goed te halen met de e208, met reserve. Tenzij de omstandigheden heel ongunstig zijn.Destynx schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:11:
Afgelopen woensdag op een ritje van Alkmaar naar Den Bosch en terug eens even gekeken wat er nou haalbaar is met de E-208.
Heen en terug 100km/h op de cruise control , Eco mode aan en verwarming op 20 graden.
Uiteindelijk 274km (plus 3km, heb de trip net na vertrek gereset) afgelegd met een gemiddeld verbruik van 14,0 kWh/100km.
Nog 44km actieradius over. Zonder extreem zuinig te moeten rijden is 300km dus haalbaar op een droge dag met weinig wind. Buitentemperatuur was een graad of 8.
[Afbeelding]
Ik denk wel dat je flink gaat inleveren op rij bereik. Maar nog veel en veel meer op software. Ik houd echt van m'n e208 maar de software is gewoon heel matig en karig, zeker voor een EV. Weinig tot niets in te stellen, een app die met heel veel denken en laden soms werkt, een navigatiesysteem die geen rekening houd met laden. Kan een hele lijst opnoemen met dingen die bijna elke EV heeft maar de huidige e-serie mist. Maar rijdt heerlijk en het interieur in naar mijn mening echt fantastisch.PdeBie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:59:
Oktober 2024 loopt mijn lease contract (Tesla Model 3) af. Ik neig ernaar om hierna een Peugeot te kiezen, want dat heb ik jaren gereden en is altijd goed bevallen.
Wat adviseren jullie?
Oprechte vraag; wat vinden mensen zo'n probleem aan airco in het touchscreen? Veranderen jullie die temperatuur heel vaak? Als je alleen airco/verwarming hebt dan snap ik het nog wel maar climate control verander ik de temperatuur misschien 4x per jaar. In de koude seizoenen op 19 (verwarming), in de warme seizoenen op 20 (airco). Verder op auto/medium. Zit daar eigenlijk verder nooit aan.Csotranme schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:07:
[...]
Persoonlijk zou ik dan 308 pakken als het budget past.
Net wat meer ruimte en je kan van die shortcut toetsen naar wens aanmaken onder je touchscreen voor airco etc.
Dit heeft de 208 niet en wat mij betreft een van de grootste minpunten aangezien alles in dat touchscreen gestopt zit tegenwoordig.
Ik heb ze alle 2 gereden en vond qua rij ervaring dat er eigenlijk geen verschil in zit.
edit: 308 die ik gereden heb was wel PHEV moet ik erbij zeggen. de e-308 is er nog niet
Hiervoor een 206 met een AC knopje en een handmatige temperatuur instelling, voldeed me eerlijk gezegd gewoon veel beter.
Dat vraag ik mezelf ook wel eens af. Mijn e208 is nu de 3de auto die ik heb met climatecontrol en mijn ervaring is dat ie eigenlijk altijd in de automatische stand staat en altijd op dezelfde temperatuur.Silvin schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:30:
Oprechte vraag; wat vinden mensen zo'n probleem aan airco in het touchscreen? Veranderen jullie die temperatuur heel vaak? Als je alleen airco/verwarming hebt dan snap ik het nog wel maar climate control verander ik de temperatuur misschien 4x per jaar. In de koude seizoenen op 19 (verwarming), in de warme seizoenen op 20 (airco). Verder op auto/medium. Zit daar eigenlijk verder nooit aan.
Er zijn wel fysieke knoppen voor functies als het ontwasemen van de voorruit en achterruit verwarming.
Als je een 208 hebt zonder climate control is het wel fijne als je de verwarming gewoon met een knop kan bedienen.
Aan alles komt een eind.

:strip_exif()/f/image/b56fXHmSNDPDWlww3XQGpbeM.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze lag plots ineens los op de vloer. Deze heb ik toen snel weggelegd en daarna lange tijd laten liggen. Alleen nu weet ik niet meer waar die hoort…
[ Voor 4% gewijzigd door lebre7 op 10-04-2023 13:38 ]
Dat hangt er vanaf waar men deze daadwerkelijk geplaatst heeft bij aflevering van de auto, volgens mij is daar niet echt een standaard plek voor. Tenminste niet in mijn huidige 308SW van 2018, mijn voorgaande Peugeot's hadden daar ook geen standaard plek voor. Vaak zie je dat deze in de bekleding gestoken worden ter hoogte van je voeten of geplakt tegen de buitenzijde van het middensconsole ook ter veelal te laag. Een meer logische plek is tegen het dak aan zodat je daar ook bij kunt als je op de kop hangt.lebre7 schreef op maandag 10 april 2023 @ 13:37:
Heeft iemand een idee waar de noodhamer gemonteerd is in de e20(0)8?
Deze lag plots ineens los op de vloer. Deze heb ik toen snel weggelegd en daarna lange tijd laten liggen. Alleen nu weet ik niet meer waar die hoort…
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
De auto wordt af fabrieken ook niet met een hamer geleverd, die wordt veelal als service toegevoegd door de dealer. 😃
Ik denk dat je zelf dus creatief mag zijn.
Als ik nog even stoer mag doen; tegen verwachting in vandaag boven de WLTP range uitgekomen qua verbruik. Na het einde van mijn rit woon-werkverkeer een gemiddeld verbruik van 11,7kWh/100km gehaald.Silvin schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:06:
Queeste 1
Omgerekend naar de 45kWh accu is dat 385km aan range.
Doel bereikt, WLTP is absoluut mogelijk met de e208. Is het reëel? Ja min of meer, maar je bent wel voor goed deel afhankelijk van de omstandigheden. Maar de mensen die roepen dat je amper 200km ver komt met deze auto moeten toch vooral naar zichzelf kijken
:strip_exif()/f/image/YQUtfk0JbAh299WDNwFb9tjo.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg leuk om te horen dat WLTP toch prima mogelijk is! Ik ben zelf niet zo'n fan van achter vrachtwagens hangen maar we gaan dit toch eens proberen. WLTP halen is toch een leuke uitdaging, hoewel ik ook wel eens de 200km niet gehaald heb 's avonds met 130+Silvin schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:30:
[...]
Als ik nog even stoer mag doen; tegen verwachting in vandaag boven de WLTP range uitgekomen qua verbruik. Na het einde van mijn rit woon-werkverkeer een gemiddeld verbruik van 11,7kWh/100km gehaald.
Omgerekend naar de 45kWh accu is dat 385km aan range.
Doel bereikt, WLTP is absoluut mogelijk met de e208. Is het reëel? Ja min of meer, maar je bent wel voor goed deel afhankelijk van de omstandigheden. Maar de mensen die roepen dat je amper 200km ver komt met deze auto moeten toch vooral naar zichzelf kijken