Ik ga morgen ook wel even bellen ...n0pe schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:57:
[...]
Vraag me af of Peugeot er zelf nog uitkomt bij het bestellen. GT-Pack is niet eens meer te bestellen inmiddels. Dealer geeft overigens aan dat de configuratie geleverd wordt zoals besteld. Ondanks dat de GT Pack niet meer te bestellen is worden bestelde versies wel gewoon uitgeleverd. Ik neem aan dat dit voor de wijzigingen vanaf november ook het geval is.
Zojuist gebeld door Wassink. Vrijdag 26 augustus mag ik hem ophalenUhmazing34 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:13:
[...]
Bij mij exact hetzelfde. Binnen de JL omgeving staat hij nu nog op 3 weken, ben benieuwd...
Ik ben ook gebeld door Wassink en ingedeeld op zaterdag 3 september. Supermooi nieuws! Achteraf wel een beetje spijt dat ik niet heb gevraagd of het eerder kan, want ik kreeg het idee dat de auto er al bijna is.
En de medewerker aan de lijn wist me te vertellen dat de kans groot is dat de draadloze telefoonlader er niet in zal zitten. Ook wordt dit achteraf niet gedaan, dus wordt de leaseprijs daarop aangepast. Erg jammer. Ik had een dongle gekocht om draadloos Android Auto te kunnen gebruiken maar dat heeft nu weinig meerwaarde. Dat trekt je telefoonaccu namelijk vrij vlot leeg, dus je wil tegelijk opladen. Moet dus straks alsnog iedere keer een kabeltje aansluiten. De connector van mijn telefoon maakt slecht contact dus dat wordt een drama...
En de medewerker aan de lijn wist me te vertellen dat de kans groot is dat de draadloze telefoonlader er niet in zal zitten. Ook wordt dit achteraf niet gedaan, dus wordt de leaseprijs daarop aangepast. Erg jammer. Ik had een dongle gekocht om draadloos Android Auto te kunnen gebruiken maar dat heeft nu weinig meerwaarde. Dat trekt je telefoonaccu namelijk vrij vlot leeg, dus je wil tegelijk opladen. Moet dus straks alsnog iedere keer een kabeltje aansluiten. De connector van mijn telefoon maakt slecht contact dus dat wordt een drama...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
@CriticalHit_NL Het kost een paar centen, maar nu heb je weer een auto die in zeer goede staat verkeert en zal je waarschijnlijk weer jarenlang plezier ervan hebben. Bovendien zal je met goed onderhoud de rijprestaties weer naar een hoger niveau gekrikt hebben.
Ik heb zelf een 206+ uit 2010. Probleemloze auto op de koppakking na. Deze is een keer vervangen. Nu echter alweer jaren probleemloos. Jouw 206 daar geen last van? Het is immers hetzelfde blok en een bekende kwaal.
Veel veilige en zorgeloze kilometers gewenst.
Ik heb zelf een 206+ uit 2010. Probleemloze auto op de koppakking na. Deze is een keer vervangen. Nu echter alweer jaren probleemloos. Jouw 206 daar geen last van? Het is immers hetzelfde blok en een bekende kwaal.
Veel veilige en zorgeloze kilometers gewenst.
Members only:
Inloggen
Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/vx79ef - https://valid.x86.fr/c6fhp7 - https://valid.x86.fr/k7v9mf - https://valid.x86.fr/4x989t | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8
Zonder krukassensor is het idd snel klaar. Bij de mijne had de versnipperde multiriem de kabel eraf geslagen, 0RPM op dashboard en kon niet harder dan 70, halve minuut daarna sloeg ie af. 500m uit laten rollen en toen bij een garage op het erf gezet, halfuur later reed ie weer (zonder riem, met vast gezette sensor)
Mijn 1.4HDI heeft nu 375K op de teller. Heb afgelopen jaar heel wat dingen aangepakt, qua onderdelen kost het niks, qua tijd die je kwijt bent snap je al snel waarom die rekeningen zo hoog zijn.
Volgend jaar is bij mij de distributie ook aan de beurt, 240.000km of 10 jaar. Huidige riem is van juni 2013, vervangen bij 243.000km
Ik vind het een heerlijk autootje, 207 hoeft van mij niet weer. Weet nog toen ik de 207 kocht na 7 jaar in een 206, ik zou nooit weer terug willen. Wist ik veel dat het verschil vooral zat in compleet versleten schokdempers bij die 206...
Mijn 1.4HDI heeft nu 375K op de teller. Heb afgelopen jaar heel wat dingen aangepakt, qua onderdelen kost het niks, qua tijd die je kwijt bent snap je al snel waarom die rekeningen zo hoog zijn.
Volgend jaar is bij mij de distributie ook aan de beurt, 240.000km of 10 jaar. Huidige riem is van juni 2013, vervangen bij 243.000km
Ik vind het een heerlijk autootje, 207 hoeft van mij niet weer. Weet nog toen ik de 207 kocht na 7 jaar in een 206, ik zou nooit weer terug willen. Wist ik veel dat het verschil vooral zat in compleet versleten schokdempers bij die 206...
Blijkbaar is nacré wit niet meer te krijgen op de 308 SW? Jammer want in de toonzaal was het best wel een leuke kleur in combinatie met de glanzende zwarte accenten. Op dit moment zijn in de configurator enkel avatar blauw, wit, zwart, lichtgrijs, donkergrijs en rood te selecteren. Maar bij de 308 zijn nacré wit en nog meer kleuren wel te krijgen
Ik vermoed dat de SW meer door zakelijke rijders wordt gekozen en bepaalde kleuren daarom minder populair zijn en er dus uit gaan? Maar goed, rood lijkt mij dan ook geen kleur die snel wordt gekozen. Vreemd.
Rood staat de wagen best wel leuk maar dat kies ik liever als ik ooit eens een Ferrari heb. Zwart daarentegen staat de wagen naar mijn bescheiden mening niet echt. Dan twijfel ik wat tussen donkergrijs en avatar blauw. Die laatste is niet lelijk maar wat speciaal in het zonlicht, ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het echt wel mooi vind of niet
Al is grijs is ook maar grijs
Nog maar eens gaan kijken dan... Al zal het waarschijnlijk wel het blauw worden, altijd handig om de wagen terug te vinden op een parking.

Rood staat de wagen best wel leuk maar dat kies ik liever als ik ooit eens een Ferrari heb. Zwart daarentegen staat de wagen naar mijn bescheiden mening niet echt. Dan twijfel ik wat tussen donkergrijs en avatar blauw. Die laatste is niet lelijk maar wat speciaal in het zonlicht, ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het echt wel mooi vind of niet
[ Voor 20% gewijzigd door D-Three op 17-08-2022 00:08 ]
@D-Three ik zou eens gaan kijken naar de kleuren in het echt als het kan. De rode kleur is niet zomaar fel Ferrari-rood, maar een mooie chice kleur in mijn ogen die de auto heel goed staat en uniek maakt. Maar goed, het blijft een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur.
Ik vind het altijd prachtig wanneer mensen een wagen, ondanks zijn leeftijd en ouderdom, gewoon de volle onderhoud geven.CriticalHit_NL schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:38:
De Peugeot 206 1.4 Génération 2008 de afgelopen 2 weken ook weer aan de garage gegeven voor onderhoud.
Inmiddels staat er zo'n 314.610KM op de teller, laatste grote onderhoudsbeurt was alweer ruim anderhalf jaar geleden met 278K op de teller dus mocht wel weer een keer.
Deze keer ook de distributie weer meegenomen, dat was het laatst gedaan met 238K op de teller, en hoewel dat aan de vroegere kant is wordt het motortje al ruim anderhalf jaar bijna dagelijks naar de 6000 toeren getrapt met soms korte wielspin in de 1 dus je kan het wel scharen onder wat 'zwaarder' gebruik de afgelopen tijd.(90K is bij zwaar gebruik of 120K bij normaal of 10 jaar, ding draait ruim 20K per jaar)
En ja uiteindelijk ook de koppeling maar gedaan, je hoorde geen piepgeluiden bij het intrappen (dus drukgroep is prima) maar soms bij volgas in 4 of 5 vooral bij vochtig weer & airco aan na 3K toeren wilde hij wel eens naar 3600 toeren doorschieten en weer een stukje terugvallen, dus verlies van grip. Bij normaal rijden geen probleem overigens dus het had nog een goede tijd ermee door gekund, maar voorkomen is beter dan genezen.
Overigens die 2e-hands accubak past niet op dit model 206 dus zal wat anders moeten verzinnen voor het afdekken van de accu i.p.v die versleten hoes.
Verder opnieuw de wiellagers achter vervangen maar die galm is nog niet weg, dus zal wel de iets of wat cuppende banden zijn achter.
Maar goed is dat echt een schande, die zitten er al op sinds 229K en 5 jaar, nog steeds prima profiel. (Michelin CrossClimate v1 175/65/R14)
Dus hieronder het lijstje, gedaan bij de dealer.
Grote beurt: - €332,85
- Ruitenvloeistof
- Luchtfilter
- 5W40 MPM C3 Motorolie
- Olie filter
- Interieurfilter
- Bougies (x4)
Distributie vervangen: - €466,81
- Distributieriem + multi-riem
- Waterpomp
- Bout bevestiging waterpomp
- Koelvloeistof
Koppeling vervangen: - €608,00
- Koppeling set
- 75W80 MTF Olie
- Geleide bus price-as
- Keerring (x2)
Startmotor vervangen - €180,65
- Valeo startmotor (valeo vervangen door valeo)
Extra controles:
- Remschijven + vloeistof (prima)
- Balans & speling wielen (prima, behalve lagers achter dan)
- Staat achteras (prima)
- Eventuele roestplekken die aandacht nodig hebben (prima)
- Eventuele lekkages vloeistoffen (prima)
- Schokdempers & aandrijfassen + hoezen op scheuren en lekkages (prima)
- Ophanging & rubbers op slijtage (prima)
- Kijken of de accubak past. (nee dus)
Extra reparaties: - €291,67
- Wiellagers achter vervangen (wegens geluiden)
- Deurstrip passagierskant opnieuw vastgemaakt (zat kort stukje los)
Totale kosten: €1894,97
Nu voelt alles weer als nieuw al is de koppeling qua aangrijpen even wennen, maar soepeler.
Interieur ruikt zelfs alsof het uit de showroom komt nu.
Enige dat ik nu heb is een brom in de aanjager ventilator als deze op stand 4 staat nu, ook wat voelbare resonantie bij het dashboard dus mogelijk klopt er iets niet na het vervangen van het interieurfilter, de ventilator is recentelijk nog volledig vernieuwd dus daar ga ik nog wel over bellen, verder werkt hij wel prima.
Op naar de 4-ton en verder.
Heb jij nooit te horen gekregen: “Zou je het wel doen?”, “Is het de auto nog waard?”. Slap gelul altijd
Ѫа$тёя чѳця аят
Hangt van de auto af. Ik had hiervoor een 206 met versleten achteras, versleten schokdempers, motor met storing, airco die na reparatie weer ging janken en meer van dat soort dingen. Ik heb veel gerepareerd maar kreeg de storing er niet uit. Toen de airco wederom ging janken was ik er klaar mee.Mosin schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 06:41:
[...]
Ik vind het altijd prachtig wanneer mensen een wagen, ondanks zijn leeftijd en ouderdom, gewoon de volle onderhoud geven.
Heb jij nooit te horen gekregen: “Zou je het wel doen?”, “Is het de auto nog waard?”. Slap gelul altijd
Vervolgens een andere 206 gehaald waar ook vanalles mee was. Heb daar ook minstens de aanschafwaarde aan onderdelen ingegooid, maar het ding rijdt super. Ondanks de leeftijd en kmstand gaat die volgend jaar gewoon een nieuwe distributieriem krijgen.
Dat begrijp ik wel. Ondanks dat je de storing niet hebt kunnen verhelpen, heb je toch een hoop gedaan om het maken. Dat kan ik gewoon waarderen. Je gaat op een gegeven moment, geen geld meer in een bodemloze put duwen of je bent zo fanatiek dat je het toch wilt proberen. Meer als projectje of zo, alleen daar moet je tijd, plek en zin in hebben._JGC_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 07:35:
[...]
Hangt van de auto af. Ik had hiervoor een 206 met versleten achteras, versleten schokdempers, motor met storing, airco die na reparatie weer ging janken en meer van dat soort dingen. Ik heb veel gerepareerd maar kreeg de storing er niet uit. Toen de airco wederom ging janken was ik er klaar mee.
Vervolgens een andere 206 gehaald waar ook vanalles mee was. Heb daar ook minstens de aanschafwaarde aan onderdelen ingegooid, maar het ding rijdt super. Ondanks de leeftijd en kmstand gaat die volgend jaar gewoon een nieuwe distributieriem krijgen.
Beetje geluk moet je hebben met de aanschaf van een auto, maar gelukkig kunnen ze bij een goede auto garage al een hoop ongein voor je ontdekken.
Ѫа$тёя чѳця аят
@Mosin Ik kon voor 700 euro investeren in een 206 die 3 jaar jonger was, meer opties had en op diesel reed (ipv 1:14 doet dat 1:21).
Die 206 had 130K meer op de teller staan, maar:
- had geen lekke koppakking
- had werkende airco (ECC, niet een knopje)
- had 2 jaar daarvoor een gereviseerde achteras gehad
- bak en koppeling al eens vervangen
- had net een nieuwe com2000 schakelaar
Alleen die punten bij elkaar zijn meer dan 700 als je het wilt repareren... van mijn vorige 206 had ik voor 500 nogmaals de airco mogen doen, voor 400 de achteras mogen doen en de com2000 schakelaar was ook al aan het sterven... dan is de keuze snel gemaakt.
Daarnaast: de 1.4hdi komt met schutbord en motorkap isolatie, dat had de 1.4 TU3 niet... 130 rijden in een 206 en een gesprek kunnen voeren zonder te schreeuwen... het kan.
En wat is er gerepareerd:
- olie 2x
- oliefilter 2x
- luchtfilter
- interieurfilter
- brandstoffilter
- achterdemper
- draagarmen links+rechts
- schokdempers en veren
- schokdempers achter
- dynamo
- accu (was niet kapot, bleek dynamo)
- multiriem
- multiriem + spanner + looprol (riem opgevreten door oude dynamo)
- versnellingsbak olie (as uitgetrokken, alles op de oprit)
- stuurbekrachtiging olie (moest pomp even los hebben)
- airco 2x vullen (ventiel op koude kant lekt als ie aangesloten is op machine, 2e keer gevuld met ventiel los)
- schakelstangen
- uitlijnen
- 4 banden van juiste formaat
Alleen die punten bij elkaar zijn meer dan 700 als je het wilt repareren... van mijn vorige 206 had ik voor 500 nogmaals de airco mogen doen, voor 400 de achteras mogen doen en de com2000 schakelaar was ook al aan het sterven... dan is de keuze snel gemaakt.
Daarnaast: de 1.4hdi komt met schutbord en motorkap isolatie, dat had de 1.4 TU3 niet... 130 rijden in een 206 en een gesprek kunnen voeren zonder te schreeuwen... het kan.
- olie 2x
- oliefilter 2x
- luchtfilter
- interieurfilter
- brandstoffilter
- achterdemper
- schokdempers en veren
- schokdempers achter
- dynamo
- multiriem
- airco 2x vullen (ventiel op koude kant lekt als ie aangesloten is op machine, 2e keer gevuld met ventiel los)
- schakelstangen
- uitlijnen
Members only:
Inloggen
@CriticalHit_NL Die van mij verbruikt met 375.000km geen druppel 0W30...
Heb nog 1 mankement wat ik wil fixen, de achterwisser en verwarming doen het niet. Er zit een rubber pad met 3 contacten op het achterraam geplakt, die ligt bij mij los. Mogelijk op te lossen met wat ontvetter en een paar drupjes secondelijm, maar zal je net zien dat er dan slecht contact is.
Verder ben ik niet heel blij met de Kavo schokdempers achter, mogelijk dat ik daar in een uurtje tijd nog een paar Monroe's onder klap.
Heb nog 1 mankement wat ik wil fixen, de achterwisser en verwarming doen het niet. Er zit een rubber pad met 3 contacten op het achterraam geplakt, die ligt bij mij los. Mogelijk op te lossen met wat ontvetter en een paar drupjes secondelijm, maar zal je net zien dat er dan slecht contact is.
Verder ben ik niet heel blij met de Kavo schokdempers achter, mogelijk dat ik daar in een uurtje tijd nog een paar Monroe's onder klap.
Ah, dat was een flauw grapje.Naafkap schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 06:02:
@D-Three ik zou eens gaan kijken naar de kleuren in het echt als het kan. De rode kleur is niet zomaar fel Ferrari-rood, maar een mooie chice kleur in mijn ogen die de auto heel goed staat en uniek maakt. Maar goed, het blijft een kwestie van persoonlijke smaak en voorkeur.
Het lichtgrijze model buiten had een mooie blauwe glans vanuit een bepaalde hoek. Het is dus niet zomaar standaard grijs zoals ik dacht. Maar waarschijnlijk zal het toch avatar blauw worden.
Haha, dat schreeuwen en Peugeotjes klinkt me wel bekend. Ergste was toch wel bij de 106 GTi_JGC_ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:29:
@Mosin Ik kon voor 700 euro investeren in een 206 die 3 jaar jonger was, meer opties had en op diesel reed (ipv 1:14 doet dat 1:21).
- olie 2x
- oliefilter 2x
- luchtfilter
- interieurfilter
- brandstoffilter
- achterdemper
- schokdempers en veren
- schokdempers achter
- dynamo
- multiriem
- schakelstangen
- uitlijnen
Klinkt als een nette en slimme keuze, vooral als je nog een paar euro voor die oude meuk terug krijgt. Een goed onderhouden diesel kan toch enorm lang mee gaan. Wist trouwens niet dat die COM2000 dingen zo faal gevoelig zijn. Momenteel nog geen problemen ervaren in de 206 GTi.
Veel van die reparaties kun je makkelijk zelf doen. Dat is dan lekker goedkoop rijden en is tevens ook nog het leuke aan deze autotjes. Geen gezeik, onderdelen halen en klaar.
De airco zou ik zelf lekker aan de garage over laten overigens.
Ik kan me wel goed vinden in je verhaal. Er zijn toch af en toe mensen die links echt rechts wat opmerken over mijn wagens, maar ik gooi gewoon lekker Euro 98 in de 206/306 GTi, knal er heerlijk mee door en geef ze onderhoud. Sturen en rijden doen ze allebei werkelijk fantastisch, het is dan ook echt een genot. Ik hoef het financieel ook niet te verantwoorden en het geeft mij een hoop plezier.CriticalHit_NL schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:42:
[...]
Wel met enige regelmaat ja, maar wat ze vergeten is dat de auto qua aanschaf relatief goedkoop is en de onderdelen niet bijster duur, het onderhoud eraan plegen kost ook geen universitair diploma en het is niet ingewikkeld qua techniek. Tel daar bij op dat de motoren uit deze generatie uiterst betrouwbaar zijn en de elektronica nog niet dusdanig ingewikkeld dat het een formule is waar je enkel blij om kan zijn. Verder zijn ze, mits je zelf je zit positie kan vinden, ook zeer comfortabel.
Allemaal redenen om hem voor mij in de lucht te houden, afschrijven doet hij niet echt meer en dat geld houd je over voor onderhoud, en het plan om hem te verkopen is er sowieso niet. Die motor zal nog veel hogere standen aankunnen, er zal best af en toe wat randzaken stuk gaan maar de hoofdzakelijke dure dingen zijn nu wel geweest en vernieuwd door nieuwe en/of originele PSA onderdelen.
Je kan een nieuwere occasion kopen voor pakweg 10-15k met leuke gadgets maar daar kunnen net zo goed heel veel zaken onderhuids versleten zijn en de kans op (elektronische) storingen zijn hoger zo niet veel hoger, en die gadgets zijn ook weer mogelijke kosten die problemen kunnen geven, ze zijn simpelweg complexer. En onderhoud in het algemeen wordt dan duurder ook omdat alles wegens milieuregels lichter en fragieler is gebouwd en dus meer risico bij hogere standen en ook vaker bijbehorend olieverbruik terwijl deze 206 met 314K ervaring geen druppel 5W40 verbruikt.
En je hebt uiteraard ook zaakjes zoals banden verwisselen waarbij je bandenspanning sensoren bij nieuwere auto's erbij moet kalibreren en dus ook hogere kosten met grotere wielen met zich meebrengen maar niet perse beter comfort, iets waar deze auto geen last van heeft.
Ook genoeg modellen bij waarbij roestpreventie zelfs na 5 jaar eigenlijk al te slecht voor woorden zijn terwijl de techniek goed is, maar daar wil je de auto ook niet aan kwijtraken en kost je evengoed veel geld om bij te houden.
Verder ook wel een klein detail, deze airco's worden nog afgevuld met R134a koudemiddel terwijl nieuwere wagens R1234yf krijgen, R1234yf is dan wel goedkoper maar zal meer moeite hebben met koelen omdat de capaciteit van R1234yf een stuk minder (maar milieuvriendelijker) is en is tevens mild vlambaar. Allemaal details die ik wel in het achterhoofd houd.
Enige blijft dan over dat het verbruik misschien niet het laagste is dan wat je tegenwoordig zou kunnen behalen, afhankelijk van je rijstijl e.d zit het ergens tussen de 5L per 100KM t/m 7L per 100KM, je krijgt er echter wel een lichtgewicht wagen voor terug die lekker en direct stuurt (hydraulisch en dus niet dat vage elektronische gebeuren), ook in bochten, waardoor de ervaring van het rijden ook gewoon veel leuker en communicatiever is en dat 130KM/h gewoon veel sneller aanvoelt dan dat het in een moderne auto zou zijn. Voordeel door het lage gewicht is dan tevens het lagere tarief aan MRB.
Mensen gooien soms auto's weg rond de 2ton omdat ze denken dat die wagens het beste wel gehad hebben, maar stiekem eigenlijk niet doorhebben wat ze kwijtraken anno nu en daar eigenlijk later achter komen en zichzelf voor het hoofd slaan hoe ze ooit die oude wagen hadden kunnen verkopen.
Een zeer betrouwbare, en zeker uit de jaren 90 een roestvrije wagen die met het juiste onderhoud nog veel ervaring aankan en tevens comfort te blijven bieden, het zal echter geen turbo-hok strepentrekker zijn met veel meer PK per liter.
Zoveel uitgeven is misschien niet altijd rationeel, maar als je het op momenten kunt veroorloven en je de auto hard nodig hebt en comfortabel wilt blijven reizen zal je soms een investering moeten maken. Er zit hierin uiteraard ook een deel emotie, voor mij persoonlijk de eerste wagen en ook meteen een schot in de roos.
De Peugeot 206 is stiekem ergens ook wel de laatste in zijn soort qua "analoge hot hatches", alle andere merken waren inmiddels overgestapt op turbo motoren en missen bepaalde "X factors" die deze wagens wel hebben, ik denk dus ook dat hetzelfde lot dat de 205 ondergaat en inmiddels voor goede versies flink duur is dat de 206 deze fase uiteindelijk ook wel zal bereiken, eigenlijk de gehele 06 serie wel.
Zie ook deze video (en zie ook tijdstip 8:18):
[YouTube: 2005 Peugeot 206 RC review - The last of the analogue hot hatches]
De simpliciteit van deze oudere wagens is tevens hun charme.
[...]
Ben bliij om te lezen dat je er plezier van hebt en tevens er goed onderhoud eraan hebt uitgevoerd, dan is het toch waard geweest uiteindelijk, als je het een beetje blijft bijhouden heb je nog een fijne metgezel voor een lange periode.
Iedereen heeft het vaak over een lamme com2000 overigens maar daar merk ik nog niets van gelukkig.
Overigens vandaag even de garage bezocht maar het gaat meer werk kosten dan gedacht, stuurhuis e.d moet aan de kant om te controleren wat er in de blower verkeerd zit qua troep om dit schoon te maken, dus volgende week woensdag nog maar eens een afspraakje.
Allemaal onder garantie dus kost me niks, wel zo handig.
Wat je daar aangeeft over nieuwere modellen is natuurlijk ook niet altijd geweldig. Ik wist niet eens dat er nieuwe airco middel is die het wat slechter doet. Al deze voordelen kennen ook wel hun nadelen en houden mij zeker weg van de nieuwe snellere modellen met hun grasmaaier blokjes. Een Renault Clio RS vind ik een prachtige wagen, maar voor dat geld (10/20k) en KM stand krijg ik toch mijn twijfels.. Ook door de jou opgenoemde reden. Zal zeker per wagen verschillen en het scheelt dat je een hoop kunt opzoeken.
Nu ben ik ook niet up to date van alle technieken, maar ik prefereer toch oudere auto's van de ''goude tijden'' om het zo maar even te noemen. Het zou mooi zijn ooit nog een 106 ''krokante krab'' GTi erbij te hebben.
Onderhouden kun je het makkelijk, maar ik heb behoorlijke klauwen en dat is op zijn zachts gezegd rete onhandig
Ѫа$тёя чѳця аят
Wordt tijd voor een nieuwe koelvloeistof niveausensor op de 206. Om twee redenen: ding is kapot en laat de hele kerstboom oplichten wanneer aangesloten, maar ding lekt nu ook KVS (en dat is wat ie nu net moet detecteren). Heb er zojuist een halve liter achteraan gegooid, morgen op vakantie.
Ik vond koelwater op de slang onder de niet-aangesloten sensor, dus ga ervanuit dat de sensor of het rubber waarmee ie in het potje zit lekt.
Enige nadeel: die sensor is 80 euro en alleen origineel te krijgen bij de dealer... ik had 'm om die reden afgekoppeld.
Ik vond koelwater op de slang onder de niet-aangesloten sensor, dus ga ervanuit dat de sensor of het rubber waarmee ie in het potje zit lekt.
Enige nadeel: die sensor is 80 euro en alleen origineel te krijgen bij de dealer... ik had 'm om die reden afgekoppeld.
Hoi,
Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben, maar ben sinds vorige week bestuurder van een nieuwe Peugeot 508 SW.
Echter zijn de volgende twee zaken mij een beetje onduidelijk:
- Bestaat er ergens een video of een duidelijke uitleg voor het plaatsen van reservewiel en toebehoren onder de koffer bodemplaat?
Tijdens het verbinden met smartphone vraagt de Peugeot App steeds “Sta toe/Sta niet toe”, kan dit niet eenmalig toegestaan worden waarna het niet elke keer opnieuw verschijnt?
Dankjewel alvast!
Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben, maar ben sinds vorige week bestuurder van een nieuwe Peugeot 508 SW.
Echter zijn de volgende twee zaken mij een beetje onduidelijk:
- Bestaat er ergens een video of een duidelijke uitleg voor het plaatsen van reservewiel en toebehoren onder de koffer bodemplaat?
Tijdens het verbinden met smartphone vraagt de Peugeot App steeds “Sta toe/Sta niet toe”, kan dit niet eenmalig toegestaan worden waarna het niet elke keer opnieuw verschijnt?
Dankjewel alvast!
En hoe gaat het inmiddels?_JGC_ schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:47:
Wordt tijd voor een nieuwe koelvloeistof niveausensor op de 206. Om twee redenen: ding is kapot en laat de hele kerstboom oplichten wanneer aangesloten, maar ding lekt nu ook KVS (en dat is wat ie nu net moet detecteren). Heb er zojuist een halve liter achteraan gegooid, morgen op vakantie.
Kost inderdaad wat, maar ja..
Ѫа$тёя чѳця аят
Ik twijfel of het de sensor is. Volgende week de hele zooi rond de thermostaat maar even schoon spuiten met remmenreiniger, is daar vochtig, maar kleppendekselpakking is na 376K ook niet meer wat het geweest is.Mosin schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:33:
[...]
En hoe gaat het inmiddels?
Kost inderdaad wat, maar ja..
Ben nu op vakantie, dus geen geschikte plek om te sleutelen. Heb nog een halve liter KVS, morgen maar even wat extra halen. Potje was nagenoeg leeg donderdag, dus kan ook zijn dat er inmiddels lucht in het systeem zat waardoor het niveau weer is gedaald.
Edit: 50km verder, nog steeds op niveau.
[ Voor 3% gewijzigd door _JGC_ op 21-08-2022 16:19 ]
Ben dan wel benieuwd wat ‘ie laat zien als je het schoongemaakt hebt._JGC_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 10:08:
[...]
Ik twijfel of het de sensor is. Volgende week de hele zooi rond de thermostaat maar even schoon spuiten met remmenreiniger, is daar vochtig, maar kleppendekselpakking is na 376K ook niet meer wat het geweest is.
Ben nu op vakantie, dus geen geschikte plek om te sleutelen. Heb nog een halve liter KVS, morgen maar even wat extra halen. Potje was nagenoeg leeg donderdag, dus kan ook zijn dat er inmiddels lucht in het systeem zat waardoor het niveau weer is gedaald.
Edit: 50km verder, nog steeds op niveau.
Maar je geeft al aan, dat als je ‘m aansluit de hele kerstboom aangaat. Zal die toch niet zomaar doen.
Controleer je de KVS wekelijks, maandelijks?
Ѫа$тёя чѳця аят
Die sensor geeft random meetwaarden, potje is op niveau en sensor laat STOP, de bijbehorende piepjes en het koelvloeistof lampje aan gaan. Zo nu en dan gaat ie uit, om willekeurig later weer aan te gaan terwijl potje op niveau is.
Heb dat met mijn eerste 206 1.4hdi ook gehad, begon ie ergens bij 320K te doen. Sensor los en klaar.
Ik controleer niet heel vaak, maandelijks zo ongeveer. Ik controleerde donderdag omdat we vrijdag op vakantie gingen. Bij de 207 controleerde ik veel vaker, maar dat was omdat er om de 2000km een halve liter olie bij mocht
.
Hoop eerlijk gezegd dat het thermostaat of iets met de radiateur is, ding heeft EGR koeler met slangen achter het blok langs, lek daar kan ik heel lastig bij zonder brug.
Edit: waterpomp mag van mij ook gerust, die viert juni 2023 zijn 10e verjaardag samen met de riem die erom ligt.
Heb dat met mijn eerste 206 1.4hdi ook gehad, begon ie ergens bij 320K te doen. Sensor los en klaar.
Ik controleer niet heel vaak, maandelijks zo ongeveer. Ik controleerde donderdag omdat we vrijdag op vakantie gingen. Bij de 207 controleerde ik veel vaker, maar dat was omdat er om de 2000km een halve liter olie bij mocht

Hoop eerlijk gezegd dat het thermostaat of iets met de radiateur is, ding heeft EGR koeler met slangen achter het blok langs, lek daar kan ik heel lastig bij zonder brug.
Edit: waterpomp mag van mij ook gerust, die viert juni 2023 zijn 10e verjaardag samen met de riem die erom ligt.
[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 21-08-2022 20:38 ]
Met de Peugeot E-208 op vakantie.
Afgelopen twee weken zijn wij met z’n vieren vertrokken richting Budapest voor het festival Sziget op de Donau.
/f/image/IkYQBvQBd84t3b8OvBL8M3QY.png?f=fotoalbum_large)
Wij reden vanuit de noordkop van Nederland met de eerste stop in Groningen, richting Leipzig om hier te overnachten. Alles goed verlopen met een verbruik van 17.5 kWh/100. gem snelheid 95. Op sommige plekken langer geladen dan nodig was omdat de benodigde laadtijd korter was dan wij nodig hadden. Bij dit hotel geen oplaad punt, hierdoor naar de grote gele M gereden en hier vol gegooid. Ik raad trouwens aan om in Duitsland niet een Mcflurry te nemen met vegan chocolade ijs, smarties en karamel saus.(triple destruction)
De stints zaten tussen 1:15-1:30 uur, dit was ook wel de tijd dat iemand van de vier gebruik moest maken van de wc, top! Daarna naar Praag waar wij twee dagen de stad hebben gezien(aanrader). Helaas niet kunnen opladen dit betekende een extra snellader. Van Praag door naar Boedapest, ondertussen was het een graden of 31-32. De laatste lader voor Boedapest, yess! Wij besproken nog even hoe goed het ging tijdens de rit!
:strip_exif()/f/image/oUEEfmfFl89DZs6Da5TgTwuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Okee, een melding, Peugeot assistent gebeld met de vraag over de melding. De auto deed het nog gaf geen problemen, al het vermogen was er nog. Rijdt maar door naar de bestemming en de vrouw van Peugeot assistent raadde aan om hier een dealer op te zoeken. De volgende dag gedaan(melding weg bij het starten van de auto), eerst kregen wij te horen dat wij in september de eerste zouden zijn. Top, dat ging niet werken. Na verteld te hebben dat wij nog 1500 km terug moesten kon er toch iets geregeld worden. Uiteindelijk storing gewist en thuis in Nederland melden wat het probleem is/was.
De rit naar huis ging door Wenen en daarna het Duitse Limburg voor een overnachting. De stint vanuit Wenen naar Limburg was bijna 10 uur rijden wat lang genoeg was. Gemiddelde snelheid was ongeveer het zelfde als op de heenweg, wel 150 gereden en vaak rond de 120. Bij het laden na flink door te hebben gereden kwam de melding weer naar voren. Ik denk dat het waarschijnlijk in het koelingssysteem zit en dan niet goed genoeg kan koelen, bij het laden wordt er dan ook niet meer opgeladen dan 29 kW op 55%. Wij merkte trouwens weinig van het hogere verbruik door de vele wegwerkzaamheden, waar 80 en soms 60 gereden moest worden.
Aankomende week wordt er onderhoud ingepland, de uitkomsten zal ik delen.
Totale verbruik was uiteindelijk 17 kWh/100km
- Geen laadstau gehad, op de heenweg maar 1 andere auto naast ons gehad met laden. De terug weg sloot ik 1 keer aan als vierde van de vier laadpunten.
- in Tsjechië 1 lader gehad waar de newmotion pas niet werkte en ik een account moest aanmaken bij 'Future E Go’ en koppelen met de creditcard.
-Temperatuur 27-34 graden over de gehele vakantie
Afgelopen twee weken zijn wij met z’n vieren vertrokken richting Budapest voor het festival Sziget op de Donau.
/f/image/IkYQBvQBd84t3b8OvBL8M3QY.png?f=fotoalbum_large)
Wij reden vanuit de noordkop van Nederland met de eerste stop in Groningen, richting Leipzig om hier te overnachten. Alles goed verlopen met een verbruik van 17.5 kWh/100. gem snelheid 95. Op sommige plekken langer geladen dan nodig was omdat de benodigde laadtijd korter was dan wij nodig hadden. Bij dit hotel geen oplaad punt, hierdoor naar de grote gele M gereden en hier vol gegooid. Ik raad trouwens aan om in Duitsland niet een Mcflurry te nemen met vegan chocolade ijs, smarties en karamel saus.(triple destruction)
De stints zaten tussen 1:15-1:30 uur, dit was ook wel de tijd dat iemand van de vier gebruik moest maken van de wc, top! Daarna naar Praag waar wij twee dagen de stad hebben gezien(aanrader). Helaas niet kunnen opladen dit betekende een extra snellader. Van Praag door naar Boedapest, ondertussen was het een graden of 31-32. De laatste lader voor Boedapest, yess! Wij besproken nog even hoe goed het ging tijdens de rit!
:strip_exif()/f/image/oUEEfmfFl89DZs6Da5TgTwuR.jpg?f=fotoalbum_large)
Okee, een melding, Peugeot assistent gebeld met de vraag over de melding. De auto deed het nog gaf geen problemen, al het vermogen was er nog. Rijdt maar door naar de bestemming en de vrouw van Peugeot assistent raadde aan om hier een dealer op te zoeken. De volgende dag gedaan(melding weg bij het starten van de auto), eerst kregen wij te horen dat wij in september de eerste zouden zijn. Top, dat ging niet werken. Na verteld te hebben dat wij nog 1500 km terug moesten kon er toch iets geregeld worden. Uiteindelijk storing gewist en thuis in Nederland melden wat het probleem is/was.
De rit naar huis ging door Wenen en daarna het Duitse Limburg voor een overnachting. De stint vanuit Wenen naar Limburg was bijna 10 uur rijden wat lang genoeg was. Gemiddelde snelheid was ongeveer het zelfde als op de heenweg, wel 150 gereden en vaak rond de 120. Bij het laden na flink door te hebben gereden kwam de melding weer naar voren. Ik denk dat het waarschijnlijk in het koelingssysteem zit en dan niet goed genoeg kan koelen, bij het laden wordt er dan ook niet meer opgeladen dan 29 kW op 55%. Wij merkte trouwens weinig van het hogere verbruik door de vele wegwerkzaamheden, waar 80 en soms 60 gereden moest worden.
Aankomende week wordt er onderhoud ingepland, de uitkomsten zal ik delen.
Totale verbruik was uiteindelijk 17 kWh/100km
- Geen laadstau gehad, op de heenweg maar 1 andere auto naast ons gehad met laden. De terug weg sloot ik 1 keer aan als vierde van de vier laadpunten.
- in Tsjechië 1 lader gehad waar de newmotion pas niet werkte en ik een account moest aanmaken bij 'Future E Go’ en koppelen met de creditcard.
-Temperatuur 27-34 graden over de gehele vakantie
Peugeot E208 GT --- 6400 WP Z —
Ik kom nogal eens een groene tegen van het nieuwe type. Staat m erg goed.D-Three schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 00:00:
Blijkbaar is nacré wit niet meer te krijgen op de 308 SW? Jammer want in de toonzaal was het best wel een leuke kleur in combinatie met de glanzende zwarte accenten. Op dit moment zijn in de configurator enkel avatar blauw, wit, zwart, lichtgrijs, donkergrijs en rood te selecteren. Maar bij de 308 zijn nacré wit en nog meer kleuren wel te krijgenIk vermoed dat de SW meer door zakelijke rijders wordt gekozen en bepaalde kleuren daarom minder populair zijn en er dus uit gaan? Maar goed, rood lijkt mij dan ook geen kleur die snel wordt gekozen. Vreemd.
Rood staat de wagen best wel leuk maar dat kies ik liever als ik ooit eens een Ferrari heb. Zwart daarentegen staat de wagen naar mijn bescheiden mening niet echt. Dan twijfel ik wat tussen donkergrijs en avatar blauw. Die laatste is niet lelijk maar wat speciaal in het zonlicht, ik ben er nog niet helemaal over uit of ik het echt wel mooi vind of nietAl is grijs is ook maar grijs
Nog maar eens gaan kijken dan... Al zal het waarschijnlijk wel het blauw worden, altijd handig om de wagen terug te vinden op een parking.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dus 10x stoppen, steeds maar max anderhalf uur rijden en per keer een half uur ongeveer stilstaan?Ruubaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:34:
Met de Peugeot E-208 op vakantie.
Hoe lang heb je er in totaal over gedaan?
Ik kom net uit Spanje met mijn dieseltje, 14,5 uur 1600 km. En net voor de gein even ingevuld hoe dat volgend jaar zou moeten met mijn E-208 dan. 13 stops raadt de app mij aan, met soms maar stints van 50 km. 19,5 uur totale reis zonder files en vooral zonder file bij de laadpaal..
Tota taal 4,5 uur laadtijd https://media.tenor.com/MCRPeq-YKRAAAAAM/cute-sad.gif , het lijkt mij vooral allemaal heel erg vervelend om met een ev zulke lange stukken te rijden. Wat vond jij er uiteindelijk van?
Je hebt wel de juiste mindset nodig, lijkt me. De houding 'De reis is ook vakantie' doet dan al heel veel.
Punctuality is the politeness of kings
Ik vind het lekker rijden in een nieuwe Peugeotdreamscape schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:55:
Je hebt wel de juiste mindset nodig, lijkt me. De houding 'De reis is ook vakantie' doet dan al heel veel.
Zodra de infrastructuur echt volwassen is, en dat gaat erg snel vermoed ik, stap ik ook over op EV. Maar de komende 4 jaar rij ik nog even lekker benzine met 700km op een tank.
Ik ben met mijn EV (Cupra Born (vergelijkbare accu), de E-208 volgt later als 2e auto) naar Italië gereden en dat viel alles mee.. We hebben in totaal 5x moeten stoppen om de auto op te moeten laden. Na 2 uurtjes rijden was het minder dan 20 minuten laden (van 15% naar 80%), en dan konden we weer ruim 200km rijden. Ik heb die korte stints van ABRP uiteindelijk ook niet gedaan omdat er in Duitsland meer dan genoeg laadplaatsen zijn.MarkHero schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Dus 10x stoppen, steeds maar max anderhalf uur rijden en per keer een half uur ongeveer stilstaan?
Ik kom net uit Spanje met mijn dieseltje, 14,5 uur 1600 km. En net voor de gein even ingevuld hoe dat volgend jaar zou moeten met mijn E-208 dan. 13 stops raadt de app mij aan, met soms maar stints van 50 km. 19,5 uur totale reis zonder files en vooral zonder file bij de laadpaal..
Tota taal 4,5 uur laadtijd https://media.tenor.com/MCRPeq-YKRAAAAAM/cute-sad.gif , het lijkt mij vooral allemaal heel erg vervelend om met een ev zulke lange stukken te rijden. Wat vond jij er uiteindelijk van?
Uiteindelijk waren we het er met z'n drieën (ik, vrouw, zoon van 15) over eens, dat dit de meest fijne en relaxte autovakantie was die we hebben gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door M@cer op 22-08-2022 11:21 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Hier kan ik me ook wel in vinden. Ik ben laatst een tijdje met een elektrische Volvo XC40 op pad geweest in een regio waar laden niet altijd even soepel ging. Op het begin vond ik het wel prima, af en toe ergens een bakkie doen met mooi weer, maar na een tijdje begon het toch wel te vervelen.Emgeebee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Ik vind het lekker rijden in een nieuwe Peugeot, maar wil toch echt zo snel mogelijk aankomen op bestemming. Tankstations langs de snelweg vind ik echt de meest trieste plekken op aarde, daar ga ik echt niet voor de lol 5 uur spenderen.
Zodra de infrastructuur echt volwassen is, en dat gaat erg snel vermoed ik, stap ik ook over op EV. Maar de komende 4 jaar rij ik nog even lekker benzine met 700km op een tank.
Deze week komt onze elektrische e-2008, dat is helemaal prima voor het woon-werkverkeer. Maar we hebben toch ook maar alvast met mijn schoonouders afgesproken dat als we een eind op pad willen we even onze auto ruilen voor hun benzine auto, haha.
Update over mijn E-208 bestelling van 9 Januari.
Net gebeld door Wassink.
Mag hem als alles goed gaat 3 september ophalen
Zullen er vast meer gebeld worden vandaag kreeg ik al te horen.
Kon trouwens kiezen of 3 of 10 september , kan de voorloop auto ook mooi daar laten na het ophalen.
Mooi voor me vakantie die 9 september begint.
Spannend
Net gebeld door Wassink.
Mag hem als alles goed gaat 3 september ophalen
Zullen er vast meer gebeld worden vandaag kreeg ik al te horen.
Kon trouwens kiezen of 3 of 10 september , kan de voorloop auto ook mooi daar laten na het ophalen.
Mooi voor me vakantie die 9 september begint.
Spannend
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Steeds inderdaad max ander half uur rijden, het stil staan was vaker 20 minuten dan veel langer. Hij laad zeker tot 60ish procent tussen de 97-70 kwh. Gaat verassend snel, als je wat eet zit je zo op de 85-90%.MarkHero schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Dus 10x stoppen, steeds maar max anderhalf uur rijden en per keer een half uur ongeveer stilstaan?
Wat vond jij er uiteindelijk van?
Ik heb geen problemen ervaren met de hoeveelheid laden of keren stoppen, de stop plekken zijn niet altijd bij een tank station. Wij hebben een keer bij een deticated laadplek gestaan. Hier stond een batterij om de piek op te vangen en een onbemand rust plek met wc etc. Ook zelfs de mogelijkheid tot het vullen van de banden met lucht. Soms kom je doordat je moet laden ook op hele andere plekken dan alleen een tank station.
Persoonlijk zou ik 50km extra aan range willen voor dit soort uitstapjes, maar dit had ik pas op de terugweg. Misschien wil je dan ook sneller thuis zijn.
De totale tijd durf ik niets over te zeggen, omdat wij steeds van plek naar plek reden heb ik hier totaal niet opgelet. Ik denk dat de ABRP redelijk overeenkomt met de reistijd.
[ Voor 3% gewijzigd door Ruubaan op 22-08-2022 11:52 ]
Heb je ook bijgehouden hoeveel percentage je per stop ongeveer nog over had voordat je echt moest laden? Uit je huidige verhaal komt het een beetje over alsof je maar 1.5 uur kon rijden ongeveer a ~100km/u maar ik kan me niet voorstellen dat je maar 150km kan rijden op grofweg 80% lading toch?Ruubaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:51:
[...]
Steeds inderdaad max ander half uur rijden, het stil staan was vaker 20 minuten dan veel langer. Hij laad zeker tot 60ish procent tussen de 97-70 kwh. Gaat verassend snel, als je wat eet zit je zo op de 85-90%.
Ik heb geen problemen ervaren met de hoeveelheid laden of keren stoppen, de stop plekken zijn niet altijd bij een tank station. Wij hebben een keer bij een deticated laadplek gestaan. Hier stond een batterij om de piek op te vangen en een onbemand rust plek met wc etc. Ook zelfs de mogelijkheid tot het vullen van de banden met lucht. Soms kom je doordat je moet laden ook op hele andere plekken dan alleen een tank station.
Persoonlijk zou ik 50km extra aan range willen voor dit soort uitstapjes, maar dit had ik pas op de terugweg. Misschien wil je dan ook sneller thuis zijn.
De totale tijd durf ik niets over te zeggen, omdat wij steeds van plek naar plek reden heb ik hier totaal niet opgelet. Ik denk dat de ABRP redelijk overeenkomt met de reistijd.
PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.
1600 km in 14,5 uur zou betekenen dat je bijna geen pauzes neemt, geen lunch, geen benen strekken, helemaal niks.MarkHero schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 10:33:
[...]
Ik snap echt niet dat mensen dat een veilige/fijne manier van reizen vinden. Ook met een benzine-auto wil ik gewoon iedere twee uur even uit de auto. Gewoon ff rondje lopen, koffie halen, even strekken. Met een EV gebruik je die tijd nuttig om weer op te laden.
Net terug uit Kroatië van 1400 km, dat delen we gewoon op in twee dagen 700 km. Vertrekken na het ontbijt, pauze om 11.00 voor koffie en iets lekkers, doorrijden tot 13.00 en lunch, rijden tot 15.30 om even een gebakje te halen oid, en dan door naar het avondeten. Ik moet er echt niet aan denken om net als m'n ouders vroeger soms idiote touren uit te halen om maar in één dag alles te kunnen rijden. Kom je helemaal gesloopt om 3 uur 's nachts uit de auto, no thanks.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ABRP kijkt standaard wat tijd het meest gunstigste is volgens mij, dus dan zijn het vaak kortere stops.
Meestal ga je alweer een beetje aan laden denken bij 20%, dus dan blijft er uiteindelijk nog maar 60% over van je accu tussen de stops in (vanaf 80%).
Het is anders dan wanneer je met de auto door stampt naar huis, maar uiteindelijk is het echt fijner en relaxter om er wat langer de tijd voor te nemen.
Meestal ga je alweer een beetje aan laden denken bij 20%, dus dan blijft er uiteindelijk nog maar 60% over van je accu tussen de stops in (vanaf 80%).
Het is anders dan wanneer je met de auto door stampt naar huis, maar uiteindelijk is het echt fijner en relaxter om er wat langer de tijd voor te nemen.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
@Jeroenneman Mijn record staat op 1600km in 21 uur, in mijn eentje. Dat was eens maar nooit weer. Op zich ging het prima, maar in de laatste 50km werd het heel zwaar en had ik gewoon de auto aan de kant moeten zetten.
Wel elke 1,5-2 uur even eruit, wat eten, benen strekken, mezelf verplicht om 2 veerboten van 25 en 45 minuten te nemen, etc.
Eerste 450km van die rit was 8 uren, allemaal slingerwegen door de bergen met steeds 50 en 70.
Wel elke 1,5-2 uur even eruit, wat eten, benen strekken, mezelf verplicht om 2 veerboten van 25 en 45 minuten te nemen, etc.
Eerste 450km van die rit was 8 uren, allemaal slingerwegen door de bergen met steeds 50 en 70.
[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 22-08-2022 12:21 ]
Dat verschilde, ik heb zelf 10% ingesteld. dit klopte ook vaak, vaak wat meer. de langere stints waren wanneer ik daadwerkelijk kon laden op de slaapbestemming. Vaker 1:15 dan anderhalf uur.AtlAntA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Heb je ook bijgehouden hoeveel percentage je per stop ongeveer nog over had voordat je echt moest laden? Uit je huidige verhaal komt het een beetje over alsof je maar 1.5 uur kon rijden ongeveer a ~100km/u maar ik kan me niet voorstellen dat je maar 150km kan rijden op grofweg 80% lading toch?
Die 150 km klopt ongeveer wel, er zit ook een marge voor jezelf in zodat je nog kan uitwijken naar een andere laadpaal indien nodig. Ik ben 1 keer tot 6% gereden, maar dat vonden mijn mede passagiers niet zo leuk
Bedankt voor je antwoord. Zoals zovelen in dit topic zitten wij ook met smart te wachten op onze e-208. En dat zal dan ook onze eerste EV worden dus het uitpluizen van uitgebreide real world ervaringen in een community die ik hoog heb zitten is een leuke bezigheid.Ruubaan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:53:
[...]
Dat verschilde, ik heb zelf 10% ingesteld. dit klopte ook vaak, vaak wat meer. de langere stints waren wanneer ik daadwerkelijk kon laden op de slaapbestemming. Vaker 1:15 dan anderhalf uur.
Die 150 km klopt ongeveer wel, er zit ook een marge voor jezelf in zodat je nog kan uitwijken naar een andere laadpaal indien nodig. Ik ben 1 keer tot 6% gereden, maar dat vonden mijn mede passagiers niet zo leuk
Gisteren op en neer gereden naar Scheveningen vanuit Arnhem. 260km retour en bij thuiskomst gaf de auto aan nog 32km in de accu te hebben zitten. Dit was vrijwel 95% snelweg rijden met 107 km/h op de cruise control (geen idee hoe snel dat dan echt is). En vanaf 50% accubereik ongeveer klopte het resterend aantal km ook goed (bleef constant rond 30km)AtlAntA schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Zoals zovelen in dit topic zitten wij ook met smart te wachten op onze e-208. En dat zal dan ook onze eerste EV worden dus het uitpluizen van uitgebreide real world ervaringen in een community die ik hoog heb zitten is een leuke bezigheid.
Alleen de eerste 100km ofzo klopt er geen zak van het resterend bereik. Je start ook met 380km bereik ongeveer, zal wel gebaseerd zijn om de wltp norm ofzo en dat de auto na 100km denkt "ok deze persoon rijdt veel snelweg misschien toch niet uitgaan van een wltp cyclus" en dan klopt het opeens wel.
Is natuurlijk ook lastig, als je een keer wel veel binnendoor moet rijden dan is je snelwegbereik ook te pessimistisch.
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Dit is wel een redelijke indicatie ja. Wij hebben onder overeenkomende omstandigheden gereden en bij zo'n percentage wilde de auto zeker nog wel met 80kW laden. Vanaf de 60% zakte het meer in maar nog steeds 50+ tot de 75%.Ruubaan schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 22:34:
Ik denk dat het waarschijnlijk in het koelingssysteem zit en dan niet goed genoeg kan koelen, bij het laden wordt er dan ook niet meer opgeladen dan 29 kW op 55%.
Verder mooi verhaal. En ik snap dat het allemaal heel wat lijkt om zovaak te stoppen voor sommigen. Voor ons geldt echter dat we er met een benzine/diesel net zo lang over doen aangezien we veel en relaxt pauzeren. En omdat de pauzes wat langer duurden met 2 kinderen en we vaak met 20-30% alweer een laadpaal opzochten hebben we meestal de 50kW paal van Ionity gepakt. Lekker goedkoop en meestal beschikbaar:)
Dat is wat jij vindt en hoe jij het ervaart he. Ik heb er dus totaal geen moeite mee, ik kom helemaal niet gesloopt uit de auto, vrouwlief is moeier dan ik. Ik ben 3x gestopt, 1x tanken en 2x even wat eten, dat is voor mij meer dan genoeg. Dus dat is een perfect veilige manier van reizen.Jeroenneman schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:11:
[...]
1600 km in 14,5 uur zou betekenen dat je bijna geen pauzes neemt, geen lunch, geen benen strekken, helemaal niks.
Ik snap echt niet dat mensen dat een veilige/fijne manier van reizen vinden. Ook met een benzine-auto wil ik gewoon iedere twee uur even uit de auto. Gewoon ff rondje lopen, koffie halen, even strekken. Met een EV gebruik je die tijd nuttig om weer op te laden.
Net terug uit Kroatië van 1400 km, dat delen we gewoon op in twee dagen 700 km. Vertrekken na het ontbijt, pauze om 11.00 voor koffie en iets lekkers, doorrijden tot 13.00 en lunch, rijden tot 15.30 om even een gebakje te halen oid, en dan door naar het avondeten. Ik moet er echt niet aan denken om net als m'n ouders vroeger soms idiote touren uit te halen om maar in één dag alles te kunnen rijden. Kom je helemaal gesloopt om 3 uur 's nachts uit de auto, no thanks.
Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. 10x of meer stoppen vind ik gewoon geen manier van reizen, dus wat mij betreft is de EV nog nirt geschikt voor dit soort trips.
Klinkt vooral als enorme zelfoverschatting. 3x stoppen op 1600km is gewoon onveilig. Het zal vaak goed gaan (vooral door de oplettendheid van andere weggebruikers) maar het is gewoon een feit dat na enkele uren rijden de concentratie en paraatheid sterk achteruit gaan. De regels voor vrachtwagenchauffeurs zijn er niet voor niets.MarkHero schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:54:
[...]
Dat is wat jij vindt en hoe jij het ervaart he. Ik heb er dus totaal geen moeite mee, ik kom helemaal niet gesloopt uit de auto, vrouwlief is moeier dan ik. Ik ben 3x gestopt, 1x tanken en 2x even wat eten, dat is voor mij meer dan genoeg. Dus dat is een perfect veilige manier van reizen.
Maar daar gaat het hier ook helemaal niet om. 10x of meer stoppen vind ik gewoon geen manier van reizen, dus wat mij betreft is de EV nog nirt geschikt voor dit soort trips.
Maar goed, als je dat wil blijven doen, dan huur je toch gewoon een diesel voor die ene keer per jaar? Die kosten kun je wil missen als je de rest van het jaar voor de helft van de je kosten rijdt.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Sjonge jonge, door oplettendheid van andere. Wat zit je hier nou persoonlijk te doen. Dat doe ik toch ook niet.Jeroenneman schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:38:
[...]
Klinkt vooral als enorme zelfoverschatting. 3x stoppen op 1600km is gewoon onveilig. Het zal vaak goed gaan (vooral door de oplettendheid van andere weggebruikers) maar het is gewoon een feit dat na enkele uren rijden de concentratie en paraatheid sterk achteruit gaan. De regels voor vrachtwagenchauffeurs zijn er niet voor niets.
Maar goed, als je dat wil blijven doen, dan huur je toch gewoon een diesel voor die ene keer per jaar? Die kosten kun je wil missen als je de rest van het jaar voor de helft van de je kosten rijdt.
Is het ook niet zo dat de auto na verloop van tijd de GOM (zo heet het resterend bereik geloof ik) beter kan inschatten omdat hij uit meer data kan putten om zo tot een goed gemiddelde te komen? Neem aan dat een auto in de meeste gevallen (uitgezonderd zakelijk natuurlijk) grofweg hetzelfde rondje rijdt. Dus woon-werk etcetera.Arm1n schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:24:
[...]
Gisteren op en neer gereden naar Scheveningen vanuit Arnhem. 260km retour en bij thuiskomst gaf de auto aan nog 32km in de accu te hebben zitten. Dit was vrijwel 95% snelweg rijden met 107 km/h op de cruise control (geen idee hoe snel dat dan echt is). En vanaf 50% accubereik ongeveer klopte het resterend aantal km ook goed (bleef constant rond 30km)
Alleen de eerste 100km ofzo klopt er geen zak van het resterend bereik. Je start ook met 380km bereik ongeveer, zal wel gebaseerd zijn om de wltp norm ofzo en dat de auto na 100km denkt "ok deze persoon rijdt veel snelweg misschien toch niet uitgaan van een wltp cyclus" en dan klopt het opeens wel.
Is natuurlijk ook lastig, als je een keer wel veel binnendoor moet rijden dan is je snelwegbereik ook te pessimistisch.
Ik merk wel dat de GOM andere waarden aangeeft dan voorheen. Dus ja: er zal een soort leer elementje inzitten. Ik begreep van een ander forum dat de maximale range na verloop van tijd zal afnemen. Niks om je zorgen over te maken (het is niet de accu die minder wordt).
Volgens mij zit er iets van 2000km op de teller dus mogelijk dat de GOM zich nog bij gaat stellen.AtlAntA schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:11:
[...]
Is het ook niet zo dat de auto na verloop van tijd de GOM (zo heet het resterend bereik geloof ik) beter kan inschatten omdat hij uit meer data kan putten om zo tot een goed gemiddelde te komen? Neem aan dat een auto in de meeste gevallen (uitgezonderd zakelijk natuurlijk) grofweg hetzelfde rondje rijdt. Dus woon-werk etcetera.
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Vraagje tussen de EV’s door, wordt de 308SW nog wel geleverd met glazen dak? Ik lijk dit nergens terug te kunnen vinden en officiële foto’s of afbeeldingen zijn niet altijd even duidelijk.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik zie het op veel van de foto's op de website wel nog terug en ook in de teksten staat het genoemd._Dune_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:28:
Vraagje tussen de EV’s door, wordt de 308SW nog wel geleverd met glazen dak? Ik lijk dit nergens terug te kunnen vinden en officiële foto’s of afbeeldingen zijn niet altijd even duidelijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/RXsUJzZExJj1P6MxGKOlVT5H.png?f=user_large)
De configurator op de website doet het bij mij weer eens niet, dus geen idee of 'ie daar nou nog beschikbaar is als optie.
In de configurator zie ik het al een poosje niet terugkomen, kan het ook niet vinden als bijvoorbeeld voor de Alure of Alure pack business gaat. Overigens hoeft het voor mij geen schuif kantel dak te zijn. Mijn huidige 308SW heeft een geheel glazen dak en dat vind ik super kwa ligt en zicht. Afgelopen week weer eens met de 308 door Oostenrijk en Zwitserland gereden. 😃GerbenRawr schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:54:
[...]
Ik zie het op veel van de foto's op de website wel nog terug en ook in de teksten staat het genoemd.
[Afbeelding]
De configurator op de website doet het bij mij weer eens niet, dus geen idee of 'ie daar nou nog beschikbaar is als optie.
Toen ik mijn huidige 308SW bestelde zat het glazen dak volgens mij standaard tenminste in alle uitvoeringen gebaseerd op de Alure.
[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 23-08-2022 16:17 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ja, vreemd. Ik heb toch de configurator aan de praat en daar zie je het inderdaad nergens meer terugkomen, terwijl het op foto's op de landingspagina van de auto toch best duidelijk te zien is op alle foto's. Misschien maar eens via de chat navragen?_Dune_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:12:
[...]
In de configurator zie ik het al een poosje niet terugkomen, kan het ook niet vinden als bijvoorbeeld voor de Alure of Alure pack business gaat. Overigens hoeft het voor mij geen schuif kantel dak te zijn. Mijn huidige 308SW heeft een geheel glazen dak en dat vind ik super kwa ligt en zicht. Afgelopen week weer eens met de 308 door Oostenrijk en Zwitserland gereden. 😃
Toen ik mijn huidige 308SW bestelde zat het glazen dak volgens mij tenminste in alle uitvoeringen gebaseerd op de Alure.
Ik heb afgelopen vrijdag (19 augustus) mijn 308sw gt pack business met glazen panorama dak in ontvangst mogen nemen. Ze worden dus nog wel geleverd, maar er werd mij verteld dat deze configuratie nauwelijks voor komt. Is overigens niet een vaste glazen dak zoals in de eerdere versie van de 308, maar een kortere glazen dak die ook open kan._Dune_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:28:
Volgens de prijstlijst is het panoramadak alleen nog leverbaar op de GT modellen.
https://www.louwman.nl/up...308-per-19-april-2022.pdf
https://www.louwman.nl/up...308-per-19-april-2022.pdf
Members only:
Inloggen
Voor de eigenaren van de e-208: kan de waarschuwingstoon die je krijgt bij het naderen van een 'gevarenzone' zoals een flitspaal ook uit? Ik kan het wel uitschakelen op de kaart - dan verdwijnen de iconen - maar het geluid krijg je dan nog steeds.
Is dat niet een nieuw verplicht systeem voor alle auto’s, regelgeving vanuit eu.Daniel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:01:
Voor de eigenaren van de e-208: kan de waarschuwingstoon die je krijgt bij het naderen van een 'gevarenzone' zoals een flitspaal ook uit? Ik kan het wel uitschakelen op de kaart - dan verdwijnen de iconen - maar het geluid krijg je dan nog steeds.
Update gehad van de dealer. GT Pack eind feb bestelt. Staat nu op levering aan dealer eerste week september. Maar dealer gaf aan dat er nog geen vin in het systeem staat, dus dat hij nog niet geproduceerd is. En dat die ‘levering aan dealer’ nooit meer gehaald wordt door transport problemen, of ontbrekende onderdelen die nog achteraf ingebouwd moeten worden.
Als het verplicht is om te waarschuwen voor flitspalen, dan kunnen ze beter flitspalen verbieden_Dune_ schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:29:
[...]
Is dat niet een nieuw verplicht systeem voor alle auto’s, regelgeving vanuit eu.
[ Voor 30% gewijzigd door Devil op 25-08-2022 20:00 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Is Apple CarPlay eigenlijk draadloos in de e-208 GT?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Nee. Android Auto en Apple CarPlay gaan helaas nog ouderwets via het kabeltje.Eiríkr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 20:36:
Is Apple CarPlay eigenlijk draadloos in de e-208 GT?
Zo bedoelde ik hem niet 😅, nee de eu gaat de eis stellen dat een auto moet gaan waarschuwen als jij de op dat moment geldende Max snelheid overschreid. Ik weet alleen even niet meer vanaf wanneer dit in nieuwe auto’s verplicht zal zijn.[b]Devil schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:59:[/b
[...]
Als het verplicht is om te waarschuwen voor flitspalen, dan kunnen ze beter flitspalen verbieden
Dan zou ik de sensor er inderdaad ook aftrekken of je wilt per se een opgelichte tellerbak hebben_JGC_ schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 20:34:
Die sensor geeft random meetwaarden, potje is op niveau en sensor laat STOP, de bijbehorende piepjes en het koelvloeistof lampje aan gaan. Zo nu en dan gaat ie uit, om willekeurig later weer aan te gaan terwijl potje op niveau is.
Ik controleer niet heel vaak, maandelijks zo ongeveer. Ik controleerde donderdag omdat we vrijdag op vakantie gingen. Bij de 207 controleerde ik veel vaker, maar dat was omdat er om de 2000km een halve liter olie bij mocht.
Halve liter op ''n maandje is toch niet zeer ernstig, ondanks dat je natuurlijk wilt dat hij niet lekt. Zou inderdaad makkelijk zijn als de waterpomp, radiateur of thermostaat aan vervanging toe is.
Ѫа$тёя чѳця аят
Wat een chaos bij Peugeot, zelf begin februari besteld. VIN staat in het systeem en levering aan dealer voor 13 augustus. Sindsdien radio stilteDevil schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 19:59:
Update gehad van de dealer. GT Pack eind feb bestelt. Staat nu op levering aan dealer eerste week september. Maar dealer gaf aan dat er nog geen vin in het systeem staat, dus dat hij nog niet geproduceerd is. En dat die ‘levering aan dealer’ nooit meer gehaald wordt door transport problemen, of ontbrekende onderdelen die nog achteraf ingebouwd moeten worden.

Terugreis achter de rug, 2 fietsen achterop, kinderfiets op het dak en kofferbak vol met meuk. Op de veluwe heuvelig, had auto meer moeite mee dan zonder al die meuk. Hele week niks verbruikt, net thuis gekeken, mist alweer aardig wat uit.Mosin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:51:
[...]
Dan zou ik de sensor er inderdaad ook aftrekken of je wilt per se een opgelichte tellerbak hebben![]()
Halve liter op ''n maandje is toch niet zeer ernstig, ondanks dat je natuurlijk wilt dat hij niet lekt. Zou inderdaad makkelijk zijn als de waterpomp, radiateur of thermostaat aan vervanging toe is.
Het nare is: ik ruik koelvloeistof, maar ik zie nergens sporen. Overdrukventiel van de dop zou ook nog lek kunnen zijn, dan gooit ie het onder belasting als damp eruit.
Dat zou nog wel eens kunnen, maar nu weet je wel dat hij in ieder geval met belasting niet per se kvs verbruikt. Denk dat je inmiddels het kvs probleem wel zodanig hebt kunnen uit lokken._JGC_ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 14:36:
[...]
Terugreis achter de rug, 2 fietsen achterop, kinderfiets op het dak en kofferbak vol met meuk. Op de veluwe heuvelig, had auto meer moeite mee dan zonder al die meuk. Hele week niks verbruikt, net thuis gekeken, mist alweer aardig wat uit.
Het nare is: ik ruik koelvloeistof, maar ik zie nergens sporen. Overdrukventiel van de dop zou ook nog lek kunnen zijn, dan gooit ie het onder belasting als damp eruit.
Ѫа$тёя чѳця аят
Onder belasting verbruikt ie juist KVS. Als het systeem amper op temperatuur/druk komt verlies ik niks. Motor kan met normale buitentemperatuur gewoon uren doorrijden met het pijltje strak op 70 graden, pas bij extreme warmte of belasting gaat ie naar 80 (voor 90+ moet je naar 10-15% helling en dan achter een camper rijden).Mosin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:01:
[...]
Dat zou nog wel eens kunnen, maar nu weet je wel dat hij in ieder geval met belasting niet per se kvs verbruikt. Denk dat je inmiddels het kvs probleem wel zodanig hebt kunnen uit lokken.
Viel me ook op dat er een oud model dop gebruikt is bij deze auto, die dop is vervangen door een nieuw model. Bij mijn eerste 206 1.4HDI van begin 2004 zat dat nieuwe model er al op, deze is van 2006.
Binnenkort maar weer even wat onderdelen bestellen... houdt je van de straat.
70 graden is geen normale bedrijfstemperatuur voor koelvloeistof. Dat moet rond de 90 graden zijn. Misschien iets mis met je thermostaat?
Bij een 1.4hdi is dat normaal. Openingstemperatuur van thermostaat is 83 graden.Naafkap schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:57:
70 graden is geen normale bedrijfstemperatuur voor koelvloeistof. Dat moet rond de 90 graden zijn. Misschien iets mis met je thermostaat?
Ben benieuwd of het nog gelukt is om deze notificaties uit te krijgen?Daniel schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:01:
Nee. Ik kan volgens mij wel het volume verlagen maar dat geldt dan meteen voor alle meldingen.AtlAntA schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 07:25:
[...]
Ben benieuwd of het nog gelukt is om deze notificaties uit te krijgen?
Ooh dacht dat je over de hele week de auto flink belast had ipv alleen de terug reis._JGC_ schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:29:
[...]
Onder belasting verbruikt ie juist KVS. Als het systeem amper op temperatuur/druk komt verlies ik niks. Motor kan met normale buitentemperatuur gewoon uren doorrijden met het pijltje strak op 70 graden, pas bij extreme warmte of belasting gaat ie naar 80 (voor 90+ moet je naar 10-15% helling en dan achter een camper rijden).
Viel me ook op dat er een oud model dop gebruikt is bij deze auto, die dop is vervangen door een nieuw model. Bij mijn eerste 206 1.4HDI van begin 2004 zat dat nieuwe model er al op, deze is van 2006.
Binnenkort maar weer even wat onderdelen bestellen... houdt je van de straat.
Je hebt inmiddels het specifieke probleem al gevonden of vervang je het hele zooitje gewoon?
Ѫа$тёя чѳця аят
Eerst de dop maar eens proberen in combinatie met een nieuwe sensor van Autodoc. Morgen eerst maar even kijken of Winparts die niet toch kan leveren, ik heb het nml niet zo op Autodoc.Mosin schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:00:
[...]
Ooh dacht dat je over de hele week de auto flink belast had ipv alleen de terug reis.
Je hebt inmiddels het specifieke probleem al gevonden of vervang je het hele zooitje gewoon?
Ik rijd er vnml stukjes van 20km mee en meestal onbelast, dus zelfs als ik ermee doorrijd ga ik er niet veel van merken. Kan de hele zooi gaan vervangen, maar waar houdt het op... EGR koeler kan ook nog lek zijn bijvoorbeeld.
Vervelend, dat is echt iets waar ik me zeer aan zou kunnen gaan ergeren. Dacht dat ik genoeg onderzoek naar de e-208 had gedaan maar ben dit nergens tegengekomen nog. Ook is mij dit niet opgevallen in de proefrit die ik een paar maanden geleden heb gedaan.Daniel schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:22:
[...]
Nee. Ik kan volgens mij wel het volume verlagen maar dat geldt dan meteen voor alle meldingen.
Misschien het thermostaat huis? Ik heb het daarmee een keer gehad dat er aan de binnenkant een stuk van het randje waarmee het afdichtrubber op z'n plek wordt gehouden. Dat leverde een heel onvoorspelbaar koelvloeistof lekkage op. Soms maanden goed en dan weer kompleet leeg. Kan je trouwens prima bij zo aan de zijkant van het blok._JGC_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Eerst de dop maar eens proberen in combinatie met een nieuwe sensor van Autodoc. Morgen eerst maar even kijken of Winparts die niet toch kan leveren, ik heb het nml niet zo op Autodoc.
Ik rijd er vnml stukjes van 20km mee en meestal onbelast, dus zelfs als ik ermee doorrijd ga ik er niet veel van merken. Kan de hele zooi gaan vervangen, maar waar houdt het op... EGR koeler kan ook nog lek zijn bijvoorbeeld.
Klopt, aanzuigbuis even weghalen en kan je prima bij.wuppie007 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Misschien het thermostaat huis? Ik heb het daarmee een keer gehad dat er aan de binnenkant een stuk van het randje waarmee het afdichtrubber op z'n plek wordt gehouden. Dat leverde een heel onvoorspelbaar koelvloeistof lekkage op. Soms maanden goed en dan weer kompleet leeg. Kan je trouwens prima bij zo aan de zijkant van het blok.
Edit: kosten ook geen drol die dingen, EPS/KW/Facet voor 16 euro incl temperatuursensor

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 28-08-2022 13:45 ]
Het kan gewoon uit via de navigatie. Naar navigatie. Op "Menu" drukken. Daarna op "Instellingen" drukken. Dan kun je gewoon de waarschuwing aan/uit zetten.AtlAntA schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 12:18:
[...]
Vervelend, dat is echt iets waar ik me zeer aan zou kunnen gaan ergeren. Dacht dat ik genoeg onderzoek naar de e-208 had gedaan maar ben dit nergens tegengekomen nog. Ook is mij dit niet opgevallen in de proefrit die ik een paar maanden geleden heb gedaan.
Dit weekend met de e-2008 van Amsterdam naar Bologna gereden. De vrouw en kleine vlogen, ik reed met de Peugeot + koffers om ze daar op te halen.
Ja je moet aardig vaak stoppen (9-10x), maar dat wist ik van te voren. Desondanks heel goed te doen, en wat rijdt 'ie ontzettend lekker in de bergen zeg....
Ja je moet aardig vaak stoppen (9-10x), maar dat wist ik van te voren. Desondanks heel goed te doen, en wat rijdt 'ie ontzettend lekker in de bergen zeg....
[ Voor 49% gewijzigd door Stringer op 28-08-2022 23:37 ]
i5 3570k @ 4.2 | MSI Z77A-G45 | 16GB RAM | GTX 1070 TI 8GB |
Maar... Waarom reden vrouw en kleine niet gewoon mee?
[ Voor 36% gewijzigd door dreamscape op 28-08-2022 23:44 ]
Ah kijkdkln schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
Het kan gewoon uit via de navigatie. Naar navigatie. Op "Menu" drukken. Daarna op "Instellingen" drukken. Dan kun je gewoon de waarschuwing aan/uit zetten.
Dit heb ik toevallig van het weekend ook gedaan. Wel viel het mij op dat de flitsers dan ook niet zichtbaar werden in de balk rechts naast het scherm. Weet iemand of de vertragingen daar wel nog steeds in getoond worden?dkln schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
Het kan gewoon uit via de navigatie. Naar navigatie. Op "Menu" drukken. Daarna op "Instellingen" drukken. Dan kun je gewoon de waarschuwing aan/uit zetten.
Overigens, het volume van het alarm voor een flitser is gekoppeld aan dat van de spraakbesturing. Als ik via Carplay een whatsapp bericht wil voorlezen op een niveau dat ik het ook daadwerkelijk kan verstaan, staat vervolgens het volume van de flitsmeldingen zo hard dat ze het alarm in Noord Holland horen als ik bij Eindhoven de snelweg opdraai

👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Dan maar even afwachten wat het gaat doen. Vervangen en dan even flink wat kilometers maken en de wagen schoonbranden_JGC_ schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 09:49:
[...]
Eerst de dop maar eens proberen in combinatie met een nieuwe sensor van Autodoc. Morgen eerst maar even kijken of Winparts die niet toch kan leveren, ik heb het nml niet zo op Autodoc.
Ja naja, het kan echt van alles zijn. Zoiets lulligs wat @wuppie007 heb je ook nog. 'T kan allemaal.
Autodoc zo erg? Ik las wel eens dat Winparts ook niet heilig moet zijn. Heb bij wp alleen 'n keertje een BMW radiator gekregen in plaats van die voor de Peugeot
[ Voor 3% gewijzigd door Mosin op 29-08-2022 08:51 ]
Ѫа$тёя чѳця аят
Haha, niet echt iets waar je zou zoeken als je zulke waarschuwingen uit zou willen hebbendkln schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 17:28:
[...]
Fijn om te horen.
Dop en thermostaat van Febi bij Winparts, sensor bij Autodoc of Ali Express. Bij het vervangen ook meteen de slangklemmen aanpakken, die zijn na 16 jaar ook al behoorlijk ver heen.Mosin schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:50:
[...]
Dan maar even afwachten wat het gaat doen. Vervangen en dan even flink wat kilometers maken en de wagen schoonbranden![]()
Ja naja, het kan echt van alles zijn. Zoiets lulligs wat @wuppie007 heb je ook nog. 'T kan allemaal.
Autodoc zo erg? Ik las wel eens dat Winparts ook niet heilig moet zijn. Heb bij wp alleen 'n keertje een BMW radiator gekregen in plaats van die voor de Peugeot
Winparts kan evt wel een sensor van Fispa/SIDAT krijgen met forse levertijd, maar is Italiaanse meuk, laatste keer had ik een ventilatorweerstand van dat merk die na montage niet werkte omdat de contactpunten een halve centimeter dieper lagen dan een originele

Wat betreft Autodoc, als ik de reviews mag geloven is het maar de vraag of je krijgt wat je bestelt en als het dan retour moet (als ze dat accepteren) moet het naar Duitsland, waarbij de verzendkosten niet mals zijn. Winparts is niet altijd perfect, maar wel stukken beter dan dat. Daarnaast is Winparts ook klant van mij.
Vraagje voor de mensen met een Peugeot 208, gebruiken jullie speciale doekjes voor het interieur?
Zijn deze prima of hebben jullie suggesties?
Iedere goede microvezeldoek volstaat. In de 208 zijn geen bijzondere materialen gebruikt waar je een speciale doek voor zou willen gebruiken of zo.Uhmazing34 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:36:
Vraagje voor de mensen met een Peugeot 208, gebruiken jullie speciale doekjes voor het interieur?
Je kunt met je vraag daarom beter terecht in het grote autodetailingtopic. Zie: Het grote auto detailing topic
[ Voor 13% gewijzigd door FreddyFish op 29-08-2022 23:05 ]
Ik zou absoluut heel voorzichtig zijn met het gebruiken van een microvezeldoekje bij de 3d cockpit. Het werd door mijn dealer afgeraden. Het reflectieve folie op het scherm beschadigd namelijk heel snel. Ik zou juist een simpel brillendoekje gebruiken of desnoods een plumeau :-p
Als je toch begint met alles los te halen, dan direct goed. Wanneer krijg je het spul binnen, ben wel benieuwd namelijk_JGC_ schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
Dop en thermostaat van Febi bij Winparts, sensor bij Autodoc of Ali Express. Bij het vervangen ook meteen de slangklemmen aanpakken, die zijn na 16 jaar ook al behoorlijk ver heen.
Winparts kan evt wel een sensor van Fispa/SIDAT krijgen met forse levertijd, maar is Italiaanse meuk, laatste keer had ik een ventilatorweerstand van dat merk die na montage niet werkte omdat de contactpunten een halve centimeter dieper lagen dan een originele.
Wat betreft Autodoc, als ik de reviews mag geloven is het maar de vraag of je krijgt wat je bestelt en als het dan retour moet (als ze dat accepteren) moet het naar Duitsland, waarbij de verzendkosten niet mals zijn. Winparts is niet altijd perfect, maar wel stukken beter dan dat. Daarnaast is Winparts ook klant van mij.
Oooh serieus, dat is lullig. Zit je fijn met die troep te kijken

Bij Winparts werd mijn retour netjes en heel snel afgehandeld, dus daar is niets van te zeggen. Ik bestel daar meestal of ga zelf naar de lokale boer. Als je zakelijk contact hebt, dan scheelt dat al een hele hoop.
Ѫа$тёя чѳця аят
@Mosin Moet het nog bestellen, pak direct ook maar een servicebeurt mee, zit weer bijna op 20K/1 jaar.
Winprice 0W30 C2 wordt het, heb dezelfde olie in Eurol verpakking nu staan. Ja echt, 0W30 in een 16 jaar oude motor met 375.000km ervaring die destijds met 10W40 op de markt kwam, en dan geen drup verbruiken.
Verder gok ik dat de huidige thermostaat idd te vroeg open gaat, dus vervangen is sowieso nuttig.
Winprice 0W30 C2 wordt het, heb dezelfde olie in Eurol verpakking nu staan. Ja echt, 0W30 in een 16 jaar oude motor met 375.000km ervaring die destijds met 10W40 op de markt kwam, en dan geen drup verbruiken.
Verder gok ik dat de huidige thermostaat idd te vroeg open gaat, dus vervangen is sowieso nuttig.
PSA-motoren uit die tijd, net als de TU-benzinemotor 1.4 8v gebruiken geen druppel olie en het zijn oerdegelijke blokken._JGC_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 18:21:
@Mosin Moet het nog bestellen, pak direct ook maar een servicebeurt mee, zit weer bijna op 20K/1 jaar.
1 jaar later kwamen ze met de 1.6HDiF en 1.6VTI... toen was het over en uit met de betrouwbaarheidNaafkap schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:10:
[...]
PSA-motoren uit die tijd, net als de TU-benzinemotor 1.4 8v gebruiken geen druppel olie en het zijn oerdegelijke blokken.
Schiet wel op daar bij PSA. In februari een e-2008 besteld. Levertijd 3-4 maanden. Vond ik al wat onrealistisch van de dealer maar ok, uiteindelijk werd het 9 September en nu weer verschoven naar 2 Oktober.
Van 3-4 naar ruim 7. Is wel wat ik had verwacht dus verder geen issue maar die gecommuniceerde levertijden klopt maar weinig van.
Van 3-4 naar ruim 7. Is wel wat ik had verwacht dus verder geen issue maar die gecommuniceerde levertijden klopt maar weinig van.
Dat ligt vooral aan de dealer. Ik ben eind februari voor het eerst daar gaan praten over een e-208 en toen gaf de dealer al aan dat ik, wanneer ik snel bestelde, toch al rekening moest houden met levering in november...Jeffoz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:05:
Schiet wel op daar bij PSA. In februari een e-2008 besteld. Levertijd 3-4 maanden. Vond ik al wat onrealistisch van de dealer maar ok, uiteindelijk werd het 9 September en nu weer verschoven naar 2 Oktober.
De ene dealer houdt een slag om de arm (en dan kan het in het gunstigste geval nog meevallen), en de andere dealer stelt het wat rooskleuriger voor. Het blijven natuurlijk wel autoverkopers...
Uiteraard, ik had er ook wel rekening mee gehouden. Als ze meteen zeggen een jaar zijn ze vast bang dat ik ergens anders ga kijken dus zal ook een stukje tactiek bij zittendreamscape schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 22:50:
[...]
Dat ligt vooral aan de dealer. Ik ben eind februari voor het eerst daar gaan praten over een e-208 en toen gaf de dealer al aan dat ik, wanneer ik snel bestelde, toch al rekening moest houden met levering in november...
De ene dealer houdt een slag om de arm (en dan kan het in het gunstigste geval nog meevallen), en de andere dealer stelt het wat rooskleuriger voor. Het blijven natuurlijk wel autoverkopers...
Iedereen die besteld heeft met subsidie is locked in, zelf ook 7 maanden moeten wachten in plaats van de beloofde 3-4 maanden. Al met al niet ontevreden, de prijzen van private lease zijn door de hogere rente gestegen en daarnaast zijn er de nodige prijsverhogingen geweest tijdens het afgelopen half jaar.Jeffoz schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:58:
[...]
Uiteraard, ik had er ook wel rekening mee gehouden. Als ze meteen zeggen een jaar zijn ze vast bang dat ik ergens anders ga kijken dus zal ook een stukje tactiek bij zitten
Dit is wat meer algemeen ipv Peugot related maar als ik het goed begrepen heb dan is je subsidie aanvraag 18 maanden geldig en wordt de subsidie pas daadwerkelijk uitbetaald zodra de auto bij je thuis staat.n0pe schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:22:
[...]
Iedereen die besteld heeft met subsidie is locked in, zelf ook 7 maanden moeten wachten in plaats van de beloofde 3-4 maanden. Al met al niet ontevreden, de prijzen van private lease zijn door de hogere rente gestegen en daarnaast zijn er de nodige prijsverhogingen geweest tijdens het afgelopen half jaar.
In onze situatie is de levertijd van de e-208 minstens 12 maanden (April besteld), met wat extra wereld malaises erbij zoals bijvoorbeeld een nieuwe corona variant kan dit de 18 maanden zomaar voorbij gaan. Koffiedik kijken natuurlijk maar vraag me af of de subsidie aanvraag dan tzt weer verlengd kan worden.
Het is inderdaad binnen 18 maanden na toekenning van de subsidie. Doel er meer op dat fabrikanten tijdens de subsidie periode maximaal willen verkopen, daarbij de levertijd iets rooskleuriger voorspiegelen en dat mensen indien de subsidie is toegekend toch niet zullen annuleren ongeacht de vertraging (zolang het binnen die 18 maanden blijft).AtlAntA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:50:
[...]
Dit is wat meer algemeen ipv Peugot related maar als ik het goed begrepen heb dan is je subsidie aanvraag 18 maanden geldig en wordt de subsidie pas daadwerkelijk uitbetaald zodra de auto bij je thuis staat.
In onze situatie is de levertijd van de e-208 minstens 12 maanden (April besteld), met wat extra wereld malaises erbij zoals bijvoorbeeld een nieuwe corona variant kan dit de 18 maanden zomaar voorbij gaan. Koffiedik kijken natuurlijk maar vraag me af of de subsidie aanvraag dan tzt weer verlengd kan worden.
Overigens denk ik dat 12 maanden wel heel ruim is geschat door de verkoper. Ik zie op een Duits forum voorbij komen dat 7-8 maanden levertijd aangegeven wordt voor de laatste bestellingen.
[ Voor 8% gewijzigd door n0pe op 31-08-2022 10:17 ]
Mijn 207 met 1.4 VTI is begonnen op 1:7000 en verbruikte op een gegeven moment 1:4000 aan olie. We hebben nu een 1.2 Puretech 82 in een 208 en die doet het tot nu toe redelijk, verbruikt wel wat maar niet zo buitensporig veel als die oude VTI. Alleen of ie beurt > beurt haalt zonder bijvullen op km's betwijfel ik_JGC_ schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:19:
[...]
1 jaar later kwamen ze met de 1.6HDiF en 1.6VTI... toen was het over en uit met de betrouwbaarheid
De wijzen komen uit het Oosten!
Nog 1 dagen wachten hierna en dan zaterdag eindelijk mijn e-208 GT Pack ophalen.
Zal wel wat foto's posten zodra ik hem heb.
Trouwens nog meer JL mensen hier die hem zaterdag ophalen in Velp?
Precies 9 maanden moeten wachten trouwens :-)
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Hier nog een JL klant, maar ik moet nog even wachten. De website zegt 'nog 4 weken', maar toen ik in maart bestelde zei de dealer al dat ik rekening moeten houden met november/december.TheRyzenDude schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:02:
Nog 1 dagen wachten hierna en dan zaterdag eindelijk mijn e-208 GT Pack ophalen.
Vandaag een mail van JL dat de 'verwachte datum' nu 31-12 is. Laatste dag van het jaar, kortom: ze weten het eigenlijk nog niet...
Ik hield er al rekening mee, dus het is niet zo'n punt.aar het wordt wel tijd voor iets nieuws...
Yes, ik mag 'm ook zaterdag komen ophalen om 10:30 uur in Velp. Blauwe GT Pack met zwart panoramadak. Spannend!TheRyzenDude schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:02:
Tot dan
Ik wil de koplampen van mijn 207SW laten restaureren (polijsten en coaten). Auto is net nog probleemloos door de APK gekomen maar ik vind dat de verweerdheid (vooral bovenop) wel zodanig is dat het de aanblik van mijn auto verpest. Weet iemand een goed adres hiervoor in Utrecht of omgeving? (Mag ook iets verder weg zijn). Ik heb al op internet rondgekeken maar recensies zijn moeilijk te vinden.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Zou het niet makkelijker en goedkoper zijn om 2 andere lampen te zoeken op bijvoorbeeld onderdelenlijn.nl?Louise525 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:08:
Ik wil de koplampen van mijn 207SW laten restaureren (polijsten en coaten). Auto is net nog probleemloos door de APK gekomen maar ik vind dat de verweerdheid (vooral bovenop) wel zodanig is dat het de aanblik van mijn auto verpest. Weet iemand een goed adres hiervoor in Utrecht of omgeving? (Mag ook iets verder weg zijn). Ik heb al op internet rondgekeken maar recensies zijn moeilijk te vinden.