[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 76 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 8.872 views sinds 30-01-2008

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-06 17:27

Krizzie

Progressive Music \o/

Eindelijk werkt hij dan met Vista 64bit. Alleen kan geen clocks aanpassen. :? druk op find max core en hij blijft dood leuk op 2d mode staan. Zal wel mooi zijn als je 2 profielen kan maken voor 3d en 2d. Maar snap nog niet waar dat kan (of het uberhaupt kan). :)

De koeler settings werken dan weer wel, mooi want nu is hij lekker stil! :D (2900XT)

Geluidswolk

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik snap het niet want ik kon dit met beta versie 2 ook gewoon hoor?

Alleen het overklokken lukt nogsteeds niet, ook niet met deze beta 3 versie... Is dus weinig verandert in mijn opzicht.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Astennu schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:18:
Alleen jammer dat AMD in het high end segment niets heeft. Net even de eerste review van de nieuwe 8800 GTS 512MB bekeken. Ding is toch weer 10-20% sneller dan de GT. Dit keer met 128 Shaders 65 core 1625 shader clock en 1980 voor het geheugen.
3870 X2 staat op de planning voor high-end en is nog steeds on track voor deze winter.

March of the Eagles

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 19:50
Is er al iets bekend over de HD3830? Of heeft er al iemand een vermoeden over de prijs (100-120 euro?), prestatie (2600XT<->3850), en launch(nog dit jaar?) .

En hoe lang duurt het normaal voordat er wat passieve varianten op de markt komen(?) :)

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 10:01
Krizzie schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:28:
Eindelijk werkt hij dan met Vista 64bit. Alleen kan geen clocks aanpassen. :? druk op find max core en hij blijft dood leuk op 2d mode staan. Zal wel mooi zijn als je 2 profielen kan maken voor 3d en 2d. Maar snap nog niet waar dat kan (of het uberhaupt kan). :)

De koeler settings werken dan weer wel, mooi want nu is hij lekker stil! :D (2900XT)
W1zzard raad aan em niet onder Vista 64Bit te gebruiken. Want hij is daar nog niet voor gemaakt.
inquestos schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:17:
Is er al iets bekend over de HD3830? Of heeft er al iemand een vermoeden over de prijs (100-120 euro?), prestatie (2600XT<->3850), en launch(nog dit jaar?) .

En hoe lang duurt het normaal voordat er wat passieve varianten op de markt komen(?) :)
Vervanging van de HD2600 komt onder de 100 euro rens maar dan nog kun je IMO beter voor de HD3850 gaan die is 3x zo snel :P En die zullen ook zeker in een passieve versie komen.
Hacku schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:19:
[...]

3870 X2 staat op de planning voor high-end en is nog steeds on track voor deze winter.
Ja ok maar nV heeft al langer high end kaarten dat is het een beetje :) En dit is een Dual GPU kaart. Ook leuk daar niet van. En ook zeker de toekomst. Nu maar hopen dat die drivers goed werken want zo niet dan is het niet echt een high end ding want dan zul je regelmatig zien dat een singel HD3870 nog wel eens sneller kan zijn. Maar ze moeten nu ook wel met R700 op komst. Dan zijn goede multi gpu driver een must.

[ Voor 22% gewijzigd door Astennu op 30-11-2007 08:52 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ncodr
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-06 19:30
Krizzie schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:28:

En lekker heet ook! Hou het maar goed in de gaten... de stock cooler is niet performant genoeg om met trage fan te werken... Ik heb vorige week m'n cooler vervangen door de HR-03/R600, review kan je hier vinden:
http://tweakers.net/productreview/5719

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 22:05
Zou er iemand in staat zjin om mij een foto te linken van de onderkant (dus andere kant dan de cooler) van een HIS X1950 Pro IceQ3 Turbo Edition 512 Mb AGP?

Ik heb deze kaart nu al geruime tijd in een pc steken en gisteren bij het schoonmaken ervan viel het mij op dat er aan die kant een roze sticker zit waar volgens mij mogelijks een heatsink ofzo opstond :)
Zou ik graag een willen nacheken :d

een nieuw topic hiervoor opendoen leek me nogal overkill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

ncodr schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:01:
[...]

En lekker heet ook! Hou het maar goed in de gaten... de stock cooler is niet performant genoeg om met trage fan te werken... Ik heb vorige week m'n cooler vervangen door de HR-03/R600, review kan je hier vinden:
Ik had last dat de koeler in 2D mode bij 70c harder ging draaien (38%) en dat is erg merkbaar vergeleken de 31% normaal. Ik heb nu dus de drempel bij 75c gezet en hij spint niet meer op. :) De core blijft alsnog rond de 68c in 2D (nog erg warm). 3D gaat hij richting de 80c, daar heb ik de koeler op 50% gezet, aangezien ik ingame toch niet hoor dat hij staat te blazen. :P

Aangezien ik geen verschil kan zien tussen 2D en 3D clocks in ATItool blijf ik nog even van de voltages af. Liefst wil ik de 2D mode op 400/400 (nu 500/500) en dan het voltage omlaag. In 3D mode dan juist het zaakje naar 800/900 met misschien een iets hoger/lager (moet ik nog testen) voltage, zodat ik the best of both worlds heb. >:)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

Een video-review van de 3870 @ 3d-game man

Rating: KICKASS :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Alles wat daar staat stamt nog zo'n beetje uit de tijd dat SuperTiling de default multi-GPU rendering methode was. Sinds een paar Catalysts is AMD overgestapt op AFR, de methode die ze ontwikkeld hadden voor de Rage Fury Maxx, waar nVidia nu ook gebruik van maakt (grappig dat NV dus van een ATI technologie gebruik maakt voor SLI).
Wat bedoel je juist met "nu", CJ? AFR is al mogelijk sinds de introductie van SLI.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ncodr schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:01:
[...]

Hier is die na ongeveer 8 uur idle 52 graden met een kamertemperatuur van 19 graden, dus dat valt wel mee hoor? ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Ik heb net m'n X38 bordje binnen, ga eens kijken wat voor prestatie verschil dat bied. Ook qua overklok. Jammer dat ik geen 2e 2900XT heb, anyone :P?

ps @ video: ik vind die gast echt zo'n psycho look hebben, ook op het einde alsie verteld over de website enzo, damn kan het nog sneller, freak!

[ Voor 33% gewijzigd door peakaboo op 30-11-2007 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Laatst online: 19-07-2023
peakaboo schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:09:
Jammer dat ik geen 2e 2900XT heb, anyone :P?
Als je CF wil zoek dan een 2900Pro, is gewoon een 2900XT met een ietsie betere heatsink. Even de Bios van een XT erop gooien en klaar is kees. :)

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Anoniem: 107626 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:11:
Een video-review van de 3870 @ 3d-game man

Rating: KICKASS :D
Hahaha, die gast is grappig. Alleen is hij in mijn ogen niet echt objectief in z'n reviews. :D

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
ik heb een voeding met 2 4-pin pci-e kabels, maar nou zie ik dat de HD3870 1 6-pin pci-e kabel nodig heeft.

kan ik hem dan toch gebruiken met mijn huidige voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
SirNobax schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:07:
[...]

Als je CF wil zoek dan een 2900Pro, is gewoon een 2900XT met een ietsie betere heatsink. Even de Bios van een XT erop gooien en klaar is kees. :)
Ik heb al een 2900XT, dus ik ga nu echt niet eerst 2 pro's zoeken, buiten dat tis allemaal teveel gedoe. Als iemand uit de buurt langs wil komen wil ik best wat CF benches doen om te kyken wat de winst is met een X38 bordje. 3870 CF bied niet veel meer, dus die ga ik niet kopen. Hopelijk is de R680 wat, misschien die zelfs in CF :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 15:41
the squaler1 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:36:
mmm ik game erg vaak en heb sinds kort Cod 4 leuk maar mijn videokaart kan het niet meer bijbenen dat is een 1950PRO. Ik wil het liefst altijd alles op high en wil verlopig er mee vooruit kunnen. Maar twijfel nog tussen een 3850 of een 3870.
En kan dat op een voeding van 430 watt van coolermaster?

Zelf denk ik een 3870 kan ik wat langer mee vooruit en op een reso van 1440x900 is een goede kaart wel een vereiste >:)
iemand ?

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mooi Mooi Mooi, morgen ontvang ik 3(!!!) Sapphire HD3870's. Waarvan 2 voor mijn nieuwe PC. Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten. Ik zal meteen wat benchmarks draaien.

Nu moet alleen nog kiezen welk OS ik wil. Ik heb namelijk 4GB ram.
Met welk OS kun je goed benchmarken?
Windows 2003 (ondersteunt 4GB)
Windows Vista 64Bits?

Vista draai ik zowiezo voor het normale werk, DX10 enzo. Maar volgens mij zijn benchmarks een stuk langzamer in Vista als in 2003 (xp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:14:
[...]

Wat bedoel je juist met "nu", CJ? AFR is al mogelijk sinds de introductie van SLI.
Ja klopt. Op NV kaarten wel ja. Maar AFR is al mogelijk sinds de ATi Rage Fury MAXX (MAXX staat trouwens voor Multiple Accelerators).

Met "nu" doel ik dus eigenlijk meer op de periode 2004 (toen nV haar eigen SLI introduceerde) tot het heden. AFR is de default rendering modus van nV nu en is dus een ATI-techniek. NV gebruikt niet de door ATI (nu dus AMD) gepatenteerde AFR techniek, maar eentje die iets afwijkt, maar wel volgens het principe van GPU1: frame 1/3/5/7/etc en GPU2: frame 2/4/6/8/etc werkt.

Voor CrossFire was eerst supertiling de default compatibility mode. Nu is dat ook AFR, alhoewel niet alle titels compatible zijn met AFR en er dan weer gebruik wordt gemaakt van Supertiling of SFR.

Kort overzichtje van technieken en wanneer ze voor het eerst in desktop GPUs gebruikt werden:
  • SLI (scan line interleave) door 3dfx in 1998
  • AFR (alternate frame rendering) door ATI in 1999
  • SFR (split frame rendering) door Metabyte in 1998. Het heette eerst PGC (Parallel Graphic Configuration) en was voornamelijk bedoeld om een AGP videokaart met een PCI videokaart te laten samenwerken. AGP kon dan bv 60% van het scherm voor z'n rekening nemen en PCI nam dan 40% voor zijn rekening.
  • Supertiling (Checkerboard rendering) door ATI ontwikkeld in 2001 in samenwerking met Evans & Sutherland voor de professionele simulators (vanaf R300), Toen werd ook SuperAA geintroduceerd.
Het grappige was dat ATI oorspronkelijk gebruik wilde maken van Metabyte's PGC (oftewel SFR). De onderhandelingen waren daarover al gaande, deze eindigden op niets. Metabyte werd overgenomen door Alienware en ATI ontwikkelde haar eigen AFR (codename: Aurora) die de beperkingen van AGP omzeilde door 2 GPUs op 1 PCB te plakken. Deze techniek werd binnen een week verzonnen en daarna uitgewerkt.

Ik heb van AMD gehoord dat CrossFireX 'double buffered' werkt. Fudzilla had geloof ik hetzelfde opgevangen. In CrossFireX4 zouden GPUs dan niet 1 maar 2 frames tegelijk renderen om te voorkomen dat GPUs uit hun neus staan te vreten. Hoe dat dan zou werken? Als ik het moet gokken (heb er nog geen officiele bevestiging over):

GPU1: frame 1 + 5
GPU2: frame 2 + 6
GPU3: frame 3 + 7
GPU4: frame 4 + 8

Overigens leuk om nog eens terug te lezen.... een aantal reviews van de MAXX uit 1999/2000:

http://www.firingsquad.com/hardware/ragefurymaxx/default.asp
http://www.firingsquad.com/hardware/atimaxxreview/
http://active-hardware.co.../video/rage-fury-maxx.htm
http://pc.watch.impress.c...cle/20000121/hotrev43.htm
http://arstechnica.com/reviews/2q00/videoru/videoru-1.html (Maxx vs Viper2 die ik zelf ook nog in m'n bezit heb)
http://www.hardware.fr/articles/15-1/ati-rage-fury-maxx.html
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=837

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Kleine newsflash. R700 heeft hardware based AA resolve. Maar dit wordt alleen gebruikt in de gevallen wanneer:

1) shaderbased AA resolve niet nodig is omdat er bv geen deferred rendering, HDR etc gebruikt wordt
2) shaderbased AA resolve niet nodig is EN langzamer is dan hardware AA resolve

Shaderbased AA resolve zal dus de voorkeur blijven hebben, zeker met de komst van nog meer games waar hardware AA resolve niet optimaal werkt. De R700 zou echter dusdanig snel moeten zijn dat shaderbased AA resolve waarschijnlijk vaker gebruikt gaat worden dan hardware AA resolve. Maar er is nu wel een fallback naar hardware AA resolve. Oude games zouden hier profijt van moeten hebben, terwijl nieuwere games meer profijt hebben van shaderbased AA resolve.

Het zou niet veel moeite en transistors kosten om shaderbased AA resolve in te bouwen. Dat shader AA resolve niet per definitie trager hoeft te zijn dan hardware AA resolve bewijst het feit dat bv de GF8800GT enorm in elkaar zakt en vaak slechter presteert dan een HD3870 op 8x MSAA.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

CJ schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:01:
Kleine newsflash. R700 heeft hardware based AA resolve. Maar dit wordt alleen gebruikt in de gevallen wanneer:

1) shaderbased AA resolve niet nodig is omdat er bv geen deferred rendering, HDR etc gebruikt wordt

Shaderbased AA resolve zal dus de voorkeur blijven hebben, zeker met de komst van nog meer games waar hardware AA resolve niet optimaal werkt. De R700 zou echter dusdanig snel moeten zijn dat shaderbased AA resolve waarschijnlijk vaker gebruikt gaat worden dan hardware AA resolve. Maar er is nu wel een fallback naar hardware AA resolve. Oude games zouden hier profijt van moeten hebben, terwijl nieuwere games meer profijt hebben van shaderbased AA resolve.

Het zou niet veel moeite en transistors kosten om shaderbased AA resolve in te bouwen. Dat shader AA resolve niet per definitie trager hoeft te zijn dan hardware AA resolve bewijst het feit dat bv de GF8800GT enorm in elkaar zakt en vaak slechter presteert dan een HD3870 op 8x MSAA.
Bedankt voor je informatie zoals altijd :)

Wordt zoiets hardwarematig of softwarematig bepaald? Het lijkt mij namelijk ook af te hangen van het systeem.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
peakaboo schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:29:
[...]

Ik heb al een 2900XT, dus ik ga nu echt niet eerst 2 pro's zoeken, buiten dat tis allemaal teveel gedoe. Als iemand uit de buurt langs wil komen wil ik best wat CF benches doen om te kyken wat de winst is met een X38 bordje. 3870 CF bied niet veel meer, dus die ga ik niet kopen. Hopelijk is de R680 wat, misschien die zelfs in CF :o
Je hoeft maar 1 2900pro te halen hoor, daar flash je de XT bios op en je hebt 2 volwaardige XT's :)
(het is eigenlijk hetzelfde geval als een 7900gto ->GTX)

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-am-crazy
  • Laatst online: 15-06 22:42
Modbreak:Lees aub voortaan de topicwaarschuwing

[ Voor 78% gewijzigd door dion_b op 01-12-2007 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarrY A.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-02 23:00

BarrY A.

Two strokes never die...

Modbreak:Aub topicwaarschuwing lezen

[ Voor 90% gewijzigd door dion_b op 01-12-2007 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 16-06 18:44

Edmin

Crew Council

get on my horse!

uit het topicbeleid:

- geen gezever over winkels of levertijden

Wanneer leren mensen dit eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:02

flessuh

Set sail for fail!

noob vraagje, is er ergens duidelijk te vinden welke merken wel en welke merken geen crossfire kabel leveren?

op sommige sites van leveranciers staat dat deze er wel bij zit bij bijv asus, en op de site van asus staat niks :?

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 22:05
dafz0r schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:39:
Zou er iemand in staat zjin om mij een foto te linken van de onderkant (dus andere kant dan de cooler) van een HIS X1950 Pro IceQ3 Turbo Edition 512 Mb AGP?

Ik heb deze kaart nu al geruime tijd in een pc steken en gisteren bij het schoonmaken ervan viel het mij op dat er aan die kant een roze sticker zit waar volgens mij mogelijks een heatsink ofzo opstond :)
Zou ik graag een willen nacheken :d

een nieuw topic hiervoor opendoen leek me nogal overkill
gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video3/images/his-8/his-x1950proagp-scan-back.jpg

is dat roze ding normaal? ik bedoel, moet daar geen heatsink op normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
Kleine newsflash. R700 heeft hardware based AA resolve. Maar dit wordt alleen gebruikt in de gevallen wanneer
[...]
Tjah, dit is een rare ontwikkeling, misschien was de MSAA HW in de rops van de R6xx dan toch kapot. Die hardware AA zal in ieder geval enkel voor de normale AA modes zijn.

hehe, ik mis cheetah :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ff maar het hele stukje gequote waar dat in stond. Wie weet doet ATi nog een boekje open over de R600. :)
That’s not to say that RV670 is without its problems, but a lot of the major ones have been worked out. There’s still a complete lack of hardware-based MSAA resolve in RV670’s render back-ends, which hampers performance when you’re using anti-aliasing. However, having spent a lot of time talking with AMD’s GPU product managers, I decided that it wasn’t that the current generation Radeon’s anti-aliasing performance was particularly bad – it just isn’t as good as Nvidia’s efficiency at 4xMSAA.

The reason we say this is because performance on Nvidia’s hardware drops off at 8xMSAA to such an extent that the GeForce 8800 GT is no longer noticeably faster than the Radeon HD 3870 – so much so that you’d be pushed to tell the difference between the two in a blind taste test. It could be that Nvidia just hasn’t tuned its hardware to efficiently use 8xMSAA though, as its 8xCSAA mode is almost as good as 8xMSAA and isn’t quite so severe on the performance stakes.

Regardless, we were pleased to hear that R700 won’t suffer from the same problems and, from what I understand, there will be hardware-based MSAA resolve in there for scenarios when shader-based anti-aliasing is less than optimal for what the developer is trying to achieve. In the past we were spoiled with great anti-aliasing performance and quality on ATI’s hardware, and it just hasn’t been as good as it should be this generation – AMD knows this.

The other thing that still irks me a little is the chip’s architectural efficiency – I can’t help but feel this card should (and would) crucify Nvidia’s GeForce 8800 GT if code was written in such a way to take advantage of the VLIW architecture or if AMD had opted for a more versatile architecture that doesn’t suffer from some of the constraints that we’re used to seeing in GPUs of past years, before the unified shaders came to be.

In my opinion, a unified shader architecture should be a very efficient and elegant solution to the graphics problem, but the VLIW design appears to be a bit of a mistake based on the titles that are available now... not the titles that might be available in the future. It’s almost as if the ATI engineers have tried to be too clever with the architecture, rather than focusing on something that’s a little more brute force - a little like the earlier X1600 memory architecture, which was most efficient for games that would be released long after the card was antiquated. The problem for AMD is that the card’s performance can, at times, be inconsistent and that doesn’t really help its cause.

Anyway, that’s enough talking about the problems I still feel there are with AMD’s current architecture – let’s move onto some more positive things, because RV670 is anything but R600 take two.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Banzaibunny schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:14:
noob vraagje, is er ergens duidelijk te vinden welke merken wel en welke merken geen crossfire kabel leveren?

op sommige sites van leveranciers staat dat deze er wel bij zit bij bijv asus, en op de site van asus staat niks :?
Zit bij elk merk er standaard bij. >>> http://ati.amd.com/uk/pro...nhd3800/requirements.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Krizzie schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:56:
[...]
Aangezien ik geen verschil kan zien tussen 2D en 3D clocks in ATItool blijf ik nog even van de voltages af. Liefst wil ik de 2D mode op 400/400 (nu 500/500) en dan het voltage omlaag. In 3D mode dan juist het zaakje naar 800/900 met misschien een iets hoger/lager (moet ik nog testen) voltage, zodat ik the best of both worlds heb.
Is er nou zo weinig support voor de R600 of duurd het gewoon erg lang om zulke programma's te maken.

Ik ben nog geeneen programma'tje tegengekomen die de voltages kan veranderen en geheugen-timings kan instellen.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Phyxion schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 19:07:
[...]

Bedankt voor je informatie zoals altijd :)

Wordt zoiets hardwarematig of softwarematig bepaald? Het lijkt mij namelijk ook af te hangen van het systeem.
Shaderbased gaat via de shaders, is niet softwarematig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarrY A.
  • Laatst online: 26-02 23:00

BarrY A.

Two strokes never die...

Edmin schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:11:
uit het topicbeleid:

Wanneer leren mensen dit eens?
Woops, sorry mensen. Ben bepaald geen nieuwkomer hierzo, maar ik heb dit gewoon over het hoofd gezien. Ik kan jullie hierbij ook vermelden dat het nooit meer zal voorkomen!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
edgarf28 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:06:
ik heb een voeding met 2 4-pin pci-e kabels, maar nou zie ik dat de HD3870 1 6-pin pci-e kabel nodig heeft.

kan ik hem dan toch gebruiken met mijn huidige voeding?
iemand? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, zo'n kabel kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.digicom-it.be/images/products/17962.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hacku schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:22:
[...]

Shaderbased gaat via de shaders, is niet softwarematig.
Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde wat precies bepaalde of het via de shaders ging of via de hardwarematige oplossing.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Vraagje:
Hoeveel bridges gebruik je voor CF? 1 is waarschijnlijk genoeg of is 2 beter?
Ik twijfel ff.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
Phyxion schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:35:
[...]

Dat bedoelde ik niet, ik bedoelde wat precies bepaalde of het via de shaders ging of via de hardwarematige oplossing.
Hmmm, wat is nu eigenlijk het verschil tussen shader- en hardware based AA.

Hmm, even een "soort-van gok".
Shaderbased lijkt mij dat de streamprocessors alles gaan berekenen, bij shader intensieve games (crysis) zal dit dus voor een flinke vertraging zorgen, aangezien een aantal streamprocessors alleen de AA lopen te berekenen i.p.v. de game zelf.

Hardware based lijkt mij de conventionele manier, dat de core alle data bij het geheugen ga nachecken vergelijken en een ge-anti aliased kleurwaarde toeken aan de pixels. Zoals altijd, erg memory bandwidth intensief, maar dit zou voor een 2900XT minder erg zijn dan voor de 3870/50.

Kan zijn dat ik er grandioos naast zit hoor, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Ff googlen.

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 01-12-2007 14:50 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:02

flessuh

Set sail for fail!

ik kan aanraden deze bij de lokale computerboer te bestellen, online bestel je deze voor een paar euro, en komt er nog eens 2x de prijs aan verzendkosten overheen :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

Is er al een officele bevestiging uit of de HD3850 AGP nog in december gaat uitkomen? Dit zijn de laatste geruchten. Het zou een aanzienlijke verbetering zijn tov van de X1950pro AGP.

En is er al meer bekend over de R700 en dan voornamelijk het feit dat deze opbouwbaar word, dus meerdere cores in één of op een kaart voor een toename in prestatie. Zou het dan een CF-achtige manier van communiceren worden? Of word het meer zoiets als multicore cpu's, dus zeer grote dye's met een ander soort van interne communicatie. Dat laatste lijkt me niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-05 09:51
Vraagje: past de hr 03 gt op een 3870? iemand enige ervaring mee? Op de site van thermalright staat wel dat de geheugenkoelblokjes erop passen, maar de complete koeler wordt daar vergeten in de install guide

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 18:59:
Vraagje: past de hr 03 gt op een 3870? iemand enige ervaring mee? Op de site van thermalright staat wel dat de geheugenkoelblokjes erop passen, maar de complete koeler wordt daar vergeten in de install guide
Je zit in de verkeerde topic, vriend. >>>Het ATi HD38xx Ervaringen Topic

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Bullus schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 14:40:
Vraagje:
Hoeveel bridges gebruik je voor CF? 1 is waarschijnlijk genoeg of is 2 beter?
Ik twijfel ff.
Vroeger had je er twee nodig. Vanaf dual CrossFireX heb je er maar 1 nodig. :)

Zie ook:

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/2007/11/rv670_amd_ati_radeon_hd_3870/crossfire1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Mooie slide CJ, jammer dat 8 GPU CF niet mogelijk is door deze info.
Volgens Thermaltake is 8 GPU Sli wel mogelijk (10 PCI slots design for quad-graphic card configuration).

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Tnx CJ, het is nu duidelijk.

Zag nl een plaatje van de quad 2600xt ,die had 4 bridges en de quad crossfire HD38xx had maar 3 bridges nodig en dual crossfire 2900xt weer 2. :? Was toch ff verwarrend.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Euhm, is 8x GPU opstelling niet een beetje enorm overkill ? Ten eerste heeft Crossfire al verschillende versies gehad verspreid over meerdere generaties, dus ik denk dat we het allemaal wel overleven als we het maar met 4x GPU moeten doen.

Zowiezo is dat best belachelijk:
- moederbord moet 8 PCI-Express poorten hebben
- moederbord moet meerdere chipsets hebben die elk 4 GPU's kunnen aanspreken
- voeding moet 8 aparte rails hebben voor GPU's alleen, eigenlijk 2 stuks voor "8+6 kaarten"
- Speciale case die een moederbord van abnormale grootte aankan
- 8 dezelfde kaarten scoren kan onmogelijk goedkoop en nuttig zijn

En dan komt er nog het feit bij dat Crossfire/SLI van 2 GPU's nog lang geen 100% performancestijging geeft, 4 GPU's die 150% performancestijging geven is al mooi.

Zowiezo heeft het geen nut om 8 instapkaarten van 100€ te pakken, voor de meerprijs ben je tegenwoordig nog steeds veel beter uit met 2 highend kaarten. En 8 highend kaarten benutten: wat nut heeft het ? Alle toepassingen die dergelijke power vereisen zijn in de professionele wereld te vinden en hebben ook aangepaste toepassingen evenals systemen die het efficienter en stabieler zullen doen dan 8 GPU's op een desktop moederbordje.

Om nog maar te zwijgen over de andere nadelen: geluidsproductie, defecten, stroomverbruik, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Phuncz schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:28:
Euhm, is 8x GPU opstelling niet een beetje enorm overkill ? Ten eerste heeft Crossfire al verschillende versies gehad verspreid over meerdere generaties, dus ik denk dat we het allemaal wel overleven als we het maar met 4x GPU moeten doen.

- voeding moet 8 aparte rails hebben voor GPU's alleen, eigenlijk 2 stuks voor "8+6 kaarten"

En dan komt er nog het feit bij dat Crossfire/SLI van 2 GPU's nog lang geen 100% performancestijging geeft, 4 GPU's die 150% performancestijging geven is al mooi.

Zowiezo heeft het geen nut om 8 instapkaarten van 100€ te pakken, voor de meerprijs ben je tegenwoordig nog steeds veel beter uit met 2 highend kaarten. En 8 highend kaarten benutten: wat nut heeft het ? Alle toepassingen die dergelijke power vereisen zijn in de professionele wereld te vinden en hebben ook aangepaste toepassingen evenals systemen die het efficienter en stabieler zullen doen dan 8 GPU's op een desktop moederbordje.

Om nog maar te zwijgen over de andere nadelen: geluidsproductie, defecten, stroomverbruik, etc.
toon volledige bericht
Je vergeet dat een kaart zoals de R680 2 GPU's op 1 pcb heeft. Dus 4 van die zal al 8 GPU's betekenen. En ATX mobo's met 4 pci-e sloten zijn er wel te vinden. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zijn punt blijft hetzelfde :) En laat ze eerst maar eens drivers gaan schrijven zodat triple en quad perfect werken ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
N0taFAma schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:04:
Mooie slide CJ, jammer dat 8 GPU CF niet mogelijk is door deze info.
Volgens Thermaltake is 8 GPU Sli wel mogelijk (10 PCI slots design for quad-graphic card configuration).
8 GPU SLI is niet mogelijk. ;)

NV heeft al een aparte SLI connector nodig met cross-connecties tussen GPU 1 en GPU 3. 3 PCIe slots is het maximum bij SLI (dus dit zou eventueel 6 GPU SLI kunnen worden, maar don't get your hopes up).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Dat shader AA resolve niet per definitie trager hoeft te zijn dan hardware AA resolve bewijst het feit dat bv de GF8800GT enorm in elkaar zakt en vaak slechter presteert dan een HD3870 op 8x MSAA.
Gemengde gevoelens. Sowieso, dat ze opnieuw hardware based AA gaan toevoegen zegt ook wat. Misschien wordt shader based AA de toekomst, maar er zullen nog altijd games uitkomen waar hardware based AA gebruikt zal worden. En dan is het gewoon handig om beide te kunnen. Je kan shader based AA verdedigen zoveel je wil, maar hardware based blijft ook belangrijk. Aan de andere kant verwacht ik dat R700 krachtig genoeg moet zijn om alles shaderbased AA uit te voeren, maar het moge duidelijk zijn dat ze nu op save willen spelen.

En shaderbased AA hoeft inderdaad niet traag te zijn, mits een game daar optimaal voor geschreven is. Als dat laatste niet het geval is zal punt twee in de praktijk nog vaak voorkomen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

Hacku schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:38:
Zijn punt blijft hetzelfde :) En laat ze eerst maar eens drivers gaan schrijven zodat triple en quad perfect werken ;)
Uitgaande van de CF resultaten van de 3870 zal dit wel in orde zijn denk ik, kan natuurlijk altijd averechts aflopen, en de cpu bottleneck zal gigantisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:13:
[...]
En shaderbased AA hoeft inderdaad niet traag te zijn, mits een game daar optimaal voor geschreven is.
Dat hoeft ook niet eens...

Shaderbased AA is bij AMD zeer afhankelijk van de drivers en de fastpath tussen de shaders en render backends. Zie 8xMSAA. Shaderbased AA resolve is dus niet per definitie trager dan hardware AA resolve anders zou de GF8800GT met 8xMSAA helemaal over de HD3870 heen walsen als dat zo zou zijn.

Kijk verder ook eens naar de HD2900XT in vergelijking tot de HD3870. Met de helft minder geheugenbandbreedte en wat extra optimalisaties, weet de HD3870 toch over het algemeen beter te presteren met AA en heeft een kleinere performance drop.

Overigens kon AMD zo'n 30% aan transistors besparen toen men van 512-bits naar 256-bits ging. Dat is dus ongeveer 200M transistoren. Een pure HD2900XT met 256-bits memory interface zou dus 520M transistoren groot zijn. Maar AMD heeft er dus 146M bij gestopt, om tot de 666M transistoren te komen van de HD3870. In die 146M transistoren zitten dus UVD (wat maar een klein percentage is), DX10.1 ondersteuning en wat tweaks aan de architectuur (bv meer cache op bepaalde plekken).

Ik ben benieuwd wat de transistorgroottes zijn van RV620 en RV635. Zou me niets verbazen als die even groot zijn als resp RV610 en RV630. Het gerucht gaat namelijk dat deze allebei al DX10.1 compliant zijn (net zoals dat ze ook al PCIe 2.0 ondersteunen na een biosflash).

[ Voor 6% gewijzigd door CJ op 02-12-2007 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Overigens kon AMD zo'n 30% aan transistors besparen
Maar ze hadden nooit transistors mogen besparen door geen hardware AA in de R600 te stoppen. We hadden dan een totaal andere kaart gehad.
Zie 8xMSAA. Shaderbased AA resolve is dus niet per definitie trager dan hardware AA resolve anders zou de GF8800GT met 8xMSAA helemaal over de HD3870 heen walsen als dat zo zou zijn.
Mwah, dat ene voorbeeld kan me niet overtuigen. Een game dat je specifiek voor hardware AA ontwerpt zal het niet beter doen via shaderbased render.
Kijk verder ook eens naar de HD2900XT in vergelijking tot de HD3870. Met de helft minder geheugenbandbreedte en wat extra optimalisaties, weet de HD3870 toch over het algemeen beter te presteren met AA en heeft een kleinere performance drop.
Misschien was de bandbreedte van de 2900XT gewoon overkill en werd deze niet volledig benut?
Het gerucht gaat namelijk dat deze allebei al DX10.1 compliant zijn (net zoals dat ze ook al PCIe 2.0 ondersteunen na een biosflash).
DX10.1 is bevestigd ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsquare
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 13:19
Ik heb een systeem met de volgende specs:

e6750@ 3.2Ghz
ga-x38-ds5
2x hd3870 in crossfire
2Gb geheugen.
cat versie. 7.11
3dmark 06: 14460 -> met crossfire enabled

nu heb ik een aantal vragen
heb ik met pci express 2.0 twee (uberhaupt) crossfire interconnectors nodig?
Ik heb m erop gezet en hij komt door 3dmark06 heen.

Geen enkel spel werkt in crossfire modus,
bioshock
crysis
need for speed pro racing

dat schiet dus niet op. Heeft iemand suggesties qua instellingen of is het echt wachten op patches van amd?

[ Voor 9% gewijzigd door bsquare op 02-12-2007 04:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Hacku schreef op zondag 02 december 2007 @ 01:31:
[...]

Maar ze hadden nooit transistors mogen besparen door geen hardware AA in de R600 te stoppen. We hadden dan een totaal andere kaart gehad.
Dat is nou net het punt wat ik probeer duidelijk te maken. Ze hadden ook de fastpath kunnen upgraden of beter kunnen tweaken.

Overigens moet je je uitspraak wel nuanceren. Dat er geen "hardware AA" in de R600 zit is onjuist. Deze uitspraak doet impliceren dat alles via software gebeurt en dat is niet zo. Compression en evaluation van subpixels wordt nog altijd in de render backends gedaan. Alleen het resolve gedeelte wordt via een fastpath vanaf de RBEs naar de shaders gevoed om het daar te laten uit te voeren.
Mwah, dat ene voorbeeld kan me niet overtuigen. Een game dat je specifiek voor hardware AA ontwerpt zal het niet beter doen via shaderbased render.
Een game wordt niet specifiek voor hardware AA resolve ontworpen. Omgekeerd worden games wel specifiek voor shaderbased AA ontworpen ivm deferred shading, HDR, etc.
Misschien was de bandbreedte van de 2900XT gewoon overkill en werd deze niet volledig benut?
Niet helemaal. Op lagere resoluties met AA/AF wel. Dan had je aan 64GB/s genoeg. Maar wanneer je de hoogte in gaat dan onderscheidt de HD2900XT zich nog wel steeds van de HD3870. Denk aan echte HD resoluties met AA/AF. Volgens AMD moet je het 'probleem' elders zoeken dan op het gebied van bandbreedte.
DX10.1 is bevestigd ;)
Ik had het wel over de HD2400 en HD2600 serie. Jij ook? :)

@ Bsquare: Voor dit soort vragen is dit topic niet bedoeld. We hebben een speciaal topic voor de HD3800 serie: Het ATi HD38xx Ervaringen Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

XF & SLI achtige oplossingen zijn wel aardig maar zolang ze de drivers niet voldoende op orde hebben ben ik niet van plan daar de hoofdprijs voor te gaan betalen.
Dan wacht ik liever even op de R700 of G100.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Maar R700 is een SLI/CF achtige oplossing. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:22:
Als ik jouw posts goed begrepen heb dan was de R420 serie al "SLI/CF" omdat er meerdere quads werden gebruikt oid. En de R700 zou dit concept nog verder doorvoeren maar we praten bij de R700 toch gewoon over 1 fysieke chipverpakking :?

Anders beetje flauw van je. :o Je weet best wat ik bedoel. :) Twee of meer fysieke chips op 1 kaart of op meerdere kaarten die afhankelijk van de drivers soms beter presteren dan 1 fysieke chip op 1 kaart. Maar iig geen consistente verbetering.

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 02-12-2007 19:02 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

CJ schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:22:
Jeetje, dus tóch!
Een multi core GPU, begrijp ik dat goed?
Eigenlijk is multi core natuurlijk wel iets anders CF/SLI, multi core GPU alsin twee cores onder één kap is hardwarematig, CF is softwarematig.
Maargoed, dat weet jij natuurlijk ook wel.

Ik vraag me af of de R700 écht pas in mid 2008 gelanceerd wordt, want dan zou de 3870 X2 het op moeten nemen tegen de G100 die volgens de laatste berichten gepland staat voor februari 2008.
Zijn er ook berichten die spreken van de R700 lancering in februari?

@ hieronder:

Kalm aan gast, no offence. Misschien was ik wat onduidelijk.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een CF/SLI achtige oplossing best wel eens zoals een 7950GX2 kan zijn, twee fysieke chips. Met multi core GPU bedoel ik dat er één chip is met twee dies, niet twee chips.
Dat is nogal een verschil, ookal vallen beiden onder dezelfde noemer, hardwarematig.
ZIjn er al foto's of berichten die daar duidelijkheid in geven?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 169917 op 02-12-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:37
Anoniem: 169917 schreef op zondag 02 december 2007 @ 19:12:
[...]

Een multi core GPU, begrijp ik dat goed?
Hij zegt toch een SLI/CF achtige oplossing? Dan is het toch multi-core?
Eigenlijk is multi core natuurlijk wel iets anders CF/SLI, multi core GPU alsin twee cores onder één kap is hardwarematig, CF is softwarematig.
Crossfire is geen hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 08:57
leonpwner1 schreef op zondag 02 december 2007 @ 19:17:
[...]
Hij zegt toch een SLI/CF achtige oplossing? Dan is het toch multi-core?
[...]
CF is geen true multicore oplossing. Via softwarematige aansturing werken de meerdere GPUs met elkaar. Een dualcore CPU heeft dit dus niet nodig, evenals een echte multicore GPU. Maar de vraag is of de R700 een echte multicore wordt, of een CF multicore oplossing.
Crossfire is geen hardware?
CF wordt softwarematig nog aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Inderdaad, multicore wordt nog steeds van verwacht dat het transparant werkt. SLI en Crossfire werken met geluk 20% beter dan 1 kaart bij nieuwe games. Dus het is nog steeds volledig softwarematig.

[ Voor 24% gewijzigd door Phuncz op 02-12-2007 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

Phuncz schreef op zondag 02 december 2007 @ 21:06:
Inderdaad, multicore wordt nog steeds van verwacht dat het transparant werkt. SLI en Crossfire werken met geluk 20% beter dan 1 kaart bij nieuwe games. Dus het is nog steeds volledig softwarematig.
20% is wel heel weinig hoor. SLI haalt gemiddeld 40%, CF 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
http://www.amd-unleash.com/campaign.php
Voor een leuk hebbedingetje als HD2x00 owner.
Zag toevallig een banner op Hexus.net
Toch wel een soort van klantvriendelijkheid.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Laatst online: 13-06 23:03
CJ schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 22:18:
[...]

Vroeger had je er twee nodig. Vanaf dual CrossFireX heb je er maar 1 nodig. :)

Zie ook:

[afbeelding]
Hoe verklaar je deze dan (foutmelding bij het aansluiten van slechts één brug)?

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v486/Nijmegen/Untitled-1-2.png

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-04 08:57
SePtiCTaNk schreef op zondag 02 december 2007 @ 23:14:
[...]

[afbeelding]
Dan heb je geen CrossfireX mobo waarschijnlijk. Dan kan je kaart nog wel CFX zijn, maar als je mobo CFX nog niet ondersteund dan zal je ze waarschijnlijk toch alletwee moeten aansluiten.

Denk ik...? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
Ik heb een X38 moederbord van Gigabyte, dus dat zit wel snor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimpimmers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[...]

[afbeelding]
Misschien is die brug wel stuk heb je de andere ook geprobeerd?
Ik had eerst ook 2 aangesloten heb er nu 1 aangesloten haal 200 punten meer in 3D Mark 06.
Dus 1 of 2 maakt qua snelheid niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Phuncz schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 23:28:
Met 4 dual-core GPU planken kom je ook op 8, heb je dus maar 4 PCI-Express poorten nodig. hee, die borden zijn er al!
Die moederborden zijn er al, weet niet hoeveel chipsets erop zitten, maar het past nog steeds binnen het ATX formaat. What is the problem 8)7
Vier rails, zie hierboven
[b] ATX-formaat, past in vrijwel elke kast die diep genoeg is voor de snelle vga-plankjes)
Vier single-cores 8800GT is ook goedkoper dan twee Ultra's, vier nieuwe dual-core 8900? plankjes kunnen zomaar goedkoper zijn dan vier ultra's. Het nut? Crysis op 60+ fps average >:)

Een normale SLI/Crossfire opstelling laat al een verbetering zien van 75% of hoger met sommige spellen. Ati zelf verwacht 100/175/275/325 % verbetering van de prestaties met vier cores. Let wel; dit zal alleen gehaald worden met spellen die daarvoor goed ontwikkelt zijn!

toon volledige bericht
Zag pas een overzicht , waar het voor de HD 3870 bijv. maar zo'n 30watt scheelde tov van een single kaart. In het uiterste geval van 8 cores zou je dan op ongeveer 7x30= 210watt extra uitkomen. Da's best behoorlijk; maar ook weer niet schikbarend.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
[...]

[afbeelding]
Welke drivers gebruik je?

Het kan zijn dat de drivers geen single connector CrossFireX ondersteunen voor de HD3850. Dit kan per videokaart aangegeven worden.

Overigens heeft AMD ook al een officiele site klaar staan voor CrossFire X: http://www.crossfirex.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Madrox schreef op maandag 03 december 2007 @ 00:19:
[...]

Zag pas een overzicht , waar het voor de HD 3870 bijv. maar zo'n 30watt scheelde tov van een single kaart. In het uiterste geval van 8 cores zou je dan op ongeveer 7x30= 210watt extra uitkomen. Da's best behoorlijk; maar ook weer niet schikbarend.
Wat bedoel je met die 210 watt ? elke kaart HD3870 kaart gebruikt 105 watt. De HD3870 X2 zal ook wel iets van 200 gebruiken dus heb je nog 800 watt aan VGA kaarten in je PC. Je hebt gelukkig al 1200+ watt voedingen dus het is te doen. En die 800 watt is dan wel maximaal belast zul je niet snel halen in praktijk. Zeker niet in het begin omdat de driver voor 8 gpu's dan vast wel optimaler kunnen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Sapphire had released a HD3870 ES Bios:

1. fixed the 862MHz limit.
2. fixed bugs of the fan speed from always 25%-25% to 35%-50%.
Dus mensen die last hadden van een te warme kaart tijdens het gamen.... Op 50% zou de cooler nog heel stil zijn. Wel beter als je gaat overclocken want dan wordt je kaart niet zo heet. Kom je mogelijk ook nog verder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 23:30
Astennu schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:32:
[...]

Dus mensen die last hadden van een te warme kaart tijdens het gamen.... Op 50% zou de cooler nog heel stil zijn. Wel beter als je gaat overclocken want dan wordt je kaart niet zo heet. Kom je mogelijk ook nog verder ook.
Het zou wel leuk zijn moest de stock fan sterk genoeg zijn om ook mee te overklokken... :)
Bespaar je weer eens 30euro voor S1 + 12mm Fan ;)

iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Yep. Maar goed je hebt de overclock op de HD3870 wel nodig om bij de GT in de buurt te komen. Dus als je dan cooling gaan aanschaffen om dat te doen haal je de prijs performance flink omlaag.

Die GT is trouwens ook geen overclock ster. Memory moet je niet overclocken anders krijg je gewoon artifacts en als je lang boven de 1000 MHz zou draaien zou de kaart kapot kunnen gaan. Schijnt bij mensen gebeurt te zijn maar goed 1000 MHz op stock fanspeeds is al een no go want dat ding wordt zo heet ( 100c voor de core ) Core kan wel 700-1800 halen maar goed moet fan op 100% = herrie en dan nog 80c stressed worden. Dus wil je echt overclocken met een GT heb je een nieuwe cooler nodig.

Vraag ik me af hoe die overclock merken dat doen want die schijnen zelfs 0.1v meer op de gpu te hebben en wordt hij nog heter.

Dus in dat opzicht is die HD3870 een topper qua cooling alleen de fan speed was wat laag. Ben benieuwd naar de performance in games zoals UT3. Je hoort dat dat spel niet echt lekker loopt. Op de laptop van mijn vriendin met HD2600 heb ik dat probleem denk ik ook gezien. FPS is wel hoog maar toch af en toe stoters. Lijkt op een driver probleem.

Ben ook erg nieuwsgierig naar de R700. Kan AMD nu de kroon weer eens overpakken ? dit hangt natuurlijk wel van de G100 af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:32:
[...]

Dat is precies de fix voor de bug waar Guru3D achter was gekomen:
Update - We discovered what we think is a bug in the RV3850 samples. We where curious about the high (90c) temperatures these cards produce (very likely a reference issue thus all boards have this high temperature). When we applied another cooler on the cards, the temperatures went down instantly which made me investigate.

I'll make a long story short, when heat builds up in the GPU the fan RPM should throttle up depending the temperature (fan speed throttling), this does not work on the reference coolers at all. Now either AMD disabled the feature to preserve noise levels, or this is a bug in the BIOS. We can force the throttling manually with our own Rivatuner, forcing it at 60% (still very silent) will keep the temp below 65 degrees C.

In the current config/BIOS Fan Throttling does not seem to work and your fan will rotate at 30% only no matter how hot that GPU is.
Bron: http://www.guru3d.com/article/Videocards/472/8/

Nieuw 3DM06 wereldrecord: http://www.nordichardware.com/news,7092.html

HD2900XT core op 1200Mhz :o

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 03-12-2007 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
CJ schreef op maandag 03 december 2007 @ 01:04:
[...]

Welke drivers gebruik je?

Het kan zijn dat de drivers geen single connector CrossFireX ondersteunen voor de HD3850. Dit kan per videokaart aangegeven worden.

Overigens heeft AMD ook al een officiele site klaar staan voor CrossFire X: http://www.crossfirex.info/
Catalyst 7.11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:57:
[...]

Dat is precies de fix voor de bug waar Guru3D achter was gekomen:

[...]

Bron: http://www.guru3d.com/article/Videocards/472/8/

Nieuw 3DM06 wereldrecord: http://www.nordichardware.com/news,7092.html

HD2900XT core op 1200Mhz :o
toon volledige bericht
Had dat WR ook gezien ja erg nice. Blijkbaar is de HD2900 XT daar toch nog de beste kaart voor ? Die HD3870 kaartjes willen air al 1000 core hebben maar misschien zijn ze wel cold bugged of zo. Straks krijg je nog veel hogere cores met die quad crossfire setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:19:
[...]

Had dat WR ook gezien ja erg nice. Blijkbaar is de HD2900 XT daar toch nog de beste kaart voor ? Die HD3870 kaartjes willen air al 1000 core hebben maar misschien zijn ze wel cold bugged of zo. Straks krijg je nog veel hogere cores met die quad crossfire setups.
Die HD3870 klokken anders ook wel aardig. Met een volt mod krijg je er ook meer dan 1GHz op de klok. Maar toch blijft de 2900XT t beste voor zulke records aangezien ze niet of nauwelijks gelimiteerd zijn door de bandbreedte. Dat zag je ook met de R580. Bij 900+ MHz kwam het ding gewoon tekort aan bandbreedte en had een verhoging van de core clock weinig invloed meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja dat zal het wel zijn ja. Ik had die v-mod van de HD3870 ook gezien. Maar mem bandbreedte zal wel te kort gaan schieten.

Bij die 8800 GT is dat ook zo core kan je met v-mod van 600 naar 900 krijgen en shaders van 1500 naar 2000 maar geheugen wil van 1800 MHz maar net 2000-2100 halen. En de GTX en Ultra halen en meer MHz op mem + 384 bit bus :)

Maar goed v-modjes zijn niet goed goed voor de performance per watt :P. Hopelijk wordt de R700 ook een beetje zuinig. Als in 3x zo snel als de HD3870 of zo en dan 150 Watt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jottem, krijg mijn Catalyst control center niet meer tevoorschijn getoverd na een update naar 7.11. Vantevoren nog netjes de oude drivers uninstalled en toen pas 7.11 erop gezet. Volgens taakbeheer start CCC wel op maar ik krijg gewoon niks te zien. Ook het volledig uninstallen van 7.11 en weer opnieuw installeren helpt niet.

Ik voel een imagerestore aankomen *zucht*

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Anoniem: 107626 schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:27:
[...]

Die HD3870 klokken anders ook wel aardig. Met een volt mod krijg je er ook meer dan 1GHz op de klok. Maar toch blijft de 2900XT t beste voor zulke records aangezien ze niet of nauwelijks gelimiteerd zijn door de bandbreedte. Dat zag je ook met de R580. Bij 900+ MHz kwam het ding gewoon tekort aan bandbreedte en had een verhoging van de core clock weinig invloed meer.
Dus als ze de R600 op 55nm hadden gemaakt met die 512bit bus en dan flink opgeklokt hadden, was het wel een monster geweest.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Krizzie schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:24:
[...]

Dus als ze de R600 op 55nm hadden gemaakt met die 512bit bus en dan flink opgeklokt hadden, was het wel een monster geweest.
Waarschijnlijk wel. Dat was het zelfs al op 65nm geweest. Maar begin dit jaar was het 65nm proces nog niet zo 'rijp' om een chip van 720M transistoren te produceren met redelijke yields. Daarom is men gegaan voor het 80nm proces met inbegrip van hoge leakage.

Dat RV670 in een keer goed (A11 revisie) van de band kwam rollen kwam dan ook als een complete verrassing voor AMD zelf. Normaal gesproken heb je daar nog een respin voor nodig (A12) om alle kinks uit de kabel te werken en dan duurt het weer een maandje of 2 voordat je verder bent. Was het gegaan zoals ze het zelf hadden verwacht dan was de HD3800 serie pas in Januari gelanceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Krizzie schreef op maandag 03 december 2007 @ 14:24:
[...]

Zou kunnen of in ieder geval hel snel GDDR 4 geheugen als in 4 GHz of zo ( Samsung had dit toch al ?)

En de RV670 heeft trouwens een hoge v-core ( 1.325v ) tegen over de 1.2v van de R600 vind ik dat wel erg veel. En als je ziet dat je voor 100 MHz extra al 1.5v nodig hebt.... Dit dan wel op lucht.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 03-12-2007 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 16-06 19:27

Apoca

Array Technology Industry

Zijn der mensen de HDMI aansluiting van hun ATi kaartje gebruiken om op hun Plasma / LCD te gamen dan wel films te kijken?

En wat zijn hiermee de ervaringen?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Samsung heeft gddr5-geheugen ontwikkeld dat data met een snelheid van zes gigabits per seconde kan transporteren. Het geheugen moet volgend jaar zijn weg vinden naar grafische kaarten.

Samsungs gddr5-technologie is bijna vier keer zo snel als het huidige gddr3-geheugen dat een snelheid van 1,6 Gbps kent. Onder andere de PlayStation3 en de Xbox 360 maken gebruik van gddr3-geheugen, maar ook veel videokaarten voor de pc. Volgens Samsung verbruikt het geheugen met 1,5 volt 20 procent minder energie dan gddr3. Het Zuid-Koreaanse bedrijf heeft vorige maand al samples van de gddr5-chip verscheept richting fabrikanten van videokaarten. De massaproductie zal in de eerste helft van 2008 starten en het geheugen wordt geïntroduceerd met een dichtheid van 512 Mbit en een snelheid van 24 gigabyte per seconde.

Begin juni maakt Qimonda al bekend in 2008 met gddr5 te komen. De Duitse geheugenfabrikant slaat daarmee gddr4 over, in tegenstelling tot Samsung. De adoptie van gddr4, dat een snelheid van 4Gbps kent, verloopt minder snel dan verwacht. De verwachting van Samsung is dat de opvolger gddr5 tegen 2010 vijftig procent van de high-endmarkt voor grafische kaarten veroverd heeft. De gddr5-standaard is goedgekeurd door Jedec, de beheerder van geheugenstandaarden.
Lijkt wel op het DDR II verhaal dat werd ook min of meer overgeslagen in de high end VGA markt met GDDR4 eigenlijk hetzelfde. Zo te zien zal de R700 dus nog net geen GDDR 5 chips gebruiken. Dit maakt het dan dus wel mogelijk dezelfde bandbreedte te halen met een 256 Bit bus waar je nu een 512 Bit bus voor nodig hebt. Vraag me ook af waarom we nog geen snellere GDDR4 modules gezien hebben want die schijnen er wel te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:27:
Lijkt wel op het DDR II verhaal dat werd ook min of meer overgeslagen in de high end VGA markt met GDDR4 eigenlijk hetzelfde. Zo te zien zal de R700 dus nog net geen GDDR 5 chips gebruiken. Dit maakt het dan dus wel mogelijk dezelfde bandbreedte te halen met een 256 Bit bus waar je nu een 512 Bit bus voor nodig hebt. Vraag me ook af waarom we nog geen snellere GDDR4 modules gezien hebben want die schijnen er wel te zijn.
De tijd staat natuurlijk niet stil voor GPU's. Tegen die tijd zijn de GPU's ook weer krachtiger.
Het mooie van GDDR5 is imo dat de clock dynamisch aangepast worden tot uiteenlopende freqs. Dat past wel goed in t straatje van ATI hardware met allerlei dynamische aanpassingen, en in t algemeen met de toekomstige trend voor IC's. Voor de rest zijn wat algemene verbeteringen die je mag verwachten van downscaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

de drivers voor 64bit zijn volgens mij nog enorm bagger, ik krijg ook soms dat het scherm zwart word en dan weer terug gaat. De Perfromance van unreal tournament 3 is echt helemaal bagger, met mijn 2900xt heb ik nog framedrops als ik de settings van world/texture op 1 heb en dx10 mode uitstaat, elke 2-4 seconden krijg ik een framedrop, daarnaast wil hij normaal niet eens overal 60fps krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Er lijkt zo i zo een probleem te zijn met UT3. In de demo was dat niet het geval maar in het origineel wel. Dan krijg je toch stotters ook al is je fps goed. Dit merk ik ook op de HD2600 van me vriendin. De X800 pro van me broertje heeft er geen last van de 8800 GT ook niet. Zal het vanaaf even op de X1900 XTX testen. Maar het lijkt er op dat dit alleen bij HD2xxx en HD3xxx kaarten voorkomt.

Edit zou ook nog een bug in de Cat 7.11 kunnen zijn want ik heb de demo alleen met de 7.10 op de HD2900 XT gedraaid en dat ging super.

[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 03-12-2007 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapoes
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-06 15:29
Is er iemand die weet of er ergens een tutorial te vinden is over hoe je je 3870 flashed?? Ik heb helemaal geen ervaring ermee en ik heb er 2 in CF... dan moet je ze zeker 1 voor 1 flashen??

[Gigabyte X670 gaming X][Ryzen 7800X3D][Kraken X62][32GB Corsair][Zotac 5080 Solid][Samsung 980 PRO][NZXT H7 FLOW][Evnia 34M2C8600]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 22:36

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162433

Jaapoes zie mijn bericht in het 38xx ervaringen topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169917

Bericht op Fudzilla vanochtend.
Volgens fud wordt de R680 laat in januari 2008 gelanceerd, en als het bericht van de DigiTimes klopt, moet de R680 het opnemen tegen de D9E.
Zou wel zuur zijn voor ATI/AMD, ik had eigenlijk gehoopt dat ik kon upgraden naar de R700 maar wachten tot mid 2008 duurt me echt te lang.. al had ik ATI/AMD de omzet wel gegund omwille van gezonde concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162433

ff offtopic, heeft er iemand ervaring met de stabiliteit van de Ati winflash tool onder vista?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:04
Apoca schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:05:
Zijn der mensen de HDMI aansluiting van hun ATi kaartje gebruiken om op hun Plasma / LCD te gamen dan wel films te kijken?

En wat zijn hiermee de ervaringen?
Het ziet er wel ok uit, maar gewoon via VGA met de pixels 1 op 1, is het beeld gewoon veel beter.
Met HDMI zit je aan die 720 reso, vrijwel geen enkele LCD heeft dat. 1080 daarentegen zou wel goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Laatst online: 16-06 19:27

Apoca

Array Technology Industry

Ben in de markt voor een Full HD 1080 scherm dus vandaar dat ik dat vraag. Maar je zegt het ziet der wel ok uit, dat klinkt niet echt hoopvol qua beeld dan...

Je kunt via de HDMI toch gewoon 1080p60 doorvoeren of heb ik nu wat gemist?

[ Voor 22% gewijzigd door Apoca op 03-12-2007 20:25 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-06 16:04

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

(jarig!)
Nice. Zal zeker wel de toekomst worden. Is NVidia hier ook al mee bezig?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Bullus schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:58:
[...]

Kun je even uitleggen wat dat betekent,ben niet zo goed in japans :D
Plaatje spreekt boekdelen toch? R700 als multicore chip met een gedeeld geheugen. Dat is de eerste stap naar een proces van meerdere kleine GPU's ipv één grote. Crossfire in de klassieke vorm is leuk als je met 2,3 of 4 GPU's gaat werken, maar als we op den duur meer dan 10 GPU-cores aan elkaar knopen voor een high-end product is het gewoon onwerkbaar om elke GPU een eigen geheugen te geven. Ten eerste wordt dat heel duur en te tweede wordt het dan ook nog eens langzaam door de synchronisatie tussen de geheugenruimte van elke GPU. :)

Goud is geen geld

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is GoT en geen kleuterschool... dus:

- geen basic vraagjes die makkelijk via (in-topic) search te vinden zijn
- post on-topic, onderbouwd en vriendelijk of post niet
- vergelijkingen met non-ATi kaarten mag altijd, maar ga daarbij ongeacht resultaten niet trollen
- als je een ander uitmaakt voor fanboy kun je direct een Officiele Waarschuwing verwachten