Toon posts:

Duurzame Energie deel 4 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste
Acties:
  • 50.153 views sinds 30-01-2008

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
zonnigtype schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:49:
Mogelijk doorbraak in lithium batterij technologie met "nanowires"???

We shall see... :/
Waarom de teleurstelling?
zonnigtype schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:12:
Even een correctie (op mezelf...).
...heel verhaal..
Je bedoelt dat de panelen van Nanosolar gewoon in een behuizing zitten? Je kunt er altijd een freempje omheen bouwen natuurlijk, dat is met de panelen van de huidige generatie ook het geval.
Techneut schreef op donderdag 20 december 2007 @ 10:59:
... maar een nieuw relatief goedkoop type van 3% rendement dat even eerder werd genoemd.
Dat was maar een fictief getal om aan te geven dat het niet alleen om het financiële plaatje gaat bij de aankoop van een dak zonnepanelen. Er is officiëel nog geen rendement vrijgegeven. Die zal misschien wel bekend worden gemaakt door de opkoper van het paneel wat op ebay staat.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 10:59
Probleem van dergelijke accu's is de levensduur deze is bij dergelijke accu's niet langer dan 3 jaar.
Wat kost dan een vervanging. Ook kunnen dergelijke accu's net als NI-MH accu's niet al te best tegen vrieskou.

Tja daar sta je dan langs de A4 op de wegenwacht te wachten.

Van een tractie accu is bekend dat deze tot 15 jaar mee kan gaan. en heeft veel minder last van invloeden door vrieskou.

[Voor 3% gewijzigd door LEX63 op 20-12-2007 19:37]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

jantje.vlaam schreef op woensdag 19 december 2007 @ 08:44:

De eerste drie panelen die door Nanosolar goed genoeg zijn bevonden voor de commerciële markt hebben een speciale bestemming gekregen. Nummer één zal bij Nanosolar blijven en tentoongesteld worden, het tweede exemplaar zal via eBay verkocht worden en het derde en laatste paneel zal gedoneerd worden aan het Tech Museum in het Amerikaanse San Jose.
OMG De teller staat nu al op $ 10.600 !!! 8)7

Hoeveel is dat wel niet per Wp? :P
all bidders acknowledge and agree that this panel is presented as a collectable item that may have potential historical value
Hahaha, wat een grootmoedswaanzin.
En daar trappen ze (de bieders) nog in ook...
|:(

"What do you get if you multiply six by nine..."

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Punkrocker schreef op donderdag 20 december 2007 @ 20:24:

OMG De teller staat nu al op $ 10.600 !!! 8)7

Hoeveel is dat wel niet per Wp? :P

Hahaha, wat een grootmoedswaanzin.
En daar trappen ze (de bieders) nog in ook...
|:(
Het schijnt trouwens "grootheidswaanzin" te zijn, ik neem aan dat je bedoelde van "hoogmoedige" lieden, maar ik geloof dat ik "hem" wel vatte... ;)

Tja, ik heb nog zo gewaarschuwd. En die Wp kom je pas te weten als er al een paar miljoen van verkocht zijn en de prestatie toch wat blijkt "tegen te vallen". En slimmerikken eens goed gaan meten wat er nu eigenlijk bij 1.000 Watt/m2 uit komt... (ik vermoed dat bijv. de meetbeesten bij Photon dat in no-time boven tafel weten te krijgen, die laten zich niet voor 1 gat vangen...

Laat ik er hier dan meteen van uitgaan dat dit uiteraard het "worst case scenario" is, en dat er een beter resultaat uit tevoorschijn komt. Ze hebben natuurlijk niet voor niks 100 miljoen dollar uit een groenfondsje in dat hele traject zitten. Dat moet er ook weer "uit" komen. Hoop ik...

O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

Ik? Teleurgesteld? Heb ik dat gezegd? Ik zit alleen met mijn vingers te trommelen. First see, than believe, je weet wel... Teleurstelling is voor "achteraf". Te hoge verwachtingen is voor "vooraf"...
Je bedoelt dat de panelen van Nanosolar gewoon in een behuizing zitten? Je kunt er altijd een freempje omheen bouwen natuurlijk, dat is met de panelen van de huidige generatie ook het geval.
Nope. Ik bedoelde dat triple junction membranen van, pak hem beet, 5,55m x 0,90m (Biohaus bijvoorbeeld) een beetje lastig in een "frame" te vatten zijn, als je hem "vat". Het ging daar om die, zeg maar "PV-matten" die je op een plat vlak (al of niet hellend, niet te steil, anders kunstgrepen nodig) legt, en waar frames beslist niet gewenst zijn, anders is het hele concept zinloos. Is niet hetzelfde als de Nanosolar spullen die wel vergelijkbaar zijn met "conventionele" modules (al is het fabricageproces totaal anders en veel goedkoper), zoals ik verexcuseerde...
Dat was maar een fictief getal om aan te geven dat het niet alleen om het financiële plaatje gaat bij de aankoop van een dak zonnepanelen. Er is officiëel nog geen rendement vrijgegeven. Die zal misschien wel bekend worden gemaakt door de opkoper van het paneel wat op ebay staat.
Moet ik nog zien. Misschien koopt een concurrent dat leuke dingetje wel op via een stromannetje. Dan weet 'ie binnen de kortste keren de werkelijke opbrengst en het Wp vermogen, en kan deze "zijn marktstrategie" t.o.v. Nanosolar gaan bepalen. De concurrentie (ook bij al die nieuwe "dunne laag boys and girls") is moordend, de (financiële) belangen fenomenaal, en de ECHT belangrijke cijfers zijn zo ongeveer even geheim als de grootte van de oliereserves onder de rokken van de Arabieren... 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

Har, har, har.

Van die e-bay site Nanosolar numero duo:
Prior to delivery, the winning bidder agrees to sign an agreement with Seller prohibiting any reverse engineering of the solar panel or its components after the bidder receives the solar panel.
Nou, nou. Volgens mij bedoelen ze dat je dan niet mag "meten" of zo? Er staat onder die tekst ook nogal wat "dreigende taal" dat je eerst contact moet opnemen met de "bieder" (Nanosolar) voordat je überhaupt een bod MAG doen, anders "YOU WILL BE REMOVED FROM AUCTION!"... ;(

Ik voel "nattigheid", beste mensen. Volgens mij moet je allerlei papierwaren ondertekenen dat er niks over dat mooie paneeltje "naar buiten" komt...

Ik houd persoonlijk niet van dit soort geintjes.

Nanosolar: je doet maar, we zien wel waar het schip strandt. Of waar en hoe ze "full steam" gaan. :/

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 11:45
Twpk schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:54:
De efficiëntie van zonne cellen uit polymeren zit nu al op 6 procent. Een verdubbeling in 2 jaar! Theoretisch kan zelfs een efficiëntie tot 60% worden gehaald. Bij ons, RuG, is er een onderzoeksgroep hard mee bezig.
Haha, ja die mensen ken ik waarschijnlijk wel. Die verdubbelingen zullen niet zomaar aanhouden hoor ;). Je praat overigens over zonnecellen die nog LANG niet voor commerciele toepassing geschikt zijn. Dat is allemaal vrij fundamenteel werk nog. Vandaag was ik bij toeval trouwens in Groningen, ik moest daar een praatje geven :).

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op donderdag 20 december 2007 @ 22:01: Vandaag was ik bij toeval trouwens in Groningen, ik moest daar een praatje geven :).
... vertel! ... :+

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op donderdag 20 december 2007 @ 21:28:
Nou, nou. Volgens mij bedoelen ze dat je dan niet mag "meten" of zo? Er staat onder die tekst ook nogal wat "dreigende taal" dat je eerst contact moet opnemen met de "bieder" (Nanosolar) voordat je überhaupt een bod MAG doen, anders "YOU WILL BE REMOVED FROM AUCTION!"... ;(

Ik voel "nattigheid", beste mensen. Volgens mij moet je allerlei papierwaren ondertekenen dat er niks over dat mooie paneeltje "naar buiten" komt...

Ik houd persoonlijk niet van dit soort geintjes.
Reverse engineering houd in dat je het product weer uit elkaar haalt, om te kijken hoe het in elkaar is gezet. Je hele verhaal valt wat mij betreft in de categorie mooie ongefundeerde samenzweringstheorieën (mooi scrabblewoord) (nofi).

Ik dacht trouwens dat deze :/ smile teleurstelling inhield maar dat kan aan mij liggen.

Daarbij, als het niet goed tegen sneeuw ed. kan dan maak je de matten toch kleiner en bouw je er een frame omheen? Dan wordt het iets duurder maar dan gaat het wel langer mee.

• stefan001
Gheh, is dat serieus of maak je nou een grapje :+ ?

Ja ik werk ook aan zonnecellen, en wel aan polymeer metaaloxide hybride zonnecellen (jeej, dat klinkt fancy :P). Is nog fundamenteel. Dit is onderdeel van het joint solar programme (nee ik sta niet in het filmpje :P).

[Voor 21% gewijzigd door stefan001 op 21-12-2007 00:12]

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op donderdag 20 december 2007 @ 22:51:
Reverse engineering houd in dat je het product weer uit elkaar haalt, om te kijken hoe het in elkaar is gezet. Je hele verhaal valt wat mij betreft in de categorie mooie ongefundeerde samenzweringstheorieën (mooi scrabblewoord) (nofi).
I know, I know. Maar aan geprinte zonnecellen (zoals Nanosolar maakt) valt niet meer zoveel "uit elkaar te halen", hoor. Dat lijkt me net zo'n waste of time als proberen om een defecte OK4 omvormer open te zagen om te kijken hoe hij in elkaar steekt (de inhoud staat al geruime tijd op mijn site, gejat van een Amerikaanse site die weer wat van mij gejat had)... Ergo, het blijft een byzonder bizarre constructie, dat verhaal op die e-bay pagina. Blijf ik bij. SZT of niet.
Daarbij, als het niet goed tegen sneeuw ed. kan dan maak je de matten toch kleiner en bouw je er een frame omheen? Dan wordt het iets duurder maar dan gaat het wel langer mee.
Neen, had ik dacht ik al uitgelegd. Twee zaken: zonne"panelen" in de vorm van flexibele matten, waarvan zeer expliciet de bedoeling is dat je die plat op het dak vleit en met plakkertjes bevestigd (vandaar mijn opmerking over het bevriezende water, al is er vrijwel altijd licht afschot op dat soort grote daken), zonder allemaal duur "BOS" (balance of system, dus vnl. frames, ondersteuningsconstructies e.d. die de systeemprijs onder druk zetten, denk aan hoge alu prijzen). Zoals Biohaus, Uni-Solar, Evalon, e.a. MEMBRAAN technologieën. Vooral te gebruiken op grote fabrieksdaken met niet te grote daklast toleranties. Helianthos (opgekocht door NUON) valt min of meer ook onder deze "groot-oppervlak-bedekkende" insteek (is ook de bedoeling van die techniek), al is het substraat volgens mij stijver als van bovengenoemde "PV-matten".

Ten tweede: "klassieke" technologieën die of met cellen (in serie geschakeld) werken of anderszins in stijve modules zijn op te nemen. Die meestal met glas zijn bedekt en goed gesealed. Zoals "klassiek" poly, monokristallijn, maar ook de complete oppervlaktes (op stijf substraat, vaak glas) bestrijkende module-georiënteerde technieken zoals amorf Si, CIS, CIGS, en varianten met zwavel en dat soort zaken. Stijve modules dus. Die je schuin (optimaal georiënteerd) op frames of consoles zet. Of op een tracker (nog hoger systeemrendement, wel weer met bijkomende nadelen), maar that's a different story. Nanosolar valt voorlopig onder deze categorie.

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 00:08:
[...]

Gheh, is dat serieus of maak je nou een grapje :+ ?

Ja ik werk ook aan zonnecellen, en wel aan polymeer metaaloxide hybride zonnecellen (jeej, dat klinkt fancy :P). Is nog fundamenteel. Dit is onderdeel van het joint solar programme.
Jaaah. Vermoedde ik al. Dat zijn die Titaniumoxide-gebaseerde modules? Waar bijvoorbeeld die kanonnenmaker, het Zwitserse Oerlikon ook al heel ver mee is?

Ik ben bloedserieus... (meestal) :)

• stefan001
Nee, ik gebruik zinkoxide. Titaanoxide wordt vooral veel gebruikt bij dye-sensitized. Van Oerlikon heb ik nog nooit gehoord...

Overigens ben ik met een oppervlak van 0.091 cm2 nog ver bij modules vandaan hoor :+

[Voor 28% gewijzigd door stefan001 op 21-12-2007 00:17]

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op vrijdag 21 december 2007 @ 00:11:
I know, I know. Maar aan geprinte zonnecellen (zoals Nanosolar maakt) valt niet meer zoveel "uit elkaar te halen", hoor. Dat lijkt me net zo'n waste of time als proberen om een defecte OK4 omvormer open te zagen om te kijken hoe hij in elkaar steekt...
Je hebt natuurlijk meer gereedschap dan een schroevendraaier en een hamer hè ;). Om zomaar wat te noemen; elektronenmicroscoop, gaschromatograaf, en daar de nieuwere ontwikkelingen van. Ik heb hier geen verstand van dus ik houd ook verder mijn mond.
Neen, had ik dacht ik al uitgelegd. Twee zaken: zonne"panelen" in de vorm van flexibele matten, waarvan zeer expliciet de bedoeling is dat je die plat op het dak vleit en met plakkertjes bevestigd (vandaar mijn opmerking over het bevriezende water, al is er vrijwel altijd licht afschot op dat soort grote daken), zonder allemaal duur "BOS" (balance of system, dus vnl. frames, ondersteuningsconstructies e.d. die de systeemprijs onder druk zetten, denk aan hoge alu prijzen). Zoals Biohaus, Uni-Solar, Evalon, e.a. MEMBRAAN technologieën. Vooral te gebruiken op grote fabrieksdaken met niet te grote daklast toleranties. Helianthos (opgekocht door NUON) valt min of meer ook onder deze "groot-oppervlak-bedekkende" insteek (is ook de bedoeling van die techniek), al is het substraat volgens mij stijver als van bovengenoemde "PV-matten".
Ja wel uitgelegd, en dat had ik niet begrepen, en ik begrijp je nu nog steeds niet :+ . Ik begrijp dat de techniek van nanosolar grote (flexibele) vellen maakt en dat die rechtstreeks op het dak moet (goedkoop), maar dan snap ik nog steeds niet waarom je die vellen niet kleiner kunt maken (of versnijden oid) en daar dan een glazen plaat voor kunt zetten.

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-05 10:59
Heerlijk hé als blijkt dat velen op hun eigen eilandje aan het klooien zijn? Kokerkijkers en denkers ook wel genoemd. Is dit normaal op dit forum?

Heb het enige maanden geleden toch wel anders mee gemaakt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

Ja, meestal denken mensen in hun eigen straatje en proberen ze op basis van eigen overtuigingen hetgeen iemand anders zegt in te passen. Daar ontkom je niet aan, maar alleen al het onderkennen van dit feit (heel stom dat ik hier 'feit' zeg zonder bewijs te leveren) is de eerste stap naar een beter mens worden... dit is meer W&L spul :)

Ik gok dat wat iedereen hier ook te filosoferen heeft over nanosolar's meuk futiel is; het bestaat nog niet en het is bijzonder slecht gedocumenteerd. Tot we fatsoenlijke publicaties kunnen doorwerken blijft het speculatie.

(En titaanoxide wordt toch vooral in lowpower meuk toegepast? Althans, dat is wat ik op het ECN heb meegekregen.)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Het lijkt er op dat de magnetische overbrenging van de turbine van een paar posts hierboven, navolging gaat vinden in een meer traditionele windmolen.

http://www.energieportal....re-windturbines-2602.html

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mux

mux

99% efficient!

wtf magnetische overbrenging :s.....

Het hele principe van een generator is dat er een magnetisch veld wordt opgewekt dat beweegt... Elke windturbine heeft jouw 'magnetische overbrenging'. Juist wat er nieuw is 'direct drive' - een mooi woord voor 'geen versnellingsbak' oftewel geen overbrengingsverliezen. En daar is echt helemaal niks interessants aan, want het word al tijden gebruikt in offshore- en sinds kort ook onshore-windturbines. Het probleem op land zit hem erin dat de generator niet op zn efficientst werkt op alle toerentallen, dus je kunt het alleen op relatief windrijke en constant windkrijgende gebieden gebruiken. Voordeel is dan dat hij efficienter werkt, waardoor hij minder aan hoeft met dezelfde opbrengsten en dingen als onderhoud dus flexibeler kunnen worden ingepland (of er misschien meer energie kan worden opgewekt, maar de windcondities zijn wel meer beperkt dus dat is niet altijd mogelijk)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gelijk de Noordzee volzetten met die dingen.
Alles beter dan een uraniummijn.

• mux

mux

99% efficient!

Och, wat is er mis met uranium als je het afval netjes verwerkt? Toch zeker hetzelfde economische rendement als windenergie.

We hebben altijd nog die aluminium hoedjes om ons te beschermen tegen 'de straling' hè :D

• stefan001
ssj3gohan schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 19:14:
(En titaanoxide wordt toch vooral in lowpower meuk toegepast? Althans, dat is wat ik op het ECN heb meegekregen.)
Met TiO2 kan meer dan 10% worden gehaald hoor ;). In het lab. Deze cellen zijn gewoon nog niet zo ver dat ze aan grotere modules toe zijn. Het juist wel de bedoeling om ze op grote schaal in te zetten, omdat ze per Wp zo goedkoop zijn. Lowpower is inderdaad ook goed, omdat je ze flexibel kan maken enz. enz.

• mux

mux

99% efficient!

Netjes, netjes. 10% is genoeg voor kleinschalige toepassingen zoals op de daken van huizen enzo.

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

De eerste winst is er al voor volgend jaar. Het meettarief gaat omlaag. :)

Bij me thuis zijn inmiddels Slimme Meters geinstalleerd.

http://home.hccnet.nl/avanklooster/slimmemeter.jpg

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:04:
De eerste winst is er al voor volgend jaar. Het meettarief gaat omlaag. :)

Bij me thuis zijn inmiddels Slimme Meters geinstalleerd.

[afbeelding]
Nou, beste Punkrocker.

Daar zijn vanuit huize Polder PV twee DIKKE brieven over naar de NMa gegaan (ik ben een van die onwaarschijnlijke idioten die wel eens "inspreekt" op wijzigingsvoorstellen...). Het heeft allemaal geen fl*kker geholpen, want het zijn juristen, en ze hebben in "de tweede termijn" hun voorgestelde VERHOGING (voor enkeltarief klanten) door de verzamelde netbeheerders nog eens 10 procent laten opkrikken.

De TWEE MILJOEN Continuon klanten met enkeltarief contract gaan voor 30 procent genaaid worden namelijk t.o.v het huidige meetdienst tarief. De dubbel tarief klanten hebben een gelukkie.

Als je bedenkt dat enkeltarief klanten meestal de zuiniger verbruikers zijn en/of de zonnestroom opwekkers met laag restverbruik, zul je hopelijk begrijpen op welke wijze we voor de tigduizendste maal "genomen" worden. En bovendien is de tabel waarop dat nieuwe bezopen tarief berust op basis van verkeerde aannames samengesteld, waardoor het uiteindelijk tarief kunstmatig omhoog is opgekrikt, ongetwijfeld op basis van bewust misleidende, door de netbeheerders aangedragen data. NMa is horende doof gebleven voor mijn fundamentele kritiek, en miljoenen enkeltarief klanten zijn daarvan het slachtoffer.

Een BLOEDpissig "zonnig"type... :(

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Hmm die slimme meters zullen de vraag naar UPS-systemen wel doen stijgen vermoed ik...
Meters die automatisch ineens op afstand afgesloten kunnen worden, dat zal vast meer dan eens fout gaan door administratieve problemen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Ik heb een dubbel gevoel hierover; ik vind het interessant dat het veel meetdata voor de gebruiker oplevert (hoewel ik me afvraag of het veel effect zal hebben op mensen wiens energieverbruik ze nu al niet boeit, maar dat terzijde) maar waar ik me wel zorgen over maak is het regelen van de teruglevering van zonnestroom. Meestal gaat dat goed, als ik de verhalen hier en daar zo lees, maar nog niet altijd. En als het niet goed gaat ben je in de aap gelogeerd tegenover een reus als Nuon of Essent. Met mijn ouwe trouwe draaischijfmeter heb ik de verrekening in eigen hand en ben ik er dus altijd zeker van dat er juist verrekend wordt. In onze nieuwe woning zit (nog) een draaischijfmeter, ik hoop dat die er zo lang mogelijk kan blijven hangen.

Over het kostenaspect: ik ben in principe tegen elke maatregel die de vaste kosten verhoogt (en/of de variabele kosten verlaagt) omdat dat gebruikers niet aanzet tot besparen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 24 december 2007 @ 09:31:

Over het kostenaspect: ik ben in principe tegen elke maatregel die de vaste kosten verhoogt (en/of de variabele kosten verlaagt) omdat dat gebruikers niet aanzet tot besparen.
Vandaar dat ik ook laaiend ben over die zoveelste ongein van de NMa en, vooral, en met name, de netbeheerders, die mij 30 procent verhoging van de Meetdienst in mijn tokes douwen zonder dat ze ook maar een vinger uitsteken en er gewoon slapend rijk van gaan worden (Continuon gaat aan deze truuk een paar miljoen euri verdienen...).

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op zondag 23 december 2007 @ 22:43:
[...]

De TWEE MILJOEN Continuon klanten met enkeltarief contract gaan voor 30 procent genaaid worden namelijk t.o.v het huidige meetdienst tarief. De dubbel tarief klanten hebben een gelukkie.
[...]

Een BLOEDpissig "zonnig"type... :(
Ai!
Ik heb alleen naar mijn eigen tarief gekeken en ga er op vooruit.
Helemaal niet naar andere tarieven gekeken...
:$

En met recht ben je bloedpissig!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 15:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Punkrocker schreef op zondag 23 december 2007 @ 12:04:
De eerste winst is er al voor volgend jaar. Het Bij me thuis zijn inmiddels Slimme Meters geinstalleerd.
Ik heb ook een beetje dubbel gevoel bij deze actie. Wat is bijvoorbeeld het verbruik van de meter zelf? Laten we zeggen dat dat 15 watt per meter is, met 6 miljoen huishoudens is dat dan is dat al snel 100MW, valt op zich mee. Daarnaast hoor ik de suggestie over GPRS. Dat wil dus zeggen dat je ook nog het verbruik moet meerekenen van het telefonienetwerk (praktisch internet dus) en dat is ook niet mis. En daarnaast worden de statistieken via internet aangeboden wat ook weer energie kost.

Het zal ongetwijfeld goedkoper zijn dan het langssturen van een controlleur om de paar jaar, dat zijn toch weer 6 miljoen verkeersbewegingen minder. Al hoewel je wel de meters moet vervangen eerst natuurlijk. Jammer dat ze hier niet echt even een onderzoek naar hebben gedaan.

Wat is nu het eigenlijk het voordeel voor de consument? Hij kan *zomaar* worden geblokkeerd (al is het maar een administratieve fout), zijn vermogen kan worden beperkt en hij krijgt er alleen wat statistiekjes voor terug. Ik snap het idee wel, dat ze in geval van stroomuitval (bijv. met die Apache pas) bijvoorbeeld via noodstroom maar 10A kunnen geven (en mogelijkheid tot opschakelen van vermogen bij inschakelen), maar in hoeverre mensen dit ook goed gebruiken. Voldoende om een CV te voeden voor warm water maar praktisch onvoldoende voor een wasmachine. Ik vraag me af of we nu ook eindelijk zelf de hoofdzekeringautomaten weer terug mogen zetten.

Verder lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat men electriciteit per SMS wil gaan afrekenen, het is over het algemeen toch wel het 'allways ON' idee (zie slogan NUON). Ik zie nu al studentenhuizen ontstaan waar de bewoners elke week weer credits op moeten hoesten om stroom te blijven hebben :P met als gevolg dat er geen was meer wordt gedraaid en er zeer energie bewust moet worden gehandeld. Op zich leuk maar je hebt hier alleen maar de financieel zwakkeren mee denk ik. Als je echt energieverbruik wilt gaan beperken dan moet je gewoon een staffel inbouwen die 'omhoog gaat'. Dus minder dan 1000 kWh kost bijv. 10 cent per kWh, tussen 1000-4000 20 cent en alles boven de 4000 50 cent per kWh. Getallen zijn fictief maar even voor het idee.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• mux

mux

99% efficient!

Die meters lopen op ruwweg evenveel stroom als een insteek-stroommeter, dat is dus ruwweg 10 mA op 3V. Ik gok dat conversie vanaf het lichtnet 30-40% efficient is, gooi er nog wat onzekerheid overheen, dus 150 mW.

(als ik Maxim semiconductors mag geloven met hun nieuwe folder over efficient metering)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hoe kom je aan die 3V dan? Volgens mij is er voor GPRS veel meer energie nodig. Daarnaast moet ook het relais gevoed worden, dit zal wel bistabiel zijn.

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op maandag 24 december 2007 @ 21:22:
[...]
Ik heb ook een beetje dubbel gevoel bij deze actie. Wat is bijvoorbeeld het verbruik van de meter zelf? Laten we zeggen dat dat 15 watt per meter is, met 6 miljoen huishoudens is dat dan is dat al snel 100MW, valt op zich mee. Daarnaast hoor ik de suggestie over GPRS. Dat wil dus zeggen dat je ook nog het verbruik moet meerekenen van het telefonienetwerk (praktisch internet dus) en dat is ook niet mis. En daarnaast worden de statistieken via internet aangeboden wat ook weer energie kost.
Hier het "antwoord van (de bureaucraten van) vd Hoeven van EZ op de zoveelste reeks "prikkelende vragen" van Paulus Jansen van de SP:
Het energieverbruik van de slimme meter en de communicatie-infrastructuur is gering (uitgaande van een constante voeding van 2W is dat minder dan 20 kWh per jaar per huishouden, waarbij nog afgetrokken moet worden het energieverbruik van de huidige meter). Het energieverbruik wordt ook niet gemeten door de meter zelf en komt dus ten laste van de netbeheerder.
Bekijk het hele zooitje EZ fraais via de volgende link op Paulus zijn zeer informatieve weblog site:

http://paulusjansen.sp.nl...24-antw-slimme-meters.pdf

Ergo: energieverbruik van de meter zelf is voor "rekening" netbeheerder. Alle extra's gaat je natuurlijk een beetje geld kosten (display etc.), want dat zijn "te verkiezen opties".

Doet u mij maar gewoon het (wettelijk verplichte) afleestelwerk op de (door EnergieNed/netbeheerders/EZ/NMa gepushte) "slimme" meter zelf, de rest kan me gestolen worden... :O

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

zonnigtype schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 01:29:
Hier het "antwoord van (de bureaucraten van) vd Hoeven van EZ op de zoveelste reeks "prikkelende vragen" van Paulus Jansen van de SP:
[...]
http://paulusjansen.sp.nl...24-antw-slimme-meters.pdf
Op zich aardig, echter bijna alles wordt afgedaan in het belang van een vlekkeloze administratie. Dat is op zich prettig voor de energiemaatschappijen maar ik zie geen regeling dat eventuele kostenbesparing op dergelijke administratieve processen ook terugvloeien naar de consument.
Ergo: energieverbruik van de meter zelf is voor "rekening" netbeheerder. Alle extra's gaat je natuurlijk een beetje geld kosten (display etc.), want dat zijn "te verkiezen opties".
Uiteindelijk zal de consument dat toch gaan betaling, is het niet linksom danwel rechtsom. Overigens is het aanwezig zijn van een display verplicht (staat in de wet). Een eventueel draadloos display zou optioneel kunnen zijn. Maar hier merk ik dan wel een diskrepantie aangezien de netbeheerder blijkbaar verantwoordelijk is voor de meters maar de energiemaatschappij dergelijke accessoires moet gaan aanbieden.
Doet u mij maar gewoon het (wettelijk verplichte) afleestelwerk op de (door EnergieNed/netbeheerders/EZ/NMa gepushte) "slimme" meter zelf, de rest kan me gestolen worden... :O
Het afleeswerk is gewoon verplicht dus, dat zit er standaard op. Het gaat mij erom dat de consument alleen maar overlast heeft en de voordelen (snellere administratie, minder fraude) allemaal ten gunste zijn voor de energiemaatschappijen.

En die 10% energiebesparing... Is dat ook op lange termijn? In het begin is het wel leuk om het in te gaten te houden maar op een gegeven moment leven mensen gewoon. En zoals ik eerder heb aangegeven zijn sommige apparaten gewoon niet zuiniger te maken. Het verwarmen van 1 liter water electrisch kost gewoon zoveel Joule per l/graad C.

• mux

mux

99% efficient!

Energiebesparing zit hem toch vooral in het simpelweg *niet gebruiken van apparatuur*. Terughoudend verlichten, kleine televisie, zoveel mogelijk gas gebruiken voor verwarming en de verwarming alleen aanzetten als het echt nodig is.

Toch is de grootste besparing heel simpel: ga in een flat wonen tussen hoopjes mensen in.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat snap ik, maar mensen gaan niet zomaar terugschalen in levensstandaard. Als je nu vrijstaand in het buitengebied woont (en je het kan betalen) dan hou je dat zo. Zo way dat zo'n iemand op een flat gaat zitten.

Dus ik vind het alleen op deze punten niet zo'n revolutionair plan. Als men bijvoorbeeld de installatie van deze meter had gecombineerd met de aanleg van zonnepanelen (is ook op flats mogelijk). Dan was het een ander verhaal.

• kockie
  • Laatst online: 21:50
Ik woon halfvrij op het platteland.... Of ik het kan betalen laat ik maar even in het midden, heb toto nog toe stinkende mazzel gehad dat ik hier kon wonen. Om het te kunnen betalen heb ik m'n kachel (misschien) nodig.

Heb trouwens wel een update over de opbouw van m'n kachel:

[Voor 9% gewijzigd door kockie op 25-12-2007 22:45. Reden: link toegevoegd]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-05 12:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ssj3gohan schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 09:48:
Energiebesparing zit hem toch vooral in het simpelweg *niet gebruiken van apparatuur*. Terughoudend verlichten, kleine televisie, zoveel mogelijk gas gebruiken voor verwarming en de verwarming alleen aanzetten als het echt nodig is.

Toch is de grootste besparing heel simpel: ga in een flat wonen tussen hoopjes mensen in.
Mensen willen pas terugschalen in levensstandaard als de pleuris uitbreekt. Het heeft geen zin om mensen te adviseren in een koud en donker hol achter een kleine tv te gaan zitten want dat willen ze niet. Het is zinvoller om het energieverbruik door middel van technische verbeteringen te verlagen zodat huishoudens energie kunnen besparen zonder verlies van functionaliteit en comfort. Daarnaast heeft eigen productie van energie natuurlijk veel potentieel.

In een flat gaat dat laatste trouwens lastiger dan in een groot huis op het platteland.

• mux

mux

99% efficient!

Eigen productie veel potentieel?

Denk het niet... Waar haal je de energie en ruimte vandaan? Je spreekt over een energiebehoefte van duizenden megajoules per dag hè.

Edit: ongeveer 4 à 4.5 ton olie-equivalent per hoofd van de bevolking per jaar (http://en.wikipedia.org/wiki/Ton_of_oil_equivalent en http://www.energieportal....n-de-bevolking-444.html), dus ongeveer 45 à 50 MWh per jaar, dat is ruwweg 516 MJ (150 kWh) per dag. Zelfproductie gaat in de richting van 1 à 2 kWh per dag. Dat is niet eens een druppel op een gloeiende plaat. De investering is niet gering: net enkele procenten, maar tientallen procenten van je bruto productie, oftewel dit is niet duurzaam. Althans, niet economisch en ook niet op de lange termijn. Het kan hoogstens 'een beetje gratis energie' worden genoemd.

Duurzame energie is meer dan alleen alternatieve energie!

[Voor 69% gewijzigd door mux op 26-12-2007 11:10]

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wij zijn toe aan een nieuwe ketel, is het raadzaam te gaan kijken naar een zonneboiler? Aangezien geloof ik per januari 2008 weer subsidie op gaat komen?

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
sander817 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:13:
wij zijn toe aan een nieuwe ketel, is het raadzaam te gaan kijken naar een zonneboiler? Aangezien geloof ik per januari 2008 weer subsidie op gaat komen?
Dat is altijd aan te raden, want een zonneboiler is sneller terugverdiend dan panelen voor electriciteit. Nadeel is dat een zonneboiler niet overweg kan met een overschot, terwijl electriciteit het net terug in kan. Maw, je eigen verbruik moet wel redelijk zijn.
Een zonneboiler heeft nogal impact op je huis, dus als je dat wilt gaan doen is dit een goed moment. Je kan dan nog nadenken over plaatsing, leidingen etc.

Afhankelijk van je gemeente cq. provincie zijn er andere regelingen:
-gemeente den bosch en aangrenzende gemeentes: Vlagheide subsidie
-gemeente Uden kent een subsidie
-provincie brabant kent een subsidieregeling (daarvoor moeten wel meerdere maatregelen genomen worden)

Verder is er in limburg her en der ook wel wat mogelijk.
Andere gebieden ben ik niet zo van op de hoogte.

Meestal zijn de subsidies stapelbaar.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kockie schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 22:44:
Ik woon halfvrij op het platteland.... Of ik het kan betalen laat ik maar even in het midden, heb toto nog toe stinkende mazzel gehad dat ik hier kon wonen. Om het te kunnen betalen heb ik m'n kachel (misschien) nodig.
Wat is hier precies energie zuinig aan? Bij de meeste haarden gaat er 70% van de warmte via de schoorsteen naar buiten. Heb je dit systeem ook op de CV-installatie aangesloten? Daarnaast is er voor de houtkap nog veel fossiele brandstof nodig. Als je zelf een stuk bos hebt zou je met een kettingzaak op PPO kunnen werken maar ook dan zit je met vervoer e.d..
Femme schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:01:
In een flat gaat dat laatste trouwens lastiger dan in een groot huis op het platteland.
Ik weet niet precies op welke factoren je dan doelt. Qua energieproductie voor vervoer heb je een punt, het is onmogelijk om met bijv. koolzaadolievelden je eigen energiebehoefte te voldoen van de gemiddelde Nederlander. Daarnaast zijn de woningen in flats goed te isoleren, je kan veel warmte hergebruiken op grote schaal (van douches, wasmachines etc). Daarnaast is ook klimaatbeheersing goed centraal te regelen zodat het met een goed rendement kan.

Er zijn zelfs al plannen om elke flat uit te rusten met een windmolen en zonnepanelen op het dak. Flats hier in de buurt zijn bijvoorbeeld 100 bij 25 meter ofzo. Als je die vol zou gooien met zonnepanelen heb je het over een productie van 225 kWp (225 MWh). Stel dat het energieverbruik per woonunit 2000 kWh is, dan kan je daarmeen bijna 115 units energieneutraal maken. Dat zijn bijvoorbeeld 5 verdiepingen, ongeveer de helft van de flat.
sander817 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:13:
Ik zou zeker eens gaan kijken naar een WKK. Zie bijv. http://www.gasengineering.nl/ . Die bieden alleen geen netgekoppeld systeem aan maar die zijn er ook.

• kockie
LauPro schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:38:
[...]
Wat is hier precies energie zuinig aan? Bij de meeste haarden gaat er 70% van de warmte via de schoorsteen naar buiten. Heb je dit systeem ook op de CV-installatie aangesloten? Daarnaast is er voor de houtkap nog veel fossiele brandstof nodig. Als je zelf een stuk bos hebt zou je met een kettingzaak op PPO kunnen werken maar ook dan zit je met vervoer e.d..
Deze kachel heeft een rendement dat veel groter is dan 30%.Mogelijk zelfs 85 a 90 %. Dit is geen gewone open haard, maar meer een soort finoven. De rookgassen die uit de kachel komen zijn <100 graden. De kachel brandt of voluit, of niet. Een tussenweg is er niet. Dus geen kleppen die dicht gaan en het vuur door zuurstofgebrek smoren en daarmee de buurt laten genieten van een "openhaardlucht".

Het ding weegt ook om en nabij de 3.5 ton en kan voor een dag warmte opslaan. Moet dus aan 1 keer stoken genoeg hebben vor een etmaal. Doordat het ding ook nog eens een groot gedeelte stralingswarmte afgeeft, hoeft de omgevingstemperatuur maar lager te zijn om toch comfortabel te kunnen zitten in de woonkamer.

Er zit geen cv aansluiting op, dat wilde ik in eerste instantie wel, maar dit had zoveel haken en ogen dat ik er maar van heb afgezien. Mogelijk ooit nog een keer een houtgestookte cv ketel in een schuurtje.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kockie schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:38:
Deze kachel heeft een rendement dat veel groter is dan 30%.Mogelijk zelfs 85 a 90 %. Dit is geen gewone open haard, maar meer een soort finoven. De rookgassen die uit de kachel komen zijn <100 graden. De kachel brandt of voluit, of niet. Een tussenweg is er niet. Dus geen kleppen die dicht gaan en het vuur door zuurstofgebrek smoren en daarmee de buurt laten genieten van een "openhaardlucht".
Aha, dat is inderdaad een ander concept:
http://www.tigchelkachels.nl/addsite/data/sites/tigchel/fotos/afb_31_5845.gif
Zoals te zien worden de rookgassen terug gevoerd in het vuur en is het eigenlijk een grote katalysator. Jammer is wel dat de meeste modellen niet te moduleren zijn, dit kan natuurlijk steeds voor 1 uur stoken en dan de warmte vasthouden. Ik zie ook dat je bij jouw bouw zeer goed hebt geisoleerd. Maar als ik goed begrijpt is het dus de bedoeling dat je een soort van warmtebuffer maakt. Hoe wordt de warmte door het huis verspreid? Zijn er bijvoorbeeld kanalen aangebracht waar ze lucht langs wordt verwarmd?
Er zit geen cv aansluiting op, dat wilde ik in eerste instantie wel, maar dit had zoveel haken en ogen dat ik er maar van heb afgezien. Mogelijk ooit nog een keer een houtgestookte cv ketel in een schuurtje.
Wat voor een problemen gaf dat precies? Ik kan me voorstellen dat een dergelijke installatie sowieso bij inbouw lastig onderhoudbaar is.

• mux

mux

99% efficient!

Er zijn zelfs al plannen om elke flat uit te rusten met een windmolen en zonnepanelen op het dak. Flats hier in de buurt zijn bijvoorbeeld 100 bij 25 meter ofzo. Als je die vol zou gooien met zonnepanelen heb je het over een productie van 225 kWp (225 MWh). Stel dat het energieverbruik per woonunit 2000 kWh is, dan kan je daarmeen bijna 115 units energieneutraal maken. Dat zijn bijvoorbeeld 5 verdiepingen, ongeveer de helft van de flat.
- knip - ik zie even niet zo snel de omrekening van wattpiek naar watturen totaalopbrengst.

Bovendien heb je het dan puur en alleen over de elektriciteit van een deel van een flat - dat is nihil op de energiebehoefte per capita.

[Voor 17% gewijzigd door mux op 26-12-2007 22:35]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mistraller schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:50:
[...]
Nadeel is dat een zonneboiler niet overweg kan met een overschot, terwijl electriciteit het net terug in kan.
Wij zitten hier met stadsverwarming (naast mijn speksteenkchel), is het niet mogelijk om het overschot aan warmte in de zonneboiler terug te voeren naar het stadsverwarmingsnet?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]
Wat is hier precies energie zuinig aan? Bij de meeste haarden gaat er 70% van de warmte via de schoorsteen naar buiten.
Mijn dubbelwandige speksteenkachel heeft ook een rendement dat groter is als 80%.
De rookgassen gaan door het dubbelwandige systeem en dan pas via de schoorsteen naar buiten, op deze manier wordt de speksteen gloeiend heet en houdt bovendien zeer lang de warmte vast.
Speksteen en Bergkachels zijn niet te vergelijken met met (open) haarden.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

ssj3gohan schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:34:
[...]
- knip - ik zie even niet zo snel de omrekening van wattpiek naar watturen totaalopbrengst.
Voor het gemak even overgeslagen, 25 x 100 = 2500. Dit keer 90 watt per m2 kom je op die 225 kWp.
Bovendien heb je het dan puur en alleen over de elektriciteit van een deel van een flat - dat is nihil op de energiebehoefte per capita.
Mee eens, maar het ging even over zelfsupporting units. En dan denk ik dat bij flats een beter rendement valt te halen dan bij geschakelde woningen. De investering bij flats is in ieder geval relatief gezien lager.
Speksteenkachel schreef op woensdag 26 december 2007 @ 23:16:
Wij zitten hier met stadsverwarming (naast mijn speksteenkchel), is het niet mogelijk om het overschot aan warmte in de zonneboiler terug te voeren naar het stadsverwarmingsnet?
De meeste meters meten het verschil in aanvoer en retourtemperatuur. Het systeem kent meestal geen teruglevering. Dus je zou de warmte op kunnen slaan en dan die voorraad gebruiken voor verwarming ipv de stadsverwarming. Maar echt terugleveren heeft dus niet zoveel zin. Als in: je haard op maxmium laten branden en met een warmtewisselaarkoppeling de warmte aan het stadsverwarmingsnet leveren. Het zal technisch wel werken maar je krijgt er geen geld voor terug.

• kockie
LauPro schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:13:
[...]
Hoe wordt de warmte door het huis verspreid? Zijn er bijvoorbeeld kanalen aangebracht waar ze lucht langs wordt verwarmd?
[...]
Wat voor een problemen gaf dat precies? Ik kan me voorstellen dat een dergelijke installatie sowieso bij inbouw lastig onderhoudbaar is.
Ik verwarm met m'n kachel in principe alleen de benedenverdieping. Bovenverdieping hoeft (nog) niet zoveel verwarmd te worden. Mocht dat later anders worden, dan zie ik dat dan wel weer. Zoals ik al zei, er zit een houtgestookte cv-ketel in m'n hoofd te broeden...

Problemen met inbouw van warmtewisselaars betreffen vooral de veiligheid en de slechtere regelbaarheid van een houtkachel ten opzichte van een gas- of oliebrander. Ook de prijs wat voor mij een van de doorslaggevende argumenten. En alle warmte die je aan de wisselaar onttrekt moet toegevoegd worden in de vorm van extra hout. Daarmee wilde ik mijn vrouw niet opzadelen in tijden dat ik er niet ben. Het moet ook enigszins gemakkelijk blijven.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kockie schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:20:
Ik verwarm met m'n kachel in principe alleen de benedenverdieping. Bovenverdieping hoeft (nog) niet zoveel verwarmd te worden. Mocht dat later anders worden, dan zie ik dat dan wel weer. Zoals ik al zei, er zit een houtgestookte cv-ketel in m'n hoofd te broeden...
Een tweede kan op zich, maar het makkelijkst lijkt mij de zaak te combineren.
Problemen met inbouw van warmtewisselaars betreffen vooral de veiligheid en de slechtere regelbaarheid van een houtkachel ten opzichte van een gas- of oliebrander. Ook de prijs wat voor mij een van de doorslaggevende argumenten. En alle warmte die je aan de wisselaar onttrekt moet toegevoegd worden in de vorm van extra hout. Daarmee wilde ik mijn vrouw niet opzadelen in tijden dat ik er niet ben. Het moet ook enigszins gemakkelijk blijven.
Zijn die problemen niet op te lossen met gewoon een regelaar die je aansluit op een (de) thermostaat? Of moet een dergelijke warmtewisselaar altijd water hebben dat er doorheen stroomt? Het toevoegen van een expantievat lijkt mij voldoende.

• kockie
Het probleem is dat je een situatie kunt hebben waarbij er geen warmtevraag is, maar wel warmteaanbod (kachel brandt) In zo'n situatie gaat een cv-ketel normaal gesproken uit, maar dit is bij een houtkachel niet mogelijk. Door het brandende vuur wordt het water tot boven het atmosferische kookpunt verhit en loopt de druk op. Als dan het overdrukventiel open gaat, zal er een massale stoomvorming in het systeem plaatsvinden (door de plotseling gedaalde druk). Resultaat: een fijne ontploffing in je kachel/huis. Daar zit ik niet op te wachten. Een stoombad is best lekker, maar niet van 120 graden en 4 bar...

• sander817

sander817

Mistraller schreef op woensdag 26 december 2007 @ 13:50:
[...]
Een zonneboiler heeft nogal impact op je huis, dus als je dat wilt gaan doen is dit een goed moment. Je kan dan nog nadenken over plaatsing, leidingen etc.
in welk opzicht impact?
het is een bestaand huis, met de ketel op de 1e etage, net onder het dak, aan de zonkant

wat betreft die WKK, dat heb ik enige posts terug al gevraagd, maar de introductieprijzen liggen hoog, 10000 euro(tegen 2000 voor een HR ketel) en volgens mijn leverancier pas eind 2008 te vrekrijgen

[Voor 20% gewijzigd door sander817 op 27-12-2007 15:44]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

kockie schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:15:
Het probleem is dat je een situatie kunt hebben waarbij er geen warmtevraag is, maar wel warmteaanbod (kachel brandt) In zo'n situatie gaat een cv-ketel normaal gesproken uit, maar dit is bij een houtkachel niet mogelijk. Door het brandende vuur wordt het water tot boven het atmosferische kookpunt verhit en loopt de druk op. Als dan het overdrukventiel open gaat, zal er een massale stoomvorming in het systeem plaatsvinden (door de plotseling gedaalde druk). Resultaat: een fijne ontploffing in je kachel/huis. Daar zit ik niet op te wachten. Een stoombad is best lekker, maar niet van 120 graden en 4 bar...
Hehe, dat snap ik. Maar als je nu voor de warmtewisselaar een klep zet en erna, en tussen dit circuit nog een expansivat. Dan zou ik zeggen dat het water in de warmtewisselaar gewoon stroom kan worden zonder veel problemen. (Mits het expantievat dat aan kan.)

Meer wat is nu eigenlijk de kern van het probleem? Zolang je gewoon het water laat stromen dan zal toch alleen maar het huis meer en meer verwarmen? Als je vreest dat het dan snel veel te warm zal worden moet je een kleinere warmtewisselaar nemen. (Heeft de ketelboer vast ervaring mee.) Volgens mij gaat het nooit lukken om (zolang het water stroomt) al je CV water oververhit te laten worden. Zelfs al zou de pomp uitvallen dan zal het water door de drukverschillen vanzelf omhoog stromen. Misschien als alle radiatoren dicht staan ofzo. Maar dan sowieso zal het drukventiel in je CV-installatie boven de 3,5 bar het overtollige water naar het riool storten. (Moet je naar afloop weer opnieuw bijvullen.)

Je zou met een thermostaat de pomp kunnen aansturen, dus als het warmer is dan 50 graden ofzo (naast de kachel) dat de pomp blijft draaien (of een extra pomp).
sander817 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:40:
in welk opzicht impact?
het is een bestaand huis, met de ketel op de 1e etage, net onder het dak, aan de zonkant
Waarschijnlijk vooral bouwkundige impact qua leidingen e.d..
wat betreft die WKK, dat heb ik enige posts terug al gevraagd, maar de introductieprijzen liggen hoog, 10000 euro(tegen 2000 voor een HR ketel) en volgens mijn leverancier pas eind 2008 te vrekrijgen
Welke leverancier is dat? Er zijn namelijk ook een aantal bedrijven die een soort pilotmodel installeren (goedkoper). Maar een normaal type is qua aanschal wel 2 tot 4 keer zoveel meer geld dan een HR ketel inderdaad. Maar bedenk wel dat zo'n installatie bij het verbruik van 2000m3 gas ongeveer alles qua electriciteit teruglevert! Dus bij een huishouden ga je dan qua electriciteit vrij neutraal leven (in de wintermaanden dan vooral). Een WKK heeft ongeveer een rendement van 25% dat over blijft aan electriciteit (de rest: 75% is warmte). Dus als je 2000m3 normaal gebruikt, heeft de WKK 25% extra energie nodig om electriciteit te maken, maakt 667m3. Gemiddeld bezit een m3 8,8 kWh, dat is dus een dikke 5870 kWh. Je gasrekening gaat met (uitgaande van 40 cent per m3) 1070-800 = 270 euro omhoog, je electriteitsrekening (17 cent per kWh, gemiddeld gebruik 3500 kWh) met 595 euro omlaag. Netto dus een besparing van een 325 euro per jaar. Niet veel, maar dat maakt het toch wel interessant om mee te nemen. Zeker omdat bij een goed geïsoleerd (modern) huis het gasverbruik veel lager is dan 2000 m3 en de besparing dus nog veel groter.

In principe heb je een investering met 20 jaar eruit als de energieprijzen hetzelfde zouden blijven, aanzien die alleen maar gaan stijgen in principe nog sneller (ergo: electriciteit is altijd duurder dan gas).

[Voor 33% gewijzigd door LauPro op 27-12-2007 19:12]

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kockie schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:15:
Als dat zou gebeuren, is de aanleg dan ook prutswerk, men dient daarop bedacht te zijn. Dacht je dat bij stoomketels de wettelijk voorgeschreven veiligheidsklep, als deze onverhoopt een keertje aanspreekt, deze de stoom zomaar in de ruimte loslaat waarin de ketel staat? Zou een zekere dood betekenen voor iedereen die zich in die ruimte bevindt.
M.a.w. als een situatie zoals je beschrijft kan gebeuren, dan is een en ander niet aangelegd door iemand met verstand van zaken.

• zonnigtype

zonnigtype

LauPro schreef op donderdag 27 december 2007 @ 18:57:Je gasrekening gaat met (uitgaande van 40 cent per m3) 1070-800 = 270 euro omhoog, je electriteitsrekening (17 cent per kWh, gemiddeld gebruik 3500 kWh) met 595 euro omlaag. Netto dus een besparing van een 325 euro per jaar. Niet veel, maar dat maakt het toch wel interessant om mee te nemen. Zeker omdat bij een goed geïsoleerd (modern) huis het gasverbruik veel lager is dan 2000 m3 en de besparing dus nog veel groter.

In principe heb je een investering met 20 jaar eruit als de energieprijzen hetzelfde zouden blijven, aanzien die alleen maar gaan stijgen in principe nog sneller (ergo: electriciteit is altijd duurder dan gas).
Dat wordt al een heel ander verhaal met all-in (levering, transport, energiebelasting) m3 prijzen van plm. 58 eurocent/m3 en kWh prijzen van plm. 22 eurocent/kWh bij continutarief (je rekent volledig verbruik/opwek met laag tarief bij dubbeltarief contract, wat niet klopt, tenzij je alle warmte denkt te gaan gebruiken in de laag tarief uren en dus voor dat tarief invoedt in het net bij overschot).

Bovendien krijg je vrijwel niks voor je netinvoeding, en moet je mogelijk dubbel energiebelasting over je tijdelijk op het net gezette kWh betalen... Om het over de benodigde separate invoedingsmeter (en het hogere vastrecht daarvoor) maar even niet te hebben. Het blijft fossiel opgewekte elektra, en dat valt niet onder de salderingsregeling voor zonnestroom (daar wordt ingevoedt voor het kleinverbruikers tarief, dus bij continutarief klanten voor plm. 22-23 eurocent/kWh).

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:36

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Wat ik mij de laatste tijd afvraag is of al die 'maatregelen' zoals ze dat durven te noemen, niet meer energie kost dan dat het opleverd?

Zoals hierboven en in andere stukken van oa. zonnigtype wordt een beeld geschetst dat alleen maar voordeel heeft voor het bedrijfsleven en niet voor de gebruikers.

1. Appart meetsysteem? Moet weer aangelegd worden door een mannetje in een auto die daarvoor uch 100 pleuro rekend (weg opbrengst van de eerste jaren).
2. Datzelfde mannetje moet met diezelfde klusbus ook al naar je huis rijden voor een mileulabel, wat in mijn ogen niets toevoegd aan zuiniger gebruik bij de meeste mensen en alleen dat mannetje weer verrijkt. (ik heb bij de weg niets tegen mannetjes die iets willen verdienen).
3. Wil je dan toch teruggeleverde energie vergoedt hebben tegen het 'nieuwe tarief', daan moet je je inschrijven (op zich logisch). Maar nu is dat gewoon gratis bij de leverancier en dat moet geld gaan kosten. Nog erger moet het elk jaar weer. Gevolg: nog minder opbrengst voor de dure zonnestroom, maar daar staat dan ook weer nog minder bomen tegen over vanwege al het papierwerk. Oja, er moeten daarom ook nog wat bureauctaten (ambtenaren) bijkomen.
4. Overigens ben ik er wel mee eens dat de al gesubsidieerde systemen uit 2002-2004 niet nogmaals voor subsidie in aanmerking komen (al zal het systeem dan nog simpleler worden).
Gewoon nieuw systeem gekocht, kopie bon naar leverancier en klaar.

Ik kan er nog wel wat meer bijzetten, maar ik voel even gal omhoog komen.

Gasloos

• sander817

sander817

okok
mij lijkt op dit moment, ivm de subsidie die terugkomt op zonneboilers, dit te nemen, icm een HR ketel(als het bouwtechnisch kan, maar daar zie ik niet zoveel problemen in, denk ik)

ik kan geen jaar meer wachten, en ik zie ook weining in een ketel van €10000 euro of meer

• hjs
  • Niet online
sander817 schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 14:52:
okok
mij lijkt op dit moment, ivm de subsidie die terugkomt op zonneboilers, dit te nemen, icm een HR ketel(als het bouwtechnisch kan, maar daar zie ik niet zoveel problemen in, denk ik)

ik kan geen jaar meer wachten, en ik zie ook weining in een ketel van €10000 euro of meer
Mijn lijkt het overstappen naar een HR ketel meer impact hebben (afvoer e.d.) dan het gaatje in het dak voor je zonnecollector :?
Je hebt trouwens 2 types zonnecollectoren zover ik weet, heatpipes en van die glas platen ;)

Persoonlijk lijkt me het systeem van Viessmann erg mooi :+

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-11-2022
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen : jan-willem net een andere woning gekocht en ben zeer geinteresseerd
in zonneenergie.
Ik volg dit forum nu al een tijd en dit wordt mijn eerste posting.
Mijn ketel 15 jaar oud is aan vervanging toe en wil nu graag overstappen naar een zonneboiler.

Ik dacht waarom niet een zonneboilercombi zo kan ik de zonnewarmte ook gebruiken voor het verwarmen van de woning.

situatie vrijstaande woning matig geisoleerd ( wordt aan gewerkt )

mijn vraag is nu weet iemand de meerwaarde van de zonneboilercombi m.a.w. is het zinvol om dit systeem aan te schaffen?

groeten Jan-Willem

• sander817

sander817

hjs schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 19:55:
[...]
Mijn lijkt het overstappen naar een HR ketel meer impact hebben (afvoer e.d.) dan het gaatje in het dak voor je zonnecollector :?
Je hebt trouwens 2 types zonnecollectoren zover ik weet, heatpipes en van die glas platen ;)
Persoonlijk lijkt me het systeem van Viessmann erg mooi :+
meer? die komt gewoon ipv de huidige vr ketel die er nu hangt

die met heatpipes zijn inderdaad een stuk efficienter, maar wel een stuk duurder

• kockie
Techneut schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:30:
[...]
Als dat zou gebeuren, is de aanleg dan ook prutswerk, men dient daarop bedacht te zijn. Dacht je dat bij stoomketels de wettelijk voorgeschreven veiligheidsklep, als deze onverhoopt een keertje aanspreekt, deze de stoom zomaar in de ruimte loslaat waarin de ketel staat? Zou een zekere dood betekenen voor iedereen die zich in die ruimte bevindt.
M.a.w. als een situatie zoals je beschrijft kan gebeuren, dan is een en ander niet aangelegd door iemand met verstand van zaken.
Bij stoomketels die jij beschrijft heb je het over een heel andere orde van grootte, met bijbehorende prijzen. Ik vond de investering die gedaan zou moeten worden om alles veilig te krijgen te groot.Ook de techniche romslomp zou me teveel worden. Ik weet (denk ik) wel hoe het zou moeten, maar kan/wil niet zo'n installatie in m'n huis plaatsen, waar nog meer mensen in rondlopen die minder gecharmeerd zijn van te technische hoogstandjes dan ik.

Ik denk dat de door mij geschreven situatie bij veel zelfbouwprojecten wel van toepassing is.

Sturingen zijn allemaal heel mooi, maar je moet bij het ontwerp van het ergste uitgaan: stroomuitval of een kapotte pomp...

Ook het feit dat ik meer hout zou moeten aanslepen naar de kachel is iets dat meegewogen heeft.

• zonnigtype

zonnigtype

JopieE schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 09:05:
Wat ik mij de laatste tijd afvraag is of al die 'maatregelen' zoals ze dat durven te noemen, niet meer energie kost dan dat het opleverd?
...
Ik kan er nog wel wat meer bijzetten, maar ik voel even gal omhoog komen.
Ongetwijfeld, beste JopieE.

Niet dat dat ook maar 1 seconde "van belang" wordt geacht in de kringen waar men dat soort "zwaarwichtige zaken" bespreekt. Daar spelen namelijk compleet "andere" belangen... :/

Voor wie het interesseert op de valreep van alweer "een verloren jaar" (zoals ik per e-mail van een bezoeker kreeg te horen, not my words, doch volkomen beamend...):

Mijn zeer uitvoerige bespreking van de opzet, achtergronden, en implicaties van de tenenkrommend bureaucratische "nieuwe" SDE regeling, met name impact op "zonnestroom", zoals beloofd:

Korte samenvatting van de belangrijkste zaken
Zeer uitvoerige analyse van het ECN/KEMA rapport (van belang voor het bepalen van (slechts...) de basisbedragen voor duurzame elektriciteit)

Voor iets minder erg leed, de laatste marktanalyse van de zonnestroom markt in Duitsland (afgerond: 2006) op basis van een recent artikel van Photon. Met vergelijking met de tale-telling Nederlandse cijfers:

PV Weltmeister 2005-2006

Nog een rustig jaareinde gewenst, 2008 wordt erop of eronder... ;)

• Techneut
  • Niet online
kockie schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 12:24:
Bij stoomketels die jij beschrijft heb je het over een heel andere orde van grootte, met bijbehorende prijzen. ......
Dat mag dan wel zo zijn, maar ook kleine ketels moeten veilig zijn, en dus zijn voorzien van een veiligheidsklep. En die hoort dan ook de stoom die hij loslaat door een pijp voldoende hoog het dak uit te blazen. Wat dat betreft is er geen enkel verschil dat een "steekt niet zo nauw" rechtvaardigt. Het enige verschil is in het ene geval hartstikke dood, in het andere ernstig gewond naar een brandwondencentrum.

• Mistraller
sander817 schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:40:
[...]

in welk opzicht impact?
Juist omdat je dakconstructie het aan moet kunnen (de collector weegt veel zwaarder dan pv paneel), de collector komt in plaats van de pannen, dus het geheel moet weer helemaal waterdicht gemaakt worden met lood etc.
Daarnaast moet je vloer binnen het gewicht van de boiler kunnen dragen, indien je zoldervloer van hout is, en er moet voldoende ruimte zijn.

Dat soort dingen dus. Daarnaast is het plaatsen van dit soort zware dingen nu eenmaal een stuk lastiger als een pv installatie.

Vandaar dat wij voor een pv installatie kozen, ook al hebben wij reeds een HR ketel die overweg kan met voorverwarming middels zonneboiler.

---------------

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Even een vraag over hotfill op/aan/bij wasmachines:
ik heb reeds een A+ klasse wasmachine, die dus efficient met water/energie omgaat.
Hoe kan ik bepalen of een hotfill aansluiting/mogelijkheid gaat werken, en (belangrijk) ook
rendabel is.....

de discussie is nu geopend ;) :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:42:
ik heb reeds een A+ klasse wasmachine, die dus efficient met water/energie omgaat.
Hoe kan ik bepalen of een hotfill aansluiting/mogelijkheid gaat werken, en (belangrijk) ook
rendabel is.....

Een redelijk belangrijke factor lijkt me het aantal "wasbeurten" te zijn. En niet te vergeten, de wastemperatuur. We wassen zelden 60 graden, nooit hoger. Meestal 30-40. Scheelt gigantisch in elektraverbruik.

Je zou eerst eens al het afvalwater van een wasbeurt moeten opvangen (of watermeter zo nauwkeurig mogelijk moeten screenen op verbruik voor/na een was) om te kijken wat voor volume aan water je d'r door draait. Dan moet je natuurlijk eigenlijk het koudwater verbruik elimineren, want die is niet relevant voor het primaire energieverbruik voor het verwarmen van het water bij de stappen die dat gebruiken. Dan moet je dus eigenlijk selectief gaan aftappen nadat het "warme water" afgepompt gaat worden. Moet je precies weten wanneer dat geschiedt.

We hebben zelf een moderne machine met ongeveer 2x lager waterverbruik dan de oude, we wassen zeer weinig (2 persoons HH), en zouden in theorie wel het warme water uit de stadswarmte installatie kunnen invoeden via een hot-fill, maar dat weegt totaal niet op tegen de investering (apparaat zelf en extra warmteleiding doortrekken). Het gros van de benodigde elektra wekken we op jaarbasis toch al zelf op met zonnestroompanelen.

Hangt dus sterk van je verbruik af. Je hebt al een moderne wasmachine met ongetwijfeld kleiner "wasvolume" (trommel), dus energetisch verbruik is al flink gedaald. De crux is en blijft het elektrisch verwarmen van een fors watervolume, dat zuipt elektra. De rest van het verbruik van de machine lijkt me bijzaak, op het centrifugeren na. Ik geloof dat onze bovenlader in dat opzicht efficiënter is dan een voorlader. Wie weet de details daarover? Heeft ongetwijfeld met ophanging te maken. En behoefte aan een klein(er) contragewicht bij bovenladers (stabieler, bovendien minder slijtage van de motor).

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Jan-Willem schreef op vrijdag 28 december 2007 @ 22:07:
Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen : jan-willem net een andere woning gekocht en ben zeer geinteresseerd
in zonneenergie.
Ik volg dit forum nu al een tijd en dit wordt mijn eerste posting.
Mijn ketel 15 jaar oud is aan vervanging toe en wil nu graag overstappen naar een zonneboiler.

Ik dacht waarom niet een zonneboilercombi zo kan ik de zonnewarmte ook gebruiken voor het verwarmen van de woning.

situatie vrijstaande woning matig geisoleerd ( wordt aan gewerkt )

mijn vraag is nu weet iemand de meerwaarde van de zonneboilercombi m.a.w. is het zinvol om dit systeem aan te schaffen?

groeten Jan-Willem
Heb je het verhaal over de zonneboilercombi op milieucentraal al gelezen:
http://www.milieucentraal...nderwerp=Zonneboilercombi

Wat je in ieder geval moet voorkomen is dat je een HR ketel met ingebouwde boiler als naverwarming gebruikt voor je zonneboiler. Dat betekend dat in de zomer je zonneboiler vol met heet water zit, terwijl de HR ketel met duur gas de ingebouwde boiler op temperatuur houd :'( 8)7

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Beste Jan Willem,

Bij mijn Remeha installatie is er een mogelijkheid om de boiler en de verwarming te koppelen.
Zodra het water in de boiler (door de zonnecollector) is opgewarmd boven de 60 Graden, dan gaat de ketel niet meer aan om warm water te maken.
En ook de boiler in de ketel wordt niet meer warm gehouden.
Zo lever je dus geen comfort in en is het rendement optimaal.

Kijk ook eens bij: www.atonsolar.nl Die biedt ook een doe het zelf pakket.
De collector die zij leveren, weegt maar 25 kg. Dus dat is beslist geen probleem voor een dak.
Overigens weegt een collector van Remeha 53kg of de grotere zelfs 85kg.
Maar als er bijvoorbeeld betonpannen op het dak liggen, dan weegt de collector toch minder.
Weer waterdicht maken is heel gemakkelijk. Bij de collector wordt een gotenset meegelevert.
En aan de onderkant een houden draaglat met een loodslabbe.
Zowel bij Aton als ook bij Remeha is een heel goed inbouwvoorschrift te vinden. (Ik heb ze ook)
Het installeren van mijn collector heeft ongeveer 5 uur gekost, samen met mijn buurman.
Het was voor ons beiden een geheel nieuwe ervaring. (We hadden het nog nooit gedaan)
Het geheel draait nu ruim 1,5 jaar, zonder enig probleem.

Guus Assmann

• Mistraller
NielsTn schreef op zaterdag 29 december 2007 @ 17:42:
rendabel is.....

1 ding: water verwarmen met electriciteit kan eigenlijk gewoon niet rendabel. Er moet namelijk een aantal watts in dat water gestoken worden om de litertjes warm te krijgen.

Daarnaast hebben wij met onze A+ machine ontdekt dat er na een aantal jaren aanslag op de trommel ontstaat, doordat er (te?) weinig water is om de oplosmiddelen goed af te voeren. Dit schijnt vooral op de lagere temperaturen (30/40 graden) voor te komen, en vooral met vloeibaar wasmiddel. Precies zoals wij onze machine gebruiken. Het resultaat is: Zwarte vegen op de witte was, als we weer eens een 60 graden wasje doen) Na wat zoeken, en bellen met de fabrikant blijkt hiervoor de volgende oplossing: Eén of meerdere kookwassen draaien tot het over is. 8)7
Ik geloof dus niet meer zo in A+ wasmachines.

Kortom, in combinatie met hotfill en dan regelmatig op 60 graden wassen, denk ik persoonlijk dat je
het beste rendement uit je machine haalt.

---------------

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
@ZonnigType & Mistraller:
volgens de documentatie cq. energielabel verbruikt de 6kg wasmachine 44 liter (zo uit mijn hoofd) tijdens een standaard wasprogramma. (standaard wasprogramma moet ik nog even achterhalen...).
(electr. verbruik is dan 1,02kWh ook aldus de documentatie).
een extra warm water leiding trekken is eenvoudig te realiseren (CV staat op 2,5-3 meter naast de wasmachine, moet alleen de laminaat eruit halen en met hamer en den beitel handmatig een sleuf bikken....)

De hotfill is dus een apart apparaat? ik dacht dat het gewoon de warmwater-leiding aansluiten op de wasmachine was... :$

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Jan-Willem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-11-2022
Wat is verstandig om te doen een merkketelzonneboilerco,bi aanschaffen bij de installateur die naar mijn idee niet dagelijks hier mee werken, of waar ik meer aan zat te denken aanschaf via een gespecialiseerd bedrijf ?

Ik heb al diverse site's bezocht en zie dan voor mij onbekende merken.

kan iemand mij hierin een tip geven

Jan-Willem

• hjs
  • Niet online
Welke merken zijn dan voor jouw onbekend?
Misschien heeft hier iemand anders wel ervaring met dat merk ;)

• TD-er
Mijn tip:
Blijf bij AGPO / Ferroli vandaan.
Die hebben ook zonneboilers en combi's, maar onze hele straat heeft HR-ketels van dat merk en ik zie de laatste tijd vrij vaak de energiewacht in de straat en bij ons is de print er al vervangen (6 maand oud) en hebben we 'm zelf al een keer of 4 moeten resetten en het mannetje van de energiewacht was er ook niet echt over te spreken, zacht uitgedrukt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zondag 30 december 2007 @ 21:03:
Mijn tip:
Blijf bij AGPO / Ferroli vandaan.
Die hebben ook zonneboilers en combi's, maar onze hele straat heeft HR-ketels van dat merk en ik zie de laatste tijd vrij vaak de energiewacht in de straat en bij ons is de print er al vervangen (6 maand oud) en hebben we 'm zelf al een keer of 4 moeten resetten en het mannetje van de energiewacht was er ook niet echt over te spreken, zacht uitgedrukt.
Aha. Kijk, daar hebben we wat aan.

Kristalheldere gebruikservaringen over producten die "het" toch niet helemaal blijken te zijn.

Gaarne meer van dit soort gebruikservaringen, daar heeft de leek wat aan.

Ook positieve ervaringen, uit der aard...

Mijn Shell zonnestroompaneeltjes bijvoorbeeld, hoe oudbacken ze dan ook zijn, doen het nog prima, in ieder geval. Niks mis mee. Jammer dat ze de hele kristallijne divisie aan Solarworld hebben overgedaan... ;)

• Mistraller
NielsTn schreef op zondag 30 december 2007 @ 12:37:
@ZonnigType & Mistraller:
volgens de documentatie cq. energielabel verbruikt de 6kg wasmachine 44 liter (zo uit mijn hoofd) tijdens een standaard wasprogramma. (standaard wasprogramma moet ik nog even achterhalen...).
(electr. verbruik is dan 1,02kWh ook aldus de documentatie).
een extra warm water leiding trekken is eenvoudig te realiseren (CV staat op 2,5-3 meter naast de wasmachine, moet alleen de laminaat eruit halen en met hamer en den beitel handmatig een sleuf bikken....)

De hotfill is dus een apart apparaat? ik dacht dat het gewoon de warmwater-leiding aansluiten op de wasmachine was... :$
Een wasmachine wil nu eenmaal niet vanaf het eerste moment warm water. Bij een wasbeurt wordt eerst koud water gepakt, omdat sommige vlekken nu eenmaal beter oplossen met koud water, zoals bloed etc. Ook de spoelbeurten dienen met koud gedaan te worden. Daarnaast wil je niet dat je water van 70 graden je wollen truien 7 maten kleiner maakt.

Daarom moet er wat intelligentie zijn. Vaak zit er daarom een voorschakelapparaat op. Een type wat ik heb gezien werkt als volgt:
Je stelt de maximale watertemperatuur in op het kastje. (Daar zit dus al een thermostaat in) Als er watervraag is, terwijl het stroomverbruik van de machine laag is (=als het verwarmingselement uit staat) dan wordt er koud geleverd. Wil de machine warm water, dan zal deze het verwarmingselement inschakelen. Omdat dit een fors verschil aan verbruik betekent, zal het kastje dit detecteren, en warm water aanvoeren, op het ingestelde maximum.
Met deze methode werkt het dus met iedere machine. Ik kan me voorstellen dat er andere manieren zijn, maar als je handig bent kan je dit dus zelf ook nog wel fabriceren.

Voor de thermostaat kan je een oude thermo-douchekraan gebruiken, de kleppen haal je uit een oude machine. De meter is een lastige, maar zelf zou ik dan in mijn machine duiken, en het signaal om de verwarming in te schakelen aftappen om een relais mee te schakelen. De stuursignalen in een wasmachine zijn volgens mij laagspanning.

DBcom.nl is ook al eens met hotfill bezig geweest. Informeer evt daar eens.

---------------

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Positieve ervaringen.
Een Remeha Quinta 28C doet het bij mij uitstekend. Zo uit de doos aan de muur en prima werken. Ze zijn al goed afgesteld ook, als een van de weinige. (Ervaring van een instalateur)
Het type Avanta is wat nieuwer en naar verluid ook goed.
Voordeel bij deze ketels is dat alles van voor uit te bereiken is. (Service vriendelijk)
Atag is in principe ook een goed merk, maar wel vrij duur. En minder service vriendelijk.

Kijk ook eens bij www.kieskeurig.nl

Hotfill is letterlijk wat het woord zegt. Er kan warm water in.
Een hotfil close-in-boiler maakt water warm, maar krijgt zelf ook warm water binnen. (Comfort)
Een wasmachine of vaatwasser kan meestal ook wel warm water aan.
Maar let bij een wasmachine op de zaken die Mistraller al beschreven heeft.
(Overigens is er meestal netspanning op het verwarmingselement ! )

Guus Assmann

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:51

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Over duurzame energie gesproken: hoeveel panelen heeft elektrische fiets met 250W motor nodig om bijna zelfstandig te kunnen rijden? :)
Of anders lekker lang rijden met 1 paneel op dak en gewoon opladen.

• mux

mux

99% efficient!

Een fiets is honderd keer beter voor het milieu als je er gewoon

jawel!

zelf op rijdt!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat hoeft niet altijd.
Om een fiets voort te bewegen heb je zelf voedsel (= brandstof) nodig.
Om dit voedsel te late groeien/fabriceren kun je meer energie verbruiken dan het opladen van de elektrische fiets middels een paar zonnepanelen.

• Mistraller
guus.assmann schreef op maandag 31 december 2007 @ 15:16:
...Overigens is er meestal netspanning op het verwarmingselement !
Daar uiteraard wel, maar er gaan zeker geen dikke amperes door die kleine pinnetjes in de klok, en al helemaal niet door een digitale klok zoals tegenwoordig in een wasmachine. Het element zelf kan door vermogenselectronica aangestuurd, maar meestal gewoon door een relais.

---------------

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 12:51

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

ssj3gohan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 01:16:
Een fiets is honderd keer beter voor het milieu als je er gewoon

jawel!

zelf op rijdt!
Bedankt voor de quote. Zelf fietsen is natuurlijk milieuvriendelijker, maar je hebt inderdaad volgens ander energie nodig. Dat energie heeft ook vooraf heel wat processen doorstaan (groeien, maaien, sorteren, vervoeren, schoonmaken, koken, enz.... hoop diesel, gas en stroom enzo opgestookt eigenlijk) voordat je kunt opeten en in je lichaam komt.
En elektrisch fietsen is goed alternatief ipv brommers die nog steeds stinkend uitstoten. En fiets heeft gelukkig ook trappers voor eigen benen :)
Even foto zoeken....
http://mrdummy.net/gallery/albums/userpics/10001/normal_215_1524.JPG
Met wat alu buizen hoop ik zogenaamde zonnepaneel dak te maken die bestaat uit 2 aan elkaar gelijmde plexiglas platen met daar tussen zonnepanelen, dat ik uit beschadigde 110 Watt zonnepaneel haal. De dak wordt dan niet te zwaar en kan ik zo mee rijden over zonnige fietspaden.
Ik haat alleen de verplichte bromfietsverzekering welke niet nodig is in buurlanden. Deze fiets kan namelijk zelfstandig rijden op motorkracht, waardoor je wel flink voor moet dokken.
De regering is niet helemaal elektrisch vervoer stimulerend. Bleh.
Het wordt dus eigen experiment om langer te kunnen rijden :) En ook weer opladen als ie stilstaat.

• mux

mux

99% efficient!

Het lijkt me dan een stuk slimmer om te investeren in een goede ligfiets.

Verder is dat je zelf energie nodig hebt een non-argument - dan is alsnog de enige besparing die je kunt doen jezelf vermoorden.

• TD-er
Hmm een zonnecel op de fiets zelf zal volgens mij niet echt uitkunnen.
Kun je beter een celletje thuis op het dak leggen om thuis de boel op te laden.

• Mistraller
MrDummy schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:15:
[...]
.
Ik haat alleen de verplichte bromfietsverzekering welke niet nodig is in buurlanden. Deze fiets kan namelijk zelfstandig rijden op motorkracht, waardoor je wel flink voor moet dokken.
De regering is niet helemaal elektrisch vervoer stimulerend. Bleh.
En toch ben ik op dit punt heel erg blij met onze regering. Het zou wat worden als ineens alle milieuvriendelijke gemotoriseerde voertuigen zonder verzekering de weg op gaan. Helemaal als ze zelf geknutseld zijn.
Ik begrijp je enthousiasme, maar op het moment dat jouw fiets op hol slaat en er een ongeluk ontstaat, kan je erg, erg, zwaar de lul zijn. De wet is op dit punt onverbiddelijk.
Je geeft het verschil zelf ook al aan: de fiets kan zelfstandig rijden. Als het puur een hulpmotor is, zou het namelijk een ander verhaal zijn.

---------------

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ssj3gohan schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 23:31:
Verder is dat je zelf energie nodig hebt een non-argument .
Niet mee eens, als je flink arbeid moet verrichten is het logisch dat je meer brandstof moet gebruiken.
Tijdens het opladen van je fiets met een zonnepaneeltje kun je zelf lekker blijven liggen in je tuinstoel.

Anoniem: 54122

MrDummy schreef op maandag 31 december 2007 @ 22:09:
Over duurzame energie gesproken: hoeveel panelen heeft elektrische fiets met 250W motor nodig om bijna zelfstandig te kunnen rijden? :)
Of anders lekker lang rijden met 1 paneel op dak en gewoon opladen.
Als je een stroommeter hebt, kun je zien hoeveel stroom je per kilometer gebruikt. Dan weet je ook hoe groot je paneel moet zijn.

Ik denk echter zo al te kunnen zeggen dat het je niet gaat lukken. Als je een 110 watt/piek paneel neemt, kun je de motor daarmee al niet op vol vermogen laten draaien als het paneel optimaal is opgesteld. Een optimale opstelling zul je niet halen als je het paneel op je fiets zet, dus kun je hooguit wat bijladen, maar dat zal niet heel veel bijdragen aan je actieradius.

• Techneut
  • Niet online
Ik denk eerder dat je er mee kan zeilen op die fiets met zo'n paneel er op! Ook lekker voordelig als je voor de wind hebt.

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-05 18:49

zonneschijn

3380 Wp zonneboiler speksteenk

Hoi,

Kreeg net een telefoontje van iemand van de KPN. Ze hebben een prachtig aanbod voor me. 10 euro per maand besparen op abonnementskosten door InternetPlus bellen. Dit alles natuurlijk via de ExperiaBox.
Weet iemand wat het verbruik is van en ExperiaBox (nieuwe witte model). Ik lees op www.stopstandby.nl dat het 10 Watt zou zijn (= 87.6 kWh/jaar = 20 euro/jaar).

Wat een dilemma: 120 euro per jaar besparen, 20 euro per jaar extra electriciteitsverbruik :?

(De KPN gast wist niet wat het electriciteitsverbruik was, had hij nog nooit over nagedacht :z |:( )

• hjs
  • Niet online
Bespaar je dan niet meer als je overstapt naar een Alice of Telfort?
30 euro p/m incl onbeperkt bellen naar vaste nummers. :P

Telfort is incl bol.com bon twv 25 euro via de vastelastenbond :+
(Telfort heeft mijn voorkeur omdat je meer keus hebt vwb het modem)

[Voor 46% gewijzigd door hjs op 02-01-2008 16:15]

• stefan001
Neem gewoon een modem die je uitschakelt als je hem niet gebruikt, en voor telefonie een mobieltje ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb hier Tiscali T6 incl. gratis bellen naar vaste nummers voor 29,95 per maand.
Sinds kort is Tiscali overgegaan naar Telfort.
Telfort is echter ook al van KPN, dus allemaal lood om oud ijzer.
Modem moet echter aan blijven staan anders ben je telefonisch niet meer bereikbaar.

• Mistraller
*** Probeer het ff ontopic te houden aub!

Stroomverbruik van een gemiddeld voip modem is meestal zo'n 10 watt.

Als je echter tegelijkertijd een aantal andere apparaten kan elimineren, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.

Ik heb onlangs bij een oom van mij ook z'n infrastructuur aangepast:

hij had:
ISDN met NT1 kastje, Quattrovox, antwoordapparaat, adslmodem, ethernet switch (5 devices!)

Hij heeft nu: XS4all only +bellen met: Speedtouch 780 (één enkel device, voicemail is altijd inbegrepen bij xs4all voip)

Die ene speedtouch vervangt dus al de bovenstaande kastjes, dus uiteindelijk is ie er wat betreft stroomverbruik volgens mij niet op achteruit gegaan. (Niet gemeten overigens)

---------------

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 11:39
Ik gebruik om te bellen via voip een Linksys 3102. Hierop zit een ethernet aansluiting om uit te bellen via voip. Tevens een analoge aansluiting om telefoon(s) op aan te sluiten, en nog één voor een kpn lijn. Als het doosje uit staat dan werken de analoge toestellen nog om uit te te bellen via kpn. 's nachts kan dat ding dus gewoon uit, en ben ik gewoon bereikbaar. Bellen gaat dan alleen niet via voip en is dus duurder.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:01

virus.elektro

profesionele monitor sloper

als je kpn "internetplusbellen" neemt ben je niet meer bereikbaar als de experia box uit staat. wat er namelijk gebeurt is het volgende: KPN haalt ongeveer 10 dagen na het aansluiten en activeren van je experiabox het analoge signaal van je lijn. er staat dan alleen nog het adsl signaal op. met een gewone telefoon kan je dan niet meer bellen, alleen voip via de experiabox of ander voip apparaat werkt dan nog. het is zelfs zo leuk dat als jij een nieuwe aansluiting aanvraagt voor je woning en je bestelt meteen een experiabox er niet eens meer een analoge lijn is. je kan dan dus pas bellen als die box er is.

voordeel van de experiabox is wel dat het een alles in 1 apparaat is: ADSL modem, router, wireless, voip en NAS zitten er allemaal in. je kan volgens mij er zelfs een printer op aansluiten via usb. bij de meeste installaties betekent het dat je een aantal apparaten dus kan missen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-05 11:39
Het enige nadeel van die experiabox is dus dat als de stroom uitvalt, en je hebt geen ups of zonnepanelen die je box van strom voorzien dat je niet kan bellen en gebeld kan worden.
Dat was voor mij een reden om nog een analoge lijn te houden (die duurder is)

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:19
reclamedoos schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:55:
Het enige nadeel van die experiabox is dus dat als de stroom uitvalt, en je hebt geen ups of zonnepanelen die je box van strom voorzien dat je niet kan bellen en gebeld kan worden.
Maar wat is de kans dat je zonodig moet bellen als de stroom uitgevallen is. En wat is sowieso de kans dat de stroom uitvalt. (Hier wel een paar uur trouwens vannacht :P). En als er echt een noodgeval is, is er dan niemand met een mobieltje?

Casemods: miXture, Cubeleon

• Mistraller
reclamedoos schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 09:55:
Zonnepanelen voorzien nooit apparaten rechtstreeks van stroom. Als je dat al wilt dan zal je iets met accu's moeten doen. Stroom opslaan in accu's is echter de duurste vorm van electriciteit.
Als bereikbaarheid echt zo belangrijk is, zoals bij een alarmcentrale, of andere meldingsdienst mag je vaak niet eens via voip aangesloten zijn!
In andere gevallen zou ik zeggen, neem lekker een mobieltje. In het geval dat er een helicopter tegen een draad vliegt is de hele infrastructuur toch onderuit, en zullen gsm masten, telefooncentrales toch wel last hebben, buiten het feit dat ze overbelast raken :o
Andere stroomstoringen zijn meestal lokaal en kort van duur, dus daar zou ik me persoonlijk niet druk om maken.
Elk voip modem/dect toestel, etc valt uit bij stroomuitval, en over een aantal jaren is er volgens mij niet eens meer een vaste lijn voor normaal belverkeer.

---------------

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag de laatste nieuwsbrief van Greenchoice ontvangen.
Heeft er iemand ervaring met de zonneboiler "Solior" die ze verkopen?
Vorstbestendigheid, rendement etc.
Als de subsidie er door is zit ik nog steeds aan een zonneboiler te denken.

• hjs
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:15:
Vandaag de laatste nieuwsbrief van Greenchoice ontvangen.
Heeft er iemand ervaring met de zonneboiler "Solior" die ze verkopen?
Vorstbestendigheid, rendement etc.
Als de subsidie er door is zit ik nog steeds aan een zonneboiler te denken.
http://www.solior.com/ is dat neem ik aan?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Inderdaad, maar de info hier is erg karig.
Ik heb inmiddels info aangevraagd bij de fabrikant en Greenchoice.
Hoe wordt bijvoorbeeld de hele handel beschermd tegen de vorst?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Onderstaande info inmiddels gevonden.

* Geschikt voor gematigde klimaatzones
* Zuinig doordat geen pomp nodig is
* Vorstbeveiliging van de collector en leidingen
* Oververhittingbeveiliging van het opslagvat
* Geen milieubelastende toevoegingen
* Duurzaam en onderhoudsvrij

Zou het iets zijn voor op de carport?

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee