kockie schreef op donderdag 27 december 2007 @ 14:15:
Het probleem is dat je een situatie kunt hebben waarbij er geen warmtevraag is, maar wel warmteaanbod (kachel brandt) In zo'n situatie gaat een cv-ketel normaal gesproken uit, maar dit is bij een houtkachel niet mogelijk. Door het brandende vuur wordt het water tot boven het atmosferische kookpunt verhit en loopt de druk op. Als dan het overdrukventiel open gaat, zal er een massale stoomvorming in het systeem plaatsvinden (door de plotseling gedaalde druk). Resultaat: een fijne ontploffing in je kachel/huis. Daar zit ik niet op te wachten. Een stoombad is best lekker, maar niet van 120 graden en 4 bar...
Hehe, dat snap ik. Maar als je nu voor de warmtewisselaar een klep zet en erna, en tussen dit circuit nog een expansivat. Dan zou ik zeggen dat het water in de warmtewisselaar gewoon stroom kan worden zonder veel problemen. (Mits het expantievat dat aan kan.)
Meer wat is nu eigenlijk de kern van het probleem? Zolang je gewoon het water laat stromen dan zal toch alleen maar het huis meer en meer verwarmen? Als je vreest dat het dan snel veel te warm zal worden moet je een kleinere warmtewisselaar nemen. (Heeft de ketelboer vast ervaring mee.) Volgens mij gaat het nooit lukken om (zolang het water stroomt) al je CV water oververhit te laten worden. Zelfs al zou de pomp uitvallen dan zal het water door de drukverschillen vanzelf omhoog stromen. Misschien als alle radiatoren dicht staan ofzo. Maar dan sowieso zal het drukventiel in je CV-installatie boven de 3,5 bar het overtollige water naar het riool storten. (Moet je naar afloop weer opnieuw bijvullen.)
Je zou met een thermostaat de pomp kunnen aansturen, dus als het warmer is dan 50 graden ofzo (naast de kachel) dat de pomp blijft draaien (of een extra pomp).
Waarschijnlijk vooral bouwkundige impact qua leidingen e.d..
wat betreft die WKK, dat heb ik enige posts terug al gevraagd, maar de introductieprijzen liggen hoog, 10000 euro(tegen 2000 voor een HR ketel) en volgens mijn leverancier pas eind 2008 te vrekrijgen
Welke leverancier is dat? Er zijn namelijk ook een aantal bedrijven die een soort pilotmodel installeren (goedkoper). Maar een normaal type is qua aanschal wel 2 tot 4 keer zoveel meer geld dan een HR ketel inderdaad. Maar bedenk wel dat zo'n installatie bij het verbruik van 2000m
3 gas ongeveer alles qua electriciteit teruglevert! Dus bij een huishouden ga je dan qua electriciteit vrij neutraal leven (in de wintermaanden dan vooral). Een WKK heeft ongeveer een rendement van 25% dat over blijft aan electriciteit (de rest: 75% is warmte). Dus als je 2000m3 normaal gebruikt, heeft de WKK 25% extra energie nodig om electriciteit te maken, maakt 667m3. Gemiddeld bezit een m3 8,8 kWh, dat is dus een dikke 5870 kWh. Je gasrekening gaat met (uitgaande van 40 cent per m3) 1070-800 = 270 euro
omhoog, je electriteitsrekening (17 cent per kWh, gemiddeld gebruik 3500 kWh) met 595 euro
omlaag. Netto dus een besparing van een 325 euro per jaar. Niet veel, maar dat maakt het toch wel interessant om mee te nemen. Zeker omdat bij een goed geïsoleerd (modern) huis het gasverbruik veel lager is dan 2000 m3 en de besparing dus nog veel groter.
In principe heb je een investering met 20 jaar eruit als de energieprijzen hetzelfde zouden blijven, aanzien die alleen maar gaan stijgen in principe nog sneller (ergo: electriciteit is altijd duurder dan gas).
[Voor 33% gewijzigd door LauPro op 27-12-2007 19:12]