Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.142 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/henri.stegehuis/tweakers/DuurzameEnergie.png
Wat is dit voor een Topic

Dit topic is een voortzetting van Zonnepanelen geplaatst en Duurzame energie (en Duurzame Energie deel 2). Als initiatiefnemer en actief PV systeem eigenaar is Jeroen Haringman dat topic begonnen. Dit topic moet je "gewoon" zien als een voortzetting van het oorspronkelijke topic alleen de titel is iets breder getrokken omdat het de lading dekt van alle discussies die in het eerdere topic plaats vonden:
  • PV systemen, wat zijn het, wat kunnen ze,
  • PV systemen, techniek, inverters uitlezen of programmeren,
  • Teruglevering van PV systemen aan het net en alles wat daarbij komt kijken,
  • Zonneboilers,
  • Besparingstips, truuks,
  • Andere aspecten van duurzame energie interessant voor ons Tweakers.
Hoe het allemaal begon

We laten Jeroen maar eens even aan het woord:

"Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen...

Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe.

Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt.

Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn.

Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: in juni 2006 ging er 555Wp aan zonnepanelen het dak op. Begin 2007 heb ik daar nog 300Wp aan tweedehands panelen bijgeplaatst, zodat er nu in totaal 855Wp staat.

Ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:"

http://www.solarwebsite.nl

Om alvast de eerste vragen op te vangen

Wat kost dat nou?
De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal € 4250, (€ 3200 voor de nieuwe panelen, €1050 voor de tweedehands panelen) inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus. Zoals je ziet is een zonnestroom installatie modulair en kan hij worden uitgebreid al naar gelang de (financiële) omstandigheden het toelaten.

Wat levert het nou op?
Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer 80-90% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/5 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk.

kWh's zijn leuk. Maar in geld?
Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2007: € 0,23. Verwachte jaaropbrengst ± 700-750kWh. Reken maar uit.

Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt...
Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 15 à 25 jaar.

En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt.

15/25 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee?
Dat weet ik niet Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn nieuwe panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is.
Feit is wel dat de omvormers waarschijnlijk niet zo lang meegaan (±10-15 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen.

Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren
Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie. Zie onderaan deze TS voor de link.

Werkt dat nou met accu's?
Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken onze buren het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is. Accu's zijn duur, kosten veel energie om te maken, vervoeren en recyclen en moeten dus alleen ingezet worden als het niet anders kan. Netkoppeling is de meest efficiënte manier om van zonnestroom gebruikte maken.

Elektriciteitsbesparing is leuk, maar wat doe je nog meer aan energiebesparing?
- Onze woning is goed geïsoleerd en we stoken verstanding, we trekken de gordijnen 's avonds dicht. Dit zorgt voor een lage gasrekening.
- We hebben een waterbesparende douchekop, verder is in onze huidige (huur)woning niet veel mogelijk.
- Het meeste van ons vervoer doen we met de fiets en OV, alleen als het niet anders kan lenen we een auto.

Wat wil je in de toekomst nog meer doen?
Een huis kopen :) Als we een eigen huis hebben zou ik graag de volgende zaken nog hebben/doen:
- Een zonneboiler. Dit bespaart (flink) op de gasrekening
- Hotfill voor wasmachine, hiermee pakt de wasmachine warm water uit de zonneboiler
- Waterbesparende stortbak voor de wc, eventueel regenwateropvang
- Warmteterugwin-installatie voor de douche, hiermee wordt een gedeelte van de afvalwarmte gebruikt om het douchewater voor te verwarmen.
- Een elektrisch voertuig. Geen idee wat dat voor vorm moet krijgen, maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat dat de toekomst moet worden. Misschien een elektrische scooter, CityEl of Twike. Dit zal in de toekomst liggen, de prijzen zijn nog hoog en de huidige generatie accu's leggen nog wat beperkingen op in snelheid en actieradius.

Interessante links

Zonnepanelen (PV systemen)
Onderzoek: Terugverdientijd productie-energie PV -systemen Universiteit Utrecht
Polder PV: Energetische terugverdientijd zon-PV
New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient”
Heliostat Concentrator Photovoltaic (HCPV)
Windenergie
(factsheets) Nederlandse Wind Energie Assosiatie
Besparingen
Energiebedrijven vergelijken
Algemen info over energie
New Energy TV
Stichting Peak Oil Nederland

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En van start met deeltje 3 alweer!! Het gaat goed met de posts, nu alleen nog wat meer zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

niet echt duurzaam he, dat je het vorige topic niet vol maakt :p

edit: zag bij de media markt gisteren een tuinlamp voor 8 euro

zonnepaneel, oplaadbare batterijen en iets dat het regelt. Overdag opladen, 's avonds branden. Best leuk idee.

[ Voor 58% gewijzigd door Jazzper op 13-07-2007 08:18 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jazzper schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:16:
niet echt duurzaam he, dat je het vorige topic niet vol maakt :p
Je hebt gelijk _O-. Schaam je, CanonG1!
edit: zag bij de media markt gisteren een tuinlamp voor 8 euro

zonnepaneel, oplaadbare batterijen en iets dat het regelt. Overdag opladen, 's avonds branden. Best leuk idee.
Ja, die lampjes zie je overal, bij de Blokker, Aldi, etc. Best een leuk idee maar stel je niet te veel voor van de kwaliteit en lichtopbrengst. Meestal zit er één gele of witte LED in. De accu die er in zit (meestal een paar NiCd of NiMH penlites van twijfelachtige komaf) wordt niet echt goed geladen (geen laadregelaar) en ze zitten in een lampje wat in de zon wel 40gr of meer kan worden.

Maar het is aardig voor in de tuin als je geen kabels wilt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:05

hamsteg

Species 5618

Vond ik toevallig, als we mopperen omdat ze de regels niet goed implementeren moeten we ze ook een pluim geven als ze wat goeds doen:

Essent verhoogt terugleververgoeding elektriciteit zonnepanelen
dinsdag 10 juli 2007
Energiebedrijf Essent verhoogt 1 per juli de terugleververgoeding voor klanten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen. Met het verhogen van deze vergoeding wil het bedrijf duidelijk maken dat het duurzame energieproductie serieus neemt. ‘We willen dat mensen een bijdrage leveren aan de overgang naar een duurzame energievoorziening', zegt Amanda van de Beld, die namens het bedrijf betrokken is.

De nieuwe terugleververgoeding geldt vanaf 1 juli en de hoogte ervan wordt bepaald door de hoeveelheid elektriciteit die klanten terugleveren. Voor klanten die niet meer dan 5.000 kWh terugleveren, kan het verschil met de huidige overheidsrichtlijnen voor teruglevergoeding oplopen tot ruim 400 euro per jaar.

[ beetje ophemeling weggelaten ]

Kijk voor meer informatie op http://www.essent.nl/teruglevering.

Bron: www.energieportal.nl, veel actueel nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

zonnigtype schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 02:18:
[...]

Mmmmm.

Meen toch begrepen te hebben dat wetenschappers uitsluitend kunnen falsificeren.

Bewijzen? WAT bewijzen? Je kunt alleen maar ontkrachten.

Ach mensen, laat dat klimaatprobleem toch voorlopig zitten, komen we toch niet uit.

Wel eens van Global Dimming gehoord?

Kijk, dat bedoel ik nou. Zodra de kennis over dat krankzinnig ingewikkelde systeem wat onze ecosfeer heet (climate included), wordt het zo'n hopeloze bende van terugkoppelingsmechanismen en elkaar versterkende danwel tegenwerkende effecten, dat we eindigen met een zooi elkaar de hersens inslaande (pseudo)geleerden waar we nix aan hebben. Niet erg productief, dus...

Duurzame energievoorziening, dat is pas sexy. En levert bakken met geld op...

Zon, om maar weer eens een (heerlijk sappig) stokpaardje te noemen...

>:)
Dat is wel waar het op neer kwam helemaal op het eind van het vorige topic, dus laten we proberen terug te gaan naar een ordelijk elkaar de hersens in slaan :)

Het komt erop neer:

- Ik ontken alles

- stefan001 ontkent water

- zonnigtype vindt dat Al Gore mag blijven leven en denkt dat er 22% minder licht op aarde is.

Ik snap die global dimming niet - als er 22%?!?! minder licht doordringt tot de aardkorst betekent dat dat we evenveel wolkenbedekking als vervuilingsbedekking hebben!??! Ik heb nog nooit van zulke hoge cijfers gehoord. Dan zou dus de hele wereld er zo uit zien?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:51

YellowCube

Wait...what?

hou even op over het hele klimaatverhaal.
er zijn meer dan voldoende topics waar je gezellig je hart kunt luchten zoals
BNN verstoort 8 uur journaal met Klimaatpolitie
Stel, opwarming gaat wel harder dan gedacht?
Klimaatverandering *

hou het hier gewoon op duurzame energie.

[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 13-07-2007 09:32 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ssj3gohan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:22:
dus laten we proberen terug te gaan naar een ordelijk elkaar de hersens in slaan :)
Volgens mij is dat de hele essentie van forums in het algemeen ;)
Het komt erop neer:
En ik denk dat er qua klimaatsverandering niet veel te bewijzen valt, niet de ene kant en niet de andere kant op. Ik zie dan ook Peak Oil en alle andere gevolgen van het opraken van fossiele brandstoffen als een veel groter probleem. Daar moeten we hard aan werken, anders zijn er straks nog maar heel weinig mensen die zich zorgen hoeven (kunnen) maken over klimaatproblemen.

Met duurzame energie lossen we deze problemen op, en mocht het klimaat een probleem blijken te zijn, dan hebben we dat ook gelijk opgelost! En dan heb ik het niet over kolencentrales die hun CO2 ondergronds opslaan, dat is niet duurzaam, maar stromingsbronnen als zon, wind en water i.c.m. grootschalige energiebesparingen.

Volgens mij had ik het alleen nog maar in het Elektrische Voertuigen (waar niet iedereen in kan) topic gemeld, maar ik heb voor zondag 26 augustus een middag een Twike gehuurd. Ik laat uiteraard uitgebreid weten hoe dat was.

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 13-07-2007 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

Nog niet.....maar bijna.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

YellowCube schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:32:
hou even op over het hele klimaatverhaal.
er zijn meer dan voldoende topics waar je gezellig je hart kunt luchten zoals
BNN verstoort 8 uur journaal met Klimaatpolitie
Stel, opwarming gaat wel harder dan gedacht?
Klimaatverandering *

hou het hier gewoon op duurzame energie.
Ok, ok... Ik houd al op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
hamsteg schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:36:
Goed punt over die ophemeling. Ik moet toegeven dat ik de informatie die ze toestuurden niet cijfermatig gecontroleerd heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

Ok, zal ik dan maar even de aftrap nemen op duurzaam gebied?
Afgelopen dinsdag hebben wij ons aangemeld bij Windunie, zodat we over circa een maand alle stroom die we niet zelf met onze paneeltjes opwekken uit duurzame bron betrekken.

Waarom Windunie? Omdat we op die manier de zekerheid hebben dat de hoeveelheid stroom die we afnemen in Nederland opgewekt is. Ook geeft het een garantie voor een Nederlandse producent dat er vraag is naar zijn duurzaam opgewekte stroom.

Wat ook leuk is: je hebt ook de mogelijkheid een specifieke molen/producent uit te zoeken. Omdat we beide in Dronten gestudeerd hebben en er nog regelmatig bij vrienden op bezoek gaan, hebben we een molen daar in de buurt gekozen, zodat we ook nog eens kunnen gaan kijken hoe de stroom geproduceerd wordt.

Komend weekend gaan we het er eens over hebben of we aanvullend nog een bedrag gaan investeren in een windmolen cooperatie. Zelf ben ik er wel voorstander van, maar we moeten even kijken of het verstandig is na alle kosten van afgelopen jaar. Misschien dat we met een klein bedrag beginnen en dan komend jaar elke maand een x-bedrag opzij leggen en dat over een jaar in de cooperatie steken. Ik laat het nog weten!

Nu jullie weer! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-04 17:19
Wat mijn grootste zorg is is nou niet echt de CO2 of een eventuele klimaatverandering. Mijn grootste zorg is het opraken van fossiele brandstoffen, en het overgeleverd zijn aan een stel oliesjeiks... (hoewel men in 1960 ook al zei dat alle fossiele brandstoffen bijna op waren).
wat betreft co2, water, klimaatvernaderingen enz weet ik niet wat ik moet geloven. Opwarming schijnt ook te kunnen komen van zonnevlammen enzo, het schijnt dat de activiteit van de zon de laatste paar jaar flink hoger is geweest...
Ik heb ergens anders weer gelezen dat we na 2011 weer in een soort van mini-ijstijd terecht gaan komen. Dit is ook weer een golvende beweging. De vorige mini-ijstijd schijnt ergens in de middeleeuwen te zijn. Wie zal het zeggen...
(nog 3 posts en ik zit op de 50! yeeeeay)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-04 14:55
Ha al weer topic deel 3 de tijd gaat snel.

Ik wil al jaren al mijn zonnepanelen in een nieuw draaibaar frame monteren. Dat maximaal 40 graden gekanteld kan worden. Dit in verband met de lage zon in de wintermaanden.

Mechanisch een hoop laswerk maar niet onmogelijk.

De elektronica om de panelen met de zon mee te laten draaien daar knelt de schoen?
Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke opstelling(en)?

Hoe werkt het? met een fotocel of met een tijd schakelklok mechanisme “mee draaien met de tijd”?

Zijn er elektronica bouwschema’s van.

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:51

YellowCube

Wait...what?

veel varianten werken met een fotocel die op het paneel zit.. Op die manier kan de zon gevolgd worden.
Voor zover ik weet bestaan er speciale cellen die uit bijv. 4 afzonderlijke cellen bestaan. Als het licht loodrecht invalt krijgt elke deel van de cel eenzelfde hoeveelheid licht en geeft elk deel dus een gelijke spanning af. Draait de zon t.o.v. de cel dan gaat die spanning varieeren en zorgt electronica ervoor dat het paneel (en daarmee de cel) gedraaid wordt totdat de spanning weer gelijk is (en de cel en paneel dus loodrecht op de zon staan).
Die electronische schema's kan ik je niet aan helpen.

Een tijdklok lijkt me lastig aangezien je die door het jaar moet bijstellen (zon staat in de zomer hoger aan de hemel dan in de winter).

[ Voor 6% gewijzigd door YellowCube op 13-07-2007 12:05 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:49:
Ik wil al jaren al mijn zonnepanelen in een nieuw draaibaar frame monteren. Dat maximaal 40 graden gekanteld kan worden. Dit in verband met de lage zon in de wintermaanden.
Dat is mogelijk, sommige frames die worden geleverd zijn verstelbaar zodat je 3 of 4 x per jaar de hoek aan kunt passen. De extra opbrengst is echter minimaal omdat je in de winter nu eenmaal zeer weinig zon hebt. Het grootste deel van de opbrengst komt dan uit diffuus licht (bewolking) en daar helpt het kantelen niet bij.
Hoe werkt het? met een fotocel of met een tijd schakelklok mechanisme “mee draaien met de tijd”?
Je wilt iets maken wat uit zichzelf met de zon meedraait? Dat raad ik niet aan. Is slijtage- en onderhoudsgevoelig en je zult het dusdanig stevig moeten maken dat het windkracht 12 aan kan. Een vast opgesteld systeem is veel robuuster en eenvoudiger van constructie. Geef het geld wat je aan een trackersysteem uit wilt geven dan liever uit aan een paneel extra, daar heb financieel waarschijnlijk meer rendement van.

Een tracker systeem lijkt op het eerste gezicht leuk, maar als je naar de praktijk kijkt winnen vast opgesteld PV-panelen het elke keer, simpelweg omdat je geen slijtende onderdelen hebt.
www.redrok.com

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 13-07-2007 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
wellicht kan je ook eens kijken naar systemen die voor satelliet schotels gebruikt worden, zgn actuators.
http://www.elmeq.nl/produ...tors/linearactuators.html
is denk ik wel een voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

SA007

Moderator Tweaking
Makkelijkste is een fikse servo pakken, die hang je 1 op 1 aan je opstelling, en gewoon een tabel erin gooien van waar de zon staat op elk moment van de dag.

Anders kan je het doen met 2 fotocellen 2 opamps, en een h-brug, blokschema:
Afbeeldingslocatie: http://got.sa007.nl/Zonsturing.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Volgens mij is zo'n actuator ook een soort van servo. Je kan 'm vrij eenvoudig regelen, en wanneer je je paneel op 1 punt laat scharnieren kan je 'm een mooie paraboolvormige baan laten volgen, gebeurt bij satellieten ook...

Yeey post 50, nu mag ik ook naar de electrische auto's kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:42
Van www.nu.nl:

Subsidie op groene stroom op herhaling
Uitgegeven: 13 juli 2007 14:48
Laatst gewijzigd: 13 juli 2007 15:27

DEN HAAG - De subsidie op 'groene stroom' keert terug. Minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven kondigde vrijdag aan dat een voorstel in die zin in de laatste ministerraad voor de vakantie aan de orde is.

Vorig jaar werd de subsidiekraan - de zogenoemde MEP-regeling - dichtgedraaid omdat de doelstelling ook zonder dat soort steun gehaald zou worden. In een andere vorm komt de subsidie voor de productie voor duurzame energie terug, aldus Van der Hoeven.

Zo wordt het bedrag afhankelijk van de energieprijs en moeten meer soorten duurzame energie en innoverende bedrijven gestimuleerd worden. De nieuwe steun wordt gedoopt Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE).

Gedoe

"Wat niemand wil is een herhaling van het gedoe rond de MEP", aldus de CDA-bewindsvrouw in een interview met De Telegraaf. Er komt dus geen openeinderegeling zoals de MEP, wat staat voor Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie.

Overigens was al duidelijk dat er een maximum zou komen voor een nieuwe MEP-regeling. De SDE-regeling gaat begin 2008 in.

Zou het dan toch gaan gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Ik zou graag mijn garagedak vol willen leggen met zonnepanelen, het is alleen de prijs en terugverdientijd die me tegen houdt. Wanneer er inderdaad een subsidie op zou komen, eventueel naar het duitse model, zie ik het wel zitten...

Ik lees hier dat mensen hun laptop koppelen aan een opbrengstmeter om de opbrengsten bij te houden, anderen doen dit weer met een gehackte router...
Volgens mij kan het vrij eenvoudig gebufferd worden in een microcontrollertje. Gegevens kan je dan kwijt in een externe flash geheugenchip via een i2c bus. Stroomverbruik is zeer miniem, ik geloof iets van 35 mA. komt het verlies van een adapter nog wel bij, maar je kan dan voor een paar euro de data bufferen. Kosten microcontroller + geheugenchip + level converter < 10 euro.
Wanneer je het stroomverbruik terugbrengt, kan je het zelfs op (oplaadbare) batterijen laten lopen. je kan dan de module uit bijv de garage halen (waar de opbrengstmeter zit) en hem binnen op de PC aansluiten. Drukknopje er op die je kort indrukt en de gebufferde gegevens worden uitgevoerd. Knopje lang indrukken en alle gegevens worden gewist. Module weer aansluiten en bufferen maar weer.

nb: ik heb hier al wel even over na gedacht, en het lijkt me toch niet al te ingewikkeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:11

StapelPanda

PB0MV

elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:53:
Ik zou graag mijn garagedak vol willen leggen met zonnepanelen, het is alleen de prijs en terugverdientijd die me tegen houdt. Wanneer er inderdaad een subsidie op zou komen, eventueel naar het duitse model, zie ik het wel zitten...

Ik lees hier dat mensen hun laptop koppelen aan een opbrengstmeter om de opbrengsten bij te houden, anderen doen dit weer met een gehackte router...
Volgens mij kan het vrij eenvoudig gebufferd worden in een microcontrollertje. Gegevens kan je dan kwijt in een externe flash geheugenchip via een i2c bus. Stroomverbruik is zeer miniem, ik geloof iets van 35 mA. komt het verlies van een adapter nog wel bij, maar je kan dan voor een paar euro de data bufferen. Kosten microcontroller + geheugenchip + level converter < 10 euro.
Wanneer je het stroomverbruik terugbrengt, kan je het zelfs op (oplaadbare) batterijen laten lopen. je kan dan de module uit bijv de garage halen (waar de opbrengstmeter zit) en hem binnen op de PC aansluiten. Drukknopje er op die je kort indrukt en de gebufferde gegevens worden uitgevoerd. Knopje lang indrukken en alle gegevens worden gewist. Module weer aansluiten en bufferen maar weer.

nb: ik heb hier al wel even over na gedacht, en het lijkt me toch niet al te ingewikkeld...
Wat dacht je van een microcontroller + SD kaart, met 512 MB heb je een beste buffer. En dat 35 mA kan nog meer naar beneden, zonder Leds, toeters en bellen. in de sleepmode praat je over een paar honderd uA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat hangt er vanaf wat je onder 'het' verstaat... De woorden 'Groen' en 'Duurzaam' kunnen vele interpretaties hebben. Zo kunnen investeringen in biomassa-installaties gesubsidieerd worden, of wind op zee. Het is niet gezegd dat de kleinschalige zonnestroompaneelbezitter 3x de woordwaarde hier van gaat profiteren.

Als dat toch gebeurd hoop ik op een terugleverregeling (zoals inderdaad naar Duits model) omdat ik er van overtuigd ben dat dat voor de lange termijn de beste kansen biedt. Maar op subsidiegebied staat of valt alles met de manier waarop de overheid zich opstelt: als een betrouwbare lange-termijn partner? Of als een hak-op-de-dak partner die lukraak goede regelingen stopzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:42
CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:29:
[...]

Als dat toch gebeurd hoop ik op een terugleverregeling (zoals inderdaad naar Duits model) omdat ik er van overtuigd ben dat dat voor de lange termijn de beste kansen biedt. Maar op subsidiegebied staat of valt alles met de manier waarop de overheid zich opstelt: als een betrouwbare lange-termijn partner? Of als een hak-op-de-dak partner die lukraak goede regelingen stopzet?
Ik vind dat het Duitse EEG model een nadeel heeft. Het zet namelijk niet echt aan tot energie besparen omdat je over alle opgewekte stroom een vergoeding krijgt (teruglevering volledig gescheiden van eigen gebruik door aparte meter). Het zou beter zijn als je alleen maar een vergoeding krijgt over de opgewekte stroom minus het eigen verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonneschijn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:58:
Ik vind dat het Duitse EEG model een nadeel heeft. Het zet namelijk niet echt aan tot energie besparen omdat je over alle opgewekte stroom een vergoeding krijgt (teruglevering volledig gescheiden van eigen gebruik door aparte meter). Het zou beter zijn als je alleen maar een vergoeding krijgt over de opgewekte stroom minus het eigen verbruik.
Hmmm, daar heb je een punt. Maar toch denk ik dat het dan het 'minst slechte' systeem is, want het alternatief is een aanschafsubsidie en daar kleven nog veel meer nadelen aan. Een eerlijke vergoeding voor een opgewekte kWh zet mensen aan hun zonnestroominstallatie te optimaliseren. Een aanschafsubsidie heeft het risico dat mensen hun systeem met winst gaan verkopen als de subsidie stopt (zoals nu op marktplaats te zien is, regelmatig komen 500-600Wp systeempjes voorbij die vrijwel zeker met subsidie gekocht zijn).

En daarbij is het Duitse model ook puur gericht op het maximaliseren van de hoeveelheid zonnestroompanelen op daken, het is niet gericht op het promoten van energiebesparing. Je zou dit model kunnen combineren met een progressief hogere elektriciteitsprijs bij hoog verbruik om besparing te stimuleren, maar dat zal niet gemakkelijk geaccepteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 07:13:
En van start met deeltje 3 alweer!! Het gaat goed met de posts, nu alleen nog wat meer zon :)
Die komt :)
Voor eventjes :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:47:
Wat mijn grootste zorg is is nou niet echt de CO2 of een eventuele klimaatverandering. Mijn grootste zorg is het opraken van fossiele brandstoffen, en het overgeleverd zijn aan een stel oliesjeiks... (hoewel men in 1960 ook al zei dat alle fossiele brandstoffen bijna op waren).
wat betreft co2, water, klimaatvernaderingen enz weet ik niet wat ik moet geloven. Opwarming schijnt ook te kunnen komen van zonnevlammen enzo, het schijnt dat de activiteit van de zon de laatste paar jaar flink hoger is geweest...
Ik heb ergens anders weer gelezen dat we na 2011 weer in een soort van mini-ijstijd terecht gaan komen. Dit is ook weer een golvende beweging. De vorige mini-ijstijd schijnt ergens in de middeleeuwen te zijn. Wie zal het zeggen...
(nog 3 posts en ik zit op de 50! yeeeeay)
In jouw verhaal shaar ik me het meeste.

Ik heb gehoord, niet zeker wetende of het ook zo is, dat in december 2012 de omslag zal zijn naar een koelere aarde met een miniateuze ijstijd. Dan moeten we ons 2 scenarios voorhouden:

1. Een hittegolf bereik je als het 3 dagen warmer is dan 20 graden
2. het kan binnen een uur van +20 naar -25 worden voor een uur, leuk als je aan het zwemmen bent in open water :P
3. De elfstedentocht zal ieder jaar plaats kunnen vinden met een 90%+ garantie
4. Zu zullen met carnaval wel wat stiller worden omdat het te koud is voor een optocht rond die tijd.
5. In de winter is -25 geen uitzondering meer.

Dat zou dus nog 4 jaar zijn en een paar maanden. geen leuk vooruitzicht :|
Dank U hij die het milieu hebben weten te verpesten.

Ik hoop dat dit doemdenken is anders emigreer ik of ik maak er een einde aan want ik haat koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Anoniem: 146043 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:29:
[...]

In jouw verhaal shaar ik me het meeste.

Ik heb gehoord, niet zeker wetende of het ook zo is, dat in december 2012 de omslag zal zijn naar een koelere aarde met een miniateuze ijstijd. Dan moeten we ons 2 scenarios voorhouden:

1. Een hittegolf bereik je als het 3 dagen warmer is dan 20 graden
2. het kan binnen een uur van +20 naar -25 worden voor een uur, leuk als je aan het zwemmen bent in open water :P
3. De elfstedentocht zal ieder jaar plaats kunnen vinden met een 90%+ garantie
4. Zu zullen met carnaval wel wat stiller worden omdat het te koud is voor een optocht rond die tijd.
5. In de winter is -25 geen uitzondering meer.

Dat zou dus nog 4 jaar zijn en een paar maanden. geen leuk vooruitzicht :|
Dank U hij die het milieu hebben weten te verpesten.

Ik hoop dat dit doemdenken is anders emigreer ik of ik maak er een einde aan want ik haat koude.
ach, ook dat zal wel weer meevallen... Bovendien geeft wat extra CO2 uitstoot dan niet meer, want dat warmt tenminste een beetje op :P
maar een elfstedentocht is dan wel weer leuk. Carnaval had ik toch al een hekel aan, en punt 2 is natuurkundig gezien imho onmogelijk.

nb: dit is een natuurverschijnsel, en komt niet doordat het milieu is verpest. In de middeleeuwen hadden we nl nog helemaal geen co2 uitstoot, en toen is het ook voorgekomen.

En leuk, sneeuw met <+:)

maar even serieus, het is een mening van een aantal geleerden, net zoals het broeikaseffect en de opwarming van de aarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:20:
Volgens mij is zo'n actuator ook een soort van servo. Je kan 'm vrij eenvoudig regelen, en wanneer je je paneel op 1 punt laat scharnieren kan je 'm een mooie paraboolvormige baan laten volgen, gebeurt bij satellieten ook...

Yeey post 50, nu mag ik ook naar de electrische auto's kijken...
Laat ik ook maar eens een post doen in het derde deeltje, we gaan lekker :)

Een actuator is een mechanisme dat energie (elektriciteit, gecomprimeerde lucht, olie onder druk) omzet in beweging. Het is dus een heel algemene naam. Jij gaf een linkje van een lineaire actuator, iemand anders van een servo. Actuators die de benaming servo mogen dragen geven terugkoppeling. Er zit dus een sensor in die doorgeeft wat de verplaatsing is geweest. Dit kan zowel een lineaire beweging als een rotatie zijn. Tot voor kort wist ik dit ook niet, maar op mn stage (nu werk) ben ik bezig met een lineaire servo as :) Dat is een heel systeem waarmee je over een lengte van meters op enkele micrometers kunt positioneren.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:57:
[...]

nb: dit is een natuurverschijnsel, en komt niet doordat het milieu is verpest. In de middeleeuwen hadden we nl nog helemaal geen co2 uitstoot, en toen is het ook voorgekomen.
[...]
In de middeleeuwen hadden mensen toch allerlei vuurtjes om warm te worden en op te koken enzo.
Ik weet niet of en in hoeverre moerassen bijdragen aan dat soort dingen, maar ik kan me voorstellen dat er toen ook behoorlijk wat uit de grond aan gassen omhoog kwam.
De meeste moerassen in NL zijn pas zo'n 100 jaar geleden droog gelegd volgens mij.
Kortom in de middeleeuwen hadden ze inderdaad geen auto's en kolencentrales, maar volgens mij wel CO2-uitstoot.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:30
hamsteg schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:36:
Vond ik toevallig, als we mopperen omdat ze de regels niet goed implementeren moeten we ze ook een pluim geven als ze wat goeds doen:

Essent verhoogt terugleververgoeding elektriciteit zonnepanelen
dinsdag 10 juli 2007
Energiebedrijf Essent verhoogt 1 per juli de terugleververgoeding voor klanten die elektriciteit opwekken met zonnepanelen. Met het verhogen van deze vergoeding wil het bedrijf duidelijk maken dat het duurzame energieproductie serieus neemt. ‘We willen dat mensen een bijdrage leveren aan de overgang naar een duurzame energievoorziening', zegt Amanda van de Beld, die namens het bedrijf betrokken is.

De nieuwe terugleververgoeding geldt vanaf 1 juli en de hoogte ervan wordt bepaald door de hoeveelheid elektriciteit die klanten terugleveren. Voor klanten die niet meer dan 5.000 kWh terugleveren, kan het verschil met de huidige overheidsrichtlijnen voor teruglevergoeding oplopen tot ruim 400 euro per jaar.

Kijk voor meer informatie op http://www.essent.nl/teruglevering.

Bron: www.energieportal.nl, veel actueel nieuws.
Ahum...een hele ouwe spuit 11 O-)
Mistraller schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 23:43:
Nieuws van Essent:

Vanaf 1 juli verandert de vergoeding voor klanten die tot 5000 kWh terugleveren.
Ook voor die klanten wordt alles tot 3000 kWh gesaldeerd, en tussen 3000 en 5000 vergoeding van 7,68/kWh.

Voor teruglevering boven 5000 verandert er niets.

Kreeg er vandaag een brief van.

Zie ook http://www.essent.nl/teruglevering, daar staan momenteel de regeling die TOT 1 juli geldt.
Maar goed beter 2x gezegd dan 1x gemist ;)

Wat ik me ook nogsteeds afvraag; wat denkt men hier van mijn plan om de straat blauw te krijgen, icm de vlagheidesubsidie (2 euro per Wp in de gemeentes rond de vlagheide)?
Ik wil de hele straat aanschrijven dat ze relatief goedkoop aan paneeltjes kunnen komen. Zou dat werken?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Mistraller schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:19:
Wat ik me ook nogsteeds afvraag; wat denkt men hier van mijn plan om de straat blauw te krijgen, icm de vlagheidesubsidie (2 euro per Wp in de gemeentes rond de vlagheide)?
Ik wil de hele straat aanschrijven dat ze relatief goedkoop aan paneeltjes kunnen komen. Zou dat werken?
2 euro per Wp? Dat is wel heel goedkoop. Dan leg je een systeempje als CanonG1 voor 1700 euro op je dak. Dat is zeker het promoten waard :) Ik zou alleen niet een briefje in de bus doen, dat zien ze toch alleen maar als reclame. Ga liever gewoon even langs de deur. Zeg gelijk dat je in de straat woont, anders hebben ze er echt geen zin in :P Het lijkt me dat je ze echt in jip-en-janneke-taal uit moet leggen, want Wp's gaan ze niet begrijpen ;). Wel dat het nu voor ongeveer een derde van de normale prijs kunnen aanschaffen.

Ik hoop dat je wat mensen kunt overhalen en zij ook enthousiast worden, dan hebben we er weer wat mensen bij :) Met zo'n regeling wordt het echt een stuk aantrekkelijker.

Waarvoor ik eigenlijk dit topic weer opende; ik was aan het rondkijken naar DE-sites en kwam op de site uit van de bedenker van de solar tower en nog een aantal dingen. Ik vind het een hele goede site, zowel qua opbouw en qua info. Allemaal dus ff kijken :P

http://www.sbp.de/en/fla/mittig.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:15:
wellicht kan je ook eens kijken naar systemen die voor satelliet schotels gebruikt worden, zgn actuators.
http://www.elmeq.nl/produ...tors/linearactuators.html
is denk ik wel een voorbeeld...
Heb geen idee wat zoon totale installatie gaat wegen.

12 SHEL panelen 75 watt 6/7 kg? Frame +/- 150 kilo?

Zoon actuator moet dan toch wel behoorlijke G krachten kunnen overbruggen.

Een draaihoek van 180c moet wel gaan lukken. Die dingen werken met 18volt en een puls signaal dacht ik. Hier een stukje elektronica voor gaan maken lijkt mij niet zo simpel.
Hier is een volledige computer besturing voor nodig.

Heb vroeger ook zoon ding gehad op mijn schotel installatie "heel degelijk spul" Programmeer kasje voor de posities.

Tja niemand denkt er over na. Als de zonnepanelen de gehele dag 100% op de zon zouden staan afgericht scheelt dat heel wat ampère.

[ Voor 12% gewijzigd door LEX63 op 13-07-2007 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:44:
[...]

Heb geen idee wat het totaal gaat wegen,

12 panelen SHEL 75 watt. Frame +/- 150 kilo.

Zoon actuator moet dan toch wel behoorlijke G krachten kunnen overbruggen.

Een draaihoek van 180c moet wel gaan lukken. Die dingen werken met 18volt en een puls signaal dacht ik. Heb vroeger ook zoon ding gehad op mijn schotel installatie "heel degelijk spul"

Tja niemand denkt hier over na, als de panelen de gehele dag 100% op de zon staan afgericht scheelt dat heel wat ampère.
Volgens mij moet jij je ook nog even in de materie gaan verdiepen :P Er zijn sowieso al heel veel studies gedaan naar dit onderwerp, en zonnevolgers worden ook al toegepast in grote zonneparken. Voor thuisgebruik is het meestal niet rendabel omdat het te kleinschalig is. Daarnaast moet een actuator geen 'G-krachten overbruggen' maar een bepaalde kracht of moment leveren. En met zo'n volgsysteem zul je idd wel 10 tot 30% meer energie opwekken (gemeten in Wh of kWh), maar je volgsysteem gebruikt daar ook flink wat van.
Een ander punt waarom ze nog niet zo veel gebruikt worden is dat het beweegt, en dus slijt, en dus onderhoud vergt. Zelf kun je nog wel een keer wat fixen, maar als er honderden staan wordt dat al een grotere klus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
brinkdinges schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:54:
[...]
Zelf kun je nog wel een keer wat fixen, maar als er honderden staan wordt dat al een grotere klus ;)
Als er 100-en staan, kan het qua energie-opbrengst-voordeel ook wel uit om wat extra onderhoud te plegen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Gieltjev schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:18:
[...]

Wat dacht je van een microcontroller + SD kaart, met 512 MB heb je een beste buffer. En dat 35 mA kan nog meer naar beneden, zonder Leds, toeters en bellen. in de sleepmode praat je over een paar honderd uA.
kan op zich wel, SD kaart werkt met SPI interface, en een Atmel mega8 heeft deze ook. Er zijn ook al mensen die fat16 hebben weten te implementeren, maar 't lijkt me wat overkill... (wel leuk om es te maken trouwens)

zo te zien is er weinig animo voor, ik zet het wel op een lager pitje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:09:
kan het qua energie-opbrengst-voordeel ook wel uit om wat extra onderhoud te plegen ;)
En dat is een misverstand; bij verrweg de meeste PV-installaties wordt gezocht naar het financiële optimum, niet naar het energetische optimum. Het financiële optimum ligt vrijwel altijd bij vast opgestelde PV-panelen. Heel soms worden trackers ingezet, maar alleen in grote groepen zodat je het onderhoud kunt centraliseren, alleen op plekken waar het niet hard waait en alleen op plekken waar de opbrengst voornamelijk uit directe zon moet komen en niet uit diffuus licht (bewolking).

Nederland is zo'n beetje de meeste ongunstige plaats voor trackers: het waait hier regelmatig hard én een substantieel deel van de opbrengst moet uit diffuus licht komen. Daarom zullen trackers hier veel minder rendabel zijn dan in - noem eens wat - de sahara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
elhopo schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:19:
zo te zien is er weinig animo voor, ik zet het wel op een lager pitje...
Ik vind het juist erg interessant, de monitoring-functies van veel omormers zijn naar mijn mening onder de maat. Bij omvormers als de OK4 en de Soladin 600 kun je 'realtime' wat zaken uitlezen, maar zelf interessante meetdata opslaan kunnen ze niet. Als je die data wilt hebben zou je 24/7 een PC aan moeten laten staan, en dat schiet zijn doel natuurlijk voorbij.

Een ultra-low-power monitoring en logging apparaatje zou wat mij betreft standaard moeten zijn in elke omvormer. Pas dan kun je zien wat je installatie daadwerkelijk doet, en bij problemen ook veel makkelijker de diagnose stellen.

Ik heb er alleen zelf te weinig verstand van om zoiets zelf te maken, ik kan wel LEDjes en weerstanden e.d. solderen maar SMD gaat me boven de pet. Maar als zoiets voor te koop zou zijn zou ik zeker overwegen het te kopen. Het zou helemaal mooi zijn als het 'stand-alone' is, en daarmee bedoel ik dat het apparaat zijn eigen metingen doet (U, I en mogelijk cos Phi) zodat het niet afhankelijk is van een bepaald merk en type omvormer. Ik heb nl. een Philips EVO 300 omvormer hangen die niet uit te lezen met een datakabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nog even over het CO2 gehalte.
Men doet daar wel dramatisch over, maar kijk eens wat er bij een vulkaanuitbarsting de lucht in wordt gestoten.
Daar kunnen heel wat kolencentrales van stoken om dezelfde hoeveelheid CO2 te halen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ook ik heb over tracking nagedacht.
Volgens mij moet je het zo simpel mogelijk doen.
De zon beschrijft een vaste baan. (Daarom werkt een zonnewijzer ook om de tijd aan te geven)
De stand van de panelen is dus op ieder moment van de dag als een vast gegeven op te vatten.
Dat resulteert in een aantal minuten per graad. (5 graden is nauwkeurig genoeg)
Op deze manier voorkom je ook dat een wolk een probleem oplevert.
Het meeste licht zou immers van een positie kunnen komen die aan een kant zit waar de zon al geweest is die dag. En dan gaan de regelingen wel heel veel heen en weer draaien.
Voor de aandrijving wil ik gebruik gaan maken van een (accu)boormachine.
Die moet een draadeind aandrijven waar een (aangepaste) moer op zit.
Hiermee is het gelijk ook bestand tegen wind.
Een wormaandrijving kan immers maar op een manier versteld worden, nl. door de worm te laten draaien.
Verder hoeft dan alleen het frame en de lagering maar sterk genoeg te zijn.
Een motor voor een schotelantenne zou ook bruikbaar zijn. (Ook sterk genoeg voor de wind)
Maar dan zou je al snel een motor per paneel nodig hebben. En dat is weer duur.
Zo'n wormas kan ook eenvoudig naar alle panelen worden gebracht.
De totaal benodigde kracht is dan best te realiseren met een klein motorvermogen.
Immers, de massa moet in beweging worden gebracht, maar dat hoeft niet snel.
Ergo, een grote vertraging is zelfs gewenst. En hoe groter de vertraging, hoe kleiner de benodigde kracht.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
In het elektronica maandblad Elektuur heeft eens een datacollector gestaan.
Een klein printje met een PIC en een stel IC's op de IIC bus.
Data werd opgeslagen in een EEprom op die bus.
En de "meetopnemer" zat op dezelfde bus.
Dit is een goedkoop systeem en ook heel energie-zuinig.
Zodra ik tijd heb, zal ik het eens opzoeken.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:26:
Men doet daar wel dramatisch over, maar kijk eens wat er bij een vulkaanuitbarsting de lucht in wordt gestoten.
Daar kunnen heel wat kolencentrales van stoken om dezelfde hoeveelheid CO2 te halen.
CO2 is naar mijn mening (bij lange) na niet het belangrijkste issue als drijfveer voor de noodzaak van duurzame energie. Maar zoals en mod liet zien zijn daar andere topics voor: YellowCube in "Duurzame Energie deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
guus.assmann schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:45:
De stand van de panelen is dus op ieder moment van de dag als een vast gegeven op te vatten.
Dat resulteert in een aantal minuten per graad. (5 graden is nauwkeurig genoeg)
Op deze manier voorkom je ook dat een wolk een probleem oplevert.
Lees je mijn andere posts wel? Een trackersysteem, en juist een systeem met een timer levert je geen extra energie op als het bewolkt is. Een timersysteem zal je zelfs iets energie kosten omdat de ideale stand van een PV-paneel voor een volledig bewolkte dag 0 graden (horizontaal) is. En in Nederland is het nogal eens bewolkt (kijk maar naar de afgelopen 6 weken). in die zes weken zou een trackersysteem vrijwel alleen maar energie verloren zijn.

Als je het per sé wilt, bouw het gerust, maar reken er op dat het je a) meer geld kost dan als je (bijv.) een extra vast opgesteld paneel had gekocht en b) meer technische problemen oplevert dan het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
guus.assmann schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:48:
In het elektronica maandblad Elektuur heeft eens een datacollector gestaan.
Cool! Werkt dat met een seriële poort? Want dat hebben de meest voorkomende omvormers namelijk (OK4 en Soladin 600). Het protocol van de OK4 is volgens mij wijd en zijd bekend en het protocol van de Soladin 600 is door een paar slimme Tweakers ergens in begin deel 2 (als ik het goed heb) ontrafeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Lort Gob schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:07:
[...]

Goed punt over die ophemeling. Ik moet toegeven dat ik de informatie die ze toestuurden niet cijfermatig gecontroleerd heb ;)
Nou, ik heb alweer een heel epistel naar ze toegestuurd, hoor! Ik weet nl. iets meer over die "cijfermatige achtergronden"...

Ze verzwijgen bijvoorbeeld het "transportkosten verhaal" boven de 3.000 kWh invoeding in die brief. Die moet je gaan betalen aan je netbeheerder (volgens bezopen richtlijn NMa). De brief is opgesteld door de leverancier Essent Retail...... TENZIJ ze daar een truuk op bedacht hebben, maar dan komen er hele andere problemen om de hoek kijken (concurrentievervalsing met andere leveranciers zonder netbedrijf bijvoorbeeld...).

Ben blij dat ik geen Essent klant ben, of dat ik in hun netbeheer verzorgingsgebied woon en bij een andere leverancier stroom afneem. Voordat er ... woorden vallen :X : ik heb ze ook wel ergens een complimentje gegeven, hoor, maar het haalt allemaal niks uit bij die grote systemen, want je wordt gewoon van je dure zonnestroom bestolen voor een fooi en dat is onacceptabel. Die handreiking van Essent RETAIL is m.i. volstrekt onvoldoende en is uitsluitend een ontoereikend doekje voor het bloeden. Ik kom uiteindelijk op kWh feed-in prijzen van 4 tot 12 eurocent ALL-IN, onverteerbaar.

Zal ik jullie verder even niet mee vermoeien, komt wrsch. op Polder PV... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:22:

- zonnigtype vindt dat Al Gore mag blijven leven en denkt dat er 22% minder licht op aarde is.
Dat bedoel ik nou: allemaal in de mond leggerij (very unscientific...).

Ik heb nix beweerd, en heb nix "bevonden", alleen maar een link gegeven "ter leeringh ende vermaeck".

En ook ik houd er over op (voorlopig). :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonneschijn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:58:
[...]

Is de bedoeling ook helemaal niet van het EEG (maar heeft vast ook wel zo zijn effecten in die richting).

De bedoeling is de industrie op poten te krijgen. Nou, dat is GOED gelukt!

Ook in Duitsland is er wel wat gemor soms, maar wel uit "verdachte hoek".

Resultaat: er komt een "Novellierung" aan. Waar het laatste woord nog beslist niet over gezegd is, maar er gaat wel wat gebeuren.

Uitgebreide analyse, met 4 door mij vertaalde stukken op, jawel, PPV:

http://www.polderpv.nl/ni...13juli2007_herziening_EEG
http://www.polderpv.nl/Ar...itse_EEG_novellierung.htm

Veel leesplezier... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1:

Ik wilde je nog even feliciteren met het alweer vierde deel van je "web experiment". Man, man, man, wat gaat 'ie hard.

Als er een duurzaamheidsprijs zou bestaan in Nederland (ik hoor maar nix, zit iedereen soms te slapen???), zou jij die met recht verdienen.

Zo, dat mag ook wel eens effekes gezegd worden!

Hiep, hiep, hoera!

*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ajpeetoom schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:49:
Ha al weer topic deel 3 de tijd gaat snel.

Mechanisch een hoop laswerk maar niet onmogelijk.

De elektronica om de panelen met de zon mee te laten draaien daar knelt de schoen?
Is er iemand die ervaring heeft met dergelijke opstelling(en)?

Ik hoor het graag.
Ik zou het zelf niet doen. De meeropbrengst weegt waarschijnlijk niet op tegen alle moeite die je er in moet steken, tracker constructie in NL condities krijgt het extreem zwaar te verduren, onderhoudsgevoelig, etc.

Je moet het zelf weten, maar als je weet wat de opbrengst in de winter is t.o.v. de opbrengst in de zomer (en dat ligt ECHT niet voor het merendeel aan de stand van de panelen, in de winter heb je o.h.a. veel strooilicht en veel minder direct licht, behalve op die zeldzaam wordende kraakvorstdagen), zul je misschien achter je oren krabben:

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_CDO.htm#CDO

Deze meneer heeft wat simpelers gedaan door een frame kantelbaar te maken, zonder lastige en onderhoudsgevoelige aandrijving:

http://home.hccnet.nl/w.van.ingen.schenau/Tilt.page1.htm

Succes. Laat maar horen als je tracker werkt. Plus foto's, natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mwagh...

Waarom EZ tegen het "Duitse Model" is:

http://www.polderpv.nl/ni...#2juli2007_aap_uit_EZmouw

Lees ook deze:

http://www.minaz.nl/data/1184328084.pdf

Zie jij ergens "zon" staan?

Wel: "kosteneffectief", "lage onrendabele top" (dat is Bureaucratentaal voor: we willen het goedkoopste van het goedkoopste stimuleren), "innovatieve ontwikkelingen" (EZ vindt zon PV helemaal niet "innovatief", misschien dat je wat centjes krijgt als je Scheuten's nieuwe glasbolletjespanelen voor een paar duizend euri aanschaft). En een STOP op de fles, dus als al die biovergisters in de wachtrij zijn geweest, wie weet liggen er dan nog een paar centjes te slingeren, en dan is het loket weer dicht... Etcetera.

Eerst zien. Dan geloven. Ze hebben het ook al over groen GAS, jawel.

Het Duitse EEG is, zéér expliciet, een duurzaam ondersteuningsregime voor ELEKTRA. Daarnáást worden daar ook wetgevingen in elkaar gezet voor warmtekrachtkoppeling EN zon-thermie.

Goed, niet somberen, wie weet zit er wat in het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:21:
En daarbij is het Duitse model ook puur gericht op het maximaliseren van de hoeveelheid zonnestroompanelen op daken, het is niet gericht op het promoten van energiebesparing. Je zou dit model kunnen combineren met een progressief hogere elektriciteitsprijs bij hoog verbruik om besparing te stimuleren, maar dat zal niet gemakkelijk geaccepteerd worden.
Waar een wil is, is een weg.

De Solar-Energie Förderverein in Aken heeft vergevorderde plannen om belasting op arbeid te laten verschuiven naar belasting op energie. Energie moet zo duur mogelijk zijn, anders wordt dat kostbare spullie verspild waar je bij staat. DAT zet aan tot duurzame energie productie apparatuur kopen en besparen.

Plannen houden o.a. maandgeld voor alle huishoudens in, kom je daarboven, betaal je je progressief blauw. Arbeid wordt veel goedkoper.

Niet meteen muiten: de SFV stond aan de basis van het EEG. Er is geen land ter wereld die in zo'n korte tijd tot zulk verbijsterend resultaat is gekomen op duurzaam energie vlak. 12% aandeel duurzaam in elektraverbruik, 330.000 zonnestroomsystemen, etc. In een van de zwaarst geïndustrialiseerde landen ter wereld. Ze weten echt wel waar ze het over hebben, daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 20:55:
[...]

In de middeleeuwen hadden mensen toch allerlei vuurtjes om warm te worden en op te koken enzo.
Ik weet niet of en in hoeverre moerassen bijdragen aan dat soort dingen, maar ik kan me voorstellen dat er toen ook behoorlijk wat uit de grond aan gassen omhoog kwam.
De meeste moerassen in NL zijn pas zo'n 100 jaar geleden droog gelegd volgens mij.
Kortom in de middeleeuwen hadden ze inderdaad geen auto's en kolencentrales, maar volgens mij wel CO2-uitstoot.
Ja, wat dacht je. CO2 is een onderdeel van het ecosysteem, dus ja, je hebt altijd uitstoot. 's nachts, bijvoorbeeld. Als de plantjes en bomen "uitademen". (En die paar middeleeuwse boys and girls, offcourse).

Moerassen en veengebieden kunnen in theorie gigantische bakken koolstof vastleggen. Indonesië is een enorm stuk nat oerwoud wat op veen staat aan het kappen voor palmolieplantages. Door de benodigde ontwatering desintegreert het eeuwen vastgelegde organische stof uit het veen en worden er monumentale hoeveelheden CO2 uitgestoten. Volgens berichten zou Indonesië daardoor al zo'n beetje de derde grote CO2 uitstoter zijn op dit blauwe bolletje...

http://www.wetlands.org/n...6a-4eec-8fc4-7f9eb9d58828

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:19:

Why not? Niet geschoten is altijd mis.

Respectabel initiatief!

Weet wel wat je op de hals haalt!

(sprak de ervaringsdeskundige...)

Zuukzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:26:
Dus als ik uit het raam spring spring jij er achteraan?
Als ik een joint opsteek steek jij er ook een op en als ik naar de dokter ga moet jij ook.

De natuur houdt zichzelf al miljarden jaren staande en wij als mens denken dat de natuur de schuld is. Vulkaanuitbarstingen waren er al voor Christus en vulkanische as is vruchtbare grond voor nieuw leven.

Wij zijn er schamper 1000 jaar in deze huidige vorm met techniek en we staan al op het randje.

Verdiep je eens verder op vulkanisch gebied. Dat heeft niets met ons CO2 probleem te maken en nog iets wat je tegenspreekt:

Een vulkaan kan er niets aan doen en dat is een process van deze planeet. WIJ kunnen er WEL wat aan veranderen en samen ongelimiteerd CO2 uitkotsen gaat niet gaat niet en een vulkaan leggen wij het snoeren niet op, dus moeten wij het doen en wij zijn er het laatste bijgekomen dus als we zo'n welvaart willen zullen we moeten passen en meten met de maten die we hebben. Alleen meten we nu met de verkeerde maten van de natuur. De zon schijnt niet voor Jan Lul, daar hebben we zonnepanelen voor uitgevonen en windparken (wind is indirect zonne-energie).

Ik vind dat wat mensen hier voor het milieu doen; zonnecellen promoten en elektrisch rijden (althans de serieuse intresse hierin). Ik kan daar alleen maar trots op zijn.
Kom op tweakers, niks CO2 :)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 14-07-2007 03:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
CanonG1 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:34:
[...]

En dat is een misverstand; bij verrweg de meeste PV-installaties wordt gezocht naar het financiële optimum, niet naar het energetische optimum. Het financiële optimum ligt vrijwel altijd bij vast opgestelde PV-panelen. Heel soms worden trackers ingezet, maar alleen in grote groepen zodat je het onderhoud kunt centraliseren, alleen op plekken waar het niet hard waait en alleen op plekken waar de opbrengst voornamelijk uit directe zon moet komen en niet uit diffuus licht (bewolking).

Nederland is zo'n beetje de meeste ongunstige plaats voor trackers: het waait hier regelmatig hard én een substantieel deel van de opbrengst moet uit diffuus licht komen. Daarom zullen trackers hier veel minder rendabel zijn dan in - noem eens wat - de sahara.
Lijkt mij daar niet echt nodig he? daar staat de zon bijna de geheledag loodrecht boven je pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 07:56:
Lijkt mij daar niet echt nodig he? daar staat de zon bijna de geheledag loodrecht boven je pan.
Ook in de sahara, net als hier, beschrijft de zon haar dagelijkse boog aan de hemel. Trackers kunnen daar dus zinvol zijn, ook omdat er nauwelijks wolken voorkomen.

De fluctuaties tussen de seizoenen zijn daar inderdaad minder groot omdat de zon niet zo laag aan de hemel komt als hier , maar om die seizoensverschillen op te vangen heb je ook geen tracker nodig. Je zou dan beter een handmatig verstelbaar paneel kunnen maken/kopen wat je vier keer per jaar bijstelt. Dat is veel steviger en goedkoper. Maar ook hiervoor geldt weer: echt zinvol is het niet.

Bij PV-installaties, die je gewoon 30 jaar wilt laten draaien, is elke complexiteit te vermijden. Hou het simpel, dan blijft het werken.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 14-07-2007 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is dus zoeken naar een trackermechanisme (of ontwerpen, wat me wel leuk lijkt) dat zo lang meegaat als een kolencentrale ;-)

In hoeverre heeft het eigenlijk zin om zonne-energie te concentreren op 'gewone' Si-polykristallijne panelen? Moet je ze dan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:30
brinkdinges schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:37:
[...]

2 euro per Wp? Dat is wel heel goedkoop. Dan leg je een systeempje als CanonG1 voor 1700 euro op je dak. Dat is zeker het promoten waard :) Ik zou alleen niet een briefje in de bus doen, dat zien ze toch alleen maar als reclame. Ga liever gewoon even langs de deur. Zeg gelijk dat je in de straat woont, anders hebben ze er echt geen zin in :P Het lijkt me dat je ze echt in jip-en-janneke-taal uit moet leggen, want Wp's gaan ze niet begrijpen ;). Wel dat het nu voor ongeveer een derde van de normale prijs kunnen aanschaffen.

Ik hoop dat je wat mensen kunt overhalen en zij ook enthousiast worden, dan hebben we er weer wat mensen bij :) Met zo'n regeling wordt het echt een stuk aantrekkelijker.

Waarvoor ik eigenlijk dit topic weer opende; ik was aan het rondkijken naar DE-sites en kwam op de site uit van de bedenker van de solar tower en nog een aantal dingen. Ik vind het een hele goede site, zowel qua opbouw en qua info. Allemaal dus ff kijken :P

http://www.sbp.de/en/fla/mittig.html
2 euro is de subsidie, wij waren zodoende totaal 1700 euro kwijt voor onze 500Wp setup. En het jaar erna nog 350 euro voor 125Wp uitbreiding.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Beste CanonG1,

Natuurlijk lees ik wat er geschreven wordt.
En het meeste begrijp ik ook nog eens. ;)

Als je het hebt over een tracker, is dit in wezen niets anders dan de discussie over een zonnepaneel.
Financieel is het niet interessant. Het kost (mogelijk) meer dan dat het oplevert.
Maar dat is toch helemaal niet belangrijk, als we het tenminste alleen maar over geld hebben.
Het belangrijke is of het meer energie oplevert dan dat het kost.
En natuurlijk het opdoen van ervaring

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
De ontwerp in Elektuur voldoet nog veel beter aan ieders wensen.
Het communiceert helemaal niet met de omvormer.
Met een PC kun je de data uitlezen, dat klopt.
Maar die data kan van alles zijn.
Dat wordt bepaald door wat je aan de AD-converter aansluit.
Dus, je kunt Temperatuur, spanning, stroom of wat je verder maar wil gaan loggen.
Van het programma zijn ook de sourcecodes beschikbaar als ik het goed heb.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Er bestaat ook nog zoiets als draaibare spiegels die de gehele dag het zonlicht optimaal op de panelen weerkaatst. Ook een tracker system dus.

Hierdoor bereikt 2x zoveel licht het oppervlakte van de zonnepanelen.

Hoeveel procent zou dit aan extra rendement geven?

Dit lijkt mij nog interessanter alleen nog meer computer besturing nodig. Elke spiegel moet dan zij eigen besturing “stappenmotor” krijgen.

Ook handmatig verstelbare spiegels zullen het goed doen. Na gelang het jaargetij zouden deze versteld moeten worden.

Dit systeem geeft volgens mij meer rendement dan zonnepanelen die optimaal op de zon zijn gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ik volg dit topic al geruime tijd en het doet me goed om te zien hoeveel mensen serieus bezig zijn met duurzame energie :) Jammergenoeg hebben mijn vriendin en ik momenteel niet al teveel bestedigings- en plaatsingsruimte voor bijvoorbeeld veel zonnepanelen (huurappartement) maar we hebben wel groene stroom en een vrij laag gas- en elektraverbruik omdat we bewust bezig zijn met wat we nu wel en niet nodig hebben. Verspilling hebben we een hekel aan en ben bewust overgegaan op het meer gebruiken van mijn laptop (alhoewel mijn gamepc ook ab
soluut geen verslinder is) want helaas, puteren is toch mn grote hobby en daar is stroom voor nodig..dus dan maar iets minder stroom als een begin.

Ben momenteel aan het bekijken of we als kleine start een gsm/pda lader met zonnepanelen kunnen aanschaffen of dat er een klein zonnepaneel dat eenvoudig te plaatsen is is te vinden. Hebben we ook geen administratieve ellende met teruglevering, maar een leuk begin waarmee we in ieder geval zelf een klein percentage verbruik uit de zon kunnen halen. Of uit de wind, het waait hier op 8 hoog vrijwel continu en niet zo'n beetje ook :P

Niet echt een extreem nuttige bijdrage aan dit topic dus, maar ik vind jullie verhalen echt heel leuk en informatief om te lezen :) Ook goed dat de subsidie terugkomt, want wat meer kost schaft een Hollander meestal niet aan he :(

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
2Dutch schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:57:
Ik volg dit topic al geruime tijd en het doet me goed om te zien hoeveel mensen serieus bezig zijn met duurzame energie :) Jammergenoeg hebben mijn vriendin en ik momenteel niet al teveel bestedigings- en plaatsingsruimte voor bijvoorbeeld veel zonnepanelen (huurappartement) maar we hebben wel groene stroom en een vrij laag gas- en elektraverbruik omdat we bewust bezig zijn met wat we nu wel en niet nodig hebben. Verspilling hebben we een hekel aan en ben bewust overgegaan op het meer gebruiken van mijn laptop (alhoewel mijn gamepc ook ab
soluut geen verslinder is) want helaas, puteren is toch mn grote hobby en daar is stroom voor nodig..dus dan maar iets minder stroom als een begin.

Ben momenteel aan het bekijken of we als kleine start een gsm/pda lader met zonnepanelen kunnen aanschaffen of dat er een klein zonnepaneel dat eenvoudig te plaatsen is is te vinden. Hebben we ook geen administratieve ellende met teruglevering, maar een leuk begin waarmee we in ieder geval zelf een klein percentage verbruik uit de zon kunnen halen. Of uit de wind, het waait hier op 8 hoog vrijwel continu en niet zo'n beetje ook :P

Niet echt een extreem nuttige bijdrage aan dit topic dus, maar ik vind jullie verhalen echt heel leuk en informatief om te lezen :) Ook goed dat de subsidie terugkomt, want wat meer kost schaft een Hollander meestal niet aan he :(
Daar is genoeg van te-koop, Simpele open klapbare zonnepaneeltjes van 10 watt, spanning instelbaar. Er zijn veel winkels die dit verkopen, Even neuzen op Google zou ik zeggen.

Er bestaat zelfs een koffer paneel van 20/40 watt met accu en ingebouwde omvormer van 230 volt bij 50 watt, is dat even handig, Dan kan je de normale oplaad adapters mee nemen en ook je scheerapparaat opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Als ik het goed begrijp zou men het liefste iets van een opbrengstmeter zien, dus niet slechts een buffer voor serieel signaal vanuit een bestaande opbrengstmeter. Nu zit ik niet zo in de opbrengstmeters, dus heb ik even gezocht. Nu stond er een PM150 met 3 regels op een site, die er EXACT hetzelfde uit ziet als de wattmeter die ik pas geleden bij Gamma heb gekocht (bij Gamma was 'ie van Elro) Prijs bij website: 49.95. prijs bij Gamma: 18.95... :)

anyway, nieuwschierige tweaker die ik ben apparaat opengeschroeft, en gekeken hoe het ongeveer werkt. inderdaad loopt er een zgn shunt, met aan weeszijde een weerstand. Daarna kwam ik een wat onbekend IC tegen, maar dat zal wel een soort van opamp zijn. (bij nader onderzoek blijkt dit inderdaad zo te zijn) darna was ik het spoor bijster. Als ik dit zo zie moet een wattmeter ook toch gewoon als opbrengstmeter kunnen werken, aangezien het wisselspanning is...

tot zover mijn zaterdagmiddag bezigheden, ik dwaal af... Mijn vraag is dus nu concreet:
Zou het nou een opbrengstmeter moeten worden, of slechts een serieele buffer (het 2e is veeeeel simpeler, gewoon laagspanning enzo, itt hoogspanng en zo) Ik vraag me af hoe ik een cos phi correctie zou moeten maken (of is een condensator voldoende, maar die moet dan toch berekend worden)

het eerste kan ik eenvoudig met een Atmel attiny 2313 oid doen, het tweede met een atmel atmega8, als iemand zou kunnen vertellen hoe het analoge deel verder zou moeten werken.

Rest mijn laatste vraag: er zijn zo te zien al opbrengst displays, die ook data loggen, ook zonder PC. Wat zijn daar de bezwaren van, en indien het de prijs is, wat zou een aanvaardbare prijs zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Een apparaatjes waarop je 1 of meerdere omvormers aansluit en waar je de data uit trekt moet toch meestal al voldoen lijkt mij? De omvormers hebben namelijk al een opbrengstmeter ingebouwd. Het nadeel is dat er meedere merken omvormers zijn, je zult je dan moeten specialiseren of hem geschikt maken voor meerdere types.

Ik vind het ook een goed initiatief. Ik zou er zelf ook wel mee bezig willen gaan, als ik niet al een ander idee had dat tijd op slokt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:25:
Het is dus zoeken naar een trackermechanisme (of ontwerpen, wat me wel leuk lijkt) dat zo lang meegaat als een kolencentrale ;-)

In hoeverre heeft het eigenlijk zin om zonne-energie te concentreren op 'gewone' Si-polykristallijne panelen? Moet je ze dan koelen?
Daar zijn al experimenten mee gedaan, door een enthousiasteling die apetrots in het Natuurstroomblaadje van NUON stond. Hij had neppanelen gemaakt met binnenstebuiten gekeerde chipszakken (die hele foute dingen, met alu laminaat), en die tegenover zijn Sunpower paneeltjes gezet. Flink hoger vermogen door de reflecties, aldus meneer TrotsAlsEenPauw.

Paar maanden later hoorde ik bij ODE in de wandelgangen dat zijn omvormers (waarvan het alu frame'pje op achterzijde Tedlar van het paneel waren geplakt) van de panelen waren gesmolten. Ik wil denk ik niet weten hoe zijn panelen er toen uitgezien moeten hebben. Noooooit meer wat van gehoord... 8)7

Verder heeft het zeker zin, mits temperaturen onder controle blijven. En liever met andere fotovoltaïsche materialen. Amorf Si kan hogere temperaturen hebben, ook andere (bijv. organische) benaderingen. Maar het blijft oppassen. De conventionele (doch zeer degelijke) mulit/monokristallijne Si-gebaseerde panelen worden warm, verliezen fors aan rendement, bij hoge instraling. Dat wil je niet nog erger maken. Zie je vanzelf al aan zomer vs. lente vermogens [Watt]. In zomer veel minder hoge vermogens (wel vaak iets meer energieopbrengst [kWh], maar dat komt vooral door combi hoge instraling en daglengte). Zie bijv.:

http://www.polderpv.nl/seizoenseffecten1.htm#LOVS93Wp

Klik onder grafiek op bijbehorende inverter temperatuur (de OK4'tje zaten toen nog onder het paneel bevestigd), dan zie je de grote verschillen lente/zomer.

Er wordt wel degelijk gewerkt met concentratoren (fresnel lenzen e.d.), maar koeling blijft een bijkomend probleem. Eerste concentrator modules beginnen commerciële markt te besluipen (er stond een forse tracker bij het Solar Info Center in Freiburg, foto's komen nog). Zie ook exoten op mijn Intersolar 2007 pagina, waarbij ook een model met slimme spiegelconstructie waarbij minder duur zonnecel spul per oppervlakte nodig zou zijn:

http://www.polderpv.nl/Intersolar2007.htm

De echte grote jongens, met de beste multi-junction cellen ter wereld (Spectrolab), gaan ingezet worden in HCPV centrales in Victoria, Australië. Zon concentratiefactor 500 m.b.t. grote heliostaat velden in de woestijn...

http://www.polderpv.nl/HCPV_154MWp_plant.htm#data_info

Let op de koelbuizen! Water...

Maar dat is uiteraard nix voor hollandse peuterboertjes...

Laat ons nou maar gewoon doen en die paneeltjes lekker onder optimale hoek laten staan en er verder van afblijven. Functioneert prima. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

2Dutch schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 15:57:Ook goed dat de subsidie terugkomt, want wat meer kost schaft een Hollander meestal niet aan he :(
Nou......

http://www.polderpv.nl/ni...uli2007_niet_MEP_maar_SDE

Altijd vrolijk, die polderboy...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
ZONNEPANELEN VEEL TE DUUR.

Een zonnepaneel 75/80 watt mag niet duurder kosten dan €150,-

Een kennis van mij zit in die business bij hem heb ik ook tegen inkoopprijs 12 zonnepanelen aangeschaft.

Als ik zie hoeveel geld ze voor een 75/80 watt paneel durven vragen beginne mijn oren te klapperen. €900,- woeker winst zou ik zeggen. Er zit dan wel een piep klein laad regelaartje bij made in Hongkong met een paar meter draad.

Er wordt echt grof geld aanverdiend aan die zonnepanelen. Tot 300%.

Het wordt tijd dat de prijzen eens flink naar beneden worden geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ik heb geen verstand van die dingen maar ik neem aan dat er ook wel gradaties in kwaliteit zijn die het een en ander verklaren wbt die prijsverschillen.

En iets is duur, of kost veel. Iets kost niet duur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zonnigtype: (quoten kost zoveel forumruimte dus dan maar zo), het moet toch mogelijk zijn om koeling dan te bewerkstelligen met een simpele convector, lijkt mij? Je zorgt dat een vloeistof met een vrij laag kookpunt 'achter' de cellen vloeit (uiteraard met enig warmtegeleidend spul achter het paneel), dat warmt op tot dichtbij het kookpunt zodat zijn soortelijke volume toeneemt en het naarboven gaat naar een groot alu koelblok dat (helaas waarschijnlijk actief) van frisse lucht wordt voorzien. Ik kan me voorstellen dat als je flinke concentratiefactoren gebruikt, zo'n opstelling zelfs met een flinke 150mm fan nog steeds een stuk goedkoper is dan heel veel laagvermogen paneeltjes.

Concentratiefactor van 500 is nou ook weer overdreven, maar ik kan me voorstellen dat het interessant wordt als een gewone Jan met een concentratiefactor van, zeg, 10 kan werken? Dan heb je zeker al wel koeling nodig (gezien de efficientie van die panelen, absorberen ca. 60% van de zonne-energie maar zetten maar 15% om in elektriciteit, dus per vierkante meter al gauw 200W verwarmingsvermogen per vierkante meter in de zomer).

Polderpv is inderdaad een hele interessante site, al meerdere malen doorgespit op dat soort leuke kwantitatieve grafiekjes :)

whoops, edit: ik bedoelde met 200W/m^2 natuurlijk voor ongeconcentreerd zonlicht; bij concentratiefactor 10 bij gelijkblijvende efficientie is het dan al 2 kW. Waarschijnlijk krik je de efficientie niet noemenswaardig veel op, dus dat blijft een goede maximum-schatting. Op zich is het met 'simpele' waterkoelingtechnieken zoals je die nu kant-en-klaar kunt kopen al mogelijk om zulke vermogens op een delta-T van 60 graden af te voeren, heb je wel een gigantisch blok koper/alu nodig.

Ook is die polderpv gast wel erg enthousiast (eenzijdig?) op zn site...

[ Voor 18% gewijzigd door mux op 15-07-2007 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 07:04:
ZONNEPANELEN VEEL TE DUUR.

Een zonnepaneel 75/80 watt mag niet duurder kosten dan €150,-
Mag dat van jou? Wat goed...
Als ik zie hoeveel geld ze voor een 75/80 watt paneel durven vragen beginne mijn oren te klapperen. €900,- woeker winst zou ik zeggen.
Als dat de prijzen zijn zou ik inderdaad niet bij 'ze' kopen. Voor relatief grootschalige complete zonnestroomsystemen (500Wp en meer) is een prijs van 5 tot 5,50 per Wp heel normaal. Een 500Wp set zou je dus moeten kunnen kopen voor €2500 of wat meer, en dat klopt ook wel.

Zelfs kleinere 'losse' zonnestroompanelen (zonder regelaar of omvormer) moet je voor onder de €6 per Wp kunnen kopen tegenwoordig. Kijk maar bij Conrad en Fraxin.
Denk je dat? Net zoals bij - noem eens wat - mobiele telefoons? Of vrijwel alle andere goederen die je koopt? Dat is nu eenmaal hoe onze economie werkt, er zitten veel schijven tussen productie en consumptie. Als we dat niet willen moeten we iets nemen als communisme, maar dat experiment heeft geen succes opgeleverd.
De oplossing is altijd simpel: nu zonnestroompanelen kopen, de productiecapaciteit zal worden uitgebreid en de prijs gaat omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ssj3gohan schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:27:
het moet toch mogelijk zijn om koeling dan te bewerkstelligen met een simpele convector, lijkt mij?
Technisch mogelijk, in de praktijk energetisch en financieel niet zinvol om uit te voeren. Als je de temperatuur te hoog laat worden (wat nodig is om de warmtewisselaar efficiënt te laten werken) zijn de levensduur en het rendement van de PV-cel laag. Breng je de temperatuur omlaag, dan is het rendement van de warmtewisselaar weer te laag. Dat, gecombineerd met de hele constructie van een trackingmechanisme en flexibele slangen voor de warmtewisselaar, maakt het financieel en energetisch niet aantrekkelijk om te doen. Anders gezegd: voor hetzelfde geld koop je twee gescheiden installaties voor elektriciteit en warmte, die veel meer op zullen leveren dan een gecombineerde installatie. Met als extra voordeel dat een storing in het ene systeem niet leidt tot het uitvallen beide systemen (en zodra er trackers in het spel zijn is de kans op storingen nu eenmaal hoger).

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 15-07-2007 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Even inhakend op reflectoren en lenzen.
Even aangenomen dat extra warmte geen probleem is. Hoe ver kun je dan nog een toename zien in de opbrengsten?
Levert 2x zoveel instralingsoppervlak ook 2x zoveel opbrengst (bij zelfde lichtsterkte)?
Hoe ver kunnen die cellen door gaan?
En zijn er ook andere cellen voor toepassing op een bepaalde range van breedtegraden? En zo ja, waarin verschillen die dan? Warmte afvoer of zijn er ook andere dingen anders?

Ik zit met het idee om bijvoorbeeld een kleine cel van "experimenteergrootte" te kopen. Denk aan iets van 10x10cm of kleiner.
Door hier een soort van paraplu-achtige constructie omheen te maken kun je dan een soort van parabool maken en dan in het brandpunt (niet helemaal natuurlijk, maar wel dat het weerkaatste licht ongeveer een vlak vormt van de grootte van de cel) van die parabool de cel plaatsen.
Dan krijg je dus geen rechtstreekse instraling, maar alleen via weerkaatsing.

Is het dan verstandig om er nog een soort van lens-werking (bolle spiegel die weerkaatst naar het midden van de parabool en dan daar de cel plaatsen) te plaatsen zodat het licht meer loodrecht in de cellen straalt?

Is er dan ook bepaalde straling die niet bijdraagt aan de energie-opwekking, maar wel aan de verwarming? Dit zou je dan met (goedkope) foto-filters kunnen blokkeren.

Zijn er typen zonnecellen die hier meer geschikt voor zijn?

Buiten dat dit natuurlijk een leuke experimenteer-opstelling is, is het ook nog eens heel erg portable te maken, mits het natuurlijk winst oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:39:
[...]

Technisch mogelijk, in de praktijk energetisch en financieel niet zinvol om uit te voeren. Als je de temperatuur te hoog laat worden (wat nodig is om de warmtewisselaar efficiënt te laten werken) zijn de levensduur en het rendement van de PV-cel laag. Breng je de temperatuur omlaag, dan is het rendement van de warmtewisselaar weer te laag. Dat, gecombineerd met de hele constructie van een trackingmechanisme en flexibele slangen voor de warmtewisselaar, maakt het financieel en energetisch niet aantrekkelijk om te doen. Anders gezegd: voor hetzelfde geld koop je twee gescheiden installaties voor elektriciteit en warmte, die veel meer op zullen leveren dan een gecombineerde installatie. Met als extra voordeel dat een storing in het ene systeem niet leidt tot het uitvallen beide systemen (en zodra er trackers in het spel zijn is de kans op storingen nu eenmaal hoger).
Ok, maar een convectiesysteem (dat ook veilig is bij uitval van actieve koeling) werkt vrij goed en kan, mits in enige serieproductie, goedkoop geproduceerd worden (zeker goedkoper dan extra paneeltjes bij een noemenswaardige concentratiefactor), als je je bijvoorbeeld 60 graden temperatuursverschil kunt veroorloven. Kijk naar een computerkast - daar kun je een 400 grams convector op een 100W processor zetten, en die blijft dan onder volle belasting ca. 75 graden tegen een case-temperatuur van 35-40 graden. Dat kost twee tientjes. Vanwege ruimtegebrek moet er een tussenmedium zijn, denk ik, bij een zonnepaneel waarop geconcentreerde zonnestraling staat, dat haalt de performance iets omlaag, maar zou alsnog goed moeten kunnen werken met bijv. een medium als ethanol dat toch kookt bij 68 graden. Of ben ik dan teveel aan het verwaarlozen dat er hot spots komen, etc.?

Dus als je zonnecellen bijv. 100 graden mogen worden zou het kunnen werken. Daaronder moet je al gauw met actieve systemen gaan werken die stroom verbruiken (en niet een beetje, zal al gauw 50W zijn met pomp en fans) en ook een levensduur hebben (dus onderhoud). Dan wordt het onpraktisch. Sowieso is het natuurlijk een systeem dat een overmatige hoeveelheid inspanning vereist, maar voor een beunhaas als ik goed te doen is.

CanonG1, heb je per ongeluk ergens een linkje voor me liggen waar de performance van amorf en poly panelen onder verschillende temperaturen en intensiteiten staat (dus ook >2000 W/m^2, redelijke concentratiefactoren dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TD-er schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:14:
Even inhakend op reflectoren en lenzen.
Even aangenomen dat extra warmte geen probleem is. Hoe ver kun je dan nog een toename zien in de opbrengsten?
Levert 2x zoveel instralingsoppervlak ook 2x zoveel opbrengst (bij zelfde lichtsterkte)?
Hoe ver kunnen die cellen door gaan?
En zijn er ook andere cellen voor toepassing op een bepaalde range van breedtegraden? En zo ja, waarin verschillen die dan? Warmte afvoer of zijn er ook andere dingen anders?

Ik zit met het idee om bijvoorbeeld een kleine cel van "experimenteergrootte" te kopen. Denk aan iets van 10x10cm of kleiner.
Door hier een soort van paraplu-achtige constructie omheen te maken kun je dan een soort van parabool maken en dan in het brandpunt (niet helemaal natuurlijk, maar wel dat het weerkaatste licht ongeveer een vlak vormt van de grootte van de cel) van die parabool de cel plaatsen.
Dan krijg je dus geen rechtstreekse instraling, maar alleen via weerkaatsing.

Is het dan verstandig om er nog een soort van lens-werking (bolle spiegel die weerkaatst naar het midden van de parabool en dan daar de cel plaatsen) te plaatsen zodat het licht meer loodrecht in de cellen straalt?

Is er dan ook bepaalde straling die niet bijdraagt aan de energie-opwekking, maar wel aan de verwarming? Dit zou je dan met (goedkope) foto-filters kunnen blokkeren.

Zijn er typen zonnecellen die hier meer geschikt voor zijn?

Buiten dat dit natuurlijk een leuke experimenteer-opstelling is, is het ook nog eens heel erg portable te maken, mits het natuurlijk winst oplevert.
precies mijn vraag dus :P Ik zat meer te denken aan iets dat nog enig vermogen opwekt (richtvermogen 150-250 Wp, dat verbruik ik zo gemiddeld wel met mn twee laptops en vier schermen en lamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 21:59
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 07:04:

Een kennis van mij zit in die business bij hem heb ik ook tegen inkoopprijs 12 zonnepanelen aangeschaft.
Maak van de nood een deugd en zorg dat je er nog veel meer kunt krijgen Begin een inkoopactie... Ik heb wel interesse in panelen voor inkoop + een beetje....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Mits niet al te duur wil ik ook wel een kwp op mijn dak... zeg voor zo'n 1000 euro (1 euro per wp lijkt me een mooie prijs :) maar ik vermoed dat als je bij je kennis komt, en daar een paneeltje of 50 haalt voor een inkoopactie vraag ik me af of dat lukt... de leverancier heeft ook weer een relatie met de afnemer die jij dan weer omzeilt, enz. dat nemen ze elkaar vaak niet in dank af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen. Niet iets voor de beheerder van dit forum J. Haringman. Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.

Een "webwinkel" waar een of enkele producten worden afgebeeld die collectief kunnen worden ingekocht. Een formulier waar de bestelling kan worden geplaatst. Met bank of giro gedeelte. I deal betaalondersteuning.

Uiteraard moet minimaal de helft worden aanbetaald. Bij voldoende inschrijvingen kan dan een grote bestelling direct bij de fabrikant of importeur worden gedaan en zo flinke korting worden bedongen.

Dan is alleen de vraag hoeveel panelen moeten er worden afgenomen om aan een interessante prijs te komen?

Als het niet via deze website kan is een gezamenlijke actie ook altijd mogelijk. Misschien wel in de vorm van een vereniging of stichting ter bevordering voor het goedkoop en collectief in kopen van natuurlijke energie.

Prima idee.

.
.

[ Voor 9% gewijzigd door LEX63 op 15-07-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:44:
Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen. Niet iets voor de beheerder van dit forum. Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.
[....]
Prima idee.
Is niet helemaal een nieuw idee ;)
www.samenkopen.net
www.inkoopacties.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Bijna niets is nieuw onder de zon ook zonnepanelen niet.

misschien colectief inkopen daarvan wel?

[ Voor 3% gewijzigd door LEX63 op 15-07-2007 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:44:
Misschien een heel goed idee gezamenlijk collectief panelen inkopen.
Goed idee, groot inkopen kan de prijs drukken. En er worden meer zonnestroompanelen verkocht -> meer productie -> uiteindelijk lagere prijs.
Niet iets voor de beheerder van dit forum J. Haringman.
Mag ik vriendelijk informeren wat je daarmee precies bedoelt? Ten eerste ben ik geen beheerder, alleen toevallig TS, meer niet en ten tweede: waarom zou het niet iets voor mij zijn? (Ten derde is het gebruikelijk om in een forum als dit elkaars nick te gebruiken ipv de IRL naam, hoewel ik er op zich geen bezwaar tegen heb.Ik ben wel benieuwd waarom :))
Mogelijk kan het via de webwinkel van Tweakers zelf.
Je kunt het informeren bij de beheerders van die webwinkel, ik vermoed echter dat ze het niet zullen willen doen. Tweakers (en hun webwinkel) is toch primair gericht op computers en alles wat daaromheen zit. Zonnestroompanelen ligt daar waarschijnlijk te ver bij vandaan. Maar wie weet, vraag het ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tweakers heeft heel doelbewust geen aandeel in inkoopacties en staat die ook niet toe op het forum.

Daar zijn ook prima websites voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:27:
Polderpv is inderdaad een hele interessante site, al meerdere malen doorgespit op dat soort leuke kwantitatieve grafiekjes :)
Thanx! :)
Ook is die polderpv gast wel erg enthousiast (eenzijdig?) op zn site...
Muchas gracias!

"Die gast" schijnt op een niet verder met name genoemd techneutenforum ook wel als "zonnigtype" door het leven te gaan.... :o :+

'n avond... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Klinkklare nonsens! Enig idee hoeveel schakels er zitten tussen (schoon) zand en installatie op je dak?

Enig benul van het fenomenale gat tussen mondiale vraag en aanbod? Van de tijdelijke tekorten bij de procesindustrie (waar inmiddels voor miljarden in geïnvesteerd is?).
So what? Die industrie (op de huidige schaalgrootte) bestond 6 jaar geleden nog nauwelijks, daar zijn enorme kapitalen in gestopt. Er schijnt een economische wet te zijn, die stelt dat bij groot verschil in aanbod en vraag er forse "winsten" worden gemaakt, en wel vooral aan de start van de volledige (bij zon-PV extreem complexe) productieketen. Reken maar dat die winsten voor, pak hem beet, 95 procent in nog grotere en betere productiefaciliteiten wordt gestoken, zodat de uiteindelijke kosten nog meer omlaag kunnen. Kolencentrales waren in het begin ook schreeuwend duur. Nu kunnen we ze missen als kiespijn, ook al willen ze d'r 5 neerplempen (om de duurzame elektra markt kapot te maken). Zodra aanbod en vraag structureel op elkaar zijn afgestemd, zullen de door sommigen beschouwde "woekerwinsten" als sneeuw voor de zon verdwijnen, en de uiteindelijke systeemprijzen hard omlaag gaan.
U wordt op uw wenken bediend (maar zoiets verandert niet in een paar dagen tijd, dat is een proces wat een tijdje nodig heeft).

http://www.solarbuzz.com/ (grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zonnigtype schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:41:
[...]

Thanx! :)

[...]

Muchas gracias!

"Die gast" schijnt op een niet verder met name genoemd techneutenforum ook wel als "zonnigtype" door het leven te gaan.... :o :+

'n avond... ;)
_/-\o_ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Trouwens @ ajpeetoom: als je minder geld wilt betalen voor zonnestroompanelen is het ook mogelijk ze tweedehands aan te schaffen. Zoals ik op mijn website heb beschreven heb ik dat gedaan met een installatie van 300Wp voor €1050 en dat is mij uitstekend bevallen. Volgens mij is het een relatief risicoloze aanschaf. Zonnestroompanelen kunnen eigenlijk maar op één manier stuk en dat is als de afdichting het begeeft en er vocht bij de cellen komt. Als de panelen fysiek in goede staat zijn kan daar eigenlijk niets fout aan zijn. De omvormer is een solidstate apparaat, ook daar kan weinig stuk aan. De geschatte levensduur van de meeste a-merk omvormers wordt geschat op 10-15+ jaar, dus het enige wat je zou kunnen gebeuren is dat je een paar jaar eerder een nieuwe omvormer moet aanschaffen (of de huidige laten repareren). Zoals ik mijn installatie aangeschaft heb wordt dat ruimschoots goedgemaakt door mijn 'winst' door de installatie tweedehands te kopen.

Mogelijk is deze tip niet voor iedereen geschikt, maar het is iets om over na te denken.

Een andere tip die voor sommigen nuttig zou kunnen zijn; zelf bestellen bij de producent! Zie de website van deze PV-eigenaar. Je moet er wat lef en doorzettingsvermogen voor hebben, maar het kan je geld schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

Makro heeft een aabieding met zonnepanelen in verschillende groottes.
http://www.metro-mcc.nl/papernewsfolder/15/index.asp non-food, blz. 21.

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 15-07-2007 23:33 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PcDealer schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:29:
Die aanbieding heb ik ook gelezen. Maar komt neer op +/- 6,50 euro per Wpiek soms hoger soms lager afhankelijk van configuratie. Dat is toch wat teveel van het goeie. Zoals al eerder hier gezegd tussen 5 en 5,50 euro moet kunnen bij de betere erkende zonnepanelen leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
PcDealer schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:29:
- Te duur (maar niet zo belachelijk duur als destijds bij de Karwei). € 6,50 per Wp was ook de prijs die ik bij 3 van de 6 offertes had mogen betalen bij de bedrijven waar ik de prijzen heb opgevraagd.

- Het lijken mij Sharp-panelen uit dezelfde serie die ik heb, als dat zo is zit de kwaliteit wel goed. Er staat helaas niet bij welke omvormer geleverd wordt, het moet er eentje zijn van 175-200Watt, want je kunt de panelen per stuk kopen. Een Gridfit 250? Wel wat ruim...

- "Onafhankelijk van energienet" staat er weer eens bij... *Rolt met ogen*

- De berekening Wp -> kWh/jr is vrij realistisch gedaan. Goed!

- Ze bieden een energiemeter aan _/-\o_, weliswaar als optie maar toch. Goed!

- Geen onwaarschijnlijke verhalen over terugverdientijden. Goed!

Dit gaat de goede kant op! Het is nog vrij duur, maar verder begint het al echt wat te lijken. Ik denk dat ze goed gekeken hebben naar de heisa rondom de Karwei-aanbieding en daarvan zo veel mogelijk geleerd hebben. Ik hoop dat we dit soort aanbiedingen steeds vaker gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Werkt dat met elke normale 20-30 jaar oude stroommeter? Dat ie terugloopt als je meer genereert dan je opmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CanonG1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:00:
Er staat helaas niet bij welke omvormer geleverd wordt, het moet er eentje zijn van 175-200Watt, want je kunt de panelen per stuk kopen. Een Gridfit 250? Wel wat ruim...
Ik denk dat je afhankelijk van hoeveel panelen je bestelt een andere omvormer krijgt. De omvormer zit zoals beschreven in het bevestigingsset. Maar om zeker te weten je moeten informeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 222711 op 16-07-2007 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:13:
Werkt dat met elke normale 20-30 jaar oude stroommeter? Dat ie terugloopt als je meer genereert dan je opmaakt?
Ik weet niet naar welke post je verwijst. Maar het werkt bij elke oude stroommeter. Hij loopt inderdaad terug als je meer genereert dan je opmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 4629 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:13:
Het werkt met alle stroommeters. Zo'n ouderwetse draaischijfmeter is het makkelijkst, die draait inderdaad terug als je meer opwekt dan je produceert. Maar ook met een moderne digitale meter is het steeds minder vaak een probleem. Met zo'n meter worden verbruikte en opgewekte hoeveelheden elektriciteit afzonderlijk geregistreerd. Die hoeveelheden worden van elkaar afgetrokken en op basis daarvan krijg je je rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 222711 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:26:
Ik denk dat je afhankelijk van hoeveel panelen je bestelt een andere omvormer krijgt. De omvormer zit zoals beschreven in het bevestigingsset. Maar om zeker te weten je moeten informeren.
Verhip, je hebt gelijk, de omvormer zit niet bij het paneel maar bij de bevestigingsset. Niet goed gelezen. Dan zul je bij een set van 3 wel een Soladin 600 krijgen (zo'n beetje de standaardomvormer van nu heb ik het idee), maar ik ben nog steeds benieuwd naar wat je dan krijgt als je 1,2 of 4 panelen koopt. Misschien bel ik ze wel even vandaag...

-edit-

Even online gezet als plaatje, makkelijker voor de forummers :):

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/Makrozonnestroompanelen.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 16-07-2007 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
Ben je in je eentje het hele topic aan't volspammen Peter? :)

Wel goede informatie trouwens, dank daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Canon G1

Uw naam staat rechts onder het logo pagina 1 dus niet echt geheim. Dacht dat het geen bezwaar was. Ik maak er ook geen geheim van dat ik ajpeetoom heet. Ook al was het een aanmeldfout en niet de bedoeling. Zal tweakers eens mailen hoe ik dit kan veranderen in LEX.

Het zou een leuk initiatief zijn als er iets op poten wordt gezet, het moet zeker iemand zijn die zelf in dat wereldje zit en weet waar Aberam de mosterd haalt. Dan zich ook nog eens zonder winstoogmerk in wilt zetten.

Een vereniging tja dat heeft ook wel wat.

Zelf heb ik geen panelen nodig ik heb er 12 op mijn dak leggen, 900 watt piek lijkt mij voorlopig wel even voldoende. Als de panelen in de toekomst 40% rendement per 1/3 meter of meer gaan leveren tegen een betaalbare prijs dan wil ik mijn zonnepanelendak wel gaan vervangen voor een nieuwe.

Vertrouwen, betaling, garantie.

Tja hier zal de schoen gaan knellen, Als er panelen ingekocht worden is hier tocht geld voor nodig.
Wie wilt er geld vooraf gaan betalen? welke garantie krijgen zij op levering? Wie zegt niet dat de penningmeester inkoper er met de poet vandoor gaat?

Het zou onder rembours kunnen. Ook dit biedt geen enkele zekerheid, Als de panelen niet worden geaccepteerd, of niet worden afgehaald gaan ze weer retour afzender.

Er zal gewerkt kunnen worden met een intekensysteem waardoor het lid verplicht is de bestelde goederen af te nemen. Als er geweigerd wordt te betalen houd het ook op ondanks die handtekening.

Er zijn genoeg gegadigde die hun dak wel vol willen leggen, panelen en de daarbij behorende apparatuur goedkoop willen kopen.

Dit blijft een heel leuk onderwerp of het ook haalbaar is betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ajpeetoom schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:21:
Canon G1

Uw naam staat rechts onder het logo pagina 1 dus niet echt geheim. Dacht dat het geen bezwaar was.
Zoals ik schreef is het ook geen bezwaar, ik was alleen benieuwd.
Vertrouwen, betaling, garantie.

Tja hier zal de schoen gaan knellen,

Dit blijft een heel leuk onderwerp of het ook haalbaar is betwijfel ik.
Ik ben bang dat je de spijker op zijn kop slaat. Bedrijven als - bijvoorbeeld - SolaNRG doen natuurlijk precies wat je beschrijft: ze importeren grotere hoeveelheden panelen zodat hun inkoop laag blijft. Echter, zij nemen daarmee wel een financieel risico, en dat betaal je nu eenmaal. Verder zit je met garantie als je het zelf als particulier zou organiseren. Als mijn paneel stuk gaat zoek ik mijn bon op en bel ik SolarNRG. Als een direct in Taiwan paneel ingekocht paneel stuk gaat is het een wat groter probleem om e.e.a. geregeld te krijgen. Ook voor dat stukje gemoedsrust betaal ik liever iets meer.

Als laatste vraag ik me af hoever je de prijs omlaag kunt krijgen met gezamenlijke inkoop. Op de wereldmarkt zijn zonnestroompanelen volgens mij nu iets van €4 per Wp, maar dat is dus zonder bevestigingsmateriaal, omvormer, kabels, andere kleine onderdelen. Ik denk dat €5 - €5,50 per Wp voor een complete installatie helemaal zo'n gekke prijs niet is.

Dat iemand het te duur vind, goed, dat kan natuurlijk. Maar ik denk dat het een reeële prijs is voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
Ik heb zelf nu 3 x 190Wp op mijn garage liggen,
en straks is mijn tuinhuis hiervoor ook voorbereid....
Heb zeker interesse, maar zoals bekend: de zaken als borgstelling kan misschien met een lokale bank besproken worden in de vorm van een bankgarantie?

Dus CanonG1: weer een score erbij op de turflijst voor inventarisatie....

ander idee: je kan mogelijk ook dit bespreken met collega's en vrienden om zo dichtbij
eea te regelen....

Mijn nieuwe werkgever telt 6.000 FTE's dus als 5% mee wil doen... ;) dan is korting wel mogelijk lijkt me....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 12:50
Nog even terugkomend op het verhaal van het concentreren van zonlicht op je panelen, die kan je misschien koelen met een peltier-element, krijg je daar ook nog wat stroom uit 8) . Verder heb ik geen technische/wetenschappelijke onderbouwing :P.

Verder worden zonneconcentrators vooral toegepast op dure zonnecellen waarbij bij veel zonlicht het rendement juist toeneemt. Ik dacht dat het GaN was, maar dat weet ik niet zeker.

offtopic:
Ik dacht al wat is dat duurzame energietopic rustig, maar ik was vergeten dat er al een deel 3 was :+

[ Voor 12% gewijzigd door stefan001 op 16-07-2007 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK .. koel je ze met een peltier. Vervolgens moet je die peltier weer koelen. En wel met 2 keer zoveel koelvermogen als dat je met die peltier hebt afgevoerd. Waar haal je daar de stroom voor vandaan?

Weg winst.
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.