![]() |
Wat is dit voor een Topic |
Dit topic is een voortzetting van Zonnepanelen geplaatst en Duurzame energie. Als initiatiefnemer en actief PV systeem eigenaar is Jeroen Haringman dat topic begonnen. Dit topic moet je "gewoon" zien als een voortzetting van het oorspronkelijke topic alleen de titel is iets breder getrokken omdat het de lading dekt van alle discussies die in het eerdere topic plaats vonden:
|
Hoe het allemaal begon |
We laten Jeroen maar eens even aan het woord: "Laatste paar jaar ben ik energiebewuster geworden. Je kijkt toch wat verder vooruit als je wat ouder wordt. Olie raakt op, klimaatveranderingen, etc. Misschien eens aan kinderen denken, hoe zullen zij aan hun energie komen? Zullen ze het met een geweer in hun handen moeten gaan halen in het Midden-Oosten? Er om bedelen bij de Russen? Wie zal het zeggen... Dus: energie besparen. Spaarlampen plaatsen, 10 jaar oude koelkast (1MWh/jaar!!) de deur uit, vervangen door AA+-klasse, PC's vervangen door laptops, al het sluipverbruik uitschakelen d.m.v. schakelaars etc. Resultaat: stroomverbuik omlaag met 50%. Zonder aan comfort in te leveren. OK, we moeten nu opstaan om de TV aan te zetten, dat is het enige. Hoehoe. Maar ook na al deze acties bleef het knagen. De stroom die we verbruikten werd nog steeds opgewekt met gas, olie, kolen, kernenergie en weet ik niet wat voor naar spul. In ieder geval spul wat opraakt. Dus de vraag rees: wat kun je doen om het zelf op een duurzame wijze op te wekken? Wind? Leuk, en werkt goed in Nederland, maar niet in een stedelijke omgeving. Mijn buren zien me aankomen met een 30+m hoge mast. Waterkracht? Geen river te zien in Hilversum. Zonne-energie? Hmmmm, dat zou wat kunnen zijn. Offertes opgevraagd, dat spul is reteduur allemaal, en subsidies kun je vergeten onder de huidige regering. Lang nadenken, toch de knoop doorgehakt: in juni 2006 ging er 555Wp aan zonnepanelen het dak op. Begin 2007 heb ik daar nog 300Wp aan tweedehands panelen bijgeplaatst, zodat er nu in totaal 855Wp staat. Ik heb er een eenvoudige website over gemaakt waar ik de vorderingen bijhoud:" http://www.solarwebsite.nl |
Om alvast de eerste vragen op te vangen |
Wat kost dat nou? De installatie zoals ik die geplaatst heb kost in totaal € 4250, (€ 3200 voor de nieuwe panelen, €1050 voor de tweedehands panelen) inclusief opbrengstmeter, datakabel, en ander extra klein spul, helemaal compleet dus. Zoals je ziet is een zonnestroom installatie modulair en kan hij worden uitgebreid al naar gelang de (financiële) omstandigheden het toelaten. Wat levert het nou op? Dat is afhankelijk hoe je het bekijkt. De installatie levert ongeveer 80-90% van ons jaarlijks elektriciteitsverbruik. Zou je deze installatie bij een gemiddeld Nederlands huishouden op het dak zetten (à 3500kWh) dan levert het maar ongeveer 1/5 van het jaarverbruik. Zoals je ziet: besparen is belangrijk. kWh's zijn leuk. Maar in geld? Dat is niet makkelijk te voorspellen omdat de energieprijzen zo stijgen. Totale kWh-prijs anno 2007: € 0,23. Verwachte jaaropbrengst ± 700-750kWh. Reken maar uit. Zoooo.... dat duurt wel ff voordat je dat terugverdiend hebt... Ja.... en nee. Vergeet niet dat de energieprijzen (sterk) gestegen zijn de afgelopen paar jaar en er zijn geen aanwijzingen dat die stijgingen zullen ophouden, integendeel. Als je de stijgingen van de afgelopen paar doortrekt kom je op een financiële terugverdientijd van zo'n 15 à 25 jaar. En zelfs als ik het niet terug zou verdienen heb ik nog steeds een paar decennia lang schone duurzame energie gebruikt. 15/25 jaar? Je bent hartstikke gek! Zo lang gaat dat spul toch nooit mee? Dat weet ik niet Zonnepanelen worden commercieel gemaakt sinds de jaren '70. De meeste panelen uit die tijd doen het nog gewoon, met enige vermogensmindering. Op mijn nieuwe panelen zit een vermogenensgarantie van 20 jaar, de verwachting is dat de totale levensduur 30-40 jaar is. Feit is wel dat de omvormers waarschijnlijk niet zo lang meegaan (±10-15 jaar is een reeële verwachting), maar daarna mag je aannemen dat er een efficiënter model op de markt is wat het dus ook waard maakt om te vervangen. Zonnepanelen kosten meer energie om te maken dan wat ze opleveren Niet waar. Ik heb hier een onderzoek van de Universiteit Utrecht waaruit blijkt dat onder Nederlandse omstandigheden de productie-energie in hooguit een jaar of drie terugverdiend is. Daarna produceert de installatie netto schone, duurzame energie. Zie onderaan deze TS voor de link. Werkt dat nou met accu's? Nee. De omvormer stuurt de stroom het elektriciteitsnet in als wij het niet direct opmaken. Dan gebruiken onze buren het. 's Nachts, en als de panelen niet voldoende vermogen leveren, gebruiken wij stroom uit het net. Je zou kunnen zeggen dat het net onze accu is. Accu's zijn duur, kosten veel energie om te maken, vervoeren en recyclen en moeten dus alleen ingezet worden als het niet anders kan. Netkoppeling is de meest efficiënte manier om van zonnestroom gebruikte maken. Elektriciteitsbesparing is leuk, maar wat doe je nog meer aan energiebesparing? - Onze woning is goed geïsoleerd en we stoken verstanding, we trekken de gordijnen 's avonds dicht. Dit zorgt voor een lage gasrekening. - We hebben een waterbesparende douchekop, verder is in onze huidige (huur)woning niet veel mogelijk. - Het meeste van ons vervoer doen we met de fiets en OV, alleen als het niet anders kan lenen we een auto. Wat wil je in de toekomst nog meer doen? Een huis kopen - Een zonneboiler. Dit bespaart (flink) op de gasrekening - Hotfill voor wasmachine, hiermee pakt de wasmachine warm water uit de zonneboiler - Waterbesparende stortbak voor de wc, eventueel regenwateropvang - Warmteterugwin-installatie voor de douche, hiermee wordt een gedeelte van de afvalwarmte gebruikt om het douchewater voor te verwarmen. - Een elektrisch voertuig. Geen idee wat dat voor vorm moet krijgen, maar ik raak er steeds meer van overtuigd dat dat de toekomst moet worden. Misschien een elektrische scooter, CityEl of Twike. Dit zal in de toekomst liggen, de prijzen zijn nog hoog en de huidige generatie accu's leggen nog wat beperkingen op in snelheid en actieradius. |
Interessante links |
Zonnepanelen (PV systemen) Onderzoek: Terugverdientijd productie-energie PV -systemen Universiteit Utrecht Polder PV: Energetische terugverdientijd zon-PV New Solar Cell Breaks the “40 Percent Efficient” Heliostat Concentrator Photovoltaic (HCPV) Windenergie (factsheets) Nederlandse Wind Energie Assosiatie Besparingen Energiebedrijven vergelijken Algemen info over energie New Energy TV Stichting Peak Oil Nederland |
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 11-07-2007 22:14 ]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter