Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Het gaat dus om de zijmuur en de voorkant, voor iets van 1100 euro gooien vullen ze dat bij.
Daarna moet de muur geimpregneerd worden. Als we toch bezig zijn willen we gelijk de muur laten reinigen en de voegen laten herstellen. Een bedrijf die gister daarvoor langs kwam begon dus over die isolatie en dat het allemaal onzin zou zijn.
Wat denken jullie?
beetje rot fotootje, maar vind zo snel niet ff een betere van voor en zijkant

Anoniem: 54122
Buiten het feit dat ik het taalgebruik erg populistisch vind, spreekt de schrijver zichzelf behoorlijk tegen.hjs schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 09:38:
nog een leuk achtergrond artikeltje over die prius vs hummer gedoe van een tijdje terug.
http://www.nu.nl/news/108...ride_is_niet_slecht!.html
In het begin stukje ontkent hij dat de Prius vervuilender is dan de Hummer (dmv "De Toyota Prius zou zelfs nog milieu-onvriendelijker zijn dan een Hummer. Yeah right"). Even later schrijft hij dat de Prius iets goedkoper rijd dan een Hummer, maar wel dat de hummer 3 keer zo lang meegaat. Dus dat voegt m.i. niet echt veel toe.
En dan:
Dus omdat we toch al jaren vervuilen, mogen we er best in meedoen. Natuurlijk zal maar een half procent van de jaarproductie doro Toyota worden afgenomen. Dus is Toyota voor een half procent verantwoordelijk voor de vervuiling. Op die manier kun je iedere verandering onderuit halen. Waarom zou ik eigenlijk een Prius nemen. Auto's vervuilen al jaren, dus mijn tijd zal het wel duren."Anyway, de vervuiling rond de nikkel-fabriek is al ruim 30 jaar gaande, lang voordat de Prius het levenslicht zag. Daarnaast is de fabriek geen eigendom van Toyota, de Japanners zijn er wel klant maar nemen slechts een half procent van de jaarproductie af."
Anoniem: 184202
Maar het wordt zó vaak niet gedaan! Daar komt weer het toverwoord: Subsidies/kortingen vanuit de staat op effciënte apparaten. 'Gewoon' een keurmerk (er zijn vast wel organisaties die dat al hebben/willen doen (TNO!)) erop plakken en tsjakka.Standby functies hoeven niet verboden te worden, maar gewoon efficient gemaakt worden.
Het kan wel. 1 van mijn TV's trekt in standby <1 Watt.
En over het 'gewoonte verbruik' als het niet uit het stopcontact halen van adapters e.d. vind ik heel eenvoudig dat mensen daar bewust van gemaakt moeten worden. Of dat die natuurlijk beter ge-engineerd worden, zodat ze zichzelf vrijwel volledig uitschakelen en niet stieken toch nog 180kW/h verstoken per jaar
Mijn vader zegt trouwens dat dimmers (de ingebouwde) ook stroom gebruiken als de lampen uit zijn. maar dat lijkt mij niet. Ik krijg hem er alleen niet van overtuigd... iemand zin om het even 'geschreven te laten zijn' ? bvd! (of mij te wijzen op mijn fouten natuurlijk
@ keurmerk: Helemaal mee eens. Maar dan moeten ze het wel wat beter doen dan met de koelkasten-keurmerken. A, A+, A++Anoniem: 184202 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:45:
[...]
Maar het wordt zó vaak niet gedaan! Daar komt weer het toverwoord: Subsidies/kortingen vanuit de staat op effciënte apparaten. 'Gewoon' een keurmerk (er zijn vast wel organisaties die dat al hebben/willen doen (TNO!)) erop plakken en tsjakka.
En over het 'gewoonte verbruik' als het niet uit het stopcontact halen van adapters e.d. vind ik heel eenvoudig dat mensen daar bewust van gemaakt moeten worden. Of dat die natuurlijk beter ge-engineerd worden, zodat ze zichzelf vrijwel volledig uitschakelen en niet stieken toch nog 180kW/h verstoken per jaar![]()
Mijn vader zegt trouwens dat dimmers (de ingebouwde) ook stroom gebruiken als de lampen uit zijn. maar dat lijkt mij niet. Ik krijg hem er alleen niet van overtuigd... iemand zin om het even 'geschreven te laten zijn' ? bvd! (of mij te wijzen op mijn fouten natuurlijk

Over de dimmers.
Ligt er maar net aan hoe de dimmer werkt. Er zijn dimmers die niets trekken als de lamp uit staat, maar er zijn ook zeker wel dimmers die toch wel wat verstoken als ze uit staan.
Ik heb een keer een (dimbaar) bureaulampje gemeten die uit bijna net zoveel verstookte als aan.
Eerder deze week stond in deze thread ook een linkje naar iemand die gemeten had of dimmers in gebruik ook wel zo nuttig zijn. De conclusie was ongeveer dat de lampen in gedimde toestand een stuk minder efficient waren en dat het dus nuttiger was om te dimmen door meer afzonderlijke lampen uit te zetten. (even daargelaten of 2x 25Watt lamp net zoveel licht geeft als 1x 50 Watt)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik weet er te weinig van om er iets gefundeerds over te zeggen. Ik denk dat extra isolatie energetisch gezien wel zin zou hebben, maar of je het er financieel uithaalt... ik heb geen idee.hjs schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:16:
Wat denken jullie?
Voor je (klein)kinderen? Indien niet aanwezig: voor de jeugd van nu en de toekomstige nazaten daarvan?Anoniem: 54122 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:35:
[...]
Waarom zou ik eigenlijk een Prius nemen. Auto's vervuilen al jaren, dus mijn tijd zal het wel duren.
Alle kleine beetjes helpen. Als ik een beetje minder vervuil en jij en de rest doen dat ook dan ga je echt verschil zien.
(hoeft natuurlijk niet een Prius te zijn mag ook een andere zuinige auto zijn, Alhoewel een Prius wel mooi is en lekker rijdt...)
"What do you get if you multiply six by nine..."
Inbouwdimmers: Bij alle dimmers die ik hier heb, moet je OF drukken op de knop, of de dimmer helemaal uitdraaien. Bij dat uitdraaien voel je op het laatste stukje iets meer weerstand.Anoniem: 184202 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 12:45:
[...]
Dat uitdrukken en/of de weerstand is het moment dat de spanning volledig van de dimmer wordt afgeschakeld.
Ook stekkerdimmers hebben vaak een "klik" of een hogere weerstand bij het uitdraaien. ( ik heb er maar eentje hier, en die heeft een "klik")
Volgens mij is het bij inbouwdimmers zelfs verplicht dat ie een echte "uitstand" heeft, maar dat weet ik niet zeker.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
het was meer een reactie op het stukje van Nu.nl. Daarin wordt aangegeven dat het niet erg is dat er Nikkel in de accu's van de Toyota zit, want dat wordt al jaren uit de grond gehaald en aangezien Toyota maar een half procent van de jaarproductie gebruikt dragen ze niet substantieel bij aan de vervuiling en mag dat dus niet meegenomen worden in de berekening of een auto schoon rijdt of niet.Punkrocker schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 14:26:
[...]
Voor je (klein)kinderen? Indien niet aanwezig: voor de jeugd van nu en de toekomstige nazaten daarvan?
Alle kleine beetjes helpen. Als ik een beetje minder vervuil en jij en de rest doen dat ook dan ga je echt verschil zien.
(hoeft natuurlijk niet een Prius te zijn mag ook een andere zuinige auto zijn, Alhoewel een Prius wel mooi is en lekker rijdt...)
Mij zul je niet zien in een Prius. Een Daihatsu Cuore is mooier, rijdt bijna net zo zuinig, heeft minder CO2 uitstoot en is fors goedkoper in zowel aanschaf, verzekering en wegenbelasting.
Ik ga echter voor Ultiem zuing. Zaterdag ga ik de CityEL halen in Duitsland. Nog twee weken wachten en dan kan ik ermee de weg op. Thuis een paar zonnepanelen op het dak en Deom rijdt CO2 neutraal
* JeroenH is jaloersAnoniem: 54122 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:25:
Ik ga echter voor Ultiem zuing. Zaterdag ga ik de CityEL halen in Duitsland. Nog twee weken wachten en dan kan ik ermee de weg op. Thuis een paar zonnepanelen op het dak en Deom rijdt CO2 neutraal
Daar passen we, helaas, niet in met zijn 3-en...Anoniem: 54122 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:25:
[...]
Mij zul je niet zien in een Prius. Een Daihatsu Cuore is mooier, rijdt bijna net zo zuinig, heeft minder CO2 uitstoot en is fors goedkoper in zowel aanschaf, verzekering en wegenbelasting.
Ben wel benieuwd naar je ervaringen straks. Zoals wel meer mensen hier.
Anoniem: 184202
mooi is natuurlijk geen argumentAnoniem: 54122 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 15:25:
[...]
maar wat dat wél is, is dat een cuore peanuts is om te produceren. Als je kijkt hoeveel staal (50 kilo blik) er in de carosserie zit, en de motor (nog 50 kilo blik)... En dankzij de afwezigheid van 'reusachtige' accu's e.d.
is dat toch wel een stuk beter dan een (in mijn ogen ook niet prachtige
En respect!! voor je toekomstige CO2 neutraalheid. Dat is echt iets wat ik eigenlijk ook wel zou willen...
Als ik het bedrag van 27800 op de bank zet tegen 3,5% rente is dat 973 euro op jaarbasis.zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2007 @ 23:57:
Je zult dan bijv. in de buurt van de systeemprijs van SolarNRG komen die voor een 4,375 kWp installatie incl. meterkast aanpassing op bijna 25.000 euri komt, voor bovengenoemde 4,125 kWp installatie bij gelijke euri/Wp prijs van 5,67 komt dat dan op 23.388,75 ex BTW, is 27.832,61 euri incl. BTW.
http://solarnrg.nl/prijzen/prijzennet.html
Nu betaal ik 12x47= 564 euro aan groene stroom bij Green Choice.
Houdt in dat de stroomprijs bijna moet verdubben wil het rendabeler zijn om zonnepanelen te kopen als het geld gewoon op de bank laten staan.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 24-05-2007 20:07 ]
De rente die de bank mij geeft daar kan ik weer andere energiebesparende maartegelen mee nemen.
Gisteravond hadden we onze verzekeringsadviseur van de Univé op visite om onze polissen weer eens door te nemen. We hebben o.a. onze inboedelverzekering verhoogd omdat we in de loop der jaren meer spullen hadden verzameld.
Ik heb het met de beste man ook over de zonnestroompanelen gehad, hij kon daar geen antwoord opgeven, maar na overleg met de acceptatie-afdeling bleek dat ze de zonnestroompanelen niet in dekking konden nemen (ja, alleen voor brand

Dat is dus balen. Ik maak me geen al te grote zorgen. Ze hebben allemaal wat meer ballast dan voorgeschreven, dus wegwaaien zullen ze niet, en een hagelbui met dusdanig grote hagelstenen dat het de panelen vernietigt is ook erg zeldzaam. Ze staan uit het zicht, dus 'mens-gerelateerde schade' (vandalisme o.i.d.) lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik zal de (kleine) risico's hierop dus zelf moeten dragen.
Hebben meer mensen ervaring met het verzekeren van zonnestroompanelen/zonneboiler?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb het destijds expliciet nagevraagd bij onze verzekeraar (NN, waar ik lang geleden wegwilde, maar door die stomme 10 jaar termijn toen nog vergetenCanonG1 schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 20:14:
Ter info:
Gisteravond hadden we onze verzekeringsadviseur van de Univé op visite om onze polissen weer eens door te nemen. We hebben o.a. onze inboedelverzekering verhoogd omdat we in de loop der jaren meer spullen hadden verzameld.
Ik heb het met de beste man ook over de zonnestroompanelen gehad, hij kon daar geen antwoord opgeven, maar na overleg met de acceptatie-afdeling bleek dat ze de zonnestroompanelen niet in dekking konden nemen (ja, alleen voor brand). De reden: ze zijn niet aan de woning verankerd. Panelen die vastgeschroefd zijn (zoals bv. op een schuin dak) kunnen wel verzekerd worden, ze vallen dan tot 10 m2 onder de normale glasverzekering.
Dat is dus balen. Ik maak me geen al te grote zorgen. Ze hebben allemaal wat meer ballast dan voorgeschreven, dus wegwaaien zullen ze niet, en een hagelbui met dusdanig grote hagelstenen dat het de panelen vernietigt is ook erg zeldzaam. Ze staan uit het zicht, dus 'mens-gerelateerde schade' (vandalisme o.i.d.) lijkt me ook niet waarschijnlijk. Ik zal de (kleine) risico's hierop dus zelf moeten dragen.
Hebben meer mensen ervaring met het verzekeren van zonnestroompanelen/zonneboiler?

Voor de 6 panelen van ons gemeenschappelijk wonen project was het lastiger. We hebben geen gezamenlijke WA verzekering, en uiteindelijk heeft de verhuurder ze dan maar van ons voor 1 euri overgenomen, zitten ze in hun opstalverzekering, en wij krijgen het volle profijt van de opbrengst....
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
OK, maar die zitten over het algemeen vastgeschroefd. En dat was het criterium waarop ze niet verzekerd konden worden. Ach ik lig er niet zo van wakker, de kans dat er iets gebeurt is minuscuul. Het enige wat ik nog wél even ga navragen is of mijn aansprakelijkheidsverzekering schade aan derden dekt. Dus stel dat het zaakje van het dak waait en beneden een auto (of, erger nog, een persoon!) raakt dan kunnen de kosten hard oplopen.zonnigtype schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 21:04:
Zelfde categorie als satellietschotels, werd daar beweerd.
Anoniem: 27279
Thermoparels: niet doen (heb in het vorige deel al eens uitgelegd waarom niet)hjs schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 10:16:
Kan iemand me nog even een bevestiging geven dat het echt nu heeft om de 4cm ruimte in de spouwmuur vol te laten spuiten met thermoparels? (er zit dus al glaswol)
Wat denken jullie?
Wil je toch extra isoleren: glas- of steenwol inblazen en muur waterafstotend maken (na reparatie voegwerk etc)
@ CanonG1: ik heb ook even navraag naar gedaan bij mijn verzekeraar in Apeldoorn, en die gaf aan dat de boel gewoon verzekerd was. Ik heb daarbij expliciet aangegeven dat de boel niet vastgeschroefd is maar met ballast op het plattedak opgesteld staat. Nu ik dit tik bedenk ik me dat het misschien handig is dit nog even zwart op wit te krijgenm, het blijven verzekeraars natuurlijk...
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 27279 op 25-05-2007 11:54 ]
als ik dit lees neemt het de meeste van je bezwaren weg.Anoniem: 27279 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:46:
Heb zelf gekozen voor steenwol, omdat dat de meest stabiele oplossing is. Thermoparels zijn leuk zo lang je 100% zeker weer dat je nooit gaat verbouwen of een kozijn hoeft te vervangen. Wat mij namelijk door verschillende bedrijven bij het maken v/d offerte verteld is, is dat ze geen 100% garantie kunnen geven dat het middel dat de parels als het ware moet verlijmen in de spouw ook werkelijk goed meegespoten wordt. Als je dan dus een keer een kozijn moet vervangen of je boort wat te diep lopen je pareltjes je muur uit. Daarnaast zit je bij rijtjes woningen met het zelfde probleem, namelijk dat de parels alle kanten opvliegen en je dus alle woningen in de rij tegelijk zou moeten doen.
Wat ik persoonlijk een nadeel vindt van de parels is dat, als het goed uitgevoerd wordt, de spouw ook vochtdicht wordt. In ons geval is er wel nog steeds damp transport door de spouw mogelijk, de afdichtingslaag op de buitenmuur is namelijk wel dampdoorlatend. Bij parels zou je dat kwijt zijn en dat is in mijn ogen bij na-isolatie een nadeel.
http://www.koston.nl/load.htm?termoparelsalgemeen.html
Pur schijnt het beste te isoleren, maar zet uit (moeilijk controleerbaar) en je zit met dampen die in mijn geval (2 dochters met longproblemen) geheel ongewenst zijn.
Steen\Glaswol zou ook kunnen natuurlijk, maar ik weet van dit bedrijf dat ze het al vanaf eind jaren 70 met de parels werken (bedrijf begon in mijn geboortedorp en mijn moeder werkte bij de olie afdeling). Ik geloof wel dat het goed in de spouw zit en je geen last van lekkage hebt.
forum met de hele discussie over wat in de spouwmuur
[ Voor 4% gewijzigd door hjs op 25-05-2007 16:12 . Reden: link ]
Vreemd... Nou ja, wat ik al schreef, de risico's zijn in mijn ogen niet groot. En daarbij is het toch nog maar voor een relatief korte periode, mijn vriendin en ik hopen volgend jaar een huis te kopen. Dat zal waarschijnlijk een schuin dak hebben waar de panelen op vastgeschroefd worden. Dan zijn ze dus meeverzekerd.Anoniem: 27279 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 11:46:
@ CanonG1: ik heb ook even navraag naar gedaan bij mijn verzekeraar in Apeldoorn, en die gaf aan dat de boel gewoon verzekerd was. Ik heb daarbij expliciet aangegeven dat de boel niet vastgeschroefd is maar met ballast op het plattedak opgesteld staat. Nu ik dit tik bedenk ik me dat het misschien handig is dit nog even zwart op wit te krijgenm, het blijven verzekeraars natuurlijk...
http://www.aluminiumbest.com/serres/serre_p4_prijs.html
En je monteert vervolgens zelf zonnepanelen op het dak van die serre. Is dat een handige zet of kun je die panelen dan beter op het dak van je huis zetten? De tuin is pal op zuid en het dak van de serre zou dat dus ook zijn.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
Ik zou juist de panelen opnemen in het dak van je serre. Ik heb van die doorzichtige panelen op marktplaats zien staan, en DBcom heeft ze ook liggen. Bij onze buren hebben ze ook een serre, en daar zat binnen een jaar een screen op het glazen dak, omdat het zo warm werd binnen. Dan kan je beter meteen een beetje zonwering dmv doorzichtige panelen toepassen.mvdklip schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:57:
Stel dat je een serre als deze aan je huis bouwt cq laat bouwen:
http://www.aluminiumbest.com/serres/serre_p4_prijs.html
En je monteert vervolgens zelf zonnepanelen op het dak van die serre. Is dat een handige zet of kun je die panelen dan beter op het dak van je huis zetten? De tuin is pal op zuid en het dak van de serre zou dat dus ook zijn.
Edit:
Na lang ploeteren met RRDTOOL fratsen kan ik nog melden dat de grafiekenfunctie van mijn soladin-historie script werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 25-05-2007 23:10 ]
---------------
Ik had iets heel vreemds bij laatste uitlezing van de history van de Soladin600 (helaas nog even heen en weer sjouwwerk met de kompjoet, ik heb nog geen tijd gehad voor die 55 meter lange datakabel).
Bleek een dag tussen te zitten met maar anderhalf uur draaitijd, i.p.v. de gemiddelde 14-15 uur. Dagopbrengst: nihil...
Ik vrees dat het iets te maken kan hebben met het behoorlijke geluidsniveau van het ding, hij hangt in een gemeenschappelijke woonkamer. Ik vermoed dat iemand dat ding stiekem uit het stopcontact gerukt heeft en opeens aan het eind van de dag zich realiseerde: SH*T! Die stekker moet er weer in, anders wordt die polderzombie boos...
Of zou er iets anders aan de hand geweest kunnen zijn?
Ik ga maar eens een briefje op hangen. Opgelet: HOOGSPANNING. Of zoiets...
Als de productie korte tijd onderbroken is geweest begint de S600 aan een nieuwe dag. Misschien is er een kleine stroomstoring geweest, zo klein dat de overige apparaten dat niet gemerkt hebben maar de beveiligingshardware van de S600 dacht dat er iets mis was. Zit er voor of na die dag van anderhalf uur misschien een dag van ±10 uur?zonnigtype schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 00:11:
Of zou er iets anders aan de hand geweest kunnen zijn?
De data die de Soladin-software onder die staafgrafiekjes zet zitten niet in de S600 zelf, die bedenkt de software er zelf bij (hij telt gewoon 10 dagen terug) . Ik had het afgelopen winter nog wel eens als er wat sneeuw op de panelen ligt, of als het overdag zo donker wordt dat de omvormer uitschakelt. Ik snapte eerst ook niet wat er aan de hand was.
De soladin houdt de datum niet bij. Eén enkele uitlezing slaat dan dus gewoon op een aaneengesloten periode van activiteit. Ook in mijn linux script plak ik dus zelf de datum bij de uitlezing, maar het is dus zoals gezegd mogelijk dat dit ook niet juist gaat. En achteraf is het ook lastig om dat nog te corrigeren, omdat je dan moet werken met een verwachtingspatroon, dat niet 100% klopt. (bv met sneeuw kan je zomaar ineens maar een draaitijd van 2 uur hebben, terwijl het de dag ervoor nog 8 uur was. )MisTraller schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:31:
Historie functie uit de soladin kent helaas wel bugs, die ik niet kan vermijden als ik de soladin historie uit wil lezen: Dat zijn er tot nu toe 3:
1) Als op 1 dag de soladin een tijdje uitgaat, en later weer opstart, wordt dit als een nieuwe dag gelogd.
2) Als de soladin een dag niet draait kan ik dat niet uit de ontvangen data halen.
3) De draaitijd wordt naar beneden afgerond op 5 minuten.
Probleem 1 en 2 komen niet vaak voor, alleen bij sneeuwval en defecten etc. Ik kan ze echter niet afvangen.
In een normale situatie zal dit echter niet zomaar voor problemen zorgen, ik heb het nog maar weinig meegemaakt in elk geval.
Het script wat mijn panelen continu uitleest, (wat dus niet uitgaat van de dagtotalen maar van de totaalopbrengst van het gehele apparaat) heeft daar geen last van. Als er een dag geen productie is geweest, dan wordt er gewoon een 0 weggeschreven voor die dag, en er wordt netjes een foutmelding in de log weggeschreven. Dat komt uiteraard omdat je onder linux of windows wel een datum beschikbaar hebt. Pas voor de grap je datum maar eens aan en draai dan de software nog eens.
Je kan het probleem wel omzeilen, maar dan zal je dagelijks het script moeten draaien. Als dan de voorlaatste gegevens (die dus "gisteren" zijn bewaard) ineens 2 of meer dagen zijn verschoven, ipv 1, dan weet je dus met enige zekerheid dat er iets raars aan de hand is. Het blijft echter een verwachting, want in het geval dat je meerdere dagen een even grote productie en draaitijd hebt, gaat het weer niet. Omdat je daardoor allerlei vage constructies creeërt die nooit tot 100% betrouwbaarheid leiden, ben ik daar niet aan begonnen.
In dit soort gevallen werkt een menselijke controle immers veel beter, want een programma kan niet zomaar zien of er sneeuw, zonsverduisteringen of stroomverstoringen zijn geweest...
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 26-05-2007 15:09 ]
---------------
Er was van de week al een heel gedoe omdat een van de twee EL's ineens niet meer bij de fabriek stond maar ergens anders. Omdat dat een stuk dichterbij was, zijn we daar vandaag naartoe gegaan ondanks dat we niet konden vergelijken welke beter was. Omdat dit echter de duurste van de twee was waren we positief dat het wel goed zou komen. Niet dus.
Er was nogal wat mis. De kilometerteller deed het niet waardoor ook de kilometerstand onbetrouwbaar is. Er zaten 68ah accu's in in plaats van de standaard 90ah. Het tentdakje was in slechte staat, en aan een zijkant was forse schade geweest die welliswaar gerepareerd was, maar niet met dezelfde kleur geel overgespoten. Naast de reparatie zat een scheur in het kunststof. Helemaal door en door en op een plek waar doorscheuren gegandeerd is. Verder zat er een dermate grote kier tussen onder en bovenstuk dat mijn hand er door naar binnen kon. Je keek gewoon tussen de schalen door. Als klap op de vuurpijl was er geen kenteken, waardoor de proefrit beperkt moest blijven tot de parkeerplaats. Even een stukje op topsnelheid was er niet bij. Nu hebben we het natuurlijk over een tweedehands voertuig, maar wel een van 7290 euro. Geen kattepis dus, en dan mag je op zijn minst verwachten dat er geen gaten in zitten.
Na een gesprek met de dealer bleek dat deze EL pas twee weken bij hem was. Ze hebben hem dus daarnaar toe gebracht nadat ze wisten dat we zouden komen kijken en dat geeft geen goed gevoel over de staat van de andere EL die kandidaat was. Van de week heb ik gehoord dat deze helemaal niet rijklaar is. Er zaten geen accu's is en geen lader. Deze konder er pas dinsdag aanstaande ingebouwd worden. Ik zou om 12.00 uur kunnen proefrijden en als ik hem wilde kopen dan gingen ze hem klaarmaken, waar ze nog een paar uur voor nodig zouden hebben. Als je bedenkt dat beide voertuigen in maart al in de showroom stonden, en het exemplaar van vandaag in ieder geval als sinds januari, geeft dat twijfels.
Vooralsnog is de koop dus afgeblazen. De dealer was zelf ook teleurgesteld en heeft mij zijn eigen CityEL te koop aangeboden
Nou jullie zullen begrijpen dat de sfeer in de auto terug niet opperbest was. Hopelijk krijg ik maandag goed nieuws zodat ik er alsnog een kan halen.
Ai, dat is een koude douche Deom. Het klinkt alsof je een goede, klantgerichte dealer getroffen hebt. Hopelijk kan hij wat voor je betekenen!Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:27:
Nou, ik ben net terug uit Duitsland om mijnCityEL te halen. 600 kilometer gereden vandaag en allemaal voor niks.
Ik hoop het inderdaad, maar er zat nog 2500 euro verschil tussen mijn beoogde CityEL en die van hem, en dat is een fors verschil.CanonG1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:53:
[...]
Ai, dat is een koude douche Deom. Het klinkt alsof je een goede, klantgerichte dealer getroffen hebt. Hopelijk kan hij wat voor je betekenen!
Volgens de dealer schijnt het echter vaak zo te gaan in Duitsland. Bedrijven zijn daar volgens hem niet zo klantgericht als in Nederland. In ieder geval staat deze dealer op de nominatie als leverancier van een set zonnepanelen, want hij het er redelijk wat staan, net als diverse heatpipe zonnecollectoren, warmtepompen en houtkachels met warmtewisselaars.
Op hoeveel zou de totaalprijs dan komen?Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:32:
Ik hoop het inderdaad, maar er zat nog 2500 euro verschil tussen mijn beoogde CityEL en die van hem, en dat is een fors verschil.
One-stop-shopping, zoals dat dan zo mooi heetVolgens de dealer schijnt het echter vaak zo te gaan in Duitsland. Bedrijven zijn daar volgens hem niet zo klantgericht als in Nederland. In ieder geval staat deze dealer op de nominatie als leverancier van een set zonnepanelen, want hij het er redelijk wat staan, net als diverse heatpipe zonnecollectoren, warmtepompen en houtkachels met warmtewisselaars.
De prijs zou rond de 9800 euro uitkomen. Daar kan ik ook een andere auto en een electroscooter voor kopen. Door er wat accesoires af te halen kwam de prijs op 9500 euro, maar nog steeds te hoog.CanonG1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:18:
[...]
Op hoeveel zou de totaalprijs dan komen?
[...]
One-stop-shopping, zoals dat dan zo mooi heet
Nou dat one-stop-shopping valt erg tegen. Blijkbaar snappen ze het niet als je zegt: ik ben er om 11.00 uur en ik wil om 13.00 uur weer onderweg terug zijn met een CityEL in de aanhanger. We gingen namelijk pas om 13.00 uur zitten praten over wat er allemaal mis was. Toegegeven, ik was wat later, maar we gingen nu pas om 15.00 uur terug.
Het frustrerende is dat er geen alternatief beschikbaar is. Je bent dus gebonden aan CityCom. Ik heb net nog eens naar de foto zitten kijken, en enkele kenmerken van de wagen van gisteren zijn daar niet op te zien (schroefjes voor de kentekenplaten, krassen). Het lijkt er dus op dat de foto wat opgeleukt is voor de verkoopsite, of het is een foto van een andere CityEL, maar dat kan ik niet controleren.
Oef.... wat een geld...Anoniem: 54122 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 08:32:
De prijs zou rond de 9800 euro uitkomen.
Ja, het is jammer dat de markt nog zo klein is. Als er meer aanbieders zouden zijn mag je verwachten dat de productie gestroomlijnd wordt (=prijs omlaag), dat ze met elkaar gaan concurreren (=prijs omlaag) en dat ze wat klantvriendelijker worden. Want nu lijken ze niet echt door te hebben dat ze een klant in de kou laten staan. Of het kan ze niet schelen omdat ze inderdaad weten dat je toch nergens anders kwijt kan.Het frustrerende is dat er geen alternatief beschikbaar is. Je bent dus gebonden aan CityCom.
- Wasmachine, uit (?) --> 9W, aan maar doet niets 12W, aan/uit schakelaar tussen stopcontact en stekker EUR 6.95.
- HD recorder, in de handleiding stond iets over deep-standby dus even gekeken. Normale standby 12W, deep-standby (maar langzame startup) 2W. Hij staat nu op de laatste, een aan/uit schakelaar is niet mogelijk of ik moet mijn TV gids niet meer willen zien en voor die 1.15 kan ik geen abbo afsluiten.
- Stereo toren, uit --> 9W, nu maar een voetschakelaar er tussen gemonteerd, gaat alles ook meteen aan en niet alle componenten zelf aan doen, EUR 3.95
- TV slaapkamer uit 5W, aan/uit EUR 6.95.
- Afstand bestuurbare aan/uit schalaar (voor moeilijk te bereiken verlichting) 11W, geruild en nu 4W (en ziet er iets minder uit maar je ziet hem toch niet). Ja, luxe ... geaccepteerd want bovenop de kast kruipen is geen optie.
- Adapter voor apparaat ingebouwd in de keuken, 9W ... weet nog niet hoe ik hier een aan/uit tussen kan krijgen zonder in een vreemde hoek die schakelaar aan te hoeven zetten.
- Heb server draaien. De monitoren, boxen, USB dingetjes zitten netjes op een echte aan/uit schakelaars en vreten dus geen stroom ... printer aan de aandacht ontsnapt, 6W.
- Openhaard (beste investering tot nu toe
, gas verbruik met 30% naar beneden ), zitten ventilatoren op die automatisch (thermisch) aangaan ... deze adapter vreet echter wel 8W, toch even een aan/uit schakelaar er tussen zet. EUR 6.95.
Wel zorgen dat ie helemaal leeg is natuurlijk
Als je dan thuis komt kun je de zaak weer vullen met boodschappen.
Binnekort valt hier de jaarafrekening van de stadsverwarmimg ook weer in de bus.
Ik schat zo'n 45% minder verbruik aan GJ als ik m'n meter zo zie, ik heb nu ongeveer drie kwart jaar mijn speksteenkachel.
Moet er wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebbem gehad.
Dat is inderdaad ook altijd wat wij doen als we meer dan een paar dagen weggaan. Het is gelijk een goede gelegenheid om weer eens door de houdbaarheidsdata te neuzen én om de koelkast weer eens schoon te maken. Sowieso schakel ik altijd alles uit (behalve de zonnestroominstallatie uiteraard) als we op vakantie gaan.Speksteenkachel schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:51:
Je zou nog kunnen overwegen om tijdens je vakantie de vriezer/koelkast helemaal uit te schakelen.
Wel zorgen dat ie helemaal leeg is natuurlijk![]()
Als je dan thuis komt kun je de zaak weer vullen met boodschappen.
Super!Binnekort valt hier de jaarafrekening van de stadsverwarmimg ook weer in de bus.
Ik schat zo'n 45% minder verbruik aan GJ als ik m'n meter zo zie, ik heb nu ongeveer drie kwart jaar mijn speksteenkachel.
Moet er wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebbem gehad.
Eigenlijk schandalig als je geen andere keus hebt, onze hele wijk heeft namelijk geen gas.
Wat zijn eigenlijk de vastrechtkosten bij een gasaansluiting?
Anoniem: 27279
Vanaf de NUON site:Speksteenkachel schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:39:
Wat zijn eigenlijk de vastrechtkosten bij een gasaansluiting?
Meer info hierVastrecht gas
Het vastrecht voor de levering van gas door Nuon bedraagt € 1,99 per maand, inclusief BTW.
Qua gas verbruik ik per dag 1,5M3. Is dat veel (2 onder 1 kap met een hoge rendementsketel, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen van 1 en 2,8 jaar oud).
Maar mijn stoomverbruik is wel heeeel hoog.

Ik denk niet dat dat erg hoog is. Wij zijn met zijn tweetjes en wij gebruiken in de 'niet-stookmaanden' zo'n 20-30m3 aardgas per maand, dat is dus 0,7-1m3 per dag. Ik kan me voorstellen dat kleine kinderen vaak gewassen worden etc., dat zal was gas kosten.jantje.vlaam schreef op maandag 28 mei 2007 @ 07:52:
Qua gas verbruik ik per dag 1,5M3. Is dat veel (2 onder 1 kap met een hoge rendementsketel, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen van 1 en 2,8 jaar oud).
Zooooo

Tip: gebruik photobucket, geen popups!
Dingen die we veranderd hebben om het verbruik terug te dringen zijn: Vaatwasser op een lagere stand, wasdroger zo min mogenlijk gebruiken, minder op 60 graden wassen, veel apparaten achter een schakelaar gezet (bv. magnetron, stereo\tv spullen, pc hoek) en bijna overal spaarlampen ingedraaid. (bij de action bv voor nog geen 2 euro spaarlampen van 3 watt voor de schemer en bedlampjes (=15watt))
tip, gebruik Tinypic ook erg makkelijk zonder pop-ups
[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 28-05-2007 11:13 . Reden: tinypic toegevoegd ]
[ Voor 9% gewijzigd door hamsteg op 28-05-2007 11:31 ]
Wat voor meter gebruik je daar nu ook weer voor? Want dat gamma ding wat ik dus had, kon geen sluipverbruik meten.hamsteg schreef op maandag 28 mei 2007 @ 11:30:
Ik ben pas twee weken geleden begonnen met meten door voor en na de vakantie een nul-meting te maken. Die zit op 5.75 kWh (server, koelkast, vriezer en MV). Dagverbruik zit nu in de vijf dagen na de vakantie op 11.4 kWh. Gas < 1M3, water 0.25M3. Dat is dus inclusief extra wassen en veel klussen, veel Radio/TV. Komende week wordt een normale week dus een kijken wat dat wordt.
Ik heb hier nogal wat sluipers staan, maar ben bang dat ik die niet allemaal kan loskoppelen...we hebben hier ook zo'n klikaan klik uit systeempje voor onhandig te bereiken schemerschakelaars, onze microcontroller gestuurde afzuiger, de stereo, dect telefoon, en wat gebruikt een normale draaiende tijdschakelaar eigenlijk

---------------
Ben wel benieuwd waarom je voor een elektrisch autootje gaat in plaats van bijvoorbeeld een velomobiel. Zie op de CityEl site staan dat ze een actieradius hebben van maximaal 90 km, sommige modellen een stuk minder (lijkt me dat je voor de maximale ar. ook niet al te snel kan rijden). Met een velomobiel haal je dit ook makkelijk en na een tijdje rijd je ook veel grotere afstanden.Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:27:
Nou, ik ben net terug uit Duitsland om mijnCityEL te halen.
Een velomobiel zal misschien iets trager gaan, maar je sport ondertussen wel meteen (scheelt geld/tijd
Ben ook wel benieuwd of je nog andere voertuigen overwogen hebt naast zo'n CityEL en misschien een velomobiel
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Oh ja, nog een maatregel die volgens mij hielp is de ventilatie achter de koelkast en vriezer verbeteren dmv van het plaatsen van rooster (werd er altijd erg warm). Die roosters waren niet nodig vonden de mannen die de keuken neergezet hebben
Het niet nemen van een velomobiel heeft een hele duidelijke reden. Ik moet ook naar mijn werk kunnen als ik lichamelijk niet in staat ben om te fietsen, maar wel goed genoeg ben om te werken. Als ik bijvoorbeeld mijn enkel kneus, kan ik best achter mijn bureau zitten, maar er eerst naartoe trappen wordt dan lastig. Daarnaast het ik al twee ligfietsen (Flevobike 50/50 en Optima Rider) dus een derde om te sporten is onzinnig. Daarnaast haal je met een velomobiel nooit zulke hoge gemiddelde tijden en kom je uitgerust aan op je werk als met een gemotoriseerd vervoermiddel.Gizz schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:32:
[...]
Ben wel benieuwd waarom je voor een elektrisch autootje gaat in plaats van bijvoorbeeld een velomobiel. Zie op de CityEl site staan dat ze een actieradius hebben van maximaal 90 km, sommige modellen een stuk minder (lijkt me dat je voor de maximale ar. ook niet al te snel kan rijden). Met een velomobiel haal je dit ook makkelijk en na een tijdje rijd je ook veel grotere afstanden.
Een velomobiel zal misschien iets trager gaan, maar je sport ondertussen wel meteen (scheelt geld/tijd), waarschijnlijk goedkoper in onderhoud en je gebruikt helemaal geen elektriciteit (energie van je celletjes kan dan weer voor iets anders gebruikt worden).
Ben ook wel benieuwd of je nog andere voertuigen overwogen hebt naast zo'n CityEL en misschien een velomobiel
De hoofdreden waarom ik een CityEL wil hebben is omdat deze op het fietspad mag. Het is geen brommobiel maar een bromfiets. Aan een brommobiel heb je in Nederland niets omdat er te veel plekken zijn waar je niet mag rijden. Met een brommer heb je daar geen last van. Deze mag op het fietspad en kan dus eigenlijk overal komen. Een simple voorbeeld. Als ik naar mijn werk wil, moet ik over de Brienenoordbrug. Met een brommobiel mag dat niet, met de CityEL wel. Dat is de hoofdreden en meteen de reden waarom veel andere voertuigen afvallen. Ik ben nu 6 maanden bezig met dit project en heb ik al die tijd geen enkel ander voertuig gevonden dat de plek van de CityEL in kan nemen.
Dit is heel simpel door de meters uit te lezen in de meterkast en dan op vakantie te gaan. Verder heb ik bij Conrad de PeakTech 9024 die vanaf 2W aan (b)lijkt te geven. Tijdschakelaar 4-8W, de stereo kun je gewoon een voetschakelaar op monteren die je dan met je voeten aan kunt klikken. Geen boilers, geen electrische wekkers, verder alle stopcontacten leeg? Dat dacht ik een jaar geleden ook ... de meter kostte geloof ik 29.95 maar die heeft zich allang terugverdiend. De mooisten zijn halogeenverlichting (met dimmers ... die slurpen alleen al).MisTraller schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Wat voor meter gebruik je daar nu ook weer voor? Want dat gamma ding wat ik dus had, kon geen sluipverbruik meten.
Ik heb hier nogal wat sluipers staan, maar ben bang dat ik die niet allemaal kan loskoppelen...we hebben hier ook zo'n klikaan klik uit systeempje voor onhandig te bereiken schemerschakelaars, onze microcontroller gestuurde afzuiger, de stereo, dect telefoon, en wat gebruikt een normale draaiende tijdschakelaar eigenlijk
De serre die ik voor ogen had, heeft uberhaupt geen doorzichtig dak. We hebben het nu al snel te warm in de tuin, dus een doorzichtig dak lijkt ons niet zo'n goed plan. Die doorzichtige panelen is wel een optie, maar het lijkt me het geheel flink duurder maken. Je hebt dan panelen nodig die precies passen etc, terwijl gewone panelen er op zetten een stuk makkelijker en goedkoper lijkt.Ik zou juist de panelen opnemen in het dak van je serre. Ik heb van die doorzichtige panelen op marktplaats zien staan, en DBcom heeft ze ook liggen. Bij onze buren hebben ze ook een serre, en daar zat binnen een jaar een screen op het glazen dak, omdat het zo warm werd binnen. Dan kan je beter meteen een beetje zonwering dmv doorzichtige panelen toepassen.
Ik bedacht me nog wel dat het maar de vraag is of zo'n serre op het gewicht van die panelen berekend is. Hoe zit dat ook weer? Die panelen zijn betrekkelijk zwaar, toch?
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
20 - 25 kWh/dag is zo'n 8000 kWh/jaar.jantje.vlaam schreef op maandag 28 mei 2007 @ 07:52:
Mijn slimme Oxxio meter is eindelijk geplaatst. Nu had ik na de plaatsing geen gegevens, inmiddels zijn de eerste gegevens binnen en dat is nogal schrikken.
Maar mijn stoomverbruik is wel heeeel hoog.
[afbeelding]
Is niet onmogelijk, maar geeft zeker mogelijkheden tot besparing
Maar leg de rekening van een jaar geleden er eens naast (aangenomen dat je niet ineens veel meer bent gaan gebruiken door bijv een zonnebank)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.
Ik (gelukkig) niet, maar volgens mij heeft zonnigtype dat wel. Hij lijkt alleen nu op vakantie te zijn o.i.d. want hij werkt zijn website niet bij en ik heb hem hier ook al een paar dagen niet gezien. Als hij er weer is moet je het hem maar eens vragen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.
www.aerorider.nl (Nederlands product. Je KAN meetrappen, hoeft niet. Ook bromfietsregels)
Ik vind dat een zeer mooi voertuig, maar de prijs is heftig. De basisprijs is €7500 (vergelijkbaar met de CityEl), maar kijk eens wat je er bij moet nemen voordat het een bruikbaar voertuig is. Het bereik wordt opgegeven als 20-80km. Om aan die 80km te komen zul je denk ik twee NiMH accupacks moeten nemen+lader: €600+800+200 = € 1600 extra, totaal dus €9100. Dat is wel een heel stevige prijs voor een éénpersoonsvoertuigje waarin je zelf nog moet meetrappen ook. Dan zie ik prijstechnisch meer in de CityEl.MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:06:
Is een AeroRider dan niks als alternatief voor de CityEl?
www.aerorider.nl (Nederlands product. Je KAN meetrappen, hoeft niet. Ook bromfietsregels)
Wij hebben ook geen gas in de wijk en zijn (verplicht) aangesloten op een net met een warmtepomp. We betalen per afgenomen kJ aan warmte (of koeling). Onze voorschotnota is nu 93 euro per maand...Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Maar daarin zit ook het huur van de warmtepomp in (nauwelijks onderhoud aan).
Dat lijkt veel maar ik heb geen kosten voor gas, onderhoud en vervanging van de ketel.
We zijn nu goedkoper uit dan in ons vorige huis met een HR-ketel.
Geen idee hoe dat werkt bij stadsverwarming?
Het is een redelijk alternatief, maar de snelheid is te laag. In Nederland magje slechts trapondersteuning hebben tot 25 km/u. Daarna wordt het een brommer en moet er een typegoedkeuring op die erg kostbaar is om te krijgen. Vandaar dat bij de maximale snelheid staat dat deze afhangt van nationale regels. Daarnaast is de prijs inderdaad erg hoog gezien het feit dat je nog mee moet trappen, en hij ziet er ook niet heel solide uit.MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:06:
Is een AeroRider dan niks als alternatief voor de CityEl?
Deze is onderhoudsvrij en betalen er 10 euro in de maand voor.
De stadverwarming gaat verder rechtstreeks door onze radiatoren voor de verwarming, op elke radiator zit een thermostaatkraan.
Dit werkt prima en we hoeven geen ketel te kopen.
Echter die 21 euro aan vast recht per maand zit mij dwars ten opzichte van die 1,75 voor een gasaansluiting.
In principe geld hier het principe dat je niet duurder uit mag zijn als een gasaansluiting.
Komt nog bij dat we alleen elektrisch kunnen koken wat ook nog eens duurder is als gas.
Als alternatief voor een auto valt dat nog wel mee. Ik ben ook aan het overdenken om zo'n apparaat aan te schaffen. Als je nagaat dat het mijn werkgever 3500 euro per jaar bespaart aan de parkeergarage en mijzelf voor zo'n 3000 euro aan benzine per jaar, moet het in een jaar rond te breien zijn.... Wellicht dat mijn werkgever nog wel genegen is te sponsoren middels wat reclame op de AeroRiderCanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:28:
[...]
Ik vind dat een zeer mooi voertuig, maar de prijs is heftig. De basisprijs is €7500 (vergelijkbaar met de CityEl), maar kijk eens wat je er bij moet nemen voordat het een bruikbaar voertuig is. Het bereik wordt opgegeven als 20-80km. Om aan die 80km te komen zul je denk ik twee NiMH accupacks moeten nemen+lader: €600+800+200 = € 1600 extra, totaal dus €9100. Dat is wel een heel stevige prijs voor een éénpersoonsvoertuigje waarin je zelf nog moet meetrappen ook. Dan zie ik prijstechnisch meer in de CityEl.
Mijn situatie is dat we 2 auto's hebben, iedere dag beide in de file staan en alles (houderschapsbelasting, verzekering, onderhoud, APK) dubbel gedaan moet worden. 1 auto is voldoende als ik een alternatief heb voor woon- werkverkeer.
Voorlopig tob ik nog even verder...
Het IS een bromfiets, met goedkeuring en gaat 45 km/u. Krachtberekeningen zijn dus ook allemaal goedgekeurd. Check ook de filmpjes op de site trouwens...http://www.aerorider.com/film/Aerorider-InterbikeMovie.wmvAnoniem: 54122 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:41:
[...]
Het is een redelijk alternatief, maar de snelheid is te laag. In Nederland magje slechts trapondersteuning hebben tot 25 km/u. Daarna wordt het een brommer en moet er een typegoedkeuring op die erg kostbaar is om te krijgen. Vandaar dat bij de maximale snelheid staat dat deze afhangt van nationale regels. Daarnaast is de prijs inderdaad erg hoog gezien het feit dat je nog mee moet trappen, en hij ziet er ook niet heel solide uit.
en http://www.aerorider.com/film/video%2001.wmv
http://www.new-energy.tv/...n_europa.html?trailer=202
Voor €25000? Want dat betaal je voor een Twike met 2 NiMH accupacks. Ook daarvoor geldt weer: stoer apparaat, maar ongeveer twee keer te duur, zeker voor een merk zonder dealernetwerk. Een een paar posts hoger (misschien wel in deel 2) is deze ook aan de orde gekomen. Hier zitten zoveel accu's in dat de 'accu-vervang-prijs' per km weer te hoog is.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:05:
Is een twike niet iets, zie onderstaand filmpje.
Ik zou zo graag zien dat er een leuk en bruikbaar elektrisch voertuig op de markt komt, maar op dit moment is er nog niets (tweedehands CityEl's daargelaten, nieuwe CityEl's zitten wat mij betreft op het randje van de zinvolheid).
Nee, een Twike gaat harder (80+) en is groter/breder. Die heeft weer een type-auto-goedkeuring. Sta je dus weer op de snelweg in de file want je mag het fietspad niet op.Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 13:05:
Is een twike niet iets, zie onderstaand filmpje.
Overigens hier meer info: www.twike.nl
[ Voor 4% gewijzigd door MichaelPB op 29-05-2007 14:33 ]
Ik verbruik samen met vriendin per jaar 1500kWh per jaar aan stroom. Daarnaast verbruiken we ongeveer 1350kuub aan gas...
Het probleem waar ik mee zit is dat ik wel energie wil besparen... maar ik zie op de rekening dat mijn gasrekening totaal tussen de 75-80% van de totale rekening is.
Nu zijn beide aantallen niet echt veel dacht ik zo, maar ik wilde toch graag weten of het mogelijk is om op je gas te besparen en zo ja hoe... want het heeft natuurlijk niet echt zin om flink veel geld te investeren om daarmee maximaal 20% van je rekening te besparen.
Zijn er manieren om gas te besparen ofzo?
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Stroom is al vrij laag, netjes!MrWilliams schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:23:
Ik verbruik samen met vriendin per jaar 1500kWh per jaar aan stroom. Daarnaast verbruiken we ongeveer 1350kuub aan gas...
- Thermostaat lager. Trek een trui aan als je het koud hebt.Zijn er manieren om gas te besparen ofzo?
- Thermostaat een half uur voordat je naar bed gaat al laag/uit zetten.
- Kamers waar je niet bent niet (of minder) verwarmen.
- Als er niemand thuis de thermostaat uitzetten.
- Dik(kere) gordijnen houden de warmte binnen, maar zorg er wel voor dat ze de radiatoren niet bedekken!
- CV-systeem goed op druk houden.
- Minder lang douchen.
- Waterbesparende douchekop plaatsen, als je een wat nieuwere ketel hebt spaart dat ook gas.
Dat zijn de makkelijk dingen. Wil je meer doen:
- Check je CV-ketel. Indien oud -> vervangen door HR+++heftighypersuperzuinig
- Heb je ramen met enkel glas? Vervangen door dubbelglas.
- Dak/vloer/muurisolatie (laten) controleren en indien nodig (extra) laten isoleren.
- Zonneboiler plaatsen voor tapwater-verwarming.
- Warmteterugwin-installatie in je douche laten plaatsen.
- Zorgen dat je een hoogrendementsketel gebruikt.
- Warmte zo weinig mogelijk weggooien, zoals een ventilator in de badkamer die lang aanstaat, afvoer van warm water, thermostaat naast een open deur of een doorgang waar je vaak langs loopt.
- Water zo weinig mogelijk opwarmen. Dus een zonneboiler die het water al voorverwarmt is een idee.
- kleine oven gebruiken als je alleen maar een pistoletje opwarmt. Het is een beetje zonde om een 50 - 60 liter grote oven voor te moeten verwarmen.
- koken met de deksel op de pan
- niet te veel water of te grote pan gebruiken bij het koken.
- goede pannen gebruiken met een dikke bodem, zodat je minder warmte verliest en dus korter kunt koken, of met een minder grote vlam.
- korter douchen.
- klepje voor de brievenbus-gleuf in de deur.
Hmm is dat wel een besparing?CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:43:
[...]
- Thermostaat een half uur voordat je naar bed gaat al laag/uit zetten.
- Kamers waar je niet bent niet (of minder) verwarmen.
- Als er niemand thuis de thermostaat uitzetten.
Als je de boel laat afkoelen tot een bepaalde temp, dan zul je ook de boel weer op moeten warmen als je weer thuis komt.
Tijdens een vakantie of weekendje weg kan ik me goed voorstellen dat je dan werkelijk bespaart, maar tijdens het werken overdag (dus zeg zo'n 8 - 16 uur de kachel uit) heb je dan eigenlijk alleen maar de winst van het warmte verlies wat je eigenlijk zou hebben gedurende de tijd dat de temp in je huis niet meer verder afneemt. (warmte verlies is groter bij groter temp verschil met de omgeving)
Maarjah, als er geen warmte verlies zou zijn dan hoef je ook niet meer te stokenTD-er schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:55:
[...]
Hmm is dat wel een besparing?
Als je de boel laat afkoelen tot een bepaalde temp, dan zul je ook de boel weer op moeten warmen als je weer thuis komt.
Tijdens een vakantie of weekendje weg kan ik me goed voorstellen dat je dan werkelijk bespaart, maar tijdens het werken overdag (dus zeg zo'n 8 - 16 uur de kachel uit) heb je dan eigenlijk alleen maar de winst van het warmte verlies wat je eigenlijk zou hebben gedurende de tijd dat de temp in je huis niet meer verder afneemt. (warmte verlies is groter bij groter temp verschil met de omgeving)
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Het verlagen van de temp met 3-6grd wordt door de energiebedrijven zelf aangeraden (advies 'snachts / niet thuis 15-17 graad). Verder omlaag wordt gezien als inefficient omdat dan inderdaad het weer opwarmen meer energie kost. Door de isolatie in huizen is 3-6 graad makkelijk op te vangen. Bij ons, nu uit maar in de winter,
- 0645-0730 18grd,
- 0700-1700 16 grd,
- 1700-2200 19 grd (za-zo 21grd), gaan we weg dan wordt dit handmatig over-ruled naar 16 grd.
- 2200-0645 16grd.
Voor onze katten hebben we een kattenluik in een aantal binnendeuren, elke keer open en dicht doen kost ook energie (ook persoonlijke

[ Voor 30% gewijzigd door hamsteg op 29-05-2007 16:31 . Reden: Verkeerde gaten boren ... ]
Noem een een merk en modelCanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:43:
- Check je CV-ketel. Indien oud -> vervangen door HR+++heftighypersuperzuinig
Ja, dat is een besparing. Je bent tijdens je afwezigheid alleen maar aan het stoken om het verlies ('wamtelekkage') te compenseren.TD-er schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:55:
Hmm is dat wel een besparing?
Dat gaat niet, dat is afhankelijk van o.a. je woning en of je bv. ook tapwater wil verwarmen. Hiermee kun je een keus maken:
http://www.ketelkiezer.nl/index2.html
En uiteraard kan een goede installateur je er over adviseren
Anoniem: 49450
Dit laat op een website zien welke gebouwen hoe duurzaam zijn.
www.zichtbaar-duurzaam.nl
wil ik nog wel even wijzen op mijn favoriet van dit moment; de Mega Multi Truck
Naast de std diesel versies zijn er ook elektrische varianten van.
Het is een brommobiel en geen bromfiets, iets waarvan ik vandaag heb geleerd dat er minimaal een wezenlijk verschil is; je mag de Van Brienenoord niet over.
Maar met zo'n 'sexy' mobiel rij je toch graag een klein eindje om over de Willems- of Erasmusbrug?
Oeps, dat defeats the purpose natuurlijk een beetje...
Een goede tweede is voor mij trouwens de Aixam Scouty (R)
Geen van beide kwamen overigens voor in de op de laatste site ook vermelde ANWB Kampioen 'test'.
Daar staat trouwens wel dat een Smart FourTwo (waar je de Brienenoord wel mee over mag, maar niet over het fietspad
Ik heb het woord test expres even tussen quotes geplaatst, omdat ik niet bijster onder de indruk was van het test-gehalte van het artikel.
Fietsen is waar mogelijk natuurlijk altijd beter.
Over dat CityEL verhaal;
Er werd mij nog niet geheel duidelijk wie nu de meedenkende dealer as en wie de niet klant gerichte hork.
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Of ze dimbaar zijn weet ik niet, ik zou niet weten waarom niet,jantje.vlaam schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:12:Zijn er al dimbare led spots met een GU10 aansluiting die rechtstreeks op 230Volt aangesloten kunnen worden? Ik kan ze niet vinden.
maar op de conrad site staan wel 230V led lampen met GU 10 aansluiting;
[Home | In en om het huis | Verlichting en lampen | Lampen | LED-lampen]
Deze maand gratis bezorgd
Ik was niet geheel toevallig op die site aan het kijken.
Oa naar een andere energie meter (de Energy 3000 zoals Nuon die ook aanbied) zodat ik wellicht wel lekstroom kan gaan meten.
Maar ook naar de lampen, zowel de spaarlampen als de LED lampen.
Als ik me het goed herinner dan zijn spaarlampen een soort TL lampen die dus een fractie van het verbruik hebben van gewone lampen, al was het maar omdat ze de energie omzetten in licht ipv warmte.
En zijn LED lampen nog eens een stuk efficienter en hebben zeker een langere levensduur ?
Waarbij het nadeel is dat beide initieel duurder zijn dan gewone lampen en dat niet elke lamp eenzelfde warmte-kleur heeft als we dat van gloeilampen gewend zijn. Toch ?
Overigens ben ik geen supporter van het verbieden van gloeilampen. Al was het maar omdat me dat geheel onhoudbaar lijkt.
Maar wel van het stimuleren van het gebruik van betere lampen, waarbij LED lampen volgens mij de toekomst hebben. Maar die zijn nu geloof ik nog een beetje erg 'hard' kwa kleur.
Toch eens wat lampjes kopen om mee te experiementeren.
Zeker als vervanging voor de halogeen straal kanonnen (2*300W gedimmt = ca 1MW/j) zou LED toch in aanmerking moeten kunnen komen.
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Ik heb een tijdje geleden de documentaire 'Who killed the Electric car' gezien.
Dit is een documentaire zoals Michael Moore hem ook had kunnen maken; erg onderhoudend, een beetje conspiracy-achtig, maar zeker op sommige punten erg verhelderend.
Ik zou zeggen dat dit standaard voor is voor een ieder die geintresseerd is in Electric cars.
Ik denk overigens zelf dat Hybrids eerst belangrijker zullen worden voordat elektrische auto's het overnemen.
De beperkte actieradius van een all-electrical auto zie ik niet als een probleem.
Enerzijds zal mijn held 'Stanford R. Ovshinsky' daar wellicht een oplossing voor vinden en anders zal de rest van 'de markt' dat wel doen op het moment dat het nodig is.
Anderzijds is het niet zo bijster moeilijk om ipv benzine accu's te tanken; oftewel; je legere accu's bij een tankstation inruilen voor volle.
Dit zolang we nog geen energie drager hebben gevonden die waarmee bijvoorbeeld al het zonlicht, of alle blikseminslagen ter wereld kunnen opvangen, opslaan, opdelen en verspreiden.
Wie weet, hebben we nooit kernfusie nodig...
Oh, vrijwel geheel los hiervan (het is ook een documentaire en gaat ook over energie); een andere boeiende documentaire is ENRON - The smartest guys in the room erg verhelderend om te zien hoe traders met je energie kunnen omgaan.
En bijna last but not least; toevallig zag ik van het weekend het laatste stukje van een VPRO documentaire uit 2003. Hierin ging het oa over het gebruik van Waterstof als energie bron. Helaas heb ik het begin gemist, dus ik heb niet meegekregen hoe ze die ernergie er in dachten te proppen. Want voor zover ik heb begrepen is waterstof enkel een opslag- en transportmiddel; je stopt er energie in en haalt dat later/ergens anders er weer uit.
Weet iemand toevallig welke dit was?
Ze hadden rond die tijd natuurlijk nog niet van het boek 'The Hype About Hydrogen' (uit 2004
Nu allerlaatst, nogal off-topic, maar nog net niet helemaal en zeker nog niet least;
De film 'Thank you for smoking'. Geeft een leuk idee van hoe organisaties die voor een bepaald doel lijken te zijn opgericht, in werkelijkheid iets heel anders nastreven.
En is gewoon een grappige film
Dat wilde ik even kwijt...
Dat is helaas een wijdverbreid misverstand. Witte LEDs zijn op dit moment minder efficiënt dan gloeilampen. Je kunt dus het beste spaarlampen inzetten.AnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:49:
En zijn LED lampen nog eens een stuk efficienter
En hoe zit dat nou met de CosPhi? Geeft deze meter wel het correcte verbruik aan ookal is de belasting inductief of capacitief? En kan je de cosphi ook aflezen (Ik meen gelezen te hebben van niet)?
---------------
@canonG1 inderdaad de led lampen die nu verkocht worden zijn nog minder efficient dan spaarlampen enzovoort. Echter bestaan er al wel efficientere lampen maaar die zijn nog lang niet marktgeschikt omdat ze zo duur zijn nog niet op grote schaal geproduceerd worden enz enz
De Energy-Check kan niet de Cos-phi weergeven, maar geeft wel het vermogen in Watt weer, niet het schijnvermogen. (alleen getest met een TV, ik had de Energy-check verkocht, voordat ik de Energy-monitor binnen had)MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:16:
@CanonG1; Had jij nou ook de Conrad Energy Check 3000? Ik zag dat er tot de 31ste geen verzendkosten geldt, en deze kan in elk geval tot 1,5 W meten.
En hoe zit dat nou met de CosPhi? Geeft deze meter wel het correcte verbruik aan ookal is de belasting inductief of capacitief? En kan je de cosphi ook aflezen (Ik meen gelezen te hebben van niet)?
De Energy-monitor 3000 kan wel die dingen weergeven en ook het schijnvermogen en ook nauwkeuriger klein verbruik weergeven.
Advies, een installateur denkt het merk waar hij de hoogste marge op paktCanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 16:28:
[...]
Dat gaat niet, dat is afhankelijk van o.a. je woning en of je bv. ook tapwater wil verwarmen. Hiermee kun je een keus maken:
http://www.ketelkiezer.nl/index2.html
En uiteraard kan een goede installateur je er over adviseren
en een site van Valliant zal geen Remeha aanbevelen
Ik weet alleen dat je geen projectketel moet pakken, maar net het model daarboven.
Hmm, i dacht begrepen te hebben dat het een fiets met trapondersteuning is. Blijft helaas dat je mee moet trappen en soms gaat dat gewoon niet. De filmpjes heb ik al eerder gezien. Er staat een filmpje waarop de fiets bijna uit de bocht gaat, en dat ziet er best eng uit.MichaelPB schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 12:56:
[...]
Het IS een bromfiets, met goedkeuring en gaat 45 km/u. Krachtberekeningen zijn dus ook allemaal goedgekeurd. Check ook de filmpjes op de site trouwens...http://www.aerorider.com/film/Aerorider-InterbikeMovie.wmv
en http://www.aerorider.com/film/video%2001.wmv
Maar goed, kan ik daar nu uit afleiden dat de energy check dus niet helemaal voldeed? Ik wil graag sluipverbruikers kunnen meten, en omdat dat nu eenmaal vaak trafootjes zijn, vraag ik me af hoe ik dat nou eenvoudig en voor niet teveel geld kan meten. De energy check vind ik op zich toch al duur genoeg.TD-er schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:54:
[...]
De Energy-Check kan niet de Cos-phi weergeven, maar geeft wel het vermogen in Watt weer, niet het schijnvermogen. (alleen getest met een TV, ik had de Energy-check verkocht, voordat ik de Energy-monitor binnen had)
De Energy-monitor 3000 kan wel die dingen weergeven en ook het schijnvermogen en ook nauwkeuriger klein verbruik weergeven.
---------------
De Mega Van staat ook hoog op mijn lijstje. Dicht en rood. Pieter Post Pieter Post lalalalaAnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:21:
Naar aanleiding van het toch een beetje treurige verhaal over het (niet) ophalen van de CityEL
wil ik nog wel even wijzen op mijn favoriet van dit moment; de Mega Multi Truck
Naast de std diesel versies zijn er ook elektrische varianten van.
Het is een brommobiel en geen bromfiets, iets waarvan ik vandaag heb geleerd dat er minimaal een wezenlijk verschil is; je mag de Van Brienenoord niet over.
Maar met zo'n 'sexy' mobiel rij je toch graag een klein eindje om over de Willems- of Erasmusbrug?
Oeps, dat defeats the purpose natuurlijk een beetje...
Een goede tweede is voor mij trouwens de Aixam Scouty (R)
Geen van beide kwamen overigens voor in de op de laatste site ook vermelde ANWB Kampioen 'test'.
Daar staat trouwens wel dat een Smart FourTwo (waar je de Brienenoord wel mee over mag, maar niet over het fietspad) goedkoper is dan zo'n brommobiel.
Ik heb het woord test expres even tussen quotes geplaatst, omdat ik niet bijster onder de indruk was van het test-gehalte van het artikel.
Fietsen is waar mogelijk natuurlijk altijd beter.
Over dat CityEL verhaal;
Er werd mij nog niet geheel duidelijk wie nu de meedenkende dealer as en wie de niet klant gerichte hork.
De Aixam is ook OK, maar wel weer een brommobiel.
De medenkende dealer was van http://www.dk-solar.de. De horken zijn helaas ook meteen de fabrikant en dat maakt het allemaal wat complexer.
Ik heb vandaag een half uurtje met de fabriek aan de lijn gezeten. Dat er wordt gelogen is een ding wat zeker is. Volgens de fabriek is de door mij gewenste CityEL nooit in de fabriek geweest, maar direct vanaf de klant naar de dealer gegaan. De dealer zegt hem pas twee weken geleden te hebben omtvangen, en de foto op de website van de fabriek, toont de CityEL in de showroom van de fabriek. Hij is er dus wel degelijk geweest, dus ik heb het idee dat er iemand niet de waarheid spreek. De PR mevrouw kon ook ineens heel slecht Engels toen ik haar ermee confronteerde.
Voldoende signalen om de boel meteen over te laten gaan, maar dat zou 6 maanden werk weggooien. Waarschijnlijk tegen beter weten in ga ik dus, als ik vervoer kan regelen, op 8 en 9 juni toch naar de fabriek. Op 8 juni is er dan een technische man aan wie ik mijn wensen kan doorgeven, zodat ik hem op zaterdag op kan halen. Als de directeur van de fabriek tenminste de deur op zaterdag voor me open wil doen, want normaal zijn ze op zaterdag dicht. Morgen hoop ik hier meer over te horen. Wordt vervolgd dus.
Probeer eens een paar foto's van de showroom te maken.
Anoniem: 221003
Met een zonneboiler kun je de helft van het gas besparen voor het verwarmen van warm water. Bij ons (2 persoons huishouden) wordt maandelijks ongeveer 20 m3 gas verbruikt voor warm water. Een zonneboiler zou dit dus kunnen reduceren tot 10 m3.
Besparing per jaar is dan 120 m3 = € 60
Voordat je de kosten (zonneboiler ons geoffreerd voor €2500) hebt terugverdient, ben je 2500/60 = 41 jaar verder (bij gelijkblijvende gasprijs, dat dan weer wel)
En een nadeel van een boiler is dat een mogelijk overschot aan zomerwarmte niet kunt "opslaan" voor bijvoorbeeld de wintermaanden, als het boilerwater moeilijk warm te krijgen is.
Natuurlijk, iedere m3 gas die minder verbruikt wordt is er 1, maar financieel lijkt het niet echt interessant.
Klopt mijn aanname, of zijn er hier mensen met een zonneboiler die hele andere (positieve) ervaringen hebben? En hoeveel besparen jullie door het gebruik van een zonneboiler?
Wij hebben gekozen voor een HR ketel en zonnepanelen (PV). Voordeel bij netgekoppelde zonnepanelen is dat wanneer er meer elektriciteit opgewekt wordt als dat er wordt verbruikt, dat dit wordt teruggeleverd aan het net. Je energieleverancier moet de terugegeverde kWh's uitbetalen. (is bij ons nog niet gelukt overigens
Die voldoet wel om kleine verbruikers te vinden.MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:07:
[...]
Maar goed, kan ik daar nu uit afleiden dat de energy check dus niet helemaal voldeed? Ik wil graag sluipverbruikers kunnen meten, en omdat dat nu eenmaal vaak trafootjes zijn, vraag ik me af hoe ik dat nou eenvoudig en voor niet teveel geld kan meten. De energy check vind ik op zich toch al duur genoeg.
Maar onder de 3 Watt kun je niet nauwkeurig meten. Wat je zou kunnen doen is de verbruiker aan een verdeeldoos hangen samen met een gloeilamp van bijv 5 Watt. (lampje uit koelkast ofzo, geen spaarlamp) Zodoende meet je dus iets meer dan die minimale 3 Watt en dan kun je het verschil wel meten.
Als je echt de cos-phi enzo wilt weten, dan voldoet de Energy-check 3000 niet, maar als je alleen wilt kunnen inschatten wat het verbruikt van apparaten kost, dan is 'ie prima geschikt.
Ik lees een hoop goede suggesties. Maar de belangrijkste tip mis ik nog: een HR+++ ketel die kan moduleren, met een computergestuurde klokthermostaat. Zo'n ketel kan (even eenvoudig uitgelegd) de brander tussen de 10% en 100% laten branden. Hierdoor kan je behoorlijk aan gas besparen. Iedereen weet dat continue doorrijden met 50 door de stad zuiniger is dan bij elk stoplicht stoppen en weer optrekken. Met verwarmig geldt hetzelfde. Als je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.
Een ketel die moduleert zal bij opwarmen beginnen met de brander op 100%, en naar gelang de gewenste temperatuur bereikt wordt zal hij steeds zachter gaan branden. Voordeel is lager gas verbruik en een behagelijker comfort. Een ouderwetse aan/uit thermostaat (bijv die ronde Honeywell's) schakelen op basis van een bimetaal. Dit is vrij grof. Hierdoor zal het temperatuurverschil in de kamer ook relatief groot zijn. Bij een modulerende ketel (aangestuurd door een goede klokthermostaat) is de temperatuur veel constanter.
Als je de ketel uitrust met een buiten temperatuurmeter zal hij ook rekening houden met de buitentemperatuur. Bijv. als het vriest zal de ketel eerder beginnen met stoken, maar zal de ketel ook wat hoger branden, aangezien hij weet dat er meer warmte verlies is. Andersom, als het buiten warm is, begint de ketel later en zal hij maar heel weinig bijwarmen. En als het heel warm is gaat de ketel vanzelf uit. Nooit meer naar omkijken dus.
Voorbeeld van een dergelijke keten is o.a. de Atag Blauwe Engel II. Bij installateurs een zeer bekende en gerenomeerde ketel. (en ja, ik heb er een, met buitenvoeler
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Kijk eens op http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34355857/ . Daar staan Tegenlicht - De Waterstofrevolutie, deel 1 en deel 2, ik denk dat dat de documantaire is die je zoekt.AnneTweaks schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:30:
...
En bijna last but not least; toevallig zag ik van het weekend het laatste stukje van een VPRO documentaire uit 2003. Hierin ging het oa over het gebruik van Waterstof als energie bron. Helaas heb ik het begin gemist, dus ik heb niet meegekregen hoe ze die ernergie er in dachten te proppen. Want voor zover ik heb begrepen is waterstof enkel een opslag- en transportmiddel; je stopt er energie in en haalt dat later/ergens anders er weer uit.
Weet iemand toevallig welke dit was?
...
*zucht*
Zie LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. voor ervaringen en websites met goedkopere LED lampen, Conrad is vrij duur.
[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 30-05-2007 09:02 ]
Klopt het ook dat een dergelijke ketel in combinantie met een waterbesparende douchekop meer gas kan besparen t.o.v. een niet-modulerende ketel? Zo'n douchekop vermindert de waterstroom (van 8 naar 5 l/min of zo), daar zal zo'n modulerende ketel beter op in kunnen spelen vermoed ik.Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:34:
Ik lees een hoop goede suggesties. Maar de belangrijkste tip mis ik nog: een HR+++ ketel die kan moduleren, met een computergestuurde klokthermostaat. Zo'n ketel kan (even eenvoudig uitgelegd) de brander tussen de 10% en 100% laten branden. Hierdoor kan je behoorlijk aan gas besparen. Iedereen weet dat continue doorrijden met 50 door de stad zuiniger is dan bij elk stoplicht stoppen en weer optrekken. Met verwarmig geldt hetzelfde. Als je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.
Daar ben ik het dus niet volledig mee eens. Heb hier halogeen vervangers die gewoon dezelfde lichtopbrengst hebben maar wel 3W ipv 50W slurpen. Kijk maar eens in het LED topic (misschien kun je een link in de start post opnemen?). De Gu10 kent hele goede vervangers, de E14 en E27 een paar marginaal maar niet te vergelijken met de gloeidraad lamp en de G9 kent nog helemaal geen LED vervangers.CanonG1 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:42:
[...]Dat is helaas een wijdverbreid misverstand. Witte LEDs zijn op dit moment minder efficiënt dan gloeilampen. Je kunt dus het beste spaarlampen inzetten.
En natuurlijk een ketel zonder waakvlam of voorraad vat (bij combi).
Overigens zijn de meningen verdeeld of een weersafhankelijke thermostaat zuiniger is.
(oa het inregelen schijnt vrij lastig te zijn als ik zo rond zoek of het forum van cv-shop doorlees)
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 30-05-2007 09:09 ]
Dat maghamsteg schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:54:
Daar ben ik het dus niet volledig mee eens.
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de ontwikkelingen gaan snel, LED-lampen zullen de spaarlampen - mogelijk - snel inhalen op diverse gebieden maar op dit moment ben je beter af met een spaarlamp.
Ze zijn er ook nog lang nietCanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 10:36:
[...]Dat magmaar lees olino.org maar eens door, ze hebben daar al veel metingen gedaan aan LED-verlichting. Er zijn maar weinig LED-lampen die het qua efficiëntie halen bij spaarlampen. En dan geven spaarlampen meestal nog een een mooier licht ook (completer spectrum), een witte LED is altijd een mengsel van alleen maar blauw (LED) en geel (fosfor).
En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de ontwikkelingen gaan snel, LED-lampen zullen de spaarlampen - mogelijk - snel inhalen op diverse gebieden maar op dit moment ben je beter af met een spaarlamp.
Met betrekking tot de kleur heb je gelijk en zijn de verschillen nog te groot. Voordat je een LED lamp koopt moet je de lamp eigenlijk in de winkel zien of hopen dat deze door iemand anders beoordeeld is. Spaarlampen zijn voor de E27 en E14 tot nu toe nog steeds de allerbeste beste oplossingen. Voor Gu10 zou ik toch wel LED lampen ter overweging willen aanbieden (ook omdat er bijna geen spaarlamp alternatief is) ... die 3 High Power is echt goed en ook de 38 LED variant voldoet in kleinere ruimten uitstekend.
Geen zin voor een nieuwe post
@CanonG1 Hieronder ... die kende ik nog niet, relatief nieuw?
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 30-05-2007 11:41 . Reden: Weer wat geleerd ]
Dit topic is gesloten.