Duurzame Energie deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:
  • 28.333 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik wil wel eens spaarlamp spotjes die op 12V werken zodat ik ze in mijn bestaande armatuur kan draaien (die ik overigens bijna nooit gebruik omdat ik altijd de staande lampen aanzet waar wel spaarlampen inzitten..)

Misschien moet ik mijn armatuur een keertje modden en de 12V trafo eruit slopen zodat er gewoon 220V op staat.. maar dan nog passen spaarlampen niet in de beperkte ruimte. Heb er anders nog nooit een gezien die net zo klein was als een normaal 12V 25W halogeenlampje met MR16 fitting..

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Halogen_lamp_macro_01.jpg/180px-Halogen_lamp_macro_01.jpg

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-04 23:55
Deze heb ik hangen waar ik geen dimmer op de spot heb. (Die hangen er dus 13. Ik heb twee Led lampen hangen (conrad)en er hangen nog zo'n 24 50 watt spots)).

http://www.gamma.com/products.html?id=99

Afbeeldingslocatie: http://www.gamma.com/img.html?i=5522

Hier zie ik trouwens ook een nieuwe G10 Led lamp van Philips.

Afbeeldingslocatie: http://www.gamma.com/img.html?i=5527

[ Voor 18% gewijzigd door TheSiemNL op 30-05-2007 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:52
Anoniem: 221003 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:33:
Om even terug te komen op zonneboilers: ik heb een paar maanden geleden overwogen om een zonneboiler te plaatsen toen ik de cv-ketel liet vervangen, maar ik heb mijn twijfels over het rendement van een zonneboiler.

Met een zonneboiler kun je de helft van het gas besparen voor het verwarmen van warm water. Bij ons (2 persoons huishouden) wordt maandelijks ongeveer 20 m3 gas verbruikt voor warm water. Een zonneboiler zou dit dus kunnen reduceren tot 10 m3.
Besparing per jaar is dan 120 m3 = € 60
Voordat je de kosten (zonneboiler ons geoffreerd voor €2500) hebt terugverdient, ben je 2500/60 = 41 jaar verder (bij gelijkblijvende gasprijs, dat dan weer wel)

En een nadeel van een boiler is dat een mogelijk overschot aan zomerwarmte niet kunt "opslaan" voor bijvoorbeeld de wintermaanden, als het boilerwater moeilijk warm te krijgen is.

Natuurlijk, iedere m3 gas die minder verbruikt wordt is er 1, maar financieel lijkt het niet echt interessant.
Klopt mijn aanname, of zijn er hier mensen met een zonneboiler die hele andere (positieve) ervaringen hebben? En hoeveel besparen jullie door het gebruik van een zonneboiler?
toon volledige bericht
Je aanname klopt helemaal. Wij hebben 6 weken geleden een zonneboiler laten installeren. Hiermee is het mogelijk om 200 tot 250 m3 gas per jaar te besparen, maar dan moet je wel al het warme water gebruiken. Op dit moment benutten wij niet al het warme water als er meerdere dagen achter elkaar veel zon is (zoals in april/begin mei). Als onze zoontjes (nu 2.5 jaar en 4mnd) wat ouder zijn zullen we meer warm water gaan gebruiken waardoor de besparing groter wordt. Ik overweeg om onze wasmachine te gaan vullen met warm water om het warme water beter te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:04

Punkrocker

Mostly harmless

Anoniem: 221003 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:33:
Wij hebben gekozen voor een HR ketel en zonnepanelen (PV). Voordeel bij netgekoppelde zonnepanelen is dat wanneer er meer elektriciteit opgewekt wordt als dat er wordt verbruikt, dat dit wordt teruggeleverd aan het net. Je energieleverancier moet de terugegeverde kWh's uitbetalen. (is bij ons nog niet gelukt overigens ;( )
Je leverancier is hiertoe wel verplicht hoor.

Ik deel 1 van deze topic staan wel een aantal tips voor je om dat aan te kaarten en met welk wetsartikel je kan schermen.

Je moet óf een meter krijgen die de teruglevering registreert (of gewoon terugdraait) óf een forfaitaire regeling krijgen.

Succes.

PS. Volgens mij zit je fout met je aanname wat de zonneboiler betreft. Ik denk dat de terugverdientijd heel wat korter is maar wellicht dat een ervaringsdeskundige hier je daarmee verder kan helpen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Deze week nog een spaarlamp na een maandje dienst of zo stuk gegaan. Een 20W philips gevalletje, phillips heeft toch goede spaarlampen zou je denken. Die lamp gaat rond een uur of 7-8 's avonds aan (als het wat donker wordt) en blijft dan meestal aan tot 11u, half 12 als ik ga slapen. Dus echt veel branduren heeft die er niet opzitten. De eerste week was trouwens al de 'kap' eraf gevallen zodat de buis te zien was.

Hier in huis is dat nogal dikwijls dat een spaarlamp zijn branduren niet haalt, heeft er nog iemand problemen met spaarlampen? Want ik vind dit niet veel besparing. Ok een spaarlamp is zuiniger als een gloeilamp maar als ze te rap stuk gaan moeten er meer gemaakt worden wat mij ook niet goed voor het milieu lijkt en de kost van zo een lamp ligt toch wat hoger. (15-20€ voor zo'n *degelijke* philips, Het kan nu wel zijn dat dit zo'n gratis spaarlamp was van de regering/energieleverancier.)

Zou dit trouwens aan een te hoge spanning van het net kunnen liggen of aan spanningspieken? Dat spaarlampen daar extreem gevoelig voor zijn? Er zijn hier in huis namelijk geen andere apparaten die moeilijk doen en de spanning heeft meestal (als ik eens meet) een normaal niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad, en dat zijn dan de goedkope van de Ikea (3 11W spaarlampen voor samen 2,50, dus 83 eurocent per spaarlamp).

Die lampen heb je na een paar maanden al terugverdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad (behalve eentje die, uhm, een hoogteverschil wat al te snel overbrugde), sommige heb ik nu al bijna 10 jaar. Vrijwel allemaal Ikea spaarlampen van 5 tot 20W, hier en daar een 15W Hema lamp.

Als zo'n lamp zo snel stuk gaat is dat uiteraard niet normaal. Dus garantie claimen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
De enige spaarlamp die bij mij kapot gegaan is is er een die in contact kwam met metaal (lees een hamer oops) en een ander is in de verpakking overleden. Ook lampen die een kilo wegen en al een behoorlijk aantal jaren hun werk doen zijn nog steeds werkend.

De Philips lampen die ik laatst bij de Gamma gekocht heb zijn voorzien van 5 jaar garantie. (alleen gaat het thermische bonnetje niet zolang mee 8) , maar daar heb ik al een kopie van gemaakt).

[ Voor 27% gewijzigd door TheSiemNL op 30-05-2007 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

Ik heb 8-9 maanden geleden een tweetal Praxis-eigenmerk E-14 spaarlampen in de afzuigkap gedaan; de ene was met een half jaar kapot, de andere is onlangs ook kapot gegaan.
Er zitten nu Calex spaarlampen in, ben benieuwd hoe lang die het volhouden.
Voor mij iig geen Praxis lampen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:25:
Ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad (behalve eentje die, uhm, een hoogteverschil wat al te snel overbrugde), sommige heb ik nu al bijna 10 jaar. Vrijwel allemaal Ikea spaarlampen van 5 tot 20W, hier en daar een 15W Hema lamp.

Als zo'n lamp zo snel stuk gaat is dat uiteraard niet normaal. Dus garantie claimen.
Ik heb zeer goede ervaringen met Osram, na wat aandringen toen een van onze dure spaarlampen vroegtijdig overleden bleek te zijn:

http://www.polderpv.nl/nieuws_DE8.htm#28nov2006_Osram_pluim

O.h.a. goede ervaringen met andere lampen (er hangen hier veelgebruikte 9 watt-ers van het NL merk POPE, vergeten waar we die vandaan hebben... :$ ), maar inderdaad geen "aanvaringen" met die lampen, want daar kunnen ze niet tegen... :+

Ik heb veel in te halen, zie ik, maar dat lag dan ook HIER aan. :)

Vanavond vergadering van de ZPV, dus effetjes geduld... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

hjs schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:55:
Er zijn ook modulerende ketels die niet gelijk op 100% beginnen, maar eerst rustig aan heb ik wel eens gelezen. Lijkt me nog zuiniger ;)
En natuurlijk een ketel zonder waakvlam of voorraad vat (bij combi).

Overigens zijn de meningen verdeeld of een weersafhankelijke thermostaat zuiniger is.
(oa het inregelen schijnt vrij lastig te zijn als ik zo rond zoek of het forum van cv-shop doorlees)
Klopt. Slimme ketels beginnen inderdaad rustig aan, zodat je geen last hebt van tikkende buizen (ze warmen geleidelijk op).

Wat betreft het inregelen: bij een goede weersafhankelijke thermostaat hoef je niets in te regelen. Mijne hangt er nu al 6 jaar en ik kijk er nooit naar om. Het ding zoekt het zelf uit en ik heb het behagelijk, prima dus. Je moet natuurlijk wel de parameters goed instellen, maar daar heb je de erkende installateur voor :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 22:55
CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:51:
[...]

Klopt het ook dat een dergelijke ketel in combinantie met een waterbesparende douchekop meer gas kan besparen t.o.v. een niet-modulerende ketel? Zo'n douchekop vermindert de waterstroom (van 8 naar 5 l/min of zo), daar zal zo'n modulerende ketel beter op in kunnen spelen vermoed ik.
Nope, de meeste combi's werken met een voorraadvat. Als dat te koud wordt, wordt er volle kracht bijverwarmd. Ik heb zowieso al vaak gehoord dat modulerend regelen niet zoveel uitmaakt. Wat me verder opvalt, is dat ik ook nog nooit een modulerende klokthermostaat voor een acceptabel bedrag heb gevonden.
WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:54:
...
Misschien moet ik mijn armatuur een keertje modden en de 12V trafo eruit slopen zodat er gewoon 220V op staat
...
Klinkt heeeeeerlijk veilig! Ik neem aan dat je je 12v armaturen uiteraaaard met 220v bedrading hebt aangelegd? ;)
Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:27:
[...]

Klopt. Slimme ketels beginnen inderdaad rustig aan, zodat je geen last hebt van tikkende buizen (ze warmen geleidelijk op).
....
Dit is dus onzin. Een modulerende ketel zal bij de eerste keer aanspringen gewoon volle kracht gaan, aangezien de thermostaat een grote warmtevraag ziet. Zodra de kamer op temperatuur is, zal er geleidelijk aan minder gestookt worden.

We hebben hier één "tikbuis", en die tikt het hardste als de ketel voor het eerst aanstaat die dag, en 's avonds een klein beetje, als de ketel soms iets harder stookt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De modulerende klokthermostaat van Remeha, de Celcia 20, kost ongeveer 85 Euro.
Dat vindt ik een redelijk bedrag.

En mijn Remeha Quinta regelt op de temperatuur van het retourwater.
Als dat heel koud is, dan gaat de ketel hoog branden.
Hoe warmer de retour, hoe minder gas er gestookt wordt.

Je kunt ook een zonnebouler installatie kopen voor ongeveer 1300 Euro.
Die moet nog worden geinstaleerd, maar dat zal toch geen 1200 euro kosten?

De besparing is wat moeilijk te bepalen voor mij.
Maar het is tussen de 200 en 300 kuub per jaar.
en met een collector van 4,12 vierkante meter was de prijs zo'n 1500 Euro.
Met de huidige gasprijs dan tussen de 10 en 12 jaar terugverdientijd.
En als alles lukt, gaat ook de verwarming nog hulp krijgen van de restwarmte.
Daarmee wordt de besparing nog groter....

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 16:27
Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:34:
[...]

IAls je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.
Is dat wel zo? Een ketel doet meer dan alleen gas verbruiken; hij verbruikt ook stroom. Voor de meet- en regelelectronica, maar vooral voor de pomp... Het nadeel van een modulerende thermostaat is dat de pomp (nagenoeg) continu loopt. Hierdoor zal dus een verhoogd electriciteitsverbruik optreden. Bij een aan- uit ketel gaat de pomp enige minuten na de brander uit (als het goed is).

Iemand een idee waar het "break-even point" ligt?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

MisTraller schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:21:
[...]
Dit is dus onzin. Een modulerende ketel zal bij de eerste keer aanspringen gewoon volle kracht gaan, aangezien de thermostaat een grote warmtevraag ziet. Zodra de kamer op temperatuur is, zal er geleidelijk aan minder gestookt worden.

We hebben hier één "tikbuis", en die tikt het hardste als de ketel voor het eerst aanstaat die dag, en 's avonds een klein beetje, als de ketel soms iets harder stookt.
Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder. Je kan dat ook horen aan de brander. Eerst zacht, en als de watertemperatuur rond de 60 graden is steeds harder. Binnen 5 minuten loeit ie dan op volle kracht. Dat is juist één van de dingen die de Blauwe Engel zo goed maakt.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:38:
[...]

Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder. Je kan dat ook horen aan de brander. Eerst zacht, en als de watertemperatuur rond de 60 graden is steeds harder. Binnen 5 minuten loeit ie dan op volle kracht. Dat is juist één van de dingen die de Blauwe Engel zo goed maakt.
Wij hebben een Nefit, en die doet het dus niet zo. Modulerend heeft m.i. voornamelijk te maken met het terugregelen als de warmtevraag minder groot is.

Wellicht dat jouw ketel intern dus nog meer regelt, maar dat is dus niet bij alle modulerende ketels zo.
Het geluid dat je in de meeste ketels het beste hoort is overigens de ventilator en niet de brander. Als de brander meer gas toegevoerd krijgt, stijgt het zuurstofverbruik, en zal de ventilator die de lucht aanvoert harder gaan draaien. Dat is in elk geval bij onze ketel wel zo. De brander zelf hoor ik niet zo goed hier.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonneschijn schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:49:
[...]

Je aanname klopt helemaal. Wij hebben 6 weken geleden een zonneboiler laten installeren. Hiermee is het mogelijk om 200 tot 250 m3 gas per jaar te besparen, maar dan moet je wel al het warme water gebruiken. Op dit moment benutten wij niet al het warme water als er meerdere dagen achter elkaar veel zon is (zoals in april/begin mei). Als onze zoontjes (nu 2.5 jaar en 4mnd) wat ouder zijn zullen we meer warm water gaan gebruiken waardoor de besparing groter wordt. Ik overweeg om onze wasmachine te gaan vullen met warm water om het warme water beter te benutten.
Kun je het merk + type vermelden + wat het kost incl installatie.
Ik zit er ook aan te denken, ik wil de zaak naverwarmen indien nodig met de stadsverwarming.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.
Yep :'(

Vastrecht bij NUON in Leiden is momenteel alweer een slordige 25,87 incl. BTW/mnd (comfortklasse laagste = 3 of 4), dus wat zit je nou te zeuren in Enschede (dat is Essent zeker?). Of heb je de BTW niet meegerekend (goed opletten op dat soort geintjes). 310,44 euripietermannen per jaar, en dan heb je nog helegaar NIKS, al was het vorig jaar nog 312,96 (maar liefst 0,8% vastrecht MINDER! *O* ), dus we mogen onze "zegeningen" tellen...

Je maakt een ERNSTIGE inschattingsfout met dat vastrecht voor gas.
Je bedoelt waarschijnlijk het vastrecht voor de leverancier (dat is bij NUON Energie = leverancier) namelijk 1,99 incl. BTW.
En wat komt daar allemaal nog bij? JUIST JA! Alle vastrechten die de netbeheerder jou als gasafnemer dan ook nog in de maag mag splitsen van de vrije energiemarkt boys bij de DTe:

Per 1 feb. 2007 Continuon:

"periodieke aansluitvergoeding" t/m G6 1,81 euri/mnd incl. BTW
"vastrecht transport" 1,79/mnd per aansluiting incl. BTW
"capaciteit transport" t/m G6/jaarverbruik tot 500 Nm3 3,81/mnd. incl. BTW
idem 500 tot 7.500 Nm3 6,09/mnd. incl. BTW

(volume transport 1,45 per Nm3 = variabele transport tarief, dus geen vastrecht)

"meetdienst" (moet je een meter voor hebben t/m G4 1,82/mnd incl. BTW
idem G6 2,02/mnd incl. BTW

Totaal komen de vastrechtbedragen voor een gasaansluiting t/m G4 en verbruik onder 500 Nm3 (bijv. kookgasaansluiting) en leveringscontract bij leverancier NUON Energie neer op:

1,99 + 9,23 = 11,22/mnd = 134,64 euri schoon aan de haak

Bij verbruik boven de 500 Nm3 en capaciteit G6 (gewoon gas huishouden met bijv. verbruik van ongeveer 1500 kuub) zou je kwijt zijn aan vastrecht:

1,99 + 11,71 = 13,70/mnd = 164,40 euri

Blijft nog steeds een giller vergeleken met het vastrecht voor stadswarmte (dat is bijna twee maal zoveel, wordt vooral veroorzaakt door die gigapost "vermeden kosten voor eigen CV-ketel"), maar het is dus wel effe iets ingewikkelder dan je dacht. En je moet natuurlijk ook nog bij de totale kosten het variabele verbruik bij je leverancier EN bij je netbeheerder erbij optellen om aan de totale kosten voor "het product gas" te komen.

Ach, je moet maar zo denken: Brinkhorst vond destijds vast dat ze het die domme consumenten vooral niet te makkelijk moesten maken. En anders dachten zijn energiebureaucraten het wel... :X

Zie ook deze link. Nog geen recentere gegevens van NUON gekregen. Al in brief van augustus 2006 gevraagd...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:24:
[...]

Kun je het merk + type vermelden + wat het kost incl installatie.
Ik zit er ook aan te denken, ik wil de zaak naverwarmen indien nodig met de stadsverwarming.
HRsolar, 100 ltr boiler, 2400 euro.
Ik zal binnenkort mijn homepage eens aanpassen en opbrengst getalletjes van de zonneboiler plaatsen (ik schrijf ze dagelijks op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Aangezien we hier toch echt nog steeds op Tweakers zitten, even een tech-oplossing voor power-meting.
UK-power-meter monitor

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:06:
Aangezien we hier toch echt nog steeds op Tweakers zitten, even een tech-oplossing voor power-meting.
UK-power-meter monitor
Geinig, maar bij teruglevering vaak niet bruikbaar. Ik zat er laatst naar te kijken, de onze knippert ook bij teruglevering.

Het signaal voor teruglevering is bij mij een gewoon tekentje op het lcd scherm, en kan je dus niet oppikken met een sensortje.

Grappig om te zien dat de meesten MRTG cq. RRDTool gebruiken voor de grafiekjes :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
MisTraller schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:27:
[...]

Geinig, maar bij teruglevering vaak niet bruikbaar. Ik zat er laatst naar te kijken, de onze knippert ook bij teruglevering.

Het signaal voor teruglevering is bij mij een gewoon tekentje op het lcd scherm, en kan je dus niet oppikken met een sensortje.

[...]
Als het LED-je bij teruglevering ook evenredig knippert met het aantal kWh, dan is dat toch niet zo moeilijk te maken?
Gewoon een 2e sensor erbij zetten die detecteert dat dat tekentje oplicht.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:06:
UK-power-meter monitor
Grappig.
Beetje overbodig, een teller die meetelt met de teller... :9

Bij onze meter blijft het lampje branden bij teruglevering. Zou die dat als één keer knipperen rekenen?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:35:
[...]

Grappig.
Beetje overbodig, een teller die meetelt met de teller... :9

[..]
Tsja je kunt natuurlijk ook elk uur naar de meter toe lopen en de waarde noteren als je een idee wilt krijgen van het verloop van je verbruik door de dag heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:37:
[...]

Tsja je kunt natuurlijk ook elk uur naar de meter toe lopen en de waarde noteren als je een idee wilt krijgen van het verloop van je verbruik door de dag heen.
Ja, natuurlijk. Stom van me. 8)7

Zijn er ook monitor-methodes waarbij je PC niet 24/7 aan moet staan?

Betaalbare...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:10:
[...]

Betaalbare...
Voor zover ik weet niet, of je moet al handig zijn met de soldeerbout. (oude organiser met I/O die vrijwel niets gebruikt zou al ideaal zijn)
In feite zijn die dingen helemaal niet complex, maar ik ben nog niet echt iets kant-en-klaar tegengekomen waarmee je bijvoorbeeld een router, of iets anders wat 24/7 aan staat kunt misbruiken om die dingen te loggen.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 31-05-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Betaalbaar: oude laptop + software. Probleem daar mee is in mijn ogen het stroomverbruik. Stel dat zo'n laptop 20W verbruikt (lijkt mij reeël voor een oude 486 of zo). Dan is dat per jaar 0,02 * 24 * 365 = 175kWh. Ik zou het een beetje jammer vinden om bijna een kwart van de elektriciteit die ik per jaar produceer te 'verkwisten' aan meetapparatuur. Dus let niet alleen op betaalbaarheid, maar kijk ook zeer zeker kritisch naar stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RDNZL
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:13
Zoek eens op 'gwemeter' in google of 'routerhack' op tweakers.net
Daar vind je hoe je een goedkope en zuinige Sweex router ombouwd tot logging device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-01 19:30
Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:38:
[...]
Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder.
[...]

MisTraller schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:07:
Wij hebben een Nefit, en die doet het dus niet zo. Modulerend heeft m.i. voornamelijk te maken met het terugregelen als de warmtevraag minder groot is.
Op CV Tuning staat;
"Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander."

Echter, de mensen bij arconell. zijn niet zo overtuigd van de (on)zin van modulerende ketels en/of thermostaat.

Kortom; volgens mij is dit nog onderwerp van discussie :)

Bij mij zorgt de computergestuurde (klok klinkt zo simpel), weersafhankelijke thermostaat er voor dat er op tijd begonnen wordt met (langzaam ?) opwarmen en ook op tijd weer gestopt.

Overigens hoeft een constante temperatuur aanhouden volgens mij niet altijd energiesparend te zijn. Dat hangt er vooral ook van af hoeveel tijd de ketel niet aan het pompen is als hij in rust is. Als die perio de lang genoeg is kan het handiger zijn om de boel niet op temperatuur te houden maar gewoon vanag '0' te beginnen.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
RDNZL schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:20:
Zoek eens op 'gwemeter' in google of 'routerhack' op tweakers.net
Daar vind je hoe je een goedkope en zuinige Sweex router ombouwd tot logging device.
Volgens mij gaat eenzelfde verhaal op voor de Linksys WRT54G of de Wanadoo/Orange LiveBox.
Dat zijn voor zover ik heb begrepen allemaal Linux box-en die wellicht met wat aanpassing om te toveren zijn tot energie-verbruik loggers.

Maar als dat niet gaat en we even vergeten dat het goedkoop moest, dan heeft conrad de Voltcraft (niet te verwarren met Voltmaster) Energy Control 3000 'in de aanbieding'.
Welke je weer niet moet verwarren met de daar eveneens geadverteerde Energy Check 3000 serie.
(Is 3000 het nieuwe 2000 ? :))

Het basis station van de EC3000 kan 12 draadloze sensoren loggen en weergeven.
Via de USB aansluting kan de zo verzamelde data naar de computer worden gecopieerd.

Er worden 5 verschillende type sensoren aangeboden (de een weer wat duurder dan de ander); voor in het stopkontakt (ES 1), een elektriciteits meter lezer (ES 2), DIN Rail meter (ES 3), Gas meter lezer (ES 4) en Solar meter (ES 5).
De ES-2 en ES-4 werken net als de in de vorige versie van deze thread getoonde Oxxio lezer; een oog wordt over de analoge meter geplaatst en het veranderen van het cijfer wordt geregistreerd.

Tja, als we weer eens wat geld teveel hebben :)
Want mjn stats vertonen nu grote gaten omdat ik maar eens in de maand of zo mijn Gas/Water/Licht standen noteer. Dat schiet dan niet echt op...

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:25:Ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad, sommige heb ik nu al bijna 10 jaar. Vrijwel allemaal Ikea spaarlampen van 5 tot 20W.
Als ik de consensus goed samenvat kan ik als ik eens wat lampen wil hebben om mee te testen de spaarlampen het beste bij de IKEA hier in Delft gaan halen ?

Of is de licht/lampenzaak op de hoek toch beter omdat ik de lampen daar eventueel in werking kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
Anoniem: 54122 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:08:
[...]De medenkende dealer was van http://www.dk-solar.de. De horken zijn helaas ook meteen de fabrikant en dat maakt het allemaal wat complexer.[...]
De PR mevrouw kon ook ineens heel slecht Engels toen ik haar ermee confronteerde.
Als je een keer een vloeiend duits sprekend persoon nodig hebt moet je het maar even laten weten.
Ik heb geen pak, dus je advocaat kan ik helaas IRL niet spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
MisTraller schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:16:En hoe zit dat nou met de CosPhi?
Ja, hoe zit dat met de Cos Phi en het belaste/onbelaste werkerlijke/onwerkelijke vermogen?
Weet iemand toevallig een link naar een site waar dat duidelijk (== ook voor mij te begrijpen :) wordt uitgelegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47

hamsteg

Species 5618

AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:47:
[...]
Als ik de consensus goed samenvat kan ik als ik eens wat lampen wil hebben om mee te testen de spaarlampen het beste bij de IKEA hier in Delft gaan halen ?

Of is de licht/lampenzaak op de hoek toch beter omdat ik de lampen daar eventueel in werking kan zien?
Tot nu toe heb ik IKEA altijd goede en goedkope spaarlampen gevonden.
de service van IKEA is mij tot nu toe ook altijd positief meegevallen dus ... ik zou 'ja' zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:04:
[...]

Ja, hoe zit dat met de Cos Phi en het belaste/onbelaste werkerlijke/onwerkelijke vermogen?
Weet iemand toevallig een link naar een site waar dat duidelijk (== ook voor mij te begrijpen :) wordt uitgelegd ?
Hier leggen ze dat redelijk simpel uit.
Verderop kan het wel iets technischer worden, maar dan is het idee al wel duidelijk.

Heel in het kort is het zo dat de piek-stroom niet gelijk loopt met de piekspanning.
Bij een gloeilamp is het zo dat stroom I = spanning (U) / weerstand (R) en dus is de max stroom op het moment dat de spanning ook max is. (en dus ook 0 bij een spanning van 0)
Wanneer de cos-phi, oftewel de power-factor niet optimaal is (optimaal = 1), dan wil dat dus zeggen dat de maximale stroom op een ander moment nodig is.
In de praktijk wil dat dus zeggen dat er meer stromen lopen door je bedrading en bij grootverbruik wil dat zeggen dat je bedrading veel meer capaciteit moet hebben dan je zou verwachten aan de hand van het verbruik.
Stroom-leverende apparaten zoals een UPS hebben hier ook last van, waardoor ze dus minder vermogen lijken te kunnen leveren dan wat de specificatie aangeeft.
Daarnaast heb je ook nog het extra verlies wat optreed tijdens transport, door die extra stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het is weer lekker druk hier :)

@zonnigtype
Die 21 euro is ex btw dus dat wordt 25 euro incl. per maand, is 300 euro per jaar aan vastrecht voor de stadsverwarming.
Het principe geldt toch dat je niet duurder uit mag zijn als een gas huishouding?
Hier klopt dus niets van want voor de huur van een warmtewisselaar komt er nog eens 10 euro in de maand bij.
Dat maakt dus 420 euro per jaar en dan heb ik nog geen druppel warm water gebruikt.
Voor de woon kamer gebruik ik de speksteenkachel, voor de badkamer en keuken zou eventueel elektrische vloerverwarming een optie zijn.
Dit in combinatie met een zonneboiler (ik moet nog wel iets hebben voor de na-verwarming van het tapwater) dan kan de stadsverwarming misschien wel de deur uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@zonneschijn.
Die 2400 euro is dat incl. plaatsen?
Wat is je homepage dan neem ik er eens een kijkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-04 16:11

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik lees veel fora's en websites over energie en met name zonnepanelen. De site van zonnigtype is dan ook een vast onderdeel van mijn surf avond.
Op al deze sites lees ik veel over diverse personen die de beschikking hebben over bepaalde informatie en/of middelen. Zo is er iemand die zelf in Taiwan zonnepanelen voor weinig op de kop weet te tikken en een ander heeft een kennis die voor weinig het vrachtvervoer uit die regio regelt.

Dan zit ik wel eens te denken: is dit niet te combineren om zo voor belangstellenden een 'goedkoop' PV systeem te krijgen is?
Hierbij geldt natuurlijk hoe meer zielen des te meer voordeel, maar er zijn natuurlijk ook nadelen te verzinnen.

Is dit nou zo'n stom idee en ben ik een beetje achterlijk of is hier wel meer aan gedacht cq. intresse in?

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

CanonG1 schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 15:00:
[...]

Betaalbaar: oude laptop + software. Probleem daar mee is in mijn ogen het stroomverbruik. Stel dat zo'n laptop 20W verbruikt (lijkt mij reeël voor een oude 486 of zo). Dan is dat per jaar 0,02 * 24 * 365 = 175kWh. Ik zou het een beetje jammer vinden om bijna een kwart van de elektriciteit die ik per jaar produceer te 'verkwisten' aan meetapparatuur. Dus let niet alleen op betaalbaarheid, maar kijk ook zeer zeker kritisch naar stroomverbruik.
175*0,21=zonde van de besparing....

Ik monitor nog maar even niet.
Ik kwijl wel bij jullie mooie grafieken (en opbrengsten) :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:13:
Is dit nou zo'n stom idee en ben ik een beetje achterlijk of is hier wel meer aan gedacht cq. intresse in?
Ik denk dat het helemaal zo'n stom idee niet is, het is een beetje een 'geavanceerde inkoopactie' die je mogelijk veel geld kan uitsparen. Hier is alleen wel veel denk- en regelwerk voor nodig wat iemand op zich wil nemen. En, misschien belangrijker nog, het zal om een boel geld gaan en je zult dus goede afspraken moeten maken over wat er gebeurt als het 'fout gaat'. Wat als de levering zoek raakt, panelen beschadigd raken of niet voldoen aan de afgesproken specificaties, de fabrikant ineens niet meer bereikbaar is, etc. Sowieso moet je goed afvragen hoe eventuele garantie-afhandeling zal verlopen. Ik ben altijd bang voor het verschijnsel 'goedkoop = duurkoop'.

Zelf zou ik meer gaan voor zekerheid: ik heb mijn eerste set panelen gewoon in Nederland gekocht (à ruim €5,50 / Wp) en pas recent voelde ik me voldoende ervaren om een gebruikte set via marktplaats te kopen. Dat is me overigens uitstekend bevallen, dat scheelt ook veel geld! (€3,50 / Wp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Ik zei daarom ook al dat er en aantal nadelen te vinden zijn en die jij noemt zijn terechte aandachts/knel punten.
Ik zou daarom voor een merk gaan waar er in Nederland een kantoor van is: bv Sharp. (Dit merk panelen heb ik)
Tevens zijn er personen die contacten hebben of gehad hebben met fabrikanten en er is dus een mate van zekerheid te verwachten.

Het meeste werk is idd het regelen van al dit moois, wat waarschijnlijk bij veel animo complex en veel werk is.
Zelf ben ik bv. te veel van huis om zoiets te regelen, maar dat weerhoud me niet om dit idee te spuien en te kijken of er zoiets gedaan kan worden.

Waar een wil is, is een weg.

[ Voor 12% gewijzigd door JopieE op 31-05-2007 21:25 ]

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:23:
Ik zou daarom voor een merk gaan waar er in Nederland een kantoor van is: bv Sharp. (Dit merk panelen heb ik)
Yep, ik ook.
Waar een wil is, is een weg.
En dat is helemaal waar. Het zou ook zomaar kunnen zijn dat als dit een paar keer gebeurd, en mensen publiceren er over op websites, in forums, etc. dat het een soort sneeuwbaleffect krijgt. Meer mensen gaan het doen, de Nederlandse leveranciers gaan het merken aan hun omzet en zullen dan hun prijzen moeten verlagen. Wie weet....

Helaas (of gelukkig ;)) is mijn dak al vol en heb ik ook voldoende om ons verbruik te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JopieE

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

is mijn dak al vol en heb ik ook voldoende om ons verbruik te dekken.
Maar dat is niet bij iedereen het geval.
Ik zou bijvoorbeeld nog wel 5 panelen kwijt kunnen, van het formaat dat ik al heb (1575*826 mm).
Gezien mijn verbruik nu, wat door besparing al teruggebracht is van 4000KWh naar 2000KWh per jaar, produceer ik nu ongeveer 20 procent van mijn verbruik door zonneenergie.

Bij een bescheiden prijs en ooit een goede terugleververgoeding leg ik mijn dak gelijk vol, zodat ik ongeveer de helft zelf produceer.

Oja had ik al gezegd dat het 'verslavend' werkt een set panelen op het dak? :*)

Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Aan éénieder die nieuw is in dit topic en zich afvraagt hoe je goedkoop en simpel kan loggen:

Ik heb hier een Asus WL500g deluxe draaien, waar 4 usb poorten, en 2 compoorten op zijn gemod. Aan deze (wireless) router is een usb powered laptop harddisk, printer, en webcam gekoppeld.

Mijn omvormer is aangesloten op deze router. Ik heb een script geschreven dat mijn opbrengst logt, foutmeldingen afvangt, grafiekjes aanmaakt, en dit in een webpagina weergeeft.

Verbruik minder dan 10W. Is veel als het puur om logging zou gaan, maar omdat het ding ook wireless AccessPoint, printerserver, ftp server, httpserver etc is, stond ie toch al 24/7 aan.
Ik heb daarom wel de zuinigste 2,5 inch harddisk gekozen die ik kon vinden.

Op de 2e compoort zou ik prima een sensortje kunnen aansluiten die de temperatuur meet, of pulsjes telt in de meterkast. Er zijn ook vele anderen die aan één van de USB poorten een device hebben hangen. Als er maar een linux drivertje voor te vinden is, kom je een heel eind.

Als ik niet zo druk was, had ik dit allemaal al op mijn solar website uitgelegd, maar tot die tijd nog even geduld. Voor online stats: kijk op http://solar.reinieren.net

De kosten van het geheel: 45 euro via marktplaats voor de router, en een beetje handigheid en een bak ouwe rommeltjes. En heel wat uurtjes ontwikkeltijd voor het uitleesscript ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 31-05-2007 22:56 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:41
Je zou zelfs je eigen logger kunnen maken met een beetje verstand van elektronica, Verbruik zal wel tot onder 5W kunnen met een beetje geluk (en een efficiente trafo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 17:09:
[...]

Op CV Tuning staat;
"Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander."

Echter, de mensen bij arconell. zijn niet zo overtuigd van de (on)zin van modulerende ketels en/of thermostaat.

Kortom; volgens mij is dit nog onderwerp van discussie :)

Bij mij zorgt de computergestuurde (klok klinkt zo simpel), weersafhankelijke thermostaat er voor dat er op tijd begonnen wordt met (langzaam ?) opwarmen en ook op tijd weer gestopt.

Overigens hoeft een constante temperatuur aanhouden volgens mij niet altijd energiesparend te zijn. Dat hangt er vooral ook van af hoeveel tijd de ketel niet aan het pompen is als hij in rust is. Als die perio de lang genoeg is kan het handiger zijn om de boel niet op temperatuur te houden maar gewoon vanag '0' te beginnen.
toon volledige bericht
Stof tot nadenken inderdaad. Ik denk dat ik toch eens een winterseizoen op aan/uit ga proberen, want ik ervaar een ander nadeel van het moduleren: Als we soms 's avonds, dus als de woonkamer al warm is, een radiator boven opdraaien, komt die kamer niet op temperatuur. Uiteraard omdat het water niet echt warm is.
En als ik dan dat verhaal van arconell lees, dan ga ik helemaal twijfelen, want we hebben best lange leidingen. Welliswaar met isolatie op de zolder, maar toch.

We hebben al wel eens bijgehouden wat bij ons zuiniger is, een klok of een handthermostaat. Het blijkt dat wij minder stoken als we handmatig regelen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
timcooijmans schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:58:
Je zou zelfs je eigen logger kunnen maken met een beetje verstand van elektronica, Verbruik zal wel tot onder 5W kunnen met een beetje geluk (en een efficiente trafo)
* Mistraller krabt achter z'n oren, want hij HEEFT toch een eigen logger met een verbruik van rond de 5 a 10 watt...?
Ik heb ook nog een multimeter met seriële poort, ook die zou ik uit kunnen lezen, maar wat ik wil loggen, log ik al, dat zijn de panelen. Wat betreft meten van ons verbruik, ik denk dat het straks heel makkelijk is als er uiteindelijk slimme meters zijn, want dan kan je je verbruik gewoon van internet inlezen. Al dan niet via een logger script.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 14:10:
[...]

Ja, natuurlijk. Stom van me. 8)7

Betaalbare...
Yep. Ben bij Delft bij een jongen geweest die zelf een superzuinige datalogger heeft gebouwd, die eens in de maand leeg te trekken is bijvoorbeeld. Genereert waanzinnig mooie grafieken... Er zijn meerdere initiatieven bezig, waarvan een hele grote. Mag ik nog nix over zeggen... :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:23:
Het is weer lekker druk hier :)

@zonnigtype

... Dit in combinatie met een zonneboiler (ik moet nog wel iets hebben voor de na-verwarming van het tapwater) dan kan de stadsverwarming misschien wel de deur uit 8)
Ik wens je veel zuukzes, beste speksteenkachel. Je zit in een gesloten circuit, en je "mag" er niet uit met je |:( SV installatie. Tenzij je héééééél erg hard "aandringt". Dan wil de SV beheerder wellicht over zijn hart strijken. "Dat kost u dan 1.800 euri afsluitkosten, meneertje. Of u hier eventjes wilt tekenen, dan bent u van ons af..."

Denk maar niet dat je daar zomaar mee wegkomt... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 20:13:
Ik lees veel fora's en websites over energie en met name zonnepanelen. De site van zonnigtype is dan ook een vast onderdeel van mijn surf avond.
Muchas gracias... :)
Op al deze sites lees ik veel over diverse personen die de beschikking hebben over bepaalde informatie en/of middelen. Zo is er iemand die zelf in Taiwan zonnepanelen voor weinig op de kop weet te tikken en een ander heeft een kennis die voor weinig het vrachtvervoer uit die regio regelt.

Dan zit ik wel eens te denken: is dit niet te combineren om zo voor belangstellenden een 'goedkoop' PV systeem te krijgen is?
Hierbij geldt natuurlijk hoe meer zielen des te meer voordeel, maar er zijn natuurlijk ook nadelen te verzinnen.

Waarom "stom"? Hartstikke goed idee! Organiseer het maar (die gast waar je het over hebt, heeft paar maandjes zitten onderhandelen nadat hij stoomcursus "hoe ga ik met Chinezen en geestverwanten om" had gedaan bij kennissen...).

Zou graag meedoen. Echter, dakruimte is beperkt, verhuurder heeft "change of policy" ondergaan, enne... we verbruiken maar 1.200 kWh in het jaar. Wil best gaan doorleveren aan de buren, maar dat wordt zo'n kabelzooi...

Ben benieuwd wie met je "mee wilt gaan". Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JopieE schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:19:
[...]

Oja had ik al gezegd dat het 'verslavend' werkt een set panelen op het dak? :*)
Lekker hé?!

Straks gaat de Minister van Veiligheid zonnepanelen verbieden "wegens ontoelaatbare verslavingsverschijnselen die de Staat bakken met geld (lees: belastinginkomsten) kost"...

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:08:

We hebben al wel eens bijgehouden wat bij ons zuiniger is, een klok of een handthermostaat. Het blijkt dat wij minder stoken als we handmatig regelen.
Dat is precies mijn insteek bij verwarming. Bij ons komt er geen thermostaat in, hoe "slim" hij ook is. Ik ga louter op mijn eigen gevoel af. Vandaar die 7,7 GJ/jaar i.p.v. de gemiddelde 36 aan peperdure stadsverwarming.

Kunnen we toch weer mooi een nieuw zonnepaneeltje van kopen. Nu nog een plek voor vinden... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

MisTraller schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 23:08:
[...]
Stof tot nadenken inderdaad. Ik denk dat ik toch eens een winterseizoen op aan/uit ga proberen, want ik ervaar een ander nadeel van het moduleren: Als we soms 's avonds, dus als de woonkamer al warm is, een radiator boven opdraaien, komt die kamer niet op temperatuur. Uiteraard omdat het water niet echt warm is.
Dat komt omdat je stookt op basis van de temperatuur in je woonkamer. Als het daar warm is zal de ketel minder hard gaan branden. Dan heb je het risico dat de radiators op andere kamers niet warm worden/blijven. Dit is op te lossen door puur weersafhankelijk te stoken zonder woonkamer beinvloeding. De ketel bepaald dan zelf de temperatuur van het water. Met thermostatische kranen op alle radiators kan je dan zelf per ruimte de temperatuur bepalen. De ketel kijkt dan ook naar de temparatuur van het retourwater en verwarmt deze alleen tot de gewenste temperatuur. Vergelijk het met de verwarming van een groot gebouw. In deze opstelling moet er wel altijd 1 radiator vol open staan om overtollig warm water af te kunnen voeren. Meestal voldoet de verwarming in de badkamer daar het best voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 19:25:
@zonneschijn.
Die 2400 euro is dat incl. plaatsen?
Wat is je homepage dan neem ik er eens een kijkje.
2400 euro was inclusief plaatsen. Volgens mij is de prijs een beetje afhankelijk van je woonplaats ivm met de resitijd voor de installateurs.
Als je op het huisje links van dit bericht klikt kom je op mijn homepage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Microkid schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 06:35:
[...]

Dat komt omdat je stookt op basis van de temperatuur in je woonkamer. Als het daar warm is zal de ketel minder hard gaan branden. Dan heb je het risico dat de radiators op andere kamers niet warm worden/blijven. Dit is op te lossen door puur weersafhankelijk te stoken zonder woonkamer beinvloeding. De ketel bepaald dan zelf de temperatuur van het water. Met thermostatische kranen op alle radiators kan je dan zelf per ruimte de temperatuur bepalen. De ketel kijkt dan ook naar de temparatuur van het retourwater en verwarmt deze alleen tot de gewenste temperatuur. Vergelijk het met de verwarming van een groot gebouw. In deze opstelling moet er wel altijd 1 radiator vol open staan om overtollig warm water af te kunnen voeren. Meestal voldoet de verwarming in de badkamer daar het best voor.
Hoe het komt was me wel duidelijk. Alleen hebben wij zelden een verwarming aan boven, dus de verwarming ALTIJD aan, is nogal verspilling. Des te meer omdat er boven altijd wel raampjes openstaan, juist op de badkamer. We draaien hem pas open als we de ruimte daadwerkelijk gaan gebruiken. Als je dan na een uur nog zit te bibberen, is dat niet handig.

Daarnaast, de ruimte die we sporadisch nog wel eens warm willen hebben is wel de badkamer. Stel dat ik daar nou altijd de radiator openliet, was het probleem ook opgelost, want dan kreeg de badkamer ook de eerste "boost" van 15 tot 19 graden mee net als in de woonkamer. De radiatoren zijn immers allemaal gedimensioneerd voor de juiste temperatuur in die ruimte.

Wat betreft veel installaties ben ik voor het "KISS" principe: Keep it Simple Stupid.
Ieder jaar moet ik wel weer een keer bij mijn ouders de boel komen programmeren, omdat ze wel een "slimme" regelaar hebben, en dan zijn de batterijen leeg, of, "de aardige man die de kast kwam brengen beukte per ongeluk het hele kastje van de muur....etc". Tis dat ze hem anders steevast vergeten uit te zetten, anders had ik daar alleen weer een ouwe handthermostaat geinstalleerd. (Ze hebben overigens stadsverwarming, zonder thermostaatkranen)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 01-06-2007 11:18 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

Even een update over hetgeen inmiddels een soap over de aanschaf van een CityEl begint te worden.

Na een lang gesprek met de PR-dame van de fabriek, heb ik afgesproken volgende week vrijdag en zaterdag in Aub te zijn. Op vrijdag kon ik dan proefrijden en er zo dan een technisch iemand aanwezig zijn om eventuele problemen op te lossen. Hoewel het allemaal op het laatste moment is, ik heb dus maar een week over tot de RDW keuring, heb ik toch genoegen genomen met deze oplossing. Je moet wat toch.

Aldus gezegd. Vervoer geregeld, iemand die wil meerijden, want ik moet op donderdagavond gaan rijden en zal dan om een uur of 4 in de nacht in Aub zijn.

Krijg ik net een mail in het duits van iemand die ik nog niet eerder heb gesproken dat ik er rekening mee moet houden dat ze in Nederland slecht beperkte garantie geven. Daarnaast weet deze persoon doodleuk mee te delen dat donderdag een vrije dag is in Duitsland en dat er dus op vrijdag en zaterdag geen technische ondersteuning kan zijn. Met andere woorden, als er iets kapot is kan het niet worden gemaakt. Ik heb nog een bevestiging hiervan gevraagd, maar ik denk dat het nu definiteif niet doorgaat. Het zou betekenen dat als de verlichting niet werkt, er niemand is die het kan oplossen, en zo kom ik ook niet door de keuring. Voor 7500 euro ga ik dat risico niet lopen. Verschrikkelijk balen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
2 interessante artikelen in de intermediair van deze week:

Zonne-energie rendabel in duitsland

Tijdens storm windenergie opslaan

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat: elektriciteitsbedrijven willen overschot windenergie opbergen in Limburgs meer
Kortom, storm in een glas water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54122

De roep om een goede subsidieregeling wordt steeds sterker. Aan de ene kant ene goede ontwikkeling, maar er moet nu wel snel iets gebeuren. Ik merk voor mezelf namelijk dat ik toch wacht totdat definitief is in welke vorm er iets of niets komt. Stel dat ik nu voor 3000 euro panelen koop en volgende week komt er een regeling dat je die 3000 van de belasting af mag trekken. Dat wil ik voorkomen. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoUser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 15:27
Energy Control 3000
(Directe link naar conrad site)

[ Voor 3% gewijzigd door NoUser op 01-06-2007 23:56 ]

Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 16:34:
[...]

[...]

Kortom, storm in een glas water ;)
Ja. Met Deense windturbines via onderzeese kabel Noorse stuwmeren volpompen die vervolgens hun waterenergie via de ook door u en mij meebetaalde NorNed kabel in de vorm van Groene Stroom naar Delfzijl sturen waar die kostbare elektriciteit (flink deel omzetverlies bij de convertoren AC>>DC>>AC) bij Aldel massale hoeveelheden alu laat smelten die via de bouwwereld vervolgens als "milieuvriendelijk, licht" constructie materiaal aan luxe kantorenbouwers gesleten worden... Naast die NorNed aanlanding worden nu als we pech hebben twee supervette kolencentrales gebouwd (met gas- en biomassa bijstook, jawel), die dus hun spullie verder in NL gaan afzetten als NorNed rood gaat aanlopen van al die windstroom...

In Zwitserland worden al sinds jaar en dag 's nachts met goedkope Franse atoomstroom de stuwmeren volgepompt en overdag laten ze de meren leeglopen om aan die achterlijke Europeanen die "milieuvriendelijke waterkracht stroom" voor een vet dagtarief te verkopen... ;(

Meer het niveau van "windhandel", dacht ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Thanx voor die zonnige link, MisTraller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 54122 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 15:59:
Even een update over hetgeen inmiddels een soap over de aanschaf van een CityEl begint te worden.
:'(

Dit is om hopeloos van te worden Deom. Het lijkt wel alsof ze je geen CityEl willen verkopen. Is het op een andere mogelijk om aan een gebruikte CityEl te komen? Bv. via de Duitse Marktplaats of zo? Of mogelijk via een in CityEl's gespecialiseerde site?

Hopelijk vind je nog een manier, het zou jammer zijn als het geheel niet doorging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

ECN heeft hopen dag vandaag, voor de Noord-Hollanders onder ons.

Kunnen we weer titaancomposiet-zonnepanelen bekijken :-)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb nu de energy check 3000 binnen, maar ik weet weer niet wat ik ervan moet vinden hoor.

Mijn halogeenspots aan de kast: 0 W (terwijl ze aanstaan)
Mijn pc: 90W - 0W 90 W - 0W(Maw geen constante waarde)
Zo'n beetje alle laders schijnen hier 0W te trekken. (zonder gsm/pda/ipod eraan)
De kruimeldief: 0W (Bij laden!)
Senseo in uitstand: 0W
Tijdklokschakelaar... 0,7W (hee een meting, maar onder de tolerantie)
Standby groepje (DVD recorder en stereo) hehe, eindelijk iets: 5,6 W
DECT telefoon 2W, bij bellen 2,4 W

Vooral weer al die 0 waarden snap ik niet, hebben wij dan toevallig allemaal laders die optimaal zonder sluipstroom gemaakt zijn? Ik geloof het niet.

Ook het verhaal van de (electronische) wasmachine: hier 0W in uitstand.

Ik had gehoopt er nog wel wat goeie sluipers mee te vinden, maar dat valt dus vies tegen.

Ik heb de indruk dat deze meter dus wederom niet voldoet aan mijn wens om sluipverbruik te meten.

Maar goed één boosdoener ga ik vandaag aanpakken: De inbouwkoelkast! Vandaag ga ik hem meten, en morgen ga ik de ventilatieschacht verruimen. Hop de zaag erin >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
MisTraller schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 11:52:
Ik heb nu de energy check 3000 binnen, maar ik weet weer niet wat ik ervan moet vinden hoor.

Zo'n beetje alle laders schijnen hier 0W te trekken. (zonder gsm/pda/ipod eraan)
De kruimeldief: 0W (Bij laden!)
Senseo in uitstand: 0W
Tijdklokschakelaar... 0,7W (hee een meting, maar onder de tolerantie)
Standby groepje (DVD recorder en stereo) hehe, eindelijk iets: 5,6 W
DECT telefoon 2W, bij bellen 2,4 W

Vooral weer al die 0 waarden snap ik niet, hebben wij dan toevallig allemaal laders die optimaal zonder sluipstroom gemaakt zijn? Ik geloof het niet.

Ook het verhaal van de (electronische) wasmachine: hier 0W in uitstand.

Ik had gehoopt er nog wel wat goeie sluipers mee te vinden, maar dat valt dus vies tegen.

Ik heb de indruk dat deze meter dus wederom niet voldoet aan mijn wens om sluipverbruik te meten.

Maar goed één boosdoener ga ik vandaag aanpakken: De inbouwkoelkast! Vandaag ga ik hem meten, en morgen ga ik de ventilatieschacht verruimen. Hop de zaag erin >:)
toon volledige bericht
Die van mij kan 0,3 watt meten voor een oplader die uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er

[...]
Hmm vooral dat laatste geeft bij mij de indruk dat de meter mogelijk niet goed werkt.
Sluit 'm eens aan op een gewone gloeilamp. Geeft 'ie dan een constante waarde die ook nog eens in de buurt komt van wat er op de lamp staat?
En een TV/monitor, die heeft ook een relatief constant verbruik. (55 cm TV met beeldbuis is ongeveer 70 Watt als 'ie aanstaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Het verbruik van een TV is heel sterk afhankelijk van het merk.
Een gewone gloeilamp is de beste test.
En voor een grootverbruiker is een wasdroger of een wasmachine die water warm maakt ook prima.

Mogelijk wordt je hier geplaagd door een slechte cosinus-phi.
Zijn die halogeenspots op 230V? Zo niet, dan zit er een trafo tussen.
Dan is de cos-phi niet meer 1.
En die laders, zijn die soms ook vrij lichtgewicht? Ook dan is de stroom niet in fase met de spanning.
Je kunt eventueel een stroommeter gebruiken, maar dat is lastig.
Zo'n meter moet namelijk in serie staan en dat is lastig.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:46
De titel van het artikel over duitse zonne-energie is enigzins misleidend, in mijn opinie is iets pas rendabel als het volledig op eigen benen kan staan. Dit is geen zins van toepassing omdat de overheid energiebedrijven dwingt exorbitante - niet marktconforme - terugleververgoedingen te betalen.

Hoewel er een paar haken en ogen aan het duitse systeem zitten, weten eigenaren exact waar ze aan toe zijn en ze niet afhankelijk van de overheid die zou kunnen besluiten de subsidiekraan dicht te draaien en dat absoluut een pluspunt. Het is in mijn opinie geen brilliante wijze van subsidieren, de van combinatie van hoge terugleververgoedingen en onbeperkt terugleveren kan voor een sneeuwbaleffect veroorzaken, immers iedereen die een pv-systeem aanschaft zal het maximale uit zijn budget en beschikbare ruimte halen, want elke teruggeleverde kW levert leuk geld op. Dat is voor het milieu wel een goede ontwikkeling, maar naar mate het percentage zonnestroom stijgt zullen energiebedrijven hun tarieven moeten verhogen en zullen meer personen en bedrijven pv-systemen aanschaffen en dit proces versterkt zichzelf. De enige rem is als de vraag het aanbod overstijgt, dan zullen de prijzen voor pv-systemen gaan stijgen en daarmee een hogere drempel opwerpen voor potentiele kopers. De mensen of bedrijven die niet de middelen en/of lokatie hebben voor pv-systemen worden verplicht andermans pv-systemen te sponseren of alternatief vinden. Wat te denken van bedrijven die veel energie verbruiken zoals staalbedrijven en datacenters? Die kunnen besluiten hun eigen - niet duurzame - energiecentrale op te zetten of simpelweg het bedrijf te verplaatsen naar een land met goedkopere energie.

Mijn insteek is niet afnemers in zekere zin verplichten andermans pv-systemen te sponseren maar de drempel te verlagen dat mensen en bedrijven hun eigen energieverbruik op duurzame wijze compenseren. Mijn idee is het verlagen van de aanschafprijs van pv-systemen, niet door een ingewikkelde subsidieregeling op te zetten, maar simpelweg door alle overheidsheffingen waarvan BTW de grootste is op te heffen. Een subsidieregeling is in feite weinig meer dan een vestzak broekzak principe en het is beter dit rondpompen van geld (wat ook geld kost) in zn geheel uit te sluiten door de aanschaf vrij te stellen van heffing. Want als ik nu een pv-systeem of zonneboiler van bijvoorbeeld 3000 euro aanschaf verdwijnt daarvan zo'n 600 euro in de staatskas in de vorm van BTW is toch enigzins zuur als die investering doet voor een beter milieu. Daarnaast heeft deze vorm van subsideren nauwelijks invloed op de markt in tegenstelling tot de duitse regeling.
zonnigtype schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 00:17:
In Zwitserland worden al sinds jaar en dag 's nachts met goedkope Franse atoomstroom de stuwmeren volgepompt en overdag laten ze de meren leeglopen om aan die achterlijke Europeanen die "milieuvriendelijke waterkracht stroom" voor een vet dagtarief te verkopen... ;(

Meer het niveau van "windhandel", dacht ik zo...
Is op zich niet zo gek idee, 's nachts hebben veel landen toch een energie overschot. Het uitzetten van een centrale 's nachts uitzetten simpelweg geen optie vanwege lange opstarttijd of hoge kosten en als de centrale ver wordt teruggeschroeft daalt het rendement. Dat maakt dat het het vullen van een stuwmeer een redelijke manier is om deze energie overschotten op te slaan voor de dag. Ik geef je gelijk dat je vraagtekens zet in hoeverre dit nu daadwerkelijk duurzame/milieuvriendelijke stroom is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Kijk voor een zonneboiler ook eens op www.atonsolar.nl
De collector heb ik als eens gezien bij een goede kennis.
Is een prima ding!
Hier kost het geen 2400 Euro.

Als iemand serieus intresse heeft, het volgende aanbod:
Bij een installatie voor een zonneboiler wil ik wel helpen.
Anders gezegd, ik kan het merendeel van het installatiewerk verzorgen.
En voor alle duidelijkheid, dat gaat niet tegen de tarieven van een installatiebedrijf.
Er zijn natuurlijk wel wat restricties.
Ik woon in EDE, heb welliswaar een auto die mijzelf niet veel kost, maar het is niet erg praktisch als ik heel nederland door moet....

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Mistraller, ik heb de Conrad Energy Monitor 3000, en die meet wel tot lage waarden (standby-vermogens etc.). Die is ook wel een stukje duurder maar is volgens mij bij die lage vermogens aan stuk nauwkeuriger. Meet ook cos phi en kan voor je extrapoleren naar week-, maand- en jaarverbruik. Kost nu € 38 (bestelnr. 125320 - 8A), maar was een week nadat ik hem gekocht had in de aanbieding voor € 25 :(. Dus misschien doen ze dat nog wel eens.

Maar zelfs voor die € 38 vind ik het een uitstekende koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 01:34:
[...]

Ik wens je veel zuukzes, beste speksteenkachel. Je zit in een gesloten circuit, en je "mag" er niet uit met je |:( SV installatie. Tenzij je héééééél erg hard "aandringt". Dan wil de SV beheerder wellicht over zijn hart strijken. "Dat kost u dan 1.800 euri afsluitkosten, meneertje. Of u hier eventjes wilt tekenen, dan bent u van ons af..."

Denk maar niet dat je daar zomaar mee wegkomt... 7(8)7
Ik heb Essent gemaild waarom er een zo groot verschil zit tussen het vast recht van de stadsverwarming en die van een gasaansluiting.
Als antwoord kreeg ik dat ze dat zelf zo 123 ook niet weten, over 6 weken krijg ik bericht zie onderstaand. 8)7

In uw e-mail vraagt u waarom het vastrecht voor warmte zoveel hoger is dan het vastrecht voor gas. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie op uw vraag.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw vraag via een interne e-mail doorgegeven aan het expertteam voor het product Warmte. Zodra zij uw vraag in behandeling nemen, ontvangt u van hen binnen zes weken bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 01:55:
[...]

Dat is precies mijn insteek bij verwarming. Bij ons komt er geen thermostaat in, hoe "slim" hij ook is. Ik ga louter op mijn eigen gevoel af. Vandaar die 7,7 GJ/jaar i.p.v. de gemiddelde 36 aan peperdure stadsverwarming.

Kunnen we toch weer mooi een nieuw zonnepaneeltje van kopen. Nu nog een plek voor vinden... :>
Dat zijn een hele dure 7,7GJ als je de vaste lasten van stadsverwarming erbij opteld.
Het verbruik is trouwens niet veel hoe verwarm je, je huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 09:43:
ECN heeft hopen dag vandaag, voor de Noord-Hollanders onder ons.

Kunnen we weer titaancomposiet-zonnepanelen bekijken :-)
Ja, die OPEN dag was erg leuk. Jammer dat ik een trein miste en dus vrij laat was. Voor het eerst een heel PANEEL gezien met die fantastische door ECN ontworpen back-contact "spinneweb" zonnecellen die Solland gaat produceren. Verder leuke gesprekken gehad (daardoor voor de zoveelste keer alle "activiteiten" gemist, off-course 8)7 ). Mooiste was wel de suggestie "waarom kom je niet bij ECN werken?".

Mmmmm. :9

Klinkt best leuk.

Maar ik vrees dat ik dan regelmatig in "conflictueuze" situaties met de hogere bobo's daar zou kunnen belanden als ik mijn klep weer eens opentrek... (Lubbers als kernenergie profeet, bijvoorbeeld...).

Maar, wie weet. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bof jij even!

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonneschijn schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:27:
[...]

2400 euro was inclusief plaatsen. Volgens mij is de prijs een beetje afhankelijk van je woonplaats ivm met de resitijd voor de installateurs.
Als je op het huisje links van dit bericht klikt kom je op mijn homepage :)
Homepage ziet er goed uit, ik zal eens vaker bij je gaan kijken.
Hoe is HR-Solar tot nu toe bevallen?
Wij hebben hier een gezin met 2 kinderen (5 en 9), heb je dan genoeg aan een 100 liter vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:30:
[...]

Ik heb Essent gemaild waarom er een zo groot verschil zit tussen het vast recht van de stadsverwarming en die van een gasaansluiting.
Als antwoord kreeg ik dat ze dat zelf zo 123 ook niet weten, over 6 weken krijg ik bericht zie onderstaand. 8)7

In uw e-mail vraagt u waarom het vastrecht voor warmte zoveel hoger is dan het vastrecht voor gas. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie op uw vraag.

Helaas kan ik uw vraag niet beantwoorden. Ik heb uw vraag via een interne e-mail doorgegeven aan het expertteam voor het product Warmte. Zodra zij uw vraag in behandeling nemen, ontvangt u van hen binnen zes weken bericht.
Oh, die vraag kan ik inmiddels wel beantwoorden, hoor. Het grote verschil zit in de "vermeden kosten voor de niet geïnstalleerde CV ketel". Zie mijn vastrecht grafiek, oranje en rode bovenste twee posten. Weliswaar voor NUON Warmte, maar principe is volkomen vergelijkbaar en Essent wil toch met NUON fuseren, dus...:

http://www.polderpv.nl/NU...#grafiek_opbouw_vastrecht

NB: muiswijzer naast de grafiek houden, dat is de correcte (hoop verwarring over geweest tijdens onze "onderhandelingen" met de NUON Warmte lieden). Je betaalt nl. in het vastrecht tarief het "vermeden vastrecht voor een gas aansluiting voor ruimteverwarming", en dat is een grotere capaciteit dan die debiele kookgasmetertjes die wij in onze wijk er nog eens bij hebben (grafiek als je muiswijzer boven het plaatje houdt, en die dus incorrect is).

Voor de tot 31 dec. 2006 geupdate harde data (recenter nog steeds niet gekregen), zie:

http://www.polderpv.nl/As...echt_prijsopbouw_NUON.gif

Even niet letten op dat groene postje "vermeden kosten leverancier van gas", dat is een van de vele krankzinnige gevolgen van het feit dat wij (ongevraagd) zo'n gasmeter in huis hebben hangen (zelfs in rekening wordt gebracht bij mensen die al jaren geen gas (meer) gebruiken). Meeste SV huishoudens hebben geen gas aansluiting. Maar die hebben dan vaak weer hele andere problemen zoals die krankzinnige separate tapwaterinstallatie waar ze zich helemaal ongans aan betalen, wat bij ons goddank geïntegreerd zit in de SV installatie.

Zo "heb" iedereen weer wat, niet?

Sterkte met het doorgronden van de boel. Ben erg benieuwd of je van Essent hetzelfde verhaal te horen krijgt of dat ze je de nodige polderkolder gaan proberen wijs te maken... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 23:32:
[...]

Dat zijn een hele dure 7,7GJ als je de vaste lasten van stadsverwarming erbij opteld.
Het verbruik is trouwens niet veel hoe verwarm je, je huis?
Mwagh. 63% van de totale warmtekosten gaan bij ons "op" aan die krankzinnige vastrechten...

Gewoon. Niet stoken. Is goed uit te houden, hoor, met dubbel glas aan zuidzijde, en prachtig de woning in knallende winterzon, onder het balkon van onze bovenburen door. Verder goed geïsoleerde woning, plm. 18 jaar oud, begane grond. Truitje aan, sloffen aan de voetjes. En wat hebben we nou voor winters? Was begin vorig jaar even doorbijten, maar ach, het geld blijft in onze zak zitten, NUON is al rijk genoeg van die kunstmatige koppeling van alles wat energie heet aan de olieprijzen, en die nooit te vermijden ... vastrechten. Behalve dan onze gratis zonnestroom, off-course, we zijn zo'n beetje aardig bezig het 3e voor 1000 hollandse florijnen gekochte zonnepaneeltje aan het (k***ewoord) "terugverdienen"...

Oh ja. We douchen 2x in de week, in de zomer hoogstens 3x. Doen we ons hele leven lang al (of minder, ging vroeger nog in de bijkeuken in van die mooie grote wastobbes...). Ik heb nog niet gemerkt dat vrienden of familie in een grote boog om ons heel lopen... >:) Afwas kan best eens in de 3 dagen. Koud voorspoelen. Een keer heet water. Handwas. Peace of Cake. Genoeg. Life can be soooooo simple....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

squaddie schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:57:
[...]

De titel van het artikel over duitse zonne-energie is enigzins misleidend, in mijn opinie is iets pas rendabel als het volledig op eigen benen kan staan. Dit is geen zins van toepassing omdat de overheid energiebedrijven dwingt exorbitante - niet marktconforme - terugleververgoedingen te betalen.
Geen enkele energie optie heeft het zonder subsidie getrokken, of redt het als de klimaat- en/of sociale consequenties daadwerkelijk "economisch" in rekening gebracht worden...

"De markt" bestaat daarom niet. Het is allemaal zo kunstmatig als de pest, omdat voor de maatschappij volstrekt onacceptabele, want niet betaalde effecten, kunstmatig in het zadel gehouden blijven worden ten koste van de werkelijk duurzame alternatieven. Die kolencentrales zijn voor het grote merendeel met Staatssteun (renteloze leningen e.d.) gebouwd en hebben gratis emissierechten gekregen. Er gaan bakken met geld naar de kernenergie, vele malen meer dan naar alle andere energie opties. Dat is allemaal subsidie. Ergo: die "vrije markt" bestaat niet en zal nooit bestaan omdat Energie MACHT is en dat nooit door bobo's uit handen gegeven zal worden tenzij ze daartoe gedwongen worden.
Hoewel er een paar haken en ogen aan het duitse systeem zitten, weten eigenaren exact waar ze aan toe zijn en ze niet afhankelijk van de overheid die zou kunnen besluiten de subsidiekraan dicht te draaien en dat absoluut een pluspunt. Het is in mijn opinie geen brilliante wijze van subsidieren, de van combinatie van hoge terugleververgoedingen en onbeperkt terugleveren kan voor een sneeuwbaleffect veroorzaken, immers iedereen die een pv-systeem aanschaft zal het maximale uit zijn budget en beschikbare ruimte halen, want elke teruggeleverde kW levert leuk geld op. Dat is voor het milieu wel een goede ontwikkeling, maar naar mate het percentage zonnestroom stijgt zullen energiebedrijven hun tarieven moeten verhogen en zullen meer personen en bedrijven pv-systemen aanschaffen en dit proces versterkt zichzelf. De enige rem is als de vraag het aanbod overstijgt, dan zullen de prijzen voor pv-systemen gaan stijgen en daarmee een hogere drempel opwerpen voor potentiele kopers. De mensen of bedrijven die niet de middelen en/of lokatie hebben voor pv-systemen worden verplicht andermans pv-systemen te sponseren of alternatief vinden. Wat te denken van bedrijven die veel energie verbruiken zoals staalbedrijven en datacenters? Die kunnen besluiten hun eigen - niet duurzame - energiecentrale op te zetten of simpelweg het bedrijf te verplaatsen naar een land met goedkopere energie.
Stelt allemaal geen r**t voor wat Otto Normalverbraucher (3.500 kWh/jaar) voor de volledige feed-in van ALLE (!!!!) duurzame elektra opties betaalt. Een halve eurocent/kWh die trouwens ook alle duurzame netinvoeders als zonnepaneelkopers betalen via hun gebruikelijke elektrameter voor alles wat ze van het net betrekken (totaal onvergelijkbaar met de NL situatie). Otto betaalt voor die volledige uitmuntend werkende in de wet verankerde regeling slechts 12-18 euri extra per jaar (die 35 euri die genoemd wordt in het artikel klopt geen deuk van, mogelijk wordt hier het verbruik van die boer onterecht als basis genomen). Dat is nix. Prijs van een paar biertjes. En dat is een "slechte subsidieregeling"??? Het is nota bene een extreem goed werkende open-einde regeling (meer inkomsten bij hoger kWh verbruik), door steeds meer landen overgenomen, maar waar ze in Den Haag volslagen onterecht doodsbenauwd voor zijn. Alleen maar omdat ze zelf een verschrikkelijk slecht werkende MEP regeling in elkaar hadden geflanst die van een VASTE bijdrage bij huishoudens uitging (52 euri in het jaar), uiteindelijk volledig uit de begroting van EZ moest worden gefinancierd, belachelijk ingewikkeld in elkaar stak, en waarvan het meeste geld naar de grote jongens is gegaan en naar uitermate dubieuze bronnen (palmolie bijproducten massaal in de fik steken bijv.).

Duitse bedrijven die veel energie verbruiken zijn uitgesloten van de verplichte "EEG Umlage" zoals die minuscule heffing wordt genoemd. Ik ken trouwens geen enkel bedrijf wat vanwege hoge energielasten met veel bombarie uit een land is vertrokken. Zelfs energievreter Pechiney zit er nog, in Zeeland, al klagen ze steen en been dat die kunstmatig goedkope atoomstroom (prijs die er voor wordt betaald is publiek geheim) zo "duur" is...
Mijn insteek is niet afnemers in zekere zin verplichten andermans pv-systemen te sponseren maar de drempel te verlagen dat mensen en bedrijven hun eigen energieverbruik op duurzame wijze compenseren. Mijn idee is het verlagen van de aanschafprijs van pv-systemen, niet door een ingewikkelde subsidieregeling op te zetten, maar simpelweg door alle overheidsheffingen waarvan BTW de grootste is op te heffen. Een subsidieregeling is in feite weinig meer dan een vestzak broekzak principe en het is beter dit rondpompen van geld (wat ook geld kost) in zn geheel uit te sluiten door de aanschaf vrij te stellen van heffing. Want als ik nu een pv-systeem of zonneboiler van bijvoorbeeld 3000 euro aanschaf verdwijnt daarvan zo'n 600 euro in de staatskas in de vorm van BTW is toch enigzins zuur als die investering doet voor een beter milieu. Daarnaast heeft deze vorm van subsideren nauwelijks invloed op de markt in tegenstelling tot de duitse regeling.
Het slechtste wat je kunt doen is in een markt waar het elektraverbruik nog steeds belachelijk blijft stijgen (vooral door totale achteloosheid bij slecht geïnformeerde consumenten en bedrijven, waar de verspilling monumentaal is), om 44% van de kWh prijs af te doen (status NUON 2007). Dat is VRAGEN om nog veel meer verspilling. Uitermate onverstandig. Bovendien heb ik slecht nieuws voor je. Die belasting gaat fors OMHOOG geschroefd worden omdat de netbeheerders van hun variabele transportkosten af willen. Dat moet "gecompenseerd" worden via de EB. Gigantische operatie gaat dat worden, met verplicht capaciteitstarief, verplicht leveranciersmodel van facturatie, verplichte slimme meter.... (brief EZ aan TK: 34 pagina's bureaucratenshit).

Wat wel een voorstel wordt van Natuur en Milieu, maar ook van drie duurzame energie organisaties (brief net de deur uit), en inmiddels steeds meer geaccepteerd, is progressieve vergroening van het belastingstelsel. Dus prikkels in de belastingen om aanschaf van duurzame energie apparatuur goedkoper te maken. Is totaal ander verhaal als de EB op kWh en gas, die hoog moet blijven om niet de verspillingsgeest helemaal uit de fles te krijgen.

Bovenop die ene prikkel moet er zekerheid ingebouwd worden dat alle duurzame netinvoeding ook daadwerkelijk voor een vaste prijs en voor minimaal 10 jaar (in Duitsland is het NB 20 jaar) voor een hoge vergoeding gegarandeerd afgenomen wordt, zonder allerlei vormen van sabotage en tegenwerking waar het "kleine" Nederland zo "groot" mee geworden is. Het uitgangsprincipe dient immers zoals in de BRD te zijn: Groen voor Grijs. Economie volgens het achterhaalde "marktdenken" dient daar aan ondergeschikt te zijn zolang verborgen kosten niet worden doorberekend. Dat is nog steeds niet zo.

Resultaat: NL met 3 jaar krakkemikkige MEP: 46 MWp en vrijwel stand-still. Duitsland met fenomenaal werkende EEG sinds 2000: ver over de 3.000 MWp und wachsend wie nie bevor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wij hebben hier geen gas, ook niet voor het koken.
Uitgangspunt voor deze wijk was dat je niet duurder uit mag zijn als mensen met een gasaansluiting.
Het punt van de vermeden kosten voor het aanschaffen van een ketel snijdt volgens mij geen hout omdat wij dus verplicht elektrisch moeten koken.
Dit is veel duurder als koken op gas.
Ons totaal verbruik was hier altijd zo'n 54 GJ per jaar incl warm tapwater.
We hebben nu ruim een half jaar de speksteenkachel gebruikt en ons verbruik is gedaald van 54 naar 31 GJ.
Zal volgend jaar dus alleen maar minder zijn als ik een vol jaar dat ding gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

essent kwam laatst met een of ander foldertje waar (oa) een artikel over hr-e ketels instond. Die zogenoemde hr-e ketels zouden mbv een stirling-/hetelucht-motor de restwarmte gebruiken om electriciteit op te wekken.

Zijn daar al reviews/tests van?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Laatst online: 30-04 13:07

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:16:
[...]

Resultaat: NL met 3 jaar krakkemikkige MEP: 46 MWp en vrijwel stand-still. Duitsland met fenomenaal werkende EEG sinds 2000: ver over de 3.000 MWp und wachsend wie nie bevor...
Ik las in een Spaans blad (Era Solar Energia) dat Nederland tot 2005 nog op de tweede plaats in Europa stond met geinstalleerde PVs. Eind 2005 was de stand echter:
Nederland 51,2 MWp
Spanje 51,8 MWp
Duitsland 1537 MWp

Bij de zonneboilers stonden we eind 2005 op de 6de plaats, met Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland en alweer Duitsland voor ons.

Spanje heeft natuurlijk ook wel veel meer zonuren.
Ik heb een broer in Spanje wonen die het dak volgebouwd heeft met zonnepanelen (7700Wp) en zelf hebben wij hier in Nederland een PV-installatie van een respectabele grootte (3436Wp).
In Spanje (Madrid) wordt echter per Wp 40% meer opgeleverd. Ook leuk om te zien is de opbrengstverhoging bij een zonnevolger.

We hebben een website gebouwd om de resultaten te delen (niet alleen voor PV, maar ook om andere duurzame technieken zoals de warmtepomp te promoten.)

Kijk maar eens op http://www.myecohouse.net

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zeer mooie site hoor petje af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Vandaag een mijlpaal bereikt! Over het 2007 hebben we tot nu toe evenveel elektriciteit geproduceerd als verbruikt. De meterrstand was vandaag hetzelfde als op 1 januari 2007:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070603meterstand48510.jpg

Dat geeft een goed gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
guus.assmann schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 16:53:
Het verbruik van een TV is heel sterk afhankelijk van het merk.
Een gewone gloeilamp is de beste test.
En voor een grootverbruiker is een wasdroger of een wasmachine die water warm maakt ook prima.

Mogelijk wordt je hier geplaagd door een slechte cosinus-phi.
Zijn die halogeenspots op 230V? Zo niet, dan zit er een trafo tussen.
Dan is de cos-phi niet meer 1.
En die laders, zijn die soms ook vrij lichtgewicht? Ook dan is de stroom niet in fase met de spanning.
Je kunt eventueel een stroommeter gebruiken, maar dat is lastig.
Zo'n meter moet namelijk in serie staan en dat is lastig.
Die spots zijn inderdaad 12v. De oorzaak is waarschijnlijk de dimmer die ertussen zit, want dezelfde ikea spots op een andere plek geven wel een waarde.
Die laders zijn gewoon nokia ladertjes etc, niet al te zwaar inderdaad. Maar er wordt juist altijd geroepen dat dat DE sluipers anno 2007 zijn, ook in de manual van deze meter.
Waarschijnlijk ligt het wel aan de cos-phi, maar goed, deze meter wordt ook door milieu-centraal gebruikt als uitleen meter. En dus door mensen die geen electrotechnische kennis hebben. Die zullen dus allemaal denken dat het nogal meevalt met het verbruik.
Maar daarom had ik dus ook meer van deze meter verwacht.

Ik heb inderdaad ook al wel gedacht om mijn multimeter te gebruiken om verbruik te meten, maar zoals je al aangeeft is dat wat lastiger. Maar daarnaast kan mijn multimeter ook niet overweg een afwijkende cos-phi.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

bartgrefte schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:34:
essent kwam laatst met een of ander foldertje waar (oa) een artikel over hr-e ketels instond. Die zogenoemde hr-e ketels zouden mbv een stirling-/hetelucht-motor de restwarmte gebruiken om electriciteit op te wekken.

Zijn daar al reviews/tests van?
Er wordt gigaveel reclame voor gemaakt maar de crux wordt nauwelijks bekend gemaakt.
Lees o.a.:

http://www.polderpv.nl/ni...WKKstroom_anderhalve_cent
http://www.polderpv.nl/ni...07_toverketel_advertentie
http://www.polderpv.nl/ni...#17jan2007_toverketeltalk

Laat je niet gek maken en vraag ze het hemd van hun lijf over de teruglevering en over de dubbele energiebelasting, want als dat niet goed geregeld wordt, voorspel ik drama's...

Overigens, net artikel in Energie+: het ding heeft in eerste versie hartstikke ongunstige elektra opbrengst t.o.v. warmtevraag (factor 1:5), hij zou "maar" ongeveer 1.000 kWh in het jaar opleveren. Daarvan zal een fors deel het net opgaan en dat ben je volgens enkele berichten dus finaal kwijt...
Er wordt gewerkt aan grotere versies, maar nu wordt al geclaimd dat het ding vooral "geschikt" zou zijn voor 3x modaal met zwembad. En dat ding maximaal, dus langdurig aan staand gebruiken voor max. efficiëntie...

Geef mijn portie maar aan fikkie... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jja schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:23:
[...]

Ik las in een Spaans blad (Era Solar Energia) dat Nederland tot 2005 nog op de tweede plaats in Europa stond met geinstalleerde PVs. Eind 2005 was de stand echter:
Nederland 51,2 MWp
Spanje 51,8 MWp
Duitsland 1537 MWp
Let op: dat was het totale geïnstalleerde vermogen. We praten in NL eigenlijk voordurend/vooral over het NETgekoppeld PV vermogen. Dat was in 2005 46 MWp, met 5 MWp autonome systemen (waarmee de NL markt feitelijk "opgestart" is, maar waar verder nauwelijks meer ontwikkeling is gekomen en waarvan volgens mij nauwelijks cijfers worden bijgehouden).

http://www.polderpv.nl/Ar...t_PVvermogen_2005_CBS.gif

PHOTON.de heeft de meest betrouwbare cijfers voor Duitsland. Laatste update van hun keiharde data analyse van de gegevens van de netbeheerders geven voor 2005 al een totaal aan van 1.888 MWp, hetgeen betekent dat er alleen in dat jaar al 858 MWp is BIJgekomen. Dat is een factor 19 maal het TOTALE geplaatste netgekoppelde vermogen in NL.

http://www.photon.de/phot...tion_install-leistung.htm

(met gekoppelde bijgewerkte Excel tabel van februari 2007)

Voor een tale-telling grafiek van een vorige (iets afwijkende, want regelmatig bijgestelde) grafiek voor Duitsland vs. Nederland, zie:

http://www.polderpv.nl/CB...PV_vermogen_NL_versus_BRD
We hebben een website gebouwd om de resultaten te delen (niet alleen voor PV, maar ook om andere duurzame technieken zoals de warmtepomp te promoten.)

Ik sluit mij geheel bij de vorige loftuitingen aan: een verbazingwekkende site!

Geweldige grafieken. d:)b

Meteen even vraagje (ok, twee dan... >:) ):
(a) waarom zeg je over ACN2000E "semikristallijn"? Wat bedoel je daar precies mee?
(b) heb jij datasheets van die andere drie typen panelen? Zijn dat allemaal Shell Solar panelen? Ik heb daar belangstelling voor... (info@polderpv.nl).

Thanx, en succes met je fraaie site!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:06

Glewellyn

is er ook weer.

jja schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:23:

Mooie site hoor, ook leuk om te zien hoe domotica kan bijdragen aan energiebesparing.

Naar aanleiding van de discussie over micro-WKK's (of eigenlijk alleen de stirling motor die erin zit) en het stukje over die warmtepomp op http://www.myecohouse.net kwam er een idee bij mij bovenborrelen:
  • Een Stirling motor zet warmte om in arbeid.
  • Een warmtepomp gebruikt arbeid om warmte-energie te verplaatsen, in de meeste gevallen van de aardbodem naar een watervat.
  • De hoeveelheid verplaatste warmte loopt op tot 5 keer de geinvesteerde arbeid.
  • De energiebron (aardwarmte) is vrijwel onuitputtelijk.
Als we dit alles met elkaar combineren kan ik me een systeem voorstellen waarbij (na een initiele start) de stirlingmotor de arbeid levert voor de warmtepomp en de warmtepomp de warmte-energie levert voor de stirlingmotor.

Zo'n systeem valt en staat natuurlijk bij de efficiency van de warmtepomp en stirling motor. Van de warmtepompen is het vrij duidelijk hoeveel arbeid ze gebruiken en hoeveel warmte zij verplaatsen. Over de efficiency van Stirling motoren heb ik tot nu toe jammergenoeg heel weinig kunnen vinden.
Als een Stirling motor een hogere efficiency heeft dan 20% zou met de rest van de opgewekte arbeid een generator kunnen worden aangedreven waarmee electrische energie kan worden opgewekt.

edit:
Stirling, niet Sterling zoals CanonG1 me verbeterde

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Speksteenkachel schreef op zondag 03 juni 2007 @ 00:23:
[...]

Homepage ziet er goed uit, ik zal eens vaker bij je gaan kijken.
Hoe is HR-Solar tot nu toe bevallen?
Installatie is perfect verlopen. In overleg de beste plaats voor de collector en leidingen bepaald, netjes gewerkt, geen rotzooi in huis.
Wij hebben hier een gezin met 2 kinderen (5 en 9), heb je dan genoeg aan een 100 liter vat?
Wat is jou definitie van 'genoeg' ? Bij HRsolar hanteren ze de volgende formule: voor elke kuub water die je per jaar gebruikt heb je 1 liter inhoud boiler nodig, dus voor een waterverbruik tot 100 kuub zou een boilervat van 100 liter 'genoeg' zijn.

Als wij met z'n vieren na elkaar gaan douchen (of douche + bad) is de temperatuur boven in het boilervat na het douchen nog steeds even hoog als voor het douchen (onderin het vat is het water natuurlijk wel een stuk kouder geworden).

Wat ik ook heb gezien is dat bij een boiler temperatuur van meer dan 70 graden de naverwarmer (HR ketel) helemaal niet gaat branden. Bij een lagere temperatuur gaat de ketel wel branden. Volgens de mensen van HRsolar brand onze ketel (Nefit) dan minimaal op 50%. Er schijnen ook ketels te zijn die op 30% kunnen branden.

Uit het bovenstaande kun je afleiden dat de boilerinhoud groot genoeg lijkt, maar dat de oppervlakte en plaatsing van de collector misschien belangrijker zijn, omdat je het boilerwater 's zomers graag elke dag (of elke 2 dagen, ligt er aan hoe vaak je gebruikt maakt van de douche) boven die 70 graden wilt hebben om te voorkomen dat je ketel gaat branden. Onze collector (2.5 m2) is geplaatst op een schuin dak op het zuid-oosten, onder een hoek van 50 graden.Ik kan me voorstellen dat je een dubbele collector nodig hebt als je dak op het oosten of westen gericht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
CanonG1 schreef op zondag 03 juni 2007 @ 20:16:
Vandaag een mijlpaal bereikt! Over het 2007 hebben we tot nu toe evenveel elektriciteit geproduceerd als verbruikt. De meterrstand was vandaag hetzelfde als op 1 januari 2007:
Ben je niet bang dat je aan het einde van het jaar een negatief gebruik hebt? Zonnigtype (aka Polder jongen) heeft daar wel enkele spannende verhalen over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonneschijn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:37:
Ben je niet bang dat je aan het einde van het jaar een negatief gebruik hebt? Zonnigtype (aka Polder jongen) heeft daar wel enkele spannende verhalen over...
Nee, daar ben ik niet zo bang voor. Ik verwacht ongeveer 50-100kWh in de plus uit te komen. Ik monitor ons verbruik en de productie dagelijks, dus als er zeer veel zonneschijn is de rest van het jaar, of we verbruiken veel minder dan verwacht dan zie ik dat wel aankomen. Ik zou dan bijvoorbeeld een kabeltje naar de buren kunnen leggen en ze wat goedkope zonnestroom verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

CanonG1 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:32:
[...]

Nee, daar ben ik niet zo bang voor. Ik verwacht ongeveer 50-100kWh in de plus uit te komen. Ik monitor ons verbruik en de productie dagelijks, dus als er zeer veel zonneschijn is de rest van het jaar, of we verbruiken veel minder dan verwacht dan zie ik dat wel aankomen. Ik zou dan bijvoorbeeld een kabeltje naar de buren kunnen leggen en ze wat goedkope zonnestroom verkopen :)
Of je koopt een elektrisch kacheltje om de laatste paar maanden wat bij te stoken. Dat scheelt weer in de stookkosten!

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

zonnigtype schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:46:
[...]

Ik sluit mij geheel bij de vorige loftuitingen aan: een verbazingwekkende site!

Geweldige grafieken. d:)b

Meteen even vraagje (ok, twee dan... >:) ):
(a) waarom zeg je over ACN2000E "semikristallijn"? Wat bedoel je daar precies mee?
(b) heb jij datasheets van die andere drie typen panelen? Zijn dat allemaal Shell Solar panelen? Ik heb daar belangstelling voor... (info@polderpv.nl).

Thanx, en succes met je fraaie site!
Semikristallijn? Zo staat het in de specs, wat daarmee precies bedoeld wordt weet ik ook niet.
Al onze panelen in Nederland zijn van Shell. Ik zal de datasheets mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja

jja

Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:26:
[...]

Naar aanleiding van de discussie over micro-WKK's (of eigenlijk alleen de sterling motor die erin zit) en het stukje over die warmtepomp op http://www.myecohouse.net kwam er een idee bij mij bovenborrelen:
  • Een Sterling motor zet warmte om in arbeid.
  • Een warmtepomp gebruikt arbeid om warmte-energie te verplaatsen, in de meeste gevallen van de aardbodem naar een watervat.
  • De hoeveelheid verplaatste warmte loopt op tot 5 keer de geinvesteerde arbeid.
  • De energiebron (aardwarmte) is vrijwel onuitputtelijk.
Als we dit alles met elkaar combineren kan ik me een systeem voorstellen waarbij (na een initiele start) de sterlingmotor de arbeid levert voor de warmtepomp en de warmtepomp de warmte-energie levert voor de sterlingmotor.

Zo'n systeem valt en staat natuurlijk bij de efficiency van de warmtepomp en sterling motor. Van de warmtepompen is het vrij duidelijk hoeveel arbeid ze gebruiken en hoeveel warmte zij verplaatsen. Over de efficiency van Sterlingmotoren heb ik tot nu toe jammergenoeg heel weinig kunnen vinden.
Als een Sterling-motor een hogere efficiency heeft dan 20% zou met de rest van de opgewekte arbeid een generator kunnen worden aangedreven waarmee electrische energie kan worden opgewekt.
toon volledige bericht
Vooropgesteld: ik ben geen specialist op dit gebied. Maar Sterlingmotoren gaan niet zo goed samen met warmtepompen. Warmtepompen hebben het hoogste rendement bij een kleine temperatuursprong en Sterlingmotoren werken met een veel hoger temperatuursverschil.

There is no such thing as a free beer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
[muggenziftmodus]
Het apparaat heet een Stirlingmotor....
[/muggenziftmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Nu online
Leuk dat je rond de 0 zit :) Lijkt mij een mooi resultaat ;)

Hoeveel betaal je nu jaarlijks aan de energierekening? Ik vind het altijd zo jammer dat de vaste lasten een steeds groter deel van je rekening worden naarmate je minder energie verbruikt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
WVL_KsZeN schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:51:

Hoeveel betaal je nu jaarlijks aan de energierekening? Ik vind het altijd zo jammer dat de vaste lasten een steeds groter deel van je rekening worden naarmate je minder energie verbruikt :(
Voor 2007 had de Nuon ons op een maandbedrag van € 29 gezet:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/20070210jaarafrekeningnuon.png

Doordat dat bedrag gebaseerd is op twee zachte winters én doordat een gedeelte van 2006 mijn vriendin op stage in het buitenland was vond ik dat bedrag te laag en heb ik het dus verhoogd naar € 45. Dat is nog steeds vrij laag volgens mij 8) Overigens komt het negatieve bedrag bij elektriciteit door de maandelijkse teruggave van de energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
WVL_KsZeN schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:51:

Bij Essent heb je voor electriciteit keuze tarieven. Bij 'Budget' betaal je geen vaste kosten maar een hogere kWh prijs. Bij een verbruik van minder dan 1000 kWh is dat voordeliger dan 'Standaard'. Ik hoop dat dit ook geldt voor het netto verbruik (afgenomen - teruggeleverd) aangezien ik volgend jaar meer zonnepanelen wil installeren zodat mijn netto verbruik (veel) kleiner is dan 1000 kWh.

Nog even afwachten of er een subsidie regeling komt en hoe die er uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

jja schreef op maandag 04 juni 2007 @ 10:15:
[...]

Vooropgesteld: ik ben geen specialist op dit gebied. Maar Sterlingmotoren gaan niet zo goed samen met warmtepompen. Warmtepompen hebben het hoogste rendement bij een kleine temperatuursprong en Sterlingmotoren werken met een veel hoger temperatuursverschil.
Dat was mij ook duidelijk, maar een het rendement dat zo'n Stirling motor moet opleveren om toch nog netto-opbrengst te hebben is maar 20%. Het is inderdaad helemaal de vraag het haalbaar is om een stirling motor met zo'n laag temperatuurverschil te laten draaien. Of misschien is het mogelijk om met de warmtepomp (tegen een lagere COP) een hoger temperatuurverschil te creeren waardoor de stirling motor een hogere rendementswinst haalt dan dat je verliest door de lagere COP van de warmtepomp.
There is no such thing as a free beer :(
Sad, but true :)

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 09:47:
[...]

Of je koopt een elektrisch kacheltje om de laatste paar maanden wat bij te stoken. Dat scheelt weer in de stookkosten!
Ik ken iemand die dat zeer tegen zijn zin in - maar noodgedwongen - dus toch maar doet (al is het niet ruimteverwarming maar elektrisch boilertje voor warm tapwater), om te voorkomen dat 'ie in de min terecht komt. Zijn gasrekening is natuurlijk wel wat lager, maar bezopen is en blijft het... 8)7

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.