Ik heb gisteren een laptopje samengesteld uit wat losse (allen defecte) laptops en zonet zat ik dus ook even te kijken welke accu ik het beste kon gaan gebruiken.
Dus
Notebook BatteryInfo geïnstalleerd.
Deze kan ook de stroom meten die uit de accu getrokken wordt.
Kortom, kan je mooi ziet wat bepaalde componenten trekken.
Omdat men hier ook al een paar keer geopperd had om dingen te loggen, leek het me interessant om eens te kijken wat het verbruik is.
Even kort de specs:
Dell Lattitude C600
Kingston 2 GB Compact Flash kaart als harde schijf.
128 MB RAM
cdrom speler
14,1" TFT.
P
III 750 MHz.
3com LAN & 56k6 op miniPCI.
Windows XP met vrijwel alle overbodige services uitgezet.
Verbruik tijdens idle, met helderheid scherm op minimaal:
784mA @ 15,5V = 12,1Watt
Verbruik tijdens idle, met helderheid scherm op maxmaal:
873mA @ 15,5V = 13,5Watt
CDrom die aan het spinnen en lezen is verdubbeld het stroomverbruik bijna.
Extra: ongeveer 670mA@15,5V = 10,3Watt.
Netwerkstekker eruit, scheelt ongeveer 20mA @15,4V (inmiddels accu iets verder leeg) = 0,3Watt
Netwerkkaart uitgeschakeld scheelt ook weer zo'n 20mA@15,4V = 0,3Watt.
Uitschakelen van cdrom speler heeft geen effect.
Eruit halen van de cdromspeler scheelt wel zo'n 16mA@15,4V = 0,25Watt.
Je ziet verder dat de stroom die in idle getrokken wordt dusdanig oploopt, wanneer de spanning van de accu afneemt, zodat het opgenomen vermogen ongeveer gelijk blijft. Toch leuk als de natuurkunde blijkt te werken

(en de metingen zijn dus hopelijk ook een beetje betrouwbaar)
CPU @ full load trekt ongeveer 575mA@15,2V = 8,7 Watt meer tov idle. (uiteraard ook meer mem-activiteit op dat moment)
Lezen en schrijven van/naar CF kaart (kopieeractie) kost zo'n 80mA @ 15,2V = 1,2Watt.
Lezen kost zo tussen de 20 en 30 mA @15,2V = 0,3 - 0,45Watt.
Het is mij nog niet gelukt om het verschil in stroomverbruik te meten terwijl de klep gesloten is (backlight gaat niet uit)
Standby-stroom is wel gelukt te meten (omdat het updaten van de meting wat achter loopt). Die is zo'n 30mA@15,5V, oftewel ongeveer een halve Watt.
Het meten van de efficientie van de voeding is wat lastig, omdat je niet goed weet wat de laptop nog meer doet als de boel aangesloten is op de voeding.
Maar met accu eruit trekt 'ie ongeveer 16,9Watt, oftewel zo'n 3,4 Watt meer dan op de accu (helderheid TFT is max). Efficientie is dus zo'n 80%.
De accu wordt opgeladen met zo'n 2,5 A @16,7V = 41,7Watt. De adapter trekt dan zo'n 60,5Watt uit het stopcontact. Oftewel 55,3 / 60,5 = 91% efficientie. (cos-phi zit zo rond de 0,6)
De adapter trekt onbelast zo'n 2,3Watt (cos-phi van 0,4)
Conclusies:
• CF-kaartje ipv laptophdd zal zo ongeveer 0,8 Watt schelen (datasheet diverse laptop-schijf-fabrikanten bekeken, zat tussen de 0,8 en 1 Watt)
• brightness scheelt (had veel meer verschil verwacht), ongeveer 1,4 Watt
• uitschakelen van onnodige kaartjes scheelt zo'n 0,3 - 0,5 Watt. (alleen modem en netwerk in Windows uitgezet, niet fysiek uit de laptop gehaald)
• cdrom eruit halen scheelt zo'n 0,25 Watt.
• geschakelde voeding is efficienter bij relatief zwaarder gebruik. (was bekend, maar leuk om te zien dat het ook echt zo is)
Bij 24/365 gebruik kost elke Watt ongeveer 1,90 euro (22ct * 8760 uur / 1000).
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)