Toon posts:

Duurzame Energie deel 2 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:
  • 26.404 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:20:
[...]

Dat was mij ook duidelijk, maar een het rendement dat zo'n Stirling motor moet opleveren om toch nog netto-opbrengst te hebben is maar 20%. Het is inderdaad helemaal de vraag het haalbaar is om een stirling motor met zo'n laag temperatuurverschil te laten draaien. Of misschien is het mogelijk om met de warmtepomp (tegen een lagere COP) een hoger temperatuurverschil te creeren waardoor de stirling motor een hogere rendementswinst haalt dan dat je verliest door de lagere COP van de warmtepomp.
Stirling motoren worden wel ingezet in nieuwe Concentrating Solar Power plants met zontrackende schotels. Zie DIT 888 kB grote inside document van SolarPaces. Daar heb je dus inderdaad een gigantisch "temperatuurverschil", met die zonconcentratie factor van een slordige 2.000x... Ziet er leuk uit. Wel complex. Dus tricky om dat meteen op grote schaal toe te passen. Eerst maar eens paar jaar een paar uit de kluiten gewassen proefcentrales flinke "rondjes" laten draaien (gebeurt al).
Sad, but true :)
Have a nice beer!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:58
zonnigtype schreef op maandag 04 juni 2007 @ 13:41:
Ik ken iemand die dat zeer tegen zijn zin in - maar noodgedwongen - dus toch maar doet (al is het niet ruimteverwarming maar elektrisch boilertje voor warm tapwater), om te voorkomen dat 'ie in de min terecht komt. Zijn gasrekening is natuurlijk wel wat lager, maar bezopen is en blijft het... 8)7
Ik ga dus niet mijn verbruik verhogen om daaraan te voldoen 8)7. Mocht deze situatie zich voordoen dan ga ik met mijn buren in overleg of ze met 10% korting wat schone, duurzame, lokaal geproduceerde kWht'tjes willen kopen (of ik geef ze gratis weg). Technisch is het simpel: een lijntje is zo gelegd en de kWhtjes stromen door de draaischijfmeter van mijn buren het net in.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:13
CanonG1 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:33:
[...]
Technisch is het simpel: een lijntje is zo gelegd en de kWhtjes stromen door de draaischijfmeter van mijn buren het net in.
Ik neem aan dat je dan 1 soladin omvormer min of meer bij de buren in het stopcontact prikt?
Het zomaar koppelen van de beide electriciteitsnetwerken lijkt me namelijk niet heel erg wenselijk.
zorg dan wel voor een goede galvanische scheiding tussen jouw apparatuur en dat van hen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Dat is dan toch gescheiden.

Alleen de apparatuur staat op het dak van Jeroen en een verlengsnoer loopt naar het stopcontact van de buren.

Gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
JopieE schreef op maandag 04 juni 2007 @ 17:20:
Dat is dan toch gescheiden.

Alleen de apparatuur staat op het dak van Jeroen en een verlengsnoer loopt naar het stopcontact van de buren.
Het lijkt mij ook heel logisch dat zo'n Soladin aan de PV-kant volledig galvanisch gescheiden is van het 220V netwerk en dat de aanwezige IO-poort ook gescheiden is, maar als je dat soort dingen gaat doen, is het volgens mij geen overbodige luxe om even te verifieren dat het ook werkelijk allemaal gescheiden is. Zeker als je meerdere omvormers hebt en ook meerdere netwerken van zonnecellen op het dak.
Mocht het namelijk toch nog via een of andere weg toch niet zo gescheiden zijn, dan kan dat hele vervelende lekstromen veroorzaken, die je normaal niet hebt als je alles op dezelfde groep hebt zitten.
Je buren zitten namelijk heel waarschijnlijk op een andere aanvoer-lijn vanuit de wijk-verdeler.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 14:33:
[...]

Ik ga dus niet mijn verbruik verhogen om daaraan te voldoen 8)7. Mocht deze situatie zich voordoen dan ga ik met mijn buren in overleg of ze met 10% korting wat schone, duurzame, lokaal geproduceerde kWht'tjes willen kopen (of ik geef ze gratis weg). Technisch is het simpel: een lijntje is zo gelegd en de kWhtjes stromen door de draaischijfmeter van mijn buren het net in.
Die laatste opmerking: ik neem aan dat je met "het net in" niet het distributienet bedoelt, maar hun huisnet. Anders snapt niemand er meer iets van... :*) Of je bedoelt dat je zoveel gaat produceren, dat zelfs je buren boven hun basisconsumptie/sluipverbruik uit gaan terugleveren??? Mmmmmm... :/

Beter is het om een, laten we zeggen, langdurig redelijk wat elektra verbruikend apparaat van je buren zoals een oude koelkast volledig fysiek gescheiden met verlengsnoer separaat op een van je stopcontacten te zetten, bij voorkeur met een Kijkshop ferrarisje ertussenin. Maar je blijft je op glad ijs bewegen, en niet structureel plies. Just to remain on the safe (PLUS) side of that stupid bureaucratic barrier called ZERO.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Als het gebeurt (niet zeker dat het nodig en/of mogelijk is) zal dat geen problemen opleveren. De beide omvormers prik ik dan op één stekkerdoos die met zijn stekker bij de buren ingeplugd zit. Het is dan geen andere situatie dan wanneer de buurman zelf zonnestroompanelen op zijn dak zou hebben.

Oppassen met de datakabel is een goede tip, maar dat zou op te lossen zijn door mijn laptop tijdens de communicatie op zijn accu te laten werken. Die vraag is op dit moment - helaas - academisch omdat mijn datakabel kapot is. Ik had hem teruggehangen op een spijkertje wat ik daarvoor gemaakt heb, dus de connector lag op de grond toen de CV-ketel besloot wat water te gaan lekken. De hele printplaat is verroest, daar is dus niets meer mee te beginnen. Balen maar mijn eigen schuld.

Anyway, ik hoop dat het niet nodig is, en ik verwacht het ook niet. Maar je weet maar nooit hoe enorm zonnig de komende zomer kan worden, of ons verbruik kan ineens veel lager zijn dan verwacht. We wachten het af.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JopieE
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Denk je er wel om dat (als je het doet) je buurman een lege groep heeft om alles aan te sluiten, gezien je 855Wp systeem .

Gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JopieE
  • Nu online

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Gasloos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
JopieE schreef op maandag 04 juni 2007 @ 18:39:
Denk je er wel om dat (als je het doet) je buurman een lege groep heeft om alles aan te sluiten, gezien je 855Wp systeem .
En daar heb je dan wel weer gelijk in, daar had ik niet over nagedacht. Ach, anders koppel ik alleen de 555Wp panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hmmmm. In zonnepanelen? Om omvormer warmte om te zetten? Hmmmm. First see, than believe. Klinkt exotisch. Maar ja, zo zijn alle revoluties begonnen. (en alle decepties... :X )

Gaan met die banaan!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

@zonneschijn

100 a 150 liter zal voor ons ook volstaan.
Ons schuine dak is pal op het zuiden gericht, dus een ideale plek.
Nu is het wel zo dat ik de warmtewisselaar van de stadsverwarming wil gaan gebruiken als naverwarmer.
Dus last van een aanspringende ketel heb ik dan niet.
Ik zal ook zeker aan HR-solar gaan denken als het hier zover is.

Op dit forum lees ik veel over terug draaiende elektriciteitsmeters, zou het ook zo zijn als ik water van 750 graden door de warmtewisselaar stuur, dat mij GJ meter terug gaat draaien 8)
Misschien dat @zonnigtype hier antwoord op heeft, een interessant punt lijkt me.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Moet 75 graden zijn natuurlijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09-2022

jja

13,4kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:46:

Meteen even vraagje (ok, twee dan... >:) ):
(a) waarom zeg je over ACN2000E "semikristallijn"? Wat bedoel je daar precies mee?
Na wat googlen blijkt dat semikristallijn hetzefde is als polykristallijn en multikristallijn, dus elke zonnecel bestaat uit meerdere kristallen.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-06 23:44
jja schreef op zondag 03 juni 2007 @ 16:23:
[...]

Ik las in een Spaans blad (Era Solar Energia) dat Nederland tot 2005 nog op de tweede plaats in Europa stond met geinstalleerde PVs. Eind 2005 was de stand echter:
Nederland 51,2 MWp
Spanje 51,8 MWp
Duitsland 1537 MWp

Bij de zonneboilers stonden we eind 2005 op de 6de plaats, met Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Griekenland en alweer Duitsland voor ons.

Spanje heeft natuurlijk ook wel veel meer zonuren.
Ik heb een broer in Spanje wonen die het dak volgebouwd heeft met zonnepanelen (7700Wp) en zelf hebben wij hier in Nederland een PV-installatie van een respectabele grootte (3436Wp).
In Spanje (Madrid) wordt echter per Wp 40% meer opgeleverd. Ook leuk om te zien is de opbrengstverhoging bij een zonnevolger.

We hebben een website gebouwd om de resultaten te delen (niet alleen voor PV, maar ook om andere duurzame technieken zoals de warmtepomp te promoten.)

Kijk maar eens op http://www.myecohouse.net
Geweldig, RRDTOOL on demand :9~

Zeer mooie statistiekjes zeg...dat gaat me niet lukken vrees ik op een 200Mhz machientje (router) , hij doet er bij mij zo'n 10 seconden om 1 grafiekje te bouwen...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jja schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:57:
[...]

Na wat googlen blijkt dat semikristallijn hetzefde is als polykristallijn en multikristallijn, dus elke zonnecel bestaat uit meerdere kristallen.
Hmm. OK, comprendo (had die 1e term nooit eerder gehoord, we leren elke dag weer wat nieuws...).

Heb inmiddels je datasheets ontvangen, waarvoor dank.

Er is alweer mail onderweg... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:46:Op dit forum lees ik veel over terug draaiende elektriciteitsmeters, zou het ook zo zijn als ik water van 750 graden door de warmtewisselaar stuur, dat mij GJ meter terug gaat draaien 8)
Misschien dat @zonnigtype hier antwoord op heeft, een interessant punt lijkt me.
Ze zien me al komen bij NUON Warmte:

Mag ik effe "lozen"?

_/-\o_

Als je eenmaal "zo ver" bent, geef dan effe een seintje. Dan gaan we met de 4.300 huishoudens in de Stevenshof Leiden van warmte voorzien... ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

OK. Maar weer eens een prachtige uitspraak, dan:

"Wordt het niet eens tijd om iets terug te doen in plaats van te denken over terugverdienen?"

Heleen van der Sanden (hoofdredacteur De Kleine Aarde), mei 2007, in een weergaloos voorwoord bij het zomernummer, genaamd "Terugverdientijd".
Bron: De Kleine Aarde nr. 141/zomer: p. 3.

d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
MisTraller schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:04:
[...]

Geweldig, RRDTOOL on demand :9~

Zeer mooie statistiekjes zeg...dat gaat me niet lukken vrees ik op een 200Mhz machientje (router) , hij doet er bij mij zo'n 10 seconden om 1 grafiekje te bouwen...
Dat moet je ook periodiek doen en dan het juiste grafiekje alleen maar linken.
Daarnaast moet je ook gebruik maken van de data die je al verwerkt hebt.
Op mijn server (p4 3GHz) heb ik laatst een jaar aan logfiles door lopen ploegen op RRD grafiekjes te maken van de mail en virussen die we verwerken.
Die data doorploegen kostte ongeveer 20 mins. Daarna elke 5 mins de lijst updaten kost nu een seconde. Kortom zelfs op een 200MHz machine zou dat niet echt lang duren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jja

jja

TD-er schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 02:15:
[...]

Wij genereren ook elke 5 minuten de grafieken, maar soms is het handig om wat meer flexabiliteit te hebben om b.v. de gegevens van de laatste 3 dagen of van februari 2006 in te zien. Je moet dan wel zorgen dat de RRD groot genoeg is anders wordt die oude data 'weggemiddeld'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 04 juni 2007 @ 23:45:
[...]

Ze zien me al komen bij NUON Warmte:

Mag ik effe "lozen"?

_/-\o_

Als je eenmaal "zo ver" bent, geef dan effe een seintje. Dan gaan we met de 4.300 huishoudens in de Stevenshof Leiden van warmte voorzien... ;)
Als het met elektriciteit kan moet het volgens mij ook met warmte kunnen.
Ik zie het al voor me, een hele wijk met zonneboilers die warmte terug gaat leveren aan het net.
Voor die gezichten bij Essent en Nuon ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 09:30:
Als het met elektriciteit kan moet het volgens mij ook met warmte kunnen.
Waarom daar stoppen?!? Je kunt prima regenwater zuiveren en terugleveren aan het waterleidingnet. Gas zou je kunnen maken uit GFT-afval en, uhm, menselijke uitwerpselen en ook terugleveren aan het gasnet.

De diensten internet, telefoon en tv 'terugleveren' wordt lastig.... Biodiesel zelf maken en terugleveren aan het pompstation?

:D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:00
CanonG1 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 09:41:
[...]
tv 'terugleveren' wordt lastig....
Youtube?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je kunt wel samen met de buren doen met 1 kabelaansluiting 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Over het omzetten van warmte in electriciteit is al eerder gesproken in het vorige deel, maar toch: Hierbij komt de zogenaamde Carnot cycle kijken. In het kort: Hoe groter de temperatuurverschillen, hoe groter het rendement waarmee warmte in electriciteit (of arbeid) omgezet kan worden. In de praktijk betekend dit: Bij lage temperatuur verschillen (delta T) heeft het niet veel zin.

Daarom zijn er nog geen commerciele oplossingen die bijvoorbeeld overtollige energie van je zonne collectoren omzetten in electriciteit. Alle echt werkende oplossingen gebruiken verbrandings warmte of geconcentreerde zonne energie, waarbij het temperatuurverschil honderden graden is.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 54122

Voor de mee lezers en geïnteresseerden en een status update. Ik heb trouwens overwogen een apart topic aan te maken, maar dat doe ik wel als ik de CityEL heb, tot die tijd zitten hier de meeste geïnteresseerden.

Naar aanleiding van het bericht van afgelopen vrijdag heb ik nog maar eens contact opgenomen met de pr-mevrouw van de fabriek van de CityEL. De tijd begint nu immers echt ter dringen, want over twee dagen moet ik naar Duitsland rijden als alles goed is.

Ik kreeg een reactie van de iemand van verkoop dat de pr-mevrouw een weekje vakantie heeft en of ik misschien kan aangeven in welke CityEL ik precies interesse heb :'( .Natuurlijk heeft iemand recht op vakantie, maar als je een half jaar met elkaar aan het mailen bent, is het fijn als je zoiets even kan melden en misschien de boel over kan dragen aan je collega :(

In een poging in een mailtje de communicatie van de afgelopen 6 maanden samen te vangen heb ik puntsgewijs de items besproken, maar ik begin er nu wel een heel hard hooft in te krijgen. Ik heb nu nog twee dagen om alles te kunnen regelen anders is het definitief over. Ik fiets nu bij drie weken dagelijks naar mijn werk en dat ga je toch merken. 56 kilometer op een dag, en dat iedere dag is wat te veel van het goede. Zeker als je geen uitzicht hebt op verandering van de situatie.

Ik hoop vandaag nog de fabriek te kunnen bellen en iemand te vinden die een beetje Engels spreekt. Misschien staat er zaterdag een CityEL naast mijn huis, maar de kans wordt erg klein.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 00:41:
OK. Maar weer eens een prachtige uitspraak, dan:

"Wordt het niet eens tijd om iets terug te doen in plaats van te denken over terugverdienen?"

Heleen van der Sanden (hoofdredacteur De Kleine Aarde), mei 2007, in een weergaloos voorwoord bij het zomernummer, genaamd "Terugverdientijd".
Bron: De Kleine Aarde nr. 141/zomer: p. 3.

d:)b
Ik ken het hele artikel niet ( inscannen? Overtikken durf ik niet te vragen ;) ) maar afgaande op de quote:

Helemaal mee eens! _/-\o_

Het heeft zeer zeker meegeteld bij de aanschaf van ons PV-systeem. Daarnaast was het duurzame thema bij ons nieuwe huis zelf een van de hoofdredenen om dat te kopen: LTV dmv warmtepomp, WTW-unit, regenwateropvang, woning supergeïsoleerd....

In hoeverre verdient zoiets zich terug?
Bijzaak.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

Punkrocker schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 15:49:
[...]

Ik ken het hele artikel niet ( inscannen? Overtikken durf ik niet te vragen ;) ) maar afgaande op de quote:

Het heeft zeer zeker meegeteld bij de aanschaf van ons PV-systeem. Daarnaast was het duurzame thema bij ons nieuwe huis zelf een van de hoofdredenen om dat te kopen: LTV dmv warmtepomp, WTW-unit, regenwateropvang, woning supergeïsoleerd....

Bijzaak.
Hoewel terugverdienen natuurlijk een bijzaak is, is het wel fijn als je er iets voor teugkrijgt. Een auto verdient zich niet terug maar geeft wel mobiliteit. Ik heb mijn auto laatst verkocht en heb berekend dat deze mij 700 euro per jaar heeft gekost (excl. benzine). Voor dat geld heb ik iets kunnen doen wat ik zonder auto niet kan; namelijk op de momenten dat ik dat wil gaan naar de plek die ik wil. Het is dus een waardevolle investering in mobiliteit geweest.

Als ik investeer in zonnepanelen wil ik daar ook iets voor terug. Stroom heb ik nu ook al dus dat is geen motief. Ik geloof niet dat een set zonnepanelen op mijn dak (eventueel gecombineerd met alle andere daken in de wereld) de wereld kan redden dus dat motief laat ik ook even buiten beschouwing. Wat dan overblijft is een korting op de energierekening. Daarmee ga je het meteen over terugverdientijd hebben, want een korting impliceert dat je goedkoper uit bent dan je zou zijn geweest zonder de panelen. Als de panelen meer kosten dan ze op zullen brengen is er geen sprake meer van korting waarmee de terugverdientijd relevant is geworden.

Dan kun je zeggen dat je "iets terug mag doen". Ik denk dat ik dat voldoende doe met mijn groentepakket van de boer op het eiland, het eigengemaakte wasmiddel, azijn in plaats van wasverzachter en het twee keer in de week douchen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Dammit, waarom werken ze niet een beetje mee! Dit soort dingen verwacht je (en ik maak het helaas vaak mee) van grote bedrijven, niet van een klein bedrijf met een niche-product.

Ik hoop dat je het gaat lukken Deom, ik zou graag een CityEl eens in het echt zien. Ik zie mezelf ook wel in zoiets rondrijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:20
Een beetje laat, maar het gaat hier zo snel vandaag :|
Glewellyn schreef op maandag 04 juni 2007 @ 08:26:
Als we dit alles met elkaar combineren kan ik me een systeem voorstellen waarbij (na een initiele start) de stirlingmotor de arbeid levert voor de warmtepomp en de warmtepomp de warmte-energie levert voor de stirlingmotor.
Je beschrijft een perpetuum mobile!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 19:09
zonnigtype schreef op zondag 03 juni 2007 @ 01:16:
[...]

Geen enkele energie optie heeft het zonder subsidie getrokken, of redt het als de klimaat- en/of sociale consequenties daadwerkelijk "economisch" in rekening gebracht worden...
Nofi, maar wat een ongelovelijke onzin! Indien de energiemarkt niet zo verschikkelijk verziekt zou zijn door overheidssubsidies dan zou deze markt op basis van vraag en aanbod werken. Immers weinig mensen willen terug naar een tijdperk zonder electriciteit, met andere woorden zelfs als klimaat- en/of sociale consequenties daadwerkelijk in rekening gebracht worden blijft er een markt bestaat, hij verschuift natuurlijk wel.

In mijn opinie zijn overheidssubsidies in welke vorm dan ook niets anders dan een uiterst langzaam werkend vergif met onbekende gevolgen die vaak niet direct zichtbaar zijn. Deze subsidieindustrie dient gestopt te worden en het geld wat normaal gesproken aangewend wordt deze subsidies te bekosten dienen terug gegaan naar de burger en bedrijven in de vorm van belasting verlaging. Immers de onzichtbare kosten die dmv subsidies werden betaald zullen dan op de rekening verschijnen van de afnemer.
[...]

Stelt allemaal geen r**t voor wat Otto Normalverbraucher (3.500 kWh/jaar) voor de volledige feed-in van ALLE (!!!!) duurzame elektra opties betaalt. Een halve eurocent/kWh die trouwens ook alle duurzame netinvoeders als zonnepaneelkopers betalen via hun gebruikelijke elektrameter voor alles wat ze van het net betrekken (totaal onvergelijkbaar met de NL situatie). Otto betaalt voor die volledige uitmuntend werkende in de wet verankerde regeling slechts 12-18 euri extra per jaar (die 35 euri die genoemd wordt in het artikel klopt geen deuk van, mogelijk wordt hier het verbruik van die boer onterecht als basis genomen). Dat is nix. Prijs van een paar biertjes. En dat is een "slechte subsidieregeling"??? Het is nota bene een extreem goed werkende open-einde regeling (meer inkomsten bij hoger kWh verbruik), door steeds meer landen overgenomen, maar waar ze in Den Haag volslagen onterecht doodsbenauwd voor zijn. Alleen maar omdat ze zelf een verschrikkelijk slecht werkende MEP regeling in elkaar hadden geflanst die van een VASTE bijdrage bij huishoudens uitging (52 euri in het jaar), uiteindelijk volledig uit de begroting van EZ moest worden gefinancierd, belachelijk ingewikkeld in elkaar stak, en waarvan het meeste geld naar de grote jongens is gegaan en naar uitermate dubieuze bronnen (palmolie bijproducten massaal in de fik steken bijv.).

Duitse bedrijven die veel energie verbruiken zijn uitgesloten van de verplichte "EEG Umlage" zoals die minuscule heffing wordt genoemd. Ik ken trouwens geen enkel bedrijf wat vanwege hoge energielasten met veel bombarie uit een land is vertrokken. Zelfs energievreter Pechiney zit er nog, in Zeeland, al klagen ze steen en been dat die kunstmatig goedkope atoomstroom (prijs die er voor wordt betaald is publiek geheim) zo "duur" is...
Tada, de aap is uit de mouw, want kwa vervuiling is er weinig verschil of een kWh door een consument of een bedrijf wordt gebruikt, dus is het raar wel een extra heffing moet betalen en de ander niet. Kortom de overheid houd er weldegelijk rekening mee dat als de kosten te hoog worden en bedrijven mogelijk hun handeltje oppakken en vertrekken naar een ander land. En roep niet te hard dat dit nog niet gebeurt, als je 50 jaar geleden had geroepen dat bedrijven hun produktie naar lage lonenlanden zouden verplaatsen vanwege de hoge arbeidskosten was je toendertijd waarschijnlijk behoorlijk uitgelachen. Vandaag de dag is het de realiteit dat bedrijven hun produktie verplaatsen naar goedkopere landen.
[...]

Het slechtste wat je kunt doen is in een markt waar het elektraverbruik nog steeds belachelijk blijft stijgen (vooral door totale achteloosheid bij slecht geïnformeerde consumenten en bedrijven, waar de verspilling monumentaal is), om 44% van de kWh prijs af te doen (status NUON 2007). Dat is VRAGEN om nog veel meer verspilling. Uitermate onverstandig. Bovendien heb ik slecht nieuws voor je. Die belasting gaat fors OMHOOG geschroefd worden omdat de netbeheerders van hun variabele transportkosten af willen. Dat moet "gecompenseerd" worden via de EB. Gigantische operatie gaat dat worden, met verplicht capaciteitstarief, verplicht leveranciersmodel van facturatie, verplichte slimme meter.... (brief EZ aan TK: 34 pagina's bureaucratenshit).

Wat wel een voorstel wordt van Natuur en Milieu, maar ook van drie duurzame energie organisaties (brief net de deur uit), en inmiddels steeds meer geaccepteerd, is progressieve vergroening van het belastingstelsel. Dus prikkels in de belastingen om aanschaf van duurzame energie apparatuur goedkoper te maken. Is totaal ander verhaal als de EB op kWh en gas, die hoog moet blijven om niet de verspillingsgeest helemaal uit de fles te krijgen.

Bovenop die ene prikkel moet er zekerheid ingebouwd worden dat alle duurzame netinvoeding ook daadwerkelijk voor een vaste prijs en voor minimaal 10 jaar (in Duitsland is het NB 20 jaar) voor een hoge vergoeding gegarandeerd afgenomen wordt, zonder allerlei vormen van sabotage en tegenwerking waar het "kleine" Nederland zo "groot" mee geworden is. Het uitgangsprincipe dient immers zoals in de BRD te zijn: Groen voor Grijs. Economie volgens het achterhaalde "marktdenken" dient daar aan ondergeschikt te zijn zolang verborgen kosten niet worden doorberekend. Dat is nog steeds niet zo.
Zonnigtype, lees mijn verhaal nog eens door. Ik praat nergens over het verlagen van de kWh-prijs, maar juist over het verlagen van de aanschafprijs van zonneenergiesystemen.

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat dit het schoolvoorbeeld is van waarom subsidies gestopt dienen te worden, immers een deel van de energieverspilling komt voort uit onwetendheid of onwil, maar deels ook door dat de energieprijs kunstmatig laaggehouden wordt door de subsidies. Laat afnemers de werkelijke prijs betalen en het probleem lost zichzelf op, zonder energiebelasting. Stel dat een kWh 30 cent kost, dan worden zonnepanelen gelijk een stuk interessanter zonder dat subsidie nodig is. Wellicht dat energiebedrijven opeens wel geinteresseerd zijn om jouw overschot aan kWh's over te nemen voor reeel bedrag dan hoeven ze geen dure energiecentrale te bouwen danwel in zomer hebben ze minder problemen met te warm koelwater. Het opent perpectieven die nu helemaal niet interessant zijn, bijvoorbeeld zonnestroom-producenten een reeele prijs te betalen, want het is simpeler in Den Haag aan te kloppen voor gratis danwel goedkoop geld voor een extra centrale. Ik vermoed dat veel problemen met betrekking op energie uiteindelijk terug te leiden is naar subsidies of de overheid met hun regelzucht (vandaar dat in nederland de privatisering zo slecht werkt, te veel regels haalt de dynamiek uit de markt).

Nu weet ik ook wel dat die EEG subsidie makkelijker binnen te hengelen is dan het stoppen van de subsidieindustrie, maar de lat moet hoger dan die subsidie, anders zijn we over een paar jaar weer terug bij af, namelijk dat zonnestroom-producenten afgezet worden bij het terugleveren, kortom duurzame oplossingen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hebben die mooie stervormige cellen van Solland Solar (ontwikkeld door ECN) nu ook een hoger rendement als de traditionele cel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 16:53
stefan001 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 18:44:

[...]

Incorrect. Een Perpetuum mobile is een mechaniek dat energie levert door zichzelf in beweging te houden. Wat hij beschrijft is een manier om grondwarmte op te waarderen naar hoger energetisch niveau. Maar de energie wordt gewoon geleverd door aardwarmte. (De aarde zal er dan ook een stukje kouder van worden!)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 17:45

Glewellyn

is er ook weer.

stefan001 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 18:44:

[...]

Zoals BCM al aangeeft is dit geen perpetuum mobile, hoewel ik er zelf ook eerst 3 keer over nagedacht heb voordat ik mijn verhaal postte.

Van wikipedia:
Alle soorten warmtepompen nemen bij lage temperatuur warmte op die bij hoge temperatuur weer wordt afgegeven. Volgens de Tweede Hoofdwet van de thermodynamica gaat dat niet vanzelf, zodat er één of andere vorm van arbeid aan te pas moet komen.

De meest voorkomende soorten warmtepompen werken door een vloeistof bij lage temperatuur te laten verdampen en de damp bij hoge temperatuur te laten condenseren. In het eerste geval moet het kookpunt dus worden verlaagd en/of in het tweede geval worden verhoogd. Het kookpunt kan worden verhoogd door de druk te verhogen met een compressor (pomp), aan de andere kant kan het kookpunt weer worden verlaagd door de druk te laten zakken in een turbine of (meestal) smoorventiel.

Het geheel van verdampen, comprimeren, condenseren en expanderen vormt een gesloten kringloop voor het rondstromende koudemiddel maar niet voor de warmte en de arbeid: aan het systeem wordt netto arbeid toegevoerd (in de compressor), en er wordt warmte verplaatst van de verdamper naar de condensor. Daarnaast ontstaat er extra warmte, geluid en infraroodstraling; deze ongewenste bijproducten heten verlies en gaan ten koste van het rendement.
De benodigde arbeid is zo'n 5 keer kleiner dan de verplaatste warmte-energie. Dus voor 1Nm (= 1 joule) arbeid kan je zo'n 5 joule aan warmte aan de aarde onttrekken en verplaatsen naar de warme kant van het systeem.

De benodigde energie wordt dus aan de aarde onttrokken, gelukkig is de aarde warm zat om dat beetje dat hierdoor wordt onttrokken snel te compenseren zodat het proces kan blijven lopen. Zou je een ECHT HEEL grote generator bouwen op deze manier zou de aarde aan de koude kant van de kringloop bevriezen en het systeem stil komen te liggen.

Vervolgens gebruik je de verplaatste aardwarmte om de stirlingmotor te voeden, als deze een rendement haalt van meer dan 20% hou je energie over om bij voorbeeld een generator aan te drijven.

Na enige discussie hier ben ik erachter gekomen dat een warmtepomp alleen een COP (Coefficient of Production) van 5 haalt bij een gering temperatuurverschil. Een sterlingmotor gedijt het beste bij een groot temperatuurverschil. De mogelijkheden lijken dus zeer beperkt, als het überhaupt mogelijk is om deze keten productief in te zetten.

*zucht*

• Mistraller
TD-er schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 02:15:
[...]

Op mijn server (p4 3GHz) heb ik laatst een jaar aan logfiles door lopen ploegen op RRD grafiekjes te maken van de mail en virussen die we verwerken.
Die data doorploegen kostte ongeveer 20 mins. Daarna elke 5 mins de lijst updaten kost nu een seconde. Kortom zelfs op een 200MHz machine zou dat niet echt lang duren.
Hmm ik denk inderdaad dat hij het toch doet met grafieken die er al staan inderdaad. Ik was even in de war gebracht door dat "extra hoog" en breed maar dat is volgens mij een resize van het originele plaatje...
Het zou helemaal mooi zijn als je gegevens naar believen in 1 grafiek zou kunnen combineren. Misschien ga ik nog wel kijken of me dat lukt, maar zoals gezegd, mijn router wordt niet zo vrolijk van die grafieken. Soms is ie er zo druk mee dat de wireless verbinding wegvalt. Dus ik ga daar nog wel mee stoeien.
Voor de historiefunctie die ik aan het maken ben gebruik ik inderdaad wel de oude opgeslagen grafieken. Het is alleen weer veel te mooi weer om te tweaken dus het kan wel even duren...

---------------

• jja

jja

MisTraller schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 00:57:
[...]

Hmm ik denk inderdaad dat hij het toch doet met grafieken die er al staan inderdaad. Ik was even in de war gebracht door dat "extra hoog" en breed maar dat is volgens mij een resize van het originele plaatje...
Het zou helemaal mooi zijn als je gegevens naar believen in 1 grafiek zou kunnen combineren.
Nee, de grafieken bij 'Grafieken Online' worden wel degelijk online geproduceerd. Hierdoor kun je ook meerdere gegevens combineren (b.v. buitentemp, PV-opbrengst en looptijd warmtepomp), maar deze gegevens komen dan wel in aparte grafieken onder elkaar.

De overige grafieken worden elke 5 min opnieuw gemaakt.

• TD-er
jja schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 09:45:
[...]

Nee, de grafieken bij 'Grafieken Online' worden wel degelijk online geproduceerd. Hierdoor kun je ook meerdere gegevens combineren (b.v. buitentemp, PV-opbrengst en looptijd warmtepomp), maar deze gegevens komen dan wel in aparte grafieken onder elkaar.

De overige grafieken worden elke 5 min opnieuw gemaakt.
Maar dan maakt jij die grafieken op de server waarop je website maakt en ik neem aan dat je daar eigenlijk niet een beperking hebt van 200MHz cpu-power enzo :)

• jja

jja

TD-er schreef op woensdag 06 juni 2007 @ 11:16:
[...]

Maar dan maakt jij die grafieken op de server waarop je website maakt en ik neem aan dat je daar eigenlijk niet een beperking hebt van 200MHz cpu-power enzo :)
1Ghz EIPA (M10000) bordje, passief gekoeld.

CanonG1 schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 17:00:
[...]

Dammit, waarom werken ze niet een beetje mee! Dit soort dingen verwacht je (en ik maak het helaas vaak mee) van grote bedrijven, niet van een klein bedrijf met een niche-product.

Ik hoop dat je het gaat lukken Deom, ik zou graag een CityEl eens in het echt zien. Ik zie mezelf ook wel in zoiets rondrijden.
Dat zou je inderdaad zeggen. Ik heb best vreemde dingen meegemaakt, maar dit slaat alles. Ik moet morgenavond gaan rijden en tot op heden weet ik nog niet of het zin heeft om te gaan. Ik heb net gebeld en de persoon waarmee ik nu contact heb was met lunch pauze. Hij zou om half twee weer terug zijn.

Vandaag moet alles rondkomen. Morgen is een nationale feestdag in Duitsland dus dan kan ik niemand bereiken. Aangezien ik er vrijdagochtend zou zijn, moet ik morgenavond gaan rijden. Als ik het vandaag niet weet, moet ik het hele project afblazen. Volgende week vrijdag is de afspraak bij de RDW, en ik heb gewoon een paar dagen nodig om hem te halen. De eerstkomende mogelijkheid die ik zou hebben om de CityEL te laten keuren zal dan in september/oktober zijn, en zo lang kan ik niet zonder vervoer. Ik fiets nu iedere dag naar het werk, maar over twee weken moet ik bijvoorbeeld met een beamer en een laptop op stap, en dat gaat niet achterop de fiets.

Als laatste poging ga ik, als ik er straks niet uitkom, kijken of ik de directeur te pakken kan krijgen. Deze heeft samen met de pr-dame gezegd dat ik vrijdag kan komen, dus dan kan hij het nog oplossen.

Gelukkig ben ik vrij flexibel met mijn werk en kan ik een bus en aanhanger lenen, want als ik had moeten reserveren is dit niet te doen.

• zonnigtype

zonnigtype

Punkrocker schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 15:49:Ik ken het hele artikel niet ( inscannen? Overtikken durf ik niet te vragen ;) ) maar afgaande op de quote:

Bijzaak.
Beste Punkrocker. Omdat je zo lief :> bent heb ik mijn typediploma maar even uit de kast gehaald en het stukkie speciaal voor jou effetjes overgetypt. Blind, tienvingersysteem, je kent het wel... ;) .Bij dezen:

Terugverdientijd

De Kleine Aarde bestaat 35 jaar en ik ben uitgenodigd op haar verjaarspartij op 26 april. Vanwege de klimaatverandering wordt het feest buiten gevierd. In de kas van De Kleine Aarde – waar het evenement oorspronkelijk was gepland – is het nu al veel te heet. Er is biologische bubbeltjeswijn en taart. De nieuwe koers wordt geïntroduceerd: De Kleine Aarde als Marktplaats voor Duurzaam Leven, waar duurzame innovaties hun weg vinden van producent naar consument … Praktisch idealist Natasja van den Berg ondervraagt zes ontwikkelaars van duurzame technische hoogstandjes. Terugkerende vraag: “Hoe lang duurt het voordat je dit product hebt terugverdiend?”

Het is warm, zon en wijn doen hun werk: Ik doezel een beetje weg. Vaag hoor ik op de achtergrond nog de microfoonstemmen. Veel luider klinkt die stem in mijn hoofd, die zich zo graag overal mee bemoeit… “Hoe lang duurt het eigenlijk voordat je jouw huis hebt terugverdiend? En je tweedehands Saab? En die geweldige lamp waar je als een blok voor viel?” Ik richt mijn aandacht weer op de sprekers. “De terugverdientijd van de Energy Ball is ongeveer 8 jaar”. Opnieuw dring Stem zich op: “Nog een vraagje: is er nog wel tijd om terug te verdienen? Het is hier nu al snikheet in april, hoe moet dat verder gaan?” Gelukkig komt er een aardig meisje langs met een blad vol glazen water, mmm lekker fris…
Maar Stem heeft haar doel bereikt en het terugverdienen laat me niet meer los. Als ik even later achter een bordje heerlijk eten zit bedenk ik: waar heb ik dit aan verdiend? Dat ik aan de ‘goede’ – welvarende – kant van de aardbol woon, met een dak boven mijn hoofd, en meer dan genoeg geld en voedsel. Wordt het niet eens tijd om iets terug te doen in plaats van te denken over terugverdienen?

Meer mogelijk maken , als consument investeren in duurzame gebruiksartikelen, onze eigen energie opwekken. Zorgen dat deze producten door de grotere vraag goedkoper worden. Zo krijgen de mensen die het ècht nodig hebben straks de beschikking over producten met een hele korte terugverdientijd.
Ik ga voor de Energy Ball. En u?

Heleen van der Sanden
Hoofdredacteur De Kleine Aarde

© De Kleine Aarde nr. 141/zomer 2007

Bezoeken:
Het Klaverblad 1
5283 TV Boxtel
info@dekleineaarde.nl
http://www.dekleineaarde.nl

Met hartelijke groet

uw duurzame dienaar... :*)

De kogel is door de kerk. Het gaat niet meer door met de CityEL. Ik heb gisteren diverse keren gebeld met de fabriek, en ze hebben de beoogde kandidaat gewoon niet klaar. Er zit geen acculader in, end us ook geen stoel en waarschijnlijk geen accu's. Ondanks alle beloften is het ze niet gelukt. Aangezien ik twee maanden geleden heb doorgegeven dat ik deze wil hebben, dus ze hebben genoeg tijd gehad zou je zeggen.

Aangezien ik volgende week de afspraak had met de RWD heb ik geen tijd om nog verder uti te stellen.

Daarnaast begonnen ze nu ineens over garantie. Dat ik daar recht op heb als ik iets koop in de EU en dat zij niet waar kunnen maken dat er in geval van problemen een goede oplossing komt.

Dit allemaal bij elkaar zet je toch aan het denken. Op alle demonstraties die ze geven wordt aangegeven dat het een klaar product is. Het wordt tenslotte al 20 jaar geproduceerd. In de afgelopen maanden heb ik echter steeds minder het idee gekregen dat het een product is voor dagelijks gebruik. Als je ziet dat ze het niet echt voor elkaar krijgen een rijdende occasion in de fabriek te hebben staan mankeert er wel wat aan.

6 maanden werk voor niks dus.

De zoektocht naar een alternatief gaat verder. Ik heb nog even naar de Aerorider gekeken, maar in een krantenartikel van de telegraaf vertelt de ontwerper zelf wat de zwakke punten zijn. Het belangrijkste is dat je met een set accu's maar 25 kilometer kan rijden. Daarnaast, en dat is heel belangrijk, heeft het voertuig een typegoedkeuring voor een brommobiel. Daardoor is gebruik van het fietspad uitgesloten waarmee de bruikbaarheid van het voertuig gereduceerd wordt tot nihil. Met een brommobiel kun je in Nederland gewoon niet uit de voeten.

De zoektoch naar een duurzaam vervoermiddel voor alledag gaat verder, maar ik vrees dat ik binnenkort weer aan mag sluiten in de file.

• JeroenH
Dat er nog wat gebrek aan medewerking is vanuit de overheid als het op duurzame oplossingen aankomt begint al te 'wennen'. Maar dat de producenten van op het eerste gezicht goed bruikbare alternatieven ook dwars gaan liggen is wel een erg onaangename verrassing.

Zijn er (Duitse?) CityEl-forums waar je dit verhaal hebt voorgelegd? Misschien zijn daar kenners die wat zinvols kunnen zeggen.

Er zijn niet zoveel alternatieven ben ik bang:

- Nieuwe CityEl?: vrij prijzig, maar je hebt wel wat je wil
- Aerorider noemde je al: duur, vrij klein bereik (tegen veel geld uit te breiden) en een brommobiel
- Twike: duur, auto
- Corbin Sparrow: duur?, auto, verkrijgbaarheid/toegelaten in NL?
- Velomobiel: fiets, mogelijk elektrisch aangedreven de maken? (Bionx?)
- Zuinige auto: VW Lupo 3L, is een auto en alleen tweedehands verkrijgbaar. VW Polo Bluemotion?, is ook een auto maar wel nieuw verkrijgbaar. Toyota Aygo (of vergelijkbaar?)

Of, om niet aan 'symptoombestrijding' te doen: is dichter bij je werk gaan wonen/dichter bij je woning gaan werken een optie? Dat scheelt natuurlijk op alle fronten.

CanonG1 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 12:10:
[...]

Dat er nog wat gebrek aan medewerking is vanuit de overheid als het op duurzame oplossingen aankomt begint al te 'wennen'. Maar dat de producenten van op het eerste gezicht goed bruikbare alternatieven ook dwars gaan liggen is wel een erg onaangename verrassing.

Zijn er (Duitse?) CityEl-forums waar je dit verhaal hebt voorgelegd? Misschien zijn daar kenners die wat zinvols kunnen zeggen.
Mijn Duits is helaas te slecht om echt op Duitse fora te discussieren
Er zijn niet zoveel alternatieven ben ik bang:

- Nieuwe CityEl?: vrij prijzig, maar je hebt wel wat je wil
Nieuw mag een CityEL niet ingevoerd worden wegens het ontbreken van een Europese typegoedkeuring. 3 maanden geleden zou deze er binnen 4 maanden zijn. Vanmorgen werd gesproken of een jaar. Ik denk dat hij er niet kan komen. Door het gebruik van acrylaat in de zijramen, is het blikveld opzij vertroebeld. Dit houdt een goedkeuring tegen. Dus tenzij ze nieuwe ramen gaan toepassen, kan het nog wel eens heel lang duren.
Nu kan ik een nieuwe "oud" laten lijken, maar dan blijft het prijsaspect over.
- Aerorider noemde je al: duur, vrij klein bereik (tegen veel geld uit te breiden) en een brommobiel
- Twike: duur, auto
- Corbin Sparrow: duur?, auto, verkrijgbaarheid/toegelaten in NL?
- Velomobiel: fiets, mogelijk elektrisch aangedreven de maken? (Bionx?)
- Zuinige auto: VW Lupo 3L, is een auto en alleen tweedehands verkrijgbaar. VW Polo Bluemotion?, is ook een auto maar wel nieuw verkrijgbaar. Toyota Aygo (of vergelijkbaar?)
Ik ga nu kijken wat de beste optie is. Ik heb nog twee mailtjes gestuurd naar mensen die een CityEL 2-de hands aanbieden in Duitsland. Misschien komt daar nog wat uit. De Corbin Sparrow is heel mooi, maar moeilijk tot niet verkrijgbaar.

Ik heb zitten denken aan een Bionx achterwiel in mijn trike. Ik wel echter iets wat het gewoon altijd doet, dus ik wil iets hebben voor als ik niet kan fietsen (een bloedhete dag, maar wel een afspraak op het werk, blessures e.d.). Ik moet dus doorzoeken, of een tweede Daihatsu Cuore met een elektroscooter erbij. Niet ideaal, maar het is wat.
Of, om niet aan 'symptoombestrijding' te doen: is dichter bij je werk gaan wonen/dichter bij je woning gaan werken een optie? Dat scheelt natuurlijk op alle fronten.
Ja, dan zou ik in Zwijndrecht moeten gaan wonen. Het probleem is echter dat ik als applicatiebeheerder ook nog "klanten" heb die in 12 huizen verspreid door Rotterdam werken. Daar moet ik ook met enige regelmaat naartoe. Als ik enkel naar kantoor hoef, zou het nog te doen zijn. Vanaf 28 juni is dat nog maar 14 kilometer enkele reis. Alleen de ritten tijdens het werk. Het openbaar vervoer is gewoon te slecht en onbetrouwbaar om dat als optie te zien.

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 54122 op 07-06-2007 12:30]

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-06 16:08
Daarnaast het ik al twee ligfietsen (Flevobike 50/50 en Optima Rider) dus een derde om te sporten is onzinnig.
Het is maar net wat je onzinnig vindt ;-) (en waar je je geld aan uit wilt geven natuurlijk)

Ik heb een Flevo Racer en een Quest, maar zal binnenkort een bukfiets (en fietskar) kopen ivm boodschappen en twee kleintjes. Ook zijn mijn vrouw en ik in de markt voor twee Kettwiesels om in tandem op vakantie te gaan. Voor die laatste alleen nog ff sparen.
Daarnaast haal je met een velomobiel nooit zulke hoge gemiddelde tijden en kom je uitgerust aan op je werk als met een gemotoriseerd vervoermiddel.
Je hoeft je natuurlijk niet scheel te trappen op weg naar je werk :-)
Van werk naar huis wellicht juist wel ter ontspanning.
De hoofdreden waarom ik een CityEL wil hebben is omdat deze op het fietspad mag. Het is geen brommobiel maar een bromfiets. Aan een brommobiel heb je in Nederland niets omdat er te veel plekken zijn waar je niet mag rijden. Met een brommer heb je daar geen last van. Deze mag op het fietspad en kan dus eigenlijk overal komen.
Volgens mij mag je met een brommer niet op een verplicht fietspad rijden (dwz, rond blauw bord met een witte fiets). Met een snorfiets wel.

Heb je wel eens gekeken naar de Aerorider? http://www.aerorider.com/nl/aerorider.html

Misschien eerst verder lezen voordat ik post ;-)

En zou de Versatile niet ook in een hybride uitvoering komen?

• ookhoi
Hmm is dat wel een besparing?
Als je de boel laat afkoelen tot een bepaalde temp, dan zul je ook de boel weer op moeten warmen als je weer thuis komt.
Tijdens een vakantie of weekendje weg kan ik me goed voorstellen dat je dan werkelijk bespaart, maar tijdens het werken overdag (dus zeg zo'n 8 - 16 uur de kachel uit) heb je dan eigenlijk alleen maar de winst van het warmte verlies wat je eigenlijk zou hebben gedurende de tijd dat de temp in je huis niet meer verder afneemt. (warmte verlies is groter bij groter temp verschil met de omgeving)
Die discussie heb ik wel eens met iemand gevoerd. We kwamen er niet uit, terwijl ik toch echt vond dat ik gelijk had ;-)

Het warmtetransport (verlies) is groter naarmate het verschil tussen warm en koud groter is.

Dat betekent dat als je het huis af laat koelen, het verschil met buiten steeds kleiner wordt, en dus het transport/verlies ook steeds minder wordt.

De hoeveelheid warmte die uit je huis ontsnapt totdat er geen verschil meer is tussen binnen en buiten, kan volgens mij nooit meer zijn dan de hoeveelheid warmte die je over die hele periode aan moet maken om het verlies te compenseren op het moment dat je de temperatuur gelijk wilt houden. Simpelweg omdat elke tiende graad die de huistemperatuur zakt, maakt dat er op dat moment minder verlies naar buiten is.

Daarom is het volgens mij altijd gunstiger om de verwarming helemaal uit te zetten, en bij thuiskomst (of een half uur daarvoor dmv timer) de boel weer op te stoken naar aangename waardes.

Iemand met me eens of ga ik ergens de mist in?

• JeroenH
ookhoi schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:33:
Iemand met me eens of ga ik ergens de mist in?
Ik ben het met je eens (het is ook wat ik doe). Ik woon in een appartement met aan alle kanten behalve boven woningen om ons heen, dus zelf als ik onze CV 's nachts op 0 zet zakt onze temperatuur 's winters niet onder de 15 gr. Sterker nog: als ik 's ochtends beneden kom is de vloer lekker warm door het stoken van onze benedenburen! 8)7

Verder hebben we enorm grote ramen (met gelukkig dubbelglas) op het zuiden, dus op een zonnige winterdag loopt de temperatuur in de loop van de dag vanzelf op naar zo tegen de 20 graden. prima geregeld! 's Zomers moeten we overdag we goed de gordijen en luxflexen dichthouden, anders wordt het snel te heet.

• ookhoi
Anderzijds is het niet zo bijster moeilijk om ipv benzine accu's te tanken; oftewel; je legere accu's bij een tankstation inruilen voor volle.
Net zoals met de blauwe campinggastankjes.

Voordeel zou ook zijn dat er dan een standaard formaat en aansluiting zal (moeten) zijn wat goed is voor concurrentie, en dat nieuwe technologieen eenvoudig in het systeem kunnen sijpelen.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:01

hamsteg

Species 5618

Verwarming helemaal uit? Je loopt voorbij aan het feit dat door isolatie de eerste graden gemakkelijker bij te verwarmen zijn dan de laatsten. Of technisch: de karakteristiek van isolatie is geen liniaire verhouding tussen temperatuur en tijd maar een negatief exponentiële. Hoe kouder hoe meer "moeite" en dus energie het kost om alles weer op temperatuur te krijgen. De energiebedrijven geven dit zelf aan in hun adviezen en dit werd een paar jaar geleden ondersteund door TNO ... allleen kan ik dat niet meer terugvinden.

• jja

jja

hamsteg schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:07:
Verwarming helemaal uit? Je loopt voorbij aan het feit dat door isolatie de eerste graden gemakkelijker bij te verwarmen zijn dan de laatsten. Of technisch: de karakteristiek van isolatie is geen liniaire verhouding tussen temperatuur en tijd maar een negatief exponentiële. Hoe kouder hoe meer "moeite" en dus energie het kost om alles weer op temperatuur te krijgen. De energiebedrijven geven dit zelf aan in hun adviezen en dit werd een paar jaar geleden ondersteund door TNO ... allleen kan ik dat niet meer terugvinden.
Een capacitief gedrag dus.

• ookhoi
Betaalbaar: oude laptop + software. Probleem daar mee is in mijn ogen het stroomverbruik. Stel dat zo'n laptop 20W verbruikt (lijkt mij reeël voor een oude 486 of zo). Dan is dat per jaar 0,02 * 24 * 365 = 175kWh. Ik zou het een beetje jammer vinden om bijna een kwart van de elektriciteit die ik per jaar produceer te 'verkwisten' aan meetapparatuur. Dus let niet alleen op betaalbaarheid, maar kijk ook zeer zeker kritisch naar stroomverbruik.
Wellicht is dit een optie?

"VIA pico-itx-moederbord onder de loep genomen"
http://core.tweakers.net/...nder-de-loep-genomen.html

"Een platform dat zo klein is en met geen mogelijkheid boven de 16W uit is te krijgen .."

• JeroenH
ookhoi schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 15:37:
Wellicht is dit een optie?

"VIA pico-itx-moederbord onder de loep genomen"
http://core.tweakers.net/...nder-de-loep-genomen.html

"Een platform dat zo klein is en met geen mogelijkheid boven de 16W uit is te krijgen .."
Mooi moederbordjes, en ik speel wel eens met de gedachte zoiets te kopen, maar als ik het alleen in zou zetten voor logging is het nog steeds niet echt efficiënt: 16W -> 0.016*24*265=102kWh per jaar (en dan ga ik er van uit dat die 16W al incl. de verliezen in de voeding zijn). Voor logging zat ik meer aan iets te denken met een opgenomen vermogen van <1W. Dat moet toch mogelijk zijn?

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

zonnigtype schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 01:20:
[...]

Beste Punkrocker. Omdat je zo lief :> bent heb ik mijn typediploma maar even uit de kast gehaald en het stukkie speciaal voor jou effetjes overgetypt. Blind, tienvingersysteem, je kent het wel... ;) .Bij dezen:
Grinnik, het is dat ik je foto heb gezien anders zou ik blozen. :P
[small][i]Terugverdientijd

De Kleine Aarde bestaat 35 jaar en ik ben uitgenodigd op haar verjaarspartij op 26 april.
...
Ik ken De Kleine Aarde van stands op beurzen. Wil er nog steeds een keer langs gaan om eens rond te neuzen.
Lijkt me een goed initiatief. Nou ja initiatief, ze bestaan al 35 jaar! Ik ken ze pas twee jaar...
Vanwege Als ik even later achter een bordje heerlijk eten zit bedenk ik: waar heb ik dit aan verdiend? Dat ik aan de ‘goede’ – welvarende – kant van de aardbol woon, met een dak boven mijn hoofd, en meer dan genoeg geld en voedsel. Wordt het niet eens tijd om iets terug te doen in plaats van te denken over terugverdienen?

Meer mogelijk maken , als consument investeren in duurzame gebruiksartikelen, onze eigen energie opwekken. Zorgen dat deze producten door de grotere vraag goedkoper worden. Zo krijgen de mensen die het ècht nodig hebben straks de beschikking over producten met een hele korte terugverdientijd.
Dat bedoel ik. Als iedereen nu eens een beetje meer in duurzaam artikel investeert worden die vanzelf goedkoper. Daarnaast: alle beetjes helpen om het een beetje schoner te maken dat millieu.
Met hartelijke groet

uw duurzame dienaar... :*)
_/-\o_ Hartelijk dank grote PV-goeroe _/-\o_

;)

[Voor 0% gewijzigd door Punkrocker op 07-06-2007 20:45. Reden: typevautje]

"What do you get if you multiply six by nine..."

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

CanonG1 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:31:
[...]

16W -> 0.016*24*265=102kWh per jaar (en dan ga ik er van uit dat die 16W al incl. de verliezen in de voeding zijn). Voor logging zat ik meer aan iets te denken met een opgenomen vermogen van <1W. Dat moet toch mogelijk zijn?
Zet je de installatie 100 dagen uit dan?
Een jaar heeft 365 dagen ;)

• Mistraller
CanonG1 schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 16:31:
[...]

Mooi moederbordjes, en ik speel wel eens met de gedachte zoiets te kopen, maar als ik het alleen in zou zetten voor logging is het nog steeds niet echt efficiënt: 16W -> 0.016*24*265=102kWh per jaar (en dan ga ik er van uit dat die 16W al incl. de verliezen in de voeding zijn). Voor logging zat ik meer aan iets te denken met een opgenomen vermogen van <1W. Dat moet toch mogelijk zijn?
Tja, de echte tweaker zal dan toch van het gewone windows afmoeten. Wellicht kan je met een PDA wel loggen? Als je IO voor mekaar krijgt, en een applicatie schrijft voor WindowsCE, Symbian, Palm, oid, kan je wellicht ook wel een heel eindje komen. De mijne (Qtek S200) loopt bijna een week op 1 accuvulling, 3.7V, 1200 mAh.
Is denk wel heeel hardcore >:)

En anders toch maar weer een embedded linux doosje ;)

---------------

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 21:15:
Zet je de installatie 100 dagen uit dan?
Een jaar heeft 365 dagen ;)
Oef... je post slecht teruglezen én niet zien dat het tov die 20W écht niet klopt... dat komt er van als je op je werk gaat zitten posten terwijl je het eigenlijk al druk zat hebt met dingen waar je baas je voor betaalt. :$

Het moet dus iets van 140kWh/jr zijn. Voor een complete PC fenomenaal weinig, het zou ideaal zijn als servertje. Probleem is dan wel dat er nog het vermogen wat je HDD bijkomt (5W voor een 2.5" ofzo?).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 22:30:
Tja, de echte tweaker zal dan toch van het gewone windows afmoeten. Wellicht kan je met een PDA wel loggen? Als je IO voor mekaar krijgt, en een applicatie schrijft voor WindowsCE, Symbian, Palm, oid, kan je wellicht ook wel een heel eindje komen. De mijne (Qtek S200) loopt bijna een week op 1 accuvulling, 3.7V, 1200 mAh.
Is denk wel heeel hardcore >:)
Er zijn (waren?) PDA's met een seriële interface, daarmee moet het op niet al te ingewikkelde wijze mogelijk zijn. Volgens mij hebben zo'n beetje alle huidige PDA's USB, en dat wordt lastiger. De meeste apparaten kunnen ook geen USB-host spelen, dus zo'n USB/serieel converter is dan ook geen optie. Maar het zou zeker een zuinige manier zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

CanonG1 schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:02:
[...]

Er zijn (waren?) PDA's met een seriële interface, daarmee moet het op niet al te ingewikkelde wijze mogelijk zijn. Volgens mij hebben zo'n beetje alle huidige PDA's USB, en dat wordt lastiger. De meeste apparaten kunnen ook geen USB-host spelen, dus zo'n USB/serieel converter is dan ook geen optie. Maar het zou zeker een zuinige manier zijn!
Als er mensen serieus geinteresseerd zijn heb ik nog een oude Cassiopeia met cradle. Op de cradle zit een db9 poortje. Van de Cassiopeia weet ik dat het niet moeilijk moet zijn de compoort aan te spreken, ergens in de settings kan je baud-rates enzo instellen. Ook heb ik er via een seriele kabel weleens een GPS op aangesloten.

Ook heb ik nog een palm III met een sync-kabel met een db9 connector, maar daarvan weet ik een stuk minder. En of ik de voeding nog heb....

Helaas heb ik geen manier om te meten hoeveel energie die dingen verstoken.

[Voor 29% gewijzigd door Glewellyn op 08-06-2007 09:17]

*zucht*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Glewellyn schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 09:16:
[...]

Helaas heb ik geen manier om te meten hoeveel energie die dingen verstoken.
Die dingen werken op batterijen en vaak wel meer dan 24h, dus ik denk dat je dat wel kunt verwaarlozen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

TD-er schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 12:03:
[...]

Die dingen werken op batterijen en vaak wel meer dan 24h, dus ik denk dat je dat wel kunt verwaarlozen ;)
Dat is waar, maar als je ze als servertje wil gebruiken zal je toch 24/7 een adapter in het stopcontact hebben zitten. Normaal zou je er natuurlijk een tijdschakelaar tussen kunnen zetten, ware het niet dat de accu's van deze antieke gevallen inmiddels zo goed als dood zijn.

*zucht*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:19
Als je echt weinig energie wilt verstoken voor het loggen kun je altijd nog een PICmicro/AVR pakken. Voor de data hang je er een eeprommetje aan (en als die niet genoeg capaciteit heeft neem je een SD-kaartje van 2gb ofzo ;) ) en deze lees je om de paar dagen uit op de pc. Je hebt echt geen windows, linux of pda's nodig voor deze simpele toepassing. Het nadeel is dat je wat meer zult moeten programmeren.

Casemods: miXture, Cubeleon

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het idee dat er hier aan zoiets wordt gewerkt. Het mooiste is natuurlijk een apparaatje wat maar een paar mW opneemt, en volgens mij kan dat best. Ik heb een fietscomputer die allerlei zaken kan loggen, en die zou 2-3 jaar moeten kunnen draaien op een knoopcelletje.

Naar mijn mening moet logging en weergeven van opbrengsten een integraal onderdeel zijn van zonnestroomsystemen. Wat is er nu leuker dan te zien hoeveel je paneeltjes produceren? Het helpt ook om storingen in een vroeg stadium te ontdekken zodat ongemerkt productieverlies niet optreedt. Al die mensen met hun kapotte OK4tjes hadden het veel sneller doorgehad als het meetsysteem de storing had aangegeven.

Hetzelfde geldt trouwens voor zonneboilers, meetsystemen worden vaak als (dure) optie aangeboden (als er al over gesproken wordt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De Californische Assembly heeft gisteren een wet aangenomen (AB 1470) waarmee inwoners van Californie die een zonthermisch systeem willen aanschaffen iets van 50% subsidie zullen krijgen. Er is geld voor een 10-jaarprogramma. Het programma vermindert CO2 uitstoot met bijna 7 miljoen ton per jaar (5% energiebesparing). Zonneboilers zijn om onnaspeurlijke redenen de Assepoester onder de duurzame energietoepassingen. Ook in Nederland. De wetgever in het zonrijke Californië ziet dat in. Of de Nedelandse wetgever het nut van een dergelijke maatregel inziet, horen we over een weekje.

met dank aan Wouter Lood voor de info.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 18:08:
De Californische Assembly heeft gisteren een wet aangenomen (AB 1470) waarmee inwoners van Californie die een zonthermisch systeem willen aanschaffen iets van 50% subsidie zullen krijgen. Er is geld voor een 10-jaarprogramma. Het programma vermindert CO2 uitstoot met bijna 7 miljoen ton per jaar (5% energiebesparing). Zonneboilers zijn om onnaspeurlijke redenen de Assepoester onder de duurzame energietoepassingen. Ook in Nederland. De wetgever in het zonrijke Californië ziet dat in. Of de Nedelandse wetgever het nut van een dergelijke maatregel inziet, horen we over een weekje.
Voor zonneboilers zou je iets dergelijks kunnen verzinnen als in Duitsland voor zonnestroominstallaties geldt: je krijgt een met de tijd afnemende subsidie. Nu is de afgegeven zonnewarmte lastig goedkoop te meten (en je levert niets terug aan het gasnet), dus we zijn denk ik wel aangewezen op een aankoopsubsidie. Ik kan me iets voor stellen van een regeling in de trant van "bij aanschaf van een zonneboiler voldoende aan voorwaarden dit en dat zus en zo krijgt u een subsidie op de aanschafprijs van (2017-jaartal)*5 procent". Daarmee krijg je elk jaar dat je een zonneboiler later aanschaft 5 procent minder korting op de aanschafprijs. Daarmee geef je naar de consumenten het signaal: schaf maar snel aan dat ding, en naar producenten/verkopers geef je het signaal: je hebt 10 jaar de tijd om het financieel rendabel te maken. Vanaf dan moet je het zelf zien te rooien. (de getallen zijn natuurlijk voorbeelden). Ik denk dat je daar mee mensen mee aanspoort. ik lees "er is geld voor een 10-jaar programma". En wat nu als er, net als in nederland een paar jaar terug, ineens "te veel" mensen gebruik gaan maken van een dergelijke subsidieregeling? Dan gaan er vast stemmen op dat het "te duur" is etc. Met een 'sliding'-regeling heb je de als overheid kosten denk ik beter in de hand. Natuurlijk is goed marktonderzoek nog steeds onontbeerlijk, je kunt het altijd fout inschatten.

Ik ben inderdaad benieuwd hoe het er Nederland de komende vier jaar* uit gaat zien op duurzame energie gebied.
Zijn naam is Floris Wouterlood ;) (hij is de voorzitter van de ZPV)

* Ik zeg vier jaar, maar ik bedoel natuurlijk: de komende 50 of 100 jaar. Want zover moet je vooruit proberen te kijken vind ik. Maar leg dat onze politici die slechts 4 jaar verantwoording hoeven dragen maar eens uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maakt de regering over een week iets bekend over de subsidies?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 18:40:
Maakt de regering over een week iets bekend over de subsidies?
Ik denk dat die G8 top dan afgelopen is en dat NL zich dan weer allerlei toezeggingen heeft laten ontfutselen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glewellyn

Glewellyn

is er ook weer.

TD-er schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 19:26:
[...]

Ik denk dat die G8 top dan afgelopen is en dat NL zich dan weer allerlei toezeggingen heeft laten ontfutselen ;)
Nederland maakt helemaal geen deel uit van de G8!

*zucht*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Glewellyn schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 22:08:
[...]

Nederland maakt helemaal geen deel uit van de G8!
oops :X Inderdaad...
Iets met klokje en klepel.

Maar goed, als het niet om die G8 top gaat, wat is dan wel de reden waarom we over een week zullen horen wat het kabinet van plan is?
Is dat ongeveer het eind van het overleg van na de 100-dagen rondreis/volk-vragen-tijd?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dir rondreis gaat altijd weer over dezelfde thema's maar nooit over duurzame energie. :X

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 18:08:

Hij heet, overigens, Floris

(Wouterlood is zijn achternaam)

:o

Canon was me voor... 8)7

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 23:13:
Dir rondreis gaat altijd weer over dezelfde thema's maar nooit over duurzame energie. :X
"Ze" hebben ons in Utrecht beloofd dat we de 14e een envelop in de brievenbus zouden moeten ontvangen...

Maarrr, of er iets specifieks over een subsidieregeling voor zonnestroom in zal staan?

Bij EZ zullen ze het vast al weten. Die houden hun mond stijf gesloten, want voordat je het weet staat de halve bevolking bij ze op de stoep met inschrijfformulier voor 20 paneeltjes... :)

• zonnigtype

zonnigtype

squaddie schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 19:41:
[...]

Nofi, maar wat een ongelovelijke onzin! Indien de energiemarkt niet zo verschikkelijk verziekt zou zijn door overheidssubsidies dan zou deze markt op basis van vraag en aanbod werken. Immers weinig mensen willen terug naar een tijdperk zonder electriciteit, met andere woorden zelfs als klimaat- en/of sociale consequenties daadwerkelijk in rekening gebracht worden blijft er een markt bestaat, hij verschuift natuurlijk wel.
(Deels) mee eens, ik schreef het ietwat ongelukkig op, maar je moet wel naar de maatschappelijke realiteit kijken. Vrije markten bestaan helemaal niet en worden continu "beïnvloed", en echt niet alleen door de politiek. We hebben in NL en Europa en USA en.. bijv. gigantisch invloedrijke landbouwlobby's die extreem veel schade toebrengen aan ons milieu en de Derde Wereld economieën naar de ratsmedee helpen. Wie gaat dat "eventjes" veranderen? Ik wens de vrije markt dictator van de 21e eeuw heel veel succes toe.
In mijn opinie zijn overheidssubsidies in welke vorm dan ook niets anders dan een uiterst langzaam werkend vergif met onbekende gevolgen die vaak niet direct zichtbaar zijn.
Behoorlijk pretentieuze uitspraak wat "het alternatief" betreft. Een "volledig vrije, ieder voor zich markt" is dus volgens jou volledig gevrijwaard van "langzaam werkend vergif met onbekende gevolgen?" Geen enkel systeem is vrij van ongewenste bijeffecten (die wel eens monumentaal en oncontroleerbaar zouden kunnen zijn) en geen enkel regime is voorspelbaar.
Deze subsidieindustrie dient gestopt te worden en het geld wat normaal gesproken aangewend wordt deze subsidies te bekosten dienen terug gegaan naar de burger en bedrijven in de vorm van belasting verlaging. Immers de onzichtbare kosten die dmv subsidies werden betaald zullen dan op de rekening verschijnen van de afnemer.
Ja, leuk, en zeer prijzenswaardig "voorstel", maar deze, forgive my words, "rechtse utopie" is al net zo onhaalbaar als de vaak beschimpte "linkse utopieën" (sociale heilstaten e.d.). Onhaalbaar, omdat mensen nu eenmaal mensen zijn, politici politici, en dat dat dus nooit zal gaan gebeuren (hoewel, zeg nooit nooit). Staatssteun in welke vorm dan ook is er altijd geweest en zal er zeer waarschijnlijk altijd blijven, hoe slim "verpakt" of "verstopt" dan ook. Het is een illusie om te denken dat dat gaat veranderen en ik houd mijn hart vast als we een utopische "vrije wereldmarkt" zouden krijgen. Ik denk toch dat dat niet de veelverwachte "zegen voor de mensheid" zal blijken te zijn...
Tada, de aap is uit de mouw
... welke aap uit welke mouw? ...
want kwa vervuiling is er weinig verschil of een kWh door een consument of een bedrijf wordt gebruikt, dus is het raar wel een extra heffing moet betalen en de ander niet. Kortom de overheid houd er weldegelijk rekening mee dat als de kosten te hoog worden en bedrijven mogelijk hun handeltje oppakken en vertrekken naar een ander land. En roep niet te hard dat dit nog niet gebeurt, als je 50 jaar geleden had geroepen dat bedrijven hun produktie naar lage lonenlanden zouden verplaatsen vanwege de hoge arbeidskosten was je toendertijd waarschijnlijk behoorlijk uitgelachen. Vandaag de dag is het de realiteit dat bedrijven hun produktie verplaatsen naar goedkopere landen.
Die schizofrenie bij die energieheffing: ik denk dat de meeste mensen, mijzelf inclusief, het daar wel mee eens zijn dat dat gestoord is. Het illustreert m.i. voor de zoveelste maal de enorme lobbykracht van de centralistische energieproducenten en -consumenten. Die macht moet zeker in crisistijd gebroken worden. Ik heb niet beweerd dat de Duitse regering "denkt" dat die bedrijven dan maar eventjes hun boeltje zouden pakken. Hoogstwaarschijnlijk spelen er nog wel meer zware politieke factoren mee (denk aan hoge werkloosheid in NRW). Such is the bloody political game. Mij heb je niet horen zeggen "dat het niet gebeurt". Ik heb er helemaal geen moeite mee als bedrijven hun biezen zouden pakken omdat ze hun bedrijfsprocessen niet fundamenteel willen verduurzamen. Zo'n bedrijf zou je niet eens in eigen land willen hebben anno 2007. Het is wel degelijk een ramp voor het "ontvangende" land, en voor het mondiale milieu. That's for sure...
Zonnigtype, lees mijn verhaal nog eens door. Ik praat nergens over het verlagen van de kWh-prijs, maar juist over het verlagen van de aanschafprijs van zonneenergiesystemen.

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat dit het schoolvoorbeeld is van waarom subsidies gestopt dienen te worden, immers een deel van de energieverspilling komt voort uit onwetendheid of onwil, maar deels ook door dat de energieprijs kunstmatig laaggehouden wordt door de subsidies.
En dan heeft NL nog een van de "minst goedkope" elektraprijzen van Europa, en nu al breekt de pleuris daarover uit! Wel eens van "maatschappelijke realiteit" gehoord, waarmee politici terdege rekening moeten houden (niet mijn insteek, maar zo werkt het potjandorie helaas?).
Laat afnemers de werkelijke prijs betalen en het probleem lost zichzelf op, zonder energiebelasting. Stel dat een kWh 30 cent kost, dan worden zonnepanelen gelijk een stuk interessanter zonder dat subsidie nodig is. Wellicht dat energiebedrijven opeens wel geinteresseerd zijn om jouw overschot aan kWh's over te nemen voor reeel bedrag dan hoeven ze geen dure energiecentrale te bouwen danwel in zomer hebben ze minder problemen met te warm koelwater.
Grote energieholdings hebben totaal geen behoefte aan lastige burgers met een paar kWh overschot...
Het opent perpectieven die nu helemaal niet interessant zijn, bijvoorbeeld zonnestroom-producenten een reeele prijs te betalen, want het is simpeler in Den Haag aan te kloppen voor gratis danwel goedkoop geld voor een extra centrale. Ik vermoed dat veel problemen met betrekking op energie uiteindelijk terug te leiden is naar subsidies of de overheid met hun regelzucht (vandaar dat in nederland de privatisering zo slecht werkt, te veel regels haalt de dynamiek uit de markt).
NMa dan maar opheffen en "de markt de markt" laten? Kon wel eens een doos van Pandora blijken te zijn, nu de beer los is...
Nu weet ik ook wel dat die EEG subsidie makkelijker binnen te hengelen is dan het stoppen van de subsidieindustrie, maar de lat moet hoger dan die subsidie, anders zijn we over een paar jaar weer terug bij af, namelijk dat zonnestroom-producenten afgezet worden bij het terugleveren, kortom duurzame oplossingen.
Ik denk dat we best wel op een zelfde spoor zitten, maar ik houd rekening met de maatschappelijke realiteit. Vergeet niet dat aan de productiezijde er door de grote PV concerns hard kostenreductie wordt bewerkstelligd. Al dat geld gaat in nog betere en grotere productie zitten. De sector is zich extreem goed bewust van de "spanning" die er (nog een paar jaar) zit tussen productieprijs voor PV en uiteindelijke systeemprijs voor de klant. Solarbuzz grafiek geeft al voorzichtige daling aan. Belangrijk psychologisch moment in de business, als je het mij vraagt...

Structurele verlaging van PV-systeem aankoop prijs door totale wegval van belasting zou wel eens met veel succes door de energiebranche aangevochten kunnen worden (het is namelijk net zo goed een vorm van subsidiëring, alleen heet het dan anders) en is een gloeiend heet politiek dilemma waar de slapjanussen in Den Haag zich zeker niet aan zullen branden. Belastingvergroening is wel degelijk opgepikt, en dat is een duw in de goede richting. Helaas gaan (energie)revoluties niet zo snel als we zouden wensen. Laat er maar een paar flinke klimaatrampen komen, wellicht dat de knuppel dan eindelijk in het hoenderhok gaat. De belangen zijn eenvoudigweg te groot, en daarom gaan zoveel dingen nog steeds zo gruwelijk fout. Ligt echt niet uitsluitend aan de politiek, maar daarvoor moet je zeker ook in Arnhem zijn waar de meest ranzige bagger uitgedacht wordt die je maar kunt bedenken...

Ik heb het al eerder gezegd (op PPV): we hebben helemaal geen Grüne partij nodig in Nederland.

Wir brauchen "Der Grüne Armee Fraktion"! B)

... uiteraard zonder de nasty bits en overdrachtelijk bedoeld... ;)

• JeroenH
Er speelt de afgelopen paar nogal wat rondom het mogelijke verbod op gloeilampen. We interessante website Olino heeft er een artikel over:

http://www.olino.org/arti.../gloeilampenverbod_nuttig

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

In het verlengde van dit verbod op gloeilampen snap ik niet waarom er geen wet komt tegen sluipverbruik.

Een Aan/Uit schakelaar moet echt uitgaan (Senseo 8W, Wasmachine 11W, vaatwasser 8W etc.etc.), ik vrut er nu zelf maar echte aan/uit schakelaars tussen maar het is natuurlijk van de zotte.

Standby verbruik, ik snap dat er ook apparatuur moet luisteren voor bepaalde gemakken maar de verschillen zijn wel heel groot. Gewoon maximeren tot 2W. Er zijn genoeg apparaten die dit wel kunnen. Er zijn genoeg controllers die dit kunnen en ze zijn niet eens zo heel veel duurder. Je praat over een euro-tje extra bij niet eens zulke grote aantallen.

Deze maatregelen zullen enorme winsten opleveren ... maar ja de lobby is weer machtig.

• Mistraller
hamsteg schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:04:
In het verlengde van dit verbod op gloeilampen snap ik niet waarom er geen wet komt tegen sluipverbruik.

Een Aan/Uit schakelaar moet echt uitgaan (Senseo 8W, Wasmachine 11W, vaatwasser 8W etc.etc.), ik vrut er nu zelf maar echte aan/uit schakelaars tussen maar het is natuurlijk van de zotte.

Standby verbruik, ik snap dat er ook apparatuur moet luisteren voor bepaalde gemakken maar de verschillen zijn wel heel groot. Gewoon maximeren tot 2W. Er zijn genoeg apparaten die dit wel kunnen. Er zijn genoeg controllers die dit kunnen en ze zijn niet eens zo heel veel duurder. Je praat over een euro-tje extra bij niet eens zulke grote aantallen.

Deze maatregelen zullen enorme winsten opleveren ... maar ja de lobby is weer machtig.
Die senseo van 8 W heb ik niet kunnen meten hoor, maar ben het wel met je eens. Ik zag overigens wel bij ons op het werk laatst een lcd monitor (HP) met een echte on/off. Welliswaar achter een hoekje weggewerkt. Dat is dan ook vaak het probleem in designland, aangezien een 220v switch groter is vanwege (veiligheids) technische eisen, is het niet mooi. Dus wordt het een standby oplossing.

---------------

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Heb net nogmaals gemeten ;) maar heb het met meerdere senseo's gezien. Oud model was zelfs een W hoger. De meter die ik heb meet vanaf 2W (PeakTech 9024 bij Display) en zal misschien niet 100% correct zijn maar ik geloof deze meting wel.

• TD-er
hamsteg schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:23:
Heb net nogmaals gemeten ;) maar heb het met meerdere senseo's gezien. Oud model was zelfs een W hoger. De meter die ik heb meet vanaf 2W (PeakTech 9024 bij Display) en zal misschien niet 100% correct zijn maar ik geloof deze meting wel.
De 2 Senseo's hier in huis gemeten met de Energy Monitor 3000 en dit waren de cijfers van het sluipverbruik:
0,3 W
8,8 VA
0,04 cos phi
0,038 A

Kortom, jouw meter meet heel waarschijnlijk alleen maar het schijnbare vermogen en niet het werkelijke vermogen.

[Voor 45% gewijzigd door TD-er op 09-06-2007 15:15. Reden: post waarop ik reageer toegevoegd, ivm nieuwe pagina in topic]

• ookhoi
6 maanden werk voor niks dus.
Het was wel leuk en leerzaam toch?
De zoektoch naar een duurzaam vervoermiddel voor alledag gaat verder, maar ik vrees dat ik binnenkort weer aan mag sluiten in de file.
Yamaha is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van electrische motorfietsen. Er is nog niet echt iets in zicht helaas, maar dat belooft mooi vervoer te worden (voor de groene motorrijder).

• JeroenH
ookhoi schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:49:
Het was wel leuk en leerzaam toch?
Ik heb de avonturen van Deom gevolgd hier op het forum, maar het klonk niet leuk (mogelijk wel leerzaam).
Yamaha is al enkele jaren bezig met het ontwikkelen van electrische motorfietsen. Er is nog niet echt iets in zicht helaas,
En daar vat je de koe bij de horens. Vrijwel alle (auto-)merken hebben wel iets 'alternatiefs' (elektrisch, waterstof, hybride, noem maar op) in ontwikkeling, maar er staat nog nergens iets betaalbaars in de showroom wat je kunt kopen. Zolang dat niet het geval is zijn het mooie zoethoudertjes maar zet het geen zoden aan de dijk. Op de Autorai zag ik een elektrische Daihatsu Cuore. Bereik: 200+km! Zet dat ding tegen een schappelijke prijs in de showroom, en ik koop hem!!!
maar dat belooft mooi vervoer te worden (voor de groene motorrijder).
Dat lijkt me grappig (is het zoiets als de Vectrix?), maar ik zou niet graag motorrijden. Ik heb in mijn omgeving nét even te veel nare motorongelukken gezien. Een elektrische scooter is nog tot daar aan toe, de snelheden zijn dan vrij laag, maar ik ben geen motorfan. En daarbij is Deom op zoek naar iets overdekts.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

TD-er schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 15:13:
[...]

De 2 Senseo's hier in huis gemeten met de Energy Monitor 3000 en dit waren de cijfers van het sluipverbruik:
0,3 W
8,8 VA
0,04 cos phi
0,038 A
Bij mij hier gemeten met een meter fabrikaat Ectron
sluipverbruik:
knipperend tussen 0 en 1W
6,45 VA
0,09 cos phi
0,03 A

1 kopje koffie zetten geeft een verbruik van 0,03kw/h
kortstondige oiek van 1431 W

CanonG1 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:04:
[...]

Ik heb de avonturen van Deom gevolgd hier op het forum, maar het klonk niet leuk (mogelijk wel leerzaam).
Nee, het was inderdaad niet leuk. Ik heb ik weet niet wat voor discussies gevoerd met de RDW en de politie. Diverse telefoontjes naar Duitsland om afspraken te maken, maar wat ik wel het meest vervelende vond was dat ik meerder keren andere voor niets heb belast. Afgelopen donderdag zat mijn vader al met zijn tasingepakt te wachten om te gaan rijden. Ik had van iemand een bus en aanhanger geleend. Deze waren overdag nog in gebruik bij et bedrijf en de berijder moest om 17.00 uur aan de zaak zijn om de spullen terug te brengen, wat uiteindelijk niet nodig was.

Ik heb er wel veel van geleerd. Ik weet inmiddels feilloos het verschil tussen een vierwielige brommer met gesloten carosserie, een driewielige brommer met stroomlijne, brombakfietsen en Quads die vallen in de categorie driewielige motorvoertuigen (niet te verwarren met een driewielige brommer). Leerzaam was het dus zeker.
[...]

En daar vat je de koe bij de horens. Vrijwel alle (auto-)merken hebben wel iets 'alternatiefs' (elektrisch, waterstof, hybride, noem maar op) in ontwikkeling, maar er staat nog nergens iets betaalbaars in de showroom wat je kunt kopen. Zolang dat niet het geval is zijn het mooie zoethoudertjes maar zet het geen zoden aan de dijk. Op de Autorai zag ik een elektrische Daihatsu Cuore. Bereik: 200+km! Zet dat ding tegen een schappelijke prijs in de showroom, en ik koop hem!!!
Het heeft me in mijn zoektocht verbaast dat er in Amerika een zwik electrische RAV4's rondrijden en nog een aantal productiewagens. Als het daar kan, moet het hier ook kunnen maar heel veel mooie initiatieven sterven een te vroege dood. Kijk maar eens op deze website http://www.cree.ch/. Ik was bijna in de auto gestapt toen ik las dat de fabriek nog wacht op geldschieters.
[...]

Dat lijkt me grappig (is het zoiets als de Vectrix?), maar ik zou niet graag motorrijden. Ik heb in mijn omgeving nét even te veel nare motorongelukken gezien. Een elektrische scooter is nog tot daar aan toe, de snelheden zijn dan vrij laag, maar ik ben geen motorfan. En daarbij is Deom op zoek naar iets overdekts.
Ik zoek inderdaad iets overdekts en daarbij ook graag op minimaal 3 wielen. Voor de winter vind ik dat toch wel een vereiste.

Is het avontuur dan helemaal voorbij???? De oplettende lezer heeft misschien gezien dat ik in mijn eerste regel schreef dat het inderdaad niet leuk was. In een poging toch nog aan een CityEL te geraken, ben ik gaan zoeken en mailen. Nu wil het toeval dat er in Denemarken een hele mooie staat. Bij de Deense importeur (http://www.cityel-import.dk en dan bij Brugte køretøjer, die bovendien erg servicegericht is. Ik heb hem donderdag wat gemaild, vrijdag heeft hij uitgevonden dat in Denemarken de CityEL ook een brommergoedkeuring heeft, en vandaag heeft hij de CityEL met goed resultaat teruggebracht naar 45 kilometer per uur. Let op:in twee dagen heeft hij meer bereikt dan CityCom in een paar maanden. Waar ze in Duitsland een week of 3 nodig hadden om een CityEL van 55 naar 45 kilometer te brengen, deed deze man het in anderhalve dag!!!!!

Dat gecombineerd met het feit dat de vakantieplannen erg flexibel zijn, betekend dat we, ik heb mijn vrouw heel lief aangekeken O+ , dit jaar naar Denemarken op vakantie gaan. Een laat dat nu al over 2,5 week zijn _/-\o_ . Goed, ik moet jaren in de CityEL rijden om de millieubelasting goed te maken, maar dat heb ik er wel voor over.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 21:50
Ik ben al even aan het zoeken geweest op de site van de rdw, maar kan het eigenlijk nergens vinden. Wat maakt een 3- of 4 wielige brommer nou een brommer en geen brommobiel; aan welke regels moet een mobiel voldoen om een brommer genoemd te worden. Ik zit al weer te denken aan zelfbouw, al is het alleen maar voor het experiment (8> Iemand misschien een link met de regels?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

kockie schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:32:
Ik ben al even aan het zoeken geweest op de site van de rdw, maar kan het eigenlijk nergens vinden. Wat maakt een 3- of 4 wielige brommer nou een brommer en geen brommobiel; aan welke regels moet een mobiel voldoen om een brommer genoemd te worden. Ik zit al weer te denken aan zelfbouw, al is het alleen maar voor het experiment (8> Iemand misschien een link met de regels?
Je moet het voornamelijk zoeken in de maten. Een brommer mag maximaal 110 cm zijn. Een brommobiel is bijna altijd breder. Daarnaast heeft een brommobiel 4 wielen en een gesloten carosserie. Een brommer heeft 2 of 3 wielen. De meest bekende brommer met drie wielen is de bakbrommer. Die moet dan wel 3 wielen met dezelfde maat hebben.

In het RVV staan de maten beschreven die het voertuig maximaal mag hebben en hoe zwaar deze mag wegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De gemeente Amsterdam geeft inmiddels weer subsidie op zonnepanelen en zonneboilers.
Maar hier in Enschede :N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Speksteenkachel schreef op zondag 10 juni 2007 @ 18:55:
De gemeente Amsterdam geeft inmiddels weer subsidie op zonnepanelen en zonneboilers.
Maar hier in Enschede :N
offtopic:
Is vast om te compenseren voor het verlies in opbrengsten doordat ze daar meer smog hebben ;)

[Voor 3% gewijzigd door TD-er op 10-06-2007 19:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 54122 schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:06:
Is het avontuur dan helemaal voorbij???? De oplettende lezer heeft misschien gezien dat ik in mijn eerste regel schreef dat het inderdaad niet leuk was. In een poging toch nog aan een CityEL te geraken, ben ik gaan zoeken en mailen. Nu wil het toeval dat er in Denemarken een hele mooie staat. Bij de Deense importeur (http://www.cityel-import.dk en dan bij Brugte køretøjer, die bovendien erg servicegericht is. Ik heb hem donderdag wat gemaild, vrijdag heeft hij uitgevonden dat in Denemarken de CityEL ook een brommergoedkeuring heeft, en vandaag heeft hij de CityEL met goed resultaat teruggebracht naar 45 kilometer per uur. Let op:in twee dagen heeft hij meer bereikt dan CityCom in een paar maanden. Waar ze in Duitsland een week of 3 nodig hadden om een CityEL van 55 naar 45 kilometer te brengen, deed deze man het in anderhalve dag!!!!!

Dat gecombineerd met het feit dat de vakantieplannen erg flexibel zijn, betekend dat we, ik heb mijn vrouw heel lief aangekeken O+ , dit jaar naar Denemarken op vakantie gaan. Een laat dat nu al over 2,5 week zijn _/-\o_ . Goed, ik moet jaren in de CityEL rijden om de millieubelasting goed te maken, maar dat heb ik er wel voor over.
Dat klinkt dan toch weer positief! Mocht dit een goed einde hebben (als in: er staat uiteindelijk een CityEl op je oprit) zou ik toch even fijntjes aan Citycom laten weten dat je je geld ergens anders uitgegeven hebt. Misschien denken ze dan nog eens na over hun 'service'. Of niet, het is hun probleem.

En geef je vrouw een bloemetje ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Moet je de accu's helemaal leegrijden of kun je halverwege ook bijladen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

CanonG1 schreef op zondag 10 juni 2007 @ 19:30:
[...]

Dat klinkt dan toch weer positief! Mocht dit een goed einde hebben (als in: er staat uiteindelijk een CityEl op je oprit) zou ik toch even fijntjes aan Citycom laten weten dat je je geld ergens anders uitgegeven hebt. Misschien denken ze dan nog eens na over hun 'service'. Of niet, het is hun probleem.

En geef je vrouw een bloemetje ;)
Ja, als het helemaal achter de rug is ga ik het zeker laten weten. Vandaag weer een paar keer gemaild met de importeur. De CityEL rijd nu 45 kilometer per uur. Nu nog een TUV registratie en het is officieel een brommer.

Dat bloemtje kan er nog net af denk ik. Door een klein BTW dingetje valt het iets duurder uit. Gelukkig is het gebruik vele malen goedkoper dan een auto, dus dit verdient zich wel zeker terug :)

@Speksteenkachel: het is het beste de accu's op te laden wanneer het kan. Er zitten equalizers tussen de accu's om ervoor te zorgen dat ze gelijkmatig worden leeggetrokken en geladen, dus de navelstreng gaat er zo vaak mogelijk aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan kan ie mooi weer aan de lader als je geariveerd bent op je werk.
Of alleen opladen bij je baas is ook een mooie optie :)

Gisteren een mooie grote regenton gemonteerd bij ons tuinschuurtje.
Als je eigenlijk ziet hoeveel water je eigenlijk zou kunnen besparen als je op deze manier je toilet kunt vullen.
Nu wordt het eigenlijk alleen maar voor de planten gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 23:04
Moet je kijken of je hem via een NL bedrijf kunt kopen. Die kan hem zonder BTW kopen, in NL koop je hem dan weer van dat bedrijf met de NL BTW. Maar dat bedrijf zal waarschijnlijk wat marge willen hebben. Ik weet ook niet hoe het zit met import e.d.. Verder kan een bedrijf misschien subsidie krijgen omdat die onder bepaalde voorwaarde nog wel een premie kunnen krijgen voor "groene" investeringen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
jantje.vlaam schreef op zondag 10 juni 2007 @ 23:25:
Moet je kijken of je hem via een NL bedrijf kunt kopen. Die kan hem zonder BTW kopen, in NL koop je hem dan weer van dat bedrijf met de NL BTW. Maar dat bedrijf zal waarschijnlijk wat marge willen hebben. Ik weet ook niet hoe het zit met import e.d.. Verder kan een bedrijf misschien subsidie krijgen omdat die onder bepaalde voorwaarde nog wel een premie kunnen krijgen voor "groene" investeringen.
Ach als de besparing op die manier al meer is dan de kosten van een KvK inschrijving... ;) (zal wel iets meer bij komen kijken, maar het gaat om het idee he)

• TD-er
Ik heb gisteren een laptopje samengesteld uit wat losse (allen defecte) laptops en zonet zat ik dus ook even te kijken welke accu ik het beste kon gaan gebruiken.
Dus Notebook BatteryInfo geïnstalleerd.
Deze kan ook de stroom meten die uit de accu getrokken wordt.
Kortom, kan je mooi ziet wat bepaalde componenten trekken.
Omdat men hier ook al een paar keer geopperd had om dingen te loggen, leek het me interessant om eens te kijken wat het verbruik is.

Even kort de specs:
Dell Lattitude C600
Kingston 2 GB Compact Flash kaart als harde schijf.
128 MB RAM
cdrom speler
14,1" TFT.
PIII 750 MHz.
3com LAN & 56k6 op miniPCI.
Windows XP met vrijwel alle overbodige services uitgezet.

Verbruik tijdens idle, met helderheid scherm op minimaal:
784mA @ 15,5V = 12,1Watt
Verbruik tijdens idle, met helderheid scherm op maxmaal:
873mA @ 15,5V = 13,5Watt

CDrom die aan het spinnen en lezen is verdubbeld het stroomverbruik bijna.
Extra: ongeveer 670mA@15,5V = 10,3Watt.

Netwerkstekker eruit, scheelt ongeveer 20mA @15,4V (inmiddels accu iets verder leeg) = 0,3Watt
Netwerkkaart uitgeschakeld scheelt ook weer zo'n 20mA@15,4V = 0,3Watt.

Uitschakelen van cdrom speler heeft geen effect.
Eruit halen van de cdromspeler scheelt wel zo'n 16mA@15,4V = 0,25Watt.

Je ziet verder dat de stroom die in idle getrokken wordt dusdanig oploopt, wanneer de spanning van de accu afneemt, zodat het opgenomen vermogen ongeveer gelijk blijft. Toch leuk als de natuurkunde blijkt te werken ;) (en de metingen zijn dus hopelijk ook een beetje betrouwbaar)
CPU @ full load trekt ongeveer 575mA@15,2V = 8,7 Watt meer tov idle. (uiteraard ook meer mem-activiteit op dat moment)

Lezen en schrijven van/naar CF kaart (kopieeractie) kost zo'n 80mA @ 15,2V = 1,2Watt.
Lezen kost zo tussen de 20 en 30 mA @15,2V = 0,3 - 0,45Watt.

Het is mij nog niet gelukt om het verschil in stroomverbruik te meten terwijl de klep gesloten is (backlight gaat niet uit)
Standby-stroom is wel gelukt te meten (omdat het updaten van de meting wat achter loopt). Die is zo'n 30mA@15,5V, oftewel ongeveer een halve Watt.

Het meten van de efficientie van de voeding is wat lastig, omdat je niet goed weet wat de laptop nog meer doet als de boel aangesloten is op de voeding.
Maar met accu eruit trekt 'ie ongeveer 16,9Watt, oftewel zo'n 3,4 Watt meer dan op de accu (helderheid TFT is max). Efficientie is dus zo'n 80%.
De accu wordt opgeladen met zo'n 2,5 A @16,7V = 41,7Watt. De adapter trekt dan zo'n 60,5Watt uit het stopcontact. Oftewel 55,3 / 60,5 = 91% efficientie. (cos-phi zit zo rond de 0,6)
De adapter trekt onbelast zo'n 2,3Watt (cos-phi van 0,4)

Conclusies:
• CF-kaartje ipv laptophdd zal zo ongeveer 0,8 Watt schelen (datasheet diverse laptop-schijf-fabrikanten bekeken, zat tussen de 0,8 en 1 Watt)
• brightness scheelt (had veel meer verschil verwacht), ongeveer 1,4 Watt
• uitschakelen van onnodige kaartjes scheelt zo'n 0,3 - 0,5 Watt. (alleen modem en netwerk in Windows uitgezet, niet fysiek uit de laptop gehaald)
• cdrom eruit halen scheelt zo'n 0,25 Watt.
• geschakelde voeding is efficienter bij relatief zwaarder gebruik. (was bekend, maar leuk om te zien dat het ook echt zo is)

Bij 24/365 gebruik kost elke Watt ongeveer 1,90 euro (22ct * 8760 uur / 1000).

Anoniem: 184202

Zeg dan niets en tik morgen een reply.

[Voor 79% gewijzigd door Sprite_tm op 11-06-2007 09:53]

• JeroenH
Dat is een aardig programmaatje! Het lijkt er op dat de capaciteit van mijn accu in twee jaar tijd is geslonken van 65Wh (14.8V * 4.4Ah) naar 25Wh. Dat vind ik toch een flinke afname. Het is ook niet alsof een nieuwe accu goedkoop is of zo...

Het programma snapt alleen mijn notebook niet helemaal: ik denk niet dat mijn laptop werkt op 1mV en 15000A! :+

Ik zal vanavond eens meten of het elektriciteitsverbruik wat het programma meet een beetje overeenkomt met wat mijn Energy Monitor vertelt.

• JeroenH
Een, uh, bijzonder elektrisch voertuig:

http://www.blueskydsn.com/BugE_Concept.html

Alleen te koop als kit. Check ook de lijst met Youtube filmpjes, het apparaat ziet er rap uit! Alleen die halfopen cockpit lijkt me toch niet prettig met regen of sneeuw...

• ookhoi
Daar heb je gelijk in. Het eindigt ronduit bedroevend zelfs.

Ik bedoelde met leuk dan ook eigenlijk meer het voortraject, uitzoekwerk en zo.
Helemaal mee eens. Als early adaptor ben je zelfs bereid (veel) meer te betalen dan het oplevert.
Dat lijkt me grappig (is het zoiets als de Vectrix?)
Wat een gaaf ding! En best goede specs ook met een topsnelheid van 100kmh. Wel jammer van de 110km bij 40kmh, maar ik ga er vanuit dat als zo'n apparaat een succes wordt, er vanzelf technologische vooruitgang geboekt wordt op dit gebied. (en body deels van flexibele zonnecellen oid)

Bedankt voor de link :-)

Ik bedoelde overigens deze paar proefballonnetjes: http://www.yamaha-motor.c...orshow/html/museum/ev/13/
maar ik zou niet graag motorrijden. Ik heb in mijn omgeving nét even te veel nare motorongelukken gezien. Een elektrische scooter is nog tot daar aan toe, de snelheden zijn dan vrij laag, maar ik ben geen motorfan. En daarbij is Deom op zoek naar iets overdekts.
Voordeel is wel dat je minder last hebt van files en parkeren. Met een electrische auto moet je gewoon achteraan sluiten.

Een overdekt gemotoriseerd apparaat op het fietspad ben ik fel op tegen. Een fietspad is voor fietsers. Bij een ongeluk tussen een volledig electrische (en dus loodzware) 'auto' met een snelheid van 45kmh en een fietser kan je wel raden wie er aan het korste eind trekt.

Ik erger me regelmatig aan brommobielen die hier in Amsterdam de fietspaden onveilig maken.

Een 'auto' met electrische trapondersteuning is wat mij betreft een ander verhaal omdat de snelheid af hangt van je eigen input, de top lager ligt, en zo'n apparaat een stuk minder zwaar is.

ookhoi schreef op maandag 11 juni 2007 @ 10:08:
[...]

Daar heb je gelijk in. Het eindigt ronduit bedroevend zelfs.

Ik bedoelde met leuk dan ook eigenlijk meer het voortraject, uitzoekwerk en zo.

[...]

Helemaal mee eens. Als early adaptor ben je zelfs bereid (veel) meer te betalen dan het oplevert.

[...]

Wat een gaaf ding! En best goede specs ook met een topsnelheid van 100kmh. Wel jammer van de 110km bij 40kmh, maar ik ga er vanuit dat als zo'n apparaat een succes wordt, er vanzelf technologische vooruitgang geboekt wordt op dit gebied. (en body deels van flexibele zonnecellen oid)

Bedankt voor de link :-)

Ik bedoelde overigens deze paar proefballonnetjes: http://www.yamaha-motor.c...orshow/html/museum/ev/13/

[...]

Voordeel is wel dat je minder last hebt van files en parkeren. Met een electrische auto moet je gewoon achteraan sluiten.

Een overdekt gemotoriseerd apparaat op het fietspad ben ik fel op tegen. Een fietspad is voor fietsers. Bij een ongeluk tussen een volledig electrische (en dus loodzware) 'auto' met een snelheid van 45kmh en een fietser kan je wel raden wie er aan het korste eind trekt.

Ik erger me regelmatig aan brommobielen die hier in Amsterdam de fietspaden onveilig maken.

Een 'auto' met electrische trapondersteuning is wat mij betreft een ander verhaal omdat de snelheid af hangt van je eigen input, de top lager ligt, en zo'n apparaat een stuk minder zwaar is.
Maar een brommobiel mag NOOIT op het fietspad. Voor de wet is deze gelijkgesteld aan een auto waarmee de plek op de weg is bepaald.

Ik zal met mijn CityEL de meeste tijd op de weg doorbrengen, maar op enkele strategische punten moet ik het fietspad nemen. Denk aan de Van Brienenoordbrug en een fietspad tussen Heerjansdam en Zwijndrecht.

Ik ga trouwens als alles goed is vrijdag naar Denemarken :P

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TD-er schreef op maandag 11 juni 2007 @ 01:59:
Het is mij nog niet gelukt om het verschil in stroomverbruik te meten terwijl de klep gesloten is (backlight gaat niet uit)
Onder linux kun je met het tooltje 'vbetool' het backlight op commando uit en aanzetten, ongeacht of de klep open of dicht staat. Ik denk dat dit via ACPI (power management) gaat. Misschien is er ook wel zoiets voor windows. Ik gebruik zelf een Pentium-M laptop 24/7 als server thuis, en die slurpt 10W met het display uit (backlight ook dus), laptop-hdd aan, en verder gewoon alles aangesloten wat intern ingebouwd zit.

Ik weet niet meer wat het backlight uitzetten opleverde, ik denk enkele watts, het was i.i.g. de moeite waard.

Overigens heb ik dit destijds gemeten zonder de energiebesparende stand van de CPU in te schakelen. Tegenwoordig draait de CPU bijna 100% van de tijd in de meest energiezuinige stand, dat zal ook nog wel iets schelen. Daarnaast heb ik de interne laptop-HDD ook uitstaan, meteen na het booten. Ik heb daarvoor in de plaats 2 externe 3.5" HDD's via eSata aangesloten. Dit kost helaas meer stroom (bijna 10W per hdd-enclosure), maar was toch kosten-efficienter dan een (dure) 2.5" HDD. Bovendien zijn 2.5" HDD's absoluut niet geschikt om 24 uur per dag aan te staan, de MTBF van die dingen is ook veel lager dan hun grotere 3.5" broertjes.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• ookhoi
Maar een brommobiel mag NOOIT op het fietspad. Voor de wet is deze gelijkgesteld aan een auto waarmee de plek op de weg is bepaald.
Mag niet inderdaad, maar de praktijk is helaas anders ..
Ik zal met mijn CityEL de meeste tijd op de weg doorbrengen, maar op enkele strategische punten moet ik het fietspad nemen. Denk aan de Van Brienenoordbrug en een fietspad tussen Heerjansdam en Zwijndrecht.

Ik ga trouwens als alles goed is vrijdag naar Denemarken :P
Heel veel succes en plezier! De kans dat je met de CityEL naar huis komt is aanzienlijk toch?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bedrijf claimt doorbraak in zonnecellen, zie ondersraande link.

http://www.energieportal....-in-zonnecellen-1997.html

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:47

mux

99% efficient!

En geen cijfers over wat er nou daadwerkelijk zo geweldig aan is. Getallen willen we!

Overigens kan ik melden dat er gigantische verbruiksverschillen zitten tussen tft's. Ik heb er drie staan die functioneel zijn; een Compaq TFT450 (heel oud), 22W (ongemod, gebruikt erg inefficiente logica en de voeding is waarschijnlijk ook bepaald niet zuinig), een HP L1510 met gemodde inverters waardoor hij 9-15W verbruikt ipv zn normale 25W (ook door zuinigere laptopvoeding ipv originele voeding) en een dell ultrasharp die met zijn 5 inches extra gelijk 50W extra nodig schijnt te hebben - 65W!!!

Dat laatste vind ik vooral eigenlijk onacceptabel. Ik ga proberen het verbruik omlaag te krijgen, maar dan moet ie eerst wel goed werken (heeft een ernstig defect, maar goed, moet te repareren zijn ;))

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee