Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Hier iets uitgebreidere beschrijving. Zie blz 3Speksteenkachel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:25:
Bedrijf claimt doorbraak in zonnecellen, zie ondersraande link.
http://www.energieportal....-in-zonnecellen-1997.html
http://www.senternovem.nl...toekomst_tcm24-172585.pdf
Klopt iets niet aan die link:Speksteenkachel schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:25:
Bedrijf claimt doorbraak in zonnecellen, zie onderstaande link.
Artikel stond ook in FemBusiness.
Ik heb mijn eigen polderiaanse schwung aan het geheel gegeven:
http://www.polderpv.nl/ni...2007_APA_zonnecel_startup
Inmiddels ook die SenterNovem link toegevoegd van mrclfrtjs (waarvoor dank!).
Er wordt nl. wel meer "geronkt" over nieuwe ontwikkelingen, terwijl de poly- en monokristallijne markt explodeert als nooit tevoren (Photon vorig jaar: "Silizium Mangel? Na, und?"). Het "ronken" geschiedt vaak in een fase als men gaarne wat investeerders wil trekken die geld teveel op zak hebben en wel trek hebben in een avontuurtje...
En dat gemiep van olieboertje van der Veer? Ha!
http://www.polderpv.nl/ni...2007_vdVeer_lult_maar_wat

Prettige avond saam!
[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 12-06-2007 01:20 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Je hebt er wel werk van gemaakt hoor, petje af.zonnigtype schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:35:
[...]
Kijk hier maar eens:
http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_MWC.htm#MWC
De regenton die ik pas geplaatst heb is een knoeperd van 200 liter.
Het toeval wil dat we hier zaterdag in Enschede een grote stortbui hebben gehad van 48mm in 50 minuten!
De ton zat gelijk helemaal vol
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Daarnaast vang ik het condens cq afvalwater van de CV/boiler op om te gebruiken bij het doorspoelen van de wc's.
Dat is slim bekeken.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 12:31:
Ik heb zelf 3 tonnen van elk 200 liter in tuin staan. Het water hieruit gebruik ik ook voor planten in huis. Mochten deze tonnen leeg zijn heb ik nog de beschikking over een pomp die grondwater op kan pompen. Trouwens alle overtollig regenwater loopt bij ons direct de tuin weer in.
Daarnaast vang ik het condens cq afvalwater van de CV/boiler op om te gebruiken bij het doorspoelen van de wc's.
Ik zit er aan te denken om nog een ton bij te plaatsen en dan de hele zaak te verbinden met de stortbak.
Gaat waarschijnlijk een hele lange gewapende slang worden, ik moet ook een stuk onder de kruipruimte door. Middels een klein pompje wat een minuut zijn werk doet moet het volgens mij lukken.
Ik kan ook natuurlijk de buiten kraan loskoppelen van het net (die komt ook in de meterkast uit) en dan de regentonnen aansluiten op de buitenkraan, dat scheelt weer slang.
Zo gaat het water via de omgekeerde weg richting de meterkast, hiernaast zit onze wc.
Zodoende krijg ik een grote stortbak van 400 liter
Verwijderd
Vrijdagmiddag ga ik naar Denemarken. Zaterdag gaat als het goed is een CityEL voor mij op de trailer. Nu nog snel de afspraak met de RDW maken en ik kan rijden
Hoe ben je van plan dat ding te beveiligen tegen diefstal? Hij is zo licht dat een stel lolbroeken hem zo op een aanhanger zouden kunnen zetten. Weg cityEL....Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:03:
Ik kreeg net een mail uit Denemarken. De keuring als brommer is goed gegaan. De CityEL is nu officieel een brommer met een Deens typegoedkeuring die volgens Europese regels ook hier als brommer goedgekeurd moet worden.
Vrijdagmiddag ga ik naar Denemarken. Zaterdag gaat als het goed is een CityEL voor mij op de trailer. Nu nog snel de afspraak met de RDW maken en ik kan rijden
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
Hij is zwaarder dan een brommer, dus die kunnen ze net zo makkelijk op een trailer zetten. Aangezien er maar een andere rondrijdt in Nederland kunnen ze er hier weing mee dus dat heeft al een afschrikkende werking. Daarnaast ga ik nog wel een alarm monteren. Zo'n alarmmet een kwikcontact dat als de wagen beweegt het alarm afgaat. Deze worden ook bij motoren gebruikt.Microkid schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 21:02:
[...]
Hoe ben je van plan dat ding te beveiligen tegen diefstal? Hij is zo licht dat een stel lolbroeken hem zo op een aanhanger zouden kunnen zetten. Weg cityEL....
@jantje.vlaam: die review komt er. Zoals eerder aangekondigd maak ik een apart topic aan als alles rond is. Daarin komen dan ook veel foto's.
Vandaag worden de oude nummerplaten afgeleverd bij de TUV. Dat is de laatste stap.
200 liter een knoepert? Ik heb onlangs een IBC gekocht. Inhoud: 1000 liter. Hij kreeg eerst alleen het water van een afdakje van 2 m2, maar ik heb mijn regenpijp doorgezaagd en daar een afleiding op gemonteerd. Nu watert het hele dak erin af.Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:00:
[...]
Je hebt er wel werk van gemaakt hoor, petje af.
De regenton die ik pas geplaatst heb is een knoeperd van 200 liter.
Het toeval wil dat we hier zaterdag in Enschede een grote stortbui hebben gehad van 48mm in 50 minuten!
De ton zat gelijk helemaal vol
Opbrengst van de afgelopen week is ook ongeveer 200 liter, er zit nu ongeveer 400 liter in. Klein pompje gekocht bij Conrad en ik kan er het gazon heel mooi mee sproeien.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik hem in de herfst moet laten leeglopen

Overigens kan ik het iedereen aanraden om het regenwater op de een of andere manier in de tuin te laten lopen, al is het alleen maar met infiltratie. Dat heeft ook weer effect op de rioolrechten (want rioolwaterzuiveringsinstallaties moeten erg dure opvangbassins aanleggen om de piek bij regen op te kunnen vangen).
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Scheuten Solar gaat zonnepanelen fabriek in Nederland bouwen. Hij komt niet in Heerlen of Gelsenkirchen zoals eerder aangenomen werd maar in Venlo.
http://www.fembusiness.nl...nieuws/58148/article.html
[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 12:23 ]
Kan je niet een of andere overloop realiseren met een buis door een gat aan de bovenkant van je waterton zodat het overtollige water wordt afgevoerd?Maasluip schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 07:54:
[...]
200 liter een knoepert? Ik heb onlangs een IBC gekocht. Inhoud: 1000 liter. Hij kreeg eerst alleen het water van een afdakje van 2 m2, maar ik heb mijn regenpijp doorgezaagd en daar een afleiding op gemonteerd. Nu watert het hele dak erin af.
Opbrengst van de afgelopen week is ook ongeveer 200 liter, er zit nu ongeveer 400 liter in. Klein pompje gekocht bij Conrad en ik kan er het gazon heel mooi mee sproeien.
Ik ben benieuwd hoe vaak ik hem in de herfst moet laten leeglopen
Overigens kan ik het iedereen aanraden om het regenwater op de een of andere manier in de tuin te laten lopen, al is het alleen maar met infiltratie. Dat heeft ook weer effect op de rioolrechten (want rioolwaterzuiveringsinstallaties moeten erg dure opvangbassins aanleggen om de piek bij regen op te kunnen vangen).
*zucht*
Ik kan misschien ook nog de afvoer van het dak via de garage leiden. Dan gaat het alsnog het riool in. Geen geweldige oplossing, maar wel de makkelijkste

Zit (zat?) standaard bij de meeste GOEDE regentonverkopers. Helaas nog wel PVC (niet mijn keuze), maar goed. Niet op alle slakken zout leggen. Zo'n ding heeft een koppelstuk met centrale (afvoer) buis, en langs de rand (meeste water loopt daar langs) een soort opvangrichel waarna water zijdelings via buisje de regenton in loopt. Moet iets hellend naar beneden aangebracht worden. Als regenton vol is, loopt via dat zijbuisje water terug naar het koppelstuk en verdwijnt via de grote centrale buis de onderzijde van de regenpijp in. Piece of cake.Glewellyn schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:07:
[...]
Kan je niet een of andere overloop realiseren met een buis door een gat aan de bovenkant van je waterton zodat het overtollige water wordt afgevoerd?
Foto's:
Koppelstuk in situ
Koppelstuk (Iosgekoppeld) van boven
(aanpassing: fotolinks toegevoegd)
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 13-06-2007 14:19 ]
Verwijderd
ik volg dit toppic (en Jeroen zijn avonturen) al een tijdje en probeer zelf het uit de hand lopende energieverbruik terug te dringen. Het volgende heb ik al gedaan en moet een goed begin zijn:
alle gloeilampen (ja, ik weet het) vervangen door spaarlampen.
de conrad energiemeter gekocht (energy check 3000)
sluipverbruik pc gestopt (scheelde 15 W, vond ik erg veel trouwens)
2 led reflector lampen (Conrad) aangeschaft ter vervanging van 4x25 gloeilampen.
een grote regenton gekocht
een nieuwe energie zuinige pc (nu de monitor nog)
En ik ben overgestapt op greenchoice 100% windenergie. Als ik tijd heb zal ik wat resultaten posten of dit allemaal helpt.
Verwijderd
Hier twee van mijn regentonnen. Let op filter tussen tonnen.zonnigtype schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:28:
[...]
Foto's:
Koppelstuk in situ
Slang loopt als overloop de tuin in.
http://members.home.nl/marcel.foortjes/Download/regenton.jpg
edit : we zijn wel een beetje aan het afdwalen van de duurzame energie
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 16:42 ]
Verwijderd
Dat is zeker al een zeer goede start.Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:06:
Hoi allemaal,
ik volg dit toppic (en Jeroen zijn avonturen) al een tijdje en probeer zelf het uit de hand lopende energieverbruik terug te dringen. Het volgende heb ik al gedaan en moet een goed begin zijn:
alle gloeilampen (ja, ik weet het) vervangen door spaarlampen.
de conrad energiemeter gekocht (energy check 3000)
sluipverbruik pc gestopt (scheelde 15 W, vond ik erg veel trouwens)
2 led reflector lampen (Conrad) aangeschaft ter vervanging van 4x25 gloeilampen.
een grote regenton gekocht
een nieuwe energie zuinige pc (nu de monitor nog)
En ik ben overgestapt op greenchoice 100% windenergie. Als ik tijd heb zal ik wat resultaten posten of dit allemaal helpt.
Maar waarom geen laptop ipv PC is stuk zuiniger.
Schakelaar tussen droger en wasmachine scheelt ook al meer als 100kwh per jaar sluipverbruik
Veel succes met het zoeken naar grote verbruikers.
Nou dat vind ik niet hoor. Ook drinkwater kost (veel) energie om te zuiveren, vervoeren, etc. en ik ben zeer geïnteresseerd in dit soort waterbesparende initiatieven. Ze besparen ook energie. In onze huidige (huur)woning is er wat dat betreft niet veel mogelijk, maar zodra we een eigen huis hebben hoop ik 'los' te kunnen gaanVerwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:33:
edit : we zijn wel een beetje aan het afdwalen van de duurzame energie
Een regenton voor de tuinbewatering klinkt mij zeer zinvol in de oren. Ik hoop het uiteindelijk uit te kunnen breiden naar een mogelijkheid de wc er mee door te kunnen trekken. Het is van de gekke dat daar ultraschoon drinkwater voor wordt gebruikt.
Heb ik het trouwens goed dat waterbesparing financieel gezien dubbel bespaart? Op zowel de waterrekening als de rioolheffing? M.a.w.: wordt je rioolheffing gekoppeld aan je waterverbruik (wat ik logisch zou vinden) of wordt dat op een andere manier berekend?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dat is goed om te horen!Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:06:
Hoi allemaal,
ik volg dit toppic (en Jeroen zijn avonturen)
Dat lijkt me interessant. Hopelijk bespaart het je flink wat energie en - dus - geld! Vooral die sluipverbruiken zijn makkelijk verdiend.Als ik tijd heb zal ik wat resultaten posten of dit allemaal helpt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb een vulautomaat met filter, werkt erg goed.zonnigtype schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:28:
[...]
Zit (zat?) standaard bij de meeste GOEDE regentonverkopers. Helaas nog wel PVC (niet mijn keuze), maar goed. Niet op alle slakken zout leggen. Zo'n ding heeft een koppelstuk met centrale (afvoer) buis, en langs de rand (meeste water loopt daar langs) een soort opvangrichel waarna water zijdelings via buisje de regenton in loopt. Moet iets hellend naar beneden aangebracht worden. Als regenton vol is, loopt via dat zijbuisje water terug naar het koppelstuk en verdwijnt via de grote centrale buis de onderzijde van de regenpijp in. Piece of cake.
Foto's:
Koppelstuk in situ
Echt schoon blijft mijn ton er ook niet door, maar dat komt door de alg en zo. Ik kan mijn regenwater in elk geval probleemloos gebruiken voor de hogedrukreiniger.T33
Dit is een compact filter voor regenton en kleine regenwaterinstallaties. Het filter wordt in de regenpijp gemonteerd. Geschikt voor dakoppervlakken tot 80 m2. Het filter is van metaalgaas en filtert op 0.2 mm. Door de speciale vorm van het filter is rendement circa 90 % en is het filter zelfreinigend. Het filter werkt tevens als vulautomaat. Aansluiting voor slang 1.25 " (32 mm inwendig). Wordt geleverd met aansluitmateriaal voor een regenton en verloopstukken voor 80 mm regenpijp.
De montage is uiterst eenvoudig. Een handleiding wordt meegeleverd.
Gebruik dit filter om uw regenton schoon te houden. Geen verstopte gieter meer! of gebruik de T33 als basis voor een eenvoudig systeem om uw toilet met regenwater te spoelen. Zie voorbeeldproject.
Kleur grijs. Prijs incl. BTW . . . . . .€ 29,00
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Hmmm... heb net even de energy check ertussen gezet (droger & wasmachine) maar 0 komma 0 sluipverbruik. Wellicht is dit per type verschillen? En ja, hij werktVerwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 16:49:
[...]
Dat is zeker al een zeer goede start.
Maar waarom geen laptop ipv PC is stuk zuiniger.
Schakelaar tussen droger en wasmachine scheelt ook al meer als 100kwh per jaar sluipverbruikBen ik ook pas achter gekomen. Dit na opmerkingen op dit forum.
Veel succes met het zoeken naar grote verbruikers.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 19:37 ]
Verwijderd
Sluipverbruik waarschijnlijk te klein om te worden gezien door energy check. Probeer maar eens het volgende :Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:36:
[...]
Hmmm... heb net even de energy check ertussen gezet (droger & wasmachine) maar 0 komma 0 sluipverbruik. Wellicht is dit per type verschillen? En ja, hij werktAls ik de wasmachine inschakel staat ie op 2.4 (display verlichting etc. )
- energy check in stopcontact
- stekkerblok aansluiten
- spaarlamp op blok
- kijk hoeveel hij verbruikt
- steek vervolgens wasmachine in blok
- kijk hoeveel energy check nu aangeeft
- verschil is sluipverbruik
Misschien denk je nu: "Die is gek".
Maar denk eens met me mee. Stel; je fabriceert / verkoopt zonnepanelen. Je kan ze voor de hoofdprijs verkopen omdat er subsidie op zit. Mensen kopen ze toch wel. Je hoeft niet veel te ondernemen om je handel aan de gang te houden. Ontwikkeling zit er niet in want je roomt het nog even af voorlopig.
Maar oh jee; subsidie stopt.
Je productie en verkopen stagneren. Je raakt je dure panelen aan de straatstenen niet meer kwijt. Wat ga je doen? Innoveren, productiekosten verlagen, rendement verhogen, etc.
En dat is wat je nu ziet bij dat Nederlandse bedrijf dat eerder voorbij kwam. Een goedkopere techniek om panelen te maken bij een hoog rendement.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Geheel mee eens. Er worden kapitalen aan energie uitgegeven aan de drinkwaterbereiding. Waanzin om dat voor toilet, auto wassen en dat soort onzin te gebruiken. Ik spoel trouwens toilet gewoon met emmer door, no problem (geen buizen, geen pompen, etc.).CanonG1 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 17:53:
[...]
Nou dat vind ik niet hoor. Ook drinkwater kost (veel) energie om te zuiveren, vervoeren, etc. en ik ben zeer geïnteresseerd in dit soort waterbesparende initiatieven. Ze besparen ook energie. In onze huidige (huur)woning is er wat dat betreft niet veel mogelijk, maar zodra we een eigen huis hebben hoop ik 'los' te kunnen gaan
"Vervuiling" hangt heel erg van situatie af. Mijn ton staat onder stuk of vier terrassen van bewoners boven mij. Als daar een steriliteitsfreak tussen zou zitten (goddank niet momenteel), heb je kans op overtollige schoonmaakmiddelen in je regenton. Staat er een boom met de kruin boven het dak, krijg je veel organisch afval (humus in dakgoot), met als gevolg vooral in drogere periodes (decompostering humuslaag), dat bij volgende regenbui het water nogal bruin van kleur is. Geen probleem verder, goed voor toilet doorspoeling te gebruiken. In regenrijk seizoen heb je meestal zulk schoon water dat je er zeker mee zou kunnen wassen. Elk jaar even de dakgoot checken en/of de verzamelpunten op plat dak leeghalen van evt. ongerechtigheden scheelt al een hoop.Een regenton voor de tuinbewatering klinkt mij zeer zinvol in de oren. Ik hoop het uiteindelijk uit te kunnen breiden naar een mogelijkheid de wc er mee door te kunnen trekken. Het is van de gekke dat daar ultraschoon drinkwater voor wordt gebruikt.Zou je (als je het regenwater goed filtert) er ook mee kunnen wassen? Ik heb geen flauw ide hoe schoon of hoe vies regenwater is wat van een normaal pannendak loopt.
Nope. Niet bij ons, in elk geval. Jammer wel. Wordt vaak voor 3 personen aangeslagen bij "meerpersoonshuishoudens". Ook al woon je er met slechts 2 mensen.Heb ik het trouwens goed dat waterbesparing financieel gezien dubbel bespaart? Op zowel de waterrekening als de rioolheffing? M.a.w.: wordt je rioolheffing gekoppeld aan je waterverbruik (wat ik logisch zou vinden) of wordt dat op een andere manier berekend?
Uitgangspunt: eens. Conclusie: niet mee eens. De "klassieke" kristallijne sector is een van de meest innovatieve industriële takken van sport gebleken ONDANKS de hoge prijzen. Hoeveel geld denk jij dat er in die business gestoken is? Miljarden! Denk je dat die neosolarbobo's tevreden grinnikend achterover leunen en uit hun neus zitten te vreten?BlueTooth76 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:14:
Achteraf gezien vind ik het wel goed dat ze de subsidie op zonne-energie hebben gestopt.
Misschien denk je nu: "Die is gek".
Maar denk eens met me mee. Stel; je fabriceert / verkoopt zonnepanelen. Je kan ze voor de hoofdprijs verkopen omdat er subsidie op zit. Mensen kopen ze toch wel. Je hoeft niet veel te ondernemen om je handel aan de gang te houden. Ontwikkeling zit er niet in want je roomt het nog even af voorlopig.
Maar oh jee; subsidie stopt.
Je productie en verkopen stagneren. Je raakt je dure panelen aan de straatstenen niet meer kwijt. Wat ga je doen? Innoveren, productiekosten verlagen, rendement verhogen, etc.
En dat is wat je nu ziet bij dat Nederlandse bedrijf dat eerder voorbij kwam. Een goedkopere techniek om panelen te maken bij een hoog rendement.
Don't you believe it!
http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#27okt2005crystalclear
Ik ga volgende week paar dagen naar Intersolar 2007 in Freiburg. Reken maar dat de innovaties uit de gelikte beursstands zullen knallen!
Een paar zullen het wellicht niet redden. Het gros: direct opgenomen in de nieuwste productieketens, met nog dunnere cellen, nog hogere celrendementen, met nog spectaculairdere productiesnelheden, met nog minder breuk, met nog meer automatisering, met, who knows?, wellicht driehoekige en/of ronde cellen (voor de freaks onder ons). En ga zo maar door.
Gebrek aan innovatie in solar? Laat me niet lachen!
Die hebben ook een mooie waterzak.
En nog heel veel andere leuke dingen en ideeën.
Die Belgen zijn zo dom nog niet en een heel stuk verder op dit gebied.
Het water is in België fors duurder dan bij ons.
En ja, reinigingsrecht is gekoppelt aan waterverbruik. Of een stuk waterschap-lasten.
LET OP! Het water dat uit een HR-CV-ketel komt is heel erg zuur.
En dat zuur is zo sterk, dat een kopere leiding ervan kapot rot, helemaal oplost en lek gaat.
Dus niet hergebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door guus.assmann op 13-06-2007 20:53 ]
Guus Assmann
OK. Overdrijven is ook een vak.Maasluip schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 07:54:
[...]
200 liter een knoepert? Ik heb onlangs een IBC gekocht. Inhoud: 1000 liter.
15.000 liter is ook mogelijk...
http://www.regenwater.nl/web/de/produkte/waterzak.html
Met rekenmodule!
gretverdikkie, guus was me net voor...guus.assmann schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:30:
Kijk ook eens op www.regenwater.com
Die hebben ook een mooie waterzak.
En nog heel veel andere leuke dingen en ideeën.
Die Belgen zijn zo dom nog niet en een heel stuk verder op dit gebied.
Het water is in België fors duurder dan bij ons.
En ja, reinigingsrecht is gekoppelt aan waterverbruik.
LET OP! Het water dat uit een HR-CV-ketel komt is heel erg zuur.
En dat zuur is zo sterk, dat een kopere leiding ervan kapot rot, helemmal oplost en lek gaat.
Dus niet hergebruiken.
Reinigingsrecht wordt bij ons via hoogheemraadschap geheven. VAST bedrag, voor 2007 50,10 euri per "vervuilingseenheid", en ondanks het feit dat we met zijn 2en zijn dus DRIE maal 50,10 = 150,30 euripegeltjes voor dat beetje afvalwater van ons, met daaroverheen ook nog eens een ingezetenenomslag van 52,85 (per woonruimte), want we kunnen natuurlijk niet hebben dat mensen geen belastingen betalen [die omslag is voor de waterkering en zo, je weet wel, veel energie gebruiken = veel CO2 produceren = versnelde opwarming mondiale temperatuur = smeltende landgletschers = ... juist, ja!!!] Maakt nix uit of je zelf zonnestroom produceert en fossielen "offset". Dokken!
Duinwaterleidingbedrijf heft een vastrecht, waterbelasting, en precario (smerig onderonsje met de gemeente, die ook wel leuke taksen wil heffen over de leidingen in de grond...
Enige nuance is denk ik wel op z'n plaats hier: Half nederland was in de middeleeuwen gewoon water. Dat je daar nu kan wonen met droge voeten, tja, dat kost gewoon geld.zonnigtype schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:50:
[...]
gretverdikkie, guus was me net voor...![]()
Reinigingsrecht wordt bij ons via hoogheemraadschap geheven. VAST bedrag, voor 2007 50,10 euri per "vervuilingseenheid", en ondanks het feit dat we met zijn 2en zijn dus DRIE maal 50,10 = 150,30 euripegeltjes voor dat beetje afvalwater van ons, met daaroverheen ook nog eens een ingezetenenomslag van 52,85 (per woonruimte), want we kunnen natuurlijk niet hebben dat mensen geen belastingen betalen [die omslag is voor de waterkering en zo, je weet wel, veel energie gebruiken = veel CO2 produceren = versnelde opwarming mondiale temperatuur = smeltende landgletschers = ... juist, ja!!!] Maakt nix uit of je zelf zonnestroom produceert en fossielen "offset". Dokken!![]()
![]()
![]()
Duinwaterleidingbedrijf heft een vastrecht, waterbelasting, en precario (smerig onderonsje met de gemeente, die ook wel leuke taksen wil heffen over de leidingen in de grond...). Dat viel wel mee voor die 20 kuub drinkwater. In totaal maar 105,11 euripegeltjes...
Tja, en vastrecht, en meer van dat soort kosten: Die pijp van de buurman heeft net zoveel gekost in aanleg en onderhoud als de jouwe, en bij een riool is het zelfs slecht als er weinig water doorstroomt...
---------------
In geval van droogte moet er wel doorgetrokken kunnen worden.
In de meterkast zal er dan een T-stuk moeten komen incl 2 kranen zodat je beide stromen van elkaar kunt afsluiten.
Verder heb ik de twee regentonnen achter in de tuin staan, richting wc is dat al gauw 25 meter.
Zijn er ook speciale pompjes in de handel incl. timer die je bijvoorbeeld een minuut kunt laten pompen om de stortbak te vullen?
De geplaatste foto's zijn zeer fraai, vooral doorgaan zo.
Oh, ik kan zo genuanceerd zijn...MisTraller schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 22:13:
[...]
Enige nuance is denk ik wel op z'n plaats hier: Half nederland was in de middeleeuwen gewoon water. Dat je daar nu kan wonen met droge voeten, tja, dat kost gewoon geld.
Tja, en vastrecht, en meer van dat soort kosten: Die pijp van de buurman heeft net zoveel gekost in aanleg en onderhoud als de jouwe, en bij een riool is het zelfs slecht als er weinig water doorstroomt...

Het gaat me om het feit dat energie- en waterstromen maximaal op verbruik afgerekend zouden dienen te worden. Omdat dat betekent dat de vervuiler betaalt. Ik ben nog steeds zo "naïef" om te denken dat dat nog steeds een Leitmotiv is in Nederland. Althans: zou moeten zijn, zeker in klimaatcrisistijd en in het licht van de torenhoge kabinetsambities.
Van 63% vastrecht voor stadswarmte word je echt niet vrolijk, bijvoorbeeld...
Als de economische basisprincipes dit soort waanzin dicteren, is m.i. niet de rekenwijze fout, maar dienen de uitgangspunten van het economische model (een keuze...) flink door de renovatiemolen gehaald te worden...

En ja, ik weet dat Nederland eigenlijk een elzenbroekenbos zou moeten zijn als er niet van die achterlijke Kelten, Westfriezen e.d. waren geweest die hier zonodig hun visrijke neringkje moesten opzetten (de limbabwanen deden het met lineairbandkeramiek en granen als u mij goed verstaat...)....
Verwijderd
van regenton naar stortbak, al eens een Nonolet overwogen?
http://www.nonolet.nl/
Marktplaats
Als je de vraagprijs zou betalen (...) zit je op ongeveer € 3,50 / Wp, dat is niet gek.
Verwijderd
Dat noem ik een excessief verbruik. Is het wellicht geen idee om onderhand te zorgen voor een nood dieselgenerator van rond de 150 pk. Diesels lopen altijd en dat zou genoeg moeten zijn of
Groot herenhuis, ken het. Een goede vriendin van mij heeft ook een herenhuis met een voor en achterhuis en haar verbruik is stukke lager, meer dan 4x zo laag.
9,5 Mwatt is erg veel. Ik verbruik inclusief agressieve Aircoconditing voor mijn hooikoorts een kleine 2,4 Mwatt per jaar.
Mijn gasverbruik, daar ga je echt om lachen, dat weet ik zeker
514 kuub vanaf 1-9-06, ik lieg dit NIET! Daar komt niet veel meer bij
Ik heb vorig jaar april een HR107 ketel laten momteren en deze moet 93 m2 van warmte voorzien en mijn dagelijkse 4 minuten douches voorzien.
Handen wassen kan ook met koud water. Ik woon alleen, (nog wel).
Ik krijg heel veel terug! Ik ben geïndexeert op 1265 kuub en 2412 KWh, bei beide blijf ik eronder.
Leuk topique
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 07:54 ]
Verwijderd
Afgelopen week ingevuld en verstuurd naar energieboer Essent.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 07:51:
Ik krijg heel veel terug! Ik ben geïndexeert op 1265 kuub en 2412 KWh, bei beide blijf ik eronder.
Leuk topique![]()
Gas 1709 m3 besparing tov index 703 m3 = 30%
Elec 2984 Kwh besparing tov index 725 Kwh = 20 %
Doelstelling komend jaar is voor zowel gas als electra minimaal 20% minder.
Wij hebben een bak in de grond van twee en een halve kuub (aangelegd tijdens de bouw) met een dompelpomp. Na doortrekken vult die de stortbak weer. In een periode van droogte wordt die bak gevuld met kraanwater. (zal eens wat foto's opzoeken/maken)Speksteenkachel schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:15:
Heeft er iemand een idee hoe je zowel de regentonnen alswel de waterleiding op de stortbak kunt aansluiten.
In de meterkast zal er dan een T-stuk moeten komen incl 2 kranen zodat je beide stromen van elkaar kunt afsluiten.
Verder heb ik de twee regentonnen achter in de tuin staan, richting wc is dat al gauw 25 meter.
Zijn er ook speciale pompjes in de handel incl. timer die je bijvoorbeeld een minuut kunt laten pompen om de stortbak te vullen?
De geplaatste foto's zijn zeer fraai, vooral doorgaan zo.
Hoe je dat met gewone regentonnen moet doen lijkt me lastig. iig een filter voor de ergste troep eruit te halen.
De constructie met 2 kraantjes is wel link....
Je moet regenwater en drinkwater ABSOLUUT gescheiden houden!!
Anders val je af zonder Sonja Bakker zal ik maar zeggen.
En op een eerdere vraag: Ja je kan er je wasmachine op aansluiten. Even navragen of de machine er geschikt voor is (grijs water). Onze bak is daar te klein voor dan zou je een grotere opslag moeten hebben.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Verwijderd
Ik hoop dat niet de hele bak word gevuld met water als hij bijna leeg is en de volgende dag wordt regen verwachtPunkrocker schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 09:19:
[...]
Wij hebben een bak in de grond van twee en een halve kuub (aangelegd tijdens de bouw) met een dompelpomp. Na doortrekken vult die de stortbak weer. In een periode van droogte wordt die bak gevuld met kraanwater. (zal eens wat foto's opzoeken/maken)

Te klein ? met hoeveel zijn jullie dan in huis ?En op een eerdere vraag: Ja je kan er je wasmachine op aansluiten. Even navragen of de machine er geschikt voor is (grijs water). Onze bak is daar te klein voor dan zou je een grotere opslag moeten hebben.
Verwijderd
Dat is een goede tip. Ga ik proberen.Verwijderd schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 19:53:
[...]
Sluipverbruik waarschijnlijk te klein om te worden gezien door energy check. Probeer maar eens het volgende :
- energy check in stopcontact
- stekkerblok aansluiten
- spaarlamp op blok
- kijk hoeveel hij verbruikt
- steek vervolgens wasmachine in blok
- kijk hoeveel energy check nu aangeeft
- verschil is sluipverbruik
Grinnik, nee gelukkig niet. Er wordt dan 100 liter getapt.Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 12:50:
[...]
Ik hoop dat niet de hele bak word gevuld met water als hij bijna leeg is en de volgende dag wordt regen verwacht
Drie personen. Er is ons verteld dat de bak net iets te klein is om dat te doen. Je kan het natuurlijk altijd zo aansluiten. Als de bak leeg is krijg je er toch vers water in.[...]
Te klein ? met hoeveel zijn jullie dan in huis ?
We hebben besloten om die aansluiting dan maar niet te laten maken.
We hadden al genoeg meerwerk laten uitvoeren.
Mee eens. Drinkwater wordt ook steeds duurder en schaarser.Nou dat vind ik niet hoor. Ook drinkwater kost (veel) energie om te zuiveren, vervoeren, etc. en ik ben zeer geïnteresseerd in dit soort waterbesparende initiatieven. Ze besparen ook energie.
Het gevaar zit 'm in ziektes zoals vogelgriep.Een regenton voor de tuinbewatering klinkt mij zeer zinvol in de oren. Ik hoop het uiteindelijk uit te kunnen breiden naar een mogelijkheid de wc er mee door te kunnen trekken. Het is van de gekke dat daar ultraschoon drinkwater voor wordt gebruikt.Zou je (als je het regenwater goed filtert) er ook mee kunnen wassen? Ik heb geen flauw ide hoe schoon of hoe vies regenwater is wat van een normaal pannendak loopt.
Je mag opgevangen water niet aansluiten op het reguliere waterleidingnet. Dus ook niet warm leidingwater (opgewarmd door de zonneboiler :-) ) en koud regenwater samen op een (douche)kraan of wasmachine. Dit ivm een mogelijke vervuiling van het waterleidingnet met ziektenverwekkers.
Wat wel mag is een aparte kraan voor warm water, en een aparte kraan voor (koud) regenwater, en op die manier je bad vol laten lopen.
Men zegt dat wassen in regenwater wel kan, maar afwassen in regenwater wordt afgeraden.
Wat in theorie wel kan is een aparte zonneboiler voor leidingwater en 1 voor regenwater. Je kan dan wel wassen met regenwater, en bijvoorbeeld de wc doorspoelen. De vraag is of dat rendabel is (financieel en vanuit milieu gezien).
Ook kan je regenwater natuurlijk gebruiken voor het wassen van de ramen en de auto.
Overigens heb ik begrepen dat douche, toilet en wasmachine de top-drie verbruikers zijn (en in die volgorde)
De leidingen voor drinkwater en regenwater mogen niet met elkaar verbonden zijn. Ook niet als ze gescheiden zijn dmv een kraan of klep oid.Heeft er iemand een idee hoe je zowel de regentonnen alswel de waterleiding op de stortbak kunt aansluiten.
Wat je zou kunnen doen is een regenwaterreservoirs op zolder welke je overdag vult uit de regenton beneden (in de tuin, in de kelder, in de garage) dmv een op zonneenergie werkende pomp. Deze sluit je aan op aparte leidingen voor het doorspoelen.
Als er geen regenwater meer voorhanden is, dan kan je het reservoir op zolder vullen met drinkwater uit een tuinslang oid, waarbij je zorgt dat er geen fysiek contact is tussen het reservoir en de leiding.
Groot jaloers!!Wij hebben een bak in de grond van twee en een halve kuub (aangelegd tijdens de bouw) met een dompelpomp. Na doortrekken vult die de stortbak weer. In een periode van droogte wordt die bak gevuld met kraanwater. (zal eens wat foto's opzoeken/maken)
Eigen ontwerp?
Ons huis is ook in aanbouw (standaard project), maar er viel nergens over te praten. Zelfs niet over voorbereiding van leidingen voor zonneboiler in het dak ..
Ons volgende huis wordt dus eigen ontwerp, maar dat zal nog wel ff duren.
Als ik het goed volg dan is de PowerFactor gelijk aan wat Cos Phi genoemd wordt, zolang de sinus golf perfect is.AnneTweaks schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:04::
Ja, hoe zit dat met de Cos Phi en het belaste/onbelaste werkerlijke/onwerkelijke vermogen?
TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 18:35:
Hier leggen ze dat redelijk simpel uit.
En vertelt het getal je dus iets over de verhuiding tussen het vermogen dat geleverd is om 'alles te laten werken' en het vermogen dat gebruikt wordt .
Dat laatste betaal je, maar die eerste moet wel opgewekt worden.
Dus als het gaat om energie besparing is het weldegelijk interessant te weten wat het daadwerkelijk geleverde 'schijnbaar vermogen' is.
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Ik heb een hele tijd geleden toen mijn ouders een serieuze vernieuwbouwing planden eens een systeem gezien waarbij de thermostaat alle ruimten apart kon regelen.Microkid schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 06:35:
[...]Dit is op te lossen door puur weersafhankelijk te stoken zonder woonkamer beinvloeding. De ketel bepaald dan zelf de temperatuur van het water. Met thermostatische kranen op alle radiators kan je dan zelf per ruimte de temperatuur bepalen.
Dus de keuken 's morgens en 's avonds op temperatuur, de studeerkamer vanaf 16u tot 19u op temperatuur, de badkamer door de week om 7u en 23u op temperatuur maar in het weekend om 11u en 23u enzovoort.
De manier waarop dat gestuurd werd vond ik brilliant simpel, hoewel de 'thermostaat' natuurlijkwel wat complexer was.
Door namelijk kleine thermische elementjes in themostatische kranen op te nemen hoefde van elke ruimte maar een dun draadje naar de regelunit te lopen. Door die elementjes licht te verwarmen/te laten afkoelen kon elke kraan op afstand geregeld worden.
Ik kan helaas nergens meer een referentie naar een dergelijk systeem terug vinden.
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Maar waarom niet een goed 2e hands systeem ?Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 23:05:
De roep om een goede subsidieregeling wordt steeds sterker. Ik merk voor mezelf namelijk dat ik toch wacht totdat definitief is in welke vorm er iets of niets komt. Stel dat ik nu voor 3000 euro panelen koop en volgende week komt er een regeling dat je die 3000 van de belasting af mag trekken. Dat wil ik voorkomen. Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt.
Die zal allicht snel goedkoper zijn dan een nieuw systeem inclusief enige subsidie.
Het is dat ik mijn vakantiegeld al heb uitgegeven, anders ging ik het morgen halenCanonG1 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 03:32:
Tip: dit lijkt mij een aardige deal, mocht je tegen relatief lage kosten een zonnestroominstallatie zoeken:
Marktplaats
Als je de vraagprijs zou betalen (...) zit je op ongeveer € 3,50 / Wp, dat is niet gek.
Met Deom's City EL quest gaat het intussen weer beter las ik.CanonG1 schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 07:29:
Is het op een andere mogelijk om aan een gebruikte CityEl te komen? Bv. via de Duitse Marktplaats of zo?
De 'Duitse marktplaats' is (oa?) ebay.de waar regelmatig een paar City El's te koop staan
die zo te zien voor rond de 2000,= verkocht worden.
Kijk eens op de eerder genoemde www.regenwater.nl (dus niet de com) site bij Systemen en dan vooral bij het Simplex systeem. Of als het wat ingewikkelder mag bij het IRM Duplex systeem.Speksteenkachel schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:15:Heeft er iemand een idee hoe je zowel de regentonnen alswel de waterleiding op de stortbak kunt aansluiten.
Zit hem daar het pijn punt van electrische mobielen ?Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 22:08:
De Mega Van staat ook hoog op mijn lijstje. Mocht het zoiets worden, dan ga ik dieselen, want twee keer per jaar 12 accu's is weer wat te veel van het goed.
Dat je meermaals per jaar de accu's ervan geheel moet vervangen ?
Jep. Heb ze gedownload en bekeken. Thanks.Glewellyn schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:39:Kijk eens op http://www.hollanddoc.nl/dossiers/34355857/ . Daar staan Tegenlicht - De Waterstofrevolutie, deel 1 en deel 2, ik denk dat dat de documantaire is die je zoekt.
Oeh, da's ook veel. Maar dat past niet meer door het luik van de kruipruimte. En jammer genoeg is dat in een bestaande bouw al helemaal niet te integreren.zonnigtype schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 20:36:
[...]
OK. Overdrijven is ook een vak.![]()
15.000 liter is ook mogelijk...![]()
http://www.regenwater.nl/web/de/produkte/waterzak.html
Met rekenmodule!
Dit is mijn setup (clickable):

Voorheen had ik alleen die groene regenton en alleen het kleine afdakje waterde daar in af. Nu heb ik die IBC en in de regenpijp die van het grote dak komt heb ik een afleider geplaatst. Die laat het water nu via het afdak lopen, maar ik ga er nog wel een definitievere oplossing voor maken.
Hoewel: het is nu ook best leuk om bij een flinke regenbui te zien hoeveel water er naar beneden komt.
Zelfs met een slang vullen mag niet!ookhoi schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:08:
[...]
De leidingen voor drinkwater en regenwater mogen niet met elkaar verbonden zijn. Ook niet als ze gescheiden zijn dmv een kraan of klep oid.
Wat je zou kunnen doen is een regenwaterreservoirs op zolder welke je overdag vult uit de regenton beneden (in de tuin, in de kelder, in de garage) dmv een op zonneenergie werkende pomp. Deze sluit je aan op aparte leidingen voor het doorspoelen.
Als er geen regenwater meer voorhanden is, dan kan je het reservoir op zolder vullen met drinkwater uit een tuinslang oid, waarbij je zorgt dat er geen fysiek contact is tussen het reservoir en de leiding.
Je mag wel verschillende leidingen aan elkaar knopen, maar dan moet je zorgen dat er gegarandeerd geen water het leidingsysteem terug in kan stromen.
Dit kan je doen d.m.v. een goedgekeurde onderbreking(tank o.i.d. wat aan alle eisen voldoet) of via een 9D klep. Dit is een speciale dubbele terugslagklep met drukloze zone. Al deze methodes zijn duur en je moet weten waar je mee bezig bent.
Hierboven genoemde punt mag ook niet, aangezien een waterslang wordt gezien als zeer gevaarlijk in buurten waar infecties kunnen optreden. In dit geval de watertank als infectie bron. Dus moet er weer special beveiligingen op komen.
Een klein stukje kun je gratis downloaden over hoe het in elkaar zit: http://www.vewin.nl/smartsite.dws?id=715
Voor de rest moet je betalen.
Ik zou je aanraden om het gewoon niet te doen of:
Alleen de regenwatertoevoer aansluiten en als het water op is met een sproeier het dak nat maken. Blijft het binnen ook nog wat koeler ook en je bent van alle regeltjes opeens af.
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Hier kun je in ieder geval al de bedoelde ventielen vinden. Ben zelf ook bezig met een soortgelijk systeem te ontwerpen gestuurd door mijn server die toch al draait. Wil temperatuur gaan meten met een ds1820 (of een broertje daarvan).AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:30:
[...]
Ik kan helaas nergens meer een referentie naar een dergelijk systeem terug vinden.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Het koppelen middels een kraan mag dus niet ivm besmetting leiding water.
Wat dus wel kan is een groot buffervat of zak in de kruipruimte.
Dit lijkt me lastig in bestaande bouw, je hebt ook weer een nivoschakelaar nodig om de zaak te controleren op overstromingen/lekkage etc.
Als ik nu de twee uitredes van de regentonnen ga koppelen en in deze gemeenschappelijk aftapleiding een pompje plaats dat circa een minuut draait om de stortbak te vullen.
Als blijkt dat de de stortbak niet meer gevuld wordt omdat de tonnen leeg zijn, kunnen deze tonnen middels de tuinslang weer voor een kwart gevuld worden.
Dit zal echter niet zo gauw gebeuren met een vooraad van 400 liter.
Eerst maar eens opzoek gaan naar een pompje, een doseerpompje of zoiets waarin je de tijd kunt instellen.
Rifkin wordt niet erg serieus genomen door energiedenker Hermann Scheer in zijn diepgravende boek "Energy Autonomy"...AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:08:
[...]
Jep. Heb ze gedownload en bekeken. Thanks.
Ik vind Rifkin wel amusant, maar het is en blijft een zeer gladde (veel)prater...
Heb zelf nix met H2...
Nou, dan heb je het vandaag wellicht zien hozen...Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:27:
Hoewel: het is nu ook best leuk om bij een flinke regenbui te zien hoeveel water er naar beneden komt.
Bij ons kwam vanmiddag, nog NOOIT gezien, het water in toilet en gootsteen naar boven doordat de riolering het effe zeer zwaar had!
BTWSpeksteenkachel schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:34:
Dit lijkt me lastig in bestaande bouw, je hebt ook weer een nivoschakelaar nodig om de zaak te controleren op overstromingen/lekkage etc.
Moet ook weer aan regels voldoen om een officieel goedgekeurde tank te hebben. Minimaal zoveel afstand onder de watertoevoer. Moet gegarandeerd stoppen. Er dient een overstort in te zitten als het toch fout gaat etc.
Nog eens over dat terugverdienen.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2007 @ 16:26:
Hoewel terugverdienen natuurlijk een bijzaak is, is het wel fijn als je er iets voor teugkrijgt. Een auto verdient zich niet terug maar [...] is dus een [..] investering in mobiliteit geweest.
Inderdaad stel je die vraag (ook) niet als je een auto, een nieuwe keuken of badkamer koopt.
Dat komt omdat je vooraf al weet wat je er voor terug krijgt; meer mobiliteit of comfort.
Bij PV systemen werkt dat in principe net zo; je weet bijvoorbeeld dat je minder afhankelijk wordt van anderen voor je energie voorziening. Of dat je minder bijdraagt aan het energie verbruik. Of dat je er een leuke hobby bij krijgt.
Voor mij is alleen die laatste reden al voldoende om mij geintresseerd te maken.
Ik moet er natuurlijk niet al te veel geld op toe moeten leggen, maar als dat niet het geval is wil ik best wel eens gaan experimenteren met een PV installatie.
En het hoeft ook helemaal niet veel te kosten.
Sterker; voor een ieder die een eigen huis al dan niet met hypotheek heeft kan een PV systeem volgens mij budget neutraal worden geinstalleerd. Het geld dat je normaal kwijt zou zijn aan je energie rekening gebruik je dan voor de financiering van je PV systeem.
En op termijn zul je waarschijnlijk er geld aan over houden, wanneer nl de prijs van energie stijgt (en dat is zeer aannamelijk toch ?).
Een voorbeeld, zodat er gezellig gaten in mijn theorie geschoten kunnen worden
Zoals gezegd, de aanname is dat je huiseigenaar bent en nog geen hypotheek, of ruimte in je hypotheek hebt.
Een gemiddel gezin verbruikt ca 3500kWh/jaar.
Dat kost bij een prijs van 0,20 ca 700,= per jaar.
Een PV systeem dat een vergelijkbare hoeveelheid energie kan opwekken moet ca 3500 /0,8 = 4375Wp groot zijn.
Zo'n systeem kost ca 4375 * 5,50 = 24.062,50.
Neem daar de eventuele afsluitprovisie en notariskosten etc bij dan kom je op zo'n 25.000,=.
De financieringskosten daarvan, inclusief hypotheekrente aftrek zijn ca 3%
(4,5% minus 32% aftrek) dus dan kost de financiering per jaar; 25.000,= * 3 % = 750,=
Al je een voordeligere rente kunt krijgen (bv door de Rabobank aan te spreken op hun eco-spots
Toch ?
Komt VROM tegenwoordig ook al op zolder controleren?h.edink schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:31:
[...]
Zelfs met een slang vullen mag niet!
...
Ik zou je aanraden om het gewoon niet te doen of:
Alleen de regenwatertoevoer aansluiten en als het water op is met een sproeier het dak nat maken. Blijft het binnen ook nog wat koeler ook en je bent van alle regeltjes opeens af.
Straks ook geen kinderbadjes meer vullen uit de kraan? Je weet maar nooit wat er dan voor "infectie" in je leiding komt, kunnen we natuurlijk niet gebruiken...
Waar houdt het op?
Ik word gek in dit bureaucratenland!
Nooit van eigen verantwoordelijkheid gehoord zeker?
Zal ook wel niet mogen.

Ik zit hier nu op mijn werk (te wachten tot de files weg zijn, dus ik ga zoMisTraller schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:09:Ik zag overigens wel bij ons op het werk laatst een lcd monitor (HP) met een echte on/off.
Daar zit ook nog heel wat mogelijke bespraring als iedereen, naast dichter bij zijn woonst te gaan werken, gewoon zijn/haar computer en scherm(en) aanhet eind van de dag uit zou zetten.
Klinkt leuk.AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:41:
[...]
Nog eens over dat terugverdienen.
...
Al je een voordeligere rente kunt krijgen (bv door de Rabobank aan te spreken op hun eco-spots) dan kom je zelfs als snel onder de 700,= uit en is het dus goedkoper om een PV systeem te financieren dan om een willekeurig energie bedrijf je geld te geven.
Toch ?
Ik ben echter tegen hypotheekrenteaftrek.
Maar ja, ik ben dan ook "maar" huurder...
Begin eens op de Postbus 51 site.kockie schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 21:32:
Ik ben al even aan het zoeken geweest op de site van de rdw, maar kan het eigenlijk nergens vinden. Iemand misschien een link met de regels?
Daar staan weer links naar de relevante (wets)artikelen.
Overigens is mijn ervaring met dergelijke zaken (import of zelfbouw van mobielen)
dat 'de wetgever' of uitvoerende instantie daarvan zelf vaak ook niet echt weet hoe het zit.
Dus als ze iets beweren er altijd voor zorgen dat je het zwart op wit met naam en toenaam krijgt.
Nee, ze gaan pas controleren als het fout gaat bij consumenten. Echter als het fout gaat en ze komen langs heb je echt een probleem.zonnigtype schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:42:
[...]
Komt VROM tegenwoordig ook al op zolder controleren?
Straks ook geen kinderbadjes meer vullen uit de kraan? Je weet maar nooit wat er dan voor "infectie" in je leiding komt, kunnen we natuurlijk niet gebruiken...
Waar houdt het op?
Ik word gek in dit bureaucratenland!
Nooit van eigen verantwoordelijkheid gehoord zeker?
Zal ook wel niet mogen.
Als er in het hoofdleidingnet een ziekte komt kunnen er doden vallen. Daarom zijn de regels erg streng.
Het idee is trouwens dat als je een waterslang in het water laat zitten en in bepaalde situaties kunnen er stromingen ontstaan zodat er vervuild water tegen de stroming in kan werken. Nu is het zo dat alle slangen waarvan uit kan worden gegaan dat ze met vervuild water in contact kan komen moeten worden beveiligd met een verbreekinrichting of speciale kleppen.
Heeft ook z'n voordelen al die regels: Ik heb daardoor werk
(ben o.a. iemand die waterleidingtekeningen opstelt en maakt)
ex·ces·sief (bn.)Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 07:51:@Annetweaks
Dat noem ik een excessief verbruik.
1 overmatig, buitensporig
Tja, dat is dus de vraag.
Zoals gezegd ben ik gezellig op zoek aar waar die 9,5 MW nu precies naar toe gaat.
En zoals ik in het Verlichting van de toekomst topic aangaf heb ik al een grootverbruiker (of eigenlijk 2 samen) gevonden; de halogeen plafond schijnwerpers.
Maar ja, vervangen daarvan bleek tot nu toe nog niet zo eenvoudig.
Om nu in een TL-verlichte omgeving te gaan zitten omdat ik daarmee 150,= per jaar bespaar...
daar ben ik toch net ff iets teveel een 'kapitalisten schwein' voor.
Ik wil best dingen veranderen, maar het moet nog wel een beetje 'gezellig' blijven en ook niet al te veel moeite kosten natuurlijk. Dat het wat meer geld kost is niet direct een probleem.
Is dat buitensporig ?
Ik ben al wel een tijdje geleden op Greenchoice overgetapt, dus die asociale hoeveelheid energie die ik (we) ge/verbruiken wordt wel groen opgewekt.
Hoewel ik begrepen heb dat er nog wel wat aan te merken is op de handel in waterkracht energie waaruit een groot deel van de Greenchoice energie bestaat.
Nee helaas projectbouw.
Zelfs geen loze leidingen???Ons huis is ook in aanbouw (standaard project), maar er viel nergens over te praten. Zelfs niet over voorbereiding van leidingen voor zonneboiler in het dak ..
Ons volgende huis wordt dus eigen ontwerp, maar dat zal nog wel ff duren.
Pffff....
Vreemd. Meestal doen ze dat wel. Tegen een flinke vergoeding.
Een van deze twee is onze opvangbak voordatie de grond in ging

Die eerste moet wel opgewekt worden, maar raakt niet geheel verloren.AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:19:
[...]
Als ik het goed volg dan is de PowerFactor gelijk aan wat Cos Phi genoemd wordt, zolang de sinus golf perfect is.
En vertelt het getal je dus iets over de verhuiding tussen het vermogen dat geleverd is om 'alles te laten werken' en het vermogen dat gebruikt wordt .
Dat laatste betaal je, maar die eerste moet wel opgewekt worden.
[...]
Het vervelende voor de leverancier is echter dat die opgewekte energie onnodig veel extra omgeleid wordt. Hierbij treden verliezen in de transport op en die verliezen zijn onnodig.
Die verliezen zorgen ook nog eens voor extra verliezen bij de transport van de energie die wel nuttig gebruikt wordt (stroom I stijgt, weerstand R blijft gelijk of kan zelfs toenemen door tempstijging in de leidingen en verlies in Watt is I2*R)
Kortom de verliezen veroorzaakt door het transport van het schijnbare vermogen is waar het om gaat.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Kijk eens op www.dbcom.nl. Daar staan een heleboel regenwater oplossingen.Speksteenkachel schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:34:
Bedankt allemaal voor de info.
Het koppelen middels een kraan mag dus niet ivm besmetting leiding water.
Wat dus wel kan is een groot buffervat of zak in de kruipruimte.
Als ik nu de twee uitredes van de regentonnen ga koppelen en in deze gemeenschappelijk aftapleiding een pompje plaats dat circa een minuut draait om de stortbak te vullen.
Als blijkt dat de de stortbak niet meer gevuld wordt omdat de tonnen leeg zijn, kunnen deze tonnen middels de tuinslang weer voor een kwart gevuld worden.
Dit zal echter niet zo gauw gebeuren met een vooraad van 400 liter.
Eerst maar eens opzoek gaan naar een pompje, een doseerpompje of zoiets waarin je de tijd kunt instellen.
---------------
Dat heb ik bij mijn vorige stage ook meegemaakt. Pc's bleven gewoon in het weekend aanstaan omdat die persoon te lui (?) was om hem uit te zetten. Geen wonder dat ie na een tijdje sloom wordt. Die dingen staan dus gewoon (24-8)*3+24*2 = 96 uur per week stroom te vreten om niks te doen, en 40 uur om ermee te werken. 9,6 kWh per week down the drain als je uitgaat van 100W pc's. Echt vreemd vind ik zoiets.AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:44:
[...]
Ik zit hier nu op mijn werk (te wachten tot de files weg zijn, dus ik ga zo) en zie dat het over grote deel van de PC's hier gewoon nog aan staan, terwijl er behalve de jongen van de schoonmaak ploeg toch echt niemand meer te bekennen is.
Daar zit ook nog heel wat mogelijke bespraring als iedereen, naast dichter bij zijn woonst te gaan werken, gewoon zijn/haar computer en scherm(en) aanhet eind van de dag uit zou zetten.
Ik heb vanavond Who killed the electric car gekeken, echt ontzettend vreemd zoals het allemaal gaat. Ik wist ook dat hybrides slecht waren, maar deze man beweerde dat ze 3x (!!) zoveel energie gebruiken als de elektrische auto's van eind jaren 90. De olie-industrie doet maar alsof en levert alsnog olie voor al die auto's. Meer energiecentrales (die heel wat efficienter zijn als auto's) zien ze natuurlijk niks in.
Casemod: Cubeleon
Wees blij, je meter registreert dan minder verbruikt.
Maar de leverancier en het leidingnet zijn niet "blij"
Of een electronische meter dit wel meet, weet ik niet.
Voor een test is het beter om een gloeilamp erbij te zetten. Of een straalkachel.
Die verbruikers hebben een Cos-phi die wel 1 is.
Water uit regenton? Er zijn pompjes die in een "sleurhut" worden gebruikt.
Daar zit een drukschakelaar op die de pomp uit zet boven een bepaalde druk.
Dus als de verbruiker water wil hebben, daalt de druk en gaat de pomp aan.
Als de druk te hoog wordt (Geen verbruik meer) dan stopt de pomp.
Prima spul....
Guus Assmann
Op onderstaande link kun je een leuk program downloaden om je pc zuiniger te laten zijn als je er even niet bent.AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:44:
[...]
Ik zit hier nu op mijn werk (te wachten tot de files weg zijn, dus ik ga zo) en zie dat het over grote deel van de PC's hier gewoon nog aan staan, terwijl er behalve de jongen van de schoonmaak ploeg toch echt niemand meer te bekennen is.
http://www.localcooling.com/
Na verloop van tijd kun je zien wat je bespaart hebt, ook het vermogen in bedrijf en in rust wordt weergegeven van je pc.
Inmiddels bij al mijn collega's geinstalleerd, alle kleine beetjes helpen nietwaar
Op deze site sluiten ze twee soorten water aan op de stortbak.MisTraller schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:09:
[...]
Kijk eens op www.dbcom.nl. Daar staan een heleboel regenwater oplossingen.
Een paar posts terug zij iemand dat dit absoluut niet mag ivm besmettingsgevaar.
Verder zeer bruikbare site met handige tips.
Een vijverpomp met timer moet volstaan, handmatig kan eventueel de regenton middels de tuinslang weer gevold worden mocht dit nodig zijn.
Deze slang komt dus niet in het regenwater te hangen.
Stortbak kan dan van het gewone leidingnet losgekoppeld worden en helemaal worden bediend door de regentonnen.
Leuk hobby projekt.
Guus waar kun je zo'n pomp het beste plaatsen, bij de regentonnen buiten of in de kruipruimte onder het toilet?guus.assmann schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:15:
Water uit regenton? Er zijn pompjes die in een "sleurhut" worden gebruikt.
Daar zit een drukschakelaar op die de pomp uit zet boven een bepaalde druk.
Dus als de verbruiker water wil hebben, daalt de druk en gaat de pomp aan.
Als de druk te hoog wordt (Geen verbruik meer) dan stopt de pomp.
Prima spul....
zonnigtype schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:46:
[...]
Klinkt leuk.
Ik ben echter tegen hypotheekrenteaftrek.
Maar ja, ik ben dan ook "maar" huurder...
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Dat is niet helemaal waar... Ik weet dat er pompjes zijn met een ingebouwde druksensor. Zodra de druk in het leidingsysteem minder wordt (omdat iemand een kraan opent) schakelt de pomp in. Gaat de kraan weer dicht loopt de druk weer op en zal de pomp uitschakelen. Ik heb dat wel eens ergens gezien. Het werkte nog beter als je iets van een expansievat in het systeem opnam meen ik.elhopo schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 09:03:
Caravanpompjes werken niet met druk, in de kraan zit gewoon een schakelaartje dat de kraan aan of uit zet.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Valt mee hoor, doen ze op veel (woon)schepen ook.elhopo schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 11:57:
dat heet een hydrofoor. Dit wordt veel gebruikt met grondwaterpompen. In een caravan is het imho niet te gebruiken omdat de aansluitingen die je daar gebruikt niet geschikt zijn om druk op te bouwen(uitzonderingen daargelaten, bijv een vaste aansluiting op het leidingnet) Daarnaast kan je met een 12v pompje (wat een caravanpompje altijd is) sowieso nauwelijks druk opbouwen.
een voorbeeldje van een 12v hodrofoor: 12 Volt 20 ltr 17 ltr/min 3,5 bar 60 x 26 x 37
Dat kan ik me niet voorstellen. In dat geval zou ik toch ook m'n tuin niet mogen besproeien, vijver niet mogen vullen, wc niet mogen doortrekken, etc?Zelfs met een slang vullen mag niet!
Bij vullen met een tuinslang kan er gegarandeerd geen water terug lopen.
Dat argument lees ik hier wel vaker. Echter, als de stroom in de wijk uit valt, dan mogen de zonnecellen ook geen stroom meer leveren. Dan ben je toch alsnog net zo afhankelijk als degene zonder zonnecellen?Bij PV systemen werkt dat in principe net zo; je weet bijvoorbeeld dat je minder afhankelijk wordt van anderen voor je energie voorziening.
Verwijderd
Leg eens uit waarom niet ?ookhoi schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:04:
[...]
Echter, als de stroom in de wijk uit valt, dan mogen de zonnecellen ook geen stroom meer leveren.
Netgekoppelde omvormers zoals die in zonnestroominstallaties worden gebruikt schakelen automatisch uit als de netspanning wegvalt. Dit is o.a. om mensen die aan het stroomnet moeten werken (om de storing op te lossen) te beschermen. Het is een beetje lullig als je verwacht dat een leiding stroomloos is terwijl een paar huizen verderop een omvormer er vrolijk 230V op aan het zetten is. Verder is het ook ter bescherming van de omvormer: het zal niet goed zijnvoor de omvormer als hij in zijn eentje een hele woonwijk van elektriciteit probeert te voorzien.Verwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 14:08:
Leg eens uit waarom niet ?
Ik kan me een paar dingen indenken:
- als andere verbruikers stroom vragen via jou zonnecellen dan zakt de spanning als een baksteen en is het toch niet betrouwbaar
- de omvormer heeft geen synchronisatie meer met de netfrequentie en gaat uit de pas lopen waardoor je dikke kortsluiting kunt krijgen als de spanning weer terug komt
en de belangrijkste:
- als de stroom is uitgevallen gaan de medewerkers van het elektriciteitsbedrijf er van uit dat er ook geen spanning meer op de kabel staat. Als er dan opeens 230V van je zonnecellen af komt kan dat vervelende consequenties hebben.
Ok, dan noemen we het Duurzame Energie rente aftrek.zonnigtype schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:46:
Klinkt leuk. Ik ben echter tegen hypotheekrenteaftrek.
Of we vergeten die hele rente aftrek en onderhandelen direct met de [Rabobank*] over een effective jaarrente van rond de 3%.
Dan heb je dus helemaal geen subsidie of belasting aftrek nodig.
Ik moet daar toch eens een keer verder over nadenken.
Want als het zo simpel is;
- Eenvoudige installatie (plug-and-play)
- Zelfs bij 0,= euro subsidie budget neutraal icm hypotheekrente aftrek
en zo simpel is het volgens mij,
waarom zijn er dan niet veel meer mensen aan de PV-systemen ?
[*] Insert financial institution of choice
Wordt o.a. in Duitsland erg veel verkocht voor in mobiele woningen. (Camper)
Niet veel druk? Ik vind 8 Bar erg veel.
Er zit een membraampomp in en die kunnen vrij veel druk maken.
De schakelaar zit in het membraamgedeelte.
De pomp die ik heb, zou in de kruipruimte kunnen worden geplaatst.
Hij is aan de motorkant niet 100% waterdicht, vandaar.
Het bedrijf uit de post (Waterzak) heeft een goede oplossing.
Zij hebben een reservoir dat normaal door het water uit de zak wordt gevuld.
Maar als de zak leeg is, komt er leidingwater in het vooraadvat. (Niet in de zak)
Een slang om de tuin te sproeien, moet niet in een regenton hangen.
Maar zo sproeien is geen probleem.
Bij een koppeling tussen regenwater en waterleiding moet je je het volgende voorstellen.
Je sluit de regenton goed af. En vervolgens maakt de zon het water warm.
Nu ontstaat er druk, die wel eens hoger zou kunnen zijn dan de druk van de waterleiding.
Daardoor kan er water uit de ton, in de leiding komen.
Hiervoor is ook de inlaatcombinatie bij een boiler of combi-ketel.
Guus Assmann
Lees eens even terug in oudere posts.
Ik heb het op een vergelijkbare manier gedaan.
Maar bij mij is het met de "nationale hypotheekgarantie" (Voorheen Gemeentegarantie)
Het werkt alleen maar als je een eigen woning hebt.
Daardoor vallen dus veel mensen af.
En helaas zijn de enegrie-leveranciers ook een onzekere factor.
In de toekomst krijgt iedereen een "slimme" meter.
(Volgens mij ook, omdat je hiermee een wanbetaler snel kunt afsluiten.)
Guus Assmann
Ik denk dat je zelfs nog ergens een rekenfoutje hebt gemaakt.brinkdinges schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:25:
Pc's bleven gewoon in het weekend aanstaan omdat die persoon te lui (?) was om hem uit te zetten. Die dingen staan dus gewoon (24-8)*3+24*2 = 96 uur per week stroom te vreten om niks te doen, en 40 uur om ermee te werken. 9,6 kWh per week down the drain als je uitgaat van 100W pc's.
24u * 7 = 168u dus als ze maar 40u gebruikt worden dan scheelt dat zelfs 128u.
In je voorbeeld kom je dan uit op 128 * 52 * 100 = 665kWu/j per computer.
Gelukkig wordt het gebruik van laptops steeds couranter. Behalve dat die minder energie gebruiken (toch ?) worden die wel netjes afgesloten aan het eind van de werkdag is mijn ervaring.
Heb je ook een time-code van dat stuk (hh:mm:ss is voldoendebrinkdinges schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:25:
Ik heb vanavond Who killed the electric car gekeken, echt ontzettend vreemd zoals het allemaal gaat. Ik wist ook dat hybrides slecht waren, maar deze man beweerde dat ze 3x (!!) zoveel energie gebruiken als de elektrische auto's van eind jaren 90.
Ik kan me het niet zo direct voor de geest halen.
Een voor mij opmerkelijk probleem uit die documentaire was dat alle auto's geleased waren, waardoor ze door de producent aan het eind van de leasetijd gewoon ingevorderd konden worden.
Over die draaischijfmeters; als ik de referenties naar perikelen mbt het betaald krijgen van teruglevering goed begrijp dan ben je het beste af met dubbele draaischijfmeters ?guus.assmann schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:15:
Stel: je hebt een "draaischijf meter"
In ieder geval zolang je meer energie gebruikt dan je teruglevert.
Omdat;
1) Je levert in de dure meter I tijd het meeste terug
en kunt het meeste verbruiken in de goekopere II tijd.
2) Je kunt zien dat je meter achteruit loopt.
Een niet te onderschatten toegevoegde waarde van PV-systemen.
Misschien geld aan het eind van het jaar overhouden is zo abstract.
De meter zien terug tollen is dat niet (heb ik begrepen
Of is het toch iets complexer dan dat ?
Helaas enkel voor Windows en enkel voor Windows XP.Speksteenkachel schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 23:46:
Op onderstaande link kun je een leuk program downloaden
http://www.localcooling.com/
Geen van dat alles heb ik 'onder beheer'
Wel debian, ubuntu en Windows 2000 machines.
Tja. Aan de andere kant gebruik je in het goedkope tarief erg weinig stroom en leveren de zonnepanelen het meeste waardoor je een grote kans hebt dat de teller na een jaar negatief komt te staan. Echter, zolang dat niet gebeurt levert het je wel het meeste op.AnneTweaks schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:37:
[...]
Omdat;
1) Je levert in de dure meter I tijd het meeste terug
en kunt het meeste verbruiken in de goekopere II tijd.
2) Je kunt zien dat je meter achteruit loopt.
Een niet te onderschatten toegevoegde waarde van PV-systemen.
Misschien geld aan het eind van het jaar overhouden is zo abstract.
De meter zien terug tollen is dat niet (heb ik begrepen)
Of is het toch iets complexer dan dat ?
ik zit nog steeds te denken aan een koppeling tussen mij en de buurman
oef. fraude, maar toch een leuk idee
[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-06-2007 15:55 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Als ik het goed begrepen heb dan moet je ten allen tijde kunnen garanderen dat er nooit regenwater in het drinkwater leidingnet terecht komt.Speksteenkachel schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 00:05:
Op deze site sluiten ze twee soorten water aan op de stortbak.
Een paar posts terug zij iemand dat dit absoluut niet mag ivm besmettingsgevaar.
Ik neem aan dat dbCom (oa) werkt met de ook eerder genoemde '9D klep', die dit voorkomt en dan mag het wel.
Mijn grootse probleem met regenwater in de stortbak krijgen zou zijn dat het waterleiding systeem niet gescheiden is; er lopen bij mij geen aparte leidingen naar de toiletten. En jammer genoeg is daar ook niet eenvoudig iets aan te veranderen. Daar zou dan toch op zijn minst een Kango aan te pas moeten komen.
Dat weet ik nog. Zie hier.guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:21:@Annetweaks.
Lees eens even terug in oudere posts.
Ik heb het op een vergelijkbare manier gedaan.
Anderzijds vallen daar wel zo'n 50% van de woningen onder.guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:21:
Het werkt alleen maar als je een eigen woning hebt.
Daardoor vallen dus veel mensen af.
Dat zijn niet allemaal geschikte woningen (etages, flsts, appartementen etc) maart toch significant meer dan dat er nu PV systemen hebben staan dunkt me
Ik heb inderdaad uit sommige posts hier begrepen dat als er teruggeleverd moet worden het lastig kan worden om dat vergoed te krijgen. En dat in sommige gevallen je zelfs helemaal niets meer krijgt.guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:21:
En helaas zijn de enegrie-leveranciers ook een onzekere factor.
In de toekomst krijgt iedereen een "slimme" meter.
(Volgens mij ook, omdat je hiermee een wanbetaler snel kunt afsluiten.)
Ik heb ook ergens gelezen dat je energie maatschappij verplicht is om je een meter te leveren waarmee je je teruglevering kunt meten. Of zelfs dat je mag vragen om de 'oude' draaischijfmeter.
Dit tegen een redelijke vergoeding natuurlijk.
Overigens denk ik niet dat 'de slimme meter' vooral bedoeld is om sneller te kunnen afsluiten.
Dat gebeurt zoiezo niet erg snel en als je dat al eenvoudiger zou willen maken (net als de kabelmaatschappijen destijds hebben gedaan), dan is het handiger om het afsluit punt zoveel mogelijk buiten het bereik van de afgeslotene te houden.
Ik denk dat 'de slimme meter' vooral bedoeld is om de administratieve rompslomp verder te automatiseren en op die manier tot een marge verhoging proberen te komen vanwege lagere loonkosten.
Ja dat was voor mij in 1e intantie ook vreemd om te lezen.ookhoi schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:04:
Dat argument lees ik hier wel vaker. Echter, als de stroom in de wijk uit valt, dan mogen de zonnecellen ook geen stroom meer leveren. Dan ben je toch alsnog net zo afhankelijk als degene zonder zonnecellen?
Ik dacht nl dat een PV systeem je grotendeels onafhankelijk kon maken wat je stroomvoorziening betreft. Maar nu blijkt dat elk systeem dat je plug-and-play mag gebruiken en in je stopkontakt mag steken een beveiliging moet hebben om zelf ook af te schakelen als het net waar hij aan hangt uitvalt.
Daar valt vanuit veiligheidsooogpunt wel iets voor te zeggen natuurlijk.
Maar het liefst zou ik natuurlijk een systeem hebben dat op het moment dat de stroom uitvalt bij mijn leverancier, het zich loskoppelt van het grote net en automatisch overschakelt op een autonoom systeem. Als een dergelijk systeem er al is, dan heb ik die nog niet (geadverteerd) gezien.
Het is als of een autonoom systeem met accu's of een net gekoppeld systeem.
Daarom schreef ik ook 'minder afhankelijk'.AnneTweaks schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:41:
Bij PV systemen werkt dat in principe net zo; je weet bijvoorbeeld dat je minder afhankelijk wordt van anderen voor je energie voorziening.
Daarmee bedoelde ik vooral van de te verwachten steiging in stroomprijzen.
Als je alleen inflatie rekent dan is die 0,20/kWh over 10 jaar wrs al 20% gestegen.
Dat denk ik ook, en daarbij krijgen de leveranciers een beter inzicht in hoe het elektriciteitsverbruik over de dag verdeeld is. De meters zijn nl. realtime uitleesbaar. Verder is het niet ondenkbaar dat bij schaarste meer betaald moet worden voor elektriciteit, en bij overvloed minder. In de 'groothandel' wordt 's zomers bij zeer warm weer soms wel €0.90 voor een kWh betaald. De elektriciteitscentrales hebben dan moeite met produceren door beperkingen aan het looswater, en het verbruik is extra hoog door airco, ventilatoren en koelingen die extra hard moeten werken. 's Nachts is vaak een overschot.AnneTweaks schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:32:
Ik denk dat 'de slimme meter' vooral bedoeld is om de administratieve rompslomp verder te automatiseren en op die manier tot een marge verhoging proberen te komen vanwege lagere loonkosten.
Een 'vloeiend tarief' zou het verbruik kunnen afvlakken. Of, wat verder in de toekomst, als we voor een veel groter percentage op stromingsbronnen draaien, zou het tarief hoger kunnen worden bij weinig zon/wind en lager bij veel zon/wind. Op die manier kun je het verbruik sturen naar gelang er productie is en daardoor besparen op opslapcapaciteit (vliegwielen, redoxflowaccu's, water verpompen, etc.). Indien mogelijk kunnen mensen dan hun verbruik afstemmen op de prijs. Zo kunnen grote koelinstallaties bv. extra koelen bij een elektriciteitsoverschot (lage prijs) zodat ze minder energie nodig hebben bij een tekort (hoge prijs). Zie ook hier.
Je kunt omvormers kopen met een ingebouwde accu-controle elektronica (o.a. van Sunny Boy). Je kunt dan een bonk accu's neerzetten zodat je elektriciteit hebt als het net wegvalt.AnneTweaks schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:47:
Het is als of een autonoom systeem met accu's of een net gekoppeld systeem.
Maar ik zie werkelijk niet waarom je dat zou doen... waar ik woon valt het net zelden weg. Ik denk dat het al zeker 7 of 8 jaar geleden is dat we een netstoring hadden, en toen was het nog 's avonds ook (dus geen PV-stroom) en het duurde maar 5 minuten of zo.
Daarbij zijn accu's erg duur, hebben ze niet het eeuwige leven (periodieke vervanging kost geld én energie) en zijn het nu niet de meeste milieuvriendelijke artikelen. Daarom zie je bijna alleen maar netgekoppelde systemen.
En dat is ook de dure tijd.
Behalve in het weekeind, dan is het steeds laag tarief.
Om goedkoop uit te zijn, is het nodig om s'nachts te wassen en drogen en zo. (Doen wij)
En geld terug krijgen is leuk.
Maar wij kregen 1034 Euro terug. (ja, duizend) En daar ben ik niet blij mee.
Ten eerste omdat dit een groot bedrag per maand heeft gekost. (En ook rente opgelevert aan Nuon)
En ook omdat ik daardoor minder goed kan zien wat ik heb bespaard.
Ook geeft het een gevoel van "ben ik opgelicht?"
De vraag is waar de fouten zitten.
De winter was zacht en de olieprijs ging minder omhoog dan verwacht. Maar verder? geen idee.
Stel nu dat we nog maar 2000kWh zouden verbruiken en 2999kWh produceren.
Dan zou je toch voor 999kWh restitutie moeten krijgen? Je zit immers in totaliteit onder de 3000kWh.
Guus Assmann
Waarom accu's. Je kunt toch ook zorgen dat je zelf van het net losgekoppeld bent als de stroom uitvalt (relais wat het contact verbreekt als spanning aan de ene kant aanzienlijk lager is dan aan de andere kant). Geen idee of dat soort dingen mogen. Volgens mij mag je ook je stoppenkast vervangen enzo, dus lijkt me dat dit ook wel zou mogen.CanonG1 schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 16:59:
[...]
Je kunt omvormers kopen met een ingebouwde accu-controle elektronica (o.a. van Sunny Boy). Je kunt dan een bonk accu's neerzetten zodat je elektriciteit hebt als het net wegvalt.
Maar ik zie werkelijk niet waarom je dat zou doen... waar ik woon valt het net zelden weg. Ik denk dat het al zeker 7 of 8 jaar geleden is dat we een netstoring hadden, en toen was het nog 's avonds ook (dus geen PV-stroom) en het duurde maar 5 minuten of zo.
[...]
Maar goed, dit is allemaal even hypothetisch.
Dan werk je op je eigen opgewekte energie en kun je dus bepaalde groepen door laten werken, zoals koelkast, vriezer en wat andere apparaten. (Bijv. stereo en dan de muziek lekker hard zetten terwijl de hele wijk zonder stroom zit
Maar goed, qua stroomuitval is het nogal verschillend waar je woont.
Hier in Groningen hebben we eigenlijk wel minstens 1x per jaar dat de stroom in 1 of meer wijken er gedurende langere tijd uit ligt. Helaas is dat in de helft van de keren wel geweest op momenten dat je met zonnecellen ook niet echt ver komt.
Laatste keer hier in deze wijk (toen ook in de wijken tot het centrum) was ongeveer een jaar geleden en toen was de stroom er bijna 5 uur af.
Uitval van een enkele tot een paar sec hebben we hier eigenlijk elke maand wel een keer. Gelukkig heb ik hier 3 UPS-en staan, want kennissen hebben al wel schade gehad aan PC's door dit soort dipjes.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dan moet de slang wel boven de vulopening uitsteken. Een beetje zoals hier:ookhoi schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 13:01:
[...]
Bij vullen met een tuinslang kan er gegarandeerd geen water terug lopen.

Hier zie je dat er ruimte is tussen de blauwe trechter naar de bak en de kraanopening.
De "gepantserde" slang komt uit de bak, van daaruit worden de stortbakken gevuld. Je kan nog net op de meter zien dat na de buien van gisteren de bak lekker vol is.
Ik zit hier met bestaande bouw en ga het nu op de volgende manier doen.
Achter in de tuin de twee regentonnen koppelen, vandaar met gepantserde slang of wiku buis (= flexibele koperen buis met kunstof mantel) tot aan de buitenmuur van de woning.
Op deze buitenmuur komt een koppeling vandaar met wiku buis onder de kruipruimte richting de stortbak.
In geval van vorst, leiding loskoppelen, op de koppeling aan de muur tijdelijk vuleiding aansluiten via het reguliere waternet.
Pompje achter de verlichtingschakelaar van het toilet met tijdvertraging van 1 minuut (=vultijd).
Vraag is natuurlijk is er een pompje nodig, want de tonnen staan hoger als de stortbak van het toilet.
Allen in de kruipruimte moet ik een stukje omhoog met de leiding, misschien is de druk van de tonnen wel zodanig dat het water vanzelf gaat.
In de IT wereld was ooit het verhaal ontstaan dat het handig was om de pc's altijd aan te laten staan, want dan kon je ze zo makkelijk updaten en van nieuwe software voorzien 's nachts.AnneTweaks schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:25:
[...]
Ik denk dat je zelfs nog ergens een rekenfoutje hebt gemaakt.
24u * 7 = 168u dus als ze maar 40u gebruikt worden dan scheelt dat zelfs 128u.
In je voorbeeld kom je dan uit op 128 * 52 * 100 = 665kWu/j per computer.
Gelukkig wordt het gebruik van laptops steeds couranter. Behalve dat die minder energie gebruiken (toch ?) worden die wel netjes afgesloten aan het eind van de werkdag is mijn ervaring.
Gelukkig is daar nu SMS en Altiris, etc, waarmee je gewoon met wake-on-lan de boel kan wakker schudden indien nodig.
Het kost echter tijd om een organisatie ervan in te laten zien dat daar veel winst te behalen is. Laptops zie ik niet als oplossing. Ze kosten een bedrijf ongeveer 2x zoveel als een vast systeem (totale kosten, dus ook beheer, verlies, etc, de zogenaamde TCO) en er zitten gigantische veiligheidsrisico's aan laptops. In deze tijd een ongewenste ontwikkeling.
Waar ik echter al jaren op zit te hopen begint nu weer een klein beetje terug te komen, de Thin Client. Vaak gebaseerd op laptop architecturen, maar dan alleen wat flash met een kale XP installatie of linux. En dan zo hoppetee naar de Citrix of Terminal server. Het bestaat al jaren, maar ik denk dat het misschien de komende jaren wel eens een grotere vlucht gaat krijgen. Een thin client gebruikt ca 30W of zo, minder als een laptop in elk geval, omdat er een eenvoudige videokaart, processor, geen fan, en geen harddisk in zit.
De server omgeving wordt dan via VMware of microsoft virtualisatie optimaal ingericht zodat ook het datacenter eindelijk eens iets efficienter met z'n energie omgaat.
Ik ben nu bij een klant een nieuwe serverruimte aan het inrichten, tja, en dan zit je dus over 160A kabels na te denken, alleen al voor de servers zelf. De Airco heeft weer z'n eigen kabelboompje.
Ik ga daar dus heel hard virtualisatie promoten...
Op deze manier probeer ik ook in mijn werk een steentje bij te dragen. En uiteraard staat mijn pc wél uit als ik wegben. Ik heb zelfs netjes de servers uitgezet, die toch nog niet helemaal up en running waren...
---------------
Dit topic is gesloten.