Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Breek me de *** niet open.guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:21:En helaas zijn de enegrie-leveranciers ook een onzekere factor.
In de toekomst krijgt iedereen een "slimme" meter.
(Volgens mij ook, omdat je hiermee een wanbetaler snel kunt afsluiten.)
Die "wanbetalers" was het lokkertje waarmee EnergieNed de Tweede Kamer "om" kreeg om ons allemaal zo'n leuke meter door de ***** te kunnen duwen.
Geef mijn slimme meter maar aan fikkie. Ik heb niks met die dingen. Voor je het weet krijg je ook nog eens een dubbel vastrecht van meneer de net(te?)beheerder op je nota getoverd...
EnergieNed's wegen zijn ondoorgrondelijk. Willen ze volgaarne zo houden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Op twee na laatste zin: produceren moet zijn: op het net invoeden. Het gaat dus om de hoeveelheid die je op jaarbasis over hebt, die kan beter niet boven de 3.000 (of 2.999) zijn, want dan raak je alles kwijt met de huidige "regelgeving" (NMa sh*t). Zolang je daaronder zit, en zolang je hoog telwerk niet in de min terecht komt, moet je gesaldeerd worden. Komt er een teller in de min, dreig je over het negatieve saldo op dat telwerk niks te krijgen, tenzij je een vriendelijke netbeheerder/leveranciers combinatie hebt (vrijwel niet te vinden in dit polderland).guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:27:
De zonnepanelen leveren overdag natuurlijk het meeste.
En dat is ook de dure tijd.
Behalve in het weekeind, dan is het steeds laag tarief.
Om goedkoop uit te zijn, is het nodig om s'nachts te wassen en drogen en zo. (Doen wij)
En geld terug krijgen is leuk.
Maar wij kregen 1034 Euro terug. (ja, duizend) En daar ben ik niet blij mee.
Ten eerste omdat dit een groot bedrag per maand heeft gekost. (En ook rente opgelevert aan Nuon)
En ook omdat ik daardoor minder goed kan zien wat ik heb bespaard.
Ook geeft het een gevoel van "ben ik opgelicht?"
De vraag is waar de fouten zitten.
De winter was zacht en de olieprijs ging minder omhoog dan verwacht. Maar verder? geen idee.
Stel nu dat we nog maar 2000kWh zouden verbruiken en 2999kWh produceren.
Dan zou je toch voor 999kWh restitutie moeten krijgen? Je zit immers in totaliteit onder de 3000kWh.
NOPE: als netspanning wegvalt, kan de omvormer niet de verplichte permanente en continue uitlezing van netfrequentie en spanning doen en MOET dat ding wettelijk afschakelen!TD-er schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 18:47:
[...]
Waarom accu's. Je kunt toch ook zorgen dat je zelf van het net losgekoppeld bent als de stroom uitvalt (relais wat het contact verbreekt als spanning aan de ene kant aanzienlijk lager is dan aan de andere kant). Geen idee of dat soort dingen mogen. Volgens mij mag je ook je stoppenkast vervangen enzo, dus lijkt me dat dit ook wel zou mogen.
Maar goed, dit is allemaal even hypothetisch.
Dan werk je op je eigen opgewekte energie en kun je dus bepaalde groepen door laten werken, zoals koelkast, vriezer en wat andere apparaten. (Bijv. stereo en dan de muziek lekker hard zetten terwijl de hele wijk zonder stroom zit)
Maar goed, qua stroomuitval is het nogal verschillend waar je woont.
Hier in Groningen hebben we eigenlijk wel minstens 1x per jaar dat de stroom in 1 of meer wijken er gedurende langere tijd uit ligt. Helaas is dat in de helft van de keren wel geweest op momenten dat je met zonnecellen ook niet echt ver komt.
Laatste keer hier in deze wijk (toen ook in de wijken tot het centrum) was ongeveer een jaar geleden en toen was de stroom er bijna 5 uur af.
Uitval van een enkele tot een paar sec hebben we hier eigenlijk elke maand wel een keer. Gelukkig heb ik hier 3 UPS-en staan, want kennissen hebben al wel schade gehad aan PC's door dit soort dipjes.
Ik ken iemand met een sinus/frequentie generator die zijn systeem bij netuitval kan omschakelen. Werkt voor het Rode Kruis, die een autonoom netwerk heeft gebouwd wereldwijd (bij calamiteiten). Is uitzonderlijk. 's Nachts ben je sowieso de pineut, tenzij je accu's inzet. Beter: vroeg onder de wol...
Goed... zullen we het bij deze uitwisseling laten? Er zijn vast andere topics waarin je aan dit ongetwijfeld zeer interessante onderwerp je "energie" kwijt kunt...zonnigtype schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:41:
huursubsidie
Over energie gesproken: ik wil wel weer eens wat meer zon zien! Ik begin het idee te krijgen dat juni 2007 qua zonnestroom niet echt een goede maand gaat worden... De meterstand daalt nog steeds gestaag (de gemiddelde productie is dus iets hoger dan ons gemiddelde verbruik), maar het gaat niet zo hard als ik had gehoopt
Het weerbericht stemt me niet hoopvol...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
De tonnen lopen al weer mooi vol.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Kortom de besparing loopt in de tonnenSpeksteenkachel schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:22:
Voor de regenwatervoorraad daarentegen is dit prima weer![]()
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nou daar zeg je wat: als je zonnestroompanelen, een zonneboiler, een (gedeelte van) windturbine én regenwateropvang hebt ben je blij met elk soort weerSpeksteenkachel schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 14:22:
Voor de regenwatervoorraad daarentegen is dit prima weer![]()
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 16-06-2007 18:44 ]
... gecensureerd ...
http://www.hybridtechnologies.com/
Basisprijs: $40000
Bereik: 130km (uit te breiden naar bijna 200km voor $7500)
Beetje duur nog maar het begint in de buurt te komen. Het enige waar ik me zorgen over maak is de levensduur van de lithium(-ion?) accu's. Dit bedrijf stelt doodleuk 1500+ laad/ontlaadcycli, maar met de huidige generatie li-ion accu's zie ik dat niet gebeuren. Mijn laptop accu heeft in anderhalf jaar tijd 75% van zijn capaciteit verloren...
Check op die site ook onder Multimedia, daar staan een paar interessante filmpjes.
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 16-06-2007 21:04 ]
Idd een rekenfoutje, ik dacht toch echt dat een week 5 dagen heeftAnneTweaks schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 15:25:
[...]
Ik denk dat je zelfs nog ergens een rekenfoutje hebt gemaakt.
24u * 7 = 168u dus als ze maar 40u gebruikt worden dan scheelt dat zelfs 128u.
In je voorbeeld kom je dan uit op 128 * 52 * 100 = 665kWu/j per computer.
Gelukkig wordt het gebruik van laptops steeds couranter. Behalve dat die minder energie gebruiken (toch ?) worden die wel netjes afgesloten aan het eind van de werkdag is mijn ervaring.
[...]
Heb je ook een time-code van dat stuk (hh:mm:ss is voldoende).
Ik kan me het niet zo direct voor de geest halen.
Een voor mij opmerkelijk probleem uit die documentaire was dat alle auto's geleased waren, waardoor ze door de producent aan het eind van de leasetijd gewoon ingevorderd konden worden.
Ik heb het even voor je opgezocht, hij zegt het op 01:13:20.
[ Voor 9% gewijzigd door brinkdinges op 16-06-2007 21:59 ]
Casemod: Cubeleon
Verwijderd
Bezopen gedachten om mensen met een minder inkomen in de kou te laten staan.zonnigtype schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 00:41:
[...]
Ik heb nooit huursubsidie gehad en zal het van mijn leven niet aanvragen, ook al zou ik er "recht" op hebben.
Bezopen vorm van woonterrorisme, als je het mij vraagt. Laat ze de grondprijzen maar eens aanpakken. Maar dan moeten ze de grondspeculanten aan het kruis gaan nagelen. Durven ze niet. Eerst maar even de huizenmelkers een pak billenkoek en duurzame energie verplicht laten toepassen. Zal ze leren.
Zelf krijg ik ook geen huursubsidie of woontoeslag of hoe het ook heet, maar als ze het huren in het algemeen beter gana schalen en daar bedoel ik mee te zeggen dat er ook echt een variatie komt in de prijzen van zeg maar 200 euro tot 500 euro huur en niet alles rond de 435 euro ofzo.
Ik heb zelf een koophuis en mijn hypotheek kost me 212 euro per maand en dat is goedkoper dan menig huur. Mensen gaan dan klagen dat als mijn dak kapot gaat dat ik arm ben, dat is niet waar want ik verhoog de hypotheek als dat kan en als je een geldige redenen opgeeft gaat dat. Je hebt daarin primaire en secundaire kwesties. Als je huurt en je krijgt huurtoeslag dan betekend dat dat de huur voor zo'n iemand te hoog is, maar wou je hem op straat trappen dan. Zou dat je een gevoel van behaaglijkheid geven?
Lol... vroeg onder de wol, om 1 uur 's nachts...zonnigtype schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 01:01:
[...]
NOPE: als netspanning wegvalt, kan de omvormer niet de verplichte permanente en continue uitlezing van netfrequentie en spanning doen en MOET dat ding wettelijk afschakelen!
Ik ken iemand met een sinus/frequentie generator die zijn systeem bij netuitval kan omschakelen. Werkt voor het Rode Kruis, die een autonoom netwerk heeft gebouwd wereldwijd (bij calamiteiten). Is uitzonderlijk. 's Nachts ben je sowieso de pineut, tenzij je accu's inzet. Beter: vroeg onder de wol...
Volgens mij is er best wel veel mogelijk op dit gebied, maar dat kost gewoon geld. Denk maar eens aan een groot datacenter (of ziekenhuis voor mijn part). Kortstondige verstoringen worden afgevangen door Online UPS systemen. Duurt de verstoring langer, dan start de dieselgenerator, en neemt de boel over. Nadat de stroom weer terug is, valt de boel weer terug naar netspanning. Servers switches routers en de hele rambam (of intensive care/O.K.) draait gewoon door.
Voor thuis zit dat er gewoonweg niet in.
Maar bedenk het veel simpeler; Koop in de bouwmarkt zo'n cheapass 12v - 220v omvormertje, een goeie accu en een solar acculader.
Valt nu de stroom uit, loop lachend naar zolder en prik je zonnepanelen aan de acculader.
Knal je gettoblaster eraan en hoppa!
Goed, ik zie het nut er niet van in, ik heb in de laatste jaren geen dusdanige uitval meegemaakt, dat ik iets gemerkt heb. Het enige lastige wat ik kan bedenken is dat de vriezer ontdooit. Maar dan moet het ook echt al 24 uur foute boel zijn.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Mijn Speedtouch 716 pakt zo'n 100kW/u per jaar en dat zou van mij best een beetje minder mogen zijn.
Dat is dus zo'n 11W... ik denk niet dat je daar ver onder komt met een ander apparaat. Ik heb wat routers gemeten en ze zitten allemaal rond de 10-15W. De enige oplossing is volgens mij simpelweg uitschakelen als je hem niet gebruikt (wel met een echte schakelaar natuurlijk, anders blijft de stekkervoeding elektriciteit verbruiken). Gewoon de schakelaar op een handige plek plaatsen en na gebruik uitschakelen. Doe ik ook, het bespaart je vrij veel.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:04:
Iemand nog een idee voor een zuinig modem/router/wlan geval?
Mijn Speedtouch 716 pakt zo'n 100kW/u per jaar en dat zou van mij best een beetje minder mogen zijn.
Mijn schoonmoeder doet dat ook steeds en die heeft meer dan eens dat ze een uur bezig is om de boel werkende te krijgen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Is met schoonmoeders niet zo erg hoorTD-er schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:32:
Nadeel van een ADSL-modem steeds uitzetten is dat het lang kan duren voordat de verbinding er weer is.
Mijn schoonmoeder doet dat ook steeds en die heeft meer dan eens dat ze een uur bezig is om de boel werkende te krijgen.
Ik hoor hier weinig goeds over het Nederlandse beleid omtrent steun aan mensen die alternatieve energiebronnen willen gebruiken. Hier in België is het niet veel beter. De Vlaamse regering heeft onlangs besloten om met terugwerkende kracht tot augustus vorig jaar(!!) haar maatregelen omtrent steun aan ecologie-investeringen te hervormen. Bedrijven/coöperaties die installaties zetten bij anderen (particulieren) komen niet meer in aanmerking voor overheidssteun. Laat dat nu net veel voorkomen bij de kleinere bedrijven/coöperaties die particulieren helpen bij het plaatsen van een PV installatie op hun dak. Het bedrijf kan groenestroomcertificaten verdienen en heeft er een productiesite bij terwijl de eigenaar van de locatie goedkopere stroom krijgt en na bv 20 jaar eigenaar wordt van de installatie. Heel wat geplande en uitgevoerde investeringen blijken nu dus ineens heel wat duurder uit te vallen.
Vanaf september wordt het nog leuker: de subsidieregeling wordt dan letterlijk een loterij omdat er teveel dossiers ingediend zijn voor het beschikbare budget. Van enige zekerheid is dan helemaal geen sprake meer.
En dan hebben we het nog niet gehad over het hele gedoe rond windturbines... De bouw op de Thorntonbank is dan met jaren vertraging eindelijk begonnen. Er werd al over gesproken in 2002...
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
Ik heb een Zyxel 660HW en die is altijd uit tenzij we de laptops aan hebben. Als we hem inschakelen duurt het hooguit een seconde of 15-20 voordat er verbinding is (niet langer dan het opstarten van de PC's). Je ziet keurig de lampjes één voor één aan gaan: WLAN, DSL, internet.TD-er schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:32:
Nadeel van een ADSL-modem steeds uitzetten is dat het lang kan duren voordat de verbinding er weer is.
Je zou een ouder type kunnen pakken, of een usb modem. Maar goed, ik neem voorzichtig aan dat je een 716 ook hebt vanwege wireless en/of Voip? Dan wordt het al een stukje lastiger.Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:04:
Iemand nog een idee voor een zuinig modem/router/wlan geval?
Maar je zou natuurlijk ook gewoon een tijdklok kunnen gebruiken. Eenvoudig en doeltreffend.
NB. Ik heb hier nog m'n ouwe speedtouch 510 liggen, net even gemeten, die pakt 4 a 5 W.
---------------
Verwijderd
Gefeliciteerd!!!Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:21:
Ik start morgen een nieuw topic mar wilde even laten weten dat er sinds gisterenavond een CityEL in de tuin staat. Nou ja, eigelijk sinds vanmorgen, maar daarover later meer want ik ben nog steeds moe na 1600 kilometer rijden op en neer naar Denemarken in 31 uur.

En niet te vergeten foto's en filmpjes natuurlijk!
Verwijderd
Even snel een teasertje dan. Let niet op mijn hoofd, ik had net 10 uur achter het stuur gezeten.CanonG1 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:26:
[...]
Gefeliciteerd!!!Daar horen wij met zijn allen inderdaad graag meer over!
En niet te vergeten foto's en filmpjes natuurlijk!

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:21:
Ik start morgen een nieuw topic mar wilde even laten weten dat er sinds gisterenavond een CityEL in de tuin staat. Nou ja, eigelijk sinds vanmorgen, maar daarover later meer want ik ben nog steeds moe na 1600 kilometer rijden op en neer naar Denemarken in 31 uur.
Gefeliciteerd !
... gecensureerd ...
Mijn vriendin en ik gaan samenwonen en we zijn een beetje aan het rondkijken voor een energieleverancier (gas en elektriciteit). Wat is nu eigenlijk de beste groene optie?
(we zaten aan greenchoice te denken trouwens)
(zonnepanelen en zonneboiler moeten we helaas nog steeds even uitstellen, die kunnen we niet plaatsen in/op ons nieuwe appartementje.. dat wordt nog even wachten totdat we een huis laten bouwen
[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 18-06-2007 11:43 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Zoals ik al zei wordt het de komende twee jaar niets met zonnepanelen/zonneboiler totdat we een eigen huis kunnen laten bouwenssj3gohan schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:20:
De goedkoopste ;-), dan heb je meer geld over voor je (compulsory) zonneboiler en energiezuinige elektra - immers - wat niet verbruikt hoeft te worden hoeft ook niet groen.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Met groene elektriciteit van een energiebedrijf heb ik geen ervaring daar wij zelf vrijwel al onze elektriciteit opwekken met de zonnestroompanelen. Greenchoice hoor je vaker als "goede keus" voor groene elektriciteit, maar ik zou zeggen: zoek veel informatie.
Hopelijk kun je snel je eigen huis laten bouwen, dat zou ik ook wel willen. Ik zou het wel weten: Passief!
Apart karretje, ik ben benieuwd naar de pics etcVerwijderd schreef op zondag 17 juni 2007 @ 22:50:
[...]
Even snel een teasertje dan. Let niet op mijn hoofd, ik had net 10 uur achter het stuur gezeten.
[afbeelding]
Gefeliciteerd man!! Zo gaan dat soort dingen vaak, dagen, wekenlang emmeren en ineens is er een doorbraak waarna alles zó geregeld is. Je weet alleen vooraf nooit zeker of die doorbraak wel komt.
Als je een nieuw topic opent over de CityEl (wanneer je uitgeslapen bent
Verwijderd
Natuurlijk laat ik het weten. Ben nu aan het werk. Als ik thuis ben zal ik wat mooie foto's maken en deze in het nieuwe topic plaatsen.CanonG1 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 13:04:
[...]
Gefeliciteerd man!! Zo gaan dat soort dingen vaak, dagen, wekenlang emmeren en ineens is er een doorbraak waarna alles zó geregeld is. Je weet alleen vooraf nooit zeker of die doorbraak wel komt.
Als je een nieuw topic opent over de CityEl (wanneer je uitgeslapen bent) meld het hier ook ff AUB, ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Ik snap niet waarom je met die 1034,= niet blij bent.guus.assmann schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 17:27:
Maar wij kregen 1034 Euro terug. (ja, duizend) En daar ben ik niet blij mee.
Ten eerste omdat dit een groot bedrag per maand heeft gekost. (En ook rente opgelevert aan Nuon)
En ook omdat ik daardoor minder goed kan zien wat ik heb bespaard.
Ook geeft het een gevoel van "ben ik opgelicht?"
Omdat je liever elke maand 87,= minder had willen betalen ?
Of omdat je had verwacht/gehoopt dat het meer dan 1034,= zou zijn ?
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Maar toch zie ik in mijn (IT) omgeving toch de laptops (vooral hippe iMac's) steeds verder oprukken en de desktops steeds meer verdwijnen.MisTraller schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:38:Laptops zie ik niet als oplossing.
Ik heb het twijfelachtige genoegen om dagelijks via Citrix een aantal applicaties te mogen gebruiken. Daar wordt ik dus niet blij van en zou dolgraag weer lokale versies gebruiken.MisTraller schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:38:
Waar ik echter al jaren op zit te hopen begint nu weer een klein beetje terug te komen, de Thin Client.
Daarentegen is mijn online banking toch wel een stuk handiger nu het plaats onafhankelijk is.
Dus het idee onderschrijf ik maar het woord Citrix hoor ik liever niet.
Maar volgens mij begin ik nu off-topic te raken
Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU
Aha, dat maakt een boel duidelijkbrinkdinges schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 21:54:
Who Killed the Electric Car
Ik heb het even voor je opgezocht, hij zegt het op 01:13:20.
Daar wordt nl niet gezegd dat hybrides 3 a 4 maal zo energie inefficient zijn,
maar dat waterstof auto's 3 a 4 maal zo energie inefficient zijn.
En dat de kans groot is dat binnen afzienbare tijd hybrides (fossiele brandstof + electric power) net zo of wellicht zelfs efficienter zijn dan de huidige auto's.
Kortom; hybrides hebben de toekomst en waterstof is nog een eind weg, dus moet niet alles op waterstof gezet worden maar ook zeker veel energie (pun intended
Dat komt overigens oa uit de mond van de schrijver van de 'Hydrogen Hype'.
En wat hybrides betreft ben ik dat met hem eens; ik denk ook dat de eerstvolgende logische stap een tussen vorm is tussen verbrandingsmotor en electrische motor.
Niet alleen worden auto's daar erg veel zuiniger van, maar ook schoner.
Dan kunnen bv alle autos die over de Veerkade rijden dat doen zonder enige uitstoot ter plaatse.
En natuurlijk kunnen we als we zuiniger worden met de fossiele brandstoffen er nog wat langer mee doen; als auto's nog maar een 10e gebruiken van wat ze nu doen zouden ze logischerwijs 10 maal zo lang uit moeten kunnen met de voorraad dieze anders zou verbruiken.
Met auto's als de Lexus RX 07 nu ook als hybride beschikbaar denk ik dat we wat dat betreft de goede richting op gaan.
Veels te langzaam nog natuurlijk, maar toch.
Dat kernenergie reclame filmpje van Al Gore heeft toch nog wat positieve effecten gehad
Aangezien de betreffende dealer voorzover ik heb begrepen Service met een hoofdletter S heeft geleverd is het denk ik wel zo aardig (en wellicht ook handig) om die stickers er op te laten...jantje.vlaam schreef op zondag 17 juni 2007 @ 23:17:Gefeliciteerd, ik zou wel de stickers er af halen.
Voor het geval iemand hem ziet rijden en denkt 'dat wil ik ook', dan weten ze waar ze moeten zijn voor een goed exemplaar en snelle service
Ben benieuwd of ik hem ooit in R'dam ga zie rondscheuren.
Vreemd dat ik daar niet zelf aan gedacht heb; ik werk zelf regelmatig in dergelijke omgevingen.MisTraller schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 23:42:[...]
Volgens mij is er best wel veel mogelijk op dit gebied, maar dat kost gewoon geld. Denk maar eens aan een groot datacenter (of ziekenhuis voor mijn part).
Maar dat zal wel zijn omdat dergelijke systemen inderdaad ver weg liggen van de eenvoud van een netgekoppeld (of zelfs een autonoom) PV systeem.
Zo moeten dergelijke systemen in geval van brand (toch) stroomloos gemaakt kunnen worden.
Ik ben zelf overigens niet zo bang voor Haaksbergense toestanden (3 dagen in de winter zonder energie toevoer; geen elektriciteit dus ook geen werkende CV) maar ik had eigenlijk verwacht dat een PV systeem je ook echt onafhankelijker van het net maakte.
En als het inderdaad de komende jaren steeds warmer wrodt, zullen er steeds meer airco's worden geplaatst, het energie gebruik dus nog meer stijgen, terwijl de energie centrales productie moeten verminderen omdat anders het koelwater te warm wordt. Dan worden stroomstoringen wellicht wat frequenter.
Of wellicht wordt de markt nog eens helemaal opgegooid en komen die 'Smartest guys in the room' hier ook de energieprijs wat opdrijven door wat centrales plat te leggen...
Om enigzins onafhankelijk te zijn van het net zou je aparte stopkontakten moeten aanleggen en die koppelen aan een autonoom systeem. Als dan het net wegvalt kun je overschakelen op die stopkontakten. Een wat gecompliceerdere variant van een gettoblaster via een omvormer aan een accu hangen zeg maar
Maar dat wordt dan al snel erg gecompliceerd.
Voor het geval de stroom langer uitvalt is het wellicht toch een aardig idee om zo de CV draaiend te kunnen houden. Die staat zoiezo vaak niet te ver weg van de inpandige PV apapratuur.
'Helaas' (alles een keuze is natuurlijk) is dat bij mij niet zo makkelijk.CanonG1 schreef op zondag 17 juni 2007 @ 20:26:
De enige oplossing is volgens mij simpelweg uitschakelen als je hem niet gebruikt (wel met een echte schakelaar natuurlijk, anders blijft de stekkervoeding elektriciteit verbruiken). Gewoon de schakelaar op een handige plek plaatsen en na gebruik uitschakelen. Doe ik ook, het bespaart je vrij veel.
Ik heb al wel alle computers en randapparatuur aan master-slave verdelers of verdelers met schakelaar zitten.
Maar de netwerkapparatuur staat wel altijd 24/7 aan terwijl dat zeker niet altijd nodig is.
Maar er is geen eenduidige verdeling te maken waarbij een van de routers/switches utigezet kunnen worden. Tenzij iedereen als hij/zij het internet wil gaan gebruiken eerst het hele huis doorsjouwt om overal apparatuur aan te zetten. En zodra ze klaar zijn dezelfde weg afleggen om alles weer uit te zetten. Er is zelfs geen tijdstip te bepalen waarop je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt zeggen dat het netwerk niet gebruikt gaat worden.
Dus zonder een uitgebreide 'home automation' oplossing(*) zijn dat een paar 'sluip/onnodige' verbruikers waarvan ik zo niet kan bedenken hoe ik ze effectief kan temmen zonder daar een (groot ?) ongemak tegenover te stellen.
(*) Bijvoorbeeld een oplossing waarbij elk stopkontakt apart kan worden aangestuurd en er per verdieping een schakelaar is die groepen van wisselende stopkontakten aan- en uitschakelt.
Maar dat valt ook weer ruim buiten het KISS principe
Zoals ik heb geschreven, natuurlijk had ik liever al minder per maand betaald. (Dan was er aan het einde van het geld iets minder maand over geweest)
En ik had zeker niet op meer gerekend, hooguit zo'n 300 Euro.
Dat betekend dat Nuon meer dan 700 Euro te veel heeft gehad, als vooruitbetaling.
Moeilijkheid bij hen is, dat je best het maandbedrag mag verlagen.
Maar als waarschuwing geven ze dan dat je alles in een keer moet betalen als uit de afrekening een bijbetaling volgt.
De inschattingen van de gasprijs en de dollarprijs (Door Nuon) zijn fors te hoog geweest. En de winter veel warmer. Wat heb ik uiteindelijk bespaard? Niet duidelijk.
Wel heb ik de opbrengs van mijn panelen natuurlijk keurig in beeld. (1278 kWh op de 17e)
Maar de besparing van mijn zonneboiler helaas niet. (Die is lastig te meten)
Guus Assmann
Dat valt nog wel mee:AnneTweaks schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:51:
[...]
Dus zonder een uitgebreide 'home automation' oplossing(*) zijn dat een paar 'sluip/onnodige' verbruikers waarvan ik zo niet kan bedenken hoe ik ze effectief kan temmen zonder daar een (groot ?) ongemak tegenover te stellen.
(*) Bijvoorbeeld een oplossing waarbij elk stopkontakt apart kan worden aangestuurd en er per verdieping een schakelaar is die groepen van wisselende stopkontakten aan- en uitschakelt.
Maar dat valt ook weer ruim buiten het KISS principe
Schaf een X10 setje aan (van b.v. Conrad), sluit de computerinterface aan op je server en installeer 'Heyu'. Nu kun je met simpele commando's vanalles door het gehele huis in/uit-schakelen (via het lichtnet).
Dus zet de routers en eventueel verspreide hubs/switches ieder achter een X10-receiver, zorg dat bij een shutdown van de server het juiste Heyu commando gestuurd wordt om de boel te stoppen en bij het opstarten het juiste commando op de routers e.d. weer op het lichtnet te zetten.
Is relatief KISS.
Dergelijke setjes hebben ook een afstandsbediening.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Over die windturbine gesproken.CanonG1 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 16:38:Nou daar zeg je wat: als je zonnestroompanelen, een zonneboiler, een (gedeelte van) windturbine én regenwateropvang hebt ben je blij met elk soort weer
Daar heb ik hier nog weinig over gelezen; het plaatsen van een eigen windmolen.
Ik heb eens naar de Turby zitten kijken, maar dat is toch echt een slag te groot.
En dat is voor zover ik kan overzien al snel het geval met de meeste windmolens; om effectief te zijn worden ze al snel groter.
Zoals ik hier al aangaf is mijn huis best geschikt voor duurzame energie systemen. Niet alleen voor een PV systeem, maar ik heb ook twee schoorstenen waar ik zonder al te veel moeite wel 3 a 4 Air-X's op kwijt zou kunnen schat ik, zonder dat die in het zicht staan of anderszins belemmeringen hebben.
Boven op het platte dak zouden die volgens opgave ieder zo'n 600kWh/jaar moeten opleveren. Dan heb je het dus over zo'n 1800 a 2400kWh per jaar. Te vergelijken met 2250 a 3000Wp.
En dan nog een rijtje zonnepanelen er op plempen en klaar zjn we
Maar...
Ik zie zoals gezegd maar weinig mensen hier het hebben over eigen windmolens.
Daarnaast vraag ik me af hoe je die twee systemen zou aansluiten op een mastervolt omvormer aangezien die volgens de documentatie vrij kritisch is over de balancering van de belasting.
En vraag ik me af of die windmolens inderdaad zoveel energie leveren.
Dat zou ze nl 'goedkoper' maken dan zonnepanelen.
Verwijderd
De stickers zijn er inmiddels af. Er komt nog wel iets op wat linkt naar een eige website waar de info te vinden is. Gezien de lange reis denk ik dat er maar weinig mensen zullen zijn die deze trip willen maken.AnneTweaks schreef op maandag 18 juni 2007 @ 15:21:
[...]
Aangezien de betreffende dealer voorzover ik heb begrepen Service met een hoofdletter S heeft geleverd is het denk ik wel zo aardig (en wellicht ook handig) om die stickers er op te laten...
Voor het geval iemand hem ziet rijden en denkt 'dat wil ik ook', dan weten ze waar ze moeten zijn voor een goed exemplaar en snelle service
Ben benieuwd of ik hem ooit in R'dam ga zie rondscheuren.
De kans dat je hem in Rotterdam zal zien is best aanwezig. Wel gaat ons kantoor volgende week verhuizen naar Zwijndrecht, dus ik ga dagelijks tussen Mijnsheerenland en Zwijndrecht pendelen, maar door mijn werk als applicatiebeheerder bij een zorgorganisatie kom ik op veel plaatsen in Rotterdam. Je weet in ieder geval zeker dat als je hem ziet rijden, dat ik het ben.

ik heb van de leverancier wel een offerte gekregen, maar het was nog vrij prijzig. Nog even wachtten totdat er weer subsidie gegeven wordt.
Geachte heer xXx,
Hartelijk dank voor de door u getoonde interesse voor onze Home Energy producten. Onze marktintroductie verloopt tot nu toe zeer positief en wij zijn dan ook zeer blij met alle getoonde interesse en belangstelling. Dit bevestigt ons beeld dat de markt toe is aan een andere, nieuwe manier van energievoorziening op een kleinschalige duurzame manier.
Voor uw informatie hierbij kort een overzicht van de belangrijkste informatie ten aanzien van de door ons geleverde producten.
Energy Ball
De Energy Ball is een stille, horizontale windturbine, met een revolutionair design wat garant staat voor een optimaal rendement. De Energy Ball is in staat 15 –20% van de jaarlijkse elektriciteitsbehoefte van een gemiddeld huishouden op te wekken. In bijgevoegde brochure vindt u hierover nog extra informatie.
De adviesprijs van de Energy Ball, inclusief de omvormer (converter) voor koppeling aan het elektriciteitsnet, benodigde bekabeling (< 10 meter van netkoppeling) en installatie werkzaamheden, bedraagt € 2999,- inclusief BTW.
Deze prijs is exclusief een benodigde mast. De prijs van de mast varieert op basis van benodigde masthoogte. Voor het plaatsen van een Energy Ball is een bouwvergunning noodzakelijk. In de meeste Nederlandse gemeenten volstaat een melding voor het verkrijgen van een vergunning. De koper van de Energy Ball dient zelf zorg te dragen voor het verkrijgen van de benodigde vergunning bij zijn gemeente. Uiteraard willen wij u bij het aanvragen van uw vergunning graag ondersteunen.
HomeEnergy Solar pakket
Home Energy biedt ook zonnepanelen voor duurzame elektriciteitsopwekking aan. Ons aanbod bestaat uit een 525 Wp doe-het-zelf pakket. Dit Home Energy Solarpakket bestaat uit 3 monokristallijne zonnepanelen van ieder 175Wp.
De adviesprijs van het Home Energy Solar pakket is € 3.275,- inclusief BTW.
Dit is inclusief omvormer (converter) voor koppeling aan het elektriciteitsnet, bevestigingsmateriaal voor een schuin pannendak, benodigde bekabeling, maar exclusief installatie werkzaamheden (doe het zelf pakket).
Indien gewenst kan Home Energy installatie van de zonnepanelen voor u regelen. Hieraan zijn dan wel extra kosten verbonden. Voor het plaatsen van een HomeEnergy Solar pakket is geen bouwvergunning noodzakelijk.
TIP: Mocht u in de gelegenheid zijn onze Home Energy producten zakelijk aan te schaffen, dan komt uw onderneming in aanmerking voor de Energie Investering Aftrek (EIA). Dit kan afhankelijk van het investeringsbedrag en uw belastingtarief, aanzienlijke voordelen opleveren. Daarnaast is het voor ondernemingen mogelijk het BTW bedrag terug te vorderen (alle genoemde bedragen zijn incl. BTW).
Alle genoemde bedragen zijn exclusief eventuele transport- en verzendkosten.
[ Voor 82% gewijzigd door TheSiemNL op 18-06-2007 16:37 ]
[img]http://www.mypicshare.com/thumbs/20070618/z8ne60z0.jpg[\img]

[ Voor 42% gewijzigd door TheSiemNL op 18-06-2007 16:42 ]
Kleine windturbines op woonhuizen zijn nog 'uncharted waters'. Een paar zaken waar je mee te maken krijgt:
- Geluid/vibraties. Bakstenen contructies (schoorstenen!) kunnen hier heel slecht tegen en trillen zo uit elkaar. Daarbij is het niet leuk als je windturbine jou (of je buren) uit de slaap houdt. Volgens mij raden de meeste windturbine fabrikanten bevestiging aan een schoorsteen dan ook af. Zonnestroompanelen doen hun werk stil en zonder vibraties.
- Opbrengst/plaatsing. Bij een windturbine is de plaatsing kritisch. het is heel simpel: plaats hem hoog en plaats hem uit de buurt van obstakels (andere huizen, bomen, etc.). Op plaatjes van kleine windturbines zie je ze altijd op korte paaltjes staan, omringd door andere huizen. in een dergelijke situatie daalt je opbrengst enorm. Zonnestroompanelen zet je op een onbeschaduwde plek en klaar. Geen hoge mast nodig, bebouwing in de omgeving is geen probleem.
- Onderhoud. Windturbines hebben diverse lagers, die slijten en hebben onderhoud nodig. Plaatsing in een gebied met turbulente wind (en dat is een gegeven bij plaatsing op een lage mast en in een bebouwd gebied) zorgt voor snellere slijtage. Zonnestroompanelen slijten eigenlijk niet, de levensduur is 30-35+ jaar en hebben geen onderhoud nodig.
- Vrijloop. Als de netspanning wegvalt moet de omvormer van het net afgeschakeld worden. Bij een windturbine moet je dan een 'overloop' hebben waar de energie heen kan, een windturbine in vrijloop kan zichzelf kapot draaien in harde wind. Zonnestroompanelen kun je zonder probleem zonder belasting in de zon laten.
- Zichtbaarheid. Een windturbine is een goed zichtbaar apparaat, zeker als hij op een hoge mast met tuien staat - en dat is het beste. Niet iedereen vind dat mooi, sterker nog, de weerstand tegen windturbines op basis van het uiterlijk is aanzienlijk. Zonnestroompanelen zijn onzichtbaar (indien op een plat dak opgesteld) of onopvallend (schuin dak) op te stellen en zullen dus minder weerstand opwekken.
Ik vind kleine windturbines interessant, maar dat is me allemaal nog te experimenteel, en ik denk dat het alleen goed toepasbaar is in open terrein op een hoge mast. Ik hou het lekker bij zonnestroompanelen en deelname in een windturbine coöperatie. Volgens mij is dat laatste nog efficiënter ook (grote windturbines staan op een hoge mast en profiteren van andere schaalvoordelen).
Als jij een kleine windturbine op je huis plaatst hou ik me sterk aanbevolen voor foto's en ervaringsgegevens, maar ik zou het niemand durven aanraden.
Met lagere opbrengsten zal dat dus alleen nog maar langer duren.
Wat een dure panelen! €6,20 per Wp. Dat kan echt goedkoper, €5,25 per Wp is de gangbare prijs. Best kans dat die energy ball dus ook aan de dure kant is bij deze onderneming.
---------------
Verwijderd
Verwijderd in "CityEL, een elektrische brommer"
De link werkt niet bij mij.MisTraller schreef op maandag 18 juni 2007 @ 20:38:
[...]
Wat een dure panelen! €6,20 per Wp. Dat kan echt goedkoper, €5,25 per Wp is de gangbare prijs. Best kans dat die energy ball dus ook aan de dure kant is bij deze onderneming.
Als je de post eronder bedoelt, die staat in Stuffis Generalis, en daar kun jij blijkbaar nog niet in
Hoe kom je daar in dan?brinkdinges schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:22:
[...]
Als je de post eronder bedoelt, die staat in Stuffis Generalis, en daar kun jij blijkbaar nog niet in
Het is dat ik de link naar dit topic heb gebookmarkt anders zou ik het niet terug kunnen vinden.
Het is bijzonder onoverzichtelijk op dit forum
Ik weet niet wat de actuele regels daarvoor zijn, die zijn laatst veranderd. Als je een mod een PM stuurt zul je al veel wijzer worden.Speksteenkachel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:28:
[...]
Hoe kom je daar in dan?
Het is dat ik de link naar dit topic heb gebookmarkt anders zou ik het niet terug kunnen vinden.
Dit is ook wel een makkelijke pagina om je forum bezoek mee te beginnenSpeksteenkachel schreef op maandag 18 juni 2007 @ 22:28:
[...]
http://gathering.tweakers.net/forum/myreact
en dan op je naam klikken.hjs schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 09:51:
[...]
Dit is ook wel een makkelijke pagina om je forum bezoek mee te beginnen
http://gathering.tweakers.net/forum/myreact
Is dezelfde pagina als wanneer je op je naam klikt bij een van je posts en ik zou die bookmarken
Nog ff wat info ovefr windturbines
Er zijn ook vertikale windturbines die schijnbaar geen geluids overlast veroorzaken. Ook schijnt het onderhoud minimaal te zijn en word er beweerd dat ze een levensduur van 40 jaar hebben. Naast een pv-systeem lijkt het mij dit dus ook wel interessant. Ik vind alleen wel dat ze relatief weinig kwh opleveren.
Nog wat linkjes:
Producenten
http://www.geosenergie.nl/microwind.htm
http://www.windside.com/products.html
Leverancier
http://www.willemsen-installatie.com/windenergie.asp
Over datgene wat hierboven staat over de CityEL. Link werkt bij mij ook niet en om dit alsnog te kunnen zien moet ik iemand een PM sturen?
Om de één of andere vage reden kan ik er in de FAQ niets over vinden, maar Google vertelt me dit.
-edit-
Maasluip:
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 19-06-2007 11:26 ]
Deom heeft er vast geen bezwaar tegen als ik de linkjes naar de plaatjes hier post:beekumd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:45:
Jammer, dit betekend dus dat ik in ieder geval voorlopig geen CityEL te zien krijg.
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/zijkant.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/voorkant.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/open.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/accu.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/motor.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/bagage.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/dashboard.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/knoppen1.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/knoppen2.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/stuur.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/handrem.JPG
http://www.xs4all.nl/~deom/EL/kontje.JPG
Voor het hele verhaal moet je maar ff wachten tot je toegang hebt tot SG.
Tipbrinkdinges schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 21:25:
Ik heb vanavond Who killed the electric car gekeken
Deom kun je niet gewoon verder blijven posten op dit forum, de helft van de mensen krijgt het anders niet mee.beekumd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 11:45:
Jammer, dit betekend dus dat ik in ieder geval voorlopig geen CityEL te zien krijg.
Tenslotte is de CityEL een duurzaam vervoermiddel (je laadt hem immers met je panelen),
Vote!Deom kun je niet gewoon verder blijven posten op dit forum, de helft van de mensen krijgt het anders niet mee.
Tenslotte is de CityEL een duurzaam vervoermiddel (je laadt hem immers met je panelen),
Je raadt het al, ook ik kan er niet bij, en das nie leuk.
Gewoon wat actiever worden? Plaats vandaag 22 reacties (er zijn genoeg interessante topics) en je kunt morgen het topic volgen.ookhoi schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 15:46:
[...]
Je raadt het al, ook ik kan er niet bij, en das nie leuk.
Het is een beetje onzin om niks meer in het juiste forum te plaatsen of om dubbel te gaan posten omdat anders iemand het niet kan lezen. Er is namelijk altijd wel iemand die het niet kan lezen.
Overigens is het topic niet zo heel spannend, gewoon wat "oeh & aah!" reacties en een paar mensen die het ding als een auto zien, het ook daarmee vergelijken en het maar een onzin ding vinden omdat je er niet honderden kilometers mee kunt rijden op een lading.
That's all
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Deze link werkt ook helaas niet.CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 16:12:
Het CityEl-topic is verplaatst naar vervoer. Dus hier is het nu te vinden.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik ben een tijd terug op Greenchoice overgestapt.CanonG1 schreef op maandag 18 juni 2007 @ 12:29:Er is niet zoiets als 'groen gas'. Naar mijn mening een farce, maar kijk er zelf goed naar.
Greenchoice hoor je vaker als "goede keus" voor groene elektriciteit, maar ik zou zeggen: zoek veel informatie.
Dat was na de 1e hausse en gelukkig is de overstap geheel vlekkeloos verlopen.
De drie redenen dat ik naar Greenchoice ben gegaan zijn;
1) Goede prijs.
Voor mijn energie verbruik zijn ze zo ongeveer de goedkoopste.
2) Controleerbaarder groen.
Ik had bij de Eneco ook groene stroom.
Maar bij energie maatschappijen die ook 'grijs' leveren moet je 'in de boeken gaan kijken' (nu is daar het stroometiket voor) om te zien of ze inderdaad het juiste percentage aan groene stroom ingekocht hebben. Bij een bedrijf dat enkel groene energie levert is dat een stuk makkelijker te bepalen.
3) Geen wurgcontract.
Het contract is gewoon per maand opzegbaar, geen gedwongen langlopende contracten om een (klein ?) voordeel te krijgen. Dat houdt ze ook scherp schat ik want zoals meneer Prem al over consumentenkracht zei; bevalt het je niet, dan ga je toch gewoon naar een ander.
Overigens haalt Greenchoice het overgrote deel van zijn groenheid (67,5%) uit waterkracht.
Ik heb wel eens ergens opmerkingen gelezen dat die handel in Noorse waterkrachtcertificaten (waar het dan waarschijnlijk om gaat) eigenlijk geen echte groene energie zou zijn, maar tot nu toe nooit begrepen waarom dat zou zijn.
Er wordt ook energie geleverd die bij boeren wordt opgewekt middels mestvergisting en windenergie is ook van de partij.
Nou als er een admin meekijkt hopelijk kan ie er iets aan doen.Gizz schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:33:
Denk dat je even een admin aan z'n jasje moet trekken Speksteenkachel. Je hebt al lang meer dan 30 posts en bent langer dan een maand een user hier. Dan hoor je al lang toegang te hebben tot SG etc.
Op de download pagina van Home Energy staan wat documenten over de v100 (diameter van ca 1 meter).jantje.vlaam schreef op maandag 18 juni 2007 @ 16:34:
Qua windturbine is dit model schijnbaar zeer geschikt. Er is alleen niets over te vinden.
[afbeelding]
De brochure en het informatielad zijn overigens tegenstrijdig.
In de powercurve van de brochure staat dat bij 10m/s ca 100Watt wordt opgewekt en bij ca 17,5m/s 500 Watt. In het informatie blad is dat resp bij 10m/s en 14m/s.
Even voor de volledighied op 10m hoogte komt
10m/s = 36km/u overeen met ca windkracht 5; KNMI vrij krachtige wind
14m/2 = 50km/u overeen met ca windkracht 7; KNMI harde wind
18m/s = 65km/u overeen met ruim windkracht 8; KNMI stormachtige wind
Dat betekent dat het dus vrij hard moet waaien om enige significante hoeveelheid stroom op te wekken. Nog even afgezien of dat stil en onderhoudsvrij gebeurd.
Ik denk dus dat voorlopig windenergie nog te grootschalig moet worden uitgevoerd om effectief te zijn ?
Heb ik al eens grotendeels doorgelezen, maar toch bedankt
Stuur een mod even een PM (personal message, zie profiel van een mod).Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:41:
[...]
Nou als er een admin meekijkt hopelijk kan ie er iets aan doen.
Hoe kan ik zien wie er hier een mod is?brinkdinges schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:42:
[
Stuur een mod even een PM (personal message, zie profiel van een mod).
Waar moet iz zoeken.
Je kan ook even een topic aanmaken in Lieve Adjes (Lieve Adjes)Speksteenkachel schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 18:59:
[...]
Hoe kan ik zien wie er hier een mod is?
Waar moet iz zoeken.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dat hangt er van af wat je met te grootschalig bedoelt. Grote windturbines werken prima, maar je kunt er niet zelf eentje op je huis zetten nee. Dus wordt lid van een windturbine coöperatie and you're in business.AnneTweaks schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:50:
Ik denk dus dat voorlopig windenergie nog te grootschalig moet worden uitgevoerd om effectief te zijn ?
Het model doet me een beetje denken aan de Sinclair C5 fiets.CanonG1 schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:07:
Deom heeft er vast geen bezwaar tegen als ik de linkjes naar de plaatjes hier post:
<knip allemaal foto's>
Voor het hele verhaal moet je maar ff wachten tot je toegang hebt tot SG.
[ Voor 42% gewijzigd door NoUser op 19-06-2007 23:39 ]
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Hetzelfde hierobeekumd schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 12:52:
Ik wacht rustig af, maar bedankt alvast voor de plaatjes.
Everything is Energy, Energy is Everything ^ it's nice to be important, but it's more important to be nice
Verwijderd
Na een aantal maanden plannen, bellen en regelen ben ik van het weekend in het bezit gekomen van een CityEL. De CityEL is een elektrische brommer. Dit leuke voertuig wordt al 20 jaar geproduceerd. Hij is ontstaan in Denemarken, maar na het faillissement van de fabriek is de productie overgegaan naar Duitsland. Sinds 1990 wordt de CityEL in nagenoeg ongewijzigde vorm gebouwd, alleen de techniek is gewijzigd.
Maar eerst een foto om te zien waar we het over hebben.
Ik ga de CityEL voornamelijk gebruiken voor woon-werkverkeer, maar alle andere ritten in het dagelijks gebruik zullen ook met de CityEL gemaakt worden. Ik heb mijn auto verkocht dus een andere vorm van vervoer heb ik alleen als ik mijn vrouw lief aankijk. Natuurlijk heb ik ook nog een ligfiets, maar voor dagelijks gebruik naar mijn werk vind ik die niet geschikt.
Het voertuig is dus een brommer. Dat betekent dat je er 45 kilometer per uur mee mag rijden. Binnen de bebouwde kom volg je de regels voor brommers voor wat betreft het fietspad, en buiten de bebouwde kom moet je op het fietspad rijden.
Met een snelheid van 45 kilometer per uur kun je op een volle acculading ongeveer 90 kilometer rijden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de conditie van de accu’s en de temperatuur. 60 kilometer moet echter onder alle omstandigheden mogelijk zijn. Tanken gebeurt aan het stopcontact, en die zijn gelukkig ruim voorhanden in Nederland. In ongeveer 2 uur zijn de accu’s weer voor 75% opgeladen. Ik verwacht dus in de praktijk geen problemen met de actieradius. Natuurlijk is een rit naar Limburg niet haalbaar, maar daarvoor heeft mijn vrouw nog een auto en dat soort ritten maken we niet dagelijks.
De CityEl is nagenoeg helemaal van kunststof. Angst voor roesten heb ik dus niet. De verwachtte levensduur is ongeveer 25 jaar, en nog steeds rijden er El’s rond van de eerste lichting. De onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn, zijn makkelijk te vervangen. Sinds 1990 zijn de onderdelen uitwisselbaar. Een kilometerteller van tegenwoordig past in een CityEL van 1990, en de motor van een CityEL uit 1992 past zonder meer in mijn voertuig.
Nog maar een rijtje foto’s.
De cityEL van de voorkant gezien. Deze heeft als extra dat de grille in kleur is meegspoten. Samen met de meegspoten rolbeugel is dat het Optiek pakket.
Om goed in te kunnen stappen klapt de bovenkant open. Het is even een handeling om dan in te stappen, maar in de praktijk gaat het heel eenvoudig.
De bron van energie. Vier maal 75 ampere accu's. Deze geven de motor 48 volt waardoor deze net wat pittiger is dan de 36 volt versie.
Om de kracht op de achteras over te brengen is deze CityEL uitgerust met een duplex ketting. Hierdoor heb je minder last van slijtage. Dit is een standaard bij de 48 volt uitvoering. De motor is een energiezuinige draaischijmotor met een vermogen van 2,5 kw. Door de motor in pulsen aan te sturen in plaats van een continue stroom is het verbruik erg laag. 5 kw per 100 kilometer is de opgave van de fabriek en wat ik heb begrepen is dat een haalbare opgave. Als de CityEl 's nachts word opgeladen kost dat dus 80 cent per 100 kilometer. Probeer dat maar eens met een gewone auto of brommer.
Natuurlijk moeten er ook spullen mee kunnen. In de bagageruimte is daar meer dan genoeg plek voor. Met een extra set kun je van deze ruimte een kinderzit maken.
Het dashboard geeft alle nodige informatie zoals snelheid en lading van de accu's weer. Mijn CityEl heeft ruim 15000 kilometer gelopen in 4 jaar. Ik weet van iemand dat die er al 150000 kilometer mee gereden heeft.
De bedieningsknoppen voor de noodverlichting de ontwasemingsinstallatie met warme of koude lucht en de bediening voor de verlichting.
Aan de andere kant van het stuur de "flipper" voor de rijrichting. Naar boven is vooruit, naar beneden is achteruit. En net als een DAF gaat een CityEL achteruit net zo hard als vooruit. De grote rode knop is een noodstop. Deze onderbreekt meteen de stroomtoevoer aan de motor.
Om van richting te veranderen is een stuur noodzakelijk. Als extra heb ik een mooi geel leren stuur wat erg lekker in de hand ligt.
Bovenaan de foto is de handrem te zien. Verder heeft de CityEl een goedgekeurde driepuntsgordel, dus er is geen helmplicht. In het bakje onderaan de foto komt een radio voor het noodzakelijke vermaak.
Tot besluit het kontje. Zulke mooie ronde vormen, daar moet je toch verliefd op worden.
Zo, en dan nu de weg op. Nou niet helemaal. Ik kan pas over anderhalve maand terecht bij de RDW voor een keuring, Pas als ik een kentekenplaat heb mag ik gaan rijden. Tot die tijd kn ik dus op en neer in de tuin en stiekum in de straat rondjes rijden.
Dan ga ik nu nog even een paar filmpjes omzetten naar MPG. Die zet ik zo nog even in het bericht.
Echt geniale apparaten dit soort dingen, maar (big NOFI) waarom maken ze die dingen nooit wat aantrekkelijker. Bedoel hij is niet lelijk maar ik vind em niet mooi... ik vind dat ze es wat met die ontwerpjes moeten gaan knoeien en er dan wat leuks van maken, beetje slick design, stukje lager, wat korter (nog wel overdekt uiteraard). Het idee is gewoon super, en vooral in de stad, je bent snel, droog, en het kost geen drol.[b]Deom schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 09:00:
verhaal... over geniale EL
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik moet toegeven dat het geen cutting edge ontwerp is... Maar ik denk dat dat ergens een kip-ei verhaal is: dit voertuig wordt op zeer bescheiden schaal vrijwel met de hand gemaakt (weet niet hoeveel maar hooguit een paar honderd per jaar?). Een dure designmedewerker lok je daarmee niet weg bij één van de conventionele automerken. Ik denk dat de wat meer spannende ontwerpen vanzelf komen als er meer van dit soort voertuigen gekocht worden.Armageddon_2k schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 10:09:
maar (big NOFI) waarom maken ze die dingen nooit wat aantrekkelijker. Bedoel hij is niet lelijk maar ik vind em niet mooi... ik vind dat ze es wat met die ontwerpjes moeten gaan knoeien en er dan wat leuks van maken
Aan de andere kant vind ik bv. de Aerorider (ook kleinschalig handgebouwd) er erg gelikt uitzien:

Het kán dus wel. Aan weer een andere kant heb je ook nog de Twike:

Daar kun je wel een miepje in een Prada-jurkje in zetten maar dat helpt niet echt
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 20-06-2007 13:08 ]
Verwijderd
De Twike is ook niet echt een toonbeeld van mooi design. Wat ik wel frappant vind is dat we dus drie voertuigen hebben die nagenoeg hetzelfde doen en ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten. 2 daarvan zijn best lelijk, maar zijn wel functioneel als we kijken naar actieradius en bagageruimte, en 1 is erg mooi, maar heeft een actieradius van niets en een kofferbak waar je niks aan hebt. Zien we hier een trend.
Overigens wil ik er nog wel een ingooien, die wel mooi is en een leuke actieradius heeft, maar die helaas nog in prototype fase is, al een paar jaar, maar waar er wel ongeveer 80 van rondrijden. Ik heb het dan over de Cree Sam.

http://www.cree.ch/
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2007 13:19 ]
De natuur heeft kennelijk besloten dat vandaag te vieren met een zonnige dag (het zou tijd worden verdorie)!
Verwijderd
Heel mooi. Hoeveel procent van je energieverbruik heb je nu zelf geproduceerd?CanonG1 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:13:
Vandaag trouwens een leuke mijlpaal behaald: de originele 555Wp panelen waarmee het voor mij allemaal begon staan er vandaag precies 1 jaar! In die tijd hebben ze ruim 520kWh geproduceerd, wat iets boven verwachting is.
De natuur heeft kennelijk besloten dat vandaag te vieren met een zonnige dag (het zou tijd worden verdorie)!
Sinds 20 juni 2006 hebben de zonnestroompanelen (in maart dit jaar uitgebreid met 300Wp) 640kWh geproduceerd. In die tijd hebben we 880kWh verbruikt. De panelen hebben dus iets van 73% van ons verbruik geproduceerd. Over dit jaar (en de jaren daarna) zal dat percentage hoger zijn omdat die tweede set later geplaatst is.Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:20:
Heel mooi. Hoeveel procent van je energieverbruik heb je nu zelf geproduceerd?
Verwijderd
NetjesCanonG1 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:44:
[...]
Sinds 20 juni 2006 hebben de zonnestroompanelen (in maart dit jaar uitgebreid met 300Wp) 640kWh geproduceerd. In die tijd hebben we 880kWh verbruikt. De panelen hebben dus iets van 73% van ons verbruik geproduceerd. Over dit jaar (en de jaren daarna) zal dat percentage hoger zijn omdat die tweede set later geplaatst is.
Verwijderd
Even een gedachte/vraag van een actief mee-lezer
Een van de argumenten die ik laatst ergens oppikte (niet op dit forum) was dat zonnepanelen steeds effectiever werden omdat het steeds warmer wordt op aarde... Dat heb ik weliswaar meteen de grond in gespamd (--> CO2 is geen zonnestraling! was de bottomline)
Maar naderhand bedacht ik me dat de zonnepanelen misschien toch nog wat extra straling oppikken die gereflecteerd wordt door die 'extra isolatie' om onze blauwe bol.
Kan en wil iemand mij even op de juiste redenering wijzen? Want ik heb mezelf in de war gemaakt...
De zonneboilers hebben er natuurlijk wel voordeel van, hoewel je op die warme dagen juist koud water wilt eigenlijk xD
Dus als de temp stijgt, zal ook de temp van de cellen stijgen en dus zal de efficientie afnemen. Of de cellen niet toch meer gaan produceren omdat er meer licht op valt, weet ik niet.
Dat hangt er helemaal van af wat de golflengte is van de straling die door het broeikaseffect wordt binnengehoudenVerwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 14:12:
Dag allemaal!
Een van de argumenten die ik laatst ergens oppikte (niet op dit forum) was dat zonnepanelen steeds effectiever werden omdat het steeds warmer wordt op aarde... Dat heb ik weliswaar meteen de grond in gespamd (--> CO2 is geen zonnestraling! was de bottomline)
Maar naderhand bedacht ik me dat de zonnepanelen misschien toch nog wat extra straling oppikken die gereflecteerd wordt door die 'extra isolatie' om onze blauwe bol.
Kan en wil iemand mij even op de juiste redenering wijzen? Want ik heb mezelf in de war gemaakt...
De zonneboilers hebben er natuurlijk wel voordeel van, hoewel je op die warme dagen juist koud water wilt eigenlijk xD
Overigens sta ik ook in de zomer niet graag onder een koude douche hoor...
[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 22-06-2007 20:00 ]
Voor zonnepanelen is warmte zowieso ongewenst. Bij warme temperaturen is de efficiëntie van zowel panelen als omvormer een stuk lager. Kijk maar eens op mijn site (http://solar.reinieren.net) en dan bij historie. Daar zie je perfect dat de opbrengst in April een stijgende lijn vertoonde. Dat was mede te danken aan de relatief lage temperatuur.Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 14:12:
Dag allemaal!
Daarnaast; Reflectie van zonlicht is diffuus. Kortom, hetzelfde licht als op een bewolkte dag. Dat zijn dagen dat een zonnepaneel slechts 5 a 10% van het rendement haalt...
Het overgrote deel van de opbrengst komt uit rechtstreeks invallend zonlicht. Reflectie van licht zal daar op geen enkele wijze aan bijdragen. Een hoger CO2 gehalte, en meer stof in de lucht zorgt juist voor een lagere opbrengst omdat de zon minder fel is!
Offtopic: Hoera! Ik heb een nieuwe nick!
---------------
Ah, tot welke golflengte doet CO2 dan licht verstrooien? Volgens mij was het zo dat CO2 inkomend licht (met korte golflengte) niet verstrooit, maar infrarood, diffuus licht dat uitgezonden wordt door het aardoppervlak (lange(re) golflengte) verstrooid wordt en daardoor gedeeltelijk binnen de atmosfeer wordt gehouden. Het principe van het broeikaseffect dusMistraller schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 20:44:
Een hoger CO2 gehalte, en meer stof in de lucht zorgt juist voor een lagere opbrengst omdat de zon minder fel is!
Offtopic: Hoera! Ik heb een nieuwe nick!
ik zie geen verschil...
Gelukkig heeft Deom het niet gekocht om het duurzame, maar ik ben het wel met je eensssj3gohan schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 21:29:
Ik wil toch even reageren op een paar posts hierboven over het uiterlijk. Ik snap dat je blij kunt zijn met de CityEL wat betreft economische motieven, maar MY GOD DAT DING IS SPUUGLELIJK. Het interieur is compleet goedkoop en lelijk, er is gewoon géén smaak in gestopt (dit is een persoonlijke mening hoor :-) ). Als je 'duurzaam' populair zou willen maken, zelfs met een goed aerodynamisch ontwerp en zuinige hardware (immers, CityEL loopt gemiddeld 1 op 200 in energie-equivalent van benzine), moet je wel iets meer je best doen op het ontwerp. Die aero-whatever van een paar posts hierboven is echt een pareltje!

Hmm...zoiets was mij ooit verteld, dus ik weet er het fijne niet van.stefan001 schreef op vrijdag 22 juni 2007 @ 21:18:
[...]
Ah, tot welke golflengte doet CO2 dan licht verstrooien? Volgens mij was het zo dat CO2 inkomend licht (met korte golflengte) niet verstrooit, maar infrarood, diffuus licht dat uitgezonden wordt door het aardoppervlak (lange(re) golflengte) verstrooid wordt en daardoor gedeeltelijk binnen de atmosfeer wordt gehouden. Het principe van het broeikaseffect dus.
offtopic:
ik zie geen verschil...

klik
---------------
Verwijderd
de Twike is een rijdende doodskist (hoewel ik er niet in begraven zou willen worden)
de Aerorider ziet eruit alsof het een seksspeeltje is dat makkelijk in een gat gepropt moet worden

Alleen die Cree ziet er nog een beetje uit als een wagen waar je, je goed in kan voelen. Die geeft je een beetje het idee dat het een echt machine is, in plaats van speelgoed dankzij de stevige vormen. Het doet ook een beetje denken aan een sportwagen vanwege de wielbasis. Verder zou de zwarte versie op die site ook een goede nieuwe batmobile kunnen zijn
Zoiets als aerorider is echt aerodynamisch gebouwd, ze hebben moeite gedaan op een aerodynamisch model. Omwille van rijcomfort zijn er wat concessies gemaakt op het gebied van aerodynamica, maar verder is het ondanks zn seksspeeltjesheid (ben zelf nog niet zo ver dat ik zoiets zou gebruiken trouwens

Dit topic is gesloten.