Mistraller schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 20:24:
[...]
hmmm...is een beetje veel geblaat, maar weinig wol.
Wat ik eigenlijk gewoon concreet wil weten; Wat weegt een trein en hoeveel mensen zitten erin? Oftewel, wat is de vervuiling per km treinreiziger?
Ik kwam dit net tegen op een website:
Koploper: 192 ton
Max. snelheid: 160 km/u
Zitplaatsen: 59 eerste klas, 197 tweede klas
Is nog altijd 750KG per reiziger. Daarnaast wordt een trein verwarmd door aparte verwarmingen, brand er een hoop licht, en zijn er veel kabelverliezen voor transport van de electriciteit. Veel treinen zijn ook alweer wat ouder, wat het rendement niet ten goede komt.
Dus ik blijf me afvragen of een trein nou echt goed voor het milieu is...
Dank
Je vergeet er ook bij te vertellen dat de remenergie via de kabelgeleiders weer teruggevoerd wordt in het "NS-net", een soort van "feed-in" op het eigen net (wil ik ook wel, zo'n eigen net...

). Dekt ook weer (gedeeltelijk?) de - veronderstelde - verliezen. En ja, die verwarming mag van mij uit. Ik weet alleen nooit de knop te vinden, en voor je het weet heb je een fysiek nogal aggressief ingestelde koukleum tegenover je, neen, dank u...
Ongetwijfeld kan de NS het antwoord geven op al uw vragen. De vraag is of ze het geven. Bedrijfsgevoelige info en zo. Misschien is er een vervoersprof die het cijferwerk voor het openbaar vervoer enigzins op orde heeft. Zoals ik al zei, je zult de nodige aannames tegenkomen die mogelijk niet de realiteit weerspiegelen, zoals met al die vergelijkingsstudies. Zolang de snelwegen in Nederland vol staan en de eerste de beste verbreding tot nog meer blik in de openbare ruimte leidt, gok ik nog steeds op openbaar vervoer "als het echt nodig is" of "de financiële pijn te overzien".
Sowieso moet gemotoriseerde mobiliteit, en met name fysiek aantoonbare NOx, CO2 en andere ongerechtigheden waar we allemaal doodongelukkig van worden uitstotende "vervoersmodaliteiten" flink beprijsd gaan worden, anders wordt het nooit wat. Ik betaalde voor 2 pp. voor een retour Pyreneeën (Perpignan met TGV vanaf Brussel Midi) 566 euri, een slok geld, en ongetwijfeld veel goedkoper voor de (slimme) autorijder. Maar dat kan best ras tot het dubbele oplopen. Of ik dan nog steeds naar de Pyreneeën ga of wil, zal ik t.z.t. voor mezelf gaan afwegen. Met de auto zal ik het nooit van mijn leven doen, ook al zit 'ie vol, het vliegtuig is out of the question. Dat is nu eenmaal de echte prijs die er voor werkelijke "duurzame vooruitgang" betaald moet worden.
Veel geschreeuw, weinig wol? Cijfers zeggen beslist niet alles. Kun je aardig mee goochelen. In Den Haag zijn ze er gepokt en gemazeld in, en het bedrijfsleven en het volk kopieert dat gedrag. Duurzamer worden we d'r vaak niet van, terwijl de stapel rapporten en het aantal onderzoekscommissies maar blijft aangroeien...
(PS: ik heb hier ook nog een [zoveelste] sjiek rapport liggen over de milieubelasting van het vliegverkeer, wil je helemaal niet weten...

)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)