Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.145 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-04 14:55
Ik was net op het forum "low energy tuinhuisproject" wat een zielig gedoe zeg. Enkele onder u weten wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Ik denk dat hij het omgekeerde van peltier, namelijk een seebeck-generator. Daar heb je alsnog een vrij grote heatsink voor nodig en: een flínke temperatuurgradient.

Een andere mogelijkheid is een Seebeck-element waarop je an sich een hele hoop zonlicht concentreert. Bij ongeveer 500 graden verschil tussen de ene en andere kant kun je een rendement van 8% uit je Seebeck-element halen, ruim de moeite waard dus. De helft van het rendement van een zonnepaneel voor 1/10 van de kosten!

Je hebt wel behoorlijk wat oppervlak nodig om een nuttige hoeveelheid energie op te wekken, denk aan vijf seebeck-elementen van processorformaat en 10 vierkante meter spiegels ofzo. Maar een seebeck-element kun je al krijgen voor een paar tientjes (letterlijk - een peltierelement kan ook al dienstdoen als seebeck, maar dan is de efficientie *nog* lager).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 12:50
Anoniem: 4629 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:23:
OK .. koel je ze met een peltier. Vervolgens moet je die peltier weer koelen. En wel met 2 keer zoveel koelvermogen als dat je met die peltier hebt afgevoerd. Waar haal je daar de stroom voor vandaan?

Weg winst.
Kan ik de wet van behoud van energie niet gewoon toepassen? Het peltier seabeck geeft stroom, doordat er een koude en een warme kant is, dus je onttrekt energie aan het systeem. Toegegeven, de andere kant wordt warm...

Edit: wat ssj3gohan zegt dus :+
Helaas kennelijk niet echt efficient...

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 16-07-2007 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 08:36:
[...]

Verhip, je hebt gelijk, de omvormer zit niet bij het paneel maar bij de bevestigingsset. Niet goed gelezen. Dan zul je bij een set van 3 wel een Soladin 600 krijgen (zo'n beetje de standaardomvormer van nu heb ik het idee), maar ik ben nog steeds benieuwd naar wat je dan krijgt als je 1,2 of 4 panelen koopt. Misschien bel ik ze wel even vandaag...

-edit-

Even online gezet als plaatje, makkelijker voor de forummers :):

[afbeelding]
Het zou mij HOGELIJK verbazen als dit niet de identieke panelen zijn als PFIXX, Karwei, en daarna DotCorp aanbood. Volgens mij zit iemand met een veel te duur ingekocht containertje Sharp equivalenten uit zuid-oost Azië in zijn maag. Prijs gaat al lekker naar beneden. Kijken hoe laag hij durft te gaan... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

stefan001 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:21:
Nog even terugkomend op het verhaal van het concentreren van zonlicht op je panelen, die kan je misschien koelen met een peltier-element, krijg je daar ook nog wat stroom uit 8) . Verder heb ik geen technische/wetenschappelijke onderbouwing :P.

Verder worden zonneconcentrators vooral toegepast op dure zonnecellen waarbij bij veel zonlicht het rendement juist toeneemt. Ik dacht dat het GaN was, maar dat weet ik niet zeker.

offtopic:
Ik dacht al wat is dat duurzame energietopic rustig, maar ik was vergeten dat er al een deel 3 was :+
http://www.spectrolab.com/prd/terres/cell-main.htm
http://www.spectrolab.com/prd/space/cell-main.asp

Bijvoorbeeld dit "spullie", GaInP2/GaAs/Ge:
http://www.spectrolab.com/DataSheets/TNJCell/utj3.pdf

En nog meer exoten.

Record tot nu toe 40,7% inclusief concentratie:
http://www.spectrolab.com/com/news/news-detail.asp?id=172

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lort Gob schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:08:
Ben je in je eentje het hele topic aan't volspammen Peter? :)

Wel goede informatie trouwens, dank daarvoor!
Voel ik mij aangesproken?

Wat betreft het eerste, mwagh.

Wat betreft het tweede, :)

Tenzij je een andere naamgenoot bedoeld, natuurlijk... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184202

@ ajpeetoom: Jah... zeg dat wel *snik*

Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0€ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen. Enige is dat ze inductie heeft. maar dat is nog wel te doen dacht ik zo.
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
Punt is nu alleen dat ze bang is voor stormen, al dan niet van zee.
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)
Afgezien van flink verzwaren natuurlijk

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Er is ook zoiets als een editknop hoor. Dat houdt de boel hier netjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

Anoniem: 184202 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 01:39:
..
Ze woont in prov. Zeeland aan het Veerse meer. Zonder bomen om haar huisje heen, en heeft een plat dak.
..
Tips:
  • informeren bij Delta of zij nog steeds subsidieren (ik meen van wel)
  • kijk eens wat de windcooperatie in Zeeland (Zeeuwind) kan betekenen, die helpen geloof ik ook met zonnestroom.
En wat betreft de 'wegvliegangst': informeer bij de leverancier of de bevestiging geschikt is voor plaatsing in het kustgebied, en als dat zo is zou ik me daar niet te veel zorgen om maken. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om even met de verzekeraar te overleggen of en hoe de paneeltjes onder de dekking vallen (bij mij is dat wel het geval, panelen op het platte dak en een welbekende verzekeringsclub uit Apeldoorn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
@ ajpeetoom: Jah... zeg dat wel *snik*

Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0€ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen. Enige is dat ze inductie heeft. maar dat is nog wel te doen dacht ik zo.
Punt is nu alleen dat ze bang is voor stormen, al dan niet van zee.
En daarom is mijn vraag: Is er een goede manier om er voor te zorgen dat de panelen geen/weinig/minder wind gaan vangen? (een 'rokje' ofzo?)

bvd!
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor €900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:06:
In zoon windrijke omgeving zit ik eerder te denken aan een windmolen. Voor €900,- heb je een stille 750 watt 3 fase professionele windmolen. Dat heb je toch wel over voor je moedertje.
Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunning :)

Zonnestroompanelen zijn in een winderige omgeving geen probleem. Toen ik mijn panelen bestelde bij SolarNRG wilde ze van alles weten over de lokatie: mijn woonplaats, de plaatsingshoogte, of er gebouwen/bomen om ons heen waren,etc. Op basis daarvan hebben ze de hoeveelheid ballast berekend die nodig was. Datzelfde zullen ze voor klanten in kustgebieden doen, en dan zal er meer ballast op moeten.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, gaaf.

Ik zal eens het een en ander uit gaan printen, zodat ze het eens rustig kan nalezen Ze heeft weliswaar een laptop (PII, 233mhz oid ) maar papier is fijner vastpakken, nietwaar!
En hoewel ik het zelf een goed idee vind, zal ik maar niet beginnen over windmolens, of vergunningen... Dan ben weer 3 dagen bezig haar van de kast te lokken. (Trauma's ;) )

Denk dat ik gewoon ga zorgen voor een boel telefoonnummers en folders, bijgestaan door een compilatie van dit forum (waarvoor ik bij dezen jullie toestemming vraag) en haar daar gewoon lekker mee laat stoeien. Als mijn mams eenmaal de smaak te pakken heeft is het zo voor elkaar. Ook wat dit soort dingen betreft. Hoewel ik er natuurlijk wel op ga letten dat ze niet 'uit zekerheid' écht 3500Wp op het dak gaat laten leggen :P "Want dat is het gemiddelde verbruik toch zei je??"

Bvd, en meer tipjes zijn altijd welkom naturalemente

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 184202 op 17-07-2007 11:58 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 16:50
Anoniem: 184202 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
Hmm, gaaf.

Ik zal eens het een en ander uit gaan printen, zodat ze het eens rustig kan nalezen Ze heeft weliswaar een laptop (PII, 233mhz oid ) maar papier is fijner vastpakken, nietwaar!
we hebben hier een leuk topic over energie en hoe we het milleu kunnen ontlasten en jij vermeld hier dat ja gaat printen 8)7

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 184202 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:57:
(waarvoor ik bij dezen jullie toestemming vraag)
Van mij wel. Ik beschouw alles wat ik op het internet schrijf als publiek domein, iedereen kan het lezen en er mee doen wat hij of zij wil. Met die kanttekening dat duidelijk moet zijn dat ik geen expert ben, maar alleen een enthousiasteling met zelf zonnepanelen op zijn dak en een grote mond ;)
Bvd, en meer tipjes zijn altijd welkom naturalemente
- Vraag in ieder geval bij meerdere bedrijven prijsopgaves aan, er zijn grote verschillen (dat was althans zo toen ik mijn installatie kocht).
- Kijk naar je elektriciteitsmeter. Heb je een oude draaischijfmeter die terug kan draaien, geen probleem. Heb je een digitale meter, neem dan eerst contact op met je leverancier. Je moet nl. wel een meter hebben die ook opgewekte elektriciteit registreert, en je leverancier moet meewerken om de opgewekte kWh's op het verbruik in mindering te brengen.
- Bestel er ook een opbrengstmeter bij. Kost maar €25 of zo, en je hebt er veel lol van. Het is trouwens ook meestal de enige manier om te kijken of je installatie goed functioneert en blijft functioneren.
- Kijk ook goed naar de opstelling. Er mag geen schaduw op de panelen vallen. Meestal worden panelen in serie gezet en als één paneel een klein beetje wordt beschaduwd stort het vermogen van de hele installatie enorm in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

bvd!
In principe geen probleem, mits ballast OK. Ben je niet zeker: frame/console kiezen met lagere hellingshoek. Bijvoorbeeld een graad of 25. Maar m.i. niet nodig.

Ik kwam na jaren er pas achter dat ze bij ons frames hadden opgesteld die niet de optimale hellingshoek hadden van 36 graden, maar van 30 graden. Heeft met de geëxponeerde positie op een plat dak boven de vierde verdieping te maken, 7 km. van de kust. Voor de opbrengsten maakt het niet heel erg veel uit (beter lager risico dan paar kWh meer), en ik zit toch al aan een riante 950 kWh/jaar. Gemiddeld vanaf 2001.

In Veere zul je gegarandeerd vanwege de hoge instraling nog stuk meer kunnen verwachten:

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:16:
- Kijk naar je elektriciteitsmeter. Heb je een oude draaischijfmeter die terug kan draaien, geen probleem. Heb je een digitale meter, neem dan eerst contact op met je leverancier. Je moet nl. wel een meter hebben die ook opgewekte elektriciteit registreert, en je leverancier moet meewerken om de opgewekte kWh's op het verbruik in mindering te brengen.
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van 3,5 kWp en een redelijke hoeveelheid eigenverbruik van, zeg, 1.000 kWh overdag - zelfs niet in Veere**...), ook als je digitale meter met teruglevertelwerk hebt. Het is beslist geen coulance, "klantvriendelijk gedrag" of dat soort ongein: het MOET. Artikel 31-C E-Wet. En ze mogen pertinent geen dubbel vastrecht (netbeheerder) of dat soort onzin aan je in rekening brengen. Komt hopelijk binnenkort op Polder PV.

3,5 kWp kost je tegenwoordig wel een kleine 20 mille, tenzij je goed onderhandelt... Don't forget de aparte groep die een gecertificeerd installateur dient aan te leggen...

Zuukzes. ;)

** Voor Veere kom ik, bij max. instraling van 380.000 Joule/cm2 (max. afgrenzing berekend 1.056 kWh/m2 horizontaal) op 3.996 kWh opwek per jaar, wat in theorie onder optimale schuin stand veel hoger zou kunnen uitpakken. Echter, Solarlin in Vlissingen (vergelijkbaar) komt bij ideaal opgestelde panelen op ongeveer 1,01 kWh/kWp uit. Dus je komt wel in de buurt, maar dan moet je vooral het eigenverbruik op die aansluiting te weten komen. Blijf s.v.p. aan de "safe" side, want je wil niet weten wat voor ellende je je op je hals haalt als je over die 3.000 kWh netinvoeding/jaar heen gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:02:
Leverancier en netbeheerder zijn wettelijk VERPLICHT om te salderen (bij max. invoeding van 3.000 kWh per jaar, daar kom je waarschijnlijk niet aan bij een installatie van
We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.

Zie het zonnig (ha ha) in! Niet gelijk met wetsartikelen gaan gooien, de kans is goed dat het gewoon eenvoudig en netjes geregeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:20:
[...]

We know, we know..... de hoofdletters zijn niet meer nodig. Wat ik zo lees gaat het ook steeds vaker gewoon goed. In het vorige deel zijn zeker een paar GoTters voorbij gekomen die op eenvoudige wijze de teruglevering met hun leverancier geregeld hebben.

Zie het zonnig (ha ha) in! Niet gelijk met wetsartikelen gaan gooien, de kans is goed dat het gewoon eenvoudig en netjes geregeld wordt.
I know, I know.

Wacht maar wat ik straks ga updaten...

(klein genoeg?)

we blijven het per slot van rekening "zonnig" inzien (toch weer 700 Watt AC power terwijl ik dit typ...). >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:11:
[...]

Niet vergeten hem op een mast te zetten die minimaal zo'n 20m boven de obstakels in de buurt (woningen, bomen) uitsteekt, anders is je opbrengst laag en je slijtage hoog door turbulentie. En ook succes met de vergunning :)

Zonnestroompanelen zijn in een winderige omgeving geen probleem. Toen ik mijn panelen bestelde bij SolarNRG wilde ze van alles weten over de lokatie: mijn woonplaats, de plaatsingshoogte, of er gebouwen/bomen om ons heen waren,etc. Op basis daarvan hebben ze de hoeveelheid ballast berekend die nodig was. Datzelfde zullen ze voor klanten in kustgebieden doen, en dan zal er meer ballast op moeten.
Uiteraard is het afhankelijk van de situatie.

Is het een vrijstaand huis of niet? Is het een koop of een huurhuis.

Als het een huurhuis is kan de verhuurder, woningbouw vereniging zelfs over zonnepanelen al moeilijk gaan doen.

Hoe hoog de mast moet worden hangt af van de omgeving.

Ideale situatie is een alleenstaand huis aan de kust. Dan heb je aan een mast van minder dan 10 meter al voldoende. Een oude lantaarnpaal is meestal al voldoende.

Anders graaft je een kuil van 50x50x50 paal er in en vol storten met beton. 3 scheerlijnen, paar stallenpijpen schuin in de grond en tuien. De mast moet wel spotten hebben om naar boven te klimmen. Of een neerklapbare mast. Dan moet je een mastkoker maken die je in het beton giet.

Canon 1G

Zonepanelen doen bijzonder weinig in de maanden oktober, november, december, januari, februari, eind maart begind het weer een beetje te laden. Na september dondert de opbrengst in elkaar, dat weet jij als geen ander.

Sinds 1996 heb ik zonnepanelen kan dus wel uit ervaring spreken. Vanaf eind september moet ik namelijk stroom gaan draaien voor de dagelijkse behoefte.

Een windmolen op een goede windrijke locatie werkt het hele jaar door.

Slijtage valt reuze mee eens in de vier/zes jaar 2 kogellagers vervangen. Eens per 3 maanden de mast neerklappen of er in klimmen om de bladen te controleren.

Die nieuwe windmolens hebben een 3 fase dynamo dus geen brom meer. Ook de rotor maakt nauwelijks geluid. Ontworpen volgens de laatste computer modellen.

Ben een erg enthusiast over zon energie, maar met alleen panelen red je het niet in Nederland. Combinatie van zon en wind energie "kan" ook geen 100% power garanderen. Ook dan zal op wind stille donker dagen een generator moeten draaien voor de stroom voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:26:
Als het een huurhuis is kan de verhuurder, woningbouw vereniging zelfs over zonnepanelen al moeilijk gaan doen.
Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.
Canon 3G
Heu? :?
Zonepanelen doen bijzonder weinig in de maanden oktober, november, december, januari, februari, eind maart begind het weer een beetje te laden. Na september dondert de opbrengst in elkaar, dat weet jij als geen ander.
Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?
Sinds 1996 heb ik zonnepanelen kan dus wel uit ervaring spreken. Vanaf eind september moet ik namelijk stroom gaan draaien voor de dagelijkse behoefte.
Werk je met een generator dan?!?!?
Ben een erg enthusiast over zon energie, maar met alleen panelen red je het niet in Nederland.
Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.

De moeder van onderbroek88 is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet en heeft dus het meeste aan adviezen over netgekoppelde zonnestroompanelen.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 17-07-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ok, maar weer eens een originele posting, dan. Om de moed er in te houden, beste zonnestroomvrinden (zorrie voor de "ietwat eenzijdige benadering", maar je hebt een tic of je hebt hem niet, en ik vind deze tic wel lekker...). :+

Google Earth heeft inmiddels leuke concurrentie gekregen van Microsofts' evenknie, nl. Virtual Earth. Ik heb al het nodige mogen ontvangen van een stel collega's (met heel veel loze tijd die anders maar slapeloos in de nacht doorgebracht zou worden... :z ). Ik heb ook al een linkje naar CanonG1's systeempje naar hem doorgestuurd (mag hij zelf plaatsen). Jammer alleen dat mijn woonplaats Leiden (nog) niet "beschikbaar" is in die database. Dus Polderjongen heel verdrietig... ;(

Gelukkig is daar ook nog "Slagboomenpeeters.com". Echt, het bestaat. Jammer ditmaal voor de topicstarter van dit forum (en de vorige 2), geen data voor luchtfotografie van zijn woonplaats, van de heren Slagboom en Peeters.

Maarrrrr, de polderjongen had geluk:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/PolderPV_cf_S&P.jpg

Rode pijl geeft systeempje van 6 modules op schuin dak aan (bij Google Earth vaak zeer slecht of niet te zien, omdat lichtcondities en contrast vaak niet al te best zijn).

Verhaaltje van nix d'r bij:

http://www.polderpv.nl/ni...7juli2007_GE_concurrenten

I just LOVE the internet, er staat alweer het nodige "offline" op betere tijden te wachten met trommelende vingertjes...

Oh ja. Credits ditmaal naar HP en TP. Twee "cracks" uit de ooit de boventoon voerende Nederlandse PV-scene...

:9~ :9~ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:33:

Wacht maar wat ik straks ga updaten...
Bij dezen ververst. Imeel van Essent Retail, en respons van de polderboy. Die zich niet meteen voor 1 gat laat vangen:

http://www.polderpv.nl/te...m#16juli2007_aanvullingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
CanonG1 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:38:
[...]

Laten we het positief houden: de verhuurder kan ook enthousiast reageren en simpelweg toestemming geven. Zoals in mijn geval.

[...]

Heu? :?

[...]

Dat is helemaal juist, en daarom is netkoppeling ook zo ideaal: 's zomers gaat je overschot het net in zodat andere verbruikers het kunnen verbruiken en 's winters betrek jij het gewoon weer uit het net. Maar je hebt het over "laden", ik hoop toch niet dat je met accu's etc. werkt? Gewoon netkoppeling hoop ik toch?

[...]

Werk je met een generator dan?!?!?

[...]

Met alleen zonnestroompanelen red je het prima in Nederland, mits je netkoppeling hebt (wat voor 99,99% van de bezitters van zonnestroompanelen op een woonhuis geldt). Wind is leuk (heel leuk zelfs) maar moet je op grote schaal doen, ver verwijderd van woningen. Gewoon 5MW op een stokje en klaar.

De moeder van onderbroek88 is gewoon aangesloten op het elektriciteitsnet en heeft dus het meeste aan adviezen over netgekoppelde zonnestroompanelen.
Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.

Als je net als ik bijna het hele jaar op een boot woont ben je afhankelijk van de stroom opbrengst van zon en wind energie.

Dit is vanaf eind september dus niet voldoende. Optie diesel aggregaat met 3 trap mastervolt acculader. 12 volt 80 ampère.

De generator is ondanks al mijn geluid isolatie jammer genoeg niet geruisloos te krijgen. Vandaar ik druk op zoek ben naar een geruisloze energiebron een brandstofcel.

Het komt hier op neer dat heel veel bedrijven er wel druk mee bezig zijn maar nog niets klaar hebben voor de verkoop aan de consument.

Een merk verkoopt ze wel EFOY alleen is de opbrengst bedroevend laag en de aanschaf prijs van het zwaarste model de EFOY 1600 €3700,-

Zelf heb ik ook een onderwerp geopend in een forum “Brandstofcel gezocht” Jammer genoeg bijzonder weinig respons.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/49962

Kom eens kijken enkele interessante links.

[ Voor 38% gewijzigd door LEX63 op 17-07-2007 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ajpeetoom schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:34:
[...]

Niet iedereen levert met zijn zonnepanelen stroom aan het net canon1G , Niet iedereen heeft een wal "stroom aansluiting" zoals ik.

Als je net als ik bijna het hele jaar op een boot woont ben je afhankelijk van de stroom opbrengst van zon en wind energie.
Dat mag dan wel waar zijn, maar volgens de laatste CBS statistieken is het aandeel autonoom zwaar ondergeschikt aan het aandeel geplaatst netgekoppeld vermogen in Nederland (en elders). Verder geen probleem mee, hoor, maar even om het in perspectief te plaatsen.

...
Zelf heb ik ook een onderwerp geopend in een forum “Brandstofcel gezocht” Jammer genoeg bijzonder weinig respons.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/49962

Kom eens kijken enkele interessante links.
Dat is niet geheel zonder reden, dat er nog geen commercieel aanbod is. (a) ze willen absoluut geen gez... met een niet goed uitontwikkeld product met in theorie zoveel "toekomstpotentie", en (b) ik heb van enkele goed ingevoerde techneuten gehoord dat er nogal wat praktijkproblemen zijn met (sommige typen?) brandstofcellen. Het schijnt dat er continu circulatie moet zijn van de kritische bestanddelen in zo'n cel, en als er te veel stagnatie optreedt, dat dan de cel er snel mee ophoudt. Ik hoop dat dat snel opgelost is of wordt (mogelijk al is), want dat zou niet best zijn... Die dingen moeten natuurlijk wel een forse tijd meegaan, anders blijft het dweilen met de kraan open. Wie er meer over weet, moet vooral inbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kleine update:

Het moederdier heeft ineens een HD tv + Bose audio systeem gekocht... 8)7

Voor de rest is ze nogsteeds redelijk enthousiast over het Pv-idee. Ik heb ook nog even het idee 'windturbine' geopperd, maar het lijkt te veel op windmolen en windmolens doen "zwoesjzwoesj" :P Dus das geen optie. Hoewel ik toch nog op zoek ga naar bewijs voor het feit dat er ook hele stille windmolens bestaan.

Voor de rest:
Na nog wat navragen en voorlezen uit dit forum (omg, ik vind het best grappig eigenlijk) bleek het dat ze al bij Delta zat! Ideaal geloof ik, want afaik deden/doen zij juist niet moeilijk over teruglevering, right?
En laat dat nou precies het grootste struikelblok zijn...
Ze had namelijk op tv, bij één of ander irritant consumententelevisieprogramma (2 keer woordwaarde!) gezien dat als je boven de 3000 uitkwam, je heel erg de zak was :)

Hmm, ik heb nu al een aardige selectie gemaakt voor 'de infofolder', en heb de startpost er ook maar in gestopt. Het enige dat ik haar nu nog wil kunnen 'garanderen' is dat ze klaar is voor een bepaald bedrag.
Met het voorbeeld uit de startpost kom ik een heel eind, maar daar zit de 'onzekere factor' 2e hands panelen in. En ik reken er voor het gemak niet op dat dat gewenst zal zijn.

Heeft iemand zin om eventjes kort voor te rekenen hoe ver je komt met 2000€ ?
(das ook voor mij, zodat ik een totaalplaatje zie. Dan snap ik het in een keer. Want nu is het toch nog niet helemaal helder :X )

Bvvd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Anoniem: 184202 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:21:
[...]
(das ook voor mij, zodat ik een totaalplaatje zie. Dan snap ik het in een keer. Want nu is het toch nog niet helemaal helder :X )
Even zo uit het hoofd van de prijzen die ik tegen ben gekomen in dit topic.
5,50€ schijnt een gebruikelijke prijs te zijn voor 1 Wp
Ik neem aan dat er ook nog wat betaald zal moeten worden voor een omvormer en een opbrengstmeter en plaatsingskosten. Aangezien daarvan vrij weinig prijzen zijn genoemd hier, gok ik dat dat zo ongeveer 500 euro kost ;)
Blijft dus over zo'n 1500 euro voor panelen.
Dat is dus zo'n kleine 300 Wp.
Jaarlijkse opbrengst zit dan op zo'n (0,8kWh per Wp) 240 kWh per jaar.
Dat is al een stuk meer dan wat een grote A+ koelkast per jaar verbruikt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

TD-er schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:44:
[...]

Even zo uit het hoofd van de prijzen die ik tegen ben gekomen in dit topic.
5,50€ schijnt een gebruikelijke prijs te zijn voor 1 Wp
Ik neem aan dat er ook nog wat betaald zal moeten worden voor een omvormer en een opbrengstmeter en plaatsingskosten. Aangezien daarvan vrij weinig prijzen zijn genoemd hier, gok ik dat dat zo ongeveer 500 euro kost ;)
Blijft dus over zo'n 1500 euro voor panelen.
Dat is dus zo'n kleine 300 Wp.
Jaarlijkse opbrengst zit dan op zo'n (0,8kWh per Wp) 240 kWh per jaar.
Dat is al een stuk meer dan wat een grote A+ koelkast per jaar verbruikt.
In de prijs van 5,50 € zit alles in voor een doe het zelf systeem. Dus ook omvormer, kabels, bevestigingsmateriaal etc. Tenminste zo heb ik het begrepen. Dus alleen het plaatsen moet nog extra betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 222711 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:55:
[...]

In de prijs van 5,50 € zit alles in voor een doe het zelf systeem. Dus ook omvormer, kabels, bevestigingsmateriaal etc. Tenminste zo heb ik het begrepen. Dus alleen het plaatsen moet nog extra betaald worden.
http://www.solarnrg.nl/prijzen/prijzennet.html

5,61-6,07 euri/Wp (grotere systemen) EXCL. BTW maar goede leverancier, incl. meterkast ombouw (noodzakelijk, want aparte groep nodig voor forse systemen) en installatie e.d. (all-in). 6,68 - 7,22 euri/Wp INCL. BTW, dus echt alles inbegrepen. Voor systemen van 875 - 8.750 Wp.

2.000 euri systeempje (peanuts) ga je echt never nooit niet mee zelfs maar in de verste verte in de buurt van 3.000 kWh netinvoeding mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
Hmm wat ik mij afvraag is het volgende:

Zelf heb ik 570Wp aan zonnepanelen op mijn gebouw, en lever daarmee al de nodige kWh's terug.
echter, hoeveel panelen heb je nodig om de rode "grens" van 3.000 of zelfs 5.000kWh teruglevering/netinvoeding te genereren?

Zijn er PV-bezitters die in een reply hun PV-installatie kunnen beschrijven indien deze rond bovengenoemde grens-waarden duurzame energie genereren?

Dit ivm mogelijk uitbreiding naar meeeeer blauw op dak :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
NielsTn schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:24:
Hmm wat ik mij afvraag is het volgende:

Zelf heb ik 570Wp aan zonnepanelen op mijn gebouw, en lever daarmee al de nodige kWh's terug.
echter, hoeveel panelen heb je nodig om de rode "grens" van 3.000 of zelfs 5.000kWh teruglevering/netinvoeding te genereren?

Zijn er PV-bezitters die in een reply hun PV-installatie kunnen beschrijven indien deze rond bovengenoemde grens-waarden duurzame energie genereren?

Je kunt voorlopig nog wel bijplaatsen :+ : ik heb op mijn dak 3500 Wp, en ik blijf nog ruim onder de 3000 kWh netinvoeding (ik schat iets van 2500 kWh per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

[quote]Anoniem: 184202 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 21:21:
...

Bvvd! _/-\o_
[/quote]

Voor een nieuwe installatie is het gebruikelijk rond de 5 tot 5,5 euro/kWp te betalen. Dus 400kWp aan panelen....komt omgeveer in Nederland op 320 kWh per jaar aan opbrengst...tenminste als ik dit topic goed genoeg heb doorgelezen hiervoor.

Waarschijnlijk bedoelde je 20.000 euri?? :)

Merde....snel de tweede kop koffie pakken....ik zit gewoon te reageren op hele oude berichten.... :)

[ Voor 8% gewijzigd door Cheese_man op 18-07-2007 09:52 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
NielsTn schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 23:24:

Ik kom er met mijn 855Wp lang niet aan (700-750kWh/jr). Om boven de 3000kWh/jr uit te komen zul je een installatie moeten hebben van minimaal 3500Wp (voor 5000kWh/jr: bijna 6000Wp). Als je zorgt dat je veel van je eigen zonnestroom verbruikt (dus 'verplaatsbaar' verbruik als bijv. de was doen verplaatst naar overdag) dan kun je zelfs met een grotere installatie nog wel onder 3000/5000 kWh/jr blijven.

Ik denk dat het voor de meeste particuliere zonnestroominstallaties geen groot probleem zal zijn. Als ik het zo zie (ook tijdens mijn 'vliegtocht' in Google Earth) zitten verreweg de meeste installaties tussen de 500Wp en de 2000Wp. Er zijn wel grotere, maar het zijn er echt niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Waneer begint de zomer weer nou eens, wordt niet goed van dit weer het lijkt eerder herfst dan zomer op de temperatuur na dan.

Als het zo door gaat en er nog meer van zulke donkere dagen komen dan moet ik stroom gaan draaien. Dit is nog nooit gebeurd in juli.

Alles draait hier namelijk wel gewoon door. Op dit moment schijnt de zon ik hoop dat dit aanhoud. De verwachtingen zijn niet rooskleurig.

Kijk dit bedoel ik dus! Ik ben direct afhankelijk van de zon voor energiehuishouding, daar hebben jullie met een NUON aansluiting geen last van.

Ga nu eens een energie voorziening maken zonder nuon. Dan piepen jullie wel anders.

Geen zon of wind = op de lange termijn geen energie.

PS. noem nuon kan natuurlijk ook een andere stroomleverancier zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ajpeetoom schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:20:
Kijk dit bedoel ik dus! Ik ben direct afhankelijk van de zon voor energiehuishouding, daar hebben jullie met een NUON aansluiting geen last van.
Heb je de mogelijkheid tot een aansluiting ook niet?
Ga nu eens een energie voorziening maken zonder nuon. Dan piepen jullie wel anders.
Nee bedankt. :) Ik ben toch erg gesteld op mijn apparatuur en ik zorg wel dat ik een woonruimte uitkies waar een netaansluiting is... Dan heb ik ook de meeste rendement van mijn zonnestroompaneeltjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CanonG1 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:33:
[...]
[...]
Volgens mij kan een paar kilometer verlengkabel hem wel van sluis tot sluis brengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
arnob schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:53:
Volgens mij kan een paar kilometer verlengkabel hem wel van sluis tot sluis brengen :+
:)

Ik was meer benieuwd of een netaansluiting fysiek niet mogelijk was (hij woont bijv. hier) of dat het een bewuste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik was meer benieuwd of een netaansluiting fysiek niet mogelijk was (hij woont bijv. hier) of dat het een bewuste keuze is.
Haha, grapjas :P

Anyhow!
zonnigtype schreef

http://www.solarnrg.nl/prijzen/prijzennet.html

2.000 euri systeempje (peanuts) ga je echt never nooit niet mee zelfs maar in de verste verte in de buurt van 3.000 kWh netinvoeding mee komen.
De bottomline van mijn custom-made-rooskleurig-doch-realistisch-beeld-foldertje zal zijn:

Wees niet bang voor 'de 3000 grens' en zet voor wél 3000€ aan panelen op je dak!

Ik zal eens kijken hoe ver ik haar krijg!
To be continued :D

zou dit iets zijn? Of misschien dit. omdat die eerste misschien niet helemaal op een dak thuis hoort...

edit:

holy ***! ik lees nu even goed wat er in dat tabelletje staat. Ik dacht dat het allemaal onder de 5000€ bleef... Maar het komt er niet eens onder! Komma niet goed gezien. Hoewel ik me ten zeerste afvraag hoe ik die ooit heb kunnen missen 8)7 Nou ja, dan leg ik zelf maar wat bij ^^

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 184202 op 18-07-2007 21:35 . Reden: editje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
CanonG1 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:33:
[...]

[...]

Nee bedankt. :) Ik ben toch erg gesteld op mijn apparatuur en ik zorg wel dat ik een woonruimte uitkies waar een netaansluiting is... Dan heb ik ook de meeste rendement van mijn zonnestroompaneeltjes!
Nee, dat is niet mogelijk geen vastenligplaats, kan wel maar dan moet ik een lantaarnpaal kraken en daar komen ze zeer snel achter met de huidige apparatuur is 10 watt verschil op dat stroomnet al voldoende om op onderzoek te gaan.

Ik moet gewoon zelf sportend zijn, vandaar ik opzoek ben naar een geruisloze energiebron
voor de wintermaanden. "brandstofcel"

Ik blijf speuren op het internet. Ik vind voldoende merken die ze fabriceren maar nog niets aan de consument leveren.

Model van Efoy levert gewoon te weinig, wat is nu 65 watt "130 ampère per dag" Dat ding moet wel €3700, - kosten.

Enkel mijn koelkast gebruikt al 50/60 ampère per dag.

In de winter komt mijn WEBASTO centraleverwarming er nog eens bij, buiten mijn notebook, stereo en verlichting. Dan mag ik wel 2 van die Efoy's kopen hoppa €7400,-

Ik moet gewoon dan even een jaartje wachten en stroomdraaien met mijn stinkende lawaai makende milieuonvriendelijke dieselgenerator.

[ Voor 5% gewijzigd door LEX63 op 18-07-2007 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ajpeetoom schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:20: Kijk dit bedoel ik dus! Ik ben direct afhankelijk van de zon voor energiehuishouding, daar hebben jullie met een NUON aansluiting geen last van.
Het is een aansluiting die de "semi-onafhankelijke" netbeheerder Continuon zou moeten maken. NUON is een holding met leverancier onderdelen die formeel nix meer met de netbeheerder te maken mogen hebben (en er zeker niet zomaar "afspraken" mee mogen maken). Ook geen pretje, hoor, want als je eenmaal vast zit aan zo'n aansluiting, gieren de vastrechten uit je portemonnee tegenwoordig. Laat staan de aansluitkosten. Het zijn "slimme rakkers" (hier stond eerst wat anders, toch maar geschrapt) die netbeheerders... Wees maar blij met je "autonome" energievoorziening.
Ben maar een simpele burgermans, ik "maak" geen energievoorzieningen, ik wek gewoon hartstikke groene stroom op uit zonnepaneeltjes op die ik gekocht heb. Simple as that, dezer maanden wat minder dan andere jaren. Dat weet je als je een licht- en seizoensafhankelijk productiesysteem koopt, geen nieuws onder de zon dus. Ik heb niets met NUON. Tenminste. Ik zou wel willen, maar dan heb je mogelijk nog nooit van (gedwongen en peperdure) stadswarmte gehoord...
Geen zon of wind = op de lange termijn geen energie.
Klopt. Zonder zon (= ook geen wind) geen leven. Dan hadden we deze discussies niet hoeven voeren.
PS. noem nuon kan natuurlijk ook een andere stroomleverancier zijn.
Die had ik al in 2003 verkozen. Echte Energie wordt nu zonder mij te raadplegen aan Eneco verkocht en de klanten worden bij Greenchoice gedumpt. Nog nix gehoord, ik ga maar weer eens e-mailtjes versturen... :X (diepe zucht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zat vandaag even te kijken naar de specs van wat zonnecellen, waaronder deze en dan met name de I/V-curve op pagina 2.
Is deze curve voor vrijwel alle zonnecellen zo "blokvormig"? Oftewel is er een vrij duidelijk optimum-spanning voor de grootst mogelijke opbrengst en hoe houden omvormers daar rekening mee, wanneer je die cellen in serie plaatst?
Is er vanaf elke cel (paneel) een aparte meetdraad?
Het lijkt me dat als er 1 cel een beetje minder zonlicht krijgt, -in geval van serieschakeling van de cellen- dat je een behoorlijk laag rendement hebt als de spanning over 1 cel ineen zakt doordat de stroom te hoog is voor de hoeveelheid zonlicht die erop valt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 06:26
TD-er schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:14:
Het lijkt me dat als er 1 cel een beetje minder zonlicht krijgt, -in geval van serieschakeling van de cellen- dat je een behoorlijk laag rendement hebt als de spanning over 1 cel ineen zakt doordat de stroom te hoog is voor de hoeveelheid zonlicht die erop valt.
Dat is wel de praktijk. Als er ook maar een klein stukje schaduw op een paneel valt dan kan de hele opbrengst ineen storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Is deze curve voor vrijwel alle zonnecellen zo "blokvormig"?
In de zonnecelwereld wil je die juist zo 'blokvormig' mogelijk hebben, omdat dan je fill factor het grootst is.

FF=max power / (open circuit potentiaal * kortsluit stroom)

Dus zeg maar de maximale oppervlakte die je onder de grafiek kan krijgen, gedeeld door het oppervlak dat je krijgt van de rechthoek, waarin de oorsprong en de snijpunten van de assen met de grafiek drie van de hoekpunten zijn.

Bij mijn eigen cellen droom ik van dat soort curves :+

[ Voor 18% gewijzigd door stefan001 op 19-07-2007 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@stefan001 & ookhoi,
Ik snap dat je dat ook zo blokvormig mogelijk zou willen hebben, omdat je dan inderdaad zo'n hoog mogelijk vermogen zou kunnen halen.
Het nadeel is echter dat wanneer de spanning te veel inzakt (doordat de stroom te groot wordt), het rendement dan heel erg snel inzakt.
Zou het dan niet uitkunnen om per zonnecel een eigen omvormer te gebruiken, zodat het gemiddelde rendement per cel omhoog gaat?
Ik kan me namelijk goed voorstellen dat buiten een ongelijke belichting van de cellen, er ook toleranties zijn in de panelen. Hierdoor zou dan het rendement van de 'betere' cellen minder kunnen worden dan max haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Zonnecellen worden doorgaans getest op rendement, en zullen ook zo bij elkaar worden gezet. Ik ken iemand die een speciale tester ervoor heeft ontworpen zelfs :). Je moet er gewoon voor zorgen dat alle cellen even goed worden belicht, dan is een extra omvormer per cel echt overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik ben me nu gewoon even aan het verdiepen in de techniek erachter, vandaar mijn vragen.
Ik heb ook een paar kleine celletjes bij de Conrad besteld (orde van 100 mW/stuk) puur om te experimenteren en een beetje van de materie beter te begrijpen. Eens kijken of ik van 't weekend tijd heb om een test-opstelling te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik zat vandaag even te kijken naar de specs van wat zonnecellen, waaronder deze en dan met name de I/V-curve op pagina 2.
Is deze curve voor vrijwel alle zonnecellen zo "blokvormig"? Oftewel is er een vrij duidelijk optimum-spanning voor de grootst mogelijke opbrengst en hoe houden omvormers daar rekening mee, wanneer je die cellen in serie plaatst?
In alle netgekoppelde omvormers zit een zgn. MPPT, een Maximum Power Point Tracker, en dat onderdeel doet precies wat de naam al weergeeft: het kijkt continu naar waar het optimale I/V-punt ligt en zorgt ervoor de zonnestroompanelen optimaal belast worden.
Is er vanaf elke cel (paneel) een aparte meetdraad?
Nee, de MPPT meet de totale spanning, en kijkt af en toe 'een beetje hoger' en 'een beetje lager' om te zien of het punt verlegd moet worden.
Dat is correct. Een gedeeltelijke beschaduwing van één cel zorgt er voor dat het vermogen van de gehele string (dat kan één paneel zijn of een stel panelen in serie) in elkaar zakt. Daarom moet beschaduwing ook voorkomen worden.
Zou het dan niet uitkunnen om per zonnecel een eigen omvormer te gebruiken, zodat het gemiddelde rendement per cel omhoog gaat?
Dat zou alleen zin hebben als je in een situatie zit waarin gedeeltelijke beschaduwing niet te vermijden is. Overigens zou ik dan niet per cel een omvormer inzetten, maar per paneel, anders is het economisch niet haalbaar.

Terzijde: een paar jaar geleden werd de OK4-omvormer veel geleverd. Dat is een type omvormer wat over het algemeen aan één 100Wp paneel gekoppeld werd. Een flink percentage van deze omvormers was niet goed, en een groot gedeelte is door de leveranciers vervangen. Echter, er werden geen 100Watt omvormers geleverd maar overwegend Mastervolt Soladin 600's. En dat zijn string-omvormers voor meerdere panelen in serie. Als je dus een situatie hebt waarin sommige panelen schaduw hadden dan kost dit je dus opgewekte elektriciteit, omdat in de OK4-situatie slechts de beschaduwde panelen vermogensmindering hadden, maar in de Soladin 600-situatie alle panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Vraagje,

Ik heb een zonnepaneel met gebroken "sterglas" uit me poten laten donderen door een windvlaag. Net als een kapote auto ruis. Ben al bezig geweest, heb het idee dat het glas aan de zonnecellen vast zit gekit.

Is het iemand ooit wel eens gelukt het kapotte glas te verwijderen en te vervangen door soort gelijk gehard glas?

[ Voor 17% gewijzigd door LEX63 op 19-07-2007 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
ajpeetoom schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 22:24:
Vraagje,

Ik heb een zonnepaneel met gebroken "sterglas" uit me poten laten donderen door een windvlaag. Net als een kapote auto ruis. Ben al bezig geweest, heb het idee dat het glas aan de zonnecellen vast zit gekit. Heeft iemand dit ook ooit eens gehad?
Om antwoord te geven op je vraag: Nee.
Maar misschien kan je carglass bellen? :P Ik zou kijken of een of andere garage er wat aan kan doen. Met hars ofzo werkt dat. Het zou trouwens inderdaad goed kunnen dat die cel aan het glas vast zit. Volgens mij wordt dat gelamineerd (maar weet ik niet zeker).

[ Voor 50% gewijzigd door stefan001 op 19-07-2007 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Voor zover ik weet is het inderdaad een laminaat en zit de hele boel erg goed aan elkaar.
Behalve voor de stevigheid, heeft dat nog een ander, veel belangrijker doel: Veiligheid als het glas breekt. |:(
Want het is niet zo leuk als er een groot stuk glas los zou raken en vallen. :?
Zeker niet van grotere hoogte.
Dat is een scherpe ervaring....
Valt die breuk niet onder de glasverzekering? Het is immers glas.

De prijs van een systeem wordt hoger, als er meer omvormers nodig zijn.
De grootste kosten zijn het totale ontwerp.
Of anders gezegd, een enkele 100W omvormer is niet veen goedkoper als een 1500W exemplaar.
Die is wlliswaar groter, maar aan onderdelen niet zo veel duurder. Ook de assemblage is niet veel anders van prijs. Maar de ontwerpkosten tellen wel fors door.

Bij een stringsysteem, alles in serie, is de bedrading ook eenvoudiger.

[ Voor 4% gewijzigd door guus.assmann op 19-07-2007 23:39 ]

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
guus.assmann schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 23:38:
[...]

De prijs van een systeem wordt hoger, als er meer omvormers nodig zijn.
De grootste kosten zijn het totale ontwerp.
Of anders gezegd, een enkele 100W omvormer is niet veen goedkoper als een 1500W exemplaar.
Die is wlliswaar groter, maar aan onderdelen niet zo veel duurder. Ook de assemblage is niet veel anders van prijs. Maar de ontwerpkosten tellen wel fors door.

Bij een stringsysteem, alles in serie, is de bedrading ook eenvoudiger.
Ik zat zelf aan het volgende idee te denken:
De meeste DC-DC-converters werken met condensatoren of een spoel, om tijdelijk de energie in op te slaan.
Even kijken naar het idee met condensatoren.
Dat werkt op hetzelfde principe als een geschakelde voeding. Je laad een elco op tot een bepaalde spanning en wisselt dan die elco om met een andere (schakelen met transistoren natuurlijk), die net stroom heeft staan leveren en dus weer deels ontladen is.
Door nu aan de bron van de omvormer niet steeds 2 condensatoren telkens te wisselen, om zo een zo stabiel mogelijke ingangspanning te krijgen, maar voor bijvoorbeeld 4 panelen, alwisselend 8 condensatoren steeds langs te gaan, kun je de achterliggende omvormer vrijwel gelijk houden en hoef je alleen maar een paar extra componenten te gebruiken om de verschillende ingangen af te tasten en voor de MPPT zul je dan iets meer moeten schrijven voor in de processor en mischien een extra A/D-conversie moeten doen om de spanning vanaf elk paneel te meten. (vermogen weet je, omdat dat evenredig is met de tijd die je nodig hebt om de elco tot een bepaalde spanning leeg te trekken en eigenlijk weet je de spanning van het paneel ook, omdat dat de spanning over de elco is als je overschakelt naar een andere elco.)

Extra bedrading vanaf de panelen naar binnen is inderdaad nodig, maar veel complexer hoeft dat toch niet te worden, omdat je bijvoorbeeld 1 (dikke) massa-draad kunt trekken naar alle panelen en de +pool van elk paneel kun je door zo'n 4-aderige buiten-kabel laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
TD-er schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 08:53:
Extra bedrading vanaf de panelen naar binnen is inderdaad nodig, maar veel complexer hoeft dat toch niet te worden, omdat je bijvoorbeeld 1 (dikke) massa-draad kunt trekken naar alle panelen en de +pool van elk paneel kun je door zo'n 4-aderige buiten-kabel laten lopen.
Je hebt te maken met twee factoren:

- Koper is duur (het wordt niet voor niets zo veel gestolen).

- Zonnestroominstallaties worden ontworpen voor een economisch optimum.

Bij mijn zonnestroompanelen zitten twee kabels van 10m lang en 4mm2 doorsnede. Ik durf je niet te zeggen wat dat kost, maar goedkoop zal het niet zijn. €3-4 de meter? Dus toch al gauw €60-80 aan koperdraad. Ik heb drie panelen (nu dus in serie). Stel dat je die alledrie hun eigen omvormer wilt geven dan heb je twee keuzes: de omvormers buiten op de panelen monteren en relatief dunne AC-kabels naar binnen laten lopen, of 6 dikke koper kabels naar binnen trekken. De eerste optie is geen succes gebleken: het buiten ophangen van omvormers verlaagt de betrouwbaarheid. De 6 dikke kabels is mogelijk, maar is dus drie keer zo duur als bij serieschakeling. En hierbij zijn geen shortcuts mogelijk: de enige mogelijkheid voor een doorvoer zonder verlies is veel koper!

Verder zijn, zoals al gezegd, drie kleine omvormers waarschijnlijk veel duurder dan één grote omvormer.

Het is heel simpel: je werkt met een economisch optimum, niet met een energetisch optimum. Daarom zijn string-omvormers zo populair: het is de goedkoopste oplossing. De markt roept om lagere prijzen voor PV-installaties; de technici komen met oplossingen als deze. Gewoon zorgen dat je geen schaduw op je panelen hebt, dan is er niets aan de hand.

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2007 10:25 . Reden: Zpelvaud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
De naam van dit forum kan beter veranderd worden in "NET GEKOPELDE ZONNE-ENERGIE"

Wat mij opvalt, is dat het merendeel van de deelnemers aan dit forum een net gekoppelde zonne-energie installatie heeft. Niet dat ik hier op tegen ben hoor maar het valt op.

[ Voor 18% gewijzigd door LEX63 op 20-07-2007 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:17
jeetje, zit het je zo dwars? ;)
zal maar niet nog eens zeggen hoeveel mijn 3500 Wp netgekoppelde panelen opbrengen :p

Het lijkt me trouwens ook gewoon logisch: zonne energie is niet zo handig om stand-alone te hebben bij gebrek aan een goede manier om energie op te slaan.

[ Voor 41% gewijzigd door RikTW op 20-07-2007 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ajpeetoom schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 13:03:
De naam van dit forum kan beter veranderd worden in "NET GEKOPELDE ZONNE-ENERGIE"

Wat mij opvalt, is dat het merendeel van de deelnemers aan dit forum een net gekoppelde zonne-energie installatie heeft. Niet dat ik hier op tegen ben hoor maar het valt op.
Dat klopt :) Dat komt omdat het merendeel van de inwoners van Nederland, en - dus - het merendeel van de GoTters, een netaansluiting heeft. Tel daarbij op dat een netgekoppelde zonnestroominstallatie de makkelijkste en meest efficiënte manier is om je eigen energie op te wekken en het plaatje is compleet. Verreweg de meeste Nederlanders kunnen op hun woning nu eenmaal geen windturbine plaatsen om een manier die zinvol is.

Autonome systemen op een schaal die een compleet huis van elektriciteit kan voorzien kom je weinig tegen omdat het veel duurder is! Verder is het ook een stuk minder milieuvriendelijk omdat de accu's maar een beperkte levensduur hebben en periodiek vervangen moeten worden. Het is ook veel midner efficiënt omdat in de zomer veel energie verloren gaat omdat je het simpelweg niet op kunt maken, en zoals jij al eerder aangaf levert het inde winter zo weinig op dat je dan een generator zou moeten laten draaien.

Dus zo opvallend is het allemaal niet, het is volstrekt logisch :)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 20-07-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
ssj3gohan schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:27:
Zonnigtype: (quoten kost zoveel forumruimte dus dan maar zo), het moet toch mogelijk zijn om koeling dan te bewerkstelligen met een simpele convector, lijkt mij
Het zou al iets schelen als er een kleine ruimte tussen de panelen en het dak gelaten zou worden (op een schuin dak). De warme lucht achter de panelen kan dan voor trek zorgen, en samen met eventuele wind de panelen aan de achterkant wat koelen.
Ook is die polderpv gast wel erg enthousiast (eenzijdig?) op zn site...
Tja, tis zijn site ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
CanonG1 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:22:
Zonnestroompanelen kunnen eigenlijk maar op één manier stuk en dat is als de afdichting het begeeft en er vocht bij de cellen komt.
Je kan ze naar het schijnt ook uit je poten laten donderen door een windvlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Ik ben mijn moedertje ervan aan het overtuigen dat ze ook zonnepanelen op het dak moet gooien omdat ze dan vrijwel op 0€ uit komt aan het eind van het jaar. (Gebruikt 'vrijwel geen' stroom) Alles spaarlampen.
Heb je dat doorgerekend? Zonnepanelen zijn nog niet rendabel, en zeker niet in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Het verhogen van de spanning is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan het verhogen van de stroom.
De reden is niet alleen economisch maar ook natuurkundig.
Zo is er een regel / wet over vermogen. (en verlies)
P=IxIxR. Vermogen is de stroom in het kwadraat maal de weerstand.
Door de stroom te vergroten, nemen de verliezen dus sprongsgewijs toe.
Maar bij het verhogen van de spanning kan de stroom gelijk blijven als het vermogen toeneemt.
Componenten die een hogere spanning kunnen verdragen zijn niet zo veel duurder dan bij een grotere stroom.
En het doel is om 230V AC op te wekken. Een hogere DC-spanning als uitgangspunt is dan ook voordeliger.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Zojuist heb ik de gegevens van mijn panelen nog eens bekeken.
Van iedere string houd ik alle opbrengsten apart bij.
Ook laat ik er een rekensommetje op los om de opbrengs per paneel te bekijken.
Hiermee kan ik ook het verschil per paneel, afhankelijk van de opstelling vergelijken.
En wat blijkt, de panelen die het hoogst zitten, en schuim op het dakvlak, zijn het beste.
De panelen die lager en onder dezelfde hoek zitten, zijn slechter af.
Beschaduwing van een deel heeft niet zo veel invloed. (Is maar een kort deel van de dag)
De panelen die (bijna) horizontaal liggen, zijn nu beter dan de laagliggende.
In de winter is dit net omgekeerd. De variatie is meer dan 10%.
Deze bevindingen onderschrijven dus dat ook veranderen van de hoek t.o.v. vertikale-as een grote invloed heeft. En wel precies zoals verwacht.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is het dan niet een idee om een systeem te hebben waarbij het loont om aan het begin van de wintermaanden eens op het dak te klauteren om de hoek van de panelen bij te stellen? Al na gelang dus de zon hoog aan de hemel staat of juist lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:48:
Is het dan niet een idee om een systeem te hebben waarbij het loont om aan het begin van de wintermaanden eens op het dak te klauteren om de hoek van de panelen bij te stellen? Al na gelang dus de zon hoog aan de hemel staat of juist lager.
Scheelt je misschien een paar procent, omdat de zon in de winter veel minder vaak schijnt én als hij schijnt ook veel minder energie levert. Je moet dat afwegen tussen hoeveel energie (en geld) een dergelijke verstelbare installatie kost t.o.v. een vast opgesteld systeem. Eigenlijk bijna dezelfde argumenten als voor/tegen een tracker gelden. Mensen die echt de laatste Wattuur uit het systeem willen persen (vooral autonome systemen) hebben dit soort systemen, als ik de pioniers van www.homepower.com en www.fieldlines.com mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
guus.assmann schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:42:
de panelen die het hoogst zitten, en schuim op het dakvlak, zijn het beste.
Hoe zitten je panelen precies? Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

guus.assmann schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:32:
Het verhogen van de spanning is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan het verhogen van de stroom.
De reden is niet alleen economisch maar ook natuurkundig.
Zo is er een regel / wet over vermogen. (en verlies)
P=IxIxR. Vermogen is de stroom in het kwadraat maal de weerstand.
Door de stroom te vergroten, nemen de verliezen dus sprongsgewijs toe.
Maar bij het verhogen van de spanning kan de stroom gelijk blijven als het vermogen toeneemt.
Componenten die een hogere spanning kunnen verdragen zijn niet zo veel duurder dan bij een grotere stroom.
En het doel is om 230V AC op te wekken. Een hogere DC-spanning als uitgangspunt is dan ook voordeliger.
Hierbij moet, niet echt ingaand op de validiteit van de inhoud (want dat weet ik niet), wel gezegd worden dat P = I^2R alleen maar opgaat voor ideale stroombronnen en ohmse belastingen. Geen van beiden bestaan (het is een wiskunde idealisatie). Ik kan me voorstellen dat een DC-bron als een zonnepaneel een vrij goede benadering van een ideale stroombron is, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Het wordt langzaam weer tijd om http://www.nuonsolarteam.nl/ in de gaten te gaan houden. In oktober brandt de strijd los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:22:
Hierbij moet, niet echt ingaand op de validiteit van de inhoud (want dat weet ik niet), wel gezegd worden dat P = I^2R alleen maar opgaat voor ideale stroombronnen en ohmse belastingen. Geen van beiden bestaan (het is een wiskunde idealisatie). Ik kan me voorstellen dat een DC-bron als een zonnepaneel een vrij goede benadering van een ideale stroombron is, overigens.
Klopt, voor PV-panelen geldt deze regel vrijwel zonder beperkingen. Dikkere kabels = minder weerstand = minder verloren vermogen. Mijn 3 panelen van 185 Wp staan dus in serie en produceren 70+ V en 7+ A. Dat is een behoorlijke stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ookhoi schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:47:
Het wordt langzaam weer tijd om http://www.nuonsolarteam.nl/ in de gaten te gaan houden. In oktober brandt de strijd los.
Pas je op dat dat je, net als de mainstream media, niet alleen focust op Delft? Ook in Twente wordt een mooie zonne-auto gebouwd: Solar Team Twente. Fantastisch dat een land als Nederland met twee teams meedoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Interessant. Ik kende ze niet. Dank!

Site is alvast stukke beter; veel meer informatie over de auto.

Belooft een spannende race te worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ookhoi schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 16:02:
Interessant. Ik kende ze niet. Dank!

Site is alvast stukke beter; veel meer informatie over de auto.

Belooft een spannende race te worden!
Je kunt ze steunen door een zonnecel te adopteren. Ik heb het ook gedaan, het kost €25.

http://www.solarteam.nl/Adopt%20A%20Cell/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@CanonG1
In een vorig deel van het forum heb ik links naar foto's gezet.
(En daar staan ook plaatjes bij van mijn boiler installatie)
Er zitten 4 panelen boven een schuin pannendak.
Dan 6 stuks bijna vlak, hoek tussen de 5 en 10 graden.
Lager, weer schuin zitten er 9, verdeeld over 5 en 4.
4 Strings dus, met 4 Soladin 600's.
De Soladin met de 6 panelen (125WP elk) zit vaak in de begrenzing, tenminste in de zomer.

Heeft iemand misschien een defecte Soladin 600?
Ik wil gaan uitzoeken hoe de stroommeting werkt.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Ik heb er weer 6 panelen siemens 55 watt bij, voor €450,- 8 jaar oud, voor op mijn voordak van mijn boot. Dus totaal 330 watt piek er bij. nu totaal 1230 watt piek.

Komt van een thuinhuis af. Ga het lekker aansluiten vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:54:
[...]

Klopt, voor PV-panelen geldt deze regel vrijwel zonder beperkingen. Dikkere kabels = minder weerstand = minder verloren vermogen. Mijn 3 panelen van 185 Wp staan dus in serie en produceren 70+ V en 7+ A. Dat is een behoorlijke stroom.
Jammer dat het systeem van PV Wirefree nooit echt van de grond gekomen is. Dat zou de totaalprijs van een PV installatie al een stuk naar beneden gebracht hebben. http://www.pv-wirefree.nl/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Voor mijn foto's, zie het topic Zonnepanelen geplaatst deel 2 zaterdag 14 oktober 2006 12:08
Daar is ook de opstelling vrij goed te zien.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
guus.assmann schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:42:
En wat blijkt, de panelen die het hoogst zitten, en schuim op het dakvlak, zijn het beste.
Beschaduwing van een deel heeft niet zo veel invloed. (Is maar een kort deel van de dag)
De panelen die (bijna) horizontaal liggen, zijn nu beter dan de laagliggende.
In de winter is dit net omgekeerd. De variatie is meer dan 10%.
Deze bevindingen onderschrijven dus dat ook veranderen van de hoek t.o.v. vertikale-as een grote invloed heeft. En wel precies zoals verwacht.
OK, ik heb de foto gevonden (na wat zoekwerk, het was deze post in deel 1...).

Afbeeldingslocatie: http://i85.photobucket.com/albums/k41/guus_assmann/Zonnedak2.jpg

Dat bovenste panelen het beter doen dan dan de onderste vind ik niet heel gek; ze krijgen extra zonlicht doordat de horizontaal opgestelde panelen het licht op deze panelen spiegelen.

Liggen die horizontale panelen volledig vlak? Heb je geen last van regenwater wat er op blijft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ajpeetoom schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 11:05:
Ik heb er weer 6 panelen siemens 55 watt bij, voor €450,- 8 jaar oud, voor op mijn voordak van mijn boot. Dus totaal 330 watt piek er bij. nu totaal 1230 watt piek.

Komt van een thuinhuis af. Ga het lekker aansluiten vandaag.
Dat is € 1,36 per Wp, dat is fenomenaal laag! Tuurlijk, ze zijn 8 jaar oud, maar dat betekent dat ze nog zeker 15-25 jaar of langer dienst kunnen doen. Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
De panelen op het platte dak liggen onder een kleine hoek, sinds een tijdje.
Die hoek is tussen de 5 en 10 graden, de kant die het verst van de dakrand af zit, is iets hoger.
Water liep er wal vanaf, de alumilium hoekprofielen sluiten in de hoeken niet volledig.

Als je van menig bent dat de bovenste panelen voordeel hebben van weerkaatst zonlicht, dan bevestigd dat een idee dat ik laatst kreeg.
Want wat er hoofdzakelijk weerkaatst zal worden is in ieder geval (veel minder) infra-rood.
Dat zal immers al door de panelen zijn opgenomen. (Ze zijn vrij donker van kleur)
Het idee? Maak een spiegel die IR doorlaat en andere golflengten weerkaatst.
Filter zo dus de komponenten die een negatieve bijdrage leveren eruit.
Glas of kunststof met de juiste coating zal het wel doen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
CanonG1 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 12:09:
[...]

Dat is € 1,36 per Wp, dat is fenomenaal laag! Tuurlijk, ze zijn 8 jaar oud, maar dat betekent dat ze nog zeker 15-25 jaar of langer dienst kunnen doen. Goed man!
Tip hou internet verkoop sites als marktplaats, ebay, speurdes in de gaten. Ik hoop het seisoen weer iets te verlengen. 1 paneel heb ik appart aangesloten alleen om mijn startaccu's van hoofdmotor, aggergaat op spanning te houden.

Panelen zien er nog goed uit ondanks hun leeftijd.

Al mijn daken leggen nu vol dus de komende jaren geen panelen meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Ik voel me nu helemaal een energiezuinige in de dop deze vakantie. Ik ga morgen op vakantie met onder meer een lamp op zonne-energie en nog een nice gadget:

Afbeeldingslocatie: http://www.knivesandtools.com/productimages/rubytech/large/ru32111.jpg
Rubytec zaklamp/oplader ding.
Onwijs fel LED licht (3 standen) en er komt een kabel uit met verwisselbare stekkertjes om bv telefoon of pda op te laden. Maximaal 400mA, 2W.
Beetje slingeren en gaan.
Helaas heeft mijn pda mini usb nodig dus ik heb al lopen klussen maar so far werkt het niet.
Dus waarschijnlijk zal die pda wel 500mA nodig hebben.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Jazzper schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 23:34:
Ik voel me nu helemaal een energiezuinige in de dop deze vakantie. Ik ga morgen op vakantie met onder meer een lamp op zonne-energie en nog een nice gadget:

[afbeelding]
Rubytec zaklamp/oplader ding.
Onwijs fel LED licht (3 standen) en er komt een kabel uit met verwisselbare stekkertjes om bv telefoon of pda op te laden. Maximaal 400mA, 2W.
Beetje slingeren en gaan.
Helaas heeft mijn pda mini usb nodig dus ik heb al lopen klussen maar so far werkt het niet.
Dus waarschijnlijk zal die pda wel 500mA nodig hebben.
Er bestaan op klapbare panelen spanning instelbaar. Even googelen. Ook bestaan een koffers met uitklapbare 40 watt paneel. "beetje prijzig" €400,-

Heeft er iemand intresse hoe je heel goedkoop een laadregelaar kan maken voor het opladen van accu's tot zeer grote vermogens 100 ampere of meer "afhankelijk rolairs"

[ Voor 8% gewijzigd door LEX63 op 23-07-2007 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ajpeetoom schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:24:
[...]

Heeft er iemand intresse hoe je heel goedkoop een laadregelaar kan maken voor het opladen van accu's tot zeer grote vermogens 100 ampere of meer "afhankelijk rolairs"
Het lijkt mij dat hier -in het electronica sub-forum- het eigenlijk altijd wel gewaardeerd wordt als er schema's gepost worden.
Als je een discussie erover verwacht, kan dat in een eigen topic, met een linkje van hier daar naartoe ;)
* TD-er is in elk geval altijd wel geinteresseerd in mooie en goedkope oplossingen/technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ajpeetoom schreef op maandag 23 juli 2007 @ 10:24:
Bedoel je een laadstroom van 100A? Wat heb jij voor panelen? Als er stromen van 100A lopen zou ik overwegen om naar een hogere spanning te gaan, 24V of zelfs 48V. Of beter nog: een dikke omvormer en alles 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
CanonG1 schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 17:16:
[...]
Je kunt ze steunen door een zonnecel te adopteren. Ik heb het ook gedaan, het kost €25.
http://www.solarteam.nl/Adopt%20A%20Cell/
Het Nuon Solar Team heeft ook een zonnecel geadopteerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Lort Gob schreef op maandag 23 juli 2007 @ 17:31:
Het Nuon Solar Team heeft ook een zonnecel geadopteerd ;)
Moehahahaha, je hebt gelijk, wat geweldig! Eén cel ook :D

Volgens mij is de concurrentie vrij mild tussen die twee teams vrij mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Uche uche... Onze Wubbo heeft zomaar even ettelijke miljoenen binnengesleept voor de zonne-auto Nuna en nu moeten duurzame-energie-enthousiasten gaan dokken voor een proof-of-concept? Beetje raar hoor.

Beter idee is om een flinke sponsor te vinden, is echt niet zo moeilijk. Dit is een beetje geldklopperij, je kun je geld beter in een set spaarlampen of zonnepaneeltje steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
ssj3gohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:33:
Uche uche... Onze Wubbo heeft zomaar even ettelijke miljoenen binnengesleept voor de zonne-auto Nuna en nu moeten duurzame-energie-enthousiasten gaan dokken voor een proof-of-concept? Beetje raar hoor.

Beter idee is om een flinke sponsor te vinden, is echt niet zo moeilijk. Dit is een beetje geldklopperij, je kun je geld beter in een set spaarlampen of zonnepaneeltje steken.
Ik verwacht echt geen enkele return voor mijn €25, alleen de pret van het feit dat er twee Nederlandse teams meedoen aan een evenement wat ik al nauwkeurig zou volgen als er geen Nederlanders aan meededen. Ik ben totaal niet chauvinistisch (als het NL voetbal-team iets wint doet me dat niet zo veel, en dat is maar goed ook - met de resultaten van de afgelopen paar jaar :+) maar die drie keer dat ik het Nuon solar team zag rondspetteren in die fontein in Adelaide kreeg ik toch wel een warm gevoel. Het gaf me het gevoel dat ons onderwijssysteem blijkbaar nog niet helemaal naar de kloten is, dat er nog jonge mensen zijn die iets 'anders' durven en dat er nog iets is waar Nederlanders niet middelmatig maar gewoon goed in zijn. Bewijzen daarvan zie je de laatste tijd veel en veel te weinig.

Ik vind het gewoon leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

OK, kheb dan een goed idee!

Sponsor een veel kleiner, armer team van Delftse ingenieurs met het bouwen van de eerste Nedelandse waterstofkart in de nieuwe raceklasse Formula Zero (als in: zero emissions en als in formula 3000)! Met een donatie van 25 euro aan onze teammanager Edgar van Os (www.forze-delft.nl) krijg je misschien een aardig bedank-emailtje en betaal je de helft van ons broodnodige soldeerstation voor het in elkaar solderen van sensor-pcb'tjes met gratis MAX6675 temperature digitizer samples! Of je betaalt éénzesde van het mainboard van ons boordcomputersysteem!

Wij als internationale mobiele kartrace promoten duurzame energie uit écht duurzame bronnen en laten zien dat met duurzame energie ook leuke dingen kunnen worden gedaan, behalve allemaal politiek gepraat en slechts bij twee mensen in heel nederland fatsoenlijk aangelegde ritsen zonnepanelen! Is toch veel leuker dan de zonnerace?

Het is dat ik zelf meedoe aan formula zero en het echt een geweldig team is en de kart werkelijk een geweldig staaltje van techniek wordt, anders was ik waarschijnlijk enthousiaster geweest over het solar team gezien dat van mn eigen faculteit is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Wat is er duurzaam aan een waterstofkart dan? :P Iets met energiedragers en bronnen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

tis ook zo hypocriet als maar kan, maar de bedoeling is dat er on-site bij races duurzaam energie wordt opgewekt en zo wordt omgezet in waterstof. Laten we het zo zeggen: het klinkt leuk en het krijgt een hoop aandacht. Verder is het vooral een technologische 'tussenvorm' tussen formula student (lawaaibakken) en de solar challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
En met welke efficientie wordt die microgolfstraling opgewekt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:13

Shabbaman

Got love?

ssj3gohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:42:
Wij als internationale mobiele kartrace promoten duurzame energie uit écht duurzame bronnen en laten zien dat met duurzame energie ook leuke dingen kunnen worden gedaan, behalve allemaal politiek gepraat en slechts bij twee mensen in heel nederland fatsoenlijk aangelegde ritsen zonnepanelen!
Volgens mij kan je met duurzame energie genoeg leuke dingen doen: computerspelletjes spelen, teevee kijken, bier koelen... Racen is eerder energieverspillend dan duurzaam. Behalve je waterstof worden er nog meer energie en grondstoffen gebruikt. Hoe ga je dat compenseren?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227362

ssj3gohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 19:33:

Hey Dude,

Wat ik persoonlijk even wil rechtzetten is dat Wubbo geen ettelijke miljoenen voor ons heeft binnen gesleept. We moeten zelf hard knokken voor elke cent. Wel hebben we het voordeel dat de vorige Nuna's iets gepresteerd hebben in het verleden (Drie maal winnen!!) en ik weet dat dit zonder de hulp van Wubbo niet mogelijk geweest zou zijn.

Ik hoop dat jullie bij de komende FZ race ook gaan winnen en daarmee een trend zetten voor de volgende teams. Zoals nuna 1 dat voor ons heeft gedaan. Hulde voor die gasten.

Blijf allemaal lekker onze website checken: www.nuonsolarteam.com

Onze blog zal meer up to date items laten zien. Binnenkort gaan we onze eerste testrit maken!! Nog even hard werken!! Ajo ik ga de werkplaats weer in...

Joep

Productie & Ergonomie
Nuon Solar Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Shabbaman schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:15:
Volgens mij kan je met duurzame energie genoeg leuke dingen doen: computerspelletjes spelen, teevee kijken, bier koelen... Racen is eerder energieverspillend dan duurzaam. Behalve je waterstof worden er nog meer energie en grondstoffen gebruikt. Hoe ga je dat compenseren?
Racen is vermaak (net als computerspelletjes spelen, teevee kijken, bier koelen trouwens). Het gaat er vooral om waterstof te promoten als energiedrager voor voertuigen. Ik zie niet zoveel in waterstof, maar het is een sympathiek idee. In principe vind ik alle PR voor alternatieven voor fossiele brandstoffen goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Hey cool, een echt nuon solar team-lid hier!! Nu krijgen we natuurlijk allemaal inside information die niemand anders heeft!! ;)

Spannend jongens, nog maar minder dan drie maanden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Laatst online: 25-05-2024
CanonG1 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:47:
[...]
Hey cool, een echt nuon solar team-lid hier!! Nu krijgen we natuurlijk allemaal inside information die niemand anders heeft!! ;)
Er zitten er vast wel meer. Sterker nog, ik weet het zeker ;)
Maar ik denk dat we gewoon de blog moeten volgen: http://blog.nuonsolarteam.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nieuws: Wetenschappers ontwikkelen 'zonnecellenverf'

Alweer iets uit de hoek van besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 16:50
laat die verf maar komen, schilder ik mijn hele huis mee over. En owee als er iemand tegen mijn huis aan zeikt, krijgt meteen een schok ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
jantje.vlaam schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:03:
laat die verf maar komen, schilder ik mijn hele huis mee over. En owee als er iemand tegen mijn huis aan zeikt, krijgt meteen een schok ;-)
Dan kom ik 's nachts tegen je huis zeiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
Shabbaman schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:15:
In de racerij gaat veel geld om. Dat maakt het mogelijk om nieuwe technieken te ontwikkelen en te benutten in een stadium dat ze nog lang niet rendabel zijn.

Als de technieken succesvol blijken dan worden ze in producten voor de gewone mens toegepast mits rendabel.

Auto's die gebruik maken van waterstof of zonne energie zullen groeien uit de races die nu plaats vinden. In Amerika worden overigens ook regelmatig races gehouden tussen "auto's" op electriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Anoniem: 227362 schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:27:
[...]

Hey Dude,

Wat ik persoonlijk even wil rechtzetten is dat Wubbo geen ettelijke miljoenen voor ons heeft binnen gesleept. We moeten zelf hard knokken voor elke cent. Wel hebben we het voordeel dat de vorige Nuna's iets gepresteerd hebben in het verleden (Drie maal winnen!!) en ik weet dat dit zonder de hulp van Wubbo niet mogelijk geweest zou zijn.

Ik hoop dat jullie bij de komende FZ race ook gaan winnen en daarmee een trend zetten voor de volgende teams. Zoals nuna 1 dat voor ons heeft gedaan. Hulde voor die gasten.

Blijf allemaal lekker onze website checken: www.nuonsolarteam.com

Onze blog zal meer up to date items laten zien. Binnenkort gaan we onze eerste testrit maken!! Nog even hard werken!! Ajo ik ga de werkplaats weer in...

Joep

Productie & Ergonomie
Nuon Solar Team
Ik kan niks anders zeggen dan: _/-\o_ (overigens, ik ken je en jij mij mogelijk ook). Er zitten een paar LR'ers bij ons team en totnogtoe loopt alles op rolletjes dus we hebben er het grootste vertrouwen in. Tzou trouwens leuk zijn als je een keertje langskomt! We hebben touchscreens ;)

edit: ja, sponsors zoeken is hard, hard werk, vraag edgar maar. We hebben nu eindelijk een hoofdsponsor maar dat heeft echt máánden geduurd. We mogen nog blij zijn dat ze zo ontzettend relaxt zijn naar ons toe, de meeste bedrijven sturen mailtjes terug met verhalen als 'jullie doelstellingen sluiten niet aan bij onze bedrijfsfilosofie' etc.

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 24-07-2007 18:41 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.