Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.146 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 12:50
Dat is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. Je hebt immers ook electroden nodig om de stroom af te vangen, die je er ook op moet 'schilderen'. De buitenste electrode moet dan ook nog eens licht doorlatend zijn. Daarbij is de dikte van de actieve laag in een plastic zonnecel typisch in de ordegrootte van 100 nm, dus dat zie ik je niet zomaar doen ;). Momenteel wordt dat gespincoat, het idee is dat dat later met een 'roll to roll' proces gemaakt kan worden. Maar dat is nog ver weg, in de orde van 20 jaar of zelfs langer.

Na even verder te lezen zie ik trouwens dat het al redelijk hetzelfde is als de standaard polymeer zonnecellen zoals ze al (in het lab dan) bestaan, alleen worden er andere polymeren gebruikt ipv de nanotubes. Die hebben alleen wel een minder goede geleiding dan koper :P, maar er komt veel meer bij kijken, zoals in welke dimensie ze goed geleiden (1-d, 2-d of 3-d), en wat de ligging van de banden zijn ten opzichte van de banden van de 'buckeyballs' (wat invloed heeft op spanning en stroom). Maar ik denk dat het te ver gaat om daar over door te gaan :P.

edit:
Je huis spincoaten met een zonnecel laagje 8)

[ Voor 30% gewijzigd door stefan001 op 24-07-2007 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 227475

Vandaag heb ik een eerst offerte aangevraagt voor een zonneboiler AWB Helioset 150 (in juni uitgekomen) heb namelijk ook een 2 jaar oude AWB HR ketel en ben daar zeer tevreden over.
Na het helemaal doornemen van dit topic kan ik echter geen opbrengstmeter voor een zonneboiler vinden.
Kan iemand daar wat meer infomatie over geven prijs, link etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
ssj3gohan schreef op maandag 23 juli 2007 @ 22:42:
Het is dat ik zelf meedoe aan formula zero en het echt een geweldig team is en de kart werkelijk een geweldig staaltje van techniek wordt, anders was ik waarschijnlijk enthousiaster geweest over het solar team gezien dat van mn eigen faculteit is :p
Even voor mij beeldvorming hoor....Hebben we het over deze kart?
http://www.new-energy.tv/...taat_test.html?trailer=35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Gebruikt zo'n waterstofkart ook een accu als 'buffer', of moet de brandstofcel direct meer vermogen gaan leveren zodra je op het gas trapt? Zit daar een grote latency tussen (het daadwerkelijk op het gas trappen en het leveren van meer vermogen door de brandstofcel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-04 06:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-04 20:12

mux

99% efficient!

Lort Gob: nee, maar het komt in de buurt. De kart die je daar ziet is van het bedrijf Formula Zero B.V., hij heet de 'mark II' (het was het tweede model dat ze hebben gemaakt). Wij maken, onafhankelijk van het bedrijf met ons team een hele nieuwe kart die nog niet af is (waar we pas net aan zijn begonnen te bouwen en ontwerpen). Het bedrijf heeft echter wel het startschot tot de race gegeven en ze hebben wel wat met Delft te maken, dus enige inspiratie trekken we er wel uit.

stefan001: Helaas mag ik niet vertellen hoe we precies oplossen dat een brandstofcel *UBERTRAAG* is. Maar we gebruiken o.a. ultracapacitors om pieken op te vangen (en er even hard vandoor te scheuren). Er zijn daar ook limieten aan (vrij strikte regelgeving) dus de precieze strategie kan nogal ingewikkeld worden.

edit: vergeten te zeggen: GATVER wat een teevee is dat. Leuk om ons te zien wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 25-07-2007 18:25 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 15:00
ssj3gohan schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:24:
edit: vergeten te zeggen: GATVER wat een teevee is dat.
Bedoel je new-energy TV? Ik vind dat juist wel aardig...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:36:
[...]

Bedoel je new-energy TV? Ik vind dat juist wel aardig...
Ach, kwestie van smaak denk ik maar. Het viel me vooral op dat het wat pretentieus begon met smeltend ijs... zucht, waar heb ik dat eerder al 20.000 keer gezien?

Maar je hebt gelijk, voor zover het gaat is dit wel één van de enige fatsoenlijke programma's over het onderwerp duurzame energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dat ben ik dan wel weer met je eens. Het gaat over energie en het moet weer over klimaat gaan. Dat vind ik jammer, maar het is onvermijdelijk ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ssj3gohan schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 21:45:
[...]

Ach, kwestie van smaak denk ik maar. Het viel me vooral op dat het wat pretentieus begon met smeltend ijs... zucht, waar heb ik dat eerder al 20.000 keer gezien?

Maar je hebt gelijk, voor zover het gaat is dit wel één van de enige fatsoenlijke programma's over het onderwerp duurzame energie.
Dat smeltende ijs van new-energy.tv was er al een tijdje voordat de Gore hype hier over het land heen woei. Roelf (van Til) doet zijn stinkende best, en er is geen enkel ander medium wat de materie zo weet te brengen als hij. Als men het maar nix vindt, bent u bij dezen uitgenodigd om het beter te doen... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:35:
[...]

Dat smeltende ijs van new-energy.tv was er al een tijdje voordat de Gore hype hier over het land heen woei. Roelf (van Til) doet zijn stinkende best, en er is geen enkel ander medium wat de materie zo weet te brengen als hij. Als men het maar nix vindt, bent u bij dezen uitgenodigd om het beter te doen... :/
hm... mooie uitdaging :D

Als de camera terug is van mn ouders' vakantie zal ik eens wat gaan beunen. Overigens ben ik altijd al, vóór Gore, extreem sceptisch geweest over of we wel zo geweldig weten hoe het klimaat in elkaar zit. Tis allemaal koffiedik kijken en het eerste solide bewijs moet mijns inziens nog het daglicht zien. Daarom is het pretentieus en voorbarig om in een populair-wetenschappelijk programma te gaan zwaaien met mode- en hype-beelden van smeltend ijs. Je maakt meer indruk door effect en oorzaak in het midden te laten en gewoon je ding te doen - praten over alternatieve energiebronnen. Dat, ben ik uiteraard met vrij bewolkt-type en PanasonicG1 eens, doet meneer van Til prima, weinig op aan te merken.

Ik vind dat ik wel genoeg zinloze opmerkingen over een intro van een marginaal tv-programma heb gemaakt... waar ging het topic ook alweer over? Ah, kheb nog een nieuwtje.

Paar bladzijden geleden hadden we het nog over thermoelektrisch elektriciteit opwekken. Technisch gezien interessant omdat je met minimale investering een fatsoenlijk rendement zou kunnen halen. Ik heb er eventjes met iemand over gesproken die er een project van heeft gemaakt op de TU en die was toch van mening dat het behoorlijk lastig is om iets te ontwerpen dat zoiets fatsoenlijk kan. Hij gaf aan problemen te hebben met

1) genoeg en stabiel temperatuursverschil opwekken ('hoe krijg je de zonne-energie in het seebeck-element')
2) thermische interface tussen de absorber en de TEG (thermoelektrische generator, nieuw woord geleerd :D). Koelpasta werkt niet, want je wilt ver boven de temperatuur gaan die arctic silver 5 aankan en dan houd je niks over. En als je geen fatsoenlijke thermische interface hebt heb je een probleem, want een TEG is bijzonder slecht in het opvangen van veel zonne-energie.
3) zorgen dat je de TEG en niet de lucht eromheen opwarmt.

Verder zei-ie dat het eigenlijk niet zo'n probleem was om de overtollige warmte af te voeren; je hebt een verrassend klein koelelement nodig om alsnog een fatsoenlijke gradient te verkrijgen. Daar zal de bottleneck initieel dus niet liggen.

Een voordeel van de TEG dat later nog opkwam was dat het wel behoorlijk makkelijk is om zoiets naar de zon te richten; een seebeckelement met koelblok en absorber hoeft maar een kilo of twee te wegen en kun je dus prima laten 'orbiten' om je spiegel heen. Zo kun je dus een hele grote parabolische spiegel bouwen en schuin op je dak zetten, en daaromheen naarmate de zon verder langs de hemel gaat het generatorelement laten draaien (met wat optocouplers geregeld ofzo, vrij simpel). Dit hoeft weinig minder betrouwbaar of ingewikkeld te zijn dan een zonnepaneel-richter (maar is natuurlijk niet vergelijkbaar met stilstaande panelen die je gewoon 30 jaar kunt laten zitten zonder er naar te kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
zonnigtype schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 01:35:
[...]
Amen! Natuurlijk zitten er soms wel wat minder interessante items bij, maar over het algemeen zeer interessant om naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:44:
Overigens ben ik altijd al, vóór Gore, extreem sceptisch geweest over of we wel zo geweldig weten hoe het klimaat in elkaar zit. Tis allemaal koffiedik kijken en het eerste solide bewijs moet mijns inziens nog het daglicht zien.
Dat kan misschien zijn, maar neem jij het risico dat ze misschien eventueel wel gelijk hebben? Ik niet. Ik was eerst ook sceptisch, hoor. Maar nu sta ik aan de gore-kant 8) .

Dat dit soort dingen aan het begin er altijd bij staan is gewoon omdat ze aandacht willen trekken, klimaatverandering staat nu eenmaal op de politieke agenda. Als je het daar niet mee eens bent, besteed je daar toch gewoon geen aandacht aan? Dan kijk je gewoon naar de rest van het verhaal dat wél boeiend is. Voor een bachelorstudent als jij moet dat toch niet te moeilijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 13:42:
[...]

Dat kan misschien zijn, maar neem jij het risico dat ze misschien eventueel wel gelijk hebben? Ik niet. Ik was eerst ook sceptisch, hoor. Maar nu sta ik aan de gore-kant 8) .

Dat dit soort dingen aan het begin er altijd bij staan is gewoon omdat ze aandacht willen trekken, klimaatverandering staat nu eenmaal op de politieke agenda. Als je het daar niet mee eens bent, besteed je daar toch gewoon geen aandacht aan? Dan kijk je gewoon naar de rest van het verhaal dat wél boeiend is. Voor een bachelorstudent als jij moet dat toch niet te moeilijk zijn.
Nou, kijk, normaal doe ik dat ook maar in een topic als dit krijg ik de mogelijkheid in debat te gaan met beide kanten en dat doe ik dan ook graag. Hetzelfde doe ik met onderwerpen als wetenschap vs geloof, apple vs pc (ook: console vs pc, zelfde discussie), LED vs spaarlamp en fiets vs auto :)

En hier zijn mensen die er tenminste iets vanaf weten. Als ik mijn zus probeer te vertellen dat zelfs haar fiat panda extreem onzuinig omgaat met benzine gaan de oren dicht, wat ik ook zeg. Een auto moet gemakkelijk 1 op 400 halen zeg ik dan, maar zij is al blij met 1 op 17. Zelfde hier, als ik tegen mn buurvrouw (welke echt heel aardig is overigens, kheb er nogal een handje van mn stereo te hard te zetten etc. en ze zeurt nooit) ga praten over het verschil tussen klimaatverandering en klimaatprobleem stopt ze met luisteren en onderbreekt ze me op het interessantste moment om te vragen of ik nog een koekje wil, als ik hier de boude stelling neerzet 'er is geen fucking klimaatprobleem' dan gaan er tenminste een paar mensen reageren met 'er is fucking wel een fucking klimaatprobleem'.

Dat loopt dan twee keer uit de hand, etc., maar uiteindelijk vinden we altijd wel een discussion envelope om fatsoenlijk met elkaar in debat te gaan over zulke onderwerpen en daar worden beide kampen dan wijzer van. Zo heb ik op dit forum al geleerd dat PV-panelen wel degelijk een toekomst kunnen hebben (waar ik het eerder bij windenergie had gezocht), dat luchtvervuiling (vervuiling dus, als in troep, niet co2) echt een veel ernstiger probleem is dan de meeste mensen door hebben (omdat ze alleen maar naar cijfertjes over CO2 en andere buzzwords blijven staren) en dat er mensen zoals gaynaffia zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:22:
maar zij is al blij met 1 op 17.
1 op 400 is onzin (met een verbrandingsmotor iig :P), maar als ze dat rijdt moet ze haar rijstijl toch aanpassen ;)
Zelfde hier, als ik tegen mn buurvrouw (welke echt heel aardig is overigens, kheb er nogal een handje van mn stereo te hard te zetten etc. en ze zeurt nooit) ga praten over het verschil tussen klimaatverandering en klimaatprobleem stopt ze met luisteren en onderbreekt ze me op het interessantste moment om te vragen of ik nog een koekje wil, als ik hier de boude stelling neerzet 'er is geen fucking klimaatprobleem' dan gaan er tenminste een paar mensen reageren met 'er is fucking wel een fucking klimaatprobleem'.
Er is fucking wél een fucking klimaatprobleem!
Dat loopt dan twee keer uit de hand, etc., maar uiteindelijk vinden we altijd wel een discussion envelope om fatsoenlijk met elkaar in debat te gaan over zulke onderwerpen en daar worden beide kampen dan wijzer van. Zo heb ik op dit forum al geleerd dat PV-panelen wel degelijk een toekomst kunnen hebben (waar ik het eerder bij windenergie had gezocht), dat luchtvervuiling (vervuiling dus, als in troep, niet co2) echt een veel ernstiger probleem is dan de meeste mensen door hebben (omdat ze alleen maar naar cijfertjes over CO2 en andere buzzwords blijven staren) en dat er mensen zoals gaynaffia zijn.
Klopt, op kleine schaal (huishoudens) is PV zeker aantrekkelijk. Maar als je echt VEEL energie wil produceren zijn windturbines op dit moment mijns inziens nog altijd beter. Zegt iemand die zonnecellen probeert te verbeteren :).

Gaynaffia _/-\o_ (zou ie nog meelezen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

spam: opmerking bij het laatste, dit is één van de weinige fora waar mensen ook echt een goed gevoel voor humor hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@ssj3gohan

Thermoelektric@2 Er zijn erg goede keramische materialen die thermisch heel goed zijn.
Deze worden onder meer gebruikt in een frequentie-inverter voor een motor.
Daar zit een aluminium koelplaat onder, dan de keramiek en vervolgens de mosfets.
En dus niet meer die smerige siliconen pasta.
Nadeel van die keramiek is wel dat het vrij hard en daardoor breekbaar is.

Thermoelektric@3 als je op de juiste manier een luchtstroom, geforceerd, langs wat delen laat lopen, zorgt dit voor een heel mooie "themische deken"
Op die manier kun je een deel van de opwarming van de omgeving voorkomen.
Alleen stralingswarmte kun je zo niet afschermen. Maar daar helpt de juiste kleur op het materiaal weer voor. Denk hierbij aan het zwart maken van een absorber, het omgekeerd werkt ook.

Voor een richtsysteem, kijk eens naar een satelietschotel.
Er is ook ooit een speciale versie gemaakt. Een parabolische schotel met een hyperbool (Bolle schotel) vlak voor het brandpunt van de parabool. De LNB (ontvanger) zat dan op de arm, maar kon veel beter worden afgeschermd voor weersinvloeden. Voordeel hierbij als het voor licht wordt gebruikt: een (bijna) evenwijdige bundel met een bepaald oppervlak.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 14:41:
[...]
Er is fucking wél een fucking klimaatprobleem!
Ik ben nog een beetje aan't twijfelen of dit nu phase 2 of phase 5 is ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Stages_of_Grief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

guus.assmann schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:25:
@ssj3gohan

Thermoelektric@2 Er zijn erg goede keramische materialen die thermisch heel goed zijn.
Deze worden onder meer gebruikt in een frequentie-inverter voor een motor.
Daar zit een aluminium koelplaat onder, dan de keramiek en vervolgens de mosfets.
En dus niet meer die smerige siliconen pasta.
Nadeel van die keramiek is wel dat het vrij hard en daardoor breekbaar is.

Thermoelektric@3 als je op de juiste manier een luchtstroom, geforceerd, langs wat delen laat lopen, zorgt dit voor een heel mooie "themische deken"
Op die manier kun je een deel van de opwarming van de omgeving voorkomen.
Alleen stralingswarmte kun je zo niet afschermen. Maar daar helpt de juiste kleur op het materiaal weer voor. Denk hierbij aan het zwart maken van een absorber, het omgekeerd werkt ook.

Voor een richtsysteem, kijk eens naar een satelietschotel.
Er is ook ooit een speciale versie gemaakt. Een parabolische schotel met een hyperbool (Bolle schotel) vlak voor het brandpunt van de parabool. De LNB (ontvanger) zat dan op de arm, maar kon veel beter worden afgeschermd voor weersinvloeden. Voordeel hierbij als het voor licht wordt gebruikt: een (bijna) evenwijdige bundel met een bepaald oppervlak.
Fijn dat iemand erover nadenkt, inderdaad, zon idee had ik ook. Als ik tijd heb (maak) zal ik eens in CATIA wat tekenen wat ik in gedachten had. Op zich is de absorber ook niet zo heel lastig te bedenken: hoe houd je warmte binnen? Door het te isoleren! Een soort van broeikasje bouwen rondom de TEG waar aan één kant vrij gemakkelijk warmte binnen kan komen, maar die geen convectie toelaat en alleen zwarte-lichaamstraling uitzendt (wat niet heel veel is, dus acceptabel). Maar dat moet ik nog uitdenken in... de trein ofzo. Als ik eens niets te doen heb ;) [/gemiddelde luiheid tov duurzame energie]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Lort Gob schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 16:46:
[...]

Ik ben nog een beetje aan't twijfelen of dit nu phase 2 of phase 5 is ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Stages_of_Grief
gohanssj3 is duidelijk in phase 1 ;). Zelf weet ik het niet, ik zit op het moment gewoon zo'n beetje zoveel mogelijk energie te besparen, en mensen overtuigen dat ze uit phase 1 moeten :P.

Zonnepanelen heb ik zelf niet, ik zit in een studentenhuis. Ik heb daar wel de GFT-bak geintroduceerd (dat ze er gebruik van moeten maken bedoel ik). Nog veel werk aan de winkel dus. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kan me een televisieprogramma herinneren van een paar jaar geleden waarin een studentenhuis volledig verbouwd werd. Eén van de wensen van de studenten was dat ze veel minder geld aan energie kwijt wilden zijn. Het was een oud huis, slecht geïsoleerd, gevuld met stokoude koelkasten etc. Ze hebben dat huis volledig geïsoleerd, een moderne CV-installatie geplaatst, de oude koelkasten vervangen door nieuwe AAAA++++ en overal spaarlampen opgehangen. Bovendien kregen ze een soort cursus hoe ze energiezuinig(er) konden leven. Na een tijdje gingen ze nog eens terug om te kijken hoe het ging en hoewel ik de exacte getallen niet meer weet waren ze echt een orde van grootte minder kwijt aan energie. Dat was leuke PR voor energiebesparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ik denk niet dat een volledige verbouwing er in zit. Het is wel zo dat in de kamer waar ik zit geen lampen waren, en daar hangen uiteraard alleen maar spaarlampen nu. Volgens mij de eerste... (ik woon er nu een paar maanden).

Het is wel zo dat de kozijnen veel nieuwer zijn dan het huis zelf, ze zijn van wit plastic en dubbel glas, dus dat scheelt. De CV werkt met een temperatuursensor zowel binnen als buiten, maar er is geen thermostaat op de radiators zelf (wel een knop, die staat bij mij nu dicht). Er hangt een 'normale' geiser in de keuken, die ook het water voor de douche verzorgt. Is dat heel inefficient? (niet dat het veranderd gaat worden...)

Overigens wassen mijn huisgenoten allemaal af onder een straal heet water ipv dat ze een teiltje sop pakken 8)7

[ Voor 55% gewijzigd door stefan001 op 26-07-2007 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:09:
Er hangt een 'normale' geiser in de keuken, die ook het water voor de douche verzorgt. Is dat heel inefficient?
Als ik het goed heb is het verwarmen van het water wat minder efficiënt, maar omdat er geen vat met water op temperatuur gehouden hoeft te worden kan het in totaal efficiënter zijn. Hopelijk is het een model met elektronische ontsteking (dus zonder waakvlam), want een waakvlam is de gasversie van het standbyverbruik: het lijkt mee te vallen maar op jaarbasis kost het je toch klauwen vol met geld.
Overigens wassen mijn huisgenoten allemaal af onder een straal heet water ipv dat ze een teiltje sop pakken 8)7
Mijn vriendin ook... daarom probeer ik meestal af te wassen. Maar afwassen is voor mij geen automatisme ;) dus doet zij het toch vaak. Zo is het haar geleerd en dat krijg ik er niet meer uit...

[ Voor 38% gewijzigd door JeroenH op 26-07-2007 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Scheelt alsnog een behoorlijke duit energie ten opzichte van de vaatwasser. Maar houd er ook rekening mee dat er nog iets veel belangrijkers is dan energiebesparing - grondstofbesparing. In de vervaardiging van het gros van je producten gaan gigantische hoeveelheden energie om, je bespaart indirect veel meer door slim te kopen en te recyclen dan om die paar wattjes (welke wel honderden euro's gaan schelen op je energierekening) te besparen.

Het is dat het zo fucking lang duurt, anders zou ik op de hand wassen :-) Scheelt toch weer 1.3 kWh elke keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:34:
[...]

Als ik het goed heb is het verwarmen van het water wat minder efficiënt, maar omdat er geen vat met water op temperatuur gehouden hoeft te worden kan het in totaal efficiënter zijn. Hopelijk is het een model met elektronische ontsteking (dus zonder waakvlam), want een waakvlam is de gasversie van het standbyverbruik: het lijkt mee te vallen maar op jaarbasis kost het je toch klauwen vol met geld.

[...]

Mijn vriendin ook... daarom probeer ik meestal af te wassen. Maar afwassen is voor mij geen automatisme ;) dus doet zij het toch vaak. Zo is het haar geleerd en dat krijg ik er niet meer uit...
Helaas, hij heeft een waakvlam. Ik zat zelf ook al te denken aan het verbruik daarvan. Ik weet niet of de ketel dat ook heeft, die van mijn ouders wel geloof ik (die hebben een ketel die alles verwarmt, zowel het huis als het water). Ik weet niet of het een HR ketel is, maar ze zitten ook in een huurhuis.

Het is trouwens wel zo dat zo'n ding vaak aan en uit gaat als je vaak wel/niet warm water tapt (ik doe het zo dat hij nét niet aanslaat als ik wat afspoel, er zit immers nog heet water in de leidingen), kan zo'n electronische ontsteking daar wel tegen? Overigens lijkt het continu aanspringen voor dat soort dingen me sowieso zeer inefficient, daar zou eigenlijk wat op gevonden moeten worden (of bestaat dat al in de vorm van een boiler?).

Het fornuis dat er staat zou ook een waakvlam moeten hebben voor de automatische ontsteking, maar die doet het niet geloof ik. Das mooi :), ik heb geen problemen met lucifers.

Sinds een paar maanden weet ik dus dat er mensen zijn die op die manier afwassen, jezus wat omslachtig :P

[ Voor 18% gewijzigd door stefan001 op 26-07-2007 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221003

stefan001 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:09: Er hangt een 'normale' geiser in de keuken, die ook het water voor de douche verzorgt. Is dat heel inefficient? (niet dat het veranderd gaat worden...)
Voor het verwarmen van tapwater springt een badgeiser net zo (on)zuinig met gas om als een moderne HR combiketel, mits deze -zoals CanonG1 al aangaf- van een elektronische ontsteking voorzien is.
Ik heb in maart een badgeiser vervangen door een HR-combiketel: het gasverbruik voor tapwater is sindsdien nagenoeg gelijkgebleven. Wel heeft de nieuwe ketel een hogere warmwater capaciteit.
Voor de meeste HR-ketels geldt het HR-systeem alleen voor de cv-zijde, niet voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

iets warms warmhouden kost altijd meer energie dan iets kouds opwarmen on-demand. Zeker met de frequentie waarmee je warmwater nodig hebt in een 'gewoon' huis, dus het aanslaan is zeker efficienter dan het warmhouden met een boiler (daarom waarschuwt men ook - een boiler kost geen drol om op te hangen maar kost je op jaarbasis klauwen met geld).

Kijk je alleen wel uit met de veiligheid; we hebben in mn appartement expres een nieuwe ketel neergehangen die niet meer het risico heeft gezellig koolstofmono-oxide te verspreiden als ik even niet oplet, dus die zowel de in- als uitlaat voor lucht buiten de binnenluchtcirculatie om heeft. Ook heeft ie een 'knijper' (zie, volgens mij, duurzame energie deel 2) voor het water- en energieverbruik als ie nog aan het opwarmen is en een warmtewisselaar om de efficientie nog een beetje op te krikken.

En ik had een keertje op de verpakking van een elektronische ontsteking gekeken en die zei ''levensduur: ca. 10^9 ontstekingen".....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 16:50
Vandaag was er nogal wat commotie rondom zonne energie.

Er brak brand uit in de zonnepanelen op het dak. Een technisch defect was beide keren de oorzaak. De schade is beperkt gebleven tot in totaal acht verwijderde zonnepanelen.
Beide brandjes zijn ontstaan door technische fouten in de zonnepanelen. In de bekabeling was kortsluiting tijdens herstelwerkzaamheden ontstaan. Deze waren nodig als gevolg van blikseminslag enige daarvoor. Op beide getroffen plekken zijn vier zonnepanelen verwijderd.

De brandweer heeft alle zonnepanelen ontkoppeld van de energievoorziening. „Dat betekent dat we weer gewone energie gebruiken”, aldus Dorresteijn.

Het Oceanium was een uur na de tweede brand weer open voor publiek.

http://www.telegraaf.nl/b...rand_Blijdorp.html?p=11,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb eens zitten zoeken naar cartoons over olie, peak oil en energie. Daarvan zijn er veel!!

Hier een kleine selectie:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/cartoons/images/_C45D8A0F_3825_423D_9946_9961528A12AA_.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/cartoons/images/oil1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/cartoons/images/bulgaria-oil.jpg

En hier de rest. Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
ssj3gohan schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 21:08:
iets warms warmhouden kost altijd meer energie dan iets kouds opwarmen on-demand. Zeker met de frequentie waarmee je warmwater nodig hebt in een 'gewoon' huis, dus het aanslaan is zeker efficienter dan het warmhouden met een boiler (daarom waarschuwt men ook - een boiler kost geen drol om op te hangen maar kost je op jaarbasis klauwen met geld).
[...]
Mijn schoonvader heeft net een nieuwe keuken laten plaatsen en ze hebben ook een apart kraantje voor kokend heet water.
Dit water wordt warm gemaakt door het in een drukvat onder druk te brengen.
Volgens de verkoper zou dat ongeveer 10 euro extra kosten op jaarbasis (1 of 3 liter voorraad meen ik).
Op zich klinkt het wel logisch, dat op druk houden minder kost dan een verwarmings element. Maar hoe realistisch is zo'n bedrag?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 20:34:
Wel een beetje erg doorzichtig, beste CanonG1...

_O-

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:01:
Vandaag was er nogal wat commotie rondom zonne energie.

Er brak brand uit in de zonnepanelen op het dak.
Lees goed: IN de zonnepanelen... |:(

Zeker in de war met al wat "oudere" probleempjes bij BP...

Het lag niet aan de zonnepanelen. Het lag aan Zeus. Die had iets te heftig met zijn bliksems gestrooid...

De polderboy heeft er weer wat speciaals van gemaakt, in komkommertijd:

http://www.polderpv.nl/ni...27juli2007_Sunport_fikkie

Zie ook de links aldaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 22:14:
Ik heb eens zitten zoeken naar cartoons over olie, peak oil en energie. Daarvan zijn er veel!!
Gaaf!

Vooral DEZE vind ik een hele fraaie. De symboliek knalt er van af (er is net een film aan die beroemde scene uit WOII gewijd, dit is een zeer fraaie eigentijdse variant er op!).

Het zou misschien handig zijn als je een "verder" functie bij de plaatjes zet. Dat "skipt" wat lekkerder.

Verder: hulde! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 02:23:
Het zou misschien handig zijn als je een "verder" functie bij de plaatjes zet. Dat "skipt" wat lekkerder.
Die zit er toch bij? :? Met die pijltjes boven de cartoons kun je verder/terug, of terug naar de index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58
zonnigtype schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 01:06:
Die had ik al in 2003 verkozen. Echte Energie wordt nu zonder mij te raadplegen aan Eneco verkocht en de klanten worden bij Greenchoice gedumpt. Nog nix gehoord, ik ga maar weer eens e-mailtjes versturen... :X (diepe zucht...)
Sinds kort werk ik bij Greenchoice en weet ik dus wat meer. Wat ik iig kan vertellen is dat voordat de daadwerkelijke overdracht plaatsvindt er nog een brief met meer informatie komt. Er wordt hier in iig hard aan gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TD-er schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 23:21:
[...]

Mijn schoonvader heeft net een nieuwe keuken laten plaatsen en ze hebben ook een apart kraantje voor kokend heet water.
Dit water wordt warm gemaakt door het in een drukvat onder druk te brengen.
Volgens de verkoper zou dat ongeveer 10 euro extra kosten op jaarbasis (1 of 3 liter voorraad meen ik).
Op zich klinkt het wel logisch, dat op druk houden minder kost dan een verwarmings element. Maar hoe realistisch is zo'n bedrag?
Ik zou willen weten hoe dat wordt berekend, want 1 à 3 liter is vrij weinig. Toch, even hardware.info's vuistregel in acht nemend, één watt continu aan hebben kost 2 euro per jaar, zou zeggen dat ie ongeveer 5W RMS verbruikt. Dat kan realistisch zijn als je het heel weinig gebruikt, maar ik weet uit ervaring dat je zeker een 50W pomp nodig hebt. Bovendien, thermodynamisch heb je altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig om iets warm te maken/houden dus zoveel kan het niet schelen met een boiler en die kost ongeveer 100 euro per jaar extra (nou ja, een grote boiler kan je meer kosten).

Zelf zou ik zeggen: kijk op het apparaat wat z'n rating is en schat hoeveel hij aan staat. Dan kun je in ieder geval kijken of je in de juiste orde van grootte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Check dit:

http://www.blackle.com/

8)7

Meer leesvoer hierover:
Dansdata
Slashdot

@ssj3gohan: Dat staat inderdaad in beide artikelen vermeld :)

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 27-07-2007 17:33 . Reden: Link naar Dansdata toegevoegd, vergeten :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

I've got news for you - een tft blokkeert lokaal de backlight, welke altijd aanstaat, om een zwarte pixel te maken. In een CRT neemt scanning veruit de meeste energie voor zijn rekening (ca 8W van de ca. 60W verbruik van een 17 inch gaan daadwerkelijk in licht zitten). Dus het verschil in energiegebruik is...............

nul? (nou ja, CanonG1 wist dit vast al, maar ik had gewoon zin de wijsneus uit te hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

llevering schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:22:
[...]

Sinds kort werk ik bij Greenchoice en weet ik dus wat meer. Wat ik iig kan vertellen is dat voordat de daadwerkelijke overdracht plaatsvindt er nog een brief met meer informatie komt. Er wordt hier in iig hard aan gewerkt :)
Hmmmm.

Kunt u al wat uit de school klappen?

Ik moet nog steeds een afspraak maken met Richard, maar "hij" schijnt kroost te (gaan) krijgen, dus da's mogelijk even lastig...

Thanx, alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 09:01:
[...]

Die zit er toch bij? :? Met die pijltjes boven de cartoons kun je verder/terug, of terug naar de index.
7(8)7 }:O :+

zorrie

haddiknietgezien....

:$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:58
zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 02:58:
[...]

Hmmmm.

Kunt u al wat uit de school klappen?

Ik moet nog steeds een afspraak maken met Richard, maar "hij" schijnt kroost te (gaan) krijgen, dus da's mogelijk even lastig...

Thanx, alvast
Nou ik ben ook maar een simpele IT-medewerker, dus weet niet veel meer. Ik geloof dat Richard de afgelopen 3 weken op vakantie was en ik dacht dat hij komende week er voor het eerst weer is. Als ik de agenda goed ingekeken heb. Iig voordat je naar Greenchoice overgezet wordt, komt er zeker nog meer informatie beschikbaar en met de kortingsgarantie kan je toch altijd onmiddelijk weg als je dat zou willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De Tweakers-frontpage is vandaag dan ook erg energie-besparend bezig....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 10:28:
De Tweakers-frontpage is vandaag dan ook erg energie-besparend bezig....
Wat dan? Die is vrij licht van kleur (niet dat het netto ook maar iets uitmaakt volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CanonG1 schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:10:
[...]

Wat dan? Die is vrij licht van kleur (niet dat het netto ook maar iets uitmaakt volgens mij).
Bij TFT's niet, maar bij vooral wat grotere CRT's maakt het wel degelijk uit.
edit:
Oh ik had niet gezien dat de frontpage alweer terug is, tot in elk geval een uur geleden stond er een donker-grijs plaatje met de mededeling dat de db-server vervangen zou worden.

[ Voor 24% gewijzigd door TD-er op 28-07-2007 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 11:18:
[...]

Bij TFT's niet, maar bij vooral wat grotere CRT's maakt het wel degelijk uit.
edit:
Oh ik had niet gezien dat de frontpage alweer terug is, tot in elk geval een uur geleden stond er een donker-grijs plaatje met de mededeling dat de db-server vervangen zou worden.
Tja. Internet, websites e.d. blijven "vluchtige" business.

Jammer dat voor "duurzaam" een wat langere adem nodig is.

Zeg maar, voor de types die wat "steviger" op hun voeten staan en die goed "aarden".

Ook taal kun je leuke dingen mee doen...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

zonnigtype schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 15:17:
[...]

Tja. Internet, websites e.d. blijven "vluchtige" business.

Jammer dat voor "duurzaam" een wat langere adem nodig is.

Zeg maar, voor de types die wat "steviger" op hun voeten staan en die goed "aarden".

Ook taal kun je leuke dingen mee doen...

;)
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zonnigtype schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:28:
[...]

Bij dezen ververst. Imeel van Essent Retail, en respons van de polderboy. Die zich niet meteen voor 1 gat laat vangen:

http://www.polderpv.nl/te...m#16juli2007_aanvullingen
(zorrie for the selfquote)

Een erg leuk nakomertje van een bekend politicus:

http://www.polderpv.nl/ni...juli2007_PPV_KleinDuimpje
http://paulusjansen.sp.nl...uimpje-daagt-de-reus-uit/

Even waarschuwen s.v.p. als ik te ver naast m'n schoenen beland... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222711

zonnigtype schreef op zondag 29 juli 2007 @ 01:35:
[...]

Als je ze maar in het zicht houdt dan valt het allemaal wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

[...]

http://www.polderpv.nl/ni...juli2007_PPV_KleinDuimpje
http://paulusjansen.sp.nl...uimpje-daagt-de-reus-uit/

Je bent wel een lekkere herrieschopper hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]

[...]
Nou ja bekende... Ik kende 'm niet ;)
Maar in elk geval wel leuk en goed om te weten dat er politici zijn die dit ook volgen en ook erg goed dat ze dat even laten weten.

@banner van Essent.
Je had het over dat je niet gesponsord wilt worden, in elk geval niet door Essent.
Maar zoveel kost hosting toch niet, dat dat uberhaupt een issue is toch?
en als het wel zoveel kost, ben je erg goed bezig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:46:
[...]

Nou ja bekende... Ik kende 'm niet ;)
Maar in elk geval wel leuk en goed om te weten dat er politici zijn die dit ook volgen en ook erg goed dat ze dat even laten weten.
Hij is een van de weinige politici in Nederland die behoorlijk goed weet wat er allemaal achter de gordijnen speelt, stuurt zeer regelmatig hele vervelende en prikkelende schriftelijke vragen naar EZ en dat soort instanties, en zou heel wat meer gewaardeerd moeten worden omdat het in NL helemaal fout dreigt te gaan met de energiepolitiek. We hebben dit soort politici keihard nodig.
@banner van Essent.
Je had het over dat je niet gesponsord wilt worden, in elk geval niet door Essent.
Maar zoveel kost hosting toch niet, dat dat uberhaupt een issue is toch?
en als het wel zoveel kost, ben je erg goed bezig ;)
Neuh. Ik heb een hele goede, onafhankelijke sponsor die ook wel brood ziet in een totaal andere benadering van de werkelijkheid als die we van de "gesettelde" politiek of van de energiebranche dagelijks te horen krijgen. Die werkelijkheid interpreteert iedereen anders. Mijne is er een van. Fijn dat daarvoor ruimte geboden wordt.

En ik wil gewoon niet dat door het accepteren van zo'n banner ik mij "geremd" zou kunnen voelen in uitlatingen over zo'n bedrijf. Dat wil ik in volledige vrijheid blijven doen.

Het is natuurlijk wel verleidelijk, want ik doe alles voor niks, en het aantal inktjetpatronen voor het afdrukken van menig ranzig bureaucratenstuk (die wil je helemaal niet van een scherm af lezen, want ik maak graag aantekeningen met veel !!!, ???, 8)7 e.d. op die stukken >:) ) is wel een beetje te hoog naar mijn smaak. Die kon je vroeger nog voor bijna nop uit een potje scripp-ink bijvullen. Navullen is nu een drama, heb ik zeer slechte ervaringen mee, ook bij een goede printcopy shop. Nieuwe deskjet patronen zijn nogal stevig aan de prijs - om een understatement te gebruiken. Het zwarte goud, wordt het wel genoemd... :'(

Misschien een nieuwe lucratieve markt voor Shell, als de olie op is? Hoewel, ze hebben alweer 2 en een half miljard meer winst gemaakt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:36
ssj3gohan schreef op vrijdag 27 juli 2007 @ 11:36:
[...]

Ik zou willen weten hoe dat wordt berekend, want 1 à 3 liter is vrij weinig. Toch, even hardware.info's vuistregel in acht nemend, één watt continu aan hebben kost 2 euro per jaar, zou zeggen dat ie ongeveer 5W RMS verbruikt. Dat kan realistisch zijn als je het heel weinig gebruikt, maar ik weet uit ervaring dat je zeker een 50W pomp nodig hebt. Bovendien, thermodynamisch heb je altijd een bepaalde hoeveelheid energie nodig om iets warm te maken/houden dus zoveel kan het niet schelen met een boiler en die kost ongeveer 100 euro per jaar extra (nou ja, een grote boiler kan je meer kosten).

Zelf zou ik zeggen: kijk op het apparaat wat z'n rating is en schat hoeveel hij aan staat. Dan kun je in ieder geval kijken of je in de juiste orde van grootte zit.
Hoe kom je aan het bedrag van 2 euro voor 1 watt per jaar?
een kwh kost volgens http://www.essent.nl/esse...rzicht_elektriciteit.html
9.92 cent en er zitten 365*24=8760 uur in een jaar. Volgens mij kost 1 watt dan ook 0.87 euro per jaar. Het gaat hier waarschijnlijk om een quooker die gebruikt volgens opgave van de fabrikant 10 watt.
http://www.quooker.com/
Dan kom ik 8.70 euro per jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 10:38:
[...]Je bent wel een lekkere herrieschopper hè :)
Tijd voor maar weer eens zo'n extreem toepasselijk oerhollandsch gezegde:

"Zachte heelmeesters maken stinkende wonden"

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is het bedrag wat je leverancier (essent) rekent. Je neemt nu de transportkosten niet mee. Elektriciteit kost nu meestal ongeveer € 0,22 / kWh.

1 W = 0,001 kW

0,001 * 24 * 365 * 0,22 = € 1,93 ofwel bijna 2 euro

Nu kun je ook makkelijk uitrekenen wat al die TV's, videorecorders, DVD-spelers, satelliet- en digitale TV-ontvangers je in totaal per jaar kosten. Een stekkerblokje met schakelaar heb je meestal in minder dan twee maanden terugverdiend.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 29-07-2007 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:36
pacificocean schreef op zondag 29 juli 2007 @ 12:40:
[...]

9.92 cent en er zitten 365*24=8760 uur in een jaar. Volgens mij kost 1 watt dan ook 0.87 euro per jaar. Het gaat hier waarschijnlijk om een quooker die gebruikt volgens opgave van de fabrikant 10 watt.
Dan wordt het dus 19.30 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Zeer vaak gemaakte fout, een van de talloze typische gevolgen van de marktliberalisering, het uit elkaar trekken van energielevering en energietransport, de facturatie daarvan, het feit dat er ook nog zaken als energiebelasting en daar ook nog eens BTW overheen bestaan.

Essent ALL-IN, dus de leveringsprijs (niet door jouw geciteerde prijs van 9,92 eurocent/kWh, dat is nl. de "budget" prijs - standaardprijs variabel is nu bij Essent 8,33 incl. BTW, dus 7 eurocent ex. BTW), plus 7,16 eurocent/kWh energiebelasting (!!!!), plus variabele transportkosten netbeheer (3,77 eurocent/kWh enkeltarief, 4,28 eurocent/kWh hoog dubbeltarief resp. 2,20 eurocent/kWh laag dubbeltarief), plus variabel systeemdienstentarief (0,139 eurocent/kWh), plus over de hele zooi nog eens 19% BTW, kom je gemiddeld bij Essent leverancier en in Essent netbeheersgebied uit op een 2007 prijs van plm. 21,49 eurocent/kWh. Ruim 2x zo hoog als jouw claim.

Gaat bovendien het nodige aan veranderen (variabele transportkosten gaan ingewisseld worden voor een vast capaciteitstarief van een euri of 135 per jaar (!!!), die door de Minister van Financiën weer gecompenseerd moet gaan worden via de energiebelasting (dat betekent dat energiebelasting fors omhoog gaat om de totale var. prijs voor de meeste afnemers min op meer op peil te houden, maar dat je een fors grotere vaste teruggave per jaar terug gaat krijgen....). Heb ik niet verzonnen, dat komt voor de zoveelste maal uit de koker van EnergieNed. En dat wordt door EZ braaf door de TK geramd.

Weet waarmee je rekent, anders krijg je hele gekke discussies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ho ehm... het was maar een vuistregel hoor... van hardware.info tv.... ik was me niet bewust dat er zon discussie zou losbarsten... *onschuldig gezicht*

Toch handig om te zien dat het wel klopt :)

En @ zonnigtype: ik ben zelf graag een herrieschopper maar tot nu toe is wel gebleken dat (althans, heb ik ondervonden dat) je meestal meer mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat je daadwerkelijk de boodschap uitdraagt dat mensen aan zonne-energie moeten gaan. Als je op typische SP 'ik stem tegen' manier te werk gaat word je door veel mensen opzij geschoven als irritante linkse rakker, en het is veel effectiever om sympathiek en redelijk over te komen. Althans, dat is wat ik probeer - ik heb wel degelijk allerlei radicale opvattingen over alternatieve energie, godsdienst, bladiebla, maar ik probeer maar zoveel mogelijk met mensen in discussie te treden. En wat een toeval, ik leer er ook nog eens veel van... Dit is echt één van de meest leerzame threads gebleken.

Alle kosten inclusief, voor het gebruik van mijn ouders, komen wij netto op 18.2 cent per kWh voor het huishouden. Dan heb ik dus heel simpel alle kosten opgeteld die met elektriciteit te maken hebben (staat allemaal netjes uitgesplitst) en gedeeld door het aantal kWh'en verbruik. Dat is uiteraard een bedrag dat variabel is met andere verbruiken, maar voor mij persoonlijk wel een heel aardig vuistbedrag om mee te rekenen. Zo heb je twee makkelijke vuistregels om te gebruiken in discussies:

1) €0.15 à €0.20/kWh
2) €2,- per watt-jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:14:
Ho ehm... het was maar een vuistregel hoor... van hardware.info tv.... ik was me niet bewust dat er zon discussie zou losbarsten... *onschuldig gezicht*
Was geen reactie op jouw bedrag, was reactie op bedrag van pacificocean
Toch handig om te zien dat het wel klopt :)
Vuistregels kloppen vaak, met wat marge... ;)
En @ zonnigtype: ik ben zelf graag een herrieschopper maar tot nu toe is wel gebleken dat (althans, heb ik ondervonden dat) je meestal meer mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat je daadwerkelijk de boodschap uitdraagt dat mensen aan zonne-energie moeten gaan. Als je op typische SP 'ik stem tegen' manier te werk gaat word je door veel mensen opzij geschoven als irritante linkse rakker, en het is veel effectiever om sympathiek en redelijk over te komen. Althans, dat is wat ik probeer - ik heb wel degelijk allerlei radicale opvattingen over alternatieve energie, godsdienst, bladiebla, maar ik probeer maar zoveel mogelijk met mensen in discussie te treden. En wat een toeval, ik leer er ook nog eens veel van... Dit is echt één van de meest leerzame threads gebleken.
Ik leer ook nog elke dag, ook van dit forum. Hulde aan die camerameneer, forumstarter...

"Typische SP 'ik stem tegen' manier" zijn jouw woorden. Dat er nu toevallig een zeer goed in de materie ingevoerde en actieve politicus "van die kleur" bij betrokken is, heeft daar niets mee te maken, want als het een "blauwe" politicus was geweest, had ik hem ook die mail toegestuurd. Van die kant valt echter byzonder weinig te verwachten, en dat geven ze ruiterlijk in eigen partij toe (houd ik persoonlijk wel van, van die duidelijkheid, al heb ik helemaal niets met die partij... :*) ). Ik stem nix tegen. Ik registreer, neem waar, haal info op, maak er een mooi verhaal van, en geef dat vrij in de publieke ruimte. Zwaar overgoten met polderiaanse saus. Ieder zijn meug, take what you want, leave what you loathe. Je hoeft immers die website helemaal niet te bezoeken, het schijnt nog steeds een "vrij land" te zijn hiero... (vandaag al 152 unieke bezoekers :9 )
Alle kosten inclusief, voor het gebruik van mijn ouders, komen wij netto op 18.2 cent per kWh voor het huishouden. Dan heb ik dus heel simpel alle kosten opgeteld die met elektriciteit te maken hebben (staat allemaal netjes uitgesplitst) en gedeeld door het aantal kWh'en verbruik. Dat is uiteraard een bedrag dat variabel is met andere verbruiken, maar voor mij persoonlijk wel een heel aardig vuistbedrag om mee te rekenen. Zo heb je twee makkelijke vuistregels om te gebruiken in discussies:

1) €0.15 à €0.20/kWh
2) €2,- per watt-jaar
Staat niet precies bij of je alleen variabele kosten meeneemt, of ook vaste kosten. Die laatste moet je altijd buiten die kWh kosten houden, omdat iedereen die betaalt, of je nu 100 of 10.000 kWh verbruikt. Het gaat in deze discussies altijd om de puur variabele kosten (of: zou moeten gaan). Dus alles waar "kWh" achter staat op je nota. Oppassen: als je leverancier (nog) geen transportkosten netbeheer factureert, moet je die uiteraard WEL bijtellen [het variabele, kWh gerelateerde deel], anders klopt de vergelijking niet. Echte Energie factureerde bijvoorbeeld laatste jaren uitsluitend leveringskosten en energiebelasting, de rest kregen we op de NUON CCC nota onder hoofdje netbeheer (Continuon) te zien... Indien die 18,2 eurocent van jou [totaal variabel] inderdaad klopt, zit je aan de lage kant. Goed voor de consumptie, iets minder lekker bij de netinvoeding... 8)

Die 15 euricent zou ik maar schrappen. Meeste mensen zitten met variabele kosten op een cent of 20/kWh plus of min een paar cent. Mag van mij best het dubbele worden... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je rond de 18 ct/kWh zit, verbruik je relatief weinig.
Je hebt namelijk op de rekening ook nog een heffingskorting, wat een vast bedrag is.
Oftewel naarmate je meer gebruikt zal de deling (rekening/kWh verbruik) meer naar de 21,5 ct/kWh toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 16:14:En @ zonnigtype: ik ben zelf graag een herrieschopper maar tot nu toe is wel gebleken dat (althans, heb ik ondervonden dat) je meestal meer mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat je daadwerkelijk de boodschap uitdraagt dat mensen aan zonne-energie moeten gaan.
Een van de newbees op Polder PV:

"Mede dankzij je postings op de diverse fora en de PolderPV website ben ik ook door het PV-virus aangestoken en heb ik me afgelopen winter te pletter kunnen lezen . Dus je hebt resultaat van al je inspanningen!"

"Ze" heeft 4 vette panelen gekocht en is nu ook zonnestroombakker. Zo zijn er wel meer...

Valt wel mee dat "tegen het harnas in jagen".

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

TD-er schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:44:
Je hebt namelijk op de rekening ook nog een heffingskorting, wat een vast bedrag is.
Oftewel naarmate je meer gebruikt zal de deling (rekening/kWh verbruik) meer naar de 21,5 ct/kWh toe gaan.
't is ook Nuon. Puur gebaseerd op eigen rekening, alles bij elkaar opgeteld (variabel plus vast) en gedeeld door het verbruik. Het is nu consistent al twee jaartjes op dit bedrag uitgekomen, dus als orde van grootte geeft het een goed beeld.

@zonnigtype: ik vind je ook lief hoor :) ik heb niks tegen je... Ik dacht gewoon, laat ik eens de moraalridder uithangen. Anyway, we weten het nou wel weer. Elektriciteit kost geld. Waar ging het topic ook nu ook alweer over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:28:
[...]@zonnigtype: ik vind je ook lief hoor :) ik heb niks tegen je... Ik dacht gewoon, laat ik eens de moraalridder uithangen. Anyway, we weten het nou wel weer. Elektriciteit kost geld. Waar ging het topic ook nu ook alweer over...
Volgens mij kunnen wij best wel door een deur... *;

Voordat we al te klef gaan worden hier (is wel duurzaam, hoor... ;)) :

Mail me, en we maken een afspraak om bij me thuis een potje bier te komen drinken (of enig andere gewenste versnapering). Kun je eens zien hoe zo'n ouwe geitenharenwollensok leeft. Vallen best wel mee die gasten...

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

offtopic:
Eerst maar eens kijken hoe het verloopt met een andere bijna 2 meter lange, zwaar gespierde tweaker verloopt die bij me op bezoek komt zonder dat ik hem echt ken... Als ik hem overleef ga ik er wel werk van maken dat we een keer een 'duurzaam' uitje organiseren met de duurzame-energietopic-mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-04 14:55
De energie opbrengst van JULI is net als de vorige maand bedroevend laag. Jongens dat wordt geld betalen inplaats van vangen aan de NUON.

Tja je had dit T shirt of die spijkerbroek toch wel een dag langer kunnen dragen? Was die tv nu wel nodig. Radio geeft ook geluid.

Juli heeft in idergeval weer een record gebroken als de natste en donkerste juli in de geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ajpeetoom schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:40:
[...]

Juli heeft in idergeval weer een record gebroken als de natste en donkerste juli in de geschiedenis.
Ik zat vanavond serieus te overwegen om de verwarming aan te zetten.
Uiteindelijk maar een fleece-deken om me heen geslagen, want ik ga gewoon uit principe in eind-juli -hartje zomer- niet de verwarming aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:20:
offtopic:
Eerst maar eens kijken hoe het verloopt met een andere bijna 2 meter lange, zwaar gespierde tweaker verloopt die bij me op bezoek komt zonder dat ik hem echt ken... Als ik hem overleef ga ik er wel werk van maken dat we een keer een 'duurzaam' uitje organiseren met de duurzame-energietopic-mensen!
Nou dat lijkt me wel wat, misschien 'iets duurzaams' bezoeken zoals een grote PV-installatie o.i.d. Ik hou me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

CanonG1 schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:09:
[...]

Nou dat lijkt me wel wat, misschien 'iets duurzaams' bezoeken zoals een grote PV-installatie o.i.d. Ik hou me aanbevolen.
Ik zat zelf te denken aan iets dat ik persoonlijk graag doe - mn fiets pakken en door een mooie stad en mooie natuur te fietsen. Het Groene Hart (bijv. Utrecht-Breda route), Leiden-Den Haag door Katwijk aan Zee en Wassenaar (werkelijk, het is het mooiste dat je zult zien aan de kust) en de Veluwe bij Ede zijn maar een paar opties die ik al eens heb uitgevoerd.

Maar bijvoorbeeld een aangelegd bos met PV-installatie in Flevoland bezoeken is ook een optie. Als er nog wat meer reacties hierop komen moeten we misschien maar eens denken aan het openen van een nieuw topicje hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ajpeetoom schreef op zondag 29 juli 2007 @ 22:40:
De energie opbrengst van JULI is net als de vorige maand bedroevend laag.
Ach, valt wel mee. Ik zit nog maar 10,43 kWh onder mijn vorige laagterecord (2002, sinds begin metingen van de volledige installatie, die zeg maar vanaf okt. 2001 in full swing was), en juli heeft nog TWEE dagen (op een dag als vandaag lepel ik momenteel bijna 5 kWh zonnestroom naar binnen...)!

Bovendien is mijn totaal teller VANDAAG (echt waar, ik zat er al tijdje op te wachten!!!) de 6.000 kWh totale duurzame opwek sinds maart 2000 gepasseerd.

En top of the bill: mijn oudste omvormer passeerde vandaag de tale-telling meterstand van ....

666.666 Wattuur sinds maart 2000. ECHT WAAR! :Y (ga ik nog publiceren)

Als dat geen DIABOLISCHE betekenis heeft weet ik het ook niet meer! >:)
Jongens dat wordt geld betalen inplaats van vangen aan de NUON.
Ach. Ze ontvangen wel een voorschot bedragje van 51 euri in de maand voor die ... stadswarmte aansluiting (waar we weer dik van terug gaan krijgen), maar die radiatoren blijven uit totdat het ijs op mijn baard staat (of mijn vriendin gaat zeuren, whatever comes first...). Die gaan echt niet rijk worden van me... ;)
Tja je had dit T shirt of die spijkerbroek toch wel een dag langer kunnen dragen? Was die tv nu wel nodig. Radio geeft ook geluid.

Nou. Geschiedenis. Hoe "kort" is jouw geschiedenis? Juli 2000 was ook een hele leuke...

Houdt de moed er in. Every cloud has a silver lining... :*)

[edit typevaudje]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Duivelse taferelen bij Polder PV...

http://www.polderpv.nl/ni...07_polderjongen_diabolico

houdt het dan nooit op? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ssj3gohan schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:21:
[...]Maar bijvoorbeeld een aangelegd bos met PV-installatie in Flevoland bezoeken is ook een optie. Als er nog wat meer reacties hierop komen moeten we misschien maar eens denken aan het openen van een nieuw topicje hierover.
Mmmm. PV-installatie in Flevoland die het bezoeken waard is? OK, windturbines zo ver als het oog reikt, maar een "beetje" PV-systeem???

Wat weet jij dat ik niet weet?

Doe eens een "google" map, een "virtual earth" print, of een "slagboomenpeeters" foto?

http://maps.google.nl/maps
http://www.maps.live.com/
http://www.slagboomenpeeters.com/

Of bedoel je soms het FLoriade dak? (bij Hoofddorp)

Fietsen in de bollenstreek is best geinig. Ik weet ook de nodige kruipdoorsluipdoor fietspaden in het ECHTE groene hart (dat ligt nl. niet ergens tussen Utrecht en Breda, al is het waarschijnlijk net zo groen, zeker na die enigzins verzopen zomermaanden... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:10

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ik heb een vraag over zonnepanelen:

Het dak van mijn huis is Zuid West West gericht en heeft een hellingshoek van een gemmiddeld ruitjeshuis.
Kan ik op dit dak zonnepanelen plaatsen of heb ik met deze hoek te weinig zon om voldoende rendement uit de zonnepanelen te halen?

Dan nog een vraag. Welke zonnepanelen hebben op dit moment het hoogste rendement (tegen een normale prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:01:
Ik heb een vraag over zonnepanelen:

Het dak van mijn huis is Zuid West West gericht en heeft een hellingshoek van een gemmiddeld ruitjeshuis.
Kan ik op dit dak zonnepanelen plaatsen of heb ik met deze hoek te weinig zon om voldoende rendement uit de zonnepanelen te halen?
Dat kan best:

Afbeeldingslocatie: http://www.jharingman.demon.nl/nieuws/img/instralingsdiagram.jpg

Ik schat dat je zo'n 10 à 15% vermogensmindering hebt t.o.v. van de ideale situatie, er van uitgaande dat je verder geen schaduweffecten hebt van bomen, schoorstenen, dakkapellen etc. Dat valt wel mee. In welke plaats woon je? Hoe dichter je bij de kust woont, hoe meer zoninstraling je hebt.
Dan nog een vraag. Welke zonnepanelen hebben op dit moment het hoogste rendement (tegen een normale prijs).
Monokristallijne zonnestroompanelen, zoals die van Sharp zoals ik die heb bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek

Timrek

Ik woon in Eibergen. Een eindje van de kust dus... Ik heb gelukkig geen last van bomen e.d. (tenzij de zon erg laag staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 14:42:
Ik woon in Eibergen. Een eindje van de kust dus... Ik heb gelukkig geen last van bomen e.d. (tenzij de zon erg laag staat)
Dat is inderdaad een flink eind het binnenland in:

Afbeeldingslocatie: http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/ZonnekaartNederland.jpg

Dat scheelt je zo nog eens 5% of meer. Gemiddeld wordt gerekend met ongeveer 0,85 kWh/Wp/jaar indien optimaal opgesteld in het midden van Nederland. Stel dat jij 5% mist door je lokatie (0,81) en dan nog 12,5% mist door je opstelling kom je dus op 0,71 kWh/Wp/jaar. Dat wil zeggen dat als je een zonnestroominstallatie van - bijvoorbeeld - 600Wp zou plaatsen je een jaaropbengst van ongeveer 424 kWh mag verwachten. Dit is vrij ruw berekend, het kan ook iets meer of minder zijn maar de orde van grootte zal wel kloppen.

Ik woon nu in Hilversum maar ik denk dat ik maar naar Den Helder verhuis, dik 100 zonuren meer per jaar! ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-07-2007 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek

Timrek

Is het wel slim dan om voor zonnepanelen te kiezen? Gezien ik nooit het maximale eruit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
Ik ben op zoek naar een overzicht van prijzen en kwaliteit van zonnepanelen. De laatste tijd wordt ik gecontacteerd door een wildgroei aan (Chinese) fabrikanten en het leek me wel interessant om te kijken hoe goed/slecht deze zijn.

Wie oh wie kan me helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:54:
Is het wel slim dan om voor zonnepanelen te kiezen? Gezien ik nooit het maximale eruit kan halen?
Why not? Wat is JOUW reden om voor zonnestroom te gaan?

Geld? Dan denk je aan terugverdienen. In NL? Mwagh.Verhuis naar Duitsland, Spanje, ....

Energie? Op jouw lokatie zal de "energetische terugverdientijd" wellicht wat minder zijn, laten we van een jaartje of 5 uitgaan, voor het gemak (op onze breedte verdienen de modules zichzelf binnen 3-4 jaar energetisch terug onder optimale condities). Daarna ben je echter minimaal 20, mogelijk zelfs 30 jaar hartstikke schone stroom EXTRA aan het bakken, zelfs van jouw "zogenaamd ongunstig liggende" dak (= onzin). Doen, dus!

Milieu? Prima investering, je kunt je evt. nageslacht recht in je ogen kijken en ook voor je eigen gezondheid (en die van je vele medemensen) flink wat betekenen, want er gaan weer heel wat NOxen e.d. minder de lucht in dankzij jouw actie.

Plezier dan, wellicht? WELKOM op het Tweakers Forum Duurzame Energie!!!! _/-\o_

't is maar hoe je het bekijkt...

Veel plezier met de "overwegingen". Alvast veel voorpret gewenst... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Timrek schreef op maandag 30 juli 2007 @ 15:54:
Die afweging kun je alleen zelf maken. Bij een gegeven zonnestroominstallatie heb je dus ~15% minder opbrengst, of bij een gegeven opbrengst moet je ~18% meer vermogen aan zonnestroompanelen neerleggen. Dat maakt een zonnestroominstallatie financieel minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld in de kuststreek en/of optimaal opgesteld.

Ik zou het waarschijnlijk ook in jouw situatie doen, maar dat komt omdat de financiën voor mij niet de grootste drijfveer zijn (maar ik verlies ze ook niet volledig uit het oog).

Het hangt er dus een beetje van af hoe graag je het wil, hoeveel dakruimte je hebt en natuurlijk het beschikbare budget. Misschien is het mogelijk met een even grote of zelfs kleinere investering net zoveel elektriciteit te besparen als een zonnestroominstallatie op zou leveren? Dus A++ klasse witgoed etc.? Een ander alternatief zou zijn een bedrag te investeren in windturbines, bv. via een coöperatie als de Windvogel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lort Gob schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:06:
Ik ben op zoek naar een overzicht van prijzen en kwaliteit van zonnepanelen. De laatste tijd wordt ik gecontacteerd door een wildgroei aan (Chinese) fabrikanten en het leek me wel interessant om te kijken hoe goed/slecht deze zijn.

Ik heb geen idee, ik heb Sharp-panelen (waar komen die eigenlijjk vandaan?) en daar zitten goede garantievoorwaarden aan. Ik denk dat dat je beste leiddraad moet zijn: hoelang (is een chinees, ha ha :/) garantie geeft de leverancier, en waar kun je deze garantie claimen? Als je ze terug moet sturen naar China wordt het een moeizame zaak denk ik. Op mijn Sharp-panelen zit 20 jaar vermogensgarantie; dus over 20 jaar moet je nog zoveel procent van hun huidige vermogen leveren. Daaraan denk ik te kunnen zien dat ze veel vertrouwen in hun eigen product hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Lort Gob schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:06:

Als iemand daar "zicht" op heeft, is het Kit Temple van ENF het wel. De bulk van zijn personeel is immers Chinees, en die zijn zich, promised!, helemaal uit de NAAD aan het werken om sowieso die krankzinnige markt daar te INVENTARISEREN (in stapels peperdure rapporten), want de zonnecel- en modulefabrieken knallen daar als warme broodjes uit de grond waar je bijstaat.

http://www.enf.cn/

Over kwaliteit is nog weinig te zeggen. Tot nu toe nog weinig klachten gehoord, maar op Photovoltaikforum (the best there is) heb ik ook al enkele DRAMA modules gezien met delaminatie verschijnselen, om te janken... En echt niet alleen de "minder bekende" fabrikanten. Let wel: dat is vooralsnog goddank een zeldzaam verschijnsel.

http://www.photovoltaikfo...71&highlight=delamination :o :'(

Prijzen. Wat de gek er voor geeft. Geen peil op te trekken, zeker niet in NL, waar modules bijna altijd via de tussenhandel komen (omdat we geen "markt" meer hebben). En er dus figuren zijn die veel te duur een containertje inslaan van overzee, en die hier aan de straatstenen niet (meer) kwijtkunnen. Ze zakken wel, die prijzen, zie Solarbuzz. Hoe hard ze verder gaan zakken: neem een zakkie koffieprut en tuur. Tuur diep.

Eerst gezonde marktcondities hier. Dan komt de rest vanzelf. (Nu plm. 5,5 - 6 euri/Wp ex BTW bij SolarNRG, betrouwbare installateur. Zoveel zijn er niet meer over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:30:
[...]

Ik heb geen idee, ik heb Sharp-panelen (waar komen die eigenlijjk vandaan?)
Japan. NU nog de grootste producent, maar dat kan heel rap gaan veranderen, want Q-Cells (Thalheim, Oost Duitsland) en SunTech (China) staan heel erg hard in hun nek te blazen...

Let the best win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-03 16:50
zonnigtype schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:39:
[...]

Eerst gezonde marktcondities hier. Dan komt de rest vanzelf. (Nu plm. 5,5 - 6 euri/Wp ex BTW bij SolarNRG, betrouwbare installateur. Zoveel zijn er niet meer over).
Wat zijn de prijzen in Duitsland dan? Is het niet interessanter om ze in Duitsland te halen dan in China? Of is het in Duitsland alleen goedkoop vanweege subsidies? Zo ja, is daar creatief mee om te gaan (camping adres in Duitsland volgooien en dan de panelen meenemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:44:
Aha, aapje uit den mouw. Heffingskorting wel of niet meerekenen? Vaste kosten wel of niet? Meetkosten? Systeemdiensten tarief? HELP! Wie helpt?

De polderclown is weer in de archieven gedoken voor u. :+

Met opvraagbaar spreadsheetje, voor de bureaucraten onder u...

Hier rekenvoorbeeld Continuon netbeheer en twee soorten stroomcontract (per 1 juli 2007, maar dan naar jaarbasis berekend) bij NUON Retail (dit is slechts een onderdeel van de spreadsheet), berekening van de fictieve kWh prijzen (werkelijke zijn veel makkelijker, zie link):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/jaarlasten_NUON_Continuon_elektra07.gif

( 8)7 dat invulvakje werkt hier lekker niet... :( )

Enne, die 246 kWh was ons (365 dagen) rest jaarverbruik op onze laatste nota...
Let op de resulterende negatieve fictieve kWh bedragen [al zitten we niet bij NUON, off course...] :)

Rarara hoe komen we aan die merkwaardige "vaste post" van minus 149,57????

http://www.polderpv.nl/financien2.htm

Ik kan natuurlijk best een foutje hier of daar gemaakt hebben. Dan hoor ik het gaarne van u...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:59:
[...]

Wat zijn de prijzen in Duitsland dan? Is het niet interessanter om ze in Duitsland te halen dan in China? Of is het in Duitsland alleen goedkoop vanweege subsidies? Zo ja, is daar creatief mee om te gaan (camping adres in Duitsland volgooien en dan de panelen meenemen).
http://www.havelland-sola...?Ansicht=Komplettanlagen#

Ik ben nog niet uit de afkorting "zzgl MwSt". Is dat nou zonder of met BTW?

Ik denk zonder, dan kom ik op iets van 3,5 tot 4 euri per wattpiek. Maar dat zijn "beispiel anlagen", zo te zien "showroom modellen", wellicht? Maar waarom dan zoveel panelen ineens?

Nou, laad uw auto maar vol dan!

(er worden loads of Chinese panelen verkocht in Duitsland, overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ws. zonder BTW. Dat komt er nog bij dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 146043

[...]

Bij welke leverancier???

Stap ik subiet over!

*Bent waarschijnlijk de heffing vergeten die ook al die hele 9 cent is en dat maakt 18 cent, tel je daar de transportkosten en distributie bij op dan kom ik aan 23 cent per kilowattuur voor Groene stroom van RWE.

Ons rijkje weet echt wel waar ze het vandaan moeten halen. Win je niet genoeg op luxe artikelen, dan gewoon de porimaire dingen zoals elektra excessief gaan belasten, hufters :(

Was het niet zo dat groene stroom veel duurder is , maar je hetzelfde betaald omdat je over groene stroom geen heffing betaald? Of een lagere heffing dan, want het woord heffing staat op nummer 1 in de van Dale.
Dan neem ik alleen al groene stroom om het rijk die heffing niet te gunnen >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 146043 op 31-07-2007 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:48

Punkrocker

Mostly harmless

En wat vinden jullie van het energie-eiland idee?
Efficiëntere energiecentrales dankzij ‘energie eiland’.

Er zijn plannen voor de bouw van een groot energie eiland in de Noordzee. Dit eiland kan energie opvangen en weer vrijgeven en zo de fluctuaties op het energienet opvangen.

Er wordt gesproken over een energie eiland, maar in werkelijkheid is het een valmeer, het tegenovergestelde van een stuwmeer. Er wordt een ringvormige dijk gebouwd in de Noordzee. Deze ring zal 200 tot 300 meter breed zijn en 8 meter boven zeeniveau uitsteken. De wanden worden gemaakt van dikke lagen waterdicht klei, betoniet. Binnen deze ring is een meer waarvan de waterspiegel 32 tot 40 meter onder de zeespiegel ligt.

Bij een overschot aan energie, bijvoorbeeld ’s nachts, wordt er energie gebruikt om water uit het meer in de zee te pompen. Tijdens piekuren kan er water vanuit zee het valmeer instromen, wat turbines aandrijft welke weer energie opwekken.

Wanneer er water naar binnen stroomt, kan dit energie eiland gedurende 12 uur een vermogen van 1500 megawatt opleveren. Vergelijkbaar met een elektriciteitscentrale. Voldoende om jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen huishoudens te voorzien van stroom.

Een bijkomend voordeel van dit meer is dat er ’s nachts geen energiecentrales uitgeschakeld hoeven te worden. Het meer vangt immers het overschot aan energie op. Energiecentrales die continu aan blijven staan, kunnen hierdoor efficiënter werken.

Ook voor sterk wisselende energiebronnen zoals windenergie is dit een goede oplossing. Het meer kan de fluctuaties in windenergie immers opvangen en weer vrijgeven wanneer er geen of weinig wind is.

Het eiland zou een totale oppervlakte krijgen van 60km2 en op 25 km uit de kust komen te liggen. Het gehele project zal ongeveer 2,5 miljard euro kosten. De uitvinder Rudolf Das gelooft er heilig in.

bron: Alfen BV
Klinkt allemaal prachtig maar of het die 2,5 miljard waard is....

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Punkrocker schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:04:
En wat vinden jullie van het energie-eiland idee?
[...]
Klinkt allemaal prachtig maar of het die 2,5 miljard waard is....
Elektriciteit-opslag is cruciaal, en wel om twee redenen:

- Stromingsbronnen als zon, wind en water fluctueren nu eenmaal, de pieken in productie komen niet overeen met de pieken in vraag. Een vorm van opslag kan dit veel beter matchen waardoor minder conventioneel vermogen standby hoeft te staan. Ook hoeft er minder opgewekte energie verloren te gaan (stilzetten windturbines bij weinig vraag en veel wind) waardoor efficiënter gebruik gemaakt wordt van de beschikbare bronnen.

- Conventionele centrales (kolen, gas, kern) draaien het meest efficiënt als ze continue op vollast kunnen draaien. Als er weinig vraag is (veel natuurstroom of nacht) worden er een paar afgeschakeld of op een lager pitje gezet. Beide methoden zorgen voor een verlaging van de efficiëntie. Een vorm van opslag kan de vraagpieken en -dalen afvlakken waardoor de centrales een gelijkmatiger vraag 'zien' en daardoor gelijkmatiger kunnen draaien.

Of het € 2,5x109 waard is durf ik niet te zeggen, maar nadenken over en experimenten met opslag juich ik toe.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2007 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

OMG. Ik lees tussen de regels Delftse professoren, Nederlandse bouwmaffia's en bovendien wordt Rudolf Das ook nog genoemd. De droombouwer die volgens mij nog nooit een van zijn dagdromen werkelijkheid heeft zien worden.

Ik las in dat "ring van 200 tot 300 meter" eerst dat dat de doorsnede van het geheel zou worden en ging toen bedenken hoe breed de voet van een 40 tot 48 meter hoge dam uit klei wel niet moet zijn om het water tegen te houden. Bentoniet is geen beton he!
Maar toen las ik dat het eiland een oppervlakte van 60 m2 zou hebben. Dat is een doorsnede van bijna 9 km!!
En hoe wil je dat beschermen tegen golfslag en storm?
Daarbij is die uitspraak "Voldoende om jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen huishoudens te voorzien van stroom." erg misleidend. Dit genereert geen stroom, dit kost alleen maar stroom om wat te stroom bufferen.

Ik vind het hele erge luchtfietserij.

Bedenk ook de extreme erosie van water van 40 meter dat moet vallen. Ik heb op NatGeo eens een docu over een stuwdam gezien. Daar sleep het water gewoon 5 meter diep de rotsen in. En bentoniet moet daar tegen kunnen?

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 31-07-2007 10:25 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het enige wat ik me afvraag is of zo'n ring van maar 8 meter hoogte wel bestand is tegen de toch wel ruwe zee in de Noordzee.
Beetje zonde als dat meer steeds weer volloopt door golven, of als die ring doorbroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:21:
OMG. Ik lees tussen de regels Delftse professoren, Nederlandse bouwmaffia's en bovendien wordt Rudolf Das ook nog genoemd. De droombouwer die volgens mij nog nooit een van zijn dagdromen werkelijkheid heeft zien worden.

Ik las in dat "ring van 200 tot 300 meter" eerst dat dat de doorsnede van het geheel zou worden en ging toen bedenken hoe breed de voet van een 40 tot 48 meter hoge dam uit klei wel niet moet zijn om het water tegen te houden. Bentoniet is geen beton he!
Maar toen las ik dat het eiland een oppervlakte van 60 m2 zou hebben. Dat is een doorsnede van bijna 9 km!!
En hoe wil je dat beschermen tegen golfslag en storm?
Daarbij is die uitspraak "Voldoende om jaarlijks 1,5 tot 2 miljoen huishoudens te voorzien van stroom." erg misleidend. Dit genereert geen stroom, dit kost alleen maar stroom om wat te stroom bufferen.

Ik vind het hele erge luchtfietserij.
Even voor mijn beeldvorming: is Rudolf Das die oude man die vroeger (en nu nog steeds een klein beetje) het ministerie van VROM adviseerde? En nu voor de kust van Scheveningen een groot natuurpark voorziet ter bescherming van onze polders? Want dan kan ik mijn gepeperde mening ook geven, als het daar niet over gaat houd ik gewoon mn mond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek

Timrek

CanonG1 schreef op maandag 30 juli 2007 @ 16:23:
[...]

Die afweging kun je alleen zelf maken. Bij een gegeven zonnestroominstallatie heb je dus ~15% minder opbrengst, of bij een gegeven opbrengst moet je ~18% meer vermogen aan zonnestroompanelen neerleggen. Dat maakt een zonnestroominstallatie financieel minder aantrekkelijk dan bijvoorbeeld in de kuststreek en/of optimaal opgesteld.

Ik zou het waarschijnlijk ook in jouw situatie doen, maar dat komt omdat de financiën voor mij niet de grootste drijfveer zijn (maar ik verlies ze ook niet volledig uit het oog).

Het hangt er dus een beetje van af hoe graag je het wil, hoeveel dakruimte je hebt en natuurlijk het beschikbare budget. Misschien is het mogelijk met een even grote of zelfs kleinere investering net zoveel elektriciteit te besparen als een zonnestroominstallatie op zou leveren? Dus A++ klasse witgoed etc.? Een ander alternatief zou zijn een bedrag te investeren in windturbines, bv. via een coöperatie als de Windvogel.
Ik wil graag iets voor het mileu doen. Ik heb onlangs een huis gekocht en wil (indien mogelijk) een deel van mijn bouwdepot besteden aan alternatieve energiebronnen. Het bouwdepot dat ik heb opgenomen is waarschijnlijk groot, ik hou een deel over. Nu eenmaal investeren en daarna een (iets) lagere energierekening lijkt mij een zinvolle bvesteding voor het overgebleven deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

TD-er schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:22:
Het enige wat ik me afvraag is of zo'n ring van maar 8 meter hoogte wel bestand is tegen de toch wel ruwe zee in de Noordzee.
Beetje zonde als dat meer steeds weer volloopt door golven, of als die ring doorbroken wordt.
Vollopen door golven scheelt weer pompen :9

Risico op dambreuk lijkt mij ook best hoog. 8m is niet veel op volle zee...
Aan de andere kant is het wél een manier om energie op te kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssj3gohan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:25:
[...]

Even voor mijn beeldvorming: is Rudolf Das die oude man die vroeger (en nu nog steeds een klein beetje) het ministerie van VROM adviseerde? En nu voor de kust van Scheveningen een groot natuurpark voorziet ter bescherming van onze polders? Want dan kan ik mijn gepeperde mening ook geven, als het daar niet over gaat houd ik gewoon mn mond :P
Volgens mij wel. Tweelingbroer van Robbert Das die ik voor het eerst tegenkwam met erg onrealistische (maar wel supergelikte) artist impressions, vooral met dingen die met water te maken hebben.
Volgens mij noemen ze zich "Futurologen".

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Punkrocker schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:41:
[...]

Vollopen door golven scheelt weer pompen :9

[...]
Maar het idee was juist dat door het pompen het water eruit gehaald kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Timrek schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:27:
Ik wil graag iets voor het mileu doen. Ik heb onlangs een huis gekocht en wil (indien mogelijk) een deel van mijn bouwdepot besteden aan alternatieve energiebronnen. Het bouwdepot dat ik heb opgenomen is waarschijnlijk groot, ik hou een deel over. Nu eenmaal investeren en daarna een (iets) lagere energierekening lijkt mij een zinvolle bvesteding voor het overgebleven deel.
Is je huis goed geïsoleerd? Energetisch en financieel is investeren in isolatie meestal erg zinvol. Dus (spouw-)muur-, dak-, vloerisolatie, (drie-)dubbelglas, kieren afdichten, misschien een mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Als je echt heftig aan de gang wilt: een zonneboiler of warmtepomp? Vergeet niet dat je gasrekening (waarschijnlijk) hoger is dan je elektriciteitsrekening. Daar zou ik een eventueel overschot van een bouwdepot in eerste instantie voor inzetten.

Toch kunnen zonnestroompanelen ook in jou situatie zinvol zijn, ik zou het zeker doen als je alle andere energiebesparingsmaatregelen al doorgevoerd hebt. Welkom bij de club? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

TD-er schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:15:
[...]

Maar het idee was juist dat door het pompen het water eruit gehaald kon worden.
Oh ja, net andersom. Goed lezen is moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maasluip schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:42:
[...]
Volgens mij wel. Tweelingbroer van Robbert Das die ik voor het eerst tegenkwam met erg onrealistische (maar wel supergelikte) artist impressions, vooral met dingen die met water te maken hebben.
Volgens mij noemen ze zich "Futurologen".
Ik raak in twijfel. Op de radio was een vrij overtuigend interview met de man waarbij ik het gevoel had dat het best nog wel een goed idee is, maar hier wordt het toch neergezet als een onzinnig idee. Ik doe geen civiele techniek dus ik weet er het fijne niet van, dus daar houd ik het maar bij.

offtopic:
vandaag krijg ik mn nieuwe laptop, dan maak ik een foto van hoe onzinnig veel elektronische apparaten ik wel heb staan, past mooi in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek

Timrek

CanonG1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:28:
[...]

Is je huis goed geïsoleerd? Energetisch en financieel is investeren in isolatie meestal erg zinvol. Dus (spouw-)muur-, dak-, vloerisolatie, (drie-)dubbelglas, kieren afdichten, misschien een mechanische ventilatie met warmteterugwinning? Als je echt heftig aan de gang wilt: een zonneboiler of warmtepomp? Vergeet niet dat je gasrekening (waarschijnlijk) hoger is dan je elektriciteitsrekening. Daar zou ik een eventueel overschot van een bouwdepot in eerste instantie voor inzetten.

Toch kunnen zonnestroompanelen ook in jou situatie zinvol zijn, ik zou het zeker doen als je alle andere energiebesparingsmaatregelen al doorgevoerd hebt. Welkom bij de club? ;)
Ik ben al druk aan het isoleren. Het gehele huis is al voorzien van dubbel glas. Binnenkort wordt de oude conventionele cv en geiser vervangen door een HR combi.
Aankomende herfst /winter is het zolder aan de beurt. Deze wil ik dan gaan voorzien van isolatie.
De spouwmuren zijn niet geisoleerd. Hier wil ik mij nog niet aan wagen. Wellicht later..
Eventueel ga ik de vloeren in de woonkamer nog isoleren. De ruimte onder de kruipruimte is echter beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
CanonG1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 11:28:
[...]

Omdat ik ook langzaamaan bezig ben met het kijken naar een definitieve woning (al dan niet nieuwbouw): wat is nou in jullie mening een duurzame manier om je huis te verwarmen? Ook met PV? Of zonneboiler? Warmtepomp? Passiefhuis-concept?

PV is nog vrij makkelijk achteraf te installeren dus bij nieuwbouw kan je in eerste instantie een klassieke elektriciteitsaansluiting nemen en later als je budget het toelaat een PV-installatie plaatsen. Voor verwarming ligt dat anders: dit moet je meteen plaatsen en aangezien alternatieve manieren typisch duurder zijn, weegt dit op het bouwbudget.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.