Was geen reactie op jouw bedrag, was reactie op bedrag van pacificocean
Toch handig om te zien dat het wel klopt

Vuistregels kloppen vaak, met wat marge...

En @ zonnigtype: ik ben zelf graag een herrieschopper maar tot nu toe is wel gebleken dat (althans, heb ik ondervonden dat) je meestal meer mensen tegen je in het harnas jaagt dan dat je daadwerkelijk de boodschap uitdraagt dat mensen aan zonne-energie moeten gaan. Als je op typische SP 'ik stem tegen' manier te werk gaat word je door veel mensen opzij geschoven als irritante linkse rakker, en het is veel effectiever om sympathiek en redelijk over te komen. Althans, dat is wat ik probeer - ik heb wel degelijk allerlei radicale opvattingen over alternatieve energie, godsdienst, bladiebla, maar ik probeer maar zoveel mogelijk met mensen in discussie te treden. En wat een toeval, ik leer er ook nog eens veel van... Dit is echt één van de meest leerzame threads gebleken.
Ik leer ook nog elke dag, ook van dit forum. Hulde aan die camerameneer, forumstarter...
"Typische SP 'ik stem tegen' manier" zijn jouw woorden. Dat er nu toevallig een zeer goed in de materie ingevoerde en actieve politicus "van die kleur" bij betrokken is, heeft daar niets mee te maken, want als het een "blauwe" politicus was geweest, had ik hem ook die mail toegestuurd. Van die kant valt echter byzonder weinig te verwachten, en dat geven ze ruiterlijk in eigen partij toe (houd ik persoonlijk wel van, van die duidelijkheid, al heb ik helemaal niets met die partij...

). Ik stem nix tegen. Ik registreer, neem waar, haal info op, maak er een mooi verhaal van, en geef dat vrij in de publieke ruimte. Zwaar overgoten met polderiaanse saus. Ieder zijn meug, take what you want, leave what you loathe. Je
hoeft immers die website helemaal niet te bezoeken, het schijnt nog steeds een "vrij land" te zijn hiero... (vandaag al 152 unieke bezoekers

)
Alle kosten inclusief, voor het gebruik van mijn ouders, komen wij netto op 18.2 cent per kWh voor het huishouden. Dan heb ik dus heel simpel alle kosten opgeteld die met elektriciteit te maken hebben (staat allemaal netjes uitgesplitst) en gedeeld door het aantal kWh'en verbruik. Dat is uiteraard een bedrag dat variabel is met andere verbruiken, maar voor mij persoonlijk wel een heel aardig vuistbedrag om mee te rekenen. Zo heb je twee makkelijke vuistregels om te gebruiken in discussies:
1) €0.15 à €0.20/kWh
2) €2,- per watt-jaar
Staat niet precies bij of je alleen variabele kosten meeneemt, of ook vaste kosten. Die laatste moet je altijd buiten die kWh kosten houden, omdat iedereen die betaalt, of je nu 100 of 10.000 kWh verbruikt. Het gaat in deze discussies altijd om de puur variabele kosten (of: zou moeten gaan). Dus alles waar "kWh" achter staat op je nota. Oppassen: als je leverancier (nog) geen transportkosten netbeheer factureert, moet je die uiteraard WEL bijtellen [het variabele, kWh gerelateerde deel], anders klopt de vergelijking niet. Echte Energie factureerde bijvoorbeeld laatste jaren uitsluitend leveringskosten en energiebelasting, de rest kregen we op de NUON CCC nota onder hoofdje netbeheer (Continuon) te zien... Indien die 18,2 eurocent van jou [totaal variabel] inderdaad klopt, zit je aan de lage kant. Goed voor de consumptie, iets minder lekker bij de netinvoeding...
Die 15 euricent zou ik maar schrappen. Meeste mensen zitten met variabele kosten op een cent of 20/kWh plus of min een paar cent. Mag van mij best het dubbele worden...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)