(a) geen idee of die 50 kWh wel "klopt" en (b) een kadobon i.p.v. wettelijk verplichte saldering die pas na een paar jaar sinds de ingangsdatum zo "afgekocht" wordt vind ik niet OK. Of je houd je aan de wet en factureert de saldering (zoals Continuon met veel tegenzin nu doet, al is het via een aparte nota), of je houd je er niet aan en dan "koop je dus af" (om van het "gezeur" af te wezen). Aangezien er gigantisch veel misgaat op dit vlak, en mensen zelf totaal niet weten waar ze wel "recht" op hebben, mag jij raden wat mijn voorkeur heeft... En ik heb op papier dat Eneco in het recente verleden trachtte uitsluitend leveringskosten te salderen. Pas toen ik het slachtoffer er op wees, en hij "verhaal" ging halen, kreeg hij volledig gecorrigeerde nota waarop ook transportkosten, energiebelasting en BTW gesaldeerd werden. Kort daarna kreeg ik van andere Eneco klant alweer een foute nota opgestuurd met foutieve saldering (Eneco heeft altijd bestreden dat ze BTW moesten salderen, dat hebben ze in moeten slikken na keiharde uitspraken van de Raad van Bestuur van de NMa daarover, ook weer gedocumenteerd bij Polder PV...).
Ik vind het nogal overtrokken om ALLES maar meteen in het negatieve te trekken. Ik heb als gedetacheerde al verschillende divisies bij Essent van binnen gezien, en ik heb aan den lijve ondervonden dat diverse personen het daar gewoon GOED proberen te doen. En probeer nu niet weer iedereen te doen denken dat al die duizenden medewerkers evil zijn, want dat is gewoon niet zo. Uiteraard moet er gewoon geld verdiend worden, maar waar gehakt wordt vallen spaanders.
Ja, ja, ik weet het, de boodschapper is altijd de pineut. De meeste mensen weten van niets en zijn dan maar al te makkelijk het slachtoffer, heb ik diverse gedocumenteerde gevallen van. DTe zit nog steeds uit de neus te vreten en denkt dat alles goed komt als er ergens een niet officieel afspraakje wordt gemaakt met de brancheorganisatie. Ik trek niet ALLES in het negatieve, lees Polder PV. Of suggereer je soms dat alles in kannen en kruiken is? Ben het met je eens dat er heel veel goede mensen bij de e-bedrijven werken. De consument die van niks weet mag echter absoluut niet het slachtoffer worden van niet door hem/haar gevraagde liberalisering en alle ellende die dat alleen Nederland al heeft gebracht. Dan moet je bij de politiek wezen, niet bij mij.
@zonnigtype; je neemt een dubbel standpunt in. 1) je wil geen digitale meter, en 2) je wil geen meteropnemer aan de deur.
Huh? Digitale meter heb ik nooit om gevraagd, heb ik totaal niets aan (ik zit al op 200 kWh restverbruik in het jaar, daar gaat zo'n meter niets aan veranderen), so what the heck? Hoezo wil ik geen meteropnemer aan de deur? Laat maar lekker komen die beste mensen, die doen gewoon hun werk, en als ik "toevallig" thuis ben, krijgen ze van mij gewoon een bakkie leut als ze willen. Ik heb ook al eens een irritant mannetje van Infrabeheer in de meterkast gehad (die wilde dat wel eens zien, tijdens Sunpower renovatiegedoe was dat, dus totaal niet ter zake). Die begon meteen te zeiken over de wettelijk volkomen legale Ferrarismeter; ik heb hem alle hoeken en gaten laten zien, nooit meer wat van gehoord... Ik wijs die beste meteropnemer boys (nog geen "girls" gehad, jammer...

) hier regelmatig de weg, met meterkasten in het complex verdeeld over 4 ruimtes (en alle stadswarmtemeters bij meeste mensen op de etages). En dan laat ik ze zelfs in "mijn" domein toe. Uiteraard door mij nauwlettend op de vingers gekeken, meterstanden gecheckt, en gewoon die Ferrarismeter laten hangen. Onze minuscule kookgasmeter en de warmtemeter (batterijen niet sterk genoeg!!!) zijn bij ons al 2x vervangen, watermeter al 1x sinds 1997, no problem with THAT. Slechts één uitzondering: geen "slimme elektrameter" voor zonnigtype, en
ik ben niet de enige die er zo over denkt...Het is gewoon verplicht dat minstens elke drie jaar, EN bij verhuizing, nieuwe meter etc een medewerker de stand opneemt, omdat er genoeg mensen zijn die WEL de boel willen flessen. De energiemaatschappij is daar niet blij mee, want dat kost geld. De enige bron van inkomsten is de consument, dus die kosten betaal je zelf.
Dat is mij bekend. Ook is mij bekend dat zeker niet in alle netgebieden meters elke drie jaar worden uitgelezen... En toch altijd die meetdienst (per 1-1-2008 voor iedereen: 24,47 ex BTW) opgehoest moest en moet worden. Ik wens niet te betalen voor flessentrekkers, dat gaan ze maar bij die figuren halen. Ik heb NOOIT schulden gehad, we betalen altijd onze nota's op tijd (en we controleren die intensief, en hebben er diverse malen blunders uit gehaald...).
De kosten kunnen naar beneden als een slimme meter gebruikt wordt, want de meter kan op afstand uitgelezen worden. Dat apparaat kost dan wel weer geld, maar een gemiddeld Nederlands uurloon is nu eenmaal niet weinig, dus dat is zo terugverdiend.
Voor de netbeheerders, ja (via de meetgemachtigde). Mij levert het niks op. Mij DWINGEN om zo'n meter te accepteren lijkt me, laat ik het dan zo zeggen
niet in overeenstemming met de van de Haagse bühne geschreeuwde "vrije markt gedachte". Klinkt meer als een stalinistische machtsgreep, wat jij?
Daarnaast bestaat er nog zoiets als de ijkwet, dwz dat de meter aan dient te geven wat ie meet. Uiteraard zal je blij zijn als ie minder aangeeft, maar OWEE als het andersom is, nou beste energie maatschappij, dan zwaait er wat! (Zo ook aan de benzinepomp, groenteweegschaal etc)
Opnieuw ijken is erg duur. Vaak duurder dan gewoon een nieuwe meter.
Ook dat is mij uiteraard bekend. Wie heeft die IJkwet eigenlijk destijds opgesteld, en wie hebben daar zeggenschap over gehad? Ik heb niks gehoord. Wat ik wel weet, dat dat gezeik over "terugdraaiend niet geijkte meter" een typisch vies hollands netbeheerdersgeintje is om een voet tussen de deur van de zonnestroom invoeders te krijgen. Dat wordt in het buitenland beslist niet geaccepteerd, en is en blijft de Ferrarismeter zo legitiem als wat. Alle Ferrarismeters zijn geijkt, niks mee aan de hand.
Mensen kunnen soms zo doorslaan...

Thanx. Als mensen "door lijken te slaan" is er meestal wel "iets" aan de hand, hoor, Mistraller. Ik nodig je bij dezen uit om enkele minder "leuke" documenten uit mijn teruglevering- en salderingsdossier met me door te nemen...
PS: wanneer gaan we nou fietsen op de Veluwe? Ik wil wel effe lekker met je door onze Kroondomeinen raggen. Kunnen we off-topic nog wat verder lullen, en de arme mensen hier verder niet lastig vallen met typisch hollandsche, volstrekt onnodige energieprobleempjes...
Doen? Doen!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)