Noem het maar lenzen en beter nog, objectieven, voor 12-24 of Sigma's 24-70 geldt het woord lensje nauwelijks meer

Pentax heeft nu toch al FF-lenzen?? De oude lenzen voor de analoge camera's die zijn volgens mij gewoon FF..
Nu toch
al? Gewoon
nog steeds
Tuurlijk zijn ze dat, anders konden ze nooit geen filmpje volledig belichten!
De limiteds worden in ieder geval gewoon nog gemaakt en de FA 50 dacht ik ook nog(?!?)
Volgens mij loopt de productie van de 43 Limited alleen wel op z'n eind..maar ben ik ook niet zeker van

Bovendien zijn ze simpelweg verouderd en dus niet meer op de markt te zetten (wat op zich niet wegneemt dat ze prima bruikbaar zijn, daar niet van).
Welke zijn er simpelweg verouderd? De hele meute aan FA's die er al uit zijn ja, maar de Limited in ieder geval nog niet..zijn ook FA's. En wat is er volgens jou dan aan verouderd, ben ik benieuwd naar want ik weet het niet

Maar nu heb je tussen de range 18-300 aardig wat verschillende modellen, is de grote zoomfactor nou echt van invloed? Want een wat extra groothoek (18 ipv 28) of wat extra tele(300 ipv 200) is maar een paar tientjes duurder... Is dat een goede koop of ga je dat toch merken?
Het licht er een beetje aan wat je wilt fotograferen he.. Een 28-300 zoom is leuk aan het lange eind, maar imo kom je qua groothoek gewoon te kort..zeker binnen, wanneer je niet altijd nog wat stappen achteruit kan. Dan is een Tamron (of Pentax) 18-250 gewoon interessanter, als je iets wilt met een groot bereik.
Als je wilt upgraden van kitlens zou ik het wel ineens goed doen en niet eerst naar de 17-70 gaan om later alsnog (ooit) F/2.8 glas te halen. Zo blijf je natuurlijk bezig.. Een 24-70 F2/8 of 28-70/5 F/2.8 zijn dan de meest reële opties, naast de fors duurdere (en niet uit alle tests zo geweldig komende) DA* 16-50. Helaas is Tamron's 17-50 nog steeds niet verkrijgbaar voor Pentax mount, anders had dat ook wel mijn kandidaat geweest
Handling van zo'n groot objectief als de 24-70 F/2.8 lijkt mij ook wel fijn, uiteindelijk ben ik toch voor de Tamron 28-75 gaan. De filtermaat was eigenlijk een van de grotere struikelblokken, voelde er weinig voor na een duur 77mm filter te hebben gekocht óók nog eens een 82mm te gaan kopen. De 28-75 voelt ook goed aan, vooral de zoomring vind ik erg fijn. Fijner dan bij de Sigma's. Hij oogt misschien wel wat meer plastic en is dat misschien ook wel, toch vind ik hem wel lekker in de hand liggen..alleen lastig dat de zoomring anders draait..
Hij mist ook wel 4mm aan de wijde kant vs een 24-70, maar daar had ik in ieder geval de Sigma 17-70 voor...en nu dan ook de 12-24.
maar ik ga hem binnekort halen ja.. ik ga proberen via amerika want dan scheelt het me heel veel geld!
Al met al lijkt de 24-70 me geen slechte keuze voor je, als je later nog een 12-24 haalt heb je zeker een mooie set..vergis je alleen niet in de BTW-heffing en invoerrechten he?!
Is hier eerder besproken! Als je zelf naar Amerika gaat is het misschien een andere zaak..kan schelen als je het zelf mee terug neemt. Het kan je met verzending nu ook best wat schelen hoor, met de huidige dollar koers en alle belastingen erop, maar staar je er ook niet blind op

je bent vrij waarschijnlijk duurder uit dan je nu denkt