Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.925 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:06:
Wie beweert dat Pentax niet vooruitstrevend was moet het onderstaande lijstje eens bekijken, en dan is deze nog niet eens uitputtend.
het ging om innovaties in het digitale tijdperk en die zie ik toch echt niet in dit rijtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:48
lateef schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:16:
[...]
het ging om innovaties in het digitale tijdperk en die zie ik toch echt niet in dit rijtje...
Ik schreef dan ook "was" :P

Ach wat, ik fotografeer gewoon weer verder met mijn K10D, die dit jaar de volgende prijzen heeft gewonnen:
- EISA European Camera of the Year 2007-2008;
- Best D-SLR Expert in Europe 2007 by Technical Image Press Association (TIPA);
- Camera Grand Prix 2007 by Camera Journal Press Club (CJPC) in Japan

De K10D heeft alle drie belangrijkste prijzen gewonnen in Europa en Japan. Klopt, ze zijn niet vooruitstrevend _/-\o_

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
er is volgens mij ook niemand die tegensprak dat Pentax innovatief was, maar wat koop je daar nu voor?

en die prijzen zeggen me niet zo heel veel/niets, alle merken winnen allerlei prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:31:
[...]

Ach wat, ik fotografeer gewoon weer verder met mijn K10D, die dit jaar de volgende prijzen heeft gewonnen:

De K10D heeft alle drie belangrijkste prijzen gewonnen in Europa en Japan. Klopt, ze zijn niet vooruitstrevend _/-\o_
ja niet innovatief! maar who gives a rats ass ze maken goede camera's! en ze winnen inderdaad wel alle belangrijke prijsjes in japan en europa..

en toch blijven mensen negatief doen :|

oh wacht ik heb DE verklaring.. de negatieve mensen onder ons hebben een WINTER DIP!!.. of zijn ongesteld ofzo......offf... hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:37:
[...]
er is volgens mij ook niemand die tegensprak dat Pentax innovatief was, maar wat koop je daar nu voor?

en die prijzen zeggen me niet zo heel veel/niets, alle merken winnen allerlei prijzen.
dan zou ik toch beter me huiswerk doen als die prijzen je niks zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:05

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:37:
[...]
ja niet innovatief! maar who gives a rats ass ze maken goede camera's! en ze winnen inderdaad wel alle belangrijke prijsjes in japan en europa..
Niemand zegt dan ook dat het slechte camera's zijn.
Of je wil het alleen negatief zien :)
oh wacht ik heb DE verklaring.. de negatieve mensen onder ons hebben een WINTER DIP!!.. of zijn ongesteld ofzo......offf... hmm...
:z

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IK denk dat dit een zinloze discussie is. Als je iets op pentax (of ieder ander merk) hebt af te geven doe het dan ergens anders. Beetje zeuren op FOK of geen stijl of noem maar op, altijd maar dat afzeiken. Wat ik wel zinvol acht is een opmerking als "ik wil overstappen naar een ander merk, wat denken jullie?" en daar kan dan normaal over gesproken worden.
Ik heb al horen zeggen "leuk ding maar waarom zitten er geen pre functies op zoals portret, nacht of landschap" en die mensen moeten hem dus niet kopen.

Waarom ik dit schrijf.. geen idee eigenlijk, het zal toch wel niet veranderen.

Overigens vind ik ruis in zwart wit wel mooi.. in kleur niet.
Mijn ouders hebben altijd pentax gehad.. en een doka.. vandaar mijn keuze. De prijzen die de 10d kreeg zijn voor mij alleen maar een bevestiging dat het toch wel iets speciaals is. Mijn eerste digicam was in 2000 overigens de olympus c3030Z, dat was de tijd dat je voor die 3,3 mp 2900 gulden moest betalen.. maar ik koos niet voor een olympus dslr na de 8080 ook gehad te hebben.. liveview hoef ik ook niet.. is ook geen minpunt naar mijn mening..
de 91 uit mijn naam is niet mijn geboortejaar nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:48:
[...]

Niemand zegt dan ook dat het slechte camera's zijn.

[...]

Of je wil het alleen negatief zien :)

[...]

:z
indirect zeggen mensen dat wel..

iets wat negatief bedoeld word door iemand kan ik inderdaad alleen maar negatief zien..

en kom laten we het over de mooie dingen van Pentax hebben!..

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:) Afgeven is iets compleet anders dan ergens kritisch naar kijken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 03-10 09:31
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:37:
[...]

Niemand zei dat, bijvoorbeeld, de K10D niet goed was. Maar zet je hem naast de concurrentie, dan loopt ie gewoon achter. En ja, wat betreft bijvoorbeeld sensor heeft hij die achterstand ook op bijvoorbeeld een Canon 20D.

Wat betreft aanbod van glas (merkeigen, maar ook 3rd party-wise zoals bijvoorbeeld HSM motoren) denk ik dat je zelf de vorige paar pagina's van dit topic best kan lezen.... En wat betreft die HSM motoren, was het niet dat innovatieve pentax die pas dit jaar echt in-lens focusmotoren implementeerde?
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:52:
IK denk dat dit een zinloze discussie is. Als je iets op pentax (of ieder ander merk) hebt af te geven doe het dan ergens anders. Beetje zeuren op FOK of geen stijl of noem maar op, altijd maar dat afzeiken. Wat ik wel zinvol acht is een opmerking als "ik wil overstappen naar een ander merk, wat denken jullie?" en daar kan dan normaal over gesproken worden.
Ik heb al horen zeggen "leuk ding maar waarom zitten er geen pre functies op zoals portret, nacht of landschap" en die mensen moeten hem dus niet kopen.
Een betoog over wat voor rare mensen die canon/nikon-kiezers wel niet zijn kandan dus ook niet? Want dat is eigenlijk waar de hele discussie mee begonnen is.

[ Voor 32% gewijzigd door Henk op 05-12-2007 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:55:
[...]
Wat betreft aanbod van glas (merkeigen, maar ook 3rd party-wise zoals bijvoorbeeld HSM motoren) denk ik dat je zelf de vorige paar pagina's van dit topic best kan lezen.... En wat betreft die HSM motoren, was het niet dat innovatieve pentax die pas dit jaar echt in-lens focusmotoren implementeerde?
Precies... (meer dan) 15 jaar na de grote 2. En je kan me niet wijs maken dat er vanuit de markt geen vraag naar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:55:
[...]

Niemand zei dat, bijvoorbeeld, de K10D niet goed was. Maar zet je hem naast de concurrentie, dan loopt ie gewoon achter. En ja, wat betreft bijvoorbeeld sensor heeft hij die achterstand ook op bijvoorbeeld een Canon 20D.
sorry maar kan je concrete voorbeelden geven van achterlopen?.. want dat vind ik dus echt niet.. qua features is die echt wel on par of beter dan alle dslr's die in 2006 en begin 2007 zijn uitgekomen..

en over ruis en beeldkwaliteit te spreken.. in de klassen waar hij tegen moet strijden.. olympus 410/510 Canon 30D nikon D80/D200 sony alpha 100 enz enz is die echt wel tegen de meeste opgewassen.. zeker als je raw schiet!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:02:
[...]

sorry maar kan je concrete voorbeelden geven van achterlopen?.. want dat vind ik dus echt niet.. qua features is die echt wel on par of beter dan alle dslr's die in 2006 en begin 2007 zijn uitgekomen..

en over ruis en beeldkwaliteit te spreken.. in de klassen waar hij tegen moet strijden.. olympus 410/510 Canon 30D nikon D80/D200 sony alpha 100 enz enz is die echt wel tegen de meeste opgewassen.. zeker als je raw schiet!.
Rofl, alleen al het rijtje wat je opdreunt... een 30D naast een E410 :') als je daar geen verschil in sensor-output in kan vinden zit je met een pentax idd prima, dan ben je ws. zo kippig dat je niet eens hoeft scherp te stellen met je MF-prime om een foto te maken en hem goed te vinden.

En wat betreft features: sleutelwoorden van het moment zijn weathersealing, inbody IS of goedkope IS-lenzen, liveview, FPS , autofocussysteem en beeldkwaliteit als je naar de huidige verbetering van camera's kijkt t.o.v. de vorige generatie. Ik kan nou niet zeggen dat de K10D erg lekker kan meekomen in dat rijtje. spatwaterdichtheid, zware materialen en inbody IS maken nog geen cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
ThunderNet schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:57:
[...]

Precies... (meer dan) 15 jaar na de grote 2. En je kan me niet wijs maken dat er vanuit de markt geen vraag naar was.
Er was inderdaad geen vraag naar, want USM was helemaal niet nodig. De Pentax Z-1p en MZ-S, in de dagen dat iedereen nog op film schoot, hadden de snelste autofocus in hun klasse, en ze hadden de focusmotor in de body en niet in de lens.

In 1996 heeft het Zweedse magazine FOTO nog een test uitgevoerd tussen de Pentax MZ-5 (focusmotor in de body) en de vergelijkbaar geprijsde Canon EOS 50 (focusmotor in de lens). Conclusie: de autofocus van Pentax was veel sneller.

Edit: Pentax gaat trouwens niet over op de motor in de lens omdat de autofocus dan sneller wordt, maar omdat het scherpstelsysteem dan stiller werkt.

Het gaat dan wel erg ver om dit "achterstand" te noemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Spotmatic op 05-12-2007 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:07:
[...]

Er was inderdaad geen vraag naar, want USM was helemaal niet nodig. De Pentax Z-1p en MZ-S, in de dagen dat iedereen nog op film schoot, hadden de snelste autofocus in hun klasse, en ze hadden de focusmotor in de body en niet in de lens.

In 1996 heeft het Zweedse magazine FOTO nog een test uitgevoerd tussen de Pentax MZ-5 (focusmotor in de body) en de vergelijkbaar geprijsde Canon EOS 50 (focusmotor in de lens). Conclusie: de autofocus van Pentax was veel sneller.

Het gaat dan wel erg ver om dit "achterstand" te noemen.
Ja, want het enige voordeel aan een in-lens focusmotor is natuurlijk de snelheid ;)

Of vergeten we stiekem de FTM en stilte even? ;)

Afgezien van het feit dat ik erg benieuwd ben naar de gebruikte lens op de EOS 50, en de hele test eigenlijk :)

edit:
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:07:
Edit: Pentax gaat trouwens niet over op de motor in de lens omdat de autofocus dan sneller wordt, maar omdat het scherpstelsysteem dan stiller werkt.
Die is helemaal mooi :D Wat hebben ze dan o.a. met de 16-50/2.8 SDM uitgevroten? :+

[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 05-12-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:09:
[...]
Die is helemaal mooi :D Wat hebben ze dan met de 16-50/2.8 SDM uitgevroten? :+
Als ik je link bekijk dan zegt Pentax toch exact hetzelfde als ik? "A new SDM system has been incorporated for smoother, quieter autofocusing operation using a built-in supersonic motor." Er staat nergens dat de AF dan sneller wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 05-12-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:15:
[...]

Als ik je link bekijk dan zegt Pentax toch exact hetzelfde als ik? "A new SDM system has been incorporated for smoother, quieter autofocusing operation using a built-in supersonic motor." Er staat nergens dat de AF dan sneller wordt.
En waar stoppen ze het motortje dan dus in? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 09:54
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:55[/message]:
wat betreft bijvoorbeeld sensor heeft hij die achterstand ook op bijvoorbeeld een Canon 20D.
Dus jij zegt dat alle camera's die dezelfde sensor van Sony het afgelopen jaar al slechter waren dan de 20D. Lijkt me erg kort door de bocht.
het probleem zit hem meer in de autofocus en de manier dat Pentax met ruis om gaat en heeft helemaal niks met de sensor te maken. Ruis is vaak beter te verwijderen in de nabewerking, Canon verwijderd dan bijvoorbeeld wel veel ruis in-camera, de foto wordt er echt niet beter op met die uitgesmuckte details.

Dit is al weer de zoveelste Pentax vs the big two discussie, kan dat niet eens ophouden het wordt een beetje saai, ieder merk heeft zijn zwaktes en sterktes, de één vind feature "dit" belangrijker de andere feature "dat", uiteindelijk koop je een camera waarvan je denkt dat hij bij jou het beste past. Ga foto's maken in plaats van modder gooien! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:16:
[...]
En waar stoppen ze het motortje dan dus in? :>
In de lens, maar dat ontken ik ook nergens. Wat is nu eigenlijk je punt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:16:
[...]

Dus jij zegt dat alle camera's die dezelfde sensor van Sony het afgelopen jaar al slechter waren dan de 20D. Lijkt me erg kort door de bocht.
het probleem zit hem meer in de autofocus en de manier dat Pentax met ruis om gaat en heeft helemaal niks met de sensor te maken. Ruis is vaak beter te verwijderen in de nabewerking, Canon verwijderd dan bijvoorbeeld wel veel ruis in-camera, de foto wordt er echt niet beter op met die uitgesmuckte details.

Dit is al weer de zoveelste Pentax vs the big two discussie, kan dat niet eens ophouden het wordt een beetje saai, ieder merk heeft zijn zwaktes en sterktes, de één vind feature "dit" belangrijker de andere feature "dat", uiteindelijk koop je een camera waarvan je denkt dat hij bij jou het beste past. Ga foto's maken in plaats van modder gooien! :>
in-cam ruisverwijdering kan op 3 manieren.
1: Black-frame
2: het signaal electronisch filteren
3: in de software de ruis filteren

puntje 3 ga je me nooit over horen :) want dat gebeurd niet in de raws.
punt 1 ga je me niet over horen, elke cam heeft die feature
punt 2 echter, zit tussen de sensor, en het resultaat in. En is zeer zeker wel belangrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:18:
[...]

In de lens, maar dat ontken ik ook nergens. Wat is nu eigenlijk je punt???
Dat ik een komma gemist heb :X my bad ;)
Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:16:
[...]

Daar zou je op RAW dan weer niets van terug mogen zien, en tóch is canon ruisvrijer... vreemd ;)

Afgezien van de hierboven aangehaalde manieren trouwens :)
Dit is al weer de zoveelste Pentax vs the big two discussie, kan dat niet eens ophouden het wordt een beetje saai, ieder merk heeft zijn zwaktes en sterktes, de één vind feature "dit" belangrijker de andere feature "dat", uiteindelijk koop je een camera waarvan je denkt dat hij bij jou het beste past.
Roep vooral wat zwaktes van Canon en Nikon, wellicht ben ik het nog wel met je eens ook :) Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat de canon BG-E2 grip niet echt geweldig is als je hem vergelijkt met de body...
Ga foto's maken in plaats van modder gooien! :>
stop nou toch eens met die dooddoener... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Henk op 05-12-2007 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk

je bent een zeikert ga weg.. en leer lezen..
Rofl, alleen al het rijtje wat je opdreunt... een 30D naast een E410 :') als je daar geen verschil in sensor-output in kan vinden zit je met een pentax idd prima
ik zet de 30D niet naast de 410, ik zet de PENTAX naast dat rijtje....

maar ik ben je Canon is superieur aan de rest houding zat dus bij deze negeer ik je :) :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:21:
Daar zou je op RAW dan weer niets van terug mogen zien, en tóch is canon ruisvrijer... vreemd ;)

Afgezien van de hierboven aangehaalde manieren trouwens :)
Dat is de image processor, niet de sensor. En ja, dat die van Canon wat beter is door ontwikkeld is niet zo vreemd omdat Pentax gewoon heel laat de digitale markt is ingestapt en Canon iets meer $$$ heeft voor R&D.
Roep vooral wat zwaktes van Canon en Nikon, wellicht ben ik het nog wel met je eens ook :) Ik kan je bijvoorbeeld vertellen dat de canon BG-E2 grip niet echt geweldig is als je hem vergelijkt met de body...
Sorry, verder dan mijn mening dat de 400D veel te klein is om comfortabel vast te houden kan ik niet komen, geen ervaring met andere Canons en Nikons en verschilt per gebruiker, of in ieder geval de maat van de handen. Mijn K100D had ook best iets forser gemogen maar ligt toch een stuk beter in de hand.
stop nou toch eens met die dooddoener... ;)
Ik weet het modder gooien is ook leuk, maar pas op dat je geen modder op je lens krijgt :+

[ Voor 0% gewijzigd door MonkeySandwich op 05-12-2007 13:40 . Reden: oops, had ergens Pentax ipv Canon staan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OPROEP AAN PENTAX MENSEN..

negeer AUB die anti pentax mensen in dit forum.. zo te zien genieten die azijnzeikerds teveel.. :D

zullen we gewoon weer gezellig over pentax hebben en wat er wel goed is ipv ons verdedigen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:38:
[...]

Dat is de image processor, niet de sensor. En ja, dat die van Canon wat beter is door ontwikkeld is niet zo vreemd omdat Pentax gewoon heel laat de digitale markt is ingestapt en Canon iets meer $$$ heeft voor R&D.
Exactly :) Maar zo'n ramp om dat te zeggen is dat toch niet? Ik ontken ook niet dat ik soms best wel weathersealing zou willen zien op mijn 30D, maar aan de andere kant heeft het bier-vangen hem nog niet geschaadt, en heb ik toch érgens die verzekering voor :+
Sorry, verder dan mijn mening dat de 400D veel te klein is om comfortabel vast te houden
Vokomen mee eens :)
kan ik niet komen, geen ervaring met andere Canons en Nikons en verschilt per gebruiker, of in ieder geval de maat van de handen. Mijn K100D had ook best iets forser gemogen maar ligt toch een stuk beter in de hand.
Ook dat ben ik met je eens. De K10D voelt zeker goed, maar is daarom, samen met het prijskaartje, meer een 30D concurrent dan een 400D denk ik.
Ik weet het modder gooien is ook leuk, maar pas op dat je geen modder op je lens krijgt :+
Ach, zolang het niet te veel is :> ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Heeft er iemand toevallig ervaring met de 10-17 Fisheye-lens van Pentax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:39:

negeer AUB die anti pentax mensen in dit forum.. zo te zien genieten die azijnzeikerds teveel.. :D

zullen we gewoon weer gezellig over pentax hebben en wat er wel goed is ipv ons verdedigen..
Sorry maar ik doe niet met je mee, geen een camera is perfect. Dat er over gediscussieerd wordt is niet erg, uiteindelijk vind toch iedereen zijn eigen merk het beste. Het is een persoonlijke keuze en uiteindelijk maak je er allemaal foto's mee. Hoe goed die foto's zijn zal meer aan jezelf liggen dan aan je apparatuur.
Hou het niveau een beetje hoog en ga niet mensen om deze manier goedkoop afschepen.
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:47:
Exactly :) Maar zo'n ramp om dat te zeggen is dat toch niet? Ik ontken ook niet dat ik soms best wel weathersealing zou willen zien op mijn 30D, maar aan de andere kant heeft het bier-vangen hem nog niet geschaadt, en heb ik toch érgens die verzekering voor :+
Zeker geen ramp, van mij mag je hier best kritisch zijn, dat ben ik ook.
Pas maar op dat je verzekering het niet leest ;)
Ook dat ben ik met je eens. De K10D voelt zeker goed, maar is daarom, samen met het prijskaartje, meer een 30D concurrent dan een 400D denk ik.
Op dit moment wel, een half jaar geleden lagen de 400D en K10D meer op het zelfde niveau.
Ach, zolang het niet te veel is :> ;)
Pas op, je hebt geen weather sealing ;)

[ Voor 36% gewijzigd door MonkeySandwich op 05-12-2007 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik heb respect voor iedereen die zijn camera en de rest van zijn set weloverwogen heeft uitgekozen, ongeacht het merk en de prijs. Meelopers heb ik persoonlijk niets mee. En daar wil ik het graag bij laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:48:
[...]

Sorry maar ik doe niet met je mee, geen een camera is perfect. Dat er over gediscussieerd wordt is niet erg, uiteindelijk vind toch iedereen zijn eigen merk het beste. Het is een persoonlijke keuze en uiteindelijk maak je er allemaal foto's mee. Hoe goed die foto's zijn zal meer aan jezelf liggen dan aan je apparatuur.
Hou het niveau een beetje hoog en ga niet mensen om deze manier goedkoop afschepen.
het gaat er meer om dat deze discussie al tientallen keren is gevoerd.. en niemand veranderd van standpunt/mening.. dus wat heeft het voor nut??..

daarom dacht ik gewoon lekker stoppen want we komen nergens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
en tóch is canon ruisvrijer... vreemd ;)
lekker belangrijk die ruis. ik verkoop zelfs foto's met mijn E-1 op ISO 3200 en alle huidige camera's presteren aanmerkelijk beter op dat vlak dan mijn E-1, dus dat is naar mijn idee een non-issue (ervan uitgaande dat je kunt fotograferen, indien je dat niet kunt wordt het een ander verhaal).
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:47:
en heb ik toch érgens die verzekering voor :+
totdat je verzekering moeilijk gaat lopen doen en zegt; "zeg meneer Henk, wij zijn geen charitatieve instelling, wordt het niets een tijd dat u uw camera aanpast aan uw werkomstandigheden, want dit zijn geen ongelukjes, maar moedwillig opzoeken van situaties waar uw camera niet voor is gemaakt".

maar laten we vooral stoppen met het bashen van Pentax. Pentax heeft gewoon zijn bestaansrecht en iemand die bewust voor Pentax kiest hij bij Canon niets te zoeken en vise versa. Voor mensen die geen bewuste keuze kunnen maken, is Canon wellicht wel het interessantste merk, maar die mensen kunnen over het algemeen niet fotograferen en doen slechts mee aan de dSLR-hype. qua beeldkwaliteit zijn de verschillen echt zo marginaal, alleen de pixelneuker maakt zich daar druk om. een 5D is qua beeldkwaliteit daadwerkelijk interessanter, maar die zit in een heel ander prijssegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:48:
[...]

[...]

Zeker geen ramp, van mij mag je hier best kritisch zijn, dat ben ik ook.
Pas maar op dat je verzekering het niet leest ;)
Ow, ik ben zuinig op mijn spullen hoor, daar niet van, maar als mijn cam onverhoopt kapot gaat tijdens het gebruik ervan... is die verzekering dus daar voor :)
Op dit moment wel, een half jaar geleden lagen de 400D en K10D meer op het zelfde niveau.
Vermaledijde prijsschomelingen :P
Pas op, je hebt geen weather sealing ;)
De lens (soms) wel, de body idd niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:29:
[...]

Het verschil niet zo groot? rofl, jij hebt duidelijk nog nooit een K10D naast een 30D gehouden. Sommige shots kún je gewoon niet maken met een K10D die met een 30D wél kunnen, puur door de manier van o.a. noise-control. Om maar te zwijgen over (beschikbaar/leverbaar) glas.

Maarrrrr, ik ben erg benieuwd naar je shots. Laat ons maar eens zien hoe het moet dan :)
Inmiddels uitge-roflt?

Ik heb hier in huis ook een Canon en een Nikon liggen....ben je nu blij?
Ook nog een paar Olympi, Sigma, Leica.....
Maar ik zit hier op een Pentax forum/draadje....vandaar dat ik geen behoefte heb aan ander-merk-propaganda.
Dus als jij niet met een camera om kan gaan: klaag niet bij mij.

En eventuele shots.....sorry....die blijven hier.
Die ga ik zeker niet aan jouw (wijs-)neus hangen.
Ik heb nergens gezegd dat ik weet hoe het moet.
Ik probeer met de beschikbare middelen het beste uit mijn hobby te halen, en ik zit dus niet te wachten op denigrerende opmerkingen. Daar schiet niemand wat mee op.
Laten we de sfeer hier een beetje positief houden.
Nikon en Canon zijn ook niet perfect en jouw spullen zijn ook niet top-of-the-bill.....er is altijd beter.
Ik ben tevreden met mijn spullen. Accepteer dat eens een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik heb thuis ook een Canon.... fotoprinter. De kwaliteit ervan is niet bepaald top... Gelukkig heb ik een Pentax camera! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 12:31:
[...]

Ook nog in de race in de US:
http://www.popphoto.com/c...era-of-the-year-2007.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Wow, kijk eens hoeveel duurder de competitie is... Ik ben benieuwd wat de uitslag is. Als Pentax ook dit wint dan is het duidelijk dat ze ook wel iets goed doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:04
popphoto kun je niet eens meer serieus nemen, te triest, die maakten zoveel fouten in hun reviews, verwisselden dingen, legden de meetmethodes niet uit enzo.

Die prijzen zeggen vrij weinig. Veel van die prijzen zijn door camera makers clubjes en vriendjes dingetjes opgezet.. Beetje jammer..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:21:
[...]

Wow, kijk eens hoeveel duurder de competitie is... Ik ben benieuwd wat de uitslag is. Als Pentax ook dit wint dan is het duidelijk dat ze ook wel iets goed doen. ;)
:) Ben wel benieuwd hoe ze het selecteren.
Waarom de S5? Dat is een zeer specifiek apparaat, en lang niet voor iedereen geschikt. En ik mis de D300 bijvoorbeeld. :) mgoed, niet zo belangrijk. Zo'n prijs zegt me als kritische consument vrij weinig.
ThunderNet schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:36:
Mag ik vragen wat dat beetje extra is wat de camera's en objectieven hebben? :) Ik ben wel erg nieuwsgierig :)
De vraag staat nog steeds open trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Iedereen wil het laaste word dus stiekem ik ook :P

Ook ik ga van de hak op de tak...het ene moment zeik ik op Pentax, de minuut er na ben ik er verliefd op. Er zijn gewoon een paar feiten

1. Canon en Nikon bieden meer producten aan in een bredere range dan Pentax
2. Het aanbod van C & N is idd groter als het om lenzen en accessoires gaat
3. Er zijn camera's de kwalitatief boven de K10d uitstijgen.
4. C & N bieden al langer dSLR's en hebben meer $ te besteden voor ontwikkeling

Maar wat zegt dit over de fotos?
Bij hoge isowaarden, voorwerpen die bewegen met hoge snelheid of lastige situaties kan het zijn dat je beter af bent met een C & N. Maar dat ligt aan de fotograaf in hoeverre hij vaak in zulke situaties teregt komt. Dus het is voor iedereen persoonlijk een keuze. Daarnaast is het materiaal niet bepalend voor de emotie van de fotos. Geef een leek een D5 en een prof. fotograaf een ixus en je weet zeker dat de fotos van de fotograaf meer zullen zeggen. Dus het bashen van canon of nikon door pentax lui en andersom is gewoon stom. Iedereen maakt een keuze naar wat hij of zij belangrijk vind en dat moet ie zelf doen. Ik hoef dan ook niet de mening van iemand anders te horen dat IK de verkeerde keus gemaakt heb.

IK heb voor pentax gekozen om grote verscheidenheid van oude lenzen, mischien tegenwoordig moeilijker aan te komen dan vroeger maar nog steeds erg leuk om te verzamelen. Heb binnen 7 maand nu al een hele collectie voor leuke schappelijke prijsjes (<100 euro).
Som mis IK functies die mischien wel op een C & N zitten echter vaak hangt daar dan ook weer een prijskaartje aan.

Dus om af te sluiten, beoordeel elkaar op de fotos die ze maken, niet de apparatuur waarmee.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

[...]

[...]

[...]
En wat schieten we daar mee op?
Dat N&C ook problemen hebben weet ik wel...en jij ook.
Maar moet ik dan een beetje de intrigant uit gaan hangen op N&C forums?
Beetje zonde van mijn tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Simon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:22:
popphoto kun je niet eens meer serieus nemen, te triest, die maakten zoveel fouten in hun reviews, verwisselden dingen, legden de meetmethodes niet uit enzo.

Die prijzen zeggen vrij weinig. Veel van die prijzen zijn door camera makers clubjes en vriendjes dingetjes opgezet.. Beetje jammer..
Als de uitslagen je niet aanstaan is het inderdaad het makkelijkst om alles maar als onwaar te bestempelen.
Gelukkig hebben we Holy Phil nog.....The Oracle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:35:
[...]

Als de uitslagen je niet aanstaan is het inderdaad het makkelijkst om alles maar als onwaar te bestempelen.
Succes

Ik neem ze in ieder geval ook niet serieus meer na een aantal uiterst dubieuze reviews. Bijvoorbeeld een Zeiss 85/1.4 MF lens op een APS-C camera zonder splitprisma uiterst geschikt voor actiefotografie. Yeah, right :P

Maaruh, jongens, trek het je niet zo aan. Een aantal mensen kan er ernstig slecht tegen wanneer er iets negatiefs wordt gezegd over hun merk. Joh, elk merk heeft zo z'n dingen: ik rant vaak genoeg op die achterlijke directprint knop en de mirrorlockup die ergens begraven ligt in de menu's bij Canon. Beetje je ogen open houden kan geen kwaad. Ontkennen is nogal nutteloos, de vraag is of de pijnpunten je ergeren en of ze niet opwegen tegen de voordelen. Zo niet? Jofel, iedereen happy, lekker foto's blijven schieten :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:35:
popphoto is gewoon niet zo geweldig, 'holy phil' trouwens helemaal niet.

en over die andere prijzen, als je dat al jaren volgt, zie je gewoon dat die prijzen netjes verdeeld worden over de verschillend merken. olympus/het four-thirds systeem heeft ook al best veel van dat soort prijzen gewonnen, maar ik heb daar echt nooit enige waarde aan gehecht, is slechts marketing van de verenigde cameraproducenten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:06:
[...]

Rofl, alleen al het rijtje wat je opdreunt... een 30D naast een E410 :') als je daar geen verschil in sensor-output in kan vinden zit je met een pentax idd prima, dan ben je ws. zo kippig dat je niet eens hoeft scherp te stellen met je MF-prime om een foto te maken en hem goed te vinden.
Nee hoor, negatief zijn we niet....
Kan je niet gewoon met je medestanders ergens anders gaan rofl-en?
Jij kan dan je hart luchten en wij hebben er geen last van.
Moeilijke jeugd gehad, of nog steeds last van die vervelende puistjes?
Is het nu (na vele voorzichtige hints) nog steeds niet duidelijk dat jouw postings niet echt gewenst zijn en niets positiefs toevoegen aan dit draadje?
Start een anti-Pentax draadje op en je kan je naar hartelust uitleven en kom je lekker van je frustraties af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 14:45
[b][message=29208481,noline]Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 een leuke flame.
nee, jij doet lekker volwassen. kom 's met goede voorbeelden waarin Pentax zoveel beter is dan. als je niet in een discussie kan gaan, ga dan niet iemand lekker de grond in lopen boren.

[ Voor 47% gewijzigd door Korras op 05-12-2007 14:56 ]

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 22:33
lateef schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:43:
[...]
popphoto is gewoon niet zo geweldig, 'holy phil' trouwens helemaal niet.
Tsja popphoto vind ik ook vrij twijfelachtig (o.a. omdat alles wat sigma heet daar geweldig presteerd).

Bij phil (dpreview) lees ik alleen met een grote boog om de conclusie heen: daar staan regelmatig subjectieviteiten en persoonlijke voorkeuren in die er naar mijn mening niet thuis horen. De tests zijn doorgaans erg goed uitgevoerd. (alleen kiest ie bij de schrijf tests nog wel eens een te traag CF kaartje)

Klein voorbeeldje: Een handmatig opklappende flitser noemt hij steenvast een groot nadeel. Ik zou me juist dood ergeren aan een automatisch opklappende flits.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
gezellige stuff hiero... je kan best beargumenteren waarom je pentax poep en canon dope shit vind hoor.

Maarrrrrrr terug naar iets leuks...

Iemand al iets gehoord van de spannende K20D?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:49:
[...]

Moeilijke jeugd gehad, of nog steeds last van die vervelende puistjes?
Gaan we nog effe normaal doen ofzo? Gaat hier over fotograferen, en ja die jongen heeft een heel moeilijke jeugd gehad ( 8)7 ) maar dat doet er toch niet toe :?

Pentax moet eens meer van zulke beestjes gaan maken als in deze pic :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pentax.co.jp/japan/news/2006/press-image/200646-07.jpg

Mooie middenformaat, nu nog even onder de 2000 euro laten duiken, dan weet ik wat ik aan de kerstman moet vragen _/-\o_

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 05-12-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sssssssssssssssttttttttttttttttttttttt

zoals ik zei, niet op ingaan.. ze gaan pentax maar bashen op het Canon forum....

vrede op het Forum.. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Simon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:05:
gezellige stuff hiero... je kan best beargumenteren waarom je pentax poep en canon dope shit vind hoor.

Maarrrrrrr terug naar iets leuks...

Iemand al iets gehoord van de spannende K20D?
Je bedoel iets buiten vage geruchten en onwaarheden? Nee, ik hou me er ook niet zo mee bezig, volgens de geruchten horen we het in januari. Ik zie het wel, voorlopig heb ik nog genoeg te leren met mijn huidige cam en geen behoeft om een grote smak geld uit te geven (die ik niet heb :P )
Fairy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:07:
[...]

Gaan we nog effe normaal doen ofzo? Gaat hier over fotograferen, en ja die jongen heeft een heel moeilijke jeugd gehad ( 8)7 ) maar dat doet er toch niet toe :?

[afbeelding]

Mooie middenformaat, nu nog even onder de 2000 euro laten duiken, dan weet ik wat ik aan de kerstman moet vragen _/-\o_
Voor het geld van die cam kun je ook een auto kopen, neverdenooitniet dat die onder de 2000 euro komt. ik denk meer in het prijs segment 15000+ ik ben even kwijt wat de eerste kostenschattingen waren voor dit pareltje.

Voor de mensen die het niet herkennen, het is een 645D

[ Voor 41% gewijzigd door MonkeySandwich op 05-12-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fairy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:07:
[...]

[afbeelding]

Kijk, lekker tegendraads eigenwijs uiterlijk :D dat mag ik wel! :) Ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
ThunderNet schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:13:
[...]

Kijk, lekker tegendraads eigenwijs uiterlijk :D dat mag ik wel! :) Ben benieuwd! :)
Tegendraads? Hij doet erg aan als een 645 hoor...

Afbeeldingslocatie: http://www.yellowbrick.co.kr/system/upload/mall/P645+75.jpg

Maar dan van de achterkant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 22:33
Knip. Lijkt me verstandig de discussie niet op nieuw op te laten leven

[ Voor 94% gewijzigd door martijn_tje op 05-12-2007 15:23 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:20:
[...]
Tegendraads? Hij doet erg aan als een 645 hoor...

[afbeelding]

Maar dan van de achterkant natuurlijk.
Bedoelde het meer om een dergelijk model als K20D te gaan zien :) daar zou ik wel enthiousast over worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Die 645D komt er helemaal niet meer :( Hij zou 10k of 8k euro gaan kosten. Maar nee, helaas. Je hebt nu daar wel een oude 645 geshowt Spotmatic. Maar de 645's van Pentax zien er ietwat anders uit door de vaste grip..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:13:
ik denk meer in het prijs segment 15000+
wanneer er ooit nog een 645D, dan komt die er voor een prijs in de huidige markt voor ongeveer 10.000 euro.
Simon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:25:
Die 645D komt er helemaal niet meer :(
hoho, die geruchten heeft pentax ontkracht. al moet ik zeggen dat de kans dat die er op korte termijn komt wel erg klein is. zelf zie ik hem liever gister dan vandaag...

[ Voor 38% gewijzigd door lateef op 05-12-2007 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:13:
[...]

Voor het geld van die cam kun je ook een auto kopen, neverdenooitniet dat die onder de 2000 euro komt. ik denk meer in het prijs segment 15000+ ik ben even kwijt wat de eerste kostenschattingen waren voor dit pareltje.

Voor de mensen die het niet herkennen, het is een 645D
Nee snap ik ook wel dat die niet onder de 2000 euro komt, heb je gezien hoe freaking grote sensor het 6x4,5 formaat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ja :P

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalcamerainfo.com/images/upload/Image/PMA/Pentax%20645D/645_vs_APS.jpg

Die kleine is APS, die grote een 31MP 6x4,5

[ Voor 11% gewijzigd door MonkeySandwich op 05-12-2007 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wat mijn jeugd met een discussie te maken heeft zie ik niet, dus daar gaan we ook maar niet op in verder...

8000e is mij te veel (wat niet wil zeggen dat ik hem ook 'te duur' vind, duur en veel geld zijn 2 verschillende dingen ;) ) maar het is zeker een ernstig gave cam.

Zou je zoiets voor een 2500e kunnen kopen in de toekomst, zou ik mijn spaarvarken maar weer eens gaan stukslaan denk ik :9
Fairy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:55:
[...]

Ben benieuwd wat voor sensor swabs ik dan bij de konijn moet gaan vragen :P
Lijkt me duidelijk dat je voor zo'n sensor gewoon de lokale ramenzeemboer belt :P

[ Voor 42% gewijzigd door Henk op 05-12-2007 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mythrill schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:47:
Ja :P

[afbeelding]

Die kleine is APS, die grote een 31MP 6x4,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Fairy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:55:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://static.manutangroup.com/OIN/nl_NL/homepage/classif/02472_01c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:44:
[...]

Nee snap ik ook wel dat die niet onder de 2000 euro komt, heb je gezien hoe freaking grote sensor het 6x4,5 formaat is?
Gokje, 6 keer 4,5 centimeter?

Pittige sensor..zo'n sensor swab als hier boven lijkt me wel gepast..

Wat is het druk geweest vanmorgen in dit deze topic zeg! : O
Bekende discussie...

Las net op dpreview dat er ergens op een van de vele Pentax websites data hebben gestaan voor de komende DA*'s.
DA* 200 + 300 Januari 2008
DA* 60-250 F4 Maart 2008

Maar weer even afwachten :z of dat gaat lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Frank|A schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:27:
Geef een leek een D5 en een prof. fotograaf een ixus en je weet zeker dat de fotos van de fotograaf meer zullen zeggen. Dus het bashen van canon of nikon door pentax lui en andersom is gewoon stom. Iedereen maakt een keuze naar wat hij of zij belangrijk vind en dat moet ie zelf doen. Ik hoef dan ook niet de mening van iemand anders te horen dat IK de verkeerde keus gemaakt heb.
Zijn vaak ook de mensen die niet kunnen fotograferen die zo over de techniek/apparatuur zeiken ipv er echt wat mee doen.
Dus om af te sluiten, beoordeel elkaar op de fotos die ze maken, niet de apparatuur waarmee.
precies.

trouwens dat popphoto vind ik wel leuk om te lezen over nieuwe ontwikkelingen, photoshoptrucjes enz. reviews vind ik per definitie niet iets om je keuze op te baseren, van geen enkele site.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:08:
[...]
DA* 60-250 F4 Maart 2008

Maar weer even afwachten :z of dat gaat lukken ;)
Nou lekker is dat.... dan ben ik net (niet) terug van mijn reis naar Chili.. 8)7 Was een leuk lens(je) geweest om mee te nemen. :9~

Maar goed mogelijk dat ik voor dat ik wegga nog de 10-17 fisheye lens ga aanschaffen... iemand daar toevallig ervaring mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
lateef schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:28:
[...]
wanneer er ooit nog een 645D, dan komt die er voor een prijs in de huidige markt voor ongeveer 10.000 euro.
Dat wordt sparen.... :9~ Of een bank overvallen.... :+ Of gewoon de bank om geld vragen en later terugbetalen... O+ Of gewoon vakfotograaf worden en de kosten van de belasting aftrekken... *O* })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
10.000 is wel een spotprijs voor een digitale middenformaat... daar heb je normaal echt nieteens een digitale achterwand voor.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:08:
[...]

Gokje, 6 keer 4,5 centimeter?
fout gegokt ;) Het is wel weer een sensor met cropfactor, anders lukt het niet voor de prijs van 10k euro. De Mamiya 645 is same story.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder

Ridder

Advanced Moo Device

StefandeGroot schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:20:
[...]

Nou lekker is dat.... dan ben ik net (niet) terug van mijn reis naar Chili.. 8)7 Was een leuk lens(je) geweest om mee te nemen. :9~

Maar goed mogelijk dat ik voor dat ik wegga nog de 10-17 fisheye lens ga aanschaffen... iemand daar toevallig ervaring mee??
Neen, maar bij de review van de K10D staan een aantal foto's die genomen zijn met een 10-17.
http://www.popphoto.com/c...era-test-pentax-k10d.html
En dan bij image quality gallery.
Ik zou zo'n lens wel af en toe willen gebruiken, maar ik ben bang dat het gauw teveel wordt...da's een nadeel van zo'n speciaaltje. Terwijl het wel serieus geld kost voor een amateurtje.
Je zou ze moeten kunnen huren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:55:
[...]

Neen, maar bij de review van de K10D staan een aantal foto's die genomen zijn met een 10-17.
http://www.popphoto.com/c...era-test-pentax-k10d.html
En dan bij image quality gallery.
Ik zou zo'n lens wel af en toe willen gebruiken, maar ik ben bang dat het gauw teveel wordt...da's een nadeel van zo'n speciaaltje. Terwijl het wel serieus geld kost voor een amateurtje.
Je zou ze moeten kunnen huren.....
Bedankt voor de link. ;) Ik had er al wat meer foto's gezien van die lens op een paar websites. Op zich hoeft het niet zo heel erg te zijn dat het een fisheye is.. het effect is niet overheersend op elke foto. Maar je moet nu ook weer niet heel een reis met een fisheye gaan fotograferen. 8)7

Ik twijfel eigenlijk nog tussen een paar lenzen. Waaronder nu de DA10-17 de voorkeur heeft vanwege onder meer de prijs (gezien voor "slechts" 425 euro).
Andere waar ik ook naar kijk zijn:
- DA14 (611 euro)
- DA12-24 (655 euro)
- FA21 (489 euro)
- Sigma 10-20 (479 euro)

Huren van lenzen zou leuk zijn.. maar ik denk toch ook wel prijzig. Nu probeer ik toch steeds kwalitatief goede lenzen te kopen. Maar ja die zijn best prijzig. Eerst keek ik nog voor de 18-250, maar ja dan kijk ik liever voor wat betere lenzen in dat zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besef wel dat de 10-17 een fish is en dat die een totaal andere vervorming geeft dan een rectilineare lens :) Optisch vind ik het trouwens niet zo'n geweldig ding eigenlijk, kijk maar eens bij Photozone en de Tokina reviews op de verschillende sites. Ik denk dat ik dan eerder voor de 12-24 zou gaan tbh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De border sharpness van mijn 12-24 valt anders best tegen tov m'n 10-20, ben er nog niet achter of m'n 10-20 nou een goed exemplaar is, of de 12-24 minder..

Volgens photozone moet de 12-24 wel beter scoren dan de Sigma in de hoeken..hoewel ze niet op dezelfde focal length's zijn getest. Vind de hoeken van mijn exemplaar zeker tot F8 echt niet top.
Hij levert overigens qua kleur en helderheid wel mooiere platen af..vignettering is ook beter imo.

Scherpte is ook niet alles natuurlijk :)

Geen ervaring met fishy's hier..
fout gegokt Het is wel weer een sensor met cropfactor, anders lukt het niet voor de prijs van 10k euro. De Mamiya 645 is same story.
Wat voor cropfactor dan precies? Een crop factor t.o.v. film 6x4,5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Die 12-24 lijkt mij ook wel erg leuk, maar daar twijfel ik dan eigenlijk toch over.. Gelukkig heb ik nog wel eventjes om erover na te denken. Er staan ook nog andere dingen op mijn verlanglijstje, zoals een nieuwe tas en een monopod. Maar ja eind volgende maand vertrek ik al. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De Tokina 12-24 wordt niet voor niets door heel veel mensen aangeraden, hij is erg prettig.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Simon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:47:
anders lukt het niet voor de prijs van 10k euro. De Mamiya 645 is same story.
ook voor backs/camera's boven de 10k geldt dat ze niet 60 bij 45 zijn (of 56 bij 41,5 wat de daadwerkelijke afmetingen van een 645 negatief zijn). De ZD is 36x48, de H3Dii 39 is 36,7x49, de H3Dii 31 is 33,1x44,2. de digitale backs van Leaf en consorten hebben ook allemaal een cropfactor ten opzichte van 645 van 1,1 tot 1,3.
abrakadaver schreef op woensdag 05 december 2007 @ 16:30:
10.000 is wel een spotprijs voor een digitale middenformaat... daar heb je normaal echt nieteens een digitale achterwand voor.
de ZD camera is 10.000 ex btw en de ZD back is 8.000 ex btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Zit er aan te denken om de 50mm 1.4 FA ( PENTAX ) aan te schaffen. Maar volgens de prijswatch zijn er maar twee winkels die hem verkopen. Voor rond de 230,- wat is een normale prijs 2e hands en weet iemand toevallig een plekje waar hij goedkoper te koop is.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Frank|A schreef op donderdag 06 december 2007 @ 08:55:
Zit er aan te denken om de 50mm 1.4 FA ( PENTAX ) aan te schaffen. Maar volgens de prijswatch zijn er maar twee winkels die hem verkopen. Voor rond de 230,- wat is een normale prijs 2e hands en weet iemand toevallig een plekje waar hij goedkoper te koop is.
Ik heb de mijne voor 160 euro op MP gekocht - zo goed als nieuw. Het kan de moeite lonen om hem in de VS te bestellen, zeker met de huidige Dollarkoers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op donderdag 06 december 2007 @ 08:55:
Die is dus erg goed en 2ehands krijg je 'em misschien voor zo'n 160-180,- Ik heb de FA50/1.7 gehad, die schijnt optisch het beste van de FA50's te zijn en ik heb er toen 180,- voor betaald en dat was voordat de K10(0)D werd gelanceerd.

De A50/1.7 kan je voor zo'n 75,- krijgen en de A50/1.5 zal vandaag de dag wel op de 110-130,- zitten.

Uit de VS is leuk en aardig maar als ie bij de douane wordt onderscherpt dan ben je (uitgaande van jouw 160,-) alsnog 200,- kwijt en dan zijn de verzendkosten vast nog niet meeberekend.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:55:
[...]
Uit de VS is leuk en aardig maar als ie bij de douane wordt onderscherpt dan ben je (uitgaande van jouw 160,-) alsnog 200,- kwijt en dan zijn de verzendkosten vast nog niet meeberekend.
Op eBay kan ik nieuwe exemplaren vinden die omgerekend nog geen 117 euro kosten (zonder verzendkosten en belastingen uiteraard). Medio jaren '90, toen ik veel op eBay kocht, had ik nog nooit invoerrechten hoeven te betalen maar dat zal tegenwoordig wel anders zijn. Maar ik wil maar zeggen dat er heel mooie deals te vinden zijn, je moet alleen een beetje zoeken...

Trouwens: goed glaswerk mag best wat kosten. Zeker bij Pentax is het kopen van een goed objectief nooit weggegooid geld, er is nauwelijks sprake afschrijving. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
lateef schreef op woensdag 05 december 2007 @ 15:28:
[...]
Iets duurder.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 14:21:
de kansen voor Pentax zijn flink kleiner geworden nu ze ook de D300 van Nikon en de E-3 van Olympus hebben toegevoegd :+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
lateef schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:23:
[...]

de kansen voor Pentax zijn flink kleiner geworden nu ze ook de D300 van Nikon en de E-3 van Olympus hebben toegevoegd :+ ;)
Hmmm, de pentax wordt daar ook wel in een categorie geplaatst die hem eigenlijk niet echt staat :/ Ik bedoel, een S5 pro kost bijvoorbeeld al het dubbele van een K10D, om maar te zwijgen over de verschillen met de D300. Ik vind een K10D naast een D80 of een D200 dan een stuk eerlijker, wat betreft prijs én features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Pentax hoeft nu ook weer niet alle prijzen te winnen....
De kans dat de K10D nu nog prijzen wint is ook niet meer zo heel groot, want zo heel nieuw is die nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:42:
Hmmm, de pentax wordt daar ook wel in een categorie geplaatst die hem eigenlijk niet echt staat :/
volgens mij is er maar één categorie en is prijs één van de criteria. vanuit dat oogpunt maakt de k10d toch weer goede kansen.

maar er is eigenlijk maar één camera die aanspraak zou kunnen maken op camera van het jaar 2007 en dat is de D3 van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

lateef schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:15:
[...]
volgens mij is er maar één categorie en is prijs één van de criteria. vanuit dat oogpunt maakt de k10d toch weer goede kansen.

maar er is eigenlijk maar één camera die aanspraak zou kunnen maken op camera van het jaar 2007 en dat is de D3 van Nikon.
jup, denk het ook. Vernieuwend (iig voor Nikon). En canon heeft het met de AF problemen van de 1D3 een beetje verpest ben ik bang. De A700 zet geen zoden aan de dijk. De D300 wordt overschaduwt door z'n grote broer de D3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:17:
[...]

jup, denk het ook. Vernieuwend (iig voor Nikon). En canon heeft het met de AF problemen van de 1D3 een beetje verpest ben ik bang. De A700 zet geen zoden aan de dijk. De D300 wordt overschaduwt door z'n grote broer de D3.
Over de prijs van de 1DsIII wil je het ook niet hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:15:

Laat ik beginnen met zeggen dat ik die camera absoluut niet wil bekritiseren, of Nikon of wat dan ook. Ik wil ook niet perse zeggen dat de K10D de camera van het jaar moet zijn.

Maar vind je dit echt? De D3, dat is nu vooral nog specs..specs..specs.. slechts 316 mensen hebben hem bij wijze van spreke vast gehouden in de laatste 36,5 dag van het jaar. Camera van het jaar? Misschien in 2008...tenminste zo zou ik het zien hoor.. :)
Een camera die mondjesmaat vekrijgbaar wordt..etc.

Zoiets zie ik een beetje als een kerstfilm die film van het jaar wordt, maarja ook die moet natuurlijk in een bepaald jaar film van het jaar worden (als het echt een goeie film is) in het jaar waarin ie uitkomt, of het jaar er op (niet dat het uberhaupt misschien gebeurd, dus slechte vergelijking mss :+ )

Op papier heb je misschien gelijk hoor, maar denk je niet dat er in dit jaar andere camera's een grotere rol hebben gespeeld en dan doel ik niet perse op de K10D. Maar die hun rol hebben gespeeld vanaf januari tot december....in de verkoopschappen..en niet in geruchten op internetfora :+
Lastige zaak toch zo'n camera van het jaar ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 13:40:
[...]

Laat ik beginnen met zeggen dat ik die camera absoluut niet wil bekritiseren, of Nikon of wat dan ook. Ik wil ook niet perse zeggen dat de K10D de camera van het jaar moet zijn.

Maar vind je dit echt? De D3, dat is nu vooral nog specs..specs..specs.. slechts 316 mensen hebben hem bij wijze van spreke vast gehouden in de laatste 36,5 dag van het jaar. Camera van het jaar? Misschien in 2008...tenminste zo zou ik het zien hoor.. :)
Een camera die mondjesmaat vekrijgbaar wordt..etc.

Zoiets zie ik een beetje als een kerstfilm die film van het jaar wordt, maarja ook die moet natuurlijk in een bepaald jaar film van het jaar worden (als het echt een goeie film is)

Op papier heb je misschien gelijk hoor, maar denk je niet dat er in dit jaar andere camera's een grotere rol hebben gespeeld en dan doel ik niet perse op de K10D. Maar die hun rol hebben gespeeld vanaf januari tot december....in de verkoopschappen..en niet in geruchten op internetfora :+
Lastige zaak toch zo'n camera van het jaar ;)
Aantallen moet je niet naar kijken, dan vermoed ik dat de D40 gaat winnen, omdat die gewoon cheap is.
Maar het is duidelijk dat jij nog niet met de D3 gespeeld hebt :) En ik denk dat de verkoopaantallen van de K10D en D3 niet eens zo extreem ver uitelkaar zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doel ook niet perse op ruwe aantallen :)
Maar is de D3 niet gewoon de camera voor 2008 ipv 2007 gezien de late introductie..en vooral verkrijgbaarheid die nu een beetje op gang komt.

Ik denk trouwens dat de verkoopaantallen van de K10D echt nog wel hoger zullen zijn dan van de D3. Tuurlijk de D3 is van een van de 2 grote spelers en gaat een hoop prof's bedienen. Vergeet niet dat de K10D het hele jaar lang al wereldwijd wordt verkocht..en dat de markt in andere landen..eh dat het marktaandeel van Pentax soms best (hey geen 20 procent van de totale markt ofzo, maar toch wel iets) groter is! En het is een model waar je in principe mee kan instappen.
Kleiner merk, 'instapmodel', hele jaar verkocht vs Groot merk, pro-body, 'niet-instapper' en net in de schappen, bereikbaar voor de pro of heuh 'amateur' met forse buidel.

Oh mss ongetwijfeld dat de D3 in aantallen in Q1 van 2008 meer gaat verkopen dan Pentax aan K10D's, maar nu over heel 2007, worldwide? Nah ik denk..van niet :)
Niet dat ik er bronnen voor heb ;)
Reken je trouwens alle pre-orders die betaald zijn en missschien straks geleverd worden in de eerste week van januari 2008 bv. ook mee?
Maar het is duidelijk dat jij nog niet met de D3 gespeeld hebt :)
Nee klopt, lijkt me ook gewoon een monster van een cam hoor, maar then again, het is eind 2007 ;)

Ach ja, hebben ze niet verschillende categoriën in -de camera van het jaar verkiezing-?:)

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 13:39:
Andere topics zijn voor minder gesloten!
Lijkt me verstandig Ga ik weer aan de slag met m'n K100D super :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
qadn schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:19:
De Tokina 12-24 wordt niet voor niets door heel veel mensen aangeraden, hij is erg prettig.
Ik wil toch wel serieus voor dit lensje gaan kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het doornemen van de postings hier heb ik vandaag in een fotospeciaalzaak de tweetal lenzen geprobeerd: Sigma 10-20 F/4 en de Sigma 12-24 F/4.5. En wat meteen opvalt is de Sigma 12-24. Dat ding is HUGE! Filtersize van 87mm en weegt zo'n 600gr! 8)7 Maar goed ik vond ze beiden erg snel en stil werken. Amateur dat ik ben; ik kon niet direct een verschil tussen die twee vinden. In hoeverre gedraagt de 10-20 anders dan de 12-24?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

600gr valt toch wel mee? :)
de sigma 12-24 is een fullframe lens, en is dus eigenlijk een stuk wijder dan de crop-sigma 10-20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:22:
de sigma 12-24 is een fullframe lens, en is dus eigenlijk een stuk wijder dan de crop-sigma 10-20 :)
Dit verhaal dus? :
Sigma 12-24 : Angle of View 122 - 84.1 degrees
Sigma 10-20 : Angle of View 102.4 - 63.8 degrees

Hmm toch duidelijk een verschil :) En Sigma 12-24 is een DG terwijl de 10-20 DC is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ThunderNet schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:22:
Ja, alleen op crop is de 10-20 natuurlijk wijder, voordat die jongen denkt dat hij ook echt wijder is, misschien handig om even te vermelden.

de 12-24 werkt dus op crop en op fullframe, de 10-20 doet het niet op fullframe, dan krijg je maar een uitsnede, en met een beetje pech een spiegel die aan 1000 stukjes onderin het camerahuis ligt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:28:
[...]

Dit verhaal dus? :
Sigma 12-24 : Angle of View 122 - 84.1 degrees
Sigma 10-20 : Angle of View 102.4 - 63.8 degrees

Hmm toch duidelijk een verschil :) En Sigma 12-24 is een DG terwijl de 10-20 DC is.
oftewel, je 12-24 is ook te gebruiken op een fullframe camera. De 10-20 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:29:
[...]

oftewel, je 12-24 is ook te gebruiken op een fullframe camera. De 10-20 niet.
Pentax heeft toch geen fullframe camera in zijn assortiment? Toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:34:
[...]

Ik mag hopen wel.... :* die met rolletjes.
En wie weet wordt er wel een fullframe versie aangekondigd binnenkort? Er is iig genoeg vraag naar lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Sigma maakt die lens niet voor Pentax alleen en daarnaast zijn er analoge SLR's van Pentax die 'full-frame' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
[...]

Niet digitaal... tenminste nog niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[dubbel]

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
[b][message=29216018,noline]En wie weet wordt er wel een fullframe versie aangekondigd binnenkort? Er is iig genoeg vraag naar lijkt me :)
Ik denk niet zo snel dat Pentax een FF camera gaat aankondigen. Voor mij hoeft dat nu ook weer niet echt..
Het probleem is denk ik dan vooral dat Pentax dan ook met leuke FF-lenzen op de markt moet gaan komen. Nu is levering van lenzen door Pentax nu ook weer niet super... al beloofde zo'n directeur dan wel beterschap..
Het huidige aanbod van FF-lenzen door Pentax is denk ik in elk geval te weinig om een FF-camera te kunnen verantwoorden. Of ze moeten met een oplossing komen, zodat er toch ook nog crop-lenzen te gebruiken zouden zijn..
Pagina: 1 ... 8 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.