Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.887 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
StefandeGroot schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:31:
[...]

Ook de d645 komt er nog aan in de toekomst, maar wanneer is nog onbekend. Dit wordt dan de pro body waar Nikon en Canon zeker niet tegenop zullen kunnen. :9~
Maar dat is dan ook een heel ander platform, met andere spelers :)

Afgezien van een 1DsIII die je zou kúnnen profileren als studiocam / concurrent voor een middenformaat digiback ding.

Verder ben ik dan weer erg benieuwd hoe het zit met die K20(0)D, waar haal je je info vandaan? :+ Een nieuwe killer-pentax erbij lijkt me heerlijk, concurrentie galore, doet u maarrrrr :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ook de d645 komt er nog aan in de toekomst, maar wanneer is nog onbekend. Dit wordt dan de pro body waar Nikon en Canon zeker niet tegenop zullen kunnen. :9~
Dat ding komt al jaaaaaren (*kuch* :+ ) en de geruchten gingen dat hij gecancelt was bij de overname door Hoya als ik me niet vergis. Als hij uit zou komen met de specs die toen in het geruchtencircuit circuleerden, dan ligt hij nu al achter op de 1Ds3.

Ik vermoed dat we hem gewoon af kunnen schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
[...]
Ik wens Pentax veel succes tegen gerenomeerde spelers op de middenformaatmarkt.... Hasselblad, Leaf, Phase One en dergelijken.

PS: Middenformaat en kleinbeeld zijn compleet andere zaken, Middenformaat cameras zijn best wel..... Bulky en zwaar..

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v164/xetrov99/duke_forever_pre.jpg

Maar je weet het nooit natuurlijk ;)

Neuh, even serieus. Een project als de 645 kan imho wel in de koelkast gezet worden, maar dan enkel en alleen als concept. Pentax heeft dat soort spul vroeger natuurlijk ook gebouwd (afaik :P ), dus de kennis is er :)
neographikal schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:33:
Dat ding komt al jaaaaaren (*kuch* :+ ) en de geruchten gingen dat hij gecancelt was bij de overname door Hoya als ik me niet vergis.
Dat staat mij ook bij ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Ronald schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:49:
Ik wens Pentax veel succes tegen gerenomeerde spelers op de middenformaatmarkt.... Hasselblad, Leaf, Phase One en dergelijken.
Leaf en Phase One maken camera's noch lenzen. Hasselblad is te duur en wordt in elkaar gezet door dronken Zweedse huisvrouwen.

Voor een Pentax 645D die nog niet de helft van een Hassie kost, is zeker wel markt. Daarnaast heeft Pentax natuurlijk al een redelijk gebruikersgroep in dat segment. En wellicht krijgt ie wat minder pixels dan een 1Ds, op een hoop andere vlakken blijft ie natuurlijk interessant.
Ronald schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:49:
PS: Middenformaat en kleinbeeld zijn compleet andere zaken, Middenformaat cameras zijn best wel..... Bulky en zwaar..
een mamiya zd is amper bulkyer en zwaarder dan een 1Ds.

[edit] dat gerucht is trouwens ontkracht door Pentax.

[en nog een edit]
Henk schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:13:
Verder ben ik dan weer erg benieuwd hoe het zit met die K20(0)D, waar haal je je info vandaan? :+ Een nieuwe killer-pentax erbij lijkt me heerlijk, concurrentie galore, doet u maarrrrr :)
dat gerucht circuleert al een tijdje op het web, maar inderdaad, kom maar op met die concurrentie.

[ Voor 20% gewijzigd door lateef op 30-11-2007 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zal wel geen k20d heten dan toch? ik bedoel de 10 in de k10d staat voor het aantal MEGApixels TOCH?.. dan zou het eerder k12d super zijn ofzo :P hahah veel meer dan 12mp zal die niet krijgen..

en wie heeft er ervaring met de Pentax SMC P-FA 28-70 f/2.8? zijn die nog redelijkte vinden?.. en hoe presteren ze als ze hm verglijk met een tamron 28-75F2.8? DI? en of de sigma 24-70 F2.8 ik wil misschien een stuk betere lens aanschaffen ipv mijn sigma 17-70 maar dan het liefs een eigen merk en die 28-70 spreekt me wel heel erg aan.. dus iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:31:
ik bedoel de 10 in de k10d staat voor het aantal pixels..
ook niet veel 10 pixels, je zal waarschijnlijk megapixels bedoelen, maar de k100d heeft dus 100 megapixels 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:36:
[...]
ook niet veel 10 pixels, je zal waarschijnlijk megapixels bedoelen, maar de k100d heeft dus 100 megapixels 8)7
he wat bedoel je? er staat toch mega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
ik heb inderdaad die vier letters uit de quote gehaald :X

maar heeft de k100d nu 100 megapixels of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
lateef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:09:
ik heb inderdaad die vier letters uit de quote gehaald :X

maar heeft de k100d nu 100 megapixels of niet?
Ik wacht met smart op de K200D.

Naar verluidt krijg je er een draaghulp bij, want ze krijgen de behuizing niet ergonomisch. :')

======

Maar alle gekheid op één stokje. Hoe zeker zijn die K20D en K200D geruchten?
En vooral, gaat Pentax echt meedoen in de top met een D645?

Heeft iemand een idee waar je dergelijke verwachtingen in een vroeg stadium kunt spotten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JWfx schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:22:
Maar alle gekheid op één stokje. Hoe zeker zijn die K20D en K200D geruchten?
zo zeker als alle geruchten zijn.
JWfx schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:22:
ja, maar het is natuurlijk wel een ander systeem dan de Pentax dSLR's die hier worden besproken. het zal dus ook niet echt een Canon/Nikon concurrent worden, maar voor Hasselblad, Mamiya en dergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
lateef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:33:
[...]
zo zeker als alle geruchten zijn.
:Y)
ja, maar het is natuurlijk wel een ander systeem dan de Pentax dSLR's die hier worden besproken. het zal dus ook niet echt een Canon/Nikon concurrent worden, maar voor Hasselblad, Mamiya en dergelijken...
Maar desalniettemin interessant voor Pentax als merk. Hoe breder vertegenwoordigd in de totale fotografiemarkt, hoe beter uiteindelijk voor ons, kleine Pentaxians.
Althans, dat verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik ben alweer eventjes uit het fotografiegebeuren (ding ligt al een tijd niks te doen, heb gewoon te weinig tijd+inspiratie+zin om er eens goed weer mee bezig te gaan), maar zag net in de PW dat je de K10D body nu al voor <600 Euro hebt. Die prijs is echt gekelderd zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
JWfx schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:42:
Maar desalniettemin interessant voor Pentax als merk. Hoe breder vertegenwoordigd in de totale fotografiemarkt, hoe beter uiteindelijk voor ons, kleine Pentaxians.
Althans, dat verwacht ik.
tja, dat verwacht ik ook, aan de andere kant, Mamiya had vroeger ook een kleinbeeldsysteem en dat was niet bepaald geweldig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Laatst online: 21:22
Mei schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:44:
Ik ben alweer eventjes uit het fotografiegebeuren (ding ligt al een tijd niks te doen, heb gewoon te weinig tijd+inspiratie+zin om er eens goed weer mee bezig te gaan), maar zag net in de PW dat je de K10D body nu al voor <600 Euro hebt. Die prijs is echt gekelderd zeg!
Sowieso is de K10D een no-brainer. Ik heb ook de *ist DS gehad en de K10D is gewoon een VEEL betere camera out of the box.

Wie heeft die K10D voor 350 euro op MP zien staan afgelopen week?

Ik zou trouwens nog niet dood willen worden gevonden met een Canon om mijn nek ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Spotmatic schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:48:
[...]

Sowieso is de K10D een no-brainer. Ik heb ook de *ist DS gehad en de K10D is gewoon een VEEL betere camera out of the box.

Ik zou trouwens nog niet dood willen worden gevonden met een Canon om mijn nek ;)
Ik wil jou wel dood vinden met een Canon om je nek, dan zorg ik er wel voor dat de volgende jou niet dood vind met een Canon om je nek. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lateef schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:36:
[...]
idd, ze zitten wel verstopt ergens in het menu, die 100MP.

Maar goed de 10 in K10D staat dus niet voor het aantal pixels danwel megapixels :)
Een eventuele 20D zal dus ook geen 20megapixels hebben en een 200D ook geen 200MP :| Wat een onzin! De naam van de K100D is begonnen als ode aan de K1000. Volgens mij heet de K10D gewoon K10D om de serienaam (KxxxD) consequent te houden. Er is gekozen voor een kleiner getal..vast mede omdat de concurrentie dat ook doet, (Canon, Nikon is niet helemaal consequent daarin) maar misschien ook kijkende naar eigen Pentax historie, maar dat weet ik niet.
Een naam als K12D voor een 12MP camera lijkt mij iig nog meer onzinnig dan een K20D.
Maar goed, zoals ik al zei de namen "K20D" en "K200D" zijn nog speculatief (check Dpreview) maar als je over nieuwe body's praat die de huidige opvolgen dan moet het beestje toch een naam hebben om over te praten, niet waar?
maar zag net in de PW dat je de K10D body nu al voor <600 Euro hebt. Die prijs is echt gekelderd zeg!
Dat is idd wel behoorlijk gekelderd dan, mijns inziens idd een teken dat er plaats wordt gemaakt voor een nieuwe body tzt. Als we de geruchtenmachine mogen geloven gaan we op 24-01-08 meer horen daarover..
Eerder in een andere markt. Maar voor zo ver ik me herinner is de 645D wel een beetje afgeblazen na de merger met Hoya...het is er in ieder geval ijzig stil omheen. Verwacht er niet spoedig wat over te horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 18:08:
[...]
Dat is idd wel behoorlijk gekelderd dan, mijns inziens idd een teken dat er plaats wordt gemaakt voor een nieuwe body tzt. Als we de geruchtenmachine mogen geloven gaan we op 24-01-08 meer horen daarover..
Hmm, zoals ik al eeuwen zeg: mogen ze ook wel eens met wat meer fatsoenlijke lenzen in de prijsklasse 300-500 Euro komen. Ze maken nu dik dure lenzen, maar dat gaat veel hobbyisten best boven de pet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Heel eventjes héél wat anders.... Ik zie zo juist dat de nieuwe Pentax 18-250 lens op voorraad is bij Foto Video Boom voor 498 euro. Voor het eerst dat ik zie dat die ergens hier in Nederland te koop is. Al had ik al wel op buitenlandse sites gelezen dat die daar al wel te koop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat me lekker in me waan zeg.. altijd alles gelijk afbranden hiero.. ;(

en wie heeft er ervaring met de Pentax SMC P-FA 28-70 f/2.8? zijn die nog redelijkte vinden?.. en hoe presteren ze als ze hm vergelijken met een tamron 28-75F2.8? DI? en of de sigma 24-70 F2.8 ik wil misschien een stuk betere lens aanschaffen ipv mijn sigma 17-70 maar dan het liefs een eigen merk en die 24-70 van sigma spreekt me wel heel erg aan.. dus iemand ervaringen mee?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:07:
laat me lekker in me waan zeg.. altijd alles gelijk afbranden hiero.. ;(

en wie heeft er ervaring met de Pentax SMC P-FA 28-70 f/2.8? zijn die nog redelijkte vinden?.. en hoe presteren ze als ze hm vergelijken met een tamron 28-75F2.8? DI? en of de sigma 24-70 F2.8 ik wil misschien een stuk betere lens aanschaffen ipv mijn sigma 17-70 maar dan het liefs een eigen merk en die 24-70 van sigma spreekt me wel heel erg aan.. dus iemand ervaringen mee?
Niet op reageren :)

Volgens sommige DPreviewers zit de Tamron (mist je een goed exemplaar hebt) erg dicht tegen de FA* aan. Ik heb hem ook gehad en voor het geld (de 28-70 is erg duur hoor) moet je 'em eigenlijk niet laten liggen.

Oh en ik zou eerder voor de Tamron dan de Sigma gaan, niet alleen vanwege het QC gezeik van Sigma maar voornamelijk vanwege de goede prestaties van de 28-75.

De Pentax FA28-70/4.0 schijnt trouwens ook behoorlijk goed te zijn,misschien niet zo lichtsterk maar een vast diafragma is altijd prettig en hij is niet al te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2007 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Spotmatic schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:48:
[...]

Ik had m ook zien staan. Heb ff gemaild, krijg je zo'n standaard oplichter reply terug. Iemad die niet in NL woont, maar een vast shipping bedrijf gebruikt etc etc. Ken deze oplicht praktijken ook van het Nissan Skyline Forum daar werd 90% hetzelfde mailtje gebruikt toen iemand reageerde op een auto die veel te cheapo te koop stond. Die Pentax K10d op Marktplaats voor 350 euro is dus een vette oplicht adv.

Hoop niet dat er iemand verder mee is gegaan hier.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
Gizzy schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 10:57:
[...]

Ik had m ook zien staan. Heb ff gemaild, krijg je zo'n standaard oplichter reply terug. Iemad die niet in NL woont, maar een vast shipping bedrijf gebruikt etc etc. Ken deze oplicht praktijken ook van het Nissan Skyline Forum daar werd 90% hetzelfde mailtje gebruikt toen iemand reageerde op een auto die veel te cheapo te koop stond. Die Pentax K10d op Marktplaats voor 350 euro is dus een vette oplicht adv.

Hoop niet dat er iemand verder mee is gegaan hier.
De advertentie is blijkbaar weggehaald...."verkocht!" :X of de advertentie is verwijderd.
Zulke advertenties gewoon doorgeven aan marktplaats...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doorgeven doe ik ook wel eens (ook andere rubrieken) en dan krijg je na 20 uur een mailtje dat hij is verwijderd.. het leed is dan al geleden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met alle respect: ik moet wel een beetje lachen om mensen die dergelijke advertenties écht serieus nemen en denken dat ze de deal van hun leven gaan maken.

Tip: probeer zo'n irritante Roemeen, of wie het ook is, wat aan het lijntje te houden, levert soms leuke reacties op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een betaalbare zoomlens voor mijn pentax k10d halen maar vind de Sigma APO 70-300 geen goede keuze vanwege zijn zwakke lichtsterkte. Nu lees ik hier dat Pentax met een super tele gaat komen 18-250.

http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=913

Zou zoiets beter presteren dan de Sigma? Of ben ik genoodzaakt om voor de Pentax 50-135 te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:40:

[...]
Dat sowieso, scheve sensor/spiegel/matglas oid, ik moet altijd draaien :?, maar dat maakt voor deze testshots in principe niet uit. Kan dat trouwens, scheve horizons door de SR alleen?!?
Zou interessant zijn...dat moet ik ook eens nagaan dan!

Dat kan, een kennis van mij heeft dat met een K10D gehad en na eerst goed getest te hebben bleek het een scheeft zittende sensor te zijn.

Groet
Ton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 10:10:
Ik wil binnenkort een betaalbare zoomlens voor mijn pentax k10d halen maar vind de Sigma APO 70-300 geen goede keuze vanwege zijn zwakke lichtsterkte. Nu lees ik hier dat Pentax met een super tele gaat komen 18-250.

http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&id=913

Zou zoiets beter presteren dan de Sigma? Of ben ik genoodzaakt om voor de Pentax 50-135 te nemen?
Ik heb de Tamron 70-300 DI LD 4-5,6 1:2 Macro ook verre van lichtsterk maar goedkoper dan de Sigma (~140 euro). In de zomer merk je dat echter amper, maar op een bewolkte dag moet je al gauw naar iso800 om nog enigzins acceptabele sluitertijden te krijgen. Echter als je wel een lichtsterke zoom wil kom je al gauw op de sigma/tamron 70-200mm f2.8, maar die kosten over de 800 euro. Pak je de Pentax 50-135 (of de sigma 50-150 f2.8!) dan komt je denk er achter dat 150mm te kort is. Een superzoom 18-250 zou ik niet nemen hoe groter het berijk hoe slechter de kwaliteit, daarnaast zal deze ook niet lichtsterk zijn. Een laaste optie die ik wil aandragen is een oude MF lens, ik heb zelf de SMC Pentax 70-210mm f4 kunnen kopen via marktplaats voor 50 euro, heerlijk scherp en contrastrijk. Je moet alleen dan dus handmatig focusen.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd de "super tele 18-250" superzoom, de Pentax DA18-250, die overigens niet alleen gaat komen maar er ook al gewoon moet zijn, zal niks extra's doen tov een Sigma APO70-300 qua lichtsterkte, ze zullen beide op F5,6 zitten op het lange eind.
Wat misschien meer een super (bijvoegelijk naamwoord in deze) 'tele' gaat worden, de DA* 60-250 F4.
F4 over het hele bereik, een redelijk groot bereik, internal focus en weathersealed. Wordt een flink ding..maar wachten moet geen issue zijn voor je, want het kan nog wel even duren voor ie in de schappen ligt! :o
Dat kan, een kennis van mij heeft dat met een K10D gehad en na eerst goed getest te hebben bleek het een scheeft zittende sensor te zijn.

Groet
Ton
Inderdaad, het komt iets te vaak voor bij K10D's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-09 12:00
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:31:
zal wel geen k20d heten dan toch? ik bedoel de 10 in de k10d staat voor het aantal MEGApixels TOCH?.. dan zou het eerder k12d super zijn ofzo :P hahah veel meer dan 12mp zal die niet krijgen..
Zoals de geruchten stroom aangeeft wordt het een 14MP cmos chip ontwikkeld door Pentax zelf. Dit is door meerdere mensen die pentax informatie uit eerste hand ontvangen bevestigd.

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

discusws schreef op zondag 02 december 2007 @ 15:01:
[...]

Zoals de geruchten stroom aangeeft wordt het een 14MP cmos chip ontwikkeld door Pentax zelf. Dit is door meerdere mensen die pentax informatie uit eerste hand ontvangen bevestigd.
oh dat zou mooi zijn!.. :D ben benieuwd! ik hoop echt dat pentax weer dik in de lift gaat zitten qua body's en lenzen!.. want ik vind het een mooi merk.. O+ underdog pentax..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 18:09:
[...]

oh dat zou mooi zijn!.. :D ben benieuwd! ik hoop echt dat pentax weer dik in de lift gaat zitten qua body's en lenzen!.. want ik vind het een mooi merk.. O+ underdog pentax..
Nou dat gevoel had ik ook toen ik mijn K10D kocht maar nu 1 jaar later heb ik er toch spijt van dat ik voor een 'underdog' heb gekozen die te weinig doet voor zijn kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 21:00:
[...]

Nou dat gevoel had ik ook toen ik mijn K10D kocht maar nu 1 jaar later heb ik er toch spijt van dat ik voor een 'underdog' heb gekozen die te weinig doet voor zijn kopers.
Hoezo? Is je camera nu al niet goed genoeg meer? Ik zie niet in waarom je na één jaar al niet meer tevreden bent over een aangeschaft systeem... Het zal toch niet zo zijn dat je na dat ene jaartje al weer nieuwe spullen nodig hebt, of wel? Of heb je gewoon niet goed genoeg gekeken naar wat je nodig hebt en blijkt er dat je toch spullen nodig hebt die Pentax niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
mwolthers schreef op maandag 03 december 2007 @ 00:05:
[...]

Hoezo? Is je camera nu al niet goed genoeg meer? Ik zie niet in waarom je na één jaar al niet meer tevreden bent over een aangeschaft systeem... Het zal toch niet zo zijn dat je na dat ene jaartje al weer nieuwe spullen nodig hebt, of wel? Of heb je gewoon niet goed genoeg gekeken naar wat je nodig hebt en blijkt er dat je toch spullen nodig hebt die Pentax niet heeft?
Mensen kunnen flink groeien in een jaar anders? Ik kan me best voorstellen dat binnen een jaar iemand uit het pentax-jasje groeit tbh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pentax vond ik ook leuk als underdog maar nu nooit meer. Je bent gewoon als een waakhond op MP/ Ebay bezig om maar te hopen op dat ene fijne stukje A*/F/FA* glas en als ze al komen dan worden er belachelijke bedragen voor neergeteld.

De prijzen zijn sinds de K10(0)D als een gek gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 10:06:
Pentax vond ik ook leuk als underdog maar nu nooit meer. Je bent gewoon als een waakhond op MP/ Ebay bezig om maar te hopen op dat ene fijne stukje A*/F/FA* glas en als ze al komen dan worden er belachelijke bedragen voor neergeteld.

De prijzen zijn sinds de K10(0)D als een gek gestegen.
100% eens!! Ben een rommelmarkt fan en vroeger gaven ze het spul bijna gratis weg nu vragen ze ineens 150 euro voor een kamera met lens...schandalige prijzen! Maar we hebben deze discussie al vaker gevoert, het is vervelend maar waar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maaaaaaaaaaaaar, des te groter de voldoening als het wel lukt, dat is dan ook weer zo. Tot m'n ogen werden geopend en ik een houding kreeg van 'als ik iets nodig heb dan wil ik het gelijk kunnen kopen'.

Dus tja, dan maar naar de grotere jongens overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:47
Hallo, ik wil in eerdaags naar alle waarschijnlijkheid een pentax slr aanschaffen. Nu zat ik al te kijken naar objectieven maar ik weet het verschil niet tussen de volgende 2 (oké, de prijs):

pricewatch: Pentax smc P-DA 18-55mm F3.5-5.6 (ø52mm)

en de

pricewatch: Pentax smc DA 18-55mm f/3.5~5.6 AL

Wat is het verschil :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet dus koop hem nou maar gewoon :P Presteert best goed en 18mm is altijd mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opzich vind ik het pentax aanbod niet zo super karig.. ik bedoel ze hebben een goede flitser, lenzen komen gestaag maar je kan ook van andere merken kopen die wel goed glas aanbieden.. ikzelf gebruik telezoom bijna niet dus ik ben super happy met een 24-70 f2.8 van sigma en zo zijn er nog genoeg lenzen die goed zijn (alleen niet van pentax zelf)

ik ben zeer happy met mijn k10d en ik denk dat ik dat voorloopig nog wel ben.. (half jaar in bezit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
cc12 schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:06:
Hallo, ik wil in eerdaags naar alle waarschijnlijkheid een pentax slr aanschaffen. Nu zat ik al te kijken naar objectieven maar ik weet het verschil niet tussen de volgende 2 (oké, de prijs):

pricewatch: Pentax smc P-DA 18-55mm F3.5-5.6 (ø52mm)

en de

pricewatch: Pentax smc DA 18-55mm f/3.5~5.6 AL

Wat is het verschil :?
Is geen verschil! Het is gewoon de standaard Pentax-kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dubbele entry in de pricewatch idd, gewoon dezelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
ik ben een beginnend Pentax fotograaf, ik heb sinds een aantal maanden een K100D met 18-55 kitlens. Ik ben er heel blij mee, na jaren verschillende compacts geprobeerd te hebben, die ik altijd weer na een half jaar verkocht omdat ik niet tevreden was heb ik de stap naar dSLR gemaakt.

Ik gebruik de camera vooral om vakantie foto's te maken. Dit is zowel binnen als buiten, zowel in winter als zomer, zowel op warme/zonnige bestemmingen tot koude/besneeuwde bestemmingen.

Ik wil graag een 2e lens kopen. Een zoomlens om naast de 18-55 te gebruiken.

Het budget is beperkt, ik wil er niet teveel aan uitgeven maar aan de andere kant wil ik ook geen spijt hebben van mijn aankoop. Eventueel wil ik ook wel naar een 2e hands kijken.

Ik ben nog niet heel bekend met lenzen en dSLR fotografie, ik snap ook nog niet wat nou het grote verschil is tussen een lens van 150 euro en eentje van 1000 euro. En wat zijn de verschillen qua merken.

Iemand enig idee welke lens een optie zou kunnen zijn? En weet iemand of lenzen in Canada goedkoper zijn(als ik een type/merk heb kan ik dat eventueel ook wel zelf checken), daar ga ik over 2 weekjes naartoe. De camera heb ik daar ook gekocht en was ongeveer 100 euro goedkoper.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borgdaville schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:58:

Iemand enig idee welke lens een optie zou kunnen zijn? En weet iemand of lenzen in Canada goedkoper zijn(als ik een type/merk heb kan ik dat eventueel ook wel zelf checken), daar ga ik over 2 weekjes naartoe. De camera heb ik daar ook gekocht en was ongeveer 100 euro goedkoper.
is de 50-200 van pentax niks voor jou? is een best wel redelijk kit lensje voor weinig geld! en zijn volgens mij voor ruim onder de 200 euro op internet te vinden. (2dehans)..

en anders die nieuwe 18-250 mm van pentax.. als je niet van wisselen houdt.. (zelfde als de tamron 18-250 F3.5-6.3)

tja en er zijn eigenlijk zoveel soorten lenzen qua zoom.. kijk anders zelf ook ff bij Sigma/pentax/tamron

groetjess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:09:
[...]

is de 50-200 van pentax niks voor jou? is een best wel redelijk kit lensje voor weinig geld! en zijn volgens mij voor ruim onder de 200 euro op internet te vinden. (2dehans)..

en anders die nieuwe 18-250 mm van pentax.. als je niet van wisselen houdt.. (zelfde als de tamron 18-250 F3.5-6.3)
zit er verschil in merk, is een Pentax beter dan een Tamrom, of omgedraaid?
tja en er zijn eigenlijk zoveel soorten lenzen qua zoom.. kijk anders zelf ook ff bij Sigma/pentax/tamron

groetjess
Als ik zelf ga zoeken naar "betaalbare" lenzen dan kom ik bij deze uit:
1. Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm
2. Tamron 70-300mm f 4-5,6 1:2 LD DI Pentax
3. Pentax DA 50-200 mm F/4-5.6

Maar deze zijn voor mijn gevoel te goedkoop, wat is er "niet goed"/"goedkoop" aan deze lenzen?

Wat betekend dat F4,5-5,6?

[ Voor 8% gewijzigd door borgdaville op 03-12-2007 16:11 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik heb zelf de Tamron 70-300mm f 4-5,6 1:2 LD DI Pentax en op zich is het geen verkeerde lens. Voor dat geld maakt die hele goede foto's. Al is de kwaliteit dan wel niet van een superniveau..... maar als je weinig budget hebt dan doe je er echt geen verkeerde koop aan. Als je dan echt geld te veel heb dan kan je beter verder kijken voor eentje die optisch weer een stuk beter is en wat lichtsterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Ik heb naast mijn kitlens (18-55) een sigma 55-200 F4,0-5,6 lens bijgekocht voor zo'n 140 euro destijds. Ik ben er goed tevreden over op mijn ist DL2. Maar wellicht ben ik niet de meest veeleisende gebruiker en ben nog niet beter gewend ;)

de 4.0-5.6 getallen staan voor het diafragma. De goedkopere lenzen vooral hebben bij het inzoomen geen vast diafragma (zeg ik dat goed?). Op 55 mm heeft deze lens dus een diafragma van 4.0 (tot 22 oid) en bij 200 mm is dat diafragma minimaal 5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Dat geeft de maximale diafragmaopening aan. Bij die loopt dat terug over de zoomafstand zeg maar. Hoe kleiner het getal des te groter de opening en des te meer licht er binnen in je camera komt. Vaak loopt dat getal dan nog op dat F11 of F22. Dan heb je vrij weinig licht nog in je camera, dus dan ga je vaak sneller over tot een hogere ISO-waarde..
In dit geval dus bij 70mm is dat dan F4,5 t/m F11 of F22 (geen idee welke, want zover laat ik het nooit komen..).
Bij 300mm is dat dan F5,6 t/m F11/F22.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

ThunderNet

Flits!

:* het is makkelijker om te verwijzen naar de faq

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ahhh de FAQ: KLIK

[ Voor 89% gewijzigd door StefandeGroot op 03-12-2007 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

borgdaville schreef op maandag 03 december 2007 @ 15:37:
[...]

zit er verschil in merk, is een Pentax beter dan een Tamrom, of omgedraaid?

[...]

Als ik zelf ga zoeken naar "betaalbare" lenzen dan kom ik bij deze uit:
1. Pentax FA J 75-300/4,5-5,6 AL 58mm
2. Tamron 70-300mm f 4-5,6 1:2 LD DI Pentax
3. Pentax DA 50-200 mm F/4-5.6

Maar deze zijn voor mijn gevoel te goedkoop, wat is er "niet goed"/"goedkoop" aan deze lenzen?

Wat betekend dat F4,5-5,6?
ik vind de pentax 50-200 een zeer fijn lensje voor zijn geld, hij is van goede kwaliteit (bouw en optisch ook) en voor dat geld zeker een goede koop.. en hij sluit mooi aan bij die 18-55 lens die je al hebt..

maar ik persoonlijk hou niet van gaten in mijn lenzen arsenaal.. dus van 18-55 naar een 70-300 ofzo.. dan heb je toch de mm van 56 tot 70 niet... niet dat het nou super veel is.. maar toch.. dus ik zou een lens zoeken die van 50-55 tot 200+ gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik heb de 70-300mm van Tamron. Toch wel fijn namelijk dat extra bereik (200 vs 300mm) terwijl ik tussen 50 en 70mm niets mis. Daarnaast maakt hij 1:2 macro opnamen(echte macro lenzen doen 1:1 vergroting, niet macro lenzen meestal rond 1:4) dus das mooi op de koop meegenomen. Kosten zo'n 130 euro.

f4-5.6 staat voor het diafragma over het berijk 70-300mm dus op 70mm is het diafragma f4 en op 300mm is het diafragma f5.6, hoe groter het getal hoe kleiner het gaatje waardoor het licht doorheen gaat, dus hoe meer licht je nodig hebt voor het maken van je fotos. Lichtsterke lensen hebben meestal f2.8 maar deze kosten 900 euro (sigma 70-200mm f2.8). Voor budget lensen is f4-f5.6 standaart.

Aan alles lensen hierboven zul je geen bult lopen, echter groei je verder in de fotografie zul je wel tegen de beperkingen van de lens lopen. Het ligt dus aan je eigen groei curve hoe snel dat is.

[ Voor 5% gewijzigd door Frank|A op 03-12-2007 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

O-) als mensen het nou eens gingen opschrijven als f/2.8 en f/4 etc. :P dan is het direct duidelijk dat een groter getal een kleiner gaatje betekend.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
ThunderNet schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:55:
O-) als mensen het nou eens gingen opschrijven als f/2.8 en f/4 etc. :P dan is het direct duidelijk dat een groter getal een kleiner gaatje betekend.
Heb ik toch net gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

uhm in jouw post zie ik toch echt f2.8 staan en niet f/2.8 met dat leuke / deel symbool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Het is ook niet zo dat het ene Merk beter is dan het andere merk. Canon heeft kutlenzen, maar zeker ook juweeltjes. Pentax idem dito, Tamron ook. Meestal is het gewoon zo dat je krijgt waar je voor betaalt. Scherpere lenzen kosten meer geld, snellere en geruislozere focusmotors (het motortje dat het lenzenwerk zo draait dat je onderwerp scherp is), weatherseals (rubberen afdichting tegen de regen), metalen behuizing... Dat zijn bijvoorbeeld dingen waar je voor betaalt. Een groter diafragma (f/2.8) bijvoorbeeld kost ook meer, aangezien het glas groter moet zijn. Een groot diafragma betekent een groter gaatja waar het licht door komt, dus kan je beter fotograferen in donkere omstandigheden (je vangt nml. meer licht op). Bij een flutlens kan een groot diafragma nog best goedkoop zijn, maar bij een duurdere lens heb je meer glas dat goed afgewerkt moet worden. Tele heeft vaak ook groter glas nodig, vandaar dat een 70-200 f/2.8 duurder is dan een 30mm f/2.8 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:23
ThunderNet schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:58:
[...]
uhm in jouw post zie ik toch echt f2.8 staan en niet f/2.8 met dat leuke / deel symbool
Lekker belangrijk! Wie weet nu niet dat met f2.8 f/2.8 bedoelt wordt. We zitten hier niet op school hoor. 8)7

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Mei

Nouja, de mensen die het weten weten het wel, maar de mensen die nieuw zijn snappen misschien eerder dat door de deling een groter getal een kleiner gaatje betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat als het je niets zegt het niets uitmaakt of er een / staat of niet. Het wordt mi niet gezien als gedeeld door teken, dus f:2,8 zou wellicht beter kunnen zijn maar dan kun je weer denken dat het gewoon een dubbele punt is.
Beter is het om eerste serieus te kijken of spiegelreflex je ding wel zal zijn..
Maar dat zijn mijn 2 centen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op maandag 03 december 2007 @ 16:55:
Ik vraag me af hoeveel wiskundig onderlegden dat alsnog snel zouden zien..om maar te zwijgen over zij die dat niet zijn! :)

volgens mij is het F-getal gewoon iets dat je moet leren en dan onthouden, niks moeilijks aan.
F/2.8 is mss feitelijk juist, maar als je eenmaal weet dat 2.8 een groter diafragma betekend, dan boeit F4, F/4 F:4 allemaal niet zoveel :)

Dus met wat patrick zegt, gewoon leren en onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik heb het ook gewoon gleleerd.. zoveel getallen zijn het niet om te onthouden.. en iedereen weet wat er bedoeld word met f 2.8 of F2.8 of wat dan ook.. het zijn maar getallen die het diafragma aangeven.. zo zie ik het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ik heb weer een vraagje

iik heb op dit moment de sigma 17-70 f2.8-f4.5 macro en ik wil eigenlijk een betere lens hebben dus zat ik te kijken naar de sigma 24-70 f2.8 macro, maar ga ik die 7 mm verschil missen? want het is geen groothoek meer.. en opzich vind ik de 17-70 wel een fijne lens.. aleen kan het wel wat beter qua kwaliteit.. dus denken jullie dat ik die 7 mm op het groothoek einde ga missen?..

groetjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan niet vertellen of jij dat gaat missen, zoek het zelf uit door bijvoorbeeld je 17-70 op minimaal 24mm in te stellen en ga daar een poosje mee rondlopen.
Ook handig, bijvoorbeeld dit programmaatje dat, aan de hand van je tot nu toe gemaakte foto's, een overzichtje geeft van gebruikte focal length's (onder andere). Daarna kun je voor jezelf beoordelen of je die range veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:14:
Ik kan niet vertellen of jij dat gaat missen, zoek het zelf uit door bijvoorbeeld je 17-70 op minimaal 24mm in te stellen en ga daar een poosje mee rondlopen.
Ook handig, bijvoorbeeld dit programmaatje dat, aan de hand van je tot nu toe gemaakte foto's, een overzichtje geeft van gebruikte focal length's (onder andere). Daarna kun je voor jezelf beoordelen of je die range veel gebruikt.
na ja ik vraag ook niet letterlijk dat jullie mij moeten vertellen of ik het ga missen.. het is meer dat ik vraag om gebruikers ervaringen.. van mensen die het zelfde hebben meegemaakt/gedaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:55:
aleen kan het wel wat beter qua kwaliteit.. dus denken jullie dat ik die 7 mm op het groothoek einde ga missen?..
Dan ga je hier weinig mee opschieten, de 24-70 is nou niet bepaald het meest geniale product van Sigma ooit... Kijk anders ook eens naar de Tammy 28-75 als je in dit bereik wil shoppen.

Sidenote: ik vind een ~24-70 lens op een cropcamera echt niks. Geschikt voor modeshows en portretten waar je niet echt iets wijders bij nodig hebt, maar that's it. Het kost je een bak flexibiliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neographikal schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:23:
[...]

Dan ga je hier weinig mee opschieten, de 24-70 is nou niet bepaald het meest geniale product van Sigma ooit... Kijk anders ook eens naar de Tammy 28-75 als je in dit bereik wil shoppen.

Sidenote: ik vind een ~24-70 lens op een cropcamera echt niks. Geschikt voor modeshows en portretten waar je niet echt iets wijders bij nodig hebt, maar that's it. Het kost je een bak flexibiliteit. :)
ja maar dat is dan ook het meeste wat ik fotografeer.. modeshoots( niet persee shows maar ook geënceneerd) dus vind ik 24-70 fijn zat.. maar ik lees over die tamron een hoop goede verhalen, naar als ik kijk op photozone.de dan scoort hij slechter dan de sigma.. maar volgens mij zijn het beide goede lenzen voor hun geld.. en zijn ze bijna het zelfde als de canon 24-70 L lens.. al dan niet on par..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Mja en nee, qua scherpte ja, qua bokeh en contrast/bouw: nope, not in miles zeg maar :) Het mooiste blijf ik op crop nog altijd een ±17-50 vinden. Hij zou eventueel naar de Tamron 17-50/2.8 kunnen kijken. Erg mooie lens voor weinig geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:45:
[...]

ja maar dat is dan ook het meeste wat ik fotografeer.. modeshoots( niet persee shows maar ook geënceneerd) dus vind ik 24-70 fijn zat.. maar ik lees over die tamron een hoop goede verhalen, naar als ik kijk op photozone.de dan scoort hij slechter dan de sigma.. maar volgens mij zijn het beide goede lenzen voor hun geld.. en zijn ze bijna het zelfde als de canon 24-70 L lens.. al dan niet on par..
Shhhhhhhhhht. laat Canon maar niet horen dat ze hun stukje glas veels te duur hebben gemaakt ;)

Ik zou m'n geld op de Tamron inzetten, heb ik op m'n DS gehad en eigenlijk niks dan lof, 2ehands toen voor 250,- en gewoon goed presterend, ook wide open en daar wisselen de verhalen mbt de Sigma nogal eens over.

Nu ik de 17-55 heb merk ik wel dat ik die 17-24mm toch best wel vaak gebruik en zou ik nu misschien niet meer zonder kunnen. Ach ja, kwestie van gewenning.

Op crop vind ik een 24-70/28-75 overigens absoluut niet erg, het went vanzelf en voor het wijdere spul heb ik niet voor niets de 10-22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:54:
[...]

Shhhhhhhhhht. laat Canon maar niet horen dat ze hun stukje glas veels te duur hebben gemaakt ;)

Ik zou m'n geld op de Tamron inzetten, heb ik op m'n DS gehad en eigenlijk niks dan lof, 2ehands toen voor 250,- en gewoon goed presterend, ook wide open en daar wisselen de verhalen mbt de Sigma nogal eens over.

Nu ik de 17-55 heb merk ik wel dat ik die 17-24mm toch best wel vaak gebruik en zou ik nu misschien niet meer zonder kunnen. Ach ja, kwestie van gewenning.

Op crop vind ik een 24-70/28-75 overigens absoluut niet erg, het went vanzelf en voor het wijdere spul heb ik niet voor niets de 10-22.
ja daar zal het wel op neer komen bij mij dan.. de sigma 24-70 of de 28-75 van tamron.. en dan voor het groothoek werk een andere lens..

en ja de verhalen over die sigma wisselen inderdaad heel erg.. maar als het een goede lens is zoals die hoort is die ook super.. en de tamron is ook super.. maar ik nijg naar die 24 mm.. ik vind 28 toch ineens veel... van 17 naar 28 mm.. hmzzzzz keuzes keuzes..

maar zoals ik al zei.. de sigma presteerd op photozone.de beter dan de tamron..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:45:
[...]

ja maar dat is dan ook het meeste wat ik fotografeer.. modeshoots( niet persee shows maar ook geënceneerd) dus vind ik 24-70 fijn zat.. maar ik lees over die tamron een hoop goede verhalen, naar als ik kijk op photozone.de
Goed kijken dan, de tamron had een centering defect.

Daarnaast kun je eigenlijk niet vergelijken... De ene lens is op de d200 getest, de andere op de 350d.
dan scoort hij slechter dan de sigma.. maar volgens mij zijn het beide goede lenzen voor hun geld.. en zijn ze bijna het zelfde als de canon 24-70 L lens.. al dan niet on par..
On par no way, sorry... slechts op scherpte vergelijkbaar, maar kleur, contrast, out of focus rendering... Focus, not even close.

That said: De tamron is een prima lens, ik heb hem zelf. Compleet bruikbaar op 2.8 door het hele bereik, waar de sigma dan pluizig/dreamy en contrastarm wordt (niet zozeer onscherp, waardoor de puur wetenschappelijke photozone test nog niet eens zo slecht uit komt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ronald schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 12:11:
[...]

Goed kijken dan, de tamron had een centering defect.

Daarnaast kun je eigenlijk niet vergelijken... De ene lens is op de d200 getest, de andere op de 350d.

[...]

On par no way, sorry... slechts op scherpte vergelijkbaar, maar kleur, contrast, out of focus rendering... Focus, not even close.

That said: De tamron is een prima lens, ik heb hem zelf. Compleet bruikbaar op 2.8 door het hele bereik, waar de sigma dan pluizig/dreamy en contrastarm wordt (niet zozeer onscherp, waardoor de puur wetenschappelijke photozone test nog niet eens zo slecht uit komt)
ze hebben die sigma alweer veranderd naar een EX versie toch?..... misschien heb jij het over die oude versie?.. want ik hoor heel veel positieve verhalen over die EX versie van sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
neographikal schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:48:
Mja en nee, qua scherpte ja, qua bokeh en contrast/bouw: nope, not in miles zeg maar :) Het mooiste blijf ik op crop nog altijd een ±17-50 vinden. Hij zou eventueel naar de Tamron 17-50/2.8 kunnen kijken. Erg mooie lens voor weinig geld :)
Die wilde ik ook wel, maar die bestaat dus niet met Pentax-vatting. :'(

Zie de Tamron-site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Shit, sorry, wist ik niet. Excuses :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Ik neem het jou ook niet kwalijk 8) , ik neem het Pentax kwadelijk. Die moeten even voor hun hobbymatigge afnemers lobbyen, denk ik dan.
Voor hen die geen klant zijn voor de DA* 16-50. En die klanten heeft Pentax ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik denk dat Pentax die lens eerder als concurrentie ziet van hun DA* 16-50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefandeGroot schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:05:
mwa geld is geld denk ik zo.. en mensen die kwaliteit willen die gaan voor de DA* of FA* en concurentie hebben ze toch al.. vooral in het budget gedeelte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
StefandeGroot schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:05:
Met dat prijsverschil?
Ik denk dat ze daar ook wel snappen dat beide lenzen nauwelijks dezelfde gebruikers aanspreken.

Alhoewel, ze spreken mij beide wel aan, natuurlijk. Mijn wensenlijstje zegt DA*, maar mijn portemonnee zegt Tamron. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Het prijsverschil is wel aardig, maar ik zou in elk geval voor de Pentax staan. Al staat bij mij de 50-135 wel een stuk hoger op mijn verlanglijstje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als je de DA* 16-50 te duur vindt is de 16-45 je alternatief. Maar goed als je niet heel veel geld uit wil geven denk ik dat er weinig is dat echt serieus beter dan de Sigma 17-70 is. Ik ken die 28-75 niet maar volgens de verhalen is 'ie erg goed en dat moet ook wel anders heeft het geen zin om je 17-70 ervoor in te ruilen... Misschien is de Sigma 18-50 f/2,8 nog een optie al betwijfel ik ook bij die lens of 'ie nou wel echt zoveel beter is dan de 17-70.

Volgens mij kan je gewoon niet voor weinig geld een echte upgrade doen t.o.v. de 17-70 maar moet je gewoon in de buidel tasten voor de DA*. Je wil ietsje te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 20:43:
Als je de DA* 16-50 te duur vindt is de 16-45 je alternatief. Maar goed als je niet heel veel geld uit wil geven denk ik dat er weinig is dat echt serieus beter dan de Sigma 17-70 is. Ik ken die 28-75 niet maar volgens de verhalen is 'ie erg goed en dat moet ook wel anders heeft het geen zin om je 17-70 ervoor in te ruilen... Misschien is de Sigma 18-50 f/2,8 nog een optie al betwijfel ik ook bij die lens of 'ie nou wel echt zoveel beter is dan de 17-70.

Volgens mij kan je gewoon niet voor weinig geld een echte upgrade doen t.o.v. de 17-70 maar moet je gewoon in de buidel tasten voor de DA*. Je wil ietsje te graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten volgens mij :)
de sigma 24-70 f2.8 macro en de tamron 28-75 f2.8 DI enz enz.. die zijn beter dan de 17-70 en zijn misschien maar 100 euro duurder.. dus dat is ook nog een mogelijkheid?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

New kid on the block.....
(engels schijnt het hier goed te doen.....)

Ik heb vorige week een K10D aangeschaft, gewoon met kitlens, na enkele reviews gelezen te hebben. En die van Phil heb ik met een korreltje zout genomen.
Jammer dat die knakker een verkeerd beeld schept.

Vroegah deed ik vrij veel aan fotografie.
Mijn laatste SLR was een Minolta Dynax 7xi (met die uitbreidings-programma-kaartjes) en daarbij had ik ook een doka.
Eigenlijk alleen zwart-wit.
Dat allemaal weggedaan en een Nikon Coolpix 950 aangeschaft....een dikke 2 MP.
Een compact...maar dan niet zo compact.
Fijne camera.
Daarna een Canon Ixus 5, wel compact een een dikke 5 MP.
En nu dus een Pentax.
Waarom? Tja, waarom niet!
Ik wordt eigenlijk een beetje kriegelig van al die pixelpeepers.
Vroegah was alles veel simpeler...mooie compositie, mooi onderwerp, sfeer creeëren dmv belichting en daarna dat versterken bij ontwikkelen en afdrukken.
Vaak was korreligheid mooi, nu kan het niet meer (ruis).
Ansel Adams zou zich omdraaien in z'n graf.

Anderhalf jaar geleden ook bijna een dSLR aangeschaft, een Nikon D70s....maar daar waren toch wel aardig wat probleempjes mee (back focussing o.a.) en ik vond hem niet fijn (heb er een paar dagen mee geschoten).
Daarvoor ook wel eens met een Canon 300D gespeeld (surffoto's), maar die was zo traag....wanneer je afdrukte was de surfer al opgedroogd en reeds dronken wanneer de foto eindelijk genomen werd.

Nu dus een Pentax. Ik ben wel vaker een underdog-supporter.
Mijn motor mocht ook geen Yasuki of Honzaki zijn (heb ik wel allemaal geprobeerd), maar dat gaf allemaal geen voldoening...dan maar een brommer van een klein fabriekje.... "helaas" zijn die dit jaar MotoGP wereldkampioen geworden, en is het dus eigenlijk geen underdog meer....

Wat heeft dat nou weer te maken met dit Pentax forum?
Bizar weinig.
Maar dat geldt ook voor de Kanonniers en Nikonezen die op een Pentax forum hun heil verkondigen.....het begint bijna op een kruistocht te lijken.
Sorry ...geen interesse.
Ik kom hier om ervaringen te delen en kennis op te doen met en van mede-Pentaxanen.
Dat ik de verkeerde keuze gemaakt heb, dat weet ik nu wel.
Ik ben er gelukkig mee.
Naast de cheap-ass kitlens is er nog een Sigma 70-300 APO DG onderweg. Die zal wel in hoofdgroepen aankomen want die zijn ook zeer slecht.
Voorlopig kan ik daar wel mee vooruit. Wanneer je het juiste moment op de juiste manier vastlegt, gaat dat prima met deze spullen. De beste foto's hoeven niet pixel-perfect te zijn.
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ik twijwel ook steeds tussen de 17-70 en de tamron 28-75 f2.8, maar denk toch dat ik voor de laatste ga, die schijnt gewoon ergggg :) goed te zijn. Maar wat mis je dan bij de 17-70? Laten we dat eerst een voorop stellen. Psssst. mag eigenlijk niet, maar op marktplaats bied iemand een Ist* D met tokina 28-80 f2.8 te koop aan, mischien wat voor je....mischien kunnen we samen de set kopen en de boel splitsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Iemand trouwens nog een id waarom de Tamron 17-50 f2.8 niet voor pentax te krijgen is?

[ Voor 13% gewijzigd door Frank|A op 05-12-2007 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:36:
New kid on the block.....
(engels schijnt het hier goed te doen.....)

Ik heb vorige week een K10D aangeschaft, gewoon met kitlens, na enkele reviews gelezen te hebben. En die van Phil heb ik met een korreltje zout genomen.
Jammer dat die knakker een verkeerd beeld schept.

Vroegah deed ik vrij veel aan fotografie.
Mijn laatste SLR was een Minolta Dynax 7xi (met die uitbreidings-programma-kaartjes) en daarbij had ik ook een doka.
Eigenlijk alleen zwart-wit.
Dat allemaal weggedaan en een Nikon Coolpix 950 aangeschaft....een dikke 2 MP.
Een compact...maar dan niet zo compact.
Fijne camera.
Daarna een Canon Ixus 5, wel compact een een dikke 5 MP.
En nu dus een Pentax.
Waarom? Tja, waarom niet!
Ik wordt eigenlijk een beetje kriegelig van al die pixelpeepers.
Vroegah was alles veel simpeler...mooie compositie, mooi onderwerp, sfeer creeëren dmv belichting en daarna dat versterken bij ontwikkelen en afdrukken.
Vaak was korreligheid mooi, nu kan het niet meer (ruis).
Ansel Adams zou zich omdraaien in z'n graf.

Anderhalf jaar geleden ook bijna een dSLR aangeschaft, een Nikon D70s....maar daar waren toch wel aardig wat probleempjes mee (back focussing o.a.) en ik vond hem niet fijn (heb er een paar dagen mee geschoten).
Daarvoor ook wel eens met een Canon 300D gespeeld (surffoto's), maar die was zo traag....wanneer je afdrukte was de surfer al opgedroogd en reeds dronken wanneer de foto eindelijk genomen werd.

Nu dus een Pentax. Ik ben wel vaker een underdog-supporter.
Mijn motor mocht ook geen Yasuki of Honzaki zijn (heb ik wel allemaal geprobeerd), maar dat gaf allemaal geen voldoening...dan maar een brommer van een klein fabriekje.... "helaas" zijn die dit jaar MotoGP wereldkampioen geworden, en is het dus eigenlijk geen underdog meer....

Wat heeft dat nou weer te maken met dit Pentax forum?
Bizar weinig.
Maar dat geldt ook voor de Kanonniers en Nikonezen die op een Pentax forum hun heil verkondigen.....het begint bijna op een kruistocht te lijken.
Sorry ...geen interesse.
Ik kom hier om ervaringen te delen en kennis op te doen met en van mede-Pentaxanen.
Dat ik de verkeerde keuze gemaakt heb, dat weet ik nu wel.
Ik ben er gelukkig mee.
Naast de cheap-ass kitlens is er nog een Sigma 70-300 APO DG onderweg. Die zal wel in hoofdgroepen aankomen want die zijn ook zeer slecht.
Voorlopig kan ik daar wel mee vooruit. Wanneer je het juiste moment op de juiste manier vastlegt, gaat dat prima met deze spullen. De beste foto's hoeven niet pixel-perfect te zijn.
Amen.
Tja, een hele betuiging. Het enig wat ik wil zeggen is dit: Wanneer je het juiste moment op de juiste manier vaslegt en thuis er achterkomt dat je foto onscherp of vol met CA zit dan begrijp je waarom mensen het beste spul willen hebben, er is niets vervelender dan het juiste moment op de juiste manier hebben vastgelegt, maar dat het totaal niet zo naarvoren komt door de onperfectheden van de lens. Das mijn id. Dat betekend niet dat je geen goeie fotos kan maken zulk materiaal, maar ik begrijp wel waarom zommige mensen er wel naar streven om het beste van beste aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ridder
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-03 20:03

Ridder

Advanced Moo Device

Ach...zo dramatisch is het ook weer niet.
Het verschil bedoel ik dus.
En het is maar een hobby.

Het is niet zo dat je niet mee kan (of mag) doen met lenzen < 750 euro.
Wanneer je mij op een ultra-lichte pro-fiets zet, ga ik misschien wel iets sneller dan op een <1000 euro fiets...maar het rendement van die mega-investering is nihil.
Het is beter om eerst de rijder te optimaliseren.

Ik heb een tijdje bij een fotoclubje gezeten en daar was een foto van een glimmende Ferrari mooi.
Ikzelf vond het veel interessanter om een oude, overwoekerde Eend sfeervol op de foto te zetten.
(bij wijze van spreken)
En dan hoeft ie niet pixelperfect te zijn. Het gaat meer om de emotie die de plaatjes oproepen.
Okay...ik geef toe: "wat is die foto pixelperfect" is ook een emotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Ridder schreef op woensdag 05 december 2007 @ 01:41:
Ach...zo dramatisch is het ook weer niet.
Het verschil bedoel ik dus.
En het is maar een hobby.

Het is niet zo dat je niet mee kan (of mag) doen met lenzen < 750 euro.
Wanneer je mij op een ultra-lichte pro-fiets zet, ga ik misschien wel iets sneller dan op een <1000 euro fiets...maar het rendement van die mega-investering is nihil.
Het is beter om eerst de rijder te optimaliseren.

Ik heb een tijdje bij een fotoclubje gezeten en daar was een foto van een glimmende Ferrari mooi.
Ikzelf vond het veel interessanter om een oude, overwoekerde Eend sfeervol op de foto te zetten.
(bij wijze van spreken)
En dan hoeft ie niet pixelperfect te zijn. Het gaat meer om de emotie die de plaatjes oproepen.
Okay...ik geef toe: "wat is die foto pixelperfect" is ook een emotie.
Het verschil niet zo groot? rofl, jij hebt duidelijk nog nooit een K10D naast een 30D gehouden. Sommige shots kún je gewoon niet maken met een K10D die met een 30D wél kunnen, puur door de manier van o.a. noise-control. Om maar te zwijgen over (beschikbaar/leverbaar) glas.

Maarrrrr, ik ben erg benieuwd naar je shots. Laat ons maar eens zien hoe het moet dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op woensdag 05 december 2007 @ 00:40:
Ik twijwel ook steeds tussen de 17-70 en de tamron 28-75 f2.8, maar denk toch dat ik voor de laatste ga, die schijnt gewoon ergggg :) goed te zijn. Maar wat mis je dan bij de 17-70? Laten we dat eerst een voorop stellen. Psssst. mag eigenlijk niet, maar op marktplaats bied iemand een Ist* D met tokina 28-80 f2.8 te koop aan, mischien wat voor je....mischien kunnen we samen de set kopen en de boel splitsen ;)
hey :)

ik mis niks bij de 17-70 hoor.. fijn lensje! alleen wil ik graag een wat betere kwaliteit..(is ook wel nodig voor school en opdrachten).

ik wil gewoon minder ton vorming, minder Vignetting en scherper beeld.. en ook minder Chromatic Aberration.. dus kom je inderdaad bij de sigma 24-70 of de tamron 28-75 of die tokina uit.. :D

dus als je toch voor de 17-70 gaat :) ik heb hm eigenlijk nog ongebruikt thuis liggen.. (intresse?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Ik ben het wel eens met Ridder. Ik heb niet gekozen voor Pentax omdat het op elke hoek van de straat is te krijgen, maar omdat het concept van Pentax mij wel aanspreekt. D.w.z. het maken van erg goede camera's en objectieven die net dat beetje extra hebben. Canon en Nikon zijn typische consumentenmerken (nofi). Ze verkopen vooral veel omdat iedereen hun naam kent, een andere reden is er eigenlijk nauwelijks. De onderkant van de markt zit vol met merkgeile meelopers. De pro's en gevorderde amateurs hebben andere beweegredenen dan consumenten, dus dat stel ik zeker niet ter discussie. Voor hen is een Canon of een Nikon inderdaad vaak een betere keuze.

Uiteraard hebben Canon en Nikon het beter voor elkaar m.b.t. de verkrijgbaarheid van glaswerk en accessoires. Maar ja, dat past niet bij mij, ik wil niet het gevoel hebben dat een pasverworven lens niets bijzonders is omdat het op elke hoek van de straat is te krijgen.

Tenslotte: de camera is altijd minder belangrijk dan de fotograaf. Een bekende anekdote: een fotograaf kreeg eens van iemand de opmerking dat zijn foto's zo mooi waren. Met welke supercamera waren deze mooie foto's gemaakt? De fotograaf vond dat een belediging maar zei er niets over. Enige tijd later werd de fotograaf uitgenodigd op een etentje, waarbij de gerechten waren klaargemaakt door de vrouw des huizes. Na het etentje gaf de fotograaf de vrouw een complimentje: "Wat was het eten lekker, welke pannen en lepels heeft u gebruikt?" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mag ik vragen wat dat beetje extra is wat de camera's en objectieven hebben? :) Ik ben wel erg nieuwsgierig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Henk schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:29:
[...]

Het verschil niet zo groot? rofl, jij hebt duidelijk nog nooit een K10D naast een 30D gehouden. Sommige shots kún je gewoon niet maken met een K10D die met een 30D wél kunnen, puur door de manier van o.a. noise-control. Om maar te zwijgen over (beschikbaar/leverbaar) glas.
Sommige mensen hebben niet dezelfde behoefte aan noisecontrol zoals jij en over het algemeen heb je als hobbyist maar 3 tot 5 lenzen nodig en dan maakt het niet heel veel uit of er 1.000.000 of 10.000 lenzen beschikbaar zijn. Tenslotte zijn er ook veel minder Pentax-gebruikers, dan Canon-gebruikers.
Je moet als Pentaxian alleen iets langer geduld hebben, dat is alles. :)

Ik heb mijn K10D al een keer gebruikt voor een sterrenfoto en dan loop ik niet echt tegen de ruis aan, elke digitale camera van onder de € 1000,00 levert in die situatie ruis op dus is het voor mij geen probleem, maar een ingecalculeerd minpunt.

Het enige wat in mijn optiek een D30 zou winnen is een foto van de turnster in de verkeerd verlichte gymzaal of de voetballer op het net te schemerige veld. Zeg maar, de situaties van beperkt licht en snelle beweging. Maar dat moet voor de K10D-er in principe redelijk op te lossen zijn met snel glas.
Ben je daarover niet tevreden en/of zit je vaak in die situatie, dan had je eigenlijk door moeten sparen voor een 5D met de erg fijne EF 70-200 f/2.8 bijvoorbeeld (let op de '/' ;) en je verre moeten houden van de K10D-klasse. Dan kan Pentax je (nog) niet helpen, zo simpel is het.

Dat staat er negatiever dan ik bedoel, maar ik weet even geen gevoeliger formulering...... :$

Iedereen fijne <+:) , trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:27:
dus als je toch voor de 17-70 gaat :) ik heb hm eigenlijk nog ongebruikt thuis liggen.. (intresse?)
Ik wel! :)
Maar laten we dat buiten deze thread houden!

[ Voor 39% gewijzigd door JWfx op 05-12-2007 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
ThunderNet schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:36:
Mag ik vragen wat dat beetje extra is wat de camera's en objectieven hebben? :) Ik ben wel erg nieuwsgierig :)
- Weather-sealing zoals bij de K10D is zeker geen veelvoorkomend fenomeen;
- In-body SR is niet verkrijgbaar bij Canon en Nikon;
- Pentax heeft glaswerk dat qua beeldkwaliteit tot de top gerekend kan worden;
- De bekende Pentax-ergonomie (vandaar de slogan, al in de jaren '60: "Get the feel of a Pentax and you'll never let go!");

En tenslotte, en dat is alleen voor mij persoonlijk belangrijk: Pentax is het eerste Japanse bedrijf geweest dat een 35mm SLR produceerde (de Asahiflex I) in een tijd dat zowel Canon en Nikon nog Leica en Contax kopieën maakten. Ik hou van een bedrijf met durf en visie, zonder daarbij meeloper-gedrag te vertonen. Ik geef je op een briefje dat Pentax nog veel van zich zal laten horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie het gewoon zo.. bij een Pentax k10D moet je gewoon meer skilled zijn om pixelpeeper tevreden foto's te kunnen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:27:
ik zie het gewoon zo.. bij een Pentax k10D moet je gewoon meer skilled zijn om pixelpeeper tevreden foto's te kunnen maken :)
:D
Zo kun je het ook zien, ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26
Spotmatic schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:57:
[...]

- Weather-sealing zoals bij de K10D is zeker geen veelvoorkomend fenomeen;
- In-body SR is niet verkrijgbaar bij Canon en Nikon;
- Pentax heeft glaswerk dat qua beeldkwaliteit tot de top gerekend kan worden;
- De bekende Pentax-ergonomie (vandaar de slogan, al in de jaren '60: "Get the feel of a Pentax and you'll never let go!");

En tenslotte, en dat is alleen voor mij persoonlijk belangrijk: Pentax is het eerste Japanse bedrijf geweest dat een 35mm SLR produceerde (de Asahiflex I) in een tijd dat zowel Canon en Nikon nog Leica en Contax kopieën maakten. Ik hou van een bedrijf met durf en visie, zonder daarbij meeloper-gedrag te vertonen. Ik geef je op een briefje dat Pentax nog veel van zich zal laten horen.
Durf en visie? :X

No offence, maar in de digitale tijd heeft pentax alles behalve durf en visie laten zien.

- Weather Sealing? 40D heeft wat sealing, D300 sowieso.. Heb je 't nodig? Nee mijn 350D heeft al redelijk wat regen en sneeuw overleeft, mijn 5D net zo min.

- In body SR heb je niet eens nodig bij Canon en Nikon, daar is al veel over gesproken, de uiterst effectieve en zeer goede IS/VR is net zo of zelfs beter..

- Glaswerk wat tot de top gerekend kan worden? No offence, maar als je beetje kijkt naar wat bijv. photozone.de reviewt dan wordt je niet echt warm van dat glas werk.

- Pentax ergonomie, beviel me niet, maar als 't je bevalt, moet je 't gewoon doen :p

maar ondernemend? Nee, wie kwam hier met een volledig electronische lens communicatie? Niet Pentax. Pentax borduurt nog voort op een dode mount die ze verbouwen.. Niet innovatief dunkt mij.SR komt niet uit de pentax stal hoor.

Canon is nogal innovator geweest in het digitale tijdperk, EF, fullframe, de 300D, etc.. Dat waren grote innovaties.. Pentax hobbelt er nu een dikke 5 a 10 jaar achter. Je kan zeggen dat ze hun eigen strategie kiezen, maar op dit moment is Pentax bezig met een allegaartje aan strategien en heeft men zelfs de innovatieve 645D laten varen... Pentax heeft zelfs 't geld niet om te innoveren.

Oh en dit zeg ik als ex pentax eigenaar he

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soms he.. heel soms.... word ik die negatieve mensen een beetje beu op die forums.. maar dan denk ik.. ach laat maar waaien.. ik weet wel beter... ik ben tevree met mijn pentax k10d.. ik kan er best goed glas voor vinden en als er over 2 jaar nieuwe body's zijn en wat meer lenzen. dan kan ik overstappen op een pro body van pentax..

ik zie het positief in.. maar de meeste forum dwellers zien het altijd zo negatief in!.. de wereld is al kut genoeg :P dus belicht de mooie kanten van pentax eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mag ik meteen een Simontm streep trekken zodat dit topic niet een Pentax/Canon/Nikon dicussie wordt. Mocht je die willen zien, dan even de zoekfunctie gebruiken. Iedereen moet lekker kopen waar hij zin in heeft.

Nu weer on-topic svp :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Simon schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:43:
Oh en dit zeg ik als ex pentax eigenaar he
die zijn - net als ex-rokers - het ergste ;)

pentax heeft zeker zijn charme, maar ze lopen al wel een aantal jaar achter de feiten aan, dat is jammer.

canon is trouwens zo innovatief niet, Simon, waar ze echter wel goed in zijn is nieuwe technieken - veelal door anderen ontwikkeld - beschikbaar maken voor de "masses".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
Wie beweert dat Pentax niet vooruitstrevend was moet het onderstaande lijstje eens bekijken, en dan is deze nog niet eens uitputtend. OK, ze hebben niet altijd even goede beslissingen genomen, maar dat geldt evenzeer voor de andere merken. Maar de onderstaande lijst is er toch een om "U" tegen te zeggen.

1951 - Asahiflex I
First Japanese 35mm SLR (prototype).

1952 - Asahiflex I
First Japanese 35mm SLR (mass production).

1954 - Asahiflex IIB
World's first successful instant-return mirror.

1957 - Asahi Pentax (AP)
World's first 35mm SLR with right-hand rapid-wind lever. World's first 35mm SLR with microprisms on focusing screen. First Japanese SLR with fixed pentaprism. First pentaprism SLR from Asahi Opt. Co. and first example of stylish and rational design in a pentaprism SLR. This SLR set industry standard about styling and controls layout, then copied by Japanese and German industry.

1960 - Spot-Matic (prototype)
World's first SLR featuring TTL metering. World's first SLR featuring spot metering.

1961 - Spot Exposure Meter (3°/21°)
World's first handheld spot exposure meter. A derivative of the Spot-Matic technology.

1964 - Spotmatic
The most successful and copied SLR camera of the Sixties. This SLR set industry standard, copied by Japanese and German photographic industry.

1966 - Metalica II (prototype)
World's first aperture priority automatic exposure, TTL metering SLR. Bayonet mount and electronic shutter.

1966 - Memorica (prototype)
World's first TTL shutter priority automatic exposure SLR. Bayonet mount and electronic shutter.

1969 - Asahi Pentax 6x7
World's first SLR of 6x7 format. Asahi's first mass-produced camera featuring bayonet mount and electronic shutter.

1971 - Super-Multi-Coating
World's first multi-layer anti-reflective coating on consumer lenses. This patented technology made possible high-quality wide-range zoom lenses.
All competitors owe Asahi Opt. Co. this technological breakthrough.

1971 - Honeywell Spotmatic IIa
World's first integrated coupling between camera meter and dedicated flash units. An important step toward modern TTL flash control.

1971 - Electro Spotmatic
World's first mass -produced aperture priority automatic exposure SLR. Another industry standard, soon or later copied by all competitors.

1975 - SMC Takumar f/3.5 15mm ultra-wide angle lens
World's first rectilinear ultra-wide angle lens (one aspherical element). Another myth, which all other competitor lenses have to be compared to.

1976 - MX
World's most compact professional SLR camera and system. First GPD meter cells. Another excellent example of Pentax styling, easy operation, no-nonsense camera.

1976 - ME
World's first auto-only SLR. World's most compact amateur SLR camera. First GPD meter cells.

1979 - Auto 110
World's first and only SLR system of 110 format, featuring interchangeable lenses (including zoom), winder, flash units, various accessories.

1980 - LX
World's first modular SLR with special sealing and gaskets to prevent dust and moisture entering the body. Exposure meter still unequalled today at low light levels.

1981 - ME-F
World's first mass-produced Autofocus SLR system. Introduced four years before the widely acclaimed Minolta 7000.

1981 - 10 Million SLR's
Asahi Opt. Co. was the first manufacturer to produce 10 million SLR cameras.

1984 - 645
World's first multi-mode medium format SLR.

1985 - P30
World's first SLR featuring DX coding contacts. It marked the return of the no-nonsense concept in modern SLR design.

1986 - Zoom 70
World's first zoom compact. European Compact Camera of the Year.

1987 - SFX
World's first AF SLR with built-in flash and IR beam for auto focusing in dim light and darkness. The most complete and fast focusing AF SLR of its era.

1991 - FA-series lenses
World's first lenses featuring power-zoom and focusing distance measurement.
Introduced years before the widely acclaimed Nikon D-series.

1992 - Ghostless Coating
World's first and unique anti-reflective coating allowing no flare at all in daylight and negligible flare in nighttime shots with direct light entering the lens. It is employed on some critical elements in FA* and Limited series lenses.

1993 - Z-20p
World's first SLR featuring "Panorama" format. Special version for the Japanese home market of the world model Z-20.

1995 - MZ-5
World's smallest AF SLR. World's first AF SLR with retro stylish design and user-friendly controls. An excellent combination of high-tech and easy operation. Pentax set a new trend again. Double-awarded European Camera of the Year.

1997 - 645N
World's first AF medium format SLR. Advanced 35mm style features, operation and user-friendly controls brought to the medium format. Camera Grand Prix 1998.

Pagina: 1 ... 7 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.