Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
omdat de 24-70 een 'full-frame' lens is en Pentax zich (naar mijn mening terecht) voorlopig lijkt te concentreren op APS-c lenzen.Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 23:10:
en Canon maak ook een L lens die netjes in de buurt komt.. EF 24-70mm f/2.8L USM.. dus waarom geen DA* van pentax..
24-70 op APS-c is naar mijn mening ook niet zo'n geweldig bereik...
Verwijderd
Die flitser ziet er verdacht veel uit als een Soligor DG 420Z, in o.a. (en vooral) Duitsland voor 129 Euro te bestellen. Diezelfde flitser is ook te krijgen met een Exacta of Praktica merkje erop, en dan is meestal de Exacta versie het goedkoopst.Speedfight schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:13:
Ik ben op zoek naar een leuke (toch betaalbare) flitser voor op mn Samsung GX-1L (Pentax istDL2). Nu kwam ik dit op ebay tegen voor nog geen 100 euro inc. verzending (ex eventuele douane kosten): http://cgi.ebay.com/DEDIC...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ik zou 'm dan niet zo gauw bij een US HK online leverancier kopen (verzendkosten, eventuele BTW en invoerrechten, garantie perikelen)...
Het ding doet 't volgens diverse fora goed op Pentax (P-TTL dus goed ge-reverse-engineered), maar zowel mechanisch als electronisch is 'ie volgens user reports nogal kwetsbaar. Oftewel, ze gaan blijkbaar gemakkelijk stuk. Dan is garantie bij een leverancier in de buurt echt wel handig...
Verwijderd
maar ik zou het gewoon fijn vinden als ze een soortgelijke lens zouden kunnen maken maar dan van prof kwaliteit.. want die keus is er nog niet.. ja i know de DA* 16-50/f2.8. maar das toch net iets te kort.. en met een mode shoot is het toch vervelend om steeds van lenzen te wisselen. (vind ik)
ach ja we zullen zien!
Verwijderd
Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...
Van Pentax zelf zijn ze er niet, maar op internet vond ik er 2, tenminste eigenlijk 3, maar die laatste is nogal vaag.mwolthers schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:04:
Nee, want die bestaat niet! Als je een grip wil zal je er een K10D bij moeten kopen om erop te zetten.
Die ik vond zijn:
- Ansmann
- Ownuser
De Ownuser vind ik wel interessant. Het is alleen jammer dat je dan met 2 kabeltjes aan de buitenkant moet werken. Al kunnen er wel 12 AA-batterijen in! Voor op reis is dat wel ergggg handig.
Ik heb alleen nog nergens ervaringen kunnen vinden met die grip op een Pentax K100D. Ze hebben die trouwens ook voor andere cameramodellen en daar wordt er over het algemeen wel positief op gereageerd voor zover ik erover heb gelezen.
Die van Ansmann voor de K10D lijkt wel veel op de originele van Pentax. Die van Ownuser is naast hoekig ook spuuglelijk.StefandeGroot schreef op donderdag 22 november 2007 @ 21:55:
[...]
Van Pentax zelf zijn ze er niet, maar op internet vond ik er 2, tenminste eigenlijk 3, maar die laatste is nogal vaag.
Die ik vond zijn:
- Ansmann
- Ownuser
De Ownuser vind ik wel interessant. Het is alleen jammer dat je dan met 2 kabeltjes aan de buitenkant moet werken. Al kunnen er wel 12 AA-batterijen in! Voor op reis is dat wel ergggg handig.![]()
Ik heb alleen nog nergens ervaringen kunnen vinden met die grip op een Pentax K100D. Ze hebben die trouwens ook voor andere cameramodellen en daar wordt er over het algemeen wel positief op gereageerd voor zover ik erover heb gelezen.

Maar voor een paar tientjes meer heb je een originele, dan richt ik me daar wel op voor de (nabije????) toekomst.
Ik heb de K100D hoor.JWfx schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 13:29:
[...]
Die van Ansmann voor de K10D lijkt wel veel op de originele van Pentax. Die van Ownuser is naast hoekig ook spuuglelijk.![]()
Maar voor een paar tientjes meer heb je een originele, dan richt ik me daar wel op voor de (nabije????) toekomst.
Ik heb wat meer gelezen ondertussen over beide grips.
- Ansmann: Is vrij licht en gaat lang mee en is in zo'n 3 a 4 uur opgeladen. Komt met een autolader (is belangrijk voor tijdens mijn vakantie straks).
- Ownuser: Met 12 penlites verdubbeld dat het gewicht van de camera met die grip erbij. Is zo erg zwaar om de nek. Dat moet ik zelf niet echt hebben. Je kan er dan ook last van de pols door krijgen.. Ook werkt het (mede door de beperkingen van de K100D) alleen de batterijen als een externe voeding. Hierdoor raak je elke keer je instellingen weer kwijt... De batterijhouder is ook vrij breekbaar. Door het grote gewicht van de grip met batterijen komt al het gewicht op de statiefaansluiting van de camera te hangen.
Ik denk dat ik toch voor de Ansmann ga. Ondanks dat die dan geen extra ontspanknop heeft. Hier kan ik op zich wel mee leven. Meestal werk ik toch in landschapsstand.
Met zo'n grip verwacht ik dat ik mijn camera beter kan beethouden en dan vooral met mijn pancakes. Doordat die zo klein zijn heb je dan weinig om met je linkerhand de camera vast te houden..
Misschien aardig om daar ook eens te komen neuzen voor de Pentaxianen onder ons? Net geopend.
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Met toch wel TWEE posts.....MrMarcie schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 18:02:
Geen concurrent, maar een forum dat alleen maar over over PENTAX gaat.
Misschien aardig om daar ook eens te komen neuzen voor de Pentaxianen onder ons? Net geopend.
* AlterEgo onder de indruk is

Verwijderd
Of past hij niet op de K 110D, hoewel ze vrijwel indentiek zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2007 22:18 ]
Fijn om te horen dat je onder de indruk bent.AlterEgo schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 19:00:
[...]
Met toch wel TWEE posts.....
* AlterEgo onder de indruk is
Kijk, een huis bouwen begint ook met 1 steen. Je zal toch ergens moeten beginnen. En ik zette ook in de post NET GEOPEND. Maar als jullie nu wat neerzetten word het vanzelf wat voller, toch?
For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi
Ik heb 'm 'gewonnen' voor 42,50 euro + verzendkosten.Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:17:
Mag ik vragen hoeveel hij heeft gekost? En eh... Effe laten weten hoe hij bevalt he? Want he lijkt mij ook wel interessant.
Bij FactoryPrices kost die 78,25 euro + verzendkosten en bij Digitalstreet 97 euro + verzendkosten.
Ik zal nog laten horen hoe die bevalt. Ik ga er vanuit dat die ook op de K110D moet werken. Die zijn aan de buitenkant toch identiek. Al staat er nergens aangegeven bij de specs enzo dat die daar ook op werkt... alleen de K100D en K100D Super staan er bij.

Verwijderd
Daar durf ik een zwak gif op in te nemen
Tis maar stroom hoor, ze gebruiken ook dezelfde batterijen en het gaat via een kabeltje de body in toch?
Zoals die reclame : Stroom is gewoon stroom
Deze gaat niet met een kabeltje de body in, maar er gaat een deel het batterijvak in. Het klepje van het batterijvak gaat dan netjes de grip in.
Verwijderd
nouww wie heeft er ervaring met deze flitserr
Vaak is dat ook zo, maar helaas wel vaak de duurste oplossing.Vaizard schreef:
... maar ik hoor sommige mensen zeggen dat je beter de flitser kan nemen van het merk zelf.. wegens problemen met 3de party flitsers.. maar is dat ook zo?...
Ik heb een oude Pentax flitser (AF240Z), die doet het beter dan m'n Metz 36CT3... Dat was al zo op film bodies (P30 en SFXn), maar op m'n istDL ook... Als ik aan een nieuwe flitser toe ben, wordt het zeker weten een merk-eigen.
Als je garantie wilt dat iets ook echt goed werkt, zit je aan een (dure) merk-eigen flitser vast...
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Verwijderd
ik ga ff zoeken op dpreview forums..
Ik vind hier niets over via Google.
K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...
Ik heb net zijn kleinere broertje de Metz 48-AF gekocht en ik vind hem super. Heeft ook al bijna alles (kijk in een aantal berichten terug van mij). 200 euro en klaar. En idd die USB aansluiten is natuurlijk ideaalVerwijderd schreef op zondag 25 november 2007 @ 01:25:
hmm... zijn er ook positieve verhalen over de metz flitsers? (de 58 met k10d) want die metz LIJKT toch meer waar voor zijn geld.. (als die het helemaal goed zou doen)
ik ga ff zoeken op dpreview forums..
Verwijderd
hey ja ik heb gister ff zitten zoeken op dpreview forums en de mensen die de metz 58 hebben zijn er helemaal tevreden mee.. alleen dat ze de batterij klep niet fijn vinden?.. en dat de bediening niet zo goed is eigenlijk.. (menu stuctuur via lcd schermpje).Frank|A schreef op zondag 25 november 2007 @ 09:22:
[...]
Ik heb net zijn kleinere broertje de Metz 48-AF gekocht en ik vind hem super. Heeft ook al bijna alles (kijk in een aantal berichten terug van mij). 200 euro en klaar. En idd die USB aansluiten is natuurlijk ideaal
ik ga ff kijken naar de 48..
Zou je misschien een mini-review kunnen schrijven? Ben ook een tijdje aan het denken aan die flitser, wellicht kan jij me overhalen om 'm gelijk te bestellen nu hij eindelijk leverbaar is!Frank|A schreef op zondag 25 november 2007 @ 09:22:
[...]
Ik heb net zijn kleinere broertje de Metz 48-AF gekocht en ik vind hem super. Heeft ook al bijna alles (kijk in een aantal berichten terug van mij). 200 euro en klaar. En idd die USB aansluiten is natuurlijk ideaal
Verwijderd
Dat die 36 CT-3 't op je *ist DL niet zo goed doet wil ik wel geloven. Er is nl. nog geen SCA voetje (3xx of 3xxx) die P-TTL ondersteunt.PvH18 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 22:19:
Ik heb een oude Pentax flitser (AF240Z), die doet het beter dan m'n Metz 36CT3... Dat was al zo op film bodies (P30 en SFXn), maar op m'n istDL ook... Als ik aan een nieuwe flitser toe ben, wordt het zeker weten een merk-eigen.
Op m'n *ist DS (die doet ook nog gewoon TTL) doet een 32 CT-3 en een 45 CL-4 het meer dan uitstekend. Nu maar hopen dat na de 58 en 48 er nu ook eindelijk SCA-voetjes voor P-TTL komen...
Zo ja, dan wordt m'n volgende flitser zeker weten weer een Metz!
Wat is nu eigenlijk de betere keuze? Of wat is nu het grootste verschil tussen die 2? En is dat erg om dat dan te missen?
Op de SFXn deed de 36CT3 i.c.m. de SCA 374AF2 voet het erg goed.Afterlife schreef:
Dat die 36 CT-3 't op je *ist DL niet zo goed doet wil ik wel geloven. Er is nl. nog geen SCA voetje (3xx of 3xxx) die P-TTL ondersteunt.
Op m'n *ist DS (die doet ook nog gewoon TTL) doet een 32 CT-3 en een 45 CL-4 het meer dan uitstekend. Nu maar hopen dat na de 58 en 48 er nu ook eindelijk SCA-voetjes voor P-TTL komen...
Zo ja, dan wordt m'n volgende flitser zeker weten weer een Metz!
Maar reken er maar niet op dat Metz nu ook met pTTL voetjes komt, zeker niet voor de analoge SCA 300...
Dan moet het een wel heel intelligent voetje worden: een pTTL body laten werken met een analoge TTL flitser... Dat kan nooit voor de prijs van een gemiddeld SCA voetje (+/- EUR 50). Als het echt veel duurder moet worden, kun je beter een nieuwe flitser kopen... En dan kies ik toch voor een merk-eigen. M'n oude AF240Z (uit 1988) doet het uitstekend op m'n istDL: enig nadeel is het lage richtgetal: 24. Daar wil ik wel een 54 voor...
Verwijderd
Waarvan je niet weet hoe goed scherp dit exemplaar precies is en...waar geen kaart meer bij zit met het serienummer erop (nr zelf staat natuurlijk wel op de lens..)
Iemand een ideetje daarover?
Verwijderd
Of het alle verschillen zijn laat ik in het midden, maar op de 48 zit geen strobe, het is geen master in een wireless functie, en hij is standje zwakker. Maar dat laatste is vind ik geen enkel probleem want verhogen van de iso kom je weer een stuk verder. Strobe is een speciaal iets, niet iedereen gebruikt dat. En dat hij alleen in een wireless opzet alleen als tweede filtser kan worden gebruikt vind ik geen nadeel. Je kunt de zaak zo instellen dat de Metz gewoon de enge flitser is, de ingebouwede flitser stuurt hem dan aan. De ingebouwde flitser flitst dan niet. Maar ook dat kan je combineren.StefandeGroot schreef op zondag 25 november 2007 @ 21:22:
Nu we het toch weer over flitsers hebben... Ik twijfel tussen de Metz 48 AF-1 en de Metz 58 AF-1.
Wat is nu eigenlijk de betere keuze? Of wat is nu het grootste verschil tussen die 2? En is dat erg om dat dan te missen?
Het enige nadeel dat ik momenteel merk is dat in auto hij consistent ongeveer een halve stop onderbelicht. Maar dat is met de instellingen makkelijk te verhelpen.
Het menu is inderdaad niet echt gelukkig gekozen, vooral als je veel experimenteert. Functies zitten dan te diep weg, en ik ben zeker een halve dag bezig geweest om mijzelf het menu een beetje eigen te maken. Ik heb hem nu een week niet gebruikt, en ik moet het opnieuw erbij pakken. Echter, voor het basale flitswerk is het prima te doen. Of dit gedoe stoort ??? Ene kant wel, maar aan de andere kant, als je een k10d hebt dan moet je ook behoorlijk de diepte in als je alles uit de kamera halen wilt. Verder heb ik nergens problemen mee.
Tegen de kerstvakantie zal ik er meer mee gaan spelen en dan zal ik wel wat meer kunnen vertellen.
Binnenkort maar eens echt voor die Metz 58 AF-1 gaan kijken als ik het financieel rond krijg, want dan kan ik er nog een tijdje ermee spelen voordat ik eind januari op vakantie ga.
Verwijderd
Zo rond de 500,- ga je dan wel zitten (663,- bij Digitalstreet). Zit de aankoopbon er wel bij (ivm garantie)? Als er alleen testshots mee zijn genomen dan moet ie zeker wel <1 jaar oud zijn. In Duitsland is ie nieuw echter iets onder de 600,-Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 00:23:
Wat is een mooie aankoopprijs voor een 2e hands Pentax DA 12-24mm die nog zo goed als nieuw is (alleen testshots meegenomen)
Waarvan je niet weet hoe goed scherp dit exemplaar precies is en...waar geen kaart meer bij zit met het serienummer erop (nr zelf staat natuurlijk wel op de lens..)
Iemand een ideetje daarover?
Kijk eens naar met de 12-24 gemaakte foto's die op DPreview staat (Pentax forum), wide open moet ie scherp zat zijn.
Verwijderd
Volgens mij heeft ie em zelf begin deze maand uit Hong Kong laten komen..
Idd ff aankoopbon (of kopie) vragen ja
Verwijderd
Heel erg benieuwd naar je bevindingen dus! Zou hem mee laten nemen uit USA deze week maar ja.. er is weer eens iets tussengekomen.. dus even wachten maar.
Verwijderd
Kijk ff in de exif, vraag wel om onbewerkte foto's. Een close up om de scherpte te bepalen is misschien ook wel wat. Op zich vind ik het gek als iemand uit HK iets laat komen en daarna weer gelijk doorverkoopt na een paar testshots te hebben genomen. Had hij er misschien meer van verwacht?Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 14:15:
Ok heb ik geen slechte deal voor <500, nou alleen afwachten hoe scherp ie is. Hij heeft wel 3 samples gestuurd 1024 x nogwat (320kb), maar ik vind die een beetje soft ogen..hopelijk valt dat mee als ik em binnen heb en er zelf mee ga schieten..
Volgens mij heeft ie em zelf begin deze maand uit Hong Kong laten komen..
Idd ff aankoopbon (of kopie) vragen ja
Over die aankoopbon: ik weet niet of Pentax wereldwijd garantie biedt, zo nee dan heb je wel een extra risicootje.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 15:29 ]
Verwijderd
En <500 voor een DA 12-24 is idd een nette prijs!
Ik zal een flitser niet super veel gebruiken. Maar als je zo stelt dat je eigenlijk al de meeste functies van de 48 AF-1 al niet gebruikt, dan is dat wellicht voor mij ook een betere koop.Frank|A schreef op maandag 26 november 2007 @ 13:58:
Ik betwijvel dat! Ik als hobby fotograaf heb al te veel aan de 48 AF-1. Het is fijn dat er HSS, swifel, bounce en Ev compensatie opzit, de rest is voor mij bijzaak. Hoe vaak vewacht je het wel te gebruiken?
Verwijderd
haha.
Voor de volledigheid wordt ook de RAW-conversie getest. Die is een stuk beter en eerlijker te vergelijken, maar dat neemt niet weg dat de fabrikant een imo suboptimale keuze uitlevert voor z'n JPEG's. Ik zie liever detail dan blobjes detail op hoge iso's, maar schijnbaar geven sommige merken de voorkeur aan deze aanpak ten koste van detail. Ik vind het dan ook niet aan Phill om daar omheen te moeten werken voor de standaardtests. Hij laat overigens zowel jpeg/jpeg geoptimaliseerd/RAW zien, dus ik zie het probleem niet zo.
Sowieso valt er bijna op elke JPEG-engine in camera's wel wat aan te merken
[ Voor 19% gewijzigd door neographikal op 26-11-2007 17:15 ]
Verwijderd
Verwijderd
Hmm mijne komt uit de UK, hij heeft er alleen testshots mee gemaakt. Deze verkoper gaat binnenkort naar Nepal en die lens is hem kennelijk te zwaar..vreest ook dat als ie hem daar niet gebruikt, dat ie dat in de UK (met hun prachtige weer) ook niet doet. Was een impulsieve aankoop zei de verkoper.StefandeGroot schreef op maandag 26 november 2007 @ 15:59:
Ik zie op eBay ook de 12-24 lens voor onder de 500 euro staan. Alleen moet je dan met een creditcard betalen en ik vrees dat je dan invoerrechten moet gaan betalen... dan kan je het net zo goed hier ergens in Nederland kopen lijkt me.
Dus geen invoerrechten + BTW en dat scheelt een hoop. Die van Henry's uit Canada komt wel weer boven de 500euro uit denk ik. 593 incl. verzendkosten...
Mijne doet dat zelfs niet met de verzendkosten erbij
Ja dat vond ik op zich ook wel gek ja..hij heeft wel spijt van z'n aankoop in die zin dat het een impulsaankoop was en dat ie vreest hem niet te gebruiken, maar wat jij zegt kan natuurlijk ook. Ga hem wel eens over de gedeelde focal length's vergelijken met m'n 10-20..mooi referentie materiaal voor 12-20mm. Hij doet de aankoopbon erbij, dus het is nog niet helemaal verloren als er wat mis mee isOp zich vind ik het gek als iemand uit HK iets laat komen en daarna weer gelijk doorverkoopt na een paar testshots te hebben genomen. Had hij er misschien meer van verwacht?
Beukelaer valt evt. ook te proberen. De lens is al op de post dus ik ben benieuwd
Ik heb de beide reviews er even bij gepakt en hij is bij de Pentax zelfs milder dan bij de Olympus. Er valt Phill zowel methodisch als qua consistentie niet veel te verwijten denkikVerwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 21:01:
nou bij de e 510 doet hij voor zover ik las wel praten over optimalistatie.. (dus hij geeft aan dat het wel beter kan) maar bij de pentax word het als een echt nadeel aangegeven(en niet aangegeven dat het wel beter kan).. dat de meeste pentaxianen het nou omdraaien naar een positief verhaal van een hoop detail en dat we het zelf kunnen verscherpen enzo.. maar daar heeft hij het dus niet over.. maar ja.. het was ff iets waar ik me aan stoor..
Dat hij de camera's in de standaard setting test, is logisch: 90% van de kopers pakt de camera uit de doos, begint te schieten en verandert nooit iets in het menu...
Verwijderd
maar toch raad hij de olympus meer aan dan de pentax...neographikal schreef op maandag 26 november 2007 @ 21:47:
[...]
Ik heb de beide reviews er even bij gepakt en hij is bij de Pentax zelfs milder dan bij de Olympus. Er valt Phill zowel methodisch als qua consistentie niet veel te verwijten denkik
en ik verwijt hm niks.. en ik val hm ook niet aan.. so stop defending phillie
en het ging er mij meer om dat phil wel met de olympus probeert te tweaken.. NR uit enzo.. -2 sharpness.. lalala.. en bij de pentaxxxxx niet.. (voor zover ik me kan herinneren)
OLYMPUS
Build quality 8.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.0
Image quality 8.5 <-------- milder?
Performance (speed) 9.0
Value 9.0
Highly Recommended
PENTAX
Detail (D-SLR) Rating (out of 10)
Build quality 9.0
Ergonomics & handling 8.5
Features 9.5
Image quality 7.5 <------ huh?
Performance (speed) 8.5
Value 9.0
Highly Recommended (just)<------
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 09:42 ]
Als je alles in RAW doet, maakt het ook uit welke RAW-tool je gebruikt: er zijn (jammergenoeg) meer RAW-tools dan camera-fabrikanten, met ieder zijn eigen ideeen, en RAW is merk/type camera afhankelijk...
Het klopt trouwens dat er veel RAW-converters zijn, maar ACR wordt toch wel veruit het meeste gebruikt. Zeker nu Lightroom er ook gebruik van maakt. It ain't perfect (WB-problemen met name), maar hij doet zijn werk goed
Verwijderd
maar ja genoeg over dit.. (K)
Dat doet hij, in de review van de K10D, waar het thuishoort. Hij kan moeilijk alles van alle camera's in een vergelijking neerpennen. Als je dat graag wilt lezen, dan kun je meer diepgang in de review van de specifieke camera vindenVerwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:08:
maar heb liever dat phil er ook bij vermeld dat de pentax jpg output getweaked kan worden..
Verwijderd
Ik zie nu net dat de verkoper weer zo'n zelfde grip op eBay heeft gezet. Is misschien wat voor jou? Er is nog niet veel op geboden. De gok kan je denk ik wel nemen...Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 22:17:
Mag ik vragen hoeveel hij heeft gekost? En eh... Effe laten weten hoe hij bevalt he? Want he lijkt mij ook wel interessant.
Heb zelf ook een K10D en maak ook gebruik van Lightroom. Wat bedoel je precies met WB problemen kan zijn dat het mij niet opvalt. Ben nog redelijk groen wat fotobewerking en fotografie en hun termen betreft. Ik heb op flickr een aantal fotos staan (zie je het hier in terug?)neographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 09:53:
Ik heb even de tekstuele conclusies gelezen, maar sowieso, hang niet teveel waarde aan die cijfers. Wat er tussen de regels door staat geeft vaak meer informatie. Phill moet ook zijn samples krijgen van de fabrikanten, dus écht afzeiken doet hij niemandJe moet het iets subtieler oppakken.
Het klopt trouwens dat er veel RAW-converters zijn, maar ACR wordt toch wel veruit het meeste gebruikt. Zeker nu Lightroom er ook gebruik van maakt. It ain't perfect (WB-problemen met name), maar hij doet zijn werk goed
Ben zelf van plan om een SMC Pentax A 50mm 1,4f op te kop te gaan tikken. Iemand hier ervaringen met de lens. Ja op internet kan ik ze ook wel vinden, maar hoor liever jullie ervaringen.
flickr - WOT Profile - Game PC
Verwijderd
huu? volgens mij vergeet je wat letters/woorden, beetje onduidelijk wat je hier bedoeltneographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 13:49:
Het varieert heel erg per lichtsituatie, maar de preview van de meeste camera's zit er bij kunstlicht vaak beter uit de wat LR erna van bakt.
en ACR kan wel de meest gebruikte RAW converter zijn en LR kan wellicht wel een prettige workflow hebben, qua output is het gewoon erg matig. als ACR voor reviews wordt gebruikt, zal ik die reviews niet echt hoog achten. gebruik gewoon merkeigen converters, die zijn qua output veel beter.
Verwijderd
hey.. ik gebruik meestal + 2 sharpness en +1 contrast.. hmm er was ooit een review die ik wel goed vond.. en dat persoon had ook uitgebreid dingen getest.. ik ga het opzoeken!Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:26:
Wat zijn volgens jullie de beste instellingen om het beeld zo goed mogelijk te comprimeren naar jpeg in de cam? (k10d dus). Heb alles laten staan zoals het stond.. maar de opmerkingen spreken boekdelen en ik wil het dus wel aanpassen!
gevonden.. http://www.dcresource.com/reviews/pentax/k10d-review/
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 21:45 ]
Verpakt in een klein bubbeltjes envelop... met daarin een SD-card doosje.
In dat doosje zat een... Split Focus Screen!
WOW wat heb ik daar lang zonder moeten doen zeg... (vanaf 1993...).
Werkt echt perfect! Zie nu hoeveel m'n kitlens afwijkt / de AF miskleunt! (ik vond de focus niet altijd oke).
Een aanrader dus!
Verwijderd
Maar hij behandelt de k10d toch anders dan de Oly. Want in de eigen test van de Oly hanteert hij wel de getweakte beelden, en vergelijkt hij die met andere cameras. Dat deed hij destijds niet met de K10d. Nu vergelijkt hij getweakte beelden van de Oly met de ongetweakte beelden van de K10d.neographikal schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 10:16:
[...]
Dat doet hij, in de review van de K10D, waar het thuishoort. Hij kan moeilijk alles van alle camera's in een vergelijking neerpennen. Als je dat graag wilt lezen, dan kun je meer diepgang in de review van de specifieke camera vinden

En hij gaat zelfs verder. Hij spreekt de wens uit dat de fabrikant zijn instellingen als default moet aanhouden.
Overigens, Philly heeft deze camera ongewoonlijk lang in zijn bezit gehad. Dat zegt hij zelf al, en dat lijkt hem stevig beinvloed te hebben.
Verwijderd
Je scheef het volgende bericht
Ik overweeg ook zoiets te kopen voor mijn K10D mag ik vragen welk merk je hebt en wat de totale kosten waren incl alles.PvH18 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:05:
Vandaag kwam de postbode m'n bestelling uit China brengen!
Verpakt in een klein bubbeltjes envelop... met daarin een SD-card doosje.
Werkt echt perfect! Zie nu hoeveel m'n kitlens afwijkt / de AF miskleunt! (ik vond de focus niet altijd oke).
Een aanrader dus!
Verwijderd
zo hehe.. jij begrijpt wat ik al heel de dag probeer te laten zien aan mensenVerwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:19:
[...]
Maar hij behandelt de k10d toch anders dan de Oly. Want in de eigen test van de Oly hanteert hij wel de getweakte beelden, en vergelijkt hij die met andere cameras. Dat deed hij destijds niet met de K10d. Nu vergelijkt hij getweakte beelden van de Oly met de ongetweakte beelden van de K10d.![]()
En hij gaat zelfs verder. Hij spreekt de wens uit dat de fabrikant zijn instellingen als default moet aanhouden.
Overigens, Philly heeft deze camera ongewoonlijk lang in zijn bezit gehad. Dat zegt hij zelf al, en dat lijkt hem stevig beinvloed te hebben.
dat vond ik nou ook zo stom.. dat die wel de tweaks van de olympus gebruikt.. tegen over de pentax die die niet tweaked.. beetje "oneerlijk"
Via ebay: zoeken op 'pentax split screen'. Verkoper is jinfinance in China. Kosten incl. verzending USD 27,90. Met de huidige koers nog geen EUR 20! Binnen anderhalve week in huis.staal571 schreef:
Ik overweeg ook zoiets te kopen voor mijn K10D mag ik vragen welk merk je hebt en wat de totale kosten waren incl alles.
Er zijn meerdere aanbieders voor ongeveer dezelfde prijs.
Dit lijkt mij wel interessant voor mijn K100D. Heb je bij zo'n split focus screen ook een omschrijving gekregen hoe je dat moet plaatsen? Dat plaatsen is iets wat me er van weer houdt om zo'n split focus screen aan te schaffen.PvH18 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:14:
[...]
Via ebay: zoeken op 'pentax split screen'. Verkoper is jinfinance in China. Kosten incl. verzending USD 27,90. Met de huidige koers nog geen EUR 20! Binnen anderhalve week in huis.
Er zijn meerdere aanbieders voor ongeveer dezelfde prijs.
Verwijderd
Zo'n split prisma met microprisma ring is idd echt een verademing.PvH18 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:05:
Een aanrader dus!
Maar bij de meeste goedkope matglazen voor Pentax zit een deel van de afwijking ook in 't matglas zelf: meestal zijn dit bijgeslepen Minolta matglazen, en die zijn een paar tiende millimeter dikker dan de originele Pentax glazen. Daarmee wordt 't scherpstelvlak ook net even iets verschoven. Of 't merkbaar is is een tweede...
Groter nadeel vind ik het formaat van 't split prism en de collar: die Minolta matglazen waren bedoeld voor kleinbeeld, en bij APS-C wordt 't dan al gauw nogal overheersend.
Maar ja, een Katz Eye is incl. verzending en BTW (verzending gaat met UPS, dus douanecontrole gegarandeerd) al gauw 5x zo duur. Al is 't me tot nu toe nog steeds elke Euro waard geweest!
Stefan, bij m'n *ist DS is 't verwisselen van het matglas een eitje. Wanneer je nagels niet kortgeknipt zijn, zijn de nagel van duim en wijsvinger het enige gereedschap wat je nodig hebt. Een pincet met platte bek is een goed alternatief, maar niet echt nodig.StefandeGroot schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:31:
Dit lijkt mij wel interessant voor mijn K100D. Heb je bij zo'n split focus screen ook een omschrijving gekregen hoe je dat moet plaatsen? Dat plaatsen is iets wat me er van weer houdt om zo'n split focus screen aan te schaffen.
Ik gebruik dan ook altijd nog een tandenstokertje om te voorkomen dat het beugeltje dat 't matglas vasthoudt op de spiegel stuitert.
That's all, en in feite kan er niks mis gaan.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 00:03 ]
Verwijderd
Misschien een idee om ook eens te bestellen als het inderdaad zo makkelijk toe te passen is.
flickr - WOT Profile - Game PC
Verwijderd
sorry ben nog een beetje noobie.. is het echt zoveel beter?.. je kan bij cats eye ook de focus vierkantjes er in laten etsen..en nog iets.. maar dan zit hij op 190 dollar
Ik denk persoonlijk dat het installeren van een ander matglas/splitscreen geen invloed heeft op de garantie van (in elk geval) de K10d. Pentax biedt die namelijk zelf ook aan.Gizzy schreef op woensdag 28 november 2007 @ 08:47:
Wat doet het installeren van een beeldsplitter in je camera met de garantie? Neem aan dat je het weer moet verwijderen voordat ie ter garantie naar je shop of pentax gaat? Heb vroeger met de SLR van mijn vader wel eens foto's gemaakt en die had ook zo'n systeem. Ik vind dat zelf ook een stuk fijner werken dan de kleine rode vakjes in de pentax zoeker. (ik neem aan dat die ook blijven?)
Misschien een idee om ook eens te bestellen als het inderdaad zo makkelijk toe te passen is.
Zelf denk ik dat wanneer ik zo'n split focus screen ga kopen dat het dan een Katz Eye gaat worden. Alleen is het dan de vraag welke het gaat worden. Maar ja als ik het gaat doen dan is het pas ergens volgend jaar...
Die foto's heb ik ook goed bekeken voor ik aan de operatie begon...StefandeGroot schreef:
Ik zag net dit op internet hoe je dan zo'n split focus screen kan vervangen. Misschien dat er meerdere wat eraan hebben.
Zou ik wel doen ja...Gizzy schreef:
Wat doet het installeren van een beeldsplitter in je camera met de garantie? Neem aan dat je het weer moet verwijderen voordat ie ter garantie naar je shop of pentax gaat?
Uit de advertentie:Afterlife schreef:
Zo'n split prisma met microprisma ring is idd echt een verademing.
Maar bij de meeste goedkope matglazen voor Pentax zit een deel van de afwijking ook in 't matglas zelf: meestal zijn dit bijgeslepen Minolta matglazen, en die zijn een paar tiende millimeter dikker dan de originele Pentax glazen. Daarmee wordt 't scherpstelvlak ook net even iets verschoven. Of 't merkbaar is is een tweede...
...all pentax SLR/DSLR use a screen of thickness 1.42mm. We use K1000 screen, which has a thickness of 1.35mm...
Het matglas is inderdaad iets dunner dan het origineel, maar dat heeft ie opgelost door er een dun plastic raampje bij te leveren die de totale dikte weer op 1.42mm brengt. Die moet dus op het matglas liggen, tegen het messing raampje.
De grootte van het prism en collar valt reuze mee: hij lijkt (als je door de zoeker kijkt) ongeveer net zo groot als die van m'n P30. De diameter van de prism is maar net groter dan de center AF haakjes die op het originele matglas aanwezig zijn.Groter nadeel vind ik het formaat van 't split prism en de collar: die Minolta matglazen waren bedoeld voor kleinbeeld, en bij APS-C wordt 't dan al gauw nogal overheersend.
Het verwisselen is erg gemakkelijk.Stefan, bij m'n *ist DS is 't verwisselen van het matglas een eitje. Wanneer je nagels niet kortgeknipt zijn, zijn de nagel van duim en wijsvinger het enige gereedschap wat je nodig hebt. Een pincet met platte bek is een goed alternatief, maar niet echt nodig.
Ik gebruik dan ook altijd nog een tandenstokertje om te voorkomen dat het beugeltje dat 't matglas vasthoudt op de spiegel stuitert.
That's all, en in feite kan er niks mis gaan.
Benodigdheden:
- (halogeen) lamp
- Giotto's blower
- pincet
- horloge schroevendraaiertje
- plastic zakje
- geduld en een vaste hand
Doe het als volgt:
Werk SCHOON! Niets met de vingers aanraken, zeker de matglazen en de spiegel niet!
- Haal het nieuwe matglas uit de verpakking, verwijder de beschermfolie (voorzichtig het plakt op het schermpje!) en leg beide op de plastic zak, het matglas met de prism + collar naar beneden (raak het matglas niet aan, alleen oppakken met het pincet bij de rand (of aan de tab, zoals bij die van mij).
- Blaas de blower schoon.
- Haal de lens van de body.
- Keer de body op de kop.
- Blaas de mirrorbox schoon.
- Maak het bevestigingsraam los met de schroevendraaier: lipje voorzichtig naar je toe trekken, en til hem omhoog (richting de spiegel, maar laat hem de spiegel niet raken).
- Til daarna het matglas omhoog. Draai nu de body 75gr om, zodat de bevestigingsraam en matglas open blijft staan.
- Pak hem bij de tab beet met het pincet, en verwijder hem en leg hem op de pastic zak: raak hem verder niet aan. Laat het messing raampje zitten.
- Draai de body weer terug en kantel hem iets naar voren.
- Blaas de mirrorbox nog eens schoon. Kantel de body weer terug.
- Draai de body nu 135gr om.
- Leg het meegeleverde plastic raampje nauwkeurig op het messing raampje.
- Blaas het matglas goed schoon!
- Pak het matglas met het pincet bij de tab beet, en leg hem op het nauwkeurig op het bevestigingsraam: het past exact. Het plastic en het messing raampje komen dus tegen elkaar.
- Draai de body weer terug. Contoleer of het matglas+plasticraam netjes op het messing raam liggen.
- Als dat zo is, druk je het bevestigingsraam weer voorzichtig vast: dit moet soepel gaan, zoniet dan zit er iets scheef. Het bevestigingsraam moet weer nauwkeurig op zijn plek zitten.
- Blaas de mirrorbox weer schoon.
- Pak het originele schermpje bij de tab op en breng de beschermfolie aan.
Klaar!
Monteer de lens en kijk door de zoeker. Als je het goed gedaan hebt zit de prism precies in het midden van de zoeker, op de plek van de center-focus punt.
Zit er stof op het matglas: begin opnieuw en werk NOG schoner...
Zo, nu wordt het tijd om een paar focus tests te doen...
[ Voor 3% gewijzigd door PvH18 op 28-11-2007 22:49 ]
Verwijderd
Jep, daar hebben we 't over. En een deelbeeldprisma (split prism) zal niet echt veel bijdragen wanneer je bv. alleen de kitlenzen gebruikt bij daglicht.Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:40:
wat doet zo'n Katz eye bijvoorbeeld voor een k10d?.. wat is het voordeel van een ander zoekerglas.? (want daar hebben we het toch over?)..
Gebruik je echter MF lenzen (en alle objectieven die Pentax ooit heeft uitgebracht -op de 110 lenzen na- werken nog steeds op iedere Pentax dSLR) dan is zo'n deelbeeldprisma een uitkomst. Je ziet dan nl. zelfs op zo'n klein glaasje van een APS-C camera dat je in de buurt van de beste instelling zit, en je hoeft niet te 'hunten' totdat je 't rode vierkantje ziet.
Die kadertjes en andere lijnen zou ik gewoon weglaten, tenzij je ze echt nodig hebt. Maar na een week of 2 of zo weet je toch zelf wel waar je scherpstel- en meetpunten liggen?sorry ben nog een beetje noobie.. is het echt zoveel beter?.. je kan bij cats eye ook de focus vierkantjes er in laten etsen..en nog iets.. maar dan zit hij op 190 dollaroeps..
Verwijderd
hmm ja tuurlijk.. maar toch het is leuk als erbij..en ik hou wel van autentiek.Die kadertjes en andere lijnen zou ik gewoon weglaten, tenzij je ze echt nodig hebt. Maar na een week of 2 of zo weet je toch zelf wel waar je scherpstel- en meetpunten liggen?
maar zo te horen is zo'n glaasje alleen echt goed voor manueel focussen.. en dat doet ik bijna niet.. alleen met macro ofzo. (wat niet vaak voorkomt)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 22:57 ]
Volgens mij kon met zo'n CatzEye ook voor zulke lijnen kiezen op zo'n split focus screen. Toch?
Momenteel gebruik ik alleen MF als de AF te kort schiet of niet mogelijk is. Zoals met een oude lens waarbij je in AF moet fotograferen. Dan denk je het scherp te hebben en dan is dat het niet..

Als het licht wat minder is dan gaat vaak de AF wat moeilijk doen en dan is het meestal beter om dan de foto's in MF te schieten. Van de week heb ik 's avonds uit de hand wat foto's genomen buiten. Daarbij had ik ook al snel de camera in MF stand gezet... En de foto's waren toch bepaald niet verkeerd.
Gisteren heb ik trouwens nog de Metz 48 AF-1 besteld.
Ik heb gezocht in de Nederlandse webwinkels, ik kom hem hier niet direct tegen.
Op ebay vind ik deze voor een beetje meer dan 1 euro. Maar wel vanuit Hong Kong. Dat vertrouw ik dus niet helemaal.
Heeft iemand ervaring hiermee, waar hebben ze een IR remote voor de K100D. Hoeft niet per se van Pentax te zijn. En in principe zou 1 knop genoeg zijn, gewoon om een foto te maken.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Zo'n radiografische afstandsbediening wordt nog steeds door dezelfde verkoper op eBay aangeboden. Je vind het bijvoorbeeld HIER.
heb jij hem bij deze meneer via ebay gekocht? Is dit te vertrouwen?StefandeGroot schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:28:
Zo'n IR remote vind ik persoonlijk niet echt goed werken. Net als een draadontspanner. Ik heb ze beiden voor mijn K100D van Pentax zelf, maar een radiografische afstandsbediening vind ik beter werken. Je ziet dan (als je het goed doet) niet steeds de afstandsbediening in beeld, zoals met IR..![]()
Zo'n radiografische afstandsbediening wordt nog steeds door dezelfde verkoper op eBay aangeboden. Je vind het bijvoorbeeld HIER.
Ik ga over 2,5 week op vakantie, gaat ie dan hier zijn?
ps: weet niemand een webshop in Nederland voor dit ding, ik wil namelijk ook een tripod en batterijen kopen
[ Voor 6% gewijzigd door borgdaville op 29-11-2007 11:43 ]
Hoezo zie je steeds de ir in beeldborgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:41:
[...]
heb jij hem bij deze meneer via ebay gekocht? Is dit te vertrouwen?
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
omdat je IR moet richten op de camera, ik vind het een goede tip, Radiografisch is beter, mer je hebt wel weer een receiver mee te slepen
Ik heb bij die meneer inderdaad bij eBay gekocht. De bezorgkosten zijn alleen wat hoog... Maar verder ging het prima. Ik weet alleen niet meer precies hoe snel het bezorgen ging, maar ik denk dat het wel binnen een week was. Verder is het wel een prima verkoper.borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:41:
[...]
heb jij hem bij deze meneer via ebay gekocht? Is dit te vertrouwen?
ps: weet niemand een webshop in Nederland voor dit ding, ik wil namelijk ook een tripod en batterijen kopen
Maar daarom heb je 'm nog niet direct in beeld? Of je moet een een of andere exotische fisheye lens gebruiken?borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:44:
[...]
omdat je IR moet richten op de camera, ik vind het een goede tip, Radiografisch is beter, mer je hebt wel weer een receiver mee te slepen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
ik wil dit gebruiken omdat ik altijd saampjes met mijn vriendin op vakantie gaan, met zun 2en dus. Ik wil de camera dus ergen neerzetten en dan vanaf een afstandje een foto van ons samen maken, dus dan zul je toch echt op de camera moet richten.ThunderNet schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:47:
[...]
Maar daarom heb je 'm nog niet direct in beeld? Of je moet een een of andere exotische fisheye lens gebruiken?
Je moet dan inderdaad wel steeds zijn zender en ontvanger meenemen. Al valt de grote eigenlijk wel mee. Maar het is wel groot in vergelijking met de IR-afstandsbediening van Pentax.borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:44:
[...]
Die IR-afstandsbediening die ik heb is er eentje met iets van 3 knoppen erop (kan het nu op m'n werk niet checken), dus niet de ene die Pentax dan weer aanraadt voor de camera. Maar het werkt gewoon. Ik heb trouwens die andere doordat de verkoper (ik dacht Foto Video Boom) die ik wilde niet op voorraad had en daarom de andere maar verstuurde (was ook iets duurder...) en die werkt ook. Dus ik klaag niet.
De IR-afstandsbediening die werkt niet altijd als je op het knopje drukt. Je moet goed richten en zo... Tja en dan wordt de foto gelijk gemaakt of je kiest ervoor om 3 seconden te wachten, maar dan wordt er wel gelijk gefocust en dan vaak op je afstandsbediening..

Zet je zelfontspanner op 2 sec. oid, dan trigger je die met de IR? Heb je alsnog tijd om die afstandsbediening ergens paar meter verderop het strand op te gooien.borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:50:
[...]
ik wil dit gebruiken omdat ik altijd saampjes met mijn vriendin op vakantie gaan, met zun 2en dus. Ik wil de camera dus ergen neerzetten en dan vanaf een afstandje een foto van ons samen maken, dus dan zul je toch echt op de camera moet richten.
Het voordeel van zo'n radiografische afstandsbediening die ik heb is dat je die ook achter je rug (of die van je vriendin) kan houden als je de foto maakt.borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:50:
[...]
ik wil dit gebruiken omdat ik altijd saampjes met mijn vriendin op vakantie gaan, met zun 2en dus. Ik wil de camera dus ergen neerzetten en dan vanaf een afstandje een foto van ons samen maken, dus dan zul je toch echt op de camera moet richten.
het maakt mij even niet uit welke het wordt, als ik hem maar bij een normale winkel kan bestellen. Ir of radiografisch.StefandeGroot schreef op donderdag 29 november 2007 @ 11:54:
[...]
Het voordeel van zo'n radiografische afstandsbediening die ik heb is dat je die ook achter je rug (of die van je vriendin) kan houden als je de foto maakt.Dus die staat er dan niet op.
Nu maak ik dit soort foto's met de timer functie(12 sec ofzo), maar ik heb gemerkt dat hij vaak focussed wanneer ik de timer start en niet vlak voordat hij de foto maakt. Kan ik dit niet aanpassen, dat hij niet direct focussed?
De timer functie is volgens slechts 2 seconden... erg kort eigenlijk... jammer dat je nergens kan opgeven hoeveel seconden je het wilt hebben. Je kan wel in de instellingen iets instellen wanneer je camera focust. Dat valt onder de costum-instellingen. Dus het C-menu. Ik weet alleen niet zo met de camera erbij welke instelling je dan moet hebben. Ik zie er eigenlijk alleen iets staan van een afstandsbediening, dus niet de zelfontspanner. Misschien ergens in de handleiding dat het wel staat?borgdaville schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:08:
[...]
het maakt mij even niet uit welke het wordt, als ik hem maar bij een normale winkel kan bestellen. Ir of radiografisch.
Nu maak ik dit soort foto's met de timer functie(12 sec ofzo), maar ik heb gemerkt dat hij vaak focussed wanneer ik de timer start en niet vlak voordat hij de foto maakt. Kan ik dit niet aanpassen, dat hij niet direct focussed?
Verwijderd
Zoals ik eerder al zei heeft de vorige eigenaar heeft hem een maand gehad en alleen testfoto's genomen (zie pagina 22).
Iig was het een goeie deal voor mij, hij heeft immers de BTW + invoerrechten al betaald...maar het is natuurlijk een apart verhaal, dat je zo'n ding na een maand al weg doet..
Reden genoeg om hem wel goed te testen natuurlijk. Glas is uiteraard in prima conditie, niks geen krassen of wat, focusring en zoomring draaien heerlijk smooth, dus dat is wel fijn. Qua uiterlijk is ie gewoon echt als nieuw, zoals je mag verwachten natuurlijk als ie 'één maand oud is en er alleen testfoto's meegenomen zijn.
Alles compleet met aankoopbon etc, alleen geen biljet met het serienummer.
Heb hem natuurlijk al even op m'n camera gehad, focust goed en snel in ieder geval, werkt gewoon lekker.
Aangezien ik ook een Sigma 10-20 heb (waar dit in principe de vervanger voor moet zijn) kon ik ze natuurlijk mooi vergelijken op het stuk 12 tot 20mm.
Dus camera op statief, 'iets' in me kamer uitgezocht met veel detail en kleur en dus ook testfoto's schieten zeg maar

* Geschoten van dichtbij: +- 40-45cm.
* Jpeg @ Bright, ISO 400 (anders werd de sessie me voor nu even te lang, met veel lange sluitertijden @ ISO 100/200)
* WB op lamplicht (inmiddels donker buiten en dus ook binnen, wel veel lampen aan)
* 2-sec sluitervertraging per foto
* Av mode
* EV +0,3
* Focus in het midden (AF!)
* Vergeleken op de volgende focal lengths : 12, 14, 15, 16, 17, 18 en 20mm
- Sigma op F4.5, F5.6, F8, F11 (F4.5 tot 17mm)
- Pentax op F4,5, F5,6, F8, F11.
Tevens wide-open (F4) shots gemaakt, alsmede op 22 en 24mm, voor de compleetheid, als je toch bezig bent, niet waar
Iemand die hier ervaring mee heeft en fouten opmerkt in de beschreven methodiek?
Kan natuurlijk uitmaken, ik hoor het graag!
Ik moet wel zeggen dat m'n standpunt tov wat ik (een van m'n kasten met LP's erin en allerlei decoratie-werk erboven op) fotografeerde wel schuin was, waardoor DOF ook uit maakt voor de linker en rechterkant. Misschien dat ik dat over moet doen, gewoon recht van voren...Feedback?
Focust-chart ook nog ff doen.
Voorlopige conclusies :
De Sigma vignetteerd meer, produceert allicht mede door de vignettering over het algemeen wat donkerdere foto's.
De Pentax produceert wat ietwat lichtere foto's, vignetteerd minder. Misschien daar door op het oog ook helderder, ietwat beter contrast denk ik ook.
*NB Viewer was gewoon Windows..
In de hoeken is m'n Sigma in ieder geval een stuk scherper, zeker op 12 en 14mm, maar over het algemeen eigenlijk wel op dezelfde diafragma-waarden.
Scherpte in het centrum maakt elkaar niet veel, maar Pentax is daar gelukkig wel eens scherper.
Ik weet niet hoe conform dit is, met zoals het hoort, geen idee of de 10-20 scherper moet zijn als de 12-24, lijkt mij eigenlijk van niet. Maar ik weet niet of je ergens testen van die twee vindt voor de Pentax mount.
Mag natuurlijk niet een Sigma voor Canon/Nikon 10-20 1-op-1 vergelijken met een Pentax 12-24...toch?!
Zal eens kijken of ik binnenkort eens wat samples online kan zetten, ben niet zo'n ster in dingen hoste.. Moet toch eens een p-base of flickr account oid nemen.
Snap dat foto's een stuk meer zeggen dan mijn bevindingen in tekst zo alleen, voor nu ff vertrouwen op dat wat ik gezien heb!
Ben nu een beetje in een hurry (hence de toch lange tekst

Gedachten hierover meer dan welkom!
Dat is ook zo hé..met afstandsbediening kun je geloof ik geen 2-sec of 10/12-sec sluitervertraging kiezen hé?De timer functie is volgens slechts 2 seconden... erg kort eigenlijk... jammer dat je nergens kan opgeven hoeveel seconden je het wilt hebben.
Met afstandsbediening dacht ik standaard 3 sec.
Zelf nog niet met zo'n ding gewerkt overigens..
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 23:04 . Reden: Opmaak, quote, kleine edits ]
Voordeel van de 100mm is dat je voldoende afstand tot het onderwerp kunt houden (je onderwerp schrikt minder snel, en je kunt de ingebouwde flitser prima voor invulflitsen gebruiken zonder dat het objectief een deel van het flitslicht tegenhoudt).

Handig is de 'ingebouwde' zonnekap: de frontlens ligt zeer diep dus gevaar voor invallend zonlicht is er eigenlijk niet (tenzij je direct tegen de zon in fotografeert). Het nadeel hiervan is dat de lens lastig is schoon te maken.
In ieder geval ga ik nu mijn overtollige macro-objectieven verkopen: de SMC Pentax-M 50mm f/4 macro en de SMC Takumar 100mm f/4. Die laatste lens heb ik trouwens helemaal nog nooit gebruikt, ik kocht hem een paar weken geleden met het idee deze met een M42-K adapter op mijn K10D te gebruiken. Dat zal er dus niet meer van komen.
Ik denk dat ik last heb van "LBA".
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Verwijderd
hmm let's hope for the best en dat pentax weer een grote speler gaat worden..
Verwijderd
Een rocket air blower moet hem toch wel schoon kunnen krijgen?
Crap kwam er vanmorgen achter dat ik gisteren met SR aan foto's van statief heb gemaakt..foutje!
Een macrolens heb ik gewoon nodig, dus het was niet lastig om hier 150 euro voor neer te tellen. Lijkt me niet duur voor zo'n lens, de nieuwste D-FA versie is toch een heel stuk duurder!Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:09:
Mooi hoor, gefeliciteerd met je aankoopHad je ook een goede deal..of kon je hem niet weerstaan nadat je er 'tegen aan liep' ?
Waarom zou dat erg zijn, of heb je last van 'tilted horizons' als SR aan staat?Crap kwam er vanmorgen achter dat ik gisteren met SR aan foto's van statief heb gemaakt..foutje!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Tuurlijk is er nog toekomst voor Pentax!Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:03:
ik vroeg me net iets af, hoe gaat het met de overname van pentax??.. ik lees op de site van pentax japan dat ze de aandelen van de beurs halen.. maar ik vraag me dus af of er nog veel toekomst zit in pentax??.. qua lenzen en ook bijvoorbeeld een pro body over een paar jaar?.. en een mooie opvolger van de k10d?..
hmm let's hope for the best en dat pentax weer een grote speler gaat worden..
Eind januari wordt zeer waarschijnlijk de K20D en de K200D aangekondigd. Ook de d645 komt er nog aan in de toekomst, maar wanneer is nog onbekend. Dit wordt dan de pro body waar Nikon en Canon zeker niet tegenop zullen kunnen.
Verwijderd
Das niet gek, in m'n hoofd had ik er even het prijskaartje van de D-FA bij gepakt, die is idd wel pittig, maar goed je hebt de F dusEen macrolens heb ik gewoon nodig, dus het was niet lastig om hier 150 euro voor neer te tellen. Lijkt me niet duur voor zo'n lens, de nieuwste D-FA versie is toch een heel stuk duurder!
Dat sowieso, scheve sensor/spiegel/matglas oid, ik moet altijd draaienCrap kwam er vanmorgen achter dat ik gisteren met SR aan foto's van statief heb gemaakt..foutje!
Waarom zou dat erg zijn, of heb je last van 'tilted horizons' als SR aan staat?
Zou interessant zijn...dat moet ik ook eens nagaan dan!
Maar voor foto's vanaf statief wordt eigenlijk gewoon aangeraden de SR uit te zetten, is nl. overbodig geworden..staat ook in de handleiding, dus ik zou dat liever aanhouden
Dit topic is gesloten.