Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.873 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mwolthers schreef op maandag 12 november 2007 @ 23:33:
Maar om iets meer aan je vraag tegemoet te komen: Je zou ook de Sigma 17-70 kunnen overwegen. Dan heb je een wat langer bereik en ook optisch nog altijd een erg goede lens, én best lichtsterk (2,8~4,0 meen ik).
F2.8 - F4.5 en hij zit al gauw niet meer op F2.8, verder is het idd een mooie lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al vanaf 20mm ofzo zit die niet meer op 2.8 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• discusws
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-09 12:00
het voordeel wel is dat je vanaf de ccd chip vanaf 20 cm kan focussen :)

pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-08 11:29
Afterlife, SirNobax en mwolthers, hartelijk dank voor jullie goede uitgebreide advies. Ik ga vanmiddag proberen hoe die aanvoelt. Houd het denk ik voorlopig even bij de kitlens, maar net wat je zegt mwolthers, met zo'n mooie camera is het zonde om enkel de kitlens te blijven gebruiken :P

Als ik nog 2 dingen mag vragen aan jou mwolthers: je zegt vooral op RAW te schieten, doe je dit vanwege de scherpteproblemen die de jpeg-processor in de camera heeft? hier lees je veel over in reviews.

En zijn er echt doelgroepen die meer dan 3 foto's per seconde nodig hebben? :? 8)7

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
OConnor schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:28:
Als ik nog 2 dingen mag vragen aan jou mwolthers: je zegt vooral op RAW te schieten, doe je dit vanwege de scherpteproblemen die de jpeg-processor in de camera heeft? hier lees je veel over in reviews.
Scherpteproblemen op JPEG is mijns inziens gewoon een kwestie van de sharpening op de camera wat hoger zetten. Bij reviews testen ze voornamelijk op fabrieksinstellingen en Pentax doet default weinig verscherpen.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
OConnor schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:28:
En zijn er echt doelgroepen die meer dan 3 foto's per seconde nodig hebben? :? 8)7
*zwaait. En dan niet eens zozeer omdat ik de buffer vol burst, maar domweg omdat de mirror blackout een stuk korter is en dat werkt érg prettig. Soms is het handig om gewoon op 5fps een stuk actie te kunnen volgen, maar écht vaak nodig heb ik dat niet :)

Zonder hier de knuppel in het hoenderhok te willen gooien; je kunt ook de 30D in je vergelijking meenemen. Voor een kleine 90 euro meer heb je een 5fps body, betere sensor en veel meer glaskeuze. Je verliest dan wel de weathersealing (vraag is hoe nuttig die is als zelfs m'n paupere 300D nog altijd leeft :P ).

Gewoon iets om over na te denken, voelen en proberen kan geen kwaad :) Je start vers, je gaat jezelf binden aan een platform, kijk goed rond bij alle merken :)

[ Voor 34% gewijzigd door neographikal op 13-11-2007 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je vergeet één ding : IS in de body. Dat is mijns inziens toch een heel groot koopargument. Zeker als je budget beperkt is. Want als je bij Canon een goede lens met IS koopt ben je veel poen kwijt. Reken voor elke vergelijkbare lens (qua bereik en lichtgevoeligheid) op 200 tot 300 euro extra.Neem de 16-50 van Pentax en de 17-50 van Canon. en dat telt aan voor elke lens. Primepje voor landschap, portetlensje op 70 mm bv, macrolensje 90/100mm, ga zo maar door. Met elke lens doe je jezelf een plezier dat er standaard IS op zit zonder ervoor te hoeven betalen. En dan heb ik het nog niet eens over de servicebeurten die je na verloop van tijd moet laten verrichten op die IS lenzen. Het schijnt namelijk nog eens nodig te zien .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Je bent me de eerste die me weet te vertellen dat een IS-unit slijtage vertoont. Het komt wel eens voor dat er een vervangen moet worden, maar zelfs profs doen jaaaaren met die lenzen met ernstig intensief gebruik. Meerprijs is waar, maar dat is eenmalig (lens overleeft meerdere bodies) en het valt geregeld wel mee (mocht je al een Pentax-equivalent in het bereik kunnen vinden).

Hoe dan ook, ik wil hier geen merkenoorlog van maken of een wellus-nietus spelletje gaan spelen: ik geef OConnor alleen mee dat het kan lonen om ook bij de andere merken te gaan shoppen. Succes met de aankoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
neographikal schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 13:13:
Het komt wel eens voor dat er een vervangen moet worden, maar zelfs profs doen jaaaaren met die lenzen met ernstig intensief gebruik.
Nu weet ik niet of de claim van lock correct is - al zal er vast slijtage zijn aan de IS - maar een beetje weldenkende pro laat regelmatig zijn spullen servicen, waardoor dit soort problemen natuurlijk voorkomen kunnen worden.

In-body IS is natuurlijk net zo goed aan slijtage onderhevig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
Electronical schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:08:
[...]

Scherpteproblemen op JPEG is mijns inziens gewoon een kwestie van de sharpening op de camera wat hoger zetten. Bij reviews testen ze voornamelijk op fabrieksinstellingen en Pentax doet default weinig verscherpen.
Electronical,
wist niet dat het moegelij was met de K10d met de camera-instellingen zoals sharpening zelf te knutselen. Dat is uiteraard erg goed nieuws. In de reviews (sample pics) kwamen er inderdaad vrij softe foto's uitrollen. Maar als dat aan te passen is is dat natuurlijk geen issue :)
neographikal schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:09:
[...]

*zwaait. En dan niet eens zozeer omdat ik de buffer vol burst, maar domweg omdat de mirror blackout een stuk korter is en dat werkt érg prettig. Soms is het handig om gewoon op 5fps een stuk actie te kunnen volgen, maar écht vaak nodig heb ik dat niet :)

Zonder hier de knuppel in het hoenderhok te willen gooien; je kunt ook de 30D in je vergelijking meenemen. Voor een kleine 90 euro meer heb je een 5fps body, betere sensor en veel meer glaskeuze. Je verliest dan wel de weathersealing (vraag is hoe nuttig die is als zelfs m'n paupere 300D nog altijd leeft :P ).

Gewoon iets om over na te denken, voelen en proberen kan geen kwaad :) Je start vers, je gaat jezelf binden aan een platform, kijk goed rond bij alle merken :)
Zeker een goede tip neographikal, en tevens de reden dat ik eerst eens ga voelen in een echte foto-winkel, en niet zomaar iets online bestel :P Die 30d is idd ook een mooie cam, maar als ik lees hoeveel het qua prijs scheelt als je IS lenzen nodig hebt, neig ik toch sterker naar de Pentax...

Beide bedankt. Ik laat het direct weten wat het wordt !

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Of die IS/AS/VR/etc écht nuttig is voor ligt ook een beetje aan de toepassing. Op een groothoek is het nuttig als je onderwerpen écht stil staan (architectuur, landschap), anders heb je er niks aan dat je naar 1/3s kunt. Met een wideangle kun je normaliter de boel wel uit het handje stilhouden. Voor de meeste mensen begint het pas te boeien vanaf een 40-50mm :)

Dat is ook iets om rekening mee te houden, een enkele telelens met IS/VR halen kost je de kop niet. Wil je echt landschappen uit het handje in de avond gaan schieten, dan kan het zeker nut hebben om ook je WA's met stabilisatie uitgerust te hebben (welke variant dan ook). Het kostenargument is dan ook maar relatief imo: de lenzen gaan lang mee, eenmalige investering, dus het hoeft geen groot nadeel te zijn.

Mocht je nog een grip overwegen, zorg dan dat je iig de grip van de K10D een keer goed hebt gevoeld. Zelf vond ik hem aanmerkelijk minder lekker voelen dan de body, maar dat is persoonlijk, dus ook zeker gaan voelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mij ook maar weer eens een vraag (of 2)

1. Wil een groothoek kopen, geen fish eye.
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM of
Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG HSM of
Pentax SMCP-DA 12-24mm f/4 AL (IF).

Is er iemand met ervaring met 1 van de lensjes? En waarom is de 10-20 goedkoper dan de 12-24?
Laat de lens meenemen uit de US , dus maak gebruik van de fijne $ koers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:31:
Van mij ook maar weer eens een vraag (of 2)

1. Wil een groothoek kopen, geen fish eye.
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM of
Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 EX DG HSM of
Pentax SMCP-DA 12-24mm f/4 AL (IF).

Is er iemand met ervaring met 1 van de lensjes?
De Sigma 10-20 is een DC lens, wat inhoudt dat hij enkel voor cropcams is. Geen geweldige lens, en zeker niet als je hem naast de Tokina 12-24 houdt. Het pentaxbroertje zou nog iets beter moeten presteren, en op de F-mount was de tokina al mijn keuze ;)
En waarom is de 10-20 goedkoper dan de 12-24?
De 12-24 Sigma is een FF-lens, met een vrij bizarre architectuur (de énige non-fish-lens die op fullframe 12mm UWA geeft :P )

Optisch echter niet de meest sterke lens, hoop compromissen.
Laat de lens meenemen uit de US , dus maak gebruik van de fijne $ koers :)
Nice, maar ik zou dan dus lekker de pentax eigen lens pakken :) Ik heb ervaring met de Sigma 10-20 en de Tokina 12-24, en daarbij vond ik die laatste echt een stuk prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dus dan valt de 10-20 af en daarna ook de 12-24 van Sigma.. blijft over de pentax :)
Dan zit ik aan een $ 700 denk ik.. euro of 500.. 2e hands in NL zou ook optie zijn.. maar ja, wordt natuurlijk nooit aangeboden.

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
Pentax heeft het 12-24mm model aan Tokina "verkocht" voor de andere mountjes. ;)
(als ik mij niet vergis)

[ Voor 5% gewijzigd door SirNobax op 13-11-2007 20:56 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 20:41:
(de énige non-fish-lens die op fullframe 12mm UWA geeft :P )
voigtländers ultrawide heliar uitgezonderd natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 21:49
je zegt vooral op RAW te schieten, doe je dit vanwege de scherpteproblemen die de jpeg-processor in de camera heeft?

Gedeeltelijk. De hoofdredenen zijn A: dat ik met RAW niet hoef na te denken over de witbalans tijdens het fotograferen omdat ik dat gewoon achteraf kan instellen; B dat ik veel minder kwaliteit verlies als ik foto's nabewerk.

En zijn er echt doelgroepen die meer dan 3 foto's per seconde nodig hebben?

Tsja... ik spreek namens mezelf; ik heb het niet nodig. Neo's opmerking over de mirror blackout is waar, maar kan mij persoonlijk geen bal schelen.

Overigens goed advies van Neo om naar verschillende merken te kijken maar als fanboy moet ik natuurlijk toch even benoemen dat de Pentax wel veel ergonomischer is en intuïtiever werkt vanwege HyperProgram (overschakelen van volautomatische belichting naar sluitertijd- of diafragmavoorkeur door simpelweg aan de instelringen bij je rechter duim of wijsvinger te draaien en terugschakelen met het groene knopje). Canon heeft meer keuze in modern glas, Pentax heeft meer keuze in oud glas. Canon heeft een beter flitssysteem, Pentax heeft beeldstabilisatie in de body. Zo kan je nog even doorgaan, uiteindelijk is het lood om oud ijzer welke camera van de twee de beste is volgens mij. Overigens kan je de Nikon D200 ook nog meenemen in je overweging, met daarbij min of meer dezelfde lood om oud ijzer-afweging.

patrick91: De Sigma 12-24 is een full-frame lens en daarom een stuk duurder. Ik vermoed dat de Pentax 12-24 de beste van de drie zal zijn maar als je de 10-12mm beter kan gebruiken dan de 20-24mm zou ik voor de Sigma gaan. Die 10-20 zou ook mijn keuze zijn aangezien de 12-24 wel erg ver overlapt met mijn 16-45.

Edit: Ja zeg, komen er even drie reacties op de post van patrick91 in de tijd dat ik dit zit te typen...

[ Voor 3% gewijzigd door mwolthers op 13-11-2007 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OConnor
@ neographikal: weet heel eerlijk nog niet precies wat mijn tak v/d fotografie is, weet alleen dat ik macro, stills, portret en night erg leuk vind. En begrijp dat IS vooral erg noodzakelijk wordt bij telelenzen (toch?). Wat je zegt over die grip: ik heb ernaar gekeken, maar ben niet van plan er direct een grip bij te kopen. komt later wel, nu eerst cam, dan lensjes en dan grip. maar als ze hem hebben liggen, voel ik 'm gelijk even aan :)

Trouwens over imitatiebatterijen, ik vind bij zoeken eig'k alleen imitatiebatterijen, of accu's waar niet bij staat of ze origineel zijn. Als ik bij een normale shop een nep-accu koop (wel "merk" en 2 jaar garantie) met een zo hoog mogelijke hoeveelheid mAh, zit het dan goed, of zeggen jullie toch, ga voor een originele (iemand ervaring?)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
mwolthers schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:04:
patrick91: De Sigma 12-24 is een full-frame lens en daarom een stuk duurder. Ik vermoed dat de Pentax 12-24 de beste van de drie zal zijn maar als je de 10-12mm beter kan gebruiken dan de 20-24mm zou ik voor de Sigma gaan. Die 10-20 zou ook mijn keuze zijn aangezien de 12-24 wel erg ver overlapt met mijn 16-45.

Edit: Ja zeg, komen er even drie reacties op de post van patrick91 in de tijd dat ik dit zit te typen...
Ik absoluut niet. De 10-20 is optisch beduidend minder. Minder scherp, véél minder contrastvol, en de Tokina/Pentax doet dat echt geniaal en minder relaxt gebouwd. De enige voordelen zijn de 2mm extra en de HSM motor, maar die laatste zit geloof ik niet eens in de K-mount variant? (not sure).
Verder heeft de 10-20 veel moeilijker te fixen vervormingen. Als voordeel van de tokina heeft hij de 2mm extra en wat meer flare-resistentie dan de tokina. Aan de andere kant heb ik partygeschoten en al met het ding, en echt problemen heb ik er nooit mee gehad, en dat echt de situatie is om flares tegen het lijf te lopen.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1181/528228778_08b6878080.jpg
Zoek de flares :P

De problemen met CA's die je over de tokina btw nogal eens leest hebben alleen betrekking op de eerste paar batches, en aangezien we nu bij iets van Batch 20 zitten, hoef je daar niet echt bang meer voor te zijn :+ Sowieso zijn CA's iets wat je bij een UWA mag verwachten, en zeker bij een zoom-lens, maar de CA's die mijn tokina toendertijd liet zien waren echt makkelijk te fixen.

Kortom, tenzij je écht die 2mm nodig hebt, zou ik lekker voor de tokina gaan. Want zelfs als je die 2mm extra pakt, dan krijg je er niet alleen een zwik vertekening, maar ook erg moeilijk te fixen vervórming bij.

Om maar te zwijgen over Sigma's QC van de laatste tijd, want die is natuurlijk echt om te janken, en even terug naar de states ga je niet met je lens.

Tis dat je geen Canon hebt, dan was dit hele gesprek zooo veel makkelijker ;)

edit: en wat ik me ineens bedenk, de SMC-coating van pentax zou de 12-24/4 ook nog minder moeten laten flaren. De problemen die er niet eens waren zijn nu ook weg :+

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 13-11-2007 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OConnor schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:17:
@ neographikal: weet heel eerlijk nog niet precies wat mijn tak v/d fotografie is, weet alleen dat ik macro, stills, portret en night erg leuk vind. En begrijp dat IS vooral erg noodzakelijk wordt bij telelenzen (toch?).
IS in de Canon lenzen kent zo zijn kuren. Ik ken en paar persfotografen die je er wat over kunnen vertellen. Maar goed, alles wat mechanisch is zal slijten. dus ook de SR in de Pentax. Verder zijn er mensen die last hebben van de IS in de lens: ze worden duizelig. Da's heel persoonlijk natuurlijk en het gebeurd niet vaak. Maar het zal je maar overkomen als je net 800 euro hebt neergelegd. Verder houdt de IS zichzelf een beperkte tijd ingesteld. Ik heb zelf gemerkt dat hij daarna een soort reset krijgt wat een springerig beeld oplevert. Niet elke IS lens deed dit, maar sommige lenzen waren zo rap dat ik nooit lang de knop half ingedrukt hoefde te houden.
Ik beweer niet dat ze allemaal om de zoveel tijd voor service weg moeten. Als ik dat gesuggeerd heb dan moet ik dat zeker terugnemen. Maar als het gebeurd...je tekst lezend, ben jij geen pro en is het niet zo dat je het hele zwikkie elk jaar voor controle naar Cannon wilt sturen.
Tenslotte over Canon: er wordt veel over geroepen, maar het zijn best goede cameras en sommige lenzen zijn echt om te smullen. Dus je zult je er geen bult aan vallen. Maar voor wat jij wilt denk ik dat Pentax net zo goed kan uitpakken. En ik denk goedkoper..

Verder ben ik het niet eens met de suggestie dat SR in de body alleen wat oplevert bij telelenzen. Sterker nog, boven 300 mm kan je beter in een driepoot pakken en SR uitzetten. De een kan er wat meer mm' ers uithalen dan de ander, maar Pentax SR heeft bij flink tele echt wel zijn grenzen. Voordeel van de dure IS lenzen van Canon is dat ze wel met IS op de driepoot werken. Maar dan betaal je er ook flink voor !
Ik gebruik SR op de Pentax dus ook voor groothoekopnames: 20 mm en iso 800 een sluitertijd van 1/15 sec omdat er gewoon niet meer licht is. Met IS. En dat scheelt echt.. Het hangt er gewoon vanaf hoe de situatie is, hoeveel licht er is en wat de objecten zijn. Ook heb ik heel wat landschapsfotos met beperkt licht met SR nog kunnen maken die zonder SR nooit scherp waren geworden (omdat ik geen statief bij me had). Het is maar hoe je het benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:21:
De enige voordelen zijn de 2mm extra en de HSM motor, maar die laatste zit geloof ik niet eens in de K-mount variant? (not sure).
De K-mount vanaf de K10D ondersteunt ook HSM/USM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:12:
[...]

De K-mount vanaf de K10D ondersteunt ook HSM/USM.
Ah, k.

Dan nu nog de vraag hoe nuttig je HSM echt vindt op een UWA ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Even afdwalen van het onderwerp, vandaag de Metz 48 AF-1 in huis gehaald. 229,- (maar vast ook wel voor 199,- te krijgen). Heb daarvoor mijn sigma 28-80 f2.8 met frontfocus kunnen in ruilen.
De eerste tests zijn veel belovend. In iedergeval beter dan de soligor flitser die ik hiervoor had. Duidelijke handleiding, goed en stevig gebouwt, AF hulplicht werkt goed, en de exposure lijkt goed mischien lichte onderbelichting, maar das volgens mij ook met de orginele pentax flitsers. Hij laat snel op en heeft echt oneindige mogenlijkheden.

Eerste test:

Zonderflits:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/zonderflits.jpg

Met directe flits geen Ev aanpassingen
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/metflits.jpg

Directe flits Ev -1 flits
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin1.jpg

Directe flits Ev -2 flits
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin2.jpg

Directe flits Ev -3 flits
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin3.jpg

Directe flits Ev -3 flits, +1 body
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin3plus1.jpg

Directe flits Ev -3 flits, +2 body
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin3plus2.jpg

Indirecte flits Ev -3 flits, +2 body
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin3plus2indirect.jpg

Indirecte flits Ev -3 flits, -2 body regeling flits, +2 body
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v345/chemicalpiet/flitsmin3plus2min2indirect.jpg

Direct vanuit raw, nergens aangezeten. Daarna verkleint en scherpergemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Frank|A op 14-11-2007 01:05 ]

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 23:40:
[...]

Ah, k.

Dan nu nog de vraag hoe nuttig je HSM echt vindt op een UWA ;)
Het zit er ook gewoon niet in hoor, de Sigma 10-20 voor de K-mount heeft (nog) geen HSM.
Geen enkele Sigma lens voor Pentax K-mount heeft HSM :)

Al wordt op ebay graag iets anders beweerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Henk schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:21:
[...]

Ik absoluut niet. De 10-20 is optisch beduidend minder. Minder scherp, véél minder contrastvol, en de Tokina/Pentax doet dat echt geniaal en minder relaxt gebouwd. De enige voordelen zijn de 2mm extra en de HSM motor, maar die laatste zit geloof ik niet eens in de K-mount variant? (not sure).
Verder heeft de 10-20 veel moeilijker te fixen vervormingen. Als voordeel van de tokina heeft hij de 2mm extra en wat meer flare-resistentie dan de tokina.
Ok ik was niet op de hoogte van het kwaliteitsverschil en redeneerde vanuit praktisch oogpunt. Had ik er natuurlijk ook even bij kunnen zetten...

Overigens bij mijn weten heeft alleen Pentax zelf SDM en zit er dus geen HSM-motor in het Sigma-objectief met Pentax-vatting.

Overigens zou ik graag eens horen hoe die nieuwe Metz flitser presteert in vergelijking met de Pentaxen en de Sigma 500... Ik overweeg om de Metz aan te schaffen maar wie kan me de voor- en nadelen ten opzichte van de ongeveer even dure Pentax 360 benoemen? Zelf kom ik op een hoger richtgetal voor de Metz. Kan de Metz ook alle kanten op bewegen eigenlijk? En zijn HSS en draadloos flitsen op de Metz net zo betrouwbaar als op de Pentax? (The Alchemist bedankt voor je testopnames!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu de eerste SDM lenzen in de rotatie zijn verwacht ik dat er een aantal sigma engineers dat spul zit te reverse engineeren en dat de eerste HSM lenzen voor Pentax ook wel zullen komen. Of misschien licenseert pentax de technologie gewoon aan sigma, maar willen ze de eerste batch SDM zelf verkopen omdat dit marketingtechnisch voordeel oplevert (logisch ook, ze verzinnen die techniek :P).

Wisten jullie overigens dat er een Tamron 70-200 2.8 in K-mount komt (zonder SDM overigens)? 'T ding moet ca. 800 euro gaan kosten geloof ik. Eindelijk weer normale telelenzen in productie! Weer een iets langere optie naast de 50-135. Alhoewel ik niet echt vaak op tele zit (ik heb 16-55 en 135mm tot mijn beschikking, en ik zit eigenlijk altijd in de 16-55 range), zie ik wel in dat Pentax dit kan gebruiken omdat voorheen altijd een anti-pentax argument was dat er geen lange lenzen in het systeem zitten. Wat dan enkel nog uitblijft zijn de 200 en 300mm primes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:55:
[...]

IS in de Canon lenzen kent zo zijn kuren. Ik ken en paar persfotografen die je er wat over kunnen vertellen. Maar goed, alles wat mechanisch is zal slijten. dus ook de SR in de Pentax. Verder zijn er mensen die last hebben van de IS in de lens: ze worden duizelig. Da's heel persoonlijk natuurlijk en het gebeurd niet vaak. Maar het zal je maar overkomen als je net 800 euro hebt neergelegd. Verder houdt de IS zichzelf een beperkte tijd ingesteld. Ik heb zelf gemerkt dat hij daarna een soort reset krijgt wat een springerig beeld oplevert. Niet elke IS lens deed dit, maar sommige lenzen waren zo rap dat ik nooit lang de knop half ingedrukt hoefde te houden.
De IS springt alleen wanneer je hem heel kort achter elkaar activeert. Normaal heb je hier geen last van aangezien je de sluiter of AF-knop toch wel ingedrukt houdt om je onderwerp te volgen. Dit is trouwens ook een tip voor de Pentax mensen hier, afaik heeft de K10D er gewoon ondersteuning voor: koppel je AF los van je lichtmeter. Het geeft je een hoop flexibiliteit :)
Maar als het gebeurd...je tekst lezend, ben jij geen pro en is het niet zo dat je het hele zwikkie elk jaar voor controle naar Cannon wilt sturen.
Geen fulltime prof nee, maar ik verdien er genoeg mee ;) Maar je hoeft er niet standaard mee langs Canon en de pro's hebben een CPS-account. Dan krijg je direct een leenlens/toestel mee, dus dat is niet zo'n probleem :)
Tenslotte over Canon: er wordt veel over geroepen, maar het zijn best goede cameras en sommige lenzen zijn echt om te smullen. Dus je zult je er geen bult aan vallen. Maar voor wat jij wilt denk ik dat Pentax net zo goed kan uitpakken. En ik denk goedkoper..

Verder ben ik het niet eens met de suggestie dat SR in de body alleen wat oplevert bij telelenzen. Sterker nog, boven 300 mm kan je beter in een driepoot pakken en SR uitzetten. De een kan er wat meer mm' ers uithalen dan de ander, maar Pentax SR heeft bij flink tele echt wel zijn grenzen. Voordeel van de dure IS lenzen van Canon is dat ze wel met IS op de driepoot werken. Maar dan betaal je er ook flink voor !
Mnou, nou, ik ben niet zo happy met de IS-unit van de 70-200/2.8IS op een statief. Ik gooi hem dan ook gewoon uit tenzij 'ie genoeg beweging heeft om te compenseren (wind e.d.) Anders gaat hij een beetje zoeken heb ik het idee. Het kan zijn dat het op de langere tele's beter werkt door de hogere gevoeligheid voor beweging. Sowieso is de eerste generatie IS die op veel supertele's van Canon zit niet écht de meest geniale...
Ik gebruik SR op de Pentax dus ook voor groothoekopnames: 20 mm en iso 800 een sluitertijd van 1/15 sec omdat er gewoon niet meer licht is. Met IS. En dat scheelt echt.. Het hangt er gewoon vanaf hoe de situatie is, hoeveel licht er is en wat de objecten zijn. Ook heb ik heel wat landschapsfotos met beperkt licht met SR nog kunnen maken die zonder SR nooit scherp waren geworden (omdat ik geen statief bij me had). Het is maar hoe je het benaderd.
Dat bedoelde ik eigenlijk. 1/15de is ook zonder stabilisatie op een groothoek prima uit de hand te schieten. Het grote voordeel is dat je richting 1/3de kunt, maar je onderwerpen blijven vaak niet zo lang stil staan. De 1/30ste die je dan met IS/VR/AS/etc op een tele nog weet te halen, is wel voldoende om vaak een mens of iets dergelijks scherp te krijgen :) Daarom vind ik IS op een tele over het algemeen een stuk nuttiger dan op een WA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:32:
Nu de eerste SDM lenzen in de rotatie zijn verwacht ik dat er een aantal sigma engineers dat spul zit te reverse engineeren en dat de eerste HSM lenzen voor Pentax ook wel zullen komen. Of misschien licenseert pentax de technologie gewoon aan sigma, maar willen ze de eerste batch SDM zelf verkopen omdat dit marketingtechnisch voordeel oplevert (logisch ook, ze verzinnen die techniek :P).
Dat denk ik niet, aangezien Sigma zelfs voor Sony voorlopig geen HSM in de lenzen stopt wegens te klein marktaandeel. Reverse-engineeren kost geld enzo.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:38:
[...]

Dat denk ik niet, aangezien Sigma zelfs voor Sony voorlopig geen HSM in de lenzen stopt wegens te klein marktaandeel. Reverse-engineeren kost geld enzo.. ;)
Mja, dat is ook waar.

Ach, we zullen het zien. Laten we het maar gewoon hopen met z'n allen, O.K.? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
neographikal schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:36:
[...]

De IS springt alleen wanneer je hem heel kort achter elkaar activeert. Normaal heb je hier geen last van aangezien je de sluiter of AF-knop toch wel ingedrukt houdt om je onderwerp te volgen. Dit is trouwens ook een tip voor de Pentax mensen hier, afaik heeft de K10D er gewoon ondersteuning voor: koppel je AF los van je lichtmeter. Het geeft je een hoop flexibiliteit :)
Kun je hier wat meer over vertellen?
Ik zie de de voordelen niet zo 1,2,3. Kun je een voorbeeld geven waarvoor dat loskoppelen handig is?

BVD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

Electronical schreef op maandag 05 november 2007 @ 22:56:
[...]

Niet out-of-the-box volgens mij, als je dat bedoelt. Wat je wel kan doen is een remote control voor deze camera modificeren of zelf in elkaar zetten en ervoor zorgen dat deze periodiek de sluiter kan bedienen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar dit: Instructables - Pentax DSLR cable shutter release

[afbeelding]

Met behulp van deze schakeling (die overigens prima werkt), wat randelektronica (zoek maar eens op timer, NE555 in combinatie met een relais), kun je ervoor zorgen dat de sluiter iedere x seconden/minuten sluit.
Vetjes, ik heb een velleman mk111 bouwkitje gekocht en die op mijn camera gebouwd, werkt perfect :D

Makerij Hofman

• StefandeGroot
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-08 22:53
Ik heb net maar even de eerste review geschreven over een Pentax-objectief hier op Tweakers. Ik heb dat gedaan voor de DA70. :9~

Ik hoop dat de review een beetje goed is.. :X Is mijn eerste review. ;) Hopelijk gaan er anderen ook eens wat reviews daar voor Pentax-objectieven toevoegen. Maakt het kiezen voor een nieuw objectief toch wat makkelijker lijkt me. Gebruikers ervaringen zeggen toch meer dat wat specs van de lenzen. >:)

Verwijderd

neographikal schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:36:
[...]

Geen fulltime prof nee, maar ik verdien er genoeg mee ;) Maar je hoeft er niet standaard mee langs Canon en de pro's hebben een CPS-account. Dan krijg je direct een leenlens/toestel mee, dus dat is niet zo'n probleem :)
Ik bedoelde niet jijzelf, maar degene die om het advies vroeg (OConnor).
Mnou, nou, ik ben niet zo happy met de IS-unit van de 70-200/2.8IS op een statief. Ik gooi hem dan ook gewoon uit tenzij 'ie genoeg beweging heeft om te compenseren (wind e.d.) Anders gaat hij een beetje zoeken heb ik het idee. Het kan zijn dat het op de langere tele's beter werkt door de hogere gevoeligheid voor beweging. Sowieso is de eerste generatie IS die op veel supertele's van Canon zit niet écht de meest geniale...
Dat heb ik inmiddels ook begrepen. Die 'oude meuk' zit nu ook op de goedkopere IS lenzen, zo hoorde ik. Maar de nieuwe IS lenzen zijn wel veel beter. Maar of dat al doorgevoerd is op de huidige 70-200 IS weet ik eerlijk gezegd niet.
Trouwens wel een grappige anekdote.Ik was van de zomer in het park Beekse Bergen en daar kan je op bepaalde avonden tot nog heel laat onder begeleiding in het park rondsnuffelen. Afijn, de kids en mijn vrouw in de eerste de beste pannekoekentent gedumpt rond een uur of 6, en ik terug naar het park. Mijn eenvoudige 50-200 erop en ik sluit mij aan bij een groepje wildliefhebbers. Samen met met twee vrouwen, die helemaal behangen waren met Panasonic video spul, liep ik met veel wit omde nek met opschrift Canon naar binnen. Drie van de vijf heren hadden een F4 70-200, de vrouw en de laatste 2 mannen de versie met IS F2.8. Geen enkele Nikon, alleen die rare snuiter met een Pentaxje...
We stonden op de brug naar de nijlpaarden te kijken met het licht een beetje schuin voor ons laag aan de horizon. Tegenlicht dus als je wat wil dan moet je compenseren. Sluitertijden vallen dan rap terug en al snel werd het stil bij de Canon F4 mensen. De drie met IS knipten vrolijk door. Ik had het daar wel moeilijk, maar ik haakte vooral af omdat het zoveel moeite kostte na 5 fotos nog een keer een groepje liggende bullebakken vast te leggen. Daarna raakte ik de mensen wat kwijt want we gingen allemaal een eigen route af op een tempo zoals het ons uitkwam. Afspraak 10.00 `s avonds in het restaurant en dan en groupe terug. In het restaurant zag ik de rhino-fotos van de mensen met IS lenzen op hun lcd's. De meesten trokken toen nog 1/30 tot 1/60 ste, voornamelijk omdat ze niet compenseerden ("doe we in de software wel") en natuurlijk profiteerden ze van een flink snelheidsvoordeel door F2.8.(de meesten zaten op 175 mm, en bijna iedereen had een 30d, eentje een dacht een 350d). Ik moest het doen met drie goede 1/15 sec fotos op 170 mm F4.5, maar wel goed belicht op iso 1250 ( bewust geen 1600 erop gezet). Die van mij waren duidelijk scherper dan die van hun. Alleen de ruis hè en dus was dat van mij 'maar niks....' Neat Image deed wonderen' ;)
Het grote voordeel is dat je richting 1/3de kunt, maar je onderwerpen blijven vaak niet zo lang stil staan.
In het bovenstaande verhaaltje deed het onderwerp niet anders. Tuurlijk werkt dat niet altijd zo. Maar bij landschapsfotos met groothoek zo uit de hand werkt het ook, mits het niet stormt bijvoorbeeld .... :)

Verwijderd

[b
Wisten jullie overigens dat er een Tamron 70-200 2.8 in K-mount komt (zonder SDM overigens)? 'T ding moet ca. 800 euro gaan kosten geloof ik.
In de voorbestelling (net als bij cheap tickets van de KLM....) krijg je er al 100 euro af.
Een Canon en Nikonvariant is in Duitsland al gesignaleerd en kort aan de tand gevoeld. Primaire reaktie: minder solide dan de Tamron 28-300, teveel plastic, front heavy. Minder prettig in de hand op kleine lichte camera dus.
Maar helaas geen plaatjes, laat staan een oordeel erover. Afwachten dus. Maar het is zeker een optie, alhoewel ik weinig trek heb in snel glas in een te goedkope behuizing. Da's vragen om problemen...heeft iemand trouwen servaring over de service van Tamron in Nederland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Post 'ns wat plaatjes van liggende bullebakken? :-)
(en canon bullebakken?) :D

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2007 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

ThunderNet

Flits!

Heeft pentax zelf geen 70-200 f/2.8 dan? :)
Merkeigen is voor mij vaak een reden om toch voor een iets duurder objectief te gaan :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 09:39:
Heeft pentax zelf geen 70-200 f/2.8 dan? :)
Merkeigen is voor mij vaak een reden om toch voor een iets duurder objectief te gaan :)
Geen 70-200 F2.8 nu in productie nee, wel een FA* 80-200/2.8 ED [IF] :
General Description

Product Information
Exact Name SMC PENTAX-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED
Color silver-black
Years of Production 1994 ~ 2004
Availability : used, several times a year
en 1510 gram :)
Ik heb net maar even de eerste review geschreven over een Pentax-objectief hier op Tweakers. Ik heb dat gedaan voor de DA70.

Ik hoop dat de review een beetje goed is.. Is mijn eerste review. Hopelijk gaan er anderen ook eens wat reviews daar voor Pentax-objectieven toevoegen. Maakt het kiezen voor een nieuw objectief toch wat makkelijker lijkt me. Gebruikers ervaringen zeggen toch meer dat wat specs van de lenzen.
Ja hij is oke, hier hebben we wel wat aan denk ik. Apart van die zonnekap!

Eind eerste alinea : Dit wendt even de d weghalen.
Midden tweede alinea staat er : de fitlermaat -> filtermaat.
En in de 3e alinea staat, met een F-waarde van 2.4 heb je veel scherptediepte, ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar op 2.4 heb je minder scherptediepte dan op F8 bv. Korte DOF.
In ieder geval heb je gelijk als je zou zeggen, je hebt veel ruimte om te spelen met scherptediepte!
De bijzin daarna klopt wel. En het mag wat vloeiender, maar verder erg duidelijk over hoe en wat met dit objectief. Met die paar correcties leest het fijner, dus als je zou kunnen ;) (Y)

Ik heb geen originele Pentax AF objectieven :P dus ik kan er ook geen toevoegen.
misschien over een tijdje ( O-) )

Hopelijk komt er binnenkort wat nieuws over de DA* 60-250!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:50

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:19:
[...]

Geen 70-200 F2.8 nu in productie nee, wel een FA* 80-200/2.8 ED [IF] :

[...]

en 1510 gram :)

[...]
Prima dan toch? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 14:19:

Eind eerste alinea : Dit wendt even de d weghalen.
Midden tweede alinea staat er : de fitlermaat -> filtermaat.
En in de 3e alinea staat, met een F-waarde van 2.4 heb je veel scherptediepte, ik weet niet precies hoe je dit bedoelt, maar op 2.4 heb je minder scherptediepte dan op F8 bv. Korte DOF.
In ieder geval heb je gelijk als je zou zeggen, je hebt veel ruimte om te spelen met scherptediepte!
De bijzin daarna klopt wel. En het mag wat vloeiender, maar verder erg duidelijk over hoe en wat met dit objectief. Met die paar correcties leest het fijner, dus als je zou kunnen ;) (Y)

Ik heb geen originele Pentax AF objectieven :P dus ik kan er ook geen toevoegen.
misschien over een tijdje ( O-) )
Ik zal het komend weekend eens wat corrigeren. Bedankt voor je opmerkingen. 8) Ik zal voor de duidelijkheid er ook nog wat foto's erbij gaan plaatsen. Eens kijken hoe dat precies werkt....
Als ik nog tijd heb dan zal ik ook nog een review van m'n FA43 gaan schrijven. Hopelijk met minder spelfouten. Zal denk ik wel, want als ik thuis heb maak ik er minder... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Mooie review stefan. Waarschijnlijk ook de eerste moderne prime die op mijn lijstje op nr. 1 staat. En daarna denk ik ook de fa43 als die te krijgen is :P
Ik nijg sterk naar een prime setup aangezien ik al helemaal verlieft ben op mijn -M 50mm en de -M lenzen zijn nou niet echt het makkelijkst in gebruik, maar ze schieten mooie plaatjes dus dat geeft weer extra voldoening :P.
Misschien die nieuwe superzoom lens als reislens er bij. maar goed op dit moment even geen geld beschikbaar voor dure hobbies :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Mythrill schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 19:44:
Misschien die nieuwe superzoom lens als reislens er bij. maar goed op dit moment even geen geld beschikbaar voor dure hobbies :S
Je bedoelt de 18-250 lens??
Daar denk ik nu trouwens zelf aan, maar dan de Tamron-versie. Scheelt 75 euro.. Over 2 en een halve maand vertrek ik naar Chili toe en dan wil ik toch wel een compacte zoom-lens erbij. De Tamron 70-300 wil ik dan gaan verkopen. Voor mijn vakantie vind ik die te groot. Eigenlijk ook wat te zwaar... al is de 18-250 gelijkwaardig in het gewicht als ik me niet vergis. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
De 18-250 was geen DA* lens toch?

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Het is een gewone DA-lens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op woensdag 14 november 2007 @ 01:03:
Even afdwalen van het onderwerp, vandaag de Metz 48 AF-1 in huis gehaald. 229,- (maar vast ook wel voor 199,- te krijgen).
Heb hem ook sinds een week. Ik heb inmiddels beloofd voor een ander forum een reviewtje te maken. Nu nog de tijd vinden... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik ben benieuwd. Prijs en swiffel + tilt en een berg andere functies voor minder dan de pentax in dezelfde klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefandeGroot schreef op vrijdag 16 november 2007 @ 20:27:
De Tamron 70-300 wil ik dan gaan verkopen. Voor mijn vakantie vind ik die te groot. Eigenlijk ook wat te zwaar... al is de 18-250 gelijkwaardig in het gewicht als ik me niet vergis. 8)7
Zou kunnen dat ze gelijk zijn qua gewicht ja..Maar tov de Tamron hoef je dan iig geen kitlens meer mee, want dat dekt die DA (geen * inderdaad) 18-250 ook al af. Dus dat scheelt dan al wat in bagage :)
Prima dan toch?
Op zich wel:P O-) alleen nog even zorgen dat de bankrekening ook zegt : Prima!

Nee maar ff serieus, op mijn lijstje staat ie iig niet, tenminste...ik had er nooit zo over nagedacht :)
(80-200 F2.8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Hallo,

Ik heb een Vivitar MC 2x teleconvertor gekocht.
Deze heeft een pen voor de diafragma regeling en ook een 6 tal contactpunt doorverbindingen.
Toch moet ik bij het aan zetten van m'n k10d de brandpunt afstand invoeren en kan ik op de body zelf geen diafragma instellen.
Heb ik getest met een aantal objectieven, op geen enkele kan ik het diafragma regelen vanuit de body.
(diafragma ring op de objectieven staan op A)

Iemand ervaring mee of raad?

@The Alchemist : Kan de Metz 48 AF-1 ook draadloos flitsen met de k10d?

[ Voor 7% gewijzigd door BigBenBenny op 17-11-2007 14:56 ]

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik spreek even voor mijn beurt, maar ja de Metz kan dat, aangestuurd door de k10d flitser. Hij is niet inzetbaar als master itt de 58 ( je kunt hem dus niet gebruiken om andere flitsers wireless aan te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:40
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 00:22:
[...]

Heb hem ook sinds een week. Ik heb inmiddels beloofd voor een ander forum een reviewtje te maken. Nu nog de tijd vinden... :S
Jazeker, en we wachten geduldig in spanning af! ;)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, want hij is dus niet in productie.

Maar gelukkig is er sinds kort een 50-135 2.8, da's al langer lichtsterk spul dan dat er eerst was.

200, 300 (f2.8) en 60-250 (f4) komen er aan, hopelijk in de niet al te verre toekomst. :)

Achja, ik heb dat spul ook allemaal niet nodig, ik fotografeer echt zo weinig op tele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

BigBenBenny schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:12:
Hallo,

Ik heb een Vivitar MC 2x teleconvertor gekocht.
Deze heeft een pen voor de diafragma regeling en ook een 6 tal contactpunt doorverbindingen.
Toch moet ik bij het aan zetten van m'n k10d de brandpunt afstand invoeren en kan ik op de body zelf geen diafragma instellen.
Heb ik getest met een aantal objectieven, op geen enkele kan ik het diafragma regelen vanuit de body.
(diafragma ring op de objectieven staan op A)

Iemand ervaring mee of raad?

@The Alchemist : Kan de Metz 48 AF-1 ook draadloos flitsen met de k10d?
Lees even het hele topic door, ook deel 1 en 2, er is genoeg over geschreven...

Samenvatting:
- Zet eerst de teleconverter op de lens, en daarna het geheel op de body. Anders wordt de diafragma handel niet meegenomen...
- Zet in het C-menu van de camera 'Allow use of Aperture ring' op Enabled.
- Zet de body op M, en de diafragma ring op de gewenste waarde, en druk op het 'groene / AE-L' knopje op de belichting te bepalen.
Het diafragma is bij M lenzen niet direct op de body in te stellen: zet de diafragma ring op de gewenste waarde, druk op het magische knopje, en de body kiest dan de juiste sluitertijd.

Bij M lenzen kan de camera niet bepalen wat de brandpunt afstand is: daar heb je een moderne lens voor nodig... Als de TC het niet (goed) doorgeeft, behandelt de body de lens-combinatie als een M lens.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er hier ook nog mensen die a.s. zaterdag naar the zoom experience gaan in de jaarbeurs hallen in Utrecht? :) Je kunt interessante workshops volgen hoorde ik van een collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Helemaal mee eens maar:

-Ik zet steeds de convertor steeds eerst op de lens

-Allow use of Aperture ring staat op enable (heb een aantal M lenzen)

-Body op M enz... is voor M objectieven.

Het is nl een teleconvertor met contactpunten, het zou dus dacht ik mogelijk moeten zijn om het diafragma op de body in te stellen in combinatie met A objectieven (A op aperture ring) in vb stand P op de camera.
Brandpunt afstand geef je in bij aanzetten camera, diafragma doorgegeven via de contactpunten?
Ik krijg het niet voor elkaar, zal de contactpunten eens doormeten.

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:16:
Zijn er hier ook nog mensen die a.s. zaterdag naar the zoom experience gaan in de jaarbeurs hallen in Utrecht? :) Je kunt interessante workshops volgen hoorde ik van een collega.
Je kan inderdaad interessante workshops volgen, als je jezelf door de massa heen weet te ellebogen :P Helaas is Pentax zelf niet aanwezig op de beurs.
* MonkeySandwich gaat niet btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was het wel van plan, maar ik heb inmiddels dan al plannen met familie en anders zou het ren-ren-vlieg-vlieg worden en dat lijkt me ook niet echt leuk op zo'n beurs...Helaas..ik moet hem laten schieten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hee mensen

weet iemand toevallig een plek waar ik een Pentax flitser(of iets wat competible is) kan huren?. zoiets als de AF-540 FGZ of AF-360 FGZ ik heb binnekort een opdracht maar ff geen geld voor een nieuwe goede flitser! en dus kan ik geen bedrijven vinden die pentax spullen verhuren!.. wie o wie kan mij helpen? :)

tnx!

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen,

Dat soort dingen kun je denk ik niet huren hoor. Dat zijn meestal de meer duurdere artikelen.. Je zal in je omgeving mazzel moeten hebben... (qua lenen).

Ik ga niet naar de zoom experience, kan nooit op zaterdag.. en kon ik wel.. dan zou ik niet gaan. Te massaal, liever 1 op 1 cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 20:16:
Misschien dat ik nog wel kom. Heb sinds enkele maanden een k10d met kit lensjes. 18-55 en 50-200. Ik volg dit forum dan ook, heb echter nog te weinig verstand of ervaring van/met de camera om hier bijdrage te leveren. Zaterdag zou ik met mijn overbuur jongen wat foto's gaan schieten in omgeving Utrecht. Misschien is die Zoom Experience een leuke vervanger.

In ieder geval leuk om hier de discussies en tips te volgen.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm sjit :)

ik vind een 540 al duur zat.. haha. dan maar kijken hoe ik het anders ga oplossen..

gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Hoe hoog is je budget voor een nieuwe flitser dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen! Ga eens praten over lenzen zeg, onderhand 3/4 van dit topic gaat over flitsers, zo verschrikkelijk zonde.

Heeft nou helemaal niemand het leukere glas zoals de limited serie, een DA12-24, A* glas enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou het probleem is dat ik op dit moment geen geld heb voor de 540, maar die wil ik wel hebben want ik wil natuurlijk wel horizontaal kunnen draaien met flits.. daarom ff snel huren en over een tijdje kopen..

en ik wil best over lenzen praten :) ik heb laast de sigma 17-70 /f2.8-4.5 gekocht! en ben er heel blij mee :D iig beter dan de 18-55 lens..(ook al scheelt het niet veel)
StefandeGroot schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 09:36:
Hoe hoog is je budget voor een nieuwe flitser dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:33:
Mensen! Ga eens praten over lenzen zeg, onderhand 3/4 van dit topic gaat over flitsers, zo verschrikkelijk zonde.

Heeft nou helemaal niemand het leukere glas zoals de limited serie, een DA12-24, A* glas enz.?
^met hem :) Dat soort lenzen lijken mij toch de reden om voor een merk te kiezen, en is er hier dan niemand die toch wel enigzins blij wordt van de aangekondigde tokina 11-16/2.8? :P De kans dat dat ding naar pentax komt is namelijk ook nog eens aanwezig, met geile coatings enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
het is toch geen objectieven topic, maar een algemeen Pentax topic? schijnbaar hebben de Pentax-eigenaren meer behoefte om te praten over flitsers (op het moment)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad een algemeen topic maar ik wilde als (ex) ist DS-er graag laten weten hoe trots ik was op m'n FA35/2, A&FA50/1.7, FA77/1.8, A70-200/4, A100/2.8, A200/4 enz.

Pentax heeft erg leuk (prime)spul uitgebracht en dat vind ik jammer genoeg niet terug in dit topic waardoor Pentax net als een budgetmerkje overkomt.

Tuurlijk is het sinds de K100/10D veel lastiger geworden om leuk A(*), FA(*) glas te scoren maar des te groter is de voldoening als dat wél een keer lukt :)

Er wordt niet voor niets over LBA (Lens Buying Addiction) gesproken op het Pentax forum van DPreview, ik zat er ook helemaal in 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:48:
[...]

^met hem :) Dat soort lenzen lijken mij toch de reden om voor een merk te kiezen, en is er hier dan niemand die toch wel enigzins blij wordt van de aangekondigde tokina 11-16/2.8? :P De kans dat dat ding naar pentax komt is namelijk ook nog eens aanwezig, met geile coatings enzo...
Daarom snap ik ook niet dat er juist voor K-mount een apart topic is voor lenzen. Hier gaat het vooral over dslrs en accesoires, niet zozeer over lenzen :P

Er is toch ook een canonmount objectieven topic en een nikonmount objectieven topic. Ik zit hier nog niet lang; weet iemand waarom dat niet is voor Pentax, wiens glas het merk juist naar een hoger niveau tilt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:17:
Ik zit hier nog niet lang; weet iemand waarom dat niet is voor Pentax, wiens glas het merk juist naar een hoger niveau tilt? :P
daarom is er juist geen objectieven-topic nodig, bij de andere merken moet er gesproken worden over alle ellende die ze er mee hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:17:
[...]

Daarom snap ik ook niet dat er juist voor K-mount een apart topic is voor lenzen. Hier gaat het vooral over dslrs en accesoires, niet zozeer over lenzen :P

Er is toch ook een canonmount objectieven topic en een nikonmount objectieven topic. Ik zit hier nog niet lang; weet iemand waarom dat niet is voor Pentax, wiens glas het merk juist naar een hoger niveau tilt? :P
Tis een te klein merk, op zich wel begrijpelijk dat er dus geen apart topic voor is. Er is toendertijd voor gekozen om alles hierin te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Ik wil best wel praten hier over wat geile objectieven hoor. :+

Mijn Sinterklaaslijstje:
- DA 18-250mm F3.5-6.3 ED AL [IF]
- D FA 100mm Macro
- DA 12-24mm
- DA* 50-135mm f/2.8 ED AL[IF]SDM
- FA 31/1,8 zilver
- FA 77/1.8 zilver
- DA* 16-50mm f/2.8 ED AL[IF]SDM
- DA* 60-250 F4ED[IF] SDM
- DA 35mm F2.8 Macro Limited
- DA* 55mm F1.4 SDM
- DA* 200mm F 2.8 ED IF SDM
- DA 300mm F 4.0 ED IF SDM
- Nog een goede flitser.. :X
- Een goed statief, een 3-poot en een 1-poot
- De opvolger van de K10D :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
We hebben een overige merken topic. 't Is nu eenmaal zo dat het gros van de vragen over de Canon/Nikonlenzen gaat door het grote marktaandeel wat die merken hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 10:48:
[...]

en is er hier dan niemand die toch wel enigzins blij wordt van de aangekondigde tokina 11-16/2.8? :P
Wel, wel, wel! Hier wel! Ik hoop dat ie ook als Pentax verkrijgbaar wordt ja, kans dat Tokina hem onder eigen naam uitbrengt voor de Pentax-mount is nogal klein denk ik. Maar als DA* 11-16mm F2.8, zou goed kunnen. Mooie aanvulling op de DA* 16-50 F2.8 en DA* 50-135 F2.8.
Lijkt me een fijn ding..hopelijk horen we daar eind januari meer over.. :)

Misschien net zoals over nieuwe body's? K200D/K20D ?! Hopelijk!
En over de 60-250 waarom heen het nu best stil is..

Lastig als er straks gelijktijdig een 60-250 F4 en 11-16 F2.8 verkrijgbaar zijn :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pentax heeft de DA* 50-135mm F2.8 lens. Is er ook een uitvoering die verder kan tot bv 200mm.
Deze zou voor mij wat beter uitkomen met indoor sportfotografie. Als Pentax die niet heeft is er dan iemand die ervaring heeft met een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefandeGroot
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:01:
Pentax heeft de DA* 50-135mm F2.8 lens. Is er ook een uitvoering die verder kan tot bv 200mm.
Deze zou voor mij wat beter uitkomen met indoor sportfotografie. Als Pentax die niet heeft is er dan iemand die ervaring heeft met een ander merk.
Hopelijk volgend jaar komt de DA* 200mm F 2.8 ED IF SDM op de markt. Ik weet niet ofdat een lens is die wellicht wat voor je zou kunnen zijn. Mogelijk dat je echt naar een zoom-lens zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
StefandeGroot schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 11:38:
Ik wil best wel praten hier over wat geile objectieven hoor. :+

- FA 31/1,8 zilver

[...]

- DA* 55mm F1.4 SDM

[...]
Jummie :Y .

Naja, zal ongetwijfeld way over mijn budget zijn, maar ik klaag niet zodra die 1.4 er is. Mischien zullen dan de -M/-A F/1.4 wat goedkoper over de toonbank gaan.

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

BigBenBenny schreef:
Het is nl een teleconvertor met contactpunten, het zou dus dacht ik mogelijk moeten zijn om het diafragma op de body in te stellen in combinatie met A objectieven (A op aperture ring) in vb stand P op de camera.
Brandpunt afstand geef je in bij aanzetten camera, diafragma doorgegeven via de contactpunten?
Ik krijg het niet voor elkaar, zal de contactpunten eens doormeten.
P-shift kent Pentax (helaas) niet... (iets voor een firmware update Pentax?). Daarvoor moet je Tv of Av kiezen.
Het doormeten van de contactpunten kan nooit kwaad. Maar ik denk dat het gewoon niet werkt met een TC ertussen.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SirNobax schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 19:30:
Jummie :Y .

Naja, zal ongetwijfeld way over mijn budget zijn, maar ik klaag niet zodra die 1.4 er is. Mischien zullen dan de -M/-A F/1.4 wat goedkoper over de toonbank gaan.
SirNobax, met jouw glasservies zou ik als eerste investeren in een Katz Eye matglas. Je MF lenzen zullen je dankbaar zijn, en voor jezelf is 't ook een stuk prettiger: niet meer draaien aan de focusring tot je een rood vierkantje ziet (of diafragmeren en hopen dat 't goed komt), maar focussen totdat je ziet dat 't scherp is, en dat zie je direct.

Ik gebruik ook veel -M en -A lenzen, en ik zou in m'n *ist DS dit matglas voor geen goud meer willen missen. En zo'n matglas installeren kan iedereen, mijn hulpmiddelen waren 2 nagels en een tandenstoker... ;)

Nadeeltje van Katz Eye is wel dat ze via UPS versturen, en dat houdt bijna per definitie in dat je invoerrechten/BTW moet bijbetalen, dus tel 20 Euro+ op bij de nota. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:01:
Begin volgend jaar komt hopelijk de Pentax DA* 60-250 F4, tja, geen F2.8 zoom, het scheelt één stop, maar hij komt wel verder..Bijna het zelfde begin, maar wel tot 250mm. Daarna zal de DA* 200mm F2.8 prime ook niet wel lang op zich laten wachten. Een 300mm komt er ook aan, ook F2.8 dacht ik..

Bij andere merken (lees Canon en Nikon) kan je kiezen voor de 70-200 F2.8 met of zonder IS bij Canon en voor de 70-200 F2.8VR bij Nikon..en volgens mij is er ook nog een 80-200 F2.8 (iig ook van Tokina) zonder VR voor Nikon. En Sigma heeft een 70-200 (APO) (Macro) die trouwens ook voor Pentax te krijgen is, maar dan moet je wel erg goed zoeken...Er is trouwens een Non-APO een APO versie en een APO Macro versie geloof ik...en maar een van die is verkrijgbaar voor Pentax mount als ik het me goed herinner..misschien ook wel niet :P O-) :o

Beter komen de DA* 11-16 F2.8 en de 60-250F4 echt niet tegelijkertijd of vlak na elkaar :9 :o

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2007 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Het is nog helemaal niet duidelijk of er een DA(*) 11-16 komt... Hij zou denk ik wel bovenaan m'n verlanglijstje staan; 'k ben best wel groothoek-fanatiekeling en hij sluit perfect aan op m'n 16-45. Maar hij zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn en dan vraag ik me weer af of ik niet net zo goed voor de 12-24 kan gaan (zodat ik in de natuur minder vaak lenzen hoef te verwisselen). Die ene stop lichtsterkte is natuurlijk fraai maar voor mij niet heel belangrijk. 11-16 vind ik wel een beetje een vaag bereik; zo kort!

Eigenlijk zou ik liefst een vaste 12mm willen. De nu bestaande 14mm vind ik te kort op de 16-45 aansluiten om 'm te gaan halen maar meer groothoek zou best fijn zijn; ik denk even terug aan m'n analoge jaren, dat ik in de natuur enorm vaak m'n 24mm gebruikte en eigenlijk liefst een 20mm had willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je 16-45 op 16mm geeft nu hetzelfde beeld als de 24mm toen deed.
Wat de DA* 11-16 betreft heb je gelijk, dat weet ik ook, het is nog niet zeker, maar de kans is wel heel reeël. Komt dan ook hoog op mijn verlanglijstje...en dat botst met de 60-250 die daar al een tijdje staat :P Het is inderdaad een krap bereik..maar met prima wijde focal lengths er in ingesloten. Ik heb nu een 10-20 en redelijk vaak zul je de 10mm niet missen, als je maar 11mm zou kunnen gebruiken. Tja, als je ineens weer meer moet zoomen moet je wel wisselen..dat is een nadeel, maar dan heb ik vaak aan de 20 ook wel te kort. Kort bereik indeed, maar misschien valt er wel om heen te werken :)

Wat wel het mooie aan die lens is (puur onzin natuurlijk) is dat er 11, 12, 13, 14, 15 en 16 opstaat _/-\o_ nog niet eerder gezien..een lens die per mm omhoog telt op de schaalverdeling. 10-20 bv. doet 10, 12, 14, 17, 20. Ben benieuwd wat die Tokina 11-16 optisch zal gaan doen..en als dat erg leuk is, of ie dan ook echt in een Pentax jasje beschikbaar komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom komt pentax niet met iets van 17-70? (sigma en canon 24-70 hebben het wel) want ik vind de 18-55 en 16-45 net iets tekort schieten qua lengte.. dus als ze nou een hele mooie DA* 17-85 of uitbrengen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 16-45 f/4 en 50-135 f/2.8 lijken me wel een leuke set, maar dan 'zit' je met twee lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm, niet om het 1 of ander maar dat is wel vaak het idee bij dslr's :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar ik doe voornamelijk mode en nog een paar andere dingen waarbij ik niks aan 50-135 heb eigenlijk.. en de DA* 16-50 schiet net tekort.. maar ik zie dat ze een DA 17-70 gaan uitbrengen!.. zal vast een kloon zijn van de sigma 17-70 die ik al heb... hmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kom je dan tekort bij die Sigma? Wellicht is een 50/60/70mm prime een waardevolle aanvulling?

@Sirius: niet iedereen wil wisselen en geeft de voorkeur aan een alles-in-één lens. Wellicht lijkt dat niet zo voor de hand liggend, maar zo'n beetje alle fabrikanten hebben wel een 18-200 of 28-300 o.i.d in het programma: is dus gewoon markt voor.

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:50:
@Sirius: niet iedereen wil wisselen en geeft de voorkeur aan een alles-in-één lens. Wellicht lijkt dat niet zo voor de hand liggend, maar zo'n beetje alle fabrikanten hebben wel een 18-200 of 28-300 o.i.d in het programma: is dus gewoon markt voor.
Klopt, maar geloof mij maar dat je meer aan een 16-45 + 50-135 combo hebt dan een Sigma 18-200.......maar dat moet ieder voor zich weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:55:
[...]

Klopt, maar geloof mij maar dat je meer aan een 16-45 + 50-135 combo hebt dan een Sigma 18-200.......maar dat moet ieder voor zich weten :)
Misschien dat jij meer aan een multi lens combo hebt als een een one in all oplossing. Maar dat hoeft dus niet voor iedereen zo te zijn. Het is niet voor niks dat nikon's 18-200 zo populair is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn_tje schreef op woensdag 21 november 2007 @ 11:08:
[...]

Misschien dat jij meer aan een multi lens combo hebt als een een one in all oplossing. Maar dat hoeft dus niet voor iedereen zo te zijn. Het is niet voor niks dat nikon's 18-200 zo populair is.
Wat ik al zei: dat moet ieder voor zich weten....vergeet overigens niet dat de Nikkor optisch best aardig is én VR + AF-S heeft......zonder die laatste 2 was ie ongetwijfeld minder populair geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:50:
Wat kom je dan tekort bij die Sigma? Wellicht is een 50/60/70mm prime een waardevolle aanvulling?

hey nee ik kom niks tekort bij de sigma.. maar ik vroeg me alleen af of pentax die nog ging maken... ik vind het een waardevolle toevoeging tot het lenzen pakket bij pentax.. voor mensen die niet naar telezoom willen maar bij breedhoek/standaard zoom willen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:55:
[...]

en ja dat ben ik met je eens :D maar toch heb ik liever een DA* 17-70 ofzo.. want ik gebruik die 50-135 bijna nie. (zou het niet erg vinden om hm te hebben hoor :) don't get me wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:06:
[...]

hey nee ik kom niks tekort bij de sigma.. maar ik vroeg me alleen af of pentax die nog ging maken... ik vind het een waardevolle toevoeging tot het lenzen pakket bij pentax.. voor mensen die niet naar telezoom willen maar bij breedhoek/standaard zoom willen blijven.
Ik zou dan toch liever een 16-45/4 of 16-50/2.8 hebben hoor... zo groot is de stap van 50 naar 70 niet :+

er even vanuitgaande dat die eerste 2 toch beter presteren dan een gerebrande sigma 17-70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StefandeGroot schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:03:
[...]

Hopelijk volgend jaar komt de DA* 200mm F 2.8 ED IF SDM op de markt. Ik weet niet ofdat een lens is die wellicht wat voor je zou kunnen zijn. Mogelijk dat je echt naar een zoom-lens zoekt?
Dank, maar ik zoek dus echt een zoomlens! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 21:38:
[...]

Begin volgend jaar komt hopelijk de Pentax DA* 60-250 F4, tja, geen F2.8 zoom, het scheelt één stop, maar hij komt wel verder..Bijna het zelfde begin, maar wel tot 250mm. Daarna zal de DA* 200mm F2.8 prime ook niet wel lang op zich laten wachten. Een 300mm komt er ook aan, ook F2.8 dacht ik..
Tja, geen F2.8 ;) Maar als ik naar de resultaten kijk van foto's die ik met een camera van een kennis maak, die 2.8 over het gehele bereik heeft (50-150mm Sigma op Canon), heb ik toch echt die 2.8 nodig.
Bij andere merken (lees Canon en Nikon) kan je kiezen voor de 70-200 F2.8 met of zonder IS bij Canon en voor de 70-200 F2.8VR bij Nikon..en volgens mij is er ook nog een 80-200 F2.8 (iig ook van Tokina) zonder VR voor Nikon. En Sigma heeft een 70-200 (APO) (Macro) die trouwens ook voor Pentax te krijgen is, maar dan moet je wel erg goed zoeken...Er is trouwens een Non-APO een APO versie en een APO Macro versie geloof ik...en maar een van die is verkrijgbaar voor Pentax mount als ik het me goed herinner..misschien ook wel niet :P O-) :o

Beter komen de DA* 11-16 F2.8 en de 60-250F4 echt niet tegelijkertijd of vlak na elkaar :9 :o
Ik denk dat ik hier wel mee aan de slag kan........ Ik zal een en ander eens naspeuren over deze lenzen op het net. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
Tja, als je per sé een zoompje in je 200/2,8 wil moet je op de tweedehandsmarkt zoeken naar een 80-200/2,8...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op woensdag 21 november 2007 @ 13:09:
[...]

Ik zou dan toch liever een 16-45/4 of 16-50/2.8 hebben hoor... zo groot is de stap van 50 naar 70 niet :+

er even vanuitgaande dat die eerste 2 toch beter presteren dan een gerebrande sigma 17-70
maar als die 17-70 nou even goed presteerd?.. waar ik wel van uitga.. want daar kunnen ze vast ook wel een DA* 17-70 van maken.. :) *blijft dromen..*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een DA* zal het wel niet worden denk ik, DA 17-70 gewoon kan beter..lijkt mij.
maar als die 17-70 nou even goed presteerd?.. waar ik wel van uitga..
Doe dat maar niet :) (p.s. ik heb ook een Sig 17-70..)

Iets met Pi enzo :)

Een 17-85 wordt het iig niet denk ik, een DA 17-70 zit al in de pijplijn geloof ik, weet niet in hoeverre ze daar dingen met Sigma mee samen doen, ontwerp hebben gekocht, of zelf van scratch zijn begonnen, heb geen idee.. Weet dat Tokina en Pentax goeie partners zijn wat dat betreft, maar volgens mij is dit het eerste dealtje dat Pentax dan met Sigma zou sluiten..als ze het ontwerp van hun hebben! Anyway, Pentax doet denk ik niet graag Canon na door een 17-85 uit te geven en met een 17-70 in de pijplijn, is het ook een beetje dubbelop..
Maar als ik naar de resultaten kijk van foto's die ik met een camera van een kennis maak, die 2.8 over het gehele bereik heeft (50-150mm Sigma op Canon), heb ik toch echt die 2.8 nodig.
Maar schiet je dan ook echt op diafagma F2.8, want als je die lens gebruikt, maar alsnog op F8 of F7,1 of F10 for that matter zit te schieten, dan maakt het geen zak uit...Tja als je alleen wide-open wilt schieten...
Maar goed kan geen kwaad eens bij de andere merken te speuren..weet niet of je je al ingekocht hebt bij Pentax (qua gear) of niet..?!

Ik speur trouwens met regelmaat op eBay, soms kom je dan dit tegen he...
en dan denk je nog, hoe durven ze :

RARE PENTAX SMC DA 16-45mm f4 ED MINT BRAND NEW BOXED

lol..ze liggen niet bij de bakker en ok, niet iedere fotozaak heeft ze misschien, maar kom op...RARE is toch wel ver gezocht. But then again, that's eBay :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2007 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een leuke (toch betaalbare) flitser voor op mn Samsung GX-1L (Pentax istDL2). Nu kwam ik dit op ebay tegen voor nog geen 100 euro inc. verzending (ex eventuele douane kosten): http://cgi.ebay.com/DEDIC...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Ik zag ik deze van het zeflde merk, maar dat lijkt mij op het oog niet zo'n degelijk ding: http://cgi.ebay.com/Auto-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Of zal ik toch wat meer geld moeten neerleggen voor een echte Pentax AF-360FGZ voor zo'n 160 euro inc. verzending: http://cgi.ebay.com/Penta...geNameZWD2VQQcmdZViewItem

Heb op het moment nog de standaard 18-55 lens en gebruik hem allround. Met een externe flitser wil ik in de wat donkerdere omgevingen zoals binnen bij feestjes wat mooiere foto's kunnen maken. Hopelijk kunnen jullie mijn keuze wat makkelijker maken.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houdt rekening met importrechten en BTW over je ontvangsten vanuit Hong Kong, het lijkt goedkoop, maar vaak is het na 6,7% importrecht (geloof ik) en 19% BTW erop helemaal niet meer zo goedkoop... En is het des te vervelender als er wat mis is met wat je hebt ontvangen. En het voor service terug moet naar Hong Kong. Kan een koopje zijn, maar vergis je niet :)
Ik kom op zo'n 221,60 uit. En voor 220 kan je hem ook al thuis hebben vanuit NL, haal je niet onnodig dingen op de hals :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 20:56:
[...]

maar als die 17-70 nou even goed presteerd?.. waar ik wel van uitga.. want daar kunnen ze vast ook wel een DA* 17-70 van maken.. :) *blijft dromen..*
Dan is Pentax té vrijgevig met zijn DA*-embleempjes en kan je de waarde ervan ook echt afschrijven naar 0. DA* moet net zoals L bij Canon of een gouden ringetje bij Nikon de pro-grade lenzen aangeven, niet één of andere consumerlens met verlopend diafragma waar ze een SMC-coating op gesmeerd hebben.

De sigma 17-70 is een leuk lensje, maar ik mag hopen dat er toch nog wel een kloof zit in de kwaliteit van dat ding en bijvoorbeeld een 16-50/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk wel ja, tussen dat ding en de nieuwe batch met 16-50's, want de eerste run schijnt niet zo'n goeie geweest te zijn..

Verder mee eens! DA* moet imo staan voor constant diafragma, goeie optics, geen megazoom (3,14x zoom max. bv. ) en natuurlijk weatherseal en SDM, welke route ze al op zijn met de huidige DA*'s. SDM in die 17-70 van hun zelf gooien is prima, geen idee of ze dat ook gaan doen, maar aan de andere voorwaarden kan ie imo nog niet zo snel komen...en dus is een DA jasje meer gepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had het niet over een gerelabelde sigma 17-70(of iets wat in de buurt komt) he?.. maar een nieuw ontwikkelde door pentax zelf..(bijvoorbeeld).. dus als die de kwaliteit zou kunnen halen van het DA* label.. mag die het van mij krijgen.. en zo niet dan blijft het een DA..

en Canon maak ook een L lens die netjes in de buurt komt.. EF 24-70mm f/2.8L USM.. dus waarom geen DA* van pentax..
Pagina: 1 ... 5 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.