SirNobax schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:56:
[...]
Huh?
Volgens mij gaat 1 van ons hier de mist in.
[edit] Of ik snap gewoon niet wat je bedoel
De lens is een 50-135mm lens. Aangezien iedere lens word aangeduid hoe hij op een FF werkt kan je dus terugrekenen naar Digitale MM's.
Dan word het dus een 80-216mm lens op onze 1.6x crop sensor.
Echt te veel zoom naar mijn gevoel, zonder een echte tele te zijn.
Pentax crop is 1,5(3)x dus het wordt een 75-200 (206)
Op FF was de 7x/80 - 200/210 een populaire lens, dit is gewoon de reincarnatie van die lens op een dSLR. Dat het bereik jou niet ligt is natuurlijk prima (mij net zo goed ietwat minder, zo dat ik er geen €777 voor over heb, momenteel) maar dat maakt het nog geen rare lens of maat. 200mm op film was en is echt wel tele, dus 135mm op dSLR is dat ook. Zijn tegenwoordig gewoon verwend met budgettelezoom's tot 300mm die daarmee eigenlijk het beeld geven van een 450mm/480mm lens op film.
Een 16-50mm word een ander verhaal, begint redelijk wijd, lichtsterk en uitgezoomd ingezoomd een mooie portretlens. En het ziet er ook niet zo onhandig groot uit als de 50-135. Dus daar zal waarschijnlijk meer vraag naar zijn.
Allicht, maar de 16-50 is niet zo goed ontvangen in tests voor alsnog (CA/soft/decentered etc). De 50-135 daarentegen is een stuk beter (meen ik me te herinneren:P) en bovendien is het een lens waar veel mensen die meer willen en die vroeger zo'n 70-210 hadden op film, echt op zitten te wachten! Zoals gezegd, een mooie portretlens en zo'n mooie lichtsterke was er nog niet. (Behalve idd in MF primes)
In studio's lijkt mij MF persoonlijk niet zo handig, al werk je ws. vanaf een statief en heb je regelmatig een vaste afstand, toch lijkt AF me wel een voordeel, maar goed ik ben geen portret/studio fotograaf....anyway, lijkt me dus dat de komst van deze lens best belangrijk was voor een redelijk groep mensen.
In het 16-50 gebied heb je toch veel mensen die daar al iets voor hebben, Sig17-70, Pentax12-24, 18-55, Sig18-50 f.28, Sig12-24 en waarschijnlijk nog een aantal, dus daar wachten alleen mensen op die om reden van lichtsterkte/DOF/weatherseal/USM-achtige AF/(LBA redenen) die lens nodig hebben
Kortom, of er veel meer vraag is naar de 16-50 dan naar de 50-135 weet ik niet, wel kan ik zeggen dat ik de beschikbaarheid van de DA*'s een tijdje geleden wel in de gaten heb gehouden en dat over het algemeen gezien de 50-135 bij div. winkels eerder op voorraad verscheen (en daar weer uit verdween) dan de 16-50 die langer op zich liet wachten

Dit geldt zeker ook voor eBay, waar een tijd terug het aantal aangeboden 16-50 vs. 50-135's ong 1:4 á 1:5 was
* Vanmiddag in de PW weer even van alle Pentax Objectieven de prijzen ingevuld (voor zover de shops niet gelocked waren)