Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste
Acties:
  • 96.724 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 14829

Mythrill schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:12:
Shit, had vandaag een LX kunnen winnen op ebay voor minder dan 200 euro |:(
200 Euro??? Da's wel heel erg weinig! Hoe afgeleefd was 'ie en welke zoeker zat erbij?
Een jaar of 4 geleden heb ik m'n LX (3e generatie) verkocht voor 900 euro, body en zoeker only, maar dat was wel met FB-1/FC-1 zoeker...

Van dat geld heb ik ietsje later m'n *ist DS met kitlens gekocht, en toen was 't geld meteen weer op. :(
Nou ja, ik heb nog steeds veel plezier van de DS, en de LX had ik gekocht voor 1600 gulden en daar heb ik dik 8 jaar van mogen genieten. :)

• Yahrr
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
JWfx schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 10:44:
[...]

Waar heb je die gescoord?
Ik wil voor de vakantie ook nog 1 0f 2 extra batterijtjes en een grip scoren, vandaar.
Ehh, Bij Vimac dus: https://www.vimacdirect.n...9867d68e7e5e811f2a47cc323

Sorry voor de lange link.
En nog goedkoper geworden dan een jaar geleden.

[Voor 6% gewijzigd door Yahrr op 17-06-2008 19:27]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• MonkeySandwich
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 25-01 15:28
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:11:
[...]
200 Euro??? Da's wel heel erg weinig! Hoe afgeleefd was 'ie en welke zoeker zat erbij?
Een jaar of 4 geleden heb ik m'n LX (3e generatie) verkocht voor 900 euro, body en zoeker only, maar dat was wel met FB-1/FC-1 zoeker...

Van dat geld heb ik ietsje later m'n *ist DS met kitlens gekocht, en toen was 't geld meteen weer op. :(
Nou ja, ik heb nog steeds veel plezier van de DS, en de LX had ik gekocht voor 1600 gulden en daar heb ik dik 8 jaar van mogen genieten. :)
Hier is de link naar de verlopen veiling

Het lijkt me echt een geweldige SLR om te hebben. Nog nooit wat negatiefs over gelezen buiten het sticky mirror probleem om.
Ondertussen maar weer op ME Super jacht...

[Voor 9% gewijzigd door MonkeySandwich op 17-06-2008 20:00]

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mythrill schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:53:
[...]

Hier is de link naar de verlopen veiling

Het lijkt me echt een geweldige SLR om te hebben. Nog nooit wat negatiefs over gelezen buiten het sticky mirror probleem om.
Ik weet misschien nog wel een adresje in Enschede voor een LX :) (Politie Twente had ze vroegah)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• MonkeySandwich
Ook een betaalbaar adresje? LX-jes zijn over het algemeen rete duur en het is voor mij meer een verzamel object dan iets dat ik veel zal gebruiken. Af en toe naast mijn K100D misschien. Maar als je me een DM of mail wil sturen graag.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mythrill schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:07:
Ook een betaalbaar adresje? LX-jes zijn over het algemeen rete duur en het is voor mij meer een verzamel object dan iets dat ik veel zal gebruiken. Af en toe naast mijn K100D misschien. Maar als je me een DM of mail wil sturen graag.
Zijn motto is 'Goedkoper dan KB' :P Maar hij heeft heel veel 2e-hands cameraspul :)

• MonkeySandwich
KB?

Mythrill schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 19:53:
M.i. is de LX de mooiste camera die Pentax ooit gemaakt heeft, en zowel mechanisch, electrisch (electronisch kon je 't toen nog niet echt noemen ;)) en ergonomisch een juweeltje! Die 175 euro dat 'ie nu opgebracht heeft is een schijntje, zelfs met "alleen maar" een FA-1 zoeker en een Pentax-M 50mm 1:1.7 (die lens is voor 4 tientjes te verkopen op MP/eBay).
Maar ja, je hebt ernaast gevist... ;)

Ik heb mijn LX toen verkocht omdat ik 't ding onbewust in mint condition wilde houden, en 'm dus steeds minder meenam. Met m'n K2 had ik dat niet, want die was al afgeleefd toen ik 'm 25 jaar geleden 2e-hands kocht. "Zwart geanodiseerd messing" was bij aankoop al "messing met zo hier en daar wat zwarte vlakken" :+ dus dat ding kon overal mee naartoe, en hij doet 't nog steeds fantastisch. En voor gecontroleerde analoge opnames zweer ik nog steeds bij m'n MX.

Heb er nog steeds wel een beetje spijt van dat ik de LX verkocht heb, maar aan de andere kant gaf 'ie mij de mogelijkheid om de DSLR era te betreden. :)

Erasmo schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:10:
Zijn motto is 'Goedkoper dan KB' :P Maar hij heeft heel veel 2e-hands cameraspul :)
Korte Haaksbergerstraat? Zo ja, dan heb je een echte liefhebber met pure passie voor vintage te pakken. De winkel zag er 10 jaar geleden uit als een uitdragerij, maar hij had prachtig spul staan!

• Spotmatic
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 08:56
Erasmo schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:53:
[...]
Ik heb de 50 mm voor €150 gekocht 8)7
Te gek, zo'n lens is altijd interessant om te hebben 8)

Ik had niet verwacht dat de prijs zo laag zou blijven. Gefeliciteerd!

Vanavond, als er niets tussen komt, ga ik de Sigma 500mm f/4.5 APO EX ophalen. Ik heb er zin in 8)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

• patrick91
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 16-04-2018
Het is wel leuk dat gouden ding maar ik de meerprijs zou ik er niet voor over hebben.. het gaat om de lens en daar is niets bijzonders mee (qua afwijking van de normale versie). Is het voor de "heb" ?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 08:57:
[...]

Te gek, zo'n lens is altijd interessant om te hebben 8)

Ik had niet verwacht dat de prijs zo laag zou blijven. Gefeliciteerd!

Vanavond, als er niets tussen komt, ga ik de Sigma 500mm f/4.5 APO EX ophalen. Ik heb er zin in 8)
Lijkt me echt een goede vogellens, bevalt ie? :)
patrick91 schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:49:
Het is wel leuk dat gouden ding maar ik de meerprijs zou ik er niet voor over hebben.. het gaat om de lens en daar is niets bijzonders mee (qua afwijking van de normale versie). Is het voor de "heb" ?
Hij is idd voor mijn camera-rariteiten verzameling :P
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 20:30:
[...]
Korte Haaksbergerstraat? Zo ja, dan heb je een echte liefhebber met pure passie voor vintage te pakken. De winkel zag er 10 jaar geleden uit als een uitdragerij, maar hij had prachtig spul staan!
Ik kom veels te vaak in die winkel :P Als je in de buurt ben is het echt een bezoekje waard :)

• Spotmatic
Erasmo schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 20:26:
[...]
Lijkt me echt een goede vogellens, bevalt ie? :)
Tot nu toe wel maar ik heb er nog niet serieus foto's mee gemaakt omdat het donker is. Maar de lens is echt superscherp...

Hier alvast wat plaatjes van de lens zelf met daarop mijn K20D:

http://i29.tinypic.com/2ekn29w.jpg

http://i31.tinypic.com/a44lqp.jpg

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:46:
[...]

Tot nu toe wel maar ik heb er nog niet serieus foto's mee gemaakt omdat het donker is. Maar de lens is echt superscherp...

Hier alvast wat plaatjes van de lens zelf met daarop mijn K20D:

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat een bakbeest :o Zelfs met grip raakt de camera de grond niet eens :P

* Erasmo is ondertussen op zoek naar een FA 80-200*

• Spotmatic
Erasmo schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 22:49:
[...]
Wat een bakbeest :o Zelfs met grip raakt de camera de grond niet eens :P
Hij is wel redelijk licht voor een 500mm hoor. Maar 3 kilo :P
* Erasmo is ondertussen op zoek naar een FA 80-200*
Lijkt me ook ERG lastig te vinden! En aan de prijs ook nog. (Hoor wie het zegt).

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 23:05:
[...]

Hij is wel redelijk licht voor een 500mm hoor. Maar 3 kilo :P

[...]

Lijkt me ook ERG lastig te vinden! En aan de prijs ook nog. (Hoor wie het zegt).
Ow dan kun je nog prima met één hand schieten :P

Wat is aan de prijs? Ik ben op zoek naar een goede vervanging voor mijn zoomlens maar de 50-135 heeft me net te weinig bereik.

• Spotmatic
Erasmo schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 09:34:
[...]
Wat is aan de prijs? Ik ben op zoek naar een goede vervanging voor mijn zoomlens maar de 50-135 heeft me net te weinig bereik.
Je bedoelt toch de FA* 80-200/2.8 ED [IF]? Die kom ik vrijwel niet tegen, wat meestal garant staat voor erg hoge prijzen.

Als je even gedult hebt kan je er een Sigma HSM aan hangen. Ergens in het najaar zou die ook voor Pentax en Sony beschikbaar moeten worden.

BIN prijs voor een FA* 80-200 ruim 1900 dolar
http://cgi.ebay.com/smc-P...Q_trksidZp1713.m153.l1262

[Voor 42% gewijzigd door martijn_tje op 19-06-2008 12:43]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Spotmatic
martijn_tje schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:34:
Als je even gedult hebt kan je er een Sigma HSM aan hangen. Ergens in het najaar zou die ook voor Pentax en Sony beschikbaar moeten worden.
Ongetwijfeld alleen op bestelling zoals nu ook al het geval is. M.a.w. je mag NOG meer geduld opbrengen.

Ik vind mijn schroef-exemplaar wel prima zo. Het lijkt me sterk dat het focussen sneller gaat met HSM maar als dat wel zo is dan heb ik pech gehad en fotografeer ik gewoon weer verder met mijn 500mm :)

Spotmatic schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:46:
Ongetwijfeld alleen op bestelling zoals nu ook al het geval is. M.a.w. je mag NOG meer geduld opbrengen.
Voor Minolta zijn er gewoon een beperkt aantal batches van gemaakt (van alleen de EX en EX DG versies). Het probleem als alleen dat er in iedergeval de afgelopen 4-5 jaar in iedergeval geen enkele batch 70-200's of 100-300's door Sigma voor Minolta of Pentax mount is gemaakt.

Officials bij sigma zeiden dus ook altijd dat de lens vast wel weer een keer gemaakt zou worden alleen voorlopig nog niet. Maar nu Sigma de HSM versie's van de 50-150 en 70-200 officieel heeft aagekondigt kan een eerste batch in iedergeval niet uitblijven, en van horen zeggen zouden die lenzen in het najaar verkrijgbaar moeten worden.

Over de afwezigheid van een 80-200 in de huidige lineup mag je volgens mij vooral bij Pentax klagen en niet bij Sigma wat voor velen slechts een noodoplossing is (al zou ik met een goede Sigma ook heel tevreden kunnen zijn).
Spotmatic schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 12:46:
Ik vind mijn schroef-exemplaar wel prima zo. Het lijkt me sterk dat het focussen sneller gaat met HSM
Ligt aan de focus motor in je body (K20D dus SSM kan sneller zijn) en overbrenging in de lens. In iedergeval is het stiller, is de tracking van bewegende onderwerpen beter. (alhoewel dat niet voor alle lenzen op gaat, de 50-135 is i.c.m. een K10d of K20d bijvoorbeeld niet zo'n hoogvlieger)
http://www.pentaxforums.c...ompetitors-good-info.html

[Voor 62% gewijzigd door martijn_tje op 19-06-2008 13:12]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• PvH18
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 22:42

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

K20D preview op dpreview!

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

• MonkeySandwich
zoals velen niet wiesten stond er nog een gouden -M lens op ebay. Ik had 'm wel in mijn "dit object volgen" gezet maar daarna helemaal vergeten. Zie ik die lens daar net dus staan. Issie verkocht voor 1 euro :P Er is helemaal niet op geboden...

Gouden -M 200mm 1:4

[Voor 5% gewijzigd door MonkeySandwich op 19-06-2008 20:16]

• patrick91
Wel alles lezen hoor Myrthrill..

*De verkoper heeft deze aanbieding voortijdig beëindigd vanwege een fout in de aanbieding*

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor de verzamelaar :P klik

• MonkeySandwich
patrick91 schreef op donderdag 19 juni 2008 @ 22:55:
Wel alles lezen hoor Myrthrill..

*De verkoper heeft deze aanbieding voortijdig beëindigd vanwege een fout in de aanbieding*
Oh ja, nu zie ik het ook :P Maar volgens mij liep de veilig sowieso bijna af volgens mij, hij stond namelijk al een tijdje in mijn lijstje.

• Spotmatic
Die zijn allemaal van mij geweest, maar ik ben niet de huidige verkoper... Heb ze destijds verkocht om mijn honger naar objectieven te bekostigen :)

Trouwens: de Sigma 500/4.5 APO EX is inderdaad een scherp lensje! Je zou niet zeggen dat dit portret met een supertele is geschoten...

http://i25.tinypic.com/33y3trt.jpg

[Voor 21% gewijzigd door Spotmatic op 20-06-2008 11:15]

• MonkeySandwich
Mooie scherpe foto, je ziet echt ieder oneffenheidje! Had je ook een megafoon bij je zodat je vanaf 100 meter verder "EVEN LACHE!" kon roepen? :P

Voor de geintresseerden een F1:1.2? Prijs valt nu nog mee.

[Voor 5% gewijzigd door MonkeySandwich op 20-06-2008 17:25]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Jammer, geen A lens...

istDL (+ Split Focus Screen), Eneloop's + glas: van 18 tot 300mm... tot 1200mm als ik de TC's meereken...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maakt dat veel uit met de kreupele mounts van tegenwoordig?

€25 het gat in gegooid, en dit kwam er weer uitrollen:

Maar doet 't prima op m'n K2 en MX.

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Erasmo schreef:
Maakt dat veel uit met de kreupele mounts van tegenwoordig?
Wel als je de interne flitser wilt gebruiken op een dSLR...
Ik heb een Ricoh 50mm F2: lekker lichtsterk, maar met flits gaat alleen met m'n opsteekflitser.
Afterlife schreef:
Maar doet 't prima op m'n K2 en MX.
Ik zeg ook niet dat ie 't niet zal doen, maar ik zou hem als A lens wel willen hebben...
Maar die is ondertussen onbetaalbaar...

[Voor 29% gewijzigd door PvH18 op 20-06-2008 22:22]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op vrijdag 20 juni 2008 @ 22:18:
[...]

Wel als je de interne flitser wilt gebruiken op een dSLR...
Ik heb een Ricoh 50mm F2: lekker lichtsterk, maar met flits gaat alleen met m'n opsteekflitser.

[...]

Ik zeg ook niet dat ie 't niet zal doen, maar ik zou hem als A lens wel willen hebben...
Maar die is ondertussen onbetaalbaar...
How come? :)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Omdat als je een M lens op de huidige kreupele bodies monteert, je de automatische belichtings regeling verliest, en het feit dat het diafragma niet meer gesloten wordt in de AUTO/P/Tv/Av stand. M lenzen zijn alleen in de M stand van de body te gebruiken icm het groene/AEL knopje.
Om de (interne) pTTL flitser te kunnen gebruiken, heb je een A lens nodig.
Een M lens is alleen te gebruiken met een opsteekflitser in de M of Auto stand: in de M stand regel je zelf de belichting, in de Auto stand regelt de flitser de belichting.

[Voor 7% gewijzigd door PvH18 op 21-06-2008 12:08]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 12:03:
Omdat als je een M lens op de huidige kreupele bodies monteert, je de automatische belichtings regeling verliest, en het feit dat het diafragma niet meer gesloten wordt in de AUTO/P/Tv/Av stand. M lenzen zijn alleen in de M stand van de body te gebruiken icm het groene/AEL knopje.
Om de (interne) pTTL flitser te kunnen gebruiken, heb je een A lens nodig.
Een M lens is alleen te gebruiken met een opsteekflitser in de M of Auto stand: in de M stand regel je zelf de belichting, in de Auto stand regelt de flitser de belichting.
Maar het diafragma wordt toch met een palletje geregeld dat nieuwe camera's niet meer aan kunnen sturen?

Mijn 400mm heeft kuren, zodra ik hem op de camera gezet springt ie op wide-open ipv het diafragma dat de ring aangeeft :S

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Als je de lens monteert, wordt het diafragma geopend: de body houdt de diafragma handel vast. Je kijkt dus altijd door een wide open diafragma, voor een zo helder mogelijke zoeker.

De lichtmeting is complex: de body meet het licht met wide open diafragma en rekent het om naar de juiste sluitertijd/diafragma/ISO. De body moet weten wat de lens kan: dat leest ie uit mbv de contacten op de vatting van de lens, en berekent de belichting.
Een M lens heeft geen contacten: dus weet de camera niet wat voor lens het is. Daarom moet je de body dan op M zetten, en voor een lichtmeting op het groene/AEL knopje drukken: de body sluit het diafragma, meet het licht en stelt de bij de belichting horende sluitertijd in en opent het diafragma weer.
Als je een foto neemt laat ie de diafragma handel los (in de M stand), en sluit het diafragma zich tot de ingestelde waarde. Bij A lenzen sluit ie tot de door de body berekende/ingestelde stand.
Maar het diafragma wordt toch met een palletje geregeld dat nieuwe camera's niet meer aan kunnen sturen?
Ook de nieuwe camera's gebruiken nog steeds de diafragma handel.
Mijn 400mm heeft kuren, zodra ik hem op de camera gezet springt ie op wide-open ipv het diafragma dat de ring aangeeft :S
Dit is normaal: zie hierboven.

[Voor 16% gewijzigd door PvH18 op 21-06-2008 14:03]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zaterdag 21 juni 2008 @ 13:48:
Als je de lens monteert, wordt het diafragma geopend: de body houdt de diafragma handel vast. Je kijkt dus altijd door een wide open diafragma, voor een zo helder mogelijke zoeker.

De lichtmeting is complex: de body meet het licht met wide open diafragma en rekent het om naar de juiste sluitertijd/diafragma/ISO. De body moet weten wat de lens kan: dat leest ie uit mbv de contacten op de vatting van de lens, en berekent de belichting.
Een M lens heeft geen contacten: dus weet de camera niet wat voor lens het is. Daarom moet je de body dan op M zetten, en voor een lichtmeting op het groene/AEL knopje drukken: de body sluit het diafragma, meet het licht en stelt de bij de belichting horende sluitertijd in en opent het diafragma weer.
Als je een foto neemt laat ie de diafragma handel los (in de M stand), en sluit het diafragma zich tot de ingestelde waarde. Bij A lenzen sluit ie tot de door de body berekende/ingestelde stand.

[...]

Ook de nieuwe camera's gebruiken nog steeds de diafragma handel.

[...]

Dit is normaal: zie hierboven.
Ah zo, dat is duidelijke taal :Y)

• MonkeySandwich
2 van de 4 gouden lenzen staan weer op ebay, de vorige zijn waarschijnlijk iets te goedkoop weg gegaan :+ Nu staan ze voor een vaste prijs.

• patrick91
Klote verkoper dus, eigenlijk moet je een klacht indienen bij ebay, eerst intrekken en dan opnieuw aanbieden.. bah.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-07-2018
hmm ... okee ... volgens mij ben ik gewoon dom bezig ... maaruh ... ik heb een Pentax K10D + Metz 58 Af-1 ....

Ik probeer PTTL te schieten ... maaruh .. snap het niet ... krijg mijn flitser niet wireless getriggered ... op mijn Metx heb ik Remote (Master/control) gekozen. Maar wat moet ik instellen op mijn K10D?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Volgens mij moet je de camera als master instellen, en de flitser als slave...
De camera flitst dan op z'n laagste vermogen, en de flitser pikt het op en flitst dan ook.

[Voor 6% gewijzigd door PvH18 op 22-06-2008 14:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thalyric
ok ... de slave op de flash heb ik gevonden ... maaruh .. kan iemand mij vertellen hoe ik de master in stel op mijn body (damn .. voel me echt een noob lol)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thalyric
ah ... ben al iets verder .. ik had versie 1.0. Heb ff naar 1.3 geupgrade ... en toen kon ik opeens wireless flitsen .. maaaar

als ik de flitser op mijn body zet, flitser aan zet, zet um op remote slave channel 2. Dan ga doe ik mijn body aan, in flits menu op wireless flitsen zet. dan de ontspanknop half in, dan zie ik wel (boven lcd) dat de body de juiste channel zie.

Maar als ik dan mijn flitser er af haal, gewoon een kiekje maak (onder 1/180) flits ti nog niet ... ook als ik de flashpopup open zet, doet ti ook niet .. zucht

• thalyric
nvm .. is gelukt .... de flitser keek telkens met z'n achterkant naar de body toe .... stupid stupid

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ja, logisch... De sensor van de flitser moet de camera wel 'zien'. De camera stuurt immers de belichting > 'wireless pTTL'.
De belichting wordt niet door de flitser geregeld, dus de sensor van de flitser richt je niet op het onderwerp, maar op de camera. De kop van de flitser draai/kantel je in de richting waar je het licht wilt hebben.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

8 Juli komt de nieuwe lens van Pentax uit:

Zijn er hier mensen die hem al op het oog hebben? Persoonlijk ga ik hem niet halen, ik heb dat bereik al bedekt met mijn 16-50 en primes.

• Anoniem: 215005
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
ik ben wel benieuwd naar de prestatie van die lens.. als die beter is dan de sigma 17-70 koop ik deze liever.. die 2.8 op de sigma is toch onbruikbaar door vingetting, tonvorming en onscherpte.. iemand enige testjes gevonden voor deze lens?

• MarcelG
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23-01 23:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Ik merk dat ik de F70-200/4.0-5.6 (die ik voor een zacht prijsje van als ik me niet vergis Patrik91 heb overgenomen) toch vaker gebruik dan ik gedacht had.
Het bereik bevalt me uitstekend, en geknepen tot F8 is ie redelijk scherp, maar vaak is F8 toch echt te weinig, maar op minder dan 2 stops geknepen is ie zo zacht als eendendons.
Daarom ben ik me aan het oriënteren op een lichtsterkere variant.

Gezien de prijzen wordt dit een lange-termijn traject....maar goed, een hobby kost geld.
Nu zag ik op Foto Konijnenberg een aantal opties:
1: Tamron 70-200mm F 2.8 SP Di-LD Pentax, € 649
2: Sigma 70-200mm F2.8 II EX DG APO HSM, € 695
3: Pentax DA 60-250mm F 4.0 ED IF SDM, € ???
Ik gok dat nummer 3 ook rond de 700 euro zal gaan kosten, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

De Pentax DA 50-200mm F 4-5.6 ED is net zo lichtsterk als wat ik heb (waarschijnlijk op 70mm geen F4 meer) maar wellicht wel minder zacht?

Heeft iemand een goed advies, of ervaring met die Tamron en/of Sigma en/of Pentax DA50-200?

Edit: ik heb een review op DPReview gevonden van de Tamron (klik) maar persoonlijke ervaringen zijn voor mij doorslaggevender dan technische reviews...

[Voor 17% gewijzigd door MarcelG op 24-06-2008 12:22]

• patrick91
Had je die van mij.. zou kunnen, weet het niet meer...
Ik heb er wel 1 verkocht omdat ik de f70-210 heb...
Die dekt voor mij de lading in dat bereik..
Ik laat wel iets anders uit de USA meenemen.. 50-135 :)

• MarcelG

MarcelG

Die 50-135 vindt ik ook erg mooi, maar ik merk dat ik 't bereik 135-200 toch regelmatig gebruik.

• Spotmatic
De F 70-200 is zeer zeker niet Pentax' beste (door het ontbreken van de befaamde SMC coating). De SMC Pentax-F 70-210 zou ik echter omschrijven als 'beste koop' en wordt ook hoger ingeschaald dan de DA 50-200. Wel zit je dan nog steeds aan de vrij lage lichtsterkte vast (maar dat is voor mijzelf geen probleem).

• MarcelG

MarcelG

Spotmatic schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 15:58:
De F 70-200 is zeer zeker niet Pentax' beste (door het ontbreken van de befaamde SMC coating). De SMC Pentax-F 70-210 zou ik echter omschrijven als 'beste koop' en wordt ook hoger ingeschaald dan de DA 50-200. Wel zit je dan nog steeds aan de vrij lage lichtsterkte vast (maar dat is voor mijzelf geen probleem).
Mmm, de Pentax SMC-FA* 80-200mm f/2.8 [IF] ED zou dus ook een waardige vervanger kunnen zijn?

• Spotmatic
MarcelG schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 16:50:
[...]
Mmm, de Pentax SMC-FA* 80-200mm f/2.8 [IF] ED zou dus ook een waardige vervanger kunnen zijn?
Is dat een retorische vraag? :P

• patrick91
ZOU kunnen zijn? Kun je wel aannemen ja.. ik zal het zelfs nog sterker vertellen: ik ruil mijn F 70-210 (die door spotmatic nog als beste koop wordt omschreven hierboven:) ) zo in tegen de 80-200. Zodra je weet wat je ervoor moet betalen als je hem al kan vinden dan snap je wel waarom (euro of 1250-1500 denk ik).

Op zoek naar iets anders dus?

• patrick91
Omdat ik in een koopbui ben zit ik ook even te kijken naar de 12-24.. die kost in capelle aan den IJssel 578.. ik dacht dat hij veel duurder was..
Ik ga toch nog wat dingen opruimen die ik niet gebruik.. mmm

• MarcelG

MarcelG

oeps.... :X heb ik nu een legendarische lens beledigd?
Ja, weet ik veel...da's de ellende met die discontinued lenzen....zo lang als ze niet op ebay/marktplaats/speurders staan heb ik geen flauw idee van de vraagprijs van zo'n lensje.

Call me a n00b, maar ik snap er geen hout meer van : in de reviews zien ze er vaak goed uit, maar de prijzen lopen uiteen van een paar honderd euro tot dit soort bedragen.
En dan vooral de verschillen tussen de noem maar wat F, FA, A, FA*, DA en whatever else variant van 'dezelfde' lens...

Maar goed, gezien die prijs is een nieuwe 70-200 f2.8 dus een stuk betaalbaarder.
Overigens, waarom zou iemand zo'n bedrag neertellen voor een tweedehands lens die (tenminste in de review die ik linkte) slechts 3 van de 5 sterren krijgt op optisch gebied, terwijl je een nieuwe vergelijkbare lens kunt scoren voor € 650 / € 700 ?
Zijn die nieuwe nog minder dan 3/5 sterren waard dan? Of is dat omdat 't geen Pentax'en zijn, maar slechts 'Sigma/Tamron'?

[edit: lees net dat de 50-200 geen slimme 'upgrade' zal zijn...]

[Voor 30% gewijzigd door MarcelG op 24-06-2008 17:39]

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

...da's de ellende met die discontinued lenzen....zo lang als ze niet op ebay/marktplaats/speurders staan heb ik geen flauw idee van de vraagprijs van zo'n lensje.
Als ze niet meer nieuw te krijgen zijn, is het wat de gek er voor vraagt, en nog gekker wat de gek er voor geeft...

MarcelG schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 17:33:
Overigens, waarom zou iemand zo'n bedrag neertellen voor een tweedehands lens die (tenminste in de review die ik linkte) slechts 3 van de 5 sterren krijgt op optisch gebied, terwijl je een nieuwe vergelijkbare lens kunt scoren voor € 650 / € 700 ?
Zijn die nieuwe nog minder dan 3/5 sterren waard dan? Of is dat omdat 't geen Pentax'en zijn, maar slechts 'Sigma/Tamron'?
"Slechts" 3 sterren op photozone.de is bepaald niet slecht hoor. De DA* 50-135 en DA* 200 komen maar een half sterretje hoger, en de Tamron 70-300 scoort "maar" 2.5 sterren.
Belangrijkste redenen om toch voor de FA* te gaan:
- hij is gebouwd als een tank met de precisie van een zwitsers uurwerk.
- de FA* reeks heeft al dik 15 jaar z'n waarde behouden: wanneer je 10 jaar geleden een 2e-hands FA* zou hebben gekocht weet je zeker dat je die nu nogsteeds voor minimaal die prijs kunt verkopen.
- ze zijn niet echt mooi (imho), maar de ergonomie klopt gewoon.
[edit: lees net dat de 50-200 geen slimme 'upgrade' zal zijn...]
Ligt er maar aan wat je van je telezoom verwacht. De DA 50-200 is geen hoogvlieger, maar voor z'n geld een leuke lens. En omdat 'ie zo klein is (past in je jaszak) neem ik 'm vaker mee dan m'n A 70-210 F/4.
Die laatste is overigens ook een erg prettige lens (als je MF en een schuifzoom geen probleem vindt).
't Is dat ik nog aan het dubben ben of ik overstap naar Canon (30D/40D), maar anders had ik me trouwens al lang een DA* 50-135 gekocht. Een paar dagen mee gespeeld, en dat is toch wel een ernstig mooi lensje!

• patrick91
@marcelG:
Gouden linkje:
http://www.goeldenitz.org/pentax/
Ik zat er zelfs nog naast met mijn inschatting :)

• MarcelG

MarcelG

Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 19:33:
[...]

"Slechts" 3 sterren op photozone.de is bepaald niet slecht hoor. De DA* 50-135 en DA* 200 komen maar een half sterretje hoger, en de Tamron 70-300 scoort "maar" 2.5 sterren.
Ok....dus 3/5 is geen "zesje"...weer wat geleerd.
Belangrijkste redenen om toch voor de FA* te gaan:
- hij is gebouwd als een tank met de precisie van een zwitsers uurwerk.
- de FA* reeks heeft al dik 15 jaar z'n waarde behouden: wanneer je 10 jaar geleden een 2e-hands FA* zou hebben gekocht weet je zeker dat je die nu nogsteeds voor minimaal die prijs kunt verkopen.
- ze zijn niet echt mooi (imho), maar de ergonomie klopt gewoon.
Mmmm..ik ben toch bang dat dat me allemaal geen 800 euro extra waard is......(en ik weet zeker dat ik dan meteen de scheidingspapieren mag aanvragen...)
Ligt er maar aan wat je van je telezoom verwacht. De DA 50-200 is geen hoogvlieger, maar voor z'n geld een leuke lens. En omdat 'ie zo klein is (past in je jaszak) neem ik 'm vaker mee dan m'n A 70-210 F/4.
Zit ook weer wat in....met de genoemde Sigma en Tamron mag ik aardig wat plaats vrijmaken in m'n fototas....

@Patrick91 ; thanks....daar wordt een mens vrolijk van....not. ;( € 1521 voor een tweedehands lens....en ik zit al te twijfelen bij € 650 euro...

• Spotmatic
Het is te hopen dat Pentax niet met een FF camera uitkomt. Anders worden de oude objectieven al helemaal onbetaalbaar. Eigenlijk dezelfde situatie als nu (oud AF glas = duur, oud * (star) glas = extreem duur) maar dan vele graden erger...

Overigens: meerdere malen is door Pentax aangegeven dat de oude FF objectieven niet echt goed zullen presteren op een FF camera. Weet iemand wat hier de reden van kan zijn, gezien het feit dat ze prima hun werk doen op een APS-C sensor?

Spotmatic schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:02:
Het is te hopen dat Pentax niet met een FF camera uitkomt. Anders worden de oude objectieven al helemaal onbetaalbaar. Eigenlijk dezelfde situatie als nu (oud AF glas = duur, oud * (star) glas = extreem duur) maar dan vele graden erger...
Je kan het ook zo zien: ze komen dan wel weer met prachtig níeuw glas. En dat is imho eigenlijk veel meer waard ;)
Overigens: meerdere malen is door Pentax aangegeven dat de oude FF objectieven niet echt goed zullen presteren op een FF camera. Weet iemand wat hier de reden van kan zijn, gezien het feit dat ze prima hun werk doen op een APS-C sensor?
Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de sensor. Naarmate je naar de buitenkant van een belichtingsoppervlak (sensor, fotorolletje-film) gaat, gaat het licht schever invallen. In het midden van je sensor valt het licht dus haaks in, naar de hoeken toe wordt de invalshoek steeds scherper. Film absorbeert dat licht gewoon, en belicht dus netjes. Maar de fotosensoren in een sensor zijn veel gevoeliger, en nemen met name haaks invallend licht goed op, en niet-haaks invallend licht minder. Daardoor is de belichting aan de randen van je sensor minder, en krijg je o.a. hevigere vignettering. Wellicht dat de Pentax K-mount vroeger zo ontworpen is dat de lenzen vrij dicht op het belichtingsoppervlak zitten, waardoor de inval in de hoeken onder een vrij scherpe hoek gebeurt. Dat gaat met film prima, maar geeft met een sensor dus dikke problemen.

Ik denk stiekem dan ook dat het omschreven is als:"Het oude FF-glas zal niet zo goed presteren op een FF-camera als dat het dat doet op een filmcamera".

• abrakadaver
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Het valt me best mee hoe goed oude pentaxlenzen presteren op fullframe, je ziet genoeg mensen die oude pentax (of zeiss, olympus, leica) lenzen op hun 5d of 1ds draaien. Zelfs met een dremel de spiegel afslijpen om 't allemaal passend te krijgen :)

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Anoniem: 156750
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Henk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:14:
[...]

[beetje gehakt in je post, opdat het de leesbaarheid tengoede komt]
De registerafstand van Pentax K is maar 1 mm minder dan van Nikon F.
Oude nikkors werken op FX, oude Pentax objectieven werken dus vast en zeker ook op Pentax 135FF(als dat er is).
Waarschijnlijk bedoelen ze dat die lenzen minder lijken te presteren, want digitaal is genadelozer t.o.v. lensfoutjes. Je kijkt immers sneller op 100% op je monitor, dan dat je met een loupe naar je negatief staart.

Olympus heeft dat soort problemen niet!
Maar die camera's zijn onbruikbaar door ruis, zo klein dat je ze kwijtraakt, hebben een DR van 4 stops te weinig, en als je al een scherpe lens hebt, dan is het AA filter te sterk.

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 25-06-2008 12:08]

Dat is ook nog een interpretatie ja :)

Het blijft gissen :+

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 09:14:
[...]

Je kan het ook zo zien: ze komen dan wel weer met prachtig níeuw glas. En dat is imho eigenlijk veel meer waard ;)

[...]

Dat heeft waarschijnlijk meer te maken met de sensor. Naarmate je naar de buitenkant van een belichtingsoppervlak (sensor, fotorolletje-film) gaat, gaat het licht schever invallen. In het midden van je sensor valt het licht dus haaks in, naar de hoeken toe wordt de invalshoek steeds scherper. Film absorbeert dat licht gewoon, en belicht dus netjes. Maar de fotosensoren in een sensor zijn veel gevoeliger, en nemen met name haaks invallend licht goed op, en niet-haaks invallend licht minder. Daardoor is de belichting aan de randen van je sensor minder, en krijg je o.a. hevigere vignettering. Wellicht dat de Pentax K-mount vroeger zo ontworpen is dat de lenzen vrij dicht op het belichtingsoppervlak zitten, waardoor de inval in de hoeken onder een vrij scherpe hoek gebeurt. Dat gaat met film prima, maar geeft met een sensor dus dikke problemen.

Ik denk stiekem dan ook dat het omschreven is als:"Het oude FF-glas zal niet zo goed presteren op een FF-camera als dat het dat doet op een filmcamera".
Dus dan zou je de sensor eigenlijk licht parabolisch moeten maken om dat effect op te heffen :)

Erasmo schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:03:
[...]
Dus dan zou je de sensor eigenlijk licht parabolisch moeten maken om dat effect op te heffen :)
Ja, precies :) Dat soort van oplossingen zijn nogal eens aangedragen ook geloof ik, met name toen Nikon nog niet FF gegaan was, omdat ook de F-mount wat problemen leek te geven met die schuine lichtinval. Aan de andere kant zit je sensor op bepaalde punten dan wel op een iets kortere afstand van je lens dan éigenlijk het ontwerp was.

Nikon heeft op het moment in de body's een automatisch vignet-correctie, maar het is natuurlijk een stuk mooier als je sensor gewoon goed belicht wordt.

• Anoniem: 156750
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 11:03:
[...]
Dan kun je je oude lenzen al helemaal niet gebruiken, want die hebben een recht focusvlak, en dan kan je maar 1 brandpunt gebruiken, want anders is je sensor te krom/niet krom genoeg.

Dat gaat hem dus niet worden.

Reactie op een berichtje in een gesloten topic: Boudewijn in "Analoog Pentax voor de liefhebber"
De body van mijn oude olympus is exact hetzelfde als van die pentax. Toeval?
Toeval? Ja en nee. De Pentax MX en de Olympus OM-1 zijn onafhankelijk van elkaar ontwikkeld, maar beide fabrikanten hadden/hebben de filosofie om een SLR zo compact mogelijk te houden.

En in die tijd was de door pro's meest gebruikte compacte kleinbeeldcamera de Leica M3 meetzoeker, en zowel Pentax als Olympus hebben schaamteloos de maten van die body overgenomen.
Ze moesten allebei wel wat concessies doen om ruimte te bieden aan de spiegel en het pentaprisma, maar de body zelf is gewoon M3 formaat.

Pentax heeft dit formaat gehanteerd voor z'n hele M-lijn (MX, ME, ME-super) en Olympus voor de OM-1, OM-2, OM-1n en OM-2n.

De Leica M3:

offtopic:
Nu maar hopen dat Boudewijn dit leest... ;)

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Daar is ie dan: K20D review op dpreview...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:07:
Voor de mensen die geen zin hebben om 35 pagina's door te lezen volgt hier een samenvatting:

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Veel 'ruis' op alle ISO's, maar de 'concurrentie' heeft de NR zo hoog staan, dat detail en kleur verloren gaat...
Wel jammer dat de Nikon D300 niet in de vergelijking meegenomen is, want daar ligt de lat nu...

[Voor 6% gewijzigd door PvH18 op 25-06-2008 22:43]

• teigetjuh
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Dinsdag heb ik (voor mijn verjaardag) een nieuwe FA 50mm 1.4 gehad :)
Ik had al de M-versie maar merkte toch dat ik steeds vaker ging gebruiken (maar focussen zonder splitscreen blijft vaak super) en dan is ook voor de snelle foto's tussen door AF en auto-diafragma wel erg prettig. Nu alleen nog een zonnekap.... Orgineel Pentax bestaan er 2 (rond en vierkant), maar die zijn zeldzaam en prijzig geloof ik...
Er zijn er hier meer met diezelfde lens, dus ik heb gelijk ook een vraag; welke zonnekap gebruiken jullie Pentax of third-party? waar heb je die gehaald en wat doet ie ongeveer kwa prijs?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

teigetjuh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:01:
Dinsdag heb ik (voor mijn verjaardag) een nieuwe FA 50mm 1.4 gehad :)
Ik had al de M-versie maar merkte toch dat ik steeds vaker ging gebruiken (maar focussen zonder splitscreen blijft vaak super) en dan is ook voor de snelle foto's tussen door AF en auto-diafragma wel erg prettig. Nu alleen nog een zonnekap.... Orgineel Pentax bestaan er 2 (rond en vierkant), maar die zijn zeldzaam en prijzig geloof ik...
Er zijn er hier meer met diezelfde lens, dus ik heb gelijk ook een vraag; welke zonnekap gebruiken jullie Pentax of third-party? waar heb je die gehaald en wat doet ie ongeveer kwa prijs?
Ik heb een zonnekap van rubber, die schroef je erop en dan kun je hem zo terugklappen, is dat niet wat?

• MarcelG

MarcelG

teigetjuh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:01:
[...] welke zonnekap gebruiken jullie Pentax of third-party? waar heb je die gehaald en wat doet ie ongeveer kwa prijs?
Geen, nergens, gratis. :9

• teigetjuh
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 13:23:
[...]

Ik heb een zonnekap van rubber, die schroef je erop en dan kun je hem zo terugklappen, is dat niet wat?
Die ken ik.... Denk dat het er wel zo één zal worden.... (maar niet voor 25 euro, dat vragen ze hier in de stad voor een hama-exemplaar)
Helaas vergaan die ook na een aantal jaar..... ongeveer een 10 tot 15 jaar om preciezer te zijn ;)

• abrakadaver
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Vierkant is wel hip, ik zou die doen!

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

abrakadaver schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:09:
Vierkant is wel hip, ik zou die doen!
Hip, dat wel, maar bij een 50mm op een crop-camera kan er dan nog steeds teveel strooilicht binnenkomen.
Ik gebruik gewoon een no-name kunststof kapje die bedoeld is voor 72-85mm lenzen, die ik jaren geleden uit een 5 gulden grabbelbak heb gevist. Werkte op analoog prima op m'n 85mm, en nu op m'n 50mm lenzen (de hood van m'n 135mm is nu verhuisd naar de 85mm lens).

25 euro is m.i. absolute onzin voor een goede zonnekap (of is 't zonnenkap? :?), gewoon 's bij een fotozaak die ook inruilt of een 'vintage' fotozaak langsgaan, en die rubber dingen zijn op crop eigenlijk vooral geschikt voor ~35mm lenzen. Voor 50mm zijn ze te ruim.

PvH18 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 21:07:
Phil maakt 't me moeilijk... :(
Ik was er al tijden van overtuigd dat wanneer ik m'n *ist DS vervang zou gaan voor eerst een Canon 30D of nu een 40D, maar na deze review ben ik weer zwaar aan 't twijfelen...
Zelfs het grootste nadeel van de K20D (meer ruis vanwege minder noise reduction) is wat mij betreft een voordeel.

Enfin, ik doe 't deze zomer nog wel met m'n *ist DS, en daarna zie ik wel verder...

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

teigetjuh schreef:[
... een nieuwe FA 50mm 1.4 gehad...
... Er zijn er hier meer met diezelfde lens, dus ik heb gelijk ook een vraag; welke zonnekap gebruiken jullie Pentax of third-party? waar heb je die gehaald en wat doet ie ongeveer kwa prijs?
Ik heb een oude Ricoh 50mm F2, en daar gebuikt ik de zonnekap van m'n Sigma 70-210 voor.
Die is van dit model:
http ://fotofilter .nl/product_info.php/cPath/49_52/products_id/217
Zal moeten passen, denk ik: geen vignettering gezien tot nu toe: anders de lage versie.
Afterlife schreef:
...
Zelfs het grootste nadeel van de K20D (meer ruis vanwege minder noise reduction) is wat mij betreft een voordeel...
Ja, is het nou een nadeel, of een voordeel...
De 'concurrentie' smeert de foto's helemaal dicht, zodat alle detail verloren gaat.
Met de beperkte NR van de K20D hou je het detail en kleur: en NR kun je altijd in PP nog doen...
Ik vindt de ruis zo slecht nog niet. 'Vroeger' met film op 1600 ISO... zag er ook niet uit v.w.b. de ruis!
Met een beetje nabewerking, valt het enorm mee denk ik.

[Voor 38% gewijzigd door PvH18 op 26-06-2008 20:48]

PvH18 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:38:
Ja, is het nou een nadeel, of een voordeel...
De 'concurrentie' smeert de foto's helemaal dicht, zodat alle detail verloren gaat.
Met de beperkte NR van de K20D hou je het detail en kleur: en NR kun je altijd in PP nog doen...
Ik vindt de ruis zo slecht nog niet. 'Vroeger' met film op 1600 ISO... zag er ook niet uit v.w.b. de ruis!
Met een beetje nabewerking, valt het enorm mee denk ik.
Ik vind 't absoluut een voordeel: kijk naar de 450D en A700 foto's in Phil's test, en je ziet de detaillering gewoon verdwijnen. Bij de K20D zijn de details nog gewoon aanwezig, maar dan wat korrelig. Voor afdrukken tot A4-formaat zal die ruis helemaal niet opvallen, en voor grotere prints kun je nog altijd Noise Ninja of zo gebruiken. Maar op A4 zul je wel merken dat de 450D en A700 details rigoreus hebben weggepoetst.

'Vroegah' met film op ISO 1600, dat was genieten! Ilford HP5, 2 stops overgewaardeerd, ontwikkeld in Agfa Rodinal, en je kreeg een fantastische korrel die zelfs op een 10x15 afdrukje nog naar voren kwam! Maar ja, ruis is niet hetzelfde als korrel, en daar moeten we maar aan wennen...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

teigetjuh schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 16:47:
[...]

Die ken ik.... Denk dat het er wel zo één zal worden.... (maar niet voor 25 euro, dat vragen ze hier in de stad voor een hama-exemplaar)
Helaas vergaan die ook na een aantal jaar..... ongeveer een 10 tot 15 jaar om preciezer te zijn ;)
Dat is wel ernstig duur ja, bij een beetje fotozaak kun je ze voor een euro uit de rommelbak halen.

En als ie over 15 jaar vergaan is dan haal je gewoon een nieuwe zonnekap voor een euro :P

• teigetjuh
  • Niet online
Anoniem: 14829 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:47:
[...]
Hip, dat wel, maar bij een 50mm op een crop-camera kan er dan nog steeds teveel strooilicht binnenkomen.
Dat is nuttig om te weten...
25 euro is m.i. absolute onzin voor een goede zonnekap (of is 't zonnenkap? :?), gewoon 's bij een fotozaak die ook inruilt of een 'vintage' fotozaak langsgaan, en die rubber dingen zijn op crop eigenlijk vooral geschikt voor ~35mm lenzen. Voor 50mm zijn ze te ruim.
Helaas zijn hier bijzonder weinig fotozaken in de stad, laat staan vintage-zaken. Ik zou dan naar Rotterdam of Breda moeten.

Hoe zou zo'n kap zich gedragen?
http://tangdynasty618.com/amynconnor/camera/505006-1.jpg
Kost niet veel op ebay (zelfs incl verzenden niet duur), en komt onder andere in 49mm schroefdraad.
PvH18 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 20:38:
[...]
Ik heb een oude Ricoh 50mm F2, en daar gebuikt ik de zonnekap van m'n Sigma 70-210 voor. Die is van dit model: http ://fotofilter .nl/product_info.php/cPath/49_52/products_id/217
Zal moeten passen, denk ik: geen vignettering gezien tot nu toe: anders de lage versie.
[...]
Dat is tenminste een fatsoenlijke prijs. Wat voor lenskap gebruik je hierop? gewoon een 49mm met de grijppunten binnen in?
Erasmo schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 07:54:
[...]
Dat is wel ernstig duur ja, bij een beetje fotozaak kun je ze voor een euro uit de rommelbak halen.
En als ie over 15 jaar vergaan is dan haal je gewoon een nieuwe zonnekap voor een euro :P
Dat vond ik ook ernstig duur ja.... zou het nou een mooie clip-on geweest zijn is mischien wat anders....

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor zulke zaken kun je altijd goed bij Dealextreme terecht, ze hebben een flink aanbod aan super goedkope zonnekappen, lensdoppen ed.

• Spotmatic
Erasmo schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 11:08:
Voor zulke zaken kun je altijd goed bij Dealextreme terecht, ze hebben een flink aanbod aan super goedkope zonnekappen, lensdoppen ed.
En daarbij heb ik supergoede ervaringen met DealExtreme. Want waar koop je een reserve NP400 accu, een draadontspanner en een IR afstandsbediening, incl. verzenden, voor een absurd laag bedrag namelijk 16 euro, waarbij je de items binnen een paar dagen in huis hebt??? (Althans: dit was mijn persoonlijke ervaring).

• Anoniem: 119722
  • Niet online
Spotmatic schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 15:34:
[...]

En daarbij heb ik supergoede ervaringen met DealExtreme.
Met die shop heb ik ook goede ervaringen, vwb een draadontspanner en een wireless remote :)

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 119722 op 27-06-2008 19:21]

• Parlor_Inventor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Probleempje hier :(

Ik was van plan om een 4GB kaartje te halen, maar daarvoor moest ik de firmware van mijn *ist DL updaten. Dat ging goed, met externe adapter (b-merk...), totdat het scherm ineens zwart werd. En even later nog zwart was, en daarna nog. Toen de camera uitgedaan en weer aangezet. Hij doet nog wel wat, maar LCD en SD doen het niet meer... Weet iemand of hier een hack voor is (USB kabeltje + software voor harde reset oid) of moet ik morgen naar de fotozaak om het cameraatje weg te brengen?

Probleem staat hier ook beschreven, en daar is de conclusie dat hij hem moet laten repareren:

http://photo.net/pentax-camera-forum/00Mgjf

Loop een beetje te balen hier, net vakantie, was van plan om in de vakantie lekker veel foto's te maken, vandaag lekker aan het fotograferen geweest met mijn 'nieuwe' Super Takumar 50mm f/1.4, krijg ik dit :'(

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In de UK hebben ze al een tijdje cashback-acties, hopen dat het binnenkort overwaait naar Nederland :9

Anoniem: 47164

Anoniem: 14829 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:58:
[...]
Ik was er al tijden van overtuigd dat wanneer ik m'n *ist DS vervang zou gaan voor eerst een Canon 30D of nu een 40D, maar na deze review ben ik weer zwaar aan 't twijfelen...
Zelfs het grootste nadeel van de K20D (meer ruis vanwege minder noise reduction) is wat mij betreft een voordeel.

Enfin, ik doe 't deze zomer nog wel met m'n *ist DS, en daarna zie ik wel verder...
Bespaar je de moeite uit te wijken. Ik heb zelf de dpreview materialen omgezet naar vergelijking met deD300, A700 (deels) en de d40.
De eerste link richt zich op ruis en vergelijkt de lage NR van de k20d met de standaard output van de d300, de 40d en de A700, en de opties van de k20d om de ruis verderr te onderdrukken:
http://farm4.static.flick...14902785_e074a187b0_o.jpg

De volgende laat eenzelfde benadering zien maar nu wordt kleur en detail ook een belangrijk criterium. Aan de linkerkant kan je weer zien hoeveel ruis je zou kunnen verminderen als je de NR opkrikt:
http://farm4.static.flick...15696812_8beac60de9_o.jpg

Het enige waar ik op moet wijzen is de verbetering die Sony heeft gerealiseerd met de laatste firmware, en een verbeterde LR/ ACR profiel. Hierdoor is nu de A700 wat beroerd neerzet want dit zijn platen uit de oude configuratie. Eerlijk gezegd, ik vind de verbeteringen op de A700 opmerkelijk maar ik kan ze helaas niet laten zien...

lock

Da's een kapje voor een groothoek, en 50mm is dat op FF al niet, en op APS-C al helemaal niet. 't Zal iets helpen, maar 't is niet optimaal.

Anoniem: 47164 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 12:13:
Bespaar je de moeite uit te wijken. Ik heb zelf de dpreview materialen omgezet naar vergelijking met deD300, A700 (deels) en de d40 40D.
Dank voor je moeite, maar zover was ikzelf ook al, vandaar m'n twijfel.
De K10D bood niet de kwaliteit van de sensor van de Canon 30D/40D, maar de K20D komt er wel heel erg dichtbij en gaat er soms zelfs overheen. En minder NR in hoge ISOs is m.i. alleen maar een voordeel, als ik NR nodig heb regel ik dat wel in post processing.

Switchen naar Canon levert me 't voordeel op van een hoop lenzen en accessoires (zowel merkeigen als vreemdmerk), en ik kan zelfs m'n Pentax lenzen blijven gebruiken, maar dan alleen fully manual, dus zelfs geen lichtmeting.
En da's ook meteen het nadeel: om comfortabel te kunnen werken moet ik dan m'n hele lenzenparkje vervangen, en om dezelfde optische prestaties te halen zit ik dan gauw in de L-range. Kassa!

Dus ja, ik twijfel nog... :)

Parlor_Inventor schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 19:29:
Weet iemand of hier een hack voor is (USB kabeltje + software voor harde reset oid) of moet ik morgen naar de fotozaak om het cameraatje weg te brengen?
Bij mijn weten is daar geen hack voor, en hebben de *ist Dx camera's geen fallback naar de oude firmware.
Ik heb de firmware van m'n *ist DS al een paar keer geupgrade, en dat duurde idd steeds wel een tijdje waarbij het scherm zwart was. Ik vermoed dat je de upgrade gewoon te vroeg hebt onderbroken...

Maar als de flash niet gelukt is moet de camera idd naar Pentax 'ter reparatie'.

• Anoniem: 119722
  • Niet online
Parlor_Inventor schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 19:29:
Probleempje hier :(

Loop een beetje te balen hier, net vakantie, was van plan om in de vakantie lekker veel foto's te maken, vandaag lekker aan het fotograferen geweest met mijn 'nieuwe' Super Takumar 50mm f/1.4, krijg ik dit :'(
K100D is geen *istDL de juiste v1.03

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Dat snap ik ook wel...

Alleen was dit het enige vergelijkbare probleem wat ik tegenkwam

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 13:09:
[...]
Bij mijn weten is daar geen hack voor, en hebben de *ist Dx camera's geen fallback naar de oude firmware.
Ik heb de firmware van m'n *ist DS al een paar keer geupgrade, en dat duurde idd steeds wel een tijdje waarbij het scherm zwart was. Ik vermoed dat je de upgrade gewoon te vroeg hebt onderbroken...

Maar als de flash niet gelukt is moet de camera idd naar Pentax 'ter reparatie'.
In de handleiding stond dat het 90 seconden zou duren, maximaal. Ik heb een kwartier gewacht en er gebeurde helemaal niks.

De cam ligt inmiddels bij de fotozaak, dinsdag weet ik wat het gaat kosten. 'Ter reparatie' hoeft trouwens niet per sé tussen aanhalingstekens. Het geval zal toch open moeten en low-level van nieuwe firmware moeten worden voorzien voordat er weer enig leven in te krijgen is (waarschijnlijk via een interne connector ofzo). Het hele digitale systeem werkt niet meer, dus ook de USB-connector en het SD-slot.

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Dovie'andi se tovya sagain

Anoniem: 14829 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 19:47:
[...]
Ik gebruik gewoon een no-name kunststof kapje die bedoeld is voor 72-85mm lenzen, die ik jaren geleden uit een 5 gulden grabbelbak heb gevist. Werkte op analoog prima op m'n 85mm, en nu op m'n 50mm lenzen (de hood van m'n 135mm is nu verhuisd naar de 85mm lens).

offtopic: het is zonnekap, er zijn niet 'meerdere zonnen' :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net de 135-400 gehaald van Sigma *O*

Zal even snel even wat testfoto's schieten.Morgen maar, licht is wel erg ruk nu

[Voor 20% gewijzigd door Erasmo op 28-06-2008 20:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

sOid schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:51:
offtopic: het is zonnekap, er zijn niet 'meerdere zonnen' :)
Er zijn ook niet meerdere pannen bij een pannenkoek... :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een eerste indruk van de Sigma 135-400 APO DG bladiebladiebla

http://a.img-dpreview.com/news/0511/135-400mm-DG-001.jpg

De lens zelf zit stevig in elkaar en voelt goed solide aan, hij is verrassend compact voor zijn bereik.
De statiefgondel is goed stevig en handig verstelbaar. De autofocus is ondanks het gebrek aan Sigma's HSM vrij snel voor zo'n groot objectief
Wide open is hij vrij soft maar het diafragma een beetje knijpen lost dit op, hij is een paar stops omlaag prima scherp.

Conclusie: Wie serieus telewerk voor een relatief kleine prijs wilt is dit een goede koop :)

Jeez! wat een bakbeest!
Maar wel een mooi lensje als je de tests moet geloven.
Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee