Toon posts:

Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:
  • 97.588 views sinds 30-01-2008

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Anoniem: 14829 schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:54:
Jeez! wat een bakbeest!
Maar wel een mooi lensje als je de tests moet geloven.
Klein is anders ja :P Er zit niet voor niets een statiefgondel aan :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 09:16

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Anoniem: 14829 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 15:54:
[...]
Er zijn ook niet meerdere pannen bij een pannenkoek... :?
oh jawel, anders zit je je de hele tijd te vervelen. Liefst drie pannen en dan op de vierde pit de schaal met beslag (zonder vuur natuurlijk :P). Desnoods twee pitten en dan de derde pit voor het bord met pannenkoeken, heb je alles meteen bij de hand. :+

Maaruhm, probleem hier. Ik zit nu dus met mijn kapotte *ist DL, gaat een paar weekjes duren, maar ik wil in de tussentijd wel foto's maken! Ik denk over een tweede body omdat dat wel zo veilig en makkelijk is (50mm f/1.4 op de ene, 70-210 f/3.5 op de andere, ideaal voor concerten en festivals), maar ben bang dat die het grootste deel van het jaar stof gaat vreten... Ik heb drie opties:

- Samsung GX1S (*ist DS) met standaardlens (nieuw, restpartij) voor 350 euro
- Sony A100 (nieuw, showroom model) met standaardlens voor 450 euro maar kan waarschijnlijk een (heel) stuk goedkoper ivm prijs van A200
- Pentax K200d body voor 550 euro oid.

De Sony is een optie omdat ik er dan een P-draad adapter bij koop (via Marktplaats) en toch voornamelijk oude P-draad lenzen gebruik, nadelen zijn dat ik moet investeren in een extra accu en CF-geheugen, netto prijs wordt dus minstens 100 euro hoger. Daarnaast is het een hele andere camera, andere bediening (alhoewel ik de basis goed beheers), constant overschakelen bij gebruik van twee bodies is misschien wat omslachtig. Voordeel is wel weer dat ik meer keuze heb wat betreft lenzen, ik kan dan alle Pentax K(A(F(D))), Minolta AF én M42 lenzen gebruiken.

De Samsung is lekker goedkoop en vertrouwd en ik kan er mijn hele collectie lenzen, geheugenkaarten en batterijen bij gebruiken, maar heeft zelfde tekortkomingen als mijn *ist DL (geen stabilisatie, slechte AF, 'maar' 6MP), maar ook de zelfde voordelen (goede zoeker, relatief weinig ruis, no nonsense)

K200d is erg aantrekkelijke optie, goede body, verschilt niet te veel van mijn *ist DL, kan alle accessoires blijven gebruiken, 10MP en stabilisatie, maar de prijs ligt me iets te hoog, ook omdat ik in eerste instantie helemaal niet van plan was om een nieuwe body te halen en ook met de reparatie van mijn DL zit. Ik weet dat hij bij de grote postorders goedkoper is, maar ik koop toch liever mijn camera voor een paar tientjes meer bij de lokale fotoboer.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk... Of kan ik beter een body huren/lenen?

...And the world goes on racing, like the world always will...

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zou er lekker een samsung/pantax bij nemen (interface is het zelfde dus uitpakken en gaan met die banaan).

Of je moet de A100 alleen als Low ISO camera gebruiken (al betwijfel ik het of je glas daar heel hard aan mee gaat werken, niet genoeg oplossend vermogen om het sterke punt van de A100 aan te spreken: per pixel sharpness). Al denk ik wel dat je je gaat ergeren aan de verschillende interfaces van de camera's. En bij gebrek aan budget ga je er waarschijnlijk ook geen kwalitatief veel beter glas aan hangen (de dagen van de prettig geprijste 2e handsjes zijn over op Amount)

Een A100 gaat trouwens ook niet alle problemen van je *ist DL oplossen. De AF van de A100 is ook verre van geniaal. En introduceert mogenlijk een nieuw probleem: ruis

[Voor 14% gewijzigd door martijn_tje op 01-07-2008 16:23]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

martijn_tje schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 16:21:
Ik zou er lekker een samsung/pantax bij nemen (interface is het zelfde dus uitpakken en gaan met die banaan).

Of je moet de A100 alleen als Low ISO camera gebruiken (al betwijfel ik het of je glas daar heel hard aan mee gaat werken, niet genoeg oplossend vermogen om het sterke punt van de A100 aan te spreken: per pixel sharpness). Al denk ik wel dat je je gaat ergeren aan de verschillende interfaces van de camera's. En bij gebrek aan budget ga je er waarschijnlijk ook geen kwalitatief veel beter glas aan hangen (de dagen van de prettig geprijste 2e handsjes zijn over op Amount)

Een A100 gaat trouwens ook niet alle problemen van je *ist DL oplossen. De AF van de A100 is ook verre van geniaal. En introduceert mogenlijk een nieuw probleem: ruis
Low ISO is geen optie. Ik koop een cam voor concertfotografie, wat ik er verder mee kan is mooi meegenomen. Concertfotografie betekent ISO1600, 1.7/50mm (binnenkort mijn nieuwe Super Takumar 1.4/50mm eens proberen) en zelfs dan zit ik in sommige zaaltjes nog aan 1/30s vast.

Net even naar de winkel geweest, ze hadden nog geen reactie van Pentax, maar zeiden wel dat het best zo kan zijn dat ik mijn DL af kan schrijven. Ze hebben een keer een Nikon gehad waarbij het 80 euro kostte, maar ook een Canon waarbij het hele moederbord vervangen moest worden, a 260 euro. En dat is hij niet meer waard.

De A100 + 18-70 kan ik voor 300 euro krijgen, ingeruild exemplaar maar met volledige garantie. Een enorm koopje, maar ik moet me er niet op blindstaren want ik ken de tekortkomingen en het zou betekenen dat ik veel glas moet vervangen. Alleen mijn AF 1.7/50mm is geld waard, de rest is aan de straatstenen niet te slijten.

Misschien eens op zoek gaan naar een fotozaak die nog een K100D heeft liggen, die heeft de 6MP sensor (ivm ruis) én beeldstabilisatie...

Ik neig ook steeds meer naar Canon, ook ivm de beeldruis en aanbod van accessoires en adapters, maar de [34][05]0d reeks vind ik zo... goedkoop, speelgoed-achtig aanvoelen.

Moeilijk dus :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:29

MaNdM

1000-dingen-doekje

Moet het eigenlijk per se een nieuwe body zijn? Waarom niet een (goede) 2e hands?

To be determined...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

MaNdM schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:36:
[...]

Moet het eigenlijk per se een nieuwe body zijn? Waarom niet een (goede) 2e hands?
Ik vind het een te groot risico, vooral particuliere verkoop. Voor het zelfde geld is de sluiter versleten omdat de vorige eigenaar duizenden foto's per dag maakte "omdat het toch niks kost", van de buitenkant kun je dat namelijk niet zien. Ik heb hier op GoT verhalen gelezen over mensen met een nieuwe SLR die in de eerste drie dagen tienduizend foto's maken... Ik wil een camera kopen waarvan ik zeker weet dat hij het drie jaar doet (als ik geen stomme dingen uithaal). Een nieuwe cam geeft me die zekerheid meer dan een tweedehandsje, en dan kost hij maar een paar cent meer.

Bij lenzen vind ik het een minder groot probleem, die kun je veel makkelijker testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

K100D(S) is een goede keus, die presteerd op iso 1600 nog goed. Ik heb zelf een K10D maar als het licht wat minder wordt en ik kan niet flitsen pak ik er toch liever de K100D bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59
Nu ik zo op vakantie ben geweest met m'n K10D met kit lens ben ik er achter gekomen dat ik wat zoom bereik mis.

Dan heb je natuurlijk 2 mogelijkheden of je koopt een lens die leuk aansluit op je huidige bereik (in mijn geval dus 18-55mm omdat ik alleen nog maar een kit lens heb) of je koopt een lens die aan de zoom kant een groter bereik heeft.

In mijn geval zal het de laatste worden en wel om de volgende reden, de lens gaat voor het grootste deel van de tijd gebruikt worden in stoffige en zanderige omgevingen waar het niet handig/slim is om je lens te verwisselen (bijvoorbeeld op de Maasvlakte) dat betekent dus dat ik graag een leuke lens voor een leuke prijs wil hebben. Oftewel ik moet er geen nachten wakker van liggen als ie het op een dag niet meer doet omdat er hier en daar wat zand in terecht is gekomen.

Als ik zo kijk naar welk bereik ik tot nu toe gebruikt heb zit ik heel vaak op de 55mm wat dus gewoon inhoud dat ik daar tekort kom op dit moment, maar het lagere gedeelte gebruik ik ook redelijk vaak dus is de lekker goedkope Pentax 50-200 helaas geen uitkomst.

Bleven zo snel gevonden over:
Sigma 18-125 (niet meer leverbaar voor Pentax, 125mm wat kort? al is 7x zoom ook niet niks)
Sigma 18-200 (twijfel geval kwa prijs)
Sigma 28-135 (leuke prijs, maar ga ik die 10mm t.o.v. 18mm missen? 135mm wat aan de korte kant?, niet op voorraad bij Konijn)
Tamron 18-200 (wordt eigenlijk al weer te duur met z'n bijna 300 euro)
Tamron 28-200 (goedkoper als de 18, maar die 10mm?)

2de hands zou ook zeer zeker een optie zijn gezien de omstandigheden waar ik hem zal gebruiken :)

Zoals ik al in m'n commentaar achter de lenzen heb vermeld, zou ik de 10mm verschil missen tussen 18mm en 28mm? Even een stapje naar achter is vaker niet dan wel mogelijk ;)
Ik verwacht dus ook geen mega kwaliteit, het moet gewoon leuke foto's opleveren tijdens een dagje terreinrijden. Barrel/pincushion distortion, etc zijn dus redelijk ondergeschikt aan de prijs/pret verhouding :+

Welke zouden jullie voor gaan kijken? Eventueel andere suggesties?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat is je maximale budget? Anders kun je ook nog de 18-250 of de 28-300 overwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MewBie
Erasmo schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 19:51:
Wat is je maximale budget? Anders kun je ook nog de 18-250 of de 28-300 overwegen.
250 voor een nieuwe is echt het maximum.
Dus de Sigma 28-300 zou kunnen, maar die is bij Konijn niet op voorraad, Foka heeft hem helemaal niet, andere winkels weet ik niet.
18-250 is duurder als 18-200, dat kwa prijs al net boven de 250 zit.

*beeeeep*

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
Bedenk wel dat 28mm wel heel wat anders is dan 18mm. Veel, maar niet alle, mensen zullen dat missen.
of je koopt een lens die aan de zoom kant een groter bereik heeft.
aan de tele kant ;)
maar het lagere gedeelte gebruik ik ook redelijk vaak dus is de lekker goedkope Pentax 50-200 helaas geen uitkomst.
Want? Je kan toch wisselen? Dat is nou juist het charme van een dSLR. En het is in een mum van tijd gedaan..Een 50-200 of zelfs de nieuwe 55-300zou prima aansluiten op je kitlens. Persoonlijk zie ik het bezwaar van twee lenzen niet zo ;)
Oftewel ik moet er geen nachten wakker van liggen als ie het op een dag niet meer doet omdat er hier en daar wat zand in terecht is gekomen.
Of op een verantwoorde wijze wisselen. De Maasvlakte is ook geen Sahara ;) Al bevind zich op beide plaatsen wel zand ja :+

Al die superzooms zijn optisch concessies. De Tamron 18-200 is niet zo goed als de 18-250 (Tamron/Pentax). 18-125 is ook niet zo super. En met alles wat met 28 begint mis je gewoon ECHT veel groothoek. Tenzij dat voor jouw fotografie niet uitmaakt..

Probeer ze eens te proberen though :)

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huisfotograaf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-05 15:44
Parlor_Inventor schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:48:
[...]

Ik vind het een te groot risico, vooral particuliere verkoop. Voor het zelfde geld is de sluiter versleten omdat de vorige eigenaar duizenden foto's per dag maakte "omdat het toch niks kost", van de buitenkant kun je dat namelijk niet zien.
.
Met PhotoME kun je het aantal sluiterkliks zien (Shutter Count). Een vriendelijke particuliere verkoper zou dat even voor je kunnen doen en laten zie hoeveel opnamen ermee zijn gemaakt. Dan heb je wat meer zekerheid. Nu heb ik toevallig een istDL2 over (zie Vraag en Aanbod) met zo'n kleine 1800 op de Shutter Count. ;)

Pentax K3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MewBie
-Emiel- schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 21:26:
[...]
Want? Je kan toch wisselen? Dat is nou juist het charme van een dSLR. En het is in een mum van tijd gedaan..Een 50-200 of zelfs de nieuwe 55-300zou prima aansluiten op je kitlens. Persoonlijk zie ik het bezwaar van twee lenzen niet zo ;)
2 Lenzen is op zich geen probleem, maar tijdens het terreinrijden niet echt praktisch.
Al die superzooms zijn optisch concessies. De Tamron 18-200 is niet zo goed als de 18-250 (Tamron/Pentax). 18-125 is ook niet zo super. En met alles wat met 28 begint mis je gewoon ECHT veel groothoek. Tenzij dat voor jouw fotografie niet uitmaakt..
Groothoek is juist handig in het terrein, voor je het weet duikt er vlak achter je weer 1 een modderbad in :+
Probeer ze eens te proberen though :)
Moet ik maar eens proberen te doen ja.

*beeeeep*

• -Emiel-
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-12-2019
MewBie schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 22:42:

[...]
Groothoek is juist handig in het terrein, voor je het weet duikt er vlak achter je weer 1 een modderbad in
Dan kun je de 28-xxx dus wel wegstrepen.

Pentax K3-II | Glasbak: DA*60-250 F4, DA 12-24F4, Sig10-20, Sig17-70, Tamron17-50&28-75, Sig 70-300 [TE KOOP] | 6 MF-primes | Pentax AF FG360Z | stapel filters

Parlor_Inventor schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:30:
Low ISO is geen optie. Ik koop een cam voor concertfotografie.....

De A100 + 18-70 kan ik voor 300 euro krijgen, ingeruild exemplaar maar met volledige garantie. Een enorm koopje, maar ik moet me er niet op blindstaren want ik ken de tekortkomingen en het zou betekenen dat ik veel glas moet vervangen.
Dat is echt niet je grootste probleem als je concert fotografie met een A100 wil gaan doen. Ruis (en afwezigheid van NR) en een matig AF systeem gaan het je moeilijk maken.

Bij een Nikon D40 en D60 zit het AF systeem je in de weg (D40x ruist wat veel). Van de Canon 350D ben ik ook niet echt kapot van het AF systeem (400D en 450D doen het wat beter). Voornamelijk Hi iso gebruik dus Olympus valt ook af.

Eigenlijk ben je gezien je wensen kandidaad 40D, D300, A700 of K20D gebruiker. (K20D scoort goed kwa output maar het AF systeem is niet echt bruut).

Een K100D is idd wel een upgrade tenopzichte van wat je nu hebt maar ik betwijfel het nut van stabilisatie bij concertfotografie (springerige figuren op t podium vallen niet te stabiliseren). Lichtsterkte (vereist ook nauwkeurige AF) en Hi iso zijn de enige factoren waar je echt op kan rekenen

[Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2008 08:55]

Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

martijn_tje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:50:
[...]

Dat is echt niet je grootste probleem als je concert fotografie met een A100 wil gaan doen. Ruis (en afwezigheid van NR) en een matig AF systeem gaan het je moeilijk maken.
High ISO = ruis, dus wel een probleem. Ik wil een cam die op ISO1600 goed functioneert.

Ik stel alles met de hand scherp. Misschien dat een top-camera (EOS1, 5) wel goede AF heeft, maar dan nog zit je ws aan een AF assist lamp vast, als fotograaf ben ik het liefst zo onzichtbaar mogelijk.
Bij een Nikon D40 en D60 zit het AF systeem je in de weg (D40x ruist wat veel). Van de Canon 350D ben ik ook niet echt kapot van het AF systeem (400D en 450D doen het wat beter). Voornamelijk Hi iso gebruik dus Olympus valt ook af.
D40 en D60 vallen af omdat ik een cam wil die P-draad lenzen aankan met een glasloze adapter.

Oly valt idd ook af ivm de kleine sensor. Een E420 + 25mm f/2.8 zou anders een leuke tweede cam geweest zijn! Daarnaast heb ik eerder Olympus gehad (C2040z, mijn eerste digitale cam) en was wel te spreken over de features van dat beestje (multi-spot, slow sync op eerste of tweede gordijn)
Eigenlijk ben je gezien je wensen kandidaad 40D, D300, A700 of K20D gebruiker. (K20D scoort goed kwa output maar het AF systeem is niet echt bruut).
En daarnaast nog steeds student, dus ik zoek een compromis, liefst voor onder de 500 euro :)
Een K100D is idd wel een upgrade tenopzichte van wat je nu hebt maar ik betwijfel het nut van stabilisatie bij concertfotografie (springerige figuren op t podium vallen niet te stabiliseren).
Het scheelt me het zeulen met een eenbeenstatief, maar dat ding gebruik ik ook maar één keer per jaar, op het enige redelijk grote festival wat ik per jaar doe (Flevo festival). Voor de rest kom je òf niet binnen met een eenbeenstatief, òf is het omslachtig en/of niet nodig. Daarnaast is zo'n statief ook wel makkelijk voor stabiliteit om een goede compositie te krijgen, wachten op het juiste moment, enzovoorts. Ik heb een Canon S1 gehad, daarbij was ik wel tevreden over de IS, alleen niet bij concertfoto's (alhoewel het me wel een paar ragscherpe plaatjes opgeleverd heeft).

Ach, ik zie wel. Eerst maar eens de prijsopgave afwachten :P. En daarnaast, foto's worden nog steeds door degene achter de cam gemaakt, in het verleden heb ik met brakkere camera's ook goede foto's gemaakt :)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

In-body IS is altijd handig, en voor zover ik weet heeft de K100D 9 kruissensoren in de af-unit zitten, nooit problemen gehad met een concert eerlijk gezegd(ligt er natuurlijk ook wel aan wat voor lens je erop zit, maar mijn pancake en 50mm zijn lekker snel, ook bij slecht licht :) )

Bij een bewegend onderwerp heb je helemaal niks aan IS. IS compenseert alleen voor je eigen beweging, dus bij pannen schiet je IS ook in de stress (en gaat tegen je werken).

Ik zie niet hoe IS je gaat helpen als er bijvoorbeeld een paar punkers over het podium stuiteren. Lichtsterkte, hoge iso en snelle + nauwkeurige tracking zijn de enige hulpmiddelen die je hebt. Pas als je op >100mm gaat schieten kan IS interessant worden omdat je eigen beweging dan een groter probleem kan vormen als de beweging van je onderwerp (maar als nog heb je dan flink wat lichtsterkte nodig om je onderwerp te kunnen bevriezen).

Voor huis tuin en keuken situatie's waar het onderwerp doorgaans stil zit is IS doorgaans geniaal. Bij klassieke concerten trouwens ook. M'n KM 5D + 70-210 f/3.5-4.5 heeft wel eens betere resultaten opgelevert als de Canon 5D + 70-200 F/2.8 L van de persfotograaf die ook aanwezig was.

Als we het over lekkersnel in weinig licht hebben er staan hier en daar inmiddels wat samples van Sigma's 50 f/1.4 EX HSM online.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/661966

[Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2008 09:56]

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Idd, er gaat niets boven snel glas en hoge ISO. Op het moment betekent dat voor mijn studentenbudget een vergeelde Super Takumar 1.4/50mm en een volledig handmatige Tokina 70-210 f/3.5 (gelukkig zijn hoeken niet belangrijk bij concertfoto's) :P

IS komt altijd van pas. Niet elke artiest is een rondrennende punker. En wat te denken van de drummer die toch vaak twee stopjes minder goed belicht wordt dan de rest van het podium en daarnaast ook nog eens verder weg zit zodat je verder in moet zoomen?

Parlor_Inventor schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:13:
een vergeelde Super Takumar 1.4/50mm
Volgens mij kon je die geelheid verminderen door de lens zonder lensdop in het zonnetje te zetten. (had iets te maken met de coating die geel werdt, zat een heel licht radio actief element in en kleurde daardoor na verlop van tijd geel dacht ik)

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 23:08
Vraagje .. iemand toevaalig ervaring met deze?

Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 28-105mm f/2.8-4 Aspherical IF Autofocus Lens for Pentax AF :

http://sigma4less.com/Product.aspx?ProdID=1125

Ik heb nu een Tamron 28-75 2.8 .. en en sigma 70-300 4-5.6 .... Maar eigenlijk wil een een leuke beetje lichtsterke zoomlens (who doesn't) .. en ik kan die 28-105 voor ong 150 2e hands tikken .. Maar ik twijfel of de zoom wel genoeg is ... doe nu vaak partyfotografie ... was zondag op Latin Village en ging telkens switchen van lens ... wil ik eigenlijk van af ;-)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die heeft te weinig groothoek voor partyfotografie vrees ik.

thalyric schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:05:
Ik heb nu een Tamron 28-75 2.8 .. en en sigma 70-300 4-5.6 .... Maar eigenlijk wil een een leuke beetje lichtsterke zoomlens
Die tamron is toch een leuke lichtsterke zoomlens?

Of wil je een 8-800 f/1.4 die niet meer als 500 gram weegt ;) Die is er dus niet. alle superzooms zijn 5.6 of 6.3 aan het lange eind en dus niet lichtsterk. Maar bij kortere wel lichtsterke zooms zul je moeten wisselen.

Dus of een 70-200 f/2.8 (wachten tot de sigma of tamron beschikbaar zijn) of een pentax/sony/tamron 18-250 f/3.5-6.3

Ik zou zeggen succes met sparen. Die superzoom doet iets van 450 euro, voor 600-700 euro lukt een 50-135/150 misschien net, voor een 70-200 moet er naar schatting nog een eurotje of 100 tot 200 bovenop.

Misschiend at je aan een 135 f/2.8 prime kan komen, dan wel geen zoom maar wel lichtsterk en geodkoper.

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 23:08
ja ben wel tevreden hoor met die tamron, maar ben ook beetje spoiled met die 70-300 .. alleen ... wat ik merkte op LV ... liep ik daar met mijn zoom lens, staan er opeens mensen voor mijn neus "kan je ff een foto maken" ... en dat gaat dan moeilijk (want het begint op 70mm) en dan moet ik weer een heel end naar achteren lopen hahaha vooral als het 2 of meer mensen zijn ... of ik moest dan weer demonteren naar mijn 28-75.

Andere optie is natuurlijk 2 bodies ... die 18-250 is misschien wel interresant ... mis wel die 2.8 ;-) hahah wat een zeikerd ben ik toch lol

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

martijn_tje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 10:52:
[...]

Volgens mij kon je die geelheid verminderen door de lens zonder lensdop in het zonnetje te zetten. (had iets te maken met de coating die geel werdt, zat een heel licht radio actief element in en kleurde daardoor na verlop van tijd geel dacht ik)
I know, maar dan moet de zon wel schijnen in dit kikkerlandje...

* Parlor_Inventor doet gordijnen open

AARGH!!! #GGGGGG!!!! Waar zit de brightness-knop?? Vandaar dat het zo warm is :S

maar goed, ding ligt nu in de vensterbank. Heeft hij al vaker gedaan, maar na een kwartiertje kwam ik er dan achter dat ik er weer wat foto's mee wilde maken, of er was te weinig zon, of ik ergerde me omdat ik weet dat ramen veel UV-licht tegenhouden maar buiten leggen is ook weer te riskant omdat ik hem dan kan vergeten tijdens een regenbui... Het schijnt pas echt effect te hebben na een paar dagen tot een maand in de zon gelegen te hebben, dan kan ik beter een keer een UV-lampje halen.

Laatst heb ik het lensje uit elkaar gehaald trouwens, ik heb hem defect gekocht voor vier tientjes (inc. prachtige Spotmatic voor op de plank) en een succesvolle poging tot reparatie gedaan. Het is maar één element die vergeelt, de twee na achterste zo uit mijn hoofd, vlak achter het diafragma. Misschien dat ik hem weer een keer uit elkaar ga halen en dan alleen dat element met UV ga bewerken, ben nl bang dat ik te veel 'goede' coating wegbrand...

Andere lokale fotozaak zegt op hun site de K200d + 18-55 voor 499 te verkopen, ga ik zo ff langs :) (en langs de zaak waar mijn DL ligt, heb nog nix van ze vernomen...)

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Hmm. Ik heb ineens een K200d + Grip en ben ineens een behoorlijk aantal centen armer, alhoewel dat ook wel meevalt. 470 voor de body is niet duur volgens mij, kwam nog 90 voor de grip bij (en 96 voor drie jaar garantie/verzekering, gewoon voor het geval dat :P)...

Ding werkt lekker icm mijn 1.7/50mm :)

De DL gaat trouwens naar een externe reparateur die denkt dat hij het wel kan fixen of iig kan zien of hij te fixen is.

Erasmo schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 11:30:
Die heeft te weinig groothoek voor partyfotografie vrees ik.
Hoef je niet te vrezen, als standaardlens absoluut onbruikbaar. Leuk voor wat headshots tot 2-3 mensen, daarboven al niet meer.
martijn_tje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 08:50:
En daarnaast de witbalans. Voor concertfotografie wil je twee dingen (naast een beetje christelijk functionerende WB): isoperformance en een erg goede AF-unit. Pak nu nog eens je lijstje camera's erbij vs. je budget en maak je keuze :)

[Voor 45% gewijzigd door neographikal op 02-07-2008 15:31]

Op zoek naar software/integratie-architect?

Voor party wil je ook gewoon F/2.8 glas...

En als je jezelf op een zeker moment serieus neemt; geen pentax :P

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:28:
En daarnaast de witbalans. Voor concertfotografie wil je twee dingen (naast een beetje christelijk functionerende WB): isoperformance en een erg goede AF-unit. Pak nu nog eens je lijstje camera's erbij vs. je budget en maak je keuze :)
Zijn er dan cams die automatisch goede foto's afleveren bij die omstandigheden? En wat is 'goed'? Ik werk al tijden met bijna alles handmatig en RAW om thuis de witbalans bij te werken (doe ik pas sinds kort), werkt nog steeds het beste :)

Parlor_Inventor schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:35:
[...]

Zijn er dan cams die automatisch goede foto's afleveren bij die omstandigheden? En wat is 'goed'?
Jup, die zijn er... ik noem een 30D, 40D :) En wat is goed? Minimale aanpassingen aan je WB, weinig ruis. En niet te vergeten: consistent flitsgedrag, goed werkbare AF-units (zeker de 40D) en betaalbaar glas dat optisch dik in orde is.
Ik werk al tijden met bijna alles handmatig en RAW om thuis de witbalans bij te werken (doe ik pas sinds kort), werkt nog steeds het beste :)
Als jij met 130 shots in je final set zit, is het láátste dat je wilt alles nog even manueel WB-aanpassen omdat die alle kanten op gaat ;)

[Voor 9% gewijzigd door Henk op 02-07-2008 15:39]

Lol lees ook eens al jullie ongetwijfeld goedbedoelde advies is te laat omdat ie al een K200D heeft gehaald
neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:28:
Leuk dat speccs niet tegen een beperkt budget op kunnen ;)

Ik weet trouwens niet hoe relevant die witbalans is als je raw schiet wat me met die absurde kleuren licht die er op een concert hangen helemaal geen slecht plan lijkt).
Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:30:

Pentax/tokina 16-50 of tamron 17-50 er aan en klaar ;)

Wel flauwe opmerking over dat serieus nemen (als je dan wil zieken roep dan iets over framerate, AF systeem of een f/2.8 zoom die langer als 135mm is)

Of een 77 of 85mm prime
Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:38:
Jup, die zijn er... ik noem een 30D, 40D :)
Betaals zeker wel dik he ;) Hoelang sta je er eigenlijk al op de loonlijst?
Als jij met 130 shots in je final set zit, is het láátste dat je wilt alles nog even manueel WB-aanpassen omdat die alle kanten op gaat ;)
Zodra men er flink wat gekleurde spots in gooit is de wb met elke cam janken. Daarnaast mag selectief zijn ook wel eens.

[Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 02-07-2008 15:49]

martijn_tje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:48:
Lol lees ook eens al jullie ongetwijfeld goedbedoelde advies is te laat omdat ie al een K200D heeft gehaald

[...]

Leuk dat speccs niet tegen een beperkt budget op kunnen ;)

Ik weet trouwens niet hoe relevant die witbalans is als je raw schiet wat me met die absurde kleuren licht die er op een concert hangen helemaal geen slecht plan lijkt).

[...]

Pentax/tokina 16-50 of tamron 17-50 er aan en klaar ;)
Hoe het met die toki zit weet ik niet, maar die tamron flared als een idioot.
Wel flauwe opmerking over dat serieus nemen (als je dan wil zieken roep dan iets over framerate, AF systeem of een f/2.8 zoom die langer als 135mm is)
Absoluut niet flauw bedoeld, maar er zijn simpelweg maar 2 merken die imho in het partywereldje echt goed gedijen. Dat is niet alleen door de cams, maar ook door het aanbod van het glas etc.
Of een 77 of 85mm prime
voor concert: ja. Voor party: nope
Betaals zeker wel dik he ;) Hoelang sta je er eigenlijk al op de loonlijst?
Ik doe het lang genoeg/verdiene er genoeg aan om er een 1DIII met 17-40 en 70-200/2.8IS van te kunnen schieten. Maar ik mis je punt geloof ik, wat hebben mijn inkomsten te doen met welke cams geschikt zijn voor party/concert?
Zodra men er flink wat gekleurde spots in gooit is de wb met elke cam janken. Daarnaast mag selectief zijn ook wel eens.
Bij concert: jup, bij party: nope, want daar kan je gelukkig flitsen :)
Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:55:
voor concert: ja. Voor party: nope
Bij concert: jup, bij party: nope, want daar kan je gelukkig flitsen :)
Oke en wat wil ie er mee gaan doen? ;)

martijn_tje schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:04:
[...]

Oke en wat wil ie er mee gaan doen? ;)
Waar reageerde ik op? ;)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 15:30:

Wat is er mis met de combi K20D+Pentax* 16-50+flitsert?

Erasmo schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:38:
[...]

Wat is er mis met de combi K20D+Pentax* 16-50+flitsert?
AWB, focus-unit, shutterlag/snelheid en flitsconsistentie, om maar even wat te noemen. Hoewel ik moet toegeven dat ik niet precies weet of de K20D wat betreft flitsen net zo brak is als de K10D.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:42:
[...]

AWB, focus-unit, shutterlag/snelheid en flitsconsistentie, om maar even wat te noemen. Hoewel ik moet toegeven dat ik niet precies weet of de K20D wat betreft flitsen net zo brak is als de K10D.
AWB kan wel in pp, 21,6 fps is niet genoeg? En de 540 is gewoon een prima flitsert toch? :)

Erasmo schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:47:
[...]

AWB kan wel in pp, 21,6 fps is niet genoeg? En de 540 is gewoon een prima flitsert toch? :)
21,6fps? :? Ik dacht dat dat ding er 3 deed? :P Enne... ik hoop niet dat de 540 net zo presteert op de K20D als dat hij dat op de K10D doet/deed, want dan zou ik na een kwartier schieten de hele set tegen de muur gooien van frustratie. De schommelingen in die flitslichtmeting zijn niet grappig te noemen :P Dat hoeft trouwens niet in álle situaties zo te zijn, maar met party heb ik daar echt héle rare dingen van gezien, die definately geen user error waren. En zat topics hier op GoT ook ;)

En AWB in pp kán wel, maar is iets dat je liever niet doet, ook in je WB zit een zekere 'rek'. Dat kan btw ook aan LR liggen, maar ik heb al een paar keer een situatie op mijn scherm langs zien komen waarbij ik met het pielen aan kleuren, ineens een tik meer ruis tevoorschijn kon halen.
neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:58:
Zonder hier een flamewar uit te willen lokken
Laat mij even heel duidelijk zijn: dit is ook alles behalve mijn bedoeling :)

[Voor 22% gewijzigd door Henk op 02-07-2008 17:00]

Zonder hier een flamewar uit te willen lokken: de K20D heeft nogal wat WB-issues, matige iso-prestaties, hier en daar wat banding op hoge iso's als ik de reviews mag geloven, flitssysteem is niet heel consistent qua belichting, autofocus kan beter en de lens heeft nogal last van CA, tikje onrustige bokeh en wisselende scherpte (gebaseerd op de Toki 16-50, zelfde lens). 3 fps vind ik zelf voor concertgebruik ook wat aan de trage kant, 5fps werkt wel wat prettiger.

De K20D heeft ook genoeg positieve punten, maar voor concert/party is dit nou niet direct de eerste combinatie die in me opkomt als je vers kunt starten. Ik zit net ook even naar de prijs te kijken, maar zelfs met de cashback die is vervallen is de 40D goedkoper en dat lijkt me voor dit gebruik (!!!!) toch écht de betere camera. Met wat creativiteit daalt de nieuwprijs van de 40D nog tot een kleine 680 euro.

[Voor 24% gewijzigd door neographikal op 02-07-2008 17:10]

• huisfotograaf
neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 16:58:
WB-issues, hier en daar wat banding op hoge iso's
Uit ervaring: wat betreft deze twee punten klopt dat wel. Maar wie weet wat een firmware update nog doet. Ik zit meer in de landschapjes en dan heb ik meer aan een bergje megapixels (cropt zo heerlijk weg).

Pentax K3

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

huisfotograaf schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:12:
[...]

Uit ervaring: wat betreft deze twee punten klopt dat wel. Maar wie weet wat een firmware update nog doet. Ik zit meer in de landschapjes en dan heb ik meer aan een bergje megapixels (cropt zo heerlijk weg).
Ik mag hopen dat die dingen in de volgende firmware-update gefixed zijn ja :)

De WB zit er wel vrij consistent naast lijkt wel, (behalve met kunstlicht) als ze in de firmware wat meer magenta erin gooien, dan zijn ze een eind. Banding is niet firmwarematig te fixen volgens mij...

Maar wat ik al zei: zeker geen slechte camera, maar voor dit werk zijn er betere alternatieven (en nee dat roep ik niet omdat ik nou toevallig net een 40D heb gescored voordat iemand daarover valt :) )

[Voor 3% gewijzigd door neographikal op 02-07-2008 22:21]

Anoniem: 18221

offtopic:
Daar gaan we weer. Ja hoor, je kunt absoluut geen party fotografie doen met een K20D+540+2.8 lens...

Jullie roepen dat het inconsistent flitst, maar jullie hebben zelf nooit met de combi gewerkt.
Jullie roepen dat de awb niet spot-on is, maar jullie claimen wel de pro's te zijn (die imo gewoon zelf TENMINSTE in pp de WB rechtpoetsen).
Jullie roepen dat de AF niet werkt in low-light condities, maar jullie gebruiken zelf geen pentax. Waarom heb ik laatst in halfdonker twee conferenties rustig kunnen AF-en met een 16-45 (ohjeej, budget lens!) en de DA70? Zonder 1 keer hunten?

Tuurlijk zijn jullie beter, wat jullie willen, maar kap nou eens met dat eeuwige gedowntalk. Ik vindt het harstikke fijn dat jullie blij zijn met jullie merk, maar ik hoef dat niet te horen, ik heb mijn keuze al gemaakt. Als ik wil lezen hoe goed C/N zijn, zou ik wel in die topics rondhangen.

Ik zal wel weer degene zijn die hapt...

Bedankt.
Waarom reageer je toch vaak zo op je tenen getrapt? Ik probeer het al zo politiek correct mogelijk te brengen. Ik zeg niet dat het niet zou kunnen, ik zeg niet dat de AF niet zou werken, ik zeg niet dat de flitser niet zou werken en ik zeg niet dat de K20D een slechte camera is. Enige wat ik zeg dat er mogelijk betere combinaties zijn voor dit werk. Ik kan me prima voorstellen dat je een K20D juist voor landschappen zou willen gebruiken vanwege z'n sealings en hoge resolutie icm vrij zwak AA-filter, als voorbeeld.

Daarmee zeg ik niet dat Pentax meuk is, Canon perfect is, Nikon perfect is of Olympus onder de vrachtwagen moet. Sterker nog, Canon produceert ook gewoon meuk, maar Canon produceert ook spullen die in bepaalde omstandigheden uitermate goed werken. Datzelfde geldt voor alle andere merken. Elk voordeel heb ze nadeel ;) The right tool for the right job.

Daarnaast, speel het eens niet zo op de man met het geneuzel over "pro" en plaats jezelf niet bij voorbaat in de slachtofferrol met "het zal zo wel weer aan mij liggen". Daarmee maak je elke vorm van inhoudelijke discussie onmogelijk. De enige die hier "gaat" ben je zelf door op deze manier de discussie in te gaan; als je je niet zo aangevallen zou voelen, dan ontstaat een heel andere discussie. Ook jammer dat je schijnbaar niet waardeert dat mensen over de muren kijken. Ik zie bijvoorbeeld Martijntje uitermate nuttige posts hier plaatsen.
Henk schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 00:21:
Ik kan het je aanraden, misschien dat je dan wat minder narrow-minded reageert. Dan zie je namelijk ook dat neo en ik net zo goed afgeven op de focusproblemen van de 1DIII, de karige update die de 40D voor moet stellen tov de Nikon D300, en dat we hopen dat de 5DII toch wel iets concurrerends kan doe met de D700.
Om het niet te hebben over het LCD-scherm van m'n gister aangeschafte camera...lol.

[Voor 28% gewijzigd door neographikal op 03-07-2008 00:28]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
dude... canonians naar canon land en pentaxianen naar pentax land.. zelfs hier lukt multicamcultie niet...

|>

Anoniem: 18221 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 00:05:
offtopic:
Daar gaan we weer. Ja hoor, je kunt absoluut geen party fotografie doen met een K20D+540+2.8 lens...

Dat zeg ik niet, maar er zijn _betere_ alternatieven.
[...]
Nee, wel met de K10D combi. En ik zeg daarbij dus al drie keer dat er hopelijk verbeteringen zijn in de k20D
[...]
Nogmaals: ook het veranderen van je WB kan ruis geven.
[pquote]Jullie roepen dat de AF niet werkt in low-light condities, maar jullie gebruiken zelf geen pentax.
Nee, met een reden. Voor dit werk zijn er, nogmaals, betere alternatieven, ook al heeft, nogmaals, de k20d ook zo zijn sterke punten, maar die liggen simpelweg niet bij dit werk.
Waarom heb ik laatst in halfdonker twee conferenties rustig kunnen AF-en met een 16-45 (ohjeej, budget lens!) en de DA70? Zonder 1 keer hunten?
Geen idee wat jouw definitie van halfdonker is :)
Tuurlijk zijn jullie beter, wat jullie willen, maar kap nou eens met dat eeuwige gedowntalk.
Waarom de persoonlijke aanval? het gaat hier puur over tech/apparatuur, en jij komt met zoiets? en het is geen gedowntalk, maar puur mijn persoonlijke ervaring die ik geef na een vraag in dit topic. Meer niet.
Ik vindt het harstikke fijn dat jullie blij zijn met jullie merk, maar ik hoef dat niet te horen,
Het gaat niet over blij zijn met mijn merk, maar over pentax in een bepaald werkgebied. Niet de discussie omdraaien.
ik heb mijn keuze al gemaakt. Als ik wil lezen hoe goed C/N zijn, zou ik wel in die topics rondhangen.
Ik kan het je aanraden, misschien dat je dan wat minder narrow-minded reageert. Dan zie je namelijk ook dat neo en ik net zo goed afgeven op de focusproblemen van de 1DIII, de karige update die de 40D voor moet stellen tov de Nikon D300, en dat we hopen dat de 5DII toch wel iets concurrerends kan doe met de D700.
Ik zal wel weer degene zijn die hapt... [/offtopic]
Prolly, maar hopelijk zie je ook dat wij het niet zo kwaad bedoelen als dat jij het opvat.
Bedankt.
YW
neographikal schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 00:14:
Om het niet te hebben over het LCD-scherm van m'n gister aangeschafte camera...lol.
Het gaat wel even duren voordat je daar aan gewend bent ja... uiteindelijk is er prima/net zo goed mee te werken, maar het heeft echt even geduurd voordat ik aan dat 3,0" LCD gewend was... maf contrast/kleuren vooral...

[Voor 8% gewijzigd door Henk op 03-07-2008 00:25]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Voor party lijkt me ws juist handig maar dat even terzijde :P

Heb er een batterygrip bij :)

• huisfotograaf
Erasmo schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:18:
[...]

Ik mag hopen dat die dingen in de volgende firmware-update gefixed zijn ja :)
Ik heb de K20D vast op 5000K staan. Als ik de foto open in ACR komt er steevast 4750K uit en bovendien staat Tint op pakweg -20, groen dus. Raar fenomeen. :?

Pentax K3

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

huisfotograaf schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 08:46:
[...]

Ik heb de K20D vast op 5000K staan. Als ik de foto open in ACR komt er steevast 4750K uit en bovendien staat Tint op pakweg -20, groen dus. Raar fenomeen. :?
Hoe het ook er doorheen geglipt is is me een raadsel, maar zodra de eerste firmware wordt uitgerold door Pentax hq zal het hoogstwaarschijnlijk wel gefixed worden.

huisfotograaf schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 08:46:
[...]

Als dat heel consistent het probleem is, is het wel weer makkelijk te fixen though :) Presetje maken in LR en klaar ben je... niks niet wachten op firmware updates ;)
neographikal schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 22:19:
Banding is niet firmwarematig te fixen volgens mij...
Ja en nee. Banding hoeft niet perse een sensor eigenschap te zijn.

Banding kan ook een teken zijn dat er in de schaduwen teveel gepushed wordt bij/na het uitlezen van de sensor. Het kan dus ook een Effect zijn van zoektocht naar meer DR. Bij Sony treed er als gevlog van de zoektocht naar highlight DR eerder ruis in de luchten op (ofwel dat gebied wordt uitgesmeerd zodat de ruis meer naar voren komt). Pentax smeert een gebied aan de schaduw kant uit en heeft z'n NR dusdanig onder controle dat banding als eerst op begint te vallen. Nikon heeft in de zoektocht naar DR ongeveer de zelfde strategie als Sony.

Nu de vraag waarom heeft bijvoorbeeld Nikon die practisch de zelfde sensoren gebruikt hier geen last van: Nikon lijkt het heel erg goed te doen als het gaat om het toepassen van NR (kijk bijvoorbeeld eens naar een D200 of D60 en hou die eens naast de Pentax K10D, K200D, Sony A100 of A200). Dan is goed te zien welke enorme stap Nikon heeft weten te maken in NR zonder dat dit tenkoste gaat aan detail.

Nu is het o.a. afhankelijk van de chip (CCD vs CMOS) en het moment (voor of na de AD conversie) waarop er vanalles gebeurt wat er in de Firmware is aan te passen. (dingen die na de AD conversie gebeuren zijn mogenlijk aan te passen in firmware)

[Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 03-07-2008 12:12]

martijn_tje schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Ja en nee. Banding hoeft niet perse een sensor eigenschap te zijn.

Banding kan ook een teken zijn dat er in de schaduwen teveel gepushed wordt bij/na het uitlezen van de sensor. Het kan dus ook een Effect zijn van zoektocht naar meer DR. Bij Sony treed er als gevlog van de zoektocht naar highlight DR eerder ruis in de luchten op (ofwel dat gebied wordt uitgesmeerd zodat de ruis meer naar voren komt). Pentax smeert een gebied aan de schaduw kant uit en heeft z'n NR dusdanig onder controle dat banding als eerst op begint te vallen. Nikon heeft in de zoektocht naar DR ongeveer de zelfde strategie als Sony.

Nu de vraag waarom heeft bijvoorbeeld Nikon die practisch de zelfde sensoren gebruikt hier geen last van: Nikon lijkt het heel erg goed te doen als het gaat om het toepassen van NR (kijk bijvoorbeeld eens naar een D200 of D60 en hou die eens naast de Pentax K10D, K200D, Sony A100 of A200). Dan is goed te zien welke enorme stap Nikon heeft weten te maken in NR zonder dat dit tenkoste gaat aan detail.

Nu is het o.a. afhankelijk van de chip (CCD vs CMOS) en het moment (voor of na de AD conversie) waarop er vanalles gebeurt wat er in de Firmware is aan te passen. (dingen die na de AD conversie gebeuren zijn mogenlijk aan te passen in firmware)
Volgens mij gaat alles zo snel mogelijk door de A/D heen... Elke stap in het analoge domein voegt ruis toe (begint al bij shot noise in de sensor), en je krijgt A/D conversiefouten die ook 'ruis' toevoegen. Eenmaal in het digitale domein zit er niet zozeer 'ruis' maar eerder bewerkingsartifacts. Overigens is het digitale domein niet altijd firmware; behalve een processor die gewoon code (firmware) verwerkt zit er zeker ook hardware in die gewoon vast is en niet meer achteraf kan worden gefixt. Ook daar kunnen bewerkingsfouten in zitten.

Ahja, en negeer mijn vorige reactie maar weer, het was laat :z

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Misschien heeft het er mee te maken dat die 10mp sensor vrij nieuw voor Pentax was? De sensor in mijn K100D schiet veel beter op hoge ruiswaarden maar die gaat al een tijdje mee dus die hebben ze hem mooi door kunnen ontwikkelen :) (dit is trouwens puur gissen hoor)

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 19:07

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Erasmo schreef:
Heb er een batterygrip bij :)
[afbeelding]
Zo een heb ik ook samen met m'n SFXn gekocht in 1993.
De verkoper vond het onzin om erbij te hebben, maar de SFXn vrat blokbatterijen (wist ik voordat ik de SFXn kocht): en die kosten meer dan FL 30, en de 4xAA batterijgrip koste FL 99. De SFX/SFXn heeft 6V nodig, dus oplaadbaar slikt ie niet. Maakt niet uit, 4 Duracell's doet ie jaren mee.
Erasmo schreef:
Misschien heeft het er mee te maken dat die 10mp sensor vrij nieuw voor Pentax was? De sensor in mijn K100D schiet veel beter op hoge ruiswaarden maar die gaat al een tijdje mee dus die hebben ze hem mooi door kunnen ontwikkelen :) (dit is trouwens puur gissen hoor)
Klopt wel aardig. De 6MP sensor hebben ze lang genoeg kunnen tweaken om hem goed te laten presteren in de K100D Super: het is de 5e camera-generatie waar die sensor in zit.
Voor de K10D is later een firmware-update uitgebracht met een bijgewerkte firmware die de banding/noise verminderd.

[Voor 38% gewijzigd door PvH18 op 03-07-2008 18:55]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Daarom is het zo grappig de output van de Pentax K200D, Sony A200 en Nikon D60 naast elkaar te zetten.

Het zijn alle drie ongeveer de zelfde zoveelste generatie 10MP sensors. Dus elk merk heeft de tijd gehad om z'n zaakjes op orde te krijgen. Het voornaamste zit niet in wat het merk er mee wil maar hoe ze het willen bereiken. Wat men wil is in grote lijnen het zelfde: groot DR, weinig ruis, behoudt van microcontrast enz. Enkel de volgorde van belang of het gewicht van de verschillende factoren verschilt een klein beetje

Hoe men bijvoorbeeld een groot DR wil bereiken daar zit het echte verschil. Wordt de informatie uit de eerste paar bits uitgesmeerd voor meer highlight detail of wordt juist de schaduw zijde opgerekt. De helft van de tone informatie is opgeslagen in het eerste bitje (highlights), 1/4e in het 2e bitje enz, dus hoe verder je gaat hoe minder kleur informatie er over blijft. Als je de beeldinformatie uit bijvoorbeeld het 7e en 8e bitje over een groter gebied aan DR gaat uitsmeren heb je maar heel weinig beeldinformatie beschikbaar. Dit is het moment dat onderlinge verschillen in AD converters zichtbaar kunnen worden als banding. (elke paar kolommen gaan samen door een AD converter).

Effect van een gebied rond de 2e stop uitsmeren is bijvoorbeeld dat er ruis in de lucht naar voren kan komen. Dus dan weten we precies waar Sony z'n DR vandaan probeert te sprokkelen ;)

Dit soort herschikken van data en DR wordt door (vrijwel) elke fabrikant gedaan en gebeurt tussen de AD conversie en het opslaan als raw file. In het territorium dat normaal gesproken door firmware te beinvloeden is.

[Voor 7% gewijzigd door martijn_tje op 03-07-2008 19:24]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 18:49:
[...]

Zo een heb ik ook samen met m'n SFXn gekocht in 1993.
De verkoper vond het onzin om erbij te hebben, maar de SFXn vrat blokbatterijen (wist ik voordat ik de SFXn kocht): en die kosten meer dan FL 30, en de 4xAA batterijgrip koste FL 99. De SFX/SFXn heeft 6V nodig, dus oplaadbaar slikt ie niet. Maakt niet uit, 4 Duracell's doet ie jaren mee.

[...]

Klopt wel aardig. De 6MP sensor hebben ze lang genoeg kunnen tweaken om hem goed te laten presteren in de K100D Super: het is de 5e camera-generatie waar die sensor in zit.
Voor de K10D is later een firmware-update uitgebracht met een bijgewerkte firmware die de banding/noise verminderd.
Dan zal ik maar niet zeggen dat deze €7 kostte :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

hmmmkay!

De *ist DL bleek definitief niet te repareren, of het zou iig 250 euro of meer gaan kosten en dat is hij niet waard.

Het zal sommige tweakers misschien opgevallen zijn dat er de laatste tijd een kapotte *ist DL over Marktplaats zwerft. Laatst stond hij te koop, was verkocht, paar dagen later zocht iemand anders ineens plotseling een schermpje voor zo'n camera en vanavond had hij de hoop opgegeven en zette hij de camera in zijn geheel op Marktplaats. Dat kwam mij goed uit. Om een lang verhaal kort te maken, het geval is nu in mijn bezit (voor 120 euro) en dit is wat ik er het afgelopen uur mee heb uitgespookt:

http://www.pixelbart.nl/foto/dlrepair1.jpg
Toen ik hoorde dat mijn 'oude' camera niet meer te repareren was heb ik het ding opengeschroefd. Ging niet helemaal soepel, maar naderhand wist ik precies hoe het beestje in elkaar zat. Flitser omhoog voordat je begint omdat je anders niet bij twee schroefjes kan, in het batterijcompartiment zitten twee schroefjes waarvan er één los moet om de bovenkant er af te halen, om de achterwand los te krijgen moet de zoeker worden verwijderd (!), links zit de elektronica voor de (iig gedeeltelijk opgeladen) flitser en daar kun je beter met je klauwtjes vanaf blijven ongeacht de aanwezigheid van batterijen, enzovoorts. Vandaar het feit dat de linker DL er iets kapotter uitziet dan je zou verwachten na het verkeerd flashen van de firmware :P. Rechts de DL met kapot scherm.

http://www.pixelbart.nl/foto/dlrepair2.jpg
Flitser open ivm de schroefjes, eerst de bovenkant er af halen om de zoeker te kunnen demonteren

http://www.pixelbart.nl/foto/dlrepair3.jpg
Ehm. De achterkant ligt er af. Twee flatcable stekkertjes en twee gewone kabeltjes voor de verlichting van het LCD. Flatcables kun je er uit trekken, kabeltjes moeten geknipt worden.

http://www.pixelbart.nl/foto/dlrepair4.jpg
Nieuwe achterwand erop, kon mijn soldeerbout niet vinden dus ik heb alles maar met tape gedaan :P

http://www.pixelbart.nl/foto/dlrepair5.jpg
Hmm. Heel even getest, HET WERKTE!!! In de euforie de hele camera weer in elkaar gezet en vergeten om daar foto's van te maken. Maar het resultaat mag er wezen :)

[Voor 3% gewijzigd door Parlor_Inventor op 04-07-2008 00:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Vet _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wauw goed bezig d:)b

Ik denk dat er op de andere pentaxfora hier ook wel interesse voor is :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huisfotograaf
Verdomd! Da's knap!

Pentax K3

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

idd, ik ben van plan om het nog wat beter te documenteren met wat extra foto's en dan een topic op DPReview te openen.

De nieuwe DL heeft trouwens maar 2300 foto's op de teller staan, de oude had er 9000 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Parlor_Inventor schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 09:08:
idd, ik ben van plan om het nog wat beter te documenteren met wat extra foto's en dan een topic op DPReview te openen.

De nieuwe DL heeft trouwens maar 2300 foto's op de teller staan, de oude had er 9000 :)
Das allebij niet veel, volgens mij is de DL wel rated voor 100k, of niet?

Anyway, vette shit! Da's het betere knip- en plakwerk. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• patrick91
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04-2018
Vind het wel grappig dat je je soldeerbout niet kunt vinden maar wel aan een dergelijk klusje begint! J
Goed werk, voor 120 euro weer helemaal de man!
Ik zou alleen de plakbandverbindingen nog wel even vervangen voor de tinnen versie :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Iets met adhd en chaotische impulsiviteit die het wint van verstand (overdag, daglicht, eerst gereedschap in orde maken, rustige omgeving...) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik denk dat ik maar eens zo'n t-shirt ga aanschaffen :P

Is hier meer interesse voor? Dan kan ik evt. wel inkoopactie starten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 47164

martijn_tje schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 12:10:
[...]

Ja Dan is goed te zien welke enorme stap Nikon heeft weten te maken in NR zonder dat dit tenkoste gaat aan detail.
Er wordt overdreven negatief gedaan over de Pentax k20d. Let wel, ik spreek slechts uit ervaring gedurende een week want daarna moest ik hem weer inleveren. Maar ik kom van de k10d dus wat mij betreft het volgende:

Ruis. Ruis is wat mij betreft en in welke vorm dan ook storend als er structuur in zit en/of als de ruis zo sterk is dat het ten opzichte van de details werkt alsof 'door de bomen het bos niet meegezien wordt'. Ik geef iedereen een tip. Wil je net zo weinig ruis als op de geroemde D300 ? Zet Nr op max en je houdt nog steeds de details over om de d300 qua prijs/prestatie in zijn hemd te zetten. Ik kan het niet met eigen platen bewijzen want ik had geen d300 bij de hand, maar de testfotos op dpreview vind ik behoorlijk illustratief:
Vergelijk voor de gein van iso 3200 de derde (onderste) van de k20d eens met de plaat van de van D300.

http://farm4.static.flick...14902785_e074a187b0_o.jpg

Structuur in de ruis:banding. Nadat op DPR gewag gemaakt was van banding problemen op de K20d, draaft men nu door. Op de k10d was banding wel een probleem want het kwam veel vaker voor. Alhoewel samples variationvan de k10d toen al leidde tot rare discussies als 'ik heb het niet dus je klets maar wat'. Ook de latere batches van de k10d hadden er minder last ervan. Maar de k20d kent die banding zeker niet zo structureel als de K10d. Volgens mij wordt dat in de review ook zo gezegd. Eén k20d foto met banding heb ik van het net kunnen halen. Itt de banding op de k10d was deze met een standaard profiel van Neatimage netjes 'onzichtbaar' te maken.

Dan de AF. Dat was voor mij een heel kritisch punt want mijn k10d was bij gering licht echt te sloom. Ook daar hoor je van velen dat een nieuwe k10d hardware versie wonderen doet. En dat de k20d niet veel sneller is dan 'een snelle k10d'. Ik heb alleen de referentie met de tragere k10d, maar zeker weten dat de k20d een betere AF heef (zelfde lenzen gebruikt)t. Waar ik in de sporthal regelmatig problemen had met hunten op de k10d was dit eigenlijk weg met de k20d. Het enige dat ik blijf constateren is dat ondanks deze verbetering de AF nog steeds te traag is. AF-C in die situaties kan ik dus gewoon vergeten. Het werkte wel beter dan op de k10d, maar het aantal misses is zo hoog dat AF-S veel efficienter werkt. Ik hoor hier van Henk en Neo dat bij minder licht de 40d beter is. Is ook zo. Maar probeer eens een A700....zwaar onderschat als het gaat om de AF !

WB. Als je voor geld fotografeert dan hebben Neo en Henk gelijk als ze zeggen dat het niet handig is een paar 100 foto's achteraf te moeten corrigeren op WB. Maar als je het incidenteel doet kan het geen kwaad. En wat mij betreft AWB op de k20d:een hele verbetering. Verder had ik op de k10d al mij WB settings getweaked. AWB in situaties waarvan ik wist dat hij ernaast zou zitten gebruikte ik ook niet. Ik ben niet zover gekomen op de k20d, maar voelde ook minder de noodzaak ertoe. Desondanks, een direkte WB-knop op een DSLR met een niet perfecte AWB is een must. Dus da's voor de k20d zeker een verbeterpuntje. Maar als je alleen maar een beetje meer magenta wil bij AWB:stel dat toch gewoon in en je bent klaar.

Flitsen. Vooropgesteld, met de pentax 540 heb ik geen ervaring. Met de Metz 48 AF wel. Niet consistent ? Ik moest soms 1/3 Ev bijlichten, bouncen vroeg soms nog 1/3 Ev meer. Verder geen enkel probleem gehad. Tot mijn batterijen van de flitser leeg raakte...dat had ik niet snel gnoeg in de smiezen. Maar een kleine 60 fotos keurig belicht van in totaal 113 foto's, en nog eens 25 onderbelicht maar keurig opkrikbaar vind ik een prima score. De overigen waren vooral 'painted black' of teveel overbelicht omdat ik na het bouncen weer direkt ging flitsen en ik de compenasatie niet wegdraaide. Wireless heb ik niet kunnen uitproberen btw...want ik ben niet zo'n flitsert !

lock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Parlor_Inventor

Parlor_Inventor

Dat is het technische deel, de body van de camera...

Helaas heeft een professionele fotograaf meer nodig, en dan vooral een volledige range aan topkwaliteit lenzen en een stuk support waar je van op aan kan.

Ik bedoel, ik fotografeer nu Pentax, maar stel dat ik ooit professioneel word (niet dat daar sprake van is) en het me kan veroorloven om voor 10000+ euro aan apparatuur te kopen, dan mag Pentax me wel wat meer bieden dan een goede body en een 'paar' toplenzen! De Limited serie is leuk en aardig, maar absoluut gericht op de amateur met geld en de lenzenfreak. Voor de pro zijn er op het moment maar 3 DA* lenzen, vergelijk dat met de L-reeks van Canon... De langste lens is 200mm, de langste lens op de roadmap is 300mm... 50mm f/1.7 en f/1.4 worden al lang niet meer gemaakt alhoewel de 1.4 hier en daar nog wel leverbaar is. Als pro mag je toch verwachten dat je een volledige range aan lenzen kan krijgen van het merk zelf.

Daarnaast, als ik persfotograaf ben en ik heb een probleem, dan wil ik snel en professioneel geholpen worden met mijn problemen en niet opgescheept worden met een callcenter waar men niet eens fatsoenlijk Nederlands spreekt. Sterker nog, als ik op een groot evenement fotografeer dan verwacht ik dat er ter plekke een support truck van de fabrikant staat, en daar betaal ik graag extra voor.

Canon heeft zijn zaakjes wat dat betreft veel beter voor elkaar dan Pentax, hoe goed de K20d ook kan zijn. Maar aan de andere kant is het voor Pentax ook weer een enorme onderneming om op dat vlak met Canon te gaan concurreren...

Acties:
  • 0Henk 'm!
lock: dus wat je zegt is: ik ben het met jullie eens op het gebied van AF en WB, maar bij het flitsen en de ruis zet ik mijn vraagtekens.

Dan blijft het probleem van de AF staan, wat voor mij een reden is geweest om nooit een 5D te halen... in het donker presteert die ook niet echt lekker. En consistentie bedoel ik niet mee of je moet FEC'en ja of nee... ik FEC ook met mijn 1D, in die zin dat ik weet wat ik moet doen bij welke situatie, en waarom, en met het oog op welke nabewerking. Maar juist bij shots in dezelfde situaties krijg je met een k10D nogal eens een verschillende belichting, en dát is... frustrerend ;)

Verder ook nog wat Parlor_inventor zegt... het systeem erachter is ook nog van belang.

En je noemt een A700: met welke lens? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Parlor_Inventor schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 13:38:
Dat is het technische deel, de body van de camera...

Helaas heeft een professionele fotograaf meer nodig, en dan vooral een volledige range aan topkwaliteit lenzen en een stuk support waar je van op aan kan.

Ik bedoel, ik fotografeer nu Pentax, maar stel dat ik ooit professioneel word (niet dat daar sprake van is) en het me kan veroorloven om voor 10000+ euro aan apparatuur te kopen, dan mag Pentax me wel wat meer bieden dan een goede body en een 'paar' toplenzen! De Limited serie is leuk en aardig, maar absoluut gericht op de amateur met geld en de lenzenfreak. Voor de pro zijn er op het moment maar 3 DA* lenzen, vergelijk dat met de L-reeks van Canon... De langste lens is 200mm, de langste lens op de roadmap is 300mm... 50mm f/1.7 en f/1.4 worden al lang niet meer gemaakt alhoewel de 1.4 hier en daar nog wel leverbaar is. Als pro mag je toch verwachten dat je een volledige range aan lenzen kan krijgen van het merk zelf.

Daarnaast, als ik persfotograaf ben en ik heb een probleem, dan wil ik snel en professioneel geholpen worden met mijn problemen en niet opgescheept worden met een callcenter waar men niet eens fatsoenlijk Nederlands spreekt. Sterker nog, als ik op een groot evenement fotografeer dan verwacht ik dat er ter plekke een support truck van de fabrikant staat, en daar betaal ik graag extra voor.

Canon heeft zijn zaakjes wat dat betreft veel beter voor elkaar dan Pentax, hoe goed de K20d ook kan zijn. Maar aan de andere kant is het voor Pentax ook weer een enorme onderneming om op dat vlak met Canon te gaan concurreren...
Langste lens 200 mm?

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/data/30/large/SMC_Pentax-FA-star_600mm_F4.JPG

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-05 20:25
Ik denk dat hij de langste goed verkrijgbare lens bedoeld. Wordt die FA* nog wel gemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tot 2004 dacht ik, dus hij moet nog wel verkrijgbaar zijn :)
Maargoed, ontwerpen vergaan niet en ik verwacht dat Pentax in de nabije toekomst zulke lenzen weer opnieuw gaat uitbrengen(zoals met de DA*200, dat was volgens mij ook een kopie van een oude lens)

Trouwens nog een leuk plaatje dat evt. in de startpost kan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Henk schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:09:
lock: dus wat je zegt is: ik ben het met jullie eens op het gebied van AF en WB, maar bij het flitsen en de ruis zet ik mijn vraagtekens.

Dan blijft het probleem van de AF staan, wat voor mij een reden is geweest om nooit een 5D te halen... in het donker presteert die ook niet echt lekker. En consistentie bedoel ik niet mee of je moet FEC'en ja of nee... ik FEC ook met mijn 1D, in die zin dat ik weet wat ik moet doen bij welke situatie, en waarom, en met het oog op welke nabewerking. Maar juist bij shots in dezelfde situaties krijg je met een k10D nogal eens een verschillende belichting, en dát is... frustrerend ;)

Verder ook nog wat Parlor_inventor zegt... het systeem erachter is ook nog van belang.

En je noemt een A700: met welke lens? ;)
Over het flitsen, het enige inconsistente dat ik kon ontdekken was in sommige situaties waarin de k20d ( ik heb het niet over de k10d want daarop heb ik de Metz praktisch niet gebruikt) met de Metz onderbelichtte. Maar niet altijd en ik kon er geen pijl op trekken. Maar ik het vond het heel erg meevallen, en de meeste fotos waren gewoon perfect. Het gros dat fout ging was iets onderbelicht maar in de software met een simpele klik te corrigeren.
WB is niet perfect, maar wel beter dan de k10d. En zoals NEO zei: die miste magenta. Nou, dat is rap opgelost...Op die knop na zou ik er zelfs als pro niet over mekkeren.
AF. Ja. Maar lang niet voor iedereen is het probleem. Zoals jij je fotos maakt, mag je die ene plaat niet misen vanwege de AF die het niet trekt. Maar het gros van de mensen dat hier komt stelt beduidend minder hoge eisen !

A 700 ? .....er zit een Zeiss op, die 16-80, er lag een Tammy F2.8 16-50 in de tas (door mij nauwelijks gebruikt) en een beercan. Dat laatste ding is echt fun !

lock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een nieuwe MZ-7 met lens en strap voor €40 erbij :)

Waar ik echt content mee ben is de strap, daar zitten onder het Pentax-logo(rechts op de foto) 2 kleine verborgen insteekzakjes voor hotshoe en oculairdopje, super handig! :D

Acties:
  • 0Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 18:11:
Maargoed, ontwerpen vergaan niet

Trouwens nog een leuk plaatje dat evt. in de startpost kan :)

[afbeelding]
Over ontwerpen die niet vergaan. De Sony 70-300 G SSM schijnt sterk gebaseerd te zijn op een rokkor (dus van voor 1985) uit het stenen tijdperk ofzo. Met wat moderne ED elementen er in doet dat ding het toch heel aardig (o.a. heel goede CA controle). Misschien heeft pentax ook nog wel wat leuks in het archief voor dat soort (re) introductie's.

Toch ook wel grappig om te zien dat elk merk er duidelijk z'n eigen styling op na houdt. ( :X al vloekt zilver wel vreselijk met m'n teint : :P :X )
Anoniem: 47164 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:23:
A 700 ? .....er zit een Zeiss op, die 16-80, er lag een Tammy F2.8 16-50 in de tas (door mij nauwelijks gebruikt) en een beercan. Dat laatste ding is echt fun !
De 16-80 is idd lekker rap met scherpstellen, de Tamron 17-50 trouwens ook. Ik vind een beercan trouwens niet echt snel op m'n KM 5D was het verschil groot genoeg om voor de f/3.5-4.5 te gaan (ondanks dat die het verliest op IQ).

Wil je brute body aangedreven snelheid mee maken moet je zorgen dat je eens een A700 + 80-200 f/2.8 HS G kan uit proberen. Dat ding is echt bizar. De AF met roterend front element is zo ziek snel dat ie het op brute snelheid van de huidige 70-200 f/2.8 SSM wint. De SSM is echter veel vloeinder en reageert beter op kleine snelheids of positie veranderingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

martijn_tje schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:38:
[...]

Over ontwerpen die niet vergaan. De Sony 70-300 G SSM schijnt sterk gebaseerd te zijn op een rokkor (dus van voor 1985) uit het stenen tijdperk ofzo. Met wat moderne ED elementen er in doet dat ding het toch heel aardig (o.a. heel goede CA controle). Misschien heeft pentax ook nog wel wat leuks in het archief voor dat soort (re) introductie's.

Toch ook wel grappig om te zien dat elk merk er duidelijk z'n eigen styling op na houdt. ( :X al vloekt zilver wel vreselijk met m'n teint : :P :X )

[...]

De 16-80 is idd lekker rap met scherpstellen, de Tamron 17-50 trouwens ook. Ik vind een beercan trouwens niet echt snel op m'n KM 5D was het verschil groot genoeg om voor de f/3.5-4.5 te gaan (ondanks dat die het verliest op IQ).

Wil je brute body aangedreven snelheid mee maken moet je zorgen dat je eens een A700 + 80-200 f/2.8 HS G kan uit proberen. Dat ding is echt bizar. De AF met roterend front element is zo ziek snel dat ie het op brute snelheid van de huidige 70-200 f/2.8 SSM wint. De SSM is echter veel vloeinder en reageert beter op kleine snelheids of positie veranderingen.
Pentax heeft niet veel zilveren camera's gemaakt hoor, de meesten waren toch wel zwart of metaal van buiten :)

Nu ook met eigen foto's, de MZ-7:

Met het handige nekkoord :)

En vandaag lag er nog een pakketje uit Duitsland voor me klaar, alleen jammer dat ie zo vloekt bij het zilver van de camera :*)

martijn_tje schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 22:38:
Ik vind een beercan trouwens niet echt snel op m'n KM 5D was het verschil groot genoeg om voor de f/3.5-4.5 te gaan (ondanks dat die het verliest op IQ).
Martijn, op de A700 deed hij het prima. Maar het is vooral de foto die eruit komt waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Dat is een lens waar ook Pentax nog wat van leren kan. Maar ik geef toe dat een 3,5-4,5 een heel goed compromis kan zijn want het is wel een dikke jongen...
Een rappe tele heb ik helaas niet geprobeerd. Ik ben nog wel op zoek geweest maar ik kreeg het niet op tijd geregeld want de camera moest al weer snel terug.
Je hebt de Tammy ? hoe zit het de flares ?

lock

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
die goldplated lens.... te erg.. krijg je daar nu ook een chick gratis bij? :X

|>

Anoniem: 14829

Erasmo schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 21:27:
Waar ik echt content mee ben is de strap, daar zitten onder het Pentax-logo(rechts op de foto) 2 kleine verborgen insteekzakjes voor hotshoe en oculairdopje, super handig! :D
Hotshoe schuifje heb ik op geen enkele camera ooit gebruikt, eens in de zoveel tijd de flitscontacten schoonmaken werkt ook prima. En meestal zorgt het opschuiven van de flitser er wel voor dat 't contact goed is. En het nut van een oculairdopje is ook nogal beperkt.

Maar als er ook SD-kaartjes in die zakjes passen is 't wel handig. :)

edit:
En vandaag lag er nog een pakketje uit Duitsland voor me klaar, alleen jammer dat ie zo vloekt bij het zilver van de camera
Neem je er toch een mooie gouden LX bij? 8)

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 05-07-2008 12:03]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

simon schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:43:
die goldplated lens.... te erg.. krijg je daar nu ook een chick gratis bij? :X
:Y
Ik denk dat ik hem straks eens voor de grap meeneem naar de juwelier :P
Anoniem: 14829 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:58:
[...]
Hotshoe schuifje heb ik op geen enkele camera ooit gebruikt, eens in de zoveel tijd de flitscontacten schoonmaken werkt ook prima. En meestal zorgt het opschuiven van de flitser er wel voor dat 't contact goed is. En het nut van een oculairdopje is ook nogal beperkt.

Maar als er ook SD-kaartjes in die zakjes passen is 't wel handig. :)

edit:

[...]

Neem je er toch een mooie gouden LX bij? 8)
Dat is het mooie, SD-kaartjes passen er precies in :D
En die gouden LX, ja dat zou wel mooi zijn <+:)

Anoniem: 47164 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 11:39:
Martijn, op de A700 deed hij het prima. Maar het is vooral de foto die eruit komt waar ik behoorlijk van onder de indruk was. Dat is een lens waar ook Pentax nog wat van leren kan. Maar ik geef toe dat een 3,5-4,5 een heel goed compromis kan zijn want het is wel een dikke jongen...

Je hebt de Tammy ? hoe zit het de flares ?
Dat is het de grap van de AF motor die in de A700 zit: bijna 2x meer draai snelheid en waarschijnlijk is het moment dat die motor kan leveren nog sterker meer toegenomen.

Ik vind de dikte voor wat voor lens het is (matig lichtsterke telezoom) de filtermaat is bij allebei een zeer bescheiden 55mm (canon's 70-200/4 heeft een 67mm filter diameter). Door het gewicht en lengte voelt de beercan wel vrij massief aan. De IQ is inderdaad netjes al geeft ie wat voor moderne maatstaven wat veel CA en longitudinale CA. Scherpte, contrast, bokeh en kleuren zijn vlakken waar de lens uitblinkt. (heel vaak is op minolta fora de opmerking terug te vinden dat sony een SSM beercan zou moeten bouwen, maar waarschijnlijk zou die lens veel van de eigenschappen van de oude (1985) beercan verliezen omdat men veel meer naar o.a. maximaal contrast en flaironderdrukking streeft)

De tamron heb ik zelf niet. Wel heb er een aantal maal mee geschoten). Voor non party gebruik is de flair voldoende gecontroleerd. Ik heb er geen last van gehad en ook niet geschoten met de hele tijd het idee m'n achterhoofd owjee als ie maar niet gaat flaren. MF vind ik niet echt geweldig door de korte scherpstel slag. Die lens is me goed bevallen al is de output totaal anders als die van een beercan (een veel modernere aanpak met veel edge contrast tenkoste van o.a. bokeh en een veel modernere kleurweergave).

[Voor 9% gewijzigd door martijn_tje op 05-07-2008 13:49]

martijn_tje schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 13:02:
[...]

Door het gewicht en lengte voelt de beercan wel vrij massief aan. De IQ is inderdaad netjes al geeft ie wat voor moderne maatstaven wat veel CA en longitudinale CA. Scherpte, contrast, bokeh en kleuren zijn vlakken waar de lens uitblinkt.
Bedankt voor je reaktie.
Ik realiseerde me niet eens dat beide 55 mm waren. Maar die bijna 700 gram voel je wel en dan is dat toch een behoorlijk 'dikke bonk' op de A700.
Overigens, juist dat minder op contrast gerichte vind ik de charmee van de lens. Want details pakt hij goed. Het is dus allemaal wat minder 'opgefokt' en de fotos hebben een aangename rustige uitstraling. Uitstekend voor sfeervolle close up en portretten. Maar dat is smaak.

Trouwens, wat staat er vanmiddag bij MM ? Een k20d met...een tammy 16-50 !! Het ding had last van wat decentering, dat kon je al rap zien. Maar als ik het contrast terug schroef en de scherpte ook een tandje terugdraai tov default Natural dan levert de lens best mooie platen.
Grappig is wel dat op de Pentax deze lens heel duidelijk de tweek tikjes bij het focussen maakt. De A350 die ernaast stond met de kitlens van Sony gaat in één ruk en staat stil met een tik..letterlijk..

lock

lock

Anoniem: 14829

Anoniem: 47164 schreef op zaterdag 05 juli 2008 @ 14:35:
Grappig is wel dat op de Pentax deze lens heel duidelijk de tweek tikjes bij het focussen maakt. De A350 die ernaast stond met de kitlens van Sony gaat in één ruk en staat stil met een tik..letterlijk..
Dat laatste hoeft geen voordeel te zijn, het kan ook betekenen dat de Sony firmware eerder tevreden is met de behaalde scherpte.
Ben het toch maar eens uit gaan proberen met m'n KM 5D
  • 18-70 f/3.5-5.6 @18mm (f/3.5) in één keer er naar toe en in één keer stil (wel correcties met zonnewering dicht)
  • 18-70 f/3.5-5.6 @70mm (f/5.6) in één keer er ongeveer naar toe en meerdere correcties
  • 50f/1.7 in één keer er naar toe en in één keer stil, ook met zonnewering dicht
  • 70-210 f/3.5-4.5 @70mm (f/3.5) in één keer er naar toe en in één keer stil (wel correcties met zonnewering dicht)
  • 70-210 f/3.5-4.5 @210mm (f/4.5) wisselend wel of geen correcties (altijd correcties met zonnewering dicht)
Blijkt dat bij m'n KM5D de maximale lens opening (dus hoeveel licht het AF systeem krijgt) gewoon bepalend is voor de trefzekerheid van het AF systeem. Dus de totale mirror assembly (verdeling van licht tussen de zoeker en het AF systeem) en de licht gevoeligheid van AF sensoren kunnen prima verschillen verklaren als er geen verschil in maximale lensopening was.

[Voor 12% gewijzigd door martijn_tje op 05-07-2008 17:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
  • Laatst online: 16-07-2022
Goedemiddag,

Heb gisteren een setje tussen ringen van asahi pentax gekregen. Als ik deze op mijn K10D zet, is mijn zoeker donker en kan ik de ontspanknop niet gebruiken. De camera doet helemaal niets, :( iemand een idee wat er fout gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je al in je menu ingesteld dat je een diafragmaring kunt gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 13:59:
Heb je al in je menu ingesteld dat je een diafragmaring kunt gebruiken?
Waar in het menu kan ik dat instellen dan?
Heb ik nu gevonden, maar de zoeker blijft erg donker, kan daardoor nu niet scherpstellen

[Voor 16% gewijzigd door harryo op 06-07-2008 14:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

harryo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:23:
[...]

Waar in het menu kan ik dat instellen dan?
Heb ik nu gevonden, maar de zoeker blijft erg donker, kan daardoor nu niet scherpstellen
Custom settings. Je moet je diafragma wel helemaal opendraaien he :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 14:38:
[...]

Custom settings. Je moet je diafragma wel helemaal opendraaien he :)
wat bedoel je daarmee? ik heb f-- in de zoeker staan, maar kan draaien wat ik wil in av stand, er veranderd niets. Uitleg boekje vind ik ook maar summier met tussenring.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

harryo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:03:
[...]

wat bedoel je daarmee? ik heb f-- in de zoeker staan, maar kan draaien wat ik wil in av stand, er veranderd niets. Uitleg boekje vind ik ook maar summier met tussenring.
Onder het menu kun je die setting vinden :)

De ring op je lens :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:09:
[...]

Onder het menu kun je die setting vinden :)

De ring op je lens :P
Sorry hoor, ik snap niet wat je bedoelt, ik heb geen diafragmaring op mijn lens.
Die setting vinden in het menu begrijp ik ook niet. Ben nu al een halve dag bezig en heb er koppijn van gekregen.

Gr. harry

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

harryo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:24:
[...]

Sorry hoor, ik snap niet wat je bedoelt, ik heb geen diafragmaring op mijn lens.
Die setting vinden in het menu begrijp ik ook niet. Ben nu al een halve dag bezig en heb er koppijn van gekregen.

Gr. harry
Om wat voor combinatie gaat het dan? Ik ging er eigenlijk vanuit dat je er een 50 mm aan had hangen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:39:
[...]
Om wat voor combinatie gaat het dan? Ik ging er eigenlijk vanuit dat je er een 50 mm aan had hangen :P
Ik heb een pentax k10D met een kitlens 18-55mm en een sigma apo 70-300 mm wel met diafragrammaring en daar doet hij het wel.
m.a.w. op de kitlens kan ik de tussenringen niet gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

harryo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:51:
[...]

Ik heb een pentax k10D met een kitlens 18-55mm en een sigma apo 70-300 mm wel met diafragrammaring en daar doet hij het wel.
m.a.w. op de kitlens kan ik de tussenringen niet gebruiken.
Zijn het tussenringen met of zonder elektrische contacten of palletjes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 15:53:
[...]

Zijn het tussenringen met of zonder elektrische contacten of palletjes?
zonder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat ze bij de canons vaak doen is heb op dof-preview zetten en dan de lens eraf halen, misschien dat dat werkt? Pentax heeft volgens mij de iris gesloten in rusttoestand :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Anoniem: 47164 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 11:57:
[...]

.....
Dan de AF. Dat was voor mij een heel kritisch punt want mijn k10d was bij gering licht echt te sloom. Ook daar hoor je van velen dat een nieuwe k10d hardware versie wonderen doet. .......
lock
Nieuwe hardware versie??? Wat houdt dat in???

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harryo
Erasmo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:02:
[...]

Wat ze bij de canons vaak doen is heb op dof-preview zetten en dan de lens eraf halen, misschien dat dat werkt? Pentax heeft volgens mij de iris gesloten in rusttoestand :)
Werkt niet of ik doe het verkeerd, maar op mijn telelens werken die tussenringen wel.
Dus ben ik in ieder geval verder dan ik was, bedankt hiervoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Yahrr schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:12:
[...]

Nieuwe hardware versie??? Wat houdt dat in???
Firmware bedoelt ie denk ik :)
harryo schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:13:
[...]

Werkt niet of ik doe het verkeerd, maar op mijn telelens werken die tussenringen wel.
Dus ben ik in ieder geval verder dan ik was, bedankt hiervoor.
Dat komt omdat je op de Sigma nog wel handmatig het diafragma kan instellen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• patrick91
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-04-2018
Kan ook hardware zijn, ik las eens ergens dat je 2 k10d uitgaves hebt, de eerste serie en een latere (makes sense) en daar zit iets verschil in qua AF..
Ik *dacht* dat in elk geval eens gelezen te hebben ... als het niet klopt.. geef mij dan maar de schuld:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

patrick91 schreef op zondag 06 juli 2008 @ 16:28:
Kan ook hardware zijn, ik las eens ergens dat je 2 k10d uitgaves hebt, de eerste serie en een latere (makes sense) en daar zit iets verschil in qua AF..
Ik *dacht* dat in elk geval eens gelezen te hebben ... als het niet klopt.. geef mij dan maar de schuld:)
Mkay, dus dan zou MarkII een sterkere motor oid moeten hebben? :)

Hier trouwens nog een plaatje van de K20D op ISO6400(!)

http://farm3.static.flickr.com/2098/2488149375_2f5aecf4df_b.jpg

[Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 06-07-2008 16:37]

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee