alex3305 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:22:Nu is eigenlijk mijn vraag, kan ik die 50-200mm lens dan ook gebruiken voor close-ups en/of macro's of is het misschien toch slimmer om voor een aparte lens te gaan kijken, want om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje aan het verdwalen in het grote bos wat digitale fotografie wordt genoemd...
Alex, welkom in het grote bos.
Voor Closeup/Macro fotografie heb je een lens nodig die van héél dichtbij kan scherpstellen ; dat wordt dan meestal aangeduidt als een macro lens. Niet macro-lenzen zijn vaak scherp te stellen op objecten die verder dan bijvoorbeeld 28 centimeter staan. Macro lenzen gaan véél dichterbij.
Die 55-200 is voor zover ik weet géén macro.
Als ik zo vrij mag zijn een advies te formuleren: Koop een body, zonder de 18-55 kitlens, en pak er een losse standaardzoom met macrostand bij (bijvoorbeeld de Sigma 17-70 f2.8-4.5 Macro, € 299). De 55-200 is an sich geen slechte aanvulling, maar misschien dat deze ook interessant is:
Pentax DA 55-300mm F 4.0-5.8 ED. 100mm meer zoom, en toch een zacht prijsje.
Let wel: qua prijs is de K200D + kitlens + 55-200 érg scherp geprijst, en is een combi van body+standaardzoom+telezoom altijd duurder. Maar, je hebt wel een ruimere keuze en hebt meteen de objectieven die je écht wil.
[
Voor 11% gewijzigd door
MarcelG op 10-06-2008 12:53
]