Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.866 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Zie net dat het een Minolta mount is...
Die rode stip op de lensmount zit niet op die plek bij een Pentax mount.

[ Voor 48% gewijzigd door PvH18 op 01-06-2008 15:15 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
PvH18 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:12:
De lens die erasmo laat zien is ws. ook geen shot van zijn lens, want de pic is gehost op dyxum.

Sowieso... past minolta-spul dan op pentax? :? Fysiek, bedoel ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Henk schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:17:
[...]

De lens die erasmo laat zien is ws. ook geen shot van zijn lens, want de pic is gehost op dyxum.

Sowieso... past minolta-spul dan op pentax? :? Fysiek, bedoel ik...
Vast niet...
Er zitten bij Minolta contacten in de mount: en bij Pentax op de flens.

[ Voor 10% gewijzigd door PvH18 op 01-06-2008 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:12:
Dat was ook maar een plaatje ter illustratie ;)
Henk schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:08:
[...]

Dus omdat jij toevallig twee antieke lenzen hebt die het wél doen, geldt dat gelijk voor alle sigma's?

Als voorbeeld: een oudere sigma 70-200/2.8 doet het ook niet op digitale EOS'en, een nog oudere 70-300 apo wel. Zulke lenzen kan je soms laten rechippen, soms niet. Dat is het voordeel van merk-eigen spul, het staat vaak in de manuals van de body's of ze ze wel of niet ondersteunen, áls dat laatste al van toepassing is.

[...]

Tja, de lens kan ook gewoon defect zijn, maar het was het eerste dat in mij op kwam... Heb je niet ergens een antiek pentax-analoog-ding waar je hem even op kunt schroeven? wellicht dat ie daar wel op werkt...
Heb hem even op mijn SFX gezet en daar wil hij ook niet focussen, dus ik vrees dat hij kapot is...
Zal eens naar Sigma bellen of herchippen op deze lens nodig is en wat anders de eventuele reparatiekosten zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Zie dat er op dpreview ook een draadje over loopt...

Sigma lenses in K-mount - any compatibility issues?
http ://forums .dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28115164

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:37:
Zie dat er op dpreview ook een draadje over loopt...

Sigma lenses in K-mount - any compatibility issues?
http ://forums .dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=28115164
Helaas je link doet het niet...

Maar van wat ik zo daar lees zou hij het moeten doen. Een belletje naar Sigma morgen zal uitkomst bieden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:56:
[...]

Maar van wat ik zo daar lees zou hij het moeten doen. Een belletje naar Sigma morgen zal uitkomst bieden :)
Mocht je er desondanks vanaf willen (defect) geef mij dan ook even een belletje :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Wel als je de 2 spaties ertussenuit haal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 16:30:
[...]

Wel als je de 2 spaties ertussenuit haal...
Ah mijn fout, ik zag er maar 1.

Ik sta trouwens als hoogste bieder bij een af adapter :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Well, aangezien de adapter in mijn vorige post net voor mijn neus weggekaapt is... Is $459 een redelijke prijs voor zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 19:50:
Well, aangezien de adapter in mijn vorige post net voor mijn neus weggekaapt is... Is $459 een redelijke prijs voor zo'n ding?
Wel als je de verkoper bent :)

Maar met deze asociaal hoge prijzen heb ik ze maar verkocht en van de opbrengst mijn Bigma mede helpen financieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op zondag 01 juni 2008 @ 20:31:
[...]

Wel als je de verkoper bent :)

Maar met deze asociaal hoge prijzen heb ik ze maar verkocht en van de opbrengst mijn Bigma mede helpen financieren :)
Zo'n ding zou echt een uitkomst voor me zijn maar soms zie je ze al voor $800 verkocht worden.
Damn ik hoop echt dat Pentax hem opnieuw in productie neemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pentax lenzen hoeven inderdaad niet gerechipped te worden, dat wordt dus zodra ik thuis ben terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 02 juni 2008 @ 10:04:
Pentax lenzen hoeven inderdaad niet gerechipped te worden, dat wordt dus zodra ik thuis ben terug naar de winkel.
Laat mij in ieder geval even weten welke winkel dat dan is, ik ken iemand (niet ikzelf) die op zoek is naar de 400mm APO!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

Er is weer wat nieuw glas aangekondigd:
http://www.popphoto.com/p...mm-f4-al-if-sdm-lens.html
Pentax Announces 17-70mm f/4 AL [IF] SDM Lens
Pentax has introduced a new zoom lens for its digital SLRs. The smc Pentax DA 17-70mm f/4 AL [IF] SDM has a constant f/4 maximum aperture throughout its 4.1x zoom range, provides 0.31X maximum magnification, and has an 11-inch close-focus distance. When mounted on a Pentax digital SLR, the 17.1-ounce lens provides an angle of view equivalent to that of a 26mm-107mm lens on a 35mm camera. Its design includes two hybrid aspherical (AL) elements for minimizing optical flaws, an inner-focus (IF) system, and Pentax's SDM autofocus motor for achieving smooth, quiet autofocus. Other features include a Quick-shift Focus System for switching instantly from autofocus to manual, and Pentax's SP coating, which protects the lens surface from grease, water, and dust. The lens takes 67mm filters.

The smc Pentax DA 17-70mm f/4 AL [IF] SDM lens will be available in July 2008 for a $599.95 retail price.
Afbeeldingslocatie: http://www.popphoto.com/assets/image/2008/W23/632008181046.jpg
Een waardig alternatief voor de Sigma 17-70 f2.8/4.5 Macro ? Wijd open minder lichtsterk, op 70mm net een tikkie sterker, geen macro, maar wel SDM.
Mwa.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 16:22

ThunderNet

Flits!

Ziet er goed uit :) nette prijs ook, fijn bereik, fijne lichtsterkte. Ideaal in de middenklasse markt. Mits hij optisch natuurlijk ook presteert :) Ben benieuwd naar de resultaten!

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Ik ga 'm zeker kopen als hij optisch net zo goed is als mijn 16-45. Ik hoef alleen maar te kijken naar het plaatje om te zien dat dat 'm moet worden: in de groothoekstand is de totale lengte van het objectief op z'n kleinst. Bij de 16-45 is dat precies andersom en dat is extreem lastig als je de ingebouwde flitser wilt gebruiken. In de 16mm stand kan dat niet zonder dat het objectief een schaduw op het onderwerp werpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is deze SDM-only (dus zonder focus-schroef, en dus onbruikbaar op K100d en *ist) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
AlterEgo schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:20:
[...]

Is deze SDM-only (dus zonder focus-schroef, en dus onbruikbaar op K100d en *ist) ?
SDM only ja... dus Manual Focus op niet-supportende body's :)

Het lijkt erop dat Pentax de body-lijn in wil slaan die je nikon ook ziet doen met de D40/D60 :)

[ Voor 24% gewijzigd door Henk op 04-06-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
AlterEgo schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:20:
[...]
Ja, hij is dus niet backwards compatible. Pentax zelf omschrijft de mount als "KAF3" (de huidige camera's zijn "KAF2")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ben ik de enige die de aangekondigde prijs een tikkie te hoog vindt ?
De prijs van $ 599 wordt hier in NL € 500, gok ik. Misschien € 475 maar niet veel minder.

Hij is niet bijster lichtsterk (is 't zo moeilijk om 'n 17-70 f2.8 te maken?) en geen macro....de Sigma 17-70 mét macro is slechts € 370.....dus, € 130 meer voor alleen SDM, en minder licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:22:
[...]

Het lijkt erop dat Pentax de body-lijn in wil slaan die je nikon ook ziet doen met de D40/D60 :)
Valt wel mee toch? Zolang ze geen body's zonder schroefmotor aankondingen...

Leuke lens verder :) Quickshift is echt ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Erasmo schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:52:
[...]

Valt wel mee toch? Zolang ze geen body's zonder schroefmotor aankondingen...

Leuke lens verder :) Quickshift is echt ideaal!
Mjah, ok, heb je een puntje, de vorm is íets anders... maar het overstappen naar een ander mount-principe is wel duidelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja, eerlijk gezegd heb ik ook een 16-45 gekocht deels omdat die een constante apertuur had.
Het is gewoon eenvoudiger, ongeacht waar je zit in de zoomrange, je exposure blijft identiek.

Met de kitlens had je dat nog niet, dan zoomde je in en ineens moest je ISO bijdraaien of trok de sluitertijd het niet meer. Dat nadeel zag ik vrij snel.

Ik zou dus ook altijd voor een 17-70 F4 kiezen over een 17-70 F2.8-4.5. Maargoed, dan moet het optisch ook O.K. zijn. De 16-45 kent z'n MTF-top op F5.6, net zoals een goede F2.8 lens. Als de 17-70 F4 pas presteerd op F6.3 of F7.1 zie ik niet echt een meerwaarde in deze lens over de 16-45. Misschien dat CA's beter handlen?

Voor de zoomrange zou ik het niet doen... Heb net de 70 Ltd en die is heerlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Henk schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:22:
[...]

Sorry maar waar haal je die info vandaan? Ik zie nergens staan dat het een sdm only lens is.

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ozkilator schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 10:38:
[...]

Sorry maar waar haal je die info vandaan? Ik zie nergens staan dat het een sdm only lens is.
Uit de Pentax Press Release op Dpreview:

http://www.dpreview.com/news/0806/08060301pentax17-70sdm.asp
2. Extra-smooth, extra-quiet SDM autofocus system
Thanks to the incorporation of the PENTAX-original SDM system driven by a built-in supersonic motor, this zoom lens offers exceptionally smooth, quiet autofocusing operation. When mounted on an SDM-compatible PENTAX digital SLR camera body,* the focus mode is automatically switched to SDM-assisted autofocusing. Because this zoom lens has been developed exclusively for SDM-assisted autofocusing, it is designed compact and maneuverable despite the incorporation of the built-in supersonic motor.
* This lens is compatible with the K20D, K200D, K100D Super and K10D (with Ver. 1.30 or later firmware installed) camera bodies. When mounted on other camera bodies, the focus mode is automatically switched to manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eerste indrukken van de Pentax 17-70 zijn niet zo flitsend. En voor die prijs ....als het DA* lens was, oké. Maar dat is hij dus zeker niet. Wel is het een verbetering tov van basislens 18-55 II, maar dat mag nooit zoveel kosten !

In feite maakt dit de positie van de sigma-versie alleen maar sterker. HSM heeft tot nu toe nog nooit bewezen echt sneller met de AF te zijn, en een goede Sigma is zijn geld ( beduidend minder dan de Pentax) meer dan waard. Eigen ervaring... En hij kan wel op alle Pentax-cameras.
Eerlijk gezegd begrijp ik niks van deze lens.

lock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

gelukkig, ik ben niet de enige met dat standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcelG schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 16:41:
de Sigma 17-70 mét macro is slechts € 370...
Wow ho is, kost dat ding nu zoveel? Dat is al 50 euro meer dan ik er bijna 2 jaar terug voor betaalde!
Eerste indrukken van de Pentax 17-70 zijn niet zo flitsend.
Eerste indrukken op basis van... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Op pentaxforums is het FF verhaal ook weer opgetrommeld, alleen deze keer door Ben. Hij wordt dan wel niet meer gesponsored door Pentax, contacten heeft hij vast nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dit viel me ook gelijk op:

Q: Will PENTAX continue to develop DSLR bodies with the older body-based focusing system?

A: Yes. We will continue to develop bodies that support the body based focus system in addition to the SDM system.

Q: Will PENTAX be developing SDM-only lenses from now on?

A: No: Despite the great advantages of our SDM autofocus systems, we will continue to develop both SDM and body-based focus systems. In fact, different types of lenses have different requirements. For example, our unique Limited lenses are often so compact that there is no space for an SDM autofocus motor. Until time and technology present other options, we will continue to develop both types of autofocus systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 14:38:
Dit viel me ook gelijk op:

Q: Will PENTAX continue to develop DSLR bodies with the older body-based focusing system?

A: Yes. We will continue to develop bodies that support the body based focus system in addition to the SDM system.

Q: Will PENTAX be developing SDM-only lenses from now on?

A: No: Despite the great advantages of our SDM autofocus systems, we will continue to develop both SDM and body-based focus systems. In fact, different types of lenses have different requirements. For example, our unique Limited lenses are often so compact that there is no space for an SDM autofocus motor. Until time and technology present other options, we will continue to develop both types of autofocus systems.
M.a.w. bodies met alleen maar SDM zullen er binnen afzienbare tijd niet komen. Dat zou ook financiële zelfmoord zijn voor Pentax aangezien ze de koper van zo'n body dan haast geen lenzen meer aan kunnen bieden (Limiteds!).

Vanuit de objectieven is het een andere zaak: er gaan dus nog meer lenzen komen die alleen nog maar op de meest recente bodies willen autofocussen. Zelf vind ik dat niet erg, met een K20D en K100D Super ben ik voldoende voorbereid.

Over lenzen gesproken: ik ga als het goed is vandaag een F 50/1.7 en F 135/2.8 kopen :) Dan heb ik bijna de hele serie F primes compleet, op de 85mm Soft en de F* 600mm na :(
De lijst met F primes: http://www.pentaxforums.c...-SMC-Pentax-F-Lenses.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozkilator
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ok thnx daar had ik nog niet gekeken :D

Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 13:48:
Wow ho is, kost dat ding nu zoveel? Dat is al 50 euro meer dan ik er bijna 2 jaar terug voor betaalde!
mmm...mijn fout ; zo veel heb ik er voor betaald bij Foto Weert, augustus vorig jaar....toen kende ik Konijnenberg nog niet. ;( Daar kost ie nu nog maar € 299...
Over lenzen gesproken: ik ga als het goed is vandaag een F 50/1.7 en F 135/2.8 kopen :) Dan heb ik bijna de hele serie F primes compleet, op de 85mm Soft en de F* 600mm na :(
De lijst met F primes: http://www.pentaxforums.c...-SMC-Pentax-F-Lenses.html
Niiiice!
Ik was zelf op zoek naar de FA 28mm AL, maar die is net zo vindbaar als Osama.....
Maar, toch even een vraag: waar scoor jij die objectieven ? Op eBay/Marktplaats/speurders kom ik dat soort beauties vrijwel nooit tegen..... :|

[ Voor 89% gewijzigd door MarcelG op 05-06-2008 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He.. je hebt de verkeerde gequote want ik ben niet diegene die die F-objectieven gaat kopen ;).maar Spotmatic, onze F-objectieven fan

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2008 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
MarcelG schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 15:49:
Niiiice!
Ik was zelf op zoek naar de FA 28mm AL, maar die is net zo vindbaar als Osama.....
Maar, toch even een vraag: waar scoor jij die objectieven ? Op eBay/Marktplaats/speurders kom ik dat soort beauties vrijwel nooit tegen..... :|
Niet alles wordt op Marktplaats/eBay verkocht hoor... Ik heb ze gekocht bij een normale fotowinkel. De 50mm f/1.7 voor 95 euro, de 135mm f/2.8 voor 125 euro. Voor de 50mm is het een goede prijs, de 135mm is op de markt echter makkelijk 2x zoveel waard.

Het kan dus lonen om niet alleen maar op internet te kijken. Mijn F 28/2.8 komt ook bij een fotowinkel vandaan en is wellicht ook een aanrader (ik ken zelfs mensen die zijn overgestapt van de FA naar de F omdat ze de F mooier vinden tekenen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 16:12:
He.. je hebt de verkeerde gequote want ik ben niet diegene die die F-objectieven gaat kopen ;).maar Spotmatic, onze F-objectieven fan
Whoops, tja, dat krijg je als je in je post gaat zitten copy-pasten. :9

@Spotmatic ; Helaas zijn fotowinkels waar Pentax spul verkocht wordt in de regio Weert (Limburg) erg dun gezaaid....vrijwel alleen oud Canon/Nikon/Minolta spul....snik.

Ik heb vorig jaar wel in Apeldoorn een mooie Albinar gescoort, toen ik lekker 2 weken op de Veluwe zat.

Mag ik vragen wat je voor de 28mm betaald hebt? Dan weet ik wat een (redelijk) realistische prijs is.

[ Voor 33% gewijzigd door MarcelG op 05-06-2008 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
@ Spot
Hoe ga je te werk dan. Loop je gewoon binnen bij fotozaken in het hele land? Of ga je ze eerst met mail bestoken of telefonisch lastigvallen :P ?

[ Voor 11% gewijzigd door MonkeySandwich op 05-06-2008 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Om de twee posts hierboven te beantwoorden: alle moderne fotowinkels hebben tegenwoordig een website en soms zelfs ook een occasion-sectie. Dus eens in de zoveel tijd ga ik een bepaald rijtje fotozaken af (vroegere adverteerders in de Camerabeurs/Camera Magazine) om te zien of er nog wat van mijn gading bij zit.

Toevalligerwijs heb ik deze twee lenzen gekocht bij de winkel waar ook mijn F 28/2.8 vandaan kwam. Die lens kostte doen 95 euro. Een redelijke prijs voor deze lens is zo'n 100-150 euro.

En wat Marktplaats betreft: je moet er gewoon snel bij zijn. De mooie items zijn al binnen 10 minuten van Marktplaats af (weet ik uit ervaring). eBay is vaak overpriced, dus veel bieden doe ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman_Pat
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 15:23
Even een vraagje.
Ik heb thuis een setje sigma lenzen liggen (groothoek 28mm en 70-200mm zoomlens) die alleen MF ondersteunen. Ze hebben een K-bajonet aansluiting en wat ik heb begrepen is dat die nog steeds op de Pentax-dSLR passen. Is er misschien iemand in geinteresseerd in deze lenzen? Ik vind het zonde om deze lenzen zomaar weg te gooien terwijl er misschien iemand is die hier iets mee kan. Indien iemand hier geinteresseerd in is laat het maar even weten.

EDIT: vergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Best wel typisch eigenlijk dat de oudere bodies geen support er voor hebben :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThunderNet schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:27:Best wel typisch eigenlijk dat de oudere bodies geen support er voor hebben :)
Waarom iets supporten wat je niet hebt? Jaren lang was de schroevendraaier het enige AF systeem van Pentax. De body's die sinds de eerste SDM lens zijn uitgekomen hebben voor zo ver ik weet allemaal ondersteuning voor SDM (zou heel raar zijn als dit niet zo was).

Precies het zelfde zie je bij KM. de Dynax9 was voor de eerste SSM lenzen uitgebracht en heeft dus standaard geen SSM ondersteuning (D9's konden echter wel geupgrade worden voor ADI en SSM ondersteuning), z'n kleine broertje die later kwam: de Dynax 7 die ondersteund fabrieks af wel SSM.

De SSM/SDM implementatie bij Pentax en KM/Sony misbruikt de extra pinnen die oorspronkelijk bedoelt zijn voor Powerzoom objectieven, een oude body snapt dus niet dat die pinnen nu ineens heel ergens anders voor gebruikt worden.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

mwah :P toch gek dat een Nikon F4 (uit 1988) prima met AF-S en AF-I lenzen kan omgaan.. en AF-I komt uit 1992 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
ThunderNet schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:03:
mwah :P toch gek dat een Nikon F4 (uit 1988) prima met AF-S en AF-I lenzen kan omgaan.. en AF-I komt uit 1992 :)
Mjah, precies... dat een techniek pas wat later tot uiting komt in de objectieven, wil niet zeggen dat je de instructies niet alvast in de bodies kan stoppen die eerder uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Postman_Pat schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:24:
Even een vraagje.
Ik heb thuis een setje sigma lenzen liggen (groothoek 28mm en 70-200mm zoomlens) die alleen MF ondersteunen.
Voor die 28mm heb ik wellicht interesse ; welke is 't ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Postman_Pat schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 11:24:
Even een vraagje.
Ik heb thuis een setje sigma lenzen liggen (groothoek 28mm en 70-200mm zoomlens) die alleen MF ondersteunen. Ze hebben een K-bajonet aansluiting en wat ik heb begrepen is dat die nog steeds op de Pentax-dSLR passen. Is er misschien iemand in geinteresseerd in deze lenzen? Ik vind het zonde om deze lenzen zomaar weg te gooien terwijl er misschien iemand is die hier iets mee kan. Indien iemand hier geinteresseerd in is laat het maar even weten.
Hey Pat,

Je hebt geen emailadres of DM aanstaan, dus stuur me aub even een mailtje...

dirtbiter [at] hotmail [dot] com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-08 20:21

KRG

Postman_Pat:

Kun je wat meer specificaties geven van de Sigma lenzen die je over hebt.

En geef aan hoe je bereikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

yesss ... mijn tamron 28-75 f2.8 is binnen!!!!!! .... wou ik ff laten weten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeuh:D zojuist mijn Pentax 55-300 lens opgehaald. Erg mooi ding! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Met al die mooie aanwinsten kan ik niet achterblijven. Als alles meezit heb ik over een paar weken een Sigma 500mm f/4.5 APO EX om op mijn K20D te schroeven _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 19:56:
Met al die mooie aanwinsten kan ik niet achterblijven. Als alles meezit heb ik over een paar weken een Sigma 500mm f/4.5 APO EX om op mijn K20D te schroeven _/-\o_
Wow dat is een serieuze kachelpijp, die moet flink wat centjes hebben gekost :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:14:
[...]

Wow dat is een serieuze kachelpijp, die moet flink wat centjes hebben gekost :o
Absoluut... En helaas moet ik dan ook afscheid nemen van mijn Bigma en mijn F* 300/4.5 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op zaterdag 07 juni 2008 @ 21:43:
[...]

Absoluut... En helaas moet ik dan ook afscheid nemen van mijn Bigma en mijn F* 300/4.5 :'(
Zie je DM :)

Hoeveel kostte hij precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

gistere eindelijk mijn nieuwe lens getest in discotheek ... houd goed stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thalyric schreef op zondag 08 juni 2008 @ 19:56:
gistere eindelijk mijn nieuwe lens getest in discotheek ... houd goed stand
Heb je foto's? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wordt het trouwens niet tijd voor een deeltje 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
De obligate eerste plaatjes met de SMC Pentax-F 135mm f/2.8, ik heb hem tijdens de lunchpauze een beetje misbruikt voor pseudo macro's (het zijn alle trouwens flinke crops):

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/28aqi69.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/v4wcgg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/2po6wiv.jpg

Handig, die ingebouwde zonnekap! Die hoef je dus niet apart mee te zeulen (met alle ellende van dien).

[ Voor 4% gewijzigd door Spotmatic op 09-06-2008 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 14:19:
[...]

Mjah, precies... dat een techniek pas wat later tot uiting komt in de objectieven, wil niet zeggen dat je de instructies niet alvast in de bodies kan stoppen die eerder uitkomen...
SDM zit in de mount met 2 extra contactpunten. Het is niet zo dat je instructies in een body moet stoppen, je moet fysieke hardwareaanpassingen doen.

Toen Pentax bedacht had dat ze SDM in lenzen wilden stoppen bedachten ze dat het ook handig was om ondersteunende body's te maken en ziedaar; de transformatie van de K100D naar de K100D Super, die deze mount aanpassing had. Vanaf dat moment zijn enkel nog SDM ondersteunende body's uitgekomen ("double crippled" KAF3 mount). Pentax geeft in de press release aan dat ze geen body's meer zonder deze contacten zullen produceren in de toekomst. Ziedaar: compatibility approved.

Overigens vindt ik het heel krom om Pentax te beschuldigen van compatibility problemen; welliswaar kun je nieuwe technologie niet op oude body's gebruiken, maar alle oude hardware is wel bruikbaar op nieuwe body's. Dat kunnen andere fabrikanten niet zo makkelijk zeggen, zeker niet in het instapsegment.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil binnenkort een flitser halen voor mijn Pentax K10D :)
Nu heeft Pentax een tweetal kandidaten: 360 en de 540.
Ik ben een leek op dit gebied en weet eigenlijk geen raad.
360 is nu 199 euro en de 540 is 357 euro. Er zit dus een groot verschil qua bedragen maar ik vroeg mij af of de 540 dit rechtvaardigt? :)

Verschillen tussen de 360 en 540:

540
Richtgetal: 54 (iso 100)
Kantelbare flitskop: Ja, horizontaal en verticaal

360
Richtgetal: 36 (iso 100)
Kantelbare flitskop: Ja, verticaal

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op maandag 09 juni 2008 @ 20:25:
[...]

SDM zit in de mount met 2 extra contactpunten. Het is niet zo dat je instructies in een body moet stoppen, je moet fysieke hardwareaanpassingen doen.
Dat wil niet zeggen dat ze die fysieke aanpassingen niet éérder hadden kunnen doen. Zie het Nikon-F4 voorbeeld.
Toen Pentax bedacht had dat ze SDM in lenzen wilden stoppen bedachten ze dat het ook handig was om ondersteunende body's te maken en ziedaar; de transformatie van de K100D naar de K100D Super, die deze mount aanpassing had. Vanaf dat moment zijn enkel nog SDM ondersteunende body's uitgekomen ("double crippled" KAF3 mount). Pentax geeft in de press release aan dat ze geen body's meer zonder deze contacten zullen produceren in de toekomst. Ziedaar: compatibility approved.
Nogmaals, ze hadden het eerder kunnen verzinnen, een SDM systeem ontwikkel je niet in een jaar.
Overigens vindt ik het heel krom om Pentax te beschuldigen van compatibility problemen; welliswaar kun je nieuwe technologie niet op oude body's gebruiken, maar alle oude hardware is wel bruikbaar op nieuwe body's. Dat kunnen andere fabrikanten niet zo makkelijk zeggen, zeker niet in het instapsegment.
Hoezo dat dan? Als je op manual focus meuk doelt: de Nikon D40(/D60) doet dat ook pri-ma, en verder kan ik weinig instappers bedenken die niet compatible zijn met het volledige systeem erachter. Zie bijvoorbeeld een Canon 1000D/350D/400D/450D, Nikon D50/D70s/D80, Olympus E410, Sony A200, A300 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:35:
360 is nu 199 euro en de 540 is 357 euro. Er zit dus een groot verschil qua bedragen maar ik vroeg mij af of de 540 dit rechtvaardigt? :)

540

360
Je zou ook eens kunnen kijken naar:
Metz 48 AF-1 € 189,-
Metz 58 AF-1 € 324,-

Richtgetal bij 50mm en ISO 100:
360: 30
540: 45
48 AF-1: 38
58 AF-1: 42

Je moet dus even goed in de gaten houden wanneer de richtgetallen gelden. Er staat nagenoeg altijd in de datasheet wel een richtgetal @ 50mm, ISO 100. Probeer dat dan aan te houden.

Ik heb de Metz 48 AF-1 digital, en hij bevalt prima. Het grote voordeel is dat de Metz wel alle kanten op draait en kantelt, net als de 540, maar dan voor de prijs van de 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
Zelf zit ik op het moment te kijken om een Pentax camera aan te schaffen. Danwel de K10D of de K200D, aangezien het - van wat ik heb gelezen - toch bijna identieke camera's zijn. Echter vind ik het nog wel moeilijk om mijn lenzen erbij te bepalen. Een 18-55mm lens is best leuk om te hebben, vooral voor standaard fotografie, als ik het goed begrijp, maar ik wil eigenlijk ook macro's en close-ups gaan maken. Nu zag ik dat er een kit wordt geleverd (althans bij Digital Street) met een 50-200mm lens en een 18-55mm lens.

Nu is eigenlijk mijn vraag, kan ik die 50-200mm lens dan ook gebruiken voor close-ups en/of macro's of is het misschien toch slimmer om voor een aparte lens te gaan kijken, want om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje aan het verdwalen in het grote bos wat digitale fotografie wordt genoemd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 09:35:

540

360
ik heb de Metz 58 Af-1 .... bevalt me prima :

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=48891

Ik wou eerst het broertje kopen .... gelukkig maar niet gedaan .... Kijk je kan voor de goedkopere versie gaan ... maar ik denk zelf dat je na een half jaartje weer wilt upgraden. Dan maar gelijk goed doen ;-) ...

Heb die Metz nu bijna 3 maanden ... ben nog steeds verbaasd over alle functies haha

oh en die Metz zijn inderdaad goedkoper dan van Pentax zelf .. en kunnen meer ... voor zelfde prijs

[ Voor 4% gewijzigd door thalyric op 10-06-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:33:
[...]

Dat wil niet zeggen dat ze die fysieke aanpassingen niet éérder hadden kunnen doen. Zie het Nikon-F4 voorbeeld.
Dat is ook gebeurd. De K10D had de contactpunten al, zelfs al was er geen SDM lens uit en had de K10D nog geen firmware die dat ondersteunde.
Maargoed, dat zijn inderdaad geen aanpassingen die 5 jaar voor invoering van het systeem zijn gedaan (daarom heeft de K100D ook geen SDM support). Overigens denk ik dat systemen als SDM tegenwoordig prima in 2 jaar ontwikkeld en ingevoerd kunnen worden hoor, ontwikkelingen moeten wel snel in cameraland, zeker voor kleinere producenten als Pentax/Olympus/Sony.
Henk schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 10:33:
[...]

Hoezo dat dan? Als je op manual focus meuk doelt: de Nikon D40(/D60) doet dat ook pri-ma, en verder kan ik weinig instappers bedenken die niet compatible zijn met het volledige systeem erachter. Zie bijvoorbeeld een Canon 1000D/350D/400D/450D, Nikon D50/D70s/D80, Olympus E410, Sony A200, A300 etc.
Mja, ik doel vooral op Nikon D40/D60 waar alle lenzen met screw-AF aandrijving veranderen in MF lenzen omdat Nikon te loos is om gewoon een focusmotor in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

alex3305 schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 11:22:Nu is eigenlijk mijn vraag, kan ik die 50-200mm lens dan ook gebruiken voor close-ups en/of macro's of is het misschien toch slimmer om voor een aparte lens te gaan kijken, want om heel eerlijk te zijn ben ik een beetje aan het verdwalen in het grote bos wat digitale fotografie wordt genoemd...
Alex, welkom in het grote bos. 8)
Voor Closeup/Macro fotografie heb je een lens nodig die van héél dichtbij kan scherpstellen ; dat wordt dan meestal aangeduidt als een macro lens. Niet macro-lenzen zijn vaak scherp te stellen op objecten die verder dan bijvoorbeeld 28 centimeter staan. Macro lenzen gaan véél dichterbij.

Die 55-200 is voor zover ik weet géén macro.
Als ik zo vrij mag zijn een advies te formuleren: Koop een body, zonder de 18-55 kitlens, en pak er een losse standaardzoom met macrostand bij (bijvoorbeeld de Sigma 17-70 f2.8-4.5 Macro, € 299). De 55-200 is an sich geen slechte aanvulling, maar misschien dat deze ook interessant is: Pentax DA 55-300mm F 4.0-5.8 ED. 100mm meer zoom, en toch een zacht prijsje.
Let wel: qua prijs is de K200D + kitlens + 55-200 érg scherp geprijst, en is een combi van body+standaardzoom+telezoom altijd duurder. Maar, je hebt wel een ruimere keuze en hebt meteen de objectieven die je écht wil.

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelG op 10-06-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:40:
[...]

Dat is ook gebeurd. De K10D had de contactpunten al, zelfs al was er geen SDM lens uit en had de K10D nog geen firmware die dat ondersteunde.
Maargoed, dat zijn inderdaad geen aanpassingen die 5 jaar voor invoering van het systeem zijn gedaan (daarom heeft de K100D ook geen SDM support). Overigens denk ik dat systemen als SDM tegenwoordig prima in 2 jaar ontwikkeld en ingevoerd kunnen worden hoor, ontwikkelingen moeten wel snel in cameraland, zeker voor kleinere producenten als Pentax/Olympus/Sony.
Mwah, ik ben het met je eens dat sommige ontwikkelingen snel gedaan kunnen worden, maar juist zoiets als een in-lens focusmotor, wat met name voor pentax een heel nieuw concept is, lijkt me iets dat je over een langere periode uitdenkt en test, én van te voren dus in je hele line-up van bodies introduceert, en met de opvolgers van die body's pas de lenzen te introduceren. Op die manier heb je voor je SDM-lenzen een veel groter draagvlak (namelijk: ook de gebruikers van je oudere bodies) en meer support. Niet iedereen koopt namelijk een nieuwe body omdat er toevallig ook SDM support in zit, maar mijden jouw nieuwe lens en gaan kijken naar 3rd party (in dit geval met name de sig1770 ipv de pentax1770).
Mja, ik doel vooral op Nikon D40/D60 waar alle lenzen met screw-AF aandrijving veranderen in MF lenzen omdat Nikon te loos is om gewoon een focusmotor in te bouwen.
Dat is ook zeker kreupel, aan de andere kant heeft Nikon een aardig serieuze line-up staan met AF-S motoren, en wordt die line-up ook steeds groter. Maar ik blijf roepen dat ik liever een D50 zou hebben dan een D60 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Er is al sinds 1991 een body met zulke contacten hoor...

[ Voor 6% gewijzigd door Erasmo op 10-06-2008 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:25:
Er is al sinds 1991 een body met zulke contacten hoor...
Het is natuurlijk waar dat deze contacten er al waren voor het aansturen van Powerzoom lenzen. Echter ik denk niet dat de koppeling met de AF module even snel te regelen zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Qua kleuren wel ok ;-)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3137/2567271891_b661ef8f10.jpg

Heb nog meer .. hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Spotmatic schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 16:40:
[...]

Het is natuurlijk waar dat deze contacten er al waren voor het aansturen van Powerzoom lenzen. Echter ik denk niet dat de koppeling met de AF module even snel te regelen zou zijn ;)
Dat is nou juist wat ik zo mooi er aan vind, zo kun je gelijk weer Powerzoom gebruiken(Powerzoom O+ ). Toch mooi dat ze dat doen ipv. nieuwe contacten te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:40:
Overigens denk ik dat systemen als SDM tegenwoordig prima in 2 jaar ontwikkeld en ingevoerd kunnen worden hoor, ontwikkelingen moeten wel snel in cameraland, zeker voor kleinere producenten als Pentax/Olympus/Sony.
Is dat zo? Minolta's eerste SSM lens kwam in 2003 uit en vanaf 2000 ondersteunen de body's het standaart. Maar de dynax 9's uit 88 en 89 waren up te graden voor SSM en ADI support. Dus toen de eerste 2 SSM (70-200 f/2.8 G SSM en 300 f/2.8 G SSM) lenzen werden gelanceerd waren er reeds 8 body's met SSM ondersteuning. Maar het toepassen van SSM in meer lenzen heeft tot dit jaar op zich laten wachten, dus nu SSM echt z'n intrede aan het maken is bij Sony ondersteunt practisch elke nog in gebruik zijnde body het.

trouwens zowel het flits, powezoom als ssm systeem van Pentax lijken best veel op dat van Minolta. Mogenlijk is daar wat met patenten en licentie's geschoven.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalyric schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:02:
[...]

ik heb de Metz 58 Af-1 .... bevalt me prima :

http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=48891

Ik wou eerst het broertje kopen .... gelukkig maar niet gedaan .... Kijk je kan voor de goedkopere versie gaan ... maar ik denk zelf dat je na een half jaartje weer wilt upgraden. Dan maar gelijk goed doen ;-) ...

Heb die Metz nu bijna 3 maanden ... ben nog steeds verbaasd over alle functies haha

oh en die Metz zijn inderdaad goedkoper dan van Pentax zelf .. en kunnen meer ... voor zelfde prijs
Alleen ik vraag mij dus af of er problemen gaan optreden qua aansturing. Qua prijs is de Metz inderdaad erg aantrekkelijk. Is het eenvoudig in gebruik? Overigens ik kan mij herinneren dat ik de Metz zag staan in een fotozaak maar vond het enorm plastic aanvoelen.

http://www.digitalstreet....info.php?products_id=5685
189 euro voor een flitser is niet verkeerd inderdaad. In hoeverre is dit alleen beter dan een Pentax eigen product?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

De aansturing .. sja tot nu toe geen problemen ... heb geen Pentax flitser om te vergelijken ... De bediening is ook gewoon goed.

Die van mij heeft ook een stroboscoop functie ... handig? hmmm ja ooit lol ... wel handig om lastige mensen uit je buurt te houden ... "wat? is 1 flits irritant ... wat dacht je van 32 achter elkaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Ik heb sinds afgelopen dinsdag een Tokina 28-70 F2.8 (AT-X pro SV) in mijn bezit. Echter heb ik "last" van een raar verschijnsel. Toen ik de eerste keer de lens op mijn body (K10D) zette, lichtte alleen het meest linker focus punt op bij het scherpstellen (zowel auto als man). Toen heb ik even in mijn menu liggen klooien en de camera gereset en mijn SMC DA 18-55 erop gezet. Toen was het probleem weg en kreeg ik weer gewoon het centrale focus punt te zien bij focussen, zowel met de DA lens als met de Tokina.

Gisteren had ik echter weer hetzelfde probleem, alleen lichtte nu alleen het focus punt links onder op. Ik heb even op de foto's ingezoomt en de focus ligt wel in het midden. Ik heb gisteren weer geprobeerd de camera te resetten, zonder resultaat. Met de DA kon ik niet meer testen omdat mijn batterij toen (natuurlijk) net leeg was. Ik ga het vanavond nog een keer proberen, echter vind ik het raar, dat het probleem lijkt terug te komen.

Iemand ervaring met soortgelijk verschijnselen. De foto's lijken wel gewoon scherp, dus echt een probleem is het niet. Wil alleen graag weten wat er aan de hand is.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Je hebt toevallig niet de focusinstelling op "SEL" staan (de draaischijf rond de "cursortoets" en OK knop), of dat hij net tussen twee waarden in staat? 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Spotmatic op 12-06-2008 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Mmm, zou kunnen. Gevalletje handleiding dit zeker 8)7 . Thanks voor de pointer, zal even checken als ik thuis ben.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
iemand nog interesse in collectors items.

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/pict/2902365963936464_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/pict/2902365987656464_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://thumbs.ebaystatic.com/pict/2902365994586464_1.jpg
*klik op het plaatje voor meer info...

Ik twijfel of ze echt zijn. De originele gouden set Pentax lenzen had een krokodillen leren grip en geen rubber zoals hier. Of heeft Pentax soms meerdere gouden lenzensets uitgegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mythrill schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:51:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Ik twijfel of ze echt zijn. De originele gouden set Pentax lenzen had een krokodillen leren grip en geen rubber zoals hier. Of heeft Pentax soms meerdere gouden lenzensets uitgegeven...
Héél mooi, maar waarschijnlijk buiten mijn budget :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Ik ben trouwens op zoek naar een oude analoge Pentax zoals een MX of een ME Super. Weet hier iemand of er nog specifieke dingen zijn waar ik goed op moet letten? Ik koop het waarschijnlijk via ebay of marktplaats of ...

En is er een (grote) kans dat de body van binnen schimmel heeft en mijn lenzen infecteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
MarcelG schreef op dinsdag 10 juni 2008 @ 12:51:
[...]
Alex, welkom in het grote bos. 8)
Voor Closeup/Macro fotografie heb je een lens nodig die van héél dichtbij kan scherpstellen ; dat wordt dan meestal aangeduidt als een macro lens. Niet macro-lenzen zijn vaak scherp te stellen op objecten die verder dan bijvoorbeeld 28 centimeter staan. Macro lenzen gaan véél dichterbij.

Die 55-200 is voor zover ik weet géén macro.
Als ik zo vrij mag zijn een advies te formuleren: Koop een body, zonder de 18-55 kitlens, en pak er een losse standaardzoom met macrostand bij (bijvoorbeeld de Sigma 17-70 f2.8-4.5 Macro, € 299). De 55-200 is an sich geen slechte aanvulling, maar misschien dat deze ook interessant is: Pentax DA 55-300mm F 4.0-5.8 ED. 100mm meer zoom, en toch een zacht prijsje.
Let wel: qua prijs is de K200D + kitlens + 55-200 érg scherp geprijst, en is een combi van body+standaardzoom+telezoom altijd duurder. Maar, je hebt wel een ruimere keuze en hebt meteen de objectieven die je écht wil.
Bedankt voor het fijne en duidelijk antwoord.

Echter heb ik dan nog wel wat kleine vragen, als ik ook zo vrij mag zijn om die te stellen, in verband met het grote bos.

Nu zag ik bijvoorbeeld - ik noem maar even iets - een "Sigma AF 28-300mm F3.5-6.3 SLD DG Macro" staan (interessant geprijst bij Digital Street voor 256 euro ?). Nu betekend die 28-300 dus dat ik objecten kan fotograferen van een afstand van 28mm (2.8cm) tot en met 300mm (30cm?) of zie ik dat nu helemaal verkeerd? Dat zou namelijk de brandpunt afstand moeten zijn, toch? Op die getalen kan ik maar geen grip op krijgen namelijk. De F-nummers lukken mij dan nog redelijk. Onlangs heb ik zelfs ook nog een boek gekregen over digitale fotografie, ook met nabewerking en dergelijke. Helemaal doorgelezen qua dit soort theorie, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit.

Ik doe het niet vaak, maar excuus als het iets te n00bistisch overkomt...

Editje:
Erasmo schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 20:01:
[...]

Héél mooi, maar waarschijnlijk buiten mijn budget :P
5 tientjes? Echter moet de veiling nog 3 dagen, dus ik zie er wel weinig hoop in dat de lens voor dat geld weggaat.

[ Voor 6% gewijzigd door alex3305 op 12-06-2008 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

alex3305 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor het fijne en duidelijk antwoord.

Echter heb ik dan nog wel wat kleine vragen, als ik ook zo vrij mag zijn om die te stellen, in verband met het grote bos.

Nu zag ik bijvoorbeeld - ik noem maar even iets - een "Sigma AF 28-300mm F3.5-6.3 SLD DG Macro" staan (interessant geprijst bij Digital Street voor 256 euro ?). Nu betekend die 28-300 dus dat ik objecten kan fotograferen van een afstand van 28mm (2.8cm) tot en met 300mm (30cm?) of zie ik dat nu helemaal verkeerd? Dat zou namelijk de brandpunt afstand moeten zijn, toch? Op die getalen kan ik maar geen grip op krijgen namelijk. De F-nummers lukken mij dan nog redelijk. Onlangs heb ik zelfs ook nog een boek gekregen over digitale fotografie, ook met nabewerking en dergelijke. Helemaal doorgelezen qua dit soort theorie, maar ik kom er nog steeds niet helemaal uit.

Ik doe het niet vaak, maar excuus als het iets te n00bistisch overkomt...

Editje:

[...]

5 tientjes? Echter moet de veiling nog 3 dagen, dus ik zie er wel weinig hoop in dat de lens voor dat geld weggaat.
Nee die cijfers staan voor je brandpuntsaftstand. Kijk anders hier eens :)

@de gouden lens, ik denk dat ie wel voor meer dan €1000 weggaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Ik begin het een beetje te snappen door je handige site Erasmo, echter denk ik dat het beter zou gaan als ik het in het echt zou zien zeg maar :) Komt goed! Vandeweek even kijken of ze nog goedkope (en toch nog relatief goede) lenzen en (Pentax) dSLR hebben bij Saturn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

alex3305 schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 23:41:
Ik begin het een beetje te snappen door je handige site Erasmo, echter denk ik dat het beter zou gaan als ik het in het echt zou zien zeg maar :) Komt goed! Vandeweek even kijken of ze nog goedkope (en toch nog relatief goede) lenzen en (Pentax) dSLR hebben bij Saturn.
Hoe meer mm's hoe dichterbij je het onderwerp haalt. En ga niet nawar de Saturn als je niet precies weet wat je zoekt, anders smeren ze je gegarandeerd wat aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zucht, komt mijn K10D eindelijk terug is ie acculoos...

Morgen maar eens achteraan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 19:45:
Zucht, komt mijn K10D eindelijk terug is ie acculoos...

Morgen maar eens achteraan bellen.
Wat schraal, ik leef met je mee... Overigens kun je volgens mij je body echt zo kaal mogelijk insturen, dus zelfs zonder oogschelp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 20:14:
[...]

Wat schraal, ik leef met je mee... Overigens kun je volgens mij je body echt zo kaal mogelijk insturen, dus zelfs zonder oogschelp :)
Ik had inderdaad alles eruit gesloopt behalve de accu onder het mom van 'dan kunnen ze hem daar ook aanzetten'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
De bedoeling is om bij de Saturn gewoon wat te kijken qua prijzen en dan vooral voor een body. Daar weet ik namelijk wel ongeveer wat ik zoek. Maar het is zeker niet de bedoeling om daar nu meteen een van de top-of-the-line lenzen te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 22:41:
[...]

Ik had inderdaad alles eruit gesloopt behalve de accu onder het mom van 'dan kunnen ze hem daar ook aanzetten'
Je zou toch zeggen dat zo'n reparateur wel ergens een losse accu heeft liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ach ik moet toch een 2e hebben :P Iemand nog aanraders qua no-brands? Want de echt zijn zoals gewoonlijk weer onevenredig duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:18:
Ach ik moet toch een 2e hebben :P Iemand nog aanraders qua no-brands? Want de echt zijn zoals gewoonlijk weer onevenredig duur :)
Hmm, ik heb zelf een Hahnel als tweede batterij, maar dat ding dat gaat echt stukken slechter mee in vergelijking met de Pentax batterij die ik erbij kreeg. Iets minder mAh maar veel minder performance.

Ik zou nu achteraf wellicht ten minste een ander merk willen hebben maar die Pentax batterij presteerd gewoon echt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mythrill schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 19:51:

[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Ik heb de 50 mm voor €150 gekocht 8)7
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:50:
[...]

Hmm, ik heb zelf een Hahnel als tweede batterij, maar dat ding dat gaat echt stukken slechter mee in vergelijking met de Pentax batterij die ik erbij kreeg. Iets minder mAh maar veel minder performance.

Ik zou nu achteraf wellicht ten minste een ander merk willen hebben maar die Pentax batterij presteerd gewoon echt beter.
Er zal toch vast wel een accuguru zijn die een goede heeft? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Erasmo schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:53:
[...]

Ik heb de 50 mm voor €150 gekocht 8)7
Hahaha, Gefeliciteerd. Hij gaat het ook echt verkopen voor die prijs of had de verkoper een hogere minimum prijs in gedachte? Ik heb er zelf niet op geboden en twijfel over de echtheid van deze lenzen. Ook heb die zelfde lens al in het zwart, vind ik nog mooier ook :P.
Ben zelf nog steeds aan het bieden op ME Supers maar tot nu toe ben ik steeds overboden helaas, ik wil er eigenlijk ook niet meer dan 30 tot 40 euro aan uitgeven, de kans op mankementen lijkt me best groot met zo'n oude camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mythrill schreef op maandag 16 juni 2008 @ 09:06:
[...]

Hahaha, Gefeliciteerd. Hij gaat het ook echt verkopen voor die prijs of had de verkoper een hogere minimum prijs in gedachte? Ik heb er zelf niet op geboden en twijfel over de echtheid van deze lenzen. Ook heb die zelfde lens al in het zwart, vind ik nog mooier ook :P.
Ben zelf nog steeds aan het bieden op ME Supers maar tot nu toe ben ik steeds overboden helaas, ik wil er eigenlijk ook niet meer dan 30 tot 40 euro aan uitgeven, de kans op mankementen lijkt me best groot met zo'n oude camera.
Hij verkoopt hem gewoon tegen die prijs(moet ook volgens de ebay-regels) Ach ook al is ie zo nep als wat je hebt wel een leuk verzamelobject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Verwijderd schreef op zondag 15 juni 2008 @ 22:50:
[...]

Ik heb een merkloze van Vimac. Rond de € 15,00. Ik merk geen verschil.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
Yahrr schreef op maandag 16 juni 2008 @ 20:33:
[...]

Ik heb een merkloze van Vimac. Rond de € 15,00. Ik merk geen verschil.
Waar heb je die gescoord?
Ik wil voor de vakantie ook nog 1 0f 2 extra batterijtjes en een grip scoren, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
Shit, had vandaag een LX kunnen winnen op ebay voor minder dan 200 euro |:( maar de koper accepteerde alleen paypal en dat heb ik niet (vertrouw het niet).
Is mijn wantrouwen terecht? Nog even gezocht maar volgens mij betaal je altijd via automatische incasso, dus paypal heeft ten alle tijden toegang tot je rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mythrill schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 13:12:
Shit, had vandaag een LX kunnen winnen op ebay voor minder dan 200 euro |:( maar de koper accepteerde alleen paypal en dat heb ik niet (vertrouw het niet).
Is mijn wantrouwen terecht? Nog even gezocht maar volgens mij betaal je altijd via automatische incasso, dus paypal heeft ten alle tijden toegang tot je rekening...
Je kunt kiezen voor autom. incasso.. Je kunt ook zelf geld storten op je paypal rekening, of via creditcard geld erop storten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
ok, dat zelf er geld op storten is dan wel ok. Ik wil een 3e partij echt geen "directe toegang" op mijn rekening geven :P, niet nodig en niet veilig.

[ Voor 9% gewijzigd door MonkeySandwich op 17-06-2008 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kun je onterechte automatische incasso's altijd terugboeken.

Sowieso is het zelf geld storten prima veilig, je stort dan geld naar een paypal rekening in NL en vervolgens storten die het door op je online rekening zodat je ermee kunt betalen. Probleem: dit duurt ongeveer een week voordat het verwerkt is. Met automatische incasso's kun je standaard zo betalen zonder delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-09 07:31
Maar tegen de tijd dat dat werkt, ben je ook een week verder... Voor een eerste keer maakt het dus geen zak uit.

Wel heb ik ooit eens geld gestort zonder mn paypalnummer te vermelden, De zelfde dag stond het al op mn paypal account. Foutje van mijn kant, maar goed opgelost aan de andere kant, en dat voordat ikzelf doorhad dat ik het fout gedaan heb...
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.