Het grote Pentax dSLR topic deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste
Acties:
  • 102.867 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Vandaag gevraagd hoe lang het duurt als ze m'n K10D opsturen, gewoon 4 tot 6 weken.
Maar ik moest rekening houden met 6 :/

Fijn is dat, over 4 weken ben ik al op vakantie...

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 15:25

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Kang schreef:
[...]

Dat dacht ik al, dat exposure programma met ISO erbij vind ik toch wel mooie vinding :)

[...]

Ja bij mij gooit hij hem dus standaard op F32 dicht telkens...
Nu ik m'n post teruglees... ben ik toch echt de fout ingegaan...
Het Exposure Program neigt toch echt naar zoveel mogelijk 'diafragma wide open': Hij kiest een sluitertijd die in de buurt van 1/brandpuntafstand ligt - om bewegingsonscherpte te voorkomen, en een zo laag mogelijke ISO - om ruis te voorkomen/beperken.
Sorry, denkfout.
Het is heel jammer dat er in de Pentax handleidingen geen Exposure Program Tabel staat. Nikon doet dat wel...

Dat je camera nu altijd F32 instelt, is niet normaal.

[ Voor 8% gewijzigd door PvH18 op 05-05-2008 22:53 ]

K70 + glas van 10 tot 300mm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBenBenny
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-04-2022
Gizzy schreef op maandag 05 mei 2008 @ 13:30:
[...]

BTW iemand hier ervaring met combineren van een macro converter en een 50mm objectief. Ik heb ook nog een losse 2x teleconverter liggen. Die zou ik ook nog kunnen gebruiken, zodat ik op 100mm Macro uitkom. Echter vraag ik me af of dat wel gaat werken en of de kwaliteit acceptabel zal zijn.
Bedoel je een penagor macro convertor?
Ik heb er zo eentje en het is wel bruikbaar maar niet zo scherp als een echt macro objectief.
(Heb deze getest met oa m'n 50mm 1,7).
Wat wel leuk is dat je in combinatie met een zoom vb een fa 28-80, op 28mm extreem dicht kan komen bij je onderwerp.

K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
BigBenBenny schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 18:11:
[...]

Bedoel je een penagor macro convertor?
Ik heb er zo eentje en het is wel bruikbaar maar niet zo scherp als een echt macro objectief.
(Heb deze getest met oa m'n 50mm 1,7).
Wat wel leuk is dat je in combinatie met een zoom vb een fa 28-80, op 28mm extreem dicht kan komen bij je onderwerp.
Ik kan nou niet kijken en heb de 2 X converter gisteren binnen gekregen, dus weet niet helemaal zeker welk merk het ook al weer was. Volgens mij is een Vivitar.

Ik heb m gisteren even met mijn 50mm 1.4 op mijn 10d gezet, maar moet nog even uitvogelen hoe ik alles moet instellen. De handleiding maar even nog een keer goed lezen. Ik kreeg namelijk in mijn top display alleen "F--" en met de AE button kon ik de lighting niet vaststellen. Als ik de belichtingsoptie knop (draaiknop linksboven) op M zet, kon ik ook niks instellen. Ik kon geen diafragma of sluitertijd bepalen met de draaiknoppen die je er normaal voor gebruikt.

Ik kan wel handmatig op de 50mm het diafragma instellen. Alleen kan ik dan nog steeds geen foto's nemen. Er blijft alleen "F--" in het display staan.

Ik zal wel net wat vergeten zijn in te stellen oid, maar daar kom ik nog wel achter. Heb tot nu toe altijd met auto A en FA geschoten, nog nooit met een volledige "M" lens, wast de 50mm nu in feite wordt door de converter.

Het rare is wel dat de converte wel over een "palletje" beschikt voor de aansturing vanuit de camera.
zie foto achter link.

Nou als ik het aan de praat heb, laat ik het weten.

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Gizzy schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:50:
[...]
Nou als ik het aan de praat heb, laat ik het weten.
Tip: zoek naar de custom functie waarmee je het gebruik van de diafragmaring toestaat :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Spotmatic schreef op donderdag 08 mei 2008 @ 14:51:
[...]

Tip: zoek naar de custom functie waarmee je het gebruik van de diafragmaring toestaat :)
Thanks voor de tip. Zal ik eens doen wanneer ik thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Tip-2: De TC eerst op de lens zetten, daarna de TC+lens op de body: dan wordt de diafragmahandle meegenomen.

Als er op de TC geen contacten zitten, wordt je lens een 'M' lens. De camera kan dan het diafragma niet uitlezen/besturen, en op het display blijft F-- staan. (En lens zonder diafragma-ring is niet op een stand in te stellen, en werkt dus niet goed met zo'n TC).
Als je de DOF-controle-schakelaar gebruikt, sluit de camera het diafragma (en wordt het beeld in de zoeker donkerder). De TC werkt dan.
De 'lens' is dan te gebruiken als M lens: meet de belichting m.b.v. het 'groene/AE knopje'.
Als je de foto neemt, sluit de camera het diafragma tot de ingestelde waarde, en neemt de sluitertijd verkregen uit de lichtmeting.

[ Voor 78% gewijzigd door PvH18 op 08-05-2008 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Om in ieder geval met een M lens te werken, moest in het menu bij de personal settings instellen dat ik met een converterring of manual lens wilde werken. Is een software matige optie die je dus moet aanzetten.

Werken met de AE knop ed. werkt gewoon. Kwaliteit van de converter is wel redelijk nog niet heel veel tijd mee gehad om te spelen, ik kan in ieder geval foto's maken met de converter en mijn 50mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

thalyric

God

oh damn ... had gistere ff de K20 en K10 in mijn handen gehad (denk erover om de K10 te kopen) ... maar wat een sweet ding die K20 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 20:18
thalyric schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 10:18:
oh damn ... had gistere ff de K20 en K10 in mijn handen gehad (denk erover om de K10 te kopen) ... maar wat een sweet ding die K20 ...
Van alleen in je handen houden kun je ternauwernood verschil hebben opgemerkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

ladies and gentlemen .... I've got him ;-) ... heb net die K10 gehaald .... Iemand nog een Samsung GX-1S kopuh hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 21:17

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

thalyric schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 14:23:
ladies and gentlemen .... I've got him ;-) ... heb net die K10 gehaald .... Iemand nog een Samsung GX-1S kopuh hahahah
Nee dank je, ik heb genoeg aan de K20D. 8)
Gefeliciteerd met je aankoop!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is er al meer duidelijkheid over die mysterieuze 'Rear SDM converter' op de roadmap?

Ik heb nou al een aardig arsenaal aan MF lenzen opgebouwd maar het focussen blijft best lastig, nu staat de AF Adapter al een tijdje op mijn kwijllijst maar het ding is vrij prijzig. Als de Rear SDM converter hetzelfde doet maar dan met SDM kan ik beter daar voor gaan :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

De komende SDM rear converter maakt van een MF lens vast geen AF lens... Daarvoor heb je de (nu we erg dure) 1.7x AF converter nodig.
Waarschijnlijk heeft hij alleen de extra contacten om SMD aansturing door te geven: en waarschijnlijk ook zonder schroevendraaier...
Nadere info ontbreekt tot nu toe... staat alleen in de hoek weggemoffeld op de Lens Roadmap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 22:40:
De komende SDM rear converter maakt van een MF lens vast geen AF lens... Daarvoor heb je de (nu we erg dure) 1.7x AF converter nodig.
Waarschijnlijk heeft hij alleen de extra contacten om SMD aansturing door te geven: en waarschijnlijk ook zonder schroevendraaier...
Nadere info ontbreekt tot nu toe... staat alleen in de hoek weggemoffeld op de Lens Roadmap.
Duur is een understatement, ik zie ze op ebay voor 200 pond weggaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Laatste keer dat ik er op zocht op ebay, stond er een voor $300...
Ik had er in 1993 eentje besteld voor m'n SFXn. Ze kosten toen nieuw F200: maar helaas toen reeds niet meer leverbaar...
Dus ik vindt ze nu erg duur geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvH18 schreef op zaterdag 10 mei 2008 @ 21:35:
Laatste keer dat ik er op zocht op ebay, stond er een voor $300...
Ik had er in 1993 eentje besteld voor m'n SFXn. Ze kosten toen nieuw F200: maar helaas toen reeds niet meer leverbaar...
Dus ik vindt ze nu erg duur geworden...
Het zou wel wat voor Pentax zijn om ooit weer zoiets te gaan maken :)

Ik heb een 110 auto gekocht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Guys, even een vraag.
Ik had onderstaand issue ook al met m'n K100D, en merkte gisteren dat dit ook met de K20D het geval is....

Het probleem is als volgt ; als je een foto wil nemen met lange sluitertijd dan lijkt het alsof ná het maken van de foto, de camera nog eens net zo lang als de sluitertijd wacht met het wegschrijven van de foto.

Dus, bijvoorbeeld:
Sluitertijd ingesteld op 10 seconden.
Ik druk de ontspanknop in, de spiegel klapt op en de sluiter gaat open.
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,
de spiegel klapt neer, sluiter sluit weer
1,2,3,4,5,6,7,8,9, [er gebeurd ondertussen niets] 10, de foto wordt weggeschreven naar de SD kaart.
Dubbelcontrole met 4 seconde sluitertijd ; pas na vier seconde ná het maken van de foto wordt de foto weggeschreven.
Dubbelcontrole met 20 seconde sluitertijd ; idem, maar dan pas na 20 seconde na het maken van de foto....
Kortom ; het maken van een foto met een sluitertijd van 20 seconde kost tenminste 40 seconde tijd....
Lijkt me een absolute bug, of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

je mist iets, long exposure noise reduction misschien aanstaan?
Dan maakt hij namelijk een identieke foto qua sluitertijd/iso nog een keer, maar dan zonder de spiegel op te klappen. Die 2 foto's vergelijkt hij en hij gooit de overeenkomende gedeeltes weg van je foto, wat dus neerkomt op de ruis e.d. Kortom, absoluut geen bug, maar een functie die je ook gewoon uit kan zetten.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmm..dat zal 'm inderdaad zijn....daar had ik dus niet aan gedacht.
Is overigens niet uit te zetten: :?
1: Auto (Ruisonderdrukking wordt zo nodig automatisch ingeschakeld)
2: Aan

Dus...tijd voor een firmware upgrade.

[ Voor 8% gewijzigd door MarcelG op 11-05-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Laatst online: 14-09 10:18
Nomad schreef op zondag 11 mei 2008 @ 12:36:
je mist iets, long exposure noise reduction misschien aanstaan?
Dan maakt hij namelijk een identieke foto qua sluitertijd/iso nog een keer, maar dan zonder de spiegel op te klappen. Die 2 foto's vergelijkt hij en hij gooit de overeenkomende gedeeltes weg van je foto, wat dus neerkomt op de ruis e.d. Kortom, absoluut geen bug, maar een functie die je ook gewoon uit kan zetten.
Een functie die ik overigens wel aan zou houden/zetten bij sluitertijden langer dan ~3s :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op zondag 11 mei 2008 @ 16:40:
[...]

Een functie die ik overigens wel aan zou houden/zetten bij sluitertijden langer dan ~3s :)
Daarboven krijg je idd last van pixels die er niet horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat snap ik, maar waarom nou élke keer? Als je 5 foto's maakt met een sluitertijd van 30 seconde maakt ie elke keer een tweede controle foto, en ben je dus 5 minuten zoet ipv 2,5 minuut.
Bij astrofotografie ben je met twee foto's met 15 minuten sluitertijd dus ook 1 uur zoet, ipv 'n half uur...

De andere merken doen 't blijkbaar met 1 controle foto ; scheelt aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Omdat de ruis per foto kan verschillen.
Hoe warmer je sensor word (belichten warmt hem op) hoe meer ruis.
Het moet dus wel bij iedere foto om effectief te kunnen werken.

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En zelfs als je camera op een statief staat, toch kan er in je scene wat veranderen, misschien beweegt er iets in je opname bijvoorbeeld. Voor opnametijden van 30 seconden heb je meestal ook wel flink geknepen diafragma's nodig, kijk daarmee wel uit, wat ik wil zeggen is, vaak heb je niet perse die F22 of zelfs verder nodig (F29,F32 etc), diffractie is dan hoog. Je krijgt wel veel scherptediepte, maar je scherpte an sich gaat er wel op achteruit. Natuurlijk geldt het niet voor alle foto's, maar je zou kunnen overwegen om, als je die lange controlefoto's na de eigenlijke foto vervelend vind, je diafragma wat minder te knijpen zo de sluitertijd en dus de controlefoto wat minder lang in beslag laten nemen :)
Bij astrofotografie ben je met twee foto's met 15 minuten sluitertijd dus ook 1 uur zoet, ipv 'n half uur...
Zou goed kunnen, weet alleen niet wat deze functie doet in Bulb mode, misschien dat iemand anders dat wel weet. Vraag me af of ie dan echt een 15 minuten durende controlefoto maakt : O

Wel een fijne functie opzich hoor! Voor de meeste scene's die je schiet met zulke opnametijden, heb je ook wel de tijd ;) Maar goed kan me wel voorstellen dat je het misschien vervelend vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mag ik voor lange sluitertijden een ND8 aanbevelen? :P

Afbeeldingslocatie: http://www.neofoto.nl/show_photodb/4303/600

Werkt icm een flink geknepen lens pri-ma om water e.d. glad te trekken. Wat ik trouwens doe met die dark frame noise reduction: ISO3200 pakken, compo maken, terug naar ISO100 en een pak geduld hebben :)
Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:24:
Zou goed kunnen, weet alleen niet wat deze functie doet in Bulb mode, misschien dat iemand anders dat wel weet. Vraag me af of ie dan echt een 15 minuten durende controlefoto maakt : O
Bij Canon en Nikon wel iig. Anders heeft de camera ook geen vergelijkingsmateriaal, lijkt mij dus verder wel logisch :)

[ Voor 39% gewijzigd door neographikal op 12-05-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:24:
Voor opnametijden van 30 seconden heb je meestal ook wel flink geknepen diafragma's nodig, kijk daarmee wel uit, wat ik wil zeggen is, vaak heb je niet perse die F22 of zelfs verder nodig (F29,F32 etc), diffractie is dan hoog. Je krijgt wel veel scherptediepte, maar je scherpte an sich gaat er wel op achteruit.
't Is maar net welk effect je wilt bereiken. Vroegah (analoog) gebruikte ik wel 's extreme sluitertijden om het Schwarzschild effect te benutten, maar dat gaat ook prima op F8 of F11 en een 4x ND filter.
Je lens presteert dan nog optimaal, en alleen het ND filter zorgt voor een (verwaarloosbare) kwaliteitsvermindering. :)

Edit: Prima voorbeeld Neo! Noorwegen neem ik aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2008 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ok, als die ruis elke elke anders is, snap ik waarom er elke keer een controle foto gemaakt moet worden.
neographikal schreef op maandag 12 mei 2008 @ 00:43:
Mag ik voor lange sluitertijden een ND8 aanbevelen? :P
wacht....even nadenken ; een ND is een grijsfilter wat er voor zorgt dat je minder licht doorlaat, toch?
Dan heb je dus met een ND filter nóg langere sluitertijden nodig.
Je bedoelt dus te zeggen dat om lange sluitertijden te kúnnen krijgen, je een ND8 kunt gebruiken overdag (icm met ISO100 en F8 of kleiner)
Als dat zo is, snap ik 'm, anders mis ik iets. :P

Ik wil op zich wel eens zo'n grijsfilter aanschaffen, maar ik zit te twijfelen tussen een 'egaal' grijsfilter, of zo eentje met een gradient (zodat je de lucht verduistert en de grond niet)....maar, is bij zo'n laatste soort het ook mogelijk de horizon hoger/lager te zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
ja dat kan.
Afbeeldingslocatie: http://www.sheffphotoctre.com/zc/images/Cokin_pic1.jpg
je kan de filterhouder draaien en de filters kan je verschuiven in de houder.

[ Voor 6% gewijzigd door abrakadaver op 13-05-2008 11:23 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Mmm, ok, dus bijvorbeeld deze? http://www.fotokonijnenbe...ails.php?id_product=23020

Eens inlezen in die Cokin filterhouders....er zijn natuurlijk weer tig verschillende types.... :/ ideaal voor de leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt wel mee, een wide angle of normaal type voldoet. P systeem. Er zijn een stuk meer filters dan houders iig. De serie Cokin 121 *letter* is de serie met grijsfilters, met en zonder (harde/zachte) gradiënten en verschillende stops verschil.
En voor elke filtermaat die je bezit een adapterring scoren. Volgens mij had ik alles van eBay gehaald, uit Engeland, scheelt nogal tov webshops hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Nee, deze:
http://www.fotokonijnenbe...tails.php?id_product=1487
Daar moet je dan een beginners setje bij hebben: ring(filtermaat) + houder voor P systeem.

Een 'ND' filter is egaal van kleur.
ND 8x geeft het meeste effect.

Een 'ND Grad' filter is half donker/half normaal: die gebruik je om de lucht donkerder te maken/de voorgrond helderder.

Eerst zonder filter van de voorgrond de belichting meten, de waardes instellen (op M), dan filter plaatsen en de foto nemen. In RAW schieten, dan kun je later nog veel corrigeren.

Edit 14-05: verschil tussen 'ND' en 'ND Grad' beter omschreven.

[ Voor 31% gewijzigd door PvH18 op 14-05-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

okay....we gaan eens een order plaatsen. :)

Even resumerend ; als ik de cokin set wil aanschaffen voor gebruik op de Sigma 17-70 (72mm filtermaat), dan heb ik dit nodig:Dan ben ik voor ongeveer 30 euro klaar.
Of zit ik er nu toch naast?

[ Voor 94% gewijzigd door MarcelG op 14-05-2008 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat klopt. De groothoekhouder kan je overwegen. Daar kan maar een filter tegelijk in, in de normale kun je er twee of ik geloof zelfs drie over elkaar 'stacken'. Niet dat je dat vaak nodig zult of zelfs wilt hebben. Hangt van je fotografie af natuurlijk. Je kan dan wel bv. een ND Grad en normaal effen ND over elkaar heen stacken. En de horizonlijn van beide verschuiven.
Buiten dat heb je met UWA's dat de normale houder in beeld kan komen omdat deze dus meer uitsteekt en bij de groothoekhouder is het natuurlijk de bedoeling dat dat niet gebeurd. Volgens mij heb je dat met de 17mm van de 17-70 nog niet zo zeer, zou ik thuis voor je kunnen nakijken, heb namelijk beide houders (en de Sigma ;) )
Als je later de set echter wilt gebruiken met een, voor jou nog te kopen UWA (meen ik) 10-20 of 12-24 bv., dan komt de groothoekhouder zeker van pas.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2008 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een hele rits van die filters (zat eens bij een pentax set die ik kocht.. ooit ga ik me erin verdiepen.. tijd.. dat heb ik meer nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Een collega heeft nog een oude Cokin set met wat filters liggen die ik mag lenen om te kijken of ik er iets mee kan. :-)
Maar inderdaad, bij mij is "tijd" ook de ontbrekende factor. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey mensen :) wil even melden dat ik sinds gister de tamron 17-50 f2.8 binne heb voor mijn k10d! pff wat een verschil is dat zeg met de sigma 17-70!!, alleen merk ik wel dat hij nog meer onderbelicht dan de sigma.. ik moet nu bijna een volle stop overbelichten.. vaag :/ maar wel een super scherp lensje! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

vaizard ... we want pictures .. we want pictures ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalyric schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 14:02:
vaizard ... we want pictures .. we want pictures ;-)
ik heb dit weekend een shoot :) ik maak er dan foto's mee en die zal ik wel laten zien hier!.. de lens is net optijd! anders had ik met mijn sigma foto's moeten maken :S .

maar als ik tijd heb maak ik nog wel even wat leuke test foto's voor die tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Dat belooft wat! Ik vind de 17-70 al behoorlijk scherp...ben benieuwd naar de fotos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MarcelG schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 09:51:
Dat belooft wat! Ik vind de 17-70 al behoorlijk scherp...ben benieuwd naar de fotos.
De tamron 17-50/2.8 staat bekend dat hij inderdaad zo scherp is als een mes en een nogal hevig contrast heeft. Maar kwa scherpte doet de sig 17-70 niet heel veel onder, ook die scoort hoog in de MTF's. Vergeet alleen niet dat wat jij als scherpte ervaart vaak meer factoren zijn, dus ook hoe het contrast zich gedraagd, hoe de kleuren zich verhouden, bokeh (romige, zachte achtergronden doen het onderwerp op de voorgrond er meer 'uit springen' wat je weer ervaart als een scherper onderwerp), etc.

Met name microcontrast is een factor die mensen vaak ervaren als 'scherpte' terwijl dat in de MTF's er helemaal niet zo uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee daar heb je gelijk in :) maar ik bedoelde ook meer dat de tamron bij bijna alle F stoppen scherp is! en dat is bij de sig toch wel anders en vooral de hoeken zijn zwak bij de sigma...
En F2.8 is niet echt bruikbaar in mijn ogen bij de sigma en bij de tamron is het echt nog scherp!.. ik zal na dit weekend eens een paar test shots maken en verglijken.. (en posten natuurlijk)..

en een bruikbare F2.8 is toch wel heel fijn bij de k10d.. 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Vanavond wordt mijn gebruikt gekochte (en inmiddels verkochte) Samsung GX-1L (Pentax *ist DL2) vervangen door een nagelnieuwe Pentax K100D super (als tweede body naast mijn K20D). De K100D Super heeft natuurlijk dezelfde 6.1MP sensor, maar voor slechts 29 euro meer een nieuwe body en SR erbij sla ik natuurlijk niet af :)

Ik heb de K100D Super nog niet in handen, maar weet iemand of de K100D wat meer "responsive" is dan de *ist serie? Dan bedoel ik niet de buffergrootte (dat interesseert me niet) maar meer hoe snel de camera de gemaakte foto op het schermpje kan laten zien nadat je op de Play-toets drukt, en hoe snel je door de foto's kunt bladeren en zoomen. De K20D werkt wat dit betreft super prettig, de GX-1L is daarentegen echt sloom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 13:59:
hey mensen :) wil even melden dat ik sinds gister de tamron 17-50 f2.8 binne heb voor mijn k10d! pff wat een verschil is dat zeg met de sigma 17-70!!, alleen merk ik wel dat hij nog meer onderbelicht dan de sigma.. ik moet nu bijna een volle stop overbelichten.. vaag :/ maar wel een super scherp lensje! O+
Felici ermee, heb em ook (al een tijdje) mooi ding! Zelf heb ik heb nog niet zoveel uitgelaten, behalve een recente korte shoot met vriendin en haar broer heb ik er nog weinig mee kunnen doen. Wat onderbelichting is me ook opgevallen, maar ik moet er nog eens goed naar kijken over welk bereik incl. welke diafragmawaarden we dan spreken. Lekker scherp is ie wel ja, maar wat dat betreft wil ik hem ook nog eens stop voor stop vergelijken met de Sigma over het bereik 17-50mm. Al zegt m'n gevoel over het kleine aantal plaatjes dat ik er tot nu toe mee heb geschoten dat ie wel scherper is en ietwat fijnere afbeelingen produceert, qua contrast. Aantal close-ups ook mee geschoten, bokeh is wel nice :)
Maar inderdaad, bij mij is "tijd" ook de ontbrekende factor.
Gaat hier helaas ook op, met momenteel 2 baantjes. Alhoewel dat uiteindelijk voldoende moet opleveren voor een mooie DA* lens ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ik had nog heel ff tijd.. hier snelle test shots.. en ik doe zoiets nooit eigenlijk :) dus als jullie nog op of aanmerkingen hebben! laat maar horen..

Tamron 17-50 op..
28mm
Iso 200

Tamron 17-50 op F2.8
http://item.slide.com/r/1...4j8BrCah9gNxzmL9TuuSZx8_/

Tamron 17-50 op F3.5
http://item.slide.com/r/1...xj_VCTcVQP7jNllrZ2LA2jTn/

Tamron 17-50 op F5.0
http://item.slide.com/r/1...6T96kuTMcC2w_FFXwRXjhhSa/

ik hoop dat ze een beetje gelukt zijn!.. en de sigma's komen er ook aan.. :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Inmiddels is mijn K20D niet meer 'allenig': de Samsung GX-1L is verkocht en daarvoor in de plaats is er een K100D Super gekomen. Die heb ik vanavond gekocht in een echte fotowinkel in de stad. Het is het NL model met NL handleiding, en de camera is nagelnieuw (de doos was zelfs nog geshrinkwrapped).

Prijs die ik voor de body heb betaald: 239 keiharde euro's. Dat is GEEN geld voor zo'n fijne compacte body met SR 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 21:01:
Nou ik had nog heel ff tijd.. hier snelle test shots.. en ik doe zoiets nooit eigenlijk :) dus als jullie nog op of aanmerkingen hebben! laat maar horen..
F/2.8 valt me eigenlijk wat tegen na wat ik van die lens gelezen heb. Mist scherpte en contrast.
F/3.5 doet 't al stukken beter, en F/5.0 helemaal. Ik vermoed dat dit lensje 't 't beste doet op F/5.6 of F/8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou ja misschien heb ik de test wat verkeerd uitgevoerd.. dus als jullie iets willen dat ik fotografeer op F2.8? moet je maar roepen..

en hij is wel enorm compressed door die site.. ik kan helaas geen plek vinden waar ik iets volledig kan uploaden.. zonder compressie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:34

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

precies, het enige wat ik zie op deze foto's zijn verneukte eigenschappen door compressie.
Mail ze even naar me en ik knikker ze voor je online waar ze wel heel blijven.
mail staat wel in profiel.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 10:36:
ik kan helaas geen plek vinden waar ik iets volledig kan uploaden.. zonder compressie.
Probeer http://storage.oxle.com maar eens ; geen compressie, en 750 MB ruimte.
Gratis aangeboden door oxle. 8)

[ Voor 6% gewijzigd door MarcelG op 19-05-2008 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn de uncompressed jpeg's

bekijk ze en ik hoor het wel!.. en als ik iets anders moet testen/ fotograferen.. of ik heb iets verkeerd gedaan met de test hoor ik het graag en verbeter ik het wel!

met dank aan Nomad :)
http://nomadphoto.nl/got/others

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:16:
Hier zijn de uncompressed jpeg's

bekijk ze en ik hoor het wel!.. en als ik iets anders moet testen/ fotograferen.. of ik heb iets verkeerd gedaan met de test hoor ik het graag en verbeter ik het wel!

met dank aan Nomad :)
http://nomadphoto.nl/got/others
Leuk om de vignetting te zien verdwijnen van foto 1 tot 3. :)

Hoe zijn de prestaties buitenshuis?

Ik wilde trouwens wel dat ik afgelopen zaterdag deze lens bij me had gehad in de Apenheul. Man, wat zijn die binnenhokken donker! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

Vraagje

Je kan op de body (K10D) instellingen maken met vb scherpte/verzadiging enzo ... ik heb dat altijd default gehouden. Zijn er mensen die een soort favoriete setting hebben dus geen default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thalyric schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:53:
Vraagje

Je kan op de body (K10D) instellingen maken met vb scherpte/verzadiging enzo ... ik heb dat altijd default gehouden. Zijn er mensen die een soort favoriete setting hebben dus geen default?
Hiero :) Ik heb contrast en scherpte een stapje omhoog gedraaid :)

Mijn K10D is helaas nog niet terug, is opzich niet erg, voorlopig vermaak ik me wel met mijn Pentax 110 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Erasmo schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:52:
[...]

Hiero :) Ik heb contrast en scherpte een stapje omhoog gedraaid :)

Mijn K10D is helaas nog niet terug, is opzich niet erg, voorlopig vermaak ik me wel met mijn Pentax 110 :D
Ik mag toch hopen dat je de Pentax K110D bedoelt en niet de Pentax Auto 110 (die ik trouwens ook heb) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Citrix loopt te kutten hier, dubbelpost dus...

Nee ik bedoel de Auto 110 :P Ik heb thuis wel een K100D liggen maar die heb ik bewust thuisgelaten.

[ Voor 78% gewijzigd door Erasmo op 19-05-2008 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JWfx schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:35:
[...]

Leuk om de vignetting te zien verdwijnen van foto 1 tot 3. :)

Hoe zijn de prestaties buitenshuis?

Ik wilde trouwens wel dat ik afgelopen zaterdag deze lens bij me had gehad in de Apenheul. Man, wat zijn die binnenhokken donker! :|
Buiten nog niet geprobeerd, maar afgelopen zondag een shoot gehad en ik moet zeggen dat het toch echt een super scherp lensje is!.. ik zal die foto's posten binnekort.. (eerst ff watermerkje in gooien :P )

en ik gebruik met mijn k10d uhm contrast +1 en scherpte +2 geloof ik.. maar dit word alleen toegepast met jpeg's en niet bij de dng's/pef.. :)

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalyric

thalyric

God

ok ... tijd voor nieuwe lenzen ;-)

ik zat te kijken naar

- Tamron 28-75mm F 2,8 XR DI Pentax 67mm
- Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Pentax

maar kan maar niet beslissen ... welke is beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Hmm...
Als ik naar http ://www.pixel-peeper .com voorbeeld-foto's kijk, vindt ik de kleuren van de Sigma mooier overkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thalyric schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:28:
ok ... tijd voor nieuwe lenzen ;-)

ik zat te kijken naar

- Tamron 28-75mm F 2,8 XR DI Pentax 67mm
- Sigma 24-70mm F2.8 EX DG Macro Pentax

maar kan maar niet beslissen ... welke is beter?
tamron is een stuk beter dan de sigma.. ik heb ook naar die lenzen gekeken.. en alle testjes gelezen.. die tamron won altijd.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sigma heeft ook de filtermaat tegen zich. Wel de 24mm voor zich, maar 24mm of 28mm is niet echt wijd, tenzij @ full frame :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn 2 foto's uit de shoot van zondag..

ik vind het wel een prettig lensje :) (tamron 17-50 f2.8)

http://item.slide.com/r/1...5D_cLEvaYp65wTy1hH436kUB/

http://item.slide.com/r/1...4z8KISGTQtYEy8tt5I4JHRye/

voor de mensen met firewall's en ik zie dat ze een beetje groot zijn.. whoops :)

Afbeeldingslocatie: http://item.slide.com/r/1/223/i/uiG_21tO5D_cLEvaYp65wTy1hH436kUB/

Afbeeldingslocatie: http://item.slide.com/r/1/56/i/bjJ0B2va4z8KISGTQtYEy8tt5I4JHRye/

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
The web site you are trying to access has been blocked by the Barracuda Web Filter because it is blacklisted by your system administrator. The comment from the system administrator is: Game Playing

If you believe this is an error or need to access this link please contact your administrator.

:')

Vanavond ff thuis kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Prutsen met de SMC Pentax-F 100mm f/2.8 macro en de Starblitz ringflitser blijft leuk, ook al is het geheel 100% manual (je hebt echter snel door welke diafragma's je moet gebruiken). Een paar foto's van gisteren van mijn wandeling door de ecozone in mijn wijk:

1. Een strontvlieg (Scatophaga stercoraria)
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/68bogm.jpg

2. Mieren die bladluizen aan het hoeden zijn
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/b5juj5.jpg

3. Een Schorpioenvlieg (Panorpa communis)
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2d7ujc1.jpg

4. Een kever, geen idee welke
Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/w8m9vr.jpg

Ooit word ik er beter in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nice, maar misschien toch eens met wat meer omgevingslicht proberen? Ik vind die inktzwarte achtergronden altijd wat duf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWfx
neographikal schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:31:
Nice, maar misschien toch eens met wat meer omgevingslicht proberen? Ik vind die inktzwarte achtergronden altijd wat duf :)
A4-tjes gekleurd papier meenemen kan hierbij helpen. Kun je zelf je achtergrondkleur bepalen.
Ik heb het zelf wel eens geprobeerd en het werkt best aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

JWfx schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:13:
[...]

The web site you are trying to access has been blocked by the Barracuda Web Filter because it is blacklisted by your system administrator. The comment from the system administrator is: Game Playing

If you believe this is an error or need to access this link please contact your administrator.

:')
Idem hier voor 'SmartFilter'.....gelukkig heb ik nog SSL Explorer. :-)

Vaizard ; mooie shots, alhoewel de scherpte niet echt extreem goed is af te lezen van deze platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Binnenkort maar is op zoek gaan naar een matglas met een horizontaal streepje erin, kijken of het helpt tegen het feit dat ik chronisch scheef schiet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Erasmo schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:25:
Binnenkort maar is op zoek gaan naar een matglas met een horizontaal streepje erin, kijken of het helpt tegen het feit dat ik chronisch scheef schiet :P
Je kunt ook een stapel bierviltjes onder een van je schoenen doen. :P Best goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo, gaat de horizon categorisch van linksonder naar rechtsboven? Dan knijp je te hard met rechts bij het afdrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:25:
Eerst even voorstellen:ik heet Henk,en ik volg dit forum al een hele poos.Heb besloten mezelf maar eens te registreren,zodat ik af en toe een kleine bijdrage kan leveren aan de discussie's

Erasmo,heb je misschien een van die K10D's,met het inmiddels als "standaard" beschouwde scheve zoekersysteem?

Even opsturen naar De Beukelaer en binnen 1 1/2 tot 2 weken heb je hem terug,en staat je zoeker-systeem perfect recht!

Overigens staat in deze topic ergens een beschrijving over hoe je je cam kunt testen.In feite is een simpele test voldoende:zet je cam op statief,fotografeer iets met een horizontale lijn die door het midden van je beeld (i.v.m. vervorming aan de randen) moet lopen,en zo perfect mogelijk horizontaal in beeld moet zijn.

Maak de opname bij voorkeur met de tijd-ontspanner,zodat de druk op de ontspanknop geen rol kan spelen bij de uiteindelijke opname,en beoordeel vervolgens het resultaat,bij voorkeur op een monitor.

Als deze opname(s);je kunt er het beste enkele onder verschillende omstandigheden,maar allen volgens voorgaand "recept" maken,allemaal scheef blijken te staan,en de hoek waarin hij scheef staat bij alle opnames ongeveer hetzelfde is,heb je inderdaad een scheef zoekersysteem.De lijnen lopen dan,in tegenstelling tot wanneer je,zoals Afterlife aangeeft,te hard "afdrukt",van linksboven naar rechtsonder af.

Typisch:alle op internet getoonde foto's van deze assemblage- fout,die onbegrijpelijkerwijs een poos lang door de QC van Pentax is geglipt,vertonen dezelfde afwijking.Zou er een Filipijn met een enorm scheef oog op de assemblage- of contrôle-afdeling hebben gezeten?

Mijn camera heb ik,vanuit Bergen op Zoom,via Mediamarkt naar De Beukelaer gestuurd,en deze was na 9 of 10 dagen terug.Het gaat zo snel omdat De Beukelaer deze klus aan een ander bedrijfje heeft uitbesteed (dat waarschijnlijk de hele dag niets anders doet dan K10D-zoekersystemen justeren ;-)

Overigens heeft Pentax alle kopers van een K10D met dit probleem in China beloofd om hun garantie opnieuw in te laten gaan,vanaf het moment dat hun camera met de gejusteerde zoeker terugkomt.Ik heb gevraagd of dit hier in Nederland ook het geval is,maar geen antwoord gekregen.Misschien moet ik hierover nog eens contact opnemen met De Beukelaer.Maar jij kunt het natuurlijk ook eens vragen,als je je cam opstuurt (of laat sturen).

Succes ermee,en een groet!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2008 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:08:
Erasmo, gaat de horizon categorisch van linksonder naar rechtsboven? Dan knijp je te hard met rechts bij het afdrukken...
Ik weet niet, ik heb er veel minder last van met mijn K100D...
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:24:
[...]
Te lang verhaal voor in een quote
Zeer verhelderend en duidelijk verhaal, mijn K10D is nu net weg voor calibratie met de 16-50 dus hopen dat ze het daar ook opmerken als er iets is :)

[ Voor 67% gewijzigd door Erasmo op 24-05-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Spannend voor Pentax gebruikers, wat zegt het als er een lager geplaatste niet K200D kloon komt en pentax dit model niet overneemt?

Ik ben zeer benieuwd wat voor body het wordt, gokken op sealing, zoeker en degelijkheid of net als de andere fabrikanten gokken op techniek als liveview, snelle AF, DRO enz.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik wordt pas enthousiast als ik de woorden 'fullframe' en 'samsung' of 'pentax' in een nieuwstitel zie, zónder het woord 'geen' of 'niet'. :P

Laat die Pentax K3D maar komen! (Da's de fullframe 39 megapixel 14 bit RAW opvolger van de K20D met 16-stops dynamisch bereik die voor volgend jaar gepland staat met een introductieprijs van € 1299).
en toen werd ik wakker...... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Ik weet niet of pentax op dit moment zo zit te wachten op FF en er zo klaar voor is.

Want het grootste deel van het Pentax glas dat recent is uitgekomen daar een "beetje" zal vignetteren*. Dus het enige wat nut heeft om er op te schroeven is erg oud of zijn een stapeltje limitids waar van de langste 77mm is.

(*als in de 10-17, 12-24/4, 14/2.8, 16-45/4, 16-50/2.8, 17-70, 18-55, 18-250, 50-150/2.8 50-135/2.8, 50-200 en de aangekondigde 60-250/4 zijn allemaal APS-C glas)

[ Voor 42% gewijzigd door martijn_tje op 29-05-2008 09:08 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
martijn_tje schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 17:26:
Want het grootste deel van het Pentax glas dat recent is uitgekomen daar een "beetje" zal vignetteren*. Dus het enige wat nut heeft om er op te schroeven is erg oud of zijn een stapeltje limitids waar van de langste 77mm is.
Ongetwijfeld zal er een "crop" mode op zo'n fullframe dSLR zitten. En daarbij zijn de DA* 200 en 300 gewoon fullframe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enkele van de genoemde lenzen zullen ook alleen vignetteren op de meest wijde focal lengths en op bepaalde diafragma waarden, niet over de hele range.
NB 50-150 = 50-135 ! Alleen Sigma heeft een 50-150 F2.8 aangekondigd voor Pentax mount.
De 16-50 en 12-24 vignetteerde dacht ik maar matig op FF, iemand op dpreview had dat eens getest.
60-250 zou ook wel een full frame kunnen zijn aangezien de DA*200 en DA*300 dat ook zijn, ben benieuwd. 40mm Limited doet het ook wel aardig op full frame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Verwijderd schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 01:07:
Enkele van de genoemde lenzen zullen ook alleen vignetteren op de meest wijde focal lengths en op bepaalde diafragma waarden, niet over de hele range.
NB 50-150 = 50-135 ! Alleen Sigma heeft een 50-150 F2.8 aangekondigd voor Pentax mount.
De 16-50 en 12-24 vignetteerde dacht ik maar matig op FF, iemand op dpreview had dat eens getest.
Ik bedoelde idd de tokina/pentax 50-135 in plaats van de sigma 50-150, niet te min is dat ook een APS-C lens.

Wat bedoel je trouwens met matig vignetteren van de 12-24? dat je niet op alle mm's een rikke zwarte rand om je frame hebt? De 12-24 vignetteerd trouwens rechthoekig in plaats van rond heb ik hier eens gezien.
Spotmatic schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:11:
Ongetwijfeld zal er een "crop" mode op zo'n fullframe dSLR zitten. En daarbij zijn de DA* 200 en 300 gewoon fullframe :)
Wat is dan het nut van die grote/dure sensor?

Waar het in het kort op neer komt is dat full frame werkpaarden als een 16-35/2.8, 24-70/2.8, 24-105/4, 70-200/2.8, 80-400/4.5-5.6 volledig ontbreken. 2 tele primes doen daar niks aan af.

Bij Sony zie je aan bijvoorbeeld de fullframe CZ24-70/2.8 en 135/1.8 die op APS-C echt niet zo'n super bereik hebben dat men probeert om eerst het/wat glas neer te zetten. Ook al hebben ze nog een lange weg te gaan voordat er een echt gestructureerde en moderne lineup is voor zowel FF als APS-C.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 29-05-2008 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

martijn_tje schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:26:
[...]
Inderdaad, als je geen FF lenzen gebruikt heb je daar last van ; daarom koop ik ook liever een 'analoge' fullframe lens zoals de FA50 1.4, ipv de APS-C variant.
De Limited's doen 't ook vrijwel allemaal goed op fullframe.
Maar, zelfs dán heb je nog steeds een voordeel ; bij de crop heb je waarschijnlijk nog steeds >10 megapixel over (fullframe resulotie/1.5), maar wel minder last van ruis.

Heeft er overigens hier iemand ervaring met de FA35 f2?
ik wil een 30mm of 35mm standaardprime gaan aanschaffen, en vindt de 31mm limited toch net een tikkie te duur....

[ Voor 21% gewijzigd door MarcelG op 29-05-2008 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

martijn_tje schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 09:26:

Genoeg, wat dacht je van oa hogere isowaarden en een groter dynamisch bereik?

De K100D schiet nog best wel aardig op 1600, ik kan niet wachten op een bruikbare 3200 :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
MarcelG schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 12:22:
Maar, zelfs dán heb je nog steeds een voordeel ; bij de crop heb je waarschijnlijk nog steeds >10 megapixel over (fullframe resulotie/1.5), maar wel minder last van ruis.
Heu die snap ik niet helemaal. Dat je meer als 10MP over houd kan ik me wel voorstellen alleen in plaats van delen door 1,5 is het delen door 1,52 of wel 2,25. Even uitgaan van een ongeveer 24MP FF sensor levert je dan een MP of 10,7 op. De photosites zijn dus ook even groot als van een APS-C camera met bijna 11 MP dus de hoeveelheid Ruis, DR of de kleur acuratie vallen naar verwachting ook ongeveer het zelfde uit.

Over echt merkbaar minder ruis kan je pas gaan praten bij FF sensoren van 16MP of minder (crop mode ongeveer 7MP, lijkt mij een ideale combi van resolutie, relatief grote photosites en een bruikbare crop modus). Een <12MP FF sensor levert echter weer in op bruikbaarheid van de crop modus (5MP of minder wordt toch wat krapjes).
Heeft er overigens hier iemand ervaring met de FA35 f2?
ik wil een 30mm of 35mm standaardprime gaan aanschaffen, en vindt de 31mm limited toch net een tikkie te duur....
Alle F/2 primes die ik ken presteren goed (KM, Nikon en Canon). Maar dan nog is het de vraag of het handig is om 450 euro neer te leggen voor een prime de nu een standaart prime is en straks een beetje tussen wal en het schip valt. Daarnaast is ie ook maar 1 stop sneller als een aantal goede zooms die ook langs 35mm komen (zowel een kwalitatief goede FF 2x-70 als een APS-C 1x-50 zijn er voor minder als 400 euro te vinden)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 29-05-2008 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Oh djuu, da's waar ook... :9
Dan zit er niks anders op dan gewoon geen APS-C sized lenzen kopen, en alleen maar op mooi fullframe spul te jagen. :P

Ik snap dat ik ook een zoomobjectief zou kunnen pakken wat in het bereik ook de 35mm heeft, maar er is mij altijd wijsgemaakt dat (over het algemeen) primes een betere scherpte en kwaliteit hebben dan zoom-objectieven.
Daarnaast bevalt het me eerlijk gezegd heel erg goed dat ik als ik de FA50 er op heb zitten nooit hoef na te denken over het zoomen ; de beperking van de vaste brandpuntsafstand laat me beter nadenken over de compositie.

Ik zag op m'n zoektocht ook de FA28mm AL langskomen, alleen jammer dat die niet meer te koop is....dat wordt speuren op eBay etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
martijn_tje schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 15:53:
[...]

Heu die snap ik niet helemaal. Dat je meer als 10MP over houd kan ik me wel voorstellen alleen in plaats van delen door 1,5 is het delen door 1,52 of wel 2,25. Even uitgaan van een ongeveer 24MP FF sensor levert je dan een MP of 10,7 op. De photosites zijn dus ook even groot als van een APS-C camera met bijna 11 MP dus de hoeveelheid Ruis, DR of de kleur acuratie vallen naar verwachting ook ongeveer het zelfde uit.
ervan uitgaande dát de photosites net zo groot zíjn :) Als je photosites dichter op elkaar kunt zetten, kun je meer mpix/mm² verkrijgen zonder ze te vergroten. Zo heeft de Canon 1D Mark III net zulke grote photosites als de Canon 1D Mark IIn, maar wel 2mpix meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Ik lees ook net dit artikel van Ken Rockwell: The FullFrame advantage.
I get better results on full-frame with crummy lenses than I do with my very best lenses on DX.

Having bigger pixels on a larger format means you can use cheaper lenses and usually get better results than the best lenses on a smaller format.
[...]
I tried every lens to find my very best Nikkor to put up against my crappiest old Canon full-frame lens in this range. My apologies, I didn't have any other crappy Canon lenses.
[...]
It seems crazy, but larger formats really do see more and smoother colors than smaller formats.
[...]
If you worry about unimportant minutiae like sharpness, resolution and noise, please don't waste any more time with small format DSLRs. Step up to at least a full frame or FX DSLR.
Dus, ik moet mezelf even corrigeren ; de Pentax K3D zou geen 39 megapixel fullframe moeten worden, maar een 15 megapixel fullframe, nog steeds met 16 stops dynamisch bereik. En de prijs, die kan dan zakken tot duizend euro. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pannekoek erbij: :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.pentaximaging.com/files/product/40mm.lg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
MarcelG schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 11:49:
Ik lees ook net dit artikel van Ken Rockwell: The FullFrame advantage.

[...]

Dus, ik moet mezelf even corrigeren ; de Pentax K3D zou geen 39 megapixel fullframe moeten worden, maar een 15 megapixel fullframe, nog steeds met 16 stops dynamisch bereik. En de prijs, die kan dan zakken tot duizend euro. :9
Grappig, daar omschrijf je zo ongeveer een Canon 5D....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Maar dan van Pentax, en een tikkie meer pixels. :9
Klinkt goed! _/-\o_ (En 't zou tijd worden....)

[ Voor 36% gewijzigd door MarcelG op 30-05-2008 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
MarcelG schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 12:53:
Maar dan van Pentax, en een tikkie meer pixels. :9
Klinkt goed! _/-\o_ (En 't zou tijd worden....)
En welke zoom ga je er aan hangen als werkpaard? ;)

He gatver zijn we weer terug bij af, één geruststelling ik hoe het is om te moeten wachten of speuren. Ik heb overigens wel bij stom toeval een A mount sigma 70-200 EX DG gevonden die al een hele tijd nieuw in een nog nooit geopende doos ligt te wachten. En laat ik toevallig ook vinden dat ik wel een beloning heb verdien na m'n afstuderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

martijn_tje schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 14:49:
[...]

En welke zoom ga je er aan hangen als werkpaard? ;)
De prachtige FA lenzen, de Limited 31mm en de Limited 77mm. Die kosten dan namelijk nog maar een schijntje....

en toen werd ik weer wakker.... :z

Overigens, de F70-200/4.0-5.6 is me niet tegengevallen ; die heb ik nu een maand of twee, gekocht voor 45 euro, en heeft me erg goed geholpen toen ik vorige week vrijdag een vlottenrace moest schieten (foto's alhier, geschoten met de Sigma 17-70, de FA50/1.4 en de F70-200)
Geknepen op F7.1/F8 goede resultaten op 200mm, en zéker waar voor z'n geld.
En, die gaat 't natuurlijk nog steeds goed doen op de K3D! :P

[ Voor 43% gewijzigd door MarcelG op 30-05-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:50
Een FF van Pentax zal nog wel even op zich laten wachten. Pentax heeft tot nu toe steeds aan te geven geen interesse te hebben in FF. Aan de ene kant is dit logisch, aan de andere kant niet.

logisch want:
In de crop sensor is nog een heleboel ruimte voor verbetering en dan heb ik het niet alleen over meer pixels. Het wordt wel eens tijd om het bayern pattern te vervangen, niet meer pixels maar andere pixels.
Ook de lens lineup van Pentax is niet geschikt voor FF aangezien de nieuwe lenzen allemaal crop lenzen zijn. Een proffessionele FF camera heeft gewoon een goeie lens lineup nodig om aan te slaan bij de fotograven. Ik verwacht eerder dat Pentax de 648D voor de pro's released en voor de rest met crop camera's voor de hobbyist en semi-pro blijft komen.

onlogisch want:
Pentax is ontzettend laat in de digitale fotografiewereld gesprongen. Pentax was een van de grootste camerafabrikanten maar door deze fout zijn ze heel ver terug gevallen en is de markt voornamelijk in handen van C & N gekomen.
Ook met FF blijven ze weer afwachten met het zelfde risico als ze liepen met de overschakeling naar digitaal.

Just my 2 cents, we zullen wel zien wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

Ik zou blij zijn als Pentax met een FF 10MP camera komt. Meer MP's betekent enorme bestanden... zit je daar nou op te wachten?
10 - 15 MP is meer dan genoeg lijkt mij: maar wel met alle voordelen van FF...
Ik heb al m'n oude lenzen nog, dus dat scheelt weer in de kosten als FF er komt. Ik heb nog maar één krop lens: de 18-55mm: die is mooi wijd op FF (en de vignetering neem ik dan wel voor lief).

Uiteraard willen de Pro's wel een 39MP, nou daar is de 645D voor... daar heb je ook Pro glas bij nodig...

Nou Hoya/Pentax:
K1000D: 6MP crop ultra cheap&simple instap camera
K200D: 10MP crop gevorderden camera
K20D: 14MP crop semi pro camera
K1D: 14MP FF camera
645D: 39MP MF pro camera

Voor dit najaar staan er nog 2 nieuwe camera's op stapel... Gokje: K1D en 645D?

[ Voor 5% gewijzigd door PvH18 op 30-05-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelG

MarcelG

Eh, PvH18, we zouden 'm toch K3D noemen.... :? De K1 serie hebben we al gehad met de 100, 110 en 10. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K2D dan toch gewoon allicht. Lijkt me niet dat de FF camera die, als ie er al in de vrij nabije toekomst aankomt, gelijk het begin van de 3e K*** serie wordt. Alhoewel, de 3D in K3D insinueert natuurlijk wel direct smakelijke beelden, fijne rendering met de 31 en 77mm Limited ;) Waarover wel eens wordt gezegd dat de plaatjes die eruit komen zo 3D aan doen.
Maar hmm..lijkt mij dat er eerder eerst een K300D en K30D komen en dan een K3D en daarmee dus eerst een K2D. Anderzijds is de naamgeving van het beestje misschien ook wel het minst boeiende eraan, specs en reviews tzt (2009??) boeien des te meer!
Ik heb nog maar één krop lens:
Goed te doen met thousand islands dressing.
Voor dit najaar staan er nog 2 nieuwe camera's op stapel... Gokje: K1D en 645D?
Een van beide en een Kx000D lijkt me waarschijnlijker. Maar ja, dat ben ik hmm :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Nu online
Als ik Pentax was zou ik het topmodel gewoon XC noemen, d.w.z. "90" in Romeinse cijfers. Ze bestaan in 2009 namelijk precies 90 jaar. Dit ligt ook weer mooi in lijn met de LX (60 jaar) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Volgens mij gaat Pentax flink wat onthullen op de Photokina.

Nu heb ik een leuk lensje op de kop weten te tikken, namelijk de Sigma 400mm f/5.6 APO:

Afbeeldingslocatie: http://www.dyxum.com/images/lenses/407/407_1.jpg

Maar bij thuiskomst blijkt hij niet te willen autofocussen, sterker nog, ik kan zelfs niet het diafragma vanaf de camera regelen... Doe ik iets verkeerd of is de lens gewoon kaduuk?(gelukkig kan ik hem zo terugbrengen als ik dat wil)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:22:
Volgens mij gaat Pentax flink wat onthullen op de Photokina.

Nu heb ik een leuk lensje op de kop weten te tikken, namelijk de Sigma 400mm f/5.6 APO:

[afbeelding]

Maar bij thuiskomst blijkt hij niet te willen autofocussen, sterker nog, ik kan zelfs niet het diafragma vanaf de camera regelen... Doe ik iets verkeerd of is de lens gewoon kaduuk?(gelukkig kan ik hem zo terugbrengen als ik dat wil)
De lens is waarschijnlijk gewoon incompatible met moderne body's... zie je wel vaker bij (oud) sigma-spul....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvH18

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

...De lens is waarschijnlijk gewoon incompatible met moderne body's... zie je wel vaker bij (oud) sigma-spul....
?
Volgens mij is ie gewoon defect...

Mijn 70-210mm (uit 1988) doet het nog prima, en m'n 75-300mm DL (uit 1993) focust op m'n istDL sneller dan op m'n SFXn... Niks mis mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Henk schreef op zondag 01 juni 2008 @ 14:40:
[...]

De lens is waarschijnlijk gewoon incompatible met moderne body's... zie je wel vaker bij (oud) sigma-spul....
Dat was toch alleen bij C&N dat lenzen gechipt moesten worden omdat hun geen open mount hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
PvH18 schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:05:
[...]

?
Volgens mij is ie gewoon defect...

Mijn 70-210mm (uit 1988) doet het nog prima, en m'n 75-300mm DL (uit 1993) focust op m'n istDL sneller dan op m'n SFXn... Niks mis mee...
Dus omdat jij toevallig twee antieke lenzen hebt die het wél doen, geldt dat gelijk voor alle sigma's?

Als voorbeeld: een oudere sigma 70-200/2.8 doet het ook niet op digitale EOS'en, een nog oudere 70-300 apo wel. Zulke lenzen kan je soms laten rechippen, soms niet. Dat is het voordeel van merk-eigen spul, het staat vaak in de manuals van de body's of ze ze wel of niet ondersteunen, áls dat laatste al van toepassing is.
Erasmo schreef op zondag 01 juni 2008 @ 15:06:
[...]

Dat was toch alleen bij C&N dat lenzen gechipt moesten worden omdat hun geen open mount hebben?
Tja, de lens kan ook gewoon defect zijn, maar het was het eerste dat in mij op kwam... Heb je niet ergens een antiek pentax-analoog-ding waar je hem even op kunt schroeven? wellicht dat ie daar wel op werkt...

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 01-06-2008 15:10 ]

Pagina: 1 ... 27 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.