K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...
To be determined...
To be determined...
Verwijderd
Mag ik aan de admin vragen om de teksten elders ook te verwijderen?
Bedankt!
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 19:20 ]
Verwijderd
Spot thanks for the tipSpotmatic schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:43:
Mijn Sandisk Extreme III 4GB kaartjes voor 28 euro nogwat per stuk (geen verzendkosten!) van Conrad zijn binnen. Het mooiste: het gaat om de retail versie met USB cardreader en recovery software (en natuurlijk ook een kekke sleutelhanger waar de cardreader plus een extra kaartje in past.
Dus nu heb ik 3 SDHC cardreaders: altijd handig
Edit: ik ga nu voor MarcelG op pad met mijn FA77 Limited. Vanavond de resultaten
Haal wel pas je bon tevoorschijn helemaal op het einde als het artikel al is ingescand op hun kassa.
K10d+grip,vivitar 28mm 2,8,Pentax-A SMC 50mm 1,7,Pentax DA 18-55,auto Revuenon 135mm 2,8,Vivitar serie 1 28-210mm,DA*50-135mm 2,8,DA*16-50mm 2,8,AF540FGZ,Vivitar 2x Tele converter , enz...
Verwijderd
Zou het daarom zijn dat ik al weken geld terug krijg van een niet nader te noemen webshop, voor de verzendkosten terug naar hun voor een door hun verkeerd geleverd product. Ze deden de belofte dat ik het terugkrijg, omdat het hun fout was, maar inmiddels duurt dat al een week of 6, kreeg ik twee weken terug een mailtje dat ik 7,75 terug zou krijgen (van de 10,15 betaald), ik een mailtje terug gestuurd dat dat fijn is, maar dat ik 10,15 heb betaald. Vervolgens nog steeds niks overgehoord. Gauw maar eens bellen... dat langzame gedoe van sommige shops. Gelukkig zijn er nog een hoop die een voorbeeld kunnen zijn voor anderenVerwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:42:
[quote]Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 14:13:
Schijnt een nieuwe trend te zijn, ook het rejecten van e-mail als je klaagt
Dagi hopelijk lukt het je alsnog die 55-300 te bemachtigen voor dit weekend, heb je inderdaad iig voor dit forum een primeur te pakken. Toch wel benieuwd naar dat ding mede gezien de foto's op de vorige pagina ervan. Zelf zal ik toch waarschijnlijk alsnog m'n geld inzetten op de 60-250 als die eindelijk eens arriveerd. Waarschijnlijk juli/augustus..dan ben ik wat mij betreft voorlopig helemaal voorzien..alhoewel de primes dan toch weer op de loer liggen. 43/31/77bv.
Opzich een aardige tip, maar een kassacorrectie is zo gedaan, dus al ze echt niet willen (onwettig en zeker aan te vechten!) dan is dit niet een tip die dat voorkomtHaal wel pas je bon tevoorschijn helemaal op het einde als het artikel al is ingescand op hun kassa.
Verwijderd
Dat weet ik niet. Completer flikte het weleeens bij mij om m'n mail te rejecten en het dan doen laten voorkomen dat er iets aan de "knikker"was met het mailsysteem. Of ik hoorde gewoon niets meer.Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 11:16:
[...]
Zou het daarom zijn dat ik al weken geld terug krijg van een niet nader te noemen webshop, voor de verzendkosten terug naar hun voor een door hun verkeerd geleverd product. Ze deden de belofte dat ik het terugkrijg, omdat het hun fout was, maar inmiddels duurt dat al een week of 6, kreeg ik twee weken terug een mailtje dat ik 7,75 terug zou krijgen (van de 10,15 betaald), ik een mailtje terug gestuurd dat dat fijn is, maar dat ik 10,15 heb betaald. Vervolgens nog steeds niks overgehoord. Gauw maar eens bellen... dat langzame gedoe van sommige shops. Gelukkig zijn er nog een hoop die een voorbeeld kunnen zijn voor anderen
Nou woon in er toevallig vlkabij, ook bij de PDASHOP. Met Dixons heb ik ook aleens in de clich gelegen. Met FOKA nog niet maar misschien komt dat nog aangezien ik in discussie ben met Pentax over bovenstaand probleem.
Ik moet wel zeggen. Ik ben niet de makkelijkste!
Als ik iets terugbreng zeg ik bij voorbaat al dat ik GEEN tegoedbon accepteer. Ik bracht ooit eens een camera terug naar Dixnos binnen de in hun eigen voorwaarden gestelde termijn. Ik vroeg m'n poen terug, toen zo'n 600 euro. Dat kon niet zei men en op dat moment haalde ik hun vooorwaarden uit m'n binnenzak die ik al had uitgeprint en waar instond "binnen x dagen omruilen of geld terug"
Nou was het maandag.ochtend Men scheen nog niet zoveel in kas te hebben. Na een uurtje tergegaan en ik heb ze het bijelkaar laten "schrapen" tot hun eigen portomonee toe
Overigens. Nu heb ik van de week een pakje batterijen van het mij onbekende merk "Magic"2500mAh opgehaald en die houden het totnutoe goed uit in m'n Pentax. Deze batterijen zijn goed koop 7,50/7,95 per set van vier. Ik ga er straks nog eens flink wat platen mee schieten en hou die infinium batterijen in m'n zak als reserve. Zie ook m'n bericht hier
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2008 12:02 ]
Onderstaand is een 100% crop:

Verwijderd
... daar zou 400mm volgens mij wel toereikend moeten zijn ... Je moet alleen niet verwachten dat je van de andere kant van het meer af die foto's kunt maken. Waarom denk je dat vogelaars zo'n volk apart zijn? Die kruipen in de modder
Voor kleine vogels is 500-600mm geloof ik geen overbodige luxe. Correct me if i'm wrong tho
Bij de zoom zat laatst een dvd er over bij het blad, misschien interessant voor je om die te bekijken.
Volgens mij staat op birdpix.nl ook wel meer info hier over
[ Voor 9% gewijzigd door ozkilator op 19-04-2008 10:45 ]
Yoda: Very dark the other side is.. hmm.. too dark... Obi-Wan: Yoda, shut up and eat your toast allready...
Denk dat je als Pentax vogelaar het beste met de FA* 250-600 of de FA* 600 voor de dag kunt komenVerwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 02:56:
zo'n grote vogel?
... daar zou 400mm volgens mij wel toereikend moeten zijn ... Je moet alleen niet verwachten dat je van de andere kant van het meer af die foto's kunt maken. Waarom denk je dat vogelaars zo'n volk apart zijn? Die kruipen in de modder
Voor kleine vogels is 500-600mm geloof ik geen overbodige luxe. Correct me if i'm wrong thoHier spreekt een non-vogelaar.
Verwijderd
Kent iemand het lensje?
Verwijderd
Ik heb het zelfde probleem met mijn K10, een van de 2 pennetjes voor de stroomvoorziening veert niet terug na het verwijderen van de lens (in mijn geval een "oude" powerzoom lens). Het zijn de pennetjes die in de nederlandse handleiding op P17, bovenste plaatje, net boven het kopje "AF-kopelling" zitten. Ze worden niet verder aangeduid. Ik heb nog steeds geen tijd gehad om er naar te laten kijken.MaNdM schreef op donderdag 17 april 2008 @ 21:44:
Sinds een paar dagen hebben we iets vreemds met onze K10D. We hebben de 50-135 van Pentax erop zitten. Maar sinds een paar dagen doet de SDM het niet meer. Alleen de normale AF werkt nog. Heeft iemand dit ook al eens gehad? Heb al wat via google gevonden, maar daar hebben ze allemaal de body terug moeten sturen. Hoop toch dat dat bij ons niet is.
Als ik er voorzichtig met een luciferhoutje oid tegen aan tik dan komt hij wel weer omhoog.
@XanderL:
De pinnetjes veren goed dus dat is niet echt het probleem. Verder heb ik de pinnetjes helemaal schoon gemaakt. Niks mocht baten. Nu zijn er een aantal gevallen op het www te vinden die er ook last van hadden en zij hebben de body uiteindelijk voor garantie terug moeten sturen.
To be determined...
Ik ga deze week gelijk nog even testen of ik een "scheve sensor" heb, dan kunnen ze in 1 keer alles fixen.
http://www.pentaxforums.c...ompetitors-good-info.html
- Het is nog steeds mijn verwachting dat de volgende generatie pentaxen/samsungs een stevig verbeterd AF systeem krijgt (omdat dat deze upgrade ronde is overgeslagen), deze test laat eigenlijk alleen maar zien dat er ruimte voor is.
- De tests vallen gunstig uit voor de A700 omdat alleen de middelste sensor gebruikt wordt wat idd een beest is
(de overige sesoren stammen alleen nog uit het stenen tijdperk dus dat is de upgrade waar sommige sony gebruikers op zitten te wachten)
- de E3 waarvan olympus clamed dat ie met de 12-60 de snelste AF van de wereld heeft valt me een beetje tegen.
- de hitratio van canon's 1 serie trouwens ook.
[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 21-04-2008 21:44 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Klinkt als de B..... K....mwolthers schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 21:24:
De locatie is erg interessant overigens vanwege de ruïnes van een fabriek die er vroeger stond in combinatie met de natuur die er overheen en omheen gegroeid is. Levert een mooie diversiteit aan onderwerpen dichtbij elkaar op. Ik moet er dan wel zo'n 25/30 km voor rijden maar het begint toch wel een favouriet stekje te worden samen met nog een paar plekken iets minder ver van huis.
Edit: zojuist teruggekeerd van een weekendje Rome. Nu nog 300 RAW's bewerken en hopen dat er wat bruikbaars tussenzit
Edit II:
Overigens heb ik sinds kort ook een Samsung GX-1L als backup body. Niks mis met de bekende 6MP sensor. Ik ga er nog een leuk walk-around objectief voor kopen, bijv. de DA 35mm Macro limited. Leuk voor die gevallen waarbij je niet kilo's rond je nek wilt versjouwen (alhoewel Rome best te doen was met K20D + grip + DA 16-45, en met F 70-210, FA 77mm Limited en F 50/1.4 in de rugzak
[ Voor 54% gewijzigd door Spotmatic op 22-04-2008 15:53 ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Laat ik dan even een fotootje van onze reis naar Rome posten, genomen vanaf de Ponte Umberto I op de laatste avond met de K20D en een ouwe maar zeer scherpe SMC Pentax-F 70-210mm. Op mijn monitor ziet het er prima uit, maar op die van jullie?

Dank je wel!neographikal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 11:15:
Beetje lastig beoordelen op dit formaat, maar 't is wel een lekkere plaat. De WB zit er alleen weer naast, ik denk toch dat je wat meer in LR aan de gang moet om het goed voor elkaar te krijgen
Ik heb de witbalans expres zo gelaten vanwege de sfeer. Wat zou je dan liever zien? Wit licht alsof het daglicht betreft? Van dat soort foto's hou ik niet, sorry, want dan is de hele sfeer om zeep
[ Voor 38% gewijzigd door neographikal op 23-04-2008 12:14 ]
Verwijderd
-1 Generalisatieneographikal schreef op woensdag 23 april 2008 @ 12:06:
Nope, maar hij neigt nu vrij fors richting groen, wat wel meer platen uit de K20D lijken te doen. Als ze bij de volgende firmwareupdate wat meer magenta erin mixen, dan zitten ze aardig goed denk ik. 't Is nl. vrij consistentTot die tijd zou ik het toch wel wat corrigeren in LR. Misschien heeft de camera ook wel een optie om de WB te corrigeren (dus niet vastzetten)? Ik weet dat ik het op sommige plaatsen bij m'n 30D ook moet doen, omdat hij anders teveel rood erin gooit bij kunstlicht
Zover ik weet heeft de K20D hetzelfde WB-systeem als de K10D, en daar kun je dergelijke aanpassingen inderdaad heel uitgebreid in doen, zoals bv. in een D200 van Nikon (dat systeem heb ik gezien/geprobeerd bij een vriend van me, bij Canon weet ik niet precies hoe het werkt). Voor dergelijke situaties als de huidige foto zou ik waarschijnlijk zelf gewoon RAW schieten en achteraf corrigeren (monitor is gecalibreerd, dat is wel een must natuurlijk).
Ik zie geregeld foto's langskomen en vaak neigt de witbalans richting de groene tinten. Ik zeg ook niet dat álle foto's er last van hebben, maar ik denk wel dat er iets met de WB aan de hand is van de camera als je dit geregeld terug ziet komen.
Sinds wanneer moet je een camera zelf hebben, álle reviews lezen en iedereen zijn foto's bekijken om een opmerking te mogen maken dat er mogelijk iets verbeterd kan worden? Als je het zo stelt mag ik over de 30D nog niet eens wat zeggenJij doet een uitspraak over de K20D alsof je dagelijks reviews leest, de camera zelf hebt en ieder z'n foto's bekijkt. Is dat zo?
Gecombineerd met je -1 vind ik dit flauw en op de man. Back ontopic
Er komen hier toch wel regelmatig naar groen neigende shots voorbij zonder dat de omstandigheden uitzonderlijk moeilijk zijn. (al heb ik het idee dat Spotmatic de meeste shots netjes in PP corrigeerd)Verwijderd schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:08:
-1 GeneralisatieJij doet een uitspraak over de K20D alsof je dagelijks reviews leest, de camera zelf hebt en ieder z'n foto's bekijkt. Is dat zo?
Ik vind t wel appart, de oudere pentaxen lijken dit gedrag veel minder te vertonen
[ Voor 8% gewijzigd door martijn_tje op 23-04-2008 15:19 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Inderdaad corrigeer ik ze waar nodig en wenselijk. Als er echt een wit deel in de foto aanwezig is, dan gebruik ik netjes het WB-pipetje in Adobe Camera Raw. In mijn nachtfoto is er echter 0,0 sprake van "wit" aangezien die lampen ook niet een perfecte D6500 licht uitstralen. En bovendien valt mij een groenige waas niet op, niet thuis en ook niet op het werk, maar ik kijk vaak niet kritisch genoeg als de foto als geheel mij bevalt.martijn_tje schreef op woensdag 23 april 2008 @ 15:15:
[...]
Er komen hier toch wel regelmatig naar groen neigende shots voorbij zonder dat de omstandigheden uitzonderlijk moeilijk zijn. (al heb ik het idee dat Spotmatic de meeste shots netjes in PP corrigeerd)
Aan de andere kant zijn er ook cameras die een voorkeur hebben voor rood, je hebt goede cameras met een voorliefde voor blauw en zo zullen er ook zijn die alles lekker geel/oranje kleuren alsof ze op de set van CSI:Miami thuishoren.
Maar dat de K20D ernstig groen is, dat staat wel vast en ergens is dat jammer, want dat is in stedelijk gebied een hele onjuiste kleur. Om maar niet te spreken over de onaangename huidskleuren die je zo krijgt. Alsof je terminaaltjes staat te portretteren.
Eigenlijk weet ik niet eens op welke kleurenmodus mijn K20D staat

Verwijderd
Daarnaast is AWB zo'n beetje altijd fout in tungsten licht (Pentax) en dan moet je de tungsten setting gewoon ff aanzetten. Volgens mij zijn die lampen van bovenstaande foto ook een tungsten-variant. Daarom vind ik het ook knap dat Neo conclusies trekt over de AWB van de camera terwijl de gebruiker (Spotmatic in dit geval) het nagelaten heeft de AWB aan te passen naar een betere setting.
Hoe is de AWB van CaNikon onder tungsten (voorbeelden mogen hier!) ? Want als die het probleemloos doen dan vindt ik dat Pentax de AWB ook maar moet fixen
Misschien moet ik het schermpje achterop de K20D maar eens laten calibreren met een color analyzer (want dat kan bij de K20D immers). Dan kan ik voortaan ter plekke de juiste kleuren vergelijken
Verwijderd
van wikipedia:Spotmatic schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:32:
Wat is eigenlijk de 'juiste WB'? Als dat betekent dat wit altijd als perfect wit afgebeeld moet worden, dan is dat in het geval van mijn foto van Rome bij nacht in ieder geval niet juist. Ik wil de foto op mijn monitor zien zoals ik het onderwerp zag ten tijde van de opname (daarbij laat ik even in het midden hoe ik dat achteraf zou moeten beoordelen), dus zou ik zeker niet gekozen hebben voor de WB op het 'lampje'. Uiteindelijk is de kleurindruk een puur subjectief iets.
Soms is een iets warmer of kouder beeld dan de 'juiste' WB wel aangenaam voor het menselijk oog, maar het is eigenlijk net met calibratie van je scherm: als je de juiste witbalans kiest ziet het beeld er als het goed is uit zoals het in het echt was, namelijk de kleurtemperatuur van het licht dat je hebt opgenomen.Most video and digital still cameras can adjust for color temperature by zooming into a white or neutral colored object and setting the manual "white balance" (telling the camera that "this object is white"); the camera then shows true white as white and adjusts all the other colors accordingly. White-balancing is necessary especially when indoors under fluorescent lighting and when moving the camera from one lighting situation to another. Most cameras also have an automatic white balance function that attempts to determine the color of the light and correct accordingly.
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 14:48:
Daarom vind ik het ook knap dat Neo conclusies trekt over de AWB van de camera terwijl de gebruiker (Spotmatic in dit geval) het nagelaten heeft de AWB aan te passen naar een betere setting.
Geen enkele camera is 100% perfect, bij kunstlicht gaan vrijwel alle camera's in meer of mindere mate de mist in. De foto's van de K20D lijken meer dan eens de groene tint te vertonen, ook in niet al te moeilijke omstandigheden waar andere camera's dit gedrag niet vertonen.Hoe is de AWB van CaNikon onder tungsten (voorbeelden mogen hier!) ? Want als die het probleemloos doen dan vindt ik dat Pentax de AWB ook maar moet fixen
Zeg ik daarmee dat het een slechte camera is? Nee, er valt mogelijk wat te verbeteren. Waarom je constant zo in de verdediging schiet, geen idee. En al zou er wat mis zijn, so what, iedere camera heeft wel wat. Of dacht je dat ik als Canon-schieter de absolute blunder met de AF bij de 1D3 goed ga praten?
Chill en denk aan je tenen
Een met geel licht verlichte groene appel ziet er niet groen uit, maar toch zien wij een appel bij gloeilamplicht wél als gewoon een groene appel. Dat fenomeen staat bekend als color constancy, en speelt zich volledig af in ons brein.
Bij weinig licht komt er nog iets bij, en dat is het zogenaamde Purkinje effect (wat zich dus ook weer alleen in ons hoofd/oog afspeelt, en niet in een camera!)
Bron : mezelfPurkinje Effect
Another phenomenon is known as the Purkinje effect, or "dark adaptation", which is the tendency for the peak sensitivity of the human eye to shift toward the blue end of the color spectrum at low illumination levels. The effect may be seen on any colored surfaces at twilight illumination. A blue and a red flower, which appear of the same brightness before sunset will begin to appear unequal in this respect as it gets darker : The red color will appear darker more quickly than the blue color will.
Vaak willen we wat we zelf waarnemen tijdens het maken van de foto terug zien in de daadwerkelijke foto op ons scherm, en op de afdruk. Om dat te bewerkstelliggen kun je naief op de AWB vertrouwen. Vaak is die redelijk ok, maar elke image processor (en dus bijna elke camera-fabrikant) heeft zo z'n eigen voorkeuren. (Sony was voorheen vaak te rood bijvoorbeeld).
Veel beter en accurater is het om in RAW te schieten, en de witbalans tijdens het postprocessen handmatig te selecteren in bijvoorbeeld Lightroom.
Ik ben het eens met de bewering dat de K20D vaak een groenzweem laat zien, maar dit kun je zelf in de camera goed tweaken (vooral op de K20D). Schiet je in RAW, en gebruik je consequent LR etc, dan is de witbalans selectie een standaard stap in je ontwikkelproces, en heb je nergens last van.
M'n KM5D benadrukt in veel situatie's oranje een beetje en dat geeft idd een lekker warm en verzadigd effect. Maar ik vraag me af of dat voor een groene tint ook het geval isVerwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 17:51:
Soms is een iets warmer of kouder beeld dan de 'juiste' WB wel aangenaam voor het menselijk oog
Witbalans en belichting blijven verneukeratief omdat je ogen/hersenen er 100x flexibeler mee om gaan als wat een camera ooit zal kunnen.
In t geval van m'n KM 5D valt kunstlicht eestal nog wel mee maar kleurt alles op een bewolkte dag blauw (camera voor een mooi weer fotograafneographikal schreef op donderdag 24 april 2008 @ 19:17:Geen enkele camera is 100% perfect, bij kunstlicht gaan vrijwel alle camera's in meer of mindere mate de mist in.

Verwijderd
Bij FOKA kom ik zowiezo al niet meer omdat zij garantie na zo'n discuissie zien als een 'cadeautje" wat je krijgt als je problemen heb, uit coulantie
Overigens nog iemand die een ouder model te koop heeft liggen, een DL, of DL2/DS? als reserve?
Overigens kreeg ik gisteren van VARTA een tweetal setjes READY2USE (low self discharge) thuis gestuurd, als omruuil voor AccuPhoto die slecht te laden waren. Prima service dus!
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2008 11:42 ]
Ik las in dit topic op pentaxforums.com dat de prestatie van de autofocus van de K10 kan verbeteren na een modelrevisie.
Een poster in dat topic claimde een aanzienlijke verbetering met revisie nr 8.1 Heeft iemand van dit forum deze ervaringen? Het schijnt dat als je de camera naar Pentax opstuurt voor service je een nieuwe revisie krijgt. Weet iemand op dat klopt?
Ik heb met het efix-lees programma PhotoMe uitgevogeld dat ik revisie nr 1.1 heb (productiedatum camera 24-02-2007).
greetz,
Erik
Verwijderd
Moet er wel iets aan je camera mankeren, en aanbieden via je dealer. Pentax werkt alleen maar via de dealer voor het eerste jaar garantieEviZ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:38:
Hallo,
Ik las in dit topic op pentaxforums.com dat de prestatie van de autofocus van de K10 kan verbeteren na een modelrevisie.
Een poster in dat topic claimde een aanzienlijke verbetering met revisie nr 8.1 Heeft iemand van dit forum deze ervaringen? Het schijnt dat als je de camera naar Pentax opstuurt voor service je een nieuwe revisie krijgt. Weet iemand op dat klopt?
Ik heb met het efix-lees programma PhotoMe uitgevogeld dat ik revisie nr 1.1 heb (productiedatum camera 24-02-2007).
greetz,
Erik
Ik ben al ruim een maand uit mijn eerste garantiejaar.......Verwijderd schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 22:10:
[...]
Moet er wel iets aan je camera mankeren, en aanbieden via je dealer. Pentax werkt alleen maar via de dealer voor het eerste jaar garantie
Ik was gewoon benieuwd of iemand ook de ervaring heeft met de verbetering van de AF en of het zinvol is om de camera daarvoor naar Penatax te brengen. Kunnen ze gelijk de sensor en het matglas reinigen...

greetz,
Erik
Pentax heeft voor mij het hele binnenhuis gereinigd voor €25, daar zou ik het niet voor latenEviZ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 22:53:
[...]
Ik ben al ruim een maand uit mijn eerste garantiejaar.......
Ik was gewoon benieuwd of iemand ook de ervaring heeft met de verbetering van de AF en of het zinvol is om de camera daarvoor naar Penatax te brengen. Kunnen ze gelijk de sensor en het matglas reinigen...![]()
greetz,
Erik
En heb je toen ook een nieuwe modelrevisie gekregen???Erasmo schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 23:20:
[...]
Pentax heeft voor mij het hele binnenhuis gereinigd voor €25, daar zou ik het niet voor laten
Heb je je toestel zelf naar Pentax opgestuurd voor een reinigingsbeurt of via de winkel waar je je toestel hebt gekocht?
greetz,
Erik
Verwijderd
Oke, ja dan moet je in Belgie zijn.EviZ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 22:53:
[...]
Ik ben al ruim een maand uit mijn eerste garantiejaar.......
Ik was gewoon benieuwd of iemand ook de ervaring heeft met de verbetering van de AF en of het zinvol is om de camera daarvoor naar Penatax te brengen. Kunnen ze gelijk de sensor en het matglas reinigen...![]()
greetz,
Erik
Goed. Over batterijendoosje om je setjes netjes bij elkaar te houden zie hier
Verwijderd
Dat kun je zelf ook in een paar minuten: matglas wip je er zo uit met je wijsvinger- en duimnagel en een tandenstokertje (om te voorkomen dat de houder op je spiegel klapt) en kun je dan gewoon in een lauwwarm sopje of zo afwassen, kan zelfs in de vaatwasser!EviZ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 22:53:
Kunnen ze gelijk de sensor en het matglas reinigen...
Daarna het huis uitblazen met een blaasballetje of perslucht, en daarna pas je sensor aanpakken met sensor swabs (aan de prijs maar wel goed) of een goed niet pluizend wattenstaafje met fotozuivere isopropanol (goedkoop, en werkt prima).
Binnen 10 minuten heb je dan blijkbaar 25 euro verdiend...
Alleen heb je dan nog geen firmware upgrade, maar is die niet gewoon te downloaden?
|>
Ik ben nog onhandig met dat soort zaken.Ik ben bang dat ik iets voorgoed verpruts in de camera.Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:31:
[...]
Dat kun je zelf ook in een paar minuten: matglas wip je er zo uit met je wijsvinger- en duimnagel en een tandenstokertje (om te voorkomen dat de houder op je spiegel klapt) en kun je dan gewoon in een lauwwarm sopje of zo afwassen, kan zelfs in de vaatwasser!
Daarna het huis uitblazen met een blaasballetje of perslucht, en daarna pas je sensor aanpakken met sensor swabs (aan de prijs maar wel goed) of een goed niet pluizend wattenstaafje met fotozuivere isopropanol (goedkoop, en werkt prima).
Binnen 10 minuten heb je dan blijkbaar 25 euro verdiend...
Dat bedoel ik dus.... en om over de sensor nog maar niet te spreken.simon schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:34:
pas wel op met je matglas, je kan heel gemakkelijk troep achterlaten.. ervaringsdeskundige enzo...

Het gaat niet om een nieuwe firmware maar om een modelrevisie. Zie voor meer info de link naar het bericht op pentaxforums.com in mijn eerdere post hierboven.Alleen heb je dan nog geen firmware upgrade, maar is die niet gewoon te downloaden?
greetz,
Erik
Verwijderd
Moet je de zaak thuis, je monitor ook exact hetzelfde instellen en dat lijkt mij onmogelijk. Er zal altijd een afwijking blijven tussen wat je door je zoeker ziet, op je monitor na het maken van de foto en op je monitor thuisSpotmatic schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:32:
Wat is eigenlijk de 'juiste WB'? Als dat betekent dat wit altijd als perfect wit afgebeeld moet worden, dan is dat in het geval van mijn foto van Rome bij nacht in ieder geval niet juist. Ik wil de foto op mijn monitor zien zoals ik het onderwerp zag ten tijde van de opname (daarbij laat ik even in het midden hoe ik dat achteraf zou moeten beoordelen), dus zou ik zeker niet gekozen hebben voor de WB op het 'lampje'. Uiteindelijk is de kleurindruk een puur subjectief iets.
Misschien moet ik het schermpje achterop de K20D maar eens laten calibreren met een color analyzer (want dat kan bij de K20D immers). Dan kan ik voortaan ter plekke de juiste kleuren vergelijken
Verwijderd
Valt wel mee, 't enige waar je op moet letten is dat je 'm niet laat vallen. En als je er daarna mee omgaat alsof 't je moeders mooiste kristal is, dan gaat er niks mis.simon schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 15:34:
pas wel op met je matglas, je kan heel gemakkelijk troep achterlaten.. ervaringsdeskundige enzo...
Verwijderd
Enne Neo je hebt een punt als je zegt dat geen camera perfect is... De reden dat ik zo in de verdediging schiet is waarschijnlijk omdat ik zelf dat hele WB-probleem niet zo zie. Wellicht omdat ik altijd met LR/RAW werk.
Woehoe, binnenkort een DA70/2.4 hopelijk... Even afwachten nog, maar ik kijk nu al uit naar de mooie portretjes die daarmee geschoten gaan worden!
mja je matglas is niet zo zeer een punt, maar wat er achter zit wel..Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 20:29:
[...]
Valt wel mee, 't enige waar je op moet letten is dat je 'm niet laat vallen. En als je er daarna mee omgaat alsof 't je moeders mooiste kristal is, dan gaat er niks mis.
|>
Verwijderd
Als dat een pentaprisma is, dan kun je die op dezelfde manier schoonmaken als je sensor. Is 't een pentamirror dan is 't vooral een kwestie van goed uitblazen.simon schreef op zondag 27 april 2008 @ 01:02:
mja je matglas is niet zo zeer een punt, maar wat er achter zit wel..
Via de winkel, normaal doe ik het zelf maar dit ging me net iets te ver:EviZ schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 14:42:
[...]
En heb je toen ook een nieuwe modelrevisie gekregen???
Heb je je toestel zelf naar Pentax opgestuurd voor een reinigingsbeurt of via de winkel waar je je toestel hebt gekocht?
greetz,
Erik

Dat was trouwens mijn K100D
Verwijderd
Is overigens ook nog prima zelf te doen, maar kost wat meer wattenstaafjes...
Net even op een brief geprobeerd met mijn K10D en volgens mij heeft ie last van front-focusEviZ schreef op vrijdag 25 april 2008 @ 20:38:
Hallo,

Als ik bijvoorveel op "wij" focus (lekker kort woord, zou dus helemaal scherp moeten zijn) eindigt de focus zeg maar voor het woord "wij"
Weet iemand hoe lang het duurt voor ik hem weer terug heb, als ik hem door de winkel op laat sturen?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Verwijderd
Heb je de front-focus niet te danken aan je lens ipv je camera?MewBie schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:46:
[...]
Net even op een brief geprobeerd met mijn K10D en volgens mij heeft ie last van front-focus![]()
Als ik bijvoorveel op "wij" focus (lekker kort woord, zou dus helemaal scherp moeten zijn) eindigt de focus zeg maar voor het woord "wij"![]()
Weet iemand hoe lang het duurt voor ik hem weer terug heb, als ik hem door de winkel op laat sturen?
Verwijderd
Mocht dat echt het geval zijn dan ben je je setje ws minimaal 2 weken kwijt.
Die test chart is wel goed, maar hoe kan het dat dat hij bij een brief front-focus heeft?Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:06:
MewBie, probeer eerst 's een focus test chart, en dan wel schieten vanaf statief en in 45 graden. Dan weet je zeker of je frontfocus hebt...
Mocht dat echt het geval zijn dan ben je je setje ws minimaal 2 weken kwijt.
Back-focus als ik te dichtbij zou zijn kan ik nog begrijpen, maar front-focus zou in zo'n geval toch niet moeten kunnen?
Een 28-80 lens geeft back-focus op dezelfde brief waar de 18-55 front-focus heeftVerwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 12:57:
Heb je de front-focus niet te danken aan je lens ipv je camera?
*beeeeep*
Lens wisselen op zee+golfVerwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 11:47:
Jeez! Hoe krijg je dat voor elkaar???
Is overigens ook nog prima zelf te doen, maar kost wat meer wattenstaafjes...
Er zat echt overal vuil, ook in de zoeker en op het matglas...
Dan hebben ze misschien allebei een focus-probleem?MewBie schreef op zondag 27 april 2008 @ 13:45:
[...]
Die test chart is wel goed, maar hoe kan het dat dat hij bij een brief front-focus heeft?
Back-focus als ik te dichtbij zou zijn kan ik nog begrijpen, maar front-focus zou in zo'n geval toch niet moeten kunnen?
[...]
Een 28-80 lens geeft back-focus op dezelfde brief waar de 18-55 front-focus heeft
Die 28-80 heb ik gekocht als zijnde kapotte lens, om een andere lens proberen om te bouwen naar Pentax-vatting. Toen dat niet door ging en ik hem weer in elkaar schroefde werkte hij verder weer naar behoren. Dus het zou best kunnen dat die een flink back-focus probleem heeft dat door de front-focus van de camera iets gecompenseerd wordt.Erasmo schreef op zondag 27 april 2008 @ 16:13:
Dan hebben ze misschien allebei een focus-probleem?
Net ook even een Asahi 50mm geprobeerd het rode focus vierkantje knippert als de focus te ver naar voren staat.
Ik kijk wel of ik van de week naar de winkel kan waar ik hem gekocht heb, mogen ze zelf even testen.
[ Voor 23% gewijzigd door MewBie op 27-04-2008 17:28 ]
*beeeeep*
Wie wil er btw mijn Auto-Chinon MC 50 mm 1.4 hebben? Hij heeft een klein schimmelspoortje maar functioneert verder nog prima
Misschien dat iemand er nog wat mee kan, anders gaat ie de glasbak in...
[ Voor 22% gewijzigd door Erasmo op 27-04-2008 17:59 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Hij ligt atm zelfs in een andere kamerabrakadaver schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:11:
schimmel lensjes zou ik niet in dezelfde tas bewaren als je 'goede' lenzen. sommigen zetten ze zelfs niet op dezelfde body als waar de andere lenzen op worden gebruikt.
Ik denk dat ie rijp is voor de glasbak ; 't is (zonder schimmel) een leuk lensje, maar mét schimmel 't niet waard om te bewaren.Erasmo schreef op zondag 27 april 2008 @ 18:13:
[...]
Hij ligt atm zelfs in een andere kamerMaar misschien dat ie nog vriendjes kan worden met een oude SLR ofzo
helaas niet, het pentaprisma is zeer gevoelig voor krassen, ik heb een klein krasje in mijn pentaprisma, heel klein, maar ik heb het hier met Rofa over gehad, en zij zeggen, matglas schoonmaken, allemaal ok, maar daarachter is het heel gevoel, het vervangen is een _zeer_ dure klus...Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 03:21:
[...]
Als dat een pentaprisma is, dan kun je die op dezelfde manier schoonmaken als je sensor. Is 't een pentamirror dan is 't vooral een kwestie van goed uitblazen.
|>

Het lijkt er op dat je dit vooral hebt als je in sRGB schiet ; normaal schiet ik in DNG & AdobeRGB, maar gisteren heb ik 'm eens voor de grap op sRGB gezet, in JPEG 100%, en alle foto's die ik binnenhaalde werden voorzien van een kleurcurve waar groen erg actief in was.
Bij het importeren in Lightroom was 't eerst 'gewoon', maar na het 'Rendering: High Quality' stuk werden ze stuk voor stuk voorzien van een contrastrijke 'groenige' curve....
Bij de AdobeRGB shots was dit niet het geval....
Met pijn in mijn hart heb ik ze gisteren een enkeltje glasbak gegevenMarcelG schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 09:59:
[...]
Ik denk dat ie rijp is voor de glasbak ; 't is (zonder schimmel) een leuk lensje, maar mét schimmel 't niet waard om te bewaren.
Verwijderd
Met alle respect, maar een pentaprisma is net zo gevoelig voor krasjes als een matglas. Of beter: net zo ongevoelig, want glas krast niet zo gauw.simon schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 10:10:
helaas niet, het pentaprisma is zeer gevoelig voor krassen, ik heb een klein krasje in mijn pentaprisma, heel klein, maar ik heb het hier met Rofa over gehad, en zij zeggen, matglas schoonmaken, allemaal ok, maar daarachter is het heel gevoel, het vervangen is een _zeer_ dure klus...
Natuurlijk ga je niet zelf het pentaprisma uit de camera slopen om 'm schoon te maken (da's idd een tijdrovende en dus kostbare klus), maar de onderkant (waar je matglas op aansluit) is prima zelf schoon te maken.
Geen idee hoe bij jou dat krasje is ontstaan, maar de kans dat 't door schoonmaken is gebeurd is miniem. Eerder een zandkorreltje of zo die bij 't wisselen van een lens tussen matglas en pentaprisma is gekomen.
Ik zag deze nl hier http://fotofilter.nl/index.php/cPath/39_44 , link kwam uit dit forum een beetje hoger.
Hoe zouden deze het doen op de DA*50-135? Heeft hier iemand ervaring mee?
O ja, kent iemand de Kiron 70-210 f4,5? Een beetje googelen brengt mij steeds bij de Vivitar 70-210.
[ Voor 17% gewijzigd door BigBenBenny op 03-05-2008 07:50 ]
Heb ook een setje: +1, +2 en +3. De IQ is redelijk in het midden, naar de kanten zie je onscherpte en ook vervorming, en je verliest veel licht. De +1 en +2 doen niet veel: de +3 vergroot redelijk. Gestapeld vergroot het meest.
Een echte macrolens is veel beter in IQ en lichtsterkte, maar ook veel duurder...
Kiron 70-210:
In die tijd (+/- 1970 - 1985) werden veel lens setjes OEM verkocht. Vivitar, Sears (die grote Amerkaanse winkelketen) en Kiron zijn enkele van die 'budget-merken'. Ze kochten lenssetjes, stopten ze in een behuizing, en klaar. De IQ varieerde enorm: van 'best wel goed' tot 'gooi maar in de sloot'. Mn de 'Vivitar series 1' staan als best wel goed bekend.
De lichtsterkte is niet best (F4.5...), iets wat bij een telelens wel gewenst is.
Dus je kunt geluk hebben... reken er echter maar niet op. Ik denk dat je beter naar een F2.8 lensje kunt zoeken: daar zit iig beter glas in.
[ Voor 4% gewijzigd door PvH18 op 03-05-2008 13:29 ]
K70 + glas van 10 tot 300mm...
Verwijderd
Voorzetlenzen varieren in kwaliteit van zeg maar simpele vergrootglazen tot goed ontworpen en van multicoating voorziene achromatische exemplaren van bv. Minolta, Nikon en Sigma. Die laatste types zijn goed te gebruiken voor macrowerk in de natuur. Voor repro werk zijn ze ongeschikt omdat het scherpstelvlak gebogen wordt bij zulke lenzen.PvH18 schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 13:27:
Voorzet lenzen:
Heb ook een setje: +1, +2 en +3. De IQ is redelijk in het midden, naar de kanten zie je onscherpte en ook vervorming, en je verliest veel licht. De +1 en +2 doen niet veel: de +3 vergroot redelijk. Gestapeld vergroot het meest.
Een echte macrolens is veel beter in IQ en lichtsterkte, maar ook veel duurder...
Maar 't zijn leuke dingen om erbij te hebben, goedkoper dan een echte macrolens, en ze passen in je borstzak of in een zijvakje van je fototas, en kun je dus altijd bij je hebben.
Klopt. Net of je een enorm kleine DOF hebt, die verloopt....Voor repro werk zijn ze ongeschikt omdat het scherpstelvlak gebogen wordt bij zulke lenzen...
Poor mans macro...Maar 't zijn leuke dingen om erbij te hebben, goedkoper dan een echte macrolens, en ze passen in je borstzak of in een zijvakje van je fototas, en kun je dus altijd bij je hebben.
Verwijderd
Alvast bedankt!
Op deze pagina wordt het uitgelegd: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/page5.aspVerwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:49:
Een vraagje. Heb net een K10D aangeschaft en volgens mij moet het mogelijk zijn om voordat ik een foto maak, een voorbeeld op mijn LCD monitor te zien (digitaal voorbeeld) om te kijken of het er goed uit ziet qua compositie en belichting etc. Lukt mij alleen niet om dit voor elkaar te krijgen. In het menu al wel 'digitaal voorbeeld' gevonden, maar nog steeds nix op mijn LCD monitor. Wie weet hoe dit moet (of misschien dat ik het verkeerd begrepen heb en het toch niet blijkt te kunnen wat ik wil)??
Alvast bedankt!
Als je de functie hebt ingeschakeld zul je dus de aan/uit knop doormoeten schuiven naar de dof-preview stand om een preview beeld op te nemen. Het is geen live-view, dus het enige dat de camera nu doet, is een opname nemen zonder deze op te slaan. Ik vraag me af wat het nut hiervan is eerlijk gezegd, maar er is vast iemand die er wat aan heeft.
Speaking of which... Op mijn grip loopt de aan/uit knop enorm stroef, zo stroef dat hij blijft hangen wanneer ik 'm doordruk naar de scherptediepte preview. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Was in het begin niet zo, maar ik kan ook geen reden bedenken waardoor het ontstaan zou kunnen zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 04-05-2008 13:01 . Reden: spelfoutje ]
Ik heb een vraagje voor de wat hardwaretechnische mensen. Ik heb een k100d, en in de meivakantie is deze wat hardhandig met de grond in aanraking gekomen, waarna de camera het diafragma van de lens niet meer kon instellen. (hij zat vast rond de F18 ofzo) Ik heb toen (misschien niet zo slim) even aan het schuifje gezeten in de body, die het diafragma instelt. Toen deed ie het even weer (omdat het diafragma nu rond de F8 bleef staan, en hij het verder zelf kon regelen met de sluitersnelheid) maar nu is het diafragma schuifje helemaal dood. (hij blijft helemaal boven aan staan, en schiet ook weer omhoog als ik er aan zit) Als ik door de zoeker kijk is het beeld ook donker enzo. Nu is de garantie net een weekje of 2 voorbij + ik heb er dus aangezeten -> wrsch geen garantie. Ik zag op internet dat een kleine reparatie 110 euro en een grote reparatie 220 euro is. Dat vind ik een beetje teveel voor een camera die nu nieuw 370 euro is. Hebben jullie enig idee of dit zelf te repareren valt? Of weten jullie een adresje van iemand die dit goedkoper kan repareren? De camera is verder nog helemaal netjes en goed, dus het is best wel balen dat ik hem daardoor niet meer kan gebruiken... Ik hoop dat ie nog te repareren is, anders sparen voor een k200d...
Alvast bedankt voor wat tips & hints!
Ja ik heb nog met een andere lens geprobeerd. Het gaat volgens mij niet om de lens die een probleem heeft, maar om de body.Erasmo schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:04:
Diafragma wordt toch elektronisch ingesteld op een 'kreupele' mount? Heb je het al eens met een andere lens geprobeerd?
[ Voor 0% gewijzigd door Kang op 04-05-2008 13:10 . Reden: typo ]
Bij andere merken: niet bij Pentax. Pentax regelt het diafragma nog steeds via de diafragmahandel.Erasmo schreef:
Diafragma wordt toch elektronisch ingesteld op een 'kreupele' mount?
De contacten dienen enkel voor het uitlezen van de lens. Bij een SDM lens zijn 2 contacten toegevoegd voor het aansturen van de AF.
De kreupele mount is de ontbrekende diafragma-positie-handel in de nieuwere camera's: ze kunnen het (ingestelde) diafragma van een M lens niet meer uitlezen. Daarom zit er op de nieuwste lenzen ook geen diafragmaring meer.
Over de reparatiekosten: Tja reparatie van consumenten-apparatuur kan erg kostbaar zijn. Door de steeds maar sneller komen van nieuwe versies, wordt de economische levensduur steeds korter.
Zoek ff op dpreview (of een ander Pentax forum), ik heb eerder iets gelezen over een defecte diafragmahandel: er was een veertje losgeschoten. Met wat handigheid zet je die zo weer op z'n plek.
Als de camera toch naar Pentax moet: je krijgt hem dan helemaal schoon en gecalibreerd terug.
[ Voor 5% gewijzigd door PvH18 op 04-05-2008 13:39 ]
Bedankt voor je tip. Ik heb net een poos lopen zoeken, maar hoe noem je zoiets in het engels? "Exposure stuck k100d", "exposure defect k100d" "exposure spring problem k100d" etc geven geen zinnig resultaat... En ik wil het wel zelf proberen op te lossen maar een kleine beschrijving erbij zou wel tof zijnPvH18 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:35:
[...]
Zoek ff op dpreview (of een ander Pentax forum), ik heb eerder iets gelezen over een defecte diafragmahandel: er was een veertje losgeschoten. Met wat handigheid zet je die zo weer op z'n plek.
*edit*
Hmm nog niet wat gevonden ook met "aperture spring k100d" etc. Grr... google is soms echt irritant! Weet iemand nog een k100d-uit-elkaar-schroef-handleiding? Ook zoiets is lastig te vinden (althans voor mij dan)

[ Voor 15% gewijzigd door Kang op 04-05-2008 14:23 . Reden: Aanvulling ]
Kijk hier even:
http ://www .carpelux .net/taxonomy/term/3
Bij 'Leverage'.
Een uit-elkaar-schroef-handleiding zul je niet vinden: tenzij een Pentax reparateur het niet zo nauw neemt met z'n NDA... en z'n baan riskeert.
Is een K10D in de looks van de spotmatic (met een beetje fantasie & nostalgie
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/06/01/6368.html
HebbuhBigBenBenny schreef op zondag 04 mei 2008 @ 16:04:
Iemand de AP 50th Anniv al gezien?
Is een K10D in de looks van de spotmatic (met een beetje fantasie & nostalgie)
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2007/06/01/6368.html

Cool dank je voor de link PvH18! Ik heb nu het diafragma-schuifje weer werkend, tenminste hij beweegt weer van beneden naar boven als ik een DOF-check doe. Het jammere is alleen dat het probleem niet helemaal is opgelost, want de foto's zijn nog steeds veel te donker.PvH18 schreef op zondag 04 mei 2008 @ 14:44:
Was een K10D...
Kijk hier even:
http ://www .carpelux .net/taxonomy/term/3
Bij 'Leverage'.
Een uit-elkaar-schroef-handleiding zul je niet vinden: tenzij een Pentax reparateur het niet zo nauw neemt met z'n NDA... en z'n baan riskeert.
Het lijkt erop dat hij het diafragma standaard helemaal dicht gooit, als ik een dof-check doe met een lens erop gaat het diafragma in de manual stand altijd helemaal dicht, hoe groot ik het diafragma ook zet. Met een lens met handmatige diafragma-instelling gaat het wel goed, maar dat komt door de lens lijkt me. Zal het toch nog een andere hardwarematige fout zijn? Ik vind het vreemd want het enige wat ik heb gedaan is het toestel een keer (zacht) laten vallen in een stapel zwemvesten, en ik weet dat hij een poosje geleden opeens de datum had gereset zonder duidelijke reden. Dus het kan of software zijn of dus hardware... Ik zal eens kijken of een firmware-flash helpt (je weet het niet...)
*edit*
Firmware flash had geen zin, wel van 1.0 naar 1.02 gegaan, maar goed dat zet dus geen zoden aan de dijk... Had ook niet echt verwacht maar stiekem wel gehoopt
[ Voor 6% gewijzigd door Kang op 04-05-2008 18:45 ]
Verwijderd
Bedankt voor de reactie Kwintessens, maar ik had de functie al ingeschakeld en krijg toch geen beeld bij doorschuiven aan/uit knop naar preview-stand. Uiteindelijk gewoon maar de foto gemaakt en dan blijkt wel of ie goed was of dat ie overnieuw moet, maar zou toch moeten kunnen met preview. Iemand nog concrete tips (de tekst bij genoemde link biedt niets extra's boven wat ik al volgens de gebruiksaanwijzing had gedaan).Kwintessens schreef op zondag 04 mei 2008 @ 10:54:
[...]
Op deze pagina wordt het uitgelegd: http://www.dpreview.com/reviews/PentaxK10D/page5.asp
Als je de functie hebt ingeschakeld zul je dus de aan/uit knop doormoeten schuiven naar de dof-preview stand om een preview beeld op te nemen.
Hoi Mwolthers. Als je de knop doordrukt naar de previewstand, blijft ie bij jou dan in die positie of schiet ie terug naar de aan-stand als je m loslaat? Bij mij het laatste, dus was even benieuwd of het zo hoort (dat je m dus zelf op de previewstand moet tegenhouden) of dat ie moet kunnen blijven staan op de preview-stand. Ben benieuwd!mwolthers schreef op zondag 04 mei 2008 @ 13:00:
Speaking of which... Op mijn grip loopt de aan/uit knop enorm stroef, zo stroef dat hij blijft hangen wanneer ik 'm doordruk naar de scherptediepte preview. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Was in het begin niet zo, maar ik kan ook geen reden bedenken waardoor het ontstaan zou kunnen zijn.
Dus de veer was losgeraakt?Kang schreef:
Cool dank je voor de link PvH18! Ik heb nu het diafragma-schuifje weer werkend, tenminste hij beweegt weer van beneden naar boven als ik een DOF-check doe.
Spiegel uit het lood, eventueel ook de kleine achter op de hoofdspiegel.Het jammere is alleen dat het probleem niet helemaal is opgelost, want de foto's zijn nog steeds veel te donker.
Werkt de AF nog spot on?
Met de kitlens (= zonder diafragma ring)? Kan kloppen: de camera behandelt een lens zonder diafragma ring anders dan een M lens. De camera moet eerst een lichtmeting doen, en de juiste combinatie van T/A/ISO bepalen. Die is meestal in de buurt van 'diafragma helemaal dicht'. Dat komt door het ingebouwde Exposure Program: bedacht door de FW programmeurs.Het lijkt erop dat hij het diafragma standaard helemaal dicht gooit, als ik een dof-check doe met een lens erop gaat het diafragma in de manual stand altijd helemaal dicht, hoe groot ik het diafragma ook zet.
Dan gooit ie 'm dicht tot de ingestelde waarde. Verder kan niet.Met een lens met handmatige diafragma-instelling gaat het wel goed, maar dat komt door de lens lijkt me.
Tja, gevallen = gevallen...Zal het toch nog een andere hardwarematige fout zijn? Ik vind het vreemd want het enige wat ik heb gedaan is het toestel een keer (zacht) laten vallen in een stapel zwemvesten, en ik weet dat hij een poosje geleden opeens de datum had gereset zonder duidelijke reden. Dus het kan of software zijn of dus hardware...
Verwijderd
Ja..
Tijd terug al, wel een camera die mooi bij de FA 43mm Limited (zilver) past, alsmede natuurlijk 31mm en 77mm Limited, zilver. En ook de zilveren/grijze teletoeters, Pentax FA 300mm F4.5 en zo nog wat andere
Ik vind hem er wel leuk uit zien
Het is natuurlijk niet de eerste grijze DSLR van Pentax(*ist DL)Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:00:
[...]
Ja..
Tijd terug al, wel een camera die mooi bij de FA 43mm Limited (zilver) past, alsmede natuurlijk 31mm en 77mm Limited, zilver. En ook de zilveren/grijze teletoeters, Pentax FA 300mm F4.5 en zo nog wat andere
Ik vind hem er wel leuk uit zien. Een zwarte lens erop moet ook prima kunnen natuurlijk. Andersom, een zilveren lens op een normale Kx(x)oD.., ziet eruit als een alien
Tsjah, een goed excuus om limiteds aan te schaffen natuurlijk

Let even op de datum in de link... 2007-06-01. Is oud nieuws...
Bovendien is er maar één van: die is vast niet te koop.
En kijk eens naar het serienummer van de lens...
[ Voor 6% gewijzigd door PvH18 op 04-05-2008 22:14 ]
Verwijderd
Maar 't is natuurlijk wel leuk om gewoon weer Asahi Pentax op de body te zien, en het oude logo op 't prismahuis, en dat mooie boogje boven Asahi.
En een 40mm F/2.8 pancake met serienummer 00000001 is ook niet te versmaden!
/me keeps on dreaming...
Verwijderd
Argh!
LBA gaat me hopelijk een DA70 bezorgen deze week...
Verwijderd
Dat niet, maar als je met een K100D begonnen bent een een K10D hebt dan maak je geen stap terug naar een ist DL natuurlijkErasmo schreef op zondag 04 mei 2008 @ 22:07:
[...]
Het is natuurlijk niet de eerste grijze DSLR van Pentax(*ist DL)
Tsjah, een goed excuus om limiteds aan te schaffen natuurlijk
/me heeft alleen filters onderweg : O
Op de body schiet 'ie netjes terug naar de aan-stand zoals het hoort, maar op de grip loopt die knop dus erg stroef zodat 'ie wel eens blijft hangen. Voor de duidelijkheid: dat hoort dus nietVerwijderd schreef op zondag 04 mei 2008 @ 20:37:
Hoi Mwolthers. Als je de knop doordrukt naar de previewstand, blijft ie bij jou dan in die positie of schiet ie terug naar de aan-stand als je m loslaat? Bij mij het laatste, dus was even benieuwd of het zo hoort (dat je m dus zelf op de previewstand moet tegenhouden) of dat ie moet kunnen blijven staan op de preview-stand. Ben benieuwd!
Digital preview heb ik nog nooit gebruikt, ik zie de zin er namelijk niet van in. Ik heb dan ook geen idee waarom het bij jou niet werkt.
Wat betreft die pancake die erop zit he, wat is daar nu zo speciaal aan? Zijn de pancakes zo haarscherp ed? Ik heb zelf de FA 50 MM 1.4 en dat is echt een zwaar relaxte lens, is wel pas vanaf 2.4 scherp tot aan de aan de rand. Zijn de pancakes nou ook van een dergelijk caliber nog nog beter?
Hoe verhouden ze zich trouwens tot een zoomlens van vb. Sigma of Tamron met een vaste F2.8.
Heb trouwens via ebay een Macro/Teleconverter op de kop getikt voor aan mijn 50mm en een 360FGZ flitser. Ben benieuwd hoe goet de scherpte wordt bij Macro stand 1:1. Ik zal ook wat foto's hier neer zetten van de 1.4 zonder en met macro converter.
flickr - WOT Profile - Game PC
Kijk is naar het serienummerGizzy schreef op maandag 05 mei 2008 @ 09:15:
Gaaf zeg die retro k10d!
Wat betreft die pancake die erop zit he, wat is daar nu zo speciaal aan? Zijn de pancakes zo haarscherp ed? Ik heb zelf de FA 50 MM 1.4 en dat is echt een zwaar relaxte lens, is wel pas vanaf 2.4 scherp tot aan de aan de rand. Zijn de pancakes nou ook van een dergelijk caliber nog nog beter?
Hoe verhouden ze zich trouwens tot een zoomlens van vb. Sigma of Tamron met een vaste F2.8.
Heb trouwens via ebay een Macro/Teleconverter op de kop getikt voor aan mijn 50mm en een 360FGZ flitser. Ben benieuwd hoe goet de scherpte wordt bij Macro stand 1:1. Ik zal ook wat foto's hier neer zetten van de 1.4 zonder en met macro converter.
En inderdaad zijn pancakes superfijne lensjes, toch ongelofelijk dat je dat in zo'n piepklein lensje kunt proppen
Owja serienummer inderdaad. Eerste die van de lijn af kwam hehehe. Nu maar hopen dat die geen kinderziektes heeft
BTW iemand hier ervaring met combineren van een macro converter en een 50mm objectief. Ik heb ook nog een losse 2x teleconverter liggen. Die zou ik ook nog kunnen gebruiken, zodat ik op 100mm Macro uitkom. Echter vraag ik me af of dat wel gaat werken en of de kwaliteit acceptabel zal zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Gizzy op 05-05-2008 15:53 ]
flickr - WOT Profile - Game PC
Ja deze heb ik nu weer werkend gekregen, maar er lijkt toch nog iets fout te zitten op ongeveer dezelfde plek, want ik denk dat dit schuifje nu continu maximaal omhoog gaat, wat voor diafragma-instelling ik ook doe... Lijkt op serieus defect toch
De AF doet het goed, hij zet het diafragma gewoon open als ik door de lens kijk, dus hij heeft ook genoeg licht om scherp te stellen. Als ik mijn camera op AV zet, en dan op F32 kan ik nog normaal foto's maken. Dus het lijkt me dat hij gewoon geen diafragma meer kan instellen op normale manier...Spiegel uit het lood, eventueel ook de kleine achter op de hoofdspiegel.
Werkt de AF nog spot on?
Dat dacht ik al, dat exposure programma met ISO erbij vind ik toch wel mooie vindingMet de kitlens (= zonder diafragma ring)? Kan kloppen: de camera behandelt een lens zonder diafragma ring anders dan een M lens. De camera moet eerst een lichtmeting doen, en de juiste combinatie van T/A/ISO bepalen. Die is meestal in de buurt van 'diafragma helemaal dicht'. Dat komt door het ingebouwde Exposure Program: bedacht door de FW programmeurs.
Ja bij mij gooit hij hem dus standaard op F32 dicht telkens...Dan gooit ie 'm dicht tot de ingestelde waarde. Verder kan niet.
Ik vind het zo raar dat een (vrij zachte) val zoiets kan veroorzaken... Maar goed het zal wel de val zijn geweest denk ikTja, gevallen = gevallen...

[ Voor 0% gewijzigd door Kang op 05-05-2008 20:19 . Reden: Kleine typo ]
Verwijderd
Een (d)SLR is een combinatie van fijnmechanica en electronica, en ja, dan kan 't wel 's fout gaan.Kang schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:16:
Ik vind het zo raar dat een (vrij zachte) val zoiets kan veroorzaken... Maar goed het zal wel de val zijn geweest denk ik
Een Leica kan uit een vliegtuig boven de Sahara vallen, een paar maand in die Sahara gezandstraald worden, en dan daarna nog 100% werken (die camera ligt in 't Leica museum in Wetzlar). Maar voor 't zelfde geld valt diezelfde Leica van je salontafel en krijgt een defect...
Dit topic is gesloten.